abonnement Unibet Coolblue
  zondag 5 juli 2020 @ 22:08:07 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193949626
quote:
quote:
Vermesting van meren en plassen is verminderd sinds 1985

De concentraties van fosfor en chlorofyl-a zijn sterk gedaald sinds 1985 en het doorzicht is verbeterd, terwijl de stikstofconcentratie in de periode 1980-2014 nauwelijks is gedaald. De gemiddelde fosforconcentratie en de concentratie aan algen zijn sinds 2007 vrijwel stabiel gebleven. Het gemiddelde doorzicht verbetert gedurende de hele periode 1980-2014. Het percentage van de meren dat aan de streefwaarde uit de Kaderrichtlijn Water voldoet neemt bij fosfor, algen en het doorzicht toe, bij stikstof blijft dit percentage ongeveer gelijk gedurende de hele periode. Het percentage met een slechte kwaliteit neemt bij alle onderdelen sterk af gedurende deze periode.
In de periode 1980-1985 bereikten de nutriëntenconcentraties de hoogste waarden en waren de meeste meren en plassen zeer eutroof (voedselrijk). Door de aansluiting van huizen op het riool, zuivering van afvalwater, fosfaatvrije wasmiddelen en vermindering van emissies van de industrie zijn de gehalten sterk gedaald.
Maar goed, volgens jou kon iedereen zien hoe slecht het met het water gesteld was, de cijfers laten simpelweg zien dat de waterkwaliteit sinds de jaren '80 niet zo goed is geweest ondanks die rode puntjes op jouw kaartje want dat zegt verder niet zoveel, dat is afhankelijk van de vastgestelde streefwaardes. En dat kun je met eigen ogen aanschouwen. Bv op De Kûfurd groeien nu weer waterplanten en kun je tot pak hem beet 1 tot anderhalve meter diepte de bodem weer zien (eigen waarneming). Maar hou lekker vol dat het enorm slecht gesteld is met het water.



[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 05-07-2020 22:21:07 ]
  zondag 5 juli 2020 @ 22:13:53 #202
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193949704
Nou staan ze weer bij de Aldi de sukkels

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 5 juli 2020 @ 22:22:14 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 22:25:36 #204
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_193949896
Ik steun de boeren, maar ben blij dat ik vakantie heb
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zondag 5 juli 2020 @ 22:26:23 #205
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_193949908
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
Nou staan ze weer bij de Aldi de sukkels

[ afbeelding ]
Je bent zelf een sukkel meneer de internetheld.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193949911
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
Nou staan ze weer bij de Aldi de sukkels

[ afbeelding ]
:')

De boer heeft gewoon zo iets van, als iedereen ons naait, bekijken jullie het zelf ook maar, wij produceren voedsel, jullie geen respect voor de boer? Jullie ook niet de vruchten van het arbeid van de boer. Cq, voedsel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193949954
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

:')

De boer heeft gewoon zo iets van, als iedereen ons naait, bekijken jullie het zelf ook maar, wij produceren voedsel, jullie geen respect voor de boer? Jullie ook niet de vruchten van het arbeid van de boer. Cq, voedsel.
Behalve dan dat we een heel groot deel van ons voedsel importeren. Maar dat zijn vast details.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:30:17 #208
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193949979
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

:')

De boer heeft gewoon zo iets van, als iedereen ons naait, bekijken jullie het zelf ook maar, wij produceren voedsel, jullie geen respect voor de boer? Jullie ook niet de vruchten van het arbeid van de boer. Cq, voedsel.
Boeren produceren ons voedsel? De boeren exporteren bijna 90%. :D
  zondag 5 juli 2020 @ 22:32:30 #209
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193950016
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Maar goed, volgens jou kon iedereen zien hoe slecht het met het water gesteld was, de cijfers laten simpelweg zien dat de waterkwaliteit sinds de jaren '80 niet zo goed is geweest ondanks die rode puntjes op jouw kaartje want dat zegt verder niet zoveel, dat is afhankelijk van de vastgestelde streefwaardes. En dat kun je met eigen ogen aanschouwen. Bv op De Kûfurd groeien nu weer waterplanten en kun je tot pak hem beet 1 tot anderhalve meter diepte de bodem weer zien (eigen waarneming). Maar hou lekker vol dat het enorm slecht gesteld is met het water.

[ afbeelding ]
Ik zeg ook niet dat er niks verbeterd is sinds de jaren '80, maar je moet de jaren '80 niet als norm nemen met de fosfaathoudende wasmiddelen, de riolering die direct op het oppervlaktewater geloosd werd en de mest die onbeperkt uitgereden werd. Veel slechter dan toen kon het niet: verbetering != goed.

Zoals ik zei is het met de kwaliteit van de oppervlaktewateren nog steeds behoorlijk slecht gesteld. Sommige meren zullen inderdaad behoorlijk verbeterd zijn, voornamelijk door de influx van IJsselmeerwater, maar ga eens kijken naar de wat kleinere wateren, of de vaarten en sloten die direct het agrarisch gebied afwateren.
Huilen dan.
pi_193950033
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:30 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Boeren produceren ons voedsel? De boeren exporteren bijna 90%. :D
Beetje simpel dit maar okay.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950047
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:29 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Behalve dan dat we een heel groot deel van ons voedsel importeren. Maar dat zijn vast details.
We leven in een wereld die voorbij de grenzen gaat ja.

Maar jij bent vast selectief Europeaan. ?
Ik vind het allemaal maar simpel gedrag van jullie hoor, het voer gaat de grens over dus niet belangrijk? Ofzo?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 juli 2020 @ 22:40:19 #212
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_193950131
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

:')

De boer heeft gewoon zo iets van, als iedereen ons naait, bekijken jullie het zelf ook maar, wij produceren voedsel, jullie geen respect voor de boer? Jullie ook niet de vruchten van het arbeid van de boer. Cq, voedsel.
Zoals anderen als aangeven: We zijn wereldkampioen in exporteren van voedsel.

En de boeren zijn niet de enigen die aan de voedselvoorziening bijdragen. Zonder vrachwagenchauffers, vakkenvullers, wegverkeersleiders, stratenmakers, bruggenontwerpers, olieplatformedewerkers, ICT'ers, bankiers en nog 100 beroepsgroepen ligt de oogst bij de boer op het erf weg te rotten.

Maar al die mensen zie je niet de Aldi of Albert Heijn blokkeren als het ze niet bevalt. Die gaan gewoon met hun tijd mee en kiezen een andere baan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193950153
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Zoals anderen als aangeven: We zijn wereldkampioen in exporteren van voedsel.

En de boeren zijn niet de enigen die aan de voedselvoorziening bijdragen. Zonder vrachwagenchauffers, vakkenvullers, wegverkeersleiders, stratenmakers, bruggenontwerpers, olieplatformedewerkers, ICT'ers, bankiers en nog 100 beroepsgroepen ligt de oogst bij de boer op het erf weg te rotten.

Maar al die mensen zie je niet de Aldi of Albert Heijn blokkeren als het ze niet bevalt. Die gaan gewoon met hun tijd mee en kiezen een andere baan.
:')

Iedereen is belangrijk, dat zal allemaal heel goed ja, maar de boer wordt weggepest uit Nederland vanwege regelgeving, dat is de invloed van beleid, niet van macro economie, waar jij je argument vandaan lijkt te halen.

Nu weer op de bal kaatsen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 juli 2020 @ 22:42:10 #214
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_193950163
waarom pakken ze niet de ware boeven maar onschuldige burgers op snelwegen? Trieste acties hier bij Heerenveen
AFCA!
pi_193950169
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

We leven in een wereld die voorbij de grenzen gaat ja.

Maar jij bent vast selectief Europeaan. ?
Ik vind het allemaal maar simpel gedrag van jullie hoor, het voer gaat de grens over dus niet belangrijk? Ofzo?
Ik kijk juist verder dan de grenzen. Ik kijk naar de regenwouden die massaal tegen de vlakte gaan voor veevoeder (en cattle grazing), ik kijk naar het effect dat methaan en N2O op het klimaat wereldwijd hebben. Ik ben zeker niet selectief Europeaan.

De Nederlandse landbouw krijgt honderden miljoenen EU-subsidie om overeind te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat het geen houdbaar systeem is, dat het een moreel verwerpelijk systeem is (van de erbarmelijke toestanden voor de dieren, tot de werkomstandigheden voor arbeidsmigranten, alleen al in ons land.) en dat het echt anders moet.

En nee, daar kijk ik echt niet enkel de boeren op aan. Maar ik vind het wel bizar dat zij op partijen zoals het CDA, CU en SGP blijven stemmen. Partijen die hun eigen sector compleet kapot maken met dit soort systemen waarin maar getrokken blijft worden aan kuddes dode paarden.
En waar enkel de monopolisten, degenen die megastallen kunnen neerplempen, overeind zullen blijven.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:43:51 #216
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193950190
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

We leven in een wereld die voorbij de grenzen gaat ja.

Maar jij bent vast selectief Europeaan. ?
Ik vind het allemaal maar simpel gedrag van jullie hoor, het voer gaat de grens over dus niet belangrijk? Ofzo?
Dat is juist heel belangrijk, want bij die gigantische export ligt een groot deel van het probleem. Maar dan moet je dus niet voor de deur van de distributiecentra in Nederland gaan staan maar voor de deur van de partijen die deze ontwikkelingen jarenlang gestimuleerd hebben en nu nog steeds niet willen inzien dat dit in zowel economisch als ecologisch opzicht geen duurzaam systeem is.
Huilen dan.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:46:16 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193950230
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat er niks verbeterd is sinds de jaren '80, maar je moet de jaren '80 niet als norm nemen met de fosfaathoudende wasmiddelen, de riolering die direct op het oppervlaktewater geloosd werd en de mest die onbeperkt uitgereden werd. Veel slechter dan toen kon het niet: verbetering != goed.
Ik neem de jaren '80 helemaal niet als norm, je kunt op de grafieken zelf aflezen dat het sinds de jaren '80 enorm verbeterd is. En mest is niet de grote boosdoener zoals je zelf kunt zien.

quote:
Zoals ik zei is het met de kwaliteit van de oppervlaktewateren nog steeds behoorlijk slecht gesteld. Sommige meren zullen inderdaad behoorlijk verbeterd zijn, voornamelijk door de influx van IJsselmeerwater, maar ga eens kijken naar de wat kleinere wateren, of de vaarten en sloten die direct het agrarisch gebied afwateren.
Ja, dat was mijn initiele vraag, doe eens een watertje dan ga ik zelf kijken. Ik zwerf hier genoeg door de polders en maak met de boot de nodige kilometers op de Friese meren om te weten dat de waterkwaliteit echt enorm goed is vergeleken met een jaar of 20 geleden en het verbetert nog steeds.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:47:53 #218
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_193950256
quote:
13s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

:')

Iedereen is belangrijk, dat zal allemaal heel goed ja, maar de boer wordt weggepest uit Nederland vanwege regelgeving, dat is de invloed van beleid, niet van macro economie, waar jij je argument vandaan lijkt te halen.

Nu weer op de bal kaatsen?
Als de boeren nou in opstand kwamen om een gelijk speelveld op te eisen, waar voedsel uit landen met minder strenge regelgeving geweerd wordt of extra belast wordt, prima. Daar zou ik ze nog groot gelijk in geven ook.

Maar goed, niemand vindt het gek dat de chemische industrie zijn zooi niet zomaar overal kan lozen. Niemand gaat het opnemen voor Shell of Philips dat ze hun vaten chemisch afval niet meer zomaar op de Diemerzeedijk of in Lekkerkerk mogen dumpen. Maar we vinden het wel zielig dat boeren de grond niet meer onbeperkt vol mogen stoppen met fosfaten en nitraten?
Dat gaat er bij mij niet in.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 5 juli 2020 @ 22:50:39 #219
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193950292
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:42 schreef RensAjacied het volgende:
waarom pakken ze niet de ware boeven maar onschuldige burgers op snelwegen? Trieste acties hier bij Heerenveen
DE ware boef is de wet van vraag en aanbod

Je kunt gillen wat je wilt maar de marktprijs is de leidraad

binnen de EU zijn de boeren in andere landen die sinds kort veel goedkoper werken , grond goedkoper werk goedkoper ,
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193950294
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik neem de jaren '80 helemaal niet als norm, je kunt op de grafieken zelf aflezen dat het sinds de jaren '80 enorm verbeterd is. En mest is niet de grote boosdoener zoals je zelf kunt zien.
[..]

Ja, dat was mijn initiele vraag, doe eens een watertje dan ga ik zelf kijken. Ik zwerf hier genoeg door de polders en maak met de boot de nodige kilometers op de Friese meren om te weten dat de waterkwaliteit echt enorm goed is vergeleken met een jaar of 20 geleden en het verbetert nog steeds.
Ik spreek even voor mijn beurt, maar ik denk dat Isdatzo bedoelt dat sinds de jaren 80 er wat meer bewustzijn begon op te komen met het lozen van afval. (Is ook we wat ik bij het vak veterinaire volksgezondheid met een klein beetje milieuchemie heb geleerd). Voor de jaren 80 was de beste oplossing de goedkoopste oplossing. Nu is dat het nog steeds wel, maar zijn er wat meer restricties. En dus verbeterde waterkwaliteit. Maar het is nog steeds niet wat het zou moeten zijn.
pi_193950314
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:42 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik kijk juist verder dan de grenzen. Ik kijk naar de regenwouden die massaal tegen de vlakte gaan voor veevoeder (en cattle grazing), ik kijk naar het effect dat methaan en N2O op het klimaat wereldwijd hebben. Ik ben zeker niet selectief Europeaan.

De Nederlandse landbouw krijgt honderden miljoenen EU-subsidie om overeind te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat het geen houdbaar systeem is, dat het een moreel verwerpelijk systeem is (van de erbarmelijke toestanden voor de dieren, tot de werkomstandigheden voor arbeidsmigranten, alleen al in ons land.) en dat het echt anders moet.

En nee, daar kijk ik echt niet enkel de boeren op aan. Maar ik vind het wel bizar dat zij op partijen zoals het CDA, CU en SGP blijven stemmen. Partijen die hun eigen sector compleet kapot maken met dit soort systemen waarin maar getrokken blijft worden aan kuddes dode paarden.
En waar enkel de monopolisten, degenen die megastallen kunnen neerplempen, overeind zullen blijven.
Die EU subsidie = goedkopere voedselprijzen voor jou / de consument, dat heeft niks met het "overeind blijven" van boeren te maken, maar met jouw voedselprijzen, of wil je soms stoppen met eten als het duurder wordt? Als er één ding is wat economie uitwijst, is dat je bij hogere prijzen misschien gaat uitwijken naar inferior goods, cq, je gaat aan de patat en Frikandellen.

Allemaal leuk en aardig om de Amazone erbij te halen, maar wat heeft dat te maken met de boeren in NL? Wij zijn zo een beetje de meest duurzame boeren van de wereld, als je onze boeren afstraft, wordt het wel door een andere - minder duurzame - boer geproduceerd. Straf je onze boeren, verneuk je alleen maar dit streven.

Wat is geen houdbaar systeem? Subsidies? Je snapt ook dat veel van die subsidies gewoon betalingen zijn voor natuurbehoud? En dat er wat tegenover staat vanuit de boer? Dat die zaken heel goed zijn vanuit milieu oogpunt?

Tjah, als je tegen megastallen bent etc etc, leg dan uit waarom, overtuig de politiek, en doe daar wat mee.
Overigens vind ik dat je dit soort zaken dan wel moet uitfaseren. Mensen die een vergunning hebben ofwel een goednieuwe stal hebben gebouwd moet je met respect mee omgaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 juli 2020 @ 22:52:13 #222
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193950316
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Beetje simpel dit maar okay.
Wat is er simpel aan? Boeren krijgen door sommigen e.o.a. heldenstatus toegedicht terwijl feitelijk gezien de boeren hier een allesbehalve grote rol in spelen. Integendeel zelfs.
pi_193950318
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

DE ware boef is de wet van vraag en aanbod

Je kunt gillen wat je wilt maar de marktprijs is de leidraad
Mwoah..ik denk dat grote coöperaties ook wel heel leidend zijn in wat de vraag van de consument is. Met dank aan marketing, met dank aan het überhaupt mogelijk maken en aanbieden.

De macht ligt natuurlijk wel deels bij de consument, maar ook zeker bij de producenten. Als zij zeggen dat dit of dat hip moet worden, dan wordt dit of dat ook wel 9 van de 10x hip.
pi_193950330
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat is juist heel belangrijk, want bij die gigantische export ligt een groot deel van het probleem. Maar dan moet je dus niet voor de deur van de distributiecentra in Nederland gaan staan maar voor de deur van de partijen die deze ontwikkelingen jarenlang gestimuleerd hebben en nu nog steeds niet willen inzien dat dit in zowel economisch als ecologisch opzicht geen duurzaam systeem is.
Welk probleem?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 juli 2020 @ 22:54:11 #225
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193950350
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:52 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Mwoah..ik denk dat grote coöperaties ook wel heel leidend zijn in wat de vraag van de consument is. Met dank aan marketing, met dank aan het überhaupt mogelijk maken en aanbieden.

De macht ligt natuurlijk wel deels bij de consument, maar ook zeker bij de producenten. Als zij zeggen dat dit of dat hip moet worden, dan wordt dit of dat ook wel 9 van de 10x hip.
binnen de EU verschuift de markt enorm

er zijn steeds minder boeren in Nederland , vooral Nederland
Bulgarij en Roemenie steeds meer
https://www.mo.be/analyse(...)erd-boeren-dag-de-eu
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193950356
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als de boeren nou in opstand kwamen om een gelijk speelveld op te eisen, waar voedsel uit landen met minder strenge regelgeving geweerd wordt of extra belast wordt, prima. Daar zou ik ze nog groot gelijk in geven ook.

Maar goed, niemand vindt het gek dat de chemische industrie zijn zooi niet zomaar overal kan lozen. Niemand gaat het opnemen voor Shell of Philips dat ze hun vaten chemisch afval niet meer zomaar op de Diemerzeedijk of in Lekkerkerk mogen dumpen. Maar we vinden het wel zielig dat boeren de grond niet meer onbeperkt vol mogen stoppen met fosfaten en nitraten?
Dat gaat er bij mij niet in.
Doen ze ook, m.b.t. Ukraine en hun legbatterij kip.
Nitraat is een bouwstof van gras etc. Geen idee wat de haat er tegen is precies?

Het verdringt stikstofarme planten en bloemen, maar dat zijn selectieve gebieden, waar we die willen behouden. Maar okay.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 5 juli 2020 @ 22:54:56 #227
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193950362
Ook in mijn regio zijn ze er druk mee :+ Nu wordt de DC van Plus in Haaksbergen geblokkeerd.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 5 juli 2020 @ 22:58:18 #228
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193950410
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik neem de jaren '80 helemaal niet als norm, je kunt op de grafieken zelf aflezen dat het sinds de jaren '80 enorm verbeterd is. En mest is niet de grote boosdoener zoals je zelf kunt zien.
Niet?



https://www.clo.nl/indica(...)-vermestende-stoffen
quote:
[..]

Ja, dat was mijn initiele vraag, doe eens een watertje dan ga ik zelf kijken.
Zo'n beetje elke sloot. Ik was een week of 3 geleden nog bij De Alde Feanen (prachtig), maar praktisch alle sloten tussen daar en Leeuwarden zagen er dramatisch uit.
quote:
Ik zwerf hier genoeg door de polders en maak met de boot de nodige kilometers op de Friese meren [knip]
Leuk, ik ben jaloers :Y .
Huilen dan.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:58:33 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193950414
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:50 schreef Candaasje het volgende:

Ik spreek even voor mijn beurt, maar ik denk dat Isdatzo bedoelt dat sinds de jaren 80 er wat meer bewustzijn begon op te komen met het lozen van afval. (Is ook we wat ik bij het vak veterinaire volksgezondheid met een klein beetje milieuchemie heb geleerd). Voor de jaren 80 was de beste oplossing de goedkoopste oplossing. Nu is dat het nog steeds wel, maar zijn er wat meer restricties. En dus verbeterde waterkwaliteit. Maar het is nog steeds niet wat het zou moeten zijn.
Dat snap ik maar dat neemt niet weg dat er een enorme verbetering in waterkwaliteit heeft plaatsgevonden. Het voorbeeld van De Kufurd wat ik net gaf, de laatste keer dat het water zo helder was was in de jaren '60. Mijn vader zei dat hij dit sinds de jaren '60 niet meer had meegemaakt. En wat het "zou moeten zijn" is natuurlijk maar net wat voor cijfers er aangehangen worden. Wat we nu kut vinden zou 5 jaar geleden enorm goed zijn geweest.
pi_193950431
quote:
10s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:54 schreef ACT-F het volgende:
Ook in mijn regio zijn ze er druk mee :+ Nu wordt de DC van Plus in Haaksbergen geblokkeerd.

[ afbeelding ]
Ook de Coop in Heerenveen kan dat?

Jumbo
AH
Lidl


Morgen de Aldi en de Dirk.
  zondag 5 juli 2020 @ 23:02:00 #231
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193950479

CollinBeijk twitterde op zondag 05-07-2020 om 22:17:35 Een nieuw protest van de boeren. 17 trekkers staan bij @EINairport langs de terminal. Het vliegverkeer heeft geen last van de actie. Ook reizigers die van en naar de luchthaven komen ondervinden nauwelijks hinder. De sfeer is rustig en gemoedelijk. @omroepbrabant https://t.co/1eBVL4Wc5k reageer retweet

GrootHeerenveen twitterde op zondag 05-07-2020 om 22:32:18 Boze boeren blokkeren opnieuw distributiecentrum Lidl https://t.co/o9lJwkWLEQ reageer retweet
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_193950480
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die EU subsidie = goedkopere voedselprijzen voor jou / de consument, dat heeft niks met het "overeind blijven" van boeren te maken, maar met jouw voedselprijzen, of wil je soms stoppen met eten als het duurder wordt? Als er één ding is wat economie uitwijst, is dat je bij hogere prijzen misschien gaat uitwijken naar inferior goods, cq, je gaat aan de patat en Frikandellen.
Er ging ook 150 miljoen naar reclame voor de zuivelindustrie heen. Er worden complete reclamecampagnes voor vlees/kip van gefinancierd. Dat zie ik andere bedrijfstakken niet voor elkaar krijgen...
Ook kijk ik even naar de nertsenhouders; zie krijgen royale uitkoopregelingen. Terwijl ze al 12 jaar de tijd krijgen om te kappen....

Ik heb in veel sectoren gewerkt, waaronder in de zorg, maar in geen enkele waar er zoveel hulp geboden werd om overeind te blijven als in de landbouwsector. Ik had gewoon pech als ik mijn baan verloor door bezuinigen.

Daarbij: nee ik wil niet stoppen met eten als het duurder wordt. Maar we betalen hier in NL vaak (veel) te weinig voor wat eten daadwerkelijk kost. Dus het mag wel wat minder met de spotprijsjes en kiloknallers. Het is echt nergens voor nodig dat mensen 7x per week vlees eten, elke dag een homp kaas moeten wegwerken en sperziebonen uit Marokko moeten komen omdat ze daar goedkoper zijn en onze NLse sperziebonen naar België gaan.

quote:
Allemaal leuk en aardig om de Amazone erbij te halen, maar wat heeft dat te maken met de boeren in NL? Wij zijn zo een beetje de meest duurzame boeren van de wereld, als je onze boeren afstraft, wordt het wel door een andere - minder duurzame - boer geproduceerd. Straf je onze boeren, verneuk je alleen maar dit streven.
Voor veevoeder is sojateelt nodig. Nederland is een van de grootste importeurs ter wereld. (Ook doorvoerhaven, maar laten we niet doen alsof er geen NLse boeren meer soja uit de amazone voeren.) Dat het in een ander land dan nog wel doorgaat, is geen reden om het hier maar zo massaal te blijven doen. Je zou als land ook een voorbeeldfunctie kunnen aannemen en zelf duurzamer gaan produceren, en niet op zulke massale schaal.

quote:
Wat is geen houdbaar systeem? Subsidies? Je snapt ook dat veel van die subsidies gewoon betalingen zijn voor natuurbehoud? En dat er wat tegenover staat vanuit de boer? Dat die zaken heel goed zijn vanuit milieu oogpunt?
Nee niet enkel de subsidies. In het algemeen. De enorme schending van dierenwelzijn, de NVWA die totaal niet functioneert, de impact op het klimaat en het milieu.

quote:
Tjah, als je tegen megastallen bent etc etc, leg dan uit waarom, overtuig de politiek, en doe daar wat mee.
Overigens vind ik dat je dit soort zaken dan wel moet uitfaseren. Mensen die een vergunning hebben ofwel een goednieuwe stal hebben gebouwd moet je met respect mee omgaan.
Ik doe mijn best daarin al. En nee, een boer hoeft niet failliet, mag heus wel ondersteund worden in het overschakelen naar een duurzame teelt van voedsel. Dat is heel het punt niet.
Maar het zou wel helpen als ze zelf dan ook niet op partijen blijven stemmen die hun eigen sector compleet kapot maken en dan de schuld dan bij de milieu/dierenactivisten leggen.
  zondag 5 juli 2020 @ 23:02:27 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193950486
quote:
Niet idd. Als de kwalteit van het water nu al zo goed is is de grote boosdoener dus niet de bemesting. Dat waren echt de fosfaten (wasmiddel).

quote:
Zo'n beetje elke sloot. Ik was een week of 3 geleden nog bij De Alde Feanen (prachtig), maar praktisch alle sloten tussen daar en Leeuwarden zagen er dramatisch uit.
Wat bedoel je met dramatisch? De helderheid? Aantal waterplanten? Wat bedoel je?
pi_193950535
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat snap ik maar dat neemt niet weg dat er een enorme verbetering in waterkwaliteit heeft plaatsgevonden. Het voorbeeld van De Kufurd wat ik net gaf, de laatste keer dat het water zo helder was was in de jaren '60. Mijn vader zei dat hij dit sinds de jaren '60 niet meer had meegemaakt. En wat het "zou moeten zijn" is natuurlijk maar net wat voor cijfers er aangehangen worden. Wat we nu kut vinden zou 5 jaar geleden enorm goed zijn geweest.
Helderheid zegt niet alles over kwaliteit, als je kijkt naar de toxicologie. We hebben geen startpunt, maar dat nog veel dier-en plantensoorten negatief beïnvloed worden door aanwezige contaminanten schijnt echt nog wel een groot probleem te zijn voor de biodiversiteit/ecologie, naar wat ik uit de lessen begreep. (Even om verwarring te voorkomen; dat zijn geen veganisten oid, die mij les geven. Dat zijn biologen, veeartsen, proefdieronderzoekers, etc. Zij hebben er niet gelijk belang bij om veehouders af te vallen. )
  zondag 5 juli 2020 @ 23:05:45 #235
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_193950555
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 22:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Doen ze ook, m.b.t. Ukraine en hun legbatterij kip.
Nitraat is een bouwstof van gras etc. Geen idee wat de haat er tegen is precies?

Het verdringt stikstofarme planten en bloemen, maar dat zijn selectieve gebieden, waar we die willen behouden. Maar okay.
Volgens mij hebben Candaasje en Isdatzo al voldoende argumenten aangehaald, als ik die ga herhalen voegt dat weinig toe. Maar misschien zegt onderstaand grafiekje ook wel iets.



Dit komt trouwens niet uit een links geitenwollensokkenblaadje, maar uit het FD.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 5 juli 2020 @ 23:06:32 #236
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193950570
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Niet idd. Als de kwalteit van het water nu al zo goed is
Daarover verschillen wij dus van mening. Dat het water helder is betekent niet dat de waterkwaliteit goed is.
quote:
is de grote boosdoener dus niet de bemesting. Dat waren echt de fosfaten (wasmiddel).
[..]

Wat bedoel je met dramatisch? De helderheid? Aantal waterplanten? Wat bedoel je?
Algengroei.
Huilen dan.
pi_193950577
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:02 schreef Candaasje het volgende:

Daarbij: nee ik wil niet stoppen met eten als het duurder wordt. Maar we betalen hier in NL vaak (veel) te weinig voor wat eten daadwerkelijk kost. Dus het mag wel wat minder met de spotprijsjes en kiloknallers. Het is echt nergens voor nodig dat mensen 7x per week vlees eten, elke dag een homp kaas moeten wegwerken en sperziebonen uit Marokko moeten komen omdat ze daar goedkoper zijn en onze NLse sperziebonen naar België gaan.
Waarom moeten linkse huppelkutjes bepalen wat ik eet? Wat is er mis met internationale handel? Waarom zou dat niet mogen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950590
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:02 schreef Candaasje het volgende:
Voor veevoeder is sojateelt nodig. Nederland is een van de grootste importeurs ter wereld. (Ook doorvoerhaven, maar laten we niet doen alsof er geen NLse boeren meer soja uit de amazone voeren.) Dat het in een ander land dan nog wel doorgaat, is geen reden om het hier maar zo massaal te blijven doen. Je zou als land ook een voorbeeldfunctie kunnen aannemen en zelf duurzamer gaan produceren, en niet op zulke massale schaal.
Dat mag, valt wat voor te zeggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950598
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:02 schreef Candaasje het volgende:
Nee niet enkel de subsidies. In het algemeen. De enorme schending van dierenwelzijn, de NVWA die totaal niet functioneert, de impact op het klimaat en het milieu.

Dat gaat allemaal beter hier dan in het buitenland, dus jij zet het dier op plekje 30, ipv plekje 1.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950601
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom moeten linkse huppelkutjes bepalen wat ik eet? Wat is er mis met internationale handel? Waarom zou dat niet mogen?
Als je zo gaat beginnen met op de man/vrouw spelen heb ik er geen zin in. Ajuus.
  zondag 5 juli 2020 @ 23:09:06 #241
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193950626
Hier is genoeg voorraad om wekenlang te demonstreren:
rtvoost twitterde op zondag 05-07-2020 om 22:34:33 Boerenacties bij distributiecentrum Plus in Haaksbergen #rtvoost https://t.co/zpCW1GshVx https://t.co/YpJf2NfyxR reageer retweet
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 5 juli 2020 @ 23:09:37 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193950636
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:06 schreef Isdatzo het volgende:

Daarover verschillen wij dus van mening. Dat het water helder is betekent niet dat de waterkwaliteit goed is.
Dat mag, helder water en waterplanten duidt op een goede waterkwaliteit, iedereen met een aquarium of vijver in de tuin zal dit beamen.

quote:
Algengroei.
Je weet wat daar de reden van is was in dat gebied? Want het is ondertussen al behoorlijk opgelost.

quote:
Herstel onderwaternatuur Alde Feanen

In opdracht van de Provincie Fryslân werkt Witteveen+Bos aan het ecologische herstel van waternatuur in Nationaal Park en Natura 2000-gebied de Alde Feanen in Eernewoude. Het overgrote deel van de Alde Feanen bestaat uit troebel water met veel algen en vrijwel geen ondergedoken waterplanten. De opdracht omvat beheersmaatregelen om waterplantengroei in de Alde Feanen te bevorderen en daarmee de natuurwaarde van het gebied aanzienlijk te verhogen.

Een hydrologische en ecologische systeemanalyse wees uit dat de oorzaken voor het troebele en plantenarme water niet veroorzaakt worden door externe invloeden, maar door een ongunstige samenstelling van het voedselweb in het gebied, met een dominantie van bodemwoelende en watervlo-etende vissen. Vervolgens zijn tien gebieden in de Alde Feanen met een totale wateroppervlakte van 80 hectare tijdelijk visdicht geïsoleerd van de omgeving, waarna de visstand is uitgedund in samenwerking met bureau ATKB en lokale beroepsvissers. Tevens zijn zaden, sporen en resten van ondergedoken waterplanten uit de omgeving ingebracht om een snelle ontwikkeling van waterplanten te stimuleren.

De voorlopige resultaten zijn zeer positief. Na de uitdunning zijn negen van de tien gebieden helder en plantenrijk geworden, met vele positieve effecten op de waterkwaliteit en de biodiversiteit (waterplanten, visstand, vogels). Eén gebied blijkt niet goed visdicht te isoleren te zijn, waardoor de uitdunning door immigratie vanuit de omgeving teniet wordt gedaan en het water troebel blijft. Het heldere water in de negen gebieden is op satellietbeelden goed te zien. In september is het resultaat van het project al snorkelend met de opdrachtgever geïnspecteerd!
Kijk naar deze foto die bij dat artikel hoort, zie de helderheid en waterplanten nadat er maatregelen zijn genomen.
pi_193950643
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Volgens mij hebben Candaasje en Isdatzo al voldoende argumenten aangehaald, als ik die ga herhalen voegt dat weinig toe. Maar misschien zegt onderstaand grafiekje ook wel iets.

[ link | afbeelding ]

Dit komt trouwens niet uit een links geitenwollensokkenblaadje, maar uit het FD.
Okay en dit is dus slecht? Dat er minder mineralen in zitten?
Ik kan me voorstellen dat dat door minder biodiversiteit komt, maarrrrr heb je daar bewijs voor dat dat de grondslag is in verschillen tussen 1996 en 2002?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950660
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:08 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Als je zo gaat beginnen met op de man/vrouw spelen heb ik er geen zin in. Ajuus.
Jij voelt je aangesproken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950675
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:08 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Als je zo gaat beginnen met op de man/vrouw spelen heb ik er geen zin in. Ajuus.
Nou, één les, dat gedram, daar zit helemaal niemand op te wachten, jij bepaalt niet / links bepaalt niet, wat de Nederlander graag zou willen kopen en consumeren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950694
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat gaat allemaal beter hier dan in het buitenland, dus jij zet het dier op plekje 30, ipv plekje 1.
In NL gaat het allemaal zo goed denk je? Echt? Met een niet functionerende NVWA?
Met binnen megastallen enkel de focus op productiegetallen en werpindexen? Met de fok op productie in plaats van op gezondheid? Met lichamelijke ingrepen die zonder verdoving en door leken worden uitgevoerd om kosten uit te sparen? Met CO2 vergassing die notabene verboden is geweest, maar door economische belangen weer toegestaan is en als humaan wordt bestempeld door slachthuizen? (Terwijl ze afgekeurd wordt door dierenartsen)

Ik krijg best wat mee van dierenwelzijn in de studie; ik kan je een ding vertellen. Het beeld van de NLse veehouder is vaak veel en veel te idyllisch.

De 'moderne' NLse veehouder is namelijk vaak geen 'boer' meer, maar opzichter in een fabriek.

En dat geldt voor meer landen, uiteraard, maar doen alsof wij hier in Nl zoveel beter zijn... dat slaat als een tang op een varken.
pi_193950702
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:12 schreef Candaasje het volgende:

[..]

In NL gaat het allemaal zo goed denk je? Echt? Met een niet functionerende NVWA?
Met binnen megastallen enkel de focus op productiegetallen en werpindexen? Met de fok op productie in plaats van op gezondheid? Met lichamelijke ingrepen die zonder verdoving en door leken worden uitgevoerd om kosten uit te sparen? Met CO2 vergassing die notabene verboden is geweest, maar door economische belangen weer toegestaan is en als humaan wordt bestempeld door slachthuizen? (Terwijl ze afgekeurd wordt door dierenartsen)

Ik krijg best wat mee van dierenwelzijn in de studie; ik kan je een ding vertellen. Het beeld van de NLse veehouder is vaak veel en veel te idyllisch.

De 'moderne' NLse veehouder is namelijk vaak geen 'boer' meer, maar opzichter in een fabriek.

En dat geldt voor meer landen, uiteraard, maar doen alsof wij hier in Nl zoveel beter zijn... dat slaat als een tang op een varken.
Je komt niet bij de boer binnen......
Je zou eens onbevooroordeeld vragen of je op het erf zou mogen kijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950707
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou, één les, dat gedram, daar zit helemaal niemand op te wachten, jij bepaalt niet / links bepaalt niet, wat de Nederlander graag zou willen kopen en consumeren.
Ik bepaal helemaal niks. Maar ik vind het moreel verwerpelijk hoe wij met dieren in de industrie om gaan. Dus daar ageer ik tegen.
pi_193950714
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:13 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik bepaal helemaal niks. Maar ik vind het moreel verwerpelijk hoe wij met dieren in de industrie om gaan. Dus daar ageer ik tegen.
Je weet niet eens hoe het er aan toe gaat bij de boer op het erf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193950715
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je komt niet bij de boer binnen......
Je zou eens onbevooroordeeld vragen of je op het erf zou mogen kijken.
Ik kom wel bij de boer binnen. Ik ben een student diergeneeskunde. Ik heb met veeartsen samengewerkt. Ik heb met een boerin samengewerkt. Ik heb colleges van veehouders.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')