SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Live link:
https://www.google.com/ma(...)4FrPIWOvos1botbSMT9S
Hoe dan, net 36 weken geregend...quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:28 schreef INViCTuS het volgende:
Misschien gaat het droogte record er wel aan
komende dagen wordt de nachttemperatuur nog een stuk hogerquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:34 schreef heywoodu het volgende:
Slapen onder twee open ramen was wel echt heerlijk, gisteravond voelde je toch lekker 'frisse' lucht al prima naar binnen stromen
Dan is het nog wel vol te houden, als je in elk geval maar niet je bed uit drijft
Daar zaten we na juli toch wel aardig onder?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:28 schreef INViCTuS het volgende:
Dan moet het nog wel lang droog blijven. Zit er nu nog ver onder.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:28 schreef INViCTuS het volgende:
Ik vond het nu al belachelijk benauwd buitenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
komende dagen wordt de nachttemperatuur nog een stuk hoger
Die afkoeling zit continu op de donderdag en vrijdag bij alle modellen dus lijkt wel vrij zeker te zijn. Overigens nog steeds relatief want blijft wel gewoon te warm. Lekker vochtig trouwens maandagavond in het noordoosten. Sowieso wel de regio met steevast de hoogste dauwpunten maar deze ligt het hoogst.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 10:26 schreef TheFalloutScrollsN7 het volgende:
Werd toen tegen mij gezegd paar dagen geleden. Ochtendruns zijn altijd koeler. Wedden dat die vanavond gewoon weer op heet staat.
GFS gaat donderdag gewoon door met de hitte.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 10:25 schreef Pvt.Webster het volgende:
[ afbeelding ]
Let it be![]()
Donderdag al afkoeling met wat geluk. Even paar dagen doorbijten.
Nou ja, nog tegen de 28 graden aan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 10:25 schreef Pvt.Webster het volgende:
[ afbeelding ]
Let it be![]()
Donderdag al afkoeling met wat geluk. Even paar dagen doorbijten.
Wat een Augustus wordt ditquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 10:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Die afkoeling zit continu op de donderdag en vrijdag bij alle modellen dus lijkt wel vrij zeker te zijn. Overigens nog steeds relatief want blijft wel gewoon te warm. Lekker vochtig trouwens maandagavond in het noordoosten. Sowieso wel de regio met steevast de hoogste dauwpunten maar deze ligt het hoogst.
En dat is de verwachting voor maandagavond rond 20:00, niet de maximale waarden van de dag die normaal gesproken later vallen.
[ afbeelding ]
Half uurtje in de vriezer leggen, en vooral de wekker zetten want anders vergeet je het en heb je ontploft bier.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:01 schreef Leonos het volgende:
Bier vast koud zetten, duurt wel ff nu!
Yup, been there.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Half uurtje in de vriezer leggen, en vooral de wekker zetten want anders vergeet je het en heb je ontploft bier.
Eens. Hoge luchtvochtigheid is hel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:31 schreef Nattekat het volgende:
Geniet er nog maar van, want volgende week staat er 25 graden met 75% luchtvochtigheid op het programma. Dan verlang je wel terug naar 33 graden en 30%
Neen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:31 schreef Nattekat het volgende:
Geniet er nog maar van, want volgende week staat er 25 graden met 75% luchtvochtigheid op het programma. Dan verlang je wel terug naar 33 graden en 30%
Tsjah, hebben we hier helaas niet zoveel aanquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 12:17 schreef dick_laurent het volgende:
Voor de hitte-haters.... ondertussen live in Reykjavik:
https://www.livefromiceland.is/webcams/reykjavikurtjorn/
[ afbeelding ]
10 graden, zwaar bewolkt.![]()
Biertje omwikkelen met nat keukenpapier en dan in de vriezer leggen, sneller koudquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 11:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Half uurtje in de vriezer leggen, en vooral de wekker zetten want anders vergeet je het en heb je ontploft bier.
Jaloers. Sowieso, IJslands weerquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 12:17 schreef dick_laurent het volgende:
Voor de hitte-haters.... ondertussen live in Reykjavik:
https://www.livefromiceland.is/webcams/reykjavikurtjorn/
[ afbeelding ]
10 graden, zwaar bewolkt.![]()
Dat werkt ook prima jaquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 12:35 schreef YUR het volgende:
[..]
Biertje omwikkelen met nat keukenpapier en dan in de vriezer leggen, sneller koud
Heb jij geen last van muggen dan? Ik word helemaal lekgestoken als ik de ramen wagenwijd open laat staanquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 09:34 schreef heywoodu het volgende:
Slapen onder twee open ramen was wel echt heerlijk, gisteravond voelde je toch lekker 'frisse' lucht al prima naar binnen stromen
Dan is het nog wel vol te houden, als je in elk geval maar niet je bed uit drijft
Ramen waar geen hor voor zit gaan hier sowieso eigenlijk niet openquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:40 schreef Blik het volgende:
[..]
Heb jij geen last van muggen dan? Ik word helemaal lekgestoken als ik de ramen wagenwijd open laat staan
Gisteren en vandaag zijn de warmup.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:37 schreef dick_laurent het volgende:
Is vandaag de heetste dag by the way? Of wordt het nog erger?
Ik ben slechts één minuutje buiten geweest en ik vond het echt niet chill.
-get it? niet "chill" ghe ghe ghe
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:45 schreef lily het volgende:
Morgen 36, zondag 37, maandag 37, dinsdag 36
Is te doen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 13:45 schreef lily het volgende:
Morgen 36, zondag 37, maandag 37, dinsdag 36
![]()
Goed dat je het zegt. M'n zolderraam stond nog open.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:15 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb piepschuim matten op mijn zolderramen gelegd. Doet wonderen. De rest van het dak was goed geļsoleerd, maar de ramen werden knalheet. Nu hoogstens warm. Misschien tip voor mede-zolder-kamer-fokkers
https://www.knmi.nl/waarschuwingenquote:Code oranje: Aanhoudende hitte, vanaf zaterdag vooral in het zuiden en zuidoosten extreme hitte
De komende dagen is er sprake van aanhoudende hitte in het hele land. Vanaf zaterdag kan het met name in het zuiden en zuidoosten extreem warm worden met maximumtemperaturen van 35°C of iets daarboven. In stedelijke gebieden kan het ook elders in het land 35°C worden. Ook de nachten worden geleidelijk steeds warmer met vanaf de nacht naar zondag minima van boven de 18°C. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is actief.
Het zeer warme weer houdt waarschijnlijk tot halverwege volgende week aan.
Ik vind het binnen nog meevallen. Inb4: wacht maar tot morgen. Ik heb een volledig geļsoleerd huis met dubbel glas en kom niet buiten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:34 schreef Pvt.Webster het volgende:
Code oranje nu voor extreme hitte.
Vanaf morgen dus.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:34 schreef Pvt.Webster het volgende:
Code oranje nu voor extreme hitte.
Kan me eigenlijk geen enkele reden bedenken wat daar nu precies fijn of verkoelend aan is. Lijkt me echt uitermate vet kutquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:51 schreef DuizendGezichten het volgende:
Buiten in de schaduw, onder een boom, badje erbij, best uit te houden.
Moet er niet aan denken nu op het strand te liggen, pffff.
Komt pas in de avond vaak.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:55 schreef zakjapannertje het volgende:
Gisteren werd er op het journaal voor vandaag een zeebries beloofd. Ik merk er anders weinig van.
Idd ja. Schreef gisteren nog dat we best goed weg komen, omdat de zon niet tot 2200hr loopt te stralen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:58 schreef Elan het volgende:
Toch is het in de nachten met 18 graden niet zo extreem heet meer, gelukkig hebben we dit niet de eerste week van juli over ons heen gekregen.
Die nacht die volgde op het dagrecord was het op veel plekken niet onder de 25 graden. Half 10 gaat de zon al onder dat scheelt toch, in elk geval gevoelsmatig.
In stedelijke gebieden is de kans op tropische nachten nog steeds groot.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:58 schreef Elan het volgende:
Toch is het in de nachten met 18 graden niet zo extreem heet meer, gelukkig hebben we dit niet de eerste week van juli over ons heen gekregen.
Die nacht die volgde op het dagrecord was het op veel plekken niet onder de 25 graden. Half 10 gaat de zon al onder dat scheelt toch, in elk geval gevoelsmatig.
Later in de middag ja.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:55 schreef zakjapannertje het volgende:
Gisteren werd er op het journaal voor vandaag een zeebries beloofd. Ik merk er anders weinig van.
In mijn eigen stad en de polder er vlakbij (Middelburg) stond er een warme wind, toen ik meer and e kust was (bij Vlissingen) voelde ik W een verfrissende zeebries.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 14:55 schreef zakjapannertje het volgende:
Valt wel mee toch?quote:
Kijk al dat zand dan, dat gaat toch overal zitten joh. En heet. En gadverdamme. Rare lui.quote:
eens.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Kijk al dat zand dan, dat gaat toch overal zitten joh. En heet. En gadverdamme. Rare lui.
