De vlag is pas ontworpen tijdens de burgeroorlog voor een staat die maar één doel had. Dus ja, je kunt gerust zeggen dat de vlag een letterlijk symbool van slavernij was en isquote:Op zondag 28 juni 2020 15:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Was slavernij het enige waar ze aan dachten toen ze die vlag optekende?
Natuurlijk is het anno nu verworden tot, dat begrijp ik
Het staat notabene letterlijk in de verklaringen van verscheidene staten om zich af te scheiden. Iedereen die niet ziet waar die vlag voor staat is of zichzelf aan het voorliegen of doet bewust aan historisch revisionisme of mist wat historische kennis.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De vlag is pas ontworpen tijdens de burgeroorlog voor een staat die maar één doel had. Dus ja, je kunt gerust zeggen dat de vlag een letterlijk symbool van slavernij was en is
Alsof dat conflict alleen over slavernij ging. Simpele Henkie.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De vlag is pas ontworpen tijdens de burgeroorlog voor een staat die maar één doel had. Dus ja, je kunt gerust zeggen dat de vlag een letterlijk symbool van slavernij was en is
Vertel.quote:Op zondag 28 juni 2020 17:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Alsof dat conflict alleen over slavernij ging. Simpele Henkie.
quote:Along with South Carolina, Mississippi was one of only two states in the Union in 1860 in which the majority of the state's population were slaves.[7] According to Mississippian Democrat and future Confederate leader Jefferson Davis, Mississippi joined the Confederacy because it "has heard proclaimed the theory that all men are created free and equal", a sentiment perceived as being threatening to slavery, and because the "Declaration of Independence has been invoked to maintain the position of the equality of the races", a position that Davis was opposed to.[8]
William L. Harris, one Mississippian secession commissioner, told a meeting of the Georgian general assembly that the Republicans wanted to implement "equality between the white and negro races" and thus secession was necessary for the slave states to resist their efforts.[9]
Fulton Anderson, another Mississippian, told the Virginian secession convention that the Republicans were hostile to the slave states themselves, thus accusing the Republican Party of having an "unrelenting and eternal hostility to the institution of slavery."
Ja.quote:Op zondag 28 juni 2020 17:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Autonomie in het algemeen. Tegen volledige soevereiniteitsafdracht aan de bond.quote:
Slavernij dus. Om goedkope landbouw in stand te houden. Je moet het niet mooier maken dan het is.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Autonomie in het algemeen. Tegen volledige soevereiniteitsafdracht aan de bond.
Slavernij was hier zeker een onderdeel/aanleiding van maar het ging om “nullification” in het algemeen. Dat speelde eigenlijk al vanaf tientallen jaren daarvoor tijdens de Nullification Crisis. In het Noorden was er overigens ook geen meerderheid voor (absolute) abolitie, dat wordt nogal eens vergeten. Conflicten m.b.t. invoerheffingen vormden ook een wezenlijk twistpunt. Economie van het Noorden, welke toen al sterk geïndustrialiseerd was t.o.v. het veelal agrarischere Zuiden had daar heel andere belangen. Daarbij was het Zuiden verantwoordelijk voor zo’n twee derde van de export, en vreesde voor tegenmaatregelen van afzetmarkten.
quote:In December 1860, amid the secession crisis, president-elect Abraham Lincoln wrote a letter to Alexander Stephens, in which he summarized the cause of the crisis:
You think slavery is right and should be extended; while we think slavery is wrong and ought to be restricted. That I suppose is the rub. It certainly is the only substantial difference between us.[162]
Several months later, on March 21, 1861, Alexander Stephens, now the Confederate vice president, delivered his "Cornerstone Speech" in Savannah, Georgia. In the speech, he states that slavery was the cause of the secession crisis, and outlines the principal differences between Confederate ideology and U.S. ideology:
The new [Confederate] Constitution has put at rest forever all the agitating questions relating to our peculiar institutions—African slavery as it exists among us—the proper status of the negro in our form of civilization. This was the immediate cause of the late rupture and present revolution. ...[Thomas Jefferson] ideas, however, were fundamentally wrong. They rested upon the assumption of the equality of races. This was an error. ...Our new government is founded upon exactly the opposite idea; its foundations are laid, its cornerstone rests, upon the great truth that the negro is not equal to the white man; that slavery – subordination to the superior race – is his natural and normal condition.
