abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:23:03 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195959416


Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken wordt in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.










Bron van boven- en onderstaand plaatje: https://www.dnb.nl/nieuws(...)-2020/dnb389563.jsp#


Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Bereken hier de prijsontwikkeling per provincie (of in de G4).



[ Bericht 6% gewijzigd door Leandra op 31-10-2020 11:01:48 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:24:14 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195959430
Hmmz... na 7 jaar zijn de plaatjes een beetje dood :')

Eens even kijken wat er nu in de OP kan, suggesties?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Spellchecker zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:28:25 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_195959491
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:24 schreef Leandra het volgende:
Hmmz... na 7 jaar zijn de plaatjes een beetje dood :')

Eens even kijken wat er nu in de OP kan, suggesties?
Waar de huizenmarkt besproken wordT :@
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:30:24 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195959532
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:28 schreef maily het volgende:

[..]

Waar de huizenmarkt besproken wordT :@
Ugh... die was wel erg.... dat ik die niet aangepakt heb toen ik nog blauw was :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196217088
Interessant artikel en grafiekje vanochtend in het FD. Als je de huidige huizenprijzen corrigeert voor inflatie is er 'maar' een prijsstijging van 12% ten opzichte van 2003. Ten opzichte van het besteedbaar inkomen zijn huizen op dit moment zelf 4% goedkoper dan 17 jaar geleden (en nog meer ten opzichte van de vorige piek in 2008).



Ik ga eens op zoek naar het achterliggende AFM-rapport.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196217147
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 08:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Interessant artikel en grafiekje vanochtend in het FD. Als je de huidige huizenprijzen corrigeert voor inflatie is er 'maar' een prijsstijging van 12% ten opzichte van 2003. Ten opzichte van het besteedbaar inkomen zijn huizen op dit moment zelf 4% goedkoper dan 17 jaar geleden (en nog meer ten opzichte van de vorige piek in 2008).

[ afbeelding ]

Ik ga eens op zoek naar het achterliggende AFM-rapport.
Gaat dat om woonlasten of woningprijzen?
pi_196217370
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 08:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Gaat dat om woonlasten of woningprijzen?
De prijzen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196651498
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 08:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De prijzen.
Voor woonlasten heb je dan ook nog het voordeel van een lage rente (maar wel "verplichte" aflossing en minder aflossingsvrij zoals in 2003)... huizen zijn nu naar mijn mening vandaag de dag erg betaalbaar, mits je een hypotheek kunt krijgen (en zolang de rente laag is/blijft).
pi_196652668
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 11:21 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor woonlasten heb je dan ook nog het voordeel van een lage rente (maar wel "verplichte" aflossing en minder aflossingsvrij zoals in 2003)... huizen zijn nu naar mijn mening vandaag de dag erg betaalbaar, mits je een hypotheek kunt krijgen (en zolang de rente laag is/blijft).
De netto maandlasten voor een hypotheek van een ton inclusief aflossing zijn op dit moment niet of nauwelijks hoger dan de nettomaandlasten van een ton aan aflossingsvrije hypotheek 15 jaar geleden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196668337
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 12:29 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De netto maandlasten voor een hypotheek van een ton inclusief aflossing zijn op dit moment niet of nauwelijks hoger dan de nettomaandlasten van een ton aan aflossingsvrije hypotheek 15 jaar geleden.
En toen vonden veel mensen de woonlasten ook zo betaalbaar dat de huizenprijzen stegen en stegen. Alleen volgde kort daarop de kredietcrisis.

Het feit dat mensen nu aflossen maakt dat risico kleiner. Laat onverlet dat een stijging in de hypotheekrente forse gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt.
pi_197432060
Reply even naar een ander topic verplaatst omdat dit nog maar vrij weinig met Corona te maken heeft.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:46 schreef satecl het volgende:

Laten ze eens beginnen met de huurinkomsten van husjesmelkers in box 1 te belasten. Dan gaat heel veel schelen.
Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.

Wat naar mijn idee eerder zou helpen, is om het hele verplichte aflossen nog eens tegen het licht te houden. We moeten niet terug naar de volledig aflossingsvrije hypotheken maar je zou ook bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij kunnen toestaan. Het huidige beleid met 100% aflossing leidt vooral tot een ontrekking van geld uit de consumptie en een opstapeling van geld (in stenen) bij generaties die al langer huizen bezitten. Daar heeft niemand iets aan, behalve de erfbelasting.

Met bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij zou je financiële speelruimte bij starters creëren, de consumptie aanjagen en nog steeds de robuustheid hebben dat dipjes in de woningmarkt niet direct tot persoonlijke drama's leiden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197432333
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Reply even naar een ander topic verplaatst omdat dit nog maar vrij weinig met Corona te maken heeft.
[..]

Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.

Wat naar mijn idee eerder zou helpen, is om het hele verplichte aflossen nog eens tegen het licht te houden. We moeten niet terug naar de volledig aflossingsvrije hypotheken maar je zou ook bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij kunnen toestaan. Het huidige beleid met 100% aflossing leidt vooral tot een ontrekking van geld uit de consumptie en een opstapeling van geld (in stenen) bij generaties die al langer huizen bezitten. Daar heeft niemand iets aan, behalve de erfbelasting.

Met bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij zou je financiële speelruimte bij starters creëren, de consumptie aanjagen en nog steeds de robuustheid hebben dat dipjes in de woningmarkt niet direct tot persoonlijke drama's leiden.
Dat mag nu ook. Je mag een aflossingsvrije hypotheek nemen. Er is nu ook een toename van de mixen.
pi_197432457
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:17 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dat mag nu ook. Je mag een aflossingsvrije hypotheek nemen. Er is nu ook een toename van de mixen.
Maar wel met fiscale nadelen en zonder positieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag. Als je de fiscale nadelen nou eens zou afschaffen (En dan hoef je niet een terug naar de gekkigheid van voor 2013, bijv. 'je mag de hypotheekrente van elke hypotheekvorm, maar wel alleen voor een bedrag alsof het een anuïteitenhypotheek is').

En dan het maximale hypotheekbedrag baseren op het uitgavenpatroon van de hypotheekgever en de daadwerkelijke maandlasten in plaats van een 'one-size-fits-all'-nibud sommetje.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 15 januari 2021 @ 20:30:25 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197432614
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Maar wel met fiscale nadelen en zonder positieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag. Als je de fiscale nadelen nou eens zou afschaffen (En dan hoef je niet een terug naar de gekkigheid van voor 2013, bijv. 'je mag de hypotheekrente van elke hypotheekvorm, maar wel alleen voor een bedrag alsof het een anuïteitenhypotheek is').

En dan het maximale hypotheekbedrag baseren op het uitgavenpatroon van de hypotheekgever en de daadwerkelijke maandlasten in plaats van een 'one-size-fits-all'-nibud sommetje.
Negatieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag zelfs.
Wij konden met een volledig annuïtaire hypotheek vorig jaar meer lenen dan wanneer we het aflossingsvrije deel dat uit 2012 stamde lieten herleven.

Overigens vind ik het prima, als iemand en deel aflossingsvrij heeft dan mag van mij het recht op HRA volledig vervallen, maar goed, dat zou bij aflossingsvrije hypotheken imho sowieso moeten vervallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197432760
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Overigens vind ik het prima, als iemand en deel aflossingsvrij heeft dan mag van mij het recht op HRA volledig vervallen, maar goed, dat zou bij aflossingsvrije hypotheken imho sowieso moeten vervallen.
Vanuit een macro-economisch perspectief snap dat streven naar 100% aflossing niet zo goed. Een zekere mate van aflossing is absoluut zinvol, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel, omdat het de markt minder gevoelig maakt voor pieken en dalen. Maar het volledig aflossingen leidt imho vooral tot het oppotten van geld in stenen dat ergens anders in de economie veel meer zou opleveren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 15 januari 2021 @ 20:49:30 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197433099
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Vanuit een macro-economisch perspectief snap dat streven naar 100% aflossing niet zo goed. Een zekere mate van aflossing is absoluut zinvol, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel, omdat het de markt minder gevoelig maakt voor pieken en dalen. Maar het volledig aflossingen leidt imho vooral tot het oppotten van geld in stenen dat ergens anders in de economie veel meer zou opleveren.
Aflossingsvrij icm HRA heeft het hele HRA-systeem dat al 100 jaar bestond in minder dan 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
Dus als je aflossingsvrij wilt lenen dat moet je dat wat mij betreft zelf weten, maar ik vind dat er dan geen recht op HRA zou moeten zijn, want het is funest voor het HRA-systeem, het is puur misbruik van het systeem.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197433230
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Aflossingsvrij icm HRA heeft het hele HRA-systeem dat al 100 jaar bestond in minder dan 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
Dus als je aflossingsvrij wilt lenen dat moet je dat wat mij betreft zelf weten, maar ik vind dat er dan geen recht op HRA zou moeten zijn, want het is funest voor het HRA-systeem, het is puur misbruik van het systeem.
Het oude systeem was dat het lenen maximaal stimuleerde. Dat hoeft dan ook weer niet. Je zou het systeem wel zo kunnen maken dat je qua hypotheekrenteaftrek geen voor- of nadeel ondervindt van de hypotheekvorm. Dus bijvoorbeeld iedereen aftrek alsof het een annuïtaire hypotheek is, ongeacht de werkelijk hypotheekvorm. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je dan elk jaar minder aftrek maar ook geen voor of nadeel t.o.v. een annuïteitenhypotheek.

Het huidige systeem leidt onvermijdelijk over (30-(2021-2013)=)22 jaar tot topics over bejaarden die van de gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten en starters die op een houtje bijten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:05:17 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197433489
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het oude systeem was dat het lenen maximaal stimuleerde. Dat hoeft dan ook weer niet. Je zou het systeem wel zo kunnen maken dat je qua hypotheekrenteaftrek geen voor- of nadeel ondervindt van de hypotheekvorm. Dus bijvoorbeeld iedereen aftrek alsof het een annuïtaire hypotheek is, ongeacht de werkelijk hypotheekvorm. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je dan elk jaar minder aftrek maar ook geen voor of nadeel t.o.v. een annuïteitenhypotheek.

Het huidige systeem leidt onvermijdelijk over (30-(2021-2013)=)22 jaar tot topics over bejaarden die van de gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten en starters die op een houtje bijten.
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens.
Aflossingsvrije hypotheken hebben imho zo'n schade aan het HRA-systeem gedaan dat ik vind dat het recht op HRA simpelweg zou moeten komen te vervallen bij een aflossingsvrije hypotheek.

Dat het ook annuïtair verrekend kan worden snap ik, maar dat kan de BD al niet bij een annuïtaire hypotheek, laat staan bij een aflossingsvrije, maar dan blijft staan dat ik het recht op HRA bij een aflossingsvrije hypotheek ongewenst vind, en dat vooral gebaseerd op het misbruik van de HRA waar de aflossingsvrije hypotheek voor staat.

Gewoon geen recht meer; wie nog recht op HRA wil hebben sluit maar over naar annuïtair.
Overigens vind ik wel dat banken daar aan mee moeten werken en dat niet onmogelijk moeten maken door hoge boetes voor het voortijdig omzetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197433539
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens.
Aflossingsvrije hypotheken hebben imho zo'n schade aan het HRA-systeem gedaan dat ik vind dat het recht op HRA simpelweg zou moeten komen te vervallen bij een aflossingsvrije hypotheek.

Dat het ook annuïtair verrekend kan worden snap ik, maar dat kan de BD al niet bij een annuïtaire hypotheek, laat staan bij een aflossingsvrije, maar dan blijft staan dat ik het recht op HRA bij een aflossingsvrije hypotheek ongewenst vind, en dat vooral gebaseerd op het misbruik van de HRA waar de aflossingsvrije hypotheek voor staat.

Gewoon geen recht meer; wie nog recht op HRA wil hebben sluit maar over naar annuïtair.
Overigens vind ik wel dat banken daar aan mee moeten werken en dat niet onmogelijk moeten maken door hoge boetes voor het voortijdig omzetten.
Let's agree to disagree... ^) Op die laatste zin na dan ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:09:27 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197433601
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Let's agree to disagree... ^) Op die laatste zin na dan ;)
Geen probleem, daar zijn discussies immers voor: het uitwisselen van ideeën..... je hoeft het niet met elkaar eens te worden als je elkaar en elkaars mening maar gewoon respecteert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197435152
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:03 schreef GSbrder het volgende:
50% aflossingsvrij is onder deze rentestanden gewoon prima, mits je dit over 30 jaar nog kunt betalen.
50%, 30 jaar inflatie. Dat is dus maar een fractie van je huidige hypotheeklasten, zelfs bij de huidige minimale inflatie hooguit 20%.
Zonder een uitspraak te willen doen over het pensioenstelsel over 30 jaar of de AOW zou dit in het niet moeten vallen bij de andere vaste lasten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197512065
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 09:43 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

En toen vonden veel mensen de woonlasten ook zo betaalbaar dat de huizenprijzen stegen en stegen. Alleen volgde kort daarop de kredietcrisis.

Het feit dat mensen nu aflossen maakt dat risico kleiner. Laat onverlet dat een stijging in de hypotheekrente forse gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt.
Met al die ontzagwekkende hoeveelheid aan miljarden Q.E.D. Zitten we nog steeds met een extreem lage rente ipv de inflatie steeg. Daar zijn ze mee gestopt... Ik zie de rente komende jaren eerder nog meer dalen en negatief worden. Alhoewel we niet weten wat covid doet en al die steunpakketten die vrijwel rechtstreeks aan de burger gegeven worden
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_197512208
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Reply even naar een ander topic verplaatst omdat dit nog maar vrij weinig met Corona te maken heeft.
[..]

Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.

Wat naar mijn idee eerder zou helpen, is om het hele verplichte aflossen nog eens tegen het licht te houden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 19 januari 2021 @ 19:24:54 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197512684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:05 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.
Ze kunnen voor huizen tot een bepaald bedrag ook gewoon de huisvestingsvergunning weer invoeren; volgens mij hebben sommige steden die nog voor sociale huur, maar in de jaren 70/80 was het heel gewoon dat je een huisvestingsvergunning moest hebben om een huis te kunnen kopen, dan kon je dus met 3 keer modaal geen goedkoop huisje of flatje kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197514704
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:05 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.
Ik zie niet direct het probleem van investeerders die huizen verhuren, de excessen daargelaten. Ook in huurhuizen wonen mensen, netto verdwijnt er geen enkele woning van de markt.
Ik denk ook dat het juist gezond is als een zeker percentage van de woningmarkt vrije huurwoningen zijn. Ik heb ook eens een periode van een jaar tussen twee koophuizen in gehad en toen was het wel erg prettig dat er een vrije sector was.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197553923
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik zie niet direct het probleem van investeerders die huizen verhuren, de excessen daargelaten. Ook in huurhuizen wonen mensen, netto verdwijnt er geen enkele woning van de markt.
Ik denk ook dat het juist gezond is als een zeker percentage van de woningmarkt vrije huurwoningen zijn. Ik heb ook eens een periode van een jaar tussen twee koophuizen in gehad en toen was het wel erg prettig dat er een vrije sector was.
Omdat het een overheveling van geld van arm naar rijk is.
Het zorgt momenteel voor zeer vervelende effecten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 31 januari 2021 @ 12:50:02 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197741986
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 08:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Interessant artikel en grafiekje vanochtend in het FD. Als je de huidige huizenprijzen corrigeert voor inflatie is er 'maar' een prijsstijging van 12% ten opzichte van 2003. Ten opzichte van het besteedbaar inkomen zijn huizen op dit moment zelf 4% goedkoper dan 17 jaar geleden (en nog meer ten opzichte van de vorige piek in 2008).

[ afbeelding ]

Ik ga eens op zoek naar het achterliggende AFM-rapport.
Mijn vader kon begin jaren 70 een stuk landbouwgrond van ca 12000m2 kopen. Ik geloof voor iets van 6.000 gulden. Omdat dit toch wel veel was vroeg hij een buurman om allebei de helft te kopen. Die wilde dat niet, want hij ging binnenkort een kleurentelevisie kopen! Die waren toen ongeveer ook 3000 gulden. Uiteindelijk heeft hij het samen met een andere buurman gekocht.
Hij heeft toen een bouwvergunning aangevraagd en gekregen (veel handjeklap in die tijd op het platteland, paar pilsjes aan de wethouder met de carnaval en het was geregeld).
Toen twee jaar gebouwd. ‘S avonds graven en metselen terwijl de buurman naar zijn kleurentelevisie zat te kijken.

Nu is dat huis met de grond erbij anderhalf miljoen waard. Mijn vader was gewoon leraar. Een leraar zou zoiets tegenwoordig nooit alleen kunnen kopen. Toen ook niet, maar er waren wel alternatieven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198400206
Ik durf als starter gewoon niet te kopen nu. De hele huizenmarkt is gekkenwerk, en ik verwacht dat het ooit eens flink gaat inklappen. Dat kan toch niet anders met de aanstaande economische crisis.
pi_198404517
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:47 schreef Minimunt het volgende:
Ik durf als starter gewoon niet te kopen nu. De hele huizenmarkt is gekkenwerk, en ik verwacht dat het ooit eens flink gaat inklappen. Dat kan toch niet anders met de aanstaande economische crisis.
Ik zou daar geen rekening mee proberen te houden. De kans is dat de markt nog een hele tijd zo blijft en al die tijd kun jij dan niet verder.

Trouiwens ben jij op dit moment een van weinigen die rekening houden met een serieuze daling. En dat is juist wat mij zorgen baart (niet met betrekking tot jou maar met betrekking tot de markt).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 9 maart 2021 @ 06:52:29 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198404582
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 06:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik zou daar geen rekening mee proberen te houden. De kans is dat de markt nog een hele tijd zo blijft en al die tijd kun jij dan niet verder.

Trouiwens ben jij op dit moment een van weinigen die rekening houden met een serieuze daling. En dat is juist wat mij zorgen baart (niet met betrekking tot jou maar met betrekking tot de markt).
ALS men het vertrouwen in fiat geld verliest, dan MOET de rente omhoog , de fiat Valuta heeft er nu een serieuze concurrent bij ,de zeer waardevaste Bitcoin

Met de Bitcoin heb je geen rente meer nodig
in 2022 stapt iedereen in de Bitcoin , op de dag van de heilige Salarius om er geleidelijk weer uit te stappen gedurende de maand

We hebben nu ook Bitcoin ETF he
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198417996
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 06:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik zou daar geen rekening mee proberen te houden. De kans is dat de markt nog een hele tijd zo blijft en al die tijd kun jij dan niet verder.

Trouiwens ben jij op dit moment een van weinigen die rekening houden met een serieuze daling. En dat is juist wat mij zorgen baart (niet met betrekking tot jou maar met betrekking tot de markt).
Ergens moet toch de rekening van corona komen. Kan me niet voorstellen dat deze prijzen gaan aanhouden als mensen ontslagen gaan worden of kosten worden beperkt.

Daarbij komt dat alles wat ik kán kopen binnen 1 dag weg is, en gewoon in verhouding heel duur is t.o.v. 5 jaar geleden.
pi_198441547
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze kunnen voor huizen tot een bepaald bedrag ook gewoon de huisvestingsvergunning weer invoeren; volgens mij hebben sommige steden die nog voor sociale huur, maar in de jaren 70/80 was het heel gewoon dat je een huisvestingsvergunning moest hebben om een huis te kunnen kopen, dan kon je dus met 3 keer modaal geen goedkoop huisje of flatje kopen.
Dat was in Den Haag nog het geval tot niet zo lang geleden. In ieder geval toen ik een huis ging kopen. In 2010.

Kon je met een hoog salaris geen goedkoop huisje kopen. _O- Vond het maar raar.
pi_198442894
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 10:07 schreef skrn het volgende:

[..]

Dat was in Den Haag nog het geval tot niet zo lang geleden. In ieder geval toen ik een huis ging kopen. In 2010.

Kon je met een hoog salaris geen goedkoop huisje kopen. _O- Vond het maar raar.
Oh ja, dat heb ik ook gehad. Maar om de vergunning aan te kunnen vragen moest je dan wel weer je getekende koopcontract hebben. Dus je tekende eerst een koopcontract en pas daarna kreeg je een keer te horen of je er wel mag wonen |:(
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 11 maart 2021 @ 11:51:32 #34
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198442993
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:44 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Oh ja, dat heb ik ook gehad. Maar om de vergunning aan te kunnen vragen moest je dan wel weer je getekende koopcontract hebben. Dus je tekende eerst een koopcontract en pas daarna kreeg je een keer te horen of je er wel mag wonen |:(
een voorlopig koopcontract en daarin stond dat voorbehoud
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198443207
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze kunnen voor huizen tot een bepaald bedrag ook gewoon de huisvestingsvergunning weer invoeren; volgens mij hebben sommige steden die nog voor sociale huur, maar in de jaren 70/80 was het heel gewoon dat je een huisvestingsvergunning moest hebben om een huis te kunnen kopen, dan kon je dus met 3 keer modaal geen goedkoop huisje of flatje kopen.
Heeft Den Haag sinds 1 1/2 jaar ook voor de middelhuur. Maar totaal verkeerd toegepast omdat ze uitgaan van woningwaarderingspunten. Daardoor is middelhuur nu al snel 900-1300 euro omdat er onder de 900 eigenlijk amper een huurhuis te vinden is (of je moet een studio willen huren). 900 euro zou dan nog redelijk zijn voor middelhuur maar je ziet al snel dat je uitkomt in de prijsklasse 1200-1300 euro terwijl je dan 'maar' maximaal 70.000 euro mag verdienen als je samenwoont.

Zit je er net boven dan mag je gerust 1400 euro plus neertellen voor een huurhuis dat nog steeds niet heel ruim is. Huurmarkt in Den Haag is er in ieder geval niet beter op geworden die huisvestingvergunning.

Als voorbeeld. Dit mag je dus wel huren met een inkomen onder de 70k

https://www.funda.nl/huur(...)rnin-lohmanlaan-108/
https://www.funda.nl/huur(...)44-amandelstraat-61/

Mede veroorzaakt door de ontwikkelingen op de huizenmarkt natuurlijk dat de prijzen zo hoog liggen maar Den Haag jaagt iedereen met een inkomen net boven de door hun gestelde grens naar nog duurdere woningen. De betaalbaarheid of het meer bereikbaar maken van huurwoningen is in ieder geval niet verbeterd door die vergunning.

Hoe dan ook is het reguleren van de vrije sector iets wat voorbij gaat aan het principe van de vrije sector.

Als je dan al iets wil reguleren zou je de huurgrens tussen vrije sector en sociale huur moeten optrekken zodat de sociale huur onder hetzelfde regime valt. Maar dan kom je weer in aanvaring met andere wetgeving.
pi_198482142
Wow.. hier had ik echt nog nooit van gehoord wat hierboven wordt uitgelicht. Wat een praktijken daar in Den Haag:

1400eur huur:
Huisvestingsvergunning verplicht.
Maximaal bruto jaarinkomen incl. vakantiegeld ¤ 60.036,-- bij 1 persoon, of ¤ 70.036,-- bij 2 personen of meer.

Dus komt zo'n beetje neer dat je 50% van je inkomen meteen al kwijt bent en dan de rest nog en als je een beetje meer verdiend mag je het niet eens huren... wat een beleid.
  zaterdag 13 maart 2021 @ 21:05:30 #37
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_198484083
Ik ben ondertussen maar gestopt als starter naar mijn zoektocht voor een koophuis. Het is voor mij nutteloos om constant tussen mijn werk door bezichtigingen te doen, 12% over te bieden om vervolgens een afwijzing van mijn bod te ontvangen omdat iemand zonder voorbehoud van financiering heeft geboden. :')
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_198484902
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 20:02 schreef dawigga het volgende:
Wow.. hier had ik echt nog nooit van gehoord wat hierboven wordt uitgelicht. Wat een praktijken daar in Den Haag:

1400eur huur:
Huisvestingsvergunning verplicht.
Maximaal bruto jaarinkomen incl. vakantiegeld ¤ 60.036,-- bij 1 persoon, of ¤ 70.036,-- bij 2 personen of meer.

Dus komt zo'n beetje neer dat je 50% van je inkomen meteen al kwijt bent en dan de rest nog en als je een beetje meer verdiend mag je het niet eens huren... wat een beleid.
Inderdaad zeg, 60k bruto is 40k netto oid? Ben je dan bijna 17k aan huur kwijt. En dan zit je dus op de max van die inkomensgrens -O- Zit je op 45-50k inkomen dan zit je idd op die 50%
  zaterdag 13 maart 2021 @ 22:21:23 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198486283
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 21:05 schreef Rodgrod het volgende:
Ik ben ondertussen maar gestopt als starter naar mijn zoektocht voor een koophuis. Het is voor mij nutteloos om constant tussen mijn werk door bezichtigingen te doen, 12% over te bieden om vervolgens een afwijzing van mijn bod te ontvangen omdat iemand zonder voorbehoud van financiering heeft geboden. :')
Is de ondergrondse maffia die komt boven, Cocaïne geld
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198486609
Blij dat ik een dak boven mijn hoofd heb zeg.. Wat een verhalen.

En als ik niet verkeerd reken scheelt koop tov huur letterlijk 10k netto per jaar.. Dat is toch enorm veel geld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198486768
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 22:35 schreef ludovico het volgende:
Blij dat ik een dak boven mijn hoofd heb zeg.. Wat een verhalen.

En als ik niet verkeerd reken scheelt koop tov huur letterlijk 10k netto per jaar.. Dat is toch enorm veel geld.
Dat is dus het kutte, je kunt er ook niet tegenop sparen. Ten eerste omdat je door de hogere uitgaven daar minder geld voor hebt, ten tweede omdat de rente niks is (maar wel vrh) en ten derde zijn het jaar daarop de huizenprijs met een veelvoud van het bedrag wat je wel gespaard hebt duurder geworden ;(

Heb wel te doen hoor met de mensen die tussen wal en schip vallen. >50% van je inkomsten kwijt aan woonlasten en min of meer vast zitten.
pi_198486818
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 21:05 schreef Rodgrod het volgende:
Ik ben ondertussen maar gestopt als starter naar mijn zoektocht voor een koophuis. Het is voor mij nutteloos om constant tussen mijn werk door bezichtigingen te doen, 12% over te bieden om vervolgens een afwijzing van mijn bod te ontvangen omdat iemand zonder voorbehoud van financiering heeft geboden. :')
Ik was een tijdje actief aan het zoeken in een populaire stad en echt heel veel ging al zonder voorbehoud van financiering weg. Dan moet je bod wel heel veel aantrekkelijker zijn om dan gekozen te worden.
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 23:16:38 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198487300
Lol, mensen beginnen het gerucht te horen dat er een moment komt dat ik mijn huis in de verkoop ga gooien (de voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang) maar komt pas beschikbaar als ik iets anders heb gevonden. Ik heb straks voor mij volslagen vreemden aan de deur gehad die mij vroegen wanneer dat moment was want ze hadden viavia gehoord dat het wellicht te koop komt en de vraag of ik hun wil bellen zodra dat moment daar is.

Is door hun ook meer dan de vraagprijs geboden. Dat is allemaal leuk, maar geen zekerheid en het kan ook nog wel een half jaar duren dus wellicht hebben zij dan geen interesse meer, dus ik laat me de kop niet gek maken, maar leuk is het wel.

Mijn vorige huis heb ik in 2017 binnen 24 uur nadat het online kwam verkocht. Toen ik tegen de mekalaar zei dat ik dat nu niet weer zag gebeuren zei hij, ik denk dat ze in de rij staan voor dit huis en het gaat voor meer weg dan wat je vraagt, en ik denk dat het geen 24 uur duurt.

Dus ja, ik heb goede hoop, maar ja, verkopen zal het issue niet zijn. Iets vinden wat me zint daarentegen....
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 13 maart 2021 @ 23:18:32 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198487322
Al die gekte is alleen leuk als je kleiner gaat wonen of in verweggistan ofzo..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 23:21:14 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198487372
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:18 schreef Perrin het volgende:
Al die gekte is alleen leuk als je kleiner gaat wonen of in verweggistan ofzo..
Nee, wij gaan groter wonen. Dat kan prima qua hypotheek, en de overwaarde gebruik ik dan of om te verbouwen of de hypotheek naar beneden te brengen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 13 maart 2021 @ 23:30:37 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198487520
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, wij gaan groter wonen. Dat kan prima qua hypotheek, en de overwaarde gebruik ik dan of om te verbouwen of de hypotheek naar beneden te brengen.
Maar dan ben je van plan in een minder gewild gebied te gaan wonen of ga je veel meer betalen voor je nieuwe huis dan voor je huidige?

Als je huidige huis in waarde stijgt dan doet je toekomstige dat waarschijnlijk ook, was mijn punt iig.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator zaterdag 13 maart 2021 @ 23:39:42 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198487642
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar dan ben je van plan in een minder gewild gebied te gaan wonen of ga je veel meer betalen voor je nieuwe huis dan voor je huidige?

Als je huidige huis in waarde stijgt dan doet je toekomstige dat waarschijnlijk ook, was mijn punt iig.
Ik snap dat dat je punt is maar sinds de aankoop van dit huis heb ik 2 keer promotie gemaakt, als je her zo wil noemen, dus er is gewoon op.financieel gebied meer mogelijk. Nou, als ik dat combineer met de theoretische overwaarde van dit huis breng ik die hypotheek weer terug naar beneden, dus verhoudingsgewijs ga ik minder betalen, tenminste, als alles zo samenvalt zoals ik het hoop, natuurlijk geholpen ook door de lagere rente.

Nu nog kijken of ik die theorie ook nog een keer waar kan maken. Dat is toen ik mijn vorige huis verkocht en naar dit huis ging ook gelukt, dus het zou dan ene herhaling van zetten zijn. Maar, theorie is leuk, maar het is dat, theorie. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 13 maart 2021 @ 23:59:34 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198488054
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:18 schreef Perrin het volgende:
Al die gekte is alleen leuk als je kleiner gaat wonen of in verweggistan ofzo..
juist

met zoiets -O- :r :r god wat een lelijke kutje
Daar stuur ik m e hond nog niet op af

https://finance.yahoo.com/quote/BTC-USD?p=BTC-USD



[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 14-03-2021 00:50:16 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198490371
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

juist

met zoiets -O- :r :r god wat een lelijke kutje
Daar stuur ik m e hond nog niet op af

https://finance.yahoo.com/quote/BTC-USD?p=BTC-USD

[ afbeelding ]
Me hond, nee dat wordt serieus genomen.
sig verwijderd door FA
  zondag 14 maart 2021 @ 12:46:18 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198493227
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 23:18 schreef Perrin het volgende:
Al die gekte is alleen leuk als je kleiner gaat wonen of in verweggistan ofzo..
Het is vooral de lage rente icm overwaarde op het oude huis dat mogelijkheden biedt.

Als je nog vastzit aan 4% rente en je komt door de overwaarde op je oude huis nu in de 60-70% LTV categorie dan kun je tegen dezelfde lasten behoorlijk ruimer gaan wonen.
Maar goed, dat geldt vooral als je een annuïtaire hypotheek hebt, als je al jaren maximaal graait met een aflossingsvrije hypotheek zal het voordeel kleiner zijn, zowel het voordeel van de overwaarde als van de maandelijkse lasten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198503372
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 12:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is vooral de lage rente icm overwaarde op het oude huis dat mogelijkheden biedt.

Als je nog vastzit aan 4% rente en je komt door de overwaarde op je oude huis nu in de 60-70% LTV categorie dan kun je tegen dezelfde lasten behoorlijk ruimer gaan wonen.
Maar goed, dat geldt vooral als je een annuïtaire hypotheek hebt, als je al jaren maximaal graait met een aflossingsvrije hypotheek zal het voordeel kleiner zijn, zowel het voordeel van de overwaarde als van de maandelijkse lasten.
Lekker man, aflossingsvrije hypotheek met een rente percentage dat lager is dan je box 3 belasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198503453
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Omdat het een overheveling van geld van arm naar rijk is.
Het zorgt momenteel voor zeer vervelende effecten.
Men wilt gewoon rendement voor zijn investering. Als men met minder rendement akkoord gaat is men bereid meer te betalen voor de asset...

De contravariabele is gewoon extra huizen bouwen. Met die lagere benodigde rendement voor die objecten drukt dat juist de huren.

Te weinig woningen bouwen / immigratie duwt gewoon de prijzen omhoog. Thats it.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198512589
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 21:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Men wilt gewoon rendement voor zijn investering. Als men met minder rendement akkoord gaat is men bereid meer te betalen voor de asset...

De contravariabele is gewoon extra huizen bouwen. Met die lagere benodigde rendement voor die objecten drukt dat juist de huren.

Te weinig woningen bouwen / immigratie duwt gewoon de prijzen omhoog. Thats it.
Dan blijft het effect ongewenst.
ik snap het principe er achter wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198518224
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dan blijft het effect ongewenst.
ik snap het principe er achter wel.
Welk principe doel je op? Dat mensen rendement willen voor het geld dat ze sparen? Lijkt me niet ongewenst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198519783
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 20:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Welk principe doel je op? Dat mensen rendement willen voor het geld dat ze sparen? Lijkt me niet ongewenst.
Nee dat mensen steeds afhankelijker worden van beleggers en commerciële partijen voor hun woonruimte.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198628415
Is het nu nog handig om te kopen? Met deze absurde huisprijzen? Ik kijk soms naar de prijzen en weet heel zeker dat die huizen het écht niet waard zijn als ik kijk naar de staat van een huis, isolatie, energielabel, dat soort dingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit een stijgende lijn blijft hebben; ooit moet er toch een soort correctie komen?
  maandag 22 maart 2021 @ 01:46:17 #57
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_198628517
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 00:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is het nu nog handig om te kopen? Met deze absurde huisprijzen? Ik kijk soms naar de prijzen en weet heel zeker dat die huizen het écht niet waard zijn als ik kijk naar de staat van een huis, isolatie, energielabel, dat soort dingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit een stijgende lijn blijft hebben; ooit moet er toch een soort correctie komen?
Vast wel maar hangt af van de lokatie denk ik. Stagnatie voor lange tijd is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_198629013
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee dat mensen steeds afhankelijker worden van beleggers en commerciële partijen voor hun woonruimte.
Iedereen die geen paar ton cash heeft, is afhankelijk van beleggers en commerciële partijen. In het ene geval ga je naar een commerciële bank voor een hypotheek en draag jij de risico's van marktwaardeschommelingen en onderhoud. In het andere geval huur je en draagt de commerciële belegger deze risico's en vraagt daarvoor een risicovergoeding.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198629586
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 07:33 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Iedereen die geen paar ton cash heeft, is afhankelijk van beleggers en commerciële partijen. In het ene geval ga je naar een commerciële bank voor een hypotheek en draag jij de risico's van marktwaardeschommelingen en onderhoud. In het andere geval huur je en draagt de commerciële belegger deze risico's en vraagt daarvoor een risicovergoeding.
Sterk gereguleerd en dat is financiering en dan heb je eigendom (marktschommelingen of niet).
Daar hadden we tot ca 12 jaar geleden woningcorporaties voor.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198629625
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 00:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is het nu nog handig om te kopen? Met deze absurde huisprijzen? Ik kijk soms naar de prijzen en weet heel zeker dat die huizen het écht niet waard zijn als ik kijk naar de staat van een huis, isolatie, energielabel, dat soort dingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit een stijgende lijn blijft hebben; ooit moet er toch een soort correctie komen?
Ik denk al een paar jaar dat we op de top zitten, maar elk jaar blijkt het nog een beetje gekker te kunnen
pi_198629659
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 21:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee dat mensen steeds afhankelijker worden van beleggers en commerciële partijen voor hun woonruimte.
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Sterk gereguleerd en dat is financiering en dan heb je eigendom (marktschommelingen of niet).
Daar hadden we tot ca 12 jaar geleden woningcorporaties voor.
Wat is het nu? Afhankelijk van commerciële partijen of sterk gereguleerd?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2021 08:48:54 ]
pi_198629668
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat is het nu? Afhankelijk van commerciële partijen of sterk gereguleerd?
Dat kan goed samen gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198629681
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat kan goed samen gaan.
Het is in mijn ogen een tegenstelling
pi_198629845
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het is in mijn ogen een tegenstelling
Dat kan maar dat is het niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198629900
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 00:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is het nu nog handig om te kopen? Met deze absurde huisprijzen? Ik kijk soms naar de prijzen en weet heel zeker dat die huizen het écht niet waard zijn als ik kijk naar de staat van een huis, isolatie, energielabel, dat soort dingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit een stijgende lijn blijft hebben; ooit moet er toch een soort correctie komen?
Bij beleggen is hier een keer onderzoek naar gedaan tussen
- gewoon instappen
- niet beleggen
- het perfecte moment kiezen

gewoon beleggen kwam bij elk onderzoek het beste uit de bus op de lange termijn (>20 jaar). Dit heb ik uit een beleggen voor dummies boek.
Voor huizen kopen kan je eigenlijk hetzelfde zeggen behalve dat je in een situatie kan komen dat je verplicht wordt gesteld om te verkopen. Dat risico zal je zelf moeten inschatten.

Daarnaast is huren alleen voor arme mensen of rijke mensen te betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 22 maart 2021 @ 09:27:00 #66
40566 Ericr
Livewrong
pi_198630102
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 00:57 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Is het nu nog handig om te kopen? Met deze absurde huisprijzen? Ik kijk soms naar de prijzen en weet heel zeker dat die huizen het écht niet waard zijn als ik kijk naar de staat van een huis, isolatie, energielabel, dat soort dingen. Ik kan me niet voorstellen dat dit een stijgende lijn blijft hebben; ooit moet er toch een soort correctie komen?
Behoudens een grote crisis zal je niet snel een grote terugval zien. De komende jaren neemt het tekort aan woningen alleen maar toe en zal daarna ook niet snel afnemen.

Het instapmoment is verder ook niet zo boeiend. Natuurlijk zou het fijn zijn om in te stappen tijdens een correctie maar timen van de markt is gewoon ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk. Als je de maandlasten kan dragen en je niet van plan bent om snel weer te verkassen is er niks mis met nu kopen.

De rente stagneert, een klein voorteken dat de bodem op dat gebied waarschijnlijk bereikt is. Als je nu koopt is dat tegen de laagste rente ooit. Dat is veel meer van invloed op je lasten dan de hoge woningprijzen.

Een woning van 400.000 euro kost tegen een rente van 1,5% (10 jaar vast, 100% woningwaarde) 'maar' 6.000 euro aan rente per jaar

Als je dat vergelijkt met een woning van 300.000 euro gekocht in 2011 tegen minimaal 4% rente was je toen het dubbele kwijt aan rentelasten terwijl de aflossingscomponent in de tussentijd niet verdubbeld is. Zelfs als je uitgaat van een woningwaarde van 250.000 euro had je alsnog 10.000 euro aan rentelasten gehad.

Een woning die 10 jaar terug 250.000 euro kostte en vastgezet werd tegen de toenmalige laagste rente kostte dus veel meer aan rentelasten dan een woning van 400.000 euro nu. Totale verschil in maandlast zal door de gestegen aflossingscomponent kleiner zijn maar de meer dan halvering van de rente in de laatste 10 jaar heeft wel een grote invloed gehad op de huizenprijzen. Je woont nu in ieder geval niet veel duurder en soms zelfs goedkoper voor vergelijkbare woningen t.o.v. 10 jaar terug. In de tussentijd is de huurmarkt wel geëxplodeerd, de maandlasten van een vrije sector huurwoning t.o.v. 10 jaar terug zijn al snel 50% meer terwijl je er niks voor terug krijgt.
pi_198632696
In m'n buurt is bijna niets meer te koop beneden de 230k. Achterlijk veel biedingen en veel zonder voorbehoud van financiering. Lastig tussen te komen als alleenstaande starter. Ook nieuwbouw starterswoningen van 330k, noem maar op. Toch wordt het allemaal super snel verkocht.

Politieke partijen doen niets en willen er niets aan doen, want mensen die aan de spreekwoordelijke knoppen mogen draaien profiteren er zelf van.

Zolang de kapitaalmarktrentes zo laag blijven gaat er weinig veranderen de komende tijd. Schulden aangaan blijft aantrekkelijk, zeker met de aankomende inflatie dankzij de ECB's en FEDjes van deze wereld

@sjorsie, door de woningmarkt struggles ben ik vorig jaar ook begonnen met maandelijks beleggen. Vast niet de enige ;) Maar dan nog is het lastig de prijsstijgingen bij te houden.
pi_198632780
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 12:45 schreef appeleibanaan het volgende:

Politieke partijen doen niets en willen er niets aan doen, want mensen die aan de spreekwoordelijke knoppen mogen draaien profiteren er zelf van.

Heb jij een werkend plan? Het zal er meer aan liggen dat de politiek ook geen snelle oplossing heeft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198633044
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 12:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Heb jij een werkend plan? Het zal er meer aan liggen dat de politiek ook geen snelle oplossing heeft.
Tsja wat is werkend?:
- Eigen woning naar Box 3. Wel een ander percentage per asset class, om eigenaren niet teveel te belasten. Echter heeft dit wel een dempend effect. Ook is Box 3 eerlijker voor huurders/beter voor de huurmarkt.
- Misschien een rekenrente gebruiken om hypotheekbedrag te bepalen.
- Tweede inkomen minder meetellen.
- Overdrachtsbelasting terug?
- Rijk meer regie, gemeentes minder. Niet woningbeleid obv begroting maar obv wat is daadwerkelijk nodig.
- Biedingsproces inzichtelijk maken en betere regulering van de makelaarsbranche. Het is nu teveel een cowboy sector die zijn eigen vlees keurt en teveel vriendjespolitiek kent.
- Het aantal woningen dat particuliere investeerders mogen opkopen voor verhuur maximeren. Niks mis met particuliere beleggers die pandjes opkopen voor verhuur, echter de schaal waarop dit gebeurt kan best wat regulering gebruiken. Immers, als je er al veel hebt is financiering van de eerstvolgende steeds eenvoudiger.
- Zelfbewoningsplicht nieuwbouw
- Minder intensieve veehouderij -> meer (stikstof) ruimte beschikbaar voor bouw
- Werken in de bouw, installaties etc aantrekkelijker maken. Hoe? Geen idee, ga met die partijen in gesprek. Het loon mag zeker omhoog daar. We hebben ze ook hard nodig om al die woningen te verduurzamen. Of is men in Den Haag van plan weer gastarbeiders te importeren?
- Misschien minder immigratie, maar ik weet niet wat het effect daarvan is. Is ook erg populistisch.

Edit: bijna vergeten, maar de verzorgingshuizen weer terugbrengen! Ouderen zitten nu steeds vaker alleen thuis of komen alleen thuis te zitten in de toekomst doordat de partner vroegtijdig overlijdt. Je moet niet alleen naar het begin, maar ook naar het einde van de doorstroomketen kijken.

[ Bericht 6% gewijzigd door appeleibanaan op 22-03-2021 13:25:55 ]
  maandag 22 maart 2021 @ 13:52:15 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198633464
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 13:16 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]


Edit: bijna vergeten, maar de verzorgingshuizen weer terugbrengen! Ouderen zitten nu steeds vaker alleen thuis of komen alleen thuis te zitten in de toekomst doordat de partner vroegtijdig overlijdt. Je moet niet alleen naar het begin, maar ook naar het einde van de doorstroomketen kijken.
Ja men heeft een slot op het eind van de woon carrière gezet door in 2010 de bejaardenhuizen te sluiten , mijn moeder was de laatste die in 2012 haar kamer in het huis verliet overleden op 96 jaar
Ze had daar 22 jaar met heel veel plezier gewoond

De zachte uitstroom is toen geblokkeerd, ikzelf en iedereen van mijn vrienden en siblings woont alleen of met twee in een heel groot huis

Dat heeft men op willen lossen door het bouwen van een tijdelijke mantelzorg woning in de achtertuin toe te staan , echter dat is een VVD maatregel en voor weinigen mogelijk of gewenst

Als je gaat samenwonen met een ander dan krijg je allebei een korting van 400 euro netto per maand , dus dat ga je niet doen
Van sommigen gaat er een nieuwe vriend emigreren en dan wonen ze beurtelings in Nederland en beurtelings in het buitenland

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 22-03-2021 14:45:27 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198634146
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 13:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja men heeft een slot op het eind van de woon carrière gezet door in 2010 de bejaardenhuizen te sluiten

De zachte uitstroom is geblokkeerd, ikzelf en iedereen van mijn vrienden en siblings woont alleen of met twee in een heel groot huis

Dat heeft men op willen lossen door het bouwen van een tijdelijke mantelzorg woning in de achtertuin toe te staan , echter dat is een VVD maatregel en voor weinigen mogelijk of gewenst
Geef je daar de voorkeur aan of zou je graag anders willen wonen?

Het zou goed zijn als, naast de bejaardenhuizen, ook meer wordt ingezet op sociale duurzaamheid bij nieuwbouw. Denk aan woonvormen met een collectieve tuin en andere voorzieningen, waarin jong en oud kan wonen. Soms zie ik wel van die hofjes opduiken bij nieuwbouwprojecten, maar veel komt het nog niet voor.
Vroeger waren pleintjes en gedeelde voorzieningen gebruikelijk, maar langzaamaan is men meer privé-voorzieningen gaan bouwen. Iedereen zijn eigen paleisje. Dat komt de sociale cohesie vaak niet ten goede. Vaak zijn kinderen dan nog de verbindende factor, maar als een wijk teveel vergrijst en er niet voldoende gedeelde voorzieningen zijn, dan gaat men eerder langs elkaar leven.
  maandag 22 maart 2021 @ 14:46:27 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198634167
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 14:45 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]

Geef je daar de voorkeur aan of zou je graag anders willen wonen?

Het zou goed zijn als, naast de bejaardenhuizen, ook meer wordt ingezet op sociale duurzaamheid bij nieuwbouw. Denk aan woonvormen met een collectieve tuin en andere voorzieningen, waarin jong en oud kan wonen. Soms zie ik wel van die hofjes opduiken bij nieuwbouwprojecten, maar veel komt het nog niet voor.
Vroeger waren pleintjes en gedeelde voorzieningen gebruikelijk, maar langzaamaan is men meer privé-voorzieningen gaan bouwen. Iedereen zijn eigen paleisje. Dat komt de sociale cohesie vaak niet ten goede. Vaak zijn kinderen dan nog de verbindende factor, maar als een wijk teveel vergrijst en er niet voldoende gedeelde voorzieningen zijn, dan gaat men eerder langs elkaar leven.
wat een boel kletskoek bij elkaar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198634254
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 14:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

wat een boel kletskoek bij elkaar
Haha ja dat is het zeker :P
  maandag 22 maart 2021 @ 14:58:17 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198634368
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 14:52 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]

Haha ja dat is het zeker :P
Als je zo ook met je vrouw praat dan gaat ze oordopjes kopen , weet ik zeker
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198652887
Ik ben erg benieuwd of de punten van D66 erdoor komen in het nieuwe kabinet. Dat is namelijk 1 miljoen woningen erbij (zonder extra stikstofuitstoot), de aflossingsvrije hypotheek terug, hypotheeklooptijd van 30 naar maximaal 40 jaar oprekken, HRA afschaffen en meer eigenwoningforfait. Ik vraag mij af wat dit met de huizenprijzen gaat doen.
One man's trash, another man's treasure.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 18:25:51 #76
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_198652996
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:19 schreef Arkai het volgende:
Ik ben erg benieuwd of de punten van D66 erdoor komen in het nieuwe kabinet. Dat is namelijk 1 miljoen woningen erbij (zonder extra stikstofuitstoot), de aflossingsvrije hypotheek terug, hypotheeklooptijd van 30 naar maximaal 40 jaar oprekken, HRA afschaffen en meer eigenwoningforfait. Ik vraag mij af wat dit met de huizenprijzen gaat doen.
Hahahaha
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 18:29:09 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198653048
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:19 schreef Arkai het volgende:
Ik ben erg benieuwd of de punten van D66 erdoor komen in het nieuwe kabinet. Dat is namelijk 1 miljoen woningen erbij (zonder extra stikstofuitstoot), de aflossingsvrije hypotheek terug, hypotheeklooptijd van 30 naar maximaal 40 jaar oprekken, HRA afschaffen en meer eigenwoningforfait. Ik vraag mij af wat dit met de huizenprijzen gaat doen.
Als D66 iets voor elkaar krijgt , dan gaan ze dat in het daaropvolgende kabinet weer zelf ongedaan maken, dat is altijd zo, beetje zinloze partij D66
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198653168
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als D66 iets voor elkaar krijgt , dan gaan ze dat in het daaropvolgende kabinet weer zelf ongedaan maken, dat is altijd zo, beetje zinloze partij D66
Dat zit er met D66 wel heel dik in inderdaad. Punt is dat ze met zulke plannen voor de huisvesting wel heel veel schade kunnen veroorzaken als het niet heel strak gecoördineerd wordt. Een miljoen huizen erbij klinkt leuk maar als die gebouwd gaan worden op plekken waar niemand wil wonen dan zorgen die andere maatregelen ervoor dat de huizenprijzen nog meer sky high gaan worden.
One man's trash, another man's treasure.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 18:40:11 #79
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198653238
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:36 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat zit er met D66 wel heel dik in inderdaad. Punt is dat ze met zulke plannen voor de huisvesting wel heel veel schade kunnen veroorzaken als het niet heel strak gecoördineerd wordt. Een miljoen huizen erbij klinkt leuk maar als die gebouwd gaan worden op plekken waar niemand wil wonen dan zorgen die andere maatregelen ervoor dat de huizenprijzen nog meer sky high gaan worden.
Men heeft een hele fabriek voor prefab huizen gebouwd , dat is vast niet gedaan zonder afname toezegging van de regering , het gaat daar om tijdelijke woningen , die zonder heipalen neergezet kunne worden
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-een-fabriek.html

Ik vermoed dat hier vooral statushouders in komen , want die asiel centra moeten leeg , daar hebben die mensen recht op
https://www.vanwijnen.nl/(...)en-uit-onze-fabriek/
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198653381
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Men heeft een hele fabriek voor prefab huizen gebouwd , dat is vast niet gedaan zonder afname toezegging van de regering , het gaat daar om tijdelijke woningen , die zonder heipalen neergezet kunne worden
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-een-fabriek.html

Ik vermoed dat hier vooral statushouders in komen , want die asiel centra moeten leeg , daar hebben die mensen recht op
https://www.vanwijnen.nl/(...)en-uit-onze-fabriek/
Interessante ontwikkeling. Die woningen zien er prima uit. Wellicht dat ze ook ingezet kunnen worden voor studentenhuisvesting. Ik sta er een beetje van te kijken omdat met prefab de stikstofuitstoot inderdaad laag gehouden kan worden door efficiënt te produceren in een fabriek.

Kan echt wel een gamechanger worden.
One man's trash, another man's treasure.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 19:00:31 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198653590
Een Groothuis woning van 5 ton (alleen het huis, excl. de grond) komt ook als pakketje op de bouwplaats en staat er met een paar dagen helemaal.
Idem voor houtskeletbouw.

Het wordt er amper tot niet goedkoper van in de vrije sector, bij zelfbouw iig niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198653936
Huisje bouwen twv 500.000?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198654013
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:48 schreef Arkai het volgende:

Ik sta er een beetje van te kijken omdat met prefab de stikstofuitstoot inderdaad laag gehouden kan worden door efficiënt te produceren in een fabriek.

De stikstofproductie tijdens de realisatie van een woning is het probleem niet, die kun je ook nu a bijna volledig reduceren door de aannemer elektrische voertuigen te laten gebruiken. Het hele stikstof probleem ontstaat in de gebruiksfase van een woning omdat deze verkeer (bewoners, pakketbezorgers etc) aantrekt en bij verwarming op gas ook stikstof uitstoot.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 23 maart 2021 @ 19:44:03 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198655106
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 19:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De stikstofproductie tijdens de realisatie van een woning is het probleem niet, die kun je ook nu a bijna volledig reduceren door de aannemer elektrische voertuigen te laten gebruiken. Het hele stikstof probleem ontstaat in de gebruiksfase van een woning omdat deze verkeer (bewoners, pakketbezorgers etc) aantrekt en bij verwarming op gas ook stikstof uitstoot.
Ik vermoed dat het hier om gasloze woningen gaat , lijkt me wel logisch

Die potentiele bewoners zijn er al en die stoken nu wel gas en krijgen nu ook al pakketjes, het gaat om het eenmalig verplaatsen van mensen
Het is niet zodat er opeens mensen bijkomen die gas gaan stoken , juist niet

Di e 100.000 immigranten die komen toch wel of er nu huizen zijn of niet
Geef daar de economische divergentie binnen de EU maar de schuld van

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 23-03-2021 20:00:12 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 6 april 2021 @ 21:43:20 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198889314
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 19:11 schreef ludovico het volgende:
Huisje bouwen twv 500.000?
Dat ben je voor een vrijstaand huis al snel kwijt, tegen de tijd dat je er werkelijk woont, de gordijnen hangen en de tuin helemaal af is.
Voor het huis dan, de garage, oprit, terras, de grond komt er nog eens bovenop.

En ja, het kan wel goedkoper, maar dat is het meestal niet :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198890203
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ben je voor een vrijstaand huis al snel kwijt, tegen de tijd dat je er werkelijk woont, de gordijnen hangen en de tuin helemaal af is.
Voor het huis dan, de garage, oprit, terras, de grond komt er nog eens bovenop.

En ja, het kan wel goedkoper, maar dat is het meestal niet :')
Hoeveel m2 denk je dan allemaal aan? En wat is de waarde van het huis na het project, mag je winst verwachten?
En hoeveel procent kan je in etappes doen om zoiets neer te zetten. Stel je wilt wat geld besparen oid. Of is dat niet zo handig?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198896508
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:36 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat zit er met D66 wel heel dik in inderdaad. Punt is dat ze met zulke plannen voor de huisvesting wel heel veel schade kunnen veroorzaken als het niet heel strak gecoördineerd wordt. Een miljoen huizen erbij klinkt leuk maar als die gebouwd gaan worden op plekken waar niemand wil wonen dan zorgen die andere maatregelen ervoor dat de huizenprijzen nog meer sky high gaan worden.
D66 had in hun verkiezingsprogramma al potentiële woningbouwlocaties opgenomen. Eén locatie ken ik toevallig goed en die is daar uitermate geschikt voor.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_198898657
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:19 schreef Arkai het volgende:
Ik ben erg benieuwd of de punten van D66 erdoor komen in het nieuwe kabinet. Dat is namelijk 1 miljoen woningen erbij (zonder extra stikstofuitstoot), de aflossingsvrije hypotheek terug, hypotheeklooptijd van 30 naar maximaal 40 jaar oprekken, HRA afschaffen en meer eigenwoningforfait. Ik vraag mij af wat dit met de huizenprijzen gaat doen.
Het aanbod vergroten zal de prijs doen dalen, mensen met hetzelfde geld meer mogelijkheden bieden zal de prijs alleen maar opdrijven.
pi_198899022
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Het aanbod vergroten zal de prijs doen dalen, mensen met hetzelfde geld meer mogelijkheden bieden zal de prijs alleen maar opdrijven.
?

Die aflossingsvrij hypotheek is er al, alleen gelimiteerd tot 50% woningwaarde bij banken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198900079
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

?

Die aflossingsvrij hypotheek is er al, alleen gelimiteerd tot 50% woningwaarde bij banken.
Dat is ook deels de reden dat prijzen zo hoog zijn. Mensen willen een huis, en bieden tegen elkaar op, als beide partijen een hogere prijs kunnen betalen, gaat de prijs dus omhoog. Haal je dat soort trucs weg, dan zal de prijs zakken tot een prijs die mensen wel kunnen betalen. Probleem dan is alleen dat veel huizen onder water komen te staan, en de huizenverkopers dus in de problemen komen. Maar huizenverkopers krijgen het sowieso lastiger als huisprijzen dalen, dus dat wil je niet. Eigenlijk zou je alleen bij stabiele huizenprijzen (of waar huizenprijzen niet sneller stijgen dan inflatie en salarissen) een situatie krijgen waarbij starters ook een huis kunnen veroorloven (of hun positie in ieder geval niet verslechterd). Groeit je salaris over de jaren, dan kun je groter gaan wonen. Maar in zo'n situatie is investeren in huizen niet rendabel, dus dan zullen er ook minder huizen gebouwd worden.
Eigenlijk kan zoiets alleen gereguleerd worden vanuit een zeer socialistisch standpunt, maar dat zal ook veel weerstand oproepen. Maar alles wat er voor zorgt dat je meer kunt lenen dan je eigenlijk af kunt betalen, drijft ook de huizenprijzen op op den duur.

In NL kan ik 1,5 ton meer lenen dan hier in de UK, en dan zijn de maandlasten nog lager ook. Dat soort dingen drijft de prijs over de gehele linie gewoon op. Plus dat als ik hier een huis wil kopen ik ook nog 10% cash op tafel moet leggen (nu tijdelijk 5%).
  woensdag 7 april 2021 @ 16:26:09 #91
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198900134
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Het aanbod vergroten zal de prijs doen dalen, mensen met hetzelfde geld meer mogelijkheden bieden zal de prijs alleen maar opdrijven.
Dat klopt , er moet gebouwd gaan worden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198900203
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat klopt , er moet gebouwd gaan worden
Meer bouwen lijkt me de enige methode om de markt af te laten koelen, en vooral bouwen in de segmenten waar het tekort het grootst is. En eventueel kantoren ombouwen tot appartementen ivm verminderde vraag naar kantoorruimte. Maar ruimte is nu eenmaal een issue in NL. Als ik kijk naar hoeveel minder groen is in de omgeving waar ik opgegroeid ben in vergelijking met nu, dan zijn er echt zoveel meer huizen, tussen Delft en Rotterdam is het bijna helemaal dichtgebouwd, en toch is het niet genoeg schijnbaar.
pi_198900296
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dat is ook deels de reden dat prijzen zo hoog zijn. Mensen willen een huis, en bieden tegen elkaar op, als beide partijen een hogere prijs kunnen betalen, gaat de prijs dus omhoog. Haal je dat soort trucs weg, dan zal de prijs zakken tot een prijs die mensen wel kunnen betalen. Probleem dan is alleen dat veel huizen onder water komen te staan, en de huizenverkopers dus in de problemen komen. Maar huizenverkopers krijgen het sowieso lastiger als huisprijzen dalen, dus dat wil je niet. Eigenlijk zou je alleen bij stabiele huizenprijzen (of waar huizenprijzen niet sneller stijgen dan inflatie en salarissen) een situatie krijgen waarbij starters ook een huis kunnen veroorloven (of hun positie in ieder geval niet verslechterd). Groeit je salaris over de jaren, dan kun je groter gaan wonen. Maar in zo'n situatie is investeren in huizen niet rendabel, dus dan zullen er ook minder huizen gebouwd worden.
Eigenlijk kan zoiets alleen gereguleerd worden vanuit een zeer socialistisch standpunt, maar dat zal ook veel weerstand oproepen. Maar alles wat er voor zorgt dat je meer kunt lenen dan je eigenlijk af kunt betalen, drijft ook de huizenprijzen op op den duur.

In NL kan ik 1,5 ton meer lenen dan hier in de UK, en dan zijn de maandlasten nog lager ook. Dat soort dingen drijft de prijs over de gehele linie gewoon op. Plus dat als ik hier een huis wil kopen ik ook nog 10% cash op tafel moet leggen (nu tijdelijk 5%).
Ik denk dat je het fout hebt.

In alle markten van volkomen concurrentie zal de prijs zakken tot de kostprijs.
Gezien de huizenmarkt onderhevig is aan schaarste is dat principe helemaal weggezakt.

Echter, een huis bouwen zou juist enorm rendabel moeten zijn als er hele hoge prijzen worden gelapt.
Dus dan zouden er in een goed functionerende markt vanzelf huizen bij moeten komen.

Het bouwen van huizen is voor een bouwvakker geen investering... Voor iemand die koopt om te wonen / verhuur allicht weer wel. Maar mensen moeten wonen dus de markt bepaald wel een prijs gezien het risico / opbrengst.

Nee ik ben er wel van overtuigd dat het een aanbodzijde probleem is wat we nu hebben, een huis bouwen nu van dezelfde producten levert bij een huis van 3ton nu, 100.000 extra winst op (zou moeten tenminste).

Eigenlijk dus zware gekte wat we nu zien... Zal wat worden als de bubbel straks inzakt vanwege vergrijzing.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198900335
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Meer bouwen lijkt me de enige methode om de markt af te laten koelen, en vooral bouwen in de segmenten waar het tekort het grootst is. En eventueel kantoren ombouwen tot appartementen ivm verminderde vraag naar kantoorruimte. Maar ruimte is nu eenmaal een issue in NL. Als ik kijk naar hoeveel minder groen is in de omgeving waar ik opgegroeid ben in vergelijking met nu, dan zijn er echt zoveel meer huizen, tussen Delft en Rotterdam is het bijna helemaal dichtgebouwd, en toch is het niet genoeg schijnbaar.
Komt door immigratie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198900357
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk dat je het fout hebt.

In alle markten van volkomen concurrentie zal de prijs zakken tot de kostprijs.
Gezien de huizenmarkt onderhevig is aan schaarste is dat principe helemaal weggezakt.

Echter, een huis bouwen zou juist enorm rendabel moeten zijn als er hele hoge prijzen worden gelapt.
Dus dan zouden er in een goed functionerende markt vanzelf huizen bij moeten komen.

Het bouwen van huizen is voor een bouwvakker geen investering... Voor iemand die koopt om te wonen / verhuur allicht weer wel. Maar mensen moeten wonen dus de markt bepaald wel een prijs gezien het risico / opbrengst.
Op zich wel mee eens, bouwers zullen wel bouwen als dat voor hun commercieel aantrekkelijk is. Als het dan niet commercieel aantrekkelijk is om vervolgens te investeren in huizen dan zou dat goed voor starters zijn. Is dat goed voor huidige eigenaren? Dat hangt er denk ik vanaf hoe je naar een huis kijkt. Vroeger was een huis vooral om in te wonen, nu zien velen het als een investering. Het zou goed zijn als dat beeld verandert.
  woensdag 7 april 2021 @ 16:45:44 #96
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198900457
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Meer bouwen lijkt me de enige methode om de markt af te laten koelen, en vooral bouwen in de segmenten waar het tekort het grootst is. En eventueel kantoren ombouwen tot appartementen ivm verminderde vraag naar kantoorruimte. Maar ruimte is nu eenmaal een issue in NL. Als ik kijk naar hoeveel minder groen is in de omgeving waar ik opgegroeid ben in vergelijking met nu, dan zijn er echt zoveel meer huizen, tussen Delft en Rotterdam is het bijna helemaal dichtgebouwd, en toch is het niet genoeg schijnbaar.
Dat dichtbouwen dat is niet goed, er moet juist groen in de stad blijven
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198900523
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat dichtbouwen dat is niet goed, er moet juist groen in de stad blijven
Eens, maar er zijn genoeg plekken waar ruimte geschept kan worden door de veestapel te verkleinen, wat ook helpt met stikstofproblematiek en fijnstof. Maar als het CDA in de regering kmt zal dat niet snel gebeuren.
  woensdag 7 april 2021 @ 16:57:09 #98
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198900663
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Eens, maar er zijn genoeg plekken waar ruimte geschept kan worden door de veestapel te verkleinen, wat ook helpt met stikstofproblematiek en fijnstof.

Maar als het CDA in de regering kmt zal dat niet snel gebeuren.
..
Ik denk van wel

Met het omschakelen naar kringloop landbouw komt er voldoende grond vrij , en daar is een omschakelfonds voor , daar is het CDA zeker wel voor
https://nos.nl/collectie/(...)van-nederlandse-boer

we moeten EU breed de landbouwsubsidies afschaffen dan gaan de verkoopprijzen van de melk vanzelf omhoog
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198900925
Als het CDA en CU voor een flinke inkrimping zijn dat, vooral voor het CDA, een doodsteek zijn naar de volgende verkiezingen toe.
CDA (en VVD) vermelden niks over het inkrimpen van de veestapel, dus ze zijn er zeker niet voor. Ik kan me wel indenken dat het CDA niet op voorhand een inkrimping uitsluit, dan kunnen ze altijd nog zeggen dat ze de inkrimping zoveel mogelijk beperkt hebben. Boeren zijn nu eenmaal een groot deel van hun achterban, en die hebben niet zoveel last van woningnood. Dus het CDA zal misschien wel instemmen met iets van een reductie van de veestapel, maar ze zullen er veel aandoen om dat niet te laten gebeuren, of tot een minimum te beperken.
pi_198901624
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Op zich wel mee eens, bouwers zullen wel bouwen als dat voor hun commercieel aantrekkelijk is. Als het dan niet commercieel aantrekkelijk is om vervolgens te investeren in huizen dan zou dat goed voor starters zijn. Is dat goed voor huidige eigenaren? Dat hangt er denk ik vanaf hoe je naar een huis kijkt. Vroeger was een huis vooral om in te wonen, nu zien velen het als een investering. Het zou goed zijn als dat beeld verandert.
Dat beeld zal vanzelf veranderen als het helemaal geen goede investering blijkt te zijn.

Maar daar moet de overheid wat aan doen eigenlijk, door dus meer huizen te laten bouwen, het tekort terug te dringen, krimpregio's aantrekkelijker te maken... Nou veel plezier dan met je exclusieve lapje grond in de binnenstad van Amsterdam maar dan zijn er voor huurders / voor jezelf, allicht betere keuzes te maken.

Maar eigenlijk is de baseline voor mij dat de politiek zaken moet afwegen... En het belang van beleggers is ondergeschikt aan dat van volkshuisvesting maar dat is mijn opvatting.

Lekker land leef je in als er structureel een tekort is van woningen omdat beleggers daar rijker van worden.

Overigens houdt het ook gewoon in dat er marktfalen zijn, immers, mensen zijn bereid meer geld te betalen voor een goed dan het kost om het te produceren op dat moment.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198902063
Hele normale rijtjeshuizen gaan hier in middelmatige buurten voor 3 ton weg.

Ik vraag me echt af hoe en waar dit gaat eindigen. Ook voor de mensen die zo’n huis voor zoveel geld kopen.
pi_198902394
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 18:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hele normale rijtjeshuizen gaan hier in middelmatige buurten voor 3 ton weg.

Ik vraag me echt af hoe en waar dit gaat eindigen. Ook voor de mensen die zo’n huis voor zoveel geld kopen.
Wie weet zakt het weer in na 10 jaar.

Echter de rente is zelden zo laag geweest... Dat zorgt ervoor dat de betaalbaarheid enorm is toegenomen....
Stel de rente stijgt naar 5% dan gaat het wel behoorlijk de prijs drukken... Maar vergis je niet, als je 10 jaar, 1,5% hebt betaald ipv 5%, heb je al 35% van de koopsom uitgespaard (zonder aflossen that is).

Dus doet het dan erg veel zeer dat de prijzen na 10 jaar 35% gezakt zijn? Misschien een beetje, maar eigenlijk is die prijsdaling dan al gecompenseerd door de lage rente die je altijd hebt betaald.

Moet je alleen wel achteraf narekenen of het huis kopen tegen 5% voordeliger is geweest dan huren. Who knows.

Stel de huidige wereld blijft zoals die is qua rente is wonen in een koopwoning wel gewoon erg snel voordeliger dan huren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198903270
quote:
10s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar eigenlijk is de baseline voor mij dat de politiek zaken moet afwegen... En het belang van beleggers is ondergeschikt aan dat van volkshuisvesting maar dat is mijn opvatting.

Maar bij welke partij zal die in die afweging het belang van beleggers nou net het zwaarste wegen? En wat is de grootste partij, die ook al ruim 10 de premier levert...
pi_198903343
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Komt door immigratie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onderschat de rol van vergrijzing hierin niet. Het is verbazingwekkend moeiljk populatiegroei te schatten, terwijl er maar 4 factoren meespelen: Births, deaths, immigration en emigration.
pi_198905128
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar bij welke partij zal die in die afweging het belang van beleggers nou net het zwaarste wegen? En wat is de grootste partij, die ook al ruim 10 de premier levert...
Dat telt niet vind ik, terry B noemt het het partij kartel...

Maar tis simpel, cultureel rechts van VVD wordt buitengesloten dus dat verzameld zich allemaal in de VVD.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198905160
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Onderschat de rol van vergrijzing hierin niet. Het is verbazingwekkend moeiljk populatiegroei te schatten, terwijl er maar 4 factoren meespelen: Births, deaths, immigration en emigration.
Met interactie effecten van tijd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198906625
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat telt niet vind ik, terry B noemt het het partij kartel...

Maar tis simpel, cultureel rechts van VVD wordt buitengesloten dus dat verzameld zich allemaal in de VVD.
Wybren van Haga verdiend (een deel van zijn) geld met huizenverhuur...Die gaat waar het het hem het beste uitkomt, denk je nu echt dat hij zichzelf in de vingers gaat snijden?
  woensdag 7 april 2021 @ 21:36:38 #108
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198906764
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Onderschat de rol van vergrijzing hierin niet. Het is verbazingwekkend moeiljk populatiegroei te schatten, terwijl er maar 4 factoren meespelen: Births, deaths, immigration en emigration.
Over heel Europa krimpt de bevolking , komt doordat we vrij verkeer van personen en vrije vestiging hebben en een heel hoog verschil in minimumloon
Daarnaast mag men de WW uitkering in ieder land van de EU meenemen

Als ik Bulgaar was dan ging ik ook hier werken en me laten registreren als inwoner bij de gemeente , en dan 4 maand per jaar naar huis met uitkering in de zomer :W

En nu gaat men hier met minimumloon flink verhogen 8)7 8)7 8)7 _O-
We hadden een Unie moeten maken met alleen de groene landen
https://www.populationpyramid.net/bulgaria/2020/



[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-04-2021 21:58:36 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198908576
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Over heel Europa krimpt de bevolking , komt doordat we vrij verkeer van personen en vrije vestiging hebben en een heel hoog verschil in minimumloon
Daarnaast mag men de WW uitkering in ieder land van de EU meenemen

Als ik Bulgaar was dan ging ik ook hier werken en me laten registreren als inwoner bij de gemeente , en dan 4 maand per jaar naar huis met uitkering in de zomer :W

En nu gaat men hier met minimumloon flink verhogen 8)7 8)7 8)7 _O-
We hadden een Unie moeten maken met alleen de groene landen
https://www.populationpyramid.net/bulgaria/2020/

[ afbeelding ]

Wat een verschil tussen de laagste groene en hoogste blauwe! Maar je kunt in NL werken tot je pensioen, en dan je huis verkopen en ergens lekker leven langs de Middellandse Zee. Tenminste als je geen behoefte hebt om je kleinkinderen elke week te zien.

Ik ken een stel in zuidelijk AFrika die in de jaren 80-90 in Almere een huis kochten, met 70k gulden subsidie, na een paar jaar met dik winst verkochten (ipv met de overwaarde een dakkapel erop zetten of een auto kopen ofzo), en weer een nieuw huis, met subsidie, kochten. Paar keer gedaan. Hij was politie agent, zij fysiotherapeute, maar ze verdienden meer geld door hun huizen te verkopen. Toen hebben ze alles verkocht, zijn ze met een auto 5 jaar door Afrika gaan reizen en gesettled in zuidelijk Afrika. Mooi bedrijfje opgebouwd in toerisme, dat ging op een gegeven moment zo goed dat ze vonden dat het te druk werd, dus aantal onderdelen weer verkocht. Die lachen zich de ballen uit de broek. Die zitten nu zonder zorgen in een prachtige lokatie met een eigen gebouwd huis met zwembad.
  woensdag 7 april 2021 @ 23:07:46 #110
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198908738
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat een verschil tussen de laagste groene en hoogste blauwe!
Ja en dan denkt men iets tegen Immigratie te kunne doen , nee dus

Zuid Europa loopt leeg en hun woningen raken overwoekerd
https://goo.gl/maps/QHDFKFX46xfpc1b29


https://goo.gl/maps/KhnBTf154krAZg5A6

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 07-04-2021 23:13:07 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198910776
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat een verschil tussen de laagste groene en hoogste blauwe! Maar je kunt in NL werken tot je pensioen, en dan je huis verkopen en ergens lekker leven langs de Middellandse Zee. Tenminste als je geen behoefte hebt om je kleinkinderen elke week te zien.

Ik ken een stel in zuidelijk AFrika die in de jaren 80-90 in Almere een huis kochten, met 70k gulden subsidie, na een paar jaar met dik winst verkochten (ipv met de overwaarde een dakkapel erop zetten of een auto kopen ofzo), en weer een nieuw huis, met subsidie, kochten. Paar keer gedaan. Hij was politie agent, zij fysiotherapeute, maar ze verdienden meer geld door hun huizen te verkopen. Toen hebben ze alles verkocht, zijn ze met een auto 5 jaar door Afrika gaan reizen en gesettled in zuidelijk Afrika. Mooi bedrijfje opgebouwd in toerisme, dat ging op een gegeven moment zo goed dat ze vonden dat het te druk werd, dus aantal onderdelen weer verkocht. Die lachen zich de ballen uit de broek. Die zitten nu zonder zorgen in een prachtige lokatie met een eigen gebouwd huis met zwembad.
Zuid Afrika? Voor eventjes wellicht. Permanent vestigen tussen die extreme armoede en rommel is voor mij niet bepaald het paradijs.

Aan de andere kant: als je in Almere begonnen bent kijk je daar wellicht anders tegenaan :')
pi_198910825
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Over heel Europa krimpt de bevolking , komt doordat we vrij verkeer van personen en vrije vestiging hebben en een heel hoog verschil in minimumloon
Daarnaast mag men de WW uitkering in ieder land van de EU meenemen

Als ik Bulgaar was dan ging ik ook hier werken en me laten registreren als inwoner bij de gemeente , en dan 4 maand per jaar naar huis met uitkering in de zomer :W

En nu gaat men hier met minimumloon flink verhogen 8)7 8)7 8)7 _O-
We hadden een Unie moeten maken met alleen de groene landen
https://www.populationpyramid.net/bulgaria/2020/

[ afbeelding ]

TimmerFrans bemoeit zich hiermee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 8 april 2021 @ 08:48:49 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198911348
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 07:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

TimmerFrans bemoeit zich hiermee.
Een andere oorzaak van het woningtekort is het beleid van de overheid om zoveel mogelijk ouderen in hun eentje een woning bezet te laten houden
Door verlaging van de AOW met 400 euro voor samenwonende ouderen en het slopen van de bejaardenhuizen waarmee de uitstroom uit de woningmarkt op slot ging
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198911701
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 18:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Hele normale rijtjeshuizen gaan hier in middelmatige buurten voor 3 ton weg.

Ik vraag me echt af hoe en waar dit gaat eindigen. Ook voor de mensen die zo’n huis voor zoveel geld kopen.
Tja een mens moet toch ergens wonen. En het is ook niet per se dat hun woonsituatie voordat ze dat huis kochten minder financiële risico's kende.

Je huis kan bijv. wel over 5 jaar 30.000 euro onder water staan, maar als je was blijven huren en ruim 15.000 euro per jaar aftikt aan je verhuurder was je 75.000 euro kwijt geweest. Doe mij die 30.000 euro onder water dan maar hoor.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  donderdag 8 april 2021 @ 09:35:36 #115
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_198911820
Ook de rijken hebben het niet gemakkelijk in deze tijd.

quote:
VEH: Villatax treft steeds meer huiseigenaren zonder villa

Amersfoort - Steeds meer huiseigenaren worden geraakt door de ‘Villatax’, de extra hoge belasting voor woningen met een WOZ-waarde boven 1.110.000 euro . Vanaf dat bedrag schiet de fiscale bijtelling van het eigenwoningforfait (EWF) van 0,5% naar 2,35%. Dit leidt tot hogere lasten van vaak honderden euro’s per maand. Vereniging Eigen Huis pleit in een brief aan het ministerie van Financiën en BZK voor een koppeling tussen de WOZ-waardeontwikkeling en de indexatie van de villatax met terugwerkende kracht van vijf jaar.
De groei van het aantal ‘miljoenenhuizen’ komt door de snelle stijging van de woningprijzen en de indexatie van de villatax die hier ver bij achter blijft. Het aantal huiseigenaren dat deze extra hoge belasting op het eigen huis betaalt is sinds 2015 verviervoudigd naar ruim 60.000. Door de voortdurende stijging van de huizenprijzen zal dit aantal de komende jaren fors blijven toenemen.

Huizenprijzen stijgen veel sneller dan de grens van de villatax
De gemiddelde WOZ-waarde van woningen is sinds 2015 met bijna 36% gestegen. In dezelfde periode werd de grens van de villatax met slechts met 7% aangepast. Daardoor vallen steeds meer huizen in de categorie waarop de hogere belasting van de villatax van toepassing is. De belasting zet de betaalbaarheid van het wonen voor een groeiende groep eigenaren onder druk.

“Het gaat nu al lang niet meer om de spreekwoordelijke villa’s, maar steeds meer om hoek- en tussenwoningen stelt Karsten Klein, directeur belangenbehartiging bij Vereniging Eigen Huis. ‘Het zijn nu ook gewone rijtjeshuizen in Amsterdam en andere gemeenten in de Randstad die in de naoorlogse jaren als betaalbare woningen zijn gebouwd. Als dit zo doorgaat krijgen ieder jaar steeds meer van deze eigenaren met de villatax te maken.

Betaalbaarheid onder druk
Karsten Klein: ‘Voor iemand die in een huis woont dat sterk in waarde is gestegen nemen de woonlasten fors toe. Het WOZ-prijskaartje dat aan een woning wordt gehangen zegt weinig over de hoogte van het inkomen. Voor mensen met hele normale inkomens en ouderen met een pensioen, die vaak al tientallen jaren in hun huis wonen, kan dat de betaalbaarheid flink onder druk zetten.’

Indien de WOZ-waarde van een woning boven de grens van de villabelasting komt, schiet de bijtelling van het eigenwoningforfait over het bedrag daarboven van 0,5% naar 2,35%. Voor huiseigenaren die dit betreft is de consequentie vaak dat hun renteaftrek ineens omslaat in een bijtelpost. Dit wordt versterkt door de geleidelijke afbouw van de Wet Hillen. Mensen met een kleine of geen renteaftrek krijgen daardoor steeds meer te maken met een forse bijtelling.

Voorbeeld: woonlasten stijgen met 300 euro per maand
Een woning in Utrecht die in 2014 is gekocht voor ¤ 800.000 euro heeft volgens het CBS inmiddels een WOZ-waarde van bijna ¤ 1,3 miljoen. De bijtelling van het eigenwoningforfait bedraagt hierdoor in 2021 ongeveer ¤ 10.000 terwijl dat in 2015 nog ¤ 6.000 was. Als op deze woning een volledige hypotheek rust, betekent dit dat de eigenaar door de villatax maandelijks dit jaar ruim ¤ 300 hogere woonlasten betaalt (bruto).
Over een tijdje kun je ook de villa taks gaan betalen voor je rijtjeswoning in Amsterdam-Noord :P
  donderdag 8 april 2021 @ 10:33:51 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198912576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 09:35 schreef RamboDirk het volgende:
Ook de rijken hebben het niet gemakkelijk in deze tijd.
[..]

Over een tijdje kun je ook de villa taks gaan betalen voor je rijtjeswoning in Amsterdam-Noord :P
In Haarlem al bijna...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198913230
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 07:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Zuid Afrika? Voor eventjes wellicht. Permanent vestigen tussen die extreme armoede en rommel is voor mij niet bepaald het paradijs.

Aan de andere kant: als je in Almere begonnen bent kijk je daar wellicht anders tegenaan :')
Niet in Zuid Afrika :) Zuidelijk Afrika. Maar ook in Zuid Afrika kun je echt wel prachtig wonen, maar gezien het geweld daar, en de inderdaad schrijnende tegenstellingen tussen arm en rijk zou ik er niet willen wonen. Aan de andere kant, als je er woont, en het goed hebt, kun je ook lokaal je steentje bijdragen, wat veel meer helpt dan een paar euro elk jaar in de bus van Unicef stoppen.
  donderdag 8 april 2021 @ 12:03:54 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198913829
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 11:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Niet in Zuid Afrika :) Zuidelijk Afrika. Maar ook in Zuid Afrika kun je echt wel prachtig wonen, maar gezien het geweld daar, en de inderdaad schrijnende tegenstellingen tussen arm en rijk zou ik er niet willen wonen. Aan de andere kant, als je er woont, en het goed hebt, kun je ook lokaal je steentje bijdragen, wat veel meer helpt dan een paar euro elk jaar in de bus van Unicef stoppen.
Willem Alexander had er anders grootste plannen voor een super villa op Maputo
je kunt Urk nier vergelijken met Amsterdam , Alhoewel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198916182
Valt in Nederland nog best mee met de stijgingen _O-

  donderdag 8 april 2021 @ 22:03:39 #120
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_198924188
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 15:09 schreef Heph844 het volgende:
Valt in Nederland nog best mee met de stijgingen _O-

[ afbeelding ]
Zeker, en het loopt behoorlijk gelijk met de huren in tegenstelling tot alle landen behalve Polen
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_198926817
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 15:09 schreef Heph844 het volgende:
Valt in Nederland nog best mee met de stijgingen _O-

[ afbeelding ]
30% stijging in de afgelopen 10 jaar? Klopt dat?
  vrijdag 9 april 2021 @ 11:34:40 #122
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_198930841
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 15:09 schreef Heph844 het volgende:
Valt in Nederland nog best mee met de stijgingen _O-

[ afbeelding ]
Logisch... elk stukje land was hier altijd al vrij kostbaar.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  vrijdag 9 april 2021 @ 11:42:37 #123
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_198930944
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 23:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

30% stijging in de afgelopen 10 jaar? Klopt dat?
Zou goed kunnen, we hadden een dieptepunt in 2014 hè
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_198931095
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 23:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

30% stijging in de afgelopen 10 jaar? Klopt dat?
Als ik zelf een beetje google op gemiddelde huizenprijzen, kom ik op 38%. Weet niet precies welke definitie ze hanteren, misschien is het gecorrigeerd voor inflatie ofzo. Eurostat wordt gevoed door het CBS, dus ik ga er vanuit dat het wel klopt.
pi_198931123
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:34 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Logisch... elk stukje land was hier altijd al vrij kostbaar.
Ja klopt, ons startniveau was relatief hoog. Maar als je ziet dat ze in Duitsland en Oostenrijk stijgingen hebben van 70 tot 80 procent, dan halen ze die achterstand daar heel snel in.
  vrijdag 9 april 2021 @ 12:01:42 #126
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_198931189
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ja klopt, ons startniveau was relatief hoog. Maar als je ziet dat ze in Duitsland en Oostenrijk stijgingen hebben van 70 tot 80 procent, dan halen ze die achterstand daar heel snel in.
Niet meer dan terecht. Als je mocht kiezen tussen het sjieke, zeer schone en statige Wenen of hipster-proof, maar viezig Amsterdam.. dan weet ik het wel. Ik vond de huizenprijzen in Duitse en Oostenrijkse steden altijd al (naast Amsterdam gelegd) zeer goed betaalbaar.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_198931659
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Als ik zelf een beetje google op gemiddelde huizenprijzen, kom ik op 38%. Weet niet precies welke definitie ze hanteren, misschien is het gecorrigeerd voor inflatie ofzo. Eurostat wordt gevoed door het CBS, dus ik ga er vanuit dat het wel klopt.
Maar als ze 2015 als startpunt zouden nemen zou het er dus behoorlijk anders uitzien.
  vrijdag 9 april 2021 @ 12:49:53 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198931714
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar als ze 2015 als startpunt zouden nemen zou het er dus behoorlijk anders uitzien.
Met dat voorbeeld in Utrecht zou het er nog anders uitzien.... van 800.000 in 2014 naar 1.300.000 in 2021
Dat is ruim 61% stijging in 7 jaar. (6 jaar eigenlijk, want de WOZ die ze nu hebben gekregen is per 01-01-2020)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198934180
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met dat voorbeeld in Utrecht zou het er nog anders uitzien.... van 800.000 in 2014 naar 1.300.000 in 2021
Dat is ruim 61% stijging in 7 jaar. (6 jaar eigenlijk, want de WOZ die ze nu hebben gekregen is per 01-01-2020)
Scheelt nogal, maar 30% stijging in 10 jaar, of >60% stijging in 6 jaar.
Een maat van me woonde samen, relatie ging kapot, kocht eigen apartement, de maand voordat alles indonderde. Jaar later ofzo kreeg hij een nieuwe vriendin. Toen zaten ze in de situatie dat ze beiden een huis hadden, en dat konden betalen, maar als ze ze allebei zouden verkopen zouden ze zoveel schuld hebben dat ze nauwelijks een nieuw huis konden kopen, terwijl ze allebei bovenmodaal verdienden. Maar beiden huisjes waren wel erg klein eigenlijk voor samen, op een gegeven moment haar huis voor niet teveel verlies kunnen verkopen. Samengewoond in een klein huis totdat ze haar schuld hadden afgebetaald, vervolgens zijn huis verkocht met weer wat minder verlies (markt trok aan), en gaan huren. Paar jaar gehuurd om zijn verlies af te betalen en toen een nieuwbouw woning gekocht. Die is na een paar nu je al bijna 2 ton meer waard. Nogal een rollercoaster geweest, maar ong 12 jaar verder zitten ze er goed bij nu :)
pi_198934688
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar als ze 2015 als startpunt zouden nemen zou het er dus behoorlijk anders uitzien.
Als het je doel is om tot een zo extreem mogelijke uitkomst te komen moet je je meting laten beginnen in het dal.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2021 16:47:55 ]
pi_198936098
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:01 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]

Niet meer dan terecht. Als je mocht kiezen tussen het sjieke, zeer schone en statige Wenen of hipster-proof, maar viezig Amsterdam.. dan weet ik het wel. Ik vond de huizenprijzen in Duitse en Oostenrijkse steden altijd al (naast Amsterdam gelegd) zeer goed betaalbaar.
Over welke Duitse steden heb je het dan? Want gewilde steden zoals Hamburg, Düsseldorf of München zijn al jaren veel duurder dan Amsterdam. En tegenwoordig betaal je ook in secundaire steden als Aken een stuk meer dan voor iets vergelijkbaars een paar kilometer verderop in Nederland.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 9 april 2021 @ 19:29:55 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198936518
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 15:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Scheelt nogal, maar 30% stijging in 10 jaar, of >60% stijging in 6 jaar.
Een maat van me woonde samen, relatie ging kapot, kocht eigen apartement, de maand voordat alles indonderde. Jaar later ofzo kreeg hij een nieuwe vriendin. Toen zaten ze in de situatie dat ze beiden een huis hadden, en dat konden betalen, maar als ze ze allebei zouden verkopen zouden ze zoveel schuld hebben dat ze nauwelijks een nieuw huis konden kopen, terwijl ze allebei bovenmodaal verdienden. Maar beiden huisjes waren wel erg klein eigenlijk voor samen, op een gegeven moment haar huis voor niet teveel verlies kunnen verkopen. Samengewoond in een klein huis totdat ze haar schuld hadden afgebetaald, vervolgens zijn huis verkocht met weer wat minder verlies (markt trok aan), en gaan huren. Paar jaar gehuurd om zijn verlies af te betalen en toen een nieuwbouw woning gekocht. Die is na een paar nu je al bijna 2 ton meer waard. Nogal een rollercoaster geweest, maar ong 12 jaar verder zitten ze er goed bij nu :)
Zou in principe nog wel om dezelfde woningen kunnen gaan, want in 2014 gekocht was waarschijnlijk op de bodem van de markt de prijs overeen gekomen, en die kan dus wel veel lager zijn geweest dan in 2010.

Als een huis in 2010 ¤ 1.000.000 kostte kan het in 2014 makkelijk ¤ 800.000 gekost hebben, en inmiddels een WOZ van ¤ 1.300.000 hebben.

Zit je toch weer op die 30% sinds 2010.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 april 2021 @ 09:38:06 #133
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199011066
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar als ze 2015 als startpunt zouden nemen zou het er dus behoorlijk anders uitzien.
Qua percentages sowieso, qua verdeling per land geen idee. De meeste landen hier zaten ook in een behoorlijke crisis toen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 23 april 2021 @ 08:55:59 #134
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199120541
https://www.nu.nl/economi(...)n-een-hypotheek.html

Ik denk dat we nog wel even zullen doorstijgen op deze manier...
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_199121039
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 08:55 schreef Fretwork het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)n-een-hypotheek.html

Ik denk dat we nog wel even zullen doorstijgen op deze manier...
Om de huidige normen en rekenmethoden tegen het licht te houden, lijkt me zeker geen verkeerd plan.

Bijvoorbeeld om bij hypotheken met een lange looptijd meer rekening te houden met de betaalbaarheid in plaats van een harde factor 4,5 ongeacht de rente. Daarnaast zitten er allerlei rare gedachtenkronkels in het huidige systeem. Als je bijvoorbeeld als alleenstaande een hypotheek neemt, wordt je maximale leenbedrag gekort met het idee dat je een partner kunt krijgen zonder inkomen. Terwijl je - als er een partner bijkomt - 99 van de 100 keer in gezamenlijk inkomen vooruit gaat. En zo zitten er nog wat vreemde dingen in.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 23 april 2021 @ 12:37:42 #136
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199123200
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Om de huidige normen en rekenmethoden tegen het licht te houden, lijkt me zeker geen verkeerd plan.

Bijvoorbeeld om bij hypotheken met een lange looptijd meer rekening te houden met de betaalbaarheid in plaats van een harde factor 4,5 ongeacht de rente. Daarnaast zitten er allerlei rare gedachtenkronkels in het huidige systeem. Als je bijvoorbeeld als alleenstaande een hypotheek neemt, wordt je maximale leenbedrag gekort met het idee dat je een partner kunt krijgen zonder inkomen. Terwijl je - als er een partner bijkomt - 99 van de 100 keer in gezamenlijk inkomen vooruit gaat. En zo zitten er nog wat vreemde dingen in.
Het effect gaat hoogstwaarschijnlijk niet zijn dat mensen daardoor makkelijker aan een huis komen. Zie alle andere maatregelen van het afgelopen jaar, er is meer bestedingsruimte dus de prijzen stijgen direct mee.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_199133852
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Om de huidige normen en rekenmethoden tegen het licht te houden, lijkt me zeker geen verkeerd plan.

Bijvoorbeeld om bij hypotheken met een lange looptijd meer rekening te houden met de betaalbaarheid in plaats van een harde factor 4,5 ongeacht de rente. Daarnaast zitten er allerlei rare gedachtenkronkels in het huidige systeem. Als je bijvoorbeeld als alleenstaande een hypotheek neemt, wordt je maximale leenbedrag gekort met het idee dat je een partner kunt krijgen zonder inkomen. Terwijl je - als er een partner bijkomt - 99 van de 100 keer in gezamenlijk inkomen vooruit gaat. En zo zitten er nog wat vreemde dingen in.
Hmm, Naja die krengen moeten in 30 jaar afgelost vindt men..

En met lage rentes is het aflossingsdeel gewoon ene stuk significante dan het rente deel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199695643
twitter
pi_199696246
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hmm, Naja die krengen moeten in 30 jaar afgelost vindt men..

En met lage rentes is het aflossingsdeel gewoon ene stuk significante dan het rente deel.
En vooral: het vervallen van de hypotheekrenteaftrek boeit geen drol bij de huidige reis.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200058062
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 09:25 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Tja een mens moet toch ergens wonen. En het is ook niet per se dat hun woonsituatie voordat ze dat huis kochten minder financiële risico's kende.

Je huis kan bijv. wel over 5 jaar 30.000 euro onder water staan, maar als je was blijven huren en ruim 15.000 euro per jaar aftikt aan je verhuurder was je 75.000 euro kwijt geweest. Doe mij die 30.000 euro onder water dan maar hoor.
Zolang je de hypotheek kan betalen is er niks aan de hand als je onder water staat. Gelazer begint pas als je de hypotheek niet meer kan betalen of wil verhuizen. Als je zeker weet dat je ergens langere tijd gaat wonen (en redelijkere wijs het zou kunnen betalen) dan kan je eigenlijk rustig kopen ongeacht de prijs.

Overigens moet je oppassen met huur en hypotheek te vergelijken. Bij huur is het duidelijk hoeveel je maandelijks weg gooit (want dat is je huur).

Bij een hypotheek is dat een stuk minder overzichtelijk, de rente die je betaald gooi je weg, onderhoud van het huis moet je ook mee nemen als kosten post. Daarnaast heb je vaak nog additionele belastingen die er bij komen. Daar tegenover staat dat de kwaliteit van leven in een koopwoning vaak wel beter is (luxere keuken, toilet etc)

Langere termijn is een koopwoning zeker interessanter als een huurwoning, alleen huidge waarde - aankoopprijs is niet hoe je de "winst" moet berekenen.

Daarnaast bouwen eigenaren onbewust eigen vermogen open door de aflossing van het huis en huurders moeten daar andere manieren voor gebruiken. (aandelen, sparen etc). Alleen vaak hebben ze die ruimte niet of doen ze dit niet.
pi_200058293
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 16:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En vooral: het vervallen van de hypotheekrenteaftrek boeit geen drol bij de huidige reis.
Met de huidige lage rente zou het juist een mooi moment zijn om daar mee te stoppen voor alle nieuwe hypotheken (want rente is nu toch laag)

De hoogste impact op de huidige huizenprijzen zal een een rente stijging zijn. Meeste particulieren kijken alleen naar hun maandelijkse lasten en niet wat het huis waard is. Investeerders kunnen minder lenen en andere saaie opties zoals obligaties zijn ineens een stuk interessanter als vastgoed waar je meer werk aan hebt.
pi_200060725
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar als ze 2015 als startpunt zouden nemen zou het er dus behoorlijk anders uitzien.
Het is idd maar net welke tijdspanne pakt. IJsland en Estland zijn bij de vorige crisis snel en hard geraakt dus kan best dat die in 2010 al hun dieptepunt hadden. Bij de wat meer 'volwassen' economieën ging dat trager. Vanaf 2015 zou de grafiek er 100% zeker veel anders uit zien
pi_200064594
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 16:00 schreef descon het volgende:

[..]

Met de huidige lage rente zou het juist een mooi moment zijn om daar mee te stoppen voor alle nieuwe hypotheken (want rente is nu toch laag)

Precies mijn punt. Als je dan ook gelijk het huurwaardeforfait afschaft maakt het helemaal geen drol meer uit.

En het huurwaardeforfait afschaffen is een logisch gevolg van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek: het huurwaardeforfait is samen met de hypotheekrenteaftrek geïntroduceerd omdat het idee was dat als je als je uitgaven (rente) van je inkomen kunt aftrekken je de fictieve inkomsten (uitgespaarde huur) dan bij je inkomen moet optellen.

Gevolg: Belastingstelsel wordt simpeler, bij de huidige rente nauwelijks marktverstoring, bij stijgende rente meer vrije keuze om tussen aflossingsvormen te kiezen, bij verder dalende rente niet het vraagstuk wat er belastingtechnisch met een negatieve hypotheekrente moet gebeuren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200067897
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 16:00 schreef descon het volgende:

[..]

Met de huidige lage rente zou het juist een mooi moment zijn om daar mee te stoppen voor alle nieuwe hypotheken (want rente is nu toch laag)

De hoogste impact op de huidige huizenprijzen zal een een rente stijging zijn. Meeste particulieren kijken alleen naar hun maandelijkse lasten en niet wat het huis waard is. Investeerders kunnen minder lenen en andere saaie opties zoals obligaties zijn ineens een stuk interessanter als vastgoed waar je meer werk aan hebt.
Een argument dus voor crash op woningmarkt bij gelijkblijvende reële rente maar stijgende nominale rentes, met de laatste wordt immers meer geld afgelost wat effect heeft op de betaalbaarheid.

Dus er komt straks inflatie. Rente stijging. Korte termijn dipje huizenprijzen daarop, en dan weer verder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200067914
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 22:44 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Precies mijn punt. Als je dan ook gelijk het huurwaardeforfait afschaft maakt het helemaal geen drol meer uit.

En het huurwaardeforfait afschaffen is een logisch gevolg van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek: het huurwaardeforfait is samen met de hypotheekrenteaftrek geïntroduceerd omdat het idee was dat als je als je uitgaven (rente) van je inkomen kunt aftrekken je de fictieve inkomsten (uitgespaarde huur) dan bij je inkomen moet optellen.

Gevolg: Belastingstelsel wordt simpeler, bij de huidige rente nauwelijks marktverstoring, bij stijgende rente meer vrije keuze om tussen aflossingsvormen te kiezen, bij verder dalende rente niet het vraagstuk wat er belastingtechnisch met een negatieve hypotheekrente moet gebeuren.
Ik weet niet precies hoe het in Japan werkt, daar zijn de rentes al een eeuwigheid laag.. Maar het gaat toch enigszins fout zou je zeggen als de reëele rente negatief wordt? Dan ben je het systeem echt fragiel aan het maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202351304
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met dat voorbeeld in Utrecht zou het er nog anders uitzien.... van 800.000 in 2014 naar 1.300.000 in 2021
Dat is ruim 61% stijging in 7 jaar. (6 jaar eigenlijk, want de WOZ die ze nu hebben gekregen is per 01-01-2020)
En dan is het overbieden er nog niet in meegenomen neem ik aan.
pi_202351322
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 15:57 schreef viceversa het volgende:

[..]
En dan is het overbieden er nog niet in meegenomen neem ik aan.
Jawel
pi_202351631
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 november 2021 15:58 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Jawel
Ah oke :)
pi_206119823
De rekenrente van 5% is weer toepasselijk.
pi_206201833
quote:
3s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:08 schreef Socios het volgende:
De rekenrente van 5% is weer toepasselijk.
bij sommigen is de tien-jaars rente daar al overheen deze week.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206331161
Van de week "onze" verkoopmakelaar gesproken: beleid was bij verkoopmakelaars om relatief lage vraagprijs neer te zetten, zodat zoveel mogelijk potentiële bieders een hoger bod uit zouden brengen.

Echter, nu is het zaak een te hoge vraagprijs neer te zetten, zodat potentiële kopers het idee hebben (of: krijgen) dat ze flink kunnen afdingen op de vraagprijs.

We zullen zien.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206451762
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:05 schreef blomke het volgende:
Van de week "onze" verkoopmakelaar gesproken: beleid was bij verkoopmakelaars om relatief lage vraagprijs neer te zetten, zodat zoveel mogelijk potentiële bieders een hoger bod uit zouden brengen.

Echter, nu is het zaak een te hoge vraagprijs neer te zetten, zodat potentiële kopers het idee hebben (of: krijgen) dat ze flink kunnen afdingen op de vraagprijs.

We zullen zien.....
Ben benieuwd hoe of wat de komende tijd... Maar ik zie datzelfde hier bij appartementen nog niet zo. Mocht dat wel zo zijn, dan is er ineen keer een flinke hap van de prijs afgegaan, want flink overbieden was voorheen met zelfs een iets hogere prijs de norm.

Dat zou veel groter zijn dan die 6% daling van de NVM.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:50:23 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206451847
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:42 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe of wat de komende tijd... Maar ik zie datzelfde hier bij appartementen nog niet zo. Mocht dat wel zo zijn, dan is er ineen keer een flinke hap van de prijs afgegaan, want flink overbieden was voorheen met zelfs een iets hogere prijs de norm.

Dat zou veel groter zijn dan die 6% daling van de NVM.
Zal per locatie en segment ook verschillen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206451915
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:42 schreef Anton91 het volgende:
Ben benieuwd hoe of wat de komende tijd... Maar ik zie datzelfde hier bij appartementen nog niet zo. Mocht dat wel zo zijn, dan is er ineen keer een flinke hap van de prijs afgegaan, want flink overbieden was voorheen met zelfs een iets hogere prijs de norm.
Ik houd je wel op de hoogte....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206452180
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:05 schreef blomke het volgende:
Van de week "onze" verkoopmakelaar gesproken: beleid was bij verkoopmakelaars om relatief lage vraagprijs neer te zetten, zodat zoveel mogelijk potentiële bieders een hoger bod uit zouden brengen.

Echter, nu is het zaak een te hoge vraagprijs neer te zetten, zodat potentiële kopers het idee hebben (of: krijgen) dat ze flink kunnen afdingen op de vraagprijs.

We zullen zien.....
Die van mij wou een realistische verkoopprijs vragen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206551648
twitter

twitter


[ Bericht 33% gewijzigd door Houtenbeen op 04-11-2022 00:39:32 ]
  zaterdag 5 november 2022 @ 14:00:19 #157
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206565645
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die van mij wou een realistische verkoopprijs vragen
Dat lijkt me niet dom
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_206566071
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat lijkt me niet dom
klopt, want mijn huis is in 3 weken verkocht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 5 november 2022 @ 15:46:32 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206566310
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 15:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt, want mijn huis is in 3 weken verkocht
A-label en gasloos toch?
Gefeliciteerd!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206566712
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 15:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
A-label en gasloos toch?
Gefeliciteerd!
klopt. Er waren een paar beleggers bij, maar die vielen per definitie af bij mij. Een stel die heel enthousiast was heb ik het gegund.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206566787
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt. Er waren een paar beleggers bij, maar die vielen per definitie af bij mij. Een stel die heel enthousiast was heb ik het gegund.
En dat heeft je hoeveel gekost t.o.v. de beleggers?
pi_206566795
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 16:42 schreef wpor het volgende:

[..]
En dat heeft je hoeveel gekost t.o.v. de beleggers?
niks, want de beleggers deden geen bod, want ik wil niet dakloos worden per 1 januari.
De overdrachtdatum is niet onderhandelbaar heb ik tegen mijn makelaar gezegd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206568356
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 16:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
niks, want de beleggers deden geen bod, want ik wil niet dakloos worden per 1 januari.
De overdrachtdatum is niet onderhandelbaar heb ik tegen mijn makelaar gezegd.
Oke, omdat je zegt dat het dat stel gegund hebt. Of hadden ze ook het hoogste bod? 😜
pi_206568566
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 19:24 schreef wpor het volgende:

[..]
Oke, omdat je zegt dat het dat stel gegund hebt. Of hadden ze ook het hoogste bod? 😜
er waren meerdere biedingen en die waren allemaal dicht bij elkaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')