Houdt moed, Dick, houdt moed!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:38 schreef dick_laurent het volgende:
33 graden, windstil, absolute bakplaat hier.... en de buurtkinderen rennen en schreeuwen vandaag nog hysterischer over straat dan gisteren.
[ afbeelding ]
Zal nooit langer dan een dag of 2 zijn geweestquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:39 schreef heywoodu het volgende:
Wat is eigenlijk de langste periode dat het in Nederland nķet kouder dan 20 graden is geweest, iemand enig idee?
Anakin?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Kijk al dat zand dan, dat gaat toch overal zitten joh. En heet. En gadverdamme. Rare lui.
Tis natuurlijk ook zien en gezien worden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:49 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik snap het ook niet op met dit weer uren in de hete zon te gaan liggen op het zand wat extra warm is om zo nu en dan een duik te nemen in het ijskoude water
Dat zal geen record zijn daar, denk ik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
In frankrijk is al 41,7 gemeten vandaag.
Nee klopt, maar heel veel is het er niet vandaan.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat zal geen record zijn daar, denk ik.
Dagrecord misschienquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat zal geen record zijn daar, denk ik.
Dat lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zal nooit langer dan een dag of 2 zijn geweest
Verder dan weten dat er een Anakin Skywalker is kom ik nietquote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Verder dan weten dat er een Anakin Skywalker is kom ik niet
Klinkt als een wijs manquote:
Jup. En daarna vermoorde hij een groep kinderen.quote:
En deze ook!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jup. En daarna vermoorde hij een groep kinderen.![]()
Ik wist dat het 2018 was ( 54 dagen )en na zoeken het bericht uit AD nog gevonden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:39 schreef heywoodu het volgende:
Wat is eigenlijk de langste periode dat het in Nederland nķet kouder dan 20 graden is geweest, iemand enig idee?
Die waren ongetwijfeld irritant aan het schreeuwen terwijl hij door de hitte al vrij makkelijk geļrriteerd raakte. Tja.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar ik bedoelde eigenlijk de langste periode waarin het niet kouder dan 20 graden is geweest, dus inclusief de nachtenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik wist dat het 2018 was en na zoeken het bericht uit AD nog gevonden.
Brooooo, stuur die man naar mijn straat, NU!!!quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Weet je wie pas wijs was? ene Plagueis the Wise. Maar waarschijnlijk heb je niet van hem gehoord. Het is niet een verhaal wat een FOK!er je zal vertellen.quote:
Ehm, Darth Vader? Die rijgt jou ook aan zijn lichtzwaard. Of een Force choke. Alleen maar omdat je hem een chagrijnige blik geeft.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:59 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Brooooo, stuur die man naar mijn straat, NU!!!
Hij bedoelde die Anakin, lijkt mequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:06 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Ehm, Darth Vader? Die rijgt jou ook aan zijn lichtzwaard. Of een Force choke. Alleen maar omdat je hem een chagrijnige blik geeft.
Ben je wel van je lijden verlost. 😁
Yup. Darth Vader en ik zouden dikke matties zijn swsquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij bedoelde die Anakin, lijkt me
Zal me verbazen als dat langer dan een dag of 3/5.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar ik bedoelde eigenlijk de langste periode waarin het niet kouder dan 20 graden is geweest, dus inclusief de nachten
Ik zou toch eens de films gaan kijkenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij bedoelde die Anakin, lijkt me
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Geldt vooralsnog alleen voor de zandgrondenquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:11 schreef Nattekat het volgende:
Morgen code oranje, terwijl het nu al bloedverziekend heet is.
Westdorpe nog even een sprintje naar 35°Cquote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik zou toch eens de films gaan kijken😂SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op het scherp van de snede.
Beste is je huis sproeien met koud water als de zon onder gaat dat scheelt weer een graad of anderhalf omdat de warmte dan uit de stenen gaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 15:04 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
In stedelijke gebieden is de kans op tropische nachten nog steeds groot.
Daar houdt de schaal op.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom is die rode kleur in het midden afwijkend van de rest?
Gaat erom spannen of de 35 gehaald wordt. Denk dat het al te laat is.quote:
zakt daar wat idd, maar kan nog.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Gaat erom spannen of de 35 gehaald wordt. Denk dat het al te laat is.
edit: alweer 0,4 graden lager.
moet in 10-20 minuten gebeuren dan. Na 5 uur gaat het echt niet meer gebeuren.quote:
Kan hoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
moet in 10-20 minuten gebeuren dan. Na 5 uur gaat het echt niet meer gebeuren.
Gaat niks meer bij komen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:44 schreef aloa het volgende:
Lijn is nog niet echt dalende.
[ afbeelding ]
Vorig jaar geprobeerd, en bij mij werkt dat niet. Mijn ramen van de woonkamer zitten direct boven de verwarmde stenen, dus het water dat verdampt is gaat zo de woonkamer in met als gevolg een hogere luchtvochtigheid in je toch al warme huisquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Beste is je huis sproeien met koud water als de zon onder gaat dat scheelt weer een graad of anderhalf omdat de warmte dan uit de stenen gaat.
Alleen Hoek van Holland lijkt nu afgekoeld te zijn hier in Zuid-Holland. Daar was het ook tropisch eerder op de dag, maar nu niet meer.quote:
Dat is het hitterecord van Den Helderquote:
Bij jou ook nog 30.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:50 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is het hitterecord van Den Helder
Druk op het strand?quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:51 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zit lekker bij stranttentje met een flesje pils.
Ik heb er in m'n oude huis ook uitgebreid mee geėxperimenteerd, maar nooit enig voelbaar effect waargenomen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Vorig jaar geprobeerd, en bij mij werkt dat niet. Mijn ramen van de woonkamer zitten direct boven de verwarmde stenen, dus het water dat verdampt is gaat zo de woonkamer in met als gevolg een hogere luchtvochtigheid in je toch al warme huis
Je dak warmsproeien werkt volgens mij beter
Het is al heel wat jaren geleden dat ik beide parkeerterreinen vol heb gezien én de fietsenrekken vol + de weg. Alles vol zeg maarquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:52 schreef aloa het volgende:
[..]
Bij jou ook nog 30.
[..]
Druk op het strand?
Jaloers. Ik zit in een warme treinquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:51 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zit lekker bij strandtentje met een flesje pils.
Ja plat dak hier, volgens mij doet het ook eigenlijk helemaal geen kut maar het geeft wel een vreemd soort van voldoening.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Vorig jaar geprobeerd, en bij mij werkt dat niet. Mijn ramen van de woonkamer zitten direct boven de verwarmde stenen, dus het water dat verdampt is gaat zo de woonkamer in met als gevolg een hogere luchtvochtigheid in je toch al warme huis
Je (platte) dak natsproeien werkt volgens mij beter
Dat werkt juist heel goed, maar je moet het wel regelmatig weer opnieuw nat maken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja plat dak hier, volgens mij doet het ook eigenlijk helemaal geen kut maar het geeft wel een vreemd soort van voldoening.
De ijsklontjes voor het drinken zijn onderwegquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:18 schreef INViCTuS het volgende:
De gletsjers hebben het zwaar
[ twitter ]
Het is daar gewoon 12 graden boven 0 op dit moment, beneden in het dal 25, midden in de Alpen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:18 schreef INViCTuS het volgende:
De gletsjers hebben het zwaar
[ twitter ]
pas echt 's avonds laat doen, zodat het niet meer kan verdampen maar echt je dak afkoelt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja plat dak hier, volgens mij doet het ook eigenlijk helemaal geen kut maar het geeft wel een vreemd soort van voldoening.
Verdampen is juist wat het verkoelt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:24 schreef Blik het volgende:
[..]
pas echt 's avonds laat doen, zodat het niet meer kan verdampen maar echt je dak afkoelt.
Dat was de zomeraankoop van het jaar hier. De ijsblokjesmachinequote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:21 schreef iamredleader het volgende:
[..]
De ijsklontjes voor het drinken zijn onderweg
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 17:51 schreef Zipportal het volgende:
Code rood vanwege hittegolf in Parijs en 8 Franse departementen
https://www.telegraaf.nl/(...)franse-departementen
Toch nog welquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 18:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ho ho jongens, wat is dit?!
[ afbeelding ]
Toch idd opeens nog warmer geworden na vijven.
Q.E.D.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
moet in 10-20 minuten gebeuren dan. Na 5 uur gaat het echt niet meer gebeuren.
Arcen.quote:
Harmonie komt met 37 graden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 18:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Morgen komt MOS al met 38
[ afbeelding ]
Ben benieuwd. Die 38 staat sowieso helemaal op de grens dus een kleine verschuiving maakt al verschil in de max voor ons.quote:
Als ze het bier maar koud kunnen houden daar.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 18:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ho ho jongens, wat is dit?!
[ afbeelding ]
Toch idd opeens nog warmer geworden na vijven.
Zorgwekkend. Denk je eindelijk weer eens een normale Hollandse zomer te hebben, krijg je op de valreep nog even een week lang temperaturen die tegen je oude landelijke record aanschurken. Het kan gewoon niet meer normaal gaan, lijkt het.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 16:20 schreef INViCTuS het volgende:
Toch ook wel apart dat er de laatste jaren, voornamelijk laatste 2/3 dan, toch wel ergere extremen komen en ze zijn nog vernieuwend ook. Dacht je dat dat het niet anders kon na 2018 en 2019, pompt 2020 er even een record tropische dagen achter elkaar uit en een lange hittegolf in De Bilt.
Ik had inderdaad ook goede hoop dat we er dit jaar onderuit kwamen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 18:37 schreef TheFalloutScrollsN7 het volgende:
Dit gaat helaas alleen maar vaker voorkomen in de zomer. Dacht dat het dit jaar hier ook niet zou gebeuren, maar toch zie je dat het zomaar gewoon weer fucking heet kan worden.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 19:50 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Ja nog maar 30 buiten, heerlijk
Het is inmiddels prima toeven op Spitsbergen inderdaad.quote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 18:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Morgen komt MOS al met 38
[ afbeelding ]
Dat is idd echt strontvervelend, hier ook meerdere van die figuren in de buurt met een bbq of vuurkorf die ze precies aangooien als ik wil luchten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:06 schreef Tyr80 het volgende:
Begin je met luchten zitten je Litouwse kutburen nog te bbq’en.
27 binnen...
Doen ze ieder weekend. Hun bbq lijkt ook meer te stinken dan van andere buren, ligt dat aan de brandstof? Heb er geen verstand van.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:10 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Dat is idd echt strontvervelend, hier ook meerdere van die figuren in de buurt met een bbq of vuurkorf die ze precies aangooien als ik wil luchten.
Het is hier buiten nog steeds warmer dan binnen dus alles nog dichtquote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:03 schreef Pvt.Webster het volgende:
Heb het idee dat het opnieuw sneller afkoelt dan de apps aangeven. Alles weer open nu. Binnen 24,5.
Je gezicht staat nu op onweer zeker.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:06 schreef Tyr80 het volgende:
Begin je met luchten zitten je Litouwse kutburen nog te bbq’en.
27 binnen...
De halve wijk staat blauw van de rook. Heb te doen met de buren die recht in de wind ervan zitten. Voor zover er wind is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2020 22:43 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Je gezicht staat nu op onweer zeker.
23.4 hier.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 08:10 schreef DuizendGezichten het volgende:
8 uur, 20 graden, hoppaa. Tering zeg.
Die spelen vals, net als vorig jaarquote:
Al bijna tropisch daar. 10 uur in de ochtend en de 30 graden op de thermometer..haha.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:21 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Die spelen vals, net als vorig jaar
Inmiddels gehaald. Lijn gaat rap omhoog.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:41 schreef Dven het volgende:
IJmuiden is zich aan het haasten om de eerste tropische locatie van de dag te worden.
Lekker hoorquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Inmiddels gehaald. Lijn gaat rap omhoog.
Hier (Winterswijk) is het nog "fris" met 26.2 graden. Gister is mijn vakantie begonnen en heb een zwembad achter het huis staan. Ik dobber dus lekker in het water met een kouwe rakker op m'n luchtbedquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 09:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Al bijna tropisch daar. 10 uur in de ochtend en de 30 graden op de thermometer..haha.
Morgen trouwens wel een stuk minder fijn. Meer vocht in de lucht
Same, terras tot drie uur, jammer alleen van het om acht uur wakker worden.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:03 schreef Stefanovich het volgende:
Heerlijk lang buiten gezeten tot in de nacht. Genoeg gedronken om ondanks de hitte als een blok in slaap te vallen.
daarna blijft het 28quote:
quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:24 schreef Noppie2000 het volgende:
Vanaf nu de echte hel, geen nacht meer onder de 20 tot vrijdag
Je bedoeld dan niet aanstaande maandag maar de week erop?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
GFS laat de hitte doorlopen tm maandag volgende week 🤣
EC lijkt wat realistischer en dan zou donderdag de laatste dag van hitte zijn.
Ja echt bizar dit hoor.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
31 graden al op sommige plekken om 10 uur zie ik op de KNMI waarnemingen.
Ja, we zijn 'verwend' geraakt door vorig jaar (haalde we toen niet de 35 graden voor 10 uur? Of was dat 12 uur?) maar dit is nog steeds bizar voor Nederland natuurlijk.quote:
Om 10u al 35 graden lijkt me zelfs voor die helse dag(en) sterkquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, we zijn 'verwend' geraakt door vorig jaar (haalde we toen niet de 35 graden voor 10 uur? Of was dat 12 uur?) maar dit is nog steeds bizar voor Nederland natuurlijk.
Maar de hittegolf gaat nog wel door dan.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
GFS laat de hitte doorlopen tm maandag volgende week 🤣
EC lijkt wat realistischer en dan zou donderdag de laatste dag van hitte zijn.
Yupquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Je bedoeld dan niet aanstaande maandag maar de week erop?
Haha hier hetzelfde... Als ik gezopen heb slaap ik tegenwoordig echt slecht. Funest, komt de kater extra hard aan. Al valt het mee nu.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:10 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Same, terras tot drie uur, jammer alleen van het om acht uur wakker worden.
Echt van die dagen dat je geen reet aan je weekend hebt en alleen maar zo stil mogelijk zit in de schaduw of binnen. De honden vervelen zich ook echt te pletter want voor één klein sprintje of beetje spelen is het gewoon te warm. Nog vijf dagen deze hel. En hopelijk niet nog veel langer. Dus dat zal dan wel.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Lijkt toch 25 te worden dan.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:07 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
ECMWF weet het nog niet of de hitte na donderdag doorloopt
Mensen roepen hier altijd dat mensen in warme landen lui zijn, maar ik snap dat prima hoor.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt van die dagen dat je geen reet aan je weekend hebt en alleen maar zo stil mogelijk zit in de schaduw of binnen. De honden vervelen zich ook echt te pletter want voor één klein sprintje of beetje spelen is het gewoon te warm. Nog vijf dagen deze hel. En hopelijk niet nog veel langer. Dus dat zal dan wel.
Lijkt toch wel vrij zeker af te koelen na donderdag.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:07 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
ECMWF weet het nog niet of de hitte na donderdag doorloopt
Eerst was het vrijwel zeker op woensdag. Er is dus inmiddels al een dag bijgekomen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:38 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Lijkt toch wel vrij zeker af te koelen na donderdag.
Maar wat heb je voor matige airco dan? Neem gewoon zo'n bazending die je in hotelkamers hebtquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:14 schreef Nattekat het volgende:
Net als je denkt dat 2019 niet meer overtroffen gaat worden
Ik denk dat gisteren de laatste dag is geweest dat mijn airco het nog koel kon houden, dus het afzien is begonnen.
Zelfs op een stoel zitten is smerig plakkerig. Zelfs typen is plakkerig.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Echt van die dagen dat je geen reet aan je weekend hebt en alleen maar zo stil mogelijk zit in de schaduw of binnen. De honden vervelen zich ook echt te pletter want voor één klein sprintje of beetje spelen is het gewoon te warm. Nog vijf dagen deze hel. En hopelijk niet nog veel langer. Dus dat zal dan wel.
Met deze temperaturen warmt de soep idd gewoon op na het serveren.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:39 schreef Pvt.Webster het volgende:
Het is gewoon hopen dat er onverwacht wat buien ofzo komen door onstabiliteit, waardoor de soep minder heet gegeten wordt. Waar is de tijd dat 2 dagen hitte in NL werd afgesloten met onweer?
Maarja dan wordt het erg benauwd 😅
32 graden nu hier.
Hopelijk gaat het na die bak hitte gewoon rap maar zonder gek gedoe over naar wat koeler weer.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:39 schreef Pvt.Webster het volgende:
Het is gewoon hopen dat er onverwacht wat buien ofzo komen door onstabiliteit, waardoor de soep minder heet gegeten wordt. Waar is de tijd dat 2 dagen hitte in NL werd afgesloten met onweer?
Maarja dan wordt het erg benauwd 😅
32 graden nu hier.
Donderdag is al dagen een twijfelgeval, dat wisten we. Vrijdag en daarna is stabiel ~25-28.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Eerst was het vrijwel zeker op woensdag. Er is dus inmiddels al een dag bijgekomen.
Het probleem is dat inbouwen makkelijker gezegd dan gedaan isquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar wat heb je voor matige airco dan? Neem gewoon zo'n bazending die je in hotelkamers hebt
Nu in elke provincie zijn er tropische temperaturen waargenomen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 10:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Herkenbaarquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 11:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het probleem is dat inbouwen makkelijker gezegd dan gedaan is
(en het is heul duur)
Ik heb idd een matige airco, maar het is ook genoeg om de meest hete dagen door te komen. Het probleem zit hem er in dat we nu heel veel van die hete dagen op een rij hebben. Zodra ik een eigen koophuis heb en ik de kans heb, gaat er wel direct zo'n hotelding komen.
36 überhaupt is al zeer zeldzaam. Volgens mij moet je voor 2018 heel ver terug om dat weer tegen te komen voor meer dan één dag.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:08 schreef _UserName_ het volgende:
[ afbeelding ]
5 maal 36 graden achtereen. Is dit ooit eerder voorgekomen in Nederland? Eerder stond er voor vandaag 35 en voor maandag 37.
Famous last wordsquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:13 schreef Againzender het volgende:
het is toch nooit meer dan een week 30+ in Nederland
Wij hebben ook zo'n klusser in de buurt, geen idee of het allemaal nodig is maar ik zou toch een paar dagen wachtenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:15 schreef dick_laurent het volgende:
Serieus. 33 graden buiten, rond de 30 graden binnen... En wat gaan mijn buren doen?
Jawel, boren.
Hier in de buurt is iemand vandaag beton aan het storten. En dan niet met een betonmixer maar met de handquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:15 schreef dick_laurent het volgende:
Serieus. 33 graden buiten, rond de 30 graden binnen... En wat gaan mijn buren doen?
Jawel, boren.
Klussen met dit weer... je hebt er van die idioten bij.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:15 schreef dick_laurent het volgende:
Jawel, boren.
Ik heb gister nieuwe tegels geplaatst in de keuken. Met een tegelsnijder. Is dat zo raar dan?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:15 schreef dick_laurent het volgende:
Jawel, boren.
https://knmi.nl/nederland(...)nce-modelbeoordelingquote:Modelbeoordeling:
Voor de maximumtemperatuur volgen we Harmonie, gezien de zwakke wind en zonnige omstandigheden. Minima waren de afgelopen nachten in alle modellen te hoog. Voor komende nacht gaat de binnendrijvende bewolking een rol spelen; in bewolkte gebieden zal het minder gemakkelijk afkoelen als de afgelopen nachten; aannemelijk is dat de modellen het dan beter doen. Een ander aandachtspunt is de (middelbare) onstabiliteit. Met het opdringen van het thermisch laag, wordt de bovenlucht ook onstabieler. Modellen hebben moeite met de actuele convectie boven zee en boven Frankrijk. Hirlam geeft een signaal, in de Harmonie Cappi uitvoer is wel enige indicatie, maar beiden te weinig. Dit geeft een aandachtspunt voor vannacht en morgen. Niet uitgesloten dat er toch middelbare convectie weet te ontwikkelen boven het zuiden vannacht. Harmonie40 komt deze run met buien (vanaf de grond) morgenmiddag boven het zuiden van het land met daarbij stevige windstoten.
Yeeeeessssquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 12:45 schreef Pvt.Webster het volgende:
Uit de Guidance KNMI:
[..]
https://knmi.nl/nederland(...)nce-modelbeoordeling
De zee is geen 23 graden, toch? Zal wel rond de 20 zijn. Al helpen deze temperaturen wel mee om het rap te laten stijgen, wat in het najaar weer flinke buien kan opleverenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:05 schreef DemonRage het volgende:
Ik zag dit kaartje (minimumtemperaturen) voorbij komen:
[ afbeelding ]
Als de zee al zo opgewarmd is dat het daar nauwelijks nog afkoelt dan kunnen de liefhebbers deze nazomer weer waterhozen spotten.
Vervelend is dat jaquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:04 schreef Pvt.Webster het volgende:
Mooie van dat onweer is dat het soms niet in de verwachtingen staat en je dan snachts ineens wakker wordt van de herrie.
Ik zou er gewoon op stampenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:32 schreef Greys het volgende:
Regen en onweer die voor woensdagavond hier 'voorspeld' waren zijn alweer uit de kaarten. Wat een verrassing.
(IK WIL GEWOON EÉN AVOND NIET DAT ENORME GAZON HOEVEN SPROEIEN VAN M'N BAAS DIE OP VAKANTIE IS.)
Laat toch lekker kapot brandenquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:32 schreef Greys het volgende:
Regen en onweer die voor woensdagavond hier 'voorspeld' waren zijn alweer uit de kaarten. Wat een verrassing.
(IK WIL GEWOON EÉN AVOND NIET DAT ENORME GAZON HOEVEN SPROEIEN VAN M'N BAAS DIE OP VAKANTIE IS.)
Dag voordat ie terug is even met wat groene spuitbussen het gras verven. Merkt ie niks van.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Laat toch lekker kapot branden. wordt vanzelf weer groen
Dat is m'n eer te na.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Laat toch lekker kapot branden. wordt vanzelf weer groen
Ten westen van Parijs en op de Noordzeequote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:43 schreef cherrycoke het volgende:
zo veel ruis op de radar dat het onbetrouwbaar is
Ik heb vanmorgen een workout gedaan op mn zolder (daar heb ik mn gymspullen ook staan nmlk).quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:40 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik dacht, ik ga vanochtend lekker boulderen. Tien uur hing ik aan de muur. Twee klimmetjes gedaan, de reuzel drie duimen dik in m'n naad. Tering, wat een hitte.
pak de europa kaart er maar bijquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ten westen van Parijs en op de Noordzee
Ja, en de plekken die ik net opnoemde zijn de plekken waar er weldegelijk regen is :pquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:50 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
pak de europa kaart er maar bij
https://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa
Tussen de 18 en 20 ongeveer, beetje afhankelijk van de locatie en omstandigheden. Iets boven de norm maar dat zal rap veranderen zo.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De zee is geen 23 graden, toch? Zal wel rond de 20 zijn. Al helpen deze temperaturen wel mee om het rap te laten stijgen, wat in het najaar weer flinke buien kan opleveren
Benauwdheidquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:54 schreef Predator40 het volgende:
volgens buienradar komen er toch wat buien aan......begin van de avond zuid holland
Het mooie is; zweteriger dan dat wordt het niet. Zit nu heerlijk buiten in de schaduw en het is goed te doen zo.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen een workout gedaan op mn zolder (daar heb ik mn gymspullen ook staan nmlk).
Veel drinken, en zweten yep. Maar het ging![]()
De tering hey, wat dachten ze: we gooien er nog een extra beproevinkje bovenop want dit is niet genoeg?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:23 schreef INViCTuS het volgende:
Gister was het nog goed te handelen, maar vanaf later vanmiddag en vooral de komende dagen wordt het dus gewoon behoorlijk onprettig. Ik werk buiten, dus echt ideaal is dat ook niet.
Benauwde dagen tijdens hitte
Dat het heet wordt, is inmiddels geen nieuws meer. De afgelopen dagen hadden we nog te maken met 'droge hitte', wat voor veel mensen nog vrij goed is vol te houden. Vanaf vanmiddag wordt het wel anders, want vochtige lucht sijpelt vanuit het noordoosten ons land binnen.
Hoewel het vandaag in het uiterste zuiden het heetst wordt, lokaal tot wel 37 graden, is het in het noordoosten het meest oncomfortabel. Door de vochtige lucht wordt het daar behoorlijk benauwd, zeker omdat de zon ook nog eens volop blijft schijnen bij weinig wind.
Morgen en in de komende dagen is het overal benauwd weer. In het binnenland is op meerdere plaatsen zelfs kans op sterke tot zeer sterke hittestress als gevolg van hitte, relatief hoge luchtvochtigheid, weinig wind en veel zon. Zware lichamelijke inspanning in de buitenlucht gedurende de middaguren is dan af te raden en veel drinken is echt noodzakelijk.
Extreem warme nachten door stedelijk hitte-eiland
De nachten worden ook steeds warmer, zeker in stedelijk en sterk bebouwd gebied. Overdag kan het in achtertuinen in de steden wel warmer worden dan 40 graden, 's nachts koelt het maar heel langzaam af. Op sommige plaatsen in de steden wordt het 's nachts niet kouder dan 26 graden! In combinatie met de hogere luchtvochtigheid worden de nachten regionaal echt niet prettig, echte plaknachten dus!
Naast stedelijke hitte, zorgen ook buienrestanten en wat wolkenvelden de komende nachten voor de zeer hoge minima. Door de wolkenvelden kan de aarde haar hitte niet uitstralen richting het heelal, wat afkoeling 's nachts dus flink tegengaat.
wanneer gaan we?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 14:15 schreef YourCaptor het volgende:
En dan nu het weer in Antarctica:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gevoelstemperatuur -62, bibberen.
Zal lekker ruiken daar nu.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik heb vanmorgen een workout gedaan op mn zolder (daar heb ik mn gymspullen ook staan nmlk).
Veel drinken, en zweten yep. Maar het ging![]()
Jaloers.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 14:15 schreef YourCaptor het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen ook volgens wrf.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 13:54 schreef Predator40 het volgende:
volgens buienradar komen er toch wat buien aan......begin van de avond zuid holland
Sow, een hele millimeter of misschien wel tweequote:Op zaterdag 8 augustus 2020 14:23 schreef aloa het volgende:
[..]
Morgen ook volgens wrf.
[ afbeelding ]
Wel met een lekker zonnetje erbijquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 14:15 schreef YourCaptor het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |