abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 juni 2020 @ 00:46:56 #101
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193732244
Rechtbank: Rutte zette aan tot discriminatie

VVD-leider Mark Rutte heeft als staatssecretaris van Sociale Zaken gemeenten aangezet tot rassendiscriminatie. Dit oordeel heeft de rechtbank van Haarlem geveld over een oproep van Rutte.

Hij vroeg begin 2003 aan gemeenten om inwoners van Somalische afkomst extra te controleren op fraude met bijstand. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken heeft zaterdag een bericht hierover in de GPD-kranten bevestigd.

quote:
In 2003 was Rutte staatssecretaris op dat departement. Hij adviseerde toen de gemeenten om de ongeveer 25.000 Somalische inwoners te traceren en op eventuele fraude te controleren
. Aanleiding waren enkele fraudegevallen waarin Somaliërs die in het Verenigd Koninkrijk werk hadden gevonden ten onrechte in Nederland nog een bijstandsuitkering ontvingen.

quote:
Volgens de rechtbank in Haarlem was het verzoek van Rutte aan de gemeenten discriminatoir en in strijd met de grondwet. De rechtbank spreekt van "discriminatie naar ras, omdat het hier een groep mensen van Somalische afkomst betreft, ongeacht de nationaliteit van de betrokkenen".
quote:
In een brief adviseerde toenmalig staatssecretaris Rutte hoe gemeenten inwoners van Somalische afkomst konden achterhalen door te zoeken op de geboorteplaats van hun inwoners. Zaten deze mensen ook nog eens in de bijstand, dan werd de gemeente geadviseerd hen extra te controleren.
Zaak
De rechtbank in Haarlem deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een Somalische man die werd gecontroleerd op fraude nadat hij op straat op grond van uiterlijke kenmerken door sociale rechercheurs staande was gehouden. De man weigerde vervolgens rechercheurs toegang te geven tot zijn woning, waarna hij zijn uitkering verloor. Hij vocht dit aan en heeft nu gelijk gekregen van de rechter.

Volgens het ministerie van Sociale Zaken heeft de uitspraak geen gevolgen voor de praktijk. Gemeenten zijn sinds 2004 namelijk zelf verantwoordelijk geworden voor het opsporen van fraude met bijstand.

Reactie
Mark Rutte vindt dat gemeenten gericht onderzoek naar fraude moeten kunnen doen onder bevolkingsgroepen. Rutte zei dat zaterdag in een reactie op een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. "Blijkbaar is dat nu wettelijk gezien niet mogelijk. Het is hoog tijd om de wet te veranderen."

https://www.nu.nl/algemee(...)atie.html?redirect=1

Rutte zit er vuistdiep in en heeft ook deze toeslag affaire zelf aangestuurd en als de waarheid aan het licht komt gaat hij ook ten onder en dat is ^O^
  maandag 22 juni 2020 @ 01:06:51 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193732335
quote:
6s.gif Op maandag 22 juni 2020 00:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
Rechtbank: Rutte zette aan tot discriminatie

Rutte zit er vuistdiep in en heeft ook deze toeslag affaire zelf aangestuurd en als de waarheid aan het licht komt gaat hij ook ten onder en dat is ^O^
Misschien even vermelden dat dit nieuws van 13 jaar geleden is. ;)
pi_193732888
Allemaal heel ernstig maar ik wil toch iets zeggen ten faveure van de Belastingdienst.

De dienst is natuurlijk wel de afgelopen jaren de speelbal van de Tweede Kamer geworden. Van een dienst die alleen belasting ophaalde, moest de dienst opeens ook allerlei toeslagen gaan uitvoeren die voorheen bij andere ministeries lagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag.

Er moet van alles berekend worden, informatie moet van verschillende kanten komen. Geld moet teruggevorderd worden. Dat maakt de uitvoer nodeloos complex. Ook veel ict-problemen vinden hier hun oorsprong.

De Tweede Kamer bleef telkens maar kleine veranderingen doorvoeren. Belastingvoordeeltje hier, tegemoetkoming daar. Allemaal om beleid te maken en de achterban te paaien.

De belastingdienst is zo een kerstboom geworden waar iedereen maar lukraak slingers en ballen in heeft opgehangen, en nu zijn we met z'n allen boos op de dienst dat het zo'n zooitje is geworden.

We moeten gewoon terug naar een eenvoudig belastingstelsel en een dienst die zich alleen met belastingen innen bezig houdt. Al die toeslagen en fraudebestrijding terug waar ze vandaan komen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 08:20:50 #104
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193747892
Omtzigt: ‘Er zijn niet alleen fouten gemaakt bij de kinderopvangtoeslag’

Nadat de toeslagenaffaire afgewikkeld leek, bleek er nog een groep ouders onredelijk hard te zijn behandeld door de Belastingdienst. En nog lopen de mailboxen over van Kamerleden zoals die van Pieter Omtzigt (CDA).
ToeslagenaffaireWie dacht dat na de toeslagenaffaire het lek boven was bij de Belastingdienst, komt bedrogen uit. Vorige week bleek weer een nieuwe groep burgers slachtoffer van gemaakte fouten.

Het heeft tot afschuwe­lij­ke situaties geleid
Pieter Omtzigt, CDA

Een veelkoppig monster, zo noemt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt de problemen bij de Belastingdienst. En SP-Kamerlid Renske Leijten spreekt van een ‘monsterlijk systeem’ waarin door ‘onderbezetting, automatisering en een angstcultuur onder ambtenaren’ burgers kunnen worden vermangeld door ambtelijke fouten.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer voor de zoveelste keer over de Belastingdienst. Over de problemen om schenk- en erfbelasting te innen. De problemen bij het doen van aangifte door ondernemers. En zo nog een trits relatief kleine problemen vergeleken bij de toeslagenaffaire die ervoor zorgde dat er twee nieuwe staatssecretarissen kwamen en er een aantal nieuwe topambtenaren van buiten is aangetrokken om puin te ruimen bij de dienst.

Zoveelste fout
Lees om 11.00 uur het schrijnende verhaal van Janet Ramesar op deze website. Zij verloor alles door haar vermeende fraude met de kinderopvangtoeslag. Haar werk, haar gezondheid en haar zoontje. ,,Ik vertrouw niemand meer.’’

Vorige week ontploften Leijten en Omtzigt in een Kamerdebat over een ‘zoveelste’ fout die is gemaakt. In de toeslagenaffaire bleek dat ouders ten onrechte verdacht werden van fraude met kinderopvangtoeslag. Daarvoor tuigde het kabinet een compensatieregeling op. Die is tevens bedoeld voor ouders die onredelijk hard zijn geraakt door de strenge regels van de toeslagenwet. Wie één bonnetje niet kon overleggen, moest de toeslag voor een heel jaar terugbetalen. Het kabinet denkt dat zo’n 20.000 ouders voor de regeling in aanmerking komen.

Wie sinds 2006 een groot bedrag aan kinderopvangtoeslag moest terugbetalen, kan bellen naar een speciaal gratis telefoonnummer: 0800-2358258. Dan wordt gekeken of de regels onredelijk zijn toegepast en kunt u eventueel geld terugkrijgen. Wie onderdeel was van een fraudeonderzoek (als u dat niet weet, kunt u daar naar vragen) kan in aanmerking komen voor een extra vergoeding.

,,Maar vorige zomer toen er al onderzoek werd gedaan naar de kinderopvangtoeslag, merkte ik dat er nog een groep ouders was die gedupeerd was door verkeerd handelen van de Belastingdienst’’, vertelt Leijten. ,,Ik kreeg brieven van ouders die in de problemen waren gekomen in een heel andere periode dan waarin de toeslagenaffaire speelde. Het bleek te gaan om mensen die door de Belastingdienst het stempel Opzet/Grove Schuld opgeplakt hadden gekregen. Vaak zonder dat ze het wisten.’’

En dat stempel kreeg je soms al om de meest pietluttige dingen, vertelt Omtzigt. ,,Bijvoorbeeld omdat er op één pagina van een contract een handtekening ontbrak. En als je eenmaal dat stempel had, kwam je ook niet in aanmerking voor een betalingsregeling: alles moet in twee jaar worden terugbetaald. Een nog onbekend aantal mensen kwam zo buiten hun schuld in de problemen. Het heeft tot afschuwelijke situaties geleid.’’

Onredelijk hard
Terwijl Leijten en Omtzigt met het kabinet overlegden om ook deze groep gedupeerden toegang te geven tot de compensatieregeling, kwam ineens een interne notitie van de Belastingdienst boven water waaruit bleek dat ambtenaren wisten dat deze groep mensen onredelijk hard werd geraakt. ,,En toen knapte er even iets in mijn hoofd’’, zegt Leijten.

,,Het kabinet zei maandenlang: we hebben de problemen in de gaten. Er is een commissie onder leiding van oud-minister Donner opgezet. Maar de Belastingdienst heeft de commissie helemaal niets over de problemen met deze groep mensen verteld. Dus werd er in de compensatieregeling die Donner adviseerde ook niets voor hen geregeld.’’

Omtzigt spreekt van een patroon. ,,Uit dit document blijkt dat ambtenaren zelf ook zagen dat de manier waarop mensen het Opzet/Grove Schuld-stempel kregen, niet deugde. Zo werd er niet – wat volgens de regels moet – altijd door een tweede ambtenaar gecontroleerd of het stempel terecht was. En het ergste is: de Belastingdienst probeerde niet uit zichzelf die fout recht te zetten. In plaats daarvan werd het document achtergehouden.’’

Boos
Beide Kamerleden zijn nog boos. Omtzigt: ,,Er kunnen altijd fouten worden gemaakt in een organisatie. Maar bij de Belastingdienst moet elke fout eerst ontdekt worden door de Tweede Kamer voor die wordt rechtgezet! Mensen zijn knetterhard geraakt. Schrijnende verhalen. Maar in plaats dat de Belastingdienst zelf aan de bel trekt als ze zien dat er iets niet klopt, houden ze bewijs daarvoor achter. En dit is niet de eerste keer. Wat is dit voor een land? Kamerleden zouden niet voor Sherlock Holmes moeten hoeven spelen!’’

Leijten wijdt de problemen aan meerdere oorzaken. Er werken 30.000 mensen bij de Belastingdienst. ,,Die zien vaak dat er dingen mis gaan, bijvoorbeeld als er heel veel mensen over iets klagen bij de Belastingtelefoon. Maar vervolgens blijft dat hangen in de managementlaag bij de verschillende locaties, projectteams en het ministerie. Dan zijn er nog enorme ict-problemen, waardoor veel informatie verloren gaat. En er is veel geautomatiseerd. Zo kunnen mensen die dachten dat iets was opgelost ineens nog twaalf brieven op een dag krijgen van de Belastingdienst met andere besluiten of vragen om extra informatie.’’

Rechtspositie
Volgens Omtzigt is de rechtspositie van burgers te zwak tegenover de Belastingdienst. ,,We zagen in de toeslagenaffaire al hoe mensen het soms onmogelijk is gemaakt om tegen een besluit in beroep te gaan. En dat geldt ook voor mensen met het stempel Opzet/Grove Schuld. Maar waar grote bedrijven rulings krijgen, kan een burger niet eens rechten ontlenen aan een antwoord dat je krijgt van de Belastingtelefoon.’’

Ons belasting- en toeslagenstelsel is enorm ingewikkeld, erkennen de Kamerleden. Juist daarom zou de fiscus meer oog moeten hebben voor de gevolgen voor mensen. Ook de politiek moet zich dat aantrekken, zeggen ze. ,,Veel ambtenaren zijn cynisch over hun leiding en over de politiek. Dat begrijp ik wel. Maar als wij van de Belastingdienst niet horen wat er mis gaat, kunnen we er ook niets aan doen.’’

En de volgende schandalen dienen zich alweer aan, verzucht Omtzigt. Hij zegt nog niet klaar te zijn met de Belastingdienst: ,,Mijn mailbox zit vol. Er zijn niet alleen fouten gemaakt bij de kinderopvangtoeslag.’’

https://www.ad.nl/politie(...)angtoeslag~a9f6ed25/

De beerput is dus nog groter dan we al dachten :o :')
pi_193748226
Ben wel een beetje klaar met Kamerleden die boos zijn op een systeem dat zij zelf hebben bedacht en waar ze al die jaren nog geen aanpassingen aan hebben gedaan, behalve dan zeggen dat er keihard opgetreden moest worden tegen fraude na de Bulgarenaffaire.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193748342
Dit is nog maar het begin. Het is echt nog groter....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 11:48:22 #107
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193749879
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit is nog maar het begin. Het is echt nog groter....
:Y Dat denk ik dus ook en Rutte :r zit er vuistdiep in, die wist van de hoed en de rand en heeft er zelf opdracht toegegeven aan deze modus operandi
Die gaat het nooit overleven als de waarheid boven tafel komt ;)
pi_193750355
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 11:48 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:Y Dat denk ik dus ook en Rutte :r zit er vuistdiep in, die wist van de hoed en de rand en heeft er zelf opdracht toegegeven aan deze modus operandi
Die gaat het nooit overleven als de waarheid boven tafel komt ;)
De waarheid komt niet boven water
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 13:20:27 #109
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193751250
Janet verloor werk, gezondheid en zoontje door toeslagenaffaire

Janet Ramesar verloor alles door haar vermeende fraude met de kinderopvangtoeslag. Haar werk, haar gezondheid en haar zoontje. ,,Ik vertrouw niemand meer.’’

Ze draagt een smetteloos wit T-shirt, lichtblauwe jeans, strak leren jasje en sneakers. Haar lipstick minutieus aangebracht. Praten wil de 35-jarige Haagse liever in het plantsoen achter haar huis vlakbij Holland Spoor. ,,Niet binnen. Ik schaam me voor het interieur.’’ Een oude bank met gaten en voor sommige ramen vuilniszakken als gordijnen. ,,Dat gebeurt er als je diep in de schulden terecht komt. Ik heb weken gehad dat ik moest leven van 10 euro. Dan word je heel creatief met linzen en rijst.’’

Tien jaar geleden begon het. Ramesar had - volgens de Belastingdienst - niet aangetoond dat ze betaald had voor kinderopvang van haar zoontje. Ze had gefraudeerd, stelde de fiscus in 2015 definitief vast. ,,Ik had jaaropgaven niet aangeleverd, zeiden ze. Inmiddels heb ik mijn dossier, drie ordners dik.
quote:
Dan lees je een brief waarin staat dat ik stukken niet aangeleverd heb en die gevraagde stukken zitten even verderop ertussen.’’ :o :(
Fraude
Iedere maand kwamen ze binnen: zes blauwe enveloppen met dwangbevelen van de Belastingdienst. Eén voor ieder jaar dat ze gefraudeerd zou hebben. Uitzichtloos. ,,40.000 euro moest ik terugbetalen. Er kwam natuurlijk rente bij. En aanmaningskosten. Ik moest 1000 euro per maand terugbetalen. Ik had een goede baan, maar niet zo goed. Er volgde loonbeslag en dan ga je schuiven met rekeningen.’’

Ze verloor uiteindelijk haar baan op de financiële administratie bij BMW toen bekend werd dat ze in een schuldsaneringstraject zat en dat mag niet volgens de Wet op het Financieel Toezicht. Het slanke modepopje, zoals ze zichzelf in die tijd omschrijft, ging eraan onderdoor. ,,Ik kreeg er letterlijk grijze haren van, ik kreeg problemen met mijn hart, mijn gewicht schoot van 50 kilo naar 90 kilo en weer omlaag en weer omhoog. In 2017 lag ik depressief op bed. Eind 2018 had ik me erbij neergelegd dat dit mijn leven was: armoede en schulden. Ik kon er zelfs om lachen. Vriendinnen raakte ik kwijt. Niet zozeer omdat ze me niet geloofden, maar ik werd gewoon niet meer uitgenodigd. Dat gebeurt als je nooit mee kunt omdat je geen geld hebt.’’

Verdedigen
Er zijn honderden mensen die wel 100.000 euro schuld hadden, die echt dakloos werden. Dan valt mijn geval nog mee
Ze gelooft het zelf bijna niet als ze de gebeurtenissen opsomt. ,,Ik ben ooit begonnen met een studie rechten en daar zat ik dan. Ik moest mezelf continu verdedigen tegen de Belastingdienst. In 2019 kreeg ik ook nog Veilig Thuis op mijn dak. Ik moest 5 februari naar de school van mijn zoontje komen en kreeg daar te horen dat ik niet meer goed voor hem kon zorgen. Hij moest bij zijn vader gaan wonen. Het voelde als een overval. ‘Dan kun jij de hulp krijgen die je nu niet krijgt, mama’, zei hij. Huilend liep ik naar huis. Het zou tijdelijk zijn, maar het werd permanent.’’

Haar stem trilt als ze erover vertelt. Van alle shit in haar leven deed het afnemen van haar zoontje het meeste pijn. ,,Hij is 13 jaar en heeft door alle stress geen onbezorgde jeugd gehad. Het gaat nu weer goed met hem. Ik spreek hem elke dag en hij komt weer langs bij me.’’

Dakloos
Uit alle onderzoeken naar de toeslagenaffaire blijkt dat de Belastingdienst grove fouten heeft gemaakt. Vorige maand deed het ministerie van Financiën zelfs aangifte tegen de eigen ambtenaren van de Belastingdienst vanwege ‘beroepsmatige discriminatie’ en het ambtsmisdrijf ‘knevelarij’ ofwel het ‘vorderen of ontvangen van een betaling terwijl de ambtenaar weet dat die betaling niet verschuldigd is’.

Het verhaal van Janet Ramesar is niet uniek. ,,Er zijn honderden mensen die wel 100.000 euro schuld hadden, die echt dakloos werden. Dan valt mijn geval nog mee.’’

Deze week ging de staatssecretaris wederom door het stof voor de toeslagenaffaire. Ook de groep ouders waarin Janet valt krijgt het onterecht geïnde geld terug inclusief rente (ze loste al ruim 30.000 euro af van haar ‘schuld’) en zo’n 500 euro voor ieder halfjaar dat de onterechte beschuldigingen van fraude duurde. ,,En ik kan immateriële schade claimen. Hoe bepaal je die? Eind juli heb ik mijn geld terug, is gezegd. Ik geloof het pas als het op mijn rekening staat. Het blijft de Belastingdienst, wie weet waar ze nu weer mee komen. De zure smaak verdwijnt nooit. Ik ben doodmoe en vertrouw helemaal niemand meer. Ik denk niet dat dat ooit nog goedkomt’’

,,En als het geld is gestort? Dan wil ik van mijn bewindvoerder af. Huurschuld afbetalen. Geld apart zetten voor de studie van mijn zoon. Gordijnen kopen en ik wil graag mijn studie rechten weer oppakken of aan het hbo sociaal juridische dienstverlening om andere mensen te kunnen helpen.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)genaffaire~a4148eca/
  dinsdag 23 juni 2020 @ 13:45:41 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193751593
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 09:03 schreef Nielsch het volgende:
Ben wel een beetje klaar met Kamerleden die boos zijn op een systeem dat zij zelf hebben bedacht en waar ze al die jaren nog geen aanpassingen aan hebben gedaan, behalve dan zeggen dat er keihard opgetreden moest worden tegen fraude na de Bulgarenaffaire.
Dat is wel zo, maar ik zie niet hoe dat de BD vrijpleit van machtsmisbruik. De ambtenaren van dienst hebben daar echt doelbewust mensen de ellende in zitten jagen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 23 juni 2020 @ 14:40:55 #111
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_193752447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is wel zo, maar ik zie niet hoe dat de BD vrijpleit van machtsmisbruik. De ambtenaren van dienst hebben daar echt doelbewust mensen de ellende in zitten jagen.
Is dat zo? En kunnen we dat ook op persoonsniveau aantonen en bewijzen? Dat lijkt mij namelijk een randvoorwaarde om een dergelijke beschuldiging hard te maken.
pi_193752518
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:40 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Is dat zo? En kunnen we dat ook op persoonsniveau aantonen en bewijzen? Dat lijkt mij namelijk een randvoorwaarde om een dergelijke beschuldiging hard te maken.
Waarom zou de belastingdienst niet weten welke ambtenaar er op welk dossier zit?
  dinsdag 23 juni 2020 @ 14:57:01 #113
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193752619
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:40 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Is dat zo? En kunnen we dat ook op persoonsniveau aantonen en bewijzen? Dat lijkt mij namelijk een randvoorwaarde om een dergelijke beschuldiging hard te maken.
Ik neem aan dat de dossiers wel op naam staan.

Maar het ging me niet zo zeer over de individuele verantwoordelijkheid. De fouten van de wetgever pleiten de uitvoerder, de instantie dus, niet vrij. Zelfs als het letterlijk de opdracht van de Kamer of de minister zou zijn, wat het natuurlijk niet was, dan nog geeft het geen pas om willekeurig allerlei mensen te gaan beschuldigen van fraude en ze tienduizenden euro's terug te gaan vorderen. En ja, mensen die daaraan meewerken mogen van mij best worden vervolgd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193754012
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 14:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de dossiers wel op naam staan.

Maar het ging me niet zo zeer over de individuele verantwoordelijkheid. De fouten van de wetgever pleiten de uitvoerder, de instantie dus, niet vrij. Zelfs als het letterlijk de opdracht van de Kamer of de minister zou zijn, wat het natuurlijk niet was, dan nog geeft het geen pas om willekeurig allerlei mensen te gaan beschuldigen van fraude en ze tienduizenden euro's terug te gaan vorderen. En ja, mensen die daaraan meewerken mogen van mij best worden vervolgd.
Best, die mensen horen gewoon vervolgd te worden. vandaag staat erin het AD een interview met een vrouw die zelfs haar kind is kwijt geraakt. Mede dor de befelh ist begelh cultuur hoe ga je iemand schadeloos stellen. Je krijgt een bsetje geld en een lam excuus. En over 2 jaar is er weer zo'n affaire
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:19:38 #115
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193755983
Belastingdienst verstrekt foute info, gedupeerde ouders de pineut

Doordat de Belastingdienst foute informatie heeft verstrekt, hebben gedupeerden in de toeslagenaffaire mogelijk ten onrechte te horen gekregen dat zij niet in aanmerking komen voor compensatie. Dat heeft staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Financiën) zojuist laten weten aan de Tweede Kamer.

Pas vandaag is volgens Van Huffelen gebleken dat de Uitvoerings- en Herstelorganisatie Toeslagen (UHT) verkeerde gegevens heeft verstrekt. Het bekend worden hiervan is extra pijnlijk, omdat dit onderdeel van de Belastingdienst speciaal was opgezet om de afhandeling van de toeslagenaffaire in goede banen te leiden. De zogenoemde commissie van wijzen, die bekijkt of ouders in aanmerking komen voor schadevergoeding, heeft mogelijk op basis van die foutief aangeleverde informatie onterechte besluiten genomen.

Van Huffelen ging bij aanvang van het debat over het functioneren van de Belastingdienst diep door het stof. ,,Dit had niet mogen gebeuren. Dit is een ongelooflijk valse start en ik ben er ontzettend boos over”, aldus Van Huffelen.

Dossiers opnieuw beoordeeld
Om herhaling te voorkomen, grijpt de staatssecretaris in. Zo zullen alle dossiers van ouders die al te horen hebben gekregen dat zij niet in aanmerking komen voor schadevergoeding opnieuw worden beoordeeld door de commissie van wijzen. Daarnaast gaat een ‘onafhankelijke, externe’ partij meekijken of de informatie die de UHT verstrekt wel klopt en volledig is. Ook worden de opzet en werking van de organisatie tegen het licht gehouden. ,,Deze fout is heel ernstig en moet zo snel mogelijk worden hersteld”, zei Van Huffelen, die benadrukte dat de commissie van wijzen geen blaam treft.

De Tweede Kamer reageerde vol ongeloof op het nieuws. ,,Dit kan niet. Er wordt informatie achtergehouden voor de commissie van wijzen. Ik verwacht persoonlijk handgeschreven excuses van medewerkers van de Belastingdienst. Ik ga dit niet meer meemaken”, aldus CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt.

Bom
Volgens Omtzigt en zijn SP-collega Renske Leijten waren er al eerder twijfels over de informatie die vanuit de Belastingdienst werd verstrekt. Zij kunnen moeilijk geloven dat Van Huffelen pas vandaag van de fouten op de hoogte werd gesteld.

,,Iedere keer voor een debat komt er weer een bom die we al aan zagen komen”, zei Leijten. Volgens haar bewijst de kwestie dat er helemaal geen rol moet zijn voor de dienst Toeslagen in de beoordeling van dossiers van de slachtoffers. ,,Kick de Belastingdienst helemaal uit het proces”, opperde zij.

Van Huffelen is dat vooralsnog niet van plan. Ook Omtzigt stuurt daar niet op aan. Hij is bang dat de compensatie daardoor alsnog vertraging oploopt. Wel is het volgens hem duidelijk dat gedupeerden ‘nooit meer’ vertrouwen zullen hebben in de Belastingdienst. Hij blijft er daarom op aandringen dat mensen inzage krijgen in hun volledige dossiers, die nu vaak incompleet zijn.

https://www.ad.nl/politie(...)-de-pineut~a0d5080e/

Beerput blijkt weer dieper :o :(
pi_193756516
Van Huffelpuff wil alles zo snel mogelijk, nauwkeurigheid doet er niet meer toe. Loopt nu een beetje boos te doen maar is ook haar eigen fout.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193757496
Als je zo snel mogelijk wil, door dan ook zo ruimhartig mogelijk
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:45:29 #118
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193860895
’Parlementaire ondervraging toeslagenaffaire dit najaar’

De Tweede Kamer wil dit najaar betrokkenen in de toeslagenaffaire gaan verhoren. Nog voor het eind van het jaar moet de parlementaire ondervraging afgerond zijn.

Het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, moet dinsdag nog wel zijn goedkeuring geven aan de opzet die een aantal Kamerleden de afgelopen periode in elkaar heeft gezet. In dat voorstel staat volgens ingewijden in elk geval dat de nog aan te stellen ondervragingscommissie in het najaar de verhoren wil gaan organiseren over hun betrokkenheid bij de toeslagenaffaire. Daarin werden duizenden ouders onterecht als fraudeur bestempeld, waardoor ze soms tienduizenden euro’s aan kinderopvangtoeslag terug moesten betalen.

quote:
De verhoren liggen politiek gevoelig, omdat politieke kopstukken uit het vorige en huidige kabinet ook opgeroepen kunnen worden. De kans is groot dat bijvoorbeeld minister Wiebes (in het vorige kabinet staatssecretaris van Financiën) en PvdA-fractieleider Asscher (destijds minister van Sociale Zaken) verhoord worden. Zelfs premier Rutte zou in beeld kunnen komen, omdat hij in het verleden voorzitter was van de commissie waarin het keiharde beleid van de fraudeaanpak vast werd gelegd.
:') :')

De ondervragingscommissie wil ook nog een aantal documenten vorderen uit de commissie die die aanpak bedacht. Het vorderen van documenten hoort eigenlijk bij het zwaardere middel van een parlementaire enquête, maar de Kamer wil het nu ook in kunnen zetten.

Na de verhoren wil de commissie nog voor het eind van het jaar het rapport met zijn bevindingen naar buiten brengen. Welke Kamerleden in de commissie komen, is nog niet bekend. De fracties mogen zelf bepalen of ze mee willen doen en wie ze afvaardigen.

Het opzetten van de parlementaire ondervraging zorgde in de Kamer voor het nodige gekissebis in procedurele vergaderingen. De irritatie tussen PvdA en GroenLinks liep hoog op en VVD en PvdA werden beschuldigd van vertragingstactieken. :r

https://www.telegraaf.nl/(...)enaffaire-dit-najaar

Beerput weer een stukje verder open en dat vlak voor de verkiezingen _O_
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:06:40 #119
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193877171
Kamer wil inzage in geheime stukken fraudeaanpak toeslagenaffaire ^O^ _O_

De Tweede Kamer gaat bij het kabinet staatsgeheime stukken van de Ministeriële Commissie Aanpak Fraude opeisen, om boven tafel te krijgen wat politieke hoofdrolspelers wisten van de ontspoorde fraudejacht in de toeslagenaffaire.

Dit blijkt uit de onderzoeksplannen voor de parlementaire mini-enquête over de stopzetting van toeslagen voor kinderopvang. Inmiddels is er een compensatieregeling voor de duizenden ouders die hierdoor in ernstige problemen kwamen.

Vernietigend rapport
Wat ministers en staatssecretarissen wisten van de snoeiharde aanpak is na alle onderzoeken nog steeds niet duidelijk. Ook wil de commissie weten waarom het beleid jarenlang niet veranderd is, toen de grote problemen waarin ouders terechtkwamen duidelijk werden. Bijvoorbeeld in 2014, toen dit op het hoogste ambtelijke niveau duidelijk werd. Of na een vernietigend rapport van de Nationale Ombudsman in 2017, en na een reeks onthullingen van RTL Nieuws en Trouw.

Vooral oud-bewindslieden van het ministerie van Financiën en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zullen worden gehoord. Het gaat daarbij om staatssecretarissen als Frans Weekers, Eric Wiebes en Menno Snel, maar ook om Lodewijk Asscher, oud-minister van Sociale Zaken. Naar verwachting zal ook premier Mark Rutte verantwoording moeten afleggen over wat hij wist van de fraudejacht, als voorzitter van de ministeriële commissie.

Direct aan de slag
Het bestuur van de Kamer is gisteravond akkoord gegaan met het plan. Morgen stemt de Kamer erover, zodat een voorbereidingsgroep van de parlementaire ondervragingscommissie direct aan de slag kan en stukken kan gaan vorderen. Verwacht wordt dat die openbare verhoren in november zullen plaatsvinden, en dat de commissie eind dit jaar een eindverslag met 'bevindingen' uitbrengt.

De parlementaire mini-enquete neemt ook de rol van de Raad van State onder de loep, waar rechters de Belastingdienst vaak in het gelijk stelden, terwijl rechtbanken gedupeerde ouders juist wél vaak gelijk gaven, of waar de Belastingdienst zelf procedures introk. Het kwam ook voor dat in schikkingen of vaststellingsovereenkomsten wél ruimte was voor de menselijke maat, en dat niet alle toeslagen voor kinderopvang werden teruggevorderd.

Ambtsmisdrijven
De ondervragingscommissie moet nog gaan afstemmen met het Openbaar Ministerie (OM), omdat een strafrechtelijk onderzoek naar ambtsmisdrijven niet in de wielen mag worden gereden. De huidige staatssecretarissen Van Huffelen en Vijlbrief deden onlangs aangifte tegen de eigen Belastingdienst, vanwege het vermoeden van 'beroepsmatige discriminatie' en 'knevelarij': het terugeisen van geld van mensen, terwijl daar geen goede reden voor is.

De voorbereiding voor de parlementaire ondervraging werd geleid door GroenLinks-Kamerlid Bart Snels. Welke parlementariërs in de commissie gaan zitten en wie die gaat leiden, wordt binnenkort bekend

https://www.rtlnieuws.nl/(...)slagenaffaire-tweede

Beerput weer een stukje verder open _O_ en een heleboel politici nerveus *O* *O*
pi_193877328
De afdeling Rechtspraak van de Raad van State is een corrupt orgaan, dat geen rechtspreekt maar doet wat het betreffende ministerie wenselijk vindt. Heb dit indirect pas ervaren via een familielid dat procedeerde bij de RvR.
  Moderator woensdag 1 juli 2020 @ 18:24:20 #121
446930 crew  ESF1Gamer
pi_193877450
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kamer wil inzage in geheime stukken fraudeaanpak toeslagenaffaire ^O^ _O_

De Tweede Kamer gaat bij het kabinet staatsgeheime stukken van de Ministeriële Commissie Aanpak Fraude opeisen, om boven tafel te krijgen wat politieke hoofdrolspelers wisten van de ontspoorde fraudejacht in de toeslagenaffaire.

Dit blijkt uit de onderzoeksplannen voor de parlementaire mini-enquête over de stopzetting van toeslagen voor kinderopvang. Inmiddels is er een compensatieregeling voor de duizenden ouders die hierdoor in ernstige problemen kwamen.

Vernietigend rapport
Wat ministers en staatssecretarissen wisten van de snoeiharde aanpak is na alle onderzoeken nog steeds niet duidelijk. Ook wil de commissie weten waarom het beleid jarenlang niet veranderd is, toen de grote problemen waarin ouders terechtkwamen duidelijk werden. Bijvoorbeeld in 2014, toen dit op het hoogste ambtelijke niveau duidelijk werd. Of na een vernietigend rapport van de Nationale Ombudsman in 2017, en na een reeks onthullingen van RTL Nieuws en Trouw.

Vooral oud-bewindslieden van het ministerie van Financiën en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zullen worden gehoord. Het gaat daarbij om staatssecretarissen als Frans Weekers, Eric Wiebes en Menno Snel, maar ook om Lodewijk Asscher, oud-minister van Sociale Zaken. Naar verwachting zal ook premier Mark Rutte verantwoording moeten afleggen over wat hij wist van de fraudejacht, als voorzitter van de ministeriële commissie.

Direct aan de slag
Het bestuur van de Kamer is gisteravond akkoord gegaan met het plan. Morgen stemt de Kamer erover, zodat een voorbereidingsgroep van de parlementaire ondervragingscommissie direct aan de slag kan en stukken kan gaan vorderen. Verwacht wordt dat die openbare verhoren in november zullen plaatsvinden, en dat de commissie eind dit jaar een eindverslag met 'bevindingen' uitbrengt.

De parlementaire mini-enquete neemt ook de rol van de Raad van State onder de loep, waar rechters de Belastingdienst vaak in het gelijk stelden, terwijl rechtbanken gedupeerde ouders juist wél vaak gelijk gaven, of waar de Belastingdienst zelf procedures introk. Het kwam ook voor dat in schikkingen of vaststellingsovereenkomsten wél ruimte was voor de menselijke maat, en dat niet alle toeslagen voor kinderopvang werden teruggevorderd.

Ambtsmisdrijven
De ondervragingscommissie moet nog gaan afstemmen met het Openbaar Ministerie (OM), omdat een strafrechtelijk onderzoek naar ambtsmisdrijven niet in de wielen mag worden gereden. De huidige staatssecretarissen Van Huffelen en Vijlbrief deden onlangs aangifte tegen de eigen Belastingdienst, vanwege het vermoeden van 'beroepsmatige discriminatie' en 'knevelarij': het terugeisen van geld van mensen, terwijl daar geen goede reden voor is.

De voorbereiding voor de parlementaire ondervraging werd geleid door GroenLinks-Kamerlid Bart Snels. Welke parlementariërs in de commissie gaan zitten en wie die gaat leiden, wordt binnenkort bekend

https://www.rtlnieuws.nl/(...)slagenaffaire-tweede

Beerput weer een stukje verder open _O_ en een heleboel politici nerveus *O* *O*
Rutte zal wel zeggen: ik wist niets van of ik kan het niet meer herinneren
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:36:53 #122
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_193877664
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:24 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Rutte zal wel zeggen: ik wist niets van of ik kan het niet meer herinneren
"Daar heb ik geen actieve herinnering aan."
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 juli 2020 @ 14:22:54 #123
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_193889498
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Parlementaire ondervraging toeslagenaffaire dit najaar’

De Tweede Kamer wil dit najaar betrokkenen in de toeslagenaffaire gaan verhoren. Nog voor het eind van het jaar moet de parlementaire ondervraging afgerond zijn.

Het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, moet dinsdag nog wel zijn goedkeuring geven aan de opzet die een aantal Kamerleden de afgelopen periode in elkaar heeft gezet. In dat voorstel staat volgens ingewijden in elk geval dat de nog aan te stellen ondervragingscommissie in het najaar de verhoren wil gaan organiseren over hun betrokkenheid bij de toeslagenaffaire. Daarin werden duizenden ouders onterecht als fraudeur bestempeld, waardoor ze soms tienduizenden euro’s aan kinderopvangtoeslag terug moesten betalen.
[..]

:') :')

De ondervragingscommissie wil ook nog een aantal documenten vorderen uit de commissie die die aanpak bedacht. Het vorderen van documenten hoort eigenlijk bij het zwaardere middel van een parlementaire enquête, maar de Kamer wil het nu ook in kunnen zetten.

Na de verhoren wil de commissie nog voor het eind van het jaar het rapport met zijn bevindingen naar buiten brengen. Welke Kamerleden in de commissie komen, is nog niet bekend. De fracties mogen zelf bepalen of ze mee willen doen en wie ze afvaardigen.

Het opzetten van de parlementaire ondervraging zorgde in de Kamer voor het nodige gekissebis in procedurele vergaderingen. De irritatie tussen PvdA en GroenLinks liep hoog op en VVD en PvdA werden beschuldigd van vertragingstactieken. :r

https://www.telegraaf.nl/(...)enaffaire-dit-najaar

Beerput weer een stukje verder open en dat vlak voor de verkiezingen _O_
genot dat het midden in de kamerverkiezingen zal zijn
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_193889529
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:16 schreef Pleun2011 het volgende:
De afdeling Rechtspraak van de Raad van State is een corrupt orgaan, dat geen rechtspreekt maar doet wat het betreffende ministerie wenselijk vindt. Heb dit indirect pas ervaren via een familielid dat procedeerde bij de RvR.
Onderbuik much?
  donderdag 2 juli 2020 @ 14:30:07 #125
3542 Gia
User under construction
pi_193889583
Waar onterecht gekort is, moet gecompenseerd worden.
Waar inderdaad sprake was van fraude hoeft niets gecompenseerd te worden.
Lijkt me.

Opgelost, toch?
pi_193889630
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:25 schreef Yreal het volgende:

[..]

Onderbuik much?
Nee. Het is een politiek orgaan, geen orgaan dat rechtspreekt.
pi_193889814
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:33 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Nee. Het is een politiek orgaan, geen orgaan dat rechtspreekt.
Er zijn twee afdelingen. De ene is de hoogste rechter in bestuurszaken, de andere een adviserend orgaan.
pi_193889853
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
’Parlementaire ondervraging toeslagenaffaire dit najaar’

De Tweede Kamer wil dit najaar betrokkenen in de toeslagenaffaire gaan verhoren. Nog voor het eind van het jaar moet de parlementaire ondervraging afgerond zijn.

Het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, moet dinsdag nog wel zijn goedkeuring geven aan de opzet die een aantal Kamerleden de afgelopen periode in elkaar heeft gezet. In dat voorstel staat volgens ingewijden in elk geval dat de nog aan te stellen ondervragingscommissie in het najaar de verhoren wil gaan organiseren over hun betrokkenheid bij de toeslagenaffaire. Daarin werden duizenden ouders onterecht als fraudeur bestempeld, waardoor ze soms tienduizenden euro’s aan kinderopvangtoeslag terug moesten betalen.
[..]

:') :')

De ondervragingscommissie wil ook nog een aantal documenten vorderen uit de commissie die die aanpak bedacht. Het vorderen van documenten hoort eigenlijk bij het zwaardere middel van een parlementaire enquête, maar de Kamer wil het nu ook in kunnen zetten.

Na de verhoren wil de commissie nog voor het eind van het jaar het rapport met zijn bevindingen naar buiten brengen. Welke Kamerleden in de commissie komen, is nog niet bekend. De fracties mogen zelf bepalen of ze mee willen doen en wie ze afvaardigen.

Het opzetten van de parlementaire ondervraging zorgde in de Kamer voor het nodige gekissebis in procedurele vergaderingen. De irritatie tussen PvdA en GroenLinks liep hoog op en VVD en PvdA werden beschuldigd van vertragingstactieken. :r

https://www.telegraaf.nl/(...)enaffaire-dit-najaar

Beerput weer een stukje verder open en dat vlak voor de verkiezingen _O_
Wist je dat KPMG het toeslagenstelsel heeft bedacht?
pi_193889907
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

Er zijn twee afdelingen. De ene is de hoogste rechter in bestuurszaken, de andere een adviserend orgaan.
Weet ik (heb zelf rechten gestudeerd). De rechter in bestuurszaken velt vaak een politiek oordeel. Dat zie je ook bij de zaken mbt de kinderopvangtoeslag die zij hebben behandeld. Vanuit de Belastingdienst zal wel invloed zijn uitgeoefend om de burgers niet in het gelijk te stellen. Heb echt 0,0 vertrouwen in de onafhankelijkheid van de RvS
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 juli 2020 @ 15:00:04 #130
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_193889972
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wist je dat KPMG het toeslagenstelsel heeft bedacht?
ik ken wil iemand die daar toen werkte en nu iets met geld doet :P
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:34:11 #131
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193891165
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:51 schreef Yreal het volgende:
Wist je dat KPMG het toeslagenstelsel heeft bedacht?
:D :N
Maar verbaast me ook niet .......

NWS / Errol Keyner: Accountants grootste prutsers
pi_193892151
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:34 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:D :N
Maar verbaast me ook niet .......

NWS / Errol Keyner: Accountants grootste prutsers
Ze hebben hun hond ook voor je deur laten kakken.
  donderdag 2 juli 2020 @ 22:55:43 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193897110
Duizenden toeslagendossiers te vroeg vernietigd bij Belastingdienst :')

Duizenden dossiers van de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst zijn jaren te vroeg vernietigd. Het gaat om 9000 dossiers van mensen die toeslag kregen en in beroep zijn gegaan tegen besluiten van de afdeling, schrijft staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer.

Het gaat om stukken die tussen 2009 en 2012 in de archieven zijn opgeslagen en die twaalf jaar bewaard moesten worden, omdat het om toeslagen gaat. Door een fout zijn ze zeven jaar bewaard gebleven, een termijn die voor belastingdossiers geldt.

Het gaat onder meer om dossiers met rechtbankstukken. Uitgezocht wordt nu of er bij de rechtbank nog stukken zijn, alhoewel ze ook daar na enige tijd vernietigd worden.

De Belastingdienst zal gedupeerden benaderen en informeren, schrijft Van Huffelen. Voorop staat volgens haar dat "ouders altijd het voordeel van de twijfel zullen krijgen", indien benodigde informatie voor een herbeoordeling van hun kinderopvangtoeslagzaak door de schuld van de fiscus ontbreekt.

In de toeslagenaffaire zijn duizenden ouders door de Belastingdienst ten onrechte van fraude met toeslagen voor kinderopvang beschuldigd. Ze moesten zo veel geld terugbetalen dat ze in financiële problemen kwamen. Staatssecretaris Snel trad vanwege de kwestie af en Financiën deed aangifte tegen de eigen Belastingdienst.

De commissie-Donner deed onderzoek naar de werkwijze van de Belastingdienst en adviseerde ruimhartige compensatie voor ouders. Half juni was er opnieuw ophef toen bleek dat een bepaald document niet met Donner was gedeeld.

quote:
CDA-Kamerlid Omtzigt spreekt van "een nieuwe en nare verrassing voor ons". "Het archief van de Belastingdienst deugt hier totaal niet."
Het Kamerlid zet zich samen met SP'er Leijten al jaren in om ouders bij te staan die ten onrechte van fraude met toeslagen werden beschuldigd. Veel ouders kwamen in de financiële problemen, die bij sommigen nog altijd niet zijn opgelost.

Parlementair onderzoek
CDA-Kamerlid Van Dam is vanavond gekozen als voorzitter van de commissie van Kamerleden die betrokkenen in de toeslagenaffaire onder ede gaat horen. De parlementaire commissie onderzoekt de politieke verantwoordelijkheid in de langlopende affaire.

Van Dam werd door de andere leden van de commissie gekozen. Eerder vandaag stemde de Kamer officieel in met de parlementaire ondervraging.

https://nos.nl/artikel/23(...)belastingdienst.html

Lekker bezig weer :( en het komt toevallig :r de overheid weer goed uit :(
pi_193900826
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:56 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Weet ik (heb zelf rechten gestudeerd). De rechter in bestuurszaken velt vaak een politiek oordeel. Dat zie je ook bij de zaken mbt de kinderopvangtoeslag die zij hebben behandeld. Vanuit de Belastingdienst zal wel invloed zijn uitgeoefend om de burgers niet in het gelijk te stellen. Heb echt 0,0 vertrouwen in de onafhankelijkheid van de RvS
Even een zijsprong alsmede ter ondersteuning: ook andere groepen van rechters spreken een politiek gericht oordeel uit, zoals bij ontslagzaken van werknemers.

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 03-07-2020 07:19:13 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193901168
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 07:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

Even een zijsprong alsmede ter ondersteuning: ook andere groepen van rechters spreken een politiek gericht oordeel uit, zoals bij ontslagzaken van werknemers.
Wat heeft dat nu weer met politiek te maken?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:06:26 #136
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_193905638
Beetje makkelijk scoren dit :')
  vrijdag 3 juli 2020 @ 15:13:17 #138
258802 Yreal
henk..!
pi_193907131
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 07:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

Even een zijsprong alsmede ter ondersteuning: ook andere groepen van rechters spreken een politiek gericht oordeel uit, zoals bij ontslagzaken van werknemers.
Oftewel ik kreeg ongelijk dus rechters zijn corrupt.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 15:43:49 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_193907534
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juli 2020 22:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Duizenden toeslagendossiers te vroeg vernietigd bij Belastingdienst :')

Duizenden dossiers van de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst zijn jaren te vroeg vernietigd. Het gaat om 9000 dossiers van mensen die toeslag kregen en in beroep zijn gegaan tegen besluiten van de afdeling, schrijft staatssecretaris Van Huffelen aan de Tweede Kamer.

Het gaat om stukken die tussen 2009 en 2012 in de archieven zijn opgeslagen en die twaalf jaar bewaard moesten worden, omdat het om toeslagen gaat. Door een fout zijn ze zeven jaar bewaard gebleven, een termijn die voor belastingdossiers geldt.

Het gaat onder meer om dossiers met rechtbankstukken. Uitgezocht wordt nu of er bij de rechtbank nog stukken zijn, alhoewel ze ook daar na enige tijd vernietigd worden.

De Belastingdienst zal gedupeerden benaderen en informeren, schrijft Van Huffelen. Voorop staat volgens haar dat "ouders altijd het voordeel van de twijfel zullen krijgen", indien benodigde informatie voor een herbeoordeling van hun kinderopvangtoeslagzaak door de schuld van de fiscus ontbreekt.

In de toeslagenaffaire zijn duizenden ouders door de Belastingdienst ten onrechte van fraude met toeslagen voor kinderopvang beschuldigd. Ze moesten zo veel geld terugbetalen dat ze in financiële problemen kwamen. Staatssecretaris Snel trad vanwege de kwestie af en Financiën deed aangifte tegen de eigen Belastingdienst.

De commissie-Donner deed onderzoek naar de werkwijze van de Belastingdienst en adviseerde ruimhartige compensatie voor ouders. Half juni was er opnieuw ophef toen bleek dat een bepaald document niet met Donner was gedeeld.
[..]

Het Kamerlid zet zich samen met SP'er Leijten al jaren in om ouders bij te staan die ten onrechte van fraude met toeslagen werden beschuldigd. Veel ouders kwamen in de financiële problemen, die bij sommigen nog altijd niet zijn opgelost.

Parlementair onderzoek
CDA-Kamerlid Van Dam is vanavond gekozen als voorzitter van de commissie van Kamerleden die betrokkenen in de toeslagenaffaire onder ede gaat horen. De parlementaire commissie onderzoekt de politieke verantwoordelijkheid in de langlopende affaire.

Van Dam werd door de andere leden van de commissie gekozen. Eerder vandaag stemde de Kamer officieel in met de parlementaire ondervraging.

https://nos.nl/artikel/23(...)belastingdienst.html

Lekker bezig weer :( en het komt toevallig :r de overheid weer goed uit :(
De belastingdienst zich voorbereid op een parlementaire enquête



Wat een ratten zijn het toch. Hopelijk blijft Omtzigt zich er in vastbijten en gaan er een paar de gevangenis is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_193907595
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 15:13 schreef Yreal het volgende:

[..]

Oftewel ik kreeg ongelijk dus rechters zijn corrupt.
Rechters volgen ook hun persoonlijke levenshouding in juridische zaken. Ik heb eens een interview gelezen van een rechter, zijn thema was: ik kan niet anders dan zo een oordeel te geven.

Als NL werkgever kan ik nog wel een paar verslagen publiceren mbt ontslagzaken via een rechter..
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 08:37:50 #141
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193969458
En de beerput is weer een stukje groter dan gedacht :o :')

Tienduizenden burgers hadden jaren last van 'fraudevermoedens' Belastingdienst
Geheim fraudeproject

De Belastingdienst heeft de afgelopen jaren tienduizenden mensen als fraudeur bestempeld op basis van profilering en 'vermoedens van fraude'. Dat gebeurde niet alleen bij de kinderopvangtoeslag – ook bij de inkomstenbelasting moesten burgers zelf aantonen geen fraudeur te zijn.

Zij kregen te maken met forse naheffingen omdat eerder goedgekeurde aftrekposten toch werden afgewezen. Ook kregen zij een vinkje achter hun naam, en werden nog jaren geconfronteerd met extra controle en toezicht.

Hinderlijk volgen
Dit blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en Trouw, op basis van interne vertrouwelijke documenten, vrijgegeven stukken en uit gesprekken met (ex-) ambtenaren en burgers die jaren met de fiscus overhoop lagen en liggen. Zij kwamen deels in het vizier door onderzoek dat mogelijk misbruik moest 'ontregelen, smoren en voorkomen'.

Het 'hinderlijk volgen van potentiële misbruikers' was het officiële uitgangspunt. Over die aanpak werd toenmalig staatssecretaris Wiebes in 2013 geïnformeerd, blijkt uit twee onlangs openbaar gemaakte presentaties.

Onder de landelijke codenaam ‘project 1043’ wilde de Belastingdienst vanaf 2012 'systeemfraude' in de inkomstenbelasting tegengaan. In de praktijk kwam dit neer op het eruit pikken van burgers die hoge zorgkosten, giften of uitgaven voor pensioenvoorziening als aftrekpost opvoerden. Soms werden zij in fraudeonderzoeken betrokken omdat de fiscus hun belastingadviseur bestempelde als 'facilitator' van fraude, als iemand die – mogelijk – misbruik organiseerde.

Project 1043: 'explosief'
Kamerleden vroegen herhaaldelijk opheldering over project 1043, maar kregen tot dusver geen enkele informatie. In Den Haag wordt dit project, net zoals de zwarte lijsten, 'explosief' genoemd. In de top van de Belastingdienst wordt gevreesd dat de toeslagenaffaire overslaat naar de héle fiscus en dat na het drama met de toeslagen voor kinderopvang, ook andere burgers compensatie gaan eisen wegens 'vooringenomen handelen' van de dienst. Ook wordt gevreesd dat burgers massaal dossiers gaan opvragen.

SP-Kamerlid Renske Leijten zegt dat het 'helaas geen verrassing is dat dit soort lijsten bij de Belastingdienst bestaan’'. "Wat pijnlijk is, is dat dit na de toeslagenaffaire is blijven bestaan. Je verwacht zelfreinigend vermogen, maar keer op keer leggen media bloot dat zaken mis gaan."

Leijten wil snel tekst en uitleg. Pieter Omtzigt (CDA) wil nog deze week een brief waarin opheldering wordt gegeven. "We hebben hier meermalen naar gevraagd. Ik wil niet nog eens – zoals in de toeslagenaffaire – twee jaar lang vragen hoeven stellen. De signalen zijn veel te serieus en ik wil nu weten of de Belastingdienst zich ook hier niet aan wetten gehouden heeft."

'Afwijkende behandeling gewenst'
Hoeveel mensen precies in het project betrokken raakten, is niet duidelijk. Het ministerie van Financiën geeft al bijna twee maanden geen antwoorden op vragen van RTL Nieuws en Trouw. Men wil eerst een 'totaalbeeld' hebben. Bekend is dat 150 tot 200 belastingadviseurs als mogelijke 'facilitator' zijn bestempeld door het omstreden Combiteam Aanpak Facilitators (CAF). Gezamenlijk hadden deze facilitators zo’n 150.000 klanten, die te maken kregen met de harde fraudeaanpak van de fiscus.

Uit vertrouwelijke gegevens van de Belastingdienst blijkt dat de groep mogelijk veel groter is. RTL Nieuws en Trouw hadden inzage in overzichten van landelijke fraudeprojecten van de fiscus. Tussen 2012 en 2018 werden ruim 110.000 aangiften inkomstenbelasting door risicoselectie eruit gepikt onder de codenaam 1043. Die selectie krijgt de vermelding 'fraude' en 'afwijkende behandeling gewenst'. Welke bewijzen voor fraude de Belastingdienst op dat moment heeft, is volstrekt onduidelijk.



Uit gesprekken met belastingadviseurs en burgers die betrokken raakten in het fraudeproject, blijkt dat de fiscus net als in de toeslagenaffaire de bewijslast omdraaide. Aftrekposten werden standaard afgewezen, en bewijzen dat zij terecht waren vaak niet geaccepteerd. De fiscus wees bijvoorbeeld doktersverklaringen af bij aftrek van zorgkosten, of kwitanties en verklaringen van goede doelen in het geval van giften. Ook in project 1043 verdwenen regelmatig bewijsstukken die burgers opstuurden. Wat wel nodig was om aftrekposten te kunnen aantonen, werd vaak niet gezegd.

Burgers niet informeren
Dat burgers betrokken waren in een fraudeonderzoek kregen zij niet te horen. Medewerkers van de belastingtelefoon kregen instructies mensen hierover niet te informeren als zij belden over het uitblijven van een reactie op hun aangifte, of naheffingen van duizenden euro’s vanwege afgewezen aftrekposten. Ook in de toeslagenaffaire lagen er instructies gedupeerde ouders niets te zeggen over fraudeonderzoeken.

Mensen die eenmaal betrokken raakten in zo’n onderzoek, merkten dat de Belastingdienst hen nog jaren achtervolgde. Uit recente interne gegevens blijkt dat zo’n 18.000 mensen nog altijd onder het vergrootglas liggen vanwege een combinatie van de stempels '1043' en 'CAF'. Daaronder bevinden zich ook gedupeerde ouders uit de toeslagenaffaire. Zij zijn automatisch op een controlelijst gezet vanwege het eerdere vermoeden van fraude met toeslagen. Hoewel zij nu gecompenseerd worden, staan zij nog altijd op speciale lijsten bij de fiscus voor hun aangiften inkomstenbelasting.

Ricardo (13) is ook slachtoffer van toeslagenaffaire: 'Ik raakte depressief'

Ook duizenden kinderen van ouders die bij de Belastingdienst onder de loep lagen, zijn indirect de dupe van de toeslagenaffaire.
De automatische verscherpte controle van burgers bij de Belastingdienst gebeurt via een zogeheten AKI. Dit betekent dat de fiscus een vinkje achter iemands naam zet, waardoor oude en nieuwe aangiften automatisch leiden tot 'uitworp' wegens ‘risico’s' waardoor deze burgers steeds opnieuw worden geselecteerd voor extra scherpe controle.

Handboek: zes jaar blokkeren
Belastingambtenaren kunnen zelf deze AKI's aanmaken in het Aanslag Belasting Systeem (ABS). Uit handboeken waar RTL Nieuws en Trouw inzage in hadden, blijkt dat deze ambtenaren betrokken burgers voor zes jaar lang kunnen blokkeren, zonder dat betrokkenen dit zelf weten. Die periode kan eerder afgesloten worden, maar ook verlengd, waardoor mensen soms jarenlang onder de loep van de Belastingdienst blijven liggen.

Een woordvoerder van staatssecretaris Vijlbrief (Financiën) zei gistermiddag dat de Belastingdienst ernaar streeft de Tweede Kamer eind van deze week te informeren over project 1043 en over andere zwarte lijsten bij de Belastingdienst (zoals de Fraude Signaleringsvoorziening FSV). Ook moet daarbij nog opheldering komen naar aanleiding van eerdere vragen van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, over burgers die ernstig de dupe werden van sommige belastingadviseurs.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ude-toeslagenaffaire
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:03:04 #142
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_193969774
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:30 schreef Gia het volgende:
Waar onterecht gekort is, moet gecompenseerd worden.
Waar inderdaad sprake was van fraude hoeft niets gecompenseerd te worden.
Lijkt me.

Opgelost, toch?
Op dit moment durft men fraude al niet meer te onderzoeken bij de Belastingdienst. Alles wordt nu gewoon goedgekeurd.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_193969967
Dit heeft niks met beerput verder open te maken. Dit heeft te maken met dat Omtzigt goedkoop wil scoren.
De belastingdienst mag toch wel fraudes onderzoeken en daar criteria aan verbinden?
pi_193970145
Echt heel gek dat mensen die duizenden euro's aftrek claimen en dat vervolgens niet kunnen onderbouwen en aantonen een naheffing krijgen en als mogelijk fraudeur worden gestickerd. Ik zie liever dat burgers gewoon ongeremd aftrekposten kunnen claimen zonder enige vorm van controle of noodzaak tot onderbouwing.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:33:08 #145
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193970214
Trek die beerput maar open en jaag alle ratten in de hoek.
Stel nazi's. Hoeveel zelfmoorden heeft dit weer opgeleverd?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:39:11 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193970282
quote:
ook bij de inkomstenbelasting moesten burgers zelf aantonen geen fraudeur te zijn.
Omgekeerde bewijslast?

quote:
Omkering bewijslast
Als u geen aangifte heeft gedaan en / of als uw administratie niet deugdelijk is, dan kan de Belastingdienst de bewijslast omkeren. Dit is een zware maatregel welke niet zomaar mag worden toegepast. De rechter zal ook kritisch kijken of de Belastingdienst zorgvuldig met deze zware maatregel is omgegaan. U zult overtuigend moeten kunnen aantonen dat uw inkomen lager is dan hetgeen de Belastingdienst stelt. Als u geen of onvoldoende bewijs verstrekt, dan kan de Belastingdienst de aanslag in stand laten. U kunt tegen een dergelijke aanslag in bezwaar bij de Belastingdienst en uiteindelijk in beroep bij de rechter.
https://www.jongbloed-fis(...)ing_belastingdienst/
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:40:28 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193970293
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Echt heel gek dat mensen die duizenden euro's aftrek claimen en dat vervolgens niet kunnen onderbouwen en aantonen een naheffing krijgen en als mogelijk fraudeur worden gestickerd. Ik zie liever dat burgers gewoon ongeremd aftrekposten kunnen claimen zonder enige vorm van controle of noodzaak tot onderbouwing.
Dan is het iig op basis van feiten. Maar bij profilering werkt dat niet zo he.
pi_193970307
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omgekeerde bewijslast?
[..]

https://www.jongbloed-fis(...)ing_belastingdienst/
In het belastingrecht is het gebruikelijk dat de eiser bewijst. In dit geval gaat het om aftrekposten, oftewel belastingplichtige die claimt (eist) geld terug. Dan ligt de bewijslast bij hem/haar. Heeft werkelijk niets met omkering bewijslast te maken.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:19 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193970349
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:41 schreef ikwordra het volgende:

[..]

In het belastingrecht is het gebruikelijk dat de eiser bewijst. In dit geval gaat het om aftrekposten, oftewel belastingplichtige die claimt (eist) geld terug. Dan ligt de bewijslast bij hem/haar. Heeft werkelijk niets met omkering bewijslast te maken.
Dus dat stuk wat ik quote is onzin?
pi_193970355
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:14 schreef ikwordra het volgende:
Dit heeft niks met beerput verder open te maken. Dit heeft te maken met dat Omtzigt goedkoop wil scoren.
De belastingdienst mag toch wel fraudes onderzoeken en daar criteria aan verbinden?
Zeker het is alleen lastig dat niks als bewijs wordt geaccepteerd en er niet gezegd wirdt wat wel als bewijs kan dienen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')