Met zijn tweeën zitten we op bijna 2,5 x modaal. Als ik zie wat ik daarvoor kan en mag lenen en wat ik daarvoor terug krijg dan stelt me dat toch teleur.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:46 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Twee keer modaal is dan ook een beetje de norm voor inkomens voor huishoudens die zich begeven op de woningmarkt, de rest komt gewoon niet in aanmerking (tenzij het om een garagebox gaat).
Ik zie hier prima woningen voor 400.000 te koop. Deze woningen kan je echt niet diskwalificeren met rijtjeswoningenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik sta mijn huisje graag af aan een starter. Ik had verwacht dat ik met 2 keer modaal inkomen toch ondertussen wel beter zou wonen dan in een rijtjeshuis. Helaas blijkt de waarheid anders en gaat alles in mijn woonplaats onder 275K al weg voordat het 2 dagen op funda staat.
In mijn gemeente met 45.000 inwoners staan er welgeteld 4 te koop waarvan 3 rijtjeshuizen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zie hier prima woningen voor 400.000 te koop. Deze woningen kan je echt niet diskwalificeren met rijtjeswoningen
Maximumprijzen vaststellen op basis van oppervlakte, bouwjaar, energielabel en ligging. Met huurhuizen kan dat ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Goed idee, maar hoe zouden ze dat kunnen doen?
Over welk modaal inkomen heb je het? Eenpersoonshuishouden (circa ¤35.000) of tweepersoonshuishouden (circa ¤ 65.000). Is nogal een verschilletje. Als jullie 2,5 keer modaal van het tweepersoonshuishouden verdienen dan moet je echt wel iets leuks kunnen kopen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Met zijn tweeën zitten we op bijna 2,5 x modaal. Als ik zie wat ik daarvoor kan en mag lenen en wat ik daarvoor terug krijg dan stelt me dat toch teleur.
Ik de 6 jaar dat wij er wonen is ons huis volgens de laatste taxatie in februari 28% in waarde gestegen. Uitstekend rendement maar als je groter wilt wonen, of meer ruimte wilt heb je er alleen maar nadelen van.
een inkomensnorm van >1,5 moet verboden wordenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.
Wat wel problematisch is, is wachttijden voor sociale huur vaak > 10 jaar zijn. Vrije huursector wordt tot en met 65m2 oppervlakte gedomineerd door investeerders (vooral in de randstad). Huurprijzen van ¤1.200 tot ¤ 1.500 exclusief, met een inkomensnorm van 3,5 tot 4. Wetende dat het modale inkomen ¤2850 is, zie je dat dat gewoon problematisch is.
Oké.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In mijn gemeente met 45.000 inwoners staan er welgeteld 4 te koop waarvan 3 rijtjeshuizen.
Edit: de 4e staat niet eens in mijn gemeente.
Ik zie in die omgeving genoeg woningen waar je zou kunnen wonen en vermogen zou kunnen beginnen op te bouwen. Wat zijn je wensen en eisen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:21 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Momenteel al een jaar of 3 in een huurhuis (Vrije sector). Destijds ingestapt met een huurprijs van net boven de 1075¤ en nu alweer bijna 1200¤ exclusief. Altijd netjes iedere maand betaald zover niks aan de hand. Omgeving Den Haag/Leidschenveen , geen schulden, leeftijd 30.
Op een gegeven moment wil je toch wel iets voor de toekomst. Als starter heb je ongeveer 12.000¤ zonder overbieden. Je spaart iedere maand maar af en toe komen er toch onverwachtste kosten. Dan begin je opnieuw aan te vullen maar dat gaat zo langzaam dat je er bijna 10 jaar over zal doen voordat je een leuk potje over heb. Zodra je aan een bekende vertelt wat je huur is schrikken ze zich rot. Zoveel betaal ik niet eens aan me hypotheek en mijn woning is bijna 2x zo groot hoor je dan.
Je kijkt om je heen en de 1 na de ander koopt een huis van 400.000 euro alsof het niks is. Een keuken van 20.000 euro erin laten plaatsen.
Om 07.00 stap je de auto in en je bent onderweg naar kantoor. Het knaagt aan je waarvoor je het eigenlijk allemaal voor doet. Een dak boven je hoofd is fijn maar hoelang hou ik dit nog vol denk je? Ieder jaar stijgt je salaris maar tegelijkertijd ook de huur. Dit schiet niet op.
Als starter wil ik als het mogelijk is toch wel dat ene huisje met een tuin. Momenteel zit ik in een appartement en als ik ooit verhuis wil ik erop vooruit gaan.
Een simpele hypotheekberekening geeft aan dat er ongeveer voor 350.000¤ geleend kan worden. Dat kan achteraf iets hoger of lager uitvallen aangezien dit een schatting is.
Waar moet ik op hopen?
Dat de rente stijgt en de huizenmarkt instort?
Overdrachtsbelasting vervalt voor starters alleen zullen wij starters daar veel van merken?
Verbeter me/ corrigeer me gerust.
Dit typ ik als een leek en wat ik om me heen zie gebeuren.
De bouwkosten van dat nieuwbouwhuis zijn ook gewoon fors, wat dat betreft maakt het niet heel veel uit of je een huis in Friesland of t Gooi laat bouwen, een vrijstaande woning van 170m² bouwen kost nou eenmaal een hoop geld, je zit zo aan ¤ 300.000 bouwkosten, en dan heb je nog niets bijzonders gedaan qua keuzes.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:23 schreef Hanzul2 het volgende:
Bij ons in het dorp vind ik het al helemaal nergens meer over gaan. Door andere zullen we wel uitgelachen worden die de randstad gewend zijn. Tweekappers bij ons doen het nu tussen de 230 en 275. Rijtjeswoningen 180-220. Dit is dus al niet meer op te brengen door een allenstaande. Weet wel dat er in het dorp slechts een handjevol appartementen staan die duurder over het algemeen duurder zijn dan een rijtjeswoning. Starters wonen dus in rijtjes woning en sociale woningbouw is er minimaal,in vergelijking tot de stad.
Ter vergelijking 5 jaar geleden kochten we onze tweekapper voor 190k, wel nog wat kluswerk, op afwerking. Dat vind ik al een gigantische prijstijging, nu verkocht namelijk voor 250k en dan ook nog aan een startende kennis, anders wss nog meer voor kunnen krijgen. Nu nieuwbouw vrijstaand gekocht voor 430k, met afwerking komt dat op circa 500k en dan heb je 170m2 woonopvervlak en perceel 525. In 2015 kocht je bestaande vrijstaand, woonhuis voor 300k en had je minimaal net zo groot perceel en vaak groter. Stekking van het verhaal in dorpen ver van de randstad kan je als alleenstaande ook niets meer. In een dorp moet je ook twee auto's hebben, als je die kosten meetelt met afschrijving en al is een dorp vaal niet goedkoper, wel mooi in het groen.
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Al 10 jaar wordt de HRA beknot, variërend van verplicht aflossen om in box 1 te komen, tot het terugbrengen van het IB-% waartegen HR mag worden afgetrokken.
Resultaat: de hypotheekschuld is amper gedaald:
[ afbeelding ]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤600.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:23 schreef Hanzul2 het volgende:
Bij ons in het dorp vind ik het al helemaal nergens meer over gaan. Door andere zullen we wel uitgelachen worden die de randstad gewend zijn. Tweekappers bij ons doen het nu tussen de 230 en 275. Rijtjeswoningen 180-220.
Mensen *moeten* nu aflossen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?
De EU vindt van niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:37 schreef snabbi het volgende:
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?
Dan gaat heel het dorp, naar Belgie denk ik(2km verderop). Daar kost een vrijstaand huis met percelen van gemiddeld meer dan 1000m2, 200-400k (uitgezonderd villa's). Is ook nog redelijk wat aanbod. Starters koopwoningen zijn daar alleen bijna niet alleen huur. Huurappartementen zijn wel goed betaalbaar, circa 600, per maand (exl).quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤6000.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.
Wordt tijd dat het bij jullie ook zo wordt, stel je voor zeg dat een alleenstaande bij jullie in het dorp een woning koopt…..
Wat zit je nou weer dwars te doen met je gesneer? Prima toch dat er nog plekken zijn waar een modaal verdienende alleenstaande nog wel een gezinswoning kan kopen?!quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤6000.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.
Wordt tijd dat het bij jullie ook zo wordt, stel je voor zeg dat een alleenstaande bij jullie in het dorp een woning koopt…..
Op donderdag 27 augustus 2020 21:53 schreef Hanzul2 het volgende:
Dit wordt juridisch een enorm gedrocht.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 18:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dank je, onlangs een huis gekocht.Maargoed starters woningen worden hierdoor duurder,maakt aan het einde van de rit eigelijk niks uit.Geld trouwens voor starters tussen 18 en 35 jaar,maar stel,Wij hadden nog geen huis, en we gingen pas in Januari een huis kopen vanwege dit. Ik ben iets ouder dan 35, en mijn vriendin is 30. Hoe werkt dit dan?Word zij er dan alleen voor vrijgesteld?
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:
[..]
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:03 schreef skrn het volgende:
[..]Grapje zeker.
In 2011 ging de daling van 6% naar 2% in op 1 juli maar werd bepaald dat het vanaf 15 juni was.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen die tussen 15 juni en 1 juli een huis gekocht hadden (en dus die 6% betaald hadden) kregen die 4% terug.
https://www.phverheul.nl/(...)asting-van-6-naar-2/
De vraag is dus vooral per wanneer dit ingaat, maar ik kan me voorstellen dat starters op de markt die een dezer dagen de overdracht zouden hebben dat moment dus liever even uitstellen.
Wat dat betreft zou het wel handig zijn als er zo snel mogelijk duidelijkheid zou komen over de ingangsdatum van de nieuwe regeling, en ook over allerlei andere zaken, zoals "Ben je een starter als een van beiden een starter is?" of moet de korting dan gedeeld worden?
Wensen/Eisenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zie in die omgeving genoeg woningen waar je zou kunnen wonen en vermogen zou kunnen beginnen op te bouwen. Wat zijn je wensen en eisen?
Overigens:
https://www.rtlxl.nl/programma/voor-hetzelfde-geld/
https://www.funda.nl/koop(...)oudenregensingel-25/quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 07:33 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Wensen/Eisen
275.000 - 350.000 max
3 Slaapkamers minimaal ivm met gezinsuitbreiding
Tuin of balkon/terras ( Niet een postzegel balkon )
Appartement waar we nu in zitten heeft een terras. Fenomenaal groot alleen onze huidige appartement heeft maar 2 slaapkamers die al beide in gebruik zijn. Bij gezinsuitbreiding ( 2de kindje ) komen we dan toch een slaapkamer in de toekomst te kort. Als het aan ons ligt zouden wij wel dit huur appartement willen kopen. Alleen een extra slaapkamer is moeilijk te realiseren aangezien wij draagmuren hebben in onze appartement. Wij wonen op de 1ste verdieping en er zijn 5 verdiepingen in het appartementen complex.
Qua omgeving is Pijnacker/Ypenburg/Nootdorp ook welkom.
Duidelijk. Kan je iets vertellen over de voorbeelden wat ik hierboven had beschreven?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 08:00 schreef Leandra het volgende:
Met de eigen inleg wordt momenteel de kosten koper bedoeld.
Die 10% is niet nodig, maar uiteraard wel handig als je ze hebt, bij een bestaande woning wil je al snel eea aanpassen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 08:03 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Duidelijk. Kan je iets vertellen over de voorbeelden wat ik hierboven had beschreven?
Je zult de taxatie, notaris en bankgarantie kosten moeten betalen. Mogelijk als je een adviseur neemt deze ook nog. Bij lange geen 10%> met 3000 ben je wel klaar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 07:43 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Goedemorgen,
Vanochtend met een heel ander gevoel de auto ingestapt. Geen overdrachtsbelasting meer voor starters. Op Facebook zie ik tientallen mensen klagen. Hebben wij starters nu wel geluk vanaf Januari? De klagende mensen geven aan dat ze dit jaar nog een huis hebben gekocht en daardoor 6000/7000 euro teveel hebben betaald wat ze hadden kunnen investeren in het huis.Wat is nu de situatie en wat klopt er?
Voorbeeld 1 2020 Starter:
Huis te koop 300.000 euro
Koper kosten en overdrachtsbelasting 10.000 a 12.000 euro
10 procent eigen inleg 30.000
Voorbeeld 2 2020 Starter:
Eigen inleg is niet nodig als je 300.000 euro kan lenen
Voorbeeld 3 2021 Starter:
Koper kosten 4000 euro
Eigen inleg is niet nodig
Punt is dat ik verschillende verhalen hoor over eigen inleg. De 1 zegt is niet nodig de ander weer wel.
Wat is juist?
Je kan er eindeloos over nadenken, punt is dat niemand de toekomst kan voorspellen. Er is een kans dat de huizenprijzen gaan dalen (Rabo zegt -2,1% waarop ze de nauwkeurigheid van dat percentage baseren, is mij een raadsel).quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:17 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Ik zal het zwart wit schetsen.
Hoge salaris - Hoge huurkosten Sparen minimaal
Hoge salaris - Lage hypotheekkosten Sparen gemiddeldl
Ik ben zeer tevreden met mijn salaris en voor mij hoeft het allemaal niet veel meer te zijn.
Maar zodra de huur eraf is ga ik toch twijfelen.
Salaris is prima maar toch blijft er zo weinig over.
Natuurlijk als we een hypotheek van 350.000 euro nemen komen we in een vergelijkbare situatie als waar wij ons nu in bevinden. Zelfde maandlasten maar dan wel uiteindelijk voor een goed einde.
Dat zijn keuzes wat je dan moet gaan maken.
Maar wat we nu aan het doen zijn is gewoon uitzichtloos.
Als er iets moet gebeuren aan het huis zijn de kosten niet voor ons maar in 3 jaar is er niks voorgevallen.
Geen kosten voor de verhuurder, alleen maar incasseren de huur.
Als je dit zegt, zou ik toch actie ondernemen. Ik heb ook in uitzichtloze situaties gezeten, het slechtste wat je kan doen, is niets doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:17 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Huur 1-op-1 omruilen voor hypotheek werkt niet zo, door reserveren voor onderhoud (moet je zelf betalen) en een aantal extra belastingen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:17 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Helder.
Ik zal het zwart wit schetsen.
Hoge salaris - Hoge huurkosten Sparen minimaal
Hoge salaris - Lage hypotheekkosten Sparen gemiddeldl
Ik ben zeer tevreden met mijn salaris en voor mij hoeft het allemaal niet veel meer te zijn.
Maar zodra de huur eraf is ga ik toch twijfelen.
Salaris is prima maar toch blijft er zo weinig over.
Natuurlijk als we een hypotheek van 350.000 euro nemen komen we in een vergelijkbare situatie als waar wij ons nu in bevinden. Zelfde maandlasten maar dan wel uiteindelijk voor een goed einde.
Dat zijn keuzes wat je dan moet gaan maken.
Als er iets moet gebeuren aan het huis zijn de kosten niet voor ons maar in 3 jaar is er niks voorgevallen.
Geen kosten voor de verhuurder, alleen maar incasseren de huur.
Genoeg die het doen omdat ze de extra kosten en moeite voor onderhoud en tuin, niet willen hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:41 schreef GS-Raw het volgende:
Als je voor ¤1200 een appartement huurt dan ben je in mijn ogen sowieso knettergek.
Heb de ING site gebruikt en daar kom ik bij een 10 jrs. RVP (1,79%) hypotheek van 357000 op 1280 bruto maandlasten. Netto ben je dan goedkoper uit dan je nu woont, plus het feit dat huren blijven stijgen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:17 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Of omdat mensen een dak boven hun hoofd nodig hebben en dan van daaruit verder kijken naar die koopwoning.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Genoeg die het doen omdat ze de extra kosten en moeite voor onderhoud en tuin, niet willen hebben.
Op straat komen te staan is niet hetzelfde als tegen het advies in uit je begeleid wonen situatie vertrekken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 11:42 schreef osodevo het volgende:
Mensen met weinig geld of een uitkering hebben toch ook een dak boven hun hoofd nodig? Die mensen zijn dan aangewezen op sociale huur maar wat als je op straat komt te staan en je hebt 10 jaar wachtlijst?
10 jaar daklozenopvang of onder een brug wonen?
Bij jongeren vaak wel, of ze weten nog niet waar ze zich willen vestigen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:56 schreef Chia het volgende:
[..]
Of omdat mensen een dak boven hun hoofd nodig hebben en dan van daaruit verder kijken naar die koopwoning.
Hier in de gemeente, heeft het sociaal wijkteam (Mee&Wering) altijd een stel vakantiehuisjes en sta-caravans achter de hand als je echt niets meer hebt. Plus vervoer naar de kleding- en voedselbank.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 11:42 schreef osodevo het volgende:
Mensen met weinig geld of een uitkering hebben toch ook een dak boven hun hoofd nodig? Die mensen zijn dan aangewezen op sociale huur maar wat als je op straat komt te staan en je hebt 10 jaar wachtlijst?
Was eigenlijk meer een reactie hieropquote:Op vrijdag 28 augustus 2020 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij jongeren vaak wel, of ze weten nog niet waar ze zich willen vestigen.
Bij ouderen is het vaak zo dat ze gaan huren na de verkoop van het huis, zodat ze idd geen kosten aan onderhoud en de tuin en dergelijke hebben.
Als de situatie is dakloos worden of die ¤1200 euro aftikken, dan is het mi juist knettergek om dan bewust dakloos te raken. Zeker als je dat gewoon kan betalen en met je best doen ook gewoon nog een beetje kan blijven sparen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 09:41 schreef GS-Raw het volgende:
Als je voor ¤1200 een appartement huurt dan ben je in mijn ogen sowieso knettergek.
Als je een dak boven je hoofd hebt en dat vrijwillig verlaat wel ja.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 12:00 schreef osodevo het volgende:
Urgentieverklaring krijgen is tegenwoordig knap lastig
Als je een uitkering hebt moet een huis kopen niet je prioriteiten zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 11:42 schreef osodevo het volgende:
Welke ideeën heb je daarvoor?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 12:34 schreef SwitchSwatch het volgende:
Desalniettemin, sociaal huren moet inderdaad wel toegankelijk blijven.
Kantoorruimte ombouwen tot appartementen waarvan een x% voor sociale huur. Door Corona is zoveel kantoorruimte als pre Corona niet meer nodig.quote:
Ombouw tot sociale huur vergt:quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 14:55 schreef SwitchSwatch het volgende:
Kantoorruimte ombouwen tot appartementen waarvan een x% voor sociale huur. Door Corona is zoveel kantoorruimte als pre Corona niet meer nodig.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:55 schreef osodevo het volgende:
Corporaties hebben genoeg geld om te bouwen,
Geen idee, tevens wordt er soms ook lager ingezet om meer kijkers te trekken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:02 schreef bitterbal het volgende:
Hebben jullie toevallig een idee tot hoeveel er gemiddeld boven de vraagprijs wordt geboden?
Dit lijkt me niet de juiste samenvatting. Nederland is wel aan het herstellen van een hypotheek probleem. De Europese Commissie stelt alleen dat het probleem op dit moment nog steeds te groot is. Als je Nederland vergelijkt met de andere landen is dat ook gewoon waar. De particuliere schuld in Nederland is behoorlijk groot.quote:
Eigenlijk hebben we nu een groter probleem.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet de juiste samenvatting. Nederland is wel aan het herstellen van een hypotheek probleem. De Europese Commissie stelt alleen dat het probleem op dit moment nog steeds te groot is. Als je Nederland vergelijkt met de andere landen is dat ook gewoon waar. De particuliere schuld in Nederland is behoorlijk groot.
Ik houd al 5 jaar vraagprijzen (via Funda) en daadwerkelijke koopprijzen (via het Kadaster) bij van de huizen bij mij in de straat (Amsterdam binnen de ring).quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:02 schreef bitterbal het volgende:
Hebben jullie toevallig een idee tot hoeveel er gemiddeld boven de vraagprijs wordt geboden?
In Nederland is al jaren onder sterfte en loopt inwoners alleen toe door migratie. Daarnaast zijn huishoudens steeds kleiner.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 18:22 schreef delano.888 het volgende:
De wereld bevolking was 1 miljard in 1800.
De wereld bevolking was 1,6 miljard in 1900.
De wereld bevolking 7,7 miljard in 2019.
Tel maar door, een huizen tekort gaat altijd blijven tenzij mensen minder kinderen gaan nemen, en dat doen ze dus niet.
Via kadaster bijhouden kost geld toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:18 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ik houd al 5 jaar vraagprijzen (via Funda) en daadwerkelijke koopprijzen (via het Kadaster) bij van de huizen bij mij in de straat (Amsterdam binnen de ring).
Er wordt hier bij de meeste huizen tussen de 4 en 8 procent overboden.
Heb er zelf ook 4 procent bovenop moeten doen toen ik kocht.
Ja dat kost een paar euro. Je kunt het opvragen per postcode en de gegevens gaan 5 jaar terug.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:32 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Via kadaster bijhouden kost geld toch?
toen je jouw bod deed heb je toen gelijk hoger geboden?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:37 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ja dat kost een paar euro. Je kunt het opvragen per postcode en de gegevens gaan 5 jaar terug.
Ja, op advies van mijn aankoopmakelaar, die zei hoeveel ik moest overbieden om een goede kans te maken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:38 schreef bitterbal het volgende:
[..]
toen je jouw bod deed heb je toen gelijk hoger geboden?
Dat is toch precies wat ik bevestigde? Behalve dat ik EU schreef waar het EC moest zijn?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 17:56 schreef snabbi het volgende:
Nederland is wel aan het herstellen van een hypotheek probleem. De Europese Commissie stelt alleen dat het probleem op dit moment nog steeds te groot is. Als je Nederland vergelijkt met de andere landen is dat ook gewoon waar.
Is ook zo, diende alleen om de zakken van hypotheekadviseurs en verzekeringsmaatschappijen te vullen. Je ziet nu op diverse forums, e mensen met een spaarhypotheek met de vraag hoe ze in vredesnaam de pot gevuld krijgen met een rente van 1% of zo.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 19:14 schreef zalkc het volgende:
Eerlijk gezegd was de spaarhypotheek ook een walgelijk gedrocht, sommige mensen leenden zelfs extra om dat in het spaardeel te storten en fiscaal voordeel mee te behalen, bij de beleggingshypotheken is dit dan ook gruwelijk misgegaan in die jaren.
Nou lekker.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:23 schreef Hanzul2 het volgende:
In Nederland is al jaren onder sterfte en loopt inwoners alleen toe door migratie. Daarnaast zijn huishoudens steeds kleiner.
Dapper man!quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:45 schreef Jemoederniet het volgende:
Ja, op advies van mijn aankoopmakelaar, die zei hoeveel ik moest overbieden om een goede kans te maken.
Je krijgt maar een kans om een bod uit te brengen.
Was mijn tweede bod op een huis, dus de hele zoektocht ging erg makkelijk en snel, als je maar een goed bod doet.
Ik had wel het hoogste bod, maar had een financieringsvoorbehoud gemaakt. Iemand anders had minder geboden maar zonder voorbehoud.
De verkoper wilde wel ingaan op mijn bod maar dan moest ik het voorbehoud laten vallen, wat ik toen maar heb gedaan. Was wel beetje spannend maar ik wist vrij zeker dat de hypotheek geen probleem ging worden.
Ik vind het wel een interessante stelling en ook zeker deels waar. Wel overschat je de dekking van de hypothecaire schuld vermoed ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 19:14 schreef zalkc het volgende:
[..]
Eigenlijk hebben we nu een groter probleem.
Langzamerhand zijn de spaarhypotheken aan het uitsterven en is dat kapitaal wat in het spaarpotje zat vaak gebruikt om af te lossen op een nieuwe hypotheek bij het oversluiten.
Een deel van de hypotheekschuld was eerder dan ook gedekt met spaar of beleggingsproducten ten behoeve van de aflossing. Als iemand een spaarhypotheek had die voor 2/3 vol zat werd dat niet meegenomen in dergelijke berekeningen. Geen wonder dat de bruto hypotheekschuld extreem hoog was.
Eerlijk gezegd was de spaarhypotheek ook een walgelijk gedrocht, sommige mensen leenden zelfs extra om dat in het spaardeel te storten en fiscaal voordeel mee te behalen, bij de beleggingshypotheken is dit dan ook gruwelijk misgegaan in die jaren.
Ik schreef dat de richting de goede kant op gaat. Daarvan zei je dat de EU of EC dat niet vindt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 21:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik bevestigde? Behalve dat ik EU schreef waar het EC moest zijn?
Blijven allemaal legale schurken die ons allemaal oplichten waar we bij staan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 08:59 schreef Leandra het volgende:
2240 adviseur
822 taxatie
738 notaris hypotheekakte
Vanaf 1-1-21 worden huizen dus nog duurder.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 07:43 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Goedemorgen,
Vanochtend met een heel ander gevoel de auto ingestapt. Geen overdrachtsbelasting meer voor starters. Op Facebook zie ik tientallen mensen klagen. Hebben wij starters nu wel geluk vanaf Januari? De klagende mensen geven aan dat ze dit jaar nog een huis hebben gekocht en daardoor 6000/7000 euro teveel hebben betaald wat ze hadden kunnen investeren in het huis.Wat is nu de situatie en wat klopt er?
Voorbeeld 1 2020 Starter:
10 procent eigen inleg 30.000
Voorbeeld 2 2020 Starter:
Eigen inleg is niet nodig als je 300.000 euro kan lenen
Voorbeeld 3 2021 Starter:
Koper kosten 4000 euro
Eigen inleg is niet nodig
Punt is dat ik verschillende verhalen hoor over eigen inleg. De 1 zegt is niet nodig de ander weer wel.
Wat is juist?
Bij ons doen ze tegenwoordig nieuwbouwwoning met erfpacht.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:18 schreef investeerdertje het volgende:
Duurdere nieuwbouwprojecten? Vanuit woningbouw? Nou hier in de buurt (niet randstad) word alle nieuwbouw fixed price en zeker niet te duur. Keurig toeslag voor te krijgen.
Wat (en waar) is een normale woning en wat is volgens jou een normaal loon 🤷♂️
Ik had het over woningbouwnieuwbouwquote:Op zaterdag 29 augustus 2020 00:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij ons doen ze tegenwoordig nieuwbouwwoning met erfpacht.
Ik dacht in eerste instantie dat de prijzen amper waren gestegen maar er komt nog 200k voor de grond bij
Succes met een hypotheek krijgen voor zo'n huis met erfpacht.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 00:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij ons doen ze tegenwoordig nieuwbouwwoning met erfpacht.
Ik dacht in eerste instantie dat de prijzen amper waren gestegen maar er komt nog 200k voor de grond bij
quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 22:11 schreef namliam het volgende:
Blijven allemaal legale schurken die ons allemaal oplichten waar we bij staan.
Ik vind dat ook dapper. Het is makkelijk roepen omdat ik nu een huis heb. Maar ik ben heel erg van risico's mitigeren.quote:
Door het dak, leuk hoor, die Telegraaf-koppen die meer weg hebben met de Donald Duck.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 09:01 schreef Gunner het volgende:
Bouwvergunning gaat opnieuw door het dak
Dit helpt natuurlijk ook niet.
Nee, gemeentes kunnen helaas op deze manier nog flinke belastingen heffen. Vervelender zijn kosten voor een vergunning voor uitbouw of aanpassing van je woning, die schelen ook enorm.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:08 schreef Gunner het volgende:
Sterke inhoudelijke reactie! De bron is gewoon VEH.
Alleen de blanke huishoudens worden kleiner toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 20:23 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
In Nederland is al jaren onder sterfte en loopt inwoners alleen toe door migratie. Daarnaast zijn huishoudens steeds kleiner.
Ligt eraan waarvoor waarschijnlijk? Wij moeten voor de bouw van het huis een dikke 6.000 aftikken aan legesquote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:18 schreef skrn het volgende:
Leiden, kosten omgevingsvergunning van 41 euro maar 300 euro. Lekker dan.
Dan klopt de telegraaf-kop toch prima?quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:18 schreef skrn het volgende:
Leiden, kosten omgevingsvergunning van 41 euro maar 300 euro. Lekker dan.
Nee idd, en ik snap het ook niet, zeker niet met het gegeven dat er serieus meer gebouwd moet worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 09:01 schreef Gunner het volgende:
Bouwvergunning gaat opnieuw door het dak
Dit helpt natuurlijk ook niet.
Met alle respect maar dat kan je niet als argument gebruiken. Het is je eigen keuze om ergens een mooi, waarschijnlijk niet goedkoop, huis te laten bouwen in een bepaalde (dure?)regio. Dan moet je niet gaan klagen dat de gemeentelijke lasten zo hoog zijn. dat is uiteindelijk je eigen keuze geweest.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:46 schreef Leandra het volgende:
Ik vind dat nogal wat, zeker gezien het feit dat diezelfde gemeente de verkopende partij van de kavel is, en ze dus sowieso al heel aardig binnenlopen op de grond.
En dat nog even los van het feit dat we daar straks een vermogen aan gemeentelijke belastingen mogen gaan aftikken.
Het is niet zo dat het ineens niets gekost had als we een standaard tussenwoning hadden gekocht, alleen zie je het dan niet omdat het in de prijs van de projectontwikkelaar zit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:49 schreef Gunner het volgende:
[..]
Met alle respect maar dat kan je niet als argument gebruiken. Het is je eigen keuze om ergens een mooi, waarschijnlijk niet goedkoop, huis te laten bouwen in een bepaalde (dure?)regio. Dan moet je niet gaan klagen dat de gemeentelijke lasten zo hoog zijn. dat is uiteindelijk je eigen keuze geweest.
Maar ik snap je wel hoor. Ik koop ook graag dure middenklassers waarvan 1/3e naar de staat gaat in de vorm van btw en bpm en daar kan ik over klagen maar uiteindelijk is dat een groot luxeprobleem.
Ik denk dat de niet religieuze huishoudens kleiner worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 10:29 schreef hoechst het volgende:
[..]
Alleen de blanke huishoudens worden kleiner toch?
Het is wel jammer dat die gegevens niet al te makkelijk zijn terug te vinden, maar ik zou het aandeel van gereserveerd kapitaal ook niet overschatten, hypotheken hebben een lage gemiddelde leeftijd aangezien mensen vaak na 7-12 jaar weer verhuizen. Ik denk dat als je 25% (opgebouwd kapitaal na 10 jaar) van dat schuldtype als ' afgelost' beschouwd dat je er in de buurt komt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 21:32 schreef snabbi het volgende:
Heb jij wellicht cijfers waar je de stelling meer mee kan onderbouwen?
Die uitspraak klopt volgens mij wel. In de bijbelbelt, wordt ook nog genoeg kinderen gemaakt. Als ik bij ons in een dorp in zuid oost Nederland kijk, stijgt het inwoners vooral door migratie. In combinatie met kleinere huishoudens, langer thuiswonen door oudere is er nu ook grote druk op de woningmarkt in de dorpen en worden er nu eindelijk na jaren weer meerdere plannen gemaakt voor nieuwbouw.quote:Op zaterdag 29 augustus 2020 11:16 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ik denk dat de niet religieuze huishoudens kleiner worden.
750 euro voor een studio met eigen ingang?quote:Op maandag 31 augustus 2020 13:51 schreef osodevo het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)te-erg-dit~a9d1eeac/
Locatie en vraag en aanbod bepalen de prijs. Het is niet gek dat je voor minder meer krijgt in Friesland. De randstad is nauw eenmaal in trek om logische redenen: cultuur, politiek, en werk.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gekkenwerk
Hier in Friesland vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak, vrijstaande garage en op 600m2 grond voor minder dan 4 ton
En echt een flink dorp met alle voorzieningen, waaronder 4 supermarkten.
Dinsdag nog in Amersfoort geweest, daar ben je ook in 1u45 dus zo ver is het allemaal niet.
Niet iedereen houd van de mocro cultuur.quote:Op zaterdag 5 september 2020 15:12 schreef craziness het volgende:
[..]
Locatie en vraag en aanbod bepalen de prijs. Het is niet gek dat je voor minder meer krijgt in Friesland. De randstad is nauw eenmaal in trek om logische redenen: cultuur, politiek, en werk.
Cultuur en Politiek kun je beter weglatenquote:Op zaterdag 5 september 2020 15:12 schreef craziness het volgende:
[..]
Locatie en vraag en aanbod bepalen de prijs. Het is niet gek dat je voor minder meer krijgt in Friesland. De randstad is nauw eenmaal in trek om logische redenen: cultuur, politiek, en werk.
Link werkt niet. Is het inclusief energie en heffingen? Prima prijs.quote:Op maandag 31 augustus 2020 14:14 schreef skrn het volgende:
[..]
750 euro voor een studio met eigen ingang?
Vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Alleen dat raam, he, dat maakt hem wel af.
Dit. Gaat alleen om werk. Bovendien is Nederlandse cultuur(historie) bijna per definitie van racisme verdacht. Als het daar al over gaat is dat om het Michiel de Ruyterweg te hernoemen naar de Sinbadstraat ofzoquote:Op zaterdag 5 september 2020 16:58 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Cultuur en Politiek kun je beter weglaten
Mensen zitten alleen nog op die mierenhoop wat nauwelijks nog op Nederland lijkt, want werk.
Cultuur wel, alleen al Amsterdam heeft meer op cultuurgebied dan al die provinciestadjes van Maastricht t/m Groningen bij elkaar. Ook natuur zoals duinen, zee en strand. Politiek:quote:Op zaterdag 5 september 2020 15:12 schreef craziness het volgende:
Het rijks en nutella.quote:Op zaterdag 5 september 2020 19:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Cultuur wel, alleen al Amsterdam heeft meer op cultuurgebied dan al die provinciestadjes van Maastricht t/m Groningen bij elkaar. Ook natuur zoals duinen, zee en strand. Politiek:
Het schip en alle gebouwen van Berlage.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |