Dan lees je de uitspraak.quote:Op maandag 6 juli 2020 22:52 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik geloof dit verhaal niet, er zal vast wel meer hebben gespeeld.
Speltip #53: niet alles geloven wat op de internets staat
Mensen die het niet eens zijn met een regel en hem dan maar gaan overtreden en dan boos worden op de consequenties heb ik een beetje medelijden mee.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 09:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik zou als werkgever nooit maar dan ook nooit iemand hierom ontslaan. Een waarschuwing dat de werknemer over het hoofd ziet dat het nuttigen van waardeloos afvalwater niet toegestaan is lijkt me voldoende. ()
Het argument 'ja het is een regel en dat wist je van tevoren' is er eentje van mensen die nooit meer dan een worker-drone kunnen worden, daar heb ik een beetje medelijden mee. Buitenproportioneel.
Je zou denken dat hier een dik dossier aan vooraf ging.
Consequent waren ze in ieder geval getuige de uitspraak. Er was al eerder iemand ontslagen voor het drinken van appelsap, en iemand voor het drinken van cola. Dat diegene die een beker yoghurt had gegeten niet was ontslagen kon KCS verklaren.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 09:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het bedrijf ook consequent is en aangifte van diefstal doet bij de politie. Dan kan de strafrechter beoordelen of het diefstal is en de schavuit voor 4 jaar het cachot in.
Wat was de verklaring dan van die yoghurt?quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:08 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Consequent waren ze in ieder geval getuige de uitspraak. Er was al eerder iemand ontslagen voor het drinken van appelsap, en iemand voor het drinken van cola. Dat diegene die een beker yoghurt had gegeten niet was ontslagen kon KCS verklaren.
Staat niet in de uitspraak.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:13 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wat was de verklaring dan van die yoghurt?
Staat er niet. Mss waren de regels toen nog niet zo scherp.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:13 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
quote:
quote:Het ontslag van de door [werknemer] bedoelde collega die een beker yoghurt had gegeten is niet geëffectueerd omdat KCS in die zaak steken had laten vallen met betrekking tot de onverwijldheid van het ontslag en wedertewerkstelling. Die zaak is dus niet vergelijkbaar met het geval van [werknemer] .
Wie weet wat er nog meer heeft meegespeeld met deze persoon ?! Niemand dus, ook een rechtbank zal -mag- dat niet concretiseren.quote:
Daar had - in niet-juristentaal - KCS het ontslag (op staande voet) niet onmiddellijk aan de werknemer duidelijk gemaakt. Dat is een vereiste voor ontslag op staande voet.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:13 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
quote:
Jullie hebben de uitspraak niet (goed) gelezen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:18 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Staat er niet. Mss waren de regels toen nog niet zo scherp.
Klopt. Niet helemaal. Staat er iets in over die yoghurt?quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:32 schreef Degodvader het volgende:
[..]
[..]
Jullie hebben de uitspraak niet (goed) gelezen.
R.o. 4.6 jo. 5.9quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Klopt. Niet helemaal. Staat er iets in over die yoghurt?
Wij overtreden de regel niet. Wij zijn alleen solidair met degene die kapot wordt gemaakt door deze 19e eeuwse fabrieksmentaliteit,.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mensen die het niet eens zijn met een regel en hem dan maar gaan overtreden en dan boos worden op de consequenties heb ik een beetje medelijden mee.
Bespreek dat van tevoren.
Nederland heeft inmiddels 64.000 regels, dat vinden we geil, dat hoort zo, dat moet je niet veranderen, dat moet je verder opvoeren naar nog meer regels, regels en regels ! Met dank aan vooral aan de linkse politieke partijen en de vakbonden. Hun credo: we moeten alles omzetten in regels.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wij overtreden de regel niet. Wij zijn alleen solidair met degene die kapot wordt gemaakt door deze 19e eeuwse fabrieksmentaliteit,.
Als regels leiden tot absurde en onmenselijke situaties dan kloppen die regels niet. Maar kennelijk hebben volgens sommigen hier degenen die een regel bedenken altijd gelijk en is nadenken over gevolgen niet nodig.
Het punt dat KCS natuurlijk maakt, en ik kan dat wel volgen, is dat zodra je die regel gaat voorzien van allerlei subjectiviteit, je in een onmogelijke handhaving terecht komt.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:34 schreef Hexagon het volgende:
Als regels leiden tot absurde en onmenselijke situaties dan kloppen die regels niet.
Normale bedrijven bouwen dossiers op voor dit soort dingen. Een piloot of stewardess wordt om zo iets echt niet ontslagen, maar dit soort cateringmedewerker is voor een bedrijf een wegwerpartikel.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt dat KCS natuurlijk maakt, en ik kan dat wel volgen, is dat zodra je die regel gaat voorzien van allerlei subjectiviteit, je in een onmogelijke handhaving terecht komt.
Flesje water = waarschuwing, prima, kan iedereen zich waarschijnlijk wel in vinden. En de tweede keer? Flesje wijn? Doosje wijn? Elke dag een zakje pinda's? Manager A zal X vinden, manager B legt de grens misschien wat hoger.
Het wordt in het personeelshandboek ook extreem duidelijk gemaakt. Wel tien keer wordt herhaald dat je ontslagen wordt als je een flesje water (letterlijk voorbeeld) buit maakt. Werknemer wist dat ook. Doet het toch. En wordt dan gesnitcht door iemand die om een hoekje meekijkt.
Het voelt inderdaad volkomen onredelijk, maar ik kan me wel voorstellen dat KCS deze lijn volgt.
Rechters geven toch ook niet bij elke winkeldiefstal of mishandeling gelijk de maximale straf of wel soms?quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt dat KCS natuurlijk maakt, en ik kan dat wel volgen, is dat zodra je die regel gaat voorzien van allerlei subjectiviteit, je in een onmogelijke handhaving terecht komt.
Flesje water = waarschuwing, prima, kan iedereen zich waarschijnlijk wel in vinden. En de tweede keer? Flesje wijn? Doosje wijn? Elke dag een zakje pinda's? Manager A zal X vinden, manager B legt de grens misschien wat hoger.
Het wordt in het personeelshandboek ook extreem duidelijk gemaakt. Wel tien keer wordt herhaald dat je ontslagen wordt als je een flesje water (letterlijk voorbeeld) buit maakt. Werknemer wist dat ook. Doet het toch. En wordt dan gesnitcht door iemand die om een hoekje meekijkt.
Het voelt inderdaad volkomen onredelijk, maar ik kan me wel voorstellen dat KCS deze lijn volgt.
Dat zal achter de schermen ook gebeurd zijn, daar ben ik van overtuigd. Als vml NL werkgever.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Normale bedrijven bouwen dossiers op voor dit soort dingen.
Bij ons is een er zero tolerance beleid mbt alcohol. Maar mocht je gepakt worden met een promillage dat nog ver onder de wettelijke norm zit, krijg je nog wel een kans als je verder een leeg dossier hebt met een lang arbeidsverleden.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 04:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
KLM is een prima werkgever met prima arbeidsvoorwaarden. Ook zijn er enorm goede voorzieningen met betrekking tot het niet punitief melden afhandelen van fouten etc. Wat dat betreft is KLM echt geen bedrijf dat op zoek is naar redenen om mensen eruit te werken, integendeel.
Echter trekken ze op een paar fronten een enorm duidelijk zero tolerance beleid en die geven ze ook heel duidelijk aan. Zoals alcohol, maar ook diefstal. Echt iedereen weet dit dus het is op zijn minst enorm dom.
Tja, een piloot of stewardess vliegt er ook gewoon uit hoor als die bijvoorbeeld een wijntje drinkt 9.5u voor een vlucht. Merk je nog wat van dat wijntje of zit er überhaupt nog alcohol in je bloed tijdens de vlucht(voorbereiding)? Tuurlijk niet. Dat kan je dan excessief noemen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Normale bedrijven bouwen dossiers op voor dit soort dingen. Een piloot of stewardess wordt om zo iets echt niet ontslagen, maar dit soort cateringmedewerker is voor een bedrijf een wegwerpartikel.
Zo werkt dat bij de meeste werkgevers inderdaad. Die kijken naar de context en komen niet met autistische regels. Daarbij weeg je de staat van dienst van de werknemer af tegen de ernst van een vergrijp.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Onder invloed van alcohol zijn kan ernstige gevolgen hebben. Een stuk afval meenemen niet. Dus onvergelijkbaar.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, een piloot of stewardess vliegt er ook gewoon uit hoor als die bijvoorbeeld een wijntje drinkt 9.5u voor een vlucht. Merk je nog wat van dat wijntje of zit er überhaupt nog alcohol in je bloed tijdens de vlucht(voorbereiding)? Tuurlijk niet. Dat kan je dan excessief noemen.
Maar waarheid is dat KLM heel veel doet voor zijn personeel en heel veel waarborgen heeft maar ook een aantal harde regels hanteert. Niet omdat het een slechte werkgever is maar omdat ze bepaalde basiswaarden duidelijk wil hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |