abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2020 @ 11:19:04 #101
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194742305
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 09:54 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]

Maar bouwkosten zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de marktprijzen van bestaande woningen?
Een woning die voor twee ton gebouwd kan worden, wordt nu in de markt gezet voor ruim een ton meer. Ik vermoed dat deze marge zo in de zak van gemeenten, ontwikkelaars en bouwbedrijven belandt.
Ik geloof er niets van dat de wijdverbreide bouwfraude van een aantal jaren geleden, opeens is opgehouden te bestaan.
Waarom niet? De prijs van nieuwbouw is opgebouwd uit de grondprijs en de woning die er op gebouwd word. Het bouwen van een 2 onder 1 kap woning kost bij de aannemer rond de 2 ton. De grond die eronder ligt is de rest van het bedrag. In mijn situatie rond de 250 duizend voor 300 m2.

En dan is de vraag waarom die grond dat moet kosten, ten eerste moet het geheel bouwrijp zijn, er moet riool, wegen, elektra, speeltuinen, etc.. worden aangelegd, je kunt moeilijk midden in een weiland gaan wonen. De grond moet een bestemming bouw krijgen, daardoor schiet de prijs al omhoog van 8 euro de meter naar 800 bij wijze van spreken. Maar de lokatie bepaald uiteindelijk de echte grondprijs.

Dus je hebt een deel van de kosten zitten in de kale prijs van het bouwrijp maken en vergunning verkrijgen, laten we dat schatten op 30 duizend voor een perceel. En daar bovenop komt de prijs voor de lokatie, bouwgrond in Amsterdam oud zuid is waardevoller dan in Appelscha en om die waarde te bepalen word er gekeken naar wat er betaald word voor een vergelijkbare woning in de omgeving.

En dat is helemaal niet zo raar. Als het halve Vondelpark vol gebouwd zou worden met vrijstaande huizen dan vragen ze daar geheid meer voor dan de bouwkosten van 3 ton. Puur vanwege de lokatie ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 27 augustus 2020 @ 11:42:37 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194742688
Er is gewoon te weinig gebouwd en de enige oplossing is snel veel woningen neerknallen. Daar moet de regering op inzetten en geen "gejamaar" meer. Niet allerlei onzinoplossingen die het probleem naar een andere groep schuiven.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 12:44:06 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194743685
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Uiteraard zat in mijn "emigratie naar Friesland" plan ook dat je in het noorden gaat werken ;)
Ik denk niet dat mijn man een functie als de zijne in het noorden kan vinden, of lastig iig....
Maar er zijn wel meer redenen waarom deze regio voor ons prettig is.
Bijvoorbeeld dat mijn oudste zoon met zijn gezin in deze regio woont, en mijn kleinzoon dus af en toe bij mij "gedumpt" kan worden *)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 12:46:42 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194743710
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 10:18 schreef xzaz het volgende:

[..]

Amersfoort -> Rotterdam goed bereikbaar? :{
Ieder half uur een uur met de trein zonder overstappen noem ik goed bereikbaar ja. 56 minuten zelfs.
En tussen die halve uren door ook nog met 1 overstap in een uur.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 augustus 2020 @ 12:52:06 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194743768
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Er is gewoon te weinig gebouwd en de enige oplossing is snel veel woningen neerknallen. Daar moet de regering op inzetten en geen "gejamaar" meer. Niet allerlei onzinoplossingen die het probleem naar een andere groep schuiven.

Dit.
En dat probleem is al 60 jaar gaande.... er zal meer gebouwd moeten worden maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 augustus 2020 @ 13:03:58 #106
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194743968
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 12:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ieder half uur een uur met de trein zonder overstappen noem ik goed bereikbaar ja. 56 minuten zelfs.
En tussen die halve uren door ook nog met 1 overstap in een uur.
In sommige functies is die tijd ook niet direct verloren tijd. Meeste collega's van mij werken in die tijd gewoon door op de laptop of lezen wat stukken door.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194744161
Al dat gedoe, oplossing is simpel... tenminste als ik in mijn omgeving kijk.
Heel veel scheef woners en groot woners, ouderen / opa's en oma's die met zijn 2tjes in een relatief recent gebouwde 4 of 5 kamer woning wonen waar ze al jaren wonen voor 200 euro huur per maand. Ja ze mogen verhuizen van de woningbouw, dan gaan ze naar een 2 kamer woning uit 1900 zonder CV en voor 650 exclusief mogen gaan huren. Ook moeten ze dan hun "buurtje" uit waar zal al jaren wonen.

Gek dat die mensen op hun (veel te) grote woning blijven wonen? Nee...
Krijg je deze mensen aan het verhuizen dan komt er een hele "trein" op gang, maar dan moet er wel meegewerkt worden.
pi_194744387
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
En dat probleem is al 60 jaar gaande.... er zal meer gebouwd moeten worden maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
Uiteindelijk gaat het mensen er gewoon om dat een betaalbaar dak boven hun hoofd enigszins haalbaar is onder de verschillende omstandigheden des levens. En aangezien dat met huren vaak niet lukt vanwege alle wachttijd of hoge inkomenseisen en kopen wordt bewierrookt door onze overheid zien mensen een koophuis als het beste middel om dat doel te bereiken.

En de huidige schaarste zorgt soms ook voor wat voorzichtigheid die als te kritisch zijn kan worden opgevat. Als je ergens komt te wonen naast een overlastgevende buurman kan je zoektocht naar woonruimte weer van voor af aan beginnen.
pi_194744480
quote:
19s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
Mijn ouders, schoonouders echt geen miljonairs ofzo. sure dat was jaren 70 en 80 maar ook toen was 80.000 gulden met een hoge rente (11%?) gewoon veel geld.
jouw ouders verdienden ook geen 80.000 gulden in de maand of zelfs maar per jaar....

dus ze hadden ofwel een hoop spaargeld gespaart of moesten dit financieren, iets dat nu exact gelijk is...
en toen waren de regels om in aanmerking voor een financiering te komen een stuk harder dan nu, en de rente veel hoger.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Er is gewoon te weinig gebouwd
sinds de jaren zeventig is er voor bijna iedere individuele burger die de bevolking gegroeid is, er exact één woning bijgekomen...

de bevolking is 4,3 miljoen toegenomen, en het aantal woningen met ruim 4 miljoen...
beetje vreemde bewering dan dat er 'niet genoeg woningen bijgekomen zijn, heta antal woningen is juist enorm gestegen (enkel, mensen zijn steeds ruimer gaan wonen en ook de grootte van huishoudens is nu véél kleiner)

bronnen
https://www.clo.nl/indica(...)mvang-en-huishoudens
https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatweb
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)oningen-in-nederland

quote:
Van een tot zeven miljoen woningen
Rond 1896 doorbrak de woningvoorraad de grens van één miljoen woningen. In 1934 werd de grens van 2 miljoen bereikt. Hierna duurde het tot 1962 voordat de grens van de drie miljoen woningen werd gepasseerd. Vanaf 1962 tot en met 1992 is de woningvoorraad iedere tien jaar met een miljoen gestegen. Vijftien jaar geleden, in 1992, bereikte de woningvoorraad de zes miljoen. In 2007 is de grens van de zeven miljoen woningen bereikt.

Woningvoorraad

[ Bericht 23% gewijzigd door RM-rf op 27-08-2020 13:41:26 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_194744567
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:33 schreef RM-rf het volgende:
(enkel, mensen zijn steeds ruimer gaan wonen en ook de grootte van huishoudens is nu véél kleiner)
Alsof dat zomaar van de een op de andere dag uit de lucht is komen vallen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 13:37:48 #111
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_194744572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:33 schreef RM-rf het volgende:

[..]

jouw ouders verdienden ook geen 80.000 gulden in de maand of zelfs maar per jaar....

dus ze hadden ofwel een hoop spaargeld gespaard of moesten dit financieren, iets dat nu exact gelijk is...
en toen waren de regels om in aanmerking voor een financiering te komen een stuk harder dan nu, en de rente veel hoger.
Dat van dat vele spaargeld geloof ik niet. Verder is m'n enige punt dat het toen veel makkelijker was om op een enkel inkomen een huis te kopen. wat nu echt een stuk moeilijker is.

Het feit dat kinderen steeds later het huis uit gaan is daarom toch veelzeggend? we maakten vroeger grappen dat we ze met 18 het huis uit zouden zetten maar tegenwoordig mag je al mazzel hebben als ze met 26 vertrokken zijn.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_194745576
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Niet best eigenlijk :P
Naja, daarom zeg ik "Wolkom yn Fryslân" :P

Je verdient hier misschien net wat minder netto maar gezien de huizenprijzen heb je ook veel minder inkomen nodig ;)
Ben je naar Friesland geemigreerd vanwege de huizenprijzen?
pi_194745752
In Noord-Brabant kun je nog wel een fatsoenlijke nieuwbouw-woning kopen voor 250k. Zit je niet in een stad als Breda of Den Bosch, maar plaatsen zoals Veghel, Oss, St. Willebord of Cuijk.

Het ligt eraan wat je wil, he. :7
pi_194745785
Haha, je zou maar een sukkel zijn die net een huis hebt gekocht:

https://www.ad.nl/wonen/k(...)r-starters~a6849608/
pi_194746202
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:00 schreef skrn het volgende:
Haha, je zou maar een sukkel zijn die net een huis hebt gekocht:

https://www.ad.nl/wonen/k(...)r-starters~a6849608/
Haha
pi_194746262
Opmerkelijk. Als de huizenmarkt in het slop raakt, moet de overdrachtsbelasting omlaag, om de vraag te verhogen. Als de huizenmarkt overkookt, moet de overdrachtsbelasting ook omlaag, om de huizen nog 'betaalbaar' te houden.

Ikke niette snappe? :?
pi_194746465
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:33 schreef skrn het volgende:
Opmerkelijk. Als de huizenmarkt in het slop raakt, moet de overdrachtsbelasting omlaag, om de vraag te verhogen. Als de huizenmarkt overkookt, moet de overdrachtsbelasting ook omlaag, om de huizen nog 'betaalbaar' te houden.

Jij niet lezen goed. :P
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:46:29 #118
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194746487
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Nee maar het probleem is ook al jaren dat er vooral eengezinswoningen worden bijgebouwd en in verhouding tot het aantal kleine huishoudens veel te weinig appartementen. In mijn gemeente was de score qua starterswoningen iets van 15 woningen vorig jaar (van de bijna 650), in totaal, en dat waren ook weer vooral eengezinswoningen. Er zijn zat mensen die lager willen inschieten maar die woningen worden nu juist niet gebouwd.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 15:56:50 #119
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194746654
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:33 schreef skrn het volgende:

Elke amateur econoom snapt dat het gevolg hiervan is, dat starterswoningen alleen maar duurder worden. Dus dat voordeeltje verdampt heel snel.
pi_194746698
quote:
19s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:37 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat van dat vele spaargeld geloof ik niet. Verder is m'n enige punt dat het toen veel makkelijker was om op een enkel inkomen een huis te kopen. wat nu echt een stuk moeilijker is.

Het feit dat kinderen steeds later het huis uit gaan is daarom toch veelzeggend? we maakten vroeger grappen dat we ze met 18 het huis uit zouden zetten maar tegenwoordig mag je al mazzel hebben als ze met 26 vertrokken zijn.

Je hebt ergens wel een punt. Het probleem is dat de maatschappij nu is ingericht op tweeverdieners. En dan moet een huis kopen net zo makkelijk of moeilijk gaan als vroeger.

Helaas kiezen steeds meer jongeren om alleenstaand te blijven. En dan is het wel heel erg moeilijk met een modaal inkomen. Met tweeverdieners met beide een modaal inkomen moet zelfs nu nog veel mogelijk zijn.

En sparen is ook al een probleem. Probeer maar eens te sparen terwijl de prijzen van huizen omhoog schieten. Als ik de waarde van mijn huis neem dat in vier jaar enorm is toegenomen krijg je dat in vier jaar als modale arbeider nooit gespaard.
pi_194746707
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:56 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Elke amateur econoom snapt dat het gevolg hiervan is, dat starterswoningen alleen maar duurder worden. Dus dat voordeeltje verdampt heel snel.
Ja, en het geld gaat van de staat naar de woningbezitter. Toch een kleine half miljard euro minder belasting door deze maatregel.

Voor beleggers gaat het omhoog, maar ik denk dat er veel meer starters op de woningmarkt zijn dan beleggers.

Ik snap het verschil tussen die 2% en 8% zeker wel, dat is denk ik goed. Maar waarom dan per se dit kadootje van 0%, dat snap ik dan weer niet zo. Die 2% gaat het verschil niet maken, behalve dat de overheid geld misloopt. En dat geld vervolgens naar de verkopers gaat.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:10:20 #122
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194746802
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:01 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, en het geld gaat van de staat naar de woningbezitter. Toch een kleine half miljard euro minder belasting door deze maatregel.

Voor beleggers gaat het omhoog, maar ik denk dat er veel meer starters op de woningmarkt zijn dan beleggers.

Ik snap het verschil tussen die 2% en 8% zeker wel, dat is denk ik goed. Maar waarom dan per se dit kadootje van 0%, dat snap ik dan weer niet zo. Die 2% gaat het verschil niet maken, behalve dat de overheid geld misloopt. En dat geld vervolgens naar de verkopers gaat.
Misschien symboolpolitiek met de aankomende verkiezingen?

Echt structurele problemen aanpakken en de hypotheekrente aftrek versnelt afbouwen is er weer niet bij. Dat drukt de prijzen op langer termijn natuurlijk veel meer.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:11:50 #123
442544 schoonmams
2 stuks fruit per dag
pi_194746822
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:29 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Haha
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:16:34 #124
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194746902
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:

[..]

heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:

[..]

Nee.
pi_194746928
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:10 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Misschien symboolpolitiek met de aankomende verkiezingen?

Echt structurele problemen aanpakken en de hypotheekrente aftrek versnelt afbouwen is er weer niet bij. Dat drukt de prijzen op langer termijn natuurlijk veel meer.
Die hypotheekrente aftrek is al voor velen totaal geen probleem meer bij een lage rentestand. Stond de rente op 5 tot 8% word het al een heel ander verhaal met die HRA. Alleen als de rente behoorlijk gaat stijgen dan zie ik de huizenprijzen wel dalen en zullen er heel wat meer problemen ontstaan als je de rente niet lang vast hebt staan.

Er is overigens al ontzettend veel beknot op die HRA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')