Dat is al naar de klote geholpen.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:11 schreef Cherni het volgende:
Straks moet Nascar er nog aan geloven.Zou jammer zijn als deze sport zijn karakter verliest en je in een hoek geduwd word als Redneck met een confederatie vlag. Dan moet ik er nog aan geloven als sociaal democraat.
Nee. Het "States rights" verhaal werd pas na de burgeroorlog opgehangen, bij het oprichten van de Confederatie werd daar met geen woord over gereptquote:Op zondag 28 juni 2020 18:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Slavernij was hier zeker een onderdeel/aanleiding van maar het ging om “nullification” in het algemeen. Dat speelde eigenlijk al vanaf tientallen jaren daarvoor tijdens de Nullification Crisis. In het Noorden was er overigens ook geen meerderheid voor (absolute) abolitie, dat wordt nogal eens vergeten. Conflicten m.b.t. invoerheffingen vormden ook een wezenlijk twistpunt. Economie van het Noorden, welke toen al sterk geïndustrialiseerd was t.o.v. het veelal agrarischere Zuiden had daar heel andere belangen. Daarbij was het Zuiden verantwoordelijk voor zo’n twee derde van de export, en vreesde voor tegenmaatregelen van afzetmarkten.
En waar ging de nullification in 1860 om volgens de Geconfedereerde Staten? Alleen de slavernij.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Slavernij was hier zeker een onderdeel/aanleiding van maar het ging om “nullification” in het algemeen. Dat speelde eigenlijk al vanaf tientallen jaren daarvoor tijdens de Nullification Crisis.
De economie die draaide op slavernij dus.quote:In het Noorden was er overigens ook geen meerderheid voor (absolute) abolitie, dat wordt nogal eens vergeten. Conflicten m.b.t. invoerheffingen vormden ook een wezenlijk twistpunt. Economie van het Noorden, welke toen al sterk geïndustrialiseerd was t.o.v. het veelal agrarischere Zuiden had daar heel andere belangen. Daarbij was het Zuiden verantwoordelijk voor zo’n twee derde van de export, en vreesde voor tegenmaatregelen van afzetmarkten.
Dit is ook een van de Lost Cause argumenten die na de burgeroorlog de wereld in werden geholpen en niet juist. De economie van de zuidelijke staten dreef op slavernij.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, nogmaals niet alleen slavernij. En je doet nu net alsof iedere witte Zuiderling een plantagehouder was, dat was zeker niet het geval. Verdeling rijkdom in het Zuiden was heel anders dan in de meeste Noordelijke Staten. Waar het Noorden een middenlaag kende qua rijkdom, was dat in het Zuiden nauwelijks aanwezig.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:21 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Slavernij dus. Om goedkope landbouw in stand te houden. Je moet het niet mooier maken dan het is.
Importheffingen zei ik toch al?quote:Op zondag 28 juni 2020 18:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
En waar ging de nullification in 1860 om volgens de Geconfedereerde Staten? Alleen de slavernij.
Bullshit. Zonder slavernij was er geen burgeroorlog geweest. Het zuiden dreef op slavernij, wilde die rechten niet opgeven. Het zuiden wilde in nieuwe zuidwestelijke Staten ook slavernij.quote:Op zondag 28 juni 2020 19:02 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, nogmaals niet alleen slavernij. En je doet nu net alsof iedere witte Zuiderling een plantagehouder was, dat was zeker niet het geval. Verdeling rijkdom in het Zuiden was heel anders dan in de meeste Noordelijke Staten. Waar het Noorden een middenlaag kende qua rijkdom, was dat in het Zuiden nauwelijks aanwezig.
Dat was dan ook niet de stelling.quote:Op zondag 28 juni 2020 19:11 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Bullshit. Zonder slavernij was er geen burgeroorlog geweest.
https://www.britannica.com/event/American-Civil-Warquote:By contrast, the Southern economy was based principally on large farms (plantations) that produced commercial crops such as cotton and that relied on slaves as the main labour force.
https://www.historynet.com/causes-of-the-civil-warquote:States’ Rights refers To the struggle between the federal government and individual states over political power. In the Civil War era, this struggle focused heavily on the institution of slavery and whether the federal government had the right to regulate or even abolish slavery within an individual state. The sides of this debate were largely drawn between northern and southern states, thus widened the growing divide within the nation.
De importheffingen die alleen door het congres konden komen nadat de oorlog al was uitgebroken en het zuiden niet meer tegen kon stemmen?quote:
Door slavernij.quote:Op zondag 28 juni 2020 19:02 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Verdeling rijkdom in het Zuiden was heel anders dan in de meeste Noordelijke Staten. Waar het Noorden een middenlaag kende qua rijkdom, was dat in het Zuiden nauwelijks aanwezig.
Speelde geen enkele rol zoals glazenmaker al uitlegt.quote:
Oneens.quote:Op zondag 28 juni 2020 19:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Speelde geen enkele rol zoals glazenmaker al uitlegt.
Een onderbouwing zou fijn zijn.quote:
Bullshit.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het stond vooral voor de soevereiniteit/vrijheid van Amerikaanse Staten. Daar ging die oorlog in hoofdzaak dan ook over. Met de uitvinding van de katoenplukmachine waren negers toch al overbodig geworden.
Lees eens hoe de propagandist/mede-ontwerper van die vlag, William Tappan Thompson, de symboliek ervan omschreef.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, ik maak je punt zeker niet.
Ik wijs je er fijntjes op dat die vlag voor velen simpelweg niet synoniem is aan racisme.
Die zwart-wit heid is voorbehouden aan extreem-linkse intoleranten zoals jij.
En wat is er mis met 'het rustieke zuidelijke leven'?
Nee, niet in een vlaag van stupiditeit net doen alsof dat blijkbaar altijd hand in hand gaat met slavernij.
Echt schofterig arrogant dit.
Verkondigd wel ff dat hoe miljoenen amerikanen leven fout, want blijkbaar een verloren zaak, is![]()
![]()
Ja.quote:Op zondag 28 juni 2020 15:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Was slavernij het enige waar ze aan dachten toen ze die vlag optekende?
Natuurlijk is het anno nu verworden tot, dat begrijp ik
Ja, daar ging het in casu inderdaad over.quote:Op zondag 28 juni 2020 17:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Complete onzin.quote:Op zondag 28 juni 2020 18:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
quote:
Heb ik reeds gegeven, je kan zelf bronnen zoeken omdat te verifiëren, niet alle historici zijn de zelfde mening toegedaan. Nergens bestrijd ik dat slavernij de belangrijkste oorzaak was voor de civil war. Nergens bestrijd ik dat het al dan niet afschaffen van de slavernij de directe aanleiding voor de civil war vormde.quote:
Die bronnen bestaan niet.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
[..]
Heb ik reeds gegeven, je kan zelf bronnen zoeken omdat te verifiëren, niet alle historici zijn de zelfde mening toegedaan. Nergens bestrijd ik dat slavernij de belangrijkste oorzaak was voor de civil war. Nergens bestrijd ik dat het al dan niet afschaffen van de slavernij de directe aanleiding voor de civil war vormde.
Wat ik bestrijd is dat de confederate vlag het symbool voor slavernij is. Dát is de stelling waar ik op inhaakte. Het staat voor de zuidelijke identiteit, secessionisme. Althans, daar kan het voor staan. Het staat dus niet per se voor slavernij. Dat is mijn punt. Alsof al die dukes of hazzard fans bijvoorbeeld per se voor slavernij zijn.Doe eens normaal zeg.
Nee, dat heb je niet. Glazenmaker heeft je al uitgelegd dat die wet er nooit was gekomen als de zuidelijke staten zich niet hadden afgescheiden.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
[..]
Heb ik reeds gegeven, je kan zelf bronnen zoeken omdat te verifiëren, niet alle historici zijn de zelfde mening toegedaan. Nergens bestrijd ik dat slavernij de belangrijkste oorzaak was voor de civil war. Nergens bestrijd ik dat het al dan niet afschaffen van de slavernij de directe aanleiding voor de civil war vormde.
De enige reden voor afscheiding was de slavernij. Dus staat de vlag symbool voor slavernij.quote:Wat ik bestrijd is dat de confederate vlag het symbool voor slavernij is. Dát is de stelling waar ik op inhaakte. Het staat voor de zuidelijke identiteit, secessionisme. Althans, daar kan het voor staan. Het staat dus niet per se voor slavernij. Dat is mijn punt. Alsof al die dukes of hazzard fans bijvoorbeeld per se voor slavernij zijn.Doe eens normaal zeg.
Die vlag staat gewoon voor slavernij hoor. Dat een paar rednecks anno nu hun eigen lokale geschiedenis niet wensen te weten is natuurlijk geen argument om dat te ontkennen.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
[..]
Wat ik bestrijd is dat de confederate vlag het symbool voor slavernij is. Dát is de stelling waar ik op inhaakte. Het staat voor de zuidelijke identiteit, secessionisme. Althans, daar kan het voor staan. Het staat dus niet per se voor slavernij. Dat is mijn punt. Alsof al die dukes of hazzard fans bijvoorbeeld per se voor slavernij zijn.Doe eens normaal zeg.
Doe het dan goedquote:Op zondag 28 juni 2020 20:41 schreef Harvest89 het volgende:
Zuidelijke trots mag niet meer.
Gewoon in verzet komen en de vlag blijven gebruiken:
Trots op alles wat niet met persoonlijke presentaties te maken heeft is sowieso nogal sneu, maar mag best. Ieder zijn meug. Alleen daar heb je geen foute vlag of aanbidding van foute figuren bij nodig.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:41 schreef Harvest89 het volgende:
Zuidelijke trots mag niet meer.
Gewoon in verzet komen en de vlag blijven gebruiken:
Als er een probleem was geweest met die vlag, hadden ze em in 1861 moeten veranderen.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
De vlag staat gewoon voor Zuidelijke trots/erfgoed en verzet hoor.
Dat wist ik niet.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:51 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Doe het dan goedLynard Skynyrd gebruikt de Geconfedereerde vlag al een jaar of 8 niet meer.
Dat hebben ze juist gedaan...quote:Op zondag 28 juni 2020 21:00 schreef MissGiraffe het volgende:
Als er een probleem was geweest met die vlag, hadden ze em in 1861 moeten veranderen.
Nou we zijn erg dankbaar en blij dat dat allemaal van jou mag.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:51 schreef mcmlxiv het volgende:
Trots op alles wat niet met persoonlijke presentaties te maken heeft is sowieso nogal sneu, maar mag best. Ieder zijn meug. Alleen daar heb je geen foute vlag of aanbidding van foute figuren bij nodig.
Duitsers mogen ook best op een even sneue manier trots zijn op hun land, hun Mercedessen , hun sauerkraut of de blonde vrouwen met dikke tieten die bier brengen tijdens Oktoberfesten.
The South will rise again, klinkt mij als Brabander wel als muziek in de oren.quote:Op zondag 28 juni 2020 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
De vlag staat gewoon voor Zuidelijke trots/erfgoed en verzet hoor.
Hier ook, met the Eagle...quote:Op zondag 28 juni 2020 21:03 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb trouwens de confederate vlag liggen hierLeuk he
Veel zuidelijke bands de afgelopen jaren. Maar Pantera (quote:Op zondag 28 juni 2020 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat wist ik niet.
Pantera gebruikte hem ook al lang niet meer volgens mij.
Ik vind voortschrijdend inzicht juist een goede eigenschap.quote:Wel jammer dat die bands zijn gaan buigen voor die huilies.
Maar veel geld verdienen zal belangrijker zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |