Waar de huizenmarkt besproken wordTquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 10:24 schreef Leandra het volgende:
Hmmz... na 7 jaar zijn de plaatjes een beetje dood
Eens even kijken wat er nu in de OP kan, suggesties?
Gaat dat om woonlasten of woningprijzen?quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Interessant artikel en grafiekje vanochtend in het FD. Als je de huidige huizenprijzen corrigeert voor inflatie is er 'maar' een prijsstijging van 12% ten opzichte van 2003. Ten opzichte van het besteedbaar inkomen zijn huizen op dit moment zelf 4% goedkoper dan 17 jaar geleden (en nog meer ten opzichte van de vorige piek in 2008).
[ afbeelding ]
Ik ga eens op zoek naar het achterliggende AFM-rapport.
De prijzen.quote:Op vrijdag 13 november 2020 08:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Gaat dat om woonlasten of woningprijzen?
Voor woonlasten heb je dan ook nog het voordeel van een lage rente (maar wel "verplichte" aflossing en minder aflossingsvrij zoals in 2003)... huizen zijn nu naar mijn mening vandaag de dag erg betaalbaar, mits je een hypotheek kunt krijgen (en zolang de rente laag is/blijft).quote:
De netto maandlasten voor een hypotheek van een ton inclusief aflossing zijn op dit moment niet of nauwelijks hoger dan de nettomaandlasten van een ton aan aflossingsvrije hypotheek 15 jaar geleden.quote:Op donderdag 10 december 2020 11:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voor woonlasten heb je dan ook nog het voordeel van een lage rente (maar wel "verplichte" aflossing en minder aflossingsvrij zoals in 2003)... huizen zijn nu naar mijn mening vandaag de dag erg betaalbaar, mits je een hypotheek kunt krijgen (en zolang de rente laag is/blijft).
En toen vonden veel mensen de woonlasten ook zo betaalbaar dat de huizenprijzen stegen en stegen. Alleen volgde kort daarop de kredietcrisis.quote:Op donderdag 10 december 2020 12:29 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De netto maandlasten voor een hypotheek van een ton inclusief aflossing zijn op dit moment niet of nauwelijks hoger dan de nettomaandlasten van een ton aan aflossingsvrije hypotheek 15 jaar geleden.
Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 18:46 schreef satecl het volgende:
Laten ze eens beginnen met de huurinkomsten van husjesmelkers in box 1 te belasten. Dan gaat heel veel schelen.
Dat mag nu ook. Je mag een aflossingsvrije hypotheek nemen. Er is nu ook een toename van de mixen.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Reply even naar een ander topic verplaatst omdat dit nog maar vrij weinig met Corona te maken heeft.
[..]
Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.
Wat naar mijn idee eerder zou helpen, is om het hele verplichte aflossen nog eens tegen het licht te houden. We moeten niet terug naar de volledig aflossingsvrije hypotheken maar je zou ook bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij kunnen toestaan. Het huidige beleid met 100% aflossing leidt vooral tot een ontrekking van geld uit de consumptie en een opstapeling van geld (in stenen) bij generaties die al langer huizen bezitten. Daar heeft niemand iets aan, behalve de erfbelasting.
Met bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij zou je financiële speelruimte bij starters creëren, de consumptie aanjagen en nog steeds de robuustheid hebben dat dipjes in de woningmarkt niet direct tot persoonlijke drama's leiden.
Maar wel met fiscale nadelen en zonder positieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag. Als je de fiscale nadelen nou eens zou afschaffen (En dan hoef je niet een terug naar de gekkigheid van voor 2013, bijv. 'je mag de hypotheekrente van elke hypotheekvorm, maar wel alleen voor een bedrag alsof het een anuïteitenhypotheek is').quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:17 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat mag nu ook. Je mag een aflossingsvrije hypotheek nemen. Er is nu ook een toename van de mixen.
Negatieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag zelfs.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Maar wel met fiscale nadelen en zonder positieve gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag. Als je de fiscale nadelen nou eens zou afschaffen (En dan hoef je niet een terug naar de gekkigheid van voor 2013, bijv. 'je mag de hypotheekrente van elke hypotheekvorm, maar wel alleen voor een bedrag alsof het een anuïteitenhypotheek is').
En dan het maximale hypotheekbedrag baseren op het uitgavenpatroon van de hypotheekgever en de daadwerkelijke maandlasten in plaats van een 'one-size-fits-all'-nibud sommetje.
Vanuit een macro-economisch perspectief snap dat streven naar 100% aflossing niet zo goed. Een zekere mate van aflossing is absoluut zinvol, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel, omdat het de markt minder gevoelig maakt voor pieken en dalen. Maar het volledig aflossingen leidt imho vooral tot het oppotten van geld in stenen dat ergens anders in de economie veel meer zou opleveren.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens vind ik het prima, als iemand en deel aflossingsvrij heeft dan mag van mij het recht op HRA volledig vervallen, maar goed, dat zou bij aflossingsvrije hypotheken imho sowieso moeten vervallen.
Aflossingsvrij icm HRA heeft het hele HRA-systeem dat al 100 jaar bestond in minder dan 30 jaar naar de filistijnen geholpen.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Vanuit een macro-economisch perspectief snap dat streven naar 100% aflossing niet zo goed. Een zekere mate van aflossing is absoluut zinvol, zowel voor het individu als voor de maatschappij als geheel, omdat het de markt minder gevoelig maakt voor pieken en dalen. Maar het volledig aflossingen leidt imho vooral tot het oppotten van geld in stenen dat ergens anders in de economie veel meer zou opleveren.
Het oude systeem was dat het lenen maximaal stimuleerde. Dat hoeft dan ook weer niet. Je zou het systeem wel zo kunnen maken dat je qua hypotheekrenteaftrek geen voor- of nadeel ondervindt van de hypotheekvorm. Dus bijvoorbeeld iedereen aftrek alsof het een annuïtaire hypotheek is, ongeacht de werkelijk hypotheekvorm. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je dan elk jaar minder aftrek maar ook geen voor of nadeel t.o.v. een annuïteitenhypotheek.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aflossingsvrij icm HRA heeft het hele HRA-systeem dat al 100 jaar bestond in minder dan 30 jaar naar de filistijnen geholpen.
Dus als je aflossingsvrij wilt lenen dat moet je dat wat mij betreft zelf weten, maar ik vind dat er dan geen recht op HRA zou moeten zijn, want het is funest voor het HRA-systeem, het is puur misbruik van het systeem.
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het oude systeem was dat het lenen maximaal stimuleerde. Dat hoeft dan ook weer niet. Je zou het systeem wel zo kunnen maken dat je qua hypotheekrenteaftrek geen voor- of nadeel ondervindt van de hypotheekvorm. Dus bijvoorbeeld iedereen aftrek alsof het een annuïtaire hypotheek is, ongeacht de werkelijk hypotheekvorm. Bij een aflossingsvrije hypotheek heb je dan elk jaar minder aftrek maar ook geen voor of nadeel t.o.v. een annuïteitenhypotheek.
Het huidige systeem leidt onvermijdelijk over (30-(2021-2013)=)22 jaar tot topics over bejaarden die van de gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten en starters die op een houtje bijten.
Let's agree to disagree...quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens.
Aflossingsvrije hypotheken hebben imho zo'n schade aan het HRA-systeem gedaan dat ik vind dat het recht op HRA simpelweg zou moeten komen te vervallen bij een aflossingsvrije hypotheek.
Dat het ook annuïtair verrekend kan worden snap ik, maar dat kan de BD al niet bij een annuïtaire hypotheek, laat staan bij een aflossingsvrije, maar dan blijft staan dat ik het recht op HRA bij een aflossingsvrije hypotheek ongewenst vind, en dat vooral gebaseerd op het misbruik van de HRA waar de aflossingsvrije hypotheek voor staat.
Gewoon geen recht meer; wie nog recht op HRA wil hebben sluit maar over naar annuïtair.
Overigens vind ik wel dat banken daar aan mee moeten werken en dat niet onmogelijk moeten maken door hoge boetes voor het voortijdig omzetten.
Geen probleem, daar zijn discussies immers voor: het uitwisselen van ideeën..... je hoeft het niet met elkaar eens te worden als je elkaar en elkaars mening maar gewoon respecteert.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Let's agree to disagree...Op die laatste zin na dan
50%, 30 jaar inflatie. Dat is dus maar een fractie van je huidige hypotheeklasten, zelfs bij de huidige minimale inflatie hooguit 20%.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:03 schreef GSbrder het volgende:
50% aflossingsvrij is onder deze rentestanden gewoon prima, mits je dit over 30 jaar nog kunt betalen.
Met al die ontzagwekkende hoeveelheid aan miljarden Q.E.D. Zitten we nog steeds met een extreem lage rente ipv de inflatie steeg. Daar zijn ze mee gestopt... Ik zie de rente komende jaren eerder nog meer dalen en negatief worden. Alhoewel we niet weten wat covid doet en al die steunpakketten die vrijwel rechtstreeks aan de burger gegeven wordenquote:Op vrijdag 11 december 2020 09:43 schreef Agronoom2 het volgende:
[..]
En toen vonden veel mensen de woonlasten ook zo betaalbaar dat de huizenprijzen stegen en stegen. Alleen volgde kort daarop de kredietcrisis.
Het feit dat mensen nu aflossen maakt dat risico kleiner. Laat onverlet dat een stijging in de hypotheekrente forse gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Reply even naar een ander topic verplaatst omdat dit nog maar vrij weinig met Corona te maken heeft.
[..]
Ik vraag me af of dit nou echt zoden aan de dijk zet. Als de huurinkomsten in box 1 vallen, betekent dit automatisch dat de aankoop van het pand in box 1 aftrekbaar word. Ik denk niet dat iemand daar iets mee opschiet.
Wat naar mijn idee eerder zou helpen, is om het hele verplichte aflossen nog eens tegen het licht te houden.
Ze kunnen voor huizen tot een bepaald bedrag ook gewoon de huisvestingsvergunning weer invoeren; volgens mij hebben sommige steden die nog voor sociale huur, maar in de jaren 70/80 was het heel gewoon dat je een huisvestingsvergunning moest hebben om een huis te kunnen kopen, dan kon je dus met 3 keer modaal geen goedkoop huisje of flatje kopen.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 19:05 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.
Ik zie niet direct het probleem van investeerders die huizen verhuren, de excessen daargelaten. Ook in huurhuizen wonen mensen, netto verdwijnt er geen enkele woning van de markt.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 19:05 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een bewoningsplicht wordt ingevoerd. EEn huis is wat mij betreft niet iets wat perse aan Investeerders overgelaten moet worden. Met de huidige schaarste en het feit dat een dak boven je hoofd een grondrecht is net als zorg mag het huizenkapitalisme van mij best ontzettend ontmoedigd worden. Investeer maar ergens anders in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |