Met als gevolg dat je de mensen straft die wél een vaccin genomen hebben? Immers, we willen geen tweedeling.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dan zou je als regering de ballen moet hebben de beperkingen niet op te heffen maar weer aan te verstrengen, moet je eens zien hoe snel mensen gaan vaccineren.
De nodige dekkingsgraad was toch rond de 60% om het uit te laten doven? Als de mensen in een risicogroep gevaccineerd zijn is het toch helemaal niet erg dat het virus nog rondgaat? De mensen die normaal in het ziekenhuis terecht zouden komen komen er dan niet meer terecht, want die zijn gevaccineerd. De mensen die niet gevaccineerd zijn zal een deel wellicht flink ziek worden, en zal misschien een klein deel in het ziekenhuis opgenomen worden, maar dat zou niet meer tot overbelasting moeten leiden, want je hebt al een (vrij hoge) dekkingsgraad.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar wat doe je als domweg te weinig mensen bereid zijn om het vaccin te nemen? Vergelijk het met: wat doe je als domweg te weinig mensen bereid zijn de basismaatregelen in acht te nemen?
Dat zijn discussies die je nu moet voeren.
Er zijn gradaties van maatregelen die voorhanden zijn:quote:Op donderdag 12 november 2020 13:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar wat doe je als domweg te weinig mensen bereid zijn om het vaccin te nemen? Vergelijk het met: wat doe je als domweg te weinig mensen bereid zijn de basismaatregelen in acht te nemen?
Dat zijn discussies die je nu moet voeren.
Het is eigenlijk een soort van self fulfilling prophecy.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met als gevolg dat je de mensen straft die wél een vaccin genomen hebben? Immers, we willen geen tweedeling.
Ik vind het maar een enge ontwikkeling dat je steeds meer signalen tegen komt dat er serieus over na word gedacht. Denk echt dat ze ver weg moeten blijven van zulke ideeën. Dat gaat echt heel verkeerd binnen komen bij veel mensen. Je komt een beetje in de buurt van de 2e wereldoorlog; dat je enkel bepaalde vrijheden krijgt als je een bepaald item kan laten zien. Dat moet je gewoon echt niet willen als samenleving en ik snap sowieso niet dat er over word nagedacht.quote:Op donderdag 12 november 2020 12:50 schreef dick_laurent het volgende:
Verplichting kan zich idd uiten op verschillende manieren. Een directe verplichting vanuit de overheid zal het niet zo snel worden gok ik.... maar verplichting in de vorm van vaccinatiebewijs om bepaalde landen of plekken binnen te komen zie ik wel als een mogelijkheid ja.
Edit: en dan opent zich er natuurlijk weer een hele nieuwe markt voor 'vervalste vaccinatiebewijzen'
Ik zei gisteren ook al dat de manier waarop je dit soort posts neerzet een discussie onmogelijk maakt, het zorgt ervoor dat je iemand die het niet met je eens is gelijk wegzet als complotgekkie, dat is een beetje vervelend.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:29 schreef Kyran het volgende:
[..]
Het is eigenlijk een soort van self fulfilling prophecy.
Burger: "Boohooo, de overheid wil vaccins verplichten"
Overheid: "Nee hoor, geen verplichting. Het is vrijwillig, maar wij moeten wel een bepaalde dekkingsgraad halen om alle maatregelen los te kunnen laten".
Burger: "Boohoo, zie je wel, het is een verkapte verplichting. Ik ga geen vaccin nemen, lekker puh".
Overheid: "Dekkingsgraad is nog steeds te laag. Gevaccineerde burgers mogen wel naar grote evenementen, rest nog niet totdat dekkingsgraad hoog genoeg is".
Burger: "OMGWTFBBQ, zie je wel, ik wist het, vanaf het begin al, de roverheid wil microchips inbrengen".
Die tweedeling gaat straks vooral komen omdat men om allerlei vage redenen geen vaccin wil nemen en de overheid genoodzaakt is om die tweedeling te creëren om de economie weer zoveel mogelijk te laten draaien.
Heel flauw, Kyran. Je gaat van geen vaccin willen nemen naar het zijn van een complotdenker. Daarmee geef je er geen blijk van de ander serieus te nemen.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:29 schreef Kyran het volgende:
Die tweedeling gaat straks vooral komen omdat men om allerlei vage redenen geen vaccin wil nemen en de overheid genoodzaakt is om die tweedeling te creëren om de economie weer zoveel mogelijk te laten draaien.
sorry hoor maar deze vergelijking slaat echt helemaal nergens op... in de 2de WO mochten joden nergens meer naar binnen en die konden daar niets aan doen... pure discriminatie en keihard racisme...quote:Op donderdag 12 november 2020 13:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind het maar een enge ontwikkeling dat je steeds meer signalen tegen komt dat er serieus over na word gedacht. Denk echt dat ze ver weg moeten blijven van zulke ideeën. Dat gaat echt heel verkeerd binnen komen bij veel mensen. Je komt een beetje in de buurt van de 2e wereldoorlog; dat je enkel bepaalde vrijheden krijgt als je een bepaald item kan laten zien.
Daar is hier al vaker op ingegaan: de werkzaamheid van het vaccin is bepalend voor wie je eerst zou willen vaccineren.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:31 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het trouwens te bizar voor woorden dat bejaarden en ouderen als eerste zo'n vaccin mogen... wat hebben die er nou aan? gaan ze een maand later alsnog dood aan iets anders... geef die vaccins aan mensen die regelmatig de horeca, concerten, theaters, clubs, feesten en festivals bezoeken zodat die sector eindelijk weer een beetje gaat leven...
Is dit nou een serieuze post?quote:Op donderdag 12 november 2020 13:31 schreef Nielsch het volgende:
ik vind het trouwens te bizar voor woorden dat bejaarden en ouderen als eerste zo'n vaccin mogen... wat hebben die er nou aan? gaan ze een maand later alsnog dood aan iets anders... geef die vaccins aan mensen die regelmatig de horeca, concerten, theaters, clubs, feesten en festivals bezoeken zodat die sector eindelijk weer een beetje gaat leven...
ja i know maar daar heeft de EU geen boodschap aan, die hebben al het decreet uitgevaardigd dat het EERST naar de groep ouderen en bejaarden moet...quote:Op donderdag 12 november 2020 13:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar is hier al vaker op ingegaan: de werkzaamheid van het vaccin is bepalend voor wie je eerst zou willen vaccineren.
dat is toch nog niet helemaal zeker, begrijp wel de De Jonge dat zegt want dat zijn potentiele CDA stemmers maar we zullen toch eerst de resultaten moeten afwachten om te zien welk vaccin het best werkt voor welke leeftijdsgroep en hoeveel er beschikbaar is.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:31 schreef Nielsch het volgende:
nee hoor, niet als het aan de EU ligt:quote:Op donderdag 12 november 2020 13:38 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is toch nog niet helemaal zeker, begrijp wel de De Jonge dat zegt want dat zijn potentiele CDA stemmers maar we zullen toch eerst de resultaten moeten afwachten om te zien welk vaccin het best werkt voor welke leeftijdsgroep en hoeveel er beschikbaar is.
Prima toch? Voor de rest van de bevolking is het risico beperkt toch? Dan heb je als je alle risicogroepen, ouderen en zorgmedewerkers gevaccineerd hebt je doel bereikt, namelijk ziekenhuizen ontlasten. Daarna kun je versoepelen dus.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nee hoor, niet als het aan de EU ligt:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-een-vaccin-a4016111
In musea en bibliotheken wel dan?quote:Op donderdag 12 november 2020 11:49 schreef Dven het volgende: [..] Ik stel alleen maar dat er vooralsnog totaal geen aanwijzingen zijn dat veel mensen op vluchten besmet zijn geraakt.
mwah denk niet dat het kabinet er zo over denkt, maar we gaan 't zien...quote:Op donderdag 12 november 2020 13:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Prima toch? Voor de rest van de bevolking is het risico beperkt toch? Dan heb je als je alle risicogroepen, ouderen en zorgmedewerkers gevaccineerd hebt je doel bereikt, namelijk ziekenhuizen ontlasten. Daarna kun je versoepelen dus.
beetje voorbarig wel al is dat wel de groep die het meest in het ziekenhuis terecht komt en eventueel IC, dus de zorg wordt er wel mee ontlast.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nee hoor, niet als het aan de EU ligt:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-een-vaccin-a4016111
Als Covid-19 teruggebracht is tot een griepje (haha, hij maakt 'm gewoonquote:Op donderdag 12 november 2020 13:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
mwah denk niet dat het kabinet er zo over denkt, maar we gaan 't zien...
Sorry, was daar te kort door de bocht. Ik doel daar ook vooral op de completdenkers natuurlijk.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel flauw, Kyran. Je gaat van geen vaccin willen nemen naar het zijn van een complotdenker. Daarmee geef je er geen blijk van de ander serieus te nemen.
Individuen hebben nu eenmaal zeggenschap over hun eigen lichaam - en dat is een héél groot goed dat we op waarde moeten schatten. Je kunt het schenden van dat principe alleen rechtvaardigen als er geen andere mogelijkheden zijn en als het proportioneel is.
quote:Op donderdag 12 november 2020 13:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zei gisteren ook al dat de manier waarop je dit soort posts neerzet een discussie onmogelijk maakt, het zorgt ervoor dat je iemand die het niet met je eens is gelijk wegzet als complotgekkie, dat is een beetje vervelend.
Nee, het is meer dit:
Overheid: Er gaan mensen dood aan een onbekend virus, iedereen blijft thuis
Burgers: Oke
Overheid: Er gaan minder mensen dood dan we dachten, maar mensen met een zwakke gezondheid gaan wel dood, iedereen blijft thuis
Overheid: De hoeveelheid mensen die dood gaan valt mee, maar de ziekenhuizen kunnen het niet aan, iedereen blijft thuis.
Overheid: Er is inmiddels een vaccin, en we willen de mensen die risico lopen beschermen, willen jullie ook een vaccin?
Burger: Mja, weet niet, ik maak me wel een beetje zorgen om de haast
Overheid: Oke, snap ik. Gaan we over nadenken
Burger: Nouja, ik voel me toch niet helemaal lekker erbij, ik denk wel dat ik een vaccinatie wil, maar kunnen we 't eventjes aankijken?
Overheid: Versoepelen kan pas als iedereen gevaccineerd is, niet alleen risicogroepen. Iedereen die niet gevaccineerd is (dus niet risicogroepen) blifjt thuis, risicogroepen mogen weer alles
Burger: Eh sorry wat? Wij moesten thuisblijven om kwetsbaren te beschermen, nu mogen die kwetsbaren weer alles en zijn zij individueel beschermd, maar wij moeten thuisblijven, hebben we straf ofzo?
Overheid: Ja, want je hebt je niet laten vaccineren, pech voor je.
Er is nu 9 maanden geschermd met solidariteit voor mensen in een risicogroep/ouderen/kwetsbaren. Dat is (soms met morren) geaccepteerd door het gros van de bevolking. Als je nu de gevaccineerden niet solidair laat zijn met de rest (omdat ze nog geen vaccin kunnen krijgen) ben je gewoon af als overheid.
Eens. Denk ook niet dat iemand hier ook maar anders over denkt.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als Covid-19 teruggebracht is tot een griepje (haha, hij maakt 'm gewoon) zie ik geen enkele reden om deze beperkende maatregelen nog te hebben, dat hebben we ook niet met Influenza enzo. Als het teruggebracht is tot een griepje, zouden dezelfde maatregelen als voor een girep moeten gelden: geen.
Dus dan doen we het toch niet samen. Zijn we toch niet zo solidair. Krijgen we corona er dus niet samen onder. Etc.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Denk je bijvoorbeeld dat mensen die gevaccineerd zijn het gaan pikken als ze ook niks mogen? Ik vind het behoorlijk kinderachtig om te zeggen "als ik geen vaccin heb en X niet mag, dan mag een gevaccineerd persoon X ook lekker niet".
inhoudelijk mee eens, ik weet alleen niet of het kabinet er ook zo over gaat denken... helaas.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als Covid-19 teruggebracht is tot een griepje (haha, hij maakt 'm gewoon) zie ik geen enkele reden om deze beperkende maatregelen nog te hebben, dat hebben we ook niet met Influenza enzo. Als het teruggebracht is tot een griepje, zouden dezelfde maatregelen als voor een girep moeten gelden: geen.
Dat is een lastige. Hoe naar ik het ook zou vinden, zou je eerder de mensen die risico lopen thuis houden tot ze gevaccineerd zijn dan alle anderen. Dat zou dus betekenen dat ik even boodschappen moet doen voor mijn opa (bijvoorbeeld) en hij het niet zelf doet.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:44 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens. Denk ook niet dat iemand hier ook maar anders over denkt.
Grootste probleem zit nu in de periode tussen nu en het moment dat er voldoende dekking is. Hoe gaat men dat aanpakken? Hoe voorkomt men tweedeling? Kan me tweedeling voorkomen, zonder economie nog verder te schaden? Etc.
Buiten solidariteit om, zie ik de noodzaak gewoon niet zo. Ik zou eerder willen dat burgers die gevaccineerd zijn z.s.m. weer economie laten draaien. Dat is namelijk ook in mijn voordeel.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:44 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dus dan doen we het toch niet samen. Zijn we toch niet zo solidair. Krijgen we corona er dus niet samen onder. Etc.
Ik dacht dat het in je voordeel was, als zorgmedewerker, dat ziekenhuizen niet overstromen. Dat is wat mij betreft ook de grens waarin je maatregelen voor iedereen kan gaan versoepelen.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Buiten solidariteit om, zie ik de noodzaak gewoon niet zo. Ik zou eerder willen dat burgers die gevaccineerd zijn z.s.m. weer economie laten draaien. Dat is namelijk ook in mijn voordeel.
Ik heb er helemaal NIKS aan om iemand een lolletje af te pakken, terwijl ik er wel wat aan heb als diegene zorgt dat economie weer gaat draaien, de bakker om de hoek niet failliet gaat, amateurclubje niet omvalt etc. etc.
I know, ik herken je gevoel. Ik kan me er ook flink over opwinden, jaren geleden in OUD al. Het is niet rationeel om geen vaccin te nemen, al moet ik zeggen dat ik wel begrijp dat mensen er niet om staan te springen om een vroeg coronavaccin te nemen.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:42 schreef Kyran het volgende:
Ik heb sowieso weinig begrip voor mensen die geen vaccinatie willen (buiten COVID-19 om). Begrijp me niet verkeerd. Ik heb wel respect voor de keuze om er geen te nemen, maar geen begrip (als in ik begrijp het niet, omdat het tegen mijn denkwijze ingaat).
Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat de mensen die als eerste gevaccineerd worden vooral weer hetzelfde willen kunnen doen als anderen, en niet zozeer meer. Belangrijk lijkt me dat er voor iedereen een versoepeling van de maatregelen komt. En dat moet ook mogelijk zijn als de kwetsbaren beter zijn beschermd, toch?quote:Denk je bijvoorbeeld dat mensen die gevaccineerd zijn het gaan pikken als ze ook niks mogen? Ik vind het behoorlijk kinderachtig om te zeggen "als ik geen vaccin heb en X niet mag, dan mag een gevaccineerd persoon X ook lekker niet".
(Zeg niet dat jij het zegt, maar dit is mijn grootste discussiepunt met veel users hier).
Is dit niet een scenario met de minste impact op jou? Ik zeg niet dat ik het er niet mee eens ben hoor, maar even advocaat van de duivel spelen. Ik denk dat je scheve gezichten gaat krijgen als je iemand die risico loopt gaat vertellen dat die nog maar even een jaartje thuis moet blijven, terwijl jij lekker gaat zuipen in de kroeg (ik roep maar wat).quote:Op donderdag 12 november 2020 13:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is een lastige. Hoe naar ik het ook zou vinden, zou je eerder de mensen die risico lopen thuis houden tot ze gevaccineerd zijn dan alle anderen. Dat zou dus betekenen dat ik even boodschappen moet doen voor mijn opa (bijvoorbeeld) en hij het niet zelf doet.
Ik zou het een klotesituatie vinden, maar als het voor een hele korte termijn is zou dat denk ik het scenario zijn met de minste impact.
Maar ervan uitgaande dat ze inderdaad eerst de risico groepen/ouderen gaan vaccineren: dan kan je wel zeggen dat de economie door die groep weer kan worden opgestart, maar je hebt dan net de groep gevaccineerd die....hoe kan ik dit netjes/respectvol brengen...procentueel misschien het minst toevoegt voor de economie. Gezien veel ouderen niet meer werken bv. Risico groepen die misschien vanwege hun hoge risico factor sowieso al minder werken (ook vóór Corona).quote:Op donderdag 12 november 2020 13:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Buiten solidariteit om, zie ik de noodzaak gewoon niet zo. Ik zou eerder willen dat burgers die gevaccineerd zijn z.s.m. weer economie laten draaien. Dat is namelijk ook in mijn voordeel.
Ik heb er helemaal NIKS aan om iemand een lolletje af te pakken, terwijl ik er wel wat aan heb als diegene zorgt dat economie weer gaat draaien, de bakker om de hoek niet failliet gaat, amateurclubje niet omvalt etc. etc.
En voor de kids dan een soort Happy Vac met een speeltjequote:Op donderdag 12 november 2020 13:46 schreef OProg het volgende:
Het lijkt me wel tof als je dan naar de vaccinstraat gaat en van de menukaart een vaccin kan bestellen.
"Doe maar een Oxford met een vleugje Spoetnik".
Dat is eigenlijk precies waar ik me (persoonlijk) zorgen over maak. Mijn dochter heeft alle vaccinaties gehad en is van één van de vaccinaties een week heel ziek geweest. We zullen 'r blijven vaccineren waar van toepassing, maar met dit vaccin zou ik liever wachten bij haar.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
I know, ik herken je gevoel. Ik kan me er ook flink over opwinden, jaren geleden in OUD al. Het is niet rationeel om geen vaccin te nemen, al moet ik zeggen dat ik wel begrijp dat mensen er niet om staan te springen om een vroeg coronavaccin te nemen.
[..]
Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat de mensen die als eerste gevaccineerd worden vooral weer hetzelfde willen kunnen doen als anderen, en niet zozeer meer. Belangrijk lijkt me vooral dat er voor iedereen een versoepeling van de maatregelen komt. En dat moet ook mogelijk zijn als de kwetsbaren beter zijn beschermd, toch?
Ik voorzie de echte problemen pas op de lange termijn als de benodigde vaccinatiegraad niet behaald zou worden. Maar dat is nu nog koffiedik kijken want er is nog te weinig bekend over mogelijke vaccins.
Eens. Dit hangt ook allemaal met elkaar samen en dat maakt de discussie juist zo moeilijk/lastig.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar ervan uitgaande dat ze inderdaad eerst de risico groepen/ouderen gaan vaccineren: dan kan je wel zeggen dat de economie door die groep weer kan worden opgestart, maar je hebt dan net de groep gevaccineerd die....hoe kan ik dit netjes/respectvol brengen...procentueel misschien het minst toevoegt voor de economie. Gezien veel ouderen niet meer werken bv. Risico groepen die misschien vanwege hun hoge risico factor sowieso al minder werken (ook vóór Corona).
Het zal voor de economie veel effectiever zijn als je juist de groep 18-60 weer aan het werk krijgt.
Naast de voorbeelden die jij een paar dagen geleden benoemde (dat je als niet gevaccineerde bv wél binnen moet blijven bij een loopneus, dat je bv wel nog iets langer thuis moet werken) blijf ik erbij dat je de maatschappij gewoon weer moet openen voor iedereen, zodra de eerste risico groepen een vaccin hebben gekregen.
Juist in Nederland zijn er veel opa's en oma's die oppassen, dus ik denk dat je je daar nog wel eens in kunt vergissen.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
Het zal voor de economie veel effectiever zijn als je juist de groep 18-60 weer aan het werk krijgt.
quote:Op donderdag 12 november 2020 13:59 schreef DonDruiper het volgende:
9 maanden lang ellende, iedereen is er klaar mee. Bedrijven vallen om, het algemene welzijn van mensen gaat achteruit..
Dan hebben we zometeen de oplossing dat deze ellende stopt.. gaan we daar weer over discussiëren
Schiet mij maar lek.
Nouja, ja en nee. Het gaat er niet om dat iedereen op korte termijn gevaccineerd is, het gaat erom dat ziekenhuizen niet overspoelen en mensen niet overlijden. Normaal gesproken is een vaccin primair om de persoon die gevaccineerd is te beschermen en daarmee de besmettelijkheid afnemen, omdat de mensen er niet zo ziek van worden. Laten we daar even vanuit gaan.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:53 schreef Kyran het volgende:
[..]
Is dit niet een scenario met de minste impact op jou? Ik zeg niet dat ik het er niet mee eens ben hoor, maar even advocaat van de duivel spelen. Ik denk dat je scheve gezichten gaat krijgen als je iemand die risico loopt gaat vertellen dat die nog maar even een jaartje thuis moet blijven, terwijl jij lekker gaat zuipen in de kroeg (ik roep maar wat).
Aan de andere kant ga je ook scheve gezichten krijgen als de risicogroepen lekker naar Damclub de Hooligan kunnen gaan, terwijl de jongeren zich nog steeds aan allerlei maatregelen moeten houden.
Een andere oplossing is wel vaccineren, maar de genomen maatregelen voor iedereen laten gelden. Dat vind ik dan weer krom, omdat het heel dicht bij "als ik X niet mag, mag jij het ook lekker niet" komt. Als jij gevaccineerd bent en ik niet heb ik geen enkele reden om jou leuke avond in de kroeg af te pakken. Wat heb ik er aan? Ik hebn dan liever dat jij naar de kroeg gaat en de kroeg in leven houdt, zodat ik kan aansluiten als ik ook mijn vaccin heb gehaald (of als dekkings dusdanig is dat ik geen vaccin meer nodig heb).
Alle begrip voor en een hele goede, maar lastige overweging.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk precies waar ik me (persoonlijk) zorgen over maak. Mijn dochter heeft alle vaccinaties gehad en is van één van de vaccinaties een week heel ziek geweest. We zullen 'r blijven vaccineren waar van toepassing, maar met dit vaccin zou ik liever wachten bij haar.
Zij loopt nagenoeg geen enkel risico als ze niet gevaccineerd wordt, ze is jong, immuunsysteem is goed en zal als ze het krijgt het hoogstwaarschijnlijk asymptomatisch doormaken. Van het vaccin weten we dat de risico's op korte termijn laag zijn, maar op langere termijn weten we het niet. In haar geval is dus de situatie wel vaccineren risicovoller dan niet vaccineren eigenlijk, of zo voelt het in elk geval.
Het is een beetje een duivels dilemma, maar als ze over 10 jaar door dit vaccin ergens ernstig last van zou krijgen als ik haar vroeg heb laten vaccineren zou ik het mezelf nooit vergeven, even los van de impact voor haar.
Met dikgedrukte ben ik het niet helemaal eens alleen. Juist als je die groep hebt gevaccineerd zou ik voorstander zijn om de maatschappij gewoon meer te openen voor iedereen. Je hebt immers de groep gevaccineerd die het meeste risico loopt/het vaakst in de ziekenhuizen terecht komt. Afgelopen maanden is er telkens geroepen dat we deze maatregelen hebben om die groepen te beschermen en voor de zorg. Het is nogal onzinnig om met strenge maatregelen te blijven zitten als je de groep hebt gevaccineerd die we met de maatregelen hebben geprobeerd te beschermen de afgelopen maanden.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:58 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens. Dit hangt ook allemaal met elkaar samen en dat maakt de discussie juist zo moeilijk/lastig.
Als je alleen 70+ gaat vaccineren dan kan je sowieso weinig maatregelen opheffen. Je kan maatregelen pas echt gaan versoepelen als je de groepen met veel sociaal contact gaat vaccineren.
Zorgmedewerkers en onderwijspersoneel om twee groepen te noemen bijvoorbeeld en natuurlijk de jongere werkende bevolking over het algemeen.
Ik verwacht echter ook dat er een situatie gaat ontstaan waarbij een deel van de groep 20-60 gevaccineerd is en een deel niet. Ik zou het dan daadwerkelijk jammer, zonde en onbegrijpelijk vinden als de gevaccineerden X of Y niet mogen, omdat het te gevaarlijk is om de niet gevaccineerden ook toe te laten.
Nogmaals, dit is alleen voor de periode totdat er voldoende dekking is. Daarna moet alles, maar dan ook alles verdwijnen en is COVID-19 eindelijk het griepje geworden waar men sinds maart al om schreeuwt
Fijn!quote:Op donderdag 12 november 2020 14:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Opnieuw een forse daling in de ziekenhuizen:
[ afbeelding ]
Met 4 weken oude garnalen zou ik me zorgen maken over mutaties in je darmenquote:Op donderdag 12 november 2020 14:06 schreef Noek het volgende:
Ik kan garnalen eten die 4 weken in de zon liggen dus ik offer me wel op voor het vaccin en als nu meer mensen dat doen dan moet het goedkomen.
Ik maak me meer zorgen om de mutaties, denk ik.
Ik val al om van één slechte garnaal, maar ik doe met je mee.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:06 schreef Noek het volgende:
Ik kan garnalen eten die 4 weken in de zon liggen dus ik offer me wel op voor het vaccin en als nu meer mensen dat doen dan moet het goedkomen.
Ik denk dat de gescheiden samenleving pas komt zodra iedereen de kans heeft gehad zich te vaccineren. Het is niet zo dat jij nog niet naar een festival mag omdat je nog niet aan de beurt bent. Nee je zou niet naar een festival mogen als je het vaccin weigert.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik vind het maar een enge ontwikkeling dat je steeds meer signalen tegen komt dat er serieus over na word gedacht. Denk echt dat ze ver weg moeten blijven van zulke ideeën. Dat gaat echt heel verkeerd binnen komen bij veel mensen. Je komt een beetje in de buurt van de 2e wereldoorlog; dat je enkel bepaalde vrijheden krijgt als je een bepaald item kan laten zien. Dat moet je gewoon echt niet willen als samenleving en ik snap sowieso niet dat er over word nagedacht.
De afgelopen maanden is er telkens geroepen dat we deze maatregelen hebben (wereldwijd eigenlijk), vanwege de zorg. Vanwege de ziekenhuizen. Besmettingen op zich zijn geen probleem. Op het moment dat je een bepaalde groep hebt gevaccineerd (of dat nou jongeren, of ouderen zijn) is het prima mogelijk om de maatregelen voor iedereen zwaar te versoepelen. Als je het grootste gedeelte van de ouderen vaccineert heb je meteen de groep te pakken die heel wat vaker in ziekenhuizen terecht komt. Dan maakt het heel wat minder uit dat het virus onder de jongere generatie nog rondgaat; de zorg zou het dan immers aan moeten kunnen. Want dat is de grote barricade nu - de ziekenhuizen. Als je juist een grote groep jongeren vaccineert zul je zien dat het virus veel minder snel rond gaat, gezien die groep het virus het meest verspreid. Waardoor ouderen indirect ook weer minder risico lopen, waardoor ziekenhuizen minder inloop krijgen.
Daarnaast draaide het de afgelopen maanden telkens om solidariteit. Richting de zorg, richting de risico groepen. We waren met z'n allen in strijd tegen Corona. Als één geheel. Zo word het gebracht. Het is nogal krom als je vervolgens de mensen gaat belonen die vanwege een keuze die hogerop gemaakt word (wie krijgen de eerste vaccins?) opeens veel meer mogen. Dat moet je gewoon niet willen en dat gaat echt voor heel veel rellen zorgen. Helemaal als het in het voordeel van de oudere generatie gaat - de jongere generatie is namelijk de generatie die de kosten van al deze maatregelen mag gaan betalen de komende jaren. Als je die dan ook nog eens minder vrijheden gunt...
En ik vind dat vaccinatie altijd een eigen keuze moet zijn. Een keuze die niet beinvloed word door extra bonussen (in dit geval wél toegang krijgen tot een evenement, of geen maatregelen meer). Dat recht hebben we gewoon als een volk. Het grootste gedeelte van de bevolking zal er sowieso wel een nemen, ook als je er niet zulke bonussen aan vast hangt. Laat de rest gewoon lekker zelf kiezen. En gooi de samenleving gewoon wat meer open voor iedereen als je het voor elkaar hebt gekregen om de risico groepen minder risico te laten lopen (vanwege vaccinatie bij ouderen of jongeren). Met z'n allen tegen Corona, dus ook voor iedereen tegelijkertijd minder maatregelen. Tenzij het echt over onschuldige maatregelen gaat zoals Kyran een paar dagen geleden schetste.
+ wat jij zegt inderdaad. Komt dan echt een markt voor vervalste vaccinatie bewijzen.
Nee. De gescheiden samenleving komt pas als er een groep is die zich weigert te vaccineren. Niet omdat je nog niet aan de beurt bent. Zo heb ik het tenminste begrepen. Dus van een gescheidensamenleving is pas sprake als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren. Tot die tijd zullen de zelfde regels gelden voor iedereen.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zei gisteren ook al dat de manier waarop je dit soort posts neerzet een discussie onmogelijk maakt, het zorgt ervoor dat je iemand die het niet met je eens is gelijk wegzet als complotgekkie, dat is een beetje vervelend.
Nee, het is meer dit:
Overheid: Er gaan mensen dood aan een onbekend virus, iedereen blijft thuis
Overheid: Er gaan minder mensen dood dan we dachten, maar mensen met een zwakke gezondheid gaan wel dood, iedereen blijft thuis
Overheid: De hoeveelheid mensen die dood gaan valt mee, maar de ziekenhuizen kunnen het niet aan, iedereen blijft thuis.
Overheid: Er is inmiddels een vaccin, en we willen de mensen die risico lopen beschermen, willen jullie ook een vaccin?
Burger: Mja, weet niet, ik maak me wel een beetje zorgen om de haast
Overheid: Oke, snap ik. Gaan we over nadenken
Burger: Nouja, ik voel me toch niet helemaal lekker erbij, ik denk wel dat ik een vaccinatie wil, maar kunnen we 't eventjes aankijken?
Overheid: Versoepelen kan pas als iedereen gevaccineerd is, niet alleen risicogroepen. Iedereen die niet gevaccineerd is (dus niet risicogroepen) blifjt thuis, risicogroepen mogen weer alles
Burger: Eh sorry wat? Wij moesten thuisblijven om kwetsbaren te beschermen, nu mogen die kwetsbaren weer alles en zijn zij individueel beschermd, maar wij moeten thuisblijven, hebben we straf ofzo?
Overheid: Ja, want je hebt je niet laten vaccineren, pech voor je.
Er is nu 9 maanden geschermd met solidariteit voor mensen in een risicogroep/ouderen/kwetsbaren. Dat is (soms met morren) geaccepteerd door het gros van de bevolking. Als je nu de gevaccineerden niet solidair laat zijn met de rest (omdat ze nog geen vaccin kunnen krijgen) ben je gewoon af als overheid.
Goede postquote:Op donderdag 12 november 2020 14:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, ja en nee. Het gaat er niet om dat iedereen op korte termijn gevaccineerd is, het gaat erom dat ziekenhuizen niet overspoelen en mensen niet overlijden. Normaal gesproken is een vaccin primair om de persoon die gevaccineerd is te beschermen en daarmee de besmettelijkheid afnemen, omdat de mensen er niet zo ziek van worden. Laten we daar even vanuit gaan.
Stel je hebt 10 miljoen vaccins, voor 5 miljoen mensen in een risicogroep. Iedereen heeft 2 vaccins nodig. Dat zou betekenen dat je de maatschappij weer normaal kan laten draaien als die 5 miljoen mensen gevaccineerd zijn, want de hoeveelheid mensen die daarna in het ziekenhuis opgenomen zal worden is laag, dus impact op ziekenhuis is beperkt en normale zorg kan hervat worden.
Die andere 12 miljoen mensen kun je dan prima als onderdeel van reguliere vaccinatieprogramma's meenemen, maar er is geen enkele reden dat zij niet deel zouden mogen nemen aan de maatschappij, het risico is dan namelijk weggenomen.
GGD had het (in jouw post denk ik) over een paar weken. Ik zou het prima vinden die paar weken gewoon thuis te blijven. Het risico voor mij van dit virus is beperkt, dus er is geen reden om mij (en jou) thuis te houden. Voor jou zal het wellicht anders zijn omdat je met veel mensen in een risicogroep te maken hebt in een ziekenhuis, maar ik heb dat veel minder.
Als die groep die in een risicogroep zit gevaccineerd is en daardoor nagenoeg niet ziek wordt is het toch goed? Dat is effectief die groepsimmuniteit die ze wilden bereiken.
Eens, sorry had even een kronkel in mijn hoofd. Gecorrigeerd in mijn laatste postquote:Op donderdag 12 november 2020 14:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met dikgedrukte ben ik het niet helemaal eens alleen. Juist als je die groep hebt gevaccineerd zou ik voorstander zijn om de maatschappij gewoon meer te openen voor iedereen. Je hebt immers de groep gevaccineerd die het meeste risico loopt/het vaakst in de ziekenhuizen terecht komt. Afgelopen maanden is er telkens geroepen dat we deze maatregelen hebben om die groepen te beschermen en voor de zorg. Het is nogal onzinnig om met strenge maatregelen te blijven zitten als je de groep hebt gevaccineerd die we met de maatregelen hebben geprobeerd te beschermen de afgelopen maanden.
In het kort: als de ziekenhuizen het aan kunnen - gewoon versoepelen. Dat is immers beloofd aan de bevolking. Iedereen houd zich zoveel mogelijk aan de regels vanwege de zorg. Vanwege de ouderen. Moet je als kabinet zijnde niet achteraf gaan roepen dat de maatregelen ook blijven gelden als diezelfde groepen die we hebben proberen te beschermen rustig een vaccin hebben gekregen met meer vrijheden als resultaat.
Heb je gelijk in. Het is dan leuk dat een persoon van 73 jaar (voorbeeld) gevaccineerd is en weer het geld heeft om leuke dingen te doen, maar dan moeten die dingen wel kunnen. Als je bv enkel in de horeca aanwezig mag zijn als medewerker/klant als je gevaccineerd bent....hoop bedrijven die dan alsnog niet open kunnen/gaan. Zelfde geldt voor andere sectoren.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Juist in Nederland zijn er veel opa's en oma's die oppassen, dus ik denk dat je je daar nog wel eens in kunt vergissen.
En 'goed voor de economie' staat niet gelijk aan 'werken', hè? Geld uitgeven draagt ook bij en het zijn hogere leeftijdsgroepen die meer geld uit te geven hebben.
In trouw stond daar een interessant artikel overquote:Op donderdag 12 november 2020 13:31 schreef Nielsch het volgende:
Vreemd dat ze het ras van de overledenen niet meegenomen hebben in het onderzoek, dat zou volgens mij nog wel eens een flink verschil kunnen maken. Lagere socio-economische klasse = lagere levensverwachting lijkt me, zeker in de VS.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:41 schreef Scrummie het volgende:
Hier een onderzoek over hoeveel 'levensjaren' er verloren zijn gegaan in de VS: https://academic.oup.com/(...)bmed/fdaa159/5901977
Te weinig vaccins, te weinig capaciteit, te weinig mensen die een vaccin willen.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb het niet zo gevolgd, maar waarom zou Nederland niet 80% van de bevolking binnen een maand kunnen vaccineren eigenlijk?
In het begin in ieder geval niet omdat we daar niet voldoende vaccins voor krijgen.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb het niet zo gevolgd, maar waarom zou Nederland niet 80% van de bevolking binnen een maand kunnen vaccineren eigenlijk?
Dat laatste klopt. Ik zie de relatie met ras alleen niet.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:11 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Vreemd dat ze het ras van de overledenen niet meegenomen hebben in het onderzoek, dat zou volgens mij nog wel eens een flink verschil kunnen maken. Lagere socio-economische klasse = lagere levensverwachting lijkt me, zeker in de VS.
Lekker met andere zeventigplussers shoppen in de Villa Arena in het belang van het land.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb je gelijk in. Het is dan leuk dat een persoon van 73 jaar (voorbeeld) gevaccineerd is en weer het geld heeft om leuke dingen te doen, maar dan moeten die dingen wel kunnen. Als je bv enkel in de horeca aanwezig mag zijn als medewerker/klant als je gevaccineerd bent....hoop bedrijven die dan alsnog niet open kunnen/gaan. Zelfde geldt voor andere sectoren.
Ah oke, was in de veronderstelling dat met name de eerste 2 punten wel op orde waren..quote:Op donderdag 12 november 2020 14:12 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Te weinig vaccins, te weinig capaciteit, te weinig mensen die een vaccin willen.
We zijn het met elkaar eens!quote:Op donderdag 12 november 2020 14:08 schreef Kyran het volgende:
[..]
Goede post
Het hangt uiteindelijk dus af wat wij gaan bereiken met het vaccineren. Als wij inderdaad heel snel genoeg vaccins kunnen krijgen om bijna alle risicogroepen te vaccineren kan je al dusdanig versoepelen dat het allemaal wel goed gaat komen.
Doe je dit niet, om wat voor reden dan ook, dan krijg je dus hele andere vraagstukken.
Dit kan bijvoorbeeld niet lukken omdat vaccin toch anders werkt, niet goed genoeg werkt, te weinig vaccins geleverd worden, te weining burgers de vaccins willen etc. etc.
Uiteindelijk is en blijft je enige doel om de ziekenhuizen niet te overbelasten. Grootste groep in de ziekenhuizen zijn risicogroepen en met name diegenen op leeftijd.
Als je die een vaccin kan geven waardoor de ziekte veel minder heftig verloopt dan kan je rustig aan de maatregelen versoepelen en kijken hoe het gaat. Vandaar dat men zo aan het hameren is om die groep als eerste te vaccineren.
Risicogroep aanpakken > minder belasting zorg > versoepelen maatregelen
De overige groepen zullen dan zo'n vaccin waar je alleen maar minder of niet ziek van kan worden nemen om een kleine risico dat je doodziek wordt te verkleinen (met de risico dat vaccin misschien toch een bijwerking heeft op lange termijn).
quote:Op donderdag 12 november 2020 14:15 schreef Tijn het volgende:
Ik heb zojuist weer eens de GGD/RIVM enquête ingevuld die me om de zoveel weken wordt gestuurd om te vragen wat ik van de pandemiebestrijding vind... en daarin zat de vraag "Bent u de afgelopen zes weken getest?" met daarbij de antwoordmogelijkheden "Ja", "Nee" en "Weet ik niet"
Met de miljoenen vaccins kan je toch al een grote groep inenten, 70 plussers en met zwakke gezondheid.quote:Op donderdag 12 november 2020 13:58 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens. Dit hangt ook allemaal met elkaar samen en dat maakt de discussie juist zo moeilijk/lastig.
Als je alleen 70+ gaat vaccineren dan kan je sowieso weinig maatregelen opheffen. Je kan maatregelen pas echt gaan versoepelen als je de groepen met veel sociaal contact gaat vaccineren.
Zorgmedewerkers en onderwijspersoneel om twee groepen te noemen bijvoorbeeld en natuurlijk de jongere werkende bevolking over het algemeen.
Ik verwacht echter ook dat er een situatie gaat ontstaan waarbij een deel van de groep 20-60 gevaccineerd is en een deel niet. Ik zou het dan daadwerkelijk jammer, zonde en onbegrijpelijk vinden als de gevaccineerden X of Y niet mogen, omdat het te gevaarlijk is om de niet gevaccineerden ook toe te laten.
Nogmaals, dit is alleen voor de periode totdat er voldoende dekking is. Daarna moet alles, maar dan ook alles verdwijnen en is COVID-19 eindelijk het griepje geworden waar men sinds maart al om schreeuwt
Zelfs in dat geval zou ik er geen voorstander van zijn. Vaccineren moet altijd een vrije keus zijn. Ervan uitgaande dat de meerderheid van de bevolking zich gewoon laat vaccineren (vooral de risico groepen); is er ook helemaal geen reden om mensen te weigeren als ze geen vaccinatie gehad hebben. De enige reden waarom we nu maatregelen hebben is om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overstromen. Zodra de risico groepen gevaccineerd zijn (en daarna ook een groot deel van de rest van de bevolking) is er helemaal geen reden om mensen nog even lekker te straffen omdat ze geen vaccinatie hebben gekozen. De zorg kan het op dat moment gewoon aan.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:08 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ik denk dat de gescheiden samenleving pas komt zodra iedereen de kans heeft gehad zich te vaccineren. Het is niet zo dat jij nog niet naar een festival mag omdat je nog niet aan de beurt bent. Nee je zou niet naar een festival mogen als je het vaccin weigert.
Het is gewoon niet uit te sluiten dat je een derde, vierde, etc. golf krijgt, dus alles wat je nu doet is ook preventief voor volgende golven.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:14 schreef DonDruiper het volgende:
Dus.. cijfers gaan omlaag, we lijken het hoogtepunt van de tweede piek te hebben gehad. Mensen hebben zich de laatste maanden over het algemeen netjes gedragen.
En wat gaan we doen.... 8 maanden te laat mondkapjesplicht en anders boete invoeren.. geniaal!
Dat motiveert de mensen wel.. wat worden we beloond he mensen!
Wat maakt dit virus anders dan welk ander virus tot nu toe dan ook? Polio, bof, mazelen, rode hond? Waarom zou je voor dit virus een geschaiden samenleving willen terwijl je dat voor de rest niet doet? Het grootste risico van dit virus zit 'm in de zorgvraag waardoor ziekenhuizen overstromen, buiten dat is 't minder heftig dan ze in maart bang waren, dus waarom zou je dat doen?quote:Op donderdag 12 november 2020 14:08 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ik denk dat de gescheiden samenleving pas komt zodra iedereen de kans heeft gehad zich te vaccineren. Het is niet zo dat jij nog niet naar een festival mag omdat je nog niet aan de beurt bent. Nee je zou niet naar een festival mogen als je het vaccin weigert.
[..]
Nee. De gescheiden samenleving komt pas als er een groep is die zich weigert te vaccineren. Niet omdat je nog niet aan de beurt bent. Zo heb ik het tenminste begrepen. Dus van een gescheidensamenleving is pas sprake als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren. Tot die tijd zullen de zelfde regels gelden voor iedereen.
Dat is zo mogelijk nog belachelijker. Dat betekent gewoon een de facto verplichting van het vaccin. Zeker voor werkenden.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:08 schreef aartstyle het volgende:
[..]
[..]
Nee. De gescheiden samenleving komt pas als er een groep is die zich weigert te vaccineren. Niet omdat je nog niet aan de beurt bent. Zo heb ik het tenminste begrepen. Dus van een gescheidensamenleving is pas sprake als iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren. Tot die tijd zullen de zelfde regels gelden voor iedereen.
Toevallig wist ik het zelf laatst niet!quote:Op donderdag 12 november 2020 14:15 schreef Tijn het volgende:
Ik heb zojuist weer eens de GGD/RIVM-enquête ingevuld die me om de zoveel weken wordt gestuurd om te vragen wat ik van de pandemiebestrijding vind... en daarin zat de vraag "Bent u de afgelopen zes weken getest?" met daarbij de antwoordmogelijkheden "Ja", "Nee" en "Weet ik niet"
2e herfstvakantie is nodig!quote:Op donderdag 12 november 2020 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Nieuwe stijging:
Positief getest: 5658
Totaal: 430453 (+5634 ivm -24 corr.)
Opgenomen*: 220
Huidig*: 1606 (-65)
Opgenomen op IC*: 31
Huidig*: 595 (-11)
* LCPS cijfers - http://lcps.nu
Overleden: 89
Totaal: 8304
Misschien is het een controlevraag of ze de rest van de antwoorden moeten verwerken of nietquote:Op donderdag 12 november 2020 14:19 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik ben er bang voor dat ez verrassend veel (serieuze) 'weet ik niet' krijgen
Waarom ga je uit van een meerderheid?quote:Op donderdag 12 november 2020 14:17 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zelfs in dat geval zou ik er geen voorstander van zijn. Vaccineren moet altijd een vrije keus zijn. Ervan uitgaande dat de meerderheid van de bevolking zich gewoon laat vaccineren (vooral de risico groepen); is er ook helemaal geen reden om mensen te weigeren als ze geen vaccinatie gehad hebben. De enige reden waarom we nu maatregelen hebben is om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overstromen. Zodra de risico groepen gevaccineerd zijn (en daarna ook een groot deel van de rest van de bevolking) is er helemaal geen reden om mensen nog even lekker te straffen omdat ze geen vaccinatie hebben gekozen. De zorg kan het op dat moment gewoon aan.
Je moet mensen nooit willen chanteren; al helemaal niet als overheid. ''Ja, we verplichten jullie geen vaccin hoor, maar je mag alleen maar leuke dingen doen als je je wel laat vaccineren''. Dat is krom en dat moet je ook niet willen.
Onze enige prioriteit is de zorg. Als de zorg het aankan, gewoon versoepelen voor iedereen. Punt.
Ik ben bang van wel, maar zeker weten doet niemand het.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:17 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Met de miljoenen vaccins kan je toch al een grote groep inenten, 70 plussers en met zwakke gezondheid.
Denk jij dat een langere tijd maar een deel van de bevolking gevaccineerd is en een deel niet?
Ik denk dat we niet hoeven te kiezen namelijk..
Moet je de risicogroep pakken of de grootste verspreiders? Ik hoor deskundigen daar verschillende over denken. Maar dat valt vast te modelleren.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:08 schreef Kyran het volgende:
[..]
Goede post
Het hangt uiteindelijk dus af wat wij gaan bereiken met het vaccineren. Als wij inderdaad heel snel genoeg vaccins kunnen krijgen om bijna alle risicogroepen te vaccineren kan je al dusdanig versoepelen dat het allemaal wel goed gaat komen.
Doe je dit niet, om wat voor reden dan ook, dan krijg je dus hele andere vraagstukken.
Dit kan bijvoorbeeld niet lukken omdat vaccin toch anders werkt, niet goed genoeg werkt, te weinig vaccins geleverd worden, te weining burgers de vaccins willen etc. etc.
Uiteindelijk is en blijft je enige doel om de ziekenhuizen niet te overbelasten. Grootste groep in de ziekenhuizen zijn risicogroepen en met name diegenen op leeftijd.
Als je die een vaccin kan geven waardoor de ziekte veel minder heftig verloopt dan kan je rustig aan de maatregelen versoepelen en kijken hoe het gaat. Vandaar dat men zo aan het hameren is om die groep als eerste te vaccineren.
Risicogroep aanpakken > minder belasting zorg > versoepelen maatregelen
De overige groepen zullen dan zo'n vaccin waar je alleen maar minder of niet ziek van kan worden nemen om een kleine risico dat je doodziek wordt te verkleinen (met de risico dat vaccin misschien toch een bijwerking heeft op lange termijn).
Dat hangt in de VS behoorlijk met elkaar samen helaas.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:12 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. Ik zie de relatie met ras alleen niet.
quote:The relationship between SES, race and ethnicity is intimately intertwined. Research has shown that race and ethnicity in terms of stratification often determine a person’s socioeconomic status (U.S. Census Bureau, 2009). Furthermore, communities are often segregated by SES, race, and ethnicity. These communities commonly share characteristics: low economic development; poor health conditions; and low levels of educational attainment; Low SES has consistently been implicated as a risk factor for many of these problems that plague communities. Research indicates that there are large health disparities based on social status that are pervasive and persistent. These health disparities reflect the inequalities that exist in our society. It is important to understand how various social statuses intersect, because race and socioeconomic status affect health exclusively as well as mutually (Williams & Mohammed, 2013).
https://www.apa.org/pi/ses/resources/publications/minoritiesquote:In the United States, 39 percent of African-American children and adolescents and 33 percent of Latino children and adolescents are living in poverty, which is more than double the 14 percent poverty rate for non-Latino, White, and Asian children and adolescents (Kids Count Data Center, Children in Poverty 2014).
Minority racial groups are more likely to experience multidimensional poverty than their White counterparts (Reeves, Rodrigue, & Kneebone, 2016).
American Indian/Alaska Native, Hispanic, Pacific Islander and Native Hawaiian families are more likely than Caucasian and Asian families to live in poverty (U.S. Census Bureau, 2014).
Although the income of Asian American families often falls markedly above other minorities, these families often have four to five family members working (Le, 2008).
African-Americans (53 percent) and Latinos (43 percent) are more likely to receive high-cost mortgages than Caucasians (18 percent; Logan, 2008).African American unemployment rates are typically double that of Caucasian Americans.
African-American men working full-time earn only 72 percent of the average earnings of comparable Caucasian men and 85 percent of the earnings of Caucasian women (Rodgers, 2008).
https://www.apmresearchlab.org/covid/deaths-by-race#quote:For each 100,000 Americans (of their respective group), about 90 Indigenous people have died from the coronavirus, a mortality rate well above Asians (45) and Whites (54), and somewhat above Pacific Islanders (69) and Latinos (74). Only Blacks (108) have a higher actual mortality rate.
Opnames zijn positiefquote:Op donderdag 12 november 2020 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Nieuwe stijging:
Positief getest: 5658
Totaal: 430453 (+5634 ivm -24 corr.)
Opgenomen*: 220
Huidig*: 1606 (-65)
Opgenomen op IC*: 31
Huidig*: 595 (-11)
* LCPS cijfers - http://lcps.nu
Overleden: 89
Totaal: 8304
We noemen het... de kerstvakantie!quote:
Haha (nou ja...) ja ok, blijkbaar kan het dus. Ik vond het toch wel een opmerkelijke antwoordmogelijkheidquote:Op donderdag 12 november 2020 14:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Toevallig wist ik het zelf laatst niet!
Ik zat op de spoedeisende hulp (lang verhaal) en werd in Covid-isolatie onderzocht. Er werd bloed afgenomen en er werden foto's gemaakt, maar er werd geen materiaal uit neus en keel gehaald. Dus ik vroeg me af of ze dan andere manieren hadden om corona uit te sluiten.
"Weet ik niet" is allicht van toepassing als je de afgelopen zes weken eens ontwaakt bent in een donker steegje, met een merkwaardige pijn in je keel en achterste.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:15 schreef Tijn het volgende:
Ik heb zojuist weer eens de GGD/RIVM-enquête ingevuld die me om de zoveel weken wordt gestuurd om te vragen wat ik van de pandemiebestrijding vind... en daarin zat de vraag "Bent u de afgelopen zes weken getest?" met daarbij de antwoordmogelijkheden "Ja", "Nee" en "Weet ik niet"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gemeentes 13 met 0 besmettingen
Gemeentes 16 met 1 besmetting
Gemeentes 84 met 2-5 besmettingen
Gemeentes 81 met 6-9 besmettingenwegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Krijgen we dat selectieve shoppen weer ja? De besmettingen zijn bijna 1000 hoger dan 2 dagen geleden en dat is gewoon heel slecht nieuws.quote:
Hangt van je vaccin af volgens mij, toch?quote:Op donderdag 12 november 2020 14:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Moet je de risicogroep pakken of de grootste verspreiders? Ik hoor deskundigen daar verschillende over denken. Maar dat valt vast te modelleren.
Ze hadden meermaals letterlijk beloofd dat het bij twee weken zou blijven, ook na de vraag ''weten jullie dit echt zeker, en is het zeker dat die maatregelen niet verlengd gaan worden'', dus zou wat apart zijn als ze het toch gaan verlengen. Zie ze er wel voor aan hoor.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:21 schreef Charlies het volgende:
Ben heel benieuwd wat er met de tijdelijke aanscherping van de maatregelen gaat gebeuren, als het rond de 5 a 6k besmettingen blijft hangen. Versoepelen?
Met de toevoeging 'hebben we altijd al gezegd'.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Pleiten Kuipers cs al voor de uberlockdown des doods?
Gelukkig overdrijven mensen in dit topic niet snelquote:Op donderdag 12 november 2020 14:22 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, so far wat betreft de daling.... weer op richting de 10K?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |