abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195864530
In navolging van de welbekende salaristopicreeks geef ik hierbij het startschot voor een reeks waar men het kan hebben over netto vermogen.

Wat is je netto vermogen en hoe bereken je het?
Simpel: Waarde van al je financiële bezittingen minus eventuele schulden.

Het welbekende vragenlijstje in aangepast vorm:

01. Netto vermogen:
02. Opbouw vermogen:
03. Bronnen van vermogen:
04. Bedrijfstak:
05. Functie:
06. Aantal uren per week dat je werkt:
07. Opleiding:
08. Leeftijd:
09. Werkervaring:
10. Tevreden?:
11. (Door)Groei mogelijkheden:
pi_195864548
Te begint.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tirza- op 26-10-2020 15:18:19 ]
pi_195865573
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195866405
SPOILER
pi_195867086
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 12:43 schreef Tirza- het volgende:
Te begint.

SPOILER
Ts kan niet zo goed rekenen: 140+135-115+175-120=205.
Je bent nog rijker dan je denkt! Fantastisch toch?
pi_195867099
[quote]0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:13 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
pi_195867134
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:13 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ts kan niet zo goed rekenen: 140+135-115+175-120=205.
Je bent nog rijker dan je denkt! Fantastisch toch?
Sorry, zal even aanpassen. 10k margin of error.
pi_195868684
Even een lokpost voor wat vaste stamgasten van de salaristopicreeks. Ik realiseer me anders dan voorheen dat mijn situatie niet representatief is maar zo buitengewoon is het ook weer niet toch?

@Rene @phpmystyle @Sport_Life @GSbrder @investeerdertje @bamibij @nostra @LXIV @Mishu @leeell
  maandag 26 oktober 2020 @ 17:13:28 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195868978
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:54 schreef Tirza- het volgende:
Even een lokpost voor wat vaste stamgasten van de salaristopicreeks. Ik realiseer me anders dan voorheen dat mijn situatie niet representatief is maar zo buitengewoon is het ook weer niet toch?

@:Rene @:phpmystyle @:Sport_Life @:Gsbrder @:investeerdertje @:bamibij @:nostra @:LXIV @:mishu @:leeell
Ik vind gezin de leeftijden de vermogens wel buitengewoon. Toen ik 25 was had ik misschien 60K in guldens, maar dat was omdat ik 10 maanden VN-soldaat geweest was. Ik kende niemand die zoveel geld had van mijn leeftijd.
The End Times are wild
pi_195869149
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind gezin de leeftijden de vermogens wel buitengewoon. Toen ik 25 was had ik misschien 60K in guldens, maar dat was omdat ik 10 maanden VN-soldaat geweest was. Ik kende niemand die zoveel geld had van mijn leeftijd.
Je hebt dan waarschijnlijk gestudeerd en daardoor niet de mogelijkheid om voltijd te werken, geld te sparen en eventueel te investeren. Ik heb niet gestudeerd dus wellicht zou je een jaar of vijf bij mijn leeftijd op moeten tellen voor een natuurgetrouwer beeld.
pi_195869616
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 12:43 schreef Tirza- het volgende:
Te begint.

SPOILER
Huh, jij was toch kapster en woont bij je ouders?
pi_195869642
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Huh, jij was toch kapster en woont bij je ouders?
Ja, klopt, hoezo?
pi_195869707
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:52 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Ja, klopt, hoezo?
Dat je verhalen rammelen
pi_195869720
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:55 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Dat je verhalen rammelen
Vertel?
pi_195869775
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:22 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Je hebt dan waarschijnlijk gestudeerd en daardoor niet de mogelijkheid om voltijd te werken, geld te sparen en eventueel te investeren. Ik heb niet gestudeerd dus wellicht zou je een jaar of vijf bij mijn leeftijd op moeten tellen voor een natuurgetrouwer beeld.
Wat snap je niet aan VN-soldaat?
pi_195869835
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan VN-soldaat?
Dat was toch maar voor tien maanden en je hebt toch ook een opleiding nodig om dat te worden?
pi_195869851
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:00 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Dat was toch maar voor tien maanden en je hebt toch ook een opleiding nodig om dat te worden?
Die opleiding noemt men dienstplicht en de vergoeding noemt men fooi. Het is een valse start van de rest van je carrière
  Moderator maandag 26 oktober 2020 @ 18:55:19 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195870882
plm 180000. 31 jaar. Oa door een huis diep in de crisis gekocht te hebben, daarna een nieuwbouw aan het eind van de crisis gekocht te hebben en het huis, doordat hiet nieuwbouwhuis nog gebouwd werd, aan het begin van de prijsstijgingen verkocht te hebben.
Hoe en wat vindt mn partner / tevens lurkend FOK!ker niet zo gezellig dat ik dat hier uitgebreid neerzet.

Vetes graag elders uitvechten. Lekker in de DM's of zo

[ Bericht 31% gewijzigd door Rene op 26-10-2020 19:06:09 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195870963
Geeft hetzelfde beeld als het salaristopic; ver boven gemiddeld allemaal :D
pi_195871052
SPOILER
pi_195871069
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:54 schreef Tirza- het volgende:

@:Rene @:phpmystyle @:Sport_Life @:Gsbrder @:investeerdertje @:bamibij @:nostra @:LXIV @:mishu @:leeell
Nee, voor Fok-begrippen is het héél normaal :+ Niet doorhebben dat dit totaal niet representatief is... :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195871375
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:01 schreef bamibij het volgende:
Voor mijzelf is het ook deels geluk. Ik heb tot nu toe altijd een goed salaris gehad, maar ook prive eea opgegeven omdat ik altijd hard heb gewerkt en dat heeft uiteindelijk boven mijn priveleven gestaan. Maar daarnaast heb ik ook mijn woning in 2015 gekocht (getekend voor nieuwbouw) en achteraf gezien was dat natuurlijk een hele goede tijd om te kopen, maar dat weet je altijd pas achteraf.

SPOILER
  maandag 26 oktober 2020 @ 19:48:06 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195871854
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Die opleiding noemt men dienstplicht en de vergoeding noemt men fooi. Het is een valse start van de rest van je carrière
Dat was toen netto 5000 gulden per maand (toelage). Verdiende veel meer dan mijn vader op mijn 23-ste
The End Times are wild
pi_195873092
quote:
6s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:55 schreef Rene het volgende:
plm 180000. 31 jaar. Oa door een huis diep in de crisis gekocht te hebben, daarna een nieuwbouw aan het eind van de crisis gekocht te hebben en het huis, doordat hiet nieuwbouwhuis nog gebouwd werd, aan het begin van de prijsstijgingen verkocht te hebben.
Hoe en wat vindt mn partner / tevens lurkend FOK!ker niet zo gezellig dat ik dat hier uitgebreid neerzet.

[modbreak]Vetes graag elders uitvechten. Lekker in de DM's of zo[/modbreak]
Het komt dus (bijna) volledig voort uit vastgoed alhoewel dat destijds niet je bedoeling was toen je die eerste woning kocht (toch?): smaakt dat niet naar meer?
pi_195873182
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, voor Fok-begrippen is het héél normaal :+ Niet doorhebben dat dit totaal niet representatief is... :N
Inmiddels weet ik het wel maar heb er lange tijd niet bij stil gestaan omdat ik veel aan het werk was en (daardoor) best wel een tunnelvisie had maar geen heel bijzonder werk had verder.

Wat ik echter interessanter vind is om te achterhalen wat wél 'normaal' is, vooral voor de gemiddelde dertiger.
  Moderator maandag 26 oktober 2020 @ 21:02:53 #26
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195873598
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:39 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Het komt dus (bijna) volledig voort uit vastgoed alhoewel dat destijds niet je bedoeling was toen je die eerste woning kocht (toch?): smaakt dat niet naar meer?
Vastgoed. Vergoedingen en sparen.
Ja. Het smaakt naar meer. Ons nieuwe huis is in aanbouw :)
pi_195873672
quote:
Zijn rijke fokkers :P
pi_195873842
Ben 37 en heb 35.000 'vermogen'.

Dat is 25k op de bank en 10k in bezit zoals autootje en wat spul voor m'n parttime micro onderneminkje/hobby.

Tevreden? Het is beter dan niks. Was het verleden wat relaxter voor me geweest dan had ik nu meer gehad.

Heb vooral spijt dat ik niet eerder aan een simpele vaste baan ben begonnen. Daar had ik toen de energie niet voor. Nu ik die heb is het makkelijker sparen, zij het dat dit tergend langzaam gaat. Hopelijk binnen een paar jaar een huisje/appartementje kunnen kopen om tegen pensioenleeftijd in ieder geval geen huur meer te hoeven betalen.

Oh en heel veel mensen hebben gewoon zo goed als niks op de bank. Toch regelmatig gehoord bij bedrijven dat als het salaris ook maar een dag te laat wordt overgemaakt dat al heel wat mensen ongeduldig gaan bellen... Dus zo bezien doe ik het dan toch weer netjes:)

[ Bericht 16% gewijzigd door tstile op 26-10-2020 21:44:28 ]
pi_195874114
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat was toen netto 5000 gulden per maand (toelage). Verdiende veel meer dan mijn vader op mijn 23-ste
De uitzending wel. Maar de rest van je dienstplicht niet ;) maar nog steeds een fooi als je het af zet tegen de "gewerkte" uren.

quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:43 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Inmiddels weet ik het wel maar heb er lange tijd niet bij stil gestaan omdat ik veel aan het werk was en (daardoor) best wel een tunnelvisie had maar geen heel bijzonder werk had verder.

Wat ik echter interessanter vind is om te achterhalen wat wél 'normaal' is, vooral voor de gemiddelde dertiger.
https://longreads.cbs.nl/(...)gen-van-huishoudens/
pi_195874815
SPOILER
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 06:33:10 #31
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_195877692
quote:

[..]

Normaal voor de gemiddelde 30-er is niet het denken aan kapitaal en eigen vermogen, maar het denken over het einde van de maand of de vakantie.

Degene die er iets meer over nadenken noemen het sparen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:26:35 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195877932
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 06:33 schreef XL het volgende:

[..]

Normaal voor de gemiddelde 30-er is niet het denken aan kapitaal en eigen vermogen, maar het denken over het einde van de maand of de vakantie.

Degene die er iets meer over nadenken noemen het sparen
Klopt wel. Zelf zo’n dertiger die wat wisselend ermee omspringt. Soms hebben we mazzel dat fe maand voorbij is en soms eindigt hij te laat. De ene maand komen we 500 tekort en de andere is het over. Genieten is het belangrijkste.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:39:29 #33
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_195878026
misschien wasmachines, tv's, koelkast ook meerekenen wanneer we consumptiegoederen als auto's ook meetellen als vermogen :')
pi_195878217
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:39 schreef RamboDirk het volgende:
misschien wasmachines, tv's, koelkast ook meerekenen wanneer we consumptiegoederen als auto's ook meetellen als vermogen :')
Ja ik vind dit dus ook een vraag die iets lastiger te beantwoorden is, natuurlijk gelden consumptiegoederen niet. Maar als ik deze vraag moet beantwoorden moet ik de polissen van begravenis verzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen even opzoeken.
pi_195878876
quote:

[..]

Gemiddeld spaarvermogen is rond de 20k voor een gezin, maar is wel scheef verdeeld. Er zijn dus veel meer mensen met minder dan met meer.
Ongeveer grof gezegd heeft 50% van de Nlers een eigen huis. De overwaarde is ook scheef verdeeld en afhankelijk van leeftijd. Hoe jonger hoe minder kans op overwaarde. Hoe jonger hoe meer kans op onderwaarde.

Jouw situatie is trouwens niet alleen niet representatief maar zeldzaam tot ongeloofwaardig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:51:19 #36
256666 leeell
I know you're lonely
pi_195880740
SPOILER
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_195881442
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:51 schreef leeell het volgende:
SPOILER
Je bent op je tweeëntwintigste al afgestudeerd, toch een wild studentenleven gehad of?
pi_195881659
SPOILER
pi_195882518
Wow... zijn jullie nou zo rijk of ben ik nou zo "arm" (zo ervaar ik mijn financiële status trouwens niet, kan prima rondkomen en leuke dingen doen).

Even mijn sommetje om tegengas te geven ;)

SPOILER
pi_195882752
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wow... zijn jullie nou zo rijk of ben ik nou zo "arm"
Je doet t prima. Er zijn zat mensen die nog geen maand zonder inkomen kunnen:) Maar die houden zich hier angstvallig stil :s)

Als ik echt rijk was zou ik me trouwens ook stilhouden. Internet vergeet niets en heb geen zin in spooktelefoontjes die me in een zwak moment m'n vermogen af zouden troggelen.
pi_195882990
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:44 schreef tstile het volgende:

[..]

Je doet t prima. Er zijn zat mensen die nog geen maand zonder inkomen kunnen:) Maar die houden zich hier angstvallig stil :s)

Als ik echt rijk was zou ik me trouwens ook stilhouden. Internet vergeet niets en heb geen zin in spooktelefoontjes die me in een zwak moment m'n vermogen af zouden troggelen.
Dank je! Het scheelt dat ik uit een "arm" gezin kom (soms moest mijn moeder keuze maken tussen eten of wc-papier kopen. Daarbij we dus onze billen met reclamefolderd afveegden), die armoe heeft maar drie jaar geduurd, maar het heeft me wel geleerd om van minder meer te genieten. Toen ik uit huis ging leefde ik van stufi, en daarna een wajong. De wajong is hoger dan stufi, maar ik heb mijn uitgavepatroon niet veranderd, waardoor ik wat spaargeld heb en soms ook ongehoord wat leuks kan doen.

Dat van die spooktelefoontjes is een slimme idd. Scheelt dat er bij mij niet veel te halen is :+ ach, armoe en rijkdom is relatief toch
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:56:33 #42
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_195883074
Leuk te zien dat al die fokkers die tig overuren per week maken wel gewoon kunnen fokken midden in de werkweek.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:18:57 #43
256666 leeell
I know you're lonely
pi_195885552
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:36 schreef Tirza- het volgende:

[..]

Je bent op je tweeëntwintigste al afgestudeerd, toch een wild studentenleven gehad of?
Ik heb nog wat buitenlandse avonturen gehad tijdens / na mn eerste job. Dus een jaar of 6/7 gestudeerd (niet helemaal aangeschakeld)

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:56 schreef mrPanerai het volgende:
Leuk te zien dat al die fokkers die tig overuren per week maken wel gewoon kunnen fokken midden in de werkweek.
Wat voor jou midden in de werkweek is, is voor een ander een enkele tijdzone die relevant is.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_195885679
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wow... zijn jullie nou zo rijk of ben ik nou zo "arm" (zo ervaar ik mijn financiële status trouwens niet, kan prima rondkomen en leuke dingen doen).

Even mijn sommetje om tegengas te geven ;)

SPOILER
Ik denk dat je 95% van de reacties hier met een korreltje zout kan nemen.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:35:44 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195885782
Iedereen die hier bij de vermogensberekening de hypotheek van de waarde van het huis aftrekt en vervolgens de overwaarde als vermogen neerzet is de enige eigenaar van dat huis?
Of moet de overwaarde (en het spaargeld) nog gedeeld worden met een partner?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:02:40 #46
104963 ETA
European Travel Author
pi_195886298
Ja, wat is nu vermogen? Ik zie sommigen een auto erbij staan. Zijn beleggingen ook vermogen? En "alternatieve beleggingen" zoals crowdfunding, crypto? En vaak zit een groot deel van het vermogen in een huis, hoe telt dat? Dan is je vermogen meestal grotendeels bepaald door je geschatte waarde van je huis. Aangezien het een schatting is, wat zegt het getal nog?

Ik snap dat het leuk is te vergelijken, maar dan kan je vraag beter opsplitsen zonder een totale optelsom maken:

Vraag dan deze punten:
• Liquide middelen: Bankrekening, cash, direct opneembare spaarrekeningen
• Investeringen: Aandelen, investeringen, crypto, etc... iets wat niet meteen opneembaar is.
• Woning: Als koop -> Hypotheek / geschatte waarde?
• Overige schulden
• Bijzondere bezittingen: Een 12m zeilboot, een noemenswaardig nieuwe dure auto, een picasso, etc...

+ de vragen over inkomen.

Vooral verhouding liquide middelen vs investeringen is interessant.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:04:00 #47
189961 ex
aperture science
pi_195886327
SPOILER
Mijn focus is FIRE, ik wil over ongeveer 7 jaar kunnen stoppen met werken. Na jaren niet echt focussen op groei/sparen ben ik dat nu 1,5 jaar wel aan het doen en groeit het vermogen behoorlijk snel (zie het stukje over hoe onze verloning werkt). Hopelijk over zo'n 5 jaar dat ik niet meer MOET werken en hopelijk over 7 of 10 jaar dat ik ook echt achterover kan met hetzelfde uitgaven patroon.

Lastige is wel dat ik nu in het buitenland woon en nog niet zeker weet waar ik wil eindigen over die 7 of 10 jaar en dat maakt het lastig langere termijnkeuzes te maken.
The cake is a lie!
pi_195892281
Op dit moment +/- 50.000 op de bank aan spaargeld. Spaardoel: verhuizen over 1,5/2 jaar, zonder heel veel mijn hypotheek te verhogen.
Sparen gaat gelukkig voorspoedig i.v.m. het draaien van storingsdiensten en overuren.
Verder ongeveer 140.000 hypotheek op huis met huidige verkoopwaarde van ongeveer 210.000.
Leeftijd: 29.
pi_195894931
Het gros van de vermogens zit bij de meeste mensen in de overwaarde van het huis. Iedereen die al bijv 5 jaar of langer een koophuis heeft heeft al gauw een overwaarde van een ton of meer.
pi_195915968
Van mij mag de waarde van de huizen best halveren, goed voor de starters en bovendien kan ik er een appartement bij kopen voor de verhuur. Ik vind appartementen nu veel te duur.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2020 22:44:13 ]
pi_195916543
quote:
Salaris topic was enigszins wel leuk, maar snap het nut van netto vermogen niet zo.

Waarde van bedrijven kan je moeilijk taxeren, vooral nu.
Investeringen en beleggingen kunnen wel schommelen met tienduizenden euro's per dag.

Dat gezegd te hebben ben ik natuurlijk allang zolderkamer miljonair zoals elke fokker
pi_195920257
quote:
6s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:55 schreef Rene het volgende:

[modbreak]Vetes graag elders uitvechten. Lekker in de DM's of zo[/modbreak]
onder de plak zitten bij je vrouw :')
pi_195921186
Hier is toch al een ander opschep topic over?
pi_195921880
SPOILER
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_195922185
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 22:37 schreef NightDancert het volgende:
Het gros van de vermogens zit bij de meeste mensen in de overwaarde van het huis. Iedereen die al bijv 5 jaar of langer een koophuis heeft heeft al gauw een overwaarde van een ton of meer.
De goedkoopste koopwoning toen was 5 ton?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195922310
quote:
Digitale penis syndroom ;)

Maar ja mensen die denken financieel succesvol te zijn zullen eerder posten als mensen die zich aan de onderkant bevinden.

De echt rijken boeit het geen ruk vooral omdat in Nederland de meeste rijken door een erfenis rijk zijn geworden niet iets wat je zelf hebt gepresteerd! Het is ze gewoon overkomen.

In de vs is dat anders dat komt door het enorme verschil in hoe de belastingen zijn.
Vaak is het in nl zo dat als je meer bruto gaat verdienen dat je er zelfs netto op achteruit gaat.(wegvallen subsidie en veel hogere belastingdruk).

Belasting op vermogen is in nl laag zodat erven het relatief makkelijk hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Circle.Of.Filth op 29-10-2020 13:02:53 ]
pi_195922916
quote:
19s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:07 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
SPOILER
Dank, hier hebben we wat aan. Dit geeft echt inzicht 😉
pi_195922984
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:57 schreef sopzeep het volgende:

[..]

Dank, hier hebben we wat aan. Dit geeft echt inzicht 😉
Privacy en zo ;)
  donderdag 29 oktober 2020 @ 13:33:54 #59
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_195923601
Vind overwaarde op een huis dat je al hebt onzin dit mee te rekenen als vermogen. 3 tot 4 jaar geleden stonden alle huizen nog onder water. En datzelfde huis is nu +100k meer waard. Het is een bubbel. Kan over 3 maanden totaal anders zijn. Wie een jaar geleden had gezegd dat over een jaar alle kroegen en restaurants 6 weken dicht zou gaan had me voor gek verklaard. Die overwaarde heb je pas als het verzilverd is en op je bank staat. Ofwel nu verkopen.
pi_195923719
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 13:33 schreef egelhond het volgende:
Vind overwaarde op een huis dat je al hebt onzin dit mee te rekenen als vermogen. 3 tot 4 jaar geleden stonden alle huizen nog onder water. En datzelfde huis is nu +100k meer waard. Het is een bubbel. Kan over 3 maanden totaal anders zijn. Wie een jaar geleden had gezegd dat over een jaar alle kroegen en restaurants 6 weken dicht zou gaan had me voor gek verklaard. Die overwaarde heb je pas als het verzilverd is en op je bank staat. Ofwel nu verkopen.
Oneens: op dit moment is het realistisch om 100.000 overwaarde als vermogen mee te rekenen. Mocht dat over 3 maanden anders zijn, dan reken je dan een ander bedrag.
pi_195925961
quote:
Natuurlijk is het vermogen, zij het fictief. Hetzelfde geldt voor aandelen, goud, enz. Het fluctueert.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195925978
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Psst, ook woningen van toen <250k kunnen nu meer dan een ton overwaarde hebben, puur door waardestijging.

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 30-10-2020 08:55:41 ]
  donderdag 29 oktober 2020 @ 16:02:02 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195926362
quote:
Hoezo stonden 3 tot 4 jaar geleden "alle" huizen onderwater?
Ons huis heeft nooit onderwater gestaan, onze schuld is altijd minder geweest dan de waarde.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195926535
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 16:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo stonden 3 tot 4 jaar geleden "alle" huizen onderwater?
Ons huis heeft nooit onderwater gestaan, onze schuld is altijd minder geweest dan de waarde.
Klopt. In 2012 op het hoogtepunt van de huizencrisis mijn woning met verlies verkocht, maar toch voor een hoger bedrag dan mijn hypotheekschuld. Ook mijn nieuwe woning heeft nooit onder water gestaan.
pi_195927226
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 15:40 schreef baskick het volgende:

[..]

Past, ook woningen van toen <250k kunnen nu meer dan een ton overwaarde hebben, puur door waardestijging.
Niet in 5 jaar en als je er al 1 vindt is het niet gebruikelijk
  donderdag 29 oktober 2020 @ 16:58:01 #66
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_195927336
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn huis is van 189 naar ~300 in 6 jaar tijd gegaan...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 17:00:50 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195927397
quote:

[..]

Mwah, in Amsterdam en sommige wijken van Den Haag zou het me niet eens meer verbazen, zeker niet als het om de afgelopen 5 gaat, appartementen in grote steden zijn enorm in prijs gestegen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195927422
quote:

[..]

Is heel gewoon hoor. Het is hard gegaan met de prijzen de afgelopen jaren.

Eind 2015 appartementje gekocht in Amsterdam voor iets meer dan 2 ton. Vergelijkbare woningen hier in de straat gaan nu voor ruim 3 ton weg. De woz ligt ook flink boven 3 ton met peildatum 1 januari 2019, dus dat is inmiddels nog wel verder gestegen.
pi_195927552
Toen ik in 2018 een startersappartement verkocht met veel winst dacht ik dat het niet verder kon stijgen.. inmiddels gaan vergelijkbare appartementen weg voor bijna 15%+
Ik heb te doen met starters, complete waanzin (in de grote steden iig) .

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de rente hard gaat stijgen, denk dat we dan weer 2009 taferelen krijgen. Om die reden kan de rente ook niet meer stijgen..

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2020 17:41:01 ]
pi_195929012
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:11 schreef Sport_Life het volgende:
Toen ik in 2018 een startersappartement verkocht met veel winst dacht ik dat het niet verder kon stijgen.. inmiddels gaan vergelijkbare appartementen weg voor bijna 15%+
Ik heb te doen met starters, complete waanzin (in de grote steden iig) .

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de rente hard gaat stijgen, denk dat we dan weer 2009 taferelen krijgen. Om die reden kan de rente ook niet meer stijgen..
De rente gaat voorlopig niet stijgen. Die moet zo laag mogelijk blijven, anders gaan landen als Italië en Spanje failliet wat het einde van de euro zou betekenen. Dus blijft de ECB vrolijk nieuw geld bijdrukken, wat zich o.a. vertaalt in waardestijging van onroerend goed maar ook aandelen, crypto en goud. :)
pi_195932263
SPOILER
pi_195932695
20 hectare grond, 500k om er huis op te bouwen en 30 bitcoins
pi_195934721
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wij hebben ons huis in 2015 voor 350.000 euro gekocht en het zou me niet verbazen als ik het nu voor 500.000 weet te slijten als ik zie hoeveel er voor vergelijkbare woningen wordt gevraagd en snel wordt verkocht. Dus nee, een ton overwaarde is niet alleen voor het hogere segment.
pi_195935388
SPOILER
pi_195939205
quote:

[..]

N=1, maar ze zijn er :Y en als ik zo in de wijk en vriendenkring rondkijk, is het geen unieke situatie :N En dat is niet in een stad in de Randstad.
pi_195942024
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, in Amsterdam en sommige wijken van Den Haag zou het me niet eens meer verbazen, zeker niet als het om de afgelopen 5 gaat, appartementen in grote steden zijn enorm in prijs gestegen.
Exact, mijn appartement in Den Haag in 2016 voor 140 gekocht en is nu 240 waard. Precies de goede wijk die toen nog net betaalbaar was.
pi_195942734
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:35 schreef pickup52 het volgende:

[..]

Exact, mijn appartement in Den Haag in 2016 voor 140 gekocht en is nu 240 waard. Precies de goede wijk die toen nog net betaalbaar was.
Wat kocht je in 2016 voor 140k?
Dat is een heel klein appartement of in Transvaal oid . Of een combinatie ;)
  Moderator vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:22:42 #78
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195942805
Huisje in een buitenwijk in Groningen in 2015 gekocht voor 102 en verkocht voor 164 in 3 jaar tijd. Nog aan het eind van de crisis. Gaan nu voor 210 weg. Tja.

En nu van 205 naar 320 in ruim 2 jaar tijd. Mooi hoor, onroerend goed.
pi_195942822
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Wat kocht je in 2016 voor 140k?
Dat is een heel klein appartement of in Transvaal oid . Of een combinatie ;)
80 m2 net aan de verkeerde kant van de laan van meerdervoort. Maar ik had inderdaad erg geluk gehad, dit was echt uniek en er waren een paar lekkage problemen die mensen afschrikten, maar uiteindelijk reuze meevielen gelukkig.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:25:32 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195942857
Ik denk dat je in de driehoek tussen Haga Sportlaan, Haga Leyweg en HMC Westeinde prima je slag had kunnen slaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195943011
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:23 schreef pickup52 het volgende:

[..]

80 m2 net aan de verkeerde kant van de laan van meerdervoort. Maar ik had inderdaad erg geluk gehad, dit was echt uniek en er waren een paar lekkage problemen die mensen afschrikten, maar uiteindelijk reuze meevielen gelukkig.
Is idd geluk, wij zaten "op zand" aan de goede kant van LVM, daar zijn prijzen nooit onder de 200k geweest. Of er was iets goed mis.
  Moderator vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:16:07 #82
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195943763
Nuja. Back OT :)
pi_195944108
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:24 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]

De rente gaat voorlopig niet stijgen. Die moet zo laag mogelijk blijven, anders gaan landen als Italië en Spanje failliet wat het einde van de euro zou betekenen. Dus blijft de ECB vrolijk nieuw geld bijdrukken, wat zich o.a. vertaalt in waardestijging van onroerend goed maar ook aandelen, crypto en goud. :)
Vergeet je de inflatie niet? Wanneer dit zo door gaat, dat ongebreideld bijdrukken van die euro, dan betaal je over een jaar of vijf wel een 8,00 euro voor een brood...

Het enige voordeel wat ik er dan in kan zien is dat de hypotheekschuld dan ook minder gaat drukken, op voorwaarde dat je netto inkomsten wel met de inflatie mee gaat stijgen. (En dat zie ik dus niet gebeuren.)

De waarde van aandelen en cryptomunten kunnen zomaar van het ene op het andere moment in elkaar klappen, goud is het enige waarvan ik nog een beetje kan inschatten dat het iets van waardevast is. (Maar dan moet je het wel in je handen hebben, want op de bank zijn het ook alleen maar nullen en enen.)
pi_195944482
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 15:29 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Ik denk dat je 95% van de reacties hier met een korreltje zout kan nemen.
Wanneer je de leeftijden en vermogens erbij ziet, dan denk ik dat je zomaar eens voor die 95% gelijk kan hebben.
pi_195950710
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 13:40 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Vergeet je de inflatie niet? Wanneer dit zo door gaat, dat ongebreideld bijdrukken van die euro, dan betaal je over een jaar of vijf wel een 8,00 euro voor een brood...
Onzin
pi_195970871
Veel onrealistische verhaaltjes weer.

SPOILER
Ik wil altijd meer. Maar absoluut een goede start. Er wordt ook hard voor gewerkt.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:43:47 #87
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_195970965
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:38 schreef Zlatan51 het volgende:
Veel onrealistische verhaaltjes weer.

SPOILER
Ik wil altijd meer. Maar absoluut een goede start. Er wordt ook hard voor gewerkt.
Ja want dit ziet er wel heel realistisch uit...
pi_195971718
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja want dit ziet er wel heel realistisch uit...
In 2019 heb ik ooit op een topic gereageerd (wat ook over dit ging). Ik zou zeggen, zoek het eventjes op. Aan de hand van die informatie, kun je je eigen conclusie trekken.

3 jaar een eigen bedrijf. Vrij weinig kosten omdat je thuis woont. Niet heel onrealistisch.
pi_196024143
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Sharuun01 op 04-11-2020 12:41:20 ]
pi_196043711
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 23:19 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]

In 2019 heb ik ooit op een topic gereageerd (wat ook over dit ging). Ik zou zeggen, zoek het eventjes op. Aan de hand van die informatie, kun je je eigen conclusie trekken.

3 jaar een eigen bedrijf. Vrij weinig kosten omdat je thuis woont. Niet heel onrealistisch.
Niet per definitie onmogelijk, maar niet-veelvoorkomend. Let wel: wat niet wil zeggen dat het niet kan, dat het niet waar is. Chapeau!
pi_196105510
Even een reality check voor sommige in dit topic: https://www.bekendeburen.(...)aagse-woning-te-koop
Gekocht voor 272k , nu te koop voor 475k.
En dat is geen uitzondering (helaas).

Zo'n beetje iedereen die tussen 2012-2014 in en om de grote steden kocht heeft de waarde bijna zien verdubbelen.

:9

[ Bericht 13% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2020 21:43:34 ]
pi_196107577
Ik heb 81000 euro aan aandelen en ik heb ongeveer 7900 euro studieschuld. Dus vermogen is 73100 euro en ik ben 26 jaar.
pi_196108367
quote:
Helemaal niet meerekenen zou ook raar zijn.

Mijn overwaarde bestaat voor de helft uit waardestijging. Die andere helft is grofweg weer verdeelt in 1/3 eigen inleg, 1/3 reguliere aflossing, 1/3 extra aflossingen. Volgens jouw redenering zou je het spaarbedrag dat je op je rekening hebt staan wel mogen meetellen, maar als je dat vervolgens gebruikt om je hypotheek versneld af te lossen, is dat vermogen weg?
pi_196284803
Ik denk dat vermogen een term is die bij sommigen voor verwarring zorgt.

In mijn beleving is vermogen, de som van je bezittingen minus de openstaande schulden.
De bezittingen kunnen prima bestaan uit minder courante of niet liquide middelen, zoals vastgoed, juwelen, aandelen, fondsen etc.

Dus gewoon meerekenen :-).
pi_196289586
Netto vermogen: 5x mijn brutojaarsalaris in BTC.
Verder niks. Geen schulden, geen bezittingen.
  dinsdag 17 november 2020 @ 17:52:07 #96
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196289602
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:50 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:
Geen euro in je portomonee?
pi_196289680
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Geen euro in je portomonee?
Paar tientjes tellen niet mee toch. Heb vast ook nog wel een stuiver in mn onderbroekenla.
pi_196289718
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:50 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:
Wellicht is na gaan denken over spreiding een optie?
pi_196289753
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:57 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:

[..]

Paar tientjes tellen niet mee toch. Heb vast ook nog wel een stuiver in mn onderbroekenla.
je hebt dus wel een ladekast?
pi_196289791
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:59 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Wellicht is na gaan denken over spreiding een optie?
Veel over nagedacht, maar kom er niet echt uit.

-Vastgoed te veel gedoe.
-Aandelen/ETF's geen aantrekkelijker risk/reward profiel dan BTC, imho.
-Ben nog relatief jong, dus bonds etc. wordt 'm niet.
-Goud, zilver etc markten snap ik niet.

BTC gaat imho of naar 100k+ of naar 0 (niet naar 8k, maar echt naar 0, door een bug of iets).
Upside is enorm. Zal miss wat kleine puts kopen voor dat risico dat het naar 0 gaat.
pi_196289804
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt dus wel een ladekast?
Nee ik huur altijd gemeubileerd, maar praat zo kut om in plaats van 'mijn kast', 'de kast in het apartement dat ik huur' zeggen he fucking autist.
  dinsdag 17 november 2020 @ 18:05:14 #102
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196289810
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:57 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:

[..]

Duw je alles wat je niet uitgeeft in BTC?
pi_196289825
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Duw je alles wat je niet uitgeeft in BTC?
Tot nu toe wel. En een paar enorme lucky swings gemaakt. Op tijd eruit en erin. Maar zou dat in principe niet kunnen herhalen, ik heb geen idee hoe je de markt timet.

Vanaf nu misschien 1 a 2 maandsalarissen in cash houden voor onverwachte zaken en dan weer verder kopen ja.
't Is nu of nooit.

En qua uitgaven: geen mobiel abonnement, geen netflix, geen huis, minimale belasting, koop 1x per 5 jaar wat basic kleding, geen auto. Reis wel veel, maar that's it. Dus enige recurring cost is eten en huur. Huur ding ik altijd aardig op af.
pi_196289827
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:05 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:

[..]

Nee ik huur altijd gemeubileerd, maar praat zo kut om in plaats van 'mijn kast', 'de kast in het apartement dat ik huur' zeggen he fucking autist.
dat snap ik vandaar ook de vraag of je die bezit... maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
  donderdag 26 november 2020 @ 16:59:09 #105
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_196423762
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_196423952
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:59 schreef Tinkepink het volgende:
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Ik geloof niet veel van al die verhalen. Hoe stoerder ze worden, des te minder mensen hun echte hebben en houwen durven te tonen (w.o. ikzelf). Ons vermogen valt in het niet bij deze cijfers.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196424270
quote:
Ik geloof er zelf geen drol van en dan vooral die stijging van huizenprijzen in enkele jaren....
pi_196424891
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
pi_196425711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
En toch is het weldegelijk vermogen.
pi_196427077
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En toch is het weldegelijk vermogen.
Je hebt er alleen niks aan. Het zit vast in stenen. Ja leuk hoor, die hogere papieren waarde maar je huis verandert er niet door. En uiteindelijk betaal je er alleen maar meer belasting over. Ik zou het niet erg vinden als de woningen gelijk bleven in prijs (of hoogstens meestijgen met inflatie).
  donderdag 26 november 2020 @ 20:33:49 #111
104963 ETA
European Travel Author
pi_196427080
quote:
Het is vermogen, maar voor de duidelijkheid en goed te kunnen vergelijken zou je dit los moeten vermelden.

Maar ja, als je het echt wil gaan vergelijken, zou je je opgebouwde pensioenpot ook moeten meenemen. Daar zie je ook zeer grote verschillen wat flink impact kan hebben later in je leven. Niet heeft dit alleen impact op de hoogte van de pensioen uitkering, maar ook op wat je vrij te besteden bedrag per maand is tijdens je latere carrière. Als je de eerste paar jaar van je carrière niks in je pensioenpot hebt gestopt, ga je flink bijbetalen gedurende je latere carrière om dat in te halen. Dit is zeker niet verwaarloosbaar verschil!
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  donderdag 26 november 2020 @ 20:35:02 #112
104963 ETA
European Travel Author
pi_196427104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je hebt er alleen niks aan. Het zit vast in stenen. Ja leuk hoor, die hogere papieren waarde maar je huis verandert er niet door. En uiteindelijk betaal je er alleen maar meer belasting over. Ik zou het niet erg vinden als de woningen gelijk bleven in prijs (of hoogstens meestijgen met inflatie).
Ik kan een huis van 5 ton kopen dankzij mijn overwaarde en salaris. Mijn collega die huurt met dezelfde salaris kan een huis kopen van 3,5 ton. Overwaarde is dan toch wel echt nuttig vermogen.
Mijn reisfotos!
pi_196427420
Ik ben redelijk fit dus ik denk dat ik ruim boven de 500 Watt kom, misschien bij piekinspanningen wel 1 kW. Kun je zoiets meten? Een hometrainer met een een instelbare weerstand ofzo?
  donderdag 26 november 2020 @ 21:05:44 #114
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196427694
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik ben redelijk fit dus ik denk dat ik ruim boven de 500 Watt kom, misschien bij piekinspanningen wel 1 kW. Kun je zoiets meten? Een hometrainer met een een instelbare weerstand ofzo?
Vermogensmeter op je fiets monteren.

Kost ook een vermogen trouwens.

En die cijfers zijn nutteloos zonder dat er een tijd bij staat.
  donderdag 26 november 2020 @ 21:31:08 #115
104963 ETA
European Travel Author
pi_196428270
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
500 watt gemiddeld, dat is een flinke vermogen! In mijn huidige staat heb ik al moeite met 250Watt voor een langere tijd aan te houden.

Ja, eigenlijk fysieke gezondheid is ook een soort vermogen ;)
Mijn reisfotos!
pi_196432167
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef ETA het volgende:

[..]

Het is vermogen, maar voor de duidelijkheid en goed te kunnen vergelijken zou je dit los moeten vermelden.
Als ik een ton op de bank heb en hou of die ton aflos op de hypotheek, in beide gevallen is de waarde een ton. Ik zie het verschil wel (meer) als de overwaarde sec door waardestijging komt.
pi_196433509
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef ETA het volgende:

[..]

Maar ja, als je het echt wil gaan vergelijken, zou je je opgebouwde pensioenpot ook moeten meenemen. Daar zie je ook zeer grote verschillen wat flink impact kan hebben later in je leven. Niet heeft dit alleen impact op de hoogte van de pensioen uitkering, maar ook op wat je vrij te besteden bedrag per maand is tijdens je latere carrière. Als je de eerste paar jaar van je carrière niks in je pensioenpot hebt gestopt, ga je flink bijbetalen gedurende je latere carrière om dat in te halen. Dit is zeker niet verwaarloosbaar verschil!
Bij middelloon heb je geen pensioenpot dus die is lastig mee te nemen.
pi_196433523
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ik ben ook geen fan van stijgende prijzen. Bij verkoop dan koop ik een duurder huis. In absolute euros ben ik bij een prijsstijging dus duurder uit bij een verhuizing.
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:50:06 #119
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433721
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij middelloon heb je geen pensioenpot dus die is lastig mee te nemen.
Wat zou een goede manier zijn om de opgebouwde pensioenrecht uit te drukken? Het is iets dat veel jonge mensen vergeten, ook bij het vergelijken van salarissen terwijl het veel impact kan hebben.

Hoe meer je erover nadenkt, hoe nuttelozer de vraag is over vermogen omdat het maar een deel is van je financiele gezondheid (daar gaat het toch voornamelijk over). Ik denk dat de meeste mensen liever kiezen voor een salaris van 1 ton + 50k studieschuld, dan voor modaal salaris en 1 ton cash op de bank dankzij een kraslot.
Mijn reisfotos!
pi_196433727
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben ook geen fan van stijgende prijzen. Bij verkoop dan koop ik een duurder huis. In absolute euros ben ik bij een prijsstijging dus duurder uit bij een verhuizing.
Kan je ondervangen door de verkoop een tijd uit te stellen. Risico is dan natuurlijk dat de stijging omslaat in een daling. Dan ben je echt de pineut
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196433755
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je ondervangen door de verkoop een tijd uit te stellen. Risico is dan natuurlijk dat de stijging omslaat in een daling. Dan ben je echt de pineut
Dan moet je tussentijds huren en dat kan ik niet betalen.
Nu betaal ik netto 100 eur pm en bij huren van een vergelijkbaar huis is het 1000+ pm
pi_196433786
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:50 schreef ETA het volgende:

[..]

Wat zou een goede manier zijn om de opgebouwde pensioenrecht uit te drukken? Het is iets dat veel jonge mensen vergeten, ook bij het vergelijken van salarissen terwijl het veel impact kan hebben.

Hoe meer je erover nadenkt, hoe nuttelozer de vraag is over vermogen omdat het maar een deel is van je financiele gezondheid (daar gaat het toch voornamelijk over). Ik denk dat de meeste mensen liever kiezen voor een salaris van 1 ton + 50k studieschuld, dan voor modaal salaris en 1 ton cash op de bank dankzij een kraslot.
Geen idee... Het is een voorgenomen uitbetaling van x% van je jaarsalaris over de periode dat je leeft vanaf pensioendatum.
Die x kan ook nog dalen ivm kortingen.
Is het uberhaupt wel vermogen? Het geld is niet van jou namelijk.
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:56:33 #123
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433820
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 06:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Als ik een ton op de bank heb en hou of die ton aflos op de hypotheek, in beide gevallen is de waarde een ton. Ik zie het verschil wel (meer) als de overwaarde sec door waardestijging komt.
De overwaarde zou je als rendement op een investering kunnen zien. Of je die ton in een huis stopt, of in aandelen, voor je vermogen maakt het niet zoveel uit. Alleen het punt waarop hier wordt op gedoeld, is dat de ton in je huis moeilijker is te cashen. Het is deels te vergelijken met geld in een spaardeposito, daar kan je ook niet meteen bij, al komt dit uiteindelijk wel makkelijker vrij.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 27 november 2020 @ 10:07:12 #124
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433950
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen idee... Het is een voorgenomen uitbetaling van x% van je jaarsalaris over de periode dat je leeft vanaf pensioendatum.
Die x kan ook nog dalen ivm kortingen.
Is het uberhaupt wel vermogen? Het geld is niet van jou namelijk.
Je zou het eigenlijk als een opgebouwde recht moeten zien, want als je 1 dag na je pensioen omvalt, dan heb je niks aan het opgebouwde. Dus sec gezien, kan je het inderdaad dan niet als vermogen meenemen.

Maar het is wel een onderschatte deel van je financiële gezondheid. Ik schrok zelf toen ik er in dook. Bij mijn vorige werkgever was het zo slecht geregeld, dat ik ongemerkt een gigantische pensioengat aan het opbouwen was (goed salaris, hoefde maar ~25% van pensioenpremie in te leggen, maar enorm laag max pensioengevend loon). Hoe langer je dit niet opmerkt, hoe meer je later moet inleggen om te compenseren, dit kan flink impact hebben op je vrij besteedbaar inkomen.

Als je opgebouwde rechten wil meenemen, dan zou je ook WW recht kunnen meenemen :D
Mijn reisfotos!
pi_196433986
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:07 schreef ETA het volgende:

[..]

Je zou het eigenlijk als een opgebouwde recht moeten zien, want als je 1 dag na je pensioen omvalt, dan heb je niks aan het opgebouwde. Dus sec gezien, kan je het inderdaad dan niet als vermogen meenemen.

Maar het is wel een onderschatte deel van je financiële gezondheid. Ik schrok zelf toen ik er in dook. Bij mijn vorige werkgever was het zo slecht geregeld, dat ik ongemerkt een gigantische pensioengat aan het opbouwen was (goed salaris, hoefde maar ~25% van pensioenpremie in te leggen, maar enorm laag max pensioengevend loon). Hoe langer je dit niet opmerkt, hoe meer je later moet inleggen om te compenseren, dit kan flink impact hebben op je vrij besteedbaar inkomen.

