abonnement Unibet Coolblue
pi_193503487
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:46 schreef Bosbeetle het volgende:
78.8 kg *O* maar ik ben inmiddels aan het werk dus ik denk dat voor mij deze periode over is, toch maar proberen wat goed dingen mee te nemen naar de toekomst.
Goed bezig! Maar je denkt dat je nu weer gaat aankomen? Omdat je weer werkt?
Nou, wat neem je mee voor naar de toekomst? ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 13:50:58 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193503899
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:18 schreef Salina het volgende:

[..]

Goed bezig! Maar je denkt dat je nu weer gaat aankomen? Omdat je weer werkt?
Nou, wat neem je mee voor naar de toekomst? ;)
Minder eten, vooral als ik met mensen samen ben dus gewoon geen taart op verjaardagen geen chips tijdens een bordspel en vooral gewoon minder eten. Verder naast het wandelen ook een beetje aan spieren trainen. En minder eten.

Ik ben blijkbaar een gezelschaps eter en vaak in gezelschap waar veel wordt gegeten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193505203
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Minder eten, vooral als ik met mensen samen ben dus gewoon geen taart op verjaardagen geen chips tijdens een bordspel en vooral gewoon minder eten. Verder naast het wandelen ook een beetje aan spieren trainen. En minder eten.

Ik ben blijkbaar een gezelschaps eter en vaak in gezelschap waar veel wordt gegeten.
Goede voornemens.
Het klinkt alleen niet zo aanlokkelijk. :@ Minder eten, minder taart.

Maar ik herken het wel hoor, ik heb periodes waarin ik veel snoep en alcohol nuttig. En andere periodes dat ik dan weer drastisch minder.

Oh, en een beetje krachttraining/spieren trainen is inderdaad erg nuttig, zeker als je op gewicht wilt blijven of zelfs wil afvallen (spieren zijn zwaarder dan vet dus je kan door spierkracht aankomen, maar spieren verbranden ook in rust energie dus je hebt er ook buiten het sporten om profijt van, veel mensen doen spierkracht om af te vallen of om op gewicht te blijven). :Y)

Maar had jij niet een hekel aan sporten en fitnessen? Ik kan me zoiets herinneren van het hoofdforum. :D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 16:54:24 #154
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193505837
Ja ben geen sporter maar je herinnert je vast dat ik vooral niet zo'n sportschool fan ben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:00:08 #155
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_193505908
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 19:54 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Keto werkt wel, maar niet perse beter dan elk ander dieet dat lager in kcal is. Want van keto eet je gewoon wat minder en je hebt waarschijnlijk minder honger.

Bij mij werkt matigen van koolhydraten ook redelijk, maar dan vooral als ik minder koolhydraten eet dan mijn glycogeen aanvult.

Uiteindelijk werkt bij iedereen kcal in vs kcal uit. Maar vrijwel niemand schat hoeveelheden goed in. Laat staan dat ze alles afwegen.

Overigens top als dit voor jou werkt. Gewoon lekker doen waar je gezond bij blijft.
Ik had trouwens jouw advies van die callorienteller een week gedaan. De resultaten waren schrikbarend. Daarnaast ook dipje gehad in de discipline :')
pi_193508180
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:00 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Ik had trouwens jouw advies van die callorienteller een week gedaan. De resultaten waren schrikbarend. Daarnaast ook dipje gehad in de discipline :')
Het kan nogal confronterend zijn. En als je je houdt aan een bepaald aantal kcal ga je snel kiezen voor voedsel waarvan je vol zit (eiwit en vezels) en die per volume weinig kcal hebben (stevige kwark bijv). En ik neem bijvoorbeeld een zak groenten mee naar mijn werk. Om eventueel honger te stillen. Overigens eet ik rond de 3100 kcal, dat is meer dan de meesten kunnen eten zonder aan te komen. Kwestie van veel verbranden.
Whatever...
pi_193508441
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja ben geen sporter maar je herinnert je vast dat ik vooral niet zo'n sportschool fan ben.
Oké dat was het inderdaad.

Maar je doet dus wél wat krachttraining? Of wilt dat gaan doen?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 20:17:07 #158
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193508762
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:00 schreef Salina het volgende:

[..]

Oké dat was het inderdaad.

Maar je doet dus wél wat krachttraining? Of wilt dat gaan doen?
Heb een haltertje en die gebruik ik een beetje.

Ik zou het nooit in een groep doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193508813
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb een haltertje en die gebruik ik een beetje.

Ik zou het nooit in een groep doen.
Meer dan genoeg toch? Niets hoeft in een groep. Als het maar werkt. En een beetje leuk is. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 20:24:49 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193508908
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:19 schreef Salina het volgende:

[..]

Meer dan genoeg toch? Niets hoeft in een groep. Als het maar werkt. En een beetje leuk is. :)
Echt leuk is het niet maarja
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193508964
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Echt leuk is het niet maarja
Haha. Vind ik ook niet altijd hoor.
Maar zet dan tenminste leuke muziek er bij op of zoiets. Werkt wel bij mij althans. Succes met sporten! :9 :P
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193519375
9.5 kg eraf in 6 weken. Sinds ik heb geleerd dat gewicht aankomen en afvallen voornamelijk door hormonen wordt geregeld kan ik heel gericht mijn gewicht sturen. Lange leve intermittent fasting.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193519612
Vooral aangekomen.

Minder beweging, meer eten voor handen en minder krachttraining
Love is in the air!
  zondag 7 juni 2020 @ 12:57:44 #164
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193520775
Afgevallen?
  zondag 7 juni 2020 @ 13:10:43 #165
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_193520942
-2.
  zondag 7 juni 2020 @ 15:53:58 #166
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_193522848
Van 95 naar 83 kg gegaan.
Niet kunnen eten door depressie zuigt
  Moderator zaterdag 20 juni 2020 @ 13:50:56 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193711567
Inmiddels op 77.5 begint ergens op te lijken *O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 20 juni 2020 @ 13:53:20 #168
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193711594
Nog steeds 0 erbij 0 eraf
  Moderator zaterdag 20 juni 2020 @ 14:21:37 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193711813
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 13:53 schreef AlwaysConnected het volgende:
Nog steeds 0 erbij 0 eraf
^O^ als je voor jou op een goed gewicht zit is dat prima toch
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 20 juni 2020 @ 15:00:18 #170
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193712074
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 14:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

^O^ als je voor jou op een goed gewicht zit is dat prima toch
Is helaas als jaren zo en ik zit aan de onderkant van het gewicht wat ik zou moeten hebben, tis niet anders .
pi_193740870
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 11:04 schreef Arkai het volgende:
9.5 kg eraf in 6 weken. Sinds ik heb geleerd dat gewicht aankomen en afvallen voornamelijk door hormonen wordt geregeld kan ik heel gericht mijn gewicht sturen. Lange leve intermittent fasting.
Goed bezig. En herkenbaar. Hier inmiddels ook de ervaring dat gewichtsbeheersing veel meer om insulineregulatie draait dan om calorieën. Vrij simpel te bereiken met IF.

Waarom we anno 2020 nog caloriebeperking adviseren als the way to go is me echt een raadsel.
pi_193740915
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 19:27 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Goed bezig. En herkenbaar. Hier inmiddels ook de ervaring dat gewichtsbeheersing veel meer om insulineregulatie draait dan om calorieën. Vrij simpel te bereiken met IF.

Waarom we anno 2020 nog caloriebeperking adviseren als the way to go is me echt een raadsel.
Dat adviseren we omdat het de waarheid is. Meer kcal verbranden dan je binnenkrijgt is de manier.

Dat wil niet zeggen dat methodes als IF niet waardevol kunnen zijn in het bereiken van een dagelijks calorietekort. Je krijgt er wel minder honger van en dat werkt geweldig voor sommige mensen (ook voor mij). Maar CICO blijft wat mij betreft overeind staan.
pi_193740966
Ik ben de laatste maanden bezig met CICO en het gaat de goede kant op. Ik merk dat het makkelijker is dan ik dacht om bepaalde ongezonde gewoontes af te leren. Ik drink totaal geen frisdrank meer, geen snoep, geen chips en geen alcohol doordeweeks.

Vanwege corona werk ik al een tijdje grotendeels thuis en dat heeft me met de neus op de feiten gedrukt. Ik heb geen overgewicht, maar ik zou wel die grens kunnen bereiken als ik thuis alles vreet wat los en vast zit omdat het nu kan.
pi_193741117
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 19:27 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Goed bezig. En herkenbaar. Hier inmiddels ook de ervaring dat gewichtsbeheersing veel meer om insulineregulatie draait dan om calorieën. Vrij simpel te bereiken met IF.

Waarom we anno 2020 nog caloriebeperking adviseren als the way to go is me echt een raadsel.
Ik ben er ook per ongeluk achter gekomen door een filmpje op YT van Jason Fung (inmiddels heb ik het meer dan 10x gezien). Het is vooral jammer om te zien dat mensen die minder eten en meer bewegen bijna nooit structureel kunnen afvallen omdat het metabolisme afschakelt. Hoe vaak lees je hier niet dat mensen wekenlang op een plateau zitten rondom een bepaald gewicht. Nou, daarom dus. Wetenschappelijk bewijs toont dit dus ook aan. Het is echt schandalig dat dit anno 2020 nog steeds gepromoot wordt inderdaad.

One man's trash, another man's treasure.
pi_193741292
Geweldig, Jason Fung is ook hier de persoon die me echt tot andere inzichten gebracht heeft ten aanzien van calorieën vs hormonen.

Dat filmpje legt het heel goed uit inderdaad ^O^
pi_193741351
Dat er betere methodes zijn om af te vallen is misschien waar, maar om nou te zeggen dat CICO schandalig is. Het is niet een of ander hocus pocus verhaaltje. CICO werkt ook een gezonde levensstijl in de hand. Als jij op je kcal gaat letten is de kans klein dat je die zak chips pakt, want dan vlieg je zo over je dagelijkse grens heen. Je gaat automatisch gezondere keuzes maken.
pi_193741481
De hocus pocus zit hem erin dat gesuggereerd wordt dat je kcal omlaag gooien niets doet met je verbranding, dus dat je kcal out gelijk blijft onafhankelijk van je kcal in. Dat is niet het geval.

Daarnaast wordt mensen vaak geadviseerd heel de dag door kleine beetjes te eten, waardoor de insulinespiegel het grootste deel van de dag hoog blijft. Bij een hoge insulinespiegel zal je nooit lichaamsvet verbranden, dat is technisch onmogelijk. Resultaat? De (weinige) kcals je die binnenkrijgt is het enige waar je lijf bij kan, en het zal dus je verbranding (flink) omlaag gooien.

Ik zie IF niet als een manier om een calorietekort te bereiken. Ik zie IF als een manier om een lage insulinespiegel te creëren, over een langere periode. Resultaat: full access to body fat, en dus geen enkele reden voor je lijf om je verbranding omlaag te gooien. Sterker nog, regelmatig vasten gooit je verbranding omhoog, dat is gewoon aangetoond.

En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat 3000 kcal om de dag (ik doe ADF) iets totaal anders met me doet dan elke dag 1500 eten. Als de calorietheorie klopt zou dat dezelfde uitkomst moeten hebben. Nou, nee.
pi_193741724
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 20:02 schreef Cynicio het volgende:
Dat er betere methodes zijn om af te vallen is misschien waar, maar om nou te zeggen dat CICO schandalig is. Het is niet een of ander hocus pocus verhaaltje. CICO werkt ook een gezonde levensstijl in de hand. Als jij op je kcal gaat letten is de kans klein dat je die zak chips pakt, want dan vlieg je zo over je dagelijkse grens heen. Je gaat automatisch gezondere keuzes maken.
Het maken van gezonde keuzes staat los van CICO. CICO werkt namelijk wel degelijk maar is maar voor een korte periode betrouwbaar als indicator voor gewichtsverlies omdat het ervan uit gaat dat alle calorieën die je verbrandt afkomstig zijn van glycogeen uit de lever en spieren. Wetenschappelijk bewijs toont aan dat tot wel de helft van het metabolisme vertraagt na 6 maanden diëten als er enkel gestuurd wordt op CICO. Op het eind verbrand je dan net voldoende om warm te blijven en alles wat je meer eet kom je dan net zo hard weer aan.

Om die reden doe ik aan 36/12 IF (ADF) waarbij ik op mijn "feasting days" rond de 2500 kcal eet en sinds kort uitstapjes maak naar de 3000 kcal omdat ik anders te snel afval. Ondertussen blijft mijn lichaamstemperatuur hoog, blijft mijn kracht hetzelfde en wordt mijn conditie beter zonder dat ik sport. Ook is mijn humeur prima in orde wat voor mij genoeg aanleiding is om aan te nemen dat mijn metabolisme op peil blijft. En dat is nou net wat ik wil bereiken.

Let wel, veel CICO-diëten worden gekopieerd van bodybuilders en andere athleten die in gewichtsklassen sporten maar dat is nou net waar je niet naar moet kijken. Voor een competitie moet je namelijk pieken op een bepaald moment maar voor structureel afvallen is een competitiedieet het slechtste wat je met je lijf kunt doen omdat het gewicht na de streefdatum weer terugkomt. Wegblijven dus van dieetboekjes met bodybuilders op de kaft etc.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193742438
Oh, zit ik niet in het Corona-subforum nu? :+ :P

Nee, grapje. Wel erg interessante informatie @littlemindy en @Arkai
Ook de link naar het YT-filmpje. Ga ik zeker eens kijken.

Wat ik wel weet, is dat het metabolisme vertraagd bij een lagere calorie-inname. Dat wordt ook steeds gezegd tegen sporters en niet-sporters: als je te laag gaat zitten, verbrand je op den duur wellicht zo weinig dat je amper nog progressie zult boeken.

Wat ik nog niet wist, is wat littlemindy zegt over de insulinespiegel. Die moet je dus zo laag mogelijk houden begrijp ik? En dat is dus exact het tegenovergestelde wat veel wordt geadviseerd (hele dag door kleine beetjes eten)? Interessant.

Als laatste vraag ik me af of dit alles ook toepasbaar is voor (amateur)sporters zoals ik, die bijvoorbeeld een paar percentages in vet lager willen zitten? En die verder wel 3-4 keer per week sporten?
Ik ga het filmpje wel eens kijken en ook eens Googlen op de naam van die persoon. Ik heb in het verleden wel dingen opgezocht over IF, maar het idee om b.v. 12 uur of 16 uur helemaal niets te eten heeft me nooit aangestaan eerlijk gezegd. Maar als ik daarmee toch wat lager in vetpercentage kan komen te zitten, is het het overwegen alsnog waard.

Maar ik denk dat we nu wel héél offtopic gaan eerlijk gezegd. Althans voor het Corona-subforum. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193743505
Ja, sorry. Was niet de bedoeling er een IF thread van te maken. :+

Als je het filmpje kijkt / je inleest op het onderwerp krijg je vanzelf al een hoop antwoorden op de vragen die je stelt. Good luck.
pi_193743564
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 20:46 schreef Salina het volgende:
Als laatste vraag ik me af of dit alles ook toepasbaar is voor (amateur)sporters zoals ik, die bijvoorbeeld een paar percentages in vet lager willen zitten? En die verder wel 3-4 keer per week sporten?
Grote kans dat je insulinegevoeligheid in orde is en dat jouw lichaam al in significante vetverbrandingsmodus zit na 8-12 uur vasten. Dan kun je bijvoorbeeld een protocol doen als "Lean Gains". Voor de zekerheid kun je je vetverbrandingsmodus testen met bijvoorbeeld ketonenstrips. Ik vind 36-40 uur vasten fijner omdat ik na 24 uur vasten een flinke toename zie in de ketonen die ik afscheid (= extra vetverbranding). Daarnaast profiteer ik van extra pieken in HGH, autofagie en misschