Klinkt als een plan! Kolfapparaat zelf kan er misschien ook voor zorgen dat je tepel naar buiten komt, maar is misschien wat onhandig en omslachtig om het op die manier te doen. Die tepeltrekker lijkt me handiger dan. En ik heb overigens ook kunstvoeding in huis hoor!quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:28 schreef Philomijn het volgende:
Nog bedankt voor de lieve woorden in het vorige deel, en de herkenning in sommige punten. Doet een mens goed.![]()
Ik ben heel dat dit een plek is waar iedereen terecht kan met zijn gedachten etc zonder veroordelingen.
Strijdplan: Ik denk dat ik voor de geboorte eens ga praten met een lk, die tepeltrekkerbestel en prenataal ga kolven. En dit x haal ik wel kunstvoeding in huis voor “het geval dat” ipv helemaal gestresst te zijn over dat m’n kind evt niks binnen krijgt. (Ik was nog in het rijtje vergeten dat hij op een avond ook uraten in zijn luier had. Ook niet goed voor de paniek.)
Nogmaals: denk er niet te licht over.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 16:25 schreef Seven. het volgende:
Ik moet ook zeggen, het kolven zelf vind ik wel heel erg lekker gaan. Ik ben lekker ontspannen, ik fok een beetje, ik tuur ondertussen naar de tussenstand (60ml aan beide kanten nu) en het is eigenlijk wel een zen momentje voor mezelf. Dus ik kan niet zeggen dat ik er zelf enorme weerstand tegen ervaar, mocht 100% kolven uiteindelijk de uitkomst zijn.
Ik heb ook kunstvoeding liggen, just in case. En dat voelt inderdaad erg fijn.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:28 schreef Philomijn het volgende:
Nog bedankt voor de lieve woorden in het vorige deel, en de herkenning in sommige punten. Doet een mens goed.![]()
Ik ben heel dat dit een plek is waar iedereen terecht kan met zijn gedachten etc zonder veroordelingen.
Strijdplan: Ik denk dat ik voor de geboorte eens ga praten met een lk, die tepeltrekkerbestel en prenataal ga kolven. En dit x haal ik wel kunstvoeding in huis voor “het geval dat” ipv helemaal gestresst te zijn over dat m’n kind evt niks binnen krijgt. (Ik was nog in het rijtje vergeten dat hij op een avond ook uraten in zijn luier had. Ook niet goed voor de paniek.)
Aanhappen gaat wel goed nu, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Colin goed kan drinken. Ik zie daar een dalende lijn ook, meer hulp leidt tot minder motivatie van zijn kant om nog fanatiek te lurken. Er is geen enkele voeding meer waarbij ik helemaal geen borstcompressie hoef toe te passen. Het lijkt ook alsof ik steeds eerder borstcompressie toe moet passen omdat hij steeds eerder begint te mopperen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 01:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Nogmaals: denk er niet te licht over.
Kolven kan inderdaad een zen momentje voor jezelf zijn. Dat was het voor mij op het werk, en 's avonds en 's nachts als de baby sliep en mijn man thuis was. Overdag met de baby alleen thuis was het een heel ander verhaal.![]()
Ik weet niet of Six. vanuit huis werkt (altijd al, of nu vanwege corona), dat zou nog wel een voordeel zijn hierin. Of als Colin goed weg te leggen is (slapend, dan wel wakker en niet-huilend).Of als je goed kan kolven terwijl je baby huilt. Hier kwam er dan geen druppel uit, logisch ook wel.
Maar eerlijk gezegd lees ik nog steeds niet waarom je hierop zou afstevenen. Hij kan in principe wel goed aanhappen en drinken, toch? Zoals hier al genoemd, laat een lactatiekundige bij jullie thuis meekijken met het voeden, dat kan veel inzicht opleveren. Hoe eerder je dit regelt, hoe beter!
Heldin! Wat goed!quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:33 schreef BellaaElisa het volgende:
Voor spruw helpt hier ook kokos olie.
29 oktober geef ik spruit alweer een jaar borstvoeding
Haar besluit stond echter vast, en toen heb ik een topic geopend om haar bij te staan (zo ben ik dan ook wel weerquote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Memoru, ik ga nu even heel streng zijn.De kans dat het drinken aan de borst nog gaat lukken neemt elke dag dat je niets doet steeds verder af. Wil je de mogelijkheid openhouden dat je zoontje terug aan de borst gaat, schakel dan echt nú een lactatiekundige in.
Ik kolf zelf fulltime, na echt alles geprobeerd te hebben om haar rechtstreeks te kunnen voeden. Nu gaat het misschien wel lekker, maar ben je al eens alleen thuis geweest? Dat je moet kolven en dat je baby dat haarfijn aanvoelt en niet kan slapen en gaat huilen zodra je hem even neerlegt? Ik denk dat je nu nog niet kan overzien wat fulltime kolven op de langere termijn inhoudt. Alle tijd die er in gaat zitten gaat ten koste van knuffelen met je baby, slapen, het huishouden, iets leuks voor jezelf doen of met je partner, etc. En je kan niet zo maar buitenshuis gaan en staan waar je wil, tenzij daar gekolfd kan worden. Het kan allemaal wel, maar wees je bewust van de keerzijdes.
Dus vandaar.quote:
Thanks Viv, waardeer ik enorm!quote:Op zondag 25 oktober 2020 02:28 schreef Viv het volgende:
@:Seven. klinkt inderdaad alsof de borstcompressie niet goed gaat. Het is niet de bedoeling dat het pijn doet aan je borst, en al helemaal niet dat je constant spierpijn in je armen hebt van het harde knijpen.En die onhandige lichaamshouding en stijve rug is ook niet bevorderlijk. Als jij niet ontspannen bent, kan dat ook voor onrust bij je baby zorgen.
Goed om te horen dat de lactatiekundige thuis komt kijken.Drie jaar geleden was hier een user ( @:Memoru , helaas niet meer actief op FOK! ) die overstapte op fulltime kolven zonder dat eerst een kans te geven.
Bij haar ging het live voeden moeizaam en ze voelde zich dan vooral falen, terwijl kolven goed lukte en haar vooral succeservaringen opleverde. Toen was haar keuze snel gemaakt, zie: OUD / Borstvoeding deel 237
Ik heb toen dit tegen haar gezegd:
[..]
Haar besluit stond echter vast, en toen heb ik een topic geopend om haar bij te staan (zo ben ik dan ook wel weer), zie: OUD / Fulltime kolven
Later kwam ze terug op bovenstaande quote met:
[..]
Dus vandaar.Mocht het echt op fulltime kolven uitdraaien, dan is het in ieder geval enorm handig dat Six. thuis is! Uiteraard mag je dan ook OUD / Fulltime kolven omhoog schoppen voor tips, steun, ervaringen uitwisselen, etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik ook niet zeggen dat je niet fulltime moet gaan kolven. Want als er iets vervelend is in deze periode, dan is het anderen die zeggen wat je moet doen of met een wijzend vingertje beschuldigend waarschuwen. Het gaat er altijd om wat jij wilt en wat het beste is voor jou en je kind.
Wat ik dus eigenlijk net als Viv wil zeggen is: wacht nog even met je besluit om fulltime te gaan kolven (als je dat wilt en daar nog kracht voor hebt!) tot de lk is geweest, want het kan zijn dat er anders ‘no way back’ is, vanwege niet meer willen aanhappen bijv.
Verder: dikke knuffel![]()
Dit, dat, alles.
quote:Op zondag 25 oktober 2020 07:44 schreef Philomijn het volgende:
Och ja, dat weet ik nog heel goed Viv. Zoveel respect voor vrouwen die fulltime kolven. Ik snap niet hoe je/men het volhoudt.
Toen ik (even) fulltime ging kolven op advies van de lk omdat Flip te zwak zou zijn om aan te happen, gebeurden er drie dingen:
(Ik kan het weer niet kort houden dus ff spoiler)
Thanks Philomijn. Ik kreeg net een mailtje, morgen komt de lactatiekundige en dan zien we weer verder. Ik overweeg verschillende opties. Er komt vast wel een gulden middenweg naar voren. Ik zie vooral borstvoeding met borstcompressie zoals het nu gaat, echt niet zitten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik ook niet zeggen dat je niet fulltime moet gaan kolven. Want als er iets vervelend is in deze periode, dan is het anderen die zeggen wat je moet doen of met een wijzend vingertje beschuldigend waarschuwen. Het gaat er altijd om wat jij wilt en wat het beste is voor jou en je kind.
Wat ik dus eigenlijk net als Viv wil zeggen is: wacht nog even met je besluit om fulltime te gaan kolven (als je dat wilt en daar nog kracht voor hebt!) tot de lk is geweest, want het kan zijn dat er anders ‘no way back’ is, vanwege niet meer willen aanhappen bijv.
Verder: dikke knuffel![]()
De optie 'afvullen met kolfmelk' werkt eigenlijk best goed op dit moment, dus flesje erin als blijkt dat hij niet genoeg heeft gehad. Hij groeit er goed op dus misschien is het gewoon beter om de borstvoeding in stand te houden maar de borstcompressie te laten voor wat het is. Ik zit alleen soms met kolven zijn voedingen in de weg, als hij zich een uurtje na het kolven komt melden.
Nou ja, het moge duidelijk zijn dat ik nog zeker geen knopen heb doorgehakt.
Resistance is futile.
Ik heb trouwens weer niet het gevoel dat ik er aan onderdoor ga, gelukkig. Ik heb een lieve man die me heel goed helpt, en dat doet een hoop!quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:17 schreef Ticootje het volgende:
Ik was met 3 dagen kolven, voeden, flessen al helemaal klaar ermee.
Ik snap dat als je je zinnen op borstvoeding hebt gezet je misschien over je eigen grenzen heen gaat, maar als je er zelf helemaal aan onderdoor gaat kan dat echt niet de bedoeling zijn. Tijdelijk kolven om productie op te krikken of bij te voeden snap ik allemaal, maanden lang fulltime kolven zou ik zelf gewoon niet doen. We leven in de luxe waar kunstvoeding ook van hele goede kwaliteit is en we hebben overal schoon water. Een kindje heeft ook behoefte aan een relaxte en uitgeruste moeder.
Jazeker heeft Colin een speen. Meneer heeft een flinke zuigreflex, heb ik me laten vertellen door een verpleegkundige op de neonatologie. Maar ik zet dit (en de riempjes etc) bij op m'n lijstje voor de lactatiekundige!quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:45 schreef Zo-is-dat het volgende:
Seven vraagje, heeft Colin een speen? Hier was er veel zuigbehoefte na het drinken en was ze wel heel tevreden met een speentje. Moet natuurlijk niet honger verbloemen dat is een beetje tricky misschien.
En zijn z’n tong en lip riempjes wel eens bekeken? Dat kan ook in de weg zitten met lekker door drinken?
Super fijn dat morgen de LK langs komt! Die kan je sowieso van t beste advies voorzien!![]()
Ik duim voor een fijn plan met snel resultaat!
Als het vooral de gewenning aan de melkstroom van de fles is, waardoor hij ongeduldig wordt aan de borst, kun je ook nog vragen of het bijvoeden anders kan.quote:Op zondag 25 oktober 2020 11:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jazeker heeft Colin een speen. Meneer heeft een flinke zuigreflex, heb ik me laten vertellen door een verpleegkundige op de neonatologie. Maar ik zet dit (en de riempjes etc) bij op m'n lijstje voor de lactatiekundige!
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Hier hielp het om gemengd te geven en dan langzaam op te bouwen. Dus bijvoorbeeld 2/3 bv met 1/3 kv. Als ze dat drinkt na een paar voedingen de kv ophogen. Het heeft hier wel ff geduurd maar uiteindelijk dronk hij de kv prima.quote:Op zondag 25 oktober 2020 06:50 schreef aeaeae het volgende:
Vraag: mijn dochter is ongeveer 5 maanden en heeft tot nu toe borstvoeding gehad en ik denk zo’n 4 a 5 keer kunstvoeding. Sinds ik weer werk lukt het me niet om voldoende te kolven dus wil ik kunst- en borstvoeding gaan combineren. Sinds eergisteren weigert ze flesjes kunstvoeding. Ze heeft het al wel eerder gehad maar lust het nu niet meer? Hoe kan ik dit het beste oplossen? Wil namelijk ook nog graag gewoon borstvoeding tussendoor blijven geven.
Tips of ervaringen iemand?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat ik wel bijzonder vind is dat niemand in mijn omgeving aangaf dat stoppen ook een optie was. CB, KA etc gaven telkens aan dat bv toch echt wel het beste was. En hij groeide toch goed dus wat was het probleem? De enige die ooit stoppen opperde was de (mannelijke) huisarts toen ik in tranen in zijn spreekkamer stond. Hij zei er wel fijntjes bij dat hij dat vroeger nooit gezegd zou hebben maar door ervaring met zijn eigen kinderen snapte hij hoe zwaar het kan zijn. Ik had het gevoel dat hij de enige was die ook mij zag. Meestal voelde ik mij onzichtbaar.
Ik vond een groot kussen dat ik helemaal rond mij kon leggen fijn icm rugby. Ik legde hem dan ook een beetje rond mij op het kussen. Ik heb ooit een klein kussen geprobeerd maar daar kon ik niks mee.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef Smart_ass het volgende:
Gebruiken jullie een voedingskussen? En zo ja welke kunnen jullie aanraden? Ik ben na bijna een maand nog steeds aan het hannessen met het vinden van een comfortabele positie.. ik heb een voedingskussen (boppy) maar die is vrij klein en Y schuift er telkens vanaf. Vanaf het begin voed ik in rugbyhouding en ik vind dat opzich een prima houding, maar als ik op de bank zit heb ik het idee dat er niet genoeg ruimte is voor Y’s benen (vanwege de rugleuning waar ze dan met haar voeten tegenaan komt). Plus dat ze dus van het kussen afglijdt.. madonna houding/doorgeschoven houding probeer ik af en toe maar hierbij heb ik juist weer aanlegproblemen.
Ik heb het doomoo voedingskussen, inderdaad ook dit model. Heerlijk!quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:49 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Ik vond een groot kussen dat ik helemaal rond mij kon leggen fijn icm rugby. Ik legde hem dan ook een beetje rond mij op het kussen. Ik heb ooit een klein kussen geprobeerd maar daar kon ik niks mee.
Ik had deze maar denk niet dat het merk veel uitmaakt.
https://www.bol.com/nl/p/(...)rey/9200000084698706
Zag dat niemand nog had gereageerd? Ik heb ze nooit gewassen na het voeden (wat een gedoe, kom nauwelijks aan douchen toe dus hoe willen ze dat hebben?), En handen wassen deed ik toen met vermoeden van spruw wel trouw maar nu echt niet meer altijdquote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:12 schreef Smart_ass het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik ben in ieder geval blij dat het voeden zelf geen pijn doet! Maar ik ga het zeker navragen en zien wat de arts ervan zegt en wat ze me voorschrijft.
Ik lees dus dat je extra moet opletten qua hygiëne ook. Ik ben wel benieuwd naar jullie routine. Spoelen jullie je tepels af na elke voeding? Wassen jullie voor en na het voeden altijd je handen? En hoelang doen jullie met een bh/zoogcompressen? Ben wel benieuwd zodat ik een beetje een beeld heb.
Oke gelukkig, ik voelde me al bijna een viespeuk ofzoquote:Op zondag 25 oktober 2020 16:08 schreef Hilmo het volgende:
[..]
Zag dat niemand nog had gereageerd? Ik heb ze nooit gewassen na het voeden (wat een gedoe, kom nauwelijks aan douchen toe dus hoe willen ze dat hebben?), En handen wassen deed ik toen met vermoeden van spruw wel trouw maar nu echt niet meer altijdzoogcompressen ook niet bij elke voeding verschonen maar heb een lekschaal bij de andere borst onder het drinken dus het is puur tussendoor lekkage wat erin komt en dat is overdag haast niks. Een bh deed ik met spruw elke dag geloof ik, anders om de vier dagen ofzo. Deed met spruw de hempjes van snachts en bh op 60 graden wel eens. Spruw hier op aanraden van LK aangepakt met gentiaan violet. Maar wel witte tong na voeden, maar we merken verder niks. Heb het twee weken aangepakt. Geen idee of het nu weer terug is. Kokosolie ook tijd gebruikt, bij R hielp dat enorm toen.
True storyquote:Op zondag 25 oktober 2020 19:39 schreef SQ het volgende:
Ja want purelanvlekken was je niet zomaar uit je kleding
2 jaarquote:Op zondag 25 oktober 2020 20:53 schreef Mrs.Peel het volgende:
Ossengal tegen Purelan, maar dan nog
Hier al 2 dagen niet gevoed. Ik denk dat het nu echt klaar is na 2 jaar. Het voelt goed, hij heeft gekregen wat hij nodig had. En ik heb er echt (na een moeilijk begin) van genoten
Wat een mooie lange periode!quote:Op zondag 25 oktober 2020 20:53 schreef Mrs.Peel het volgende:
Ossengal tegen Purelan, maar dan nog
Hier al 2 dagen niet gevoed. Ik denk dat het nu echt klaar is na 2 jaar. Het voelt goed, hij heeft gekregen wat hij nodig had. En ik heb er echt (na een moeilijk begin) van genoten
Koos bijt mn tepel dan vast en gaat eraan trekken. Man man man.quote:Op maandag 26 oktober 2020 10:21 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Haha, dat grommen is zo herkenbaar. U. heette hier een poosje “pitbull”.
Meppen en piepenquote:Op maandag 26 oktober 2020 10:19 schreef Hilmo het volgende:
Prachtig Peel! Hele tijd, 2 jaarsieraad mooi idee! Wou ik bij mijn oudste ook maar ik draag niks dus kon daar niet uitkomen.
Ik zit ook vaak niet lekker maar werk met gewone kussentjes. Die van mij is al vanaf het begin dat hij zonder gedoe aanhapt, twee weken oud ofzo, zo enorm onrustig altijd. Eerst rustig drinken want dan loopt het lekker maar na een paar minuten zo huffen op die borst, echt keihard met dat vuistje meppen en piepen. Borstcompressie helpt dan wel wat. maar jemig. Het CB had het over temperamentvol kind ook omdat hij niet echt slaapt overdagmaar ga dat toch maar eens googlen
Er zit zoveel pit in deze baby mijn hemel. Soms ook gewoon grommen en boze geluiden maken als ik niet opschiet met borst aanbieden.
Hier zei de kraam destijds dat een klakkend geluid ook kan wijzen op spruw. Dan kan je zelf ook pijn in de borst hebben. Ik heb niet al je posts gelezen hoor maar misschien iets om mee te nemen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 00:07 schreef Smart_ass het volgende:
Klinkt goed Seven! Inderdaad fijn dat de lk meedenkt in oplossingen die je zelf ook zitten. Heeft natuurlijk ook weinig nut voor haar om met dingen te komen waar je zelf niet achter staat.
Ga hier morgen ook een lk bellen. Had al in babytopic gepost maar ik heb een hele pijnlijke borst en de laatste tijd hoor ik steeds vaker klikgeluiden bij het voeden, alsof Y telkens het vacuüm verbreekt ofzo. Opzich geen super erg probleem en ze krijgt verder ook genoeg binnen. Ik wil vooral van die pijnlijke borst af maar als ze komt kan ze daar ook gelijk naar kijken.
Gisteren bij de kinderarts geweest en die was er van overtuigd dat het geen spruw was aangezien ze alleen een witte tong heeft en geen witte plekjes op haar wangen/gehemelte/tandvlees. Misschien dat ik dan last heb van een verstopt melkkanaaltje. Ben in elk geval aan het masseren geslagen en ben even bh loos.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 06:04 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Hier zei de kraam destijds dat een klakkend geluid ook kan wijzen op spruw. Dan kan je zelf ook pijn in de borst hebben. Ik heb niet al je posts gelezen hoor maar misschien iets om mee te nemen.
Volg gewoon lekker je eigen gevoelquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 20:15 schreef Smart_ass het volgende:
Ja vervelend is dat ook, al die mensen met verschillende meningen. De verloskundige zei namelijk wel dat alles wees op spruw en heeft mij medicatie voorgeschreven, maar dat heeft dus geen nut om te gebruiken als Y niet ook behandeld wordt.
Sowieso vond ik de beredenering van de kinderarts vreemd want ze zei dus heel overtuigd dat het geen spruw was, maar dat het er eventueel wel aan zat te komen (omdat ik het misschien heb?) en heeft wel een recept voor medicijnen meegegeven. Zodra ik witte plekjes in haar mond zie moet ik dus wel medicatie gaan geven.. oh en ze zei er ook nog bij dat het geen kwaad kan Y te behandelen als ze het niet heeft, maargoed dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling. Ik denk dat ik nu in eerste instantie kokosolie ga gebruiken, kijken of dat iets doet.
Overigens vond ze vitamine D druppels ook niet nodig, want ze is niet midden in de winter geboren. En dat terwijl het cdc en American Academy of Pediatrics het wel aanbevelen. Ga het dus wel mooi doen. Had ik waarschijnlijk al eerder moeten doen.
Hoe gaat het bij jou met de frustratie-vrije tactiek?quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Volg gewoon lekker je eigen gevoel.
Nou, goed dus!quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:13 schreef Viv het volgende:
[..]
Hoe gaat het bij jou met de frustratie-vrije tactiek?
Een ahh-bra! (Knock-off van de markt). En dan met zoogcompressen erin.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 13:24 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn Seven! Klinkt goed positief!
Vraagje: wat doen jullie tegen lekken ‘s nachts? Ik vind met bh slapen toch een stuk minder dan fijn, maar toen ik vanochtend wakker werd lag voor mijn gevoel de hele inhoud van mijn rechterborst in bed.. ik had Y rond 3:30u gevoed maar na mijn linkerborst zat ze vol, rechterborst wel aangeboden maar niet meer aan toegekomen. Toch maar wel met bh slapen dan denk ik? Om dat dan af te gaan kolven ofzo zie ik ook niet zo zitten.. dat ik op mijn buik slaap helpt hier natuurlijk ook niet aan mee.
Ik heb voor de nachten 2 voedings bh's van H&M gekocht:quote:Op woensdag 28 oktober 2020 13:24 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn Seven! Klinkt goed positief!
