Met zijn tweeën zitten we op bijna 2,5 x modaal. Als ik zie wat ik daarvoor kan en mag lenen en wat ik daarvoor terug krijg dan stelt me dat toch teleur.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:46 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Twee keer modaal is dan ook een beetje de norm voor inkomens voor huishoudens die zich begeven op de woningmarkt, de rest komt gewoon niet in aanmerking (tenzij het om een garagebox gaat).
Ik zie hier prima woningen voor 400.000 te koop. Deze woningen kan je echt niet diskwalificeren met rijtjeswoningenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik sta mijn huisje graag af aan een starter. Ik had verwacht dat ik met 2 keer modaal inkomen toch ondertussen wel beter zou wonen dan in een rijtjeshuis. Helaas blijkt de waarheid anders en gaat alles in mijn woonplaats onder 275K al weg voordat het 2 dagen op funda staat.
In mijn gemeente met 45.000 inwoners staan er welgeteld 4 te koop waarvan 3 rijtjeshuizen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zie hier prima woningen voor 400.000 te koop. Deze woningen kan je echt niet diskwalificeren met rijtjeswoningen
Maximumprijzen vaststellen op basis van oppervlakte, bouwjaar, energielabel en ligging. Met huurhuizen kan dat ook.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Goed idee, maar hoe zouden ze dat kunnen doen?
Over welk modaal inkomen heb je het? Eenpersoonshuishouden (circa ¤35.000) of tweepersoonshuishouden (circa ¤ 65.000). Is nogal een verschilletje. Als jullie 2,5 keer modaal van het tweepersoonshuishouden verdienen dan moet je echt wel iets leuks kunnen kopen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Met zijn tweeën zitten we op bijna 2,5 x modaal. Als ik zie wat ik daarvoor kan en mag lenen en wat ik daarvoor terug krijg dan stelt me dat toch teleur.
Ik de 6 jaar dat wij er wonen is ons huis volgens de laatste taxatie in februari 28% in waarde gestegen. Uitstekend rendement maar als je groter wilt wonen, of meer ruimte wilt heb je er alleen maar nadelen van.
een inkomensnorm van >1,5 moet verboden wordenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:41 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Zeker eens dat het 'recht' op het kopen van een gezinswoning op één inkomen nonsens is, tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men een gezinswoning op één salaris, omdat er maar één salaris in het huishouden was. Nu zijn dat twee inkomens, dat is de norm.
Wat wel problematisch is, is wachttijden voor sociale huur vaak > 10 jaar zijn. Vrije huursector wordt tot en met 65m2 oppervlakte gedomineerd door investeerders (vooral in de randstad). Huurprijzen van ¤1.200 tot ¤ 1.500 exclusief, met een inkomensnorm van 3,5 tot 4. Wetende dat het modale inkomen ¤2850 is, zie je dat dat gewoon problematisch is.
Oké.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In mijn gemeente met 45.000 inwoners staan er welgeteld 4 te koop waarvan 3 rijtjeshuizen.
Edit: de 4e staat niet eens in mijn gemeente.
Ik zie in die omgeving genoeg woningen waar je zou kunnen wonen en vermogen zou kunnen beginnen op te bouwen. Wat zijn je wensen en eisen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:21 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Momenteel al een jaar of 3 in een huurhuis (Vrije sector). Destijds ingestapt met een huurprijs van net boven de 1075¤ en nu alweer bijna 1200¤ exclusief. Altijd netjes iedere maand betaald zover niks aan de hand. Omgeving Den Haag/Leidschenveen , geen schulden, leeftijd 30.
Op een gegeven moment wil je toch wel iets voor de toekomst. Als starter heb je ongeveer 12.000¤ zonder overbieden. Je spaart iedere maand maar af en toe komen er toch onverwachtste kosten. Dan begin je opnieuw aan te vullen maar dat gaat zo langzaam dat je er bijna 10 jaar over zal doen voordat je een leuk potje over heb. Zodra je aan een bekende vertelt wat je huur is schrikken ze zich rot. Zoveel betaal ik niet eens aan me hypotheek en mijn woning is bijna 2x zo groot hoor je dan.
Je kijkt om je heen en de 1 na de ander koopt een huis van 400.000 euro alsof het niks is. Een keuken van 20.000 euro erin laten plaatsen.
Om 07.00 stap je de auto in en je bent onderweg naar kantoor. Het knaagt aan je waarvoor je het eigenlijk allemaal voor doet. Een dak boven je hoofd is fijn maar hoelang hou ik dit nog vol denk je? Ieder jaar stijgt je salaris maar tegelijkertijd ook de huur. Dit schiet niet op.
Als starter wil ik als het mogelijk is toch wel dat ene huisje met een tuin. Momenteel zit ik in een appartement en als ik ooit verhuis wil ik erop vooruit gaan.
Een simpele hypotheekberekening geeft aan dat er ongeveer voor 350.000¤ geleend kan worden. Dat kan achteraf iets hoger of lager uitvallen aangezien dit een schatting is.
Waar moet ik op hopen?
Dat de rente stijgt en de huizenmarkt instort?
Overdrachtsbelasting vervalt voor starters alleen zullen wij starters daar veel van merken?
Verbeter me/ corrigeer me gerust.
Dit typ ik als een leek en wat ik om me heen zie gebeuren.
De bouwkosten van dat nieuwbouwhuis zijn ook gewoon fors, wat dat betreft maakt het niet heel veel uit of je een huis in Friesland of t Gooi laat bouwen, een vrijstaande woning van 170m² bouwen kost nou eenmaal een hoop geld, je zit zo aan ¤ 300.000 bouwkosten, en dan heb je nog niets bijzonders gedaan qua keuzes.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:23 schreef Hanzul2 het volgende:
Bij ons in het dorp vind ik het al helemaal nergens meer over gaan. Door andere zullen we wel uitgelachen worden die de randstad gewend zijn. Tweekappers bij ons doen het nu tussen de 230 en 275. Rijtjeswoningen 180-220. Dit is dus al niet meer op te brengen door een allenstaande. Weet wel dat er in het dorp slechts een handjevol appartementen staan die duurder over het algemeen duurder zijn dan een rijtjeswoning. Starters wonen dus in rijtjes woning en sociale woningbouw is er minimaal,in vergelijking tot de stad.
Ter vergelijking 5 jaar geleden kochten we onze tweekapper voor 190k, wel nog wat kluswerk, op afwerking. Dat vind ik al een gigantische prijstijging, nu verkocht namelijk voor 250k en dan ook nog aan een startende kennis, anders wss nog meer voor kunnen krijgen. Nu nieuwbouw vrijstaand gekocht voor 430k, met afwerking komt dat op circa 500k en dan heb je 170m2 woonopvervlak en perceel 525. In 2015 kocht je bestaande vrijstaand, woonhuis voor 300k en had je minimaal net zo groot perceel en vaak groter. Stekking van het verhaal in dorpen ver van de randstad kan je als alleenstaande ook niets meer. In een dorp moet je ook twee auto's hebben, als je die kosten meetelt met afschrijving en al is een dorp vaal niet goedkoper, wel mooi in het groen.
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 19:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Al 10 jaar wordt de HRA beknot, variërend van verplicht aflossen om in box 1 te komen, tot het terugbrengen van het IB-% waartegen HR mag worden afgetrokken.
Resultaat: de hypotheekschuld is amper gedaald:
[ afbeelding ]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤600.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:23 schreef Hanzul2 het volgende:
Bij ons in het dorp vind ik het al helemaal nergens meer over gaan. Door andere zullen we wel uitgelachen worden die de randstad gewend zijn. Tweekappers bij ons doen het nu tussen de 230 en 275. Rijtjeswoningen 180-220.
Mensen *moeten* nu aflossen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?
De EU vindt van niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:37 schreef snabbi het volgende:
Maar met een stijgende huizenprijs de afgelopen jaren en een gelijkblijvende hypotheekschuld, gaat het qua verhouding tussen die 2 dus wel de goede kant op?
Dan gaat heel het dorp, naar Belgie denk ik(2km verderop). Daar kost een vrijstaand huis met percelen van gemiddeld meer dan 1000m2, 200-400k (uitgezonderd villa's). Is ook nog redelijk wat aanbod. Starters koopwoningen zijn daar alleen bijna niet alleen huur. Huurappartementen zijn wel goed betaalbaar, circa 600, per maand (exl).quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤6000.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.
Wordt tijd dat het bij jullie ook zo wordt, stel je voor zeg dat een alleenstaande bij jullie in het dorp een woning koopt…..
Wat zit je nou weer dwars te doen met je gesneer? Prima toch dat er nog plekken zijn waar een modaal verdienende alleenstaande nog wel een gezinswoning kan kopen?!quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nergens over. Hier aan de NH-kust is een tussenwoning van ¤325.000,- met 14 dagen weg, een twee-onder-één kap moet je een rituele moord voor plegen als ze er ¤525.000,- voor vragen en een vrijstaande woning is er vanaf ¤6000.000,- en bij ¤800.000 woon je riant met 200m2 vloeroppervlak op 800m2 perceel.
Wordt tijd dat het bij jullie ook zo wordt, stel je voor zeg dat een alleenstaande bij jullie in het dorp een woning koopt…..
Op donderdag 27 augustus 2020 21:53 schreef Hanzul2 het volgende:
Dit wordt juridisch een enorm gedrocht.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 18:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dank je, onlangs een huis gekocht.Maargoed starters woningen worden hierdoor duurder,maakt aan het einde van de rit eigelijk niks uit.Geld trouwens voor starters tussen 18 en 35 jaar,maar stel,Wij hadden nog geen huis, en we gingen pas in Januari een huis kopen vanwege dit. Ik ben iets ouder dan 35, en mijn vriendin is 30. Hoe werkt dit dan?Word zij er dan alleen voor vrijgesteld?
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:
[..]
heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:03 schreef skrn het volgende:
[..]Grapje zeker.
In 2011 ging de daling van 6% naar 2% in op 1 juli maar werd bepaald dat het vanaf 15 juni was.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen die tussen 15 juni en 1 juli een huis gekocht hadden (en dus die 6% betaald hadden) kregen die 4% terug.
https://www.phverheul.nl/(...)asting-van-6-naar-2/
De vraag is dus vooral per wanneer dit ingaat, maar ik kan me voorstellen dat starters op de markt die een dezer dagen de overdracht zouden hebben dat moment dus liever even uitstellen.
Wat dat betreft zou het wel handig zijn als er zo snel mogelijk duidelijkheid zou komen over de ingangsdatum van de nieuwe regeling, en ook over allerlei andere zaken, zoals "Ben je een starter als een van beiden een starter is?" of moet de korting dan gedeeld worden?
Wensen/Eisenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zie in die omgeving genoeg woningen waar je zou kunnen wonen en vermogen zou kunnen beginnen op te bouwen. Wat zijn je wensen en eisen?
Overigens:
https://www.rtlxl.nl/programma/voor-hetzelfde-geld/
https://www.funda.nl/koop(...)oudenregensingel-25/quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 07:33 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Wensen/Eisen
275.000 - 350.000 max
3 Slaapkamers minimaal ivm met gezinsuitbreiding
Tuin of balkon/terras ( Niet een postzegel balkon )
Appartement waar we nu in zitten heeft een terras. Fenomenaal groot alleen onze huidige appartement heeft maar 2 slaapkamers die al beide in gebruik zijn. Bij gezinsuitbreiding ( 2de kindje ) komen we dan toch een slaapkamer in de toekomst te kort. Als het aan ons ligt zouden wij wel dit huur appartement willen kopen. Alleen een extra slaapkamer is moeilijk te realiseren aangezien wij draagmuren hebben in onze appartement. Wij wonen op de 1ste verdieping en er zijn 5 verdiepingen in het appartementen complex.
Qua omgeving is Pijnacker/Ypenburg/Nootdorp ook welkom.
Duidelijk. Kan je iets vertellen over de voorbeelden wat ik hierboven had beschreven?quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 08:00 schreef Leandra het volgende:
Met de eigen inleg wordt momenteel de kosten koper bedoeld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |