derLudolf | donderdag 27 augustus 2020 @ 22:11 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden | |
Vonkenboer | donderdag 27 augustus 2020 @ 22:29 |
Nee, opzich niet. Maar op een lasdoos mag je zo'n beetje zes kabelinvoeren tegelijk gebruiken. Dan was die tweede doos in feiten niet nodig geweest. Je hoeft ze niet af te kitten, zeker niet als ze zoals bij jou deels onder de overkapping hangen. Ik suggereer alleen dat ik ze in het verleden al eens af heb gekit wanneer ik twijfelde aan de spatwaterdichtheid | |
kalinhos | donderdag 27 augustus 2020 @ 23:50 |
Zeker, maar ik had na die post geen tijd meer dus kdacht dat doe ik morgenochtend ff | |
Vonkenboer | vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:25 |
Inmiddels kunnen we hier gewoon verder | |
wootahH | vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:43 |
Ik zag laatst dat ik bij een deel van t huis een kier heb tussen een balk en het dak. Moet ik hier iemand naar laten kijken of kan ik dit gewoon zelf dichtkitten? | |
Vonkenboer | vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:21 |
Ik zou dan eerder kijken naar iets van pur oid. is het op een bergzolder ofzo ? | |
FranticDJ | vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:24 |
Welk deel van het dak zit het? | |
wootahH | vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:40 |
Het is op zolder. Schuin aflopend dak. Wel afgewerkt met Schotten dus die foto was achter de Schotten voor wat opslag. Er staat wel een dakkapel boven dit deel, mogelijk heeft dat er nog mee te maken dat aan deze kant een kier is ontstaan. Ter illustratie (gevonden op google) | |
FranticDJ | vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:41 |
Dicht purren | |
archito | zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:51 |
Wat vinden jullie de fijnste plamuur om houtrot te repareren? Ik heb nu Den Braven Zwaluw 2-componenten epoxy gebruikt. Werkt wel prima en is niet duur, maar vroeg me af of iemand misschien nog tips heeft? [ Bericht 0% gewijzigd door archito op 29-08-2020 18:24:32 ] | |
bleiblei | zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:16 |
Voor binnen vind ik dat topspul qua plamuur. Voor buiten zou ik 2-componenten epoxy gebruiken. | |
archito | zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:25 |
Deze bedoel ik: https://www.verfwebwinkel(...)paratiemassa-2k.html Dat is toch 2-componenten epoxy? | |
bleiblei | zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:56 |
Weet ik, die gebruik ik ook voor binnen. Maar volgens mij is dat geen epoxy. | |
archito | zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:18 |
Volgens de omschrijving op de website en het blik zelf wel. Bestanddeel A is epoxy, deel B is curing agent. Welke epoxy gebruik jij voor buiten? Ben vandaag aan het rommelen gegaan met de erker want die bleek rotter dan gedacht. | |
bleiblei | zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:24 |
Dan ist epoxy . Buitenboel laten we doen door een schilder en die gebruikt 2-componenten spul uit een speciale plamuurkitding. Droogt gelig transparant op. Die plamuur is uiteindelijk veel harder, droogt op een manier dat je er nog een beetje mee kan boetseren tijdens het drogen en heeft ook een soort van verbindend (lijmend) vermogen. Heeft wel wat weg van de epoxy die ze gebruiken met blauwe kleurstof of van die hippe riviertafels mee te maken. | |
archito | zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:30 |
Ah ja, dat gele transparante ken ik wel. Waarschijnlijk iets van repair care o.i.d. Den Braven wordt gezien als goedkoop alternatief voor de dure pro epoxys, maar was benieuwd naar de ervaring van anderen. Die transparante gele ziet er op filmpjes minder kleverig uit waardoor je het beter kan smeren/boetseren. | |
Puala | zondag 30 augustus 2020 @ 13:01 |
Mijn huis had een open haard, maar die is er uit en toen is ook het rookkanaal gesneuveld. Er is nu een schoorsteen waar niets in zit en een doorvoer naar het dak. Weet er iemand wat ik er in moet maken om er uiteindelijk een kachel in te kunnen zetten? | |
Vonkenboer | zondag 30 augustus 2020 @ 13:20 |
Kan dat niet met zo'n flexibele rvs buis ? | |
kanovinnie | zondag 30 augustus 2020 @ 13:55 |
Ik wil een stalen koker (40x40) aan mijn buitenmuur (metselwerk) bevestigen. Het idee is om een gat door te boren, en daarna door 1 kant van de balk het gat te vergroten. Dan een gaatje in de muur boren, een plug in de muur slaan/drukken en de boel vastschroeven, wat kan door het grotere gat wat in de balk zit. Maarrrr. Iemand die ik ken begon erover dat ik het beste een chemisch anker kan gebruiken. Of een slagplug. En los daarvan kan ik ook nog een keilbout gebruiken. Ik heb dus 4 opties: Gewone schroef+plug Chemisch anker (maar dat lijkt me wat omslachtig) Slagplug Keilbout. Uiteindelijk komt er in de zomer een zonnedoek aan te hangen, dus het moet wel wat kunnen hebben. Heeft iemand hier er wat nuttigs over te zeggen? | |
Oledanmaarweer | zondag 30 augustus 2020 @ 14:14 |
(slag)pluggen zijn beter in dwarskrachten opvangen dan trekkrachten. Zonnedoek lijkt me meer een trekkracht uit te oefenen. Blijft over chemisch of keilbout. Heb je een goeie steen die niet te dicht aan de rand zit (bijvoorbeeld net onder je dakgoot) keilbout gebruiken. Keilbout bouwt nl bij aandraaien door de wigvorm spanning in de steen op. Chemisch anker als het echt vast moet, hoeft niet eens zo duur te zijn. (https://www.hornbach.nl/s(...)rtikeloverzicht.html ) | |
kanovinnie | zondag 30 augustus 2020 @ 14:33 |
Oja dat valt eigenlijk nog wel mee. Dus gewoon een gat boren, wat van dat spul erin spuiten en een draadeind erin duwen? Keilbout kan opzich ook nog wel, ik ga in de derde steen van boven boren volgens mij. En aan zo'n tube heb ik wel genoeg voor 12 gaten denk ik? | |
Oledanmaarweer | zondag 30 augustus 2020 @ 18:25 |
verbruik zal zijn bij gat 20mm (waarschijnlijk te groot) en draadeind M8 en 8 cm diep. pi(1^2-0,4^2)x8 - 21ml. Tube is 280ml dus 13 gaten. Waarom pak je trouwens geen aluminium koker? 40x40x4 lijkt me sterk zat. Als je deze gemoffeld besteld heb je er ook geen onderhoud meer aan. | |
Makrolon | zondag 30 augustus 2020 @ 22:45 |
Een keilbout of chemisch anker lijkt me rijkelijk overdreven... Ik zou m vast zetten met m8 houtdraadbouten in 10 of 12mm pluggen in de muur. Ik zet hele houten overkappingen vast met deze combinatie aan de muur en er is er is er nog nooit een los gekomen. | |
archito | maandag 31 augustus 2020 @ 23:27 |
De dorpels (liggende delen) van mijn kozijnen aan de zuidkant vertonen scheuren. De erker was zelfs deels rot. Ik lees op internet dat dat vaak komt door vocht in het hout. Zou dat kunnen komen doordat een hobbyist in het verleden de rand tussen kozijndorpel en stenen dorpel heeft afgekit? Precies daar scheurde de verf ook. Ik twijfel nu over de juiste aanpak. Ik heb op de nieuwe kozijnen sikkens rubbol XD gedaan en heb daar ook al de grondverf voor in huis voor het herstellen van de oude kozijnen. Ik ben alleen bang dat het dan volgend jaar weer scheurt. Is het een idee om schakelverf op de dorpels te doen maar de rest gewoon Rubbol XD? Andere optie is om het nu alleen 2x in de grondverf te zetten en in het voorjaar af te lakken? De verf is verder nog goed, dus niet zoveel zin om alles opnieuw op te zetten. | |
spinazieruiker | vrijdag 4 september 2020 @ 21:24 |
Situatie: - Tuin met een beregeningspomp die wordt gebruikt voor beregening (losse zwenksproeier) en planten water geven. Bij de pomp is al stroom aanwezig. - Ik wil elders in de tuin een haspel ophangen waarvoor ik een waterslang ga ingraven (tyleenslang of tuinslang in mantelbuis). - Aangezien ik toch moet graven ben ik van plan de pomp achter een wisselschakeling te zetten met schakelaars bij de pomp en vlakbij de genoemde haspel elders in de tuin. Zo kan in op beide plekken de pomp aan en uitzetten. - Als ik dan toch een stroomkabel ga leggen, wil ik bij die schakelaar verderop in de tuin ook een stopcontact maken. Altijd handig een extra stroompunt. Vraag voor users met een achtergrond in elektra: Ik lees online dat ik voor de wisselschakeling gebruik kan maken van een grondkabel met vijf aders. Waarbij je zwart en grijs gebruikt als schakeldraden en blauw en groen/geel afknipt. Mag ik van dezelfde kabel bruin, zwart en grijs gebruiken voor een schakelaar en bruin en blauw voor een stopcontact? De bedoeling is dat schakelaar en stopcontact in één dubbele wandcontactdoos maar de wisselschakeling bestuurt dus het stroompunt bij de pomp. | |
daNpy | vrijdag 4 september 2020 @ 22:00 |
Officieel mag dat niet. Maar je kan het natuurlijk wel zo maken. Je kan ook 2x 3 aderige kabel er doorheen trekken en deze evt labellen. | |
spinazieruiker | vrijdag 4 september 2020 @ 22:13 |
Bedankt voor deze reactie. Je reactie zet me op het goede spoor al hink ik nog wel tussen de keuze 1 of 2 kabels. Ik vermoedde al "het mag niet maar het kan wel" Stel dat ik een ruime mantelbuis pak waar stroom en water samen doorheen kunnen. Is een grondkabel dan nog steeds noodzakelijk of mag een buitenkabel in dat geval ook? | |
Makrolon | vrijdag 4 september 2020 @ 22:20 |
In een buis hoef je geen grondkabel te gebruiken. | |
spinazieruiker | vrijdag 4 september 2020 @ 22:34 |
Bedankt voor je reactie. Dan wordt twee buitenkabels samen met een waterslang in één mantelbuis al interessanter. Hoe zouden jullie bovengronds de kabels en slang op een nette manier uit de buis laten komen? (Mijn idee: buis zadelen aan de achterkant van een paal en dan het uiteinde open laten. Ik wil de buis toch al zo veel mogelijk op afschot leggen dus inregenen is dan geen ramp. Maar mogelijk is er een betere manier) | |
blomke | zaterdag 5 september 2020 @ 12:52 |
2 x 45 graden bochtjes van af de mantelbuis omhoog. Open buis in de grond wordt bende. | |
Vonkenboer | zaterdag 5 september 2020 @ 13:28 |
Een YMvk kabel mag dan ook , maar gebruik iig niet de dunner xmvk! | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 14:44 |
Help! Ik heb een Nefit TopLine ketel. Kamerthermostaat is/was ook van Nefit. Geen batterij, krijgt stroom via de ketel. Thermostaat ging stuk (dacht ik). Nieuwe gekocht, de Nefit moduline 3000. Deze aangesloten... doet ook niks. Blanco scherm. Dus blijkbaar zit het probleem ergens anders? Het gaat mijn kennis te boven. Wat kan ik zelf doen om te achterhalen of het kastje, het draadje of de ketel het probleem is? Warm water doet het trouwens wel. | |
Vonkenboer | zaterdag 5 september 2020 @ 18:41 |
er hoeft geen batterij in ? Thermostaat goed aangesloten ? Ook bij de ketel ? | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 19:30 |
Geen batterij. De rest: geen idee. Ding heeft jaren goed gewerkt en nu niet meer. Hoe weet ik of hij goed aangesloten is? | |
Vonkenboer | zaterdag 5 september 2020 @ 19:39 |
Heb je hier wat aan ? https://www.warmteservice(...)YjdmNWE3OTAyNzdhMGQw | |
blomke | zaterdag 5 september 2020 @ 19:45 |
Staat er spanning op de draden? | |
XanderH | zaterdag 5 september 2020 @ 19:52 |
Ja hoor, geen enkel probleem. | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 20:03 |
Held Je hebt me 200 euro bespaard want de nieuwe thermostaat kan terug. Oranje stekkertje wat vanuit thermostaat naar ketel gaat was bij de ketel eruit gevallen. Hoe simpel kan het zijn | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 20:04 |
Nee dus Maar nu wel weer | |
blomke | zaterdag 5 september 2020 @ 20:20 |
Die thermostaten hebben voeding vanuit de ketel nodig. | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 20:28 |
Dat wist ik. Wat ik niet doorhad, was dat die voeding onderbroken was. En vooral, dat dat heel gemakkelijk te constateren en te fixen was. | |
blomke | zaterdag 5 september 2020 @ 22:15 |
Gelukkig had je mij ook nog. | |
Cat-astrophe | zaterdag 5 september 2020 @ 22:22 |
Eerlijk gezegd had ik meer aan het filmpje van Vonk. Die liet meteen de oplossing zien. Jouw reactie zag ik pas toen ik het gefixt had. | |
Vonkenboer | zondag 6 september 2020 @ 12:43 |
Nou, inderdaad hoe simpel kan het zin ! Fijn dat het verholpen is ! En dat je voor niets 200 euro uitgegeven hebt | |
kalinhos | zondag 6 september 2020 @ 15:13 |
Heb de kabels wat langer gemaakt en idd gaat het een stuk makkelijker...maar bij die linksboven heb ik n achteraf überhaupt te kort in de doos laten komen. Les voor de volgende keer. Alles werkt iig en als het veilig genoeg is vind ik het prima. Alleen stom dat ik die buis vergeten ben bij de verticale kabel uit mn stekkerdoos/schakelaar alleen het was een dusdanig gepiel om die draden er daar goed in te krijgen dat ik daar fijn vanaf blijf. | |
Questular | woensdag 9 september 2020 @ 11:37 |
Iemand ervaringen met het wrappen van binnendeuren? We hebben hier een 12 tal binnendeuren (hout) die we graag van een andere kleur willen voorzien. Nu is ze allemaal opschuren en schilderen een aardige klus dus ik was eens aan het kijken of het ook anders zou kunnen. Het wrappen ziet er erg makkelijk uit en ook niet duur, maar goed dat zijn de woorden verkopers van deze wraps Heeft iemand het ooit geprobeerd en hoeveel werk is het en hoe mooi is het resultaat? | |
whY... | woensdag 9 september 2020 @ 11:42 |
Ik heb het zelf niet geprobeerd, ik ken wel iemand die zijn keuken(kastjes) recent heeft gewrapped, hij zei toen tegen mij de eerste is even kutten en daarna heb je de slag te pakken. Ik weet niet of een keukenkastdeur hetzelfde is als een volledige deur. | |
Makrolon | woensdag 9 september 2020 @ 18:01 |
New wel met auto's. Als het vlakke deuren zijn zal t wel gaan. Maar hou er rekening mee dat je alle oneffenheden gewoon door de folie heen gaat zien. | |
Barry1986 | zondag 13 september 2020 @ 13:05 |
Project 'poort' vandaag afgerond. Ik ben er erg blij mee! Even showen Het geheel is circa 1m80 hoog, 3.50 breed | |
Gieliovd | zondag 13 september 2020 @ 13:38 |
Mooi geworden! Ben je nog bang dat de paal gaat hangen? | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 13:49 |
Ik wel | |
Barry1986 | zondag 13 september 2020 @ 16:30 |
Hij zit 0.9m diep met in de voet en kop in beton gegoten. Verder staat hij strak langs een betonnenmuur. Waar ik een zwaar hoekijzer heb bevestigd. Mocht het toch zo zijn dan bieden de scharnieren die er op zitten stel mogelijkheden. Dus ik verwacht dat het wel in orde is | |
Miniem | donderdag 17 september 2020 @ 18:15 |
Ik ga een buitenlozijn verven op een ladder. Zijn er makkelijke hulpjes om je verfbak of emmer op te zetten? Of alleen een haak waar je je verfemmer aan kan hangen? Elke keer naar beneden gaan en weer de trap op is zo'n gedoe | |
bleiblei | donderdag 17 september 2020 @ 20:26 |
https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www Of: https://www.bol.com/nl/p/(...)=socialshare_pdp_www (als je durft ) | |
Miniem | donderdag 17 september 2020 @ 20:53 |
Zelf ergens ervaring mee? | |
derLudolf | donderdag 17 september 2020 @ 21:11 |
Schuifdeuren (of het systeem daarvoor) ophangen in een kalkzandsteenmuur. Wat is wijsheid? Ik heb al even gekeken, Duopower heeft de hoogste sterkte in kalkzandsteen (vergeleken met SX en UX), is dat sterk genoeg of zou een chemisch anker beter zijn? | |
bleiblei | donderdag 17 september 2020 @ 21:21 |
Nope, schilderen op hoogte laat ik over aan een schilder. Is niet mijn ding, lange tijd balanceren op een ladder . | |
NotToBe | donderdag 17 september 2020 @ 22:06 |
Ligt aan het gewicht van de deur. Zou het zelf wel met pluggen aandurven want hangt recht er onder dus vrijwel geen hefboom. | |
Makrolon | donderdag 17 september 2020 @ 22:34 |
In kalkzandsteen kan je toch gewoon stevig bevestigen? Zou ik prima aandurven gewoon met plug/schroef. | |
derLudolf | vrijdag 18 september 2020 @ 10:48 |
Ok, prima dan. Ik dacht omdat zo'n deur (massief vuren) steeds wordt bewogen dat misschien op den duur uit gaat lopen. | |
lipje | vrijdag 18 september 2020 @ 16:11 |
Dan doe je meer ophangpunten in de rails | |
kingjotte | maandag 21 september 2020 @ 23:25 |
De aannemer heeft de nieuwe betonvloer in de garage met Schonox FPL Plus egaliseermortel vlak gemaakt. Nu wil ik 'm nog coaten met een of andere epoxy achtig iets. Hij kwam zelf met Sikafloor 2540W, maar als ik daar de specs van lees moet er eerst weer een primer onder, wordt een dure (en tijdrovende) grap. Van een vriend kreeg ik de tip om naar Ruwol Betonverf te kijken, stuk goedkoper (maar ook tijdrovend want meerdere lagen nodig). Iemand hier ervaring mee? Ik ga geen auto in de garage zetten, maar wel een paar werkbanken op wielen en wil niet dat de vloer beschadigd als ik een schroevendraaier ofzo laat vallen. | |
daNpy | dinsdag 22 september 2020 @ 09:02 |
Ik heb diverse offertes voor coatingen enz aangevraagd maar die prijzen waren absurd. Uiteindelijk voor een impregneermiddel gegaan wat zeer makkelijk zelf aan te brengen was. Het is kleurloos en de vloer is nu vloeistofdicht, heb er al een paar keer op geknoeid | |
derLudolf | dinsdag 22 september 2020 @ 09:28 |
Jup, zes stuks. Uiteindelijk eerst geprobeerd met de meegeleverde houtdraadbouten. 10mm Duopower gebruikt, ik kan dr aan hangen met m'n 100kg | |
lipje | dinsdag 22 september 2020 @ 09:48 |
Ben je zo licht? Aan een m8 boutje kan je een auto hangen !! Dus ik denk dat je je zorgen maakt om niets. Angststaal aanbrengen werkt vaak averechts, onnodig zwaar, duur en vaak statisch overbepaald vastgezet, waardoor je niet meer goed kan bepalen hoe de krachten gaan lopen. | |
kingjotte | dinsdag 22 september 2020 @ 14:40 |
Welk spul heb jij gebruikt? | |
daNpy | dinsdag 22 september 2020 @ 14:46 |
Geen idee, moet ik kijken of ik de kan nog heb Heb alles netjes opgebruikt in 5 lagen | |
Goddelijker | dinsdag 22 september 2020 @ 18:23 |
Voor ons nieuwe huis heb ik de volgende vraag: De trap naar de tweede verdieping is nu open en willen wij graag dicht hebben (i.v.m. veiligheid en warmte, stof, etc.). Hoe is dit het beste te doen? Mijn idee was het volgende (betreft een normale draaitrap): En dan de onderkant nieten/schroeven tegen de trede en de bovenkant lijmen in de ingefreesde trede? Maar hiervoor kan ik denk ik het beste een bovenfrees gebruiken? Of heeft iemand een net zo'n stevige maar makkelijkere/betere methode? | |
blomke | dinsdag 22 september 2020 @ 18:34 |
Is het een halfsteens of klampmuur? Overigens heb ik dusdanig goede ervaring met chemisch anker, dat ik niet anders gebruik. Maar bout en plug kan ook prima. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-09-2020 18:47:06 ] | |
blomke | dinsdag 22 september 2020 @ 18:36 |
Jaren geleden een goede betonverf weggesmeerd in keldervloer. Uitstekend bevallen | |
Gieliovd | dinsdag 22 september 2020 @ 18:44 |
Oké ik heb hier een vloerverwarming verdeler zitten met 5 groepen. Het CV circuit is 22mm CV buis. Nu zit die verdeler met 15mm CV buis aangesloten, want ja die ventielen zijn voor die buis. Is dat nou gebruikelijk? Ik wil over op een warmtepomp, een ja die vind 15mm echt niet zo leuk. | |
blomke | dinsdag 22 september 2020 @ 18:47 |
Lang stuk 15 mm?? | |
Vonkenboer | dinsdag 22 september 2020 @ 19:14 |
Zijn er voor warmtepompen niet weer speciale vloerverwarmingsverdelers nodig ? Meen ik ooit ergens van een collega gehoord te hebben.. | |
Gieliovd | dinsdag 22 september 2020 @ 20:59 |
Half metertje, maar dan nog een flinke bottleneck lijkt me. Ja, eigenlijk wel een open verdeler zonder pomp, zover menging. Maar ik hang het eerst hybride op met de gasketel en wil kalm aan kijken hoe het presteert. Als ik op Google zoek zie ik eigenlijk altijd een 15mm thermostaat kop en een ventiel.... Is het dan toch normaal? | |
Goddelijker | woensdag 23 september 2020 @ 10:03 |
Even aanvulling op mijzelf: Of dmv pocket holes? En dus gewoon schroeven in de trede? | |
koentjuh18 | donderdag 24 september 2020 @ 15:29 |
Enkele maanden geleden hebben we een groot deel van onze woning laten stuccen. Op enkele nieuw geplaatste wanden zijn scehuren ontstaan op de aansluiting tussen twee gipsplaten, deze laat ik oplossen door de stukadoor. Echter, op bestaande muren zijn ook (weer) haarscheuren zichtbaar. Precies op deze plek zaten al haarscheuren en nu zijn ze dus na enkele maanden alweer terug. Vermoedelijk veroorzaakt door krimp oid in de woning? Hoe kan ik dit nu defnitief herstellen? Als ik ze gewoon vul met muurvuller dan verwacht ik over 3-4 maanden weer dezelfde activiteit | |
blomke | donderdag 24 september 2020 @ 15:49 |
Foto van de situatie? Ik heb hetzelfde euvel, maar dan in een 100 jaar oud huis (lees: verzakt). Ik vul de scheuren op met een flexibele kit (Sikaflex) en latex de wand daarna. Gaat aantal jaren geod, en dan komt het weer terug. | |
koentjuh18 | donderdag 24 september 2020 @ 15:54 |
Huis hier is ook 90 jaar oud en ooit verzakt, maar herstelt. Het zal er ongetwijfeld bijhoren idd. Krijg je die kit wel strak? Ik zat zelf te denken aan glad vlies behang over de betreffende muur, maar ben bang dat die scheur mee gaat werken in het vliesbehang. | |
blomke | donderdag 24 september 2020 @ 15:55 |
Ja, met plamuurmes met wasmiddel. | |
blomke | donderdag 24 september 2020 @ 15:59 |
Denk dat vliesbehang effectiever is dan kit. | |
Vonkenboer | donderdag 24 september 2020 @ 19:13 |
Vliesbehang is toch speciaal om scheuren weg te kunnen werken ? | |
stavromulabeta | donderdag 24 september 2020 @ 21:47 |
Over een jaar of 2 wil ik mijn CV-ketel vervangen door een hybride warmtepomp. Op dit moment bezig ben om een UTP-kabel door het huis te trekken. Omdat daarvoor toch al wat koofjes en de vloer open gehaald moeten worden, wil ik gelijk een voedingskabel voor de warmtepomp mee te nemen (oud huis, wel overal leidingen voor gaslampen en coaxen voor dakantennes maar nergens mantelbuizen...) Wat voor een kabel moet ik daarvoor gebruiken? Ik gok op een vermogen van 5,5 of 7 kW, maar liever overgedimensioneerd dan straks te dun of te weinig aders. | |
qajariaq | vrijdag 25 september 2020 @ 15:47 |
Ymvk en dat met drie aders of eventueel vijf aders als je krachtstroom wilt gebruiken. De adres zijn 2,5 mm2 dik. Maar laat een echte vonkenboer het maar bevestigen. | |
Vonkenboer | vrijdag 25 september 2020 @ 16:17 |
Zou eerder beslissen om één of twee loze leidingen of een mantel buis te leggen waar je naderhand in één keer de juiste bedrading in kunt leggen | |
blomke | vrijdag 25 september 2020 @ 17:07 |
3/4" | |
lipje | vrijdag 25 september 2020 @ 20:14 |
Of 32 mm | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2020 @ 20:16 |
SI eenheden | |
lipje | vrijdag 25 september 2020 @ 20:22 |
3/4” is maar 19mm | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2020 @ 20:46 |
Weet ik. Zaterdag had ik een tekening voor een handgreep die ingefreesd/kapt moeten worden in een schuifdeur. 43/64" bij 6 9/64" Uhm, even de zakjapanner er bij | |
blomke | vrijdag 25 september 2020 @ 21:27 |
Da's rioolbuis. Een warmtepomp sluit je qua voeding niet aan op het riool. | |
FranticDJ | vrijdag 25 september 2020 @ 22:25 |
Met een broyeur wellicht Mijn bakstenen gaan niet door 32mm hoor | |
spinazieruiker | vrijdag 25 september 2020 @ 22:31 |
Er wordt meer op het riool aangesloten dan toiletten. Maar poepen in de gootsteen of wasbak zou ik toch niet aanraden | |
FranticDJ | vrijdag 25 september 2020 @ 22:32 |
I know. Maar dit was het eerste waar ik aan dacht xD | |
stavromulabeta | zaterdag 26 september 2020 @ 10:57 |
Mmhh, ik ga eens kijken of dat lukt. Mantelbuis erdoorheen moet lukken, maar dan ga ik gelijk even testen of ik er ook een kabel doorheen kan krijgen. Het probleem is namelijk de bevestiging: Ik moet boven een aantal historische gipsplafonds langs (waar ik zeker niet in ga hakken of breken). Mijn strategie was daarom om de kabel gewoon met een goedberekende mik boven het gipsplafond naar de andere kant te leggen, net zoals alle andere bekabeling hier in aangelegd. Ik vraag me alleen of ik bij een zodanig gelegde mantelbuis nog iets erdoorheen ga krijgen. Als ik het helemaal netjes zou willen doen, wat zijn dan de eisen m.b.t. bevestiging van de bekabeling/mantelbuis? | |
Vonkenboer | zaterdag 26 september 2020 @ 12:20 |
De voorschriften zeggen alleen dat een dergelijke leiding deugdelijk gemonteerd te zijn voor het doel waarvoor je hem gaat gebruiken. Wat deugdelijk is in een situatie natuurlijk een beetje een rekbaar begrip.. Doorgaans zet men (opbouw) electra leidingen (5/8 en 3/4) horizontaal vast met een maximale tussenafstand van 50 cm, en een verticale afstand van maximaal 40 cm. En 10 cm vanaf iedere bocht en/of ander hulpstuk. Je kunt er natuurlijk tijdens het aanleggen direct even een trekdraad doorheen maken, dan kun je achteraf zonder meer een kabel in de buis krijgen met behulp van een trekveer oid. Zou voor bevestiging wel kiezen voor van die ouderwetse buiszadels, deze kun je dubbelvouwen (in een U vorm) met een combinatie tang en dan met één schroef stevig aan bijvoorbeeld een balklaag vastzetten. Plastic spijkerclips hebben de neiging om op den duur spontaan af te breken, en gewone klem-buiszadels zou ik niet zo boven een plafond gebruiken. | |
Tom_ | zaterdag 26 september 2020 @ 20:03 |
Ik heb een aantal kalkzandsteen blokken met zo'n verticale scheur erin, kan ik die gewoon gebruiken als hele blokken? Zou zeggen dat er voornamelijk het gewicht van de wand bovenop drukt en het niet zo'n punt is, maar toch even checken bij jullie.Fijne gedachte, werkelijk alles boven m'n plafonds zitten vast met die kunststof spijker dan wel slagpluggen vast. | |
Makrolon | zaterdag 26 september 2020 @ 20:08 |
Horizontaal 40 en verticaal 50, toch? | |
Makrolon | zaterdag 26 september 2020 @ 20:09 |
Als je er niet 4 op elkaar zet met de scheur precies boven elkaar zal t wel goed komen. Inijn garage zijn zulke scheuren vanzelf gekomen na een tijdje. | |
Tom_ | zaterdag 26 september 2020 @ 20:18 |
Oh dan zullen het wel speciale dilatatieblokken zijn, ze denken ook aan alles hè. | |
Makrolon | zaterdag 26 september 2020 @ 20:19 |
Ideaal die bestonden nog niet toen ik bouwde. | |
Vonkenboer | zaterdag 26 september 2020 @ 21:55 |
Uiteraard ! Ik heb het verkeerd er op gezet .. +1 | |
bleiblei | zaterdag 26 september 2020 @ 22:26 |
Hoezo zet je elektrabuizen vast met slagpluggen . En wat die spijkerclips betreft. Die springen pas kapot als je er aan gaat trekken (want weekmiddel verdampt dus plastic broos). En dan nog. Dan liggen de buizen los in je plafond. Niet ideaal maar verre van dramatisch lijkt mij. | |
Vonkenboer | zaterdag 26 september 2020 @ 22:59 |
De gele kleur spijkerclips hebben er sneller last van dan de gewone witte. Dat heeft inderdaad wat van doen met de samenstelling daarvan. | |
Tom_ | zaterdag 26 september 2020 @ 23:19 |
Ik noem het niet goed denk ik. Mepac heeft van die spijkerclips voor montage op hout en van die aparte betonclips, dat bedoelde ik met slagpluggen. | |
Makrolon | zondag 27 september 2020 @ 02:54 |
Ik heb hele witte, en dan zonder spijkertje. Die klemt gewoon op t kunstof, dingen zijn perfect. En geven niet de indruk te knappen op den duur. | |
Vonkenboer | zondag 27 september 2020 @ 10:46 |
Dat zijn dan toch gewone drukzadels ? Die de buis klemmen ? | |
blomke | zondag 27 september 2020 @ 11:22 |
Ondingen vind ik het. Doe mij deze maar: Extra voordeel: koppelbaar, dus je kan een hele rij buizen exact aan elkaar op gelijke afstand met een paar gaten en pluggen, monteren. | |
bleiblei | zondag 27 september 2020 @ 11:35 |
Die zijn ook fijn inderdaad. Vooral dat koppelbare. Kwam ik laatst pas achter... Als ik dat eerder had geweten. | |
Vonkenboer | zondag 27 september 2020 @ 12:05 |
De meeste buiszadels zijn wel koppelbaar die jij noemt zitten wel echt vast; vast. JMV / Hemmink Schnabl Mepac/Newlec/Hekon Die van Schnabl vind ik ook erg goed, maar dat komt mede ook door het hele uitgebreide montagesysteem wat daar achter steekt; het is niet alleen maar een buiszadel. Ik heb er geen aandelen verder in of iets dergelijks. https://watmaakjijmetschnabl.nl/ | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 14:32 |
Ik moet een stukje buis onder het gazon leggen (diepte +/- 20cm). Heb nog een stuk HWA liggen met doorsnede 70mm. Nu is de buitenwand van HWA dunner dan rioolbuis. Ga ik er spijt van krijgen als ik HWA gebruik? Toepassing is het trekken van kabels en een waterslang. De lengte (10m) is te kort om hiervoor een rol mantelbuis bij de groothandel te halen. | |
blomke | zondag 27 september 2020 @ 15:04 |
Nee, spijt niet, hooguit dat je de kabels en tuinslang er niet meer uitkrijgt. Ik heb 15 jaar geleden HWA ind e grond gelegd onder de oprit; maar dat werkt nog steeds. | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 15:06 |
Zit dat in de kleinere doorsnee of doordat de buis breekt? | |
blomke | zondag 27 september 2020 @ 15:07 |
Dat laatste; maar als de kabels er al zitten, is dat ook geen punt meer, zou het al gebeuren. Zit je op klei/veengrond?? | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 15:18 |
Ca. 20cm tuinaarde op kleigrond. Van de 10 benodigde meters heb ik er 2 liggen in hwa. Als het verschil maakt tegen breken kan ik alsnog de hele lengte in riolerigsbuis halen. Toevoeging: tuinslang kan 's winters worden afgetapt, vandaar dat de buis boven de vorstgrens zou kunnen. [ Bericht 7% gewijzigd door spinazieruiker op 27-09-2020 15:27:48 ] | |
qajariaq | zondag 27 september 2020 @ 16:21 |
10 meter is wel meer dan een stukje. Zo ondiep onder een gazon is natuurlijk vragen om problemen. Het hoort op 60 cm diep. met een afgeschermde kabel (Ymvk-as) hoef je niet eens een mantelbuis te hebben. | |
Goddelijker | zondag 27 september 2020 @ 16:23 |
Wat is de 'standaard' dikte voor een metal stud gisplaatwandje? Ik wil er eentje plaatsen tussen twee slaapkamers. https://www.hornbach.nl/s(...)rtikeloverzicht.html | |
blomke | zondag 27 september 2020 @ 16:29 |
De dikte van de isolatie is bepalend. Overigens zou ik ook een laag OSB plaatsen, voor de stevigte. | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 17:29 |
Problemen zoals? Ik gebruik het zoals gezegd als mantelbuis voor 2 kabels en een tuinslang. De tuinslang wordt 's winters afgetapt dus kapotvriezen zal de slang niet. Flexibele mantelbuis gaat vanaf 25 meter. Moet minimaal 20km rijden naar de dichtstbijzijnde groothandel die dit heeft, of online bestellen. | |
qajariaq | zondag 27 september 2020 @ 17:33 |
Dat je neefje er tijdens een logeerpartij een tentharing doorheen ramt bijvoorbeeld. Verzin zelf maar wat er verder mis mee kan gaan. Waarom denk je dat het 60 diep hoort te liggen? | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 17:43 |
-dubbel- | |
derLudolf | zondag 27 september 2020 @ 17:46 |
Onder de grond kun je beter tyleenslang gebruiken. Dat vriest sowieso niet kapot. Enige dat kan gebeuren is dat de koppeling los komen maar die draai je met de hand zo weer vast. | |
spinazieruiker | zondag 27 september 2020 @ 18:43 |
Mijn gedachte was de tyleenslang in een buis te leggen. Is ie meteen beschermd tegen neefjes met tentharingen | |
blomke | zondag 27 september 2020 @ 21:46 |
| |
avotar | maandag 28 september 2020 @ 09:19 |
Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en die huis heeft een dakkapel. Helaas niet heel erg geïsoleerd. Nu ben ik van plan het dak te gaan isoleren, al is dat budget technisch niet het komende jaar. Nu had ik bedacht dat ik iets van schuim achter mijn knieschotten zou kunnen maken, soort van tochtstrip, om in elk geval het waaien te beperken. Iemand hier een idee wat ik hier zo lowbudget voor kan gebruiken? Het liefste lijm ik het ook. | |
blomke | maandag 28 september 2020 @ 09:21 |
PIR/PUR platen. Op MP is een levendige handel in B-keuze. | |
stavromulabeta | maandag 28 september 2020 @ 10:12 |
Ik zou in ieder geval zorgen voor goede dampdichting aan de binnenzijde (huiszijde) van de isolatie. Anders heb je grote kans op een wegrottende dakconstructie omdat je condensatiepunt zich naar de binnenzijde verplaatst. | |
daNpy | maandag 28 september 2020 @ 12:10 |
Ik heb nog van die folie liggen die ik niet meer nodig heb (Brabant). Zijn er trouwens FOK!kers die een constructie door kunnen rekenen? Ik wil een vliering maken in een hoek van de garage: - gemonteerd aan 2 muren (korte kant ca 3,8 m lange kant 5,5m) - stalen IPE balken als L, de kopse kanten gemonteerd tegen de muren. - 1 staande pilaar, niet op de hoek maar onder de lange kant van de L, op 3,7m uit de muur. - Houten balken van 70x170 op 60cm onderlinge afstand; deze overspannen de "korte" kant (uitgerekend met balkenschuif, maar dat kan ik geen belasting aangeven) Qua belasting komen er auto onderdelen op te liggen, maar m'n 18" wielen zijn wel redelijk zwaar. Welke IPE dikte moet ik hebben? 10, 12, 16? Kan dat uit met een pilaar die niet op de hoek steekt en je dus een "balkon" krijgt? [ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 28-09-2020 12:18:30 ] | |
lipje | maandag 28 september 2020 @ 18:39 |
Kan je niet beter een UPE nemen? | |
daNpy | maandag 28 september 2020 @ 22:34 |
Ook goed Als ik de maat maar weet | |
kingjotte | dinsdag 29 september 2020 @ 22:23 |
Ik heb een nieuwe betonvloer laten storten in mijn garage. Die heeft de aannemer toen afgewerkt met egaline. Daar zaten een hoop luchtbellen in, het was niet vlak, en een deel was verpoederd dus heeft hij het nog een keer gedaan. Resultaat: nog veel meer luchtbellen, aanzetten van een spaan, niet vlak, liet op sommige plekken los. Toen stuurde hij een expert die al 20+ jaar in het vak zou zitten en die leverde het zo op: Ben ik nu te kritisch als ik nog steeds niet tevreden ben? De kier onder de waterpas is 3-4 mm hoog. | |
Gieliovd | woensdag 30 september 2020 @ 08:26 |
Het doel van egaliseren met egaline is volgens mij een vlakke, gladde vloer. Niet een vloer met hobbels en oneffenheden. Overigens is egaline redelijk kwetsbaar. Hoop dat je daar rekening mee houdt in je garage. Als het een klus ruimte is zou ik het goed coaten met 2K en rubber matten plaatsen waar iets zwaar kan vallen. | |
FranticDJ | woensdag 30 september 2020 @ 08:32 |
Egaline maakt niet 100% waterpas.. | |
daNpy | woensdag 30 september 2020 @ 08:42 |
Waarom heb je het niet laten vlinderen? | |
kingjotte | woensdag 30 september 2020 @ 09:55 |
Ja die 2K komt nog maar dan moet dit eerst goed zijn, of zou zo'n coating die, laten we zeggen 4mm op kunnen vullen? Okee, dat wil ik geloven maar het ging om de kier / kuil. Ik maak een werkbank die je op wielen kunt zetten en verplaatsen, met deze oneffenheden ben ik bang dat ik iedere keer als ik 'm verplaats de boel weer opnieuw af kan gaan stellen, dat haalt het gemak wel een beetje weg. Dat kon niet volgens deze aannemer, omdat je dan niet in de hoeken kon komen. Heb nog een hoop andere bedrijven gebeld maar die hadden allemaal pas veel later tijd en waren zomaar 500-1000 euro duurder. Dat ik nu al bijna 2 maanden vertraging heb omdat ze dit niet goed krijgen had ik niet meegerekend natuurlijk. Wat zou nu de beste oplossing zijn volgens jullie? Inmiddels is de vloer al zeker 5cm hoger dan ik eigenlijk wilde, ik ben bang dat als ik deze knoeiers hun gang laat gaan ik straks niet meer tussen het vloer en het plafond pas ;-) | |
Barry1986 | woensdag 30 september 2020 @ 11:19 |
Egaline zorgt dat de vloer glad wordt, niet waterpas. | |
daNpy | woensdag 30 september 2020 @ 11:21 |
Je kan met vlinderen nooit in de hoeken komen. Dat doen ze met de hand met een spaan. En coating gaat geen 4 mm opvullen. (Goede) coating is trouwens ook erg duur. Ik heb offertes tot 6500 euro. | |
kingjotte | woensdag 30 september 2020 @ 11:23 |
Snap ik, het gaat ook niet (alleen) om de waterpas, het gaat er om dat er een (aantal) kuilen / oneffenheden van 3-4 mm in de vloer zitten. Die waterpas was alleen omdat ik daar van weet dat hij mooi recht is. Aan de uiteinden ligt hij op de vloer en in het midden (op de foto) is er een kier. | |
Korporaal_Batra | woensdag 30 september 2020 @ 15:00 |
De blindstop van mijn radiator lekt. Wil vanavond ff nieuwe erop doen. Welke stappen moet ik dan volgen? Gaat er water uit komen? En heb ik teflontape nodig? | |
qajariaq | woensdag 30 september 2020 @ 15:22 |
Ventiel dicht doen en ook het voet ventiel. Dat de inhoud van de radiator er (deels) uit loopt zal je niet kunnen voorkomen vrees is. Dus een bak er onder of minimaal een stapel dweilen. Als je vlot bent met er af draaien en de nieuwe klaar heb liggen inclusief teflon heb je kans dat niet de hele radiator leeg klotst maar slechts een aantal liters. succes. | |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 15:46 |
Stop onderkant? Ja, dat is klote. Eerst aanvoer en retour afsluiten, dan leeg laten lopen, let op drab. Dan schoonmaken en nieuwe stop met paardehaar monteren. [ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 30-09-2020 15:55:20 ] | |
Korporaal_Batra | woensdag 30 september 2020 @ 17:07 |
Paardenhaar ipv teflon? Zal wel een bende worden dus. Maakt het nog uit of ik er een blindstop of een ontluchter op schroef? | |
lipje | woensdag 30 september 2020 @ 17:09 |
Jij bent echt van de antieke stempel. Tegenwoordig gebruiken we loctite 55 draaddichting | |
Gieliovd | woensdag 30 september 2020 @ 17:34 |
Vaak heeft zo'n blinddop een O-ring. | |
derLudolf | woensdag 30 september 2020 @ 18:33 |
Kut vegans | |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 19:43 |
Ja da's i.d.d. beter spul! | |
Lospedrosa | woensdag 30 september 2020 @ 19:46 |
| |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 19:51 |
Best ding. | |
Lospedrosa | woensdag 30 september 2020 @ 19:55 |
Ligt eraan aan welke kant van de radiator. Als het om de aanvoer kant gaat en de onder zit een blindstop dan een nieuwe blindstop kopen a 2,50. Daarop zit een teflon voorverpakking of o-ring. Aan de niet aanvoerzijde is een aftapper wel handig. | |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 20:01 |
Wat maakt dat nou uit? | |
Lospedrosa | woensdag 30 september 2020 @ 20:04 |
Ja dat maakt uit bij kruislingse aansluiting loopt de aanvoer voorlangs de blindstop. | |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 21:18 |
Kijk jongen, zo doen we dat nou in Noord Holland: [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 30-09-2020 21:27:31 ] | |
Lospedrosa | woensdag 30 september 2020 @ 21:27 |
Das nog een best groot ding. Mejong | |
blomke | woensdag 30 september 2020 @ 21:29 |
Dat zei m'n vrouw vannacht ook al. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 1 oktober 2020 @ 09:19 |
Iemand enig idee hoe en welke inbouwdozen kan bevestigen op een houten plaat? Hollewand bevestiging is geen optie. | |
blomke | donderdag 1 oktober 2020 @ 09:49 |
Ik kan geen afbeelding vinden, maar er zijn dozen die je in de achterwand vastschroeft en daarna doppen op de schroefkoppen plaatst. I.v.m. verplichte dubbele afscherming tussen aders en buitenkant. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 1 oktober 2020 @ 13:28 |
Enig idee hoe die heten. Want dat zoeken we. | |
exlurker | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11 |
Misschien is dit iets? Hollewanddoos gips Haf HW50G | |
Vonkenboer | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:33 |
Ik denk dat je beton inbouw gietdozen bedoeld. Bijvoorbeeld de attema pv50. https://www.elektrototaal(...)9EAQYASABEgIWrPD_BwE | |
FranticDJ | vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:27 |
Geen betere foto bij de hand. Maar ga binnenkort de gevelbekleding vervangen. Vraag me alleen af hoe ik deze t beste onder de ramen netjes kan plaatsen zonder de kozijnen te verwijderen. Er zit een brede rubberen flap rond de kozijnen. Hut gaat in de verkoop, anders was volgend jaar de aanbouw plat gegaan en overnieuw opgebouwd. | |
blomke | vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:24 |
Wat voor materiaal komt er tegen? | |
FranticDJ | vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:29 |
Geimpregneerde Rabat delen | |
blomke | vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:57 |
Zo te zien, zitten er verticale staanders tegen de schuur aan (ook naast het venster), dus als je de huidige planken weghaalt, kan je de nieuwe delen daarop monteren. Ik zou wel een nietpistool gebruiken, want deze spijkergaten zien er niet uit. | |
FranticDJ | vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:01 |
Ja die rachels worden ook vervangen. Zitten te ver uit elkaar en rot. Gaat me meer om de aansluiting aan de onderzijde van de ramen.. hoe dat beetje knap te krijgen is zonder de ramen eruit te beunen. | |
stavromulabeta | vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:16 |
Zit die plank onder het raam niet gewoon los van het raam (d.w.z. het raam steunt er niet op)? Dan is het toch gewoon een kweste van de oude plank weghalen en de nieuwe netjes op maat gezaagd terugplaatsen, daarna de kier afdichten en de rubberflap terug flappen? Of zie ik dat verkeerd? | |
FranticDJ | vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:38 |
zit los inderdaad, maar er lijkt weinig tot geen manoeuvreerruimte te zijn. sowieso zijn de oude planken met te weinig speling geplaatst. | |
blomke | vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:05 |
Klopt helemaal. Het raamkozijn steunt niet op die planken. Als die laatste zijn weggehaald, kan je zien hoe e.e.a. aansluit. Lijkt geen enkel probleem. | |
daNpy | vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:39 |
Iemand? | |
Vonkenboer | vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:53 |
Ik denk dat je vraag zo vreselijk specifiek is dat het alleen ene optie is om dat door een constructeur te laten berekenen oid. Wie is er verantwoordelijk als de bergzolder toch niet zwaar genoeg uitgevoerd bleek te zijn en je compressor en de onderdelen vier meter lager op de betonvloer liggen | |
bleiblei | vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:07 |
Ik denk inderdaad dat iemand die het kan berekenen, dat niet gratis doet op halve info vanaf internet. Want als het fout gaat ben jij én die persoon niet verzekerd. Dus ook al is theoretisch risico laag (weet alleen diegene die het ff voor je berekent), impact is sowieso hoog. Zeker als er nog iemand onder die compressor, 18inch velgen en verdiepingsvloer ligt. Dus kom je in de hoek uit "doe maar via een bouwkundig bureau". | |
daNpy | zaterdag 3 oktober 2020 @ 07:36 |
Ik dacht dat er hier iemand aan constructies kon rekenen, vandaar | |
Makrolon | zaterdag 3 oktober 2020 @ 07:48 |
Gewoon dik overdimensioneren als je geen berekening wil laten maken.. Heb ik met m'n garage ook gedaan. | |
Isane | maandag 5 oktober 2020 @ 20:45 |
Ik ben op zoek naar een afkortzaag. Doel is ermee om plinten verstek te zagen. Ik zit nu elke meer te auwehoeren met een handzaag waarmee je verstek kan zagen Richtprijs 200 euro En hij moet bij bol te koop zijn ivm kortingsbonnen https://www.bol.com/nl/l/(...)94=70-250&rating=all Wie kan mij op weg helpen? | |
Piles | maandag 5 oktober 2020 @ 21:24 |
Iemand in dit topic:K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 26 | |
Isane | maandag 5 oktober 2020 @ 21:45 |
Dank! | |
koentjuh18 | dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:22 |
Ooit, in de zomer, viel er tijdens de verbouwing een plank van de trap, precies op de thermostaat knop van de radiator in de hal. Toen netjes de knop weer erop geklikt en niks aan de hand - dacht ik. Maar nu is het kouder buiten en wordt de radiator niet warm. Vermoedelijk is de knop stuk maar voor ik een nieuwe haal, hoe controleer ik op de thermostaat kraan zelf nog functioneert? Moet de radiator warm worden als het ‘pinnetje’ zo ver mogelijk uitsteekt? Ik heb al ontlucht dus dat kan het niet zijn volgens mij. | |
Vonkenboer | dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:26 |
Beweegt de pin van de kraan nog wel heen en weer wanneer je de knop er af draait ? Misschien dat dit filmpje wat duidelijkheid geeft. | |
YoshiBignose | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:06 |
Zijn IP20 spotjes in de badkamer een probleem? Begrijp ik het nou goed dat die IP20 spotjes in principe "mogen" behalve boven je douche als het plafond lager is dan 2.25m? | |
Vonkenboer | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:12 |
Zijn de spotjes 12V of 230V uitgevoerd ? | |
YoshiBignose | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:13 |
230 | |
Vonkenboer | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:37 |
Het handigst is dan om verlichting te kiezen die 12V is; een trafo kun je natuurlijk zo boven het plafond steken. Bij 230V verlichting kom je al snel in de knoei met de spatwaterdichtheid van de armaturen/lampjes. Dan loop je tegen die regel aan die je zelf noemt | |
YoshiBignose | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:50 |
Maar is dat een regel of een norm? Vind het altijd maar beetje mierenneuken... | |
spinazieruiker | woensdag 7 oktober 2020 @ 22:59 |
Ik heb IP44 spotjes in het plafond boven onze inloopdouche gemaakt. Dit zijn spotjes zonder trafo, met vaste lichtbron. Een paar jaar geleden gekocht bij Pretmetled, volgens mij n.a.v. een tip op dit forum. | |
Vonkenboer | donderdag 8 oktober 2020 @ 06:05 |
Het zijn gewoon de regels, met vocht/water en electriciteit moet je geen concessies doen als je plafond lager is dan 2,25. | |
YoshiBignose | donderdag 8 oktober 2020 @ 08:22 |
Ja ik heb ze ook bij Pretmetled gekocht, goeie zaak!! Maar ik doe gewoon IP20 | |
spinazieruiker | donderdag 8 oktober 2020 @ 08:28 |
Waarom niet IP44? Genoeg keus toch? En wat Vonk zegt, met elektriciteit in een vochtige omgeving beter niet beknibbelen op veiligheid. De kans dat er wat misgaat is misschien niet groot, maar het risico op brand, onder stroom of gewoon kapotte verlichting door indringend vocht is de gok niet waard. | |
YoshiBignose | donderdag 8 oktober 2020 @ 08:30 |
Tja, waarom niet IP65? Zo kan je door blijven gaan. Als zelfs die NEN of wat dan ook zegt dat buiten die zone je IP20 mag gebruiken waarom zou ik dan gaan mierenneuken. | |
Vonkenboer | donderdag 8 oktober 2020 @ 09:51 |
Hoogst waarschijnlijk zet je niet bewust elke dag je badkamer tot het plafond onder water dus dan is ip65 gewoon echt niet nodig. Het is geen zwembad. Maar als je alle regels bij voorbaat al gewoon onzin vind .. dan moet je niet eerst komen vragen | |
YoshiBignose | donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57 |
Mijn vraag was of je IP20 mag gebruiken als je plafond hoger is dan 2.25m... en als ik je (wazige) antwoorden goed begrijp mag dat gewoon. Het feit dat ik het hier kom vragen betekent juist dat ik het niet helemaal onzin vind... Ik doe dus niet iets dat onveilig is door IP20 boven m'n douche te hangen met een plafond van 2.4m. | |
Vonkenboer | donderdag 8 oktober 2020 @ 17:59 |
Boven de 2,25m ben je buiten de zones, daar is het voldoende om een armatuur met ip21 te gebruiken. Om even de classificaties erbij te pakken IP20: Stofdicht IP21: Drupwaterdicht IP23: Regenwaterdicht IP44: Spatwaterdicht (geschikt voor rondom bad en beschutte plaatsen) IP54: Spatwaterdicht en stofvrij IP65: Beschermd tegen waterstralen IP67: Stofdicht en beschermd tegen onderdompeling gedurende 30 minuten (geschikt voor vijververlichting of in de douche) IP68: Stofdicht en beschermd tegen verblijf onder water (kan door alle weersinvloeden geraakt worden) De badkamer en tuin zijn op te delen in verschillende zones waarbij de verlichting een andere IP waarde nodig heeft. | |
qajariaq | zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:14 |
Ik heb een extra afvoer gemaakt met een sifon. Echter sluit hij aan op de pijp van de vaatwas en daaronder zit ook een sifon. Kan dat kwaad? Dus sifon, drie meter leiding, T-stuk en weer een sifon. | |
Makrolon | zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:41 |
Neuh | |
koentjuh18 | zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:40 |
Dank! Het pinnetje beweegt (weer) en volgens mij functioneert het weer redelijk. Maar om dat zeker te weten moet het ff flink kouder worden. Nu slaat de cv nog niet echt hard aan. | |
baskick | woensdag 14 oktober 2020 @ 14:09 |
Met wat voor boortje kan ik het beste boren door zo'n plaatje?Ik vermoed een staalboor. Klopt dat? | |
BEFEM | woensdag 14 oktober 2020 @ 18:51 |
Zit een bitje vast in m'n bithouder heb het vaker gehad maar toen kon ik hem met een tang eruithalen, dat lukt niet nu. Ook niet met olijfolie erin. Enig idee? Of gewoon een nieuwe halen? | |
Gieliovd | woensdag 14 oktober 2020 @ 19:01 |
Hout of staalboor. | |
Gieliovd | woensdag 14 oktober 2020 @ 19:02 |
Ff een tik opzij geven. Altijd succes. | |
jpajs | donderdag 15 oktober 2020 @ 10:24 |
Keertje de andere kant op draaien met het bitje in een tang of werkbank geklemd. Anders bithouder in de oud ijzer bak en een nieuwe. De ergenis, hier posten en het oplossen kost meer energie. | |
daNpy | donderdag 15 oktober 2020 @ 10:37 |
Keer erop tikken, laten vallen, verkeerde richting draaien, gewoon GEWELD gebruiken | |
avotar | donderdag 15 oktober 2020 @ 11:17 |
Een klemmende tuinpoort. Gemaakt van geïmpregneerd tuinhout, hangend in een schutting van hetzelfde hout. Leuk in de zomer, maar in de herfst klemt het natuurlijk. Ik ga met de schaaf aan de gang, maar elk jaar wordt het weer een beetje erger. Ik kreeg van iemand de tip om hem in de beits te zetten. Zijn er nog meer tips. | |
avotar | donderdag 15 oktober 2020 @ 11:26 |
Wat eenvoudigers gevonden: https://www.gamma.nl/asso(...)er-2-stuks/p/B555386 | |
Nico987 | donderdag 15 oktober 2020 @ 16:00 |
Hoi wat is een realistisch uur tarief voor een timmerman/aannemer in het midden van het land? De verzekering wil weten hoeveel uur het werk is dat ik heb gedeclareerd. de timmerman die de offerte heeft gemaakt is op vakantie. Ik wil dus even opschieten en het zelf aangeven. Hij heeft echter wel een totaal tarief maar geen uur tarief aangegeven. particulier vind ik dat vaak prima bij deze timmerman, maar de verzekering dus niet. op internet staan wel bedragen genoemd maar vindt nergens of dat prijzen van nu het mega druk is zijn. | |
#ANONIEM | donderdag 15 oktober 2020 @ 16:40 |
Begin dit jaar iets laten doen voor 45 euro per uur | |
Korporaal_Batra | donderdag 15 oktober 2020 @ 17:55 |
Ik wil een lambrisering schilderen dus moet het ff heel strak aftapen. Kan dat met normale schilderstape of moet ik dan speciale hebben? | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:50 |
Om voor de bediening van de flair 300 wtw niet helemaal afhankelijk te zijn van de app lijkt het mij verstandig om ook een goedkope standen schakelaar aan te schaffen. Deze dus: https://www.brinkairshop.nl/nl-nl/producten/ventilatie/flair-(centrale-ventilatie)/flair-toebehoren/540262 Echter combineert dat niet lekker met het Gira schakelmateriaal. Iemand enig idee of je een normale Gira 3 standenschakelaar ook op een WTW unit kan aansluiten? | |
Miniem | maandag 19 oktober 2020 @ 17:30 |
Het water wat uit de keukenkraan komt stinkt. Geen idee hoe het komt. Beetje raar licht chemisch luchtje. De kraan zit er nu circa een jaar op. Heb wat doorgelezen wat ik kon doen en heb alle kranen in huis door laten lopen en het is er nog steeds. Het is alleen bij de keukenkraan. Zou het in de kraan kunnen zitten? | |
Goddelijker | donderdag 22 oktober 2020 @ 19:51 |
Binnenkort ga ik een PVC klikvloer leggen. Nu zoek ik een geschikte hamer om een tikje uit te kunnen delen als dat nodig is. Is een nylon hamer daarvoor geschikt of beter een rubberen hamer? | |
spinazieruiker | donderdag 22 oktober 2020 @ 19:53 |
Werkt een blokje of plaatje ertussen niet beter? | |
Miniem | vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:33 |
Dit is inmiddels opgelost maar heb nog een kleine lekkage nu na het loshalen. Hoort dat zwarte rubberen ringetje op het witte buisje gelijmt te zijn? Steeds als ik die ring nu aandraai schiet dat buisje er weer uit. En weet iemand waar hoe zoiets heet of waar je dit kan verkrijgen? Is de aansluiting van de overloop van de wasbak. [ Bericht 4% gewijzigd door Miniem op 23-10-2020 15:39:04 ] | |
vannelle | vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:15 |
Nee, hoort niet gelijmd te zijn. Als bij het aandraaien het buisje er uit schiet denk ik eerder dat het buisje gewoon te kort is. | |
Vonkenboer | vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:46 |
Dat hoort niet gelijmd te zijn; al dat soort verbinden zijn knel (dat witte afvoer pvc); lijkt er haast op dat er iets tekort is. | |
Gieliovd | vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:09 |
Dit spul nooit onder spanning monteren. | |
Miniem | vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:36 |
Hoe bedoel je? Bedankt voor de reacties trouwens. | |
bleiblei | vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:54 |
Dat het net niet goed past, maar wel "net" vast zit. | |
Miniem | vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:04 |
Het heeft altijd zo gezeten. Alleen los gehaald om schoon te maken. Wellicht is het rubberen ringetje verrot ofzo. Weet ook ff niet. | |
bleiblei | vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:14 |
Ik leg alleen uit wat gieliovd bedoeld . Kans is namelijk groot dat als je het onder spanning (dus de verbindingen staan "strak") de boel gaat lekken door krimp & uitzetten van het PVC. Dus mogelijk lekt het daardoor. [ Bericht 1% gewijzigd door bleiblei op 23-10-2020 22:22:05 ] | |
valentijn101 | zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:35 |
Borrelende wc Op de benedenverdieping heb ik twee wc’s. Als ik de ene doortrek begint de andere te borrelen. Hoe kan dit en hoe verhelp ik het? (ze doen het sinds kort, ze hebben het in alle jaren dat ik hier woon nooit gedaan) | |
Isane | zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:56 |
Beginnende verstopping of wellicht de riolering doorgezakt? Bij mij waren de beugels doorgezakt in de kruipruimte waardoor alles weer terugstroomde naar het laagste punt. Tijdelijk verholpen door er stenen onder te leggen (leiding wel eerst opgekrikt met de autokrik) | |
valentijn101 | zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:59 |
Ah, dan zal ik eens beginnen met een lading soda er door te spoelen en de buizen te bekijken. Ik kan ze in de kelder zien hangen. De buizen buiten kan ik natuurlijk niet zien zonder te graven. Daar heb ik dan een loodgieter met camera voor nodig neem ik aan. | |
manny | zondag 25 oktober 2020 @ 14:15 |
Hoe in hemelsnaam krijg je deze ELKO schakelaar open zodat ik hem kan monteren. Geen schroefjes aan de binnenkant Ik krijg dus het binnengedeelte er niet uit en kan dus niet monteren op de wandbox | |
manny | zondag 25 oktober 2020 @ 14:16 |
En ja die kleine beschadigingen komen door schroevendraaier geweld van mijn zijde | |
Vonkenboer | zondag 25 oktober 2020 @ 16:23 |
Kun je die rode nokjes die aan de binnenkant zitten onder de knop niet los wippen ? | |
manny | zondag 25 oktober 2020 @ 16:43 |
dank u meneer. dat is het man man man wat voel ik me nou weer een sufferd. heel internet afgezocht, maar blijkbaar vinden ze dit zo voor de hand liggend dat het niet wordt meegenomen in de instructies... in ieder geval thanks. | |
Vonkenboer | zondag 25 oktober 2020 @ 19:07 |
Het heeft natuurlijk een heel erg afwijkende kleur; dus in die zin zou ik zeggen.. Maar ik heb zelf ook al eens met schakelmateriaal staan worstelen dat met geen mogelijkheid uit elkaar wou en achteraf denk je ah ! dat is het | |
valentijn101 | maandag 26 oktober 2020 @ 16:19 |
Soda heeft gewerkt. Hij borrelt niet meer. Bedankt voor de hulp | |
Sarabi | dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:37 |
3 maanden geleden onze douchekop en thermostaatkraan vernieuwd en nu alweer problemen Hij geeft om de 2 minuten even alleen koud water. Iemand enig idee of dit aan de douche/thermostaatkraan ligt of eerder een probleem bij de ketel? De kraan bij de wastafel geeft wel constant warm water. | |
Miniem | dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:39 |
Als je de kraan open hebt van de wastafel en de douche samen. Heeft de douche dan wel constant warm water? | |
Tom_ | dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:45 |
Ik zoek voor een nieuw te plaatsen deurkozijn een schuin aflopende onderdorpel van hardsteen, liefst ook met van de lage neuten zodat het kozijn er vlak op staat. Zoiets dus: De maatvoering van het kozijn is vrij standaard maar toch lijkt het overal onder maatwerk te vallen waardoor de levertijden al snel oplopen. Is dit normaal altijd maatwerk, of heeft iemand misschien nog tips waar deze goed verkrijgbaar zijn? | |
Sarabi | dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:53 |
Nee, dan wisselt het ook | |
qajariaq | dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:46 |
Ik wil het idee van @Miniem niet kapen maar dat wijst op toch een probleem in de kraan denk ik. | |
Sarabi | dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:51 |
Na 3 maanden al.... Dat wordt mailen naar de verkoper. | |
Tuindier | donderdag 29 oktober 2020 @ 10:01 |
Vanwege het aanhoudende thuiswerken en dat ik de keukentafel zat begin te raken wil ik toch een bureau(tje) gaan neerzetten op de kledingkamer. Nou hebben we daar een hoekje waar we een blad van 110cm breed kwijt zouden kunnen, mits de poten niet strak op de hoeken staan (vanwege een radiator die iets uitsteekt). Makkelijkste oplossing lijkt me dus een los blad met verstelbare poten. Bureaubladen vind ik niet zo veel en een meubelpaneel lijkt me de goedkoopste oplossing. Ik denk dus aan 110x70 cm of iets dergelijks. Waar moet ik op letten zodat het wel een stabiel en geen wiebelig geheel wordt? Ik ben vrij klein, dus daarom wil ik de poten in hoogte kunnen verstellen. 'Gewone' poten zijn vaak te hoog. | |
avotar | donderdag 29 oktober 2020 @ 11:59 |
En is een voetenbankje en een luxere stoel wellicht geen optie? | |
spinazieruiker | donderdag 29 oktober 2020 @ 12:34 |
Is dit geen optie voor je? https://www.ikea.com/nl/nl/p/linnmon-adils-tafel-wit-s29932181/ Ook in andere kleuren verkrijgbaar. En eventueel met verstelbare poten voor de gewenste hoogte. | |
Tuindier | zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:05 |
Deze is net wat kleiner en ik ben bang dat het daarmee te klein wordt. Hoewel mijn scherm natuurlijk ook kan 'uitsteken' buiten de tafel dus die ruimte is dan niet verloren. | |
spinazieruiker | zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:38 |
Ik weet niet hoe ver je gemeten hebt maar die 5cm die het rondom scheelt lijkt mij geen dealbreaker. Je kunt ook zelf een mooi blad maken maar een ritje naar de IKEA geeft in elk geval deze betaalbare kant en klare oplossing. | |
archito | zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:51 |
Simpele vraag maar durf het er niet zo goed zomaar af te draaien. Hoe haal ik deze radiatorknop eraf om hem te vervangen door een slimme knop? | |
lipje | zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:26 |
Moer losdraaien. Hij zit net achter je thermostaatknop. Maar je wilt een slimmere thermostaatknop? Hoop niet dat je m moet programmeren op de knop zelf | |
Hanschje | zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:50 |
Mwoa, ik ben ook gedwongen wegens blokverwarming tot die slimme die je op de knop programmeert. Werkt prima, een keer instellen en altijd lekker warm als ik thuis kom na werk, en in het weekend opsta. Inmiddels vervangen voor Bluetooth bestuurbare knoppen en doe gekoppeld aan Domoticz. Krijg meer geld terug dan de buren jaarlijks en toch nooit in de kou. | |
bleiblei | zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:11 |
Die knop van jou zit ook strak onder de radiator zodat je em liggend op je buik moet programmeren? | |
archito | zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:05 |
Zo simpel was het ook eigenlijk. Toevallig net iets wat ik nog nooit gedaan had dus vroeg me af of er water uit zou komen. Er hangt nu een tado radiatorknop aan. Dan kan ik de keuken (aparte ruimte) en woonkamer los van elkaar bedienen en in de toekomst de studeerkamer boven ook los verwarmen zonder de woonkamer te verwarmen. | |
Hanschje | zondag 1 november 2020 @ 10:12 |
Haha nee gelukkig niet dacht dat de foto op zijn kop was. Oeps | |
Nico987 | zondag 1 november 2020 @ 14:02 |
Hoi, Ik ga een thermostaat knop vervangen, deze heeft een rubberring waar hij de radiator in gaat, op het plaatje staat dat er ook teflontape op moet. Ik heb altijd gedacht dat het nooit beide mag. Wat zal ik doen, rubber eraf en teflon erop, of alleen rubber of toch allebei? | |
Nico987 | zondag 1 november 2020 @ 15:10 |
Ik had eerst even moeten kijken. het grootste deel zat er al, dus daar waar tape zat nieuw tape gebruikt, waar het niet zat niet gedaan. Achteraf had ik de kraan kunnen schoonmaken en alleen er alleen nieuwe knop op kunnen schroeven. Maar goed nu heb ik nog een goede kraan over. | |
avotar | maandag 2 november 2020 @ 14:58 |
Heb je nou aan je hoofd thermostaat zelf ook nog wat veranderd? | |
YoshiBignose | donderdag 5 november 2020 @ 18:04 |
Is dit enkel glas? | |
YoshiBignose | vrijdag 6 november 2020 @ 20:22 |
Hallllooo is hier iemand? | |
Makrolon | vrijdag 6 november 2020 @ 20:24 |
Lijkt me dubbel vanaf de slechte foto | |
bleiblei | vrijdag 6 november 2020 @ 20:25 |
Dat kan je zelf toch wel zien? . Is het glasplaat - aluminium afstandhouder - glasplaat... dan is het geen enkelglas. Is het glasplaat. (Period, pointe, punkt) dan natuurlijk wel. | |
YoshiBignose | vrijdag 6 november 2020 @ 20:30 |
Als ik het zelf kon zien had ik het niet gevraagd. Normaal zie ik bij dubbel glas altijd die metalen strip met puntjes of uit twee delen. Bij dit raam zie ik dat beide niet, maar het is zo dik dat het me ook niet lijkt dat het enkel glas is... Misschien oud dubbel glas, zeker geen HR. | |
bleiblei | vrijdag 6 november 2020 @ 20:35 |
Maak dan op z'n minst een scherpe foto, want dit lijkt op standaard recht toe recht aan dubbel glas. | |
Vonkenboer | vrijdag 6 november 2020 @ 20:45 |
Heb je een foto die een beetje minder onscherp is ? Staat er niet ergens een tekst in ? | |
Barry1986 | vrijdag 6 november 2020 @ 20:53 |
Ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen :-). Op onze terrasoverkapping van douglashout komen gelaagde glasplaten te liggen (44.2). Deze laat ik op maat snijden van circa 750x3500 met ongeslepen randen. Ze wegen ongeveer 50kg stuk. In eerste instantie dacht ik, ik laat ze de randen afwerken/slijpen. Dat lijkt me netter en minder risico vol op bloederige vingers. Maar dat kost nog wel serieus extra geld. Wat is standaard? Zijn er andere nadelen dan enkel dat het vlijmscherp is? | |
Gieliovd | zaterdag 7 november 2020 @ 08:17 |
Ervaring niet, maar ik zou denken handschoenen aan, je legt ze een keer erop en spaart een hoop geld. | |
FranticDJ | zaterdag 7 november 2020 @ 08:18 |
Gebruik van die zuignappen | |
qajariaq | zondag 8 november 2020 @ 13:33 |
Het is niet zo dat het een rand is met uitsteeksels of zo, het is netjes gesneden. Met handschoenen kan je het gewoon optillen. Geslepen kan je wel zonder handschoenen optillen. Voor die ene keer. | |
Stefanovic83 | donderdag 12 november 2020 @ 16:06 |
Binnenkort worden hier zonnepanelen geplaatst, en de omvormer komt wellicht aan de buitenmuur onder een afdak / semi-schuur (zijkant is dicht, achterkant-achtertuin open, voorkant-voortuin een kansloos slot) te hangen. Ik zou de omvormer graag een beetje beveiligen tegen diefstal. Als ik de installatiehandleiding goed interpreteer kun je 'm zo van de muur halen als je de kabels los hebt / doorknipt. De omvormer heeft zelf geen oog voor een slot ofzo. De afmetingen zijn h48 x b48 x d20 Ik zat te denken aan 2 beugels die ik er kruislings overheen monteer, zodat kwaadwillenden in ieder geval wat extra demontagewerk moeten doen. Hopelijk vertraagd dat voldoende. Wat denken jullie, goed idee? Of andere suggesties? En waar zou ik die beugels kunnen vinden? Ik heb al wat gezocht maar niks kunnen vinden tot nu toe. | |
bleiblei | donderdag 12 november 2020 @ 16:20 |
Ik zou mij daar niet zo zorgen over maken. Zolang je niet aan de grote klok hangt dat dat ding daar hangt komt daar toch niemand achter? En mocht je een gelegenheidsdief hebben die denkt dat het slim is om dat ding van de muur te trekken, krijgt ie een oplawaai waar je akelig van wordt . Maar als die beugels je een beter gevoel geven, zou ik dat gewoon doen. Kan nooit kwaad . Daarvoor zou je bijv. twee aluminium strips kunnen kopen en die in de juiste vorm buigen & 4 gaten in boren voor schroeven. Draai er dan wel Torx schroeven in. Dan moeten ze net toevallig Torx bij zich hebben. | |
qajariaq | donderdag 12 november 2020 @ 16:25 |
Als een dief in de nacht? | |
bleiblei | donderdag 12 november 2020 @ 16:27 |
Dan ontbreekt het mij aan zonnepaneelkennis, maar zou ik verwachten dat er tussen meterkast en omvormer nog steeds stroom op staat . | |
Stefanovic83 | donderdag 12 november 2020 @ 16:28 |
ja ik ben ook geen elektricien.. Staat daar gewoon spanning op als de zon niet schijnt ('s nachts) ? | |
bleiblei | donderdag 12 november 2020 @ 16:41 |
*Aanname* Tussen paneel en omvormer verwacht ik van niet (of minimaal). Tussen meterkast en omvormer wel. De omvormer schakelt snachts uit als ie geen spanning krijgt daarnaast wordt er geen/minimaal stroom gegenereerd door de panelen. Maar er zit niets in je meterkast wat de elektriciteit uitschakelt tussen meterkast & omvormer. Ietwat kromme vergelijking, maar denk wel dat ie op gaat is: accu - schakelaar - fietsdynamo Tussen accu en schakelaar staat altijd spanning (mits er accu niet leeg is) Tussen schakelaar en fietsdynamo staat alleen spanning als de dynamo draait of de schakelaar op "aan" staat. | |
qajariaq | donderdag 12 november 2020 @ 16:47 |
Voor zover ik weet moet naast een paneel een schakelaar zitten. Daarnaast is het redelijk goed te doen om een 230V draad door te knippen met een geïsoleerde tang. Dat de stop er uit vliegt zal de dief niet boeien. De zonnepaneel kant staat vaak veel meer spanning op maar niet in de nacht. Maar eh,Schroef je die kast niet aan de binnenkant tegen de muur? Dan zal je eerst de kast open moeten maken. Daar is simpeler iets tegen te doen. Voor zover er al een handel is in gebruikte omvormers. Maar dat weet ik echt niet. | |
Stefanovic83 | donderdag 12 november 2020 @ 16:52 |
hierbij het alles verduidelijkende montage plaatje en de globale instructie - 4 gaten boren - bouten indraaien - omvormer op de bouten schuiven - moeren m6) erop draaien vanaf de zijkant met een steeksleutel Hypothetisch zou ik iets kunnen met die moeren M6, maar bestaan er anti-diefstal moeren die je vanaf de zijkant kunt draaien? De installateur heeft ook geen advies trouwens, die weg heb ik al bewandeld. | |
Hanschje | vrijdag 13 november 2020 @ 08:40 |
Kan je dit niet eenvoudiger beschermen door een balk er boven te monteren,en de gaten waar de schroeven, bouten oid ingaan na montage dichten met kit /epoxy / twee gaten en een hangslot. Het lijkt namelijk dat het bouten zijn met een zeskantennkop. en daaroverheen schuif je de omvormer naar beneden. (of het is draadeind,maar dat zou ik een lasje leggen over de moer dat die niet meer losgaat). Als je iets wil doen kan je alleen de gelegenheidsdief tegenhouden, als ze gericht komen voor de jouwe dan ben je wel een beetje verloren. | |
Den_Haag | vrijdag 13 november 2020 @ 09:13 |
Weet iemand een isolatieschuim spuitbus met een extra lange slang? Ik moet een bepaald stuk inspuiten op zolder en door de schuine wand komt ik er niet bij met de normale purschuim bussen | |
FranticDJ | vrijdag 13 november 2020 @ 09:46 |
kan je zelf niet een langer slangetje op dat tuutje beunen (wel ff goed vast tapen )? en anders: https://www.gyzs.nl/den-braven-purschuimpistool-nbs-100cm.html maar ja, dure hobby edit https://www.bouwsales.nl/(...)nd-voor-purschuim-ks als je dit ziet, kan je zo 't slangetje er af halen en er een slangetje op zetten zo lang als je wilt. is gewoon een 'knel fit'. | |
Den_Haag | vrijdag 13 november 2020 @ 14:26 |
Gok dat het inderdaad wat hobbyen wordt | |
Stefanovic83 | vrijdag 13 november 2020 @ 15:03 |
ohja dat is nog wel een idee. Balken aan de zijkanten, eventueel ook bovenkant. dan moeten ze die eerst weg zien te slopen voordat ze erbij kunnen. Thanks voor de input | |
Gieliovd | zaterdag 14 november 2020 @ 11:48 |
Snelle vraag: 2 groepen nodig op het dak. Heb geen 3x2,5mm2 liggen. Mag ik een 5x2,5mm2 in de groepenkast en op het dak splitsen in 2 groepen en de aarde delen? Ik vermoed dat dit gelijk is aan 2 groepen door één buis en dus niet mag. Een kookgroep is geen optie, ik wil ze niet gelijk laten afschakelen bij issues. Edit: vals alarm ik heb nog een nieuwe doos 100m 3x2,5. Toch even de vraag in de groep gooien voor toekomstige referentie. [ Bericht 17% gewijzigd door Gieliovd op 14-11-2020 14:54:01 ] | |
Makrolon | zaterdag 14 november 2020 @ 20:04 |
Kookgroep schakelt niet gelijk af he zijn gewoon 2 aparte groepen met een los bruggetje er op. Kookgroep is wel de enige manier hoe het mag. Al zou ik het wel doen als het zo uit komt en niet anders kan. Desnoods sticker boven de groepen dat het 2 groepen door een kabel zijn. | |
ShoNuf | zaterdag 14 november 2020 @ 21:22 |
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering februari 2021. Nu willen we beneden spotjes hebben oftewel een verlaagd plafond. Is er nog een standaard voor spotjes qua onderlinge afstand en afstand van de muur en weet ik veel wat nog meer of is de elektricien hiervan op de hoogte? | |
verita | zondag 15 november 2020 @ 12:17 |
Vraag over schilderwerk. Ik wil aan de buitenkant van de kozijnen transparante folie 'plakken' zodat ik mijn draai-kiepramen gewoon kan schilderen zonder dat de herfstbladeren en kou naar binnen vliegen. Hoe doe ik dat? Kan ik met ducttape op het buitenschilderwerk de dikke, stevige folie plakken en dat later weer weghalen zonder beschadigingen of moet ik dan de buitenkant ook weer schilderen? Het gaat om een raam van 60 breed, 125 lang. | |
FranticDJ | zondag 15 november 2020 @ 12:20 |
Schilderstape? Ducttape zou ik niet nemen dat laat gegarandeerd op z'n minst plak achter.. Maar het lijkt me sowieso nogal een onderneming met de wind die er in deze tijd van het jaar staat. | |
Gieliovd | zondag 15 november 2020 @ 12:22 |
Dat gaat hem niet worden. De lijm blijft achter, de verf komt mee en het wordt een drama. Beter dan nog brede schilderstape op een luwe dag. | |
blomke | zondag 15 november 2020 @ 12:56 |
Bij LED inbouw is er amper warmte ontwikkeling. Geen probleem wat dat betreft. | |
blomke | zondag 15 november 2020 @ 12:57 |
Niet met ducttap, dat molt de verflaag. Laat zelfs lijmresten op steen achter. | |
verita | zondag 15 november 2020 @ 17:41 |
Dank allemaal :-D | |
Lingue | dinsdag 17 november 2020 @ 17:05 |
Ik heb een vraagje voor de ervaren klusser (dat is wrs iedereen die niet mij is). Hoe ga ik op een zo makkelijk mogelijke manier de siliconenkit in de badkamer verwijderen? Is dat echt met een portie geduld, een stanleymes en schoonmaken met thinner? Ik ben bang dat ik mijn mooie tegels bekras met een mesje. Maar chemisch spul zullen de tegels vast ook niet waarderen vermoed ik zo... Of zijn er makkelijkere mogelijkheden? | |
FranticDJ | dinsdag 17 november 2020 @ 17:11 |
Snijden evt met een plamuurmes? evt met een tool als dit: https://www.toolstation.n(...)rstellingsset/p87359 | |
bleiblei | dinsdag 17 november 2020 @ 17:13 |
sili kill: https://www.toolstation.nl/zwaluw-sili-kill/p95191 werkt perfect, en tegels kunnen er prima tegen . *al weet ik niet zeker of het ook goed gaat met natuursteen. Dus dat zou je ff moeten checken bij Zwaluw. | |
FranticDJ | dinsdag 17 november 2020 @ 17:15 |
dat spul kende ik nog niet. | |
bleiblei | dinsdag 17 november 2020 @ 17:16 |
1 keer gebruikt, werkte echt als een malle . | |
FranticDJ | dinsdag 17 november 2020 @ 17:17 |
Gelijk een potje in m'n winkelmandje gezet. | |
bleiblei | dinsdag 17 november 2020 @ 17:21 |
Ik lees trouwens wel nu dat het vooral voor kitresten werkt. Dus eerst het merendeel verwijderen met een mesje zoals FranticDJ adviseert, en de losse flubbertjes met die sili kill verwijderen. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb (is alweer 17 jaar geleden ). Ik meen eerst met een stanleymesje en dan idd de rest met dat spul. | |
Lingue | dinsdag 17 november 2020 @ 17:21 |
Thanks Frantic en Bleiblei. Ik ga t natuursteen nog ff checken want dat is hier wel t geval. Maar anders rij ik morgen direct naar een winkel in de buurt! | |
Lingue | dinsdag 17 november 2020 @ 17:22 |
Dan ga ik zo nog maar even verder met mijn stanleymesje... | |
PJ | dinsdag 17 november 2020 @ 18:54 |
Als je nieuwe kitvoegen plaatst van te voren nog primer gebruiken voor maximaal hechten vd kit. | |
Poepoog | maandag 23 november 2020 @ 12:02 |
Hoi allemaal, Net sleutels van een nieuwbouwwoning mogen ontvangen, maar helaas niet zo handig. Maar toch wil ik dit keer dingen zelf gaan doen. Op onze zolder waar wij een slaapkamer van willen maken zitten spaan(?)platen. Deze willen wij schilderen maar er zit aan een kant toch best een flinke spleet van zo’n 4 tot 5 mm. Hoe kan ik deze het beste dichten? Acryl kit die glas afstrijken en dan afwerken met iets anders, of toch ander spul? | |
FranticDJ | maandag 23 november 2020 @ 12:10 |
Is dit van die gladde plaat of van die grove plaat waarin je de vezels echt voelt? Ziet er op eerste zicht uit als een soort hardboard. M'n ouders hadden dit ook bij hun prefab daksegmenten. Hebben daar toen houten plintjes over de kieren geplaatst. Kit enzo gaat weer scheuren door krimpen/uitzetten van de platen. | |
Poepoog | maandag 23 november 2020 @ 12:44 |
Hele gladde... Was al bang voor een plint oid | |
Goddelijker | dinsdag 24 november 2020 @ 21:51 |
Wij gaan in ons nieuwe huis de vide sluiten die erin zit. Nu heb ik het volgende bedacht van boven naar beneden: Boven verdieping OSB Balken Regels Stucplaat Beneden verdieping Nu ben ik op zoek naar de beste isolatie om tussen de balken te kunnen verwerken. Wat is hiervoor de best geschikte isolatie? Zelf kom ik uit op isolatie zoals deze: https://www.bouwmaat.nl/r(...)m/product/0000527473 Maar iemand die een betere suggestie heeft? | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2020 @ 22:09 |
Wat is het doel van de isolatie? Geluid of temperatuur? Als het om temperatuur gaat, zou ik voor mineral wool (MW35) gaan van Knauf. Scheelt een berg jeuk en isoleert goed. Gaat het je om geluid (dat je gerommel in de kamer boven niet hoort als je beneden zit). Dan kan je het beste een systeem gebruiken om de vloer of het plafond, los te koppelen van de constructie. | |
Goddelijker | dinsdag 24 november 2020 @ 22:44 |
Voornamelijk (loop) geluid. Zoals een metal stud systeem? | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2020 @ 22:56 |
Voor de vloer beweerde onze aannemer dat fermacell platen met isolatie er tegenaan super zijn tegen loop geluid. Had hij bij vrienden van ons toegepast en die waren ook enthousiast. Zelf geen ervaring mee want vanwege tijd en euro's ben ik voor OSB gegaan en daar heb ik stiekem wel spijt van... | |
Goddelijker | woensdag 25 november 2020 @ 08:12 |
Maar Fermacell of Knauf Brio moet je wel op een niet overbruggende manier leggen? Dus zou in mijn geval OSB moeten leggen en daar overheen deze platen. Ik denk dat dit beter werkt inderdaad dan isolatie er tussen. Dit zorgt namelijk voor een losgekoppelde vloer. [ Bericht 6% gewijzigd door Goddelijker op 25-11-2020 08:28:28 ] | |
bleiblei | woensdag 25 november 2020 @ 09:06 |
Verrek, je hebt gelijk. Je moet dat spul bovenop het isolatie leggen. Zo zie je maar weer, ik heb het nog nooit gebruikt . Zou wel betekenen dat het wellicht alsnog interessant kan zijn in de kinderkamers. Want dan is het puur een kwestie van meubels & laminaat eruit, Egalisatiekorrels en Fermacell platen erin, en dan simpelweg het laminaat weer terugleggen! Dat is nog wel te doen in een weekendje. Edit: Oh, en de deuren inkorten, want die gaan dan ook niet meer open . | |
Goddelijker | woensdag 25 november 2020 @ 10:50 |
Ja, bij mij wordt het dan simpelweg bovenop de OSB platen. Alleen rekening houden met dat de balken een aantal cm lager moeten komen, zodat het gelijk komt met de huidige vloer. | |
Gieliovd | woensdag 25 november 2020 @ 17:36 |
Ik ben niet helemaal thuis in de laatste normen over elektrotechnische veiligheid.... Help. Zojuist mijn nieuwe groepenkast ontvangen, maar wat mij opvalt, zowel in de automaten met kooi klemmen als in de verdeel blokken onderin met schroef verbinding zijn géén adereindhulzen gebruikt. Is dit toegestaan of is elektramat.nl hier gewoon in gebreke? | |
bleiblei | woensdag 25 november 2020 @ 17:50 |
Dat is toch massieve kabel? Heb nooit gezien dat daar nog adereindhulzen omheen gaan. | |
Gieliovd | woensdag 25 november 2020 @ 18:53 |
Nee, soepele kern. | |
Makrolon | woensdag 25 november 2020 @ 18:53 |
Toegestaan, de draden zijn samengeperst, het zijn geen losse draden. | |
Vonkenboer | woensdag 25 november 2020 @ 19:14 |
Moet het wel massief draad zijn; bij soepel draad dienen altijd adereindhulzen gebruikt te worden. |