Vraagje: wat doen jullie tegen lekken ‘s nachts? Ik vind met bh slapen toch een stuk minder dan fijn, maar toen ik vanochtend wakker werd lag voor mijn gevoel de hele inhoud van mijn rechterborst in bed.. ik had Y rond 3:30u gevoed maar na mijn linkerborst zat ze vol, rechterborst wel aangeboden maar niet meer aan toegekomen. Toch maar wel met bh slapen dan denk ik? Om dat dan af te gaan kolven ofzo zie ik ook niet zo zitten.. dat ik op mijn buik slaap helpt hier natuurlijk ook niet aan mee.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 02:53 schreef Smart_ass het volgende:
Bedankt voor de adviezen trouwens nog. Heb de laatste nachten met een handdoek onder me geslapen, lag minder vervelend dan ik van tevoren dacht, en slapen met bh wil ik echt zoveel mogelijk vermijden want dat vind ik eigenlijk echt niet fijn. Gelukkig niet zoveel meer gelekt.
Volgens mij heeft Y een groeispurt. Ze wil constant drinken, tussendoor huilen huilen huilen. Hopelijk snel weer voorbij, is nogal vermoeiend.
Ahh sneu, hopelijk gaat het vandaag een stuk beter.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 07:55 schreef Smart_ass het volgende:
Hoelang hangt Colin bij die voedingen aan de tet? Hij slaapt wel beduidend langer na een flesje lijkt het. Verder inderdaad weinig tijd tussen voedingen, maar ik heb dat ook vaak. Overdag althans. ‘s Nachts slaapt ze vaak 2x 3,5/4 uur.
Gistermiddag heeft Y 3u geslapen (12:00-15:00 ongeveer, daarna is het echt bijna constant voeden geweest (misschien met 30 minuten tussenpozen) tot 23:30u. En nu is ze sinds eventjes wakker na 2,5u slaap. Hoopte op een langer slaapje aangezien ze overdag weinig heeft geslapen.. hopelijk zometeen wanneer ik haar terug leg. Overdag maakt het me minder uit, hoewel het altijd fijner is om een wakkere blije baby te hebben dan een constant huilende baby wanneer ze van de tet af is.
Deden ze maar watquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 11:04 schreef Burdie het volgende:
Ik had vooral in het begin vaak voedingssessies die gemiddeld 40-50 minuten duurden. Baby's doen maar wat hč.
Nu al een voedingsbh ja?quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 12:32 schreef Tink89 het volgende:
+1 op wat SQ zegt (behalve de seks, daar was ik nog maanden te moe voor), al vond ik dat in het begin echt, echt, echt heel moeilijk. Loslaten is niet mijn sterkste punt zegmaar.
Oh, en ik heb een nieuwe voedingsbh en is die toch fijn. Dus ik gooi hem effe in de groep: de freya pure sculpt (niet zonder sculpt, die heeft schuurbandjes). En nog best om aan te zien ook, geen pasteltinten, bloemetjes, roezeltjes of punttieten. En ik heb geen aandelen, wel grote tetten en dan is iets fijns nog best een uitdaging. Maar deze gaat tot cup L ofzo.
Ik droeg nog voedingsbh's van prul, maar moest echt nieuwe bh's kopen en m'n borsten zitten - twee maanden na het stoppen - ook nog steeds vol, dus durfde het wel aan. Ze zijn bij prul na de bevalling ook amper nog extra gegroeid, alleen in het begin van de zwangerschap. En anders had ik het geld nu uitgegeven aan een gewone bh die ik sowieso voorlopig niet draag (of iig niet over 22 weken meer) en deze is mooi en comfortabel. Die clipjes boeien me dan niet zo veel, zijn hopelijk mooi meegenomen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 13:07 schreef SQ het volgende:
[..]
Nu al een voedingsbh ja?
Mijn borsten groeiden na de bevalling nog even 2 cupmaten, dus ik zou daar toch wat terughoudend in zijn geloof ik
Ja, dat verandert. Niet noodzakelijkerwijs na de volgende regeldag though. Misschien zomaar, omdat het kan! Als je denkt dat je het ritme snapt, is het weg! Dus hou je er niet aan vast, probeer er niet op te anticiperenquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef Seven. het volgende:
Ik vroeg me wel een beetje af of hij zich niet achterlijk vaak komt melden maar Colin is volstrekt normaal.![]()
Trouwens, er zit stiekem eigenlijk best wel wat regelmaat in (nu ik er wat langer over nagedacht heb). 's Morgens en 's avonds voeden om de 1 á 2 uur, 's middags slaapt hij in 2 blokken. 's Nachts slaapt hij ook weer in 2 blokken.
Eens kijken of dat verandert na zijn volgende regeldag.
We gaan het zien. Vannacht was frustrerend omdat Colin me een keer extra wakker maakte, en alleen maar omdat hij naast me wilde liggenquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 21:05 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ja, dat verandert. Niet noodzakelijkerwijs na de volgende regeldag though. Misschien zomaar, omdat het kan! Als je denkt dat je het ritme snapt, is het weg! Dus hou je er niet aan vast, probeer er niet op te anticiperenDat wordt geheid frustratie voor jou én je baby!
En dat veranderen, daar houden ze niet echt mee op ookMet name je oudste kind zal je altijd een stap voor zijn... Bij de tweede moet je het hebben van de aha-Erlebnissen
Zelfde ervaring hier. Baby's moeten een vacuüm creëeren om de Calma op gang te helpen, maar daarna zit er geen rem meer op. Kon een fles binnen 1 minuut leeggieten in haar mond als ik had gewild.quote:Op zondag 1 november 2020 19:26 schreef douche-eendje het volgende:
@:Seven. , wij hebben de calma geprobeerd maar vond het echt een vreselijke speen. De melk stroomde veel te snel, liep er langs alle kanten uit.
Gaat echt door merg en been ja! Gelukkig is ze vandaag weer veel rustiger en slaapt ze meer. Heerlijk. Hoe je dat dan voor lief neemt soms hequote:Op zondag 1 november 2020 19:10 schreef Seven. het volgende:
Ahhh, wat kut dat het dan ff zo enorm slecht gaat. Gaat dan echt door merg en been, hč? Hopelijk snel minder pijn met de spruw medicatie. Hoe bevielen de rite aids je trouwens?
Vandaag gaat het hier een stuk beter! Veel gekolfd, en tijdens de yoga vanmorgen ff totaal kunnen ontspannen. Dat doet wonderen voor de toeschietreflex en mijn humeur. Vannacht 5 uur geslapen, dus dan kan ik er weer prima tegen. Ik heb meneer getrakteerd op een badje en een massage 3 uur geleden. Daarna wilde ik hem aanleggen maar hij viel gelijk in slaap en hij ligt nu nog lekker te tukken.
Colin krijgt volgens mij ongeveer 1/3 van zijn voeding uit de fles (overwegend afgekolfde melk). Ik zit nu te lezen over de Medela Calma speen. Dat bootst het borstvoeden veel meer na dan de Difrax flessen waar de melk heel makkelijk uit te krijgen is. Ik wil proberen of dat hem meer motiveert aan de borst want we zitten nog wel in zo'n vicieuze cirkel waarbij we heel makkelijk terugvallen op de fles.
@:Mariposas, wat is jouw ervaring ermee?
Hier ging het zelfs horizontaal te snel, ik moest de fles schuin naar beneden houden en dan steeds een kleine portie in de speen kiepen.quote:Op zondag 1 november 2020 20:33 schreef Mariposas het volgende:
Dus misschien hebben wij daarom niet de ervaring dat het snel uit de Calma speen stroomt.
Geef je ook therapeutisch flesvoeding?
Therapeutisch flesvoeden probeer ik wel eens maar meestal is meneer al enorm overstuur tegen de tijd dat de fles tevoorschijn komt. Dan is therapeutische flesvoeding iets uitdagender (en dus in ieder geval zelden sprake van rustig onderzoekend aanbieden, zeg maar).quote:Op zondag 1 november 2020 19:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Zelfde ervaring hier. Baby's moeten een vacuüm creëeren om de Calma op gang te helpen, maar daarna zit er geen rem meer op. Kon een fles binnen 1 minuut leeggieten in haar mond als ik had gewild.
De langzaamste flesspeen die wij gevonden hadden was Dr Brown voor prematuren (dus niet Level 1, maar Level P).
En verder hebben wij de tips opgevolgd die ik eerder gelinkt heb (therapeutisch flesvoeden).
Een hypothetische volgende keer zou ik een borstvoedingshulpset willen proberen (dus een sonde bij de tepel, ook eerder gelinkt).
Misschien kun je dan de eerste slokjes geven met de fles schuin omhoog, en dan stiekem naar horizontaal gaan.quote:Op zondag 1 november 2020 22:05 schreef Seven. het volgende:
Therapeutisch flesvoeden probeer ik wel eens maar meestal is meneer al enorm overstuur tegen de tijd dat de fles tevoorschijn komt. Dan is therapeutische flesvoeding iets uitdagender (en dus in ieder geval zelden sprake van rustig onderzoekend aanbieden, zeg maar).
Therapeutisch lukt niet altijd, ik probeer het met aanbieden wel als hij niet knetter over de zeik is. Maar dat gebeurt zeldenquote:Op zondag 1 november 2020 20:33 schreef Mariposas het volgende:
@:Seven. Wij hebben de Calma speen in het begin gebruikt bij de jongste en dat ging prima (ik gebruikte overigens een die ik al had, volgens mij heb ik die bij de kolf zat nooit gebruikt).
Maar op een gegeven moment leek hij ‘m niet meer te snappen.Dat probleem hadden we overigens ook bij de Dr. Brown fles. Wij hebben overigens altijd therapeutisch gevoed met de fles, dus niet op de traditionele manier de fles schuin ondersteboven houden. Dus misschien hebben wij daarom niet de ervaring dat het snel uit de Calma speen stroomt.
Geef je ook therapeutisch flesvoeding?
Ik ga nog eens goed doorlezen. Omdat het tot zover vrijwel geen resultaat opleverde, heb ik het nog ff gelaten voor wat het was.quote:Op zondag 1 november 2020 22:07 schreef Viv het volgende:
[..]
Misschien kun je dan de eerste slokjes geven met de fles schuin omhoog, en dan stiekem naar horizontaal gaan.
Ja, is gecheckt. Alles OK in dat opzicht.quote:Op zondag 1 november 2020 22:20 schreef Mariposas het volgende:
Is zijn mondanatomie tijdens de afspraak met de lactatiekundige gecheckt, @:Seven.? Daarmee bedoel ik gehemelte, lipband en tongriem. Ik vind het wel opvallend dat hij zo vaak moeite heeft om de borst te pakken. En dat je dit ook terugziet bij het aanbieden van de Calma speen.
Heb je nog contact met de lactatiekundige?
Voel je je fit? Ik ben ook eerder begonnen, wel heel rustig aan.quote:Op zondag 1 november 2020 20:08 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Gaat echt door merg en been ja! Gelukkig is ze vandaag weer veel rustiger en slaapt ze meer. Heerlijk. Hoe je dat dan voor lief neemt soms he. Rite aid heb ik heel eventjes geprobeerd, hielp niet heel erg maar dat komt ook meer omdat de pijn echt in mijn borst zit (achter de tepel soort van) en het niet zozeer kloven zijn. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik ze in huis heb!
Yoga heerlijk! Klinkt als een goede dag! Ik ben sinds een paar dagen voor hele korte tripjes weg van huis geweest, echt even lekker om weg te zijn soms. Kan ook echt niet wachten tot ik weer kan sporten (ik stoor me best wel aan mijn hangbuikje![]()
).
Zoals het op borstvoeding.com staat, is (zoals wel vaker) het ideale plaatje, maar het is geen alles of niets. Al neem je een paar aspecten ervan mee, is het toch weer mooi meegenomen.quote:Op zondag 1 november 2020 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ga nog eens goed doorlezen. Omdat het tot zover vrijwel geen resultaat opleverde, heb ik het nog ff gelaten voor wat het was.
Kan ik me goed voorstellen hoor! Ik kwam dit pas "achteraf" tegen (als in: toen ik al in de fulltime kolven-fase zat), eerder was mijn radar nogal vertroebeld door stress en verdriet rondom de borstvoeding.quote:Die sonde: bedankt voor de suggestie. Ik kan je niet uitleggen waarom maar het idee staat me totaal niet aan. Maar ik ken mezelf, sommige ideeën moeten ff sudderen in m'n hoofd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, behalve die sonde dus.quote:Ik krijg het idee dat jij zo'n beetje alles wel geprobeerd hebt, trouwens![]()
Joa maar sporten na een keizersnede is wel andere koek, helaasquote:Op zondag 1 november 2020 22:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voel je je fit? Ik ben ook eerder begonnen, wel heel rustig aan.
Oh ja, jij had keizersnede! Dan kun je gewoon niet anders dan gewoon genieten van het niet eens mogen sportenquote:Op zondag 1 november 2020 23:16 schreef Smart_ass het volgende:
Voel me fit ja maar ik ga toch die 6 weken maar afwachten. Daarnet even heel rustig gestofzuigd en ik voelde de incisie wat trekken daarna. Houd het maar even bij wandelen voor nu. Nog maar 2 weekjes.
Ik probeerde het heel rechtop te doen en weinig te bukken maar dat maakt blijkbaar weinig verschilquote:Op maandag 2 november 2020 01:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Joa maar sporten na een keizersnede is wel andere koek, helaas
Stofzuigen is wel echt een no go ook, @:Smart_ass . Foei
quote:Op maandag 2 november 2020 12:32 schreef Seven. het volgende:
Het flesvoeden gaat steeds beter met de Calma. En bemoedigend: het borstvoeden ook. Hij is wel enorm aan het clusteren maar Colin lijkt veel minder gefrustreerd aan de borst.
Wasbare zoogcompressen zijn ook fijn tegen het schuren in de BH. Ik lek zelden (en als ik lek, dan alleen 's nachts) maar ik heb altijd zoogcompressen in om het geschuur te voorkomen. En de tepelcreme is makkelijk uit de zoogcompressen te wassen, dat scheelt ookquote:Op maandag 2 november 2020 22:11 schreef Smart_ass het volgende:
Toch maar weer even de rite aid discs uit de kast gehaald Seven, en ik moet zeggen: wat een verademing! Alleen al het feit dat mijn tepel niet rechtstreeks tegen mijn bh aan drukt doet wonderen. Enige minpuntje is wel dat ze super chemisch ruiken!
Zou kunnen, komt mij niet bekend voor maar ik heb dan ook nog geen spruw gehad.quote:Op dinsdag 3 november 2020 01:06 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb al eventjes geen tepelcreme gebruikt omdat ik veel lees dat je je tepels juist zo droog mogelijk moet houden. Nou goed je leest overal weer wat andersMisschien heb ik dat gelezen mbt spruw.
Ik lek eigenlijk ook vrijwel alleen ‘s en dan draag ik geen bh maar wasbare zoogcompressen zijn inderdaad misschien wel handig tegen schuren gewoon voor overdag! Ik heb wegwerp zoogcompressen die bij het kolfapparaat zaten maar die zijn best dun dus dan is het alsnog gevoelig.
Jaquote:Op dinsdag 3 november 2020 17:37 schreef Smart_ass het volgende:
Speelt je productie daar op een gegeven moment vanzelf weer op in als ze straks een keertje de nacht door gaat slapen?
Melkklieren voelen meestal niet als knobbels. Ik zou het toch wel even laten checken als het niet weg gaat.quote:Op dinsdag 3 november 2020 07:39 schreef Seven. het volgende:
Ik heb sinds gisteren een knobbeltje van formaat grote erwt/klein knikkertje in m'n linkerborst. Is dat nou een verstopt melkkliertje? Masseren helpt wel een beetje maar het is nog niet opgelost. Hij zit nogal diep dus ik kan er ook niet goed bij als Colin aan het drinken is.
Vind ik trouwens wel grappig, als je borstcompressie doet tijdens het drinken, dan kun je soms gewoon voelen dat een melkkanaal leegloopt. Dat hoopte ik dus ook met m'n vermoedelijk verstopte melkklier.
Vannacht geprobeerd. Trap in m'n gezicht gehad maar het werkte wel heel goed. Nog niet opgelost maar wel een stuk verbeterdquote:Op dinsdag 3 november 2020 22:38 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
@:seven. Probeer eens de onderkaak van je kleine tijdens het drinken aan de kant van de verstopping te positioneren. Een babykaakje doet wonderen.
Dus als de verstopping bijvoorbeeld aan de bovenkant zit: liggend voeden, Colin met z’n voetjes bij jouw hoofd.
Ik had volgens mij bijna altijd wel een slokje voor hem. Ik vond het vooral ontzettend pijnlijk soms. Maar hij bleef dus wel langer dan die paar seconden aan de borst en valt nog altijd zo in slaap.quote:Op donderdag 5 november 2020 08:18 schreef Lemijn het volgende:
Wow! Heeft hij een deel van je zwangerschap droog gedronken? En hoe vindt hij het?
Jacob vraagt nog steeds reflexmatig om drinken als hij in de ochtend bij me kruipt maar hij is altijd na een paar sec klaar dus blijkbaar is er niks. De gewoonte zit diep... ik heb geen sterke voorkeur voor stoppen of doorgaan dus we zien wel.
Zo gaafquote:Op donderdag 5 november 2020 08:15 schreef PKM het volgende:
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar vanochtend had ik mijn twee kindjes aan de borst.
Peuter (bijna drie) had echt wel mogen stoppen tijdens de zwangerschap maar hij dacht er anders over.
Is dat hoe dat normaal gesproken verloopt bij een tweede kindje?quote:Op donderdag 5 november 2020 10:33 schreef Zo-is-dat het volgende:
Gefeliciteerd PKMen wat bijzonder
![]()
Ergens toch wel jammer dat mijn oudste stopte toen ik een paar maanden zwanger was, maar het ging zo mooi natuurlijk en geleidelijk dat ik het ook echt niet erg vind.
De productie kan stoppen tijdens de zwangerschap en sommige kindjes drinken droog, andere stoppen.quote:Op vrijdag 6 november 2020 02:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Is dat hoe dat normaal gesproken verloopt bij een tweede kindje?
Verreweg de meestequote:Op vrijdag 6 november 2020 08:26 schreef Nanuke het volgende:
En nog weer andere kindjes stoppen al voor een tweede zwangerschap.
Daarom wilde ik het ook even benoemen. Voordat er dames zijn die denken dat ze iets verkeerd doen als hun kind niet >2jaar wil blijven drinken.quote:
Denk je erover om te stoppen?quote:Op vrijdag 6 november 2020 18:07 schreef Smart_ass het volgende:
De meeste mensen hier in het topic hebben vrij lang borstvoeding gegeven of niet? Hebben jullie dan gewoon gewacht tot je kindje aan gaf niet meer te willen? Anders zit je met een heel afbouwschema zag ik, wat zijn daar eigenlijk de ervaringen mee?
Ja, dit topic is niet bepaald een afspiegeling van de rest van de wereld. Ik ben in mijn omgeving een van de weinigen die zo lang gevoed heeft.quote:Op vrijdag 6 november 2020 18:30 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Daarom wilde ik het ook even benoemen. Voordat er dames zijn die denken dat ze iets verkeerd doen als hun kind niet >2jaar wil blijven drinken.
Ja en daar ben ik dus echt in meegegroeid. Mij leek een groot kind aan de borst ook gek. Maar toen het kind eenmaal 'groot' was vond ik het juist nog zo gezellig en aandoenlijk als ze dan aan de borst nog weer helemaal ontspandenquote:Op vrijdag 6 november 2020 18:47 schreef SQ het volgende:
En het is ook zo persoonlijk. Ik heb respectievelijk 12 maanden en 10 maanden gevoed en voor mij is zo'n jaar precies genoeg. Voor mijzelf voelt het idee van een peuter aan de borst echt weerzinwekkend en is voor mij dus echt geen optie. Beide kinderen zijn wel zelf gestopt overigens.
Maar jij bent ook niet zwanger toch? Want daar ging het volgens mij over, niet over het hebben van productie bij oudere kinderen. Zolang je kind blijft drinken zal jouw lichaam produceren, mits er geen ziekte of hormoonschommelingen tussendoor komen.quote:Op vrijdag 6 november 2020 18:56 schreef minilot het volgende:
Mijn koter wordt over twee maanden drie, maar heb toch wel degelijk nog gewoon productie.
Nee helemaal niet, het loopt eigenlijk heel lekker nu! Meer voor in de toekomst gezien, ik ben zelf niet van plan jaren borstvoeding te gaan geven (jaar max), dus afbouwen zal er ooit een keer van gaan komen. Maar dat is nu nog niet aan de orde hoor! Vroeg me af of hier mensen dat hebben gedaan en hoe dat ging.quote:Op vrijdag 6 november 2020 18:39 schreef Viv het volgende:
[..]
Denk je erover om te stoppen?Of wil je gewoon alvast weten wat de mogelijkheden eventueel zijn?
Ik reageerde vooral op @LadyBlack wiens zoontje lang gevoed is maar waar de melk na tweeënhalf jaar wel op leek, los van zwangerschap.quote:Op vrijdag 6 november 2020 19:00 schreef SQ het volgende:
[..]
Maar jij bent ook niet zwanger toch? Want daar ging het volgens mij over, niet over het hebben van productie bij oudere kinderen. Zolang je kind blijft drinken zal jouw lichaam produceren, mits er geen ziekte of hormoonschommelingen tussendoor komen.
Oh fijn! Zoals SQ aangaf kan het ook vanzelf klaar zijn zonder actief af te bouwen.quote:Op vrijdag 6 november 2020 19:02 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, het loopt eigenlijk heel lekker nu! Meer voor in de toekomst gezien, ik ben zelf niet van plan jaren borstvoeding te gaan geven (jaar max), dus afbouwen zal er ooit een keer van gaan komen. Maar dat is nu nog niet aan de orde hoor! Vroeg me af of hier mensen dat hebben gedaan en hoe dat ging.
Ik heb zelf niet echt bewust afgebouwd ging eigenlijk heel natuurlijk. Ik werkte toen ook wel 4 dagen en kolfde niet meer, dus dan gaat het eigenlijk nog maar om 1 of 2 voedingen per dag.quote:Op vrijdag 6 november 2020 19:02 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, het loopt eigenlijk heel lekker nu! Meer voor in de toekomst gezien, ik ben zelf niet van plan jaren borstvoeding te gaan geven (jaar max), dus afbouwen zal er ooit een keer van gaan komen. Maar dat is nu nog niet aan de orde hoor! Vroeg me af of hier mensen dat hebben gedaan en hoe dat ging.
Ja das voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar ik zou het zelf echt gruwelijk irritant vindenquote:Op vrijdag 6 november 2020 20:49 schreef minilot het volgende:
@:Aure Dat bewust om melk vragen was juist iets wat ik wel geinig vond en dat je ook gewoon een gesprek kunt hebben over hoe het smaakt enzo!![]()
De buren zullen er vast soms wel het hunne van gedacht hebben als mijnes weer eens om twee uur 's nachts luidkeels 'MAMA, DRAAI EENS OM - IK WIL NU WEL AAN JE SABBELENNNNNNN!' riep
Ach ja..
Ik merkte tijdens de zwangerschap al hoeveel invloed hormonen en omgeving op dit soort dingen hebben. Daarom had ik met mijn man die minimaal 6 weken afgesproken. Volgens de boeken heb je dan het ergste gehad en stel nu dat het dan nog totaal niet zou lopen dan had mijn man aan de rem moeten trekken want ik wist dat ik zou doorgaan totdat ik er letterlijk bij zou neervallen.quote:
14 maanden kolven waarvan 6 maanden full time: petje af hoor. Ik weet nog dat ik me een tijdje geleden een beetje ben gaan verdiepen in kolven maar daar ben ik heel snel van teruggekomenquote:Op vrijdag 6 november 2020 22:41 schreef Viv het volgende:
To
Ik heb dit topic vervolgens een tijd gemeden, vooral vanwege alle jompels voor 2+ jaar borstvoeding.In plaats van trots op die 14 maanden (en circa 280 liter (!) gekolfde melk, rekende ik destijds uit), voelde het als falen dat ik die 2 jaar niet volgemaakt had. Terwijl dat vooraf dus niet eens mijn doel was.
Raar hoe zoiets werkt.
Het avondritueel was inmiddels wel dat ze op mijn schoot in slaap viel met de fles, dat hebben we met poedermelk nog voortgezet tot ze bijna 3 was.Dat voelde totaal niet vreemd, dus ik denk dat ik een peuter aan de borst toch wel heel fijn had gevonden.
Het heet fulltime kolven zolang je het niet combineert met live voeden, ongeacht het aantal kolfsessies per dag.quote:Op zaterdag 7 november 2020 04:50 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
14 maanden kolven waarvan 6 maanden full time: petje af hoor.
Mwah, niet kolven betekende stuwing en eigenhandig de borstvoeding om zeep helpen. Ik heb nog maanden gehoopt haar terug aan de borst te krijgen, die kans zou dan definitief verkeken zijn. Dus toen ik er midden in zat voelde het niet echt als een keuze meer.quote:Op zaterdag 7 november 2020 07:46 schreef PKM het volgende:
Ik vind zolang kolven juist knap @:Viv . Je moet steeds zelf de keuze maken om te kolven.
Wat naar!quote:Ondanks al zo lang voeden gaat het echt niet makkelijk. Ze hapt niet groot aan, hapt soms helemaal niet, klakt tijdens het drinken, drinkt niet actief, enz.
Houding is het probleem niet, ze klakt ook als ze perfect aangelegd ligt. Nou vermoed ik een te kort lipbandje.
Zo eerst de voorraad 15 ml melk maar erin en even kolven tot de lactatiekundige kan komen.
Hoezo ging jij eigenlijk fulltime kolven? Kreeg jouw kind er niet genoeg uit? Heb je vast al gedeeld maar heb ik niet geregistreerdquote:Op zaterdag 7 november 2020 08:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Het heet fulltime kolven zolang je het niet combineert met live voeden, ongeacht het aantal kolfsessies per dag.
ZZ heeft dus circa 14 maanden moedermelk gehad, waarvan de eerste maand via live voeden (vooral uithongeren, zo bleek later) en 13 maanden via fulltime kolven.
En (nogmaals) dank je wel iedereen.Ik heb destijds ook veel steun en lof ontvangen hier, maar dat gevoel van falen bleef dus. Gelukkig gaat dat nu beter.
Lang verhaal kort: ze hapte niet goed aan, en kreeg er zelf niks uit. Ze wekte een toeschietreflex op en als die golf melk voorbij was, viel ze in slaap of werd ze boos. Ze was toen in 11 dagen 80 gram aangekomen of zo.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo ging jij eigenlijk fulltime kolven? Kreeg jouw kind er niet genoeg uit? Heb je vast al gedeeld maar heb ik niet geregistreerd.
Goed om te lezen dat je zelf veel relaxter bent, dat had ik niet uit je posts gehaald.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:44 schreef Seven. het volgende:
Thanks Viv. We vinden onze weg wel. En vergeleken met een week geleden, ben ik zelf wel veel relaxter. Dat maakt de frustratie wel makkelijker om mee te dealen. Alleen de hoop dat Colin zonder frustratie langzaam weer richting de borst te bewegen is, heb ik niet echt meer. Dat moet ik nog een beetje loslaten. Plan B om het zo lang mogelijk vol te houden is ook niet slecht.
Het was niet nodig. Poffertje is niet meer afgevallen. Na de voeding was ze veertig gram zwaarder.quote:Op zaterdag 7 november 2020 08:39 schreef Viv het volgende:
[..]
Wat naar!Tongriempje zou ook kunnen. Komt de LK dit weekend nog kijken?
Wees gewaarschuwd!quote:Op zaterdag 7 november 2020 21:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Onee, krijgen we dat probleem ook nog. Colostrum werkt natuurlijk laxerend.
quote:
Ah super zeg!quote:Vandaag heeft ze zich steeds netjes gemeld en goed gehapt. Ook niet die ellende met krampjes van gisteren.
quote:Ohja, een niet poepzindelijke maar wel onderbroeken dragende peuter met borstvoedingspoep is niet handig.
Misschien kan de lactatiekundige dan helpen om je man ook zo relaxt te krijgen als het om flesvoeding gaat.quote:Op zaterdag 7 november 2020 20:44 schreef Seven. het volgende:
Thanks Viv. We vinden onze weg wel. En vergeleken met een week geleden, ben ik zelf wel veel relaxter. Dat maakt de frustratie wel makkelijker om mee te dealen. Alleen de hoop dat Colin zonder frustratie langzaam weer richting de borst te bewegen is, heb ik niet echt meer. Dat moet ik nog een beetje loslaten. Plan B om het zo lang mogelijk vol te houden is ook niet slecht.
Wat een bureaucratie ook weer. Alsof ouders en leidsters niet zélf in de gaten kunnen houden dat er geen bedorven moedermelk geserveerd wordt. Hoe vaak is er een voedselvergiftiging geweest op een kinderdagverblijf door moedermelkflesjes zonder datum? Welk probleem lossen we hiermee op?quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:03 schreef Aure het volgende:
Volgens mij moeten ze dat voor als ze inspectie langs krijgen.
Mja het gaat mij om het hele principe. Dat er dus zo'n inspecteur komt neuzen in de koelkast en dan goedkeurend knikt en een vinkje in zijn/haar rapportage zet als alle flesjes een datum hebben. Alsof de wereld hier ook maar iets beter van wordt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 13:45 schreef Aure het volgende:
Joh het is uiteindelijk ook maar een kleine moeite om er ff een datum op te zetten heik schreef dat op een tapeje en dat plakte ik op de fles. Secondenwerk.
Misschien helpt het om dit doel verder "in te kleuren"?quote:Op dinsdag 10 november 2020 14:14 schreef Gogo83 het volgende:
Ik wil dus vooral de ervaring van mijn baby zelf voeden, met ondersteuning van kv.
Dat is ook gewoon echt heel verdrietig als je dat graag had gewild.quote:Maar tegelijkertijd baal ik en ben ik verdrietig. Vooral omdat het me dus echt niet gegeven is om gewoon borstvoeding te geven. Hopelijk zakt dat gevoel snel weer.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:13 schreef MaJo het volgende:
Hier een heel ander verhaal over borstvoeding, ik ben benieuwd of ik herkenning kan vinden.
Je hoort altijd dat borstvoeding geven zo mooi en bijzonder is. Nou ik vind er eigenlijk helemaal niks aan en het frustreert me behoorlijkTuurlijk, af en toe kijk ik naar hem aan mijn borst en dan voel ik echt wel dat gelukkige moment. Maar andere momenten staat het me behoorlijk tegen. Aapie is erg ongeduldig en als hij de borst niet NU krijgt zet hij het op een gillen. Ook als hij eenmaal de borst krijgt is hij ongeduldig en lukt het vaak slecht om aan te happen omdat hij zo overstuur is. Als hij eenmaal aangehapt is laat hij vaak los en maait dan met z'n armen de tepelhoed eraf. Die zit vol melk dus ik zit continu onder de melk
Ik moet hem dan echt weer even rustig krijgen voordat hij weer rustig aan kan happen. Ik heb af en toe als hij begint te huilen dat de moed echt in mijn schoenen zakt, ik heb dan helemaal geen zin om de borst aan te bieden. Het liefst zou ik misschien helemaal flesvoeding geven maar als het even kan wel met mijn eigen melk. Dat wordt dan fulltime kolven, ik weet niet hoe blij ik daarvan word...
Voorlopig in ieder geval maar door met overdag voeden en 's nachts de fles met afgekolfde melk.
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze post wil, ik denk van me afschrijven. En misschien wat herkenning zien te vinden.
Hmmm, even mijn gedachten hierbij. De meeste moeders die borstvoeding geven, kolven de eerste dagen af en toe voor extra stimulatie. Bijvoorbeeld omdat de baby misselijk is en niet wil drinken. Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die vanaf het allereerste prille begin live voeden en nooit kolven.quote:Op dinsdag 10 november 2020 14:14 schreef Gogo83 het volgende:
Vanochtend een consult gehad bij een lactatiekundige die gespecialiseerd is in IGT (insufficient glandular tissue) en tja...
Wat fijn is, is dat ze bevestigde dat het idd IGT is (de lactatiekundige die die diagnose destijds stelde had het nog nooit gezien) en daardoor konden we snel door naar de opties.
Voor mij zijn domperidom en donormelk geen optie, ik wil vooral gewoon het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb om iig deels borstvoeding te geven, maar gezien de hart- en vaatklachten aan beide kanten van de familie vind ik domperidom een risico. En ik heb ook gewoon geen zin in naar een cardioloog moeten tijdens de kraamtijd.
Ik wil dus vooral de ervaring van mijn baby zelf voeden, met ondersteuning van kv. De lk vroeg zich heel erg af hoeveel moeite ik moest gaan doen voor iets wat er gewoon maar heel beperkt is. Zij raadde aan om met een borstvoedingshulpset te gaan werken, zodat mijn borsten wel gestimuleerd worden, maar er bijvoeding komt om voor voldoende voeding te zorgen.
Ze gaf ook aan dat niet kolven in mijn geval waarschijnlijk de beste optie was, want als ik baby met de hulpset van voeding kan voorzien, worden mijn borsten zo het beste gestimuleerd. Extra kolven zorgt alleen maar voor meer gedoe en daardoor minder ontspanning. En hoewel ik denk dat ze daar een heel goed punt mee heeft, voelt het alsof ik er zonder kolven niet alles aan doe. Terwijl ik eigenlijk ook wel weet dat ik voeden + nakolven waarschijnlijk alleen ga volhouden in die twee weken dat man thuis is, en dat het heel veel van me gaat vragen. Niet erg als het resultaat oplevert, maar dat laatste gaat dus waarschijnlijk minimaal zijn.
Ik sta er nu een beetje dubbel in. Niet kolven was helemaal niet iets waar ik van tevoren over nagedacht heb. Ik denk dat ze een goed punt heeft en het voeden met een hulpset er misschien voor zorgt dat ik het langer volhoud en op die manier toch nog deels eigen melk kan geven dan als ik ga voeden en kolven en op die manier alleen maar met voeden bezig ben. Maar tegelijkertijd baal ik en ben ik verdrietig. Vooral omdat het me dus echt niet gegeven is om gewoon borstvoeding te geven. Hopelijk zakt dat gevoel snel weer.
Ze heeft me trouwens ook nog de naam en telefoonnummer gegeven van iemand die in een vergelijkbare situatie zit en op deze manier nu drie maanden borstvoeding geeft. Dus met haar ga ik sowieso nog even contact opnemen.
Borstvoeding geven vond ik vooral fijn als het gewoon goed liep. Als dat niet zo is, dan is het soms behoorlijk zwaar. Zeker omdat je het ook niet zomaar even uit handen kan geven. Het is dan frustrerend, benauwend en soms ook gewoon lichamelijk pijnlijk of vermoeiend. De hoop dat het wel makkelijker zou worden, hield me op de been. En de overtuiging dat ik echt graag borstvoeding wilde geven. Ik ben over mijn grenzen heen gegaan, zelfs een keer daadwerkelijk gestopt en begonnen met afbouwen. Maar toen ineens ging het makkelijker en werd het voornamelijk fijnquote:Op dinsdag 10 november 2020 17:13 schreef MaJo het volgende:
Hier een heel ander verhaal over borstvoeding, ik ben benieuwd of ik herkenning kan vinden.
Je hoort altijd dat borstvoeding geven zo mooi en bijzonder is. Nou ik vind er eigenlijk helemaal niks aan en het frustreert me behoorlijkTuurlijk, af en toe kijk ik naar hem aan mijn borst en dan voel ik echt wel dat gelukkige moment. Maar andere momenten staat het me behoorlijk tegen. Aapie is erg ongeduldig en als hij de borst niet NU krijgt zet hij het op een gillen. Ook als hij eenmaal de borst krijgt is hij ongeduldig en lukt het vaak slecht om aan te happen omdat hij zo overstuur is. Als hij eenmaal aangehapt is laat hij vaak los en maait dan met z'n armen de tepelhoed eraf. Die zit vol melk dus ik zit continu onder de melk
Ik moet hem dan echt weer even rustig krijgen voordat hij weer rustig aan kan happen. Ik heb af en toe als hij begint te huilen dat de moed echt in mijn schoenen zakt, ik heb dan helemaal geen zin om de borst aan te bieden. Het liefst zou ik misschien helemaal flesvoeding geven maar als het even kan wel met mijn eigen melk. Dat wordt dan fulltime kolven, ik weet niet hoe blij ik daarvan word...
Voorlopig in ieder geval maar door met overdag voeden en 's nachts de fles met afgekolfde melk.
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze post wil, ik denk van me afschrijven. En misschien wat herkenning zien te vinden.
Het is inderdaad misschien niet het beste topic om dit aan te kaarten maar het steunt me ook wel om in de reacties te lezen dat iedereen hier ook wel moeilijke momenten heeft gehad of op het punt heeft gestaan om te stoppen. Het liefst zou ik wel moedermelk geven, gewoon omdat dat het beste is voor hem en ik hem de best mogelijke start wil geven. Ik denk dat het een combi tussen live voeden en kolven gaat worden.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:23 schreef Mariposas het volgende:
@:majo er zijn heel veel mensen die helemaal niet zo’n bijzonder gevoel hebben bij het geven van borstvoeding. Die ga je alleen niet per se in dit topic vinden.
Ik vond het in het begin heel zwaar en helemaal niet leuk, het ging ook echt vreselijk. Het is dat ik een enorm sterk gevoel had vanuit mijzelf dat ik borstvoeding wilde geven, anders was ik er zeker snel mee gestopt. Als je dat sterke gevoel niet hebt, dan is het ook niet raar als je liever flesvoeding geeft met kunstmelk. Probeer te luisteren naar je gevoel en niet naar een maatschappelijke norm (of Fok!-norm).
Donderdag komt de lactatiekundigequote:Op dinsdag 10 november 2020 17:23 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
Is er al een lactatiekundige bij geweest? Baby's kunnen door van alles gefrustreerd raken (te veel melk tegelijk, te lang wachten op een toeschietreflex, krampjes, etc). Ik kon destijds mijn boze baby ook niet goed kalmeren voor het aanleggen, want dan rook ze mij en dus melk.Dat van die moed in de schoenen bij ieder huiltje had ik ook, niet alleen door dat boze gedoe maar ook door pijn bij mij, door het frequente en slechte aanhappen. Sterkte!
Ik bewaar mijn fulltime kolven anti-propaganda wel voor een andere keer.![]()
Bedankt voor deze reactiequote:Op dinsdag 10 november 2020 17:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Borstvoeding geven vond ik vooral fijn als het gewoon goed liep. Als dat niet zo is, dan is het soms behoorlijk zwaar. Zeker omdat je het ook niet zomaar even uit handen kan geven. Het is dan frustrerend, benauwend en soms ook gewoon lichamelijk pijnlijk of vermoeiend. De hoop dat het wel makkelijker zou worden, hield me op de been. En de overtuiging dat ik echt graag borstvoeding wilde geven. Ik ben over mijn grenzen heen gegaan, zelfs een keer daadwerkelijk gestopt en begonnen met afbouwen. Maar toen ineens ging het makkelijker en werd het voornamelijk fijn.
Iedereen bepaalt zelf waar de grens ligt. Ik had een veel rustiger start gehad de eerste maanden met flesvoeding, maar nu kan ik terugkijken op een mooie periode van borstvoeding die ik anders op een rotmanier had afgesloten. Ik weet oprecht niet wat beter is.
Ik heb de eerste weken niet gekolfd en heb niet het idee dat de meeste moeders de eerste dagen kolven. Wel als de borstvoeding moeilijk op gang komt door bijvoorbeeld een keizersnede maar moeten kolven om de productie op gang te krijgen lijkt me niet de standaard.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:27 schreef Phaidra het volgende:
Hmmm, even mijn gedachten hierbij. De meeste moeders die borstvoeding geven, kolven de eerste dagen af en toe voor extra stimulatie. Bijvoorbeeld omdat de baby misselijk is en niet wil drinken. Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die vanaf het allereerste prille begin live voeden en nooit kolven.
Ik vond een afspraak met de lk destijds alleen al fijn omdat ik dan een periode moest overbruggen die nog enigszins te overzien was.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:44 schreef MaJo het volgende:
Ik ga sowieso de LK afwachten en hopen dat de frustraties van beide partijen minder worden.
Weet je, op dit moment ís de fles misschien ook wel veel fijner voor hem. Maar daarin zit ook meteen de valkuil: dat hij gewend kan raken aan de stabiele en snelle melkstroom waar hij weinig voor hoeft te doen, waarna het geduld aan de borst nķg verder te zoeken is.quote:Ik heb ook het idee dat voor hem de fles ook veel fijner is
Ik herken het gevoel MaJo. Ik voelde me al een beetje een ontaarde moeder omdat ik ook niet echt geniet van het borstvoeding geven. Ik doe het puur voor Y, omdat haar gezondheid prioriteit is. Ik heb verder niet zoiets van oke, dit is een ultiem gelukmomentje en ik voel nu een intense band ofzo, neequote:Op dinsdag 10 november 2020 17:13 schreef MaJo het volgende:
Ja! In lichte mate bij de eerste. Goed je tepels warm houden en direct na het voeden weer bedekken. Bij mij werd het minder met de tijdquote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Even iets anders, heeft iemand ervaring/weleens gehoord van het Raynaud fenomeen icm borstvoeden?
https://www.lalecheleague(...)raynaud-wintertepels
Sinds gisteren klaar met de spruwmedicatie maar borst/tepel blijft pijnlijk. Tepel wordt ook wit na het voeden, daarna paars en rood. De pijn komt voornamelijk na het voeden, niet tijdens het voeden zelf. Morgen heb ik weer een videobelafspraak met de verloskundige en ga ik het aankaarten. Ik ben zelf over het algemeen helemaal niet zo googlend en zelfdiagnosticerend maar ik kwam dit toevallig tegen en dat wit/paars/rood worden van de tepel is natuurlijk wel typerend. Las ook op een andere site dat het vaak per ongeluk voor candida wordt aangezien.
https://www.borstvoeding.(...)sYTKUrGNBaq1Lk1d1S9Uquote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Even iets anders, heeft iemand ervaring/weleens gehoord van het Raynaud fenomeen icm borstvoeden?
Sinds gisteren klaar met de spruwmedicatie maar borst/tepel blijft pijnlijk. Tepel wordt ook wit na het voeden, daarna paars en rood. De pijn komt voornamelijk na het voeden, niet tijdens het voeden zelf. Morgen heb ik weer een videobelafspraak met de verloskundige en ga ik het aankaarten. Ik ben zelf over het algemeen helemaal niet zo googlend en zelfdiagnosticerend maar ik kwam dit toevallig tegen en dat wit/paars/rood worden van de tepel is natuurlijk wel typerend. Las ook op een andere site dat het vaak per ongeluk voor candida wordt aangezien.
Ja ik! De lactatiedeskundige vermoedde dit aan de telefoon al, maar bij het bezoek wist ze het zeker. Wat Zo-is-dat al zegt goed warm houden. Ik propte van de handwarmertjes achter mijn bh na het voeden en ik slikte vitamine b6 extra. Dat hielp ook goed, op een gegeven moment kon ik weer stoppen met de vitamine omdat het over was. Maar ik heb wel een paar keer staan janken na het voeden zo'n pijn deed het. Overigens deed mijn zoon niks verkeerd, hij hapte goed aan en had een goede drinktechniek. Bij mij was het echt symptomen van Raynaud, ik heb ook snel last van koude oren en koude neus. (daar vroeg de lk ook naar)quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb het eigenlijk alleen bij links, na de voeding. Heb er ook voornamelijk last van ‘s avonds/‘s nachts, Y drinkt dan meer en vaker, en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig straalt die pijn door mijn hele borst. Lastig om dan een comfortabele houding te vinden om te slapen, als buikslaper. Echt een hele vervelende pijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 19:42 schreef Mariposas het volgende:
Het kan ook een symptoom van een verkeerde drinktechniek zijn. Er is dan sprake van secundair vasospasme. Bij Raynauds krijg je de vasospasmen/ verbleekte tepels meestal gelijktijdig. Bij secundair vasospasme is er meestal sprake van 1 tepel, direct na de voeding. Ik heb zelf veel last gehad van secundaire vasospasmen bij beide kinderen, als gevolg van niet goed aanhappen. De oplossing is wel goed laten aanhappen (helaas niet altijd zo simpel).
Misschien dat het hier dan toch niet om Raynaud gaat, want ik heb het niet per se koud en het is hier niet koud? Had jij het aan beide tepels of eentje? Y kan goed aanhappen en drinkt over het algemeen ook prima, alleen niet altijd en dan corrigeer ik het dus niet altijd. Mijn neus is trouwens altijd het eerste lichaamsdeel dat koud wordt als ik het koud heb ja haha. Maar dat steekt natuurlijk ook uitquote:Op dinsdag 10 november 2020 19:52 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Ja ik! De lactatiedeskundige vermoedde dit aan de telefoon al, maar bij het bezoek wist ze het zeker. Wat Zo-is-dat al zegt goed warm houden. Ik propte van de handwarmertjes achter mijn bh na het voeden en ik slikte vitamine b6 extra. Dat hielp ook goed, op een gegeven moment kon ik weer stoppen met de vitamine omdat het over was. Maar ik heb wel een paar keer staan janken na het voeden zo'n pijn deed het. Overigens deed mijn zoon niks verkeerd, hij hapte goed aan en had een goede drinktechniek. Bij mij was het echt symptomen van Raynaud, ik heb ook snel last van koude oren en koude neus. (daar vroeg de lk ook naar)
Oh! Ja dat ken ik, dat kan ook gemeen zeer doen. @Lamb29 had dat in elk geval. Misschien dat de tag werkt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb het syndroom van syndroom van raynaud (dat is een secundair variant waarbij raynaud onderdeel uitmaakt van een onderliggende ziekte) wat niet alleen bij tepels maar bij alle lichaamsuiteindes een probleem is.quote:Op dinsdag 10 november 2020 21:19 schreef Smart_ass het volgende:
quote:
Op dinsdag 10 november 2020 19:42 schreef Mariposas het volgende:
Het kan ook een symptoom van een verkeerde drinktechniek zijn. Er is dan sprake van secundair vasospasme. Bij Raynauds krijg je de vasospasmen/ verbleekte tepels meestal gelijktijdig. Bij secundair vasospasme is er meestal sprake van 1 tepel, direct na de voeding. Ik heb zelf veel last gehad van secundaire vasospasmen bij beide kinderen, als gevolg van niet goed aanhappen. De oplossing is wel goed laten aanhappen (helaas niet altijd zo simpel ).
Ik heb het eigenlijk alleen bij links, na de voeding. Heb er ook voornamelijk last van ‘s avonds/‘s nachts, Y drinkt dan meer en vaker, en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig straalt die pijn door mijn hele borst. Lastig om dan een comfortabele houding te vinden om te slapen, als buikslaper. Echt een hele vervelende pijn.
Het stomme hier is dat Y prima kan aanhappen, maar ze slaapt vaak lang dus wanneer ze wakker wordt heeft ze honger en kan het allemaal niet snel genoeg gaan en hapt ze niet goed aan. Plus mijn borsten zitten dan echt vol dus de melk stroomt heel snel. En ik corrigeer het dan niet altijd en dat is natuurlijk mijn eigen fout en daarom mag ik nu op de blaren zitten haha. Moet haar gewoon consequent afkoppelen en opnieuw aanleggen elke keer dat het mis gaat. Waarom ging het aanhappen bij jou toen niet goed?
Dit had ik heel erg bij mijn tweede, het voeden ging gewoon enorm moeizaam, ik had enorme tepelkloven waardoor ik met een tepelhoedje moest voeden omdat het anders gewoon helemaal niet ging omdat het zoveel pijn deed. De lk stond versteld dat het me überhaupt nog lukte om te voeden omdat de kloven zo erg waren. Uiteindelijk was dat wel weer opgelost, maar toen kwam ze niet meer genoeg aan. Toen moest ik dus ook nog gaan nakolven en dat dan nog weer geven met een flesje. Uiteindelijk heb ik het 3 maanden vol gehouden, maar toen was ik ook echt helemaal op. Na 3 maanden ben ik kv gaan geven en dat was zo'n enorme verademing. Eindelijk kon ik gewoon genieten ipv constant bezig te zijn met voeden en kolven en me druk maken of ze wel genoeg binnen kreeg, etc. Natuurlijk is bv goed voor je kindje, maar een ontspannen en blije moeder is minstens net zo belangrijk. Je doet je kindje echt niet te kort als je besluit om kv te gaan geven. Ik wilde destijds koste wat kost doorgaan met bv omdat ik het gevoel had dat ik mijn kleine te kort zou doen als ik zou stoppen. Achteraf had ik gewild dat ik dat gevoel eerder had losgelaten en gestopt was voordat ik helemaal op was.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:13 schreef MaJo het volgende:
Het lastige bij aapie is dat bovenstaande signalen vaak maar een paar minuten duren. Zodra ik dit merk pak ik hem op maar vaak is het dan al te laat en dan is het gelijk complete paniekquote:Op dinsdag 10 november 2020 18:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
@:majo Wanneer leg je je kindje aan? Als in: doe je dat als je kindje huilt? Of merk je eerder al dat je kindje honger heeft?
Misschien scheelt het frustratie aan beiden kanten wanneer je bij de eerste hongersignalen al aan kan leggen.
[ afbeelding ]
Ik persoonlijk zou terughoudend zijn met nu (vaak) de fles aan te bieden. Ik zou namelijk bang zijn voor borstweigeren en/of tepelverwarring.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:48 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor alle lieve reacties, alleen de herkenning is al heel fijn!Na het posten voelde ik me al een stuk rustiger, het zat me blijkbaar toch behoorlijk dwars.
's Nachts wordt er momenteel dus niet aangelegd en niet gekolfd? Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen de laatste keer en de eerstvolgende? Ik snap de behoefte aan rust, maar wees hier voorzichtig mee in deze eerste weken, voor je productie op de langere termijn.quote:Ik heb nu voor de nacht gekolfd want het nachtelijk voeden vind ik echt hels. Man en ik hebben afgesproken allebei een “shift” te pakken, dat geeft ook al heel veel rust!
Dit had zķ mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:18 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dit had ik heel erg bij mijn tweede, het voeden ging gewoon enorm moeizaam, ik had enorme tepelkloven waardoor ik met een tepelhoedje moest voeden omdat het anders gewoon helemaal niet ging omdat het zoveel pijn deed. De lk stond versteld dat het me überhaupt nog lukte om te voeden omdat de kloven zo erg waren. Uiteindelijk was dat wel weer opgelost, maar toen kwam ze niet meer genoeg aan. Toen moest ik dus ook nog gaan nakolven en dat dan nog weer geven met een flesje. Uiteindelijk heb ik het 3 maanden vol gehouden, maar toen was ik ook echt helemaal op. Na 3 maanden ben ik kv gaan geven en dat was zo'n enorme verademing. Eindelijk kon ik gewoon genieten ipv constant bezig te zijn met voeden en kolven en me druk maken of ze wel genoeg binnen kreeg, etc. Natuurlijk is bv goed voor je kindje, maar een ontspannen en blije moeder is minstens net zo belangrijk. Je doet je kindje echt niet te kort als je besluit om kv te gaan geven. Ik wilde destijds koste wat kost doorgaan met bv omdat ik het gevoel had dat ik mijn kleine te kort zou doen als ik zou stoppen. Achteraf had ik gewild dat ik dat gevoel eerder had losgelaten en gestopt was voordat ik helemaal op was.
Ik ben deze keer met bv begonnen met de instelling, zolang het goed gaat en ik me er goed bij voel blijf ik doorgaan, maar zodra ik het om wat voor reden dan ook zat ben stop ik gewoon. Tot nu toe gaat het deze keer hartstikke goed en makkelijk. Echt totaal anders dan bij mijn tweede en ook anders dan bij mijn eerste. (Mijn eerste heb ik 6maanden gevoed maar dat voelde ook voornamelijk als gedoe. Maar niet zo erg als bij mijn tweede).
Als jij het liefst volledig live wil voeden, is dat prima. Als jij het liefst deels wil kolven en deels live wil voeden, is dat prima. Als jij het liefst volledig wil kolven, is dat prima. Als jij het liefst deels bv wil geven en deels kv, is dat prima. Als jij het liefst volledig kv wil geven, is dat ook prima. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en wat voor jou het beste werkt. Als jij je er goed bij voelt, is het goed.
quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Miezziej het volgende:
Nu is het zo andersDie kloof was even vervelend maar nu gaat het eigenlijk best goed! En nog steeds zonder tepelhoedje
Tijdens de zwangerschap maakte ik mij er ook wel zorgen om. Had ook al van te voren tepelhoedjes in huis gehaald en prenataal gekolfd om de tepels meer naar buiten te krijgen en ook om een voorraadje te hebben om bij te voeden. Die spuitjes liggen nog ongebruikt in de vriezerquote:Op woensdag 11 november 2020 09:48 schreef Viv het volgende:
[..]!! Zo enorm fijn dit. Voor jou natuurlijk, maar ook voor mij om dit te lezen. Voor het geval wij nog voor een tweede gaan kan ik me soms alvast zorgen maken over die fulltime kolven-fuik.
Vooral omdat ik eigenlijk niks "verkeerd" gedaan heb, ik zou het een volgende keer niet wezenlijk anders kunnen aanpakken. De opties zijn in mijn hoofd dus vooral: opnieuw bv en uiteindelijk dus weer fulltime kolven, of meteen met kv beginnen. Die derde optie, van opnieuw bv en dat het gewoon wél goed gaat, is echt surreëel voor mij.
Vandaar dat ik extra blij ben om jouw verhaal te lezen.
Mag ik vragen voor welke kv je hebt gekozen?quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit had zķ mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.
Voor HiPP.quote:Op woensdag 11 november 2020 17:30 schreef aeaeae het volgende:
[..]
Mag ik vragen voor welke kv je hebt gekozen?
Ik moet zeggen dat ik wel getwijfeld heb of ik weer bv wilde gaan geven dit keer. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in. Heb het er met mijn vriend veel over gehad en uiteindelijk besloten om het in ieder geval 2 weken de kans te geven, voornamelijk zodat de kleine in ieder geval dan de eerste antistoffen enzo van mij zou krijgen. En na 2 weken zou ik kijken hoe het ging en of ik er mee door wilde gaan of niet. En dit keer gaat het gewoon echt super goed, dus gaan we gewoon lekker door.quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit had zķ mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.
Deurbelmethode toepassen.quote:Op donderdag 12 november 2020 20:32 schreef BobbyMcGee het volgende:
Weetje hoe irritant, zo'n altijd lekkende borst
Ja dat helpt wel. Maar ik lekte in de eerste maanden altijd als ik naakt was. Vergeet het dan maar om knus huid op huid te liggen zonder bh aanquote:
Herkenbaar, hoor.quote:Op donderdag 12 november 2020 21:00 schreef BobbyMcGee het volgende:
[..]
Ja dat helpt wel. Maar ik lekte in de eerste maanden altijd als ik naakt was. Vergeet het dan maar om knus huid op huid te liggen zonder bh aan
En dat je na het douchen alweer helemaal onder de plakkerige melk zit nog voordat je een handdoekje er tegenaan kon houden. En dan met een hand dat handdoekje vasthouden en met de andere zo snel mogelijk een bh met zoogcompressen aan proberen te doen
Supercool. En wat een uitloopquote:Op donderdag 12 november 2020 18:43 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
https://www.instagram.com/p/CHfuWWfjfUL/?igshid=hsyoq4cxfm37
Deze foto.
Valt mee hoor. De oudste een jaartje, leyla 1,5, bram 2 jaar. En nu de tweeling dus zo’n 14 maanden.quote:Op donderdag 12 november 2020 20:55 schreef BobbyMcGee het volgende:
Is het korter dan bij je andere kinderen Tico? Had in mijn hoofd dat je een echte langvoedster wasMooi dat het zo samenkomt; langzaamaan stoppen terwijl jij er ook klaar mee bent
Hier denk ik dat we overgaan op alleen een ochtendvoeding. Die de laatste tijd wel heel lang duurt.. Kind geeft als een kleine dictator aan dat het tepelhoedje níet opgeruimd mag worden dan. Maar de voeding in de avond is veel gedoe, hij is dan te overprikkeld en afgeleid.
quote:Op donderdag 12 november 2020 21:40 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Valt mee hoor. De oudste een jaartje, leyla 1,5, bram 2 jaar. En nu de tweeling dus zo’n 14 maanden.
Wanneer ben je dan wčl een echte langvoedster?quote:Op donderdag 12 november 2020 20:55 schreef BobbyMcGee het volgende:
Had in mijn hoofd dat je een echte langvoedster was![]()
Herkenbaar!quote:Op donderdag 12 november 2020 21:52 schreef Seven. het volgende:
Het enige wat ik niet prettig vind is dat er geen voorraad is, meestal staat er 1 of 2x 120ml terwijl ik het liefst voor 2 dagen voorraad zou willen hebben.
Hoezo werk jij alweer trouwens? Hij was toch laatst pas 6 weken?quote:Ik moet echt kolf reminders in m'n werkagenda zetten want als ik gefocust ben op een taak, dan werk ik rustig 4-5 uur geconcentreerd door en dan vergeet ik te kolven. Zeker als ik straks ook weer op kantoor ga werken.
Zeker, helemaal als je het bij elkaar opteltquote:Op donderdag 12 november 2020 23:32 schreef Viv het volgende:
[..]
Wanneer ben je dan wčl een echte langvoedster?Ik vind bijna 6 jaar in totaal best lang hoor.
[..]
Ah zo.quote:Op donderdag 12 november 2020 23:46 schreef BobbyMcGee het volgende:
[..]
Zeker, helemaal als je het bij elkaar optelt
Ik denk dat ik > 2 jaar écht lang vind. Maar dat is arbitrair. Komt in dit geval ook omdat Tico's jongens jonger zijn dan de mijne, en ik mezelf niet zie als echte langvoedsteren dat komt dan weer omdat je er in meegroeit.
Ik denk dat ik een voorraadje aan ga leggen door 1 of 2 dagelijkse voedingen met kv te doen. Ik heb vandaag bijna een liter gekolfd, dat is zo ongeveer wat hij nodig heeft en ik wil geen overproductie, want dan ben ik nog meer tijd kwijt aan kolven.quote:Op donderdag 12 november 2020 23:32 schreef Viv het volgende:
[..]
Wanneer ben je dan wčl een echte langvoedster?Ik vind bijna 6 jaar in totaal best lang hoor.
[..]
Herkenbaar!Stomme baby's die alles weer opdrinken.
Die van mij dronk ook altijd meer dan volgens die formule van LLL (ondanks therapeutisch flesvoeden).
[..]
Hoezo werk jij alweer trouwens? Hij was toch laatst pas 6 weken?
quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:08 schreef Ticootje het volgende:
Eerlijk is eerlijk, het komt meer van mijn kant dan van de jongens hoor. Maar ze sliepen zo slecht en wilden op een gegeven moment 4x elk elke nacht een slok. Ik kreeg dat er niet meer uit dus ik heb een pak melk gehaald en begonnen met een klein flesje als we naar bed gaan. Sindsdien slaapt rootje door en koos nog 1 of 2x wakker.
Ik kon gewoon niet meer.
Hele borst, ik vindt het een heel naar gevoel..quote:Op vrijdag 13 november 2020 13:41 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb sinds een dag of twee ook een jeukende borst en ben juist net van de spruwmedicatie af.. zijn het je hele borsten of alleen je tepels?
Ik doe nog evenquote:Op vrijdag 13 november 2020 09:08 schreef Ticootje het volgende:
Eerlijk is eerlijk, het komt meer van mijn kant dan van de jongens hoor. Maar ze sliepen zo slecht en wilden op een gegeven moment 4x elk elke nacht een slok. Ik kreeg dat er niet meer uit dus ik heb een pak melk gehaald en begonnen met een klein flesje als we naar bed gaan. Sindsdien slaapt rootje door en koos nog 1 of 2x wakker.
Ik kon gewoon niet meer.
Dit! Voor zover je het stoppen wilde verantwoorden hier, dat is nergens voor nodig. Topprestatie geleverd hoor!quote:Op vrijdag 13 november 2020 17:50 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik doe nog evenvoor meer dan een jaar 2 jongens voeden. Echt, petje af. En mooi dat je nu gewoon kiest om ermee te stoppen als het zo duidelijk mooi is geweest.
En dat is helemaal prima. Ook jij hebt de borstvoedingsmedaille dik verdient!quote:Op vrijdag 13 november 2020 09:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik kon gewoon niet meer.
Ik heb een keer of 3 spruw gehad. Wat mij het meest is bijgebleven is dat het echt veel pijn doet. (De eerste keer zei ik dat ik liever weeen had dan dit) Pijn die tijdens het drinken steeds meer toeneemt en na het voeden nog een poos aanhoudt. Jeuk had ik niet echt, maar wellicht dat hier per vrouw ook nog verschil in zit.quote:Op vrijdag 13 november 2020 13:35 schreef BellaaElisa het volgende:
Ik heb onwijs jeukende borsten, en vooral als spruit drinkt. Kan dit spruw zijn? Kan het het niet herinneren dat ik bij N dit heb gehad.
Ik kolf 6 keer per dag zo'n 900 ml en dat is ongeveer wat Colin drinkt. Dus we zijn wel aardig op elkaar afgestemd.quote:
Knap dat je dat nu al kan loslaten.quote:Op vrijdag 13 november 2020 23:59 schreef Seven. het volgende:
Dus ik twijfel of ik nog wel moet aanleggen. Enig voordeel dat nog overblijft, is dat hij het kunstje niet helemaal verleerd. Eigenlijk heb ik het al wel los gelaten, hij is niet terug naar de borst te bewegen.
Nah, wie weet blijf ik gewoon zo nu en dan aanleggen voor de gezelligheid danquote:Op zaterdag 14 november 2020 01:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Knap dat je dat nu al kan loslaten.Ik heb zo ongeveer een half jaar nog stille hoop gekoesterd, en daardoor tig deksels op mijn neus gehad in plaats van één.
![]()
Een ander voordeel van blijven aanleggen vond ik de quality time. Ze was een stuk gezelliger aan de borst toen het niet meer als echte voeding telde.(Ze kreeg er toen hooguit 20 ml uit.) Uiteindelijk snapte ze er steeds minder van en werd ze weer gefrustreerd, toen gestopt met aanbieden. Toen heel soms nog aangelegd als ze duidelijk zelf naar de borst zocht, dat gebeurde zelfs bij 7 maanden nog.
OUD / Borstvoeding deel 234
Misschien is dat gevoel wel genoeg reden om toch maar eens werk te maken van zo nu en dan een fles. Sowieso kan het geen kwaad om te oefenen met een fles. Of doe je dat al?quote:Op zaterdag 14 november 2020 01:25 schreef Smart_ass het volgende:
‘s Nachts is in principe ook nog het enige moment dat hij eventueel uit de borst drinkt dan, de rest van zijn voedingen krijgt hij met de fles? Ik weet ook niet of er dan inderdaad nog een voordeel is van blijven aanleggen ‘s nachts of dat ook met de fles gaan doen. Maargoed ik ben dan ook allesbehalve een expert.
Wat bizar trouwens dat je dagelijks gewoon bijna een liter melk kolft zeg. Waar een vrouwenlichaam allemaal wel niet tot in staat is.
En leuk die extra momentjes voor je man. Ik merk dat ik hier wel het idee heb dat het allemaal voornamelijk op mij neer komt; maargoed ik ben dan ook de enige met borsten.
Sofie sliep ook ‘s nachts al vrij snel door. Was heerlijk totdat ik wakker werd met een borstontsteking. Ze had toen ‘s avonds eerst links gedronken en rechts maar een beetje. Dus die kant was gewoon te lang niet goed leegquote:Op zaterdag 14 november 2020 02:15 schreef Smart_ass het volgende:
Nee Y heeft nog nooit de fles gekregen eigenlijk. Eigenlijk staat kolven me ook een beetje tegen (niet zozeer het kolven zelf, maar dan moet ik weer gaan berekenen/uitvogelen hoeveel melk te geven, en weet niet of het dan evt gevolgen heeft voor mijn productie etc).
Nog even over het doorslapen en stuwing wat ik laatst had aangehaald: Y slaapt de nacht al door zo ongeveer (7/8u per nacht) maar mijn borsten zijn ‘s ochtends erg vol en hard en ik kan er zelf ‘s nachts slecht van slapen (juist nu zij lekker doorslaapt, haha). Hoe is dit bij andere moeders gegaan hier, dat is vanzelf goedgekomen? Of toch wat afgekolfd? Ik wil sowieso even afwachten om te kijken of mijn lichaam het zelf aanpast, ik lees namelijk verschillende dingen met betrekking tot afkolven. Dat je de productie dan juist in stand houdt. Maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hier.
Ja een borstontsteking ben ik dus bang voor en wil ik uiteraard koste wat het kost vermijden. Hoelang heb jij toen uiteindelijk gekolfd? En Jentin hoelang heb jij dat moeten doen?quote:Op zaterdag 14 november 2020 05:52 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
Sofie sliep ook ‘s nachts al vrij snel door. Was heerlijk totdat ik wakker werd met een borstontsteking. Ze had toen ‘s avonds eerst links gedronken en rechts maar een beetje. Dus die kant was gewoon te lang niet goed leeg
gedronken. Heb na de borstontsteking toen eerst ‘s nachts een droomvoeding geprobeerd maar Sofie werd dan toch wakker en was vervolgens ook lang wakker. Dus toen besloten om ‘s nachts te kolven. Zette m’n wekker dan op een uur of 3, kolfde 10 min en sliep weer verder. Kolven was van mij ook geen hobby maar ik was te bang voor weer een borstontsteking.
In principe zal je lichaam de productie vanzelf aanpassen. Zolang je geen pijnlijke harde plekken in je borsten heb kan je hier denk ik wel op wachten. Maar wees alert dat die harde borsten na de ochtendvoeding beide weer goed soepel zijn.
Hoe lang zit er dan tussen?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Nolita het volgende:
Hier in de nachten geen last van plofborsten, lekken doen ze maar heel soms. Maar Hilmo geen nachtvoeding meer dan?!![]()
Hier nog wel 1 nachtvoeding en bij oudste is die gebleven tot ruim een jaar. Toen ze daarmee stopte was ze 2 maanden later met de gehele bv klaar. Ben benieuwd hoe het deze keer zal gaan.
Ik heb een vraagje voor de kolvers. Kolven jullie net zo vaak als dat je baby drinkt of zo vaak dat de opbrengst gelijk is aan wat de baby drinkt.
Ik ben nu 4 weken aan het werk en kolf 3x per dag. Daarmee kolf ik meer dan ze op de opvang drinkt (3x130). Vandaag per ongeluk maar 2x gekolfd omdat ik druk was, maar totale opbrengst 450ml.
Kan ik standaard met 2x kolven door (3-4 dagen per week) of rem ik dan de productie te veel en is dit alleen sporadisch een optie.
Volgens mij heb ik bij de oudste altijd maar 2x gekolfd, maar ik weet het niet meer.Minder kolven heeft iig destijds nooit een negatieve invloed op de productie gehad.
Ze is 4 maanden inderdaad. Ik ging ook uit van aantal keer drinken, maar het steeds ‘te veel’ aan opbrengst liet me twijfelen. Nog maar even zo verder dus.quote:Op vrijdag 20 november 2020 06:07 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
@:nolita hoe oud is je baby nu? 4 weken aan het werk, dus een maand of 4?
In dat geval zal ik het aantal kolfmomenten nog niet minderen. Op deze termijn zal je productie nog niet stabiel zijn. Een enkele keer zal je waarschijnlijk niet merken, maar als je het structureer gaat doen wel. Hoe minder vraag, hoe minder aanbod.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |