abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196102209
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 19:00 schreef SQ het volgende:

[..]

Maar jij bent ook niet zwanger toch? Want daar ging het volgens mij over, niet over het hebben van productie bij oudere kinderen. Zolang je kind blijft drinken zal jouw lichaam produceren, mits er geen ziekte of hormoonschommelingen tussendoor komen.
Ik reageerde vooral op @LadyBlack wiens zoontje lang gevoed is maar waar de melk na tweeënhalf jaar wel op leek, los van zwangerschap. :)

Vorig jaar overigens wel een paar maanden zwanger geweest, maar dat had behalve gevoeligere tepels voor zover ik me herinner verder niet echt invloed..
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator vrijdag 6 november 2020 @ 19:06:09 #152
269689 crew  Viv
pi_196102210
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 november 2020 19:02 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Nee helemaal niet, het loopt eigenlijk heel lekker nu! Meer voor in de toekomst gezien, ik ben zelf niet van plan jaren borstvoeding te gaan geven (jaar max), dus afbouwen zal er ooit een keer van gaan komen. Maar dat is nu nog niet aan de orde hoor! Vroeg me af of hier mensen dat hebben gedaan en hoe dat ging.
Oh fijn! Zoals SQ aangaf kan het ook vanzelf klaar zijn zonder actief af te bouwen. :Y)
pi_196102257
Ja, precies wat LB zegt. Van tevoren leek me een jaar heel mooi. Maar juist na een jaar vond ik het voeden echt fijn geworden. Ze zijn niet meer afhankelijk van bv, maar kunnen ook makkelijk iets anders eten of drinken. Maar het drinken is wel heel belangrijk als troost, bij pijn of verdriet, of om in slaap te vallen. Kolven hoeft niet meer, maar wel alle knusse momentjes. Vooral genieten dus, en dat wilde ik nog niet kwijt. Kindjes ook niet ;).

Ik ben wel de voedingsmomenten gaan minderen na 1,5 jaar ongeveer. Overdag niet zomaar tussendoor, liever ook niet buitenshuis. Vaste momenten voor het slapengaan en bij wakker worden en in de nacht. De nachtvoedingen afbouwen was verreweg het lastigst. Beide kinderen waren ultiem slechte slapers en toegeven was zoooooo verleidelijk. Uiteindelijk hadden we de avond en ochtend nog over. Na de 2 jaar werd er steeds minder om gevraagd in de ochtend (en ik bood het dan ook niet aan). Avond is er als allerlaatste afgegaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 6 november 2020 @ 19:10:21 #154
149959 SQ
snelle trees
pi_196102282
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 november 2020 19:02 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Nee helemaal niet, het loopt eigenlijk heel lekker nu! Meer voor in de toekomst gezien, ik ben zelf niet van plan jaren borstvoeding te gaan geven (jaar max), dus afbouwen zal er ooit een keer van gaan komen. Maar dat is nu nog niet aan de orde hoor! Vroeg me af of hier mensen dat hebben gedaan en hoe dat ging.
Ik heb zelf niet echt bewust afgebouwd ging eigenlijk heel natuurlijk. Ik werkte toen ook wel 4 dagen en kolfde niet meer, dus dan gaat het eigenlijk nog maar om 1 of 2 voedingen per dag.
Het is iig echt niet altijd nodig om schematisch af te bouwen, zeker nietvna een jaar (of langer)
disclaimer
pi_196102722
Dat is ook mijn ervaring. Wij zijn na 14/15 maand een voeding gaan vervangen voor flesvoeding en vervolgens kelderde mijn productie als een malle vanwege meerdere omstandigheden. Binnen enkele weken was het toen ineens klaar. Veel sneller dan ik wilde, maar het ging zoals het ging.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_196103276
Ik moet zeggen dat ik het bijzonder vind dat er zoveel langvoeders zijn hier op Fok!, terwijl ik in het 'echte leven' weinig mensen ken die langer dan een jaar voeden. Ik krijg alleen maar verbaasde reacties als het ter sprake komt en ik aangeef dat M nog borstvoeding krijgt.

M is inmiddels 19 maanden en krijgt nu nog zo'n 3x per dag borstvoeding. Buitenshuis doen we er niet aan, kolven doe ik ook al maanden niet meer (ook niet als ze een hele dag naar de opvang gaat) en vind het op zich wel relaxt zo.

Ik wilde 6 maanden voeden, dat werd 1 jaar en nu wil ik stoppen als ze 2 jaar is.

Tandemvoeden zie ik persoonlijk niet zitten. Ik wil dat de borst/ melk geclaimd wordt door 1 kindje en wil niet dat een tweede kind het moet delen, terwijl nummer 1 er alleenrecht op had :P

Maar goed, dat is nu nog niet ter sprake ;)
pi_196103653
Hier ook niemand die zo lang voed in mijn omgeving. Ook niemand die er echt vreemd van op keek dat ik dat wel deed. Vinden t helemaal bij me passen denk ik :P

Ergens na het eerste jaar ook gestopt met in het openbaar voeden en in mijn herinnering was het vrij vlot alleen nog s ochtends, s avonds en een keertje s nachts (rond 3 uur, tot t laatst aan toe) hoefde ook niet meer te kolven en productie was stabiel. Behalve dan een beetje minder rond ongesteld zijn.

Stiekem trots dat de mijne nooit poeder melk hebben gehad :@ maar daar wil ik zeker niemand mee voor het hoofd stoten. Ik heb gewoon veel geluk dat mijn productie goed is en ik een aardige voorraad achter de hand heb en had (bij de eerste door weken lang full time kolven bij de tweede door weken lang kleine beetjes sprokkelen met de siliconen kolf)
pi_196103768
Nou ik lieg trouwens want de oudste heeft Breast Milk Fortifier gehad de eerste weken en dat is eigenlijk ook poeder melk :|W
pi_196103769
Ik ben pas bewust af gaan bouwen na 24 maanden, beginnend met de nachtvoedingen. Tegenwoordig drinkt hij ‘s ochtends bij het wakker worden, ‘s avonds goor het slapen en ‘s middags voordat hij een dutje doet (als ‘ie die al doet). En wanneer hij troost nodig heeft.

U. ziet me overigens nog steeds als wandelende borsten. Hij zegt ook letterlijk tegen me: “mama, jij bent melk”. Knuffelt en kust z’n “melk” ipv mij, aait m’n bh’s (dat is ook “melk” volgens hem). :P Ik heb trouwens grote melk, hij en papa hebben kleine melk. :+

@CaVaBien dat is idd wel waar ik mee zit. Het drinken an sich is erg belangrijk voor U. Ben benieuwd hoe dat straks gaat wanneer hij “z’n melk” moet delen met z’n zusje.

Edit: in mijn omgeving zijn er gelukkig wel een paar langvoedsters, maar dat is ook omdat (het geven van) borstvoeding erg belangrijk is binnen de islam. Ieder kindje heeft het recht om minstens 2 jaar gevoed te worden. En zolang moeder het aankan, is ze verplicht zich hieraan te houden. Lukt het niet, dan moet er uit worden geweken naar een zoogmoeder.

@Zo-is-dat Ik ben daar ook trots op. Mag ook gezegd worden, toch? :)
Protège moi de mes désirs.
pi_196104095
Oke, klinkt positief allemaal. Zoals CaVaBien aan gaf zo sta ik er ook in, ik wil in ieder geval 6 maanden voeden. Daarna kijk ik wel verder, maar langer dan een jaar zie ik het mezelf sowieso niet doen.
Maargoed tegen die tijd verdiep ik me dan nog wel in eventueel afbouwen :P.

De reden dat ik inderdaad in eerste instantie aan een jaar zit te denken is ook dat ik dan niet in de weer hoef met kunstvoeding omdat ze tegen die tijd hopelijk met de pot mee eet, maar ik vind een jaar ook wel weer erg lang. Vandaar.
pi_196104191
Ik zou ook eigenlijk eerst 6 maanden borstvoeden en dan verder kijken :P het werd anderhalf jaar, waarbij ik wel al een tijdje alleen nog sochtends en snachts voedde. Savonds kreeg ie een papfles (en nog steeds :') :+).
Maar dan hoef je inderdaad niet meer echt af te bouwen met een schema ofzo.

Voor mij had het toen niet per se hoeven stoppen, maar mijn vriend vond het niet zo'n fijn idee meer, een groot kind aan de borst :P achteraf was het het perfecte moment om te stoppen, nog zo vlak voordat ie ging praten. Ook omdat het mij geen fijn idee leek als ie erg dwingend zelf om melk zou vragen.

Dus voor die tweede zet ik ook in op anderhalf jaar :P
pi_196104236
Hier was het eitje nog maar net bevrucht en was mijn productie volledig weggevallen. Het was voor mij het bv eerste teken van een nieuwe zwangerschap . Bikkel was echt niet happy en ben toen ook gestopt met bv. Na 1,5 jaar vond ik het ook wel genoeg. Ik wil deze keer kijken of ik weer minimaal een jaar bv kan geven.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_196104485
Voor mij was het telkens een stapje verder. Kraamweek, verlof, half jaar exclusief, kolfrecht uitmelken :P , eerste jaar en nu is het vooral een 'we zien wel'. Nu scheelt het voor mij dat Bas niet heel erg boob-verslaafd is, op de ochtend en avond-voeding na.
Ik heb in mijn omgeving ook wel meerdere langvoedsters. Een van mijn nichtjes is ook leidster bij LLL en daar heb ik echt heel veel aan gehad.
pi_196104519
@Aure Dat bewust om melk vragen was juist iets wat ik wel geinig vond en dat je ook gewoon een gesprek kunt hebben over hoe het smaakt enzo! :D ^O^ De buren zullen er vast soms wel het hunne van gedacht hebben als mijnes weer eens om twee uur 's nachts luidkeels 'MAMA, DRAAI EENS OM - IK WIL NU WEL AAN JE SABBELENNNNNNN!' riep :') Ach ja..
Let me see you stripped down to the bone
pi_196104620
Ook op Fok zitten niet alleen maar langvoeders. Ze zijn in dit topic wel goed vertegenwoordigd maar misschien komt ook doordat zij door hun ervaring de meeste tips kunnen geven aan de nieuwe moeders?

Ik wilde minimaal 6 weken voeden (en toen dat was gelukt werd het doel 6maand en daarna 1 jaar) tot max 2 jaar. Dat is bijna 2 jaar geworden, toen was L er zelf klaar mee dus helemaal prima. Wel heeft hij tot 2 jaar pap gehad met de melkvoorraad uit de vriezer.
De nachtvoedingen heb ik met bijna 1,5jaar afgekapt omdat ik eraan onderdoor ging en ik denk dat dat het begin van het einde was.

In mijn omgeving zijn wel een paar langvoeders maar van de meesten heb ik geen flauw idee hoe lang ze borstvoeding hebben gegeven en ik denk dat velen dat van mij ook niet weten.
pi_196104755
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 20:49 schreef minilot het volgende:
@:Aure Dat bewust om melk vragen was juist iets wat ik wel geinig vond en dat je ook gewoon een gesprek kunt hebben over hoe het smaakt enzo! :D ^O^ De buren zullen er vast soms wel het hunne van gedacht hebben als mijnes weer eens om twee uur 's nachts luidkeels 'MAMA, DRAAI EENS OM - IK WIL NU WEL AAN JE SABBELENNNNNNN!' riep :') Ach ja..
Ja das voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar ik zou het zelf echt gruwelijk irritant vinden :P
  Manager PR/Moderator vrijdag 6 november 2020 @ 22:41:44 #167
269689 crew  Viv
pi_196107711
Voordat ik met borstvoeding begon, was mijn streven sowieso het eerste jaar volmaken, en daarna "we zien wel". Ik stond er hetzelfde in als SQ: een peuter aan de borst hoefde voor mij niet zo. :N

Toen ZZ 4 weken was en bleek dat het op fulltime kolven neerkwam, zei ik na 3 dagen: "ik ga dit geen 2 weken volhouden". Daarna wilde ik het toch wel proberen vol te houden tot einde verlof. En toen bleek kolven ná het verlof, dus op het werk, 1000 keer relaxter voor mij dan thuis overdag. :D Dat gaf me echt een boost om door te gaan tot zes maanden, de start met vast voedsel. Daarna ben ik voorzichtig het aantal kolfsessies gaan afbouwen, mijn dagopbrengst bleef toen boven verwachting goed. Toen negen maanden als mijlpaal: einde kolfrecht, en daarna de eerste verjaardag. Ze dronk toen nog 3 flessen (van 200 ml) per dag, en daar had ik de productie voor.

Kort daarna werd ik ziek en kelderde mijn productie als een baksteen naar 1 fles per dag. :{ Ik vond dat niet in verhouding staan tot de rompslomp, en keihard werken om het weer op te krikken wilde ik ook niet meer. Ik ben toen dus bewust gestopt, bij bijna 14 maanden.

Ik heb dit topic vervolgens een tijd gemeden, vooral vanwege alle jompels voor 2+ jaar borstvoeding. :X In plaats van trots op die 14 maanden (en circa 280 liter (!) gekolfde melk, rekende ik destijds uit), voelde het als falen dat ik die 2 jaar niet volgemaakt had. Terwijl dat vooraf dus niet eens mijn doel was. :? Raar hoe zoiets werkt.

Het avondritueel was inmiddels wel dat ze op mijn schoot in slaap viel met de fles, dat hebben we met poedermelk nog voortgezet tot ze bijna 3 was. O+ Dat voelde totaal niet vreemd, dus ik denk dat ik een peuter aan de borst toch wel heel fijn had gevonden. *;
pi_196108083
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 22:41 schreef Viv het volgende:
Raar hoe zoiets werkt.
Ik merkte tijdens de zwangerschap al hoeveel invloed hormonen en omgeving op dit soort dingen hebben. Daarom had ik met mijn man die minimaal 6 weken afgesproken. Volgens de boeken heb je dan het ergste gehad en stel nu dat het dan nog totaal niet zou lopen dan had mijn man aan de rem moeten trekken want ik wist dat ik zou doorgaan totdat ik er letterlijk bij zou neervallen.
Nu gebeurde dat met 1,5jaar alsnog maar toen waren die zwangerschapshormonen al uit mijn lijf en kon ik zelf op de rem trappen. Achteraf gezien had ik dat al 2 maand eerder moeten doen want ik zat hele nachten met een dreumes in een stoel omdat liggend voeden niet ging. Soms had ik geluk dat ik hem slapend kon wegleggen en in mijn eigen bed kruipen maar meestal mislukte de weglegpogingen.
pi_196108809
Nog altijd respect voor fulltime kolven vivi! Dat had ik je niet na gedaan denk ik.

Hier ben ik destijds volledig blanco erin gegaan en idd steeds verder geschoven van maar eens zien of het lukt naar uiteindelijk 17 maanden. Rond 11 maanden vond ik het erg slopend worden, maar na een jaar dronk ze alleen nog ochtend, avond en nacht Waardoor ik het toch weer volhield. Met 17 maanden zei ze van de een op de andere dag ‘bah’ en wilde ze niet meer. Ik vond het prima zo, maar jammer dat er geen bewust laatste keer is geweest.

Deze keer was/is de verwachting het weer ongeveer 1,5 jaar te doen. Maar wat vielen die eerste weken tegen! Echt pijn gehad tov de eerste keer.
  zaterdag 7 november 2020 @ 04:15:32 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196110983
Mooi, al deze ervaringen O+ .

Ik verwacht zelf geen langvoedster te worden omdat Colin het drinken uit de borst gewoon moeilijk vindt, de helft van de borstsessies gaan moeizaam. Kolven vind ik wel fijn en dat hoop ik tot zeker 6 maanden vol te houden.

Vandaag wel een mooie mijlpaal bereikt. Colin is 6 weken oud en hoewel hij met enige regelmaat kunstvoeding krijgt: I'm still standing *O* (yeah, yeah, yeah).
Resistance is futile.
pi_196111074
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 22:41 schreef Viv het volgende:
To

Ik heb dit topic vervolgens een tijd gemeden, vooral vanwege alle jompels voor 2+ jaar borstvoeding. :X In plaats van trots op die 14 maanden (en circa 280 liter (!) gekolfde melk, rekende ik destijds uit), voelde het als falen dat ik die 2 jaar niet volgemaakt had. Terwijl dat vooraf dus niet eens mijn doel was. :? Raar hoe zoiets werkt.

Het avondritueel was inmiddels wel dat ze op mijn schoot in slaap viel met de fles, dat hebben we met poedermelk nog voortgezet tot ze bijna 3 was. O+ Dat voelde totaal niet vreemd, dus ik denk dat ik een peuter aan de borst toch wel heel fijn had gevonden. *;
14 maanden kolven waarvan 6 maanden full time: petje af hoor. Ik weet nog dat ik me een tijdje geleden een beetje ben gaan verdiepen in kolven maar daar ben ik heel snel van teruggekomen :P. 6 maanden full time kolven doe ik je echt niet na en ik denk velen met mij ook niet. Zeker trots op zijn dus!
pi_196111556
Ik vind zolang kolven juist knap @Viv . Je moet steeds zelf de keuze maken om te kolven. In tegenstelling tot gewoon je borst erin zodat het gezeur ophoudt. ;)
Ik werk niet dus heb nooit hoeven kolven om productie op gang te houden, dat maakt het dan ook veel makkelijker.

@Aure ik vind de peuterklets juist wel grappig. Maar niet 's zomers in de tuin inderdaad als hij roept "MEEEEEEEELK".
De dag dat mijn vliezen braken zei hij ineens dat het vies was en naar koffie smaakte. Meestal smaakt het naar slagroom of pudding, ook tijdens de zwangerschap.

Ondanks al zo lang voeden gaat het echt niet makkelijk. Ze hapt niet groot aan, hapt soms helemaal niet, klakt tijdens het drinken, drinkt niet actief, enz.
Houding is het probleem niet, ze klakt ook als ze perfect aangelegd ligt. Nou vermoed ik een te kort lipbandje.

Zo eerst de voorraad 15 ml melk maar erin en even kolven tot de lactatiekundige kan komen. :{
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  Manager PR/Moderator zaterdag 7 november 2020 @ 08:27:16 #173
269689 crew  Viv
pi_196111723
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 november 2020 04:50 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

14 maanden kolven waarvan 6 maanden full time: petje af hoor.
Het heet fulltime kolven zolang je het niet combineert met live voeden, ongeacht het aantal kolfsessies per dag. ;)

ZZ heeft dus circa 14 maanden moedermelk gehad, waarvan de eerste maand via live voeden (vooral uithongeren, zo bleek later :X ) en 13 maanden via fulltime kolven.

En (nogmaals) dank je wel iedereen. O+ Ik heb destijds ook veel steun en lof ontvangen hier, maar dat gevoel van falen bleef dus. Gelukkig gaat dat nu beter. :)
  Manager PR/Moderator zaterdag 7 november 2020 @ 08:39:16 #174
269689 crew  Viv
pi_196111781
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 november 2020 07:46 schreef PKM het volgende:
Ik vind zolang kolven juist knap @:Viv . Je moet steeds zelf de keuze maken om te kolven.
Mwah, niet kolven betekende stuwing en eigenhandig de borstvoeding om zeep helpen. Ik heb nog maanden gehoopt haar terug aan de borst te krijgen, die kans zou dan definitief verkeken zijn. Dus toen ik er midden in zat voelde het niet echt als een keuze meer. :) Aan het begin heb ik overigens ook niet ervoor gekozen om langdurig fulltime te kolven, het was in eerste instantie bedoeld voor een paar dagen. :X Ik zie het dus als een soort fuik waar je in terechtkomt. :D
quote:
Ondanks al zo lang voeden gaat het echt niet makkelijk. Ze hapt niet groot aan, hapt soms helemaal niet, klakt tijdens het drinken, drinkt niet actief, enz.
Houding is het probleem niet, ze klakt ook als ze perfect aangelegd ligt. Nou vermoed ik een te kort lipbandje.

Zo eerst de voorraad 15 ml melk maar erin en even kolven tot de lactatiekundige kan komen. :{
Wat naar! :* Tongriempje zou ook kunnen. Komt de LK dit weekend nog kijken?
pi_196114449
Heel erg herkenbaar, de ervaringen. Hier ook van nou eerst 6 weken doorkomen, toen drie maanden, half jaar, jaar. En daarna dacht ik van nu zien we wel. Buitenshuis vonden ze dat gek. Ook omdat ik gingen kolven in eigen tijd in pauze, na 9 maanden tot een jaar. Daarna gestopt met kolven en toen dronk hij vooral in bad, en savonds, en toen kreeg ik griep en was het einde verhaal. Maar dat zat er al aan te komen en vlak ervoor nog een foto gemaakt ervan. Bijzonder wel. Tot twee jaar dus, bijna precies. Het was goed zo voor beide. Ik vond de periode met tandjes wel goed minder maar dat was in babytijd uiteraard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')