2017 je hebt recentere cijfers gevonden lees ikquote:Op donderdag 17 september 2020 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nu. De percentages komen van het Trimbos-instituut.
Dat is een uitspraak die jij niet kan staven vermoed ik. Cocaine is niet lichamelijk verslavend, alcohol wel. 5% van de bevolking heeft ooit cocaine op, 2% het afgelopen jaar. Terwijl bij alcohol 80% het afgelopen jaar alcohol op heeft op hoeveel gebruikers ooit? Laten we zeggen 95%? Dat is een stuk groter percentage dat het blijft gebruiken. Dus hoe kwantificeer jij verslavendheid precies?quote:Op donderdag 17 september 2020 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Cocaine is veel verslavender. De schade kan dan ook wel eens veel groter zijn, dan van roken, marihuana en alcohol.
Ik geloof dat percentage niet zo heel erg.quote:Op donderdag 17 september 2020 12:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In 2019 1,9% van de bevolking, volgens het Trimbosinstituut.
2019. Maar is lood om oud ijzer. Het zal niet nu ineens 25% zijn.quote:
Hoeft ook niet. Dat doen alle instituten die iets met verslaving te maken hebben al voor me.quote:Dat is een uitspraak die jij niet kan staven vermoed ik.
Een geestelijke verslaving is veel sterker. Roken is ook een geestelijke verslaving en veel sterker dan alcohol.quote:Cocaine is niet lichamelijk verslavend, alcohol wel.
Zwakke vergelijking. Alcohol is namelijk lekker en in de hele samenleving geaccepteerd. 90% nuttigt alcohol omdat het lekker is, niet omdat ze verslaafd zijn.quote:5% van de bevolking heeft ooit cocaine op, 2% het afgelopen jaar. Terwijl bij alcohol 80% het afgelopen jaar alcohol op heeft op hoeveel gebruikers ooit? Laten we zeggen 95%? Dat is een stuk groter percentage dat het blijft gebruiken.
Die wordt gekwantificeerd aan hoe snel en hoe sterk het afhankelijkheid creeert. Als 90% van de drinkers alcohol 'zomaar' drinkt, is het dus niet erg verslavend.quote:Dus hoe kwantificeer jij verslavendheid precies?
Dat geeft me vooralsnog geen reden om aan de cijfers van het Trimbosinstituut te twijfelen.quote:Op donderdag 17 september 2020 12:08 schreef vosss het volgende:
Ik geloof dat percentage niet zo heel erg.
Niet 100%, maar wat wel weten is dat de hele familie van alkaloiden zeer verslavend en daardoor zeer schadelijk is. Van een cocaine-verslaving kun je bijna niet zonder hulp afkomen.quote:Op donderdag 17 september 2020 11:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
ik trek je quote leeg en beantwoord hieronder, want quotes opdelen leidt bij mij altijd tot wanstaltige mis-posts
Geef nou eens een bron, ik zou echt niet weten wat verslavender is, alcohol of coke... beiden even erg? geen idee. Dat alcohol vreselijk verslavend is weet ik in iedergeval zeker, dat je aan coke verslaafd raakt weet ik ook, maar of de een of de ander verslavender is weet ik echt niet.quote:Op donderdag 17 september 2020 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat weet je niet. Cocaine is veel verslavender.
Nee hoor, sigaretten zijn zowel geestelijk als lichamelijk verslavend, alcohol ook, cocaine niet. Cocaïne creëert een sterke geestelijke afhankelijkheid bij wie verslaafd is, maar het grote merendeel wordt niet verslaafd. Alcohol creëert een sterke geestelijke én lichamelijke afhankelijkheid bij wie verslaafd is, maar het grote merendeel wordt niet verslaafd. Ik denk dat jij 'cocaïneverslaving is lastig vanaf te komen' gemakkelijk vertaalt naar 'cocaïne is zéér verslavend', wat je bij alcohol dan weer niet doet.quote:Op donderdag 17 september 2020 12:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
2019. Maar is lood om oud ijzer. Het zal niet nu ineens 25% zijn.
[..]
Hoeft ook niet. Dat doen alle instituten die iets met verslaving te maken hebben al voor me.
[..]
Een geestelijke verslaving is veel sterker. Roken is ook een geestelijke verslaving en veel sterker dan alcohol.
[..]
Zwakke vergelijking. Alcohol is namelijk lekker en in de hele samenleving geaccepteerd. 90% nuttigt alcohol omdat het lekker is, niet omdat ze verslaafd zijn.
[..]
Die wordt gekwantificeerd aan hoe snel en hoe sterk het afhankelijkheid creeert. Als 90% van de drinkers alcohol 'zomaar' drinkt, is het dus niet erg verslavend.
Is dat die sportschooleigenaar?quote:Op donderdag 17 september 2020 12:41 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
https://www.crimesite.nl/(...)og-een-tweede-loods/
Ja van EliteFit Utrecht, achternaam van Van O. is ook bekend door een rectificatie.quote:Op donderdag 17 september 2020 12:46 schreef maily het volgende:
[..]
Is dat die sportschooleigenaar?
Ik zie nu dat Saskia's profielfoto een tekening van Petra Urban is
quote:Op donderdag 17 september 2020 12:54 schreef Nober het volgende:
[..]
Ja van EliteFit Utrecht, achternaam van Van O. is ook bekend door een rectificatie.
https://www.misdaadjourna(...)ondere-rectificatie/
Acceptatie heeft niets te maken met schadelijkheidquote:Gezondheidsrisico's
Zowel onder beginnende als regelmatige cannabisgebruikers komen soms acute psychiatrische stoornissen voor. De kans erop neemt toe door specifieke persoonlijkheidskenmerken en onderliggende psychiatrische stoornissen welke door cannabisgebruik naar de oppervlakte komen., gevoeligheid en cannabisgebruik op jonge leeftijd.[12] Paniekaanvallen, depersonalisatie ('je vreemd voelen') en paranoia zijn de meest gebruikelijke symptomen die gerelateerd worden aan cannabisgebruik. Onder meer komt bij chronisch gebruik het zogeheten cannabinoïd-hyperemesis-syndroom voor, een syndroom dat gepaard gaat met periodes van excessief braken [13] [14]
Een cannabisjoint gemixt met tabak
Cognitief functioneren
Een recente omvangrijke longitudinale studie laat zien dat regelmatig cannabisgebruik op vroege leeftijd op latere leeftijd kan leiden tot verminderd cognitief functioneren. Dit geldt ook als rekening wordt gehouden met het aantal jaren genoten schoolopleiding.[15] Bij consumptie worden cognitieve en psychomotorische functies verstoord.[16][17][18][19] Ook geheugenverlies kan optreden tijdens het gebruik. Dit vormt ook zeker een van de gangbare verschijnselen tijdens de roes, met name bij een hoge dosering. Ook kan cannabis een demotiverende invloed hebben. Dit effect wordt ook wel het amotivationeel syndroom genoemd.
Psychosen en schizofrenie
Onderzoek toont aan dat het gebruik van cannabis een sluimerende psychose, of hallucinaties kan oproepen.[20] Cannabis met een sterkere THC-concentratie, met name skunk, blijkt nog veel meer psychose-uitlokkend te zijn.[21][22] Acute psychoses samenhangend met cannabisintoxicatie zijn meestal voorbij na maximaal een week abstinentie. Maar soms kunnen zich geruime tijd daarna nog psychotische episodes voordoen die de kenmerken hebben van acute schizofrenie.[12] Langdurig (meer dan twee jaar) cannabisgebruik kan de aanzet geven tot psychoses en schizofrenie bij mensen met aanleg voor deze ziekten.[23][24][25] Cannabisgebruik door mensen met psychose kan leiden tot plotselinge gedragsveranderingen, zoals een toegenomen neiging tot geweld, criminele activiteiten, wantrouwen en hallucinaties.[12]
De kans op een ziekte als schizofrenie wordt deels bepaald door genetische factoren. Een recente Britse studie toont bovendien aan dat dezelfde genetische factoren die een rol spelen bij het krijgen van schizofrenie mogelijk ook leiden tot een frequenter gebruik van cannabis.[26] Dit suggereert dat frequent cannabisgebruik ook een gevolg kan zijn van de genetische aanleg tot schizofrenie. Maar sluit niet uit dat het ook een uitlokkend effect kan hebben bij mensen die een genetische aanleg voor de ziekte hebben.
Depressie
Andere studies tonen aan dat frequent gebruik van cannabis door adolescenten de kans op depressieve klachten vergroot.[27][28]
https://www.alletop10lijs(...)e-drugsverslavingen/quote:Op donderdag 17 september 2020 12:28 schreef PiyeReloaded het volgende:
Van die instituten die dat voor je doen mag je me dan een bron geven.
Die eerste link is natuurlijk waardeloos, al staat daar woordelijk datcocaine niet tot fysieke afhankelijke leidt. de tweede link, EOS, neem ik zeer serieus, ik lees vaak op die site en ik heb het idee dat deze betrouwbaar is ne inderdaad wordt hier coke zeer hoog op de lijst van schadelijkheid geplaatst.quote:Op donderdag 17 september 2020 13:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[ afbeelding ] Op donderdag 17 september 2020 12:23 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Geldt ook voor alcohol
Hoe verklaar je dan dat het overgrote deel van de mensen die alcohol nuttigen, niet verslaafd is?
Exact, plus dat de lichamelijke schade van alcohol onvoorstelbaar groter is dan de schade van Marihuana op zich (zonder tabak)
Weet je dat zeker?
[..]
Acceptatie heeft niets te maken met schadelijkheid
Zeker wel. Bij hogere acceptatie (en daaraan gekoppeld ook beschikbaarheid) is er meer gebruik en dus ook meer schade voor de hele samenleving. De enorme schade door roken in de afgelopen decennia komt door de combinatie hoge afhankelijkheid en hoge acceptatie.
Maar, wanneer jij me een plaatje of (en) bron geeft van een vergelijking waar cocaine schadelijker blijkt dan alcohol zal ik dit zeker overwegen, ik ken deze namelijk niet zo ver ik weet.
Ik heb iets gevonden: cocaine en nicotine 'winnen' van alcohol qua afhankelijkheidsscore.
https://www.alletop10lijs(...)e-drugsverslavingen/
https://www.eoswetenschap(...)met-je-hersenen-doen
Ik ga niemand daarvoor veroordelen. Drink graag een glaasje wijn bij het eten, heb 30 jaar gerookt, nooit marihuana geprobeerd, maar had vroeger genoeg vrienden die dat wel deden.quote:Op donderdag 17 september 2020 13:20 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Maar weet je wat het is, ik weet het zelf ook allemaal niet. Gewoon niet, en daarbij, ik drink graag bier, rook graag een jointje, het zal allemaal wel, ik weet dat het slecht is en niet slim, slimheid is een talent die helaas ontbreekt in mijn rijke bouquet van talenten
Wie die andere experst zijn weet ik ook niet hoor. En dan iets eerder in dat stuk over cocaine:quote:Zo’n 22% van de personen die alcohol probeert, wordt er ooit in zijn leven verslaafd aan. De WHO schat dat 2 miljard mensen in 2002 alcohol dronken en dat meer dan 3 miljoen mensen in 2012 stierven door de gezondheidsproblemen die alcohol veroorzaakt. Volgens andere experts is alcohol ook de meest schadelijke stof.
Kennelijk gaat de plaatsing van coke zo hoogop de lijst over crack en wordt coke zelf onder alcohol geplaatst volgens dit stukquote:Crack, de rookbare variant van cocaïne, is volgens experts de derde meest schadelijke drug, en cocaïnepoeder, dat een mildere high veroorzaakt, is de vijfde meest schadelijke. Zo’n 21% van de personen die cocaïne proberen, wordt er op een moment in zijn leven afhankelijk van. Cocaïne is vergelijkbaar met andere verslavende stimulerende middelen zoals methamfetamine en amfetamine.
Ja maar legaliseren hoeft niet met kiloknallers bij de aldi he (wat overigens met alcohol wel het geval is).quote:Op donderdag 17 september 2020 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik denk alleen dat cocaine legaliseren een stap te ver is. Heb ik 100% zekerheid? Absoluut niet, maar het is wel een zeer heftig goedje.
Die zaak heeft met de wietwereld te maken en staat verder los van alles rondom de martelkamers, waarin alle betrokkenen actief zijn, of waren, in de cocaïne wereld.quote:
En toont aan dat de bejubelaars van legalisering ook maar hun eigen neusje achterna lopen, wanneer het strafrechtelijk klimaar hier gunstig is dan zal hier simpelweg ook productie voor het buitenland met alle bijkomende criminaliteit en criminele geldstromen plaatsvinden.quote:Op vrijdag 18 september 2020 08:24 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die zaak heeft met de wietwereld te maken en staat verder los van alles rondom de martelkamers, waarin alle betrokkenen actief zijn, of waren, in de cocaïne wereld.
Maar idd, ook in de wereld van de softdrugs gaat enorm veel geld in om en zijn liquidaties en zwaar geweld ook gangbaar
Dat zijn geen instituten die iets met verslaving van doen hebben. Dat zijn onderzoeken waarvoor de mening van een groep experts gevraagd wordt en de indeling varieert. Zo kan ik er ook aanhalen waarin alcohol hoger wordt geplaatst:quote:
quote:Op vrijdag 18 september 2020 17:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
Zo kan ik er ook aanhalen waarin alcohol hoger wordt geplaatst:
https://vertavahealth.com/blog/10-most-addictive-drugs/
https://www.jellinek.nl/v(...)ste-verslavingskans/quote:The legal status of alcohol helps increase its potential for addiction
Momenteel ook in de rechtszaal via https://mobile.twitter.co(...)hashtag_click&f=livequote:De politie-uniformen die zijn gevonden in de martelcontainers in Noord-Brabant, werden gestolen uit het politiebureau in Haren. Dat blijkt bij de rechtszaak vrijdagochtend tegen verdachten in Amsterdam. Beelden van de martelcontainer met daarin een tandartsstoel gingen de hele wereld over.
Volgens het Openbaar Ministerie hebben de verdachten een loods met zeecontainers ingericht. Een van de containers was voorzien van een tandartsstoel met riemen om iemand vast te snoeren.
Bij doorzoeking werden naast wapens en snelle auto's ook politie-uniformen gevonden. Nu blijkt dat die gestolen zijn in Haren, zo meldt De Telegraaf. Rechtbankverslagger Saskia Belleman is bij de zaak aanwezig. Live volgen kan hier.
Inbraak in politiebureau Haren: alarm stond uit
De inbraak gebeurde in mei 2018. Naast uniformen werden ook kogelwerende vesten, patroonhouders en handboeien gestolen. Zorgen waren er meteen al na de inbraak. „Een politie-uniform is goud waard voor criminelen”, zei voorzitter Jan Struijs van politievakbond NPB.
Een destijds 20-jarige man uit Groningen is in oktober van dit jaar veroordeeld voor betrokkenheid bij de diefstal. Hij stond op de uitkijk bij de inbraak. Bij die zaak bleek dat het alarm van het politiebureau niet was ingeschakeld.
20-jarige uit Groningen stond op uitkijk en is veroordeeld
De verdachte legde in de rechtszaal, net als eerder bij de politie, een bekentenis af. Hij gaf toe betrokken te zijn bij de kraak: hij had in de bosjes op de uitkijk gestaan. Mededaders waren het pand via een raam naar binnengegaan. Het alarm was niet ingeschakeld. De schade voor de politie bedroeg zo’n 7000 euro.
Anderhalve week voor de kraak was hij benaderd om als chauffeur op te treden. Op de avond van de kraak werd hij opgehaald. Hoewel de politie een groot onderzoek uitvoerde naar de inbraak in eigen huis, zijn er geen andere verdachten voor deze zaak voor de rechter gebracht.
Verdachte werd afgeranseld
Bij de zitting viel op dat de verdachte niet spraakzaam was. Hij beriep zich grotendeels op het zwijgrecht. Eerder was hij op straat ietwat loslippig geweest wat hem een afranseling had opgeleverd. Hij heeft geweigerd aangifte te doen van de mishandeling en wilde daar ook bij de rechtszaak ook niets over kwijt.
Politie-uniformen zijn in het criminele circuit veel geld waard. Dat wist de verdachte. Wel 3.000 euro per uniform, had hij gezegd. De verdachte wist ook waar gestolen uniformen voor worden gebruikt: overvallen plegen.
https://www.dvhn.nl/groni(...)-Haren-26258724.html
Blijft mooi om te zien!!quote:
Welke tv-serie?quote:Op woensdag 3 maart 2021 09:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Blijft mooi om te zien!!
Jammer dat de TV serie over de DSI niet meer terug te kijken is
Onder de radar: speciale eenheden in actie. Was op de NPO dacht ik.quote:Op woensdag 3 maart 2021 10:09 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Welke tv-serie?
Gisteren op RTL5 is ook een nieuwe serie gestart, o.a. met de DSI.
https://www.rtlxl.nl/prog(...)0e-bf54-be7c61baac06
Op één na niet beschikbaar:quote:Op woensdag 3 maart 2021 10:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Onder de radar: speciale eenheden in actie. Was op de NPO dacht ik.
Ah gaaf! Dat wist ik nietEens kijken straks
Op RTL5 hadden ze een jaar of 6 geleden een serie over de forensische opsporing, die wil ik ook nog op mn hardeschijf hebben
Thnx!! Dan heb ik een tijdje geleden de enige uitzending die niet beschikbaar is aangeklikt blijkbaarquote:Op woensdag 3 maart 2021 10:26 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Op één na niet beschikbaar:
https://www.npo3.nl/onder(...)-in-actie/KN_1678306
Donderdag komt de Douane in Actie S2 weer op TV.
https://www.tvgids.nl/tv-(...)hermen-bij-de-douane
Ook o.a. met speciale eenheden: Team Bijzondere Bijstand (TBB)
quote:Op een van de politie-uniformen die zijn gevonden in de zogeheten martelcontainers in Wouwse Plantage is DNA gevonden van een onlangs veroordeelde 'politiemol'. Het gaat om Orm K. uit Utrecht. De officier van justitie maakte dit vrijdag bekend tijdens de vierde voorbereidende zitting in de zaak van de 'containerbende'.
De martelcontainers in Wouwse Plantage werden in juni 2020 door de politie ontdekt. De politie kwam ze op het spoor doordat ze konden meelezen met versleutelde berichten die criminelen via EncroChat verstuurden.
Een van de containers was ingericht als martelkamer, met een tandartsstoel waarop slachtoffers konden worden vastgebonden. Bij de ontmanteling van de loods werden martelwerktuigen gevonden, waaronder een speciekuip om te kunnen 'waterboarden' en kniptangen om vingers en tenen af te knippen.
Politiemol
In de containers werden ook dozen met politiekleding gevonden. Aan de binnenkant van de kraag van een politiejas werd het DNA van de 45-jarige Orm K gevonden. De man uit Vianen speelde als politieagent twee jaar lang vertrouwelijke informatie uit de politiesystemen door aan criminelen. Ook verkocht hij zijn politiekleding.
Hij werd in december veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar. Na zijn veroordeling moest hij zijn DNA afstaan. Deze week kreeg het OM het rapport van het Nederland Forensisch Instituut (NFI) waarin staat dat Orm K.’s DNA is gevonden op een uniform in de loods.
Tenlastelegging
In de gerechtsbunker in Amsterdam-Osdorp was vrijdag een zitting over de zaak rond de martelcontainers. In de zaak staan inmiddels twaalf verdachten terecht voor moord, ontvoering, gijzeling, afpersing en zware mishandeling.
Nieuw op de gewijzigde tenlastelegging is de aanklacht voor moord. Negen van de twaalf verdachten zitten vast. De verdachten beroepen zich tijdens verhoren op hun zwijgrecht, zei de officier van justitie.
Hoofdverdachte
Hoofdverdachte in de zaak is de 49-jarige Roger P., alias Piet Costa. Hij werd op 6 oktober in zijn cel aangehouden, waar hij in voorarrest zat in verband met een grote cocaïnezaak. Justitie beschouwt P. als de opdrachtgever van de bouw en inrichting van de 'onderwereldgevangenis'.
Volgens justitie was de aanleiding 'een zeer hoog oplopend conflict over geld'. In versleutelde berichten die vorig jaar via EncroChat verstuurd werden, las de politie mee over slachtoffers die 'sowieso op de stoel' moesten plaatsnemen en over ontvoeringen van vrouwen en kinderen.
Het OM wil de zaak volgend jaar inhoudelijk behandelen bij de rechtbank. Er lopen nog een paar onderzoeken. Zo heeft het OM aan het NFI en aan TNO gevraagd over de geluiddichtheid van de martelcontainers en hoe het zuurstofgehalte zich ontwikkelt als iemand geruime tijd in zo'n container wordt opgesloten.
https://www.omroepbrabant(...)n-in-martelcontainer
Daar is-ie nog mooi mee weggekomen zeg. Wel toffe pantserwagen.quote:
quote:Op vrijdag 21 mei 2021 17:58 schreef AchJa het volgende:
"Orm K" is overigens de zoon van de in 1977 door Knut Folkerts (RAF) doodgeschoten politieman Arie Kranenburg...
En dan komen ze... en ze houden nooit meer op met komen tot je dood bent.quote:Op donderdag 17 september 2020 09:34 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
Als je eenmaal altijd achterom moet kijken, en dat is al snel in dat wereldje, dan is stoppen zelden een optie. Dan heb je diensten nodig, en om die te krijgen verleen je diensten, je komt er nooit meer uit, het is net de echte economie...
Uiteindelijk bezitten de dingen die je bezit jou
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |