abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:36:26 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192798850

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_192798878
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:33 schreef Vallon het volgende: [..] Dan is het goed dat je adhv een protocol een beslissing laat nemen. Dat alsnog op veel verzet kan stuiten bij het lijdende onderwerp. Sws is het d8 ik altijd een "team" beslissing; dan nog kan het bij "voortlevend" verzet nog lang duren voordat er toestemming is; de machines uit te zetten. Wanneer is genoeg, genoeg ? en dan weten dat de sector regelmatig voor de gek worden omdat wanhopige patiënten dwingen alles te doen om het recht zorg te (be)houden. Soms zelfs als aangeleerde lifestyle/patroon (hypochonders).
Er is nu inderdaad een protocol voor, maar die wordt nog niet gebruikt. Zo ver zijn we niet, en hopen we niet te komen. De uiteindelijke beslissing wordt in samenspraak met patiënt en familie gemaakt, maar mocht het zover komen dat je iemand wil weigeren ligt de call bij de hoofdbehandelaar.
pi_192798927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:29 schreef Grishenko_ het volgende:
Hoe zit het trouwens met landen als Rusland, India en Brazilië?

Er wordt hier en daar gesuggereerd dat daar de hel aan het losbreken is, maar qua cijfers vallen ze relatief mee. Rusland heeft "maar" een kleine 700 doden. Bolsenaro laat alles gewoon doorgaan, alsof er niets aan de hand is. Ook zij hebben gelukkig beperkt aantal doden. India staat bekend om hun bevolkingsdichtheid met een heleboel arme mensen. Die zullen toch ook hard getroffen moeten zijn? Zelfs Iran laat relatief weinig cijfers zien, terwijl de uitbraak daar begon. Laatstgenoemde vertrouw ik ook geen cijfers van.
Zelfs de officiële cijfers laten trouwens een angstaanjagend beeld zien als je hier https://coronavirus.jhu.edu/map.html op Rusland klikt.

De stijging daar is echt enorm snel. Het dodental blijft (nog) achter. Dat kan grofweg een paar redenen hebben:
-mensen hebben tijd nodig om dood te gaan aan Covid. De meeste mensen zijn weken ziek voordat ze bezwijken.
-er wordt al dan niet bewust ondergerapporteerd.
-Russen gaan om wat voor reden dan ook niet zo snel dood :P

Redenen 1 en 2 lijken mij het meest waarschijnlijk :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192798938
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:38 schreef Arts-assistent het volgende:

[..]

Er is nu inderdaad een protocol voor, maar die wordt nog niet gebruikt. Zo ver zijn we niet, en hopen we niet te komen. De uiteindelijke beslissing wordt in samenspraak met patiënt en familie gemaakt, maar mocht het zover komen dat je iemand wil weigeren ligt de call bij de hoofdbehandelaar.
Ik las hier afgelopen week dat er redelijk wat patiënten al langer dan 14 dagen liggen maar de beslissing uitblijft? kan op herstel is dan toch minimaal? Herken je dat ook?
pi_192798957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:33 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Klopt, op zoveel domheid en gedraai heb ik geen antwoord.
Is onzin.
Als je kijkt naar de Spaanse, Aziatische en Hongkong griep: die kwamen aardig in de buurt van de jaarlijkse AIDS slachtoffers, de eerste ging daar ruim overheen.
AIDS maakt nog steeds veel slachtoffers, wereldwijd rond 1 miljoen per jaar. Maar dat cijfer daalt elk jaar. Griep is de afgelopen jaren gestabiliseerd. Maar een grote uitbraak van een nieuwe duidelijkere variant ligt altijd op loer.
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:48:08 #6
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192798985
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Zelfs de officiële cijfers laten trouwens een angstaanjagend beeld zien als je hier https://coronavirus.jhu.edu/map.html op Rusland klikt.

De stijging daar is echt enorm snel. Het dodental blijft (nog) achter. Dat kan grofweg een paar redenen hebben:
-mensen hebben tijd nodig om dood te gaan aan Covid. De meeste mensen zijn weken ziek voordat ze bezwijken.

Met name 2 zal van flinke invloed zijn. Zeker in Rusland.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:49:24 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192798995
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:13 schreef _I het volgende:

[..]

Las vanochtend Briefje van Jan over de tandartsen en mondhygiensten. Word je niet vrolijk van.

Dingen doordrukken via lobby, oproepen niet de pers te zoeken en wat niet meer.

Idd, ad hoc reageren op harde schreeuwers. Sommigen krijgen een podium, anderen ondergaan het in stilte. Zal nog wel erger worden naar mate de tijd voortduurt.
Tja Tandarts-briefje, wanneer de regels niet uitvoerbaar zijn, pas je toch de regels aan. Papieren werkelijkheden.

Ik was zelf wel verbaasd eerder te ontdekken dat itt wat ik d8; de tandartsorganisaties zelfstandig hadden besloten tot een verminderende opening.
En idd iemand die naar de tandarts toe moest; heb ik geïnstrueerd te zeggen dat ze pijn heeft en vooral alles met een NEE te beantwoorden omdat met een "ja"; ze anders niet zou worden behandeld. Eenmaal in de stoel werd ze - thx hippocratus - toch niet weggestuurd.

Ook hier zullen we zien dat de maatregelen voor 1:1 zorg niet haalbaar blijken. Ik zou niet die tandarts(praktijk) willen zijn die de hele dag in een HazMat zijn werk moet gaan doen met tussentijds ontsmetting van de ruimte incl (virale) luchtbeheersing. Het kan niet anders dat mondzorg (hoeveel ?) duurder zal worden en daarmee sws veel minder toegankelijk wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192799009
Het WHO zegt dat er nog geen bewijs is dat mensen die hersteld zijn en antistoffen hebben daarmee ook daadwerkelijk beschermd zijn tegen een tweede infectie.
pi_192799018
Interessante video op YouTube van UMCG
Prof Dr Alex Friedrich.
Lapt de regels van het RIVM aan zijn laars.
Vandaar minder besmettingen in Groningen Friesland en Drenthe.
Pleit voor nog meer testen en isolatie van besmette patiënten.

Isoleren van asymptomatische wordt nu niet correct gehandhaafd.
Reden van nieuwe verspreidingen.
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:51:56 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192799025
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:45 schreef Wantie het volgende:

[..]

Is onzin.
Als je kijkt naar de Spaanse, Aziatische en Hongkong griep: die kwamen aardig in de buurt van de jaarlijkse AIDS slachtoffers, de eerste ging daar ruim overheen.
AIDS maakt nog steeds veel slachtoffers, wereldwijd rond 1 miljoen per jaar. Maar dat cijfer daalt elk jaar. Griep is de afgelopen jaren gestabiliseerd. Maar een grote uitbraak van een nieuwe duidelijkere variant ligt altijd op loer.
Ok.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:53:05 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192799046
@Nikonlover oversterfteplaafje in OP kan van update worden voorzien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192799078
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Heel mooi betoog.
Ik heb op school statistiek gehad. Eerste hoofdstuk onderzoek zegt dat om 2 resultaten met elkaar te vergelijken de testomgeving ook gelijk moet zijn.
Duitsland test pro-actief, Nederland reactief. Duitsland telt doden die onderliggende ziekten hadden niet bij de coronadoden. In Nederland is een positieve test met dodelijke afloop automatisch coronadode.

2 belangrijke parameters die niet in de buurt komen van vergelijkbare testomgeving. Een conclusie valt dus niet te trekken.

Ter aanvulling: noord Nederland wordt amper getroffen, zuid Nederland keihard. Beide zelfde test-, en overheidsbeleid. Welke conclusie wil je daaruit trekken? Dat Groningen het beter doet dan Brabant?
Heb je een bron dat wij elke dode als corona dode tellen? Ik dacht alleen de Belgen dat deden.

Noordrijn westfalen is in veel opzichten vergelijkbaar met Nederland dat zij anders testen doet daar niets aan af.
Qua doden, ziekenhuisopnames en besmettingen kunnen wij zien dat het duidelijk slechter gaat hier.

We kunnen bv ook de relatieve oversterfte vergelijken toch? Kijken of dat verschilt van Noordrijn westfalen tov Nederland.

Ik geloof echt niet dat zij dezelfde cijfers als wij hebben maar door gegoochel het veel minder lijkt.

Noord Nederland heeft niet de carnaval boom gehad, de bevolkingsdichtheid is minder dus niet zelfde als de randstad bv.
  zaterdag 25 april 2020 @ 12:58:19 #13
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192799109
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik zie nergens een stijging op die kaart. Er is nog steeds maar 0,9% mortality rate. Ter vergelijking; Italië heeft 10%. Ik vind dat raar, omdat Rusland relatief laat maatregels heeft genomen. Dus ik vermoed onderrapportage. Het RIVM sprak trouwens ook van een snelle stijging in Rusland. Dat vond ik ook al zo gek; waar baseren zij dan hun cijfers op?

Brazilië zou cru zijn als ze deden aan onderrapportage, want zij zijn nu eenmaal een democratie. Het zou des te opvallender zijn als de cijfers zouden kloppen - Brazilië is immers gewoon open. Ben benieuwd of dat ook ooit naar boven zal komen dan. India heeft trouwens ook een bizar laag cijfer. Zeker met hun hygiene en armoede.

De WHO heeft ook zijn zorgen geuit over de impact van het coronavirus in Afrika. Gelukkig lijkt het continent niet zo hard getroffen als voorspelt. Alleen krijgen we ook normaliter niet enkel de Afrikaanse bronnen te horen, maar ook de vereniging van AZG en andere instituten.

Hoe krijgen we een eerlijk en realistisch beeld te zien hoe het virus de wereld nu treft als letterlijk de hele wereld maar een klein deel van de daadwerkelijke gevallen doorgeeft, dankzij onze beperkte test-capaciteit? Dan kunnen we net zo goed de sterftecijfers verdriedubbelen die bekend worden gemaakt om een redelijke indicatie te hebben over het impact van dit virus.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_192799110
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:22 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Aantoonbaar werkend? Waar is die 1.5 meter op gebaseerd: op de aanname dat het enkel door droplets (druppels >=5μm) verspreid wordt, en dat die droplets bij hoesten of niezen niet verder dan 1 meter vliegen.

Druppels van 5μm hebben een terminale valsnelheid van 0.74mm/s. Na 5 minuten zijn die 22 cm gezakt (tov de luchtlaag waarin ze zich bevinden). Ze mogen dan wel minder dan een meter ver vliegen, die 1.5 meter afstand zal je enkel beschermen wanneer je blijft stilstaan en er geen luchtstroming is. Wanneer je beweegt, door een winkel loopt bvb, kan je druppels inademen die mensen minuten eerder op die plaats hebben uitgehoest.

Als die 1.5 meter zo effectief was, waarom is de R0 na al die maatregelen nog 0.7?
- zoveel mogelijk thuis werken
- veel minder mensen in het OV
- winkels gesloten
- horeca gesloten
- geen evenementen
- bioscopen, theaters, concertzalen, bibliotheken, musea gesloten
- geen bezoek ontvangen
- ...

al die maatregelen verlagen de kans dat men in de buurt komt van iemand die besmet is.
De 1.5 meter afstand (en handen wassen en geen handen schudden) zou, wanneer zo'n situatie zich toch voordoet, de kans moeten verlagen dat men besmet raakt. Maar toch nog steeds een R0 van 0.7.
Dit is wel echt waar. He zou denken dat hoe meer we te weten komen over het virus het beleid dan ook aangepast wordt.

1,5 meter zou niet zo heilig moeten zijn.
pi_192799172
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:50 schreef Gehrman het volgende:
Het WHO zegt dat er nog geen bewijs is dat mensen die hersteld zijn en antistoffen hebben daarmee ook daadwerkelijk beschermd zijn tegen een tweede infectie.
Gaan ze wel merken als de scholen en kinderdagverblijven weer volledig open zijn. Pedagogisch medewerkers zijn daar uitstekende proefkonijnen voor want die lopen van alles op. Als daar meermaal iemand besmet raakt weet je gelijk of er geen immuniteit is.
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:27 #16
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192799176
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:38 schreef Arts-assistent het volgende:

[..]

Goed ook hier tussen de regels te lezen dat het nog niet zover en tot dwang lijkt te komen.

Ik wil het qua impact niet vergelijken maar het zal dan aanvoelen of je een gevorderd project moet stoppen of iets anders waar je je zaligheid aan hebt verpand. Gevoel van "falen" ondanks dat je weet dat het een goed beslissing is waarbij al het redelijke is gedaan.
Dan ook hopen als "hoofdbehandelaar" zijnde, de verantwoordelijke voor het bericht; dat familie/betrokkenen dat dan ook zo kan en wil zien.
Het (on)begrip omtrent een beslissing daalt soms pas later in.
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:09:42 #17
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192799262
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 12:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

[..]

Heb je een bron van de R0? Want de laatste informatie die ik had gezien is dat ze niet wisten waar die ongeveer lag en 0.7 had ik nog niet eerder gezien. Eerder richting de 1.
Die kwam van een persconferentie in België, waar men zei dat het in België tot 0.8 gezakt was, hoger dan Nederland en Duitsland waar het 0.7 zou zijn. Geen idee waar ze dat op baseerden.
are we infinite or am I alone
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:15:21 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_192799316
In Ruslan waren in het begin zogenaamd iets van 20 gevallen, waarvan de Nederlandse correspondent er toevallig al 5 kende (of dergelijke cijfers) dus de cijfers vanuit dat land zijn zo betrouwbaar als de bruine ogen van Robert Mugabe.
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:17:28 #19
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192799349
Wel verwonderlijk dat de Duitse Van Dissel als belangrijkste adviseur van Merkel roept dat de kans op een tweede piek, die een stuk catastrofaler wordt dan de eerste, behoorlijk groot is als je te vroeg gaat versoepelen terwijl de Nederlandse Van Dissel ongeveer op dezelfde dag beweert dat er niet zo veel aan de hand is.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_192799360
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:03 schreef Vallon het volgende:

Goed ook hier tussen de regels te lezen dat het nog niet zover en tot dwang lijkt te komen.
Natuurlijk is die er wel:

Dat ouderen minder snel worden opgenomen in het ziekenhuis kan een belangrijke verklaring zijn voor de plotselinge daling van het aantal ic-patiënten in Nederland. Op 29 maart bracht het RIVM nog slecht nieuws: op het zwaartepunt van de epidemie zou het totale aantal patiënten op de intensive care vermoedelijk oplopen tot wel 2500, ergens eind april of begin mei. In het meest positieve scenario zou de piek op de ic’s half april worden bereikt. Er volgden meteen noodmaatregelen: in een week tijd werd de ic-capaciteit verhoogd van 1600 naar 2400 bedden.

Maar tot ieders verbazing bereikten de ic’s hun piekbezetting al op 9 april, en stokte het totale aantal patiënten (wel en geen corona bij elkaar opgeteld) rond de tweeduizend. Sindsdien daalt het aantal coronapatiënten op ic’s, waardoor ziekenhuizen alweer nadenken over het opschroeven van normale zorg.

Minder ouderen op de ic’s heeft die afdelingen zeker lucht gegeven, zegt Olde Rikkert.
https://www.trouw.nl/nieu(...)nsive-care~b558a97c/

Puur vanuit humanitaire overwegingen vanzelfsprekend.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 april 2020 @ 13:19:54 #21
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192799380
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:17 schreef hooibaal het volgende:
Wel verwonderlijk dat de Duitse Van Dissel als belangrijkste adviseur van Merkel roept dat de kans op een tweede piek, die een stuk catastrofaler wordt dan de eerste, behoorlijk groot is als je te vroeg gaat versoepelen terwijl de Nederlandse Van Dissel ongeveer op dezelfde dag beweert dat er niet zo veel aan de hand is.
Het is ook gevaarlijk om te doen als je weet dat een flinke groep al zit te springen om minder maatregelen.

Track record hebben ze ook niet echt mee ....

Edit: Al ben ik het wel gedeeltelijk eens met van Dissel nu. Een eventuele tweede uitbraak zou minder groot moeten zijn, omdat men nu al "alert" is en het niet eerst vier of meer weken rond laat gaan zonder maatregelen.
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:23:32 #22
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192799431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:15 schreef Qarrad het volgende:
In Ruslan waren in het begin zogenaamd iets van 20 gevallen, waarvan de Nederlandse correspondent er toevallig al 5 kende (of dergelijke cijfers) dus de cijfers vanuit dat land zijn zo betrouwbaar als de bruine ogen van Robert Mugabe.
Een land zo uitgestrekt als Rusland is altijd moeilijk om de echte cijfers te achterhalen. Ik denk niet dat wij het te horen krijgen als er ergens in Kamtsjatka gevallen zijn. Denk dat ze dat in Moskou niet eens horen.

Los daarvan is Putin er natuurlijk bij gebaat om een zo positief mogelijk beeld te schetsen, waardoor "echte" cijfers niet worden geloofd. Zelfde als de cijfers uit China. Geloof er geen zak van.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:24:52 #23
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192799450
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:19 schreef Kyran het volgende:

[..]

Het is ook gevaarlijk om te doen als je weet dat een flinke groep al zit te springen om minder maatregelen.

Track record hebben ze ook niet echt mee ....

Edit: Al ben ik het wel gedeeltelijk eens met van Dissel nu. Een eventuele tweede uitbraak zou minder groot moeten zijn, omdat men nu al "alert" is en het niet eerst vier of meer weken rond laat gaan zonder maatregelen.
Dat betekent alleen dat je sneller kan (en wil) reageren, niet dat de kans kleiner wordt.
pi_192799672
https://www.timesofisrael(...)pollution-particles/

Dit zou wel aardig in lijn zijn met die eerdere afbeeldingen die we zagen van kaarten waar het virus het meest actief is en hoe vervuild het is.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 april 2020 @ 13:40:43 #25
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192799675
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:24 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dat betekent alleen dat je sneller kan (en wil) reageren, niet dat de kans kleiner wordt.
Communiceren is nooit hun sterkste kant geweest, maar ik ben er van overtuigd dat dat is wat ze bedoelen.
pi_192799692
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Dit zou wel aardig in lijn zijn met die eerdere afbeeldingen die we zagen van kaarten waar het virus het meest actief is en hoe vervuild het is.
Nog meer bevestiging van mijn betoog dat het virus zich veel sneller verspreid en CFR vele malen lager ligt dat dat we kunnen meten.
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:44:55 #27
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192799717
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:17 schreef hooibaal het volgende:
Hij had het over "hervallen in het oude leven", maw alle maatregelen opheffen. Dan wordt het inderdaad een hogere piek, omdat er nu bvb evenveel besmettelijke personen zijn als in de eerste of tweede week van maart, maar die zijn nu verdeeld over duizenden ipv honderden steden of gemeenten.
are we infinite or am I alone
pi_192799720
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:40 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Nou....dan was het in China een veel groter probleem geworden dan het was en zou India haar hart vast moeten houden :X
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:48:28 #29
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192799756
Niet alleen de mensen zelf gaan steeds losser om met de afstandsregels (zie de drukte op straat), de werkgevers maken er ook een potje van:

quote:
De 1,5 metereconomie is nauwelijks haalbaar op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond CNV in alle marktsectoren. ,,Bij de transportsector, de havens, land- en tuinbouw, het openbaar vervoer en bij rederijen. In vrijwel alle sectoren is de 1,5 meter nauwelijks haalbaar in de praktijk. De RIVM-regels worden mondjesmaat nageleefd. Afstand houden en hygiënevoorschriften naleven is uitermate complex," zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Het CNV vindt dat veiligheid boven de bedrijfsomzet moet staan: ,,We begrijpen dat ondernemers ook onder druk staan. Maar dit mag nooit ten koste gaan van de gezondheid van medewerkers. Medewerkers moeten daarom nauw worden betrokken bij alle protocollen die nu worden ontwikkeld. Zij kennen de situatie op de werkvloer het best van iedereen. Geen veilige werkplek? Dan geen staatssteun."
https://www.ad.nl/binnenl(...)-werkvloer~a28b6c19/

Het is net alsof iedereen zonder helm en beschermende kleding op een motor stapt en dan een rondje over het circuit gaat. Waar zijn die allemaal mee bezig :N
  zaterdag 25 april 2020 @ 13:49:13 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192799760
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:18 schreef Za het volgende:

[..]

Natuurlijk is die er wel:

Dat ouderen minder snel worden opgenomen in het ziekenhuis kan een belangrijke verklaring zijn voor de plotselinge daling van het aantal ic-patiënten in Nederland. Op 29 maart bracht het RIVM nog slecht nieuws: op het zwaartepunt van de epidemie zou het totale aantal patiënten op de intensive care vermoedelijk oplopen tot wel 2500, ergens eind april of begin mei. In het meest positieve scenario zou de piek op de ic’s half april worden bereikt. Er volgden meteen noodmaatregelen: in een week tijd werd de ic-capaciteit verhoogd van 1600 naar 2400 bedden.

Maar tot ieders verbazing bereikten de ic’s hun piekbezetting al op 9 april, en stokte het totale aantal patiënten (wel en geen corona bij elkaar opgeteld) rond de tweeduizend. Sindsdien daalt het aantal coronapatiënten op ic’s, waardoor ziekenhuizen alweer nadenken over het opschroeven van normale zorg.

Minder ouderen op de ic’s heeft die afdelingen zeker lucht gegeven, zegt Olde Rikkert.
https://www.trouw.nl/nieu(...)nsive-care~b558a97c/

Puur vanuit humanitaire overwegingen vanzelfsprekend.
We (+ @Arts-assistent ) spraken over de beslissing dat een arts moet gaan besluiten om de uitzichtloze behandeling te staken. En plezierig dat dit ook met Covid19 geen lichtvaardige actie is.

Waar je op doelt is dat dat er een vorm van impliciete triage is.
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn gevoel zegt dat dit her -en der zo is. Al was het alleen maar dat "ouderen" plots voorafgaande gesprekjes krijgen met "wat wilt u" en ik in mijn omgeving de nodige angst proef om te melden dat ze een kuchje hebben.

Sterker nog, ik hoor geluiden dat het ziekenhuis, door alle ophef, een soort plek des doods is geworden. Dat dit niet klopt, lijk dan aan dovemansoren gericht te zijn.
Van de week een oudere dame aan de lijn, ze zou op mijn verzoek er over nadenken om toch haar afspraak af gaan te dwingen (de poli had ie al 2x verzet en het "busje"kon niet). Onderhuids is zij bang om daar besmet te worden.

En idd als het ziekenhuis minder opneemt en/of "impliciet" minder verwijst naar de IC; krijg je vanzelf lagere IC cijfers. Idem met wat ik al eerder stelde, dat cijfers zelf niets vertellen. Hooguit kun je kijken naar een trend en dan je aandacht willen verleggen.
Een student kan vast straks een scriptie maken die vertelt waarom er "in den beginne" zo een overdadige toeloop was en nu ineens (waarom) niet meer.
pi_192799766
Wel blij, dat we binnenkort weer gewoon naar het werk enz. kunnen gaan.
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_192799790
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nou....dan was het in China een veel groter probleem geworden dan het was en zou India haar hart vast moeten houden :X
Klopt, in het begin had een user hier afbeeldingen omgeving Uden, West Duitsland, noord oost Spanje en noord Italie.

Ging dan wel om varkenshouderijen tov corona verspreiding maar het was wel interessant.
pi_192799803
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:42 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Nog meer bevestiging van mijn betoog dat het virus zich veel sneller verspreid en CFR vele malen lager ligt dat dat we kunnen meten.
Dan had het percentage reeds besmet uit dat onderzoek van Sanquin toch veel hoger moeten zijn?
pi_192799824
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wuhan was dus juist zo’n gebied, qua intensieve veehouderijen. Net als Noord Italië.

In NL is dit vd week ook eindelijk eens ter sprake geweest omdat Brabant ook zo’n last had van Q koorts. Ze willen de lucht gaan onderzoeken.
Go hard or go home
pi_192799827
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dan had het percentage reeds besmet uit dat onderzoek van Sanquin toch veel hoger moeten zijn?
Ik schat 30%
pi_192799828
Het officiële dodental door het coronavirus is gestegen tot 4409. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft in het afgelopen etmaal 120 sterfgevallen doorgekregen. Het aantal ziekenhuisopnames is gestegen met 100.

Het werkelijke aantal patiënten ligt hoger, omdat niet iedereen wordt getest. Bovendien zijn de cijfers niet helemaal actueel, omdat ziekenhuisopnames en sterfgevallen soms pas na een paar dagen worden doorgegeven. Het aantal overlijdens en ziekenhuisopnames blijft dalen, aldus het RIVM.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192799833
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Klopt, in het begin had een user hier afbeeldingen omgeving Uden, West Duitsland, noord oost Spanje en noord Italie.

Ging dan wel om varkenshouderijen tov corona verspreiding maar het was wel interessant.
Werd wel weggelachen want vast vegan, ha-ha. :{
Go hard or go home
pi_192799861
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:48 schreef hooibaal het volgende:
Niet alleen de mensen zelf gaan steeds losser om met de afstandsregels (zie de drukte op straat), de werkgevers maken er ook een potje van:
[..]

Het is net alsof iedereen zonder helm en beschermende kleding op een motor stapt en dan een rondje over het circuit gaat. Waar zijn die allemaal mee bezig :N
Ik vraag me dan ook af hoelang het thuiswerken nog blijft doorgaan.
pi_192799871
quote:
[..]

Bij mij op werk wordt iedereen na de meivakantie verwacht.

We moeten 1,5 meter aanhouden, rivm volgen en wie het alsnog eng vindt mag zelf een mondkapje dragen.

Dat laatstep irriteert me door de insinuatie dat je een angsthaas bent als je er 1 wil dragen.

Er werd vanaf het begin al lacherig en laconiek over gedaan.
Ook nu moet iedereen naar kantoor ondanks dat thuiswerken prima gaat.

Allemaal onder het mom van 1,5 meter is voldoende volgens het rivm en het heeft lang genoeg geduurd. Terug naar vanouds.

Ik zie niet in hoe je dit wil berwerkstelligen met smalle gangen,liften en traphuizen, Maar goed.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:01:24 #40
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192799878
quote:
[..]

Erger nog, men rijdt op het circuit in een kèk latexpakje met een BobDeBouwerHelm en dan denken; we zijn veilig. En dan vergeten dat vooral het eigen rijgedrag bepaalt of je voortijds geraspliooit wordt.
Het materiaal is primair een laatste veiligheid, mocht het zover komen; om te voorkomen dat je gewond raakt en hier dan alsnog besmet wordt.

Ik proef steeds meer een soort van roep/behoefte om aan de letterlijke uitleg van een advies te voldoen; zijnde de wet te voldoen. Wat het doel ook al weer was wordt dan genegeerd.
En dan uiterst gewillig vergeten dat het stringente adviezen zijn die je bij voorkeur minimaal moet zien proberen na te volgen.

Bij voorkeur moet er helemaal geen contact/beweging zijn; houd men 2 of zelfs beter 5 meter of meer afstand; om maar een probleem te scheppen waar men zich vooral het hoofd over moet gaan b(e)reken(en). En dan niet de kop in de prut duwen omdat men dat niet wil horen.
pi_192799885
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:55 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Ik schat 30%
Hoezo komt dat niet terug in her bloedonderzoek dan?
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:05:24 #42
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192799938
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:59 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Ik vraag me dan ook af hoelang het thuiswerken nog blijft doorgaan.
Dat lijkt me een van de maatregelen die het langste stand houdt, eigenlijk. Samen met basishygiëne zoals handen wassen, bedekt hoesten/niezen en geen handen schudden, die waarschijnlijk gewoon blijven.
pi_192799940
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:55 schreef RipCity het volgende:
Het officiële dodental door het coronavirus is gestegen tot 4409. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft in het afgelopen etmaal 120 sterfgevallen doorgekregen. Het aantal ziekenhuisopnames is gestegen met 100.

Het werkelijke aantal patiënten ligt hoger, omdat niet iedereen wordt getest. Bovendien zijn de cijfers niet helemaal actueel, omdat ziekenhuisopnames en sterfgevallen soms pas na een paar dagen worden doorgegeven. Het aantal overlijdens en ziekenhuisopnames blijft dalen, aldus het RIVM.
De ziekenhuisopnames zijn eigenlijk een stuk beter. Er worden de laatste dagen ineens veel oude gevallen meegenomen. Voorheen was dat niet zo.

Van de vandaag gemelde opnames zijn er 40 (!) opnames van 16 april of eerder en dus meer dan een week oud.

Ik denk dat dit niet gemeld wordt omdat het beter is niet te positief te zijn, zodat iedereen voorzichtig blijft, maar het aantal opnames daalt gelukkig best wat sneller dan het lijkt.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:06:13 #44
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192799943
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Erger nog, men rijdt op het circuit in een kèk latexpakje met een BobDeBouwerHelm en dan denken; we zijn veilig. En dan vergeten dat vooral het eigen rijgedrag bepaalt of je voortijds geraspliooit wordt.
Het materiaal is primair een laatste veiligheid, mocht het zover komen; om te voorkomen dat je gewond raakt en hier dan alsnog besmet wordt.

Ik proef steeds meer een soort van roep/behoefte om aan de letterlijke uitleg van een advies te voldoen; zijnde de wet te voldoen. Wat het doel ook al weer was wordt dan genegeerd.
En dan uiterst gewillig vergeten dat het stringente adviezen zijn die je bij voorkeur minimaal moet zien proberen na te volgen.

Bij voorkeur moet er helemaal geen contact/beweging zijn; houd men 2 of zelfs beter 5 meter of meer afstand; om maar een probleem te scheppen waar men zich vooral het hoofd over moet gaan b(e)reken(en). En dan niet de kop in de prut duwen omdat men dat niet wil horen.
Inderdaad. Je moet gewoon niet bij elkaar zijn als dat niet strikt genomen noodzakelijk is. Maar dat blijft voor een heleboel mensen -en bedrijven- toch heel erg ingewikkeld.
pi_192799947
[quote]1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:55 schreef Noek het volgende:

[..]

Werd wel weggelachen want vast vegan, ha-ha.
COR / Het grote SARS-CoV-2 topic #370 Zotte Trump

User Coelho was het. Wel een goede post.
  Spellchecker zaterdag 25 april 2020 @ 14:07:45 #46
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192799962
quote:

[..]

:?
pi_192799993
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:05 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dat lijkt me een van de maatregelen die het langste stand houdt, eigenlijk. Samen met basishygiëne zoals handen wassen, bedekt hoesten/niezen en geen handen schudden, die waarschijnlijk gewoon blijven.
Dan moeten ze bedrijven wel pushen. Want zodra je het losser laat wordt iedereen naar werk terug geroepen.
Los van mezelf hoor ik het in mijn omgeving ook veel.
  Moderator zaterdag 25 april 2020 @ 14:10:48 #48
249559 crew  Lavenderr
pi_192799997
quote:

[..]

Ik begrijp het dikgedrukte niet. Wat bedoel je? Dus als je aan het advies voldoet is dat eigenlijk niet goed?
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:11:47 #49
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192800013
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:10 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dan moeten ze bedrijven wel pushen. Want zodra je het losser laat wordt iedereen naar werk terug geroepen.
Los van mezelf hoor ik het in mijn omgeving ook veel.
Vandaar de oproep geen afstand = geen staaatssteun van de vakbond. En bij bedrijven die geen steun krijgen moet de arbeidsinspectie natuurlijk ook gewoon controleren. Zoals supermarkten en bouwmarkten, distributiecentra, kantoorgebouwen.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:12:01 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192800021
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:00 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Bij mij op werk wordt iedereen na de meivakantie verwacht.

We moeten 1,5 meter aanhouden, rivm volgen en wie het alsnog eng vindt mag zelf een mondkapje dragen.

Dat laatstep irriteert me door de insinuatie dat je een angsthaas bent als je er 1 wil dragen.

Er werd vanaf het begin al lacherig en laconiek over gedaan.
Ook nu moet iedereen naar kantoor ondanks dat thuiswerken prima gaat.

Allemaal onder het mom van 1,5 meter is voldoende volgens het rivm en het heeft lang genoeg geduurd. Terug naar vanouds.

Ik zie niet in hoe je dit wil berwerkstelligen met smalle gangen,liften en traphuizen, Maar goed.
Als je haar maar goed zit.... Oh wacht.... nou dat kan er ook nog wel bij.

Was elders een kantoorkolos met 2000-4000 man personeel, 12 liften waar je dan nog met hooguit 2 in mag zitten. Het kost je dan een 4 uur aan liften (incl lunch). de trap is niet echt een alternatief bij 20 etages.

Dat angsthazen is idd ook een smerig manipulatiemiddeltje op de werkvloer om de productie te vergroten (of als team eerder naar huis te kunnen); de laatste die gepakt wordt is dan de lul.
Ik kan mij ook altijd vrolijk opwinden; je leert een formeel protocol waarna je op de klok kijkt welke stappen je bij voorbaat gaat overslaan.
pi_192800026
Haha gister 1.5m ruzie gespot. Finse pakketbezorger hield geen afstand en werd hierop aangesproken door big momma in de albert heijn. Vervolgens kreeg ze een scheldkannonade over zich heen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')