Als je opgebouwde rechten wil meenemen, dan zou je ook WW recht kunnen meenemen :D
Het is geen opgebouwd recht want er mogen kortingen plaatsvinden. Het is meer een intentie tot uitbetalen.
pi_196434137
Oftewel je hebt een recht op uitbetaling cnf de voorwaarden van het fonds waar je bij zit. Het is en blijft een recht
pi_196436988
SPOILER
pi_196451854
SPOILER
Hoe netto overwaarde is verschilt per situatie. Als gezin verhuis je niet zomaar even voor de winst, maar als je alleen bent is dat wel iets sneller geregeld.
.
pi_197940034
quote:
quote:
:D
pi_197940636
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 13:52 schreef Topuu_95 het volgende:
SPOILER
Leuk dat Youtuben, wat voor soort video's maak je?
pi_197940819
quote:
Ik heb mijn huis voor 1/3de cash gekocht dus dat zou ik wel echt als vermogen mee tellen.
Zelf heb ik denk ik ongeveer 3 ton aan vermogen waarvan ca. 50k cash/direct opneembaar.
Rest zit in het huis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197942460
quote:
Dat is toch altijd zo op dit forum? Dit soort topics moet je lezen ter vermaak en het verder met een korrel zout nemen.
pi_197943061
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 10:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb mijn huis voor 1/3de cash gekocht dus dat zou ik wel echt als vermogen mee tellen.
Zelf heb ik denk ik ongeveer 3 ton aan vermogen waarvan ca. 50k cash/direct opneembaar.
Rest zit in het huis.
En kwam die 1/3 toevallig uit overwaarde van je vorige huis?
pi_197943121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is toch altijd zo op dit forum? Dit soort topics moet je lezen ter vermaak en het verder met een korrel zout nemen.
Er zijn verschillende dingen aan de hand.
1. Bias. Wie gaat er nu in een netto vermogen topic posten? Niet mensen met 20k op de bank.
2. Mensen liegen/scheppen op online. Prima
3. Los daarvan, 2020 was een absurde bullmarkt in ontzettend veel assetclasses tel daarbij op de magistrale maart crash en met een beetje geluk heb je zo een 100%-900% run te pakken met een beetje riskante gamble.
Ik ben zelf x70 gegaan met mijn geld. Keer fucking 70 met basically 3 lucky trades. Ik geef geen financieel advies maar als een markt zo gek doet stop ik met nadenken en rijd ik mee. Fundamentals don't matter.
4. Je moet jezelf niet vergelijken met anderen.

Voor real estate moet je altijd wel een multiplier toepassen ook. 0.8 ofzo omdat het zo fucking illiquide is en er ook nog kosten en tijd bij komt kijken om je huis te dumpen.
pi_197943486
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

En kwam die 1/3 toevallig uit overwaarde van je vorige huis?
Nee dit is mijn eerste woning. Via sparen en beleggen verkegen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_197958990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee dit is mijn eerste woning. Via sparen en beleggen verkegen.
Dan had je beter een deel cash kunnen houden of in aandelen dan had je meer rendement gehad. Nu zit het vast in stenen.
En omdat het je eerste huis is, is de kans best groot dat je onder NHG afsluit en dus geen rentevoordeel hebt door een groter deel af te lossen.
pi_197959716
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 06:49 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dan had je beter een deel cash kunnen houden of in aandelen dan had je meer rendement gehad. Nu zit het vast in stenen.
En omdat het je eerste huis is, is de kans best groot dat je onder NHG afsluit en dus geen rentevoordeel hebt door een groter deel af te lossen.
Hoop aannames wederom.

Nee geen nhg omdat het huis te duur is. En nee dat was niet handig geweest want in geld en aandelen kan ik niet wonen. Ik heb aandelen verkocht om het huis te kunnen kopen. En daardoor heb ik een categorie huis kunnen kopen waarbij je veel meer huis krijgt per
euro. Ipv een appartement.

En tot nu toe rendeert prima. Met een rendement van 150% in 3 jaar.
pi_197959862
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoop aannames wederom.

Nee geen nhg omdat het huis te duur is. En nee dat was niet handig geweest want in geld en aandelen kan ik niet wonen. Ik heb aandelen verkocht om het huis te kunnen kopen. En daardoor heb ik een categorie huis kunnen kopen waarbij je veel meer huis krijgt per

Is je huis 2.5x meer waard geworden in drie jaar?
pi_197959900
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:59 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Is je huis 2.5x meer waard geworden in drie jaar?
Nee als je het als belegging ziet dan heb ik hem met leverage gekocht.
En het deel wat ik zelf ingelegd heb is idd 2,5x over de kop gegaan.
pi_197961293
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoop aannames wederom.

Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
En dan heb ik HRA nog niet eens meegerekend.
pi_197962362
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee als je het als belegging ziet dan heb ik hem met leverage gekocht.
En het deel wat ik zelf ingelegd heb is idd 2,5x over de kop gegaan.
De overwaarde heeft niet alleen betrekking op jouw eigen inleg, maar op je hele object. Stel dat je huis 360k heeft gekost en je hebt 120k ingelegd dan is je overwaarde blijkbaar 180k. Die 180k is over je object van 360k, niet over je investering van 120k. Je rendement is dus 50%. Alsnog vrij aardig natuurlijk, al heb je er pas daadwerkelijk iets aan als je goedkoper gaat wonen.
pi_197963053
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 11:49 schreef NightDancert het volgende:

[..]

De overwaarde heeft niet alleen betrekking op jouw eigen inleg, maar op je hele object. Stel dat je huis 360k heeft gekost en je hebt 120k ingelegd dan is je overwaarde blijkbaar 180k. Die 180k is over je object van 360k, niet over je investering van 120k. Je rendement is dus 50%. Alsnog vrij aardig natuurlijk, al heb je er pas daadwerkelijk iets aan als je goedkoper gaat wonen.
Nee het gaat over rendement over je eigen geld. Maar het maakt niets uit want het is geen belegging maar een huis.
pi_197963072
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 10:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
Dat rendement is idd zinloos totdat ik verhuis.

Maar aan jou de vraag: waar woon ik dan?
pi_197964993
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee het gaat over rendement over je eigen geld. Maar het maakt niets uit want het is geen belegging maar een huis.
Sorry, je hebt gelijk, ik kan niet rekenen :')

Maar goed, dat rendement is natuurlijk wel een beetje gekunsteld, anders zou je kunnen stellen dat je een stuk hoger rendement had kunnen halen door maar 1 euro eigen geld er in te stoppen.

En dan geldt nog steeds dat het een rendement is waar je verder niet echt iets aan hebt, omdat je het niet kan verzilveren.
pi_197965468
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:33 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Sorry, je hebt gelijk, ik kan niet rekenen :')

Maar goed, dat rendement is natuurlijk wel een beetje gekunsteld, anders zou je kunnen stellen dat je een stuk hoger rendement had kunnen halen door maar 1 euro eigen geld er in te stoppen.

En dan geldt nog steeds dat het een rendement is waar je verder niet echt iets aan hebt, omdat je het niet kan verzilveren.
Ik snap je punt maar zo wordt wel gerekend. Het biedt mij een hoeveelheid woonruimte tegen een prijs waar ik niet voor kan huren. Plus het scheelt mij VRH en ik kies er voor om het niet te verzilveren. Ik zou ook het huis kunnen verkopen en naar het buitenland kunnen gaan. Vooralsnog is het meer een soort spaarpot totdat ik dat wil gaan doen.

Plus ik heb geen tekort aan geld.
pi_197968098
quote:

[..]

En dat zijn maar cijfertjes bij een broker waar je niets van koopt totdat je ze verkoopt. Waar ga je dan je rendement mee maken? (Zelfde laken een pak, maar dan bij een huis het emotionele verschil dat je er in woont)
pi_197968178
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar zo wordt wel gerekend. Het biedt mij een hoeveelheid woonruimte tegen een prijs waar ik niet voor kan huren. Plus het scheelt mij VRH en ik kies er voor om het niet te verzilveren. Ik zou ook het huis kunnen verkopen en naar het buitenland kunnen gaan. Vooralsnog is het meer een soort spaarpot totdat ik dat wil gaan doen.

Plus ik heb geen tekort aan geld.
Ik geef je ook groot gelijk dat je een huis hebt gekocht. Huren is geld weggooien.
pi_197969442
Ik snap dat je een huis koopt. Dat was ook niet wat ik zei. Een groot deel aflossen is niet handig, want je rekent rendement op je inleg. Maar sterker nog, al had je niet afgelost dan had je datzelfde rendement ook, daar had je je aflossing niet voor nodig.

Wat ik aangeef is dat het rendement op de beurs over het algemeen hoger is dan de daling in maandlasten van hetzelfde bedrag. Het was financieel aantrekkelijker geweest om niet af te lossen, ook omdat je gebruik kunt maken van o.a hypotheekrenteaftrek.

Maar als ik zulke basics moet uitleggen dan neem ik zulke verhalen met een korreltje zout.
pi_197969556
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 17:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En dat zijn maar cijfertjes bij een broker waar je niets van koopt totdat je ze verkoopt. Waar ga je dan je rendement mee maken? (Zelfde laken een pak, maar dan bij een huis het emotionele verschil dat je er in woont)
Wat is je punt? Je vindt dat geld ‘vastzit’ in aandelen? Overwaarde in je huis zit nog veel vaster.
Met 1 druk op de knop heb je je aandelen verkocht en cash geld ter beschikking, dat lukt met overwaarde echt niet zo makkelijk.

En als je dividend aandelen hebt krijg je periodiek cash geld, tenzij je accumulerende ETFs of iets dergelijks hebt, maar dat is een keuze.
pi_197970363
quote:

[..]

Dat is precies de overweging die ik pas heb gemaakt. Heb nog nooit extra afgelost en heb zitten denken om dat te doen, maar vanwege het rendement ben ik begonnen met beleggen..dat zet meer zoden aan de dijk.
pi_197970794
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 18:33 schreef MisChrartin het volgende:
Ik snap dat je een huis koopt. Dat was ook niet wat ik zei. Een groot deel aflossen is niet handig, want je rekent rendement op je inleg. Maar sterker nog, al had je niet afgelost dan had je datzelfde rendement ook, daar had je je aflossing niet voor nodig.

Wat ik aangeef is dat het rendement op de beurs over het algemeen hoger is dan de daling in maandlasten van hetzelfde bedrag. Het was financieel aantrekkelijker geweest om niet af te lossen, ook omdat je gebruik kunt maken van o.a hypotheekrenteaftrek.

Maar als ik zulke basics moet uitleggen dan neem ik zulke verhalen met een korreltje zout.
Die basics zijn heel duidelijk maar die gaan niet op.

Zonder eigen inleg had ik het huis niet kunnen kopen. Plus waren mijn rentelasten/percentage en vrh hoger geweest. En aandelen hebben een veel hoger risico dan het huis waar je in woont.

Overigens gaat het geld wat ik nu cash heb ook grotendeels weer het huis in. Volgend jaar een verduurzamingslag maken.
pi_197990535
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 19:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En aandelen hebben een veel hoger risico dan het huis waar je in woont.

Hoezo? Je woning is een aandeel in de Nederland woningmarkt, dat is maar 1 sector in 1 geografisch gebied en je zit er ook nog leveraged in.

Als je wereldwijd belegt in verschillende sectoren is dat minder risicovol dan je woning.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 02:47:36 #153
404383 H17
Veni, Vidi, Vici
pi_203623591
01. Netto vermogen: ca 350k (Als de usd straks tov van de euro stijgt meer)
02. Opbouw vermogen: 90% crypto 10% bank
03. Bronnen van vermogen: 99.5% vanuit het (dag) handelen in cryptos.
04. Bedrijfstak: Finance, crypto
05. Functie: self employed pro daytrader, investeerder (beide prive)
06. Aantal uren per week dat je werkt: 60-75
07. Opleiding: Havo is mijn hoogste diploma, hbo heb ik niet afgemaakt.
08. Leeftijd: 25
09. Werkervaring: 1.5-2j (eerste jaar had ik er nog een baan bij van 20u p/week)
10. Tevreden?: zeker, het heeft super veel voordelen maar die spreken een beetje voor zich en daar wen je snel aan dus laat ik maar de nadelen noemen, het is erg geld gericht en zal nooit iemand zeggen van hey lekker "gewerkt" man! Het werkt ook verder niet zo lekker in de omgang, er rust een soort taboe praten over financien. maar dat is soms lastig als het een grote rol in je leven speelt. Verder lieg ik wel eens wat voor werk ik doe maak er meestal iets van als ict beheerder zoiets (stel ik zou een potentiele liefde tegen komen ga ik niet zeggen dat ik day trader ben, ik wil uitsluiten dat ze me leuk vind voor t werk)
11. (Door)Groei mogelijkheden: weinig, eerst investeren in hoge kwaliteit onderwijs om hogerop te kunnen. Hoewel ik nu self employed ben en de kans dat ik in 30 jaar een baan vind die beter betaald dan mijn huidige winst/salaris is klein. Uiteraard doe ik dit ook voor mijn vrijheid, ik ben van plan vooral te doen wat leuk is en uitdagend ( zo nodig een diploma voor nodig ) Ook lijkt het mij leuk gemotiveerde mensen op te leiden tot succesvolle (day) traders.
pi_203624165

01. Netto vermogen: plm. 1,2M¤
02. Opbouw vermogen: Plm. 700k¤ overwaarde huis en plm. 550k¤ aan spaartegoeden, beleggingen, excl. pensioenvoorzieningen.
03. Bronnen van vermogen: Huis en beleggingen, klein deel uit sparen.
04. Bedrijfstak: Power & Heat Production
05. Functie: Process Engineer
06. Aantal uren per week dat je werkt: 40
07. Opleiding: WO
08. Leeftijd: 60
09. Werkervaring: >30 jaar
10. Tevreden?: Ach, ik ben een ontevreden mens
11. (Door)Groei mogelijkheden: ABP.
pi_203627385
SPOILER
Groot deel (150K) van spaargeld zal binnenkort wel verdwijnen. Wordt ingezet voor aanschaf van een nieuwe (eigen) woning.
pi_203641284
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:58 schreef blomke het volgende:

01. Netto vermogen: plm. 1,2M¤
02. Opbouw vermogen: Plm. 700k¤ overwaarde huis en plm. 550k¤ aan spaartegoeden, beleggingen, excl. pensioenvoorzieningen.
03. Bronnen van vermogen: Huis en beleggingen, klein deel uit sparen.
04. Bedrijfstak: Power & Heat Production
05. Functie: Process Engineer
06. Aantal uren per week dat je werkt: 40
07. Opleiding: WO
08. Leeftijd: 60
09. Werkervaring: >30 jaar
10. Tevreden?: Ach, ik ben een ontevreden mens
11. (Door)Groei mogelijkheden: ABP.

Jij kunt wel met vervroegd pensioen gaan😃
pi_203641590
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 09:42 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Jij kunt wel met vervroegd pensioen gaan😃
Zou kunnen ja. Alleen heeft inkomen uit werken (naast het plezier dat ik aan het werk beleef), wel bepaalde voordelen:

1. De sociale contacten
2. Bijblijven qua ontwikkelingen,
3. Mogelijkheden om het inkomen te hedgen
pi_203641605
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 12:11 schreef Hafez het volgende:
SPOILER
Groot deel (150K) van spaargeld zal binnenkort wel verdwijnen. Wordt ingezet voor aanschaf van een nieuwe (eigen) woning.
Hoe draait dat beleggingspand?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')