quote:Elk jaar maken kabinet, gemeenten en provincies een afspraak hoeveel huizen er beschikbaar komen. Dit jaar was de afspraak ongeveer 12.000 mensen een woning zouden krijgen.
Dat was al lastig, maar het probleem wordt alleen maar groter, blijkt uit de brief van het kabinet.
Er wordt gesproken over een 'hoge taakstelling' en 'enorme opgave'.
Want voor 2021 moeten 27.000 vergunninghouders huisvesting krijgen.
Reden voor de piek: de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is druk bezig met het wegwerken van eerder opgelopen achterstanden.
Dat gaat veel sneller dan gemeenten woningen kunnen regelen, zeker op een krappe woningmarkt.
quote:27.000 statushouders moeten volgend jaar een woning krijgen.
Maar met de huidige toestand op de woningmarkt is dat eigenlijk niet te doen.
Het kabinet spreekt in een vertrouwelijke brief aan provincies en gemeenten van een 'enorme opgave'.
De brief is in handen van de politieke redactie van RTL Nieuws.
De Tweede Kamer wil opheldering, want het beschikbaar maken van bijna dertigduizend woningen is een onhaalbare afspraak in een krappe woningmarkt.
Recht op een huis
Een statushouder is een asielzoeker met verblijfsvergunning. Als een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt, moet hij uit het asielzoekerscentrum en naar een huis.

Als starter ben je in Nederland de lul. Particulier een krot huren voor 1200 pm exc. Servicekosten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:43 schreef mrevil1337 het volgende:
Leuk en het eigenvolk natuurlijk op 2e plek, hoe je het went of keerd huizen wat voor asielzoekers kunnen toegewezen worden had ook voor Nederlanders kunnen zijn.

Vanuit hun perspectief is het begrijpelijk. Chill leventje zo.quote:

Vanuit hun perspectief is het begrijpelijk. Chill leventje zo.quote:
Alle politici en links deugvolk woont er zelf niet tussen. Makkelijk deugen vanuit wassenaar en Blaricum.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:55 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Eigen volk laatst! En wat een mooie denkbeelden en normen zullen deze nieuwe Nederlanders met zich meebrengen! Meer, meer, meer!

En ergens is dus duizenden kilometers van huis in een nette woning in Nederland?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:54 schreef kaulopopo het volgende:
Terecht. Die mensen moeten ook ergens kunnen wonen.

Nou, het is meer dat Nederland internationale verdragen ondertekend heeft en van de machthebbers niemand hier onderuit wil/durft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:59 schreef WammesWaggel het volgende:
Blijkbaar is dit wat het Nederlandse volk graag ziet, nietwaar?

Wat vervolgens het pull effect weghaald.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:01 schreef Digi2 het volgende:
Recht op een woning en sociaal stelsels valllen niet onder de internationale vluchteingen verdragen. Waarom Nederland daaraan zo vast blijft houden is me een raadsel? Denemarken en deels ook Zwitserland zijn daar al vanaf gestapt.

Yep, de aanzuigende werking die er vanuit gaat is groot en leidt tot veel "asielshoppen".quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Wat vervolgens het pull effect weghaald.

Aan je spelling te zien ben je zelf ook geen Nederlander.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:43 schreef mrevil1337 het volgende:
Leuk en het eigenvolk natuurlijk op 2e plek, hoe je het went of keerd huizen wat voor asielzoekers kunnen toegewezen worden had ook voor Nederlanders kunnen zijn.

ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen dat kan niet anders dan Nederlanders uit het huis zettenquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:54 schreef kaulopopo het volgende:

Wendt of keert, mijn god....quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:43 schreef mrevil1337 het volgende:

Mensen zoals jij daar jij een vriendin hebt en beide eigen huis.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen dat kan niet anders dan Nederlanders uit het huis zetten

Dan wil ik het westen niet weten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb voor de grap eens gekeken, ik ben inmiddels voorzien. + 15 jaar inschrijftijd, zoekende in het oosten van het land.
Een willekeurige reactie op een starterswoning. Huidige positie 89 van de 418.![]()
!

Weet je, dit kun je verwachten van een VVD. Wat ik veel zorgwekkender vind is dat men maar blijft stemmen op die toko. Alsof ze het daadwerkelijk lekker vinden om speelbal te zijn van grootkapitaal... en blijkbaar ook een hele losse anus hebben.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:54 schreef opgebaarde het volgende:
Dit is gevolg van oud VVD beleid en er gaat niks veranderen.
Woningcorporaties moesten massaal woningen verkopen ondanks de enorme wachtlijsten ( 2010 - 2014 ten tijden van de crisis...) en mogen ondertussen nauwelijks bouwen. En nu huilen dat een deel van de woning naar asielzoekers gaan én een VVDer die het lef heeft, Daniel-mongool-Koerhuis, om hierover vragen aan minister Ollongren te stellen.
Je houdt het toch niet voor mogelijk. Dat soort lui krijgen gewoon grof betaald voor wanpraktijken

De gehele woningmarkt is com-pleet kapot.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:55 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dan wil ik het westen niet weten.

Tegerlijkertijd zijn het ook al tig VVD regeringen die dit immigratiebeleid blijven voeren, dus ja, dit komt inderdaad voor een deel door de VVD maar ook door al hun coalitiepartners.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:54 schreef opgebaarde het volgende:
Woningcorporaties moesten massaal woningen verkopen ondanks de enorme wachtlijsten ( 2010 - 2014 ten tijden van de crisis...) en mogen ondertussen nauwelijks bouwen. En nu huilen dat een deel van de woning naar asielzoekers gaan én een VVDer die het lef heeft, Daniel-mongool-Koerhuis, om hierover vragen aan minister Ollongren te stellen.
Je houdt het toch niet voor mogelijk. Dat soort lui krijgen gewoon grof betaald voor wanpraktijken

Wie wil er nou betaalbare huurwoningen voor eigen kinderen en minima als je het sociale huurwoningenbestand ook gesubsidieerd stampvol kunt stoppen met zo ongeveer wie zich hier maar aan de poort meldt?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De gehele woningmarkt is com-pleet kapot.

Dat klopt alleen de VVD heeft zich als partij hard ingezet om de huizenmarkt weer in beweging te krijgen door de markt die overvol was met de goedkopere woningen, nog voller te gooien met die sociale huurwoningen. Daarnaast de verhuurdersheffing en nog minder grond beschikbaar stellen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Tegerlijkertijd zijn het ook al tig VVD regeringen die dit immigratiebeleid blijven voeren, dus ja, dit komt inderdaad voor een deel door de VVD maar ook door al hun coalitiepartners.

Het is een internet forum daarom spell en gramatica zal mij echt aan mijn reet roesten hier, op mijn werk stuur ik veel zakelijke brieven naar klanten en deze kloppen wel 100%, het kan dus wel.quote:

Ik ben het in zoverre met je eens dat zij de oneerlijke situatie waarin zij bevoordeeld worden boven alle andere woningzoekenden, ook die met bijv. medische urgentie, niet zelf veroorzaakt hebben en dat het dus onredelijk is hen daarvan de schuld te geven. Zielige slachtoffers zijn zij in dezen echter allerminst, in tegendeel: zij ontvangen een ware VIP-behandeling en mogen met voorrang geheel door de samenleving verzorgd - met een wettelijke verplichting/taakstelling voor gemeenten om dit in een zeer kort tijdbestek te verwezenlijken - in een mooi huisje hun intrek nemen wat zij dan ook nog eens op kosten van die samenleving mooi mogen inrichten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
en nu zijn asielzoekers de gebeten hond.

Nee met GL gaat er veel veranderen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:54 schreef opgebaarde het volgende:

Geef maar geld. Anders niet zeuren.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:44 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
daarom beter huis kopen
anders niet zeuren

Geef maar geld. Anders niet zeuren.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:44 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
daarom beter huis kopen
anders niet zeuren
Dus we gaan niet meer samenwonen. En dat betekend dat er nog meer huizen nodig zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
Als je nu gaat scheiden en je moet het huis uit dan kun je definitief onder de brug slapen tot je pensioen

Hoe kun je nou een huurachterstand krijgen als je compleet en volledig aan het uitkeringen- en toeslageninfuus gehangen wordt?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:41 schreef myShizzle het volgende:
2*huurachterstand != opbokken want illegalen ophokken

Door je huur niet te betalen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 22:50 schreef Soepstengel71 het volgende:
[..]
Hoe kun je nou een huurachterstand krijgen als je compleet en volledig aan het uitkeringen- en toeslageninfuus gehangen wordt?

Je woont in Oude Pekela? Klopt, daar wil niemand wonen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 23:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb ik totaal geen last van, huur met mijn hoekwoning en drie slaapkamers royaal en waar ik woon kun je zulke huurwoningen zoals ik nog steeds binnen 2/3 jaar bemachtigen zonder dat zo'n kansenparel je voorgaat.

Insgelijks vriend, insgelijksquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:58 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Knip
![]()
Knip
Bespaar me dus alsjeblieft het misplaatste gejank

Ze kunnen oudere Nederlanders in voormalige kantoren of ziekenhuizen een kamertje geven, dan kunnen ze ook gelijk verzorgen ipv thuiszorg.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen dat kan niet anders dan Nederlanders uit het huis zetten

Ja in strafkampen opsluitenquote:Op zondag 1 november 2020 07:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Ze kunnen oudere Nederlanders in voormalige kantoren of ziekenhuizen een kamertje geven, dan kunnen ze ook gelijk verzorgen ipv thuiszorg.

Een klein kamertje als woning, zullen de oudere Nederlanders die een groot pensioen hebben nooit accepteren, want ze weten dat zij dan dezelfde overlast krijgen als de armen.quote:Op zondag 1 november 2020 07:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Ze kunnen oudere Nederlanders in voormalige kantoren of ziekenhuizen een kamertje geven, dan kunnen ze ook gelijk verzorgen ipv thuiszorg.

Dus zo'n maatschappij wil jij...mensen hun eigen huis uit gooien waar ze hard voor gewerkt hebben.quote:Op zondag 1 november 2020 07:03 schreef Fer het volgende:
[..]

een paar jaar heeft men de asielzoekers in een AZC gehouden wegens de woningnood, maar nu zitten ook de asielcentra al jaren boordevol en wordt de overheid gek van de druk en overlastquote:Op zondag 1 november 2020 09:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trek die sociale voorzieningen maar eens in, dat er geen garantie is op een woning en dat je ook als asielzoeker op een wachtlijst komt te staan net als de rest.
Dan opeens is de nood niet meer zo aan de man en wijken ze uit.
Maar ja, niemand lijkt in de politiek dit door te willen voeren ondanks dat je nog steeds aan alle verdragen zou voldoen.

Ze komen hier zo massaal omdat ze zeker zijn van een woning, andere voorzieningen en lage straffen.quote:Op zondag 1 november 2020 09:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een paar jaar heeft men de asielzoekers in een AZC gehouden wegens de woningnood, maar nu zitten ook de asielcentra al jaren boordevol en wordt de overheid gek van de druk en overlast
Opvang voor nieuwe asielzoekers is er nu niet meer
Dus is de overheid er nu klaar mee en moeten de gemeenten en provincies goedschiks of kwaadschiks met huurwoningen komen , als de gemeenten niet willen bouwen dan krijgen ze nu een zeer forse korting van het rijk

Ja, in die strontput waar ze vandaan komen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:54 schreef kaulopopo het volgende:

Maar we deugen wel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:48 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Als starter ben je in Nederland de lul. Particulier een krot huren voor 1200 pm exc. Servicekosten.

Bekende tactiek van de deugmensch, als er maar 1 woord verkeerd is gespeld dan neemt men je hele post niet meer serieus zodat ze niet meer in discussie hoeven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:54 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Het is een internet forum daarom spell en gramatica zal mij echt aan mijn reet roesten hier, op mijn werk stuur ik veel zakelijke brieven naar klanten en deze kloppen wel 100%, het kan dus wel.
Edit: Waarom meld je niet aan als vrijwilliger als mod op Fok dan mag je alles gaan corrigeren als je dat zo leuk vind, lijkt mij jou echt geschikt voor.
Er zitten trouwens wel meer foutjes in de volledige post, je hebt mij niet volledig gecorrigeerd.![]()

Zolang je er niet voor betaald hebt, is het niet je “eigen” huis.quote:Op zondag 1 november 2020 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus zo'n maatschappij wil jij...mensen hun eigen huis uit gooien waar ze hard voor gewerkt hebben.

De notaris zegt van welquote:Op zondag 1 november 2020 10:16 schreef Fer het volgende:
[..]
Zolang je er niet voor betaald hebt, is het niet je “eigen” huis.

Dan is het geen sociale huur, en daar gaat het topic over. Mensen hoeven, gelukkig, niet hun eigen huis aan statushouders af te staan.quote:

Klopt.quote:

Tja, mij is al langer bekend dat men alleenstaanden wil verarmen.quote:Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Binnenkort word je gedwongen samen te wonen met vreemde(n) (statushouders) wil je als alleenstaande aanspraak maken op een sociale huurwoning. En anders ga je maar particulier huren of kopen. Dat is de kant die we op gaan.
Probeer zsm een eigen woning te bemachtigen.

Ik verwacht niet dat mensen uit hun woning gezet gaan worden, maar dat de wachtlijsten voor onze jongelui en mensen die nieuw zijn op de huurmarkt door, bijvoorbeeld scheiding, langer worden.quote:Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Binnenkort word je gedwongen samen te wonen met vreemde(n) (statushouders) wil je als alleenstaande aanspraak maken op een sociale huurwoning. En anders ga je maar particulier huren of kopen. Dat is de kant die we op gaan.
Probeer zsm een eigen woning te bemachtigen.

Oh, ik ga sws PVV stemmen.quote:Op zondag 1 november 2020 13:01 schreef RamboDirk het volgende:
Stem verstandig in maart 2021. Genoeg is genoeg, de maatschappij kan niet verder strekken. Alle wordt uitgehold, stop per direct met de import.

Dat kloptquote:Op zondag 1 november 2020 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat mensen uit hun woning gezet gaan worden, maar dat de wachtlijsten voor onze jongelui en mensen die nieuw zijn op de huurmarkt door, bijvoorbeeld scheiding, langer worden.
Ik ken een man die sinds kort dakloos is, door scheiding.
Echt triest.
En dan krijgt zo'n asielzoeker voorrang.
Die moeten wmb gewoon achter aansluiten. Dan maar 6 jaar dakloos. Moet je eens zien hoe snel ze terug gaan.

Tsja, als men hem niet meer wil als partner, zal het waarschijnlijk geen verrijking zijn geweest voor haar. Eigen schuld dus.quote:Op zondag 1 november 2020 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat mensen uit hun woning gezet gaan worden, maar dat de wachtlijsten voor onze jongelui en mensen die nieuw zijn op de huurmarkt door, bijvoorbeeld scheiding, langer worden.
Ik ken een man die sinds kort dakloos is, door scheiding.
Echt triest.
En dan krijgt zo'n asielzoeker voorrang.
Die moeten wmb gewoon achter aansluiten. Dan maar 6 jaar dakloos. Moet je eens zien hoe snel ze terug gaan.

Ik weet niet wat er is gebeurd, maar ze waren lang getrouwd, 2 kinderen, nu rond de 16, geloof ik.quote:Op zondag 1 november 2020 13:36 schreef torentje het volgende:
Tsja, als men hem niet meer wil als partner, zal het waarschijnlijk geen verrijking zijn geweest voor haar. Eigen schuld dus.

Waar komt die fetish bij deugers voor taaltechnische correctheid toch vandaan? Een letter verkeerd en ze weigeren op de inhoud te reageren. Hebben jullie dit ook bij boeken? Ben je een boek aan het lezen en je ziet dat er een letter verkeerd staat, heb je zo ook van:quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:36 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Aan je spelling te zien ben je zelf ook geen Nederlander.

Bij Oma op zolder la s ie lief aankijktquote:Op zondag 1 november 2020 14:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er is gebeurd, maar ze waren lang getrouwd, 2 kinderen, nu rond de 16, geloof ik.
Het huis kan nog niet verkocht worden, volgend jaar pas, of zo, dus hij kan ook geen ander huis kopen.
Sneu.

Een incidenteel spelfoutje kan natuurlijk iedereen overkomen, maar het is wel frappant wanneer de mensen die het hardst roepen dat 'echte' Nederlanders (wat dat ook mogen zijn) worden benadeeld vaak mensen zijn die zelf niet in staat zijn om ook maar één foutloze zin te produceren. Je zou toch verwachten dat mensen die willen dat 'Nederland Nederlands blijft' zich wat meer bekommeren om zo'n belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit. Het leren van de taal is volgens mij zelfs het belangrijkste onderdeel van de inburgering. In die zin zou je kunnen stellen dat de mensen die het hardst roepen dat zij de echte Nederlanders zijn zelf juist niet volledig ingeburgerd zijn.quote:Op zondag 1 november 2020 14:38 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Waar komt die fetish bij deugers voor taaltechnische correctheid toch vandaan? Een letter verkeerd en ze weigeren op de inhoud te reageren. Hebben jullie dit ook bij boeken? Ben je een boek aan het lezen en je ziet dat er een letter verkeerd staat, heb je zo ook van:
DIT KUTBOEK KLOPT NIET, HET ZIJN ALLEMAAL DOMMERIKKEN HAHAHAHA *gooit boek in vuilnisbak*
Dit is geen haat ofzo maar ben oprecht benieuwd.

Hij is 56/57, zal geen oma meer hebben. Geloof ook geen ouders meer.quote:Op zondag 1 november 2020 15:12 schreef michaelmoore het volgende:
Bij Oma op zolder la s ie lief aankijkt

Je hebt het over mensen die willen dat Nederland Nederlands blijft. Dat soort figuren vind je bij Stormfront. Uitzonderingen daargelaten zitten die hier niet. De meerderheid heeft echt geen problemen met niet-Nederlanders. Zij vinden het alleen onverstandig dat er jaarlijks duizenden mensen worden toegelaten die wij, samen het hun aanhang, voor de rest van hun leven moeten onderhouden. Ik denk dat iedereen met het rekenvermogen van kind uit groep 8 dit zou moeten realiseren. Dit heeft niets te maken met "echte Nederlanders" of "Nederland Nederlands houden".quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Een incidenteel spelfoutje kan natuurlijk iedereen overkomen, maar het is wel frappant wanneer de mensen die het hardst roepen dat 'echte' Nederlanders (wat dat ook mogen zijn) worden benadeeld vaak mensen zijn die zelf niet in staat zijn om ook maar één foutloze zin te produceren. Je zou toch verwachten dat mensen die willen dat 'Nederland Nederlands blijft' zich wat meer bekommeren om zo'n belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit. Het leren van de taal is volgens mij zelfs het belangrijkste onderdeel van de inburgering. In die zin zou je kunnen stellen dat de mensen die het hardst roepen dat zij de echte Nederlanders zijn zelf juist niet volledig ingeburgerd zijn.

Was ook wel een erge spelfout. Ik reageer echt niet op elk foutje, zou ik een dagtaak aan hebben, hier op fok. Maar 'went of keerd', is te erg.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Een incidenteel spelfoutje kan natuurlijk iedereen overkomen, maar het is wel frappant wanneer de mensen die het hardst roepen dat 'echte' Nederlanders (wat dat ook mogen zijn) worden benadeeld vaak mensen zijn die zelf niet in staat zijn om ook maar één foutloze zin te produceren. Je zou toch verwachten dat mensen die willen dat 'Nederland Nederlands blijft' zich wat meer bekommeren om zo'n belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit. Het leren van de taal is volgens mij zelfs het belangrijkste onderdeel van de inburgering. In die zin zou je kunnen stellen dat de mensen die het hardst roepen dat zij de echte Nederlanders zijn zelf juist niet volledig ingeburgerd zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Welke partij gaat er inzetten op het bouwen van woningen, denk je?quote:Op zondag 1 november 2020 13:32 schreef Bloemkool het volgende:
Het is wel duidelijk waar we op moeten gaan stemmen. Liever niet natuurlijk maar zo wordt je ertoe gedwongen.

De vraag is meer welke partij gaat zich inzetten om de import van vele duizenden mensen per jaar stoppen die volledig toegang krijgen tot onze sociale voorzieningen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke partij gaat er inzetten op het bouwen van woningen, denk je?
Het woningtekort in 2020 is ruim 300.000 woningen.

Ik denk dat we daarover dan van mening verschillen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:34 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Je hebt het over mensen die willen dat Nederland Nederlands blijft. Dat soort figuren vind je bij Stormfront. Uitzonderingen daargelaten zitten die hier niet.

Je kan er op (blijven) wijzen maar het stoppen van asielaanvragen doet nagenoeg niets aan het woningtekort. Dat is vooral een onderbuikgevoel dat de VVD graag in stand houdt om het probleem vooral niet bij zichzelf te hoeven neerleggen.quote:Op zondag 1 november 2020 15:41 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
De vraag is meer welke partij gaat zich inzetten om de import van vele duizenden mensen per jaar stoppen die volledig toegang krijgen tot onze sociale voorzieningen.

Ach dan zit er maar een ding op , verhuizen naar het buitenland, daar kun je nog goedkoop wonen e, dan online werkenquote:Op zondag 1 november 2020 15:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij is 56/57, zal geen oma meer hebben. Geloof ook geen ouders meer.
Vind het ook raar dat hij niet bij familie of vrienden terecht kan. Dat doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is/was.

Ik wil ook niet beweren dat het probleem alleen wordt veroorzaakt door asielzoekers, er zijn meerdere oorzaken. Alhoewel ik betwijfel of de werknemers uit Europa in onze sociale huurwoningen zitten, maar dat terzije. Maar zo rond de 10% vermindering van de woningnood vind ik al een hele mooie percentage. Verder heeft het stoppen van de toestroom asielzoekers nog meer voordelen, wat dacht je van invloed op criminaliteit, zorg onderwijs etc etc.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er op (blijven) wijzen maar het stoppen van asielaanvragen doet nagenoeg niets aan het woningtekort. Dat is vooral een onderbuikgevoel dat de VVD graag in stand houdt om het probleem vooral niet bij zichzelf te hoeven neerleggen.
Het grootste deel van het woningtekort ontstaat niet door asielzoekers maar juist door werknemers uit Europa die in Nederland voor onze werkgevers gaan werken (en dus ook bijdragen aan onze economie).
Daarnaast is er systematisch te weinig gebouwd, teveel sociale huurwoningen afgestoten, etc.
Met andere woorden: als je morgen alle AZC's sluit en niemand meer opneemt in Nederland, dan verklein je het woningtekort met nog geen 10% en sta je op plek 335 voor een woning ipv plek 370.

Dat gaat niet lukken, veel komen er binnen door gezinshereniging of expat of door werkgeversquote:Op zondag 1 november 2020 15:52 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
. Verder heeft het stoppen van de toestroom asielzoekers nog meer voordelen, wat dacht je van invloed op criminaliteit, zorg onderwijs etc etc.

Weet ik wel, het was ook meer een hypthetische discussie. I have a dream.....quote:Op zondag 1 november 2020 15:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken, veel komen er binnen door gezinshereniging of expat of door werkgevers

Wil jij nou de PVV en FvD met het Stormfront gaan vergelijken? Dan neem ik je meteen al niet meer serieus.quote:Op zondag 1 november 2020 15:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik denk dat we daarover dan van mening verschillen.
Kijk alleen al naar de slogans van PVV en FvD: 'Nederland weer van ons', 'Stem Nederland terug', et cetera.

Een dergelijke vergelijking heb ik niet gemaakt.quote:Op zondag 1 november 2020 15:58 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Wil jij nou de PVV en FvD met het Stormfront gaan vergelijken? Dan neem ik je meteen al niet meer serieus.

Klopt.quote:Op zondag 1 november 2020 10:08 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Bekende tactiek van de deugmensch, als er maar 1 woord verkeerd is gespeld dan neemt men je hele post niet meer serieus zodat ze niet meer in discussie hoeven.

En dat is natuurlijk veel erger dan elk topic over immigranten te proberen dood te laten slaan door alleen maar met termen als 'deugen' en 'deugmensch' te komen?quote:Op zondag 1 november 2020 10:08 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Bekende tactiek van de deugmensch, als er maar 1 woord verkeerd is gespeld dan neemt men je hele post niet meer serieus zodat ze niet meer in discussie hoeven.

Je aanname klopt niet.quote:Op zondag 1 november 2020 14:38 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
Waar komt die fetish bij deugers voor taaltechnische correctheid toch vandaan? Een letter verkeerd en ze weigeren op de inhoud te reageren. Hebben jullie dit ook bij boeken? Ben je een boek aan het lezen en je ziet dat er een letter verkeerd staat, heb je zo ook van:
DIT KUTBOEK KLOPT NIET, HET ZIJN ALLEMAAL DOMMERIKKEN HAHAHAHA *gooit boek in vuilnisbak*
Dit is geen haat ofzo maar ben oprecht benieuwd.

Gia een deugmensch?quote:Op zondag 1 november 2020 10:08 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]

Woningbouw wordt lastig met al die klimaatregeltjes. En als ze al kunnen bouwen, dan willen ze het liefst projecten doen waar ze de meeste winst op kunnen behalen. En dat zijn koopwoningen uit het duurdere segment of kantoorpanden.quote:Op zondag 1 november 2020 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

men wil niet in weilanden bouwen, ofschoon dat vroeger heel gebruikelijk was , nu is het opeens kwetsbaar groen gewordenquote:Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Woningbouw wordt lastig met al die klimaatregeltjes. En als ze al kunnen bouwen, dan willen ze het liefst projecten doen waar ze de meeste winst op kunnen behalen. En dat zijn koopwoningen uit het duurdere segment of kantoorpanden.
Volgens woningcorporaties kunnen ze niet genoeg bouwen, omdat de bouwkosten en belastingen te hoog zijn en krijgen ze geen plekken toegewezen van de gemeente.
Grote steden hebben namelijk al een grote voorraad sociale huurwoningen en willen dat juist terugbrengen. In steden als Amsterdam en Rotterdam was vroeger minstens 60% sociale woningbouw. Je kan je voorstellen dat het niet goed is voor een stad als minstens 60% van je bevolking een laag inkomen heeft.
Het is eigenlijk gewoon één grote achterlijke bende. Aannemers die alleen maar uit zijn op hoge winsten, wanbeleid vanuit de gemeentes en woningcorporaties die hierdoor weinig kunnen bouwen.

Wil je t groene hart volbouwen dan? Er is al zo weinig natuur..you can't have your cake and eat itquote:Op zondag 1 november 2020 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men wil niet in weilanden bouwen, ofschoon dat vroeger heel gebruikelijk was , nu is het opeens kwetsbaar groen geworden

Tja, vroeger werden middeleeuwse huizen of 19e-eeuwse stations ook gewoon afgebroken om plaats te maken voor frisse en moderne architectuur, nu hebben ze een monumentenstatus en worden ze juist gereconstrueerd waar dat kan. Openheid in het landschap wordt ook meer gewaardeerd naarmate de urbanisatiegraad toeneemt.quote:Op zondag 1 november 2020 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men wil niet in weilanden bouwen, ofschoon dat vroeger heel gebruikelijk was , nu is het opeens kwetsbaar groen geworden

Zie je wel, wij Nederlanders krijgen geen tijd en kans om foutloos Nederlands te leren schrijven, omdat we anderstaligen moeten voeden, verwarmen, van kleding moeten voorzien en hen een goede infrastructuur moeten leveren. Een schande is het dat de Nederlandse leraren zoiets accepteren. Toch?quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]

Die 10% die je noemt vind ik een mooi getal en behoorlijk significant.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er op (blijven) wijzen maar het stoppen van asielaanvragen doet nagenoeg niets aan het woningtekort.

Leuk maar het topic gaat over asielzoekers in sociale huurwoningen, niet over seizoensarbeiders op een camping.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er op (blijven) wijzen maar het stoppen van asielaanvragen doet nagenoeg niets aan het woningtekort. Dat is vooral een onderbuikgevoel dat de VVD graag in stand houdt om het probleem vooral niet bij zichzelf te hoeven neerleggen.
Het grootste deel van het woningtekort ontstaat niet door asielzoekers maar juist door werknemers uit Europa die in Nederland voor onze werkgevers gaan werken (en dus ook bijdragen aan onze economie).
Daarnaast is er systematisch te weinig gebouwd, teveel sociale huurwoningen afgestoten, etc.
Met andere woorden: als je morgen alle AZC's sluit en niemand meer opneemt in Nederland, dan verklein je het woningtekort met nog geen 10% en sta je op plek 335 voor een woning ipv plek 370.

DE volgorde voor huurwoningen gaat nioet meer op nummer , maar voortaan mrt lotingquote:Op zondag 1 november 2020 17:25 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Leuk maar het topic gaat over asielzoekers in sociale huurwoningen, niet over seizoensarbeiders op een camping.

Of een vormpje van dyslexie.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:36 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Aan je spelling te zien ben je zelf ook geen Nederlander.

Zeker niet als dat vooral asielzoekers en andere allochtonen zijn. Maar op zich is het helemaal niet zo'n hoog percentage als je beseft dat de inkomensgrens bij bijna modaal inkomen ligt, steden vaak een jongere bevolking hebben en mensen in een sociale huurwoning blijven wonen als ze een inkomensgroei doormaken. De gemeenten willen er vanaf omdat er altijd een percentage probleembewoners is die ze weer geld kost.quote:Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Sander166 het volgende:
Grote steden hebben namelijk al een grote voorraad sociale huurwoningen en willen dat juist terugbrengen. In steden als Amsterdam en Rotterdam was vroeger minstens 60% sociale woningbouw. Je kan je voorstellen dat het niet goed is voor een stad als minstens 60% van je bevolking een laag inkomen heeft.

Iedereen die regeren wil over de inwoners van een land, wil volgens mij gewoon ruzie met de armen.quote:Op zondag 1 november 2020 18:12 schreef Blackst4r het volgende:
Volgens mij wil de regering gewoon dat er bloed gaat vloeien. Ze zitten echt te wachten op een burgeroorlog.
Daarom halen ze nu zoveel mogelijk van die criminelen naar binnen, zodat we allemaal een autoritaire regering gaan willen.

Dat is fijn, kan je je leven lang ingeschreven staan en nooit een woning toegewezen krijgen.quote:Op zondag 1 november 2020 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
DE volgorde voor huurwoningen gaat nioet meer op nummer , maar voortaan mrt loting
zullen wij eens wedden dat alle asiel zoekers toevallig allemaal inloten ?/

ik denk niemandquote:Op zondag 1 november 2020 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

michaelmoore is geen fan van het Groene Hart en ziet Nederland het liefst in 1 grote parkeerplaats veranderen.quote:Op zondag 1 november 2020 16:48 schreef Blubbertut het volgende:
[..]
Wil je t groene hart volbouwen dan? Er is al zo weinig natuur..you can't have your cake and eat it

veel meer natuur met een veel hogere grondwaterstand en veel meer recreatie aan de rivieren vanwege de hogere temperaturen van tegenwoordigquote:Op zondag 1 november 2020 19:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
michaelmoore is geen fan van het Groene Hart en ziet Nederland het liefst in 1 grote parkeerplaats veranderen.

Nederland is meer dan het Westen of het "Groene Hart".quote:Op zondag 1 november 2020 19:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
michaelmoore is geen fan van het Groene Hart en ziet Nederland het liefst in 1 grote parkeerplaats veranderen.

Dat is natuurlijk nooit een argument. Werkelijk niemand gaat aanvaarden dat zijn of haar visie gebaseerd is op "onderbuik". Het is zeer zwak wat je dan doet als "argumentatie". Dus doe dat liever niet. Je stelt je dan boven alle anderen die reageren op het topic van dienst. Je zegt dan eigenlijk: ja maar ik weet het beter. En wat de ander beweert is onzin.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is vooral een onderbuikgevoel

Nederlanders die al hun hele leven aan Nederland bijdragen ook. Nu zitten we dus in een situatie dat buitenlanders meer recht hebben op een woning. Dat is gewoon niet uit te leggen aan het volk. Duw statushouders maar in een containerwoning ofzo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:54 schreef kaulopopo het volgende:

En waar wonen die Nederlanders nu?quote:Op zondag 1 november 2020 21:00 schreef Navifactiva het volgende:
[..]
Nederlanders die al hun hele leven aan Nederland bijdragen ook. Nu zitten we dus in een situatie dat buitenlanders meer recht hebben op een woning. Dat is gewoon niet uit te leggen aan het volk. Duw statushouders maar in een containerwoning ofzo.

Thuis bij ouders, bij hun ex-partner, op kamers, anti-kraak, bij vrienden of familie op de bank, of onder een brug. Steeds meer gezinnen kloppen aan bij de daklozen opvang en ga zo maar door.quote:Op zondag 1 november 2020 21:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En waar wonen die Nederlanders nu?

O, kom op. Spellingconventies zijn prachtig, maar de formele regels voor het schrijven die door spellingcommissies worden opgesteld maken of breken geen taal. Die krijg je primair van huis uit mee, in gesproken vorm, zoals het al duizenden jaren gaat. Dat mensen vroeger niet goed hebben opgelet op school of een gebrekkig inzicht hebben in taalstructuren in het algemeen, is geen bewijs voor een gebrek aan liefde voor de eigen cultuur.quote:Op zondag 1 november 2020 15:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]

Waarom benoem je specifek een huidskleur? Is dat naar jouw idee van belang voor deze discussie?quote:Op zondag 1 november 2020 21:48 schreef SuperKaas het volgende:
Dit willen we toch?
Laat die blanke zelfhaat door je heen stromen..!

Goede vraag, huidskleur heeft namelijk helemaal niets te maken met wie die huurwoning krijgt!quote:Op zondag 1 november 2020 22:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waarom benoem je specifek een huidskleur? Is dat naar jouw idee van belang voor deze discussie?

Dit is gewoon wat de eigen bevolking wil hoor!quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Vanuit hun perspectief is het begrijpelijk. Chill leventje zo.
Ik vertrek ook morgen naar Canada als ik een gratis huis krijg en 8k pm.
Als land gewoon achterlijk dat je dit faciliteert en je eigen bevolking zo naait.

En 10% is bij jou niet significant ofzo? Bij wachtlijsten van 10 jaar scheelt dat dus een jaar. Noem het maar niets zeg.quote:Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]

quote:Zet pensioengeld in ons eigen land in'
author avatar
Door MARTIN VISSER
Gisteren, 19:36 in FINANCIEEL
Ons pensioenvermogen zit in Spaanse trams, Italiaanse wegen en Amerikaanse zonneparken. Maar in veel mindere mate in publieke werken in eigen land. Een gemiste kans, aldus de voorzitters van pensioenfonds ABP en pensioenuitvoerder APG. ,,Maak van het Groeifonds een vliegwiel om private investeringen los te maken."

bij de werkgever in de schuur en in de kantine, Ja echtquote:Op zondag 1 november 2020 21:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En waar wonen die Nederlanders nu?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Jij denkt dat racistische motiven wel een rol spelen?quote:Op zondag 1 november 2020 22:45 schreef SuperKaas het volgende:
[..]
Goede vraag, huidskleur heeft namelijk helemaal niets te maken met wie die huurwoning krijgt!
*proest*

Als je de sociale voorzieningen intrekt raak je ook je eigen bevolking.quote:Op zondag 1 november 2020 09:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trek die sociale voorzieningen maar eens in, dat er geen garantie is op een woning en dat je ook als asielzoeker op een wachtlijst komt te staan net als de rest.
Dan opeens is de nood niet meer zo aan de man en wijken ze uit.
Maar ja, niemand lijkt in de politiek dit door te willen voeren ondanks dat je nog steeds aan alle verdragen zou voldoen.

Sociale voorzieningen voor asielzoekers specifiek, die zijn wij niets verplicht.quote:Op maandag 2 november 2020 07:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Als je de sociale voorzieningen intrekt raak je ook je eigen bevolking.

Voeding, onderdak, scholing voor kinderen. Dan heb je het volgens mij wel gehad.quote:Op maandag 2 november 2020 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Sociale voorzieningen voor asielzoekers specifiek, die zijn wij niets verplicht.

Gratis zorg, gratis woning (huur word in eerste instantie voor je betaalt door gemeente), gratis inboedel a 10.000 euro. (eveneens betaalt door gemeente)quote:Op maandag 2 november 2020 08:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
Voeding, onderdak, scholing voor kinderen. Dan heb je het volgens mij wel gehad.

Ik bedoel inderdaad dat dat de basis moet zijn. Medische zorg hoort daar inderdaad ook nog wel bij. Maar in tegenstelling tot de huidige situatie mag dit wmb zo sober mogelijk. Onderdak, container woningen of omgebouwde kantoor panden. Voeding, geen zakgeld om zelf te kopen en koken, maar een maaltijd voorziening. Scholing, liefst in de eigen taal zolang procedure nog loopt.quote:Op maandag 2 november 2020 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gratis zorg, gratis woning (huur word in eerste instantie voor je betaalt door gemeente), gratis inboedel a 10.000 euro. (eveneens betaalt door gemeente)
Als je bedoelde dat bovenstaande de basis moet zijn, kun je dat op meerdere manieren invullen.
Maar ik zie geen enkele reden "asielzoekers" voorrang te geven op autochtone die al 15 jaar op een wachtlijst staan, dat is absurd.

ze kunnen toch zelf een tentje meenemen uit Syrie / pak een weiland of twee en klaar ben jequote:Op maandag 2 november 2020 08:14 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik bedoel inderdaad dat dat de basis moet zijn. Medische zorg hoort daar inderdaad ook nog wel bij. Maar in tegenstelling tot de huidige situatie mag dit wmb zo sober mogelijk. Onderdak, container woningen of omgebouwde kantoor panden. Voeding, geen zakgeld om zelf te kopen en koken, maar een maaltijd voorziening. Scholing, liefst in de eigen taal zolang procedure nog loopt.
Ja da kan niet, dat moeten we niet hebbenquote:Op maandag 2 november 2020 07:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Als je de sociale voorzieningen intrekt raak je ook je eigen bevolking.

Dan krijg je frankrijk achtige toestanden bij Calais.quote:Op maandag 2 november 2020 08:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze kunnen toch zelf een tentje meenemen uit Syrie / pak een weiland of twee en klaar ben je
En voor medische zorg gaan ze maar naar hun medicijman
kunne ze gras eten of rijst of wat eten zulke asielzoekers en kleding van de kledingruil winkel
Die mensen zijn toch niks anders gewend
[..]
Ja da kan niet, dat moeten we niet hebben
het is toch maar minderwaardig volk die statushouders , wat zegt nu een status als ingeburgerde buitenlander
Ze gaan toch weer terug toch ?

Mijn post was sarcastisch bedoeld,quote:Op maandag 2 november 2020 09:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan krijg je frankrijk achtige toestanden bij Calais.
Nee dank je.
Gewoon zo sober mogelijk opvangen, desnoods op een eiland, met basis voorzieningen, maar wel met kans op een normale woning mits je op een wachtlijst staat zoals de rest van het land.
Dan zal je zien dat opeens het allemaal wel meevalt met dat "vluchten".
quote:Nieuwbouwhuis in één dag? 'Dit is nog maar het begin'
Een huis bouwen in één dag?
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Maar het kan echt al. Niet langer dubbele lasten. Geen bed meer in een bouwkeet.
En geen lange wachttijden meer.
Diverse bouwbedrijven in Nederland tonen al aan dat ze in één dag een nieuwbouwwoning kunnen neerzetten. Hoe is dat mogelijk?

Er is geen verdrag wat Nederland ondertekend heeft waaruit zou blijken dat wij ze zo snel mogelijk een huis moeten geven.quote:Op maandag 2 november 2020 09:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn post was sarcastisch bedoeld,
Tuurlijk moeten deze mensen een huis krijgen , ze hebben een terechte status, dus hebben dezelfde rechten als jij , en ze moeten uit de opvang , omdat hun procedure is afgerond
Dat de gemeenten en provincies niet in staat zijn om woningen te bouwen dat is niet de schuld van de statushouders ,
dus moeten de gemeenten en provincies voor woningen zorgen , bouwen dus en snel, geen smoesjes meer
desnoods prefab woningen
https://www.ad.nl/wonen/n(...)-het-begin~a5e294ce/
[..]

Nee dat kan niet , als de procedure van statushouder is afgerond dan hebben ze recht op een woningquote:Op maandag 2 november 2020 10:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er is geen verdrag wat Nederland ondertekend heeft waaruit zou blijken dat wij ze zo snel mogelijk een huis moeten geven.
Ze gaan maar lekker op de wachtlijst.
gemeenten gaan dan ieder jaar een boete betalen van de kosten noodopvangquote:De 'malus' of boete bestaat uit de kosten van een noodopvangplek of een plek in een asielzoekerscentrum.
Gemeenten die hun taakstelling voor het leveren van woningen niet halen, krijgen dus de rekening gepresenteerd van de kosten voor noodopvang. De provincies houden hier toezicht op.
De huisvestingstaakstelling is per gemeente heel precies vastgelegd. Per 1 januari moet bijvoorbeeld Appingedam er 15 leveren en Zwijndrecht 53.
Akkoord
Het kabinet, provincies en gemeenten ondertekenen naar verwachting vrijdag een akkoord waarin deze en andere afspraken over asielzoekers staan.
De gemeenten pleiten er ook voor om de inburgering van statushouders, net als voor 2013, weer een verantwoordelijkheid van de gemeenten te maken. Ze wijzen erop dat nog maar de helft van de deelnemers slaagt.

Een akkoord met afspraken tussen de nek en het zwaard natuurlijk, alsof de gemeenten daar ook maar iets in te brengen hebben.quote:Akkoord
Het kabinet, provincies en gemeenten ondertekenen naar verwachting vrijdag een akkoord waarin deze en andere afspraken over asielzoekers staan.

nee dat is onzin en wegzetten van gelijken om jezelf superieur te voelen, een statushouder heeft evenveel rechten als jij, en dient gehuisvest te wordenquote:Op maandag 2 november 2020 16:08 schreef SuperKaas het volgende:
In een containerwoning zijn ze nog steeds in een veilig land.
En daar was het ze toch om te doen..?

Hoe kom je daarbij? Als jij 18/21 wordt en op je eigen benen komt te staan dan wordt er echt geen Nederlandse gemeente aangewezen die een plicht/taakstelling heeft om jou te huisvesten hoor. Zo'n nieuwe statushouder is een VIP en jij bent gepeupel.quote:Op maandag 2 november 2020 16:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is onzin en wegzetten van gelijken om jezelf superieur te voelen, een statushouder heeft evenveel rechten als jij, en dient gehuisvest te worden

huisvesten is een onderdeel van de integratie of je dat nu leuk vind of nietquote:Op maandag 2 november 2020 16:19 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Als jij 18/21 wordt en op je eigen benen komt te staan dan wordt er echt geen Nederlandse gemeente aangewezen die een plicht/taakstelling heeft om jou te huisvesten hoor. Zo'n nieuwe statushouder is een VIP en jij bent gepeupel.

Welke integratie?quote:Op maandag 2 november 2020 16:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huisvesten is een onderdeel van de integratie of je dat nu leuk vind of niet
en als de gemeenten niet mee werken dan dienen de kosten van de noodopvang te betalen
Eigen schuld , als ze niet willen bouwen dan gaan ze financieel zwaar bloedden
ik schat dat de kosten van 30.000 euro per persoon per jaar x 27.000 is 1 miljard en dat is heel veel geld en de gemeenten zitten als zo zwaar , dus zullen ze nu wel snel gaan bouwen

gemeenten moeten huisvesting leveren of betalen .quote:Op maandag 2 november 2020 16:28 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Welke integratie?Verder kennen we het bouwen riedeltje van u inmiddels wel. Liever weilanden en gecultiveerde parken dan alsmaar meer tweede wereld en derde wereld in goedkope hoogbouw hier. Nederland is vol zat.
(Overigens zou ik ook niet staan te springen om honderdduizenden/miljoenen scandinaviers die zich hier willen komen vestigen, maar die willen dat ook niet.
)

Dat moeten gemeenten helemaal niet, asielzoekers moeten asiel aanvragen in het eerste land van de EU waar zij binnenkomen. De verdragen waar wij zogenaamd aan gebonden zouden zijn worden nu al bijna een decenniumquote:Op maandag 2 november 2020 16:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gemeenten moeten huisvesting leveren of betalen .
onderbuik gevoel staat hier los van

Containerwoningen is ook huisvesting. Werkelijk nergens wordt Nederland juridisch of moreel verplicht om statushouders meteen een woning te geven en van alle gemakken te voorzien. Weerzinwekkend vind ik het, om je eigen bevolking zo te benadelen.quote:Op maandag 2 november 2020 16:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gemeenten moeten huisvesting leveren of betalen .
onderbuik gevoel staat hier los van

Wat jou betreft doet er echt helemaal niets toequote:Op maandag 2 november 2020 16:34 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Dat moeten gemeenten helemaal niet, asielzoekers moeten asiel aanvragen in het eerste land van de EU waar zij binnenkomen. De verdragen waar wij zogenaamd aan gebonden zouden zijn worden nu al bijna een decennium
met de voeten getreden en dat de oost-duitse Mutti Merkel dat wel prima vindt doet daar helemaal niets aan af.
Prima dat ze hen die hier via kampen in de regio en vluchtelingenorganisatie van de VN legitiem gekomen zijn huisvesten, de rest hoepelt wat mij betreft lekker op.

Jij vergist je met een doelstelling wat onze autochtone naaiende overheid heeft bedacht, opgesteld en ondertekend, met vluchtelingen verdragen.quote:Op maandag 2 november 2020 16:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dat kan niet , als de procedure van statushouder is afgerond dan hebben ze recht op een woning
Nu zet de overheid de provincies en gemeenten voor een groot dilemma
Als je niet wilt bouwen dan betaal je de jaarlijkse boete
27.000 woningen x de Malus of Boete kosten opvang AZC
[..]
gemeenten gaan dan ieder jaar een boete betalen van de kosten noodopvang
dat is meen ik iets van 30.000 per jaar per niet geleverde huisvesting
Wil je niet bouwen ??
Ok betaal dan maar de kosten van de noodopvang

Dan moet je dat uitdrukken met je stemquote:Op maandag 2 november 2020 17:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Maw, de overheid moet opflikkeren.

Had je mijn reactie op jouw vorige post in dit topic gezien? Ik zou het leuk vinden als je die nog even beantwoordt.quote:Op maandag 2 november 2020 16:08 schreef SuperKaas het volgende:
In een containerwoning zijn ze nog steeds in een veilig land.
En daar was het ze toch om te doen..?

Een onwrikbaar systeen eigenlijk, waarbij de autochtone in sociale huurwoningen wonende bevolking gestaag omgewisseld wordt voor Afrikanen en Aziaten.quote:Op maandag 2 november 2020 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moet je dat uitdrukken met je stem
De overheid heeft een doelstelling met de asielzoekers en na afronding van de procedure zijn de asielzoekers statushouders geworden en dienen ze gehuisvest te worden
Deze mensen kunnen niet eeuwig in het AZC blijven wonen daar moeten tzt andere asielzoekers in.
De gemeentes gaan de Malus betalen ofwel krijgen een korting op de uitkering uit het gemeentefonds als men de norm niet haalt

Diverse gemeenten zijn inderdaad bezig met dergelijke oplossingen; tijdelijke woningen, transformatie van bestaande panden (bijv. lege kantoren), et cetera.quote:Op maandag 2 november 2020 16:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Containerwoningen is ook huisvesting. Werkelijk nergens wordt Nederland juridisch of moreel verplicht om statushouders meteen een woning te geven en van alle gemakken te voorzien. Weerzinwekkend vind ik het, om je eigen bevolking zo te benadelen.

Ja dat geloof ik zeker dat zulke dingen gebeurenquote:Op maandag 2 november 2020 18:31 schreef LXIV het volgende:
e. Die Syrier had die woning toegewezen gekregen en die vriendin was ook gekomen omdat hij over woonruimte beschikte.
Haar vorige vriend had enkel een studentenkamer!

Ik weet wat een statushouder inhoudt want ik heb er in mijn werk mee te maken. Containerwoningen zijn de afgelopen jaren door verschillende gemeenten al (tijdelijk) als oplossing gebruikt en ik zie niet in waarom dat inburgering in de weg zou staan. Verder zijn het voormalige vluchtelingen die als prioriteit hebben dat zij veilig zijn..zou je denken. Die veiligheid bieden we hen, de noodzaak om hen te pamperen zie ik niet. En geloof me, als er mensen zijn die worden gepamperd dan zijn het statushouders.quote:Op maandag 2 november 2020 18:46 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Diverse gemeenten zijn inderdaad bezig met dergelijke oplossingen; tijdelijke woningen, transformatie van bestaande panden (bijv. lege kantoren), et cetera.
Ik vraag me wel af of iedere user hier weet wat bedoeld wordt met statushouders. Het zijn namelijk geen asielzoekers (meer) en ze hebben zodoende een andere positie, andere rechten en plichten. Statushouders hebben een verblijfsvergunning voor 5 jaar, moeten verplicht inburgeren en zich inspannen om werk te vinden (in tegenstelling tot asielzoekers: die mogen niet werken).
Je kunt je dus voorstellen dat het niet wenselijk is dat statushouders in een AZC blijven wonen, tussen de asielzoekers. De vraag is waar ze dan wel moeten wonen. De hierboven geschetste oplossingen zijn een mogelijkheid, maar houden ook een gevaar in: als we alle statushouders onderbrengen in een soort eigen wijkje met containerwoningen, dan is dat niet erg bevordelijk voor de gevraagde inburgering. We vragen statushouders om de taal te leren, aan het werk te gaan, in te burgeren, kortom: om deel uit te gaan maken van de Nederlandse samenleving. Dat werkt vaak een stuk beter als je tussen de Nederlanders terecht komt. Als je bijv. buren hebt waarmee je kunt oefenen om een praatje in het Nederlands te maken.
De hier genoemde punten zijn ook deels tegenstrijdig. Aan de ene kant vindt men het bezwaarlijk dat statushouders 'alles graits krijgen', aan de andere kant zie ik mensen zeggen dat ze helemaal niet in moeten burgeren, aangezien ze zo snel mogelijk terug moeten. Nog los van het feit dat dat in veel gevallen om allerlei redenen niet mogelijk zal blijken, is inburgeren wel nodig om aan het werk te kunnen komen en niet meer van een uitkering afhankelijk te zijn.

kletspraatquote:Op maandag 2 november 2020 19:52 schreef JannekeC5 het volgende:
Het moet andersom, per duizend beschikbare huizen: 75% naar Nederlanders, 24% voor asielzoekers (tijdelijk, indien veilig direct weer terug), 1% voor migranten (alleen een visum voor bepaalde tijd en nooit een NL paspoort).
Een rekensom er op los laten en je weet hoeveel je kan toelaten.

containerwoningen zijn ook woningenquote:Op maandag 2 november 2020 19:57 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik weet wat een statushouder inhoudt want ik heb er in mijn werk mee te maken. Containerwoningen zijn de afgelopen jaren door verschillende gemeenten al (tijdelijk) als oplossing gebruikt en ik zie niet in waarom dat inburgering in de weg zou staan. Verder zijn het voormalige vluchtelingen die als prioriteit hebben dat zij veilig zijn..zou je denken. Die veiligheid bieden we hen, de noodzaak om hen te pamperen zie ik niet. En geloof me, als er mensen zijn die worden gepamperd dan zijn het statushouders.

In de post waarop je reageert heb ik proberen uit te leggen waarom dat zo is. Het gaat dus niet om de containerwoningen an sich, maar om het op een kluitje huisvesten van alle statushouders in een gemeente. Dat staat inburgering en integratie in de weg. Het zou beter zijn als je die containerwoningen dan gemengd toewijst; niet alleen aan statushouders, maar bijvoorbeeld ook deels aan studenten, andere starters, mensen die met spoed weg moeten uit hun huidige woning (huiselijk geweld), et cetera.quote:Op maandag 2 november 2020 19:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Containerwoningen zijn de afgelopen jaren door verschillende gemeenten al (tijdelijk) als oplossing gebruikt en ik zie niet in waarom dat inburgering in de weg zou staan.

Zou best een goede oplossing zijn. Maar veel van die woningen zijn in mijn gemeente alweer weggehaald. Zonde eigenlijk.quote:Op maandag 2 november 2020 20:23 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In de post waarop je reageert heb ik proberen uit te leggen waarom dat zo is. Het gaat dus niet om de containerwoningen an sich, maar om het op een kluitje huisvesten van alle statushouders in een gemeente. Dat staat inburgering en integratie in de weg. Het zou beter zijn als je die containerwoningen dan gemengd toewijst; niet alleen aan statushouders, maar bijvoorbeeld ook deels aan studenten, andere starters, mensen die met spoed weg moeten uit hun huidige woning (huiselijk geweld), et cetera.

Same hier en onderhand zie ik vluchtelingen wel een woning krijgen, ik mag het lekker zelf uitzoeken en particulier huren voor een vermogen...quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 20:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb voor de grap eens gekeken, ik ben inmiddels voorzien. + 15 jaar inschrijftijd, zoekende in het oosten van het land.
Een willekeurige reactie op een starterswoning. Huidige positie 89 van de 418.![]()
!

en de overheid maar statushouders stapelen in afwachting van een woning , die gaan nu voor op de Nederlandse gescheiden mensen .quote:Op maandag 2 november 2020 20:34 schreef kree het volgende:
[..]
Same hier en onderhand zie ik vluchtelingen wel een woning krijgen, ik mag het lekker zelf uitzoeken en particulier huren voor een vermogen...

Ik haat het om te zeggen maar zo gaat het gewoon wel.quote:Op dinsdag 3 november 2020 15:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de overheid maar statushouders stapelen in afwachting van een woning , die gaan nu voor op de Nederlandse gescheiden mensen .
NWS / Asielzoekerscentra lopen vol, opvang in hotels en vakantieparken
Urgent geval ?? , Nee meneer U bent NIET urgent, er zijn nog 26.999 statushouders voor U

gemeenten moeten wel ,quote:Op dinsdag 3 november 2020 16:09 schreef kree het volgende:
[..]
Ik haat het om te zeggen maar zo gaat het gewoon wel.

Dat vind ik in principe al een verkeerde aanpak, zo gericht op permanent verblijf. Asiel moet wat mij betreft altijd tijdelijk zijn. Dus de status om de vijf jaar verlengen met nog eens vijf jaar. Zodra de situatie in thuisland veilig is, terug. Al is dat na vijftig jaar. Nederlandse nationaliteit alleen te verkrijgen bij hoge uitzondering voor exceptioneel getalenteerde mensen.quote:Op maandag 2 november 2020 20:23 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In de post waarop je reageert heb ik proberen uit te leggen waarom dat zo is. Het gaat dus niet om de containerwoningen an sich, maar om het op een kluitje huisvesten van alle statushouders in een gemeente. Dat staat inburgering en integratie in de weg. Het zou beter zijn als je die containerwoningen dan gemengd toewijst; niet alleen aan statushouders, maar bijvoorbeeld ook deels aan studenten, andere starters, mensen die met spoed weg moeten uit hun huidige woning (huiselijk geweld), et cetera.

Hetgene wat irrieel is, is de opstelling van de politiek en het continu voortrekken van volk wat hier niet thuis is, zich nooit thuis zal voelen maar toch nooit meer terug gaat naar het land van herkomst door het gepamper.quote:Op maandag 2 november 2020 20:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kletspraat
iedereen weet leuke sommetjes te bedenken die volstrekt irrieel zijn en dat besef je zelf ook
je is niet de regering , je is niemand
Of ga anders de immigratie partij starten

Exact.quote:Op woensdag 4 november 2020 06:00 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat vind ik in principe al een verkeerde aanpak, zo gericht op permanent verblijf. Asiel moet wat mij betreft altijd tijdelijk zijn. Dus de status om de vijf jaar verlengen met nog eens vijf jaar. Zodra de situatie in thuisland veilig is, terug. Al is dat na vijftig jaar. Nederlandse nationaliteit alleen te verkrijgen bij hoge uitzondering voor exceptioneel getalenteerde mensen.

De kosten van 1000 asielzoekers zijn wel hoger dan 20 miljoen euro.quote:Op woensdag 4 november 2020 01:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gemeenten moeten wel ,
Een stad als Utrecht zal 1000 Statushouders moeten gaan huisvesten in 2021
En anders zal een stad als Utrecht een jaarlijkse Malus/ Boete op het gemeentefonds krijgen van rond de 20 miljoen euro , dat zal wel invloed hebben op de keuze om al dan niet te gaan bouwen
https://www.rijksfinancie(...)re-migratieketen.pdf

Maar de niet-statushouders wachtenden op een sociale huurwoning, dienen toch ook te werken, leren, en aan de samenleving deel te nemen? Om niet meer afhankelijk te zijn? Het zijn in dat opzicht, economisch gezien, vrijwel allemaal (uitzonderingen daargelaten) starters.quote:Op maandag 2 november 2020 18:46 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Diverse gemeenten zijn inderdaad bezig met dergelijke oplossingen; tijdelijke woningen, transformatie van bestaande panden (bijv. lege kantoren), et cetera.
Ik vraag me wel af of iedere user hier weet wat bedoeld wordt met statushouders. Het zijn namelijk geen asielzoekers (meer) en ze hebben zodoende een andere positie, andere rechten en plichten. Statushouders hebben een verblijfsvergunning voor 5 jaar, moeten verplicht inburgeren en zich inspannen om werk te vinden (in tegenstelling tot asielzoekers: die mogen niet werken).
Je kunt je dus voorstellen dat het niet wenselijk is dat statushouders in een AZC blijven wonen, tussen de asielzoekers. De vraag is waar ze dan wel moeten wonen. De hierboven geschetste oplossingen zijn een mogelijkheid, maar houden ook een gevaar in: als we alle statushouders onderbrengen in een soort eigen wijkje met containerwoningen, dan is dat niet erg bevordelijk voor de gevraagde inburgering. We vragen statushouders om de taal te leren, aan het werk te gaan, in te burgeren, kortom: om deel uit te gaan maken van de Nederlandse samenleving. Dat werkt vaak een stuk beter als je tussen de Nederlanders terecht komt. Als je bijv. buren hebt waarmee je kunt oefenen om een praatje in het Nederlands te maken.
De hier genoemde punten zijn ook deels tegenstrijdig. Aan de ene kant vindt men het bezwaarlijk dat statushouders 'alles graits krijgen', aan de andere kant zie ik mensen zeggen dat ze helemaal niet in moeten burgeren, aangezien ze zo snel mogelijk terug moeten. Nog los van het feit dat dat in veel gevallen om allerlei redenen niet mogelijk zal blijken, is inburgeren wel nodig om aan het werk te kunnen komen en niet meer van een uitkering afhankelijk te zijn.

Ik denk dat het recht van andermans kinderen om al dan niet te wonen , de politiek ook maar enen reet interesseertquote:Op woensdag 4 november 2020 09:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar de niet-statushouders wachtenden op een sociale huurwoning, dienen toch ook te werken, leren, en aan de samenleving deel te nemen? Om niet meer afhankelijk te zijn? Het zijn in dat opzicht, economisch gezien, vrijwel allemaal (uitzonderingen daargelaten) starters.
Dat statushouders een huis nodig hebben is logisch. Dat ze voorrang krijgen niet.
Een AZC-kamer zal daarin vast niet veel verschillen van een studentenkamer of de oude slaapkamer in het ouderlijk huis.

Ow, daar maak ik me al geruime tijd weinig illusies over. Een overgroot deel van onze overheid (zowel lokaal als nationaal) ziet woningnood als een perfect verdienmodel (voor zichzelf dan).quote:Op woensdag 4 november 2020 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat het recht van andermans kinderen om al dan niet te wonen , de politiek ook maar enen reet interesseert

De overheid ( VVD ) zegt eigenlijk, dan moeten ze maar in een tent of op een caravanpark , maar dan moeten er 27.000 caravans geplaatst worden ergens, das ook niet fraaiquote:
quote:'Iedereen moet wachten'
Maar zoveel mensen huisvesten is echt heel ingewikkeld voor veel gemeenten, zegt VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis. "Op een sociale huurwoning moeten mensen vaak lang wachten, dan is het niet uit te leggen als statushouders voorrang krijgen."
Daarom pleit hij voor tijdelijke sobere huisvesting van statushouders. "Daarin moeten we statushouders huisvesten en van daaruit kunnen ze wachten op een sociale huurwoning, want dat moet tenslotte iedereen."
Hoe dan ook moeten de statushouders aan een huis geholpen worden.
Provincies en gemeenten zijn daar verantwoordelijk voor.

Daar gaat het nu niet om , volledig offtopicquote:Op zondag 1 november 2020 15:41 schreef Kwaliteitscontroleur het volgende:
[..]
De vraag is meer welke partij gaat zich inzetten om de import van vele duizenden mensen per jaar stoppen die volledig toegang krijgen tot onze sociale voorzieningen.

Je hebt hier ergens wel gelijk en het geeft direct aan dat we onze eigen regelgeving hierop moeten aanpassen.quote:Op maandag 2 november 2020 09:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn post was sarcastisch bedoeld,
Tuurlijk moeten deze mensen een huis krijgen , ze hebben een terechte status, dus hebben dezelfde rechten als jij , en ze moeten uit de opvang , omdat hun procedure is afgerond
Dat de gemeenten en provincies niet in staat zijn om woningen te bouwen dat is niet de schuld van de statushouders ,
dus moeten de gemeenten en provincies voor woningen zorgen , bouwen dus en snel, geen smoesjes meer
desnoods prefab woningen
https://www.ad.nl/wonen/n(...)-het-begin~a5e294ce/
[..]

Ik zou niet zo minachtend over die lui sprekenquote:Op vrijdag 6 november 2020 09:27 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Je hebt hier ergens wel gelijk en het geeft direct aan dat we onze eigen regelgeving hierop moeten aanpassen.
Die lui mogen pas dezelfde rechten krijgen als ze laten zien te zijn ingeburgerd. Dus taal spreken. Niet met de politie in aanraking komen en niet bezig zijn met activiteiten die tegen onze ideeėn ingaan zoals vrijheid van meningsuiting.
En uiteraard een baan hebben.

Dat is gelul.quote:Op zaterdag 7 november 2020 18:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik zou niet zo minachtend over die lui spreken
Statushouders hebben de zelfde rechten als jij , zijn Nederlander en ingeburgerd
Zelf een huis zoeken dus, net als Nederlanders.quote:en moeten meedoen met de maatschappij dus een woning krijgen met Nederlandse buren,
Dat is dus een voorkeursbehandeling. Als een kamerverhuurder tegen een Nederlander zegt 'ik heb liever dat je weggaat' dan passeert diegene ook niet iedereen die al 7 jaar op de wachtlijst staat.quote:Asielzoekers zijn degenen die in een AZC wonen en daar wachten op het eind van hun procedure, na de procedure worden ze geacht gehuisvest te worden .en dan moet de overheid maar gaan bouwen . zo ingewikkeld is dat niet

De politiek zit er mee in hun maagquote:Op zaterdag 7 november 2020 19:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is gelul.
[..]
Zelf een huis zoeken dus, net als Nederlanders.
[..]
Dat is dus een voorkeursbehandeling. Als een kamerverhuurder tegen een Nederlander zegt 'ik heb liever dat je weggaat' dan passeert diegene ook niet iedereen die al 7 jaar op de wachtlijst staat.

Nee, het kabinet gooit het probleem over de schutting om zichzelf politiek gezichtsverlies te besparen. Zoals het dat structureel met moeilijke dossiers doet: Lossen jullie het maar op met ontoereikend budget.quote:Op zaterdag 7 november 2020 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De politiek zit er mee in hun maag
Gemeenten willen niet bouwen en nu zit de overheid in de problemen en de overheid heeft nu het probleem bij de gemeenten neer gelegd

Ja net zoals iemand die hier woont 15 jaar lang wacht om zijn recht op een woning te krijgen. Waarom zouden statushouders dan zoveel voorrang krijgen van de gemeente?quote:Op maandag 2 november 2020 16:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is onzin en wegzetten van gelijken om jezelf superieur te voelen, een statushouder heeft evenveel rechten als jij, en dient gehuisvest te worden

Het is een krachtmeting wie is er de baas in Nederland over de ruimtelijke ordening de provincie of de tweede kamerquote:Op zaterdag 7 november 2020 20:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het kabinet gooit het probleem over de schutting om zichzelf politiek gezichtsverlies te besparen. Zoals het dat structureel met moeilijke dossiers doet: Lossen jullie het maar op met ontoereikend budget.

Rutte flikkert structureel van alles over de schutting naar de gemeenten om het ze dan maar uit te laten zoeken met veel te weinig geld en alle gemeentegrensoverschrijdende problemen van dien. Je zou zeggen niet onverstandig, aangezien zijn bewindslieden en met name die van de VVD overal een teringzooitje van maken, maar het is ook een kwestie van de verantwoordelijkheid afschuiven om de politieke schade door anderen te laten dragen terwijl het los van het geld vaak gewoon niet gemeentelijk kan worden opgelost.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is een krachtmeting wie is er de baas in Nederland over de ruimtelijke ordening de provincie of de tweede kamer
En de gemeenten gaan de boete betalen , uiteindelijk de belastingbetaler dus

Maar je kunt die statushouders ook niet nog eens 5 jaar on een asielcentrum laten zitten met hun hele gezin, hun procedure is afgerond en ze moeten nu echt deel uit gaan maken van de Nederlandse samenlevingquote:Op zaterdag 7 november 2020 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Rutte flikkert structureel van alles over de schutting naar de gemeenten om het ze dan maar uit te laten zoeken met veel te weinig geld en alle gemeentegrensoverschrijdende problemen van dien. Je zou zeggen niet onverstandig, aangezien zijn bewindslieden en met name die van de VVD overal een teringzooitje van maken, maar het is ook een kwestie van de verantwoordelijkheid afschuiven om de politieke schade door anderen te laten dragen terwijl het los van het geld vaak gewoon niet gemeentelijk kan worden opgelost.

Van de overheidquote:Op zaterdag 7 november 2020 22:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Van wie “moeten” gemeentes dat eigenlijk?
quote:De 'malus' of boete bestaat uit de kosten van een noodopvangplek of een plek in een asielzoekerscentrum. Gemeenten die hun taakstelling voor het leveren van woningen niet halen, krijgen dus de rekening gepresenteerd van de kosten voor noodopvang. De provincies houden hier toezicht op.
De huisvestingstaakstelling is per gemeente heel precies vastgelegd. Per 1 januari moet bijvoorbeeld Appingedam er 15 leveren en Zwijndrecht 53.

Welk overheidsorganen? Welke extreem linkse wappie berekend dat? En in opdracht van wie?quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Van de overheid
Een huisvestingsplicht , of anders een malus betalen en dat is een fors bedrag en gemeenten zitten al erg krap

Oftewel die lui hebben helemaal niet dezelfde rechten als ieder ander maar worden bevoorrecht; een gewone Nederlander in nood kan immers best naar de daklozenopvang, niet onze zielig-van-ver-met-heel-veel-noten-op-de-zang VIP's.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Van de overheid
Een huisvestingsplicht , of anders een malus betalen en dat is een fors bedrag en gemeenten zitten al erg krap

https://www.rijksoverheid(...)-verblijfsvergunningquote:Op zaterdag 7 november 2020 22:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Welk overheidsorganen? Welke extreem linkse wappie berekend dat? En in opdracht van wie?
Ik wil wel eens namen en rugnummers zien.
quote:COA koppelt vergunninghouders aan gemeenten
De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar het aantal vergunninghouders dat gemeenten moeten huisvesten. Grotere gemeenten moeten meer asielzoekers huisvesten dan kleinere gemeenten. Om te bepalen bij welke gemeente de vergunninghouder past, heeft het COA informatie nodig.
Informatie die het COA nodig heeft
Het COA wil vergunninghouders zo veel mogelijk koppelen aan gemeenten waar zij de beste kans hebben om goed te integreren. Tijdens gesprekken met de vergunninghouder verzamelt het COA informatie over de vergunninghouder. Deze informatie is belangrijk is voor de huisvesting in de gemeenten. En voor de integratieperspectieven van de vergunninghouder. Het gaat om:
grootte van het gezin;
land van herkomst;
taal;
bijzonderheden over de gezinshereniging;
beperkingen bij huisvesting (bijvoorbeeld noodzakelijke aanpassingen aan de woonruimte);
aanwezigheid inschrijfbewijs studie;
opleiding;
werkervaring;
aanwezigheid arbeidscontract;
medische bijzonderheden;
netwerk;
toekomstplannen.

Nou, eindverantwoordelijke is al zo ongeveer een decennium zo niet meer de VVD en diverse coalitiepartners over dat tijdsbestek. Onthoud dat, in het stemhokje.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Welk overheidsorganen? Welke extreem linkse wappie berekend dat? En in opdracht van wie?
Ik wil wel eens namen en rugnummers zien.

Toch mooi, hoe de eigen jeugd die zich inschrijft voor een studie best de hoofdprijs voor een particulier verhuurde kamer mag neertellen, als ze daar al aan weten te komen nabij hun universiteit. Leuk dat de overheid ook zo begaan is met hun toekomstplannen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)-verblijfsvergunning
Dat gaat van 12 hier en 16 daar en 4 daar , zo worden ze er tussen gefrommeld
[..]

Wat zou wat jou betreft dan het alternatief zijn? We willen ook geen 27.000 daklozen er bij, toch?quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:03 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ja net zoals iemand die hier woont 15 jaar lang wacht om zijn recht op een woning te krijgen. Waarom zouden statushouders dan zoveel voorrang krijgen van de gemeente?

Geen statussen uitdelen aan lieden die op eigen initiatief naar Nederland komen, dat bij voorbaat al reden voor definitieve weigering maken. Kom je hier via een kamp uit de regio en de vluchtelingenorganisatie van de VN: prima, anders: jammer joh.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat zou wat jou betreft dan het alternatief zijn? We willen ook geen 27.000 daklozen er bij, toch?
Het zijn statushouders, dus mensen waarvan al is besloten dat ze tenminste 5 jaar mogen blijven.

Die mensen zijn hier al.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:24 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Geen statussen uitdelen aan lieden die op eigen initiatief naar Nederland komen, dat bij voorbaat al reden voor definitieve weigering maken. Kom je hier via een kamp uit de regio en de vluchtelingenorganisatie van de VN: prima, anders: jammer joh.

Dan gaan die asieleisers maar lekker weer terug.quote:

Zoals gezegd: het gaat niet om asielzoekers, het gaat om statushouders. Mensen waarvan is vastgesteld dat ze tenminste 5 jaar mogen blijven.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:25 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Dan gaan die asieleisers maar lekker weer terug.![]()

Zoals gezegd het gaat niet om zoekers maar eisers en de statussen die zij onrechtmatig gekregen hebben die worden maar lekker weer ingetrokken.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het gaat niet om asielzoekers, het gaat om statushouders. Mensen waarvan is vastgesteld dat ze tenminste 5 jaar mogen blijven.

Je lijkt Trump welquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:23 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Zoals gezegd het gaat niet om zoekers maar eisers en de statussen die zij onrechtmatig gekregen hebben die worden maar lekker weer ingetrokken.

Het gaat niet om zoekers en evenmin om eisers, maar dit wordt zo een flauw woordspelletje. Laten we het een beetje volwassen proberen te houden.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:23 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Zoals gezegd het gaat niet om zoekers maar eisers en de statussen die zij onrechtmatig gekregen hebben die worden maar lekker weer ingetrokken.

Maar het punt is, wat gaan nu de gemeentes doen , eigen inwoners een woning ontzeggen / uitzetten of bouwen voor deze statushouders / ex-asielzoekersquote:Op zaterdag 7 november 2020 23:29 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het gaat niet om zoekers en evenmin om eisers, maar dit wordt zo een flauw woordspelletje. Laten we het een beetje volwassen proberen te houden.
Het punt is: deze mensen zijn hier, er is besloten dat ze hier mogen blijven, dus dan zullen ze ook ergens gehuisvest moeten worden. Dat je het er niet eens bent dat deze mensen überhaupt zijn toegelaten verandert niks aan het feit dat ze er wel zijn.

Bewoners hun woning uitzetten? Dat gaat niet gebeuren, dat is niet legaal. Wat het wel wordt kan van gemeente tot gemeente verschillen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar wat gaan de gemeentes nu doen , eigen inwoners een woning ontzeggen / uitzetten of bouwen voor deze statushouders / ex-asielzoekers

Ja, ja nu kennen we je "Nederland moet helemaal volgebouwd worden"-riedeltje wel. Als dat de enige mogelijke uitkomst is die je wenst te zien dan kun je een dergelijk topic natuurlijk ook wel zonder deze rare omweg openen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar het punt is, wat gaan nu de gemeentes doen , eigen inwoners een woning ontzeggen / uitzetten of bouwen voor deze statushouders / ex-asielzoekers
Nog zo één die alleen zijn eigen zienswijze bevestigd wenst te zien. Mijn stelling is dat het toekennen van al die statussen (met uitzondering van die aan hen die hier via de VN-vluchtelingenorganisatie of anderszins legitieme officiele weg gekomen zijn) onrechtmatig is geweest en dat dit dan ook teruggedraaid dient te worden. Daarbij zouden verantwoordelijke bestuurders en of ambtenaren sancties opgelegd moeten krijgen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 23:29 schreef Sodemieters het volgende:
Het gaat niet om zoekers en evenmin om eisers, maar dit wordt zo een flauw woordspelletje. Laten we het een beetje volwassen proberen te houden.
Raar trouwens dat je ineens geen zin meer hebt in een flauw woorspelletje, beetje wispelturig?quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het gaat niet om asielzoekers, het gaat om statushouders. Mensen waarvan is vastgesteld dat ze tenminste 5 jaar mogen blijven.

hoe wil jij dit oplossen dan?quote:Op zondag 8 november 2020 00:05 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Ja, ja nu kennen we je "Nederland moet helemaal volgebouwd worden"-riedeltje wel. Als dat de enige mogelijke uitkomst is die je wenst te zien dan kun je een dergelijk topic natuurlijk ook wel zonder deze rare omweg openen.
[..]

Een nationale "kuch hoest en proest wild in het rond"-week als antwoord op de woningnood opdat wij eindeloos kunnen blijven verwelkomen.quote:

Dat is dan toch vooral een hypothetisch scenario. Ik neem aan dat je zelf ook wel inschat dat dit praktisch gezien onhaalbaar is. Het zou hoogstens kunnen gelden voor nieuwe gevallen, maar ook dat lijkt niet erg waarschijnlijk.quote:Op zondag 8 november 2020 00:05 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Mijn stelling is dat het toekennen van al die statussen (met uitzondering van die aan hen die hier via de VN-vluchtelingenorganisatie of anderszins legitieme officiele weg gekomen zijn) onrechtmatig is geweest en dat dit dan ook teruggedraaid dient te worden. Daarbij zouden verantwoordelijke bestuurders en of ambtenaren sancties opgelegd moeten krijgen.

Hoe ik het haat om te zeggen ook eigenlijk maar je hebt wel gelijk. Het heen en weer schuiven van verantwoordelijkheden enzo.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Rutte flikkert structureel van alles over de schutting naar de gemeenten om het ze dan maar uit te laten zoeken met veel te weinig geld en alle gemeentegrensoverschrijdende problemen van dien. Je zou zeggen niet onverstandig, aangezien zijn bewindslieden en met name die van de VVD overal een teringzooitje van maken, maar het is ook een kwestie van de verantwoordelijkheid afschuiven om de politieke schade door anderen te laten dragen terwijl het los van het geld vaak gewoon niet gemeentelijk kan worden opgelost.

containerwoningen zijn prima toch... en waarom alle meubeuls nieuw? kringloop heeft ook prima shit.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat zou wat jou betreft dan het alternatief zijn? We willen ook geen 27.000 daklozen er bij, toch?
Het zijn statushouders, dus mensen waarvan al is besloten dat ze tenminste 5 jaar mogen blijven.

Ja, dat is min of meer wat ik eerder al tegen Pleun2011 zei, toch?quote:Op zondag 8 november 2020 00:57 schreef Friday12 het volgende:
[..]
containerwoningen zijn prima toch... en waarom alle meubeuls nieuw? kringloop heeft ook prima shit

Overheen gelezen denk ik excuusquote:Op zondag 8 november 2020 00:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat is min of meer wat ik eerder al tegen Pleun2011 zei, toch?

Het is moeilijk woonruimte vinden in de Nederlandse samenleving. Waarom moet dat probleem voor honderdduizendenden Nederlanders vergroot worden zodat asielzoekers er niets van merken? Op deze manier komen ze ook nooit in krimpregio's terecht maar vormen ze paralelle samenlevinkjes in steden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel asielshoppers die het land met de beste voorzieningen uitzoeken, Nederland is populair o.a. vanwege het krijgen van huis.quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar je kunt die statushouders ook niet nog eens 5 jaar on een asielcentrum laten zitten met hun hele gezin, hun procedure is afgerond en ze moeten nu echt deel uit gaan maken van de Nederlandse samenleving

Onze overheid heeft het land onderverdeelt in krimpregio's en groeiregio's en legt geen wegen meer aan naar die krimpregio's , geen spoorlijn en geen scholen en dan gaat het bedrijfsleven de bank en de apotheek ook maar sluiten en bedrijven gaan daar niet meer bouwenquote:Op zondag 8 november 2020 09:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is moeilijk woonruimte vinden in de Nederlandse samenleving. Waarom moet dat probleem voor honderdduizendenden Nederlanders vergroot worden zodat asielzoekers er niets van merken? Op deze manier komen ze ook nooit in krimpregio's terecht maar vormen ze paralelle samenlevinkjes in steden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel asielshoppers die het land met de beste voorzieningen uitzoeken, Nederland is populair o.a. vanwege het krijgen van huis.

Ik kan je er zo eentje aanwijzenquote:Op zondag 8 november 2020 01:09 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die gelukszoekers krijgen geen verblijfsvergunning. Dat is een heel ander probleem.

Dit.quote:Op zondag 8 november 2020 09:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is moeilijk woonruimte vinden in de Nederlandse samenleving. Waarom moet dat probleem voor honderdduizendenden Nederlanders vergroot worden zodat asielzoekers er niets van merken? Op deze manier komen ze ook nooit in krimpregio's terecht maar vormen ze paralelle samenlevinkjes in steden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel asielshoppers die het land met de beste voorzieningen uitzoeken, Nederland is populair o.a. vanwege het krijgen van huis.

Daar zijn toch geen banen?? Ze moeten toch verder integrerenquote:Op zondag 8 november 2020 10:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit.
Ze mogen dan ook eens beginnen met statushouders alleen in krimpregio's te plaatsen.

Ze worden overal geplaatst, naar rato van inwonertal. Elke gemeente krijgt dus de verplichting om een bepaald aantal statushouders van woonruimte te voorzien.quote:Op zondag 8 november 2020 10:55 schreef probeer het volgende:
Dit.
Ze mogen dan ook eens beginnen met statushouders alleen in krimpregio's te plaatsen.

klopt .dit is de taakstelling per gemeente voor 2020, staat precies hoeveel en welke statushouders een gemeente moet netjes huisvesten per maandquote:Op zondag 8 november 2020 16:55 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ze worden overal geplaatst, naar rato van inwonertal. Elke gemeente krijgt dus de verplichting om een bepaald aantal statushouders van woonruimte te voorzien.
.quote:Gemeenten zorgen voor woonruimte
Gemeenten moeten zorgen dat mensen met een verblijfsvergunning (vergunninghouders) woonruimte krijgen. Dat kan een zelfstandige (huur)woning zijn of een met meer mensen gedeelde woning.
Vaak doen gemeenten een beroep op sociale huurwoningen van woningcorporaties

Juistquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:44 schreef Nicksanders het volgende:
Terecht ze hebben er recht op.
Lekker met huursubsidie en uitkering zorgtoeslag en allerlei andere gratis dingen waar ze jaren voor belasting hebben betaald.

Hm, maar "als er 7000 doorstromen, kunnen er weer 7000 opgevangen worden", die dan ook weer statushouder worden en door moeten stromen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 22:31 schreef Sodemieters het volgende:

Ja wil niet zo extreem gaan, Maar dit is wel hoe het gaat dus.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Hm, maar "als er 7000 doorstromen, kunnen er weer 7000 opgevangen worden", die dan ook weer statushouder worden en door moeten stromen.
Ondertussen hopen onze ruim volwassen kinderen ook ooit op eigen benen te kunnen staan.
Die zijn eigenlijk verplicht tot hun 30ste thuis te blijven wonen, flink te sparen, zodat ze een flatje kunnen kopen met flink wat eigen geld.
Grenzen dicht, en vlug, graag.

Beetje lastig om tegen een statushouders met zijn familie te zeggen:quote:Op woensdag 11 november 2020 00:02 schreef kree het volgende:
[..]
Ja wil niet zo extreem gaan, Maar dit is wel hoe het gaat dus.
En ok ik krijg echt niet hogere uitkering enzo als een buitenlander die hier komt. En ik moet wel particulier gaan hun krijgen allemaal prio en voorrang met woningbouw.
En dat is gewoon niet eerlijk.
Voel me beetje gediscrimineerd eigenlijk.

Nou ik denk mss gaat het iets te makkelijk wel? Bedoel echt vluchtelingen heb ik niet zo orobleem mee hoor. Maargoed als ze hier in NL zijn en statushouder dan wel gelijke rechten dan. En dat is het nu dus niet.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:02 schreef opgebaarde het volgende:
Ik zou stoppen met de woningvoorraad verkleinen en zelfs overgaan tot het bijbouwen van woningen. Heel veel woningen, we komen er een 200.000 tekort.
Maar alle statushouders eruit kan ook.
Ieder zijn ding

Ik was iets te laat maar alsnog zijn we nu 15 jaar inschrijftijd verder wel. Nog plek 80quote:Op woensdag 11 november 2020 00:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Beetje lastig om tegen een statushouders met zijn familie te zeggen:
'gefeliciteerd en nu moet even tien jaar wachten, pak een brug. En nu stoppen met janken want je had bij je 18de verjaardag meteen moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging, dat heb je niet gedaan en nu zit je op de blaren'.

Oja 75 status houders voor die hier net een jaartje mss zijnquote:Op woensdag 11 november 2020 00:08 schreef kree het volgende:
[..]
Ik was iets te laat maar alsnog zijn we nu 15 jaar inschrijftijd verder wel. Nog plek 80

Na 15 jaar? Wauwquote:Op woensdag 11 november 2020 00:08 schreef kree het volgende:
[..]
Ik was iets te laat maar alsnog zijn we nu 15 jaar inschrijftijd verder wel. Nog plek 80

Nee dat gaat niet, waar moeten de koeien dan heen, we moeten toch melk drinken en vleesquote:Op woensdag 11 november 2020 00:02 schreef opgebaarde het volgende:
Ik zou stoppen met de woningvoorraad verkleinen en zelfs overgaan tot het bijbouwen van woningen. Heel veel woningen, we komen er een 200.000 tekort.
Maar alle statushouders eruit kan ook.
Ieder zijn ding

Er kunnen omstandigheden voorkomen waarom zo'n inschrijving vervalt, of niet verlengd wordt. Relatie die op de klippen loopt, beschermd wonen situatie die stopt.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:05 schreef opgebaarde het volgende:
'gefeliciteerd en nu moet even tien jaar wachten, pak een brug. En nu stoppen met janken want je had bij je 18de verjaardag meteen moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging, dat heb je niet gedaan en nu zit je op de blaren'.

Ojeee hahaha ben 36 nu maar ok wordt al bijna gezien als oudere mensen dus Gehehehequote:Op woensdag 11 november 2020 00:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Er kunnen omstandigheden voorkomen waarom zo'n inschrijving vervalt, of niet verlengt wordt. Relatie die op de klippen loopt, beschermd wonen situatie die stopt.
Dan moet je je opnieuw inschrijven.
En wat denk je van oudere mensen, rond de 40, bijvoorbeeld, die door een scheiding op straat komen te staan.

Die hebben toch alle kans gehad om zich in te schrijven en de inschrijving te verlengen? Na iirc 15 jaar is je inschrijving verlengen gratis en ondertussen hebben die mensen meestal inkomen, sociale kring en bekend met het Nederlandse systeem en (semi) overheidsinstanties waar je terecht kan voor hulp.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Er kunnen omstandigheden voorkomen waarom zo'n inschrijving vervalt, of niet verlengd wordt. Relatie die op de klippen loopt, beschermd wonen situatie die stopt.
Dan moet je je opnieuw inschrijven.
En wat denk je van oudere mensen, rond de 40, bijvoorbeeld, die door een scheiding op straat komen te staan.

Die statushouders zijn niet het belangrijkste probleem. Wat veel belangrijker is, is dat de voorraad sociale huurwoningen heel hard terugloopt. We hebben er zo'n 2,2 miljoen, maar alleen al vorig jaar was er een daling van 100.000. Daarbij vergeleken zijn die statushouders klein bier.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Hm, maar "als er 7000 doorstromen, kunnen er weer 7000 opgevangen worden", die dan ook weer statushouder worden en door moeten stromen.
Ondertussen hopen onze ruim volwassen kinderen ook ooit op eigen benen te kunnen staan.
Die zijn eigenlijk verplicht tot hun 30ste thuis te blijven wonen, flink te sparen, zodat ze een flatje kunnen kopen met flink wat eigen geld.
Grenzen dicht, en vlug, graag.

Nee, zo is het niet. De gemiddelde wachttijd in Katwijk is ongeveer 7 jaar.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:10 schreef kree het volgende:
[..]
Nou het verbaasd je mss maar zo is het gewoon wel dus?

Je baseert dit op? Want toch niet zo eigenlijk.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:51 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, zo is het niet. De gemiddelde wachttijd in Katwijk is ongeveer 7 jaar.

Ik baseer het hier op.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:59 schreef kree het volgende:
[..]
Je baseert dit op? Want toch niet zo eigenlijk.

Dat er niets van jouw leven terecht komt heeft niks te maken met statushouders, maar met deze houding. Je moet eens ophouden met jezelf steeds zo zielig vinden. Dat zelfmedelijden brengt je helemaal niks. Oh, oh, oh, wat word ik weer tekort gedaan, nou zeg het is toch niet eerlijk, nou dan geef ik wel weer op. Je bent een wandelend Calimero-complex. Dat jouw leven een bende is ligt niet aan buitenlanders, ligt niet aan de overheid, ligt niet aan anderen. Het ligt aan jou.quote:Op woensdag 11 november 2020 01:03 schreef kree het volgende:
Dus 79 voor je moeten nee er tegen zeggen om het maar ff te vertellen. Naja moed al opgegeven doe het niet eens meer. Voorlopig gaat het particulier wel. Mee eens.... totaal niet

Er is niet genoeg woningvoorraad voor de eigen bevolking, dan ga je toch geen vreemdelingen met voorrang in vrijkomende huizen plaatsen! Er zijn genoeg leegstaande bedrijfspanden, bouw die maar om tot eenvoudige woonunits, of zet portacabins of containerwoningen neer op braakliggend terrein voor zolang nodig. Basisbehoefte is aan voldaan, een dak boven hun hoofd, waar ze dolblij en dankbaar voor horen te zijn. Als de asielkaravaan hopelijk eens niet meer langskomt, kunnen studenten en starters mooi in die woningen.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]

Zo bedoel ik het niet, maar het gaat niet alleen om jongeren. De term volwassenen kan ook niet, want die jeugd is ook volwassen.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:24 schreef kree het volgende:
[..]
Ojeee hahaha ben 36 nu maar ok wordt al bijna gezien als oudere mensen dus Geheheh
Het moet strenger.quote:Hahaha Naja kijk ik ben helemaal voor mensen helpen. Maar moeten ook wel echt mensen zijn die dat nodig hebben.
En is het niet want ze sturen dit zo door met hun iphone enzo. Van joh kom naar NL Leuk huis etc binnen jaar. Uitkering verder jat je de rest er nog even bij mee. Want ok ook dat is nog een punt. Fuck it alleen echt mensen die hulp nodig hebben en echt vluchten. Daar ben ik ok mee. Maar mag wel ff wat strenger denk hier met toegangsbeleid.

Het hoeft niet alleen aan externe factoren te liggen dat mensen, ouder dan 30, dakloos worden. En nog hoeft dat niet hun schuld te zijn.quote:Op woensdag 11 november 2020 00:41 schreef Sodemieters het volgende:
Die statushouders zijn niet het belangrijkste probleem. Wat veel belangrijker is, is dat de voorraad sociale huurwoningen heel hard terugloopt. We hebben er zo'n 2,2 miljoen, maar alleen al vorig jaar was er een daling van 100.000. Daarbij vergeleken zijn die statushouders klein bier.
Overigens, als dat werkelijk het geval is met die kinderen van jou, dan ligt dat waarschijnlijk niet alleen aan externe factoren. Of je overdrijft een beetje.

Niet iedereen kan met een zak geld van papa een huis kopen.quote:Op woensdag 11 november 2020 01:13 schreef Sodemieters het volgende:
Dat er niets van jouw leven terecht komt heeft niks te maken met statushouders, maar met deze houding. Je moet eens ophouden met jezelf steeds zo zielig vinden. Dat zelfmedelijden brengt je helemaal niks. Oh, oh, oh, wat word ik weer tekort gedaan, nou zeg het is toch niet eerlijk, nou dan geef ik wel weer op. Je bent een wandelend Calimero-complex. Dat jouw leven een bende is ligt niet aan buitenlanders, ligt niet aan de overheid, ligt niet aan anderen. Het ligt aan jou.
Dus doe er iets aan. In plaats van weer de hele nacht op een forum te gaan zitten posten hoe oneerlijk het allemaal is en hoe zielig je bent.

Maakt niet uit hoor, kan er wel tegenquote:Op woensdag 11 november 2020 11:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet, maar het gaat niet alleen om jongeren. De term volwassenen kan ook niet, want die jeugd is ook volwassen.
Daarom deze keuze. Had misschien beter kunnen schrijven vanaf 40.
Ken zo iemand van 56, dakloos door scheiding.
[..]
Het moet strenger.

Gelul. Scheefwonen is een VVD-propagandaterm die valselijk insinueert dat het aanvangsinkomen voor de huur in latere jaren ook bepalend is, afkomstig van een partij die de sociale woningbouwsector opzettelijk kapot maakt.quote:Op woensdag 11 november 2020 11:30 schreef Tarado het volgende:
dat hele sociale huurwoningbeleid moet op de schop, teveel scheefwoners, daar is het nooit voor bedoeld

Het gaat er niet om of je er tegen kan. Er word keihard gelogen om net te doen alsof er geen problemen zijn, alsof er geen beleid is om de sociale huur om zeep te helpen en om individuen verantwoordelijk te stellen voor het oplossen van maatschappelijke problemen.quote:Op woensdag 11 november 2020 15:45 schreef kree het volgende:
[..]
Maakt niet uit hoor, kan er wel tegen

Ja eens maar doelde meer op 40 en oudjes. Hahahaquote:Op woensdag 11 november 2020 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of je er tegen kan. Er word keihard gelogen om net te doen alsof er geen problemen zijn, alsof er geen beleid is om de sociale huur om zeep te helpen en om individuen verantwoordelijk te stellen voor het oplossen van maatschappelijke problemen.

toch moet het op de schop want het blijkt niet te werkenquote:Op woensdag 11 november 2020 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gelul. Scheefwonen is een VVD-propagandaterm die valselijk insinueert dat het aanvangsinkomen voor de huur in latere jaren ook bepalend is, afkomstig van een partij die de sociale woningbouwsector opzettelijk kapot maakt.
En laten we het niet hebben over de oorspronkelijke bedoeling. Een heel groot deel van de woningbouwvoorraad is gebouwd door particuliere verenigingen en stichtingen, om de verenigingsleden te huisvesten en voor de volkshuisvesting. Die woningen heeft de overheid zich min of meer toegeeigend en vaak commercieel laten verkopen. Zullen we eens even duiken in de voorwaarden waaronder die zijn overgegaan op de WBV's die ze hebben verkocht? En dat in relatie tot het recht op eigendom uit het EVRM? Wat stond er in de statuten van die stichtingen als doelstelling? Vast niet het huisvesten van 'vluchtelingen'.

Precies, men gunt de lagere inkomens geen maten met eenzelfde laag inkomen.quote:Op woensdag 11 november 2020 11:30 schreef Tarado het volgende:
dat hele sociale huurwoningbeleid moet op de schop, teveel scheefwoners, daar is het nooit voor bedoeld

Nee de woningen zijn niet verkocht , de woningen zijn nog steeds eigendom van de woningcorporaties zoals men zich is gaan noemenquote:Op woensdag 11 november 2020 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gelul. Scheefwonen is een VVD-propagandaterm die valselijk insinueert dat het aanvangsinkomen voor de huur in latere jaren ook bepalend is, afkomstig van een partij die de sociale woningbouwsector opzettelijk kapot maakt.
En laten we het niet hebben over de oorspronkelijke bedoeling. Een heel groot deel van de woningbouwvoorraad is gebouwd door particuliere verenigingen en stichtingen, om de verenigingsleden te huisvesten en voor de volkshuisvesting. Die woningen heeft de overheid zich min of meer toegeeigend en vaak commercieel laten verkopen. Zullen we eens even duiken in de voorwaarden waaronder die zijn overgegaan op de WBV's die ze hebben verkocht? En dat in relatie tot het recht op eigendom uit het EVRM? Wat stond er in de statuten van die stichtingen als doelstelling? Vast niet het huisvesten van 'vluchtelingen'.

Wat niet werkt is de middenhuur, door VVD-beleid. Wat niet werkt is de inkomensonzekerheid, door VVD-beleid. Wat niet werkt is de doorstroming. door VVD-beleid. Wat niet werkt is de huisvesting van migranten, asielzoeker of niet, door VVD-beleid. Wat niet werkt is de bouw van nieuwe woningen, door VVD-beleid.quote:Op woensdag 11 november 2020 16:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
toch moet het op de schop want het blijkt niet te werken

dat is gewoon niet zo in de regel, tenminste niet in Amsterdam en ik neem aan in alle stedenquote:Op woensdag 11 november 2020 16:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook particulier verhuurd mogen die niet meer of maar een paar tientjes meer kosten dan ze nu doen.

Ik weet niet waarom je mij quote. Je reactie heeft niks te maken met wat ik schreef en de dingen die je mij in de mond legt zijn ook niet de dingen die ik daadwerkelijk heb gezegd.quote:Op woensdag 11 november 2020 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet iedereen kan met een zak geld van papa een huis kopen.
Het is heel makkelijk praten vanuit je comfortabele koopwoning. Jij hebt hier geen problemen mee, dus jij vindt het wel prima dat al die gelukzoekers hierheen komen.
Hoe oud ben je? 35-ish? Jonge kindjes?
Het is echt heel moeilijk voor de gewone Nederlander om aan een woning te komen, voor de jongeren, maar ook voor iets ouderen. Zoniet onmogelijk.

Op zich heeft Nederland een heel sympathiek systeem. Als je in Parijs werkt als schoonmaker, politieman of winkelbediende mag je elke dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen naar je sobere flatje in een voorstad. Een betaalbare gezinswoning in het centrum van Parijs ga je nooit vinden.quote:Op woensdag 11 november 2020 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er staat vast ook niet als doelstelling dat alleen zure, xenofobe blanke mensen daar mogen wonen. Waarschijnlijk eerder iets over het huisvesten van de zwakkeren in de samenleving - waar je statushouders prima onder kunt scharen.quote:En laten we het niet hebben over de oorspronkelijke bedoeling. Een heel groot deel van de woningbouwvoorraad is gebouwd door particuliere verenigingen en stichtingen, om de verenigingsleden te huisvesten en voor de volkshuisvesting. Die woningen heeft de overheid zich min of meer toegeeigend en vaak commercieel laten verkopen. Zullen we eens even duiken in de voorwaarden waaronder die zijn overgegaan op de WBV's die ze hebben verkocht? En dat in relatie tot het recht op eigendom uit het EVRM? Wat stond er in de statuten van die stichtingen als doelstelling? Vast niet het huisvesten van 'vluchtelingen'.

Je valt iemand aan die al 15 jaar staat ingeschreven voor een sociale huurwoning. Kree moet maar beter zijn best doen. Het is allemaal zijn eigen schuld.quote:Op woensdag 11 november 2020 17:12 schreef Sodemieters het volgende:
Ik weet niet waarom je mij quote. Je reactie heeft niks te maken met wat ik schreef en de dingen die je mij in de mond legt zijn ook niet de dingen die ik daadwerkelijk heb gezegd.

Hij staat 15 jaar ingeschreven in een plaats waar de gemiddelde wachttijd rond de 7 jaar schommelt. Wat zegt je dat?quote:Op woensdag 11 november 2020 17:27 schreef Gia het volgende:
Je valt iemand aan die al 15 jaar staat ingeschreven voor een sociale huurwoning. Kree moet maar beter zijn best doen. Het is allemaal zijn eigen schuld.
Dus, ja, daar reageer ik op dat het niet voor iedereen even makkelijk is.
Misschien heb je geen idee hoe het voor iemand als Kree is. Dat kan, maar hem dan zo aanvallen, alsof het zijn eigen schuld is.
Er is een woningprobleem en al die asielzoekers hierheen halen, helpt niet.

Hij moet gewoon een rijk wijf opzoekenquote:Op woensdag 11 november 2020 17:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dus ja, ik weet heel goed hoe moeilijk het is om aan een betaalbare woning te komen, maar ik had het in die post specifiek tegen kree.

Je doet t niet eens meer. Dus wat zeik je nou. Reageren en kijken of je een uitnodiging krijgt. Maar bij voorbaat zeiken is makkelijker.quote:Op woensdag 11 november 2020 01:03 schreef kree het volgende:
Dus 79 voor je moeten nee er tegen zeggen om het maar ff te vertellen. Naja moed al opgegeven doe het niet eens meer. Voorlopig gaat het particulier wel. Mee eens.... totaal niet

De berekening van de maximale huuur is veranderd in die zin dat locatie zwaarder is gaan meetellen. Maar de zgn liberalisatiegrens is woninggebonden, als de woning daaronder zit qua oppervlakte en voorzieningen dan kun je naar de rechter of huurcommissie als je een geliberaliseerde huurprijs moet betalen. Veel mensen doen dat echter niet, vaak om de verkeerde redenen.quote:Op woensdag 11 november 2020 16:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is gewoon niet zo in de regel, tenminste niet in Amsterdam en ik neem aan in alle steden
De huur is niet kunstmatig laaggehouden, vandaar ook dat die hoger is dan de kunstmatig laaggehouden woonlasten van een koophuis dat veel groter is.quote:Op woensdag 11 november 2020 17:26 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op zich heeft Nederland een heel sympathiek systeem. Als je in Parijs werkt als schoonmaker, politieman of winkelbediende mag je elke dag anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen naar je sobere flatje in een voorstad. Een betaalbare gezinswoning in het centrum van Parijs ga je nooit vinden.
Wij zorgen voor sociale huurwoningen middenin het centrum van onze grootste steden, zodat we daar wél de mensen kunnen huisvesten met een laag inkomen. Nou vind ik niet dat je uit je woning zou moeten wanneer je inkomen te hoog wordt, maar ik vind ook niet dat mensen met een (inmiddels) fors inkomen hoeven te profiteren van een kunstmatig laag gehouden huur.
Marktconform bestaat als zodanig niet, in het marktmechanisme betekent een stijgende prijs immers ook een groeiend aanbod, maar ik zie niemand druk met inpolderen van zee voor nieuwe bouwgrond. Daarnaast zijn het de mensen die er wonen en de overheid die een locatie gewild maken, dus ook daarin zit geen rechtvaardiging dat de vastgoedspeculant daa onbeperkt aan mag verdienen omdat die dat pandje toevallig heeft weten te bemachtigen..quote:Dus als jouw sociale huurwoning middenin Amsterdam ligt en je hebt een vorstelijk inkomen, dan mag je ook de vorstelijke huur gaan betalen die op die plek marktconform is. En als je een ZZP'er bent wiens inkomen opeens een duik neemt, dan mag de huur wat mi betreft ook weer overeenkomstig worden aangepast.
Daartoe kun je ook gewoon de verhuurdersheffing afschaffen en die van de laatste jaren terugbetalen.quote:Het extra geld dat op die manier binnenkomt zou weer geļnvesteerd kunnen worden in nieuwe sociale huurwoningen.
Dat weet ik niet. Feit is dat het vaak particulier gebouwde huizen zijn en de overheid die zich min of meer heeft toeggeeigend en daarover beschikt alsof ze die zelf gefinancierd heeft.quote:Er staat vast ook niet als doelstelling dat alleen zure, xenofobe blanke mensen daar mogen wonen. Waarschijnlijk eerder iets over het huisvesten van de zwakkeren in de samenleving - waar je statushouders prima onder kunt scharen.

De huur van sociale huurwoningen in het centrum van Amsterdam ligt (veel) lager dan er door een commerciėle verhuurder voor gevraagd zou kunnen worden. Dit om de woningen betaalbaar te houden voor lage inkomens. Er is dus wel degelijk sprake van een kunstmatig laag gehouden huur.quote:Op woensdag 11 november 2020 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:
De huur is niet kunstmatig laaggehouden, vandaar ook dat die hoger is dan de kunstmatig laaggehouden woonlasten van een koophuis dat veel groter is.
Natuurlijk bestaat dat wel en natuurlijk hoort daar niet per definitie een groeiend aanbod bij. Het aanbod aan huizen binnen het centrum van Amsterdam is nou eenmaal eindig, op een inbreidingsprojectje zo hier en daar na, maar dat wil niet zeggen dat er geen marktconforme prijzen tot stand kunnen komen. Ook voor goederen of diensten met een eindig karakter bestaat dat. Sterker: er besaan zelfs marktconforme prijzen voor goederen waarvan het aanbod afneemt (klassieke auto's bijvoorbeeld).quote:Marktconform bestaat als zodanig niet, in het marktmechanisme betekent een stijgende prijs immers ook een groeiend aanbod,
Ik vind het helemaal prima als iemand ondanks een vorstelijk inkomen toch heel goedkoop wil wonen. Ik vind het echter niet dat je dan mag verwachten dat je in het centrum van de hoofdstad terecht kunt. Dat is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je zou het zelfs kunnen zien als misbruik maken van voorzieningen die niet voor jou bedoeld zijn.quote:Verder vind ik niet dat de overheid moet gaan bepalen hoeveel van je inkomen je aan wonen moet uitgeven.
Hoe heeft de overheid zich de sociale huurwoningen toegeėigend? Met de hele bruteringsoperatie hebben ze daar juist afstand van genomen en gepoogd de corporaties zelf hun broek op te laten houden. Zij het dat ze met de verhuurdersheffing alle reserves van de corporaties opvreten, waardoor normaal functioneren erg lastig wordt.quote:Dat weet ik niet. Feit is dat het vaak particulier gebouwde huizen zijn en de overheid die zich min of meer heeft toeggeeigend en daarover beschikt alsof ze die zelf gefinancierd heeft.

Of geen kunstmatig opgedreven huur, het is maar hoe je er tegenaan kijkt gegeven het feit dat mensen van over de hele wereld in Amsterdam mogen gaan wonen en er niet onbeperkt bijgebouwd mag worden. Die commerciele huurders kunnen dat vragen vanwege de enorme vraag, maar voor veel huizen kan de rechter de huurprijs naar beneden brengen, en tot een paar jaar geleden was het legale overblijvende verschil dus veel kleiner. Je moet de situatie niet beoordelen aan de hand van alleen de laatste destructieve VVD-ingreep.quote:Op woensdag 11 november 2020 18:49 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De huur van sociale huurwoningen in het centrum van Amsterdam ligt (veel) lager dan er door een commerciėle verhuurder voor gevraagd zou kunnen worden. Dit om de woningen betaalbaar te houden voor lage inkomens. Er is dus wel degelijk sprake van een kunstmatig laag gehouden huur.
Het is allemaal niet onwaar maar het is ook een beetje gezwets om de hete brij heen. Als je per maand 750 euro kale huur betaalt aan een woningbouwvereniging die niet alleen al decennia zijn eigen broek op moet houden, maar ook nog eens verhuurdersheffing moet betalen, voor een hele kleine woning met weinig luxe dan moet je niet doen alsof je daarmee misbruik maakt van sociale voorzieningen met je hoge inkomen, want het is geen sociale voorziening, je betaalt veel meer dan dat het kostte om te bouwen en te onderhouden. Je betaalt notabene aan die verhuurdersheffing wat huiseigenaren niet hoeven. Hoeveel mensen betalen meer dan 500 euro hypotheek voor een klein huisje? En het risico op waardevermeerdering is een stuk groter dan op waardevermindering, dus dat heft elkaar niet eens op laat staan dat het lagere maandlasten zou rechtvaardigen. In dit soort discussies doen mensen altijd alsof die huurders met 250 euro pm klaar zijn. Het verschil met geliberaliseerde huur is groot, het verschil met een koopwoning ook, maar dan wel andersom.quote:De vergelijking met koopwoningen houdt ook geen stand. Dat zijn appels en peren. Vaak worden dergelijke vergelijkingen gemaakt door hypotheeklasten te vergelijken met huurlasten, maar zo'n vergelijking gaat aan alle kanten mank. Ten eerste hangt het er maar net van af wanneer, tegen welke voorwaarden, voor hoe lang je welke hypotheekvorm hebt afgesloten. Ten tweede omvat de huur veel meer dan de hypotheeklasten, denk alleen al aan het onderhoud. Ten derde is de vergelijking lastig te maken, omdat de woningeigenaar veel meer risico loopt dan de huurder, als het gaat om waardevermeer- of vemrindering.
Nee, dat neemt toe. Nieuwere generaties worden eerder klassieker en er wordt sneller en beter gerestaureerd, en beter bewaard.quote:Natuurlijk bestaat dat wel en natuurlijk hoort daar niet per definitie een groeiend aanbod bij. Het aanbod aan huizen binnen het centrum van Amsterdam is nou eenmaal eindig, op een inbreidingsprojectje zo hier en daar na, maar dat wil niet zeggen dat er geen marktconforme prijzen tot stand kunnen komen. Ook voor goederen of diensten met een eindig karakter bestaat dat. Sterker: er besaan zelfs marktconforme prijzen voor goederen waarvan het aanbod afneemt (klassieke auto's bijvoorbeeld).
Dat is ook niet het geval. De inkomenstoets bij de huuraanvang is natuurlijk terecht. Er is ook best wat voor te zeggen dat locatie zwaarder is gaan meetellen in de maximale huurprijs.quote:Ik vind het helemaal prima als iemand ondanks een vorstelijk inkomen toch heel goedkoop wil wonen. Ik vind het echter niet dat je dan mag verwachten dat je in het centrum van de hoofdstad terecht kunt.
Het is geen voorziening he, het is een woning en dat heeft iedereen nodig. Je zegt dat toch ook niet van iemand die in een goedkope of afgeloste koopwoning woont? De reden dat we dat niet zeggen is dat wij niet bepalen welke huis voor wie bedoeld is omdat we geen communisten zijn. Het is vrij fundamenteel dat iedereen in zijn huis mag blijven wonen als die daar toevallig zin in heeft. Het probleem is dat het niet toevallig meer is, omdat veel mensen een te onzeker inkomen hebben om een huis te mogen kopen en de geliberaliseerde sector ineens 2 keer zo duur is voor een paar vierkante meters meer. Het is ook onzin dat de overheid meer op de sociale banden van de burger is gaan rekenen en juist wil dat die voor zijn buurt zorgt, om die er dan vervolgens uit te schoppen.quote:Dat is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je zou het zelfs kunnen zien als misbruik maken van voorzieningen die niet voor jou bedoeld zijn.
Nee, maar dat ligt dus aan de huurprijzen, de huizenprijzen en de inkomenszekerheid. Die schooldirecteur verhuist ook liever naar een koophuis elders.quote:En zoals ik al zei: de voorraad woningen in het centrum van Amsterdam is (min of meer) eindig. De schooldirectuer die nog steeds in een sociale huurwoning woont houdt daarmee dus een woning bezet waar ook een startende leraar had kunnen wonen. Die startende leraar is misschien bereid te forenzen, maar waarschijnlijker is dat-ie elders les gaat geven. Werk zat. Dat komt de leefbaarheid van de stad uiteindelijk dus niet ten goede.
Het was ooit allemaal particulier. Toen is ergens in de jaren 60 en 70 veel geld gegaan naar de sociale huisvesting, waardoor die particuliere organisaties fuseerden en aan de subsidietiet kwamen te hangen. Toen had je dus die woonlasten van minder dan 10% van het inkomen wat op zich ook weer economische voordelen heeft. Maar met die eigen broek ophouden en marktwerking zijn ook veel van die mooiere huizen verhuurd om winst te maken en vaak ook verkocht. Sommige van die idealistische particulieren hadden het namelijk wel heel erg goed voor met de arbeider. Er zitten ook huizen bij die nu vele tonnen doen. Maar daar schuurt dus wat.quote:Hoe heeft de overheid zich de sociale huurwoningen toegeėigend? Met de hele bruteringsoperatie hebben ze daar juist afstand van genomen en gepoogd de corporaties zelf hun broek op te laten houden. Zij het dat ze met de verhuurdersheffing alle reserves van de corporaties opvreten, waardoor normaal functioneren erg lastig wordt.
Het probleem is te weinig goedkope huurwoningen. De WBV woningen zijn daar onderdeel van. Maar heel veel daarvan zijn ook 'jongerenhuisveting' en dat komt in de plaats van kamerbewoning door de perverse prikkel van de huurtoeslag. Geef ze een eigen douche, wc en aanrecht en de belastingdienst betaalt mee aan de veel hogere huur. Dus ook particuliere verhuurders gaan dan in een pand 3 zelfstandige woningen verhuren ipv 5 kamerbewoners te huisvesten.quote:Het grootste probleem is het afnemend aantal sociale huurwoningen. Daar kan geen immigratiestop tegenop. Als de voorraad juist afneemt, terwijl de behoefte juist groeit, dan gaat er beleidsmatig wel echt iets mis. Ik ben het dus wel met je eens dat we van die verhuurdersheffing af moeten.

woningcorporaties moeten niet zeurenquote:Op woensdag 11 november 2020 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of geen kunstmatig opgedreven huur, het is maar hoe je er tegenaan kijkt gegeven het feit dat mensen van over de hele wereld in Amsterdam mogen gaan wonen en er niet onbeperkt bijgebouwd mag worden. Die commerciele huurders kunnen dat vragen vanwege de enorme vraag, maar voor veel huizen kan de rechter de huurprijs naar beneden brengen, en tot een paar jaar geleden was het legale overblijvende verschil dus veel kleiner. Je moet de situatie niet beoordelen aan de hand van alleen de laatste destructieve VVD-ingreep.
[..]
Het is allemaal niet onwaar maar het is ook een beetje gezwets om de hete brij heen. Als je per maand 750 euro kale huur betaalt aan een woningbouwvereniging die niet alleen al decennia zijn eigen broek op moet houden, maar ook nog eens verhuurdersheffing moet betalen, voor een hele kleine woning met weinig luxe dan moet je niet doen alsof je daarmee misbruik maakt van sociale voorzieningen met je hoge inkomen, want het is geen sociale voorziening, je betaalt veel meer dan dat het kostte om te bouwen en te onderhouden. Je betaalt notabene aan die verhuurdersheffing wat huiseigenaren niet hoeven. Hoeveel mensen betalen meer dan 500 euro hypotheek voor een klein huisje? En het risico op waardevermeerdering is een stuk groter dan op waardevermindering, dus dat heft elkaar niet eens op laat staan dat het lagere maandlasten zou rechtvaardigen. In dit soort discussies doen mensen altijd alsof die huurders met 250 euro pm klaar zijn. Het verschil met geliberaliseerde huur is groot, het verschil met een koopwoning ook, maar dan wel andersom.
[..]
Nee, dat neemt toe. Nieuwere generaties worden eerder klassieker en er wordt sneller en beter gerestaureerd, en beter bewaard.
De markt is per definitie een door de overheid vormgegeven en gereguleerde markt. Dat brengt het land, de bevolking en allerlie politieke keuzes nou eenmaal met zich mee. Dan moet je bij het reguleren van die markt niet doen alsof het een gewone vrije markt is. Dat is ideologisch gekakel van een partij die gewoon altijd zoveel mogelijk geld wil verplaatsen van hen die ervoor moeten werken naar hen die ervoor bezitten en speculeren.
[..]
Dat is ook niet het geval. De inkomenstoets bij de huuraanvang is natuurlijk terecht. Er is ook best wat voor te zeggen dat locatie zwaarder is gaan meetellen in de maximale huurprijs.
[..]
Het is geen voorziening he, het is een woning en dat heeft iedereen nodig. Je zegt dat toch ook niet van iemand die in een goedkope of afgeloste koopwoning woont? De reden dat we dat niet zeggen is dat wij niet bepalen welke huis voor wie bedoeld is omdat we geen communisten zijn. Het is vrij fundamenteel dat iedereen in zijn huis mag blijven wonen als die daar toevallig zin in heeft. Het probleem is dat het niet toevallig meer is, omdat veel mensen een te onzeker inkomen hebben om een huis te mogen kopen en de geliberaliseerde sector ineens 2 keer zo duur is voor een paar vierkante meters meer. Het is ook onzin dat de overheid meer op de sociale banden van de burger is gaan rekenen en juist wil dat die voor zijn buurt zorgt, om die er dan vervolgens uit te schoppen.
Wat er natuurlijk wel is veranderd en waar het stelsel vroeger niet op gemaakt is dat mensen een veel grotere financiele mobiliteit hebben, in beide richtingen. Vroeger was de sociale huurwoning toch vaak voor de arbeider die beneden modaal zou blijven en konden beginnende leraren en agenten nog wel een geliberaliseerde woning betalen. Je had ook veel minder mensen die ineens een jaar veel minder verdienden. En zelfs dat was niet zo'n probleem met woonlasten onder de 10% van het inkomen terwijl het nu vaak boven de 40% is voor huurders.
[..]
Nee, maar dat ligt dus aan de huurprijzen, de huizenprijzen en de inkomenszekerheid. Die schooldirecteur verhuist ook liever naar een koophuis elders.
[..]
Het was ooit allemaal particulier. Toen is ergens in de jaren 60 en 70 veel geld gegaan naar de sociale huisvesting, waardoor die particuliere organisaties fuseerden en aan de subsidietiet kwamen te hangen. Toen had je dus die woonlasten van minder dan 10% van het inkomen wat op zich ook weer economische voordelen heeft. Maar met die eigen broek ophouden en marktwerking zijn ook veel van die mooiere huizen verhuurd om winst te maken en vaak ook verkocht. Sommige van die idealistische particulieren hadden het namelijk wel heel erg goed voor met de arbeider. Er zitten ook huizen bij die nu vele tonnen doen. Maar daar schuurt dus wat.
[..]
Het probleem is te weinig goedkope huurwoningen. De WBV woningen zijn daar onderdeel van. Maar heel veel daarvan zijn ook 'jongerenhuisveting' en dat komt in de plaats van kamerbewoning door de perverse prikkel van de huurtoeslag. Geef ze een eigen douche, wc en aanrecht en de belastingdienst betaalt mee aan de veel hogere huur. Dus ook particuliere verhuurders gaan dan in een pand 3 zelfstandige woningen verhuren ipv 5 kamerbewoners te huisvesten.
Allemaal hartstikke voorzienbaar natuurlijk, maar bij de VVD snappen ze niet zoveel van financiele prikkels.

Doe ik niet en wil ik niet. Maar de ervaring leert dat het totaal zinloos is dus als je op dat soort plekken staat. Al afgeleerd. Moeite niet waardquote:Op woensdag 11 november 2020 17:48 schreef marsan het volgende:
[..]
Je doet t niet eens meer. Dus wat zeik je nou. Reageren en kijken of je een uitnodiging krijgt. Maar bij voorbaat zeiken is makkelijker.

Als je t niet doet, moet je niet zeiken. Klagen is makkelijk en t ligt aan alles en ieder een, maar een beetje moeite doen? Nah als je niet oppast kun je niet meer klagen he.quote:Op woensdag 11 november 2020 22:03 schreef kree het volgende:
[..]
Doe ik niet en wil ik niet. Maar de ervaring leert dat het totaal zinloos is dus als je op dat soort plekken staat. Al afgeleerd. Moeite niet waard

Reageren en heengaan zijn twee verschillende zaken. Maar klaag maar lekker verder vanuit je tuinhuisje.quote:Op woensdag 11 november 2020 22:05 schreef kree het volgende:
Bij plek 5 ofzzo ga ik mss ook de moeite nemen om er ook heen te gaan enzo.
80 na niet zo

De ervaring leert ook dat jij al 15 jaar wacht, terwijl de gemiddelde wachttijd in je woonplaats 7 jaar is.quote:Op woensdag 11 november 2020 22:03 schreef kree het volgende:
[..]
Doe ik niet en wil ik niet. Maar de ervaring leert dat het totaal zinloos is dus als je op dat soort plekken staat. Al afgeleerd. Moeite niet waard
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |