Moh zeg gertjequote:Op vrijdag 16 oktober 2020 06:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Flinke sprong ook weer van 8k
[ twitter ]
Goeie 😂👌quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:09 schreef F.Sinatra het volgende:
Wat is daar de oorzaak? Strikt mondkapjes beleid binnen (en deels buiten), horeca houdt zich zover ik heb meegemaakt prima aan de regels, afstand houden zie ik ook prima gebeuren...
Mensen struikelen in België over elkaar heen man.quote:
Ik ben er zeer regelmatig maar heb dat eerlijk gezegd nooit aan den lijve ondervonden....quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Mensen struikelen in België over elkaar heen man.
Geen idee waar maar in Oost-Vlaanderen ieder geval niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:14 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ik ben er zeer regelmatig maar heb dat eerlijk gezegd nooit aan den lijve ondervonden....
In drukkere gebieden is dan (vaak) ook weer een mondkapjesplicht buiten.
Limburg, Knokke, Antwerpen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Geen idee waar maar in Oost-Vlaanderen ieder geval niet.
Voor zover ik te zien krijg wel in ieder geval. De rest kan ik niet over oordelen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:16 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Limburg, Knokke, Antwerpen.
Daar heb ik nooit hele gekke situaties gezien.
Maar okay, is dan alleen die eventuele afstand het issue daar?
Luik even vergeten, maar zelfs daar, waar toch een behoorlijk percentage met een migratie achtergrond woont zie ik het niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:20 schreef Dven het volgende:
[..]
Voor zover ik te zien krijg wel in ieder geval. De rest kan ik niet over oordelen.
Maar maar het Rivm zegt dat kinderen geen rol spelen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:22 schreef asco het volgende:
Het zijn "gewoon" de scholen. Kun je de horeca sluiten maar dat gaat het verschil niet maken.
Zo lang de scholen open blijven dammen we niks in. Het is of wachten op code zwart of een sneltestcultuur die voor een daadwerkelijke indamming kan zorgen. We gaan zien wat gaat "winnen".
Onze overheid kennende vrees ik het ergste.
Hadden ze, na initieel vrij heftig maatregelen bij aanvang van de tweede golf, niet recent juist besloten om het in België wat minder streng aan te pakken? Ik kan me zulke berichten herinneren van een maand geleden ofzo. Maar ik volg de situatie in België verder niet zo goed, dus misschien weet iemand hoe het precies zit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:09 schreef F.Sinatra het volgende:
Wat is daar de oorzaak? Strikt mondkapjes beleid binnen (en deels buiten), horeca houdt zich zover ik heb meegemaakt prima aan de regels, afstand houden zie ik ook prima gebeuren...
Daarom keek ik ook met gemengde gevoelens naar het commentaar over het incident bij het café in Den Haag. Volgens mij hadden veel aanwezig de leeftijd van een langzame VWO leerling, althans waren zij deze amper overstegen. Het gedrag is misschien niet goed te praten, maar de volgende dag is er geen gevaar als ze met 10-tallen in de klas zitten en met 100de in aula.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:22 schreef asco het volgende:
Het zijn "gewoon" de scholen. Kun je de horeca sluiten maar dat gaat het verschil niet maken.
Herfstquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:09 schreef F.Sinatra het volgende:
Fabeltje, in Argentinië zijn de scholen al een half jaar gesloten en het heeft weinig uitwerking op de besmettingen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:22 schreef asco het volgende:
Zo lang de scholen open blijven dammen we niks in. Het is of wachten op code zwart of een sneltestcultuur die voor een daadwerkelijke indamming kan zorgen. We gaan zien wat gaat "winnen".
Onze overheid kennende vrees ik het ergste.
Bij de PCR test zijn valspositieven in principe enkel mogelijk door contaminatie: er moeten virusdeeltjes aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik vraag me wel af hoeveel vals-positieven ertussen zitten in de herfst en winter. Want er zijn natuurlijk talloze mensen met verkoudheidsklachten nu die zich laten testen, dus ook een grotere kans op veel valspositieven.
Mogelijk heb je ook een groep van de asymptomatisch-positieven, denk ik. Asymptomatische covid met verkoudheids- of griepklachten. Zij laten zich testen en de covid komt terecht naar boven, maar dit zou 2 maanden geleden niet aan het licht zijn gekomen. Op zich positief, omdat zij mogelijk wel een besmettingsbron kunnen vormen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:52 schreef JohnDDD het volgende:
Ik vraag me wel af hoeveel vals-positieven ertussen zitten in de herfst en winter. Want er zijn natuurlijk talloze mensen met verkoudheidsklachten nu die zich laten testen, dus ook een grotere kans op veel valspositieven.
Dit!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:56 schreef maan_man het volgende:
[..]
Daarom keek ik ook met gemengde gevoelens naar het commentaar over het incident bij het café in Den Haag. Volgens mij hadden veel aanwezig de leeftijd van een langzame VWO leerling, althans waren zij deze amper overstegen. Het gedrag is misschien niet goed te praten, maar de volgende dag is er geen gevaar als ze met 10-tallen in de klas zitten en met 100de in aula.
En los van Den Haag, je kunt moeilijk tegen jongeren zeggen kom naar school op werkdagen kun je tussen 9 en 17 uur met 10-tallen in de klas zitten en met 100de in aula. Maar als je vrijdag 4 uur na het uitgaan van de school met 8 man een feestje organiseert of op straat hangt is dat totaal onverantwoord. Zo creëer je een tegenstrijdig beeld en geen gevoel van urgentie bij de jongeren.
Precies! Dit virus volgt het patroon van het griepseizoen. Maatregelen hebben maar heel beperkt invloed.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:59 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Fabeltje, in Argentinië zijn de scholen al een half jaar gesloten en het heeft weinig uitwerking op de besmettingen.
Gewoon doorgaan tot alles gesloten is en dan nog afvragen waarom er nog steeds oplopende cases zijn, daar gaat het wel weer naartoe.
Onze huidige maatregelen dus ook?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:22 schreef zoost het volgende:
[..]
Precies! Dit virus volgt het patroon van het griepseizoen. Maatregelen hebben maar heel beperkt invloed.
Het is overal in Europa herfst, maar toch zijn er flinke verschillen tussen landen. Het zit weliswaar overal in de lift, maar je kunt niet volhouden dat het beleid geen enkele invloed heeft op het aantal besmettingen.quote:
Sowieso is in grote delen van Europa 'herfst' nogal overdreven.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is overal in Europa herfst, maar toch zijn er flinke verschillen tussen landen. Het zit weliswaar overal in de lift, maar je kunt niet volhouden dat het beleid geen enkele invloed heeft op het aantal besmettingen.
Hoe kan dat nou, dat zou toch iets typisch Nederlands zijn...quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 07:53 schreef crystal_meth het volgende:
Jezus, m'n land breekt weer records...![]()
Ik had vanaf het begin reeds m'n twijfels, want hun belangrijkste richtlijn, waar de meeste nadruk op gelegd werd, was het aantal contacten dat een gezin mocht hebben. Dan weet je dat de doorsnee Belg zal reageren met: ofwel "en hoe gaan ze dat controleren?" ofwel met het bedenken van voorbeelden die de absurditeit van de regel aantonen: als het maximum vier is, dan kan een gezin met vijf leden met niemand contact hebben, want voor het gezin van die persoon zou het tellen als 5 contacten.
Er zijn ongetwijfeld gezinnen die de regel nageleefd hebben, die X personen gekozen hebben die op bezoek mochten komen, maar ik betwijfel dat het een hoog percentage was.
Alles waarvan mensen (op een klagende manier met name) zeggen dat het typisch Nederlands is, is bijna per definitie typisch iets voor mensen ipv Nederlanders. Maar ja.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou, dat zou toch iets typisch Nederlands zijn...
Preciesquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alles waarvan mensen (op een klagende manier met name) zeggen dat het typisch Nederlands is, is bijna per definitie typisch iets voor mensen ipv Nederlanders. Maar ja.
Juist omdat het overal in de lift zit kun je dat natuurlijk prima volhouden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is overal in Europa herfst, maar toch zijn er flinke verschillen tussen landen. Het zit weliswaar overal in de lift, maar je kunt niet volhouden dat het beleid geen enkele invloed heeft op het aantal besmettingen.
Flinke verschillen zou je niet zo lang geleden ook nog kunnen zeggen over de Randstand en de rest van Nederland, terwijl het beleid vrijwel gelijk was. Een golf is nu eenmaal niet overal tegelijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Leg uit.quote:
Ik wil ook best geloven dat het slechte weer niet bepaald helpt. Mensen lopen immers sowieso meer te snotteren in deze tijd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:58 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Juist omdat het overal in de lift zit kun je dat natuurlijk prima volhouden.
Tweet spreekt voor zich.. puur informatief bedoelt vanuit mij.quote:
Zeeland was lang een soort Gallië in Nederland, zonder enige verklaring. Duitsland stijgt nu ook met grote stappen en gaat dezelfde maatregelen nemen als wij een maand geleden. Het is niet altijd te verklaren, hoe graag mensen dat ook willen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik wil ook best geloven dat het slechte weer niet bepaald helpt. Mensen lopen immers sowieso meer te snotteren in deze tijd.
Maar in sommige landen gaat het wel aanzienlijk harder dan in anderen, zonder dat het weer daar nou zoveel beter is, dus er spelen nog wel wat meer factoren mee zou ik denken.
Maar wij zijn toch ook zeer bezorgd?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tweet spreekt voor zich.. puur informatief bedoelt vanuit mij.
Misschien wel wat, maar misschien ook maar gering.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Klopt, maar in tegenstelling tot Duitsland nogal 'laat'..quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:08 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar wij zijn toch ook zeer bezorgd?
Volgens mij zijn we al een tijdje zeer bezorgd hoor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar in tegenstelling tot Duitsland nogal 'laat'..
overall records aantal besmettingen, beleid heeft vast een bepaalde invloed, maar landen verschillen ook qua bevolkingsdichtheid etc. Niet alles is terug te voeren naar beleid.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo zijn er ook landen waar het nooit is weggeweest (of aanzienlijk is gedaald zoals bij ons). Kijk eens naar de cijfers in India. Dat is één golf met de piek in sept. Waar wij dus duidelijk wel in golf 2 zitten. Iran idem. Heeft wel wat dalen maar niet zoals bij ons. E.e.a. zal uiteraard ook wel met opschalen testen te maken hebben. Maar over het algemeen is de oorzaak gewoon dat een virus nu eenmaal in golfbewegingen gaat. Maatregelen hebben daar geen invloed op. Enkel op de hoogte van de pieken en dalen. Of je moet het virus weten te verbannen uit je samenleving zoals sommige landen gelukt lijkt te zijn maar voor hoe lang is dat? Komt het weer binnen en ben je te laat met hard ingrijpen dan heb je garantie op een tweede golf.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zeeland was lang een soort Gallië in Nederland, zonder enige verklaring. Duitsland stijgt nu ook met grote stappen en gaat dezelfde maatregelen nemen als wij een maand geleden. Het is niet altijd te verklaren, hoe graag mensen dat ook willen.
Niet te doen zo. Ik zit al vanaf dinsdag thuis met een verkoudheid. Woensdag ook koorts gehad, maar op woensdag ná, was ik normaal gesproken gewoon gaan werken. Nu zit ik al 2 dagen te wachten op de uitslag van de test.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.ad.nl/dossier(...)gn=socialsharing_web
https://www.at5.nl/artike(...)aar-aan-op-snotteren
Onhoudbare situatie zo.
Tja, bezorgdheid was er al eind Juli, toch duurde het vervolgens 6-7 weken voordat men weer eens dacht aan echte maatregelen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:13 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we al een tijdje zeer bezorgd hoor.
en daarom snap ik niks van dat de regering compleet stil heeft gezeten afgelopen zomer....quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:24 schreef zoost het volgende:
kijk eens naar de gele lijn. volgt netjes het griepsseizoen
[ afbeelding ]
Terwijl je vanuit huis wel gewoon les zou kunnen geven lijkt me.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:25 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Niet te doen zo. Ik zit al vanaf dinsdag thuis met een verkoudheid. Woensdag ook koorts gehad, maar op woensdag ná, was ik normaal gesproken gewoon gaan werken. Nu zit ik al 2 dagen te wachten op de uitslag van de test.
Veel mensen worden vaak meerdere keren verkouden in het herfst / winterseizoen, dus dat wordt nog lachen.
Sterkte!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:28 schreef Natalie het volgende:
Manlief is op weg naar de teststraat. Of tenminste, intussen waarschijnlijk al op weg terug.
Mijn e-bike is tegenwoordig een covid-fiets:P
Dus eigenlijk is die tweet alleen maar bedoeld/grijp je die tweet alleen maar aan voor de 18901357981365e keer een punt te willen maken dat we hier te laat hebben ingegrepen. Wat een armoe.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja, bezorgdheid was er al eind Juli, toch duurde het vervolgens 6-7 weken voordat men weer eens dacht aan echte maatregelen.
Waarom is dat armoe?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:31 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is die tweet alleen maar bedoeld/grijp je die tweet alleen maar aan voor de 18901357981365e keer een punt te willen maken dat we hier te laat hebben ingegrepen. Wat een armoe.
Waarom is dat armoe? We blijven wellicht nog wel een flinke tijd achter de feiten aanlopen. Door het late ingrijpen is indammen nu ook een stuk moeilijker geworden wat mij betreft. Het is goed om te blijven kijken naar hoe andere landen hier mee om gaan, zeker zo'n bepalend land als Duitsland dat voor de Nederlandse economie zeer belangrijk is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:31 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is die tweet alleen maar bedoeld om voor de 18901357981365e keer een punt te willen maken dat we hier te laat hebben ingegrepen. Wat een armoe.
Ik kan er ietsje naast zitten, tel kwijt geraaktquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:32 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Waarom is dat armoe?
Volgens mij is het overigens niet de 18901357981365e keer hoor, dat lijkt me ietwat overdreven.
waarom is dat mooi ???quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:32 schreef Da_Sandman het volgende:
Wel mooi dat Duitsland lokale mondkapjesplicht in gaat voeren en de sluitingstijd van de horeca naar 23.00 uur zet.
Ze gaan toch vandaag maatregelen bespreken?quote:
Zoek je zelf even terug naar de reacties op deze maatregelen in Nederland?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:33 schreef Predator40 het volgende:
[..]
waarom is dat mooi ???
enige onderbouwing ?
die versoepeling was niet heel handig van 2 weken terugquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Ze gaan toch vandaag maatregelen bespreken?
En die Belgen in de eerste golf meteen heel drastisch reageren. Door alles te sluiten, inclusief de grenzen.
Ben benieuwd wat ze nu gaan doen.
ah je wilt weer je statement duidelijk maken, dat is het enige.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zoek je zelf even terug naar de reacties op deze maatregelen in Nederland?
Verschil is dat Duitsland dit dus nu doet op basis van gemiddeld veel minder besmettingen dan dat Nederland dit 4 weken geleden deed.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:35 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zoek je zelf even terug naar de reacties op deze maatregelen in Nederland?
Ja nou en daar gaat het dus ook kut. Iedere dag maar blijven herhalen hoe dit voorkomen had kunnen worden terwijl niemand dat nog zeker weet vind ik armoe.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom is dat armoe? We blijven wellicht nog wel een flinke tijd achter de feiten aanlopen. Door het late ingrijpen is indammen nu ook een stuk moeilijker geworden wat mij betreft. Het is goed om te blijven kijken naar hoe andere landen hier mee om gaan, zeker zo'n bepalend land als Duitsland dat voor de Nederlandse economie zeer belangrijk is.
Dat was heel apart inderdaad want ook toen liep het aantal besmettingen al op.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
die versoepeling was niet heel handig van 2 weken terug
Puur informatief.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:36 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ah je wilt weer je statement duidelijk maken, dat is het enige.
Begin augustus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Verschil is dat Duitsland dit dus nu doet op basis van gemiddeld veel minder besmettingen dan dat Nederland dit 4 weken geleden deed.
Hoezo iedere dag?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja nou en daar gaat het dus ook kut. Iedere dag maar blijven herhalen hoe dit voorkomen had kunnen worden terwijl niemand dat nog zeker weet vind ik armoe.
Excuses, ik generaliseerde een beetje. Je doet het zelf vast niet iedere dag. Het zal niet veel schelen, maar goed, ik denk dat je prima begrijpt dat ik niet per se jou persoonlijk bedoelde.quote:
Ja.quote:
Bij België gaan de vervolgproblemen op economisch gebied ook nog eens gigantisch zijn. Die versoepelingen zijn ook deels ingegeven omdat het geld anders in rap tempo op is. Hun tekort was twee jaar geleden nog 100+ % van het bbp. Ok, nog geen Italië of Griekenland maar wel gewoon zorgelijk want ook daar is een historisch tekort er dit jaar overheen gekomen. Daar moet je zo langzamerhand ook gaan vrezen dat er weinig keus is omdat het geld gewoon op is om met allen binnen te blijven.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Ze gaan toch vandaag maatregelen bespreken?
En die Belgen in de eerste golf meteen heel drastisch reageren. Door alles te sluiten, inclusief de grenzen.
Ben benieuwd wat ze nu gaan doen.
Dat we de verklaring nog niet weten, wil niet zeggen dat-ie er niet is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zeeland was lang een soort Gallië in Nederland, zonder enige verklaring. Duitsland stijgt nu ook met grote stappen en gaat dezelfde maatregelen nemen als wij een maand geleden. Het is niet altijd te verklaren, hoe graag mensen dat ook willen.
Heb je een bron dat toen al restricties werden opgelegd? Kan het effe niet voor de geest halen..quote:
Nou blokkeer je Da_Sandmans vier-op-een-rij, da's ook niet aardig.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:45 schreef Xqtress het volgende:
Kom op mensen, doe eens lief. Het is bijna weekend, het is al bar en boos genoeg.![]()
Jaquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou blokkeer je Da_Sandmans vier-op-een-rij, da's ook niet aardig.
Hoezo mooi?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:32 schreef Da_Sandman het volgende:
Wel mooi dat Duitsland lokale mondkapjesplicht in gaat voeren en de sluitingstijd van de horeca naar 23.00 uur zet.
Wat ben je toch een rare kwast, ik vraag je serieus iets en dan reageer je weer zo..quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:44 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat prima weet, dus doe nou maar weer niet zo raar.
Cruijffiaans, maar niet helemaal waterdicht. Omdat we het nog niet weten kunnen we het ook nog niet fout doen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat we de verklaring nog niet weten, wil niet zeggen dat-ie er niet is.
Probeer ik een keer aardig te doen en een goede vibe door het topic te slingeren, is het nog niet goed.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou blokkeer je Da_Sandmans vier-op-een-rij, da's ook niet aardig.
Totaalsom denk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:48 schreef xFriendx het volgende:
Wat is er anders in Zeeland? Veelal onder de 20 per 100.000. Bevolkingsdichtheid? Minder mobiliteit? Minder toeristen etc? Of een totaalsom?
Je hebt dus geen bron?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:49 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Stop met deze zeer vermoeiende act.
quote:
De ironie is prachtig.quote:
Ja leuk, ik zie nog steeds geen bewijs van het feit dat de overheid in Augustus al strengere maatregelen nam (in de horeca).quote:
Dunbevolkt. Ik denk dat Zeeuwen wat stugger en afstandelijker zijn, maar dat is een gok.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:48 schreef xFriendx het volgende:
Wat is er anders in Zeeland? Veelal onder de 20 per 100.000. Bevolkingsdichtheid? Minder mobiliteit? Minder toeristen etc? Of een totaalsom?
Nou, volgens mij is indammen op dit moment een stuk makkelijker juist. Immers, je hoeft helemaal geen maatwerk te treffen, maar voert gewoon wat generieke maatregelen in. Die maatregelen zijn natuurlijk een stuk strenger, maar an sich lijkt me het juist makkelijker. Een beetje alsof je naar een klein plaatsje in Frankrijk moet rijden. Het eerste deel van de reis is juist heel makkelijk, want je moet gewoon een beetje richting het zuiden rijden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:33 schreef Jor_Dii het volgende:
We blijven wellicht nog wel een flinke tijd achter de feiten aanlopen. Door het late ingrijpen is indammen nu ook een stuk moeilijker geworden wat mij betreft.
Huh? Strenge maatregelen in de horeca? Wie heeft het daar nou weer overquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja leuk, ik zie nog steeds geen bewijs van het feit dat de overheid in Augustus al strengere maatregelen nam (in de horeca).
Hopelijk negatief! Beterschap!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:28 schreef Natalie het volgende:
Manlief is op weg naar de teststraat. Of tenminste, intussen waarschijnlijk al op weg terug.
Mijn e-bike is tegenwoordig een covid-fiets:P
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik weet niet wat er met Baudet is gebeurd maar die is echt compleet ontspoort.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:53 schreef OProg het volgende:
[..]
Dunbevolkt. Ik denk dat Zeeuwen wat stugger en afstandelijker zijn, maar dat is een gok.
En Thierry B wil nog toevoegen dat de zeewind ook een belangrijke rol speelt.
Wij, daar hadden we het over. Misschien nog niet helemaal wakker? Ik had het over 4 weken geleden toen de kroegen een uurtje eerder dicht gingen en jij reageert met 'Augustus'.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Huh? Strenge maatregelen in de horeca? Wie heeft het daar nou weer over.
Deze waren er wel degelijk trouwens, hoewel ze qua impact meevielen:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja leuk, ik zie nog steeds geen bewijs van het feit dat de overheid in Augustus al strengere maatregelen nam (in de horeca).
Als dit de verbetering is, hebben we nog een ongelofelijk lange weg te gaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens is mijn moeder deze week getest, en was negatief. Verkoudheid, maar uit voorzorg getest vanwege mijn verstandelijk beperkte zusje.
Maandagavond een afspraak gemaakt, woensdag begin van de middag op een half uur rijden een afspraak, vanochtend vroeg (of gisteravond laat) de uitslag. Denk dat de doorlooptijden wel echt flink verbeterd zijn.
4 dagen is natuurlijk nog steeds drama.....en dan nog een paar dagen voordat het in de systemen zit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens is mijn moeder deze week getest, en was negatief. Verkoudheid, maar uit voorzorg getest vanwege mijn verstandelijk beperkte zusje.
Maandagavond een afspraak gemaakt, woensdag begin van de middag op een half uur rijden een afspraak, vanochtend vroeg (of gisteravond laat) de uitslag. Denk dat de doorlooptijden wel echt flink verbeterd zijn.
Als je veel lavendel snuift ga je blijkbaar denken dan rapper Tsietsieboy een expert qua corona is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik weet niet wat er met Baudet is gebeurd maar die is echt compleet ontspoort.
Haha, ja maar met grof geschut schieten is niet wat met "indammen" bedoeld wordt, he. Het idee van indammen is dat je precies weet wie besmettelijk is door te testen en bron- en contactonderzoek en alleen de mensen die het treft in quarantaine te zetten.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nou, volgens mij is indammen op dit moment een stuk makkelijker juist. Immers, je hoeft helemaal geen maatwerk te treffen, maar voert gewoon wat generieke maatregelen in. Die maatregelen zijn natuurlijk een stuk strenger, maar an sich lijkt me het juist makkelijker. Een beetje alsof je naar een klein plaatsje in Frankrijk moet rijden. Het eerste deel van de reis is juist heel makkelijk, want je moet gewoon een beetje richting het zuiden rijden.
~36 uur tot de afspraak, ~36 uur tot de uitslag. ~72 uur in totaal. Het deel tot de uitslag zou wel sneller moeten kunnen, maar in vergelijking met de situatie waarin je soms niet eens een afspraak kon maken binnen 72 uur is dit wel een forse verbetering.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:57 schreef Predator40 het volgende:
[..]
4 dagen is natuurlijk nog steeds drama.....en dan nog een paar dagen voordat het in de systemen zit.
afgelopen MAART was dit in een ander land binnen 24 uur allemaal in orde, afspraak ( inloop ), uitslag en het zat in het systeem.
Nou nee, daar hadden we het niet over. Ik zal het even voor je herhalen:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij, daar hadden we het over. Misschien nog niet helemaal wakker? Ik had het over 4 weken geleden toen de kroegen een uurtje eerder dicht gingen en jij reageert met 'Augustus'.
Wel op blijven letten he.Maar goed, zo kun je ook onder een argument uitkomenfijne dag vandaag en succes met mensen afzeiken.
Als reactie op het feit dat Duitsland een lokale mondkapjesplicht gaat invoeren en de horeca eerder gaat sluiten.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Verschil is dat Duitsland dit dus nu doet op basis van gemiddeld veel minder besmettingen dan dat Nederland dit 4 weken geleden deed.
Wilders is gewoon een populist, Baudet is een gevaarlijke gek.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik weet niet wat er met Baudet is gebeurd maar die is echt compleet ontspoort.
Was ook niet. Ik heb teruggekeken. 6 augustus was er een persconferentie, waarin alleen wat gewaarschuwd werd. Het ging voornamelijk in de richting van studentenquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nope, je hebt gewoon niet op zitten letten. Geeft niet, gebeurt iedereen wel 'ns..quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:01 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nou nee, daar hadden we het niet over. Ik zal het even voor je herhalen:
[..]
Als reactie op het feit dat Duitsland een lokale mondkapjesplicht gaat invoeren en de horeca eerder gaat sluiten..
Het blijft wel een beetje in de categorie van: "Pietje, heb je nu al weer een onvoldoende." "Ja mam, maar de vorige keer had ik een 2 nu heb ik een 4."quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
~36 uur tot de afspraak, ~36 uur tot de uitslag. ~72 uur in totaal. Het deel tot de uitslag zou wel sneller moeten kunnen, maar in vergelijking met de situatie waarin je soms niet eens een afspraak kon maken binnen 72 uur is dit wel een forse verbetering.
Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Je kunt ook zeggen dat er hier alleen overijverige ouders zijn die alles lager dan een 8 niet genoeg vinden. Ik vind drie dagen voor nu een nette score, zeker wanneer mijn moeder prima thuis kan werken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef maan_man het volgende:
[..]
Het blijft wel een beetje in de categorie van: "Pietje, heb je nu al weer een onvoldoende." "Ja mam, maar de vorige keer had ik een 2 nu heb ik een 4."
Baudet is een gevaarlijke gek en populist.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Wilders is gewoon een populist, Baudet is een gevaarlijke gek.
Tja een regel is een regel. Iedereen rijdt ook 50 binnen de bebouwde kom.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef Drekkoning het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ters-als-hotelgasten
ja, zo gaat dat dan, gewoon de mazen in de regels opzoeken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef Drekkoning het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ters-als-hotelgasten
Ja, eigenlijk wel. En eigenlijk zou iedereen zich aan de regels moeten houden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:04 schreef Momo het volgende:
Je zou eigenlijk als je in de ochtend belt die zelfde dag nog getest moeten worden en de uitslag krijgen
Die mafklapper is idd flink van het padje afquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Wilders is gewoon een populist, Baudet is een gevaarlijke gek.
Ik zal het nog een keer voor je herhalen (misschien moet ik het wel uittekenen in Paint, hahaha!):quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nope, je hebt gewoon niet op zitten letten. Geeft niet, gebeurt iedereen wel 'ns..
Precies. Ik hou wel van een beetje creatief ondernemen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:05 schreef galantis het volgende:
[..]
Tja een regel is een regel. Iedereen rijdt ook 50 binnen de bebouwde kom.
En ik zie het verschil niet zo met een hotel dat zelf een restaurant heeft. In de praktijk komt het op hetzelfde neer.
Met je eens, maar wel stappen die nu in deze fase van een semi-lockdown natuurlijk altijd te traag lijken. Derhalve blijft het argument staan: wat hebben ze zitten doen in de zomermaanden?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. En eigenlijk zou iedereen zich aan de regels moeten houden.
Misschien ben ik positiever ingesteld (of doe ik minder aan scorebordpolitiek), maar ik zie in ieder geval dat er forse stappen gemaakt worden, en daar ben ik blij om. Dat 'we' nog niet daar zijn zie ik ook wel.
Ik weet niet waarom de rijksoverheid de inhoud van hun persconferenties alleen "in eenvoudige taal" online zet, maar even voor de goede orde: als je hier en hier kijkt, zie je dat er wel degelijk wat aanscherpingen geweest in augustus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij, daar hadden we het over. Misschien nog niet helemaal wakker? Ik had het over 4 weken geleden toen de kroegen een uurtje eerder dicht gingen en jij reageert met 'Augustus'.
Wel op blijven letten he.Maar goed, zo kun je ook onder een argument uitkomenfijne dag vandaag en succes met mensen afzeiken.
Dat was dan ook het enige waar ik naar vroeg omdat het voor mij een blinde vlek in m'n geheugen was (begin Augustus is alweer dik 10 weken geleden). Maar goed, nevermind.. dank voor de ophelderingquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus ja... hebben ze niks gedaan? Nee. Was het genoeg om erger te voorkomen? Lijkt me duidelijk van niet.
Ik zag een peiling paar dagen terug dat FvD op 5 zetels stond? Zo te zien zit hun achterban ook niet op wappiestan te wachten. Echter als je twitter zit en iets covid gerelateerd post wat niet goed ligt voor hun, dan vallen zoveel wappies over je heen. En allemaal stemmen ze FvD blijkt uit hun profiel. Zo lijkt het een enorme achterban, maar kijk je verder op hun profiel dan zitten ze de hele dag tweets te sturen. Zo erg dat ik mij af vraag of een groot deel geen bots zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:06 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die mafklapper is idd flink van het padje af
Het is ook wel een beetje rond het einde van het terrasseizoen begonnen, de tijd dat mensen meer naar binnen gaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:04 schreef Confetti het volgende:
Zouden de besmettingen echt te wijten zijn aan mensen die opeens sinds begi september lak hebben aan de regels?
Ik geloof er geen bal van dat die 1.5 meter zo zaligmakend is. De verspreiding gaat zo snel dat het echt niet allemaal mensen zijn geweest die in het gezicht van iemand uitademen. Het virus is duidelijk airborne maar dat zullen ze nooit hardop toegeven. Nu leeft het volk nog in de illusie dat we het virus eronder kunnen krijgen als we maar op 1.5 meter van elkaar staan.
De lijn van het griepseizoen volgt netjes het griepseizoen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:24 schreef zoost het volgende:
kijk eens naar de gele lijn. volgt netjes het griepsseizoen
[ afbeelding ]
Wat denk jij dat er in die grafiek staat?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:26 schreef Predator40 het volgende:
[..]
en daarom snap ik niks van dat de regering compleet stil heeft gezeten afgelopen zomer....
ps er staat ons nog heel wat te wachten dan, het begint net weer
Ik ken een paar van deze types en nee, dit zijn echt mensen die sneller dan Lucky Luke zitten te tweeten de hele dag, nacht en soms tussendoor in een fles piesen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zag een peiling paar dagen terug dat FvD op 5 zetels stond? Zo te zien zit hun achterban ook niet op wappiestan te wachten. Echter als je twitter zit en iets covid gerelateerd post wat niet goed ligt voor hun, dan vallen zoveel wappies over je heen. En allemaal stemmen ze FvD blijkt uit hun profiel. Zo lijkt het een enorme achterban, maar kijk je verder op hun profiel dan zitten ze de hele dag tweets te sturen. Zo erg dat ik mij af vraag of een groot deel geen bots zijn.
Grote factor, maar ook het begin van het schooljaar en het einde van de vakantie dus meer mensen naar het werk. Het zullen allemaal elementen zijn, maar ook de eigenschappen van het virus spellen een belangrijke rol.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:20 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje rond het einde van het terrasseizoen begonnen, de tijd dat mensen meer naar binnen gaan.
Bij Jinek werd dat gister wel mooi aangegeven...: Voor de zomer werd nog medegedeeld dat jongeren amper een rol spelen in de verspreiding. Na de zomer waren jongeren opeens het probleem... Dat is toch niet te verantwoorden? Niet naar de jongeren. Niet door diegene die dat hard hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:04 schreef Confetti het volgende:
Zouden de besmettingen echt te wijten zijn aan mensen die opeens sinds begi september lak hebben aan de regels?
Duitsland zit nu op een relatief besmettingsaantal dat ongeveer 1 maand achterloopt ten opzichte van Nederland. Volgens mij komt 4 weken redelijk overeen met 1 maand, wat jij?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Van die 50 plussers die ondertussen het gezin aan het verwaarlozen zijn. Werk zoeken ho maar, maar wel met hun Media = Virus vest gekocht van Jensen op het Malieveld staan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken een paar van deze types en nee, dit zijn echt mensen die sneller dan Lucky Luke zitten te tweeten de hele dag, nacht en soms tussendoor in een fles piesen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de ironie niet ziet, dan pas ik even het voor de 18901357981365e keer uit te leggen.quote:
Ik ben woensdag om 18.00uur getest maar heb nog geen uitslag hoor. Ik kon wel snel terecht (24uur). Mijn vrouw heeft gisteren een test aangevraagd maar kan zondag pas terecht. Dus wachttijden lopen wel op.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
~36 uur tot de afspraak, ~36 uur tot de uitslag. ~72 uur in totaal. Het deel tot de uitslag zou wel sneller moeten kunnen, maar in vergelijking met de situatie waarin je soms niet eens een afspraak kon maken binnen 72 uur is dit wel een forse verbetering.
Ze krijgen het amper voor elkaar om mensen te bellen met de uitslag... Een ook dat contactonderzoek, wat nu stil ligt, hoe moeilijk kan dat zijn? Zoveel mensen thuis met internet en een telefoon: alle hulp is welkom. Maar kennelijk heeft Nederland niet genoeg mensen die kunnen helpen ofzo.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:04 schreef Momo het volgende:
Je zou eigenlijk als je in de ochtend belt die zelfde dag nog getest moeten worden en de uitslag krijgen
Nee.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 08:22 schreef zoost het volgende:
[..]
Precies! Dit virus volgt het patroon van het griepseizoen. Maatregelen hebben maar heel beperkt invloed.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee.
@:Tijger_m : zou het mogelijk zijn om dit soort valse claims ontoelaatbaar te maken als mods? Ik vind het vrij kwalijk dat uitspraken als 'maatregelen hebben maar heel beperkt invloed' hier te pas en te onpas gedaan worden, zonder enige onderbouwing - en dat als dergelijke claims met tegenvoorbeelden worden afgeschoten, die users een dag later weer terug komen en opnieuw beginnen. Hetzelfde vind ik bijvoorbeeld ook met 'buiten kun je niet besmet worden' - je moet onzin niet een onbeperkt podium blijven geven lijkt me, zeker niet omdat dit gaat om een vrij serieuze pandemie.
Schijnveiligheid is zeker een belangrijk issue met mondkapjes.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:31 schreef _serial_ het volgende:
Nou het afstand houden met mondkapjes in de supermarkt is ook voltooid verleden tijd, veel mondkapjes, denk 80% maar niemand mat een mondkapje houdt nog 1,5 meter afstand, ze vallen allemaal over elkaar heen alsof er niets aan de hand is![]()
https://www.nu.nl/coronav(...)inische-proeven.htmlquote:Rusland heeft woensdag voor de tweede keer een vaccin voor het coronavirus goedgekeurd. In tegenstelling tot westerse landen wacht het land de uitslag van de gebruikelijke klinische proeven onder grote groepen mensen niet af. Het komt de Russen op veel kritiek te staan van de wetenschappelijke gemeenschap.
Het nieuwe vaccin is ontwikkeld door het Siberische Vector Instituut, dat vorige maand een vroeg stadium van de tests met het vaccin doorliep. Geen van beide vaccins wordt momenteel nog bij het grote publiek toegepast. Daarvoor wil het land wachten tot de afronding van de laatste tests.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ben woensdag om 18.00uur getest maar heb nog geen uitslag hoor. Ik kon wel snel terecht (24uur). Mijn vrouw heeft gisteren een test aangevraagd maar kan zondag pas terecht. Dus wachttijden lopen wel op.
Yep, maar geen kinderen gelukkig.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:25 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Van die 50 plussers die ondertussen het gezin aan het verwaarlozen zijn. Werk zoeken ho maar, maar wel met hun Media = Virus vest gekocht van Jensen op het Malieveld staan.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ken een paar van deze types en nee, dit zijn echt mensen die sneller dan Lucky Luke zitten te tweeten de hele dag, nacht en soms tussendoor in een fles piesen.
Ja, valt mij ook op, veel oudere mensen. Die zijn vanuit vroeger gewent dat wat ze lezen waar is en nu geloven ze ook al die shit online. Khadija Arib besprak gisteren gedrag van dat soort types ook in nieuwsuur. Goed dat ze daarvoor opkomt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:25 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Van die 50 plussers die ondertussen het gezin aan het verwaarlozen zijn. Werk zoeken ho maar, maar wel met hun Media = Virus vest gekocht van Jensen op het Malieveld staan.
Waar ik er op mijn werk er eentje draag betrap ik mijzelf af en toe ook op minder goed afstand houden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:31 schreef _serial_ het volgende:
Nou het afstand houden met mondkapjes in de supermarkt is ook voltooid verleden tijd, veel mondkapjes, denk 80% maar niemand met een mondkapje houdt nog 1,5 meter afstand, ze vallen allemaal over elkaar heen alsof er niets aan de hand is![]()
(ook de issue die RIVM er mee heeft)
Begint wel steeds meer een discussie te worden inderdaad. Best een lastige discussie, waar begint vrijheid en waar eindigt het. Het moment dat journalisten en politici op straat worden lastiggevallen bereik je wel een grens in mijn mening. Ik vind het zelf ook lastig beoordelen aangezien ik echt wel voor vrijheid op het internet ben. Maar daarnaast zie ik wel dat influencers zoals Jensen en Lange Frans steeds verder gaan en extremer worden. Het is wachten op het moment dat er echt iets misgaat.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:34 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Ja, valt mij ook op, veel oudere mensen. Die zijn vanuit vroeger gewent dat wat ze lezen waar is en nu geloven ze ook al die shit online. Khadija Arib besprak gisteren gedrag van dat soort types ook in nieuwsuur. Goed dat ze daarvoor opkomt.
Hopelijk helpen die sneltesten om dat te verkorten. Maar kennelijk is het ook allemaal een probleem om die snel in de roulatie te krijgen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]het zou toch van A tot Z binnen 48u mogelijk moeten zijn..
Ze gaan altijd vooral helemaal los op Hugo de Jonge, alsof hij Satan himself is. Pedofielennetwerk en allemaal andere debiele beschuldigingen (Qanon wappies). Kijk Hugo de Jonge heeft veel fouten gemaakt, maar deze onzin slaat helemaal nergens op. Niet dat het hun uberhaupt gaat om het falen van testbeleid, die geloven überhaupt niet dat corona bestaat.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:37 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Begint wel steeds meer een discussie te worden inderdaad. Best een lastige discussie, waar begint vrijheid en waar eindigt het. Het moment dat journalisten en politici op straat worden lastiggevallen bereik je wel een grens in mijn mening. Ik vind het zelf ook lastig beoordelen aangezien ik echt wel voor vrijheid op het internet ben. Maar daarnaast zie ik wel dat influencers zoals Jensen en Lange Frans steeds verder gaan en extremer worden. Het is wachten op het moment dat er echt iets misgaat.
Ze zijn wel lekker actief daar. Hulde!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:33 schreef OProg het volgende:
Over Rusland gesproken, het tweede vaccin komt er daar al aan. Soort van dan...
[..]
https://www.nu.nl/coronav(...)inische-proeven.html
Zal mij benieuwen.
Klopt, Van Haga had op het punt van de BCO nog wel een goede vraag tijdens de technische briefing, maar die vraag werd door van Dissel verkeerd opgevat. Hij vroeg als de virusload die iemand bij zich draagt iets zegt over de mate waarin iemand besmettelijk is, moeten wij die gegevens dan niet meesturen naar de GGD, zodat zij zich op de mensen met de meeste virusload kunnen richten, omdat deze het meest besmettelijk zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ze krijgen het amper voor elkaar om mensen te bellen met de uitslag... Een ook dat contactonderzoek, wat nu stil ligt, hoe moeilijk kan dat zijn? Zoveel mensen thuis met internet en een telefoon: alle hulp is welkom. Maar kennelijk heeft Nederland niet genoeg mensen die kunnen helpen ofzo.
Spreek net iemand in mijn team in India. Daar doen ze meer dan een miljoen tests per dag, grotendeels dmv pooling (hele familie wordt getest in één buisje. Wanneer allemaal negatief klaar). Sneltests proberen ze, maar vooralsnog duren die ook zo'n 12 tot 16 uur.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:41 schreef Natalie het volgende:
[..]
Hopelijk helpen die sneltesten om dat te verkorten. Maar kennelijk is het ook allemaal een probleem om die snel in de roulatie te krijgen.
Wat het onderwerp ook is. Corona, BLM, Zwarte Piet, noem maar op. Het is telkens wachten tot idioten van beide kanten het onderwerp kapen. Helaas veelal omdat ze via internet een platform hebben en zich kunnen verenigen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:37 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Begint wel steeds meer een discussie te worden inderdaad. Best een lastige discussie, waar begint vrijheid en waar eindigt het. Het moment dat journalisten en politici op straat worden lastiggevallen bereik je wel een grens in mijn mening. Ik vind het zelf ook lastig beoordelen aangezien ik echt wel voor vrijheid op het internet ben. Maar daarnaast zie ik wel dat influencers zoals Jensen en Lange Frans steeds verder gaan en extremer worden. Het is wachten op het moment dat er echt iets misgaat.
Pooling staat hier ook op de roadmap, little to late dat wel dan weer (maar what else is new)quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Spreek net iemand in mijn team in India. Daar doen ze meer dan een miljoen tests per dag, grotendeels dmv pooling (hele familie wordt getest in één buisje. Wanneer allemaal negatief klaar). Sneltests proberen ze, maar vooralsnog duren die ook zo'n 12 tot 16 uur.
Wel interessant hoe het in andere landen gaat.
Hier het artikel op de site van het CBSquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:46 schreef Justin_Case het volgende:
Telegraaf Premium, kan hem niet openen maar kopt met:
Cbs: sterftepiek lijkt af te vlakken.
quote:In week 41 (5 tot en met 11 oktober) overleden naar schatting 2 950 mensen. Dit is net iets minder dan een week eerder, toen er 2 977 mensen overleden. De sterfte in week 41 is daarmee ongeveer 150 hoger dan verwacht voor deze periode. De hogere sterfte valt samen met de opkomende tweede golf van de corona-epidemie in Nederland. Dat meldt het CBS op basis van de voorlopige sterftecijfers per week.
quote:Sterfte vanaf week 39 hoger dan verwacht
Met uitzondering van een verhoogde sterfte in week 33 en 34 tijdens de hittegolf, was de sterfte sinds week 19 gemiddeld wat lager dan wat verwacht werd als er geen corona-epidemie was geweest. Daarvoor was de sterfte negen weken verhoogd als gevolg van de corona-epidemie. Tijdens de eerste golf van de corona-epidemie overleden 10 duizend mensen bij wie vastgestelde of vermoedelijke COVID-19 de doodsoorzaak was.
Voor week 41 zijn vanuit de GGD's 109 in het laboratorium bevestigde COVID-19-patiënten als overleden gemeld aan het RIVM (stand 13 oktober). In week 39 was het aantal 81 en in week 40 101. Omdat mogelijk niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen en de registratie soms wat langer duurt, zullen de werkelijke aantallen overleden COVID-19 patiënten in Nederland waarschijnlijk hoger zijn.
Meer details volgende week vrijdag
De cijfers over week 41 zijn een schatting op basis van 84 procent van de ontvangen overlijdensberichten. Vrijdag 23 oktober publiceert het CBS voorlopige cijfers over de sterfte in week 41. De cijfers zijn dan completer.
Heel kort gezegd? Nee. Daar hebben wij geen mandaat voor en ik denk ook niet dat we dat ooit zullen krijgen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee.
@:Tijger_m : zou het mogelijk zijn om dit soort valse claims ontoelaatbaar te maken als mods? Ik vind het vrij kwalijk dat uitspraken als 'maatregelen hebben maar heel beperkt invloed' hier te pas en te onpas gedaan worden, zonder enige onderbouwing - en dat als dergelijke claims met tegenvoorbeelden worden afgeschoten, die users een dag later weer terug komen en opnieuw beginnen. Hetzelfde vind ik bijvoorbeeld ook met 'buiten kun je niet besmet worden' - je moet onzin niet een onbeperkt podium blijven geven lijkt me, zeker niet omdat dit gaat om een vrij serieuze pandemie.
Pooling heeft toch alleen zin als je relatief weinig positieve tests hebt, zeg onder de 5%. Met een positief percentage van 15% moet je bij elke pool van 4 al de helft alsnog individueel testen. Of hoe werkt dat?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:46 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Pooling staat hier ook op de roadmap, little to late dat wel dan weer (maar what else is new)
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hier het artikel op de site van het CBS
[..]
Blij met deze reactie. (serieus!)quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heel kort gezegd? Nee. Daar hebben wij geen mandaat voor en ik denk ook niet dat we dat ooit zullen krijgen.
Dat zou je wel zeggen, idd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:44 schreef maan_man het volgende:
[..]
Klopt, Van Haga had op het punt van de BCO nog wel een goede vraag tijdens de technische briefing, maar die vraag werd door van Dissel verkeerd opgevat. Hij vroeg als de virusload die iemand bij zich draagt iets zegt over de mate waarin iemand besmettelijk is, moeten wij die gegevens dan niet meesturen naar de GGD, zodat zij zich op de mensen met de meeste virusload kunnen richten, omdat deze het meest besmettelijk zijn.
Jaap begon toen een heel verhaal dat wij nu nog te weinig weten over het virus. Dat voor nu gewoon iedereen die positief getest is binnen moet blijven en dat in een later stadium misschien vast komt de staan dat mensen met een lage virusload wel naar buiten mogen.
Maar wat Van Haga bedoelde en waar ook wat in zit. Als er een verband is tussen besmettelijkheid en virusload en jij kunt geen fatsoenlijk BCO uitvoeren. Selecteer de zaken dan op virusload en begonnen bovenaan met je BCO, dan heb je in ieder geval de meest besmettelijke gevallen te pakken.
Nee hoor, niet perse, je kunt bijvoorbeeld een hele groep personeelsleden van een zorginstelling tegelijk bij elkaar gooien, is de sample positief, dan moet je de hele groep los testen, is de test negatief, ben je lekker snel klaar.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Pooling heeft toch alleen zin als je relatief weinig positieve tests hebt, zeg onder de 5%. Met een positief percentage van 15% moet je bij elke pool van 4 al de helft alsnog individueel testen. Of hoe werkt dat?
Je ziet toch als je naar die grafiek kijkt dat het virus hetzelfde patroon volgt als andere jaren. Wil je feiten gaan censureren omdat het niet past in je eigen beeld? Het is hier (nog) geen echoput.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee.
Is natuurlijk wel ideaal zo'n teststraat.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nee hoor, niet perse, je kunt bijvoorbeeld een hele groep personeelsleden van een zorginstelling tegelijk bij elkaar gooien, is de sample positief, dan moet je de hele groep los testen, is de test negatief, ben je lekker snel klaar.
Niet te vroeg juichen. Dit soort koppen kan ook een negatief effect hebben. Sommige mensen zien het als een reden om de teugels meteen weer te laten vieren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:46 schreef Justin_Case het volgende:
Telegraaf Premium, kan hem niet openen maar kopt met:
Cbs: sterftepiek lijkt af te vlakken.
Ja en die test zou zelfs een sneltest binnen <15 min kunnen zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel ideaal zo'n teststraat.
1. Ademanalyse, heb je virus? Indien ja, doorrijden. Indien nee, weer naar huis.
2. Testen met pool. Indien iemand in pool positief, oproepen voor nog een test
3. Indien negatief, hele pool klaar
Oh nee die insteek had ik sowieso niet. Geen zorgen haha.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
Niet te vroeg juichen. Dit soort koppen kan ook een negatief effect hebben. Sommige mensen zien het als een reden om de teugels meteen weer te laten vieren.
Het is dan ook duidelijk dat door opgedane kennis etc nu minder mensen komen te overlijden. De opnames is waar het nu om draait.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
Niet te vroeg juichen. Dit soort koppen kan ook een negatief effect hebben. Sommige mensen zien het als een reden om de teugels meteen weer te laten vieren.
Kom, dit is gewoon goed nieuws. Iemand die dit zit als een reden om de teugels te laten vieren had die teugels waarschijnlijk toch allang gevierd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk wel, waarom zijn er minder griepvirussen in de zomer. Komt dat doordat er meer mensen buiten zijn, de luchtvochtigheid beter is, weerstand beter is of is dat gewoon het verloop van het virus?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:52 schreef zoost het volgende:
[..]
Je ziet toch als je naar die grafiek kijkt dat het virus hetzelfde patroon volgt als andere jaren. Wil je feiten gaan censureren omdat het niet past in je eigen beeld? Het is hier (nog) geen echoput.
Het is m.i. redelijk helder dat het virus in de zomer minder aanwezig was doordat griepvirussen altijd minder aanwezig zijn in de zomer. Niet doordat de maatregelen zo effectief waren.
Als je zo overtuigd bent van het effect van bepaalde maatregelen, kun je wellicht even een studie posten welke maatregelen welke effecten hebben. Succes!
graagquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:27 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Als je de ironie niet ziet, dan pas ik even het voor de 18901357981365e keer uit te leggen.
Wat mij betreft mogen we lichtpuntjes tijdens deze pandemie prima omarmen. Een lichtpuntje dat de oversterfte af lijkt te vlakken lijkt me gewoon goed nieuws, hoe we dat ook interpreteren. Dat sommige mensen het zien als een reden om de teugels te laten vieren is natuurlijk niet goed, maar zo kunnen we al het positieve nieuws wat er is wel een negatieve spin geven.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
quote:
Nee idd, gewoon wel lekker depressief blijven mokken met zn allen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nee dat is niet te zien. Het virus staat bijvoorbeeld niet in die grafiek. Ook volgen de lijnen die je daar neer zet elkaar al amper. En hoe zit dit wereldwijd, met de grafieken in India, in Mexico, in Brazilië, in Florida, in de VS, etcetera. Waarom kijk je alleen naar een geografisch en meteorologische snipper Nederland?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:52 schreef zoost het volgende:
[..]
Je ziet toch als je naar die grafiek kijkt dat het virus hetzelfde patroon volgt als andere jaren. Wil je feiten gaan censureren omdat het niet past in je eigen beeld? Het is hier (nog) geen echoput.
Coronavirus is geen griepvirus. Dit gaat om besmettingen die dodelijk kunnen zijn.quote:Het is m.i. redelijk helder dat het virus in de zomer minder aanwezig was doordat griepvirussen altijd minder aanwezig zijn in de zomer. Niet doordat de maatregelen zo effectief waren.
https://www.sciencedirect(...)ii/S0925753520301703quote:Als je zo overtuigd bent van het effect van bepaalde maatregelen, kun je wellicht even een studie posten welke maatregelen welke effecten hebben. Succes!
Wat zie je er vandaag fris en fruitig uit!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:01 schreef Noek het volgende:
[..]
In deze tijd is elk positief puntje meegenomen. I'll take it!
Dan moet je toch de hele pool individueel opnieuw testen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is natuurlijk wel ideaal zo'n teststraat.
1. Ademanalyse, heb je virus? Indien ja, doorrijden. Indien nee, weer naar huis.
2. Testen met pool. Indien iemand in pool positief, oproepen voor nog een test
3. Indien negatief, hele pool klaar
Ja, dat bedoelde ik idd, dat je die pool daarna opnieuw oproept. Als je per (bijvoorbeeld) 10 mensen poolt is de kans dat een significant hoeveelheid pools negatief is nog steeds groter dan positief. Waren afgelopen week zo'n 240.000 tests, waarvan zo'n 45.000 positief. Idealiter maak je de pools kleiner, maar dat kan weer grotere impact hebben op de labs (want meer tests te verwerken).quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:04 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dan moet je toch de hele pool individueel opnieuw testen?
Op zichzelf eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wat mij betreft mogen we lichtpuntjes tijdens deze pandemie prima omarmen. Een lichtpuntje dat de oversterfte af lijkt te vlakken lijkt me gewoon goed nieuws, hoe we dat ook interpreteren. Dat sommige mensen het zien als een reden om de teugels te laten vieren is natuurlijk niet goed, maar zo kunnen we al het positieve nieuws wat er is wel een negatieve spin geven.
Maar dat ga je dan hoogstwaarschijnlijk altijd moeten doen, met de huidige verspreidingscijfers. Of niet soms?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nee hoor, niet perse, je kunt bijvoorbeeld een hele groep personeelsleden van een zorginstelling tegelijk bij elkaar gooien, is de sample positief, dan moet je de hele groep los testen, is de test negatief, ben je lekker snel klaar.
Afvlakken is misschien niet het juiste woord, laat ik het dan anders benoemen. Er lijken de afgelopen week minder mensen overleden zijn dan 2 weken ervoor, toen het aantal sterftes onder mensen met/door Covid hoger leek te zijn. Puur feitelijk: Er zijn minder mensen overleden. Dat op zichzelf is goed nieuws.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op zichzelf eens.
Echter vind ik spreken van een afvlakking na 1 getal dat lager ligt dan weer wat vroeg. Kunnen we het niet gewoon benoemen voor wat het is: een lagere oversterfte dan vorige week?
Mooi dat users vrij zijn om te posten binnen de huidige regels, net zoals men vrij is om iets te geloven en vrij is om te reageren of niet te reageren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heel kort gezegd? Nee. Daar hebben wij geen mandaat voor en ik denk ook niet dat we dat ooit zullen krijgen.
Die kans is in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht een stuk groter dan in Schubbekutteveen of Groningen oid. Pooling heeft momenteel daar best zin, waardoor de labs meer ruimte krijgen voor tests van de 4 grote steden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar dat ga je dan hoogstwaarschijnlijk altijd moeten doen, met de huidige verspreidingscijfers. Of niet soms?
Andere meningen zul je nou eenmaal tegenkomen op een forum. Mods hebben altijd geroepen dat juist zo belangrijk te vinden. Uiteindelijk hoef je het niet met iedereen eens te zijn hierquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 10:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee.
Wie gaat de kosten dragen voor al deze testen? Wordt dit opgeteld bij het intreekaartje?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:19 schreef _serial_ het volgende:
Afgelopen week kwam er een kaartje van een festival voorbij waar ik regelmatig ben geweest.
Alvast een proefballonnetje over hoe het er uit kan komen zien :
[ afbeelding ]
Dan zijn die service kosten van festivals misschien een keertje ergens op gebaseerd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wie gaat de kosten dragen voor al deze testen? Wordt dit opgeteld bij het intreekaartje?
Ik denk dat de meeste festivalsbezoekers graag extra betalen voor de coronatest als ze weer mogen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:22 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Wie gaat de kosten dragen voor al deze testen? Wordt dit opgeteld bij het intreekaartje?
Ik hoop dat sneltesten (zolang ze nog niet in de miljoenen beschikbaar zijn) als eerste ingezet gaan worden in de zorg, bezoek van zorginstellingen, onderwijs etc.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:19 schreef _serial_ het volgende:
Afgelopen week kwam er een kaartje van een festival voorbij waar ik regelmatig ben geweest.
[ afbeelding ]
Als het echt nodig is uit te leggen wat water is, heb ik een hard hoofd in het succes van welke maatregel dan ookquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:19 schreef _serial_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ja prima maakt mij niet uit, maar dit zou niet afgeschoven mogen worden op de belastingbetaler die geen festival bezoeken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste festivalsbezoekers graag extra betalen voor de coronatest als ze weer mogen.
Dat gaat natuurlijk ook niet gebeuren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja prima maakt mij niet uit, maar dit zou niet afgeschoven mogen worden op de belastingbetaler die geen festival bezoeken.
Denk dat festivallocaties vrij vroeg zullen zijn vanwege de bereidheid ervoor te betalen. De sociale implicaties van betalen voor een sneltest bij een verzorgingstehuis is natuurlijk een stuk lastiger dan bij een festival waar je al voor een kaartje moet betalen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat sneltesten (zolang ze nog niet in de miljoenen beschikbaar zijn) als eerste ingezet gaan worden in de zorg, bezoek van zorginstellingen, onderwijs etc.
Als alle infecties weer helemaal naar beneden zijn, zo goed weg uit de maatschappij, dan kunnen alle festivals weer doorgaan.
Als er straks (en dat hoeft niet lang te duren als de producenten hun best doen) voldoende sneltesten beschikbaar zijn (antiallergenen testen kan je bijvoorbeeld heel eenvouding in grote aantallen produceren) zie ik daar niet echt een probleem ontstaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat sneltesten (zolang ze nog niet in de miljoenen beschikbaar zijn) als eerste ingezet gaan worden in de zorg, bezoek van zorginstellingen, onderwijs etc.
Als alle infecties weer helemaal naar beneden zijn, zo goed als weg uit de maatschappij, dan kunnen alle festivals weer doorgaan.
Hoe garanderen ze de betrouwbaarheid?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Denk dat festivallocaties vrij vroeg zullen zijn vanwege de bereidheid ervoor te betalen. De sociale implicaties van betalen voor een sneltest bij een verzorgingstehuis is natuurlijk een stuk lastiger dan bij een festival waar je al voor een kaartje moet betalen.
Ik denk dat die sneltesten wel een gamechanger zullen gaan worden uiteindelijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:25 schreef Simmertje het volgende:
Ik hoop toch dat de combinatie van een vaccin en het veel sneller kunnen testen uiteindelijk genoeg zijn om het virus volledig onder controle te krijgen. Dan is dit niet eens meer nodig voor festivals.
ik kan echt niet begrijpen dat o.a nederland nog steeds zo loopt falen met het hele testbeleid en het halsstarrig vasthouden aan bepaalde gedachten/methodieken die totaal niet werken als er grootschalig getest moet worden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:25 schreef Simmertje het volgende:
Ik hoop toch dat de combinatie van een vaccin en het veel sneller kunnen testen uiteindelijk genoeg zijn om het virus volledig onder controle te krijgen. Dan is dit niet eens meer nodig voor festivals.
Dit is wel mooi, kun je een beetje zien hoe het in een straal van enkele kilometers om jouw huis er voor staatquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef Benny het volgende:
Ik kwam erachter dat er een aantal GGDs/Veiligheidsregio's een eigen lokale/regionale monitor of dashboard hebben. Waarin ze melden hoeveel testen er zijn afgenomen, hoeveel positief zijn getest en nog meer interessante informatie:
• Amsterdam-Amstelland
• Brabant-Noord (Volgt binnenkort)
• Brabant-Zuidoost
• Drenthe
• Flevoland
• Friesland
• Gelderland-Midden
• Gelderland-Zuid
• Gooi en Vechtstreek
• Groningen
• Haaglanden
• Hollands Midden
• IJsselland
• Kennemerland
• Limburg-Noord
• Midden- en West-Brabant
• Noord- en Oost-Gelderland
• Noord-Holland Noord
• Rotterdam-Rijnmond
• Twente
• Utrecht
• Zaanstreek-Waterland
• Zeeland
• Zuid-Holland Zuid
• Zuid-Limburg
Mocht ik er een hebben gemist. Laat het gerust weten.
Je doet nu (denk ik) de aanname dat de maatschappij niet meer over de sneltesten kan beschikken doordat festivals ze opkopen ?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
Wat vinden jullie, die sneltesten, moet dat als eerste de hele maatschappij dienen of kunnen we dat best inzetten op commerciële basis bij een festival?
Ook die sector is deel van de maatschappij want geen werk, geen werk kost de maatschappij geld dus breed inzetten natuurlijk. Daar waar het gebruikt kan worden om diensten te verlenen, gebruiken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
Wat vinden jullie, die sneltesten, moet dat als eerste de hele maatschappij dienen of kunnen we dat best inzetten op commerciële basis bij een festival?
Dat en ik vind het ook wel interessant om te zien welke regio's het echt goed in orde hebben en zo transparant mogelijk zijnquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is wel mooi, kun je een beetje zien hoe het in een straal van enkele kilometers om jouw huis er voor staat
Dat is nogal een groot verschil, ik denk ten eerste dat zo'n blaastest een hele ontlasting voor het testsysteem zou zijn. 75% minder PCR test hoeven te doen, betekent dat er veel meer getest kan worden. Ook zou je die blaastesten in een eerder stadium in kunnen zetten, op wijkniveau. Voel je je 's ochtends niet lekker dan ga je eerst naar de lokale blaastest. Is dat OK, dan is het OK, is het niet OK dan ga je naar een teststraat. Zoiets. Maar ik kan me voorstellen dat ze bij evenementen als festivals inderdaad ingezet gaan worden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
Zolang er geen tekorten zijn, ben ik het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:29 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Je doet nu (denk ik) de aanname dat de maatschappij niet meer over de sneltesten kan beschikken doordat festivals ze opkopen ?
Denk dat niet klopt, maar als een branche zelf dit voorstel doet om weer te kunnen starten op een veilige verantwoorde manier, en zelf voldoende sneltesten kunnen verkrijgen nadat de maatschappij voorzien is, zie ik geen problemen.
Het is uiteindelijk de markt die de testen aanbiedt op de markt, iedereen kan ze kopen.
Beidenquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
Hm, interessant. Ik ben wel benieuwd hoe deze cijfers zich verhouden tot de RIVM cijfers. Als deze cijfers gebruik maken van de meldingsdatum van de GGD kunnen deze wel eens betrouwbaarder zijn dan de RIVM cijfers.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef Benny het volgende:
Ik kwam erachter dat er een aantal GGDs/Veiligheidsregio's een eigen lokale/regionale monitor of dashboard hebben. Waarin ze melden hoeveel testen er zijn afgenomen, hoeveel positief zijn getest en nog meer interessante informatie:
• Amsterdam-Amstelland
• Brabant-Noord (Volgt binnenkort)
• Brabant-Zuidoost
• Drenthe
• Flevoland
• Friesland
• Gelderland-Midden
• Gelderland-Zuid
• Gooi en Vechtstreek
• Groningen
• Haaglanden
• Hollands Midden
• IJsselland
• Kennemerland
• Limburg-Noord
• Midden- en West-Brabant
• Noord- en Oost-Gelderland
• Noord-Holland Noord
• Rotterdam-Rijnmond
• Twente
• Utrecht
• Zaanstreek-Waterland
• Zeeland
• Zuid-Holland Zuid
• Zuid-Limburg
Mocht ik er een hebben gemist. Laat het gerust weten.
Hoe lang denk je dat het nog duurt, voordat ze massaal beschikbaar zijn?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is nogal een groot verschil, ik denk ten eerste dat zo'n blaastest een hele ontlasting voor het testsysteem zou zijn. 75% minder PCR test hoeven te doen, betekent dat er veel meer getest kan worden. Ook zou je die blaastesten in een eerder stadium in kunnen zetten, op wijkniveau. Voel je je 's ochtends niet lekker dan ga je eerst naar de lokale blaastest. Is dat OK, dan is het OK, is het niet OK dan ga je naar een teststraat. Zoiets. Maar ik kan me voorstellen dat ze bij evenementen als festivals inderdaad ingezet gaan worden.
Hele maatschappij imo. Het is schandalig hoe traag er getest word de afgelopen tijd. Laat ze ze maar inzetten op de teststraten. Of wellicht prio richting risico groepen en mensen in de zorg/onderwijs. Eerst maar eens zorgen dat mensen sneller een uitslag hebben. Dan kan de samenleving weer wat meer op gang komen, die festivals komen dan vanzelf.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
Ja, iedereen mag elke mening hebben en ik ben zeker ook fan van het idee dat elke mening en insteek hier geplaatst kan worden. Op een gegeven moment, gaat iets wel verder dan slechts de mening en zeker conclusies en harde statements, zijn niet altijd meer een mening te noemen. Stel ik zeg hier elke dag dat je alleen besmet kunt raken van lichamelijk contact. Ik mag die mening hebben, dat is zo. En dan tover ik ergens een of ander bespottelijk grafiekje vandaan (voor alles is wel een grafiek te vinden) en dan zeg ik elke dag, 'je kunt toch alleen besmet raken van lichamelijk contact, dus deze maatregelen doen niets'.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Andere meningen zul je nou eenmaal tegenkomen op een forum. Mods hebben altijd geroepen dat juist zo belangrijk te vinden. Uiteindelijk hoef je het niet met iedereen eens te zijn hier
Als we zorgen dat de besmettingen laag zijn en blijven, dan kunnen al die festivals gewoon weer open.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hele maatschappij imo. Het is schandalig hoe traag er getest word de afgelopen tijd. Laat ze ze maar inzetten op de teststraten. Of wellicht prio richting risico groepen en mensen in de zorg/onderwijs. Eerst maar eens zorgen dat mensen sneller een uitslag hebben. Dan kan de samenleving weer wat meer op gang komen, die festivals komen dan vanzelf.
Er waren er honderden besteld, en die worden volgende maand al ingezet. Als ze de productie goed opzetten en kunnen opschalen dan zouden er in januari duizenden beschikbaar moeten zijn lijkt me. Maar het kan ook zijn dat er eerst aan het buitenland geleverd gaat worden om op kritieke punten in te zetten, of in landen met veel beperktere lab capaciteit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe lang denk je dat het nog duurt, voordat ze massaal beschikbaar zijn?
Zodra die testen betrouwbaar zijn en massaal verkrijgbaar dan denk ik inderdaad dat we heel snel corona onder controle krijgen. Even langs de kruidvat voor een paar testjes, voordat je naar werk gaat even snel testje doen en gaan. Daarnaast zou de overheid het product moeten subsidiëren zodat het ook betaalbaar wordt voor iedereen. Mooiste zou zelfs zijn dat iedereen een pakketje thuisgestuurd krijgt, dat lukte toch ook bij de introductie van de Euro, dat iedereen thuis zo'n pakketje kreeg.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:27 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik denk dat die sneltesten wel een gamechanger zullen gaan worden uiteindelijk.
Ik vind dit feitelijk een wijze postquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:33 schreef Mr.Sandman het volgende:
Menen dat alles een mening is is een mening.
dat is jouw mening.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:35 schreef Benny het volgende:
[..]
Ik vind dit feitelijk een wijze post
Gelukkig zijn mensen vrij om te geloven wat je wilt en om hun geloof uut te dragen binnen de grenzen van de wet en de regels van het platform.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, iedereen mag elke mening hebben en ik ben zeker ook fan van het idee dat elke mening en insteek hier geplaatst kan worden. Op een gegeven moment, gaat iets wel verder dan slechts de mening en zeker conclusies en harde statements, zijn niet altijd meer een mening te noemen. Stel ik zeg hier elke dag dat je alleen besmet kunt raken van lichamelijk contact. Ik mag die mening hebben, dat is zo. En dan tover ik ergens een of ander bespottelijk grafiekje vandaan (voor alles is wel een grafiek te vinden) en dan zeg ik elke dag, 'je kunt toch alleen besmet raken van lichamelijk contact, dus deze maatregelen doen niets'.
Ik mag die mening best hebben, en ik mag die mening dan ook best een keer of twee plaatsen, maar wat er in de praktijk gaat gebeuren is dat mensen gaan reageren, gaan zeggen: Nee, kijk, je interpreteert die grafiek verkeerd, of hier is een hele sloot tegenvoorbeelden van je stelling. Allemaal geplaatst vanuit de welwillendheid dat dit een forum is, waar je gewoon dingen kan zeggen en waar anderen dan op reageren.
En toch kom ik dan elke keer weer terug en dan ga ik elke keer weer zeggen dat je alleen via lichamelijk contact besmet kan raken, waarbij ik telkens dezelfde denkfouten of onvolledigheden herhaal en bewust de tegenvoorbeelden niet meeneem. Dan wordt het wel steeds kwalijker, in mijn (de schrijver) ogen. Je kunt namelijk wel besmet raken buiten lichamelijk contact om, en als ik de hele tijd erop blijf hameren dat dat niet kan, kan dat gevolgen hebben voor hoe serieus mensen afstand blijven houden, en hoe het virus ingedamd wordt.
Op een gegeven moment stopt mijn opmerking met het zijn van een mening, en wordt het meer een herhaalstukje vol bewuste verkeerde interpretaties. Zeker als ik niet in wil gaan op de talloze tegenvoorbeelden die je kunt vinden op mijn stelling, dan is het niet meer 'slechts een mening' maar dan probeer je moedwillig de boel te belazeren.
Ik denk persoonlijk dat een blaastest doen echt een gigantisch deel van de problemen bij teststraten en laboratoria op kan lossen. Laten we even voor 't gemak zeggen dat je 50% van de mensen naar huis kunt sturen omdat ze geen virus onder de leden hebben door die blaastest.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is nogal een groot verschil, ik denk ten eerste dat zo'n blaastest een hele ontlasting voor het testsysteem zou zijn. 75% minder PCR test hoeven te doen, betekent dat er veel meer getest kan worden. Ook zou je die blaastesten in een eerder stadium in kunnen zetten, op wijkniveau. Voel je je 's ochtends niet lekker dan ga je eerst naar de lokale blaastest. Is dat OK, dan is het OK, is het niet OK dan ga je naar een teststraat. Zoiets. Maar ik kan me voorstellen dat ze bij evenementen als festivals inderdaad ingezet gaan worden.
Gezien de kostprijs van die ademsneltest enkele euro's is volgens de maker moet zoiets thuis leveren mijn inziens geen enkel probleem zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:34 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Zodra die testen betrouwbaar zijn en massaal verkrijgbaar dan denk ik inderdaad dat we heel snel corona onder controle krijgen. Even langs de kruidvat voor een paar testjes, voordat je naar werk gaat even snel testje doen en gaan. Daarnaast zou de overheid het product moeten subsidiëren zodat het ook betaalbaar wordt voor iedereen. Mooiste zou zelfs zijn dat iedereen een pakketje thuisgestuurd krijgt, dat lukte toch ook bij de introductie van de Euro, dat iedereen thuis zo'n pakketje kreeg.
Geloof me, dat bedrijf van die ademanalyse heeft een pot met goud in handen, ik zag gisteren een presentatie ervan, dat apparaat is ook nog een zelflerend, dus waar het nu 3/4 kan herkennen kan dat nog wel eens verder opgaan lopen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er waren er honderden besteld, en die worden volgende maand al ingezet. Als ze de productie goed opzetten en kunnen opschalen dan zouden er in januari duizenden beschikbaar moeten zijn lijkt me. Maar het kan ook zijn dat er eerst aan het buitenland geleverd gaat worden om op kritieke punten in te zetten, of in landen met veel beperktere lab capaciteit.
Dat zou geweldig zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Gezien de kostprijs van die ademsneltest enkele euro's is volgens de maker moet zoiets thuis leveren mijn inziens geen enkel probleem zijn.
Daarnaast altijd goedkoper dan de tientallen miljarden die nieuwe lockdowns kosten.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Gezien de kostprijs van die ademsneltest enkele euro's is volgens de maker moet zoiets thuis leveren mijn inziens geen enkel probleem zijn.
Volgens de test die ze hebben gedaan is het zelfs nog beter; 75% kan naar huis zonder een regulierequote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat een blaastest doen echt een gigantisch deel van de problemen bij teststraten en laboratoria op kan lossen. Laten we even voor 't gemak zeggen dat je 50% van de mensen naar huis kunt sturen omdat ze geen virus onder de leden hebben door die blaastest.
Met de cijfers die er nu zijn houdt dat in dat je dan nog 120.000 tests moet doen ipv 240.000. Daarmee verklein je de vraag ontzettend.
Ja die paar euro komt voort uit het nieuwe mondstukje.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het gaat om 2000 extra mensen en niet iedereen met covid komt in het ziekenhuis.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Is hier iemand met corona? Ons zorgstelsel kan 2000 zieke mensen al amper aan en ik zie de situatie niet veel beter worden deze winter. Ik wil het graag nu te pakken krijgen, ipv over een maand wanneer het hele stelsel in is gestort.
Ik zou de test toch door een 'specialist' laten afnemen om eventueel misbruik te voorkomen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh is dat zo? Waar heb je dat gelezen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja die paar euro komt voort uit het nieuwe mondstukje.
Het apparaat zelf kost wel iets meer.
Maar dat is een eenmalige aanschaf. Straks liggen de gehele apparaten wellicht wel bij de drogist of BCC..quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik zal even de link opzoeken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh is dat zo? Waar heb je dat gelezen?
Hier ga je de mist in. Jij neemt de mogelijkheid niet mee dat de persoon in kwestie niet moedwillig de boel saboteert, maar dit echt gelooft, inclusief zijn (door jou bespottelijk genoemd) grafiekje. Dat jij je daar niets bij voor kunt stellen, betekent niet dat een ander het niet zo kan zien.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Op een gegeven moment stopt mijn opmerking met het zijn van een mening, en wordt het meer een herhaalstukje vol bewuste verkeerde interpretaties. Zeker als ik niet in wil gaan op de talloze tegenvoorbeelden die je kunt vinden op mijn stelling, dan is het niet meer 'slechts een mening' maar dan probeer je moedwillig de boel te belazeren.
Maar heb je het Chinese virus?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het gaat om 2000 extra mensen en niet iedereen met covid komt in het ziekenhuis.
Ik snap je. Maar uiteindelijk denk ik dat iedereen beseft dat dit, met alle respect naar FOK toe, slechts FOK is. We zijn geen van allen virologen. Iedereen kan wel een beetje raden welke meningen ook echt onderbouwd worden. Ik zie zo vaak meningen waar ik het niet mee eens ben. Ik ga de discussie aan, maar vragen of die andere mening maar even verwijderd kan worden vind ik te ver gaan. Als het echt onzin is reageer ik gewoon niet meer. Iedereen zal hier cijfers anders interpreteren. Iedereen heeft een andere kijk op situaties. Maar als ik onderbouwde bewezen statements wil vinden zal ik niet snel op FOK gaan kijken. Nogmaals met alle respect, want er worden hier wel degelijk mooie discussies gevoerdquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, iedereen mag elke mening hebben en ik ben zeker ook fan van het idee dat elke mening en insteek hier geplaatst kan worden. Op een gegeven moment, gaat iets wel verder dan slechts de mening en zeker conclusies en harde statements, zijn niet altijd meer een mening te noemen. Stel ik zeg hier elke dag dat je alleen besmet kunt raken van lichamelijk contact. Ik mag die mening hebben, dat is zo. En dan tover ik ergens een of ander bespottelijk grafiekje vandaan (voor alles is wel een grafiek te vinden) en dan zeg ik elke dag, 'je kunt toch alleen besmet raken van lichamelijk contact, dus deze maatregelen doen niets'.
Ik mag die mening best hebben, en ik mag die mening dan ook best een keer of twee plaatsen, maar wat er in de praktijk gaat gebeuren is dat mensen gaan reageren, gaan zeggen: Nee, kijk, je interpreteert die grafiek verkeerd, of hier is een hele sloot tegenvoorbeelden van je stelling. Allemaal geplaatst vanuit de welwillendheid dat dit een forum is, waar je gewoon dingen kan zeggen en waar anderen dan op reageren.
En toch kom ik dan elke keer weer terug en dan ga ik elke keer weer zeggen dat je alleen via lichamelijk contact besmet kan raken, waarbij ik telkens dezelfde denkfouten of onvolledigheden herhaal en bewust de tegenvoorbeelden niet meeneem. Dan wordt het wel steeds kwalijker, in mijn (de schrijver) ogen. Je kunt namelijk wel besmet raken buiten lichamelijk contact om, en als ik de hele tijd erop blijf hameren dat dat niet kan, kan dat gevolgen hebben voor hoe serieus mensen afstand blijven houden, en hoe het virus ingedamd wordt.
NL heeft (onder Wouter Bos geloof ik) een pot geld om te investeren. Dit is nou zo'n bedrijf waar je als overheid achter moet gaan staan, al het risico overnemen en ze helpen om te schalen tot in het oneindige. Contacten leggen om productielijnen te bouwen, financiële ondersteuning, ga zo maar door.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Geloof me, dat bedrijf van die ademanalyse heeft een pot met goud in handen, ik zag gisteren een presentatie ervan, dat apparaat is ook nog een zelflerend, dus waar het nu 3/4 kan herkennen kan dat nog wel eens verder opgaan lopen.
Ik denk dat ze daar zo hard ze kunnen aan het produceren gaan, want heel de wereld wil dit apparaten natuurlijk.
Al zou ik wel hopen dat ze klein beetje patriotisch ingesteld zijn, en Nederland voorrang geven op alle bestellingen
Het testen kost een paar euro, maar het apparaat zal wel een stuk duurder zijn, de sensoren die de luchtdeeltjes op moeten pikken moeten heel gevoelig zijn. Lijkt me niet dat dat voor een paar euro's te maken is.quote:
Vandaar dat ik nooit antwoord krijg!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb bv een hele lijst van users waar ik nooit meer op reageer
Dat geloof ik ook, en van mij mogen ze er goed aan verdienen ook als ze inderdaad zo goed zijn. Mooie ontwikkeling.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Geloof me, dat bedrijf van die ademanalyse heeft een pot met goud in handen, ik zag gisteren een presentatie ervan, dat apparaat is ook nog een zelflerend, dus waar het nu 3/4 kan herkennen kan dat nog wel eens verder opgaan lopen.
Ik denk dat ze daar zo hard ze kunnen aan het produceren gaan, want heel de wereld wil dit apparaten natuurlijk.
Al zou ik wel hopen dat ze klein beetje patriotisch ingesteld zijn, en Nederland voorrang geven op alle bestellingen
https://www.volkskrant.nl(...)ng-brengen~b9c1ce13/quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh is dat zo? Waar heb je dat gelezen?
Het apparaat detecteert virusdeeltjes, maar niet welke. Het is dus wel logisch aan te nemen dat meer dan 25% van de mensen die erheen gaan klachten hebben die door een virus komen, of het nou Rhino, Influenza of Covid is. Als 75% zonder reguliere test naar huis kan, hebben ze echt goud in handen, want dan zou het nagenoeg alleen Covid detecteren, wat het volgens hun berichten niet deed.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Volgens de test die ze hebben gedaan is het zelfs nog beter; 75% kan naar huis zonder een reguliere
Dit was mijn bron:quote:
https://www.volkskrant.nl(...)ng-brengen~b9c1ce13/quote:Bij elkaar duurt de test driekwart minuut: ongeveer een halve minuut in het apparaat ademen, en een paar seconden wachten op de uitslag. Daarna kan het blaasapparaat na desinfectie en vervanging van het mondstukje en filter opnieuw worden gebruikt. Een test kost enkele euro’s, stelt De Vries.
Ik zou zo'n ding echt accuut aanschaffenquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat zou dan wel lastiger zijn om ze in te zetten bij festivals ofzo, als ze asymptomatische gevallen niet goed op kunnen pikken. Maar er wordt gezegd dat ze zelflerend zijn, dus hopelijk kan dat ook over een paar maanden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:42 schreef _serial_ het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ng-brengen~b9c1ce13/
Je mag ook geen alcohol van te voren drinken, dan gaat het ook mis
Lijkt mij niet z'n hele ingewikkelde opgaven op dat als voorwaarde te stellen.
Ook moeten ze nog iets meer onderzoek doen naar asymptomatische gevallen, maar die komen nu ook al niet vaak naar de teststraat kennelijk.
Dat weten ze nog niet voldoende, maar ik verwacht dat vrij snel kan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zou dan wel lastiger zijn om ze in te zetten bij festivals ofzo, als ze asymptomatische gevallen niet goed op kunnen pikken. Maar er wordt gezegd dat ze zelflerend zijn, dus hopelijk kan dat ook over een paar maanden.
Dit zou ook geweldig zijn om pro-actief te gaan testen op gegeven moment. Een representatieve sample van de bevolking pakken, die uitnodigen voor een test en even laten blazen. Clusters die nog onder de radar zijn kun je daar perfect mee vinden. Dat doe je dan elke week, of elke 2 weken om te kijken hoe het gaat.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:42 schreef _serial_ het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ng-brengen~b9c1ce13/
Je mag ook geen alcohol van te voren drinken, dan gaat het ook mis
Lijkt mij niet z'n hele ingewikkelde opgaven op dat als voorwaarde te stellen.
Ook moeten ze nog iets meer onderzoek doen naar asymptomatische gevallen, maar die komen nu ook al niet vaak naar de teststraat kennelijk.
In het sneltest topic zei ik al; als het mogelijk zou zijn ieder huis zo'n ding te geven, heb je gewoon dagelijks (want testen zijn aangesloten op cloud, volgens mij doet de cloud zelfs de analyse) een realistisch beeld van de aanwezigheid (of juist afwezigheid) van corona in je land.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dit zou ook geweldig zijn om pro-actief te gaan testen op gegeven moment. Een representatieve sample van de bevolking pakken, die uitnodigen voor een test en even laten blazen. Clusters die nog onder de radar zijn kun je daar perfect mee vinden. Dat doe je dan elke week, of elke 2 weken om te kijken hoe het gaat.
En daarbij, de drempel om kinderen te testen gaat ermee ook ontzettend omlaag. Mijn dochter is getest omdat zij de enige was met symptomen en ze dachten dat ze er ziek van aan 't worden was, maar ik heb flink wat overtuiging nodig gehad om haar te laten testen. Denk dat dat voor veel ouders zo geldt, zeker met jonge kinderen.
ik wil best zon apparaat kopen en dan in onze carport een testlocatie opzetten, certificaatje erbijquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Jij staat niet op mijn lijstje, maar oude reacties reageer ik nooit meer op.quote:
Het apparaat detecteert niet de virusdeeltjes zelf, maar doet een analyse van de chemische samenstelling van adem. Bij zieke personen zitten daar bepaalde organische verbindingen in die een vingerafdruk vormen van een bepaalde ziekte en ook covid-19 heeft zo'n specifieke vingerafdruk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het apparaat detecteert virusdeeltjes, maar niet welke. Het is dus wel logisch aan te nemen dat meer dan 25% van de mensen die erheen gaan klachten hebben die door een virus komen, of het nou Rhino, Influenza of Covid is. Als 75% zonder reguliere test naar huis kan, hebben ze echt goud in handen, want dan zou het nagenoeg alleen Covid detecteren, wat het volgens hun berichten niet deed.
Het had te maken met virusdeeltjes in je adem die detecteerbaar zijn, volgens mij net als honden die Covid konden ruiken in sommige landen het verhaal was.
Welk land dan?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Polen doet ook gezellig mee:
[ twitter ]
Serieus, gaat er 1 land in Europa nog wel goed momenteel?
Geen één land dat echt stabiel is of daalt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Nope. Daarom minder globalisatie, meer concentreren op het eigen land en daar genieten van onze leventjesquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Zweden is één van de weinige landen die de grenzen volledig open heeft.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:58 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Nope. Daarom minder globalisatie, meer concentreren op het eigen land en daar genieten van onze leventjes
Net als Nederland ook gewoon positief percentage van rond de 15% momenteel en dat zie je dus in meerdere landen geleidelijk toenemen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
like, hoe dan? Moet toch wel ook gewoon aan flink meer testen liggen? Zelfs voor corona is dit TE exponentieel.
Maar komen er daadwerkelijk mensen binnen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Zweden is één van de weinige landen die de grenzen volledig open heeft.
Iedereen komt er in zonder controle.
Toch heeft Zweden het virus aardig in de tang.
Ja.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar komen er daadwerkelijk mensen binnen?
Ja? Kan me bijna niet voorstellen dat er veel toerisme is nu. Sowieso is Schengen (dus ook zweden) toch gesloten voor bepaalde landen nu?)quote:
M'n vader z'n verblijven zijn al het hele jaar volledig volgeboekt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja? Kan me bijna niet voorstellen dat er veel toerisme is nu. Sowieso is Schengen (dus ook zweden) toch gesloten voor bepaalde landen nu?)
onze grenzen zijn nooit "gesloten" geweest en nooit controle en/of quarantainequote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
EDIT: in groot contrast. Finland had de grenzen hermetisch gesloten. Volgens mij kwam je alleen nog Finland in als je uit noord-Noorwegen kwam. Toch stijgt het in Finland momenteel weer aanzienlijk.
Oa voor de VS toch?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:05 schreef Predator40 het volgende:
[..]
onze grenzen zijn nooit gesloten geweest en nooit controle en/of quarantaine
Eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:05 schreef Predator40 het volgende:
[..]
onze grenzen zijn nooit gesloten geweest en nooit controle en/of quarantaine
https://www.thelocal.se/2(...)en-timeline-part-twoquote:"Try to work from home, don't join after-work drinks, the major message is to avoid social occasions. It's there that we clearly see where the increase [in infection] is happening," said state epidemiologist Anders Tegnell.
Toeristen kunnen ook zonder problemen landen en door de douane.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:05 schreef Predator40 het volgende:
[..]
onze grenzen zijn nooit "gesloten" geweest en nooit controle en/of quarantaine
alleen toeristen komen er nu niet in via schiphol ?!
Daarom noemen ze het toch ook flatten the curve. in zweden zijn alle doden en zieken in 1x gekomen, in Finland meer verspreid.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
EDIT: in groot contrast. Finland had de grenzen hermetisch gesloten. Volgens mij kwam je alleen nog Finland in als je uit noord-Noorwegen kwam. Toch stijgt het in Finland momenteel weer aanzienlijk.
dus nederland is ook compleet open, zonder enige voorkoming van.....aangezien 99.9% schijt heeft aan een adviesquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toeristen kunnen ook zonder problemen landen en door de douane.
Met dat laatste ben ik het wel eens. Beter optimisme dan pessimisme.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:01 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee idd, gewoon wel lekker depressief blijven mokken met zn allen.
In deze tijd is elk positief puntje meegenomen. I'll take it!
Voor het overgrote deel van de landen wel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dus nederland is ook compleet open, zonder enige voorkoming van.....aangezien 99.9% schijt heeft aan een advies
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Je vergeet Tsjechië.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.
Zo gaat het met de doden - ook overal stijgend, maar in andere volgorde van heftigheid:
[ afbeelding ]
Want?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.
Want ik denk dat de geregistreerde covid-doden per land niet goed met elkaar te vergelijken zijn.quote:
Hier nog een deel van deze landen, met een iets ingekorte tijdschaal, en dan logaritmisch - we hebben immers te maken met exponentiële groei - zodat je de beweging in Duitsland en Italië beter kunt zien:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.
Zo gaat het met de doden - ook overal stijgend, maar in andere volgorde van heftigheid:
[ afbeelding ]
Zonder globalisatie valt er weinig te genieten tenzij je graag bloembollen eet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:58 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Nope. Daarom minder globalisatie, meer concentreren op het eigen land en daar genieten van onze leventjes
En dat zou zo zijn omdat?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Want ik denk dat de geregistreerde covid-doden per land niet goed met elkaar te vergelijken zijn.
2 weken geleden was er al data dat in de grafieken er +-40 als overleden aan covid19 stonden terwijl de oversterfte op 200 over het gemiddelde lag dus de oversterfte lag toen 5x zo hoog.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.
Oh dat is nog beter. Ik hoorde eerder deze week op de radio dat het een soort 'abnormale' ademuitstoot kon detecteren (wat een indicatie van een virusinfectie was), maar niet dat het daadwerkelijk kon detecteren dat/of het Covid was. Dank voor die aanvulling!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het apparaat detecteert niet de virusdeeltjes zelf, maar doet een analyse van de chemische samenstelling van adem. Bij zieke personen zitten daar bepaalde organische verbindingen in die een vingerafdruk vormen van een bepaalde ziekte en ook covid-19 heeft zo'n specifieke vingerafdruk.
Omdat het ook wel een beetje appels met peren vergelijken is. Zo zit een gemeente met bijv. 25.000 inwoners en een handjevol besmettingen meteen boven de signaalwaarde. Terwijl die als het ware gewoon gezinsleden kunnen zijn. Dat is op lokaal niveau. Maar trek dat eens breder met het aantal inwoners per land / regio dan kun je ook je vraagtekens hebben met de maatstaaf. Laat staan de methodes, want de een is veel consistenter in het testen/melden dan een ander. Ook dat verschil zie je al in hoe de verschillende regio's hier in Nederland melding maken van cijfers die zijn gemeten. Waar regio X de boel goed op orde heeft, heeft Y misschien wel achterstallige administratie. Die piek van Polen waar het net over ging... Dat is namelijk wiskundig ook volkomen onlogisch.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die overleden aan Covid die vertraging heeft is logisch, dat komt gewoon doordat die gegevens laat bij de GGD zijn, en dus ook pas laat doorgegeven kunnen worden. De oversterfte in week 40 en 41 lag op rond de 150:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:32 schreef Predator40 het volgende:
[..]
2 weken geleden was er al data dat in de grafieken er +-40 als overleden aan covid19 stonden terwijl de oversterfte op 200 over het gemiddelde lag dus de oversterfte lag toen 5x zo hoog.
en er werd ook bij vermeld dat het waarschijnlijk door covid19 kwam omdat niet iedereen getest is/word.
Dus tussen week 19 en week 40 was er (iets) van een ondersterfte zichtbaar. Week 33 en 34 waren een uitzondering gedurende de hittegolf, maar dat is 20 weken aan minder overlijdens dan normaal.quote:Met uitzondering van een verhoogde sterfte in week 33 en 34 tijdens de hittegolf, was de sterfte sinds week 19 gemiddeld wat lager dan wat verwacht werd als er geen corona-epidemie was geweest. Daarvoor was de sterfte negen weken verhoogd als gevolg van de corona-epidemie. Tijdens de eerste golf van de corona-epidemie overleden 10 duizend mensen bij wie vastgestelde of vermoedelijke COVID-19 de doodsoorzaak was.
Voor week 41 zijn vanuit de GGD’s 109 in het laboratorium bevestigde COVID-19-patiënten als overleden gemeld aan het RIVM (stand 13 oktober). In week 39 was het aantal 81 en in week 40 101. Omdat mogelijk niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen en de registratie soms wat langer duurt, zullen de werkelijke aantallen overleden COVID-19 patiënten in Nederland waarschijnlijk hoger zijn.
Omdat er nogal grote verschillen zijn tussen het verschil in oversterfte en covid-doden per land, wat erop duidt dat de registratie van covid-doden niet in elk land even uniform is.quote:
Het is inderdaad zo dat het testbeleid ook verschilt per land, en dat het daarom moeilijk is het om het precies te vergelijken. Zoals altijd heb je meer aan trends dan aan exacte getallen. Maar ik denk dat inmiddels het testbeleid, zeker in West-Europa, wel naar elkaar toe is gegroeid de afgelopen maanden en het daarom nu meer op een lijn is dan eerder dit jaar.quote:Waarom zouden de willekeurige hoeveelheden tests die elke week in elk ander land in wisselende aantallen worden afgenomen dan dichter bij de oversterfte doden zitten? Waar baseer je dat op?
Valt wel mee toch hoe heftig dit is vergeleken met andere landen? Een factor 1,5 per 4 dagen, als ik de laatste 10 dagen zo bekijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
like, hoe dan? Moet toch wel ook gewoon aan flink meer testen liggen? Zelfs voor corona is dit TE exponentieel.
Polen is ook het testen ook aan het opschalen, dus een deel kan ook liggen aan meer cases die gevonden worden:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Maar niet elke oversterfte is veroorzaakt door corona, dus daar moet je sowieso nog voorzichtig mee zijn. Zelfs in het voorjaar toen veel mensen niet getest werden, werden de meeste doden ook nog direct geregistreerd als coronadode, de verhouding geregistreerd/gemist zal nu nog wel positiever zijn nu er veel meer getest wordt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat er nogal grote verschillen zijn tussen het verschil in oversterfte en covid-doden per land, wat erop duidt dat de registratie van covid-doden niet in elk land even uniform is.
Maar in de grafiek staan ook niet West-Europese landen...quote:Het is inderdaad zo dat het testbeleid ook verschilt per land, en dat het daarom moeilijk is het om het precies te vergelijken. Zoals altijd heb je meer aan trends dan aan exacte getallen. Maar ik denk dat inmiddels het testbeleid, zeker in West-Europa, wel naar elkaar toe is gegroeid de afgelopen maanden en het daarom nu meer op een lijn is dan eerder dit jaar.
Als het apparaat de "covid-19 vingerafdruk" niet detecteert, is het vrijwel zeker dat je niet ziek bent want dan duidt niets in de samenstelling van de moleculen in je adem erop dat je ziek bent. Als het de vingerafdruk wel detecteert zal daar toch altijd een bepaalde onzekerheidsmarge aan zitten ("het kan covid zijn maar hoeft niet persé zo te zijn"). Het resultaat van de test is dan onbepaald en dan moet er een andere test volgen bijv. een antigenen (snel)test of PCR-test.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh dat is nog beter. Ik hoorde eerder deze week op de radio dat het een soort 'abnormale' ademuitstoot kon detecteren (wat een indicatie van een virusinfectie was), maar niet dat het daadwerkelijk kon detecteren dat/of het Covid was. Dank voor die aanvulling!
In lockdown?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 13:03 schreef Jazeg het volgende:
Hey jongens waar is @:hooibaal eigenlijk gebleven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |