Waarom niet? De prijs van nieuwbouw is opgebouwd uit de grondprijs en de woning die er op gebouwd word. Het bouwen van een 2 onder 1 kap woning kost bij de aannemer rond de 2 ton. De grond die eronder ligt is de rest van het bedrag. In mijn situatie rond de 250 duizend voor 300 m2.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:54 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Maar bouwkosten zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de marktprijzen van bestaande woningen?
Een woning die voor twee ton gebouwd kan worden, wordt nu in de markt gezet voor ruim een ton meer. Ik vermoed dat deze marge zo in de zak van gemeenten, ontwikkelaars en bouwbedrijven belandt.
Ik geloof er niets van dat de wijdverbreide bouwfraude van een aantal jaren geleden, opeens is opgehouden te bestaan.
Ik denk niet dat mijn man een functie als de zijne in het noorden kan vinden, of lastig iig....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard zat in mijn "emigratie naar Friesland" plan ook dat je in het noorden gaat werken
Ieder half uur een uur met de trein zonder overstappen noem ik goed bereikbaar ja. 56 minuten zelfs.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:18 schreef xzaz het volgende:
[..]
Amersfoort -> Rotterdam goed bereikbaar?
Dit.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Er is gewoon te weinig gebouwd en de enige oplossing is snel veel woningen neerknallen. Daar moet de regering op inzetten en geen "gejamaar" meer. Niet allerlei onzinoplossingen die het probleem naar een andere groep schuiven.
In sommige functies is die tijd ook niet direct verloren tijd. Meeste collega's van mij werken in die tijd gewoon door op de laptop of lezen wat stukken door.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ieder half uur een uur met de trein zonder overstappen noem ik goed bereikbaar ja. 56 minuten zelfs.
En tussen die halve uren door ook nog met 1 overstap in een uur.
Uiteindelijk gaat het mensen er gewoon om dat een betaalbaar dak boven hun hoofd enigszins haalbaar is onder de verschillende omstandigheden des levens. En aangezien dat met huren vaak niet lukt vanwege alle wachttijd of hoge inkomenseisen en kopen wordt bewierrookt door onze overheid zien mensen een koophuis als het beste middel om dat doel te bereiken.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
En dat probleem is al 60 jaar gaande.... er zal meer gebouwd moeten worden maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
jouw ouders verdienden ook geen 80.000 gulden in de maand of zelfs maar per jaar....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
Mijn ouders, schoonouders echt geen miljonairs ofzo. sure dat was jaren 70 en 80 maar ook toen was 80.000 gulden met een hoge rente (11%?) gewoon veel geld.
sinds de jaren zeventig is er voor bijna iedere individuele burger die de bevolking gegroeid is, er exact één woning bijgekomen...quote:
quote:Van een tot zeven miljoen woningen
Rond 1896 doorbrak de woningvoorraad de grens van één miljoen woningen. In 1934 werd de grens van 2 miljoen bereikt. Hierna duurde het tot 1962 voordat de grens van de drie miljoen woningen werd gepasseerd. Vanaf 1962 tot en met 1992 is de woningvoorraad iedere tien jaar met een miljoen gestegen. Vijftien jaar geleden, in 1992, bereikte de woningvoorraad de zes miljoen. In 2007 is de grens van de zeven miljoen woningen bereikt.
Woningvoorraad
Alsof dat zomaar van de een op de andere dag uit de lucht is komen vallen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:33 schreef RM-rf het volgende:
(enkel, mensen zijn steeds ruimer gaan wonen en ook de grootte van huishoudens is nu véél kleiner)
Dat van dat vele spaargeld geloof ik niet. Verder is m'n enige punt dat het toen veel makkelijker was om op een enkel inkomen een huis te kopen. wat nu echt een stuk moeilijker is.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jouw ouders verdienden ook geen 80.000 gulden in de maand of zelfs maar per jaar....
dus ze hadden ofwel een hoop spaargeld gespaard of moesten dit financieren, iets dat nu exact gelijk is...
en toen waren de regels om in aanmerking voor een financiering te komen een stuk harder dan nu, en de rente veel hoger.
Ben je naar Friesland geemigreerd vanwege de huizenprijzen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet best eigenlijk
Naja, daarom zeg ik "Wolkom yn Fryslân"
Je verdient hier misschien net wat minder netto maar gezien de huizenprijzen heb je ook veel minder inkomen nodig
Hahaquote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:00 schreef skrn het volgende:
Haha, je zou maar een sukkel zijn die net een huis hebt gekocht:
https://www.ad.nl/wonen/k(...)r-starters~a6849608/
Jij niet lezen goed.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:33 schreef skrn het volgende:
Opmerkelijk. Als de huizenmarkt in het slop raakt, moet de overdrachtsbelasting omlaag, om de vraag te verhogen. Als de huizenmarkt overkookt, moet de overdrachtsbelasting ook omlaag, om de huizen nog 'betaalbaar' te houden.
Ikke niette snappe?
Nee maar het probleem is ook al jaren dat er vooral eengezinswoningen worden bijgebouwd en in verhouding tot het aantal kleine huishoudens veel te weinig appartementen. In mijn gemeente was de score qua starterswoningen iets van 15 woningen vorig jaar (van de bijna 650), in totaal, en dat waren ook weer vooral eengezinswoningen. Er zijn zat mensen die lager willen inschieten maar die woningen worden nu juist niet gebouwd.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 12:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
En dat probleem is al 60 jaar gaande.... er zal meer gebouwd moeten worden maar we zullen ook realistisch moeten zijn en niet verontwaardigd moeten zijn dat je als alleenstaande geen eengezinswoning kunt kopen.
Elke amateur econoom snapt dat het gevolg hiervan is, dat starterswoningen alleen maar duurder worden. Dus dat voordeeltje verdampt heel snel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:33 schreef skrn het volgende:
Opmerkelijk. Als de huizenmarkt in het slop raakt, moet de overdrachtsbelasting omlaag, om de vraag te verhogen. Als de huizenmarkt overkookt, moet de overdrachtsbelasting ook omlaag, om de huizen nog 'betaalbaar' te houden.
Ikke niette snappe?
Je hebt ergens wel een punt. Het probleem is dat de maatschappij nu is ingericht op tweeverdieners. En dan moet een huis kopen net zo makkelijk of moeilijk gaan als vroeger.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat van dat vele spaargeld geloof ik niet. Verder is m'n enige punt dat het toen veel makkelijker was om op een enkel inkomen een huis te kopen. wat nu echt een stuk moeilijker is.
Het feit dat kinderen steeds later het huis uit gaan is daarom toch veelzeggend? we maakten vroeger grappen dat we ze met 18 het huis uit zouden zetten maar tegenwoordig mag je al mazzel hebben als ze met 26 vertrokken zijn.
Ja, en het geld gaat van de staat naar de woningbezitter. Toch een kleine half miljard euro minder belasting door deze maatregel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:56 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Elke amateur econoom snapt dat het gevolg hiervan is, dat starterswoningen alleen maar duurder worden. Dus dat voordeeltje verdampt heel snel.
Misschien symboolpolitiek met de aankomende verkiezingen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:01 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, en het geld gaat van de staat naar de woningbezitter. Toch een kleine half miljard euro minder belasting door deze maatregel.
Voor beleggers gaat het omhoog, maar ik denk dat er veel meer starters op de woningmarkt zijn dan beleggers.
Ik snap het verschil tussen die 2% en 8% zeker wel, dat is denk ik goed. Maar waarom dan per se dit kadootje van 0%, dat snap ik dan weer niet zo. Die 2% gaat het verschil niet maken, behalve dat de overheid geld misloopt. En dat geld vervolgens naar de verkopers gaat.
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?quote:
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:
[..]
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
Nee.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:
[..]
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
Die hypotheekrente aftrek is al voor velen totaal geen probleem meer bij een lage rentestand. Stond de rente op 5 tot 8% word het al een heel ander verhaal met die HRA. Alleen als de rente behoorlijk gaat stijgen dan zie ik de huizenprijzen wel dalen en zullen er heel wat meer problemen ontstaan als je de rente niet lang vast hebt staan.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Misschien symboolpolitiek met de aankomende verkiezingen?
Echt structurele problemen aanpakken en de hypotheekrente aftrek versnelt afbouwen is er weer niet bij. Dat drukt de prijzen op langer termijn natuurlijk veel meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |