abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:09:41 #1
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196314199
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
pi_196314213
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:08 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ach kom zeg. Nou niet zo onschuldig doen.

Mensen die denken dat dit virus verzonnen is, dat het te maken heeft met 5G, dat het alleen bestaat om "big pharma" aan de macht helpen of dat er chips in de vaccins zitten zijn gewoon wappies. Niks met een andere mening te maken. Laat ze maar met één goed onderbouwd bewijsstuk komen en ik bied mijn excuses aan in mijn blootje en zet het op Facebook :D Het zijn gewoon wappies, sorry.

Wat bedoel je met "vraag me dan ook wel af hoe jij hierbij komt"? Welke informatie? Alle niet onderbouwde waanzin? Waar denk je dat men kijkt als media niet met informatie komt? Facebook, Instagram, YouTube etc. etc.
Kunnen wij Facebookvriendjes worden? :)
Gewoon... voor de zekerheid. O-)
  donderdag 19 november 2020 @ 01:15:35 #3
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_196314218
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:13 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Get a room
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:16:30 #4
416575 crew  Evenstar
pi_196314222
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 00:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Kabinet is blijkbaar voorstander om maatregelen selectief te versoepelen - enkel voor mensen die een vaccinatie bewijs hebben. Het is ook prima als festivals, en bedrijven van hun bezoekers of werknemers gaat eisen dat er een vaccinatie paspoort is. Ze willen het officieel niet verplichten, maar op deze manier is het alsnog een verplichting. Beetje een herhaling van afgelopen dagen. De Jonge riep het al langer, nu is Rutte blijkbaar ook om.
Zoals je weet ben ik best voor versoepelen van maatregelen voor gevaccineerde burgers. Gevaar is echter wel dat het weer slecht geregeld gaat worden of gewoon doodleuk aan de bedrijven zelf gelaten gaat worden.

Mensen ontslaan of niet aannemen, omdat ze niet gevaccineerd zijn kan echt NIET. Ze verplichten om thuis te werken is één ding, maar ontslaan of niet aannemen mag gewoon echt niet gebeuren.

Werk, zorg en onderwijs moet gewoon voor iedereen toegankelijk zijn. Dat ze in eerste instantie bij evenementen (en dan vooral festivals/concerten) gaan kijken naar mensen die gevaccineerd zijn kan ik best begrijpen. Die dingen moeten zo snel mogelijk om gang komen. Het is niet ideaal, maar beter dan nog langer wachten.

Las ook iets over mensen weren bij overheidsgebouwen ... echt wtf. Ook dat kan gewoon niet.
pi_196314223
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:15 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Get a room
:D
Begint een beetje stopwoordje van je te worden, he?! :6
  donderdag 19 november 2020 @ 01:16:55 #6
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_196314224
Niemand denkt dat dit virus verzonnen is, wel zwaar overdreven.
  donderdag 19 november 2020 @ 01:18:44 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196314231
quote:

[..]

Ach kom zeg. Nou niet zo onschuldig doen.

Mensen die denken dat dit virus verzonnen is, dat het te maken heeft met 5G, dat het alleen bestaat om "big pharma" aan de macht helpen of dat er chips in de vaccins zitten zijn gewoon wappies. Niks met een andere mening te maken. Laat ze maar met één goed onderbouwd bewijsstuk komen en ik bied mijn excuses aan in mijn blootje en zet het op Facebook :D Het zijn gewoon wappies, sorry.

Wat bedoel je met "vraag me dan ook wel af hoe jij hierbij komt"? Welke informatie? Alle niet onderbouwde waanzin? Waar denk je dat men kijkt als media niet met informatie komt? Facebook, Instagram, YouTube etc. etc.
Het gaat er niet om of je het er wel of niet mee eens bent. Je schetst dat de bezoeker díe informatie wél ziet, en andere, ik neem aan in jouw ogen juiste, informatie niet ziet. Dat durf ik nogal in twijfel te trekken. Dit soort 'wappie' berichten worden niet in de MSM geplaatst, en er wordt niet over gesproken op televisie. Je moet het al bewust opzoeken om het mee te krijgen. Daarnaast wordt er met grote regelmaat in de MSM bericht over vaccinaties.

Ik zeg niet dat er voldóende wordt bericht over coronavaccinaties hè! Ik zeg enkel dat het wappiegehalte wat jij schetst níet de overhand heeft.
  donderdag 19 november 2020 @ 01:18:45 #8
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_196314232
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:16 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zoals je weet ben ik best voor versoepelen van maatregelen voor gevaccineerde burgers. Gevaar is echter wel dat het weer slecht geregeld gaat worden of gewoon doodleuk aan de bedrijven zelf gelaten gaat worden.

Mensen ontslaan of niet aannemen, omdat ze niet gevaccineerd zijn kan echt NIET. Ze verplichten om thuis te werken is één ding, maar ontslaan of niet aannemen mag gewoon echt niet gebeuren.

Werk, zorg en onderwijs moet gewoon voor iedereen toegankelijk zijn. Dat ze in eerste instantie bij evenementen (en dan vooral festivals/concerten) gaan kijken naar mensen die gevaccineerd zijn kan ik best begrijpen. Die dingen moeten zo snel mogelijk om gang komen. Het is niet ideaal, maar beter dan nog langer wachten.

Las ook iets over mensen weren bij overheidsgebouwen ... echt wtf. Ook dat kan gewoon niet.
Welkom in de realiteit :W Echt hoor :D
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:18:50 #9
416575 crew  Evenstar
pi_196314233
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:16 schreef Stray_cat het volgende:
Er zijn zeker wel mensen die vinden dat het virus verzonnen is en dat het niet bestaat. Aardig wat zelfs, niks overdreven aan.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:20:13 #10
416575 crew  Evenstar
pi_196314236
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:18 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of je het er wel of niet mee eens bent. Je schetst dat de bezoeker díe informatie wél ziet, en andere, ik neem aan in jouw ogen juiste, informatie niet ziet. Dat durf ik nogal in twijfel te trekken. Dit soort 'wappie' berichten worden niet in de MSM geplaatst, en er wordt niet over gesproken op televisie. Je moet het al bewust opzoeken om het mee te krijgen. Daarnaast wordt er met grote regelmaat in de MSM bericht over de vaccinaties.

Ik zeg niet dat er voldóende wordt bericht over coronavaccinaties hè! Ik zeg enkel dat het wappiegehalte wat jij schetst níet de overhand heeft.
"Overhand" was misschien niet een goede woordkeuze. Eens.
  donderdag 19 november 2020 @ 01:21:23 #11
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_196314243
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:18 schreef Kyran het volgende:

[..]

Er zijn zeker wel mensen die vinden dat het virus verzonnen is en dat het niet bestaat. Aardig wat zelfs, niks overdreven aan.
Andersom net zo goed, toch?

Meesten zitten in het midden ;)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:22:28 #12
416575 crew  Evenstar
pi_196314247
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:18 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Welkom in de realiteit :W Echt hoor :D
Nee hoor, dit is iets wat ik al de hele tijd roep.

Ondanks mijn kritiek op de overheid heb ik nog steeds wel wat vertrouwen in ze. Er gaan echt geen ontslagen vallen en er gaat ook niemand uit overheidsgebouwen geweerd worden. De Tweede Kamer maakt ze af en anders de burgers wel in maart

Ze zijn gek, maar niet zo gek.

Nu weer een beetje inhoudelijk posten aub. en niet op de man proberen te spelen :)

Edit: Nevermind, ben te moe ofzo, ga wel slapen :D Excuses!

[ Bericht 7% gewijzigd door Evenstar op 19-11-2020 01:30:08 ]
  donderdag 19 november 2020 @ 01:23:31 #13
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_196314251
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:22 schreef Kyran het volgende:

[..]

Nee hoor, dit is iets wat ik al de hele tijd roep.

Ondanks mijn kritiek op de overheid heb ik nog steeds wel wat vertrouwen in ze. Er gaan echt geen ontslagen vallen en er gaat ook niemand uit overheidsgebouwen geweerd worden. De Tweede Kamer maakt ze af en anders de burgers wel in maart

Ze zijn gek, maar niet zo gek.

Nu weer een beetje inhoudelijk posten aub. en niet op de man proberen te spelen :)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:23:35 #14
416575 crew  Evenstar
pi_196314253
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:13 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Altijd :)
pi_196314258
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:23 schreef Kyran het volgende:

[..]

Altijd :)
*O*
*vertrekt naar BNW*
  donderdag 19 november 2020 @ 01:29:03 #16
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196314270
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:22 schreef Kyran het volgende:

Waar speelt hij op de man?
Zuiger van het FOK!-OMT
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 01:30:34 #17
416575 crew  Evenstar
pi_196314274
quote:
15s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:29 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Waar speelt hij op de man?
Al aangepast, sorry, las één van zijn posts verkeerd. Mijn fout.
  donderdag 19 november 2020 @ 01:34:57 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196314286
quote:

[..]

Welke informatie? Alle niet onderbouwde waanzin? Waar denk je dat men kijkt als media niet met informatie komt? Facebook, Instagram, YouTube etc. etc.
Wel weer zo'n bagatelliserende woordkeuze...niet onderbouwde waanzin. Op die manier maak je het ook niet eenvoudig om een discussie te voeren hè :)
pi_196314351
Ligt eraan hoe principieel de mensen zijn.

quote:
Bijna de helft van de Nederlanders, 48 procent, wil zich niet direct laten vaccineren als er een vaccin beschikbaar komt.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cin-of-twijfelt.html
Maar als iedereen die nog twijfelt, zichzelf niet aan de eeuwige leiband van vadertje staat wil laten leggen, dan zou ik heel goed nadenken waar mijn stem in maart naar toe gaat en dan hebben een aantal partijen zich vanavond al buitenspel gezet.
pi_196314430
https://www.telegraaf.nl/(...)g-werk-voor-jongeren

Wanneer gaan we naast coronakwetsbaren eens oog hebben voor maatschappelijk kwetsbaren?
zie email 27 oktober
  donderdag 19 november 2020 @ 05:41:01 #21
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196314602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 03:18 schreef trein2000 het volgende:

Wanneer gaan we naast coronakwetsbaren eens oog hebben voor maatschappelijk kwetsbaren?
Die wachten maar even :{w

Dikke en bejaarde mensen redden gaat nu even voor ja.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_196314705
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 05:41 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Die wachten maar even :{w

Dikke en bejaarde mensen redden gaat nu even voor ja.
Normaal zou ik je uitlachen, maar nu kan ik niet anders dan het hoofdschuddend met je eens zijn :o
pi_196314719
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 02:27 schreef maan_man het volgende:
[..]

Maar als iedereen die nog twijfelt, zichzelf niet aan de eeuwige leiband van vadertje staat wil laten leggen, dan zou ik heel goed nadenken waar mijn stem in maart naar toe gaat en dan hebben een aantal partijen zich vanavond al buitenspel gezet.
Als je snel van die leiband af wil moet je dus VVD of D66 stemmen. In mijn geval wordt het eerstgenoemde :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196314794
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 02:27 schreef maan_man het volgende:
[..]

Ik heb het gisteravond niet gevolgd, dus wat bedoel je precies?
En welke partijen hebben zich buiten spel gezet?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 19 november 2020 @ 07:20:01 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196314830
quote:

Niet. We negeren de belangen van iedereen tussen de zestien en dertig al sinds de start van de epidemie, en ik heb nog niet bepaald het idee dat dat gaat veranderen.

Gisteren waren er toevallig twee oud-leerlingen van me op school die nu voor het tweede jaar op het mbo zitten, eentje bij pedagogisch medewerker en de ander de koksopleiding. Van maart tot augustus alleen digitaal les gehad, en nu 1 dag in de 2 weken op locatie - voor een praktijkopleiding. Bij de eerste in de klas heeft ongeveer een kwart geen stageplek kunnen vinden door allerlei beperkingen, waardoor dit schooljaar eigenlijk al voor een groot deel is afgeschreven. Bij de ander, op de koksopleiding, is dit meer dan zestig procent...

En er ligt nog niets op de plank wat fatsoenlijk onderwijs voor alles na de middelbare school mogelijk moet gaan maken. Maar ze staan straks wel helemaal achteraan als er vaccins uitgedeeld gaan worden, en we zijn druk aan het broeden op ideeën om mensen zonder vaccin nog even thuis te laten zitten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196314857
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet. We negeren de belangen van iedereen tussen de zestien en dertig al sinds de start van de epidemie, en ik heb nog niet bepaald het idee dat dat gaat veranderen.

Gisteren waren er toevallig twee oud-leerlingen van me op school die nu voor het tweede jaar op het mbo zitten, eentje bij pedagogisch medewerker en de ander de koksopleiding. Van maart tot augustus alleen digitaal les gehad, en nu 1 dag in de 2 weken op locatie - voor een praktijkopleiding. Bij de eerste in de klas heeft ongeveer een kwart geen stageplek kunnen vinden door allerlei beperkingen, waardoor dit schooljaar eigenlijk al voor een groot deel is afgeschreven. Bij de ander, op de koksopleiding, is dit meer dan zestig procent...

En er ligt nog niets op de plank wat fatsoenlijk onderwijs voor alles na de middelbare school mogelijk moet gaan maken. Maar ze staan straks wel helemaal achteraan als er vaccins uitgedeeld gaan worden, en we zijn druk aan het broeden op ideeën om mensen zonder vaccin nog even thuis te laten zitten.
Dat laatste is alleen als je weigert. Niet als je het niet is aangeboden. Toch?
  donderdag 19 november 2020 @ 07:27:56 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196314882
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Laten we zeggen dat dat op zijn best onduidelijk is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196314893
quote:

[..]

Is nog niet duidelijk. Wat vooralsnog gezegd wordt (de ideeën): “Het is goed denkbaar dat mensen die gevaccineerd zijn meer mogelijkheden en vrijheden hebben dan mensen die dat niet zijn”

In datzelfde gesprek kwam ook terug dat de eerste ‘lichting’ misschien nog niet genoeg is voor groepsimmuniteit. Geen idee hoe ze het in willen richten, maar er is wel sprake van kijken wat de mogelijkheden zijn voor een tweedeling. Daar werd niets gezegd over mensen die weigeren of nog niet gevaccineerd zijn, ze noemden het een indirecte verplichting. Dat je bepaalde dingen alleen kunt als je gevaccineerd bent
  donderdag 19 november 2020 @ 07:29:39 #29
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196314895
quote:

[..]

Ja?
Dat heb ik nergens zien staan

Weet ook niet hoe je dit zou willen uitvoeren qua beleid en handhaving
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196314898
quote:

[..]

Ik zou willen toevoegen dat dit ook al ver voor de pandemie de standaard was.
  donderdag 19 november 2020 @ 07:30:50 #31
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196314903
quote:

[..]

Helemaal mee eens

Balans opmaken, reflecteren en beleid/strategie realistisch aanpassen zou goed zijn

Maar ja...
pi_196314915
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:29 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja?
Dat heb ik nergens zien staan

Weet ook niet hoe je dit zou willen uitvoeren qua beleid en handhaving
Dit gaat wel heel ingewikkeld worden. Dan zou je naast weigeraar ook nog de status 'wachtende' krijgen.
I'll give you something to do
pi_196314945
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 01:16 schreef Stray_cat het volgende:
Die zijn er zeker wel. Inmiddels genoeg verhalen gelezen van mensen in het ziekenhuis die boos worden als ze horen dat ze corona hebben en het niet geloven want het is een hoax!!
pi_196314987
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Helemaal mee eens

Balans opmaken, reflecteren en beleid/strategie realistisch aanpassen zou goed zijn

Maar ja...
Jongeren moeten ook gewoon meer gaan stemmen. Dat is stap 1.
pi_196314995
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Die zijn er zeker wel. Inmiddels genoeg verhalen gelezen van mensen in het ziekenhuis die boos worden als ze horen dat ze corona hebben en het niet geloven want het is een hoax!!
Je moet niet alles geloven wat je leest. ;)
pi_196315022
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Waar heb je die verhalen gelezen over mensen in Nederland? Ik geloof best dat mensen het onderschat hebben, maar dit klinkt als een overdrijving.
pi_196315053
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:45 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Dit is zeker in Amerika een bekend fenomeen!

Even wat anders:

Ben vandaag in een extreme bui,

Maar zou het niet zo zijn dat moedertje natuur gewoon bepaald heeft dat er teveel mensen op deze wereld zijn. Als je bekijkt hoe complex het hele eco systeem in elkaar zit, dan is het toch geen gekke gedachte dat we nu ook in een ecosysteem herstel periode zitten. Wij zijn degene die dit ecosysteem naar de klote helpen (klimaat, voedselvoorziening, boskapping etc)

M.a.w. als we dit virus toch weten te beteugelen komt er wel wat anders om onze populatie wat te verkleinen. En als je ziet hoe de mensheid er aan toe is qua gedrag is dat niet onterecht.

De vraag is na deze pandemie hoe snel grijpt het ecosysteem weer in om ons terecht te wijzen.
pi_196315070
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:54 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Even wat anders:

Maar zou het niet zo zijn dat moedertje natuur gewoon bepaald heeft dat er teveel mensen op deze wereld zijn. Als je bekijkt hoe complex het hele eco systeem in elkaar zit, dan is het toch geen gekke gedachte dat we nu ook in een ecosysteem herstel periode zitten. Wij zijn degene die dit ecosysteem naar de klote helpen (klimaat, voedselvoorziening, boskapping etc)

M.a.w. als we dit virus toch weten te beteugelen komt er wel wat anders om onze populatie wat te verkleinen. En als je ziet hoe de mensheid er aan toe is qua gedrag is dat niet onterecht.

De vraag is na deze pandemie hoe snel grijpt het ecosysteem weer in om ons terecht te wijzen.
Als moedertje natuur echt iets vindt dan zou ze de hele wereld wel ebola hebben gegeven en dat zou volledig terecht zijn.
Go hard or go home
pi_196315090
quote:

[..]

Even wat anders:

Laten we wel wezen, door onze mondiale mobiliteit krijgt dit virus veel meer aandacht dan dat het 100 jaar geleden zou hebben gekregen.
pi_196315119
quote:

[..]

Even wat anders:

Hoezeer de wereld ook zijn best doet wat klimaat betreft etc, als ze daar in China vleermuizen blijven opvreten dan gebeurt dit hoe dan ook (weer), ook al waren we met een paar miljard minder.
I'll give you something to do
pi_196315160
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:45 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Waarom zouden deze zorgverleners hierover liegen?
pi_196315161
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 07:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waar heb je die verhalen gelezen over mensen in Nederland? Ik geloof best dat mensen het onderschat hebben, maar dit klinkt als een overdrijving.
In Nederland niet, maar in de VS.
pi_196315271
Ik wil wel een vaccin, maar het moet bewezen veilig zijn anders wil Ik het niet.
Elke twee weken een test verplichten wettelijk is helemaal prima. Liefst eerder dan maart.
  donderdag 19 november 2020 @ 08:29:21 #44
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196315293
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

In Nederland niet, maar in de VS.
Mijn oud collega's in de directe patiëntenzorg geven aan dit ook mee te maken

Niet massaal, maar geen verdwaalde idioot.
Er zijn best wat mensen die dit de pet te boven gaat en dat uitleggen als 'complot, het is nep'

Zet voor de 'gein' eens Twitter aan en lees hoe men denkt.
Waarschuwing: helpt niet voor je vertrouwen in de mensheid
  donderdag 19 november 2020 @ 08:30:53 #45
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196315312
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:00 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Laten we wel wezen, door onze mondiale mobiliteit krijgt dit virus veel meer aandacht dan dat het 100 jaar geleden zou hebben gekregen.
Dit

Verder cyclische beweging, voorspoed tegenspoed, groei, wat krimp.
Etc.

Het virus is alleen geen bewuste entiteit dit doelbewust en welwillend mensen omlegt.
Want ook dat geloven sommige mensen.
Waarbij de overheidsbewoordingen niet meehelpen :T
pi_196315318
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:29 schreef Molo het volgende:

[..]

Mijn oud collega's in de directe patiëntenzorg geven aan dit ook mee te maken

Niet massaal, maar geen verdwaalde idioot.
Er zijn best wat mensen die dit de pet te boven gaat en dat uitleggen als 'complot, het is nep'

Zet voor de 'gein' eens Twitter aan en lees hoe men denkt.
Waarschuwing: helpt niet voor je vertrouwen in de mensheid
Dat dus. Het is op twitter echt ernstig en dan denk ik ook echt, laat ook maar gaan. Bom erop, dit heeft geen zin meer.

Gelukkig is hier nog wel een fatsoenlijk gesprek te voeren, of je nou voor of tegen vaccinatie ben of voor/tegen de maatregelen. Men is er wel van bewust dat het virus echt is en dat het geen complot is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 08:34:41 #47
416575 crew  Evenstar
pi_196315348
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Dit

Verder cyclische beweging, voorspoed tegenspoed, groei, wat krimp.
Etc.

Het virus is alleen geen bewuste entiteit dit doelbewust en welwillend mensen omlegt.
Want ook dat geloven sommige mensen.
Waarbij de overheidsbewoordingen niet meehelpen :T
Als iemand al een beetje richting complotdenken zit duwt de regering ze er wel over ja _O-
  donderdag 19 november 2020 @ 08:51:04 #48
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196315501
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:34 schreef Kyran het volgende:

[..]

Als iemand al een beetje richting complotdenken zit duwt de regering ze er wel over ja _O-
"Het virus gríjpt anders weer om zich heen"
* Molo maakt dramatische grijpbewegingen om zich heen
  donderdag 19 november 2020 @ 08:53:21 #49
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196315520
twitter

Een draadje van een Cambridge doc over de beperkte tijd waar in het vaccin ontwikkeld wordt tegenover 10 jaar normaal.
pi_196315552
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:53 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Een draadje van een Cambridge doc over de beperkte tijd waar in het vaccin ontwikkeld wordt tegenover 10 jaar normaal.
Uiteindelijk speelt het toch ook gewoon een grote rol dat er onbeperkt geld is, de hele wereld wacht op dit vaccin. Ik denk dat de meeste projecten wereldwijd in record tempo kunnen worden afgerond wanneer geld geen rol speelt.
pi_196315689
quote:

Paywall, ook in een private venster, helaas.

Samenvatting?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196315690
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:56 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Uiteindelijk speelt het toch ook gewoon een grote rol dat er onbeperkt geld is, de hele wereld wacht op dit vaccin. Ik denk dat de meeste projecten wereldwijd in record tempo kunnen worden afgerond wanneer geld geen rol speelt.
Ja dat geldt niet alleen voor het ontwikkelen van vaccins of geneesmiddelen. Ik zie zelf ook zo vaak dat de daadwerkelijke doorlooptijd van projecten van intentie tot realisatie echt 10x zo lang is wanneer er minder noodzaak achter zit. Onder druk kunnen er opeens wel gewoon knopen worden doorgehakt waar normaliter door 50 mensen 2 jaar lang over gebakkeleid moet worden. De kosten daarvan zitten dan weer niet in potjes, dus die vallen niet op. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 19 november 2020 @ 09:11:00 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196315705
quote:
[ twitter ]
Mooi ^O^
pi_196315707
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Waarom zouden deze zorgverleners hierover liegen?
Als het een keer voor komt dat een persoon bizar reageert, wordt dat verhaal natuurlijk 100x gekopieerd en groter gemaakt dan het is.

Er zullen best wat gekke mensen rondlopen, maar denk dat het eerder uitzonderingen blijven.
  donderdag 19 november 2020 @ 09:12:19 #55
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196315722
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja dat geldt niet alleen voor het ontwikkelen van vaccins of geneesmiddelen. Ik zie zelf ook zo vaak dat de daadwerkelijke doorlooptijd van projecten van intentie tot realisatie echt 10x zo lang is wanneer er minder noodzaak achter zit. Onder druk kunnen er opeens wel gewoon knopen worden doorgehakt waar normaliter door 50 mensen 2 jaar lang over gebakkeleid moet worden. De kosten daarvan zitten dan weer niet in potjes, dus die vallen niet op. :')
Eens
pi_196315730
quote:
[ twitter ]
Ik vind wel dat het iets genuanceerder is dan dat. Stel jij dient een verzoek in om een vaccin goed te laten keuren en er wordt tegen je gezegd: Komende vrijdag moet het akkoord er zijn, of moeten we onderbouwd weten waarom het niet goedgekeurd is.

De kans dat je dingen gaat missen is gewoon groot. Ik geloof direct dat er winst te halen valt, maar tussen de 9 en 14 jaar winst (er wordt gezegd dat het gemiddeld tussen de 10/15 jaar duurt).

De tijd die je normaal besteedt aan wachten is geen tijd die iedereen besteedt aan wachten, dat is tijd die hij als clinical trials doc aan het wachten is. Aan het wachten op goedkeuring, aan het wachten op een peer review, wat dan ook. Hij belicht het heel erg vanuit één kant, wat ik wel begrijp, maar het is zoveel genuanceerder dan dat.
pi_196315775
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:12 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik vind wel dat het iets genuanceerder is dan dat. Stel jij dient een verzoek in om een vaccin goed te laten keuren en er wordt tegen je gezegd: Komende vrijdag moet het akkoord er zijn, of moeten we onderbouwd weten waarom het niet goedgekeurd is.

En waar lees je precies dat wie dit tegen wie zegt in de Twitterdraad?
pi_196315785
Mag ik vandaag wel mijn mening geven en mee discussiëren?
pi_196315808
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:18 schreef Sfancta het volgende:
Alleen als deze in lijn is met wat ons voorgeschoteld wordt!
pi_196315812
quote:
Want dat mocht eerder niet?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:22:24 #61
416575 crew  Evenstar
pi_196315829
quote:
Als je je aan de regels houdt is dat geen enkel probleem, dus ga lekker je gang.

Indien je feedback hebt weet je ook waar je die kan plaatsen :) Veel plezier *O*
pi_196315837
Mooi om te zien dat leden van het OMT af en toe precies dat gedrag vertonen waar men (bijvoorbeeld users als @Monolith) Maurice de Hond van beticht - al dan niet terecht in sommige gevallen. Een link droppen naar een matig en suggestief pre-print artikel in Nature met als enige koptekst "Interesting". Dit keer Andreas Voss op LinkedIn.

https://www.nature.com/ar(...)3-3#article-comments
pi_196315865
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:24 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Mooi om te zien dat leden van het OMT af en toe precies dat gedrag vertonen waar men (bijvoorbeeld users als @:Monolith) Maurice de Hond van beticht - al dan niet terecht in sommige gevallen. Een link droppen naar een matig en suggestief pre-print artikel in Nature met als enige koptekst "Interesting". Dit keer Andreas Voss op LinkedIn.

https://www.nature.com/ar(...)3-3#article-comments
Ik geloof niet dat ik Maurice de Hond daar ooit van beticht heb.
pi_196315894
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hetzelfde argument geldt voor elke andere besmettelijke ziekte waar een vaccinatie voor is als onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma, en ook voor de griepprik.
Als de vaccinatiegraad voor de mazelen onder de 90% gaat zakken hebben we als land een groot probleem. Dan gaat het niet blijven bij lief vragen.

quote:
Stel nou dat 70% van de mensen gevaccineerd is. De kans dat iemand die niet gevaccineerd kan worden om wat voor reden ook iemand tegen komt die op dat moment besmettelijk is is erg klein. Kleiner dan dat diegene iemand tegen komt die op dat moment besmettelijk is met een vorm van Influenza.
Met dien verstande dat influenza een stuk minder gevaarlijk is.

quote:
de Jonge weet net zo goed als ieder ander dat verplichten niet gaat werken, dus wil ie verplichten met een omweg. Daar ben ik tegen.
Ik vind het een beetje goedkoop om dit steeds in de schoenen van De Jonge te schuiven, want uit niets blijkt dat 'ie het wil verplichten, ook niet indirect.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196315921
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

En waar lees je precies dat wie dit tegen wie zegt in de Twitterdraad?
Doordat ik die zin begon met 'stel' leek het mij evident dat dat stuk ging over een voorbeeld van mij.

Terug naar de twitterdraad, komt aardig overeen met dit:
quote:
... nothing. It's spent submitting funding requests, then resubmitting them, then waiting, then submitting them somewhere else, then getting the money but the company change it's mind or focus, then renegotiating then submitting ehtics, then waiting for regulators

... then having problems with recruitment and having to open other sites, then dealing with more regulatory issues, then finally when you eventually get to the end of all of this you might have a therapy...
Dat je tijd wint met geld krijgen en dergelijken, logisch. Maar een aantal punten hierin zijn wel degelijk cruciaal en moeten goed gedaan worden en wil je niet rushen. Dat is niet 'nothing'
pi_196315923
quote:
12s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:16 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zonder instemming, de lichaamstemperatuur meten en dat vervolgens ergens voor hanteren als criterium, mag niet in Nederland. Als iemand met 40° wil rondhupsen, is dat wellicht onverstandig en moet die persoon helemaal zelf afwegen. Hooguit kan een werkgever een werknemer verplichten tot bezoek aan de bedrijfsarts.
Maar in alle eerlijkheid, zou het beschermen van zeer basale medische gegevens (en waarom is je temperatuur een medisch gegeven? 8)7) zwaarder wegen dan het herstarten van de economie?

Ik snap dat het iets genuanceerder ligt op het werk, omdat je een soort machtsrelatie hebt, maar voor een festival lijkt het me hun goed recht om eisen te stellen aan hun bezoekers in deze tijd. Dat 'ie dan even moeten blazen lijkt mij volkomen proportioneel. En áls we dat accepteren (en die kant lijken we als maatschappij wel op te gaan), blijft het argument 'ja maar ze mogen geen medische gegevens vragen' niet overeind, waarmee de deur voor een vaccinatiebewijs wagenwijd opengaat.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196315930
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

Doordat ik die zin begon met 'stel' leek het mij evident dat dat stuk ging over een voorbeeld van mij.

Terug naar de twitterdraad, komt aardig overeen met dit:
[..]

Dat je tijd wint met geld krijgen en dergelijken, logisch. Maar een aantal punten hierin zijn wel degelijk cruciaal en moeten goed gedaan worden en wil je niet rushen. Dat is niet 'nothing'
Kun je even concreet zijn? Welke punten hier zijn cruciaal en welke concessies denk je dat daar nu aan gedaan worden?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:33:38 #68
416575 crew  Evenstar
pi_196315940
Echt even een oprechte vraag. Wat is de oplossing van de users die tegen directe of indrecte vaccinatie zijn?

Ik ben in principe absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoenen of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Echt een oprechte vraag en ben heel benieuwd of wij hier op een normale manier over kunnen discusseren :D
pi_196315964
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Want dat mocht eerder niet?
Oke, vandaag hebben de mods betere zin. Gsterenavond werden al mijn posts verwijderd, ook vragen en uitlokkingen van discussies.
pi_196315968
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:33 schreef Kyran het volgende:
Echt even een oprechte vraag. Wat is de oplossing van de users die tegen directe of indrecte vaccinatie zijn?

Ik ben zelf absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoene of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Echt een oprechte vraag en ben heel benieuwd of wij hier op een normale manier over kunnen discusseren :D
Exact hetzelfde als wanneer groepsimmuniteit het doel zou zijn. Al je 'gaan we' vragen: nee.
pi_196315970
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als de vaccinatiegraad voor de mazelen onder de 90% gaat zakken hebben we als land een groot probleem. Dan gaat het niet blijven bij lief vragen.
[..]

Met dien verstande dat influenza een stuk minder gevaarlijk is.
[..]

Ik vind het een beetje goedkoop om dit steeds in de schoenen van De Jonge te schuiven, want uit niets blijkt dat 'ie het wil verplichten, ook niet indirect.
Ik weet niet of Influenza daadwerkelijk minder gevaarlijk is. Zelfs met vaccinatie overlijden er jaarlijks gemiddeld zo'n 5000/6000 mensen (heb het exacte getal even niet voor me. Dat is nadat mensen in risicogroepen gevaccineerd zijn en er grootschalige immuniteit is. Moet je voorstellen hoe dat zou zijn als het net als dit een volledig nieuwe ziekte zou zijn.

Over het in de schoenen schuiven van De Jonge, dat kun je goedkoop vinden, maar hij doet het zelf. Bijvoorbeeld:
https://www.ad.nl/politie(...)ccineerden~a0de8b86/
quote:
Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt. Regeringspartij VVD sluit ‘indirecte dwang’ niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen.
Zo'n beetje elk interview in de afgelopen week heeft ie het balletje opgegooid, telkens weer op een iets andere manier.

Dan kun je creatief met woorden gaan spelen en het geen vaccinatieplicht of indirecte vaccinatieplicht noemen, als je als burger geen toegang tot overheidsgebouwen hebt wordt het een plicht, want dan kun je niet meer deelnemen aan de samenleving.
pi_196315974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:34 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Oke, vandaag hebben de mods betere zin. Gsterenavond werden al mijn posts verwijderd, ook vragen en uitlokkingen van discussies.
Het zal een wisselwerking zijn geweest tussen hun slechtere zin en de manier waarop je vragen stelde en discussies uit wilde lokken? :)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:36:35 #73
416575 crew  Evenstar
pi_196315985
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Exact hetzelfde als wanneer groepsimmuniteit het doel zou zijn. Al je 'gaan we' vragen: nee.
Ok, maar hoe gaan wij het dan aanpakken?
pi_196315988
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:36 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ok, maar hoe gaan wij het dan aanpakken?
Wat bedoel je?
pi_196315990
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

Volgens mij staat er dat precies de dingen die jij cruciaal noemt wel degelijk gedaan worden, maar dat er normaliter in zo'n traject de meeste tijd niets gedaan wordt.

En wellicht is dit proces vanaf heden de nieuwe standaard en komen we er nu achter dat die 10 jaar ontwikkeling eigenlijk belachelijk lang is. Dat vaccins vanaf nu na 2 jaar al op de markt komen (mits genoeg geldschieters, want dat schijnt een behoorlijk probleem te zijn qua tijd)
pi_196315996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kun je even concreet zijn? Welke punten hier zijn cruciaal en welke concessies denk je dat daar nu aan gedaan worden?
Hij noemt in de twitterdraad: "most of that time is spent doing nothing"...

Met daaronder als voorbeelden (ik pak even degene die ik belangrijk vind eruit):
• submitting ethics
• waiting for regulators
• dealing with regulatory issues

Dit geeft ie als voorbeelden bij doing 'nothing'. Daar reageerde ik op. Dat dat voor hem niets doen is betekent niet dat het niets doen is. Als je vrouw zwanger is doe jij ook 9 maanden niets, dat betekent niet dat er 9 maanden niets gedaan wordt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:38:08 #77
416575 crew  Evenstar
pi_196316004
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:36 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Als ik het goed begrijp is je oplossing groepsimmuniteit opbouwen, zonder vaccins, toch? Of ik begrijp je verkeerd.

Hoelang gaat dat duren? Hoe gaan wij dat aanpakken? Wat voor extra schade gaat dat toebrengen?
pi_196316019
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Over het in de schoenen schuiven van De Jonge, dat kun je goedkoop vinden, maar hij doet het zelf. Bijvoorbeeld:
https://www.ad.nl/politie(...)ccineerden~a0de8b86/
[..]
Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus.

Veel duidelijker krijg je het niet hoor. Dat jij (en anderen hier) telkens daar je eigen beeld in willen lezen doet daar niets aan af.

quote:
Dan kun je creatief met woorden gaan spelen en het geen vaccinatieplicht of indirecte vaccinatieplicht noemen, als je als burger geen toegang tot overheidsgebouwen hebt wordt het een plicht, want dan kun je niet meer deelnemen aan de samenleving.
Je verwart nu De Jonge met een VVD-proefballonnetje. De Jonge is van het CDA.
  donderdag 19 november 2020 @ 09:39:22 #79
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316020
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:38 schreef Kyran het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is je oplossing groepsimmuniteit opbouwen, zonder vaccins, toch? Of ik begrijp je verkeerd.

Hoelang gaat dat duren? Hoe gaan wij dat aanpakken? Wat voor extra schade gaat dat toebrengen?
Is groepsimmuniteit überhaupt een ding met herinfectie? Hoeveel mensen kunnen een herinfectie krijgen? We zijn daar denk ik te kort in deze pandemie om daar een goed antwoord op te geven.
pi_196316024
quote:

Ik ben in principe absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?

Gaan wij dan dan accepteren dat wij met een pakket aan maatregelen verder gaan leven? Gaan wij accepteren dat wij de zorg constant extra belasten? Gaan wij COVID-19 ziekenhuizen uit de grond stampen en per jaar miljoenen of misschien wel miljarden stoppen in het verplegen van COVID-19 patiënten, puur omdat men geen vaccin wil?

Als je laat vaccineren een klein bedrag van de overheid krijgt.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_196316033
quote:

Als eerste lijkt het me een zeer slecht teken dat de communicatie een dermate niveau heeft bereikt dat mensen zich niet willen laten vaccineren. Laten we dat dan vooral niet meteen oplossen door verplichte vaccinatie. Dat maakt het wankele beleid rondom dit virus al helemaal ongeloofwaardig. Hoe en of daar een oplossing voor is ligt buiten mijn bereik.

Als het alternatief is dat we een zeker pakket aan maatregelen blijven aanhouden is dat op zichzelf voor een grote groep aanleiding om zich wél te vaccineren.
pi_196316049
Als je vitale beroepen en risicogroepen vaccineerd, dan is je overbelasting van zorg deel toch weg? De risicogroepen worden minder ziek. Personeel kan blijven werken.
De rest kan vrijwillig wel/niet dat vaccin nemen.
Zullen niet heel veel mensen dan in het ziekenhuis belanden.
  donderdag 19 november 2020 @ 09:42:12 #83
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316051
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Als eerste lijkt het me een zeer slecht teken dat de communicatie een dermate niveau heeft bereikt dat mensen zich niet willen laten vaccineren. Laten we dat dan vooral niet meteen oplossen door verplichte vaccinatie. Dat maakt het wankele beleid rondom dit virus al helemaal ongeloofwaardig. Hoe en of daar een oplossing voor is ligt buiten mijn bereik.

Als het alternatief is dat we een zeker pakket aan maatregelen blijven aanhouden is dat op zichzelf voor een grote groep aanleiding om zich wél te vaccineren.
Denk dat dat laatste ook niet goed zal vallen bij diezelfde groep, die pertinent niet het vaccin gaan nemen. En dan pak je ook de mensen mee die bijvoorbeeld een restaurant hebben en daardoor nog langer dichter zouden moeten zijn bijvoorbeeld.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:42:41 #84
416575 crew  Evenstar
pi_196316059
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:39 schreef Momo het volgende:

[..]

Is groepsimmuniteit überhaupt een ding met herinfectie? Hoeveel mensen kunnen een herinfectie krijgen? We zijn daar denk ik te kort in deze pandemie om daar een goed antwoord op te geven.
Dat is nog de vraag, maar goed, laten wij er even van uit gaan dat het mogelijk is zonder vaccin. Zelfs dan is het een onmogelijke opgave.

Om het snel te laten verlopen moet je je zorg overspoelen en dat gaat niet gebeuren. Als je het rustig aan laat gebeuren duurt het jaren (+ kans op herbesmetting waarschijnlijk), dus tsja.
pi_196316065
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Als je op al die 'gaan we' vragen 'nee' antwoordt, hoe zie jij het dan? Want als we én niet altijd met maatregelen willen leven, én niet accepteren dat de zorg continue overbelast én geen miljarden in aparte Covid-ziekenhuizen en -zorg gaan stoppen, maar ook het vaccin niet verplicht stellen, ben ik benieuwd naar de andere opties :)
pi_196316068
quote:
Als eerste lijkt het me een zeer slecht teken dat de communicatie een dermate niveau heeft bereikt dat mensen zich niet willen laten vaccineren.
Het is lastig om tegengas te geven tegen een groep antivaxxers die allerlei onzin op facebook gelezen heeft en sowieso al skeptisch is t.o.v. overheidscommunicatie.

Het is behoorlijk zorgelijk dat deze groep uitbreid van de bible belt naar hoogopgeleide bakfietsmoeders die ergens een onderzoekje gelezen hebben waaruit blijkt dat je autisme krijgt van vaccins.

Soms is voorlichting niet genoeg. En die kant gaan we nu op bij het reguliere vaccinatieprogramma.
  donderdag 19 november 2020 @ 09:44:14 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316078
Het is voor Nederland ook niet ideaal dat de verkiezingen voor de deur staan. Partijen gaan sowieso populistisch zieltjes winnen over dit soort kwesties.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:44:23 #88
416575 crew  Evenstar
pi_196316081
quote:

[..]

Eens hoor. Zei gisteren ook al dat het belachelijk is dat hier niet al veel meer tijd in gestopt wordt.

quote:
Ja, maar als dat wordt gezegd schreeuwt men meteen "indirectie vaccinatieplicht"....
pi_196316085
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als je op al die 'gaan we' vragen 'nee' antwoordt, hoe zie jij het dan? Want als we én niet altijd met maatregelen willen leven, én niet accepteren dat de zorg continue overbelast én geen miljarden in aparte Covid-ziekenhuizen en -zorg gaan stoppen, maar ook het vaccin niet verplicht stellen, ben ik benieuwd naar de andere opties :)
Er is natuurlijk altijd de optie nog om mensen boven de 60 toegang tot het ziekenhuis te ontzeggen. De ultieme berusting.

Het zou wel het failliet van onze beschaving zijn, maar het kán wel. ;)
pi_196316092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus.

Veel duidelijker krijg je het niet hoor. Dat jij (en anderen hier) telkens daar je eigen beeld in willen lezen doet daar niets aan af.
[..]

Je verwart nu De Jonge met een VVD-proefballonnetje. De Jonge is van het CDA.
Ik heb 'VVD' over het hoofd gezien. Het heeft niets te maken met mijn eigen beeld in willen zien, er staat letterlijk dat de overheid (en ja, het was mijn fout dat ik de Jonge specifiek noemde ipv het kabinet) wil kijken naar 'wie zich niet laat vaccineren mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen'.

Dat is het onderzoeken/verkennen van een indirecte vaccinatieplicht. De afgelopen maanden hebben mij niet veel vertrouwen gegeven dat dit proefballonnetje niet omgezet wordt in een wet.

De Jonge zegt bijvoorbeeld wel: "Wel kunnen mensen die al gevaccineerd zijn een tijd meer vrijheden krijgen dan anderen" . Dat kun je net zo goed lezen als indirecte dwang. Daar kun je qua woorden mooi omheen draaien, maar iemand die niet gevaccineerd is doet dan gewoon minder mee aan de maatschappij.
pi_196316098
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:38 schreef Kyran het volgende:

[..]

Oh nee, dat bedoelde ik niet. Moet zeggen dat ik een beetje over dit deel van je post heen las;

quote:
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van directe vaccinatie hoor, maar stel dat ze het niet voorelkaar krijgen om dusdanig te informeren dat genoeg mensen vrijwillig een vaccinatie willen. Wat dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg voor een vaccin. Sterker; als ze nu vrijwilligers zouden vragen voor testen met een groot risico zou ik zeggen; kom maar op. Alles om hier uit te komen. Maar dat is hoe ik erin sta, en ik ben er vrij principieel in dat 1. ik geen enkele zeggenschap heb of zou willen of zou moeten hebben over wat een ander in zijn lichaam spuit, of juist niet. 2. Ik het nog erger vind wanneer een overheid zich daar actief mee zou gaan bemoeien.

Dus 'wat als het niet lukt' heb ik niet echt een antwoord op. Ik weet alleen hoe ik er wat betreft overheden vs lichaam burger in sta, en dat sluit een vaccinatieplicht voor mij uit.

Dus daarom; bij groepsimmuniteit is dat het doel; vanaf een bepaald percentage kan de gehele samenleving van die groep profiteren en ga je als 1 samenleving vanaf dat moment weer verder, en dat zou met het vaccin wat mij betreft ook het doel moeten/kunnen zijn. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat wij genoeg burgers hebben die wel dat vaccin gaan halen. Daarnaast denk ik dat we ook moeten kijken naar wie corona al heeft gehad, en die mensen wat langer moeten laten wachten op een vaccin. Ik dat als je dat goed coördineert, je best een goede combinatie kan krijgen van gevaccineerden en een stukje 'groepsimmuniteit' waardoor het percentage mensen 'gevaccineerd' misschien niet zo hoog hoeft te zijn als nu gedacht (maar dat is meer een brainfart dan wat anders).

Daarnaast zie ik nog altijd erg veel in de diverse sneltesten, vooral die ademtest. Ik vind het idee 'elke maand bevolking testen' dan ook wat primitief. Ik denk namelijk dat het goed mogelijk moet zijn elk huis/gezin van zo'n test dingetje te voorzien (op termijn) en ik denk ook dat dat een grote oplossing kan zijn voor heel veel problemen.
pi_196316108
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:42 schreef Momo het volgende:

[..]

Denk dat dat laatste ook niet goed zal vallen bij diezelfde groep, die pertinent niet het vaccin gaan nemen. En dan pak je ook de mensen mee die bijvoorbeeld een restaurant hebben en daardoor nog langer dichter zouden moeten zijn bijvoorbeeld.
Nou ja, veel meer smaken zijn er niet. Ja de zorg overbelasten. Ik mag toch wel hopen dat de groep die én tegen maatregelen én tegen vaccinatie is, ook beseft dat dat geen reeële optie is.
pi_196316109
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:39 schreef Momo het volgende:

[..]

Ik las van de week dat er wereldwijd 4 gevallen bekend zijn van herinfectie. Geen idee of dat echt klopt alleen.
pi_196316116
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:45 schreef chratnox het volgende:
De Jonge zegt bijvoorbeeld wel: "Wel kunnen mensen die al gevaccineerd zijn een tijd meer vrijheden krijgen dan anderen" . Dat kun je net zo goed lezen als indirecte dwang. Daar kun je qua woorden mooi omheen draaien, maar iemand die niet gevaccineerd is doet dan gewoon minder mee aan de maatschappij.
Maar je hebt zelf toch al gelezen welke duiding De Jonge zelf daaraan gegeven heeft? Neem bv. een zorgtehuis waarin iedereen gevaccineerd is, dan heeft het toch geen zin voor hen om nog steeds die afstand te beweren binnen dat zorgtehuis?

Men doet net alsof die woorden inhouden dat er een speciaal boodschappenuurtje komt voor mensen die niet gevaccineerd zijn...
pi_196316140
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is lastig om tegengas te geven tegen een groep antivaxxers die allerlei onzin op facebook gelezen heeft en sowieso al skeptisch is t.o.v. overheidscommunicatie.

Het is behoorlijk zorgelijk dat deze groep uitbreid van de bible belt naar hoogopgeleide bakfietsmoeders die ergens een onderzoekje gelezen hebben waaruit blijkt dat je autisme krijgt van vaccins.

Soms is voorlichting niet genoeg. En die kant gaan we nu op bij het reguliere vaccinatieprogramma.
Dit waardeoordeel is totaal onnodig in de discussie die hier plaatsvindt. Dat die discussie op Facebook plaatsvindt is voor daar, maar een heel groot deel van de mensen heeft terechte angsten.

Ik zie jou als iemand die in een discussie zichzelf erg goed staande kan houden, dit is nergens voor nodig.
pi_196316142
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:44 schreef Kyran het volgende:

Ja, maar als dat wordt gezegd schreeuwt men meteen "indirectie vaccinatieplicht"....
Over de mondkapjesplicht zijn we een stuk minder standvast.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 09:47:59 #97
416575 crew  Evenstar
pi_196316146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Er is natuurlijk altijd de optie nog om mensen boven de 60 toegang tot het ziekenhuis te ontzeggen. De ultieme berusting.

Het zou wel het failliet van onze beschaving zijn, maar het kán wel. ;)
Tsja, het kan inderdaad :D

Dit is wat ik bedoel met dat ik geen fatsoenlijke oplossing zie, maar niemand lijkt er een antwoord op te hebben hoe het dan wel moet.

Geen maatregelen, geen overbelasting van de zorg, geen aparte COVID-19 ziekenhuizen, geen verplichte vaccinatie, geen indirecte verplichting tot vaccinatie ..... en dan? Ik zit ook graag voor een dubbeltje op de eerste rij, maar dat gaat hier niet gebeuren.
  donderdag 19 november 2020 @ 09:49:17 #98
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196316169
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:45 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik las van de week dat er wereldwijd 4 gevallen bekend zijn van herinfectie. Geen idee of dat echt klopt alleen.
Dat waren er inmiddels al paar honderd dacht ik Lijkt mij ook lastig vast te stellen als iemand beide keren of 1 keer dan geen klachten heeft.
pi_196316175
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:44 schreef Momo het volgende:
Het is voor Nederland ook niet ideaal dat de verkiezingen voor de deur staan. Partijen gaan sowieso populistisch zieltjes winnen over dit soort kwesties.
Kloptz zo'n forum kan dit een nog groter probleem maken door op die manier zieltjes te willen winnen.
pi_196316184
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:49 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat waren er inmiddels al paar honderd dacht ik Lijkt mij ook lastig vast te stellen als iemand beide keren of 1 keer dan geen klachten heeft.
https://www.nytimes.com/2(...)rus-reinfection.html

Oke, een artikel uit oktober, maar;

quote:
But these cases make the news precisely because they are rare, experts said: More than 38 million people worldwide have been infected with the coronavirus, and as of Monday, fewer than five of those cases have been confirmed by scientists to be reinfections.
pi_196316186
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar je hebt zelf toch al gelezen welke duiding De Jonge zelf daaraan gegeven heeft? Neem bv. een zorgtehuis waarin iedereen gevaccineerd is, dan heeft het toch geen zin voor hen om nog steeds die afstand te beweren binnen dat zorgtehuis?

Men doet net alsof die woorden inhouden dat er een speciaal boodschappenuurtje komt voor mensen die niet gevaccineerd zijn...
Ja, dat was een voorbeeld. Daarmee is niet gezegd dat het de enige is. Nog een ander artikel:
https://www.ad.nl/binnenl(...)vaccinatie~a38416c8/

In de vragen onderin (mag ik hier AD quoten?):
quote:
5. Tenslotte: hebben gevaccineerden straks voordelen ten opzichte van niet-gevaccineerden?
Minister De Jonge wilde dat gisteren in gesprek met deze site niet uitsluiten. ,,U moet het zo zien dat bepaalde maatregelen wellicht langer zullen gelden voor mensen zonder vaccinatie”, zei De Jonge. ,,Of dat bepaalde risicogroepen inderdaad weer méér mogen omdat ze al een vaccinatie hebben gehad. Maar dat gaan we echt allemaal nog uitwerken, dat komt er nog aan.”
Later in gesprekken kwam hij daarop terug en noemde hij een verpleeghuis als voorbeeld, maar dat sluit de rest niet uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')