Daarom noemen ze het toch ook flatten the curve. in zweden zijn alle doden en zieken in 1x gekomen, in Finland meer verspreid.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Zweden is één van de weinige landen die de grenzen volledig open heeft.
Iedereen komt er in zonder controle.
Toch heeft Zweden het virus aardig in de tang.
EDIT: in groot contrast. Finland had de grenzen hermetisch gesloten. Volgens mij kwam je alleen nog Finland in als je uit noord-Noorwegen kwam. Toch stijgt het in Finland momenteel weer aanzienlijk.
dus nederland is ook compleet open, zonder enige voorkoming van.....aangezien 99.9% schijt heeft aan een adviesquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toeristen kunnen ook zonder problemen landen en door de douane.
Met dat laatste ben ik het wel eens. Beter optimisme dan pessimisme.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:01 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee idd, gewoon wel lekker depressief blijven mokken met zn allen.
In deze tijd is elk positief puntje meegenomen. I'll take it!
Voor het overgrote deel van de landen wel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dus nederland is ook compleet open, zonder enige voorkoming van.....aangezien 99.9% schijt heeft aan een advies
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Serieus, gaat er 1 land in Europa nog wel goed momenteel?
Je vergeet Tsjechië.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat overal omhoog, maar de verschillen zijn wel groot, hoor.
[ afbeelding ]
Bron: ourworldindata.org
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.
Zo gaat het met de doden - ook overal stijgend, maar in andere volgorde van heftigheid:
[ afbeelding ]
Want?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.
Want ik denk dat de geregistreerde covid-doden per land niet goed met elkaar te vergelijken zijn.quote:
Hier nog een deel van deze landen, met een iets ingekorte tijdschaal, en dan logaritmisch - we hebben immers te maken met exponentiële groei - zodat je de beweging in Duitsland en Italië beter kunt zien:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind cases tussen verschillende landen en over in verschillende maanden al behoorlijk onvergelijkbaar.
Zo gaat het met de doden - ook overal stijgend, maar in andere volgorde van heftigheid:
[ afbeelding ]
Zonder globalisatie valt er weinig te genieten tenzij je graag bloembollen eet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:58 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Nope. Daarom minder globalisatie, meer concentreren op het eigen land en daar genieten van onze leventjes
En dat zou zo zijn omdat?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Want ik denk dat de geregistreerde covid-doden per land niet goed met elkaar te vergelijken zijn.
2 weken geleden was er al data dat in de grafieken er +-40 als overleden aan covid19 stonden terwijl de oversterfte op 200 over het gemiddelde lag dus de oversterfte lag toen 5x zo hoog.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat als je de oversterfte hierin meeneemt, het meer lijkt op het cases-grafiekje.
Oh dat is nog beter. Ik hoorde eerder deze week op de radio dat het een soort 'abnormale' ademuitstoot kon detecteren (wat een indicatie van een virusinfectie was), maar niet dat het daadwerkelijk kon detecteren dat/of het Covid was. Dank voor die aanvulling!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het apparaat detecteert niet de virusdeeltjes zelf, maar doet een analyse van de chemische samenstelling van adem. Bij zieke personen zitten daar bepaalde organische verbindingen in die een vingerafdruk vormen van een bepaalde ziekte en ook covid-19 heeft zo'n specifieke vingerafdruk.
Omdat het ook wel een beetje appels met peren vergelijken is. Zo zit een gemeente met bijv. 25.000 inwoners en een handjevol besmettingen meteen boven de signaalwaarde. Terwijl die als het ware gewoon gezinsleden kunnen zijn. Dat is op lokaal niveau. Maar trek dat eens breder met het aantal inwoners per land / regio dan kun je ook je vraagtekens hebben met de maatstaaf. Laat staan de methodes, want de een is veel consistenter in het testen/melden dan een ander. Ook dat verschil zie je al in hoe de verschillende regio's hier in Nederland melding maken van cijfers die zijn gemeten. Waar regio X de boel goed op orde heeft, heeft Y misschien wel achterstallige administratie. Die piek van Polen waar het net over ging... Dat is namelijk wiskundig ook volkomen onlogisch.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die overleden aan Covid die vertraging heeft is logisch, dat komt gewoon doordat die gegevens laat bij de GGD zijn, en dus ook pas laat doorgegeven kunnen worden. De oversterfte in week 40 en 41 lag op rond de 150:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:32 schreef Predator40 het volgende:
[..]
2 weken geleden was er al data dat in de grafieken er +-40 als overleden aan covid19 stonden terwijl de oversterfte op 200 over het gemiddelde lag dus de oversterfte lag toen 5x zo hoog.
en er werd ook bij vermeld dat het waarschijnlijk door covid19 kwam omdat niet iedereen getest is/word.
Dus tussen week 19 en week 40 was er (iets) van een ondersterfte zichtbaar. Week 33 en 34 waren een uitzondering gedurende de hittegolf, maar dat is 20 weken aan minder overlijdens dan normaal.quote:Met uitzondering van een verhoogde sterfte in week 33 en 34 tijdens de hittegolf, was de sterfte sinds week 19 gemiddeld wat lager dan wat verwacht werd als er geen corona-epidemie was geweest. Daarvoor was de sterfte negen weken verhoogd als gevolg van de corona-epidemie. Tijdens de eerste golf van de corona-epidemie overleden 10 duizend mensen bij wie vastgestelde of vermoedelijke COVID-19 de doodsoorzaak was.
Voor week 41 zijn vanuit de GGD’s 109 in het laboratorium bevestigde COVID-19-patiënten als overleden gemeld aan het RIVM (stand 13 oktober). In week 39 was het aantal 81 en in week 40 101. Omdat mogelijk niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen en de registratie soms wat langer duurt, zullen de werkelijke aantallen overleden COVID-19 patiënten in Nederland waarschijnlijk hoger zijn.
Omdat er nogal grote verschillen zijn tussen het verschil in oversterfte en covid-doden per land, wat erop duidt dat de registratie van covid-doden niet in elk land even uniform is.quote:
Het is inderdaad zo dat het testbeleid ook verschilt per land, en dat het daarom moeilijk is het om het precies te vergelijken. Zoals altijd heb je meer aan trends dan aan exacte getallen. Maar ik denk dat inmiddels het testbeleid, zeker in West-Europa, wel naar elkaar toe is gegroeid de afgelopen maanden en het daarom nu meer op een lijn is dan eerder dit jaar.quote:Waarom zouden de willekeurige hoeveelheden tests die elke week in elk ander land in wisselende aantallen worden afgenomen dan dichter bij de oversterfte doden zitten? Waar baseer je dat op?
Valt wel mee toch hoe heftig dit is vergeleken met andere landen? Een factor 1,5 per 4 dagen, als ik de laatste 10 dagen zo bekijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
like, hoe dan? Moet toch wel ook gewoon aan flink meer testen liggen? Zelfs voor corona is dit TE exponentieel.
Polen is ook het testen ook aan het opschalen, dus een deel kan ook liggen aan meer cases die gevonden worden:quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
like, hoe dan? Moet toch wel ook gewoon aan flink meer testen liggen? Zelfs voor corona is dit TE exponentieel.
Maar niet elke oversterfte is veroorzaakt door corona, dus daar moet je sowieso nog voorzichtig mee zijn. Zelfs in het voorjaar toen veel mensen niet getest werden, werden de meeste doden ook nog direct geregistreerd als coronadode, de verhouding geregistreerd/gemist zal nu nog wel positiever zijn nu er veel meer getest wordt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat er nogal grote verschillen zijn tussen het verschil in oversterfte en covid-doden per land, wat erop duidt dat de registratie van covid-doden niet in elk land even uniform is.
Maar in de grafiek staan ook niet West-Europese landen...quote:Het is inderdaad zo dat het testbeleid ook verschilt per land, en dat het daarom moeilijk is het om het precies te vergelijken. Zoals altijd heb je meer aan trends dan aan exacte getallen. Maar ik denk dat inmiddels het testbeleid, zeker in West-Europa, wel naar elkaar toe is gegroeid de afgelopen maanden en het daarom nu meer op een lijn is dan eerder dit jaar.
Als het apparaat de "covid-19 vingerafdruk" niet detecteert, is het vrijwel zeker dat je niet ziek bent want dan duidt niets in de samenstelling van de moleculen in je adem erop dat je ziek bent. Als het de vingerafdruk wel detecteert zal daar toch altijd een bepaalde onzekerheidsmarge aan zitten ("het kan covid zijn maar hoeft niet persé zo te zijn"). Het resultaat van de test is dan onbepaald en dan moet er een andere test volgen bijv. een antigenen (snel)test of PCR-test.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 12:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh dat is nog beter. Ik hoorde eerder deze week op de radio dat het een soort 'abnormale' ademuitstoot kon detecteren (wat een indicatie van een virusinfectie was), maar niet dat het daadwerkelijk kon detecteren dat/of het Covid was. Dank voor die aanvulling!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |