Wat moeten ze dan adviseren op de scholen waar besmettingen zijn?quote:Op maandag 23 november 2020 20:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zie ook niet echt in waarom het nodig is om grote groepen leerlingen naar huis te sturen op scholen waar qua besmettingen weinig aan de hand is. Kun je beter zorgen dat de GGD's wat beter op een lijn komen bij het adviseren van scholen waar wel besmettingen zijn.
nee, maar wel omschrevenquote:Op maandag 23 november 2020 20:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Heb ik ergens in dat hele stuk het woord oppas gebruikt?
Daar heb ik niet echt een mening over, maar wat je nu merkt is dat omdat de GGD's lokale organisaties zijn, de reacties op scholen waar leerlingen of docenten besmet zijn nogal van elkaar verschillen. Je zou daar meer duidelijkheid in kunnen scheppen door e.e.a. gelijk te trekken. Ook als dat betekent dat je eerder klassen gaat wegsturen waar meerdere besmettingen geconstateerd zijn.quote:Op maandag 23 november 2020 20:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan adviseren op de scholen waar besmettingen zijn?
Online les is waardeloos. Maar een mengvorm zou toch bespreekbaar moeten zijn.quote:Op maandag 23 november 2020 20:21 schreef Janneke141 het volgende:
Als je geen leerling, geen leraar en geen ouder bent dan is online les een uitstekend alternatief voor fysiek onderwijs.
Hoe los je ‘t op voor de groepen die ik noemde? Kinderen die net aan meekomen, die thuis problemen hebben of ouders die niet kunnen helpen?quote:Op maandag 23 november 2020 20:59 schreef Luke83 het volgende:
Hybride onderwijs is prima te doen, sterker nog; leerlingen die nu thuis (in quarantaine)zitten, volgen de les al online. Geen extra werk voor docenten. Denken in mogelijkheden en oplossingen graag, niet direct plannen afschieten.
Nope, niet aan te raden, post hem hier nog maar eens :quote:Op maandag 23 november 2020 21:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Online les is waardeloos. Maar een mengvorm zou toch bespreekbaar moeten zijn.
Ze hebben ook nog voldoende achterstanden bij te werken.quote:The results are sobering: even in the ‘best-case’ scenario of a short lockdown and good infrastructure for remote learning, students learned little or nothing from home. Overall, these results highlight the urgency of meeting students’ educational needs and implementing measures to compensate for the progress already lost.
Ik ben zelf in september ook weer met een studiw gestart en ik ben echt wel blij dat er gewoon nog ouderwets klassikaal wordt lesgegeven. Ik had de mogelijkheid tot afstandsonderwijs of e-learning. Maar dat is niet mijn leerstijl.quote:Op maandag 23 november 2020 20:59 schreef Luke83 het volgende:
Hybride onderwijs is prima te doen, sterker nog; leerlingen die nu thuis (in quarantaine)zitten, volgen de les al online. Geen extra werk voor docenten. Denken in mogelijkheden en oplossingen graag, niet direct plannen afschieten.
Dat zijn de groepen die, als en hybride onderwijs voor een bepaalde periode wordt ingevoerd, op school welkom zijn. Ik wil ook helemaal niet dat scholen gaan sluiten. Maar om een kritisch naar de scholen te kijken om te zien of er eventueel aanpassingen gedaan kunnen worden lijkt me niet verkeerd. En vergis je niet: net zoals er leerlingen totaal niet thuis kunnen werken, om wat voor reden dan ook, zo zijn er ook genoeg leerlingen voor wie online/thuis onderwijs een verademing was. Het hoeft niet alleen maar slecht te zijn.quote:Op maandag 23 november 2020 21:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hoe los je ‘t op voor de groepen die ik noemde? Kinderen die net aan meekomen, die thuis problemen hebben of ouders die niet kunnen helpen?
Dat gaat over een volledige sluiting. Maar mengvormen lijken mij daarmee onvergelijkbaar. De helft van de tijd naar school zorgt er voor dat je wel in het ritme blijft, dat er meer zicht is op wie er krijgt af te haken en dat er veel meer stokken achter de deur zijn. Ik zou dat niet zo maar vergelijken.quote:Op maandag 23 november 2020 21:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nope, niet aan te raden, post hem hier nog maar eens :
The collateral damage to children’s education during lockdown
[..]
Ze hebben ook nog voldoende achterstanden bij te werken.
quote:Op maandag 23 november 2020 21:09 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Dat zijn de groepen die, als hybride onderwijs voor een bepaalde periode wordt ingevoerd, op school welkom zijn. Ik wil ook helemaal niet dat scholen gaan sluiten. Maar om eens kritisch naar de scholen te kijken om te zien of er eventueel aanpassingen gedaan kunnen worden lijkt me niet verkeerd. En vergis je niet: net zoals er leerlingen zijn die totaal niet thuis kunnen werken, om wat voor reden dan ook, zo zijn er ook genoeg leerlingen voor wie online/thuis onderwijs een verademing was. Het hoeft niet alleen maar slecht te zijn.
Toch wel benieuwd wat nu het verschil maakt, is de houdbaarheid van de "strenge" maatregelen voorbij?quote:Op maandag 23 november 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Voor de liefhebbers van grafieken (ook te vinden in het vertragingstopic).
[..]
Tijd voor een update. Het gaat hard de laatste dagen en dat heeft naar ik inschat vooral te maken met vertraagde rapportage (dat baseer ik op het % DOO, die lag de afgelopen tijd vrij laag, maar zit nu pas weer op niveau, zie vertragingstopic voor meer uitleg).
Volgens mijn berekening heb ik nu al vijf dagen (11-11/15-11) een R die rond de 1 zit. Nog net op 0.99, maar goed inclusief de onzekerheid zegt dit niet zoveel dus. Ik durf de voorspelling wel aan dat één de komende dagen de lijn boven de 1 gaat uitkomen zo rond 11 of 12 november.
[ afbeelding ]
Voor de duidelijkheid, de lijn is een lopend gemiddelde. Dit zijn de (dag)puntschattingen:
9-11-2020 0,94
10-11-2020 0,94
11-11-2020 0,99
12-11-2020 0,99
13-11-2020 0,97
14-11-2020 0,98
15-11-2020 0,99
16-11-2020 0,94
17-11-2020 0,93
Met dien verstande dat 17-11 dus nog met rapportagevertraging te kampen heeft en dus allicht nog gaat oplopen.
Wij hebben wat geëxperimenteerd met mengvormen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar iedereen die roept dat het 'prima te doen is' neem ik niet al te serieus.quote:Op maandag 23 november 2020 21:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Online les is waardeloos. Maar een mengvorm zou toch bespreekbaar moeten zijn.
Basisscholen is zonder meer een ander verhaal. Dat geloof ik meteen. Daar moeten ouders in de onder- en middenbouw ook nog helpen met het huiswerk dan en niet iedere school beschikt over tablets om het thuisonderwijs in te vullen.quote:Op maandag 23 november 2020 20:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mijn schoonmoeder geeft les op een basisschool. Het gros van de kinderen kan prima mee en kan prima op afstand les krijgen. Juist de kinderen die het al moeilijk hebben en net aan meekomen redden het daar niet. Ouders die niet kunnen helpen, die de taal niet spreken of niet thuis kunnen werken. Die kinderen (die al veel moeite hebben) raken nog verder achterop. Ik weet niet hoe het op middelbare scholen is, maar ik ga er vanuit dat daar hetzelfde geldt.
Dan hebben wij andere ervaringen, interessant om te vergelijken. Misschien ook verschillende leerling populaties.quote:Op maandag 23 november 2020 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij hebben wat geëxperimenteerd met mengvormen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar iedereen die roept dat het 'prima te doen is' neem ik niet al te serieus.
Meest voor de hand liggende experiment: halve klas in het lokaal, halve klas thuis volgt de les digitaal. Als docent moet je je dus in tweeën splitsen, tenzij je accepteert dat de leerlingen thuis alleen maar "tv kijken". Tegelijkertijd interactie met leerlingen thuis en in het lokaal is in de praktijk ondoenlijk. Later als de leerlingen in de klas aan het werk zijn nog wat tijd besteden aan de leerlingen thuis is wel te doen, maar als je een bewerkelijke klas hebt of als je een docent bent die (nog) niet zo sterk in zijn schoenen staat blijft dat lastig. Voor klassikale lessen waarbij een enkele leerling de les thuisvolgt ivm quarantaine geldt trouwens ongeveer hetzelfde.
In de praktijk krijgt de helft die thuiszit het een stuk slechter mee dan de helft in het lokaal, waardoor je de les erna, als je de andere helft hebt, weer allerlei herhalingen moet doen waar de helft die dan thuis zit niet echt wat aan heeft. Uiteindelijk hangt alles echt van improvisatie aan elkaar.
Wat mij betreft is het zo ongeveer effectiever om non-hybride les te geven als het toch in halve klassen moet.
Ik snap best dat het niet ideaal is. Ik wordt ook knettergek hier een beetje te 'studeren' via stomme filmpjes op mijn laptop. Maar uiteindelijk is 'het is niet ideaal' geen argument in deze, niks is ideaal in deze tijd. We moeten het samen doen... En als het zo is dat de scholen toch echt katalysator zijn in deze uitbraak (ik hoor dat her en der) dan moeten we daar als maatschappij iets mee.quote:Op maandag 23 november 2020 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij hebben wat geëxperimenteerd met mengvormen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar iedereen die roept dat het 'prima te doen is' neem ik niet al te serieus.
Meest voor de hand liggende experiment: halve klas in het lokaal, halve klas thuis volgt de les digitaal. Als docent moet je je dus in tweeën splitsen, tenzij je accepteert dat de leerlingen thuis alleen maar "tv kijken". Tegelijkertijd interactie met leerlingen thuis en in het lokaal is in de praktijk ondoenlijk. Later als de leerlingen in de klas aan het werk zijn nog wat tijd besteden aan de leerlingen thuis is wel te doen, maar als je een bewerkelijke klas hebt of als je een docent bent die (nog) niet zo sterk in zijn schoenen staat blijft dat lastig. Voor klassikale lessen waarbij een enkele leerling de les thuisvolgt ivm quarantaine geldt trouwens ongeveer hetzelfde.
In de praktijk krijgt de helft die thuiszit het een stuk slechter mee dan de helft in het lokaal, waardoor je de les erna, als je de andere helft hebt, weer allerlei herhalingen moet doen waar de helft die dan thuis zit niet echt wat aan heeft. Uiteindelijk hangt alles echt van improvisatie aan elkaar.
Wat mij betreft is het zo ongeveer effectiever om non-hybride les te geven als het toch in halve klassen moet.
Herkenbaar. Hier net zo.quote:Op maandag 23 november 2020 21:15 schreef Bamba het volgende:
Bij de middelbare school van mijn zoon is het een drama. Maar 1/3 van de leerlingen zijn op school. De rest ziek of hebben symptomen. Ze hebben amper les, want leraren positief getest of in quarantaine. In de klas van mijn zoon zijn nu 4 positieve geteste leerlingen en krijg nu met weer een email dat de mentor positief getest is. Ik maak me heel veel zorgen om de gevolgen van deze periode qua leerontwikkelingen
Afgezet tegen het aantal leerlingen op scholen is er helemaal niet zo veel aan de hand. Je moet het aantal mensen dat zich in de media meldt met een mening niet verwarren met argumenten. Misschien dat die er zijn, maar ik heb ze maar weinig gehoord en ze zijn wat mij betreft niet doorslaggevend genoeg om al maatregelen te nemen.quote:Op maandag 23 november 2020 21:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik snap best dat het niet ideaal is. Ik wordt ook knettergek hier een beetje te 'studeren' via stomme filmpjes op mijn laptop. Maar uiteindelijk is 'het is niet ideaal' geen argument in deze, niks is ideaal in deze tijd. We moeten het samen doen... En als het zo is dat de scholen toch echt katalysator zijn in deze uitbraak (ik hoor dat her en der) dan moeten we daar als maatschappij iets mee.
Verder ben ik geen leraar, maar je zou ook kunnen denken aan het wat anders vormgeven van je onderwijs. Bijvoorbeeld uitleg geven via filmpjes (kun je als leerling ook nog een keer terug of juist door spoelen al naargelang of je het begrijpt) en dan in de les opdrachten behandelen. Beetje 'universiteitsstijl', vast ook niet ideaal. Maar volgens mij niet het einde van de wereld.
Alsof dat nu nog gaat landen na 9 maanden. En alsof kinderen zich daar aan gaan houden onderling op welke plek dan ook.quote:Op maandag 23 november 2020 21:26 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt ook de andere kant op redeneren: de 1,5 meter gaat ook gelden voor kinderen vanaf 12 jaar. Op school afstand en buiten school ook. Dan is het weer eenduidig en koet je binnen de school kijken hoe je dat kunt realiseren. Met wisselende pauzes en uren.
Als scholieren groot deel van de besmettingen en dus van het risico blijken te zijn, zul je toch iets moeten.
Vooral dat. Kansloos.quote:Op maandag 23 november 2020 21:32 schreef _serial_ het volgende:
En alsof kinderen zich daar aan gaan houden onderling op welke plek dan ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |