Rutte zei 't net tijdens de persconferentie. Het is te vroeg om op basis van de cijfers te zeggen dat het beter gaat, maar andere -secundaire- indicatoren laten een daling zien. Oftewel: Ze zien verschil door de maatregelen. Hoeveel verschil precies is nog te vroeg om te zeggen, maar de maatregelen maken verschil.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:55 schreef Gia het volgende:
[..]
En als komende dagen de cijfers tegenvallen, hoewel....weekend, dan duurt een harde lockdown straks dus 8 weken.
Als je niet afwacht, bereik je volgens mij meer winst dan met aan blijven modderen en straks weer: "achteraf bladiebla"
"Is het niet gewoon een soort griepje?"quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:42 schreef Cue_ het volgende:
In die zin heb ik echt respect voor Rutte. Elke keer die domme en veelvuldige vragen journalisten. En hij blijft rustig en antwoord gewoon (soms te) langdradig.
Een 8 weken lockdown is echt onacceptabel. Dan moeten er maar andere manieren worden gevonden dan het hele land 8 weken afsluiten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:55 schreef Gia het volgende:
[..]
En als komende dagen de cijfers tegenvallen, hoewel....weekend, dan duurt een harde lockdown straks dus 8 weken.
Als je niet afwacht, bereik je volgens mij meer winst dan met aan blijven modderen en straks weer: "achteraf bladiebla"
Bah, wat klinkt dit genuanceerd.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:59 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Een 8 weken lockdown is echt onacceptabel. Dan moeten er maar andere manieren worden gevonden dan het hele land 8 weken afsluiten.
Dat hele containment denken moet er uit. We moeten naar een goede risico-baten afweging, zodat de maatregelen als geheel worden beken (met de effect op maatschappij en economie).
Ik snap ook niet dat een (lange termijn) containmentstrategie als een werkend iets gezien wordt. We kunnen zo goed proberen onze eigen burgers als NL onder controle te houden, maar er is nog steeds transport, vrij verkeer binnen Europa en dat soort dingen. Dan hebben we hier in NL straks een containmentbeleid, komt er een vrachtwagen met voedsel hierheen en in de chauffeur besmet. En hop, heel NL weer in 'containment'.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:59 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Een 8 weken lockdown is echt onacceptabel. Dan moeten er maar andere manieren worden gevonden dan het hele land 8 weken afsluiten.
Dat hele containment denken moet er uit. We moeten naar een goede risico-baten afweging, zodat de maatregelen als geheel worden beken (met de effect op maatschappij en economie).
Toch is het niet ondenkbaar dat een lockdown in de huidige fase 1 à 2 maanden gaat duren om de cijfers daadwerkelijk ver genoeg naar beneden te krijgen. De nasleep van afwachten is dat het steeds langer gaat duren allemaal.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 15:59 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Het zal uiteindelijk een keuze zijn. Of de R naar 0.9/0.8 en er langer over doen met de maatregelen die we nu hebben, wellicht iets lichter. Of de R naar 0.5/0.6 en zo snel mogelijk (maar ook nog een maand of 2) in een lockdown.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Toch is het niet ondenkbaar dat een lockdown in de huidige fase 1 à 2 maanden gaat duren om de cijfers daadwerkelijk ver genoeg naar beneden te krijgen. De nasleep van afwachten is dat het steeds langer gaat duren allemaal.
Het idee is dan ook dat er breed wordt getest (niet alleen mensen met symptomen) en grondig bron- en contactonderzoek wordt gedaan. Als het aantal besmettingen laag genoeg is, heeft de GGD daar de middelen voor. Als er dan vervolgens een cluster naar boven komt en er wordt daadwerkelijk lokaal ingegrepen om te zorgen dat het zich niet verder verspreidt, kan de rest van de maatschappij met relatief weinig maatregelen verder.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat een (lange termijn) containmentstrategie als een werkend iets gezien wordt. We kunnen zo goed proberen onze eigen burgers als NL onder controle te houden, maar er is nog steeds transport, vrij verkeer binnen Europa en dat soort dingen. Dan hebben we hier in NL straks een containmentbeleid, komt er een vrachtwagen met voedsel hierheen en in de chauffeur besmet. En hop, heel NL weer in 'containment'.
Echt, korte termijndenken 2.0
Helemaal eens. Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik sturen op het maximaal vergroten van de ziekenhuiscapaciteit, kwetsbaren maximaal beschermen en de economie zoveel mogelijk laten doordraaien.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat een (lange termijn) containmentstrategie als een werkend iets gezien wordt. We kunnen zo goed proberen onze eigen burgers als NL onder controle te houden, maar er is nog steeds transport, vrij verkeer binnen Europa en dat soort dingen. Dan hebben we hier in NL straks een containmentbeleid, komt er een vrachtwagen met voedsel hierheen en in de chauffeur besmet. En hop, heel NL weer in 'containment'.
Echt, korte termijndenken 2.0
Hopen dat je het met het huidige pakket onder controle blijft houden. Drukte in de ziekenhuizen is vervelend maar ook weer niet onoverkomelijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zal uiteindelijk een keuze zijn. Of de R naar 0.9/0.8 en er langer over doen met de maatregelen die we nu hebben, wellicht iets lichter. Of de R naar 0.5/0.6 en zo snel mogelijk (maar ook nog een maand of 2) in een lockdown.
Nadeel bij hard ingrijpen is dat er een groot risico is op een Whack-a-mole situatie. Dan blijf je hard ingrijpen en maak je alles helemaal stuk.
En dat is wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:01 schreef Jor_Dii het volgende:
Toch is het niet ondenkbaar dat een lockdown in de huidige fase 1 à 2 maanden gaat duren om de cijfers daadwerkelijk ver genoeg naar beneden te krijgen. De nasleep van afwachten is dat het steeds langer gaat duren allemaal.
Dat is leuke borrelpraat, maar in de praktijk natuurlijk totaal niet haalbaar. Je kunt niet opeens een blik ziekenhuispersoneel opentrekken, die sector loopt nu al tegen hun grenzen aan. En de groep "kwetsbaren" is veel en veel te groot om effectief te kunnen isoleren van de rest van de maatschappij. Er kan in zo'n scenario helemaal geen sprake zijn van het "doordraaien van de economie".quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:04 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik sturen op het maximaal vergroten van de ziekenhuiscapaciteit, kwetsbaren maximaal beschermen en de economie zoveel mogelijk laten doordraaien.
Precies, dat is het hele punt. Het is heel vervelend dat de zorgcapaciteit wordt getest, maar het langdurig platleggen heeft nog veel grotere gevolgen (waardoor er waarschijnlijk meer levensjaren verloren gaan). Dus niet doen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Hopen dat je het met het huidige pakket onder controle blijft houden. Drukte in de ziekenhuizen is vervelend maar ook weer niet onoverkomelijk.
In 2018 moesten er tijdens de griepepidemie ook patiënten worden verplaatst en hadden we een hoge oversterfte.
Mijn vrees is dat we in dit jaargetijde pas met een zware lockdown de R niet meer dan iets onder de 1 weten te krijgen. En dat het streven naar een R van 0,6 überhaupt onrealistisch is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zal uiteindelijk een keuze zijn. Of de R naar 0.9/0.8 en er langer over doen met de maatregelen die we nu hebben, wellicht iets lichter. Of de R naar 0.5/0.6 en zo snel mogelijk (maar ook nog een maand of 2) in een lockdown.
Nadeel bij hard ingrijpen is dat er een groot risico is op een Whack-a-mole situatie. Dan blijf je hard ingrijpen en maak je alles helemaal stuk.
Er zijn een stuk of 80 lockdowns uitgevoerd wereldwijd. Hoeveel daarvan hadden een R van rond de 0.5? Mijn eerste gok is: 0.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zou wat zijn als het de supermarkten blijken te zijnquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hebben ze nou al een idee waar al die nieuwe besmettingen plaatsvinden nu de horeca, de stadions en de sportkantines en -clubs grotendeels dicht zitten? Of is het straks weer in het wilde weg schieten om nog wat te raken.
Helemaal met je eens, daarom zeg ik ook wensdenken en dat het moeilijk te realiseren is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is leuke borrelpraat, maar in de praktijk natuurlijk totaal niet haalbaar. Je kunt niet opeens een blik ziekenhuispersoneel opentrekken, die sector loopt nu al tegen hun grenzen aan. En de groep "kwetsbaren" is veel en veel te groot om effectief te kunnen isoleren van de rest van de maatschappij. Er kan in zo'n scenario helemaal geen sprake zijn van het "doordraaien van de economie".
middelbare scholen, dat is gewoon aangetoondquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hebben ze nou al een idee waar al die nieuwe besmettingen plaatsvinden nu de horeca, de stadions en de sportkantines en -clubs grotendeels dicht zitten? Of is het straks weer in het wilde weg schieten om nog wat te raken.
Dat zou in mijn ogen ook de enige situatie zijn die een (korte/harde) lockdown nodig kan hebben, de GGD ruimte geven om hun zootje op orde te krijgen en voorbereid te zijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het idee is dan ook dat er breed wordt getest (niet alleen mensen met symptomen) en grondig bron- en contactonderzoek wordt gedaan. Als het aantal besmettingen laag genoeg is, heeft de GGD daar de middelen voor. Als er dan vervolgens een cluster naar boven komt en er wordt daadwerkelijk lokaal ingegrepen om te zorgen dat het zich niet verder verspreidt, kan de rest van de maatschappij met relatief weinig maatregelen verder.
Natuurlijk moet je een vinger aan de pols houden en bovendien snel & adequaat optreden, maar als je daarmee erger voorkomt is het uiteindelijk misschien wel beter voor de economie dan de ellende waar we nu mee zitten.
Weinig mensen interesseert het iets maar nu al is het verschil gezonde levensjaren tussen mensen met een laag en hoog inkomen zo'n 10 jaar. Dat wordt alleen maar erger als de economie een dreun krijgtquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:07 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies, dat is het hele punt. Het is heel vervelend dat de zorgcapaciteit wordt getest, maar het langdurig platleggen heeft nog veel grotere gevolgen (waardoor er waarschijnlijk meer levensjaren verloren gaan). Dus niet doen.
Probleem met het virus is dat het een beetje de neiging heeft zich als een borderliner-patiënt te gedragen. Als het slecht gaat gaat het ook echt slecht en vliegen de serviezen door de kamer, als het stabiel is merk je amper dat hij er is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:07 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies, dat is het hele punt. Het is heel vervelend dat de zorgcapaciteit wordt getest, maar het langdurig platleggen heeft nog veel grotere gevolgen (waardoor er waarschijnlijk meer levensjaren verloren gaan). Dus niet doen.
Daar ben ik ook bang voor. Stel dat we met een zware lockdown richting de 0.9 gaan. Dan zitten we gewoon tot maart in lockdown voor de GGD het weer aan kan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:07 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Mijn vrees is dat we in dit jaargetijde pas met een zware lockdown de R niet meer dan iets onder de 1 weten te krijgen. En dat het streven naar een R van 0,6 überhaupt onrealistisch is.
Middelbare scholen blijven zonder meer open.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
middelbare scholen, dat is gewoon aangetoond
thuissituatie, dat is ook gewoon aangetoond
kantoren zou ook nog kunnen, nog genoeg mensen die niet thuis werken.
het gaat er toch niet om waar het vandaan komt, maar aan wie je het doorgeeft?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:12 schreef quirina het volgende:
[..]
Middelbare scholen blijven zonder meer open.
Wat je thuis oploopt komt ook van buitenhuis.
En kantoren kunnen ook prima openblijven als personeel veilig kan werken.
Precies, je zal zien dat de mensen met een modaal inkomen of lager veel hardere klappen te verduren krijgen als er een aantal weken lockdown wordt afgekondigd. Vaak dat zijn dat de jongeren. Gaurdian heeft daar een aardig stuk over geschreven, zie onderstaand. Disclaimer: de situatie in Engeland is niet vergelijkbaar met die van ons, maar dit geeft wel een aardig inzicht wat de effecten zijn van strenge maatregelen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:10 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Weinig mensen interesseert het iets maar nu al is het verschil gezonde levensjaren tussen mensen met een laag en hoog inkomen zo'n 10 jaar. Dat wordt alleen maar erger als de economie een dreun krijgt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn 4 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 9 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 46 gemeentes met 2-5 besmettingen
Er zijn 45 gemeentes met 6-9 besmettingenwegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Dat is natuurlijk om die hotelfeestjes van jongeren tegen te gaan. Goede maatregel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Nielsch het volgende:
hotels mogen vanaf nu geen alcohol meer schenken aan hun gasten na 20:00 uur, ook niet meer als onderdeel van roomservice!
kijk, dat noem ik nou nog eens een stevige maatregel die echt zoden aan de dijk zet
Geboren uit het gedoe rond pubers die een hotelkamer boekten om te chillen? Alsof die niet zelf alcohol meesmokkelen..quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Nielsch het volgende:
hotels mogen vanaf nu geen alcohol meer schenken aan hun gasten na 20:00 uur, ook niet meer als onderdeel van roomservice!
kijk, dat noem ik nou nog eens een stevige maatregel die echt zoden aan de dijk zet
Dan kom je toch gewoon met je kratje bier uit de supermarkt binnen lopen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Nielsch het volgende:
Alsof die peperduur roomservice bier gaan bestellenquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Geboren uit het gedoe rond pubers die een hotelkamer boekten om te chillen? Alsof die niet zelf alcohol meesmokkelen..
Ja, want het werd nu heel erg gebruikt als loophole.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Nielsch het volgende:
Die nemen gewoon drank En drugs mee van thuis.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk om die hotelfeestjes van jongeren tegen te gaan. Goede maatregel.
Edit: nouja, als je als doel hebt het virus in te dammen onder jongeren. Wat mij betreft hoeft dat niet omdat de kans dat jongeren er aan overlijden lager ligt dan de griep.
Als je kijkt naar Israel (dat is een van de recentere en hevigere lockdowns), zie ik een halveringstijd van een dag 7 ongeveer.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er zijn een stuk of 80 lockdowns uitgevoerd wereldwijd. Hoeveel daarvan hadden een R van rond de 0.5? Mijn eerste gok is: 0.
Als ik in een hotel zit zorg ik ook altijd dat ik wat blikken bier uit de supermarkt mee neem. Ga geen vermogen uitgeven aan bier in een hotel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:16 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dan kom je toch gewoon met je kratje bier uit de supermarkt binnen lopen?
Op de campinggggggg
Dat is dus een R van op zn best 0,7.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je kijkt naar Israel (dat is een van de recentere en hevigere lockdowns), zie ik een halveringstijd van een dag 7 ongeveer.
[ afbeelding ]
Volgens het draadje van Bert Slagter betekent dat een R0 van ongeveer 0,75
[ afbeelding ]
Die jongeren gaan ook weer naar huis.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:15 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk om die hotelfeestjes van jongeren tegen te gaan. Goede maatregel.
Edit: nouja, als je als doel hebt het virus in te dammen onder jongeren. Wat mij betreft hoeft dat niet omdat de kans dat jongeren er aan overlijden lager ligt dan de griep.
https://www.tagesschau.de/inland/corona-neuinfektionen-105.htmlquote:[..]
De medische president temperde ook de hoop dat de pandemie snel zou eindigen. "We moeten met het virus leven en er jaren mee omgaan: afstand bewaren, handen wassen, maskers dragen", zei hij.
[..]
Volgens medisch president Montgomery zal de pandemie niet snel worden verlicht door een vaccin. Dat verwacht de Wereldgezondheidsorganisatie medio 2021. "Maar het zal twee of drie jaar duren voordat de hele bevolking is gevaccineerd", zei Montgomery. Omdat: "Er zijn niet genoeg doses en ook niet genoeg personeel om iedereen tegelijk te vaccineren."
Beperkingen zijn daarom voorlopig te verwachten. "In 2021 zullen we geen zomervakantie meer hebben zoals vroeger", zei de expert.
Eens, je kan ze toch niet tegenhouden. En ze moeten ook een uitlaatklep hebben, dus ik vind het prima. Daarom des te meer reden om na te denken hoe je jongeren zoveel mogelijk kan ontzien in nieuw ontwerp van de Corona-samenleving.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die jongeren gaan ook weer naar huis.
In het kader van de domme vragen: waarom levert een R van 1,05 een groeifactor op van 1,017? en niet gewoon een van 0,05?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je kijkt naar Israel (dat is een van de recentere en hevigere lockdowns), zie ik een halveringstijd van een dag 7 ongeveer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan moet je de bijbehorende uitleg maar even lezen denk ik, want dat weet ik ook allemaal nietquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In het kader van de domme vragen: waarom levert een R van 1,05 een groeifactor op van 1,017? en niet gewoon een van 0,05?
Lijkt erop dat je in dat tabelletje ook harder daalt dan stijg bij een R0 van bijvoorbeeld plus of min 0,50.
Als we het (als ouders) echt normaal gaan vinden dat jongeren hotelkamers gaan boeken om te chillen, dan zijn we als land gewoon verloren wat mij betreft..quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:23 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Eens, je kan ze toch niet tegenhouden. En ze moeten ook een uitlaatklep hebben, dus ik vind het prima. Daarom des te meer reden om na te denken hoe je jongeren zoveel mogelijk kan ontzien in nieuw ontwerp van de Corona-samenleving.
Ik ben sowieso voor dat maatregelen gewoon eindigen per 23-3-2021 - een jaar is meer dan genoegquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:21 schreef capricia het volgende:
Tagesschau:
[..]
https://www.tagesschau.de/inland/corona-neuinfektionen-105.html
In DL zijn ze de inwoners vast aan het voorbereiden op volgend jaar.
Nou ja, zoveel mogelijk kan ontzien vind ik ook wat ver gaan. Er moet zeker naar gekeken worden hoe er meer ruimte kan zijn voor hen, maar ik vind niet dat welke groep dan ook hoeft te kunnen leven alsof er niets aan de hand is. Want er is wel iets aan de hand, en daar zullen we allemaal iets van merken. Dat kan niet anders, en dat hoeft ook niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:23 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Eens, je kan ze toch niet tegenhouden. En ze moeten ook een uitlaatklep hebben, dus ik vind het prima. Daarom des te meer reden om na te denken hoe je jongeren zoveel mogelijk kan ontzien in nieuw ontwerp van de Corona-samenleving.
Ik denk niet dat ouders dat weten...quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als we het (als ouders) echt normaal gaan vinden dat jongeren hotelkamers gaan boeken om te chillen, dan zijn we als land gewoon verloren wat mij betreft..
En met onze huidige "gedeeltelijke lockdown" zouden we op R0=0,9 moeten zitten. Het is nog even afwachten of dat daadwerkelijk het geval is, maar dan hebben we dus een halveringstijd van 19,1 dagen te pakken. Om dan op een niveau te zitten dat je weer effectief bron- en contactonderzoek kunt doen (zeg max ±500 nieuwe gevallen per dag) gaat dat vanaf het huidige niveau 5 halveringstijden duren (10.000 -> 5.000 -> 2.500 -> 1.500 -> 750 -> 375). Dat is 95 dagen oftewel 3 maanden waarin we het huidige pakket maatregelen moeten volhouden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Elke dag is er wel weer een 'expert' die iets uitkraamt op tv of in een krant of op een website.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:25 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben sowieso voor dat maatregelen gewoon eindigen per 23-3-2021 - een jaar is meer dan genoeg
Dus laten we als FOK! virologen maar werken aan een exitstrategie tot die tijd.
Meer afstand houden, dunner bevolkt?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:26 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
De besmettingen in Groningen, Friesland en Drenthe lijken te stabiliseren of zelfs af te nemen. Wat doen ze daar beter dan in de rest van het land?
Oké, touché. Ik wilde alleen maar zeggen dat jongeren in een fase in hun leven zitten waarbij ze het moeten hebben van sociale contacten, waar ze de liefde van hun leven nog moeten vinden, waar ze zich nog sociaal moeten vormen. En dan nu wordt er al bijna 6 a 7 maanden gevraagd om hun contacten te minimaliseren... Ik kan mij voorstellen dat het een groot effect heeft op de psyche van de jongeren en ik zou graag willen zien dat de regering ervoor zorgt dat ze weer zoveel mogelijk hun eigen leven weer kunnen oppakken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als we het (als ouders) echt normaal gaan vinden dat jongeren hotelkamers gaan boeken om te chillen, dan zijn we als land gewoon verloren wat mij betreft..
De groeifactor werkt 'per dag', de R werkt per cyclus van besmettingen. Een persoon is gemiddeld 2,9 dagen besmettelijk. We werken met exponentiële functies, dus moet je vermenigvuldigen en dan krijg je dat groeifactor^2,9 = R en groeifactor = R^(1/2,9).quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In het kader van de domme vragen: waarom levert een R van 1,05 een groeifactor op van 1,017? en niet gewoon een van 0,05?
Lijkt erop dat je in dat tabelletje ook harder daalt dan stijg bij een R0 van bijvoorbeeld plus of min 0,50.
Daar wordt nu dan ook voorrang op gegeven: school, sport gaan zo veel mogelijk door.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:28 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Oké, touché. Ik wilde alleen maar zeggen dat jongeren in een fase in hun leven zitten waarbij ze het moeten hebben van sociale contacten, waar ze de liefde van hun leven nog moeten vinden, waar ze zich nog sociaal moeten vormen. En dan nu wordt er al bijna 6 a 7 maanden gevraagd om hun contacten te minimaliseren... Ik kan mij voorstellen dat het een groot effect heeft op de psyche van de jongeren en ik zou graag willen zien dat de regering ervoor zorgt dat ze weer zoveel mogelijk hun eigen leven weer kunnen oppakken.
Landelijker wonen? Minder dicht opeen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:26 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
De besmettingen in Groningen, Friesland en Drenthe lijken te stabiliseren of zelfs af te nemen. Wat doen ze daar beter dan in de rest van het land?
Een griepvaccin helpt ook maar in de helft van de gevallen. Veel mensen die de griepprik krijgen, worden alsnog ziek. Dit kan straks ook bij het coronavirus gebeuren en dan kan het wel eens veel langer duren.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Elke dag is er wel weer een 'expert' die iets uitkraamt op tv of in een krant of op een website.
Mocht er echt een vaccin komen dan zul je zien dat het gewoon heel hard gaat, want mensen gaan echt niet nog een jaar nutteloos opgehokt zitten omdat de overheid een vaccinatieprogramma niet op orde heeft.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:26 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Ja, inderdaad. Het lijkt me duidelijk dat eerder en harder ingrijpen het devies moet zijn de volgende keer, want als het eenmaal zo erg is als nu, duurt het wel even voordat je er weer vanaf bentquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:27 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En met onze huidige "gedeeltelijke lockdown" zouden we op R0=0,9 moeten zitten. Het is nog even afwachten of dat daadwerkelijk het geval is, maar dan hebben we dus een halveringstijd van 19,1 dagen te pakken. Om dan op een niveau te zitten dat je weer effectief bron- en contactonderzoek kunt doen (zeg max ±500 nieuwe gevallen per dag) gaat dat vanaf het huidige niveau 5 halveringstijden duren (10.000 -> 5.000 -> 2.500 -> 1.500 -> 750 -> 375). Dat is 95 dagen oftewel 3 maanden.
Heb even snel gelezen, maar ik snap'm. Hij is ook best wel easyquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan moet je de bijbehorende uitleg maar even lezen denk ik, want dat weet ik ook allemaal niet
https://twitter.com/bslagter/status/1311963790846685184
Klopt, tot 18 jaar wel. Maar de meeste universiteiten geven het grootste deel van de tijd alleen maar college op afstand. Ik kan mij voorstellen dat voor veel MBO- en HBO-scholen dit ook geldt. Ook voor de groep 18-25 jaar zou het mooi zijn als het leven weer enigszins genormaliseerd kan worden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar wordt nu dan ook voorrang op gegeven: school, sport gaan zo veel mogelijk door.
Tja, kan me voorstellen dat nu student zijn niet bepaald leuk is. Je zult maar een peperdure kamer in Utrecht of Amsterdam hebben gehuurd. Maar goed, het is niet anders..quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:31 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Klopt, tot 18 jaar wel. Maar de meeste universiteiten geven het grootste deel van de tijd alleen maar college op afstand. Ik kan mij voorstellen dat voor veel MBO- en HBO-scholen dit ook geldt. Ook voor de groep 18-25 jaar zou het mooi zijn als het leven weer enigszins genormaliseerd kan worden.
Het is wel anders, maar beleidsmatig wel men niet anders.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja, kan me voorstellen dat nu student zijn niet bepaald leuk is. Je zult maar een peperdure kamer in Utrecht of Amsterdam hebben gehuurd. Maar goed, het is niet anders..
Ik kan me buiten het aantal doses ook niet goed voorstellen waarom vaccineren jaren zou moeten duren. Als je begint met de risicogroep en je nu al mensen op gaat leiden om een prikje te zetten dan kan het allemaal binnen een maand gebeurd zijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Elke dag is er wel weer een 'expert' die iets uitkraamt op tv of in een krant of op een website.
Mocht er echt een vaccin komen dan zul je zien dat het gewoon heel hard gaat, want mensen gaan echt niet nog een jaar nutteloos opgehokt zitten omdat de overheid een vaccinatieprogramma niet op orde heeft.
En dan beweren dat een lockdown de economie pas écht om zeep zou helpen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:27 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En met onze huidige "gedeeltelijke lockdown" zouden we op R0=0,9 moeten zitten. Het is nog even afwachten of dat daadwerkelijk het geval is, maar dan hebben we dus een halveringstijd van 19,1 dagen te pakken. Om dan op een niveau te zitten dat je weer effectief bron- en contactonderzoek kunt doen (zeg max ±500 nieuwe gevallen per dag) gaat dat vanaf het huidige niveau 5 halveringstijden duren (10.000 -> 5.000 -> 2.500 -> 1.500 -> 750 -> 375). Dat is 95 dagen oftewel 3 maanden waarin we het huidige pakket maatregelen moeten volhouden.
Die komen net als afgelopen zomer gewoon volgend jaar weer in hordes naar de Nederlandse stranden, kun je wel op rekenen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:21 schreef capricia het volgende:
Tagesschau:
[..]
https://www.tagesschau.de/inland/corona-neuinfektionen-105.html
In DL zijn ze de inwoners vast aan het voorbereiden op volgend jaar.
Met welk weer? Dat is nogal cruciaal. Met zomerweer lukt het wel, maar de Nederlandse herfst/winter maakt het allemaal een stuk lastiger.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
die zitten zondag al te vergaderen over dinsdagquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:32 schreef quirina het volgende:
Eerst wachten tot na het weekend en zien of die Hamer gewerkt heeft.
Ik las ergens iemand die de vraag stelde: hoe weten we nu of de maatregelen inderdaad werken? Want in de maatregelen wordt uitgegaan van open scholen, maar die zijn vanwege de vakantie toch gesloten? Vorige week de ene regio, nu de twee andere. In hoeverre zou een stabilisatie daardoor beinvloed zijn en niet door de maatregelen? Of deels door de vakanties? Is dat op een manier te destileren uit allerlei informatie die beschikbaar is?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:32 schreef quirina het volgende:
Eerst wachten tot na het weekend en zien of die Hamer gewerkt heeft.
Ik denk niet dat het weer in Israel slechter is dan hier, hequote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:34 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Met welk weer? Dat is nogal cruciaal. Met zomerweer lukt het wel, maar de Nederlandse herfst/winter maakt het allemaal een stuk lastiger.
Dan zou het in Twente ook beter moeten gaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Landelijker wonen? Minder dicht opeen?
Al zou het maar voor de helft werken, en dan hopelijk bij de risicogroep, dan scheelt dat ook de helft ziekenhuisopnames.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:29 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Een griepvaccin helpt ook maar in de helft van de gevallen. Veel mensen die de griepprik krijgen, worden alsnog ziek. Dit kan straks ook bij het coronavirus gebeuren en dan kan het wel eens veel langer duren.
Een vaccin zal zeker helpen, maar verwacht niet te veel te snel.
Drenthe als geheel niet, maar in Noord-Drenthe gaat het wel redelijk goed.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Drenthe gaat niet zo geweldig hoor..
Klopt. Offers brengen moeten we allemaal. Maar ik denk dat we als samenleving ervoor moeten opletten dat we niet een generatie van studenten verliezen, met een grote jeugdwerkloosheid en armoede tot gevolg. Dus als dit nog langer gaat duren dan 2020 zou ik graag zien dat daar oplossingen voor bedacht worden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja, kan me voorstellen dat nu student zijn niet bepaald leuk is. Je zult maar een peperdure kamer in Utrecht of Amsterdam hebben gehuurd. Maar goed, het is niet anders..
Zelfde geldt voor mobiliteit natuurlijk: "Ja we zien minder reisbewegingen.." maar het is dan ook herfstvakantie, waarbij miljoenen leerlingen/studenten dus thuis zitten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik las ergens iemand die de vraag stelde: hoe weten we nu of de maatregelen inderdaad werken? Want in de maatregelen wordt uitgegaan van open scholen, maar die zijn vanwege de vakantie toch gesloten? Vorige week de ene regio, nu de twee andere. In hoeverre zou een stabilisatie daardoor beinvloed zijn en niet door de maatregelen? Of deels door de vakanties? Is dat op een manier te destileren uit allerlei informatie die beschikbaar is?
Nee, ik bedoel ook juist dat de R met de lockdown in Israël wellicht makkelijker omlaag ging juist door het betere weer daar. En dat bij ons het effect op dit moment een stuk minder zou zijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het weer in Israel slechter is dan hier, he
En toch verzetten veel mensen zich daar met hand en tand tegen, hoe kan dat? Zien wij iets over het hoofd? I.m.o. ontkomen we er niet aan de R onder de 1 te houden, wat voor plan je ook bedenkt. Versoepeling voor één groep betekent dan verzwaring voor een andere groep.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Het lijkt me duidelijk dat eerder en harder ingrijpen het devies moet zijn de volgende keer, want als het eenmaal zo erg is als nu, duurt het wel even voordat je er weer vanaf bent
In dat deel van Nederland zijn ze dan ook klaar met anderhalve meter. Ze willen weer gewoon 5 meter afstand houden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:26 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
De grootste zorg zit 'm in de periode na de lockdown. Lukt het dan om de besmettingen stelselmatig laag te houden?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:38 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En toch verzetten veel mensen zich daar met hand en tand tegen, hoe kan dat? Zien wij iets over het hoofd? I.m.o. ontkomen we er niet aan de R onder de 1 te houden, wat voor plan je ook bedenkt. Versoepeling voor één groep betekent dan verzwaring voor een andere groep.
Ja die drinkt daar op he.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:39 schreef THEFXR het volgende:
zou Ab de champagne hebben open getrokken?
Dan zouden de besmettingen ook niet stijgen want ook Drenthe ging best in de lift.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer afstand houden, dunner bevolkt?
Tja, geen idee natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat mensen het gewoon zat zijn. Dat het virus daar verder geen boodschap aan heeft lijkt er niet toe te doen. Het is natuurlijk ook wel een bittere pil dat de realiteit plotsklaps is veranderd en dat daardoor je leven compleet overhoop ligt en er niks van je plannen terecht komt. De een heeft er duidelijk meer moeite mee dat te accepteren dan de ander.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:38 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
En toch verzetten veel mensen zich daar met hand en tand tegen, hoe kan dat?
Klopt, je moet dan een heel goed plan hebben om de besmettingen structureel laag te houden. BCO moet dan uitmuntend op orde zijn, je moet mensen helpen en stimuleren daadwerkelijk in quarantaine te gaan (met praktische en eventueel financiële hulp) en de de juiste communicatie is ook heel belangrijk waarbij je alle doelgroepen het belang op zo'n manier uitlegt dat de boodschap ook echt aankomt. Een hele uitdaging.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
De grootste zorg zit 'm in de periode na de lockdown. Lukt het dan om de besmettingen stelselmatig laag te houden?
Ik denk het niet, want voorbeeldlanden als Duitsland en Denemarken vliegen nu ook uit de bocht.
Als dat inderdaad klopt -ik ben uiteraard geen expert- dan moet je daar ook je strategie op aanpassen.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:39 schreef OProg het volgende:
[..]
In dat deel van Nederland zijn ze dan ook klaar met anderhalve meter. Ze willen weer gewoon 5 meter afstand houden.
Ik zou het als regering niet riskeren. Je zag ook met het BCO dat van 50% de herkomst van de besmettingen onduidelijk is. Je ziet ook dat andere landen niet positief zijn over de app voor het tracen. Ik dacht bijvoorbeeld dat Frankrijk er niet tevreden over is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:46 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Klopt, je moet dan een heel goed plan hebben om de besmettingen structureel laag te houden. BCO moet dan uitmuntend op orde zijn, je moet mensen helpen en stimuleren daadwerkelijk in quarantaine te gaan (met praktische en eventueel financiële hulp) en de de juiste communicatie is ook heel belangrijk waarbij je alle doelgroepen het belang op zo'n manier uitlegt dat de boodschap ook echt aankomt. Een hele uitdaging.
*hik die heb ik *hik per ongeluk laten vallen *hikquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Waar is die fles whisky jongens?
Welke stel jij voor?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:49 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Tijd dus voor een nieuwe strategie.
Dat is denk ik ook het meest heikele punt. Mensen zich bewust laten worden van de consequenties van hun eigen gedrag en handelen. Dat is in normale omstandigheden al weinigen gegeven, laat staan in een situatie als deze.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:46 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Klopt, je moet dan een heel goed plan hebben om de besmettingen structureel laag te houden. BCO moet dan uitmuntend op orde zijn, je moet mensen helpen en stimuleren daadwerkelijk in quarantaine te gaan (met praktische en eventueel financiële hulp) en de de juiste communicatie is ook heel belangrijk waarbij je alle doelgroepen het belang op zo'n manier uitlegt dat de boodschap ook echt aankomt. Een hele uitdaging.
Ik zet in mijn agenda waar ik ben geweest en met wie.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:49 schreef Oidipous het volgende:
Ik zou het als regering niet riskeren. Je zag ook met het BCO dat van 50% de herkomst van de besmetting onduidelijk is. Je ziet ook dat andere landen niet positief zijn in de app voor het tracen. Ik dacht bijvoorbeeld dat Frankrijk er niet tevreden over is.
Tijd dus voor een nieuwe strategie.
Can't touch this.quote:
Op nu.nl staat nog steeds een stijging....quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:12 schreef skrn het volgende:
Ik ben ook wat positiever, ziekenhuisopnames en IC-opnames stijgen niet meer. Het aantal besmettingen nog wel, maar Twente heeft vandaag een grote inhaalslag gemaakt in het publiceren van besmettingen.
whut?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:12 schreef skrn het volgende:
Ik ben ook wat positiever, ziekenhuisopnames en IC-opnames stijgen niet meer. Het aantal besmettingen nog wel, maar Twente heeft vandaag een grote inhaalslag gemaakt in het publiceren van besmettingen.
Dit is fijn. De doorlooptijd mag wat mij betreft nog wel wat korter (minimaal < 48 uur), maar aangezien het drie weken geleden nog 90 uur was is dat al een mooie stap voorwaarts.quote:Koepel GGD's: wachttijd tussen afspraak en uitslag nu 56 uur
De wachttijd tussen het moment dat mensen een afspraak maken voor een coronatest en de uitslag van die test is nu gemiddeld 56 uur. Dat meldt GGD GHOR, de landelijke koepel van de GGD's. "Er is nu meer aanbod van testen dan vraag ernaar", zegt een woordvoerder.
16.000 x 1,2quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Italie vandaag ook weer een flinke sprong zeg, van 16000 gister naar 19000 vandaag.
Moet de verhuurder ook maar even on hold.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:38 schreef groenen het volgende:
Is die ¤ 2.500 voor de horeca een misplaatst grapje? Sommige horeca ondernemingen betalen tonnen aan huur per jaar?
Veel verhuurders staan al deels on hold.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Moet de verhuurder ook maar even on hold.
En zijn/haar personeel? Even niet eten?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Moet de verhuurder ook maar even on hold.
En de hypotheken hoeven voorlopig niet betaald. En het eigen huurpand.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:41 schreef groenen het volgende:
[..]
En zijn/haar personeel? Even niet eten?
Pff. Dat is niet goed.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Italie vandaag ook weer een flinke sprong zeg, van 16000 gister naar 19000 vandaag.
Die vaste lasten krijgen ze toch ook nog uitgekeerd, las ik ergens.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:38 schreef groenen het volgende:
Is die ¤ 2.500 voor de horeca een misplaatst grapje? Sommige horeca ondernemingen betalen tonnen aan huur per jaar?
Sommige mensen hebben geen idee wat een lockdown voor gevolgen heeft, behalve dan een impact op de R.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En de hypotheken hoeven voorlopig niet betaald. En het eigen huurpand.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:45 schreef groenen het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben geen idee wat een lockdown voor gevolgen heeft, behalve dan een impact op de R.
Ja, Max 90k, zakgeld voor grote horeca.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Die vaste lasten krijgen ze toch ook nog uitgekeerd, las ik ergens.
Ja. De TVL.
Misschien dat twee mondkapjes wel helpen.quote:
Geen idee. Mss is het per zaak?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:48 schreef groenen het volgende:
[..]
Ja, Max 90k, zakgeld voor grote horeca.
Ook compensatie/bijstand/wwquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:41 schreef groenen het volgende:
En zijn/haar personeel? Even niet eten?
Als de kroegbaas stopt, stopt hij definitief met huren. Dan komt er niks meer binnen. Een andere uitbater vind je nu niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:43 schreef miss_sly het volgende:
En de hypotheken hoeven voorlopig niet betaald. En het eigen huurpand.
Over het algemeen stijgt het overal wel ja. In het ene land is het wat vroeger begonnen dan in het andere land. Lockdown of niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:54 schreef Stoorzendert het volgende:
En andere landen maar naar Nederland wijzenHet ontploft overal nu. Niet dat ik het beleid hier goedpraat, maar in andere landen laat dat ook te wensen over..
Het is niet zo simpel allemaal, omdat het allemaal in elkaar grijpt. Want als de horeca lang genoeg zijn huur niet betaalt, gaat ook de verhuurder eraan. En zijn personeel. En zijn leningen. En dus de banken, als het er teveel tegelijk zijn en hypotheken niet meer afgelost kunnen worden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als de kroegbaas stopt, stopt hij definitief met huren. Dan komt er niks meer binnen. Een andere uitbater vind je nu niet.
Er zijn dit jaar tijdens deze crisis 4700 nieuwe horeca zaken geopend. Dat pand is hij zo kwijt dan. Dat weten de huurbazen ook.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als de kroegbaas stopt, stopt hij definitief met huren. Dan komt er niks meer binnen. Een andere uitbater vind je nu niet.
Snap ik, maar niemand heeft hier om gevraagd.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:57 schreef miss_sly het volgende:
Het is niet zo simpel allemaal, omdat het allemaal in elkaar grijpt. Want als de horeca lang genoeg zijn huur niet betaalt, gaat ook de verhuurder eraan. En zijn personeel. En zijn leningen. En dus de banken, als het er teveel tegelijk zijn en hypotheken niet meer afgelost kunnen worden.
Prima, dan toch!quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:00 schreef Stoorzendert het volgende:
Er zijn dit jaar tijdens deze crisis 4700 nieuwe horeca zaken geopend. Dat pand is hij zo kwijt dan. Dat weten de huurbazen ook.
https://www.deondernemer.(...)zaken-crisis~2571917
quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Snap ik, maar niemand heeft hier om gevraagd.
Als ik een kroeg zou hebben nu, zou ik er gewoon mee kappen en het doen met de compensatie of bijstand, tijdelijk ander baantje of zo.
En dan post-corona weer een nieuwe kroeg beginnen.
Jammer voor de verhuurder, maar tijdens een crisis moet je je eigen naad naaien.
Kroegen hebben geen huurcontracten?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik een kroeg zou hebben nu, zou ik er gewoon mee kappen en het doen met de compensatie of bijstand, tijdelijk ander baantje of zo.
Jammer voor de verhuurder, maar tijdens een crisis moet je je eigen naad naaien.
Faillissement?quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:05 schreef quirina het volgende:
[..]
[..]
Kroegen hebben geen huurcontracten?
? Wij gaan niet x1,2 als je dat soms bedoelt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:36 schreef Gia het volgende:
[..]
16.000 x 1,2
Tja
Hebben wij dinsdag ook.
Toevallig net een item over jongeren op het RTL nieuws waarin wordt aangegeven dat veel jongeren er psychische problemen aan over houden. Echt niet te onderschatten dus, ook niet in Nederland. Derhalve moet in het nieuwe beleidsonderwerp er veel meer ruimte gegeven worden aan jongeren.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 16:28 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Oké, touché. Ik wilde alleen maar zeggen dat jongeren in een fase in hun leven zitten waarbij ze het moeten hebben van sociale contacten, waar ze de liefde van hun leven nog moeten vinden, waar ze zich nog sociaal moeten vormen. En dan nu wordt er al bijna 6 a 7 maanden gevraagd om hun contacten te minimaliseren... Ik kan mij voorstellen dat het een groot effect heeft op de psyche van de jongeren en ik zou graag willen zien dat de regering ervoor zorgt dat ze weer zoveel mogelijk hun eigen leven weer kunnen oppakken.
Ze krijgen max 9K tegemoetkoming vaste lasten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 17:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet zo simpel allemaal, omdat het allemaal in elkaar grijpt. Want als de horeca lang genoeg zijn huur niet betaalt, gaat ook de verhuurder eraan. En zijn personeel. En zijn leningen. En dus de banken, als het er teveel tegelijk zijn en hypotheken niet meer afgelost kunnen worden.
Jongeren zijn electoraal totaal niet interessant, omdat er minder van zijn dan van boomers en ouderen. En de jongeren die er wel zijn gaan relatief gezien nog minder stemmen ook.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:16 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Toevallig net een item over jongeren op het RTL nieuws waarin wordt aangegeven dat veel jongeren er psychische problemen aan over houden. Echt niet te onderschatten dus, ook niet in Nederland. Derhalve moet in het nieuwe beleidsonderwerp er veel meer ruimte gegeven worden aan jongeren.
Men had beter de horeca op een veilige manier open kunnen houden. D.w.z. terras open, binnen beperkt aantal mensen, etc.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze krijgen max 9K tegemoetkoming vaste lasten.
Vraag me af of dit geen bodemloze put is.
Ja. Ze verenigen zich niet, stellen geen woordvoerders aan, praten dus niet mee aan tafel, en gaan ook nog eens minder stemmen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jongeren zijn electoraal totaal niet interessant, omdat er minder van zijn dan van boomers en ouderen. En de jongeren die er wel zijn gaan relatief gezien nog minder stemmen ook.
Ik stel voor dat het nieuwe beleid gericht is op het zoveel mogelijk beschermen van kwetsbaren, eigenlijk de lijn die Robin Fransman voorstelt lijkt mij nog het meest haalbare.quote:
Dat ook nog natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ze verenigen zich niet, stellen geen woordvoerders aan, praten dus niet mee aan tafel, en gaan ook nog eens minder stemmen.
Die keuze wordt ook wel wat anders als je jaren hebt gedaan om je kroeg op te bouwen er een hoop levenswerk in zit.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:01 schreef Gia het volgende:
[..]
En als er al eentje zijn mond open trekt, dan heeft die binnen no-time de reactie dat ze niet moeten zeuren.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ook nog natuurlijk.
Kijk, zo'n Red Team weet wel voortdurend de media te halen. En dan horen politici je. Jongeren doen dat inderdaad veel en veel minder.
Je hoort amper wat over de gevolgen van verplicht thuis zitten, sociaal leven op een laag pitje, dichte scholen, etc.
Ja, dan is diegene 'n egoïst, een bejaardenmoordenaar, een boomer-hater, etc.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als er al eentje zijn mond open trekt, dan heeft die binnen no-time de reactie dat ze niet moeten zeuren.
Het meest dichtbij kwam Famke Louise. Hoe triest. Met dat #ikdoenietmeermeequote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ook nog natuurlijk.
Kijk, zo'n Red Team weet wel voortdurend de media te halen. En dan horen politici je. Jongeren doen dat inderdaad veel en veel minder.
Je hoort amper wat over de gevolgen van verplicht thuis zitten, sociaal leven op een laag pitje, dichte scholen, etc.
Dat was ook niet heel erg handig, door die link met Willem Engel. Lijkt me dat als je ietwat serieus mee wilt praten, je je niet moet associëren met hem.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het meest dichtbij kwam Famke Louise. Hoe triest. Met dat #ikdoenietmeermee
Ik vind dat jammer.
Toevallig gaat EenVandaag nu over de gevolgen voor studenten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ook nog natuurlijk.
Wellicht was het ook niet de beste keuze om Famke Louise af te vaardigen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als er al eentje zijn mond open trekt, dan heeft die binnen no-time de reactie dat ze niet moeten zeuren.
Ik vind dat gedoe over jongeren (laten we zeggen 17-25) ook irritant. Continue in de slachtofferrol terwijl het de groep is die veruit het meest egoïstisch was en het hardst de bloemetjes buiten heeft gezet afgelopen maanden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jongeren zijn electoraal totaal niet interessant, omdat er minder van zijn dan van boomers en ouderen. En de jongeren die er wel zijn gaan relatief gezien nog minder stemmen ook.
Jongeren zijn ook een van de groepen die er het meeste last van hebben. Veel meer dan bv. 70-plussers.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:34 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik vind dat gedoe over jongeren ook irritant. Continue in de slachtofferrol terwijl het de groep is die veruit het meest egoïstisch was en het hardst de bloemetjes buiten heeft gezet afgelopen maanden.
Dat zie je nu ook weer met die hotelfeestjes. En ja niet iedereen is, en zat anderen zijn ook egoïstische eikels.
Maar het is alsof je zegt dat Marokkanen oververtegenwoordigd worden in de criminaliteitscijfer. Wat feitelijk juist is om vervolgens van sjw te horen dat er ook genoeg goede zijn en ooj Nederlanders overvallen plegen. Vermoeiend.
Los daarvan is het voor heel Nederland klote en heeft iedereen problemen nu.
Snap het verzoek voor een voorkeursbehandeling dan ook niet.
Help liever zorgmedewerkers.
Die laatste overlijden enkel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jongeren zijn ook een van de groepen die er het meeste last van hebben. Veel meer dan bv. 70-plussers.
Thanks, zal het stuk vanavond eens lezen. Het voordeel van een indamstrategie vind ik dat je de maatschappij voor iedereen weer vrijwel volledig kan openstellen, met een aantal beperkingen die te overzien zijn (d.w.z. een strak quarantainebeleid en heel veel (snel)testen).quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:20 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik stel voor dat het nieuwe beleid gericht is op het zoveel mogelijk beschermen van kwetsbaren, eigenlijk de lijn die Robin Fransman voorstelt lijkt mij nog het meest haalbare.
Daarnaast stel ik voor dat elk besluit wat genomen gaat worden tijdens deze winter gewikt en gewogen moet worden, inclusief sociale en economische effecten. Als vanuit de regering er een goed plan op tafel komt waarbij alle factoren goed zijn overwogen, dan wil ik daar best in meegaan.
https://esb.nu/blog/20061395/de-kwetsbaren-beschermen-het-kan
Jongeren van tegenwoordig zijn dan ook geen reet gewend hè? Hopen maar dat ze een beetje harder worden door deze situatie en gaan beseffen dat het leven niet over rozen gaat, voor niemand. Jonkies horen juist flexibel te zijn, dat waren ze in de jaren '50 en '60 '70 en '80. Vonden hun eigen weg in een wereld die economisch veel beroerder was dan de wereld die we nu kennen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 18:16 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Toevallig net een item over jongeren op het RTL nieuws waarin wordt aangegeven dat veel jongeren er psychische problemen aan over houden. Echt niet te onderschatten dus, ook niet in Nederland. Derhalve moet in het nieuwe beleidsonderwerp er veel meer ruimte gegeven worden aan jongeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |