abonnement Unibet Coolblue
pi_196289804
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt dus wel een ladekast?
Nee ik huur altijd gemeubileerd, maar praat zo kut om in plaats van 'mijn kast', 'de kast in het apartement dat ik huur' zeggen he fucking autist.
  dinsdag 17 november 2020 @ 18:05:14 #102
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196289810
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:57 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:

[..]

Paar tientjes tellen niet mee toch. Heb vast ook nog wel een stuiver in mn onderbroekenla.
Duw je alles wat je niet uitgeeft in BTC?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196289825
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Duw je alles wat je niet uitgeeft in BTC?
Tot nu toe wel. En een paar enorme lucky swings gemaakt. Op tijd eruit en erin. Maar zou dat in principe niet kunnen herhalen, ik heb geen idee hoe je de markt timet.

Vanaf nu misschien 1 a 2 maandsalarissen in cash houden voor onverwachte zaken en dan weer verder kopen ja.
't Is nu of nooit.

En qua uitgaven: geen mobiel abonnement, geen netflix, geen huis, minimale belasting, koop 1x per 5 jaar wat basic kleding, geen auto. Reis wel veel, maar that's it. Dus enige recurring cost is eten en huur. Huur ding ik altijd aardig op af.
pi_196289827
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 18:05 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:

[..]

Nee ik huur altijd gemeubileerd, maar praat zo kut om in plaats van 'mijn kast', 'de kast in het apartement dat ik huur' zeggen he fucking autist.
dat snap ik vandaar ook de vraag of je die bezit... maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 26 november 2020 @ 16:59:09 #105
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_196423762
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_196423952
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:59 schreef Tinkepink het volgende:
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Ik geloof niet veel van al die verhalen. Hoe stoerder ze worden, des te minder mensen hun echte hebben en houwen durven te tonen (w.o. ikzelf). Ons vermogen valt in het niet bij deze cijfers.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196424270
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:59 schreef Tinkepink het volgende:
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Ik geloof er zelf geen drol van en dan vooral die stijging van huizenprijzen in enkele jaren....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196424891
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
pi_196425711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
En toch is het weldegelijk vermogen.
pi_196427077
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En toch is het weldegelijk vermogen.
Je hebt er alleen niks aan. Het zit vast in stenen. Ja leuk hoor, die hogere papieren waarde maar je huis verandert er niet door. En uiteindelijk betaal je er alleen maar meer belasting over. Ik zou het niet erg vinden als de woningen gelijk bleven in prijs (of hoogstens meestijgen met inflatie).
  donderdag 26 november 2020 @ 20:33:49 #111
104963 ETA
European Travel Author
pi_196427080
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
Het is vermogen, maar voor de duidelijkheid en goed te kunnen vergelijken zou je dit los moeten vermelden.

Maar ja, als je het echt wil gaan vergelijken, zou je je opgebouwde pensioenpot ook moeten meenemen. Daar zie je ook zeer grote verschillen wat flink impact kan hebben later in je leven. Niet heeft dit alleen impact op de hoogte van de pensioen uitkering, maar ook op wat je vrij te besteden bedrag per maand is tijdens je latere carrière. Als je de eerste paar jaar van je carrière niks in je pensioenpot hebt gestopt, ga je flink bijbetalen gedurende je latere carrière om dat in te halen. Dit is zeker niet verwaarloosbaar verschil!
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  donderdag 26 november 2020 @ 20:35:02 #112
104963 ETA
European Travel Author
pi_196427104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je hebt er alleen niks aan. Het zit vast in stenen. Ja leuk hoor, die hogere papieren waarde maar je huis verandert er niet door. En uiteindelijk betaal je er alleen maar meer belasting over. Ik zou het niet erg vinden als de woningen gelijk bleven in prijs (of hoogstens meestijgen met inflatie).
Ik kan een huis van 5 ton kopen dankzij mijn overwaarde en salaris. Mijn collega die huurt met dezelfde salaris kan een huis kopen van 3,5 ton. Overwaarde is dan toch wel echt nuttig vermogen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_196427420
Ik ben redelijk fit dus ik denk dat ik ruim boven de 500 Watt kom, misschien bij piekinspanningen wel 1 kW. Kun je zoiets meten? Een hometrainer met een een instelbare weerstand ofzo?
  donderdag 26 november 2020 @ 21:05:44 #114
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196427694
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik ben redelijk fit dus ik denk dat ik ruim boven de 500 Watt kom, misschien bij piekinspanningen wel 1 kW. Kun je zoiets meten? Een hometrainer met een een instelbare weerstand ofzo?
Vermogensmeter op je fiets monteren.

Kost ook een vermogen trouwens.

En die cijfers zijn nutteloos zonder dat er een tijd bij staat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 26 november 2020 @ 21:31:08 #115
104963 ETA
European Travel Author
pi_196428270
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:50 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik ben redelijk fit dus ik denk dat ik ruim boven de 500 Watt kom, misschien bij piekinspanningen wel 1 kW. Kun je zoiets meten? Een hometrainer met een een instelbare weerstand ofzo?
500 watt gemiddeld, dat is een flinke vermogen! In mijn huidige staat heb ik al moeite met 250Watt voor een langere tijd aan te houden.

Ja, eigenlijk fysieke gezondheid is ook een soort vermogen ;)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_196432167
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef ETA het volgende:

[..]

Het is vermogen, maar voor de duidelijkheid en goed te kunnen vergelijken zou je dit los moeten vermelden.
Als ik een ton op de bank heb en hou of die ton aflos op de hypotheek, in beide gevallen is de waarde een ton. Ik zie het verschil wel (meer) als de overwaarde sec door waardestijging komt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196433509
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef ETA het volgende:

[..]

Het is vermogen, maar voor de duidelijkheid en goed te kunnen vergelijken zou je dit los moeten vermelden.

Maar ja, als je het echt wil gaan vergelijken, zou je je opgebouwde pensioenpot ook moeten meenemen. Daar zie je ook zeer grote verschillen wat flink impact kan hebben later in je leven. Niet heeft dit alleen impact op de hoogte van de pensioen uitkering, maar ook op wat je vrij te besteden bedrag per maand is tijdens je latere carrière. Als je de eerste paar jaar van je carrière niks in je pensioenpot hebt gestopt, ga je flink bijbetalen gedurende je latere carrière om dat in te halen. Dit is zeker niet verwaarloosbaar verschil!
Bij middelloon heb je geen pensioenpot dus die is lastig mee te nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196433523
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Je hebt er alleen niks aan. Het zit vast in stenen. Ja leuk hoor, die hogere papieren waarde maar je huis verandert er niet door. En uiteindelijk betaal je er alleen maar meer belasting over. Ik zou het niet erg vinden als de woningen gelijk bleven in prijs (of hoogstens meestijgen met inflatie).
Ik ben ook geen fan van stijgende prijzen. Bij verkoop dan koop ik een duurder huis. In absolute euros ben ik bij een prijsstijging dus duurder uit bij een verhuizing.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:50:06 #119
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433721
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij middelloon heb je geen pensioenpot dus die is lastig mee te nemen.
Wat zou een goede manier zijn om de opgebouwde pensioenrecht uit te drukken? Het is iets dat veel jonge mensen vergeten, ook bij het vergelijken van salarissen terwijl het veel impact kan hebben.

Hoe meer je erover nadenkt, hoe nuttelozer de vraag is over vermogen omdat het maar een deel is van je financiele gezondheid (daar gaat het toch voornamelijk over). Ik denk dat de meeste mensen liever kiezen voor een salaris van 1 ton + 50k studieschuld, dan voor modaal salaris en 1 ton cash op de bank dankzij een kraslot.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_196433727
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben ook geen fan van stijgende prijzen. Bij verkoop dan koop ik een duurder huis. In absolute euros ben ik bij een prijsstijging dus duurder uit bij een verhuizing.
Kan je ondervangen door de verkoop een tijd uit te stellen. Risico is dan natuurlijk dat de stijging omslaat in een daling. Dan ben je echt de pineut
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196433755
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je ondervangen door de verkoop een tijd uit te stellen. Risico is dan natuurlijk dat de stijging omslaat in een daling. Dan ben je echt de pineut
Dan moet je tussentijds huren en dat kan ik niet betalen.
Nu betaal ik netto 100 eur pm en bij huren van een vergelijkbaar huis is het 1000+ pm
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196433786
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:50 schreef ETA het volgende:

[..]

Wat zou een goede manier zijn om de opgebouwde pensioenrecht uit te drukken? Het is iets dat veel jonge mensen vergeten, ook bij het vergelijken van salarissen terwijl het veel impact kan hebben.

Hoe meer je erover nadenkt, hoe nuttelozer de vraag is over vermogen omdat het maar een deel is van je financiele gezondheid (daar gaat het toch voornamelijk over). Ik denk dat de meeste mensen liever kiezen voor een salaris van 1 ton + 50k studieschuld, dan voor modaal salaris en 1 ton cash op de bank dankzij een kraslot.
Geen idee... Het is een voorgenomen uitbetaling van x% van je jaarsalaris over de periode dat je leeft vanaf pensioendatum.
Die x kan ook nog dalen ivm kortingen.
Is het uberhaupt wel vermogen? Het geld is niet van jou namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:56:33 #123
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433820
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 06:26 schreef baskick het volgende:

[..]

Als ik een ton op de bank heb en hou of die ton aflos op de hypotheek, in beide gevallen is de waarde een ton. Ik zie het verschil wel (meer) als de overwaarde sec door waardestijging komt.
De overwaarde zou je als rendement op een investering kunnen zien. Of je die ton in een huis stopt, of in aandelen, voor je vermogen maakt het niet zoveel uit. Alleen het punt waarop hier wordt op gedoeld, is dat de ton in je huis moeilijker is te cashen. Het is deels te vergelijken met geld in een spaardeposito, daar kan je ook niet meteen bij, al komt dit uiteindelijk wel makkelijker vrij.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 27 november 2020 @ 10:07:12 #124
104963 ETA
European Travel Author
pi_196433950
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen idee... Het is een voorgenomen uitbetaling van x% van je jaarsalaris over de periode dat je leeft vanaf pensioendatum.
Die x kan ook nog dalen ivm kortingen.
Is het uberhaupt wel vermogen? Het geld is niet van jou namelijk.
Je zou het eigenlijk als een opgebouwde recht moeten zien, want als je 1 dag na je pensioen omvalt, dan heb je niks aan het opgebouwde. Dus sec gezien, kan je het inderdaad dan niet als vermogen meenemen.

Maar het is wel een onderschatte deel van je financiële gezondheid. Ik schrok zelf toen ik er in dook. Bij mijn vorige werkgever was het zo slecht geregeld, dat ik ongemerkt een gigantische pensioengat aan het opbouwen was (goed salaris, hoefde maar ~25% van pensioenpremie in te leggen, maar enorm laag max pensioengevend loon). Hoe langer je dit niet opmerkt, hoe meer je later moet inleggen om te compenseren, dit kan flink impact hebben op je vrij besteedbaar inkomen.

Als je opgebouwde rechten wil meenemen, dan zou je ook WW recht kunnen meenemen :D
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_196433986
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:07 schreef ETA het volgende:

[..]

Je zou het eigenlijk als een opgebouwde recht moeten zien, want als je 1 dag na je pensioen omvalt, dan heb je niks aan het opgebouwde. Dus sec gezien, kan je het inderdaad dan niet als vermogen meenemen.

Maar het is wel een onderschatte deel van je financiële gezondheid. Ik schrok zelf toen ik er in dook. Bij mijn vorige werkgever was het zo slecht geregeld, dat ik ongemerkt een gigantische pensioengat aan het opbouwen was (goed salaris, hoefde maar ~25% van pensioenpremie in te leggen, maar enorm laag max pensioengevend loon). Hoe langer je dit niet opmerkt, hoe meer je later moet inleggen om te compenseren, dit kan flink impact hebben op je vrij besteedbaar inkomen.

Als je opgebouwde rechten wil meenemen, dan zou je ook WW recht kunnen meenemen :D
Het is geen opgebouwd recht want er mogen kortingen plaatsvinden. Het is meer een intentie tot uitbetalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196434137
Oftewel je hebt een recht op uitbetaling cnf de voorwaarden van het fonds waar je bij zit. Het is en blijft een recht
pi_196436988
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196451854
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe netto overwaarde is verschilt per situatie. Als gezin verhuis je niet zomaar even voor de winst, maar als je alleen bent is dat wel iets sneller geregeld.
.
pi_197940034
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:50 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:
Netto vermogen: 5x mijn brutojaarsalaris in BTC.
Verder niks. Geen schulden, geen bezittingen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 17:50 schreef LorenzoVonMatterhorn het volgende:
Netto vermogen: 5x mijn brutojaarsalaris in BTC.
Verder niks. Geen schulden, geen bezittingen.
:D
pi_197940636
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 13:52 schreef Topuu_95 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk dat Youtuben, wat voor soort video's maak je?
pi_197940819
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ja hou er rekening mee dat veel mensen hun overwaarde meerekenen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Je kunt er niet over beschikken en bij je een nieuwe huis moet je de overwaarde gebruiken. Is bubbelgeld ;)
Ik heb mijn huis voor 1/3de cash gekocht dus dat zou ik wel echt als vermogen mee tellen.
Zelf heb ik denk ik ongeveer 3 ton aan vermogen waarvan ca. 50k cash/direct opneembaar.
Rest zit in het huis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197942460
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:59 schreef Tinkepink het volgende:
Bizar topic dit. Ik boer best goed. Meerdere huizen, man en ik verdienen beide meerdere keren bovenmodaal...
En dan zie ik dit topic en voel ik me een loser, wat absoluut geen recht doet aan de waarheid.
Dat is toch altijd zo op dit forum? Dit soort topics moet je lezen ter vermaak en het verder met een korrel zout nemen.
pi_197943061
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 10:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb mijn huis voor 1/3de cash gekocht dus dat zou ik wel echt als vermogen mee tellen.
Zelf heb ik denk ik ongeveer 3 ton aan vermogen waarvan ca. 50k cash/direct opneembaar.
Rest zit in het huis.
En kwam die 1/3 toevallig uit overwaarde van je vorige huis?
pi_197943121
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is toch altijd zo op dit forum? Dit soort topics moet je lezen ter vermaak en het verder met een korrel zout nemen.
Er zijn verschillende dingen aan de hand.
1. Bias. Wie gaat er nu in een netto vermogen topic posten? Niet mensen met 20k op de bank.
2. Mensen liegen/scheppen op online. Prima
3. Los daarvan, 2020 was een absurde bullmarkt in ontzettend veel assetclasses tel daarbij op de magistrale maart crash en met een beetje geluk heb je zo een 100%-900% run te pakken met een beetje riskante gamble.
Ik ben zelf x70 gegaan met mijn geld. Keer fucking 70 met basically 3 lucky trades. Ik geef geen financieel advies maar als een markt zo gek doet stop ik met nadenken en rijd ik mee. Fundamentals don't matter.
4. Je moet jezelf niet vergelijken met anderen.

Voor real estate moet je altijd wel een multiplier toepassen ook. 0.8 ofzo omdat het zo fucking illiquide is en er ook nog kosten en tijd bij komt kijken om je huis te dumpen.
pi_197943486
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

En kwam die 1/3 toevallig uit overwaarde van je vorige huis?
Nee dit is mijn eerste woning. Via sparen en beleggen verkegen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197958990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee dit is mijn eerste woning. Via sparen en beleggen verkegen.
Dan had je beter een deel cash kunnen houden of in aandelen dan had je meer rendement gehad. Nu zit het vast in stenen.
En omdat het je eerste huis is, is de kans best groot dat je onder NHG afsluit en dus geen rentevoordeel hebt door een groter deel af te lossen.
pi_197959716
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 06:49 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Dan had je beter een deel cash kunnen houden of in aandelen dan had je meer rendement gehad. Nu zit het vast in stenen.
En omdat het je eerste huis is, is de kans best groot dat je onder NHG afsluit en dus geen rentevoordeel hebt door een groter deel af te lossen.
Hoop aannames wederom.

Nee geen nhg omdat het huis te duur is. En nee dat was niet handig geweest want in geld en aandelen kan ik niet wonen. Ik heb aandelen verkocht om het huis te kunnen kopen. En daardoor heb ik een categorie huis kunnen kopen waarbij je veel meer huis krijgt per
euro. Ipv een appartement.

En tot nu toe rendeert prima. Met een rendement van 150% in 3 jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197959862
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoop aannames wederom.

Nee geen nhg omdat het huis te duur is. En nee dat was niet handig geweest want in geld en aandelen kan ik niet wonen. Ik heb aandelen verkocht om het huis te kunnen kopen. En daardoor heb ik een categorie huis kunnen kopen waarbij je veel meer huis krijgt per
euro. Ipv een appartement.

En tot nu toe rendeert prima. Met een rendement van 150% in 3 jaar.
Is je huis 2.5x meer waard geworden in drie jaar?
pi_197959900
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:59 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Is je huis 2.5x meer waard geworden in drie jaar?
Nee als je het als belegging ziet dan heb ik hem met leverage gekocht.
En het deel wat ik zelf ingelegd heb is idd 2,5x over de kop gegaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197961293
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoop aannames wederom.

Nee geen nhg omdat het huis te duur is. En nee dat was niet handig geweest want in geld en aandelen kan ik niet wonen. Ik heb aandelen verkocht om het huis te kunnen kopen. En daardoor heb ik een categorie huis kunnen kopen waarbij je veel meer huis krijgt per
euro. Ipv een appartement.

En tot nu toe rendeert prima. Met een rendement van 150% in 3 jaar.
Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
En dan heb ik HRA nog niet eens meegerekend.
pi_197962362
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee als je het als belegging ziet dan heb ik hem met leverage gekocht.
En het deel wat ik zelf ingelegd heb is idd 2,5x over de kop gegaan.
De overwaarde heeft niet alleen betrekking op jouw eigen inleg, maar op je hele object. Stel dat je huis 360k heeft gekost en je hebt 120k ingelegd dan is je overwaarde blijkbaar 180k. Die 180k is over je object van 360k, niet over je investering van 120k. Je rendement is dus 50%. Alsnog vrij aardig natuurlijk, al heb je er pas daadwerkelijk iets aan als je goedkoper gaat wonen.
pi_197963053
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 11:49 schreef NightDancert het volgende:

[..]

De overwaarde heeft niet alleen betrekking op jouw eigen inleg, maar op je hele object. Stel dat je huis 360k heeft gekost en je hebt 120k ingelegd dan is je overwaarde blijkbaar 180k. Die 180k is over je object van 360k, niet over je investering van 120k. Je rendement is dus 50%. Alsnog vrij aardig natuurlijk, al heb je er pas daadwerkelijk iets aan als je goedkoper gaat wonen.
Nee het gaat over rendement over je eigen geld. Maar het maakt niets uit want het is geen belegging maar een huis.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197963072
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 10:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
En dan heb ik HRA nog niet eens meegerekend.
Dat rendement is idd zinloos totdat ik verhuis.

Maar aan jou de vraag: waar woon ik dan?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197964993
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee het gaat over rendement over je eigen geld. Maar het maakt niets uit want het is geen belegging maar een huis.
Sorry, je hebt gelijk, ik kan niet rekenen :')

Maar goed, dat rendement is natuurlijk wel een beetje gekunsteld, anders zou je kunnen stellen dat je een stuk hoger rendement had kunnen halen door maar 1 euro eigen geld er in te stoppen.

En dan geldt nog steeds dat het een rendement is waar je verder niet echt iets aan hebt, omdat je het niet kan verzilveren.
pi_197965468
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:33 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Sorry, je hebt gelijk, ik kan niet rekenen :')

Maar goed, dat rendement is natuurlijk wel een beetje gekunsteld, anders zou je kunnen stellen dat je een stuk hoger rendement had kunnen halen door maar 1 euro eigen geld er in te stoppen.

En dan geldt nog steeds dat het een rendement is waar je verder niet echt iets aan hebt, omdat je het niet kan verzilveren.
Ik snap je punt maar zo wordt wel gerekend. Het biedt mij een hoeveelheid woonruimte tegen een prijs waar ik niet voor kan huren. Plus het scheelt mij VRH en ik kies er voor om het niet te verzilveren. Ik zou ook het huis kunnen verkopen en naar het buitenland kunnen gaan. Vooralsnog is het meer een soort spaarpot totdat ik dat wil gaan doen.

Plus ik heb geen tekort aan geld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197968098
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 10:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
En dan heb ik HRA nog niet eens meegerekend.
En dat zijn maar cijfertjes bij een broker waar je niets van koopt totdat je ze verkoopt. Waar ga je dan je rendement mee maken? (Zelfde laken een pak, maar dan bij een huis het emotionele verschil dat je er in woont)
pi_197968178
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar zo wordt wel gerekend. Het biedt mij een hoeveelheid woonruimte tegen een prijs waar ik niet voor kan huren. Plus het scheelt mij VRH en ik kies er voor om het niet te verzilveren. Ik zou ook het huis kunnen verkopen en naar het buitenland kunnen gaan. Vooralsnog is het meer een soort spaarpot totdat ik dat wil gaan doen.

Plus ik heb geen tekort aan geld.
Ik geef je ook groot gelijk dat je een huis hebt gekocht. Huren is geld weggooien.
pi_197969442
Ik snap dat je een huis koopt. Dat was ook niet wat ik zei. Een groot deel aflossen is niet handig, want je rekent rendement op je inleg. Maar sterker nog, al had je niet afgelost dan had je datzelfde rendement ook, daar had je je aflossing niet voor nodig.

Wat ik aangeef is dat het rendement op de beurs over het algemeen hoger is dan de daling in maandlasten van hetzelfde bedrag. Het was financieel aantrekkelijker geweest om niet af te lossen, ook omdat je gebruik kunt maken van o.a hypotheekrenteaftrek.

Maar als ik zulke basics moet uitleggen dan neem ik zulke verhalen met een korreltje zout.
pi_197969556
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 17:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En dat zijn maar cijfertjes bij een broker waar je niets van koopt totdat je ze verkoopt. Waar ga je dan je rendement mee maken? (Zelfde laken een pak, maar dan bij een huis het emotionele verschil dat je er in woont)
Wat is je punt? Je vindt dat geld ‘vastzit’ in aandelen? Overwaarde in je huis zit nog veel vaster.
Met 1 druk op de knop heb je je aandelen verkocht en cash geld ter beschikking, dat lukt met overwaarde echt niet zo makkelijk.

En als je dividend aandelen hebt krijg je periodiek cash geld, tenzij je accumulerende ETFs of iets dergelijks hebt, maar dat is een keuze.
pi_197970363
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 10:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Mooi dat het meer waard is geworden. Maar aan dat ‘rendement’ heb je niks want het zit in stenen.
Stel dat je een ton in je huis had gestoken, dan verlaag je je een bruto maandlast met ongeveer 350 euro incl aflossing.
Had je die ton in aandelen gestoken dan had je veel meer rendement gehad. Bij 5% rendement had je al 400 per maand gehad, terwijl 8% vee gebruikelijker is.
En dan heb ik HRA nog niet eens meegerekend.
Dat is precies de overweging die ik pas heb gemaakt. Heb nog nooit extra afgelost en heb zitten denken om dat te doen, maar vanwege het rendement ben ik begonnen met beleggen..dat zet meer zoden aan de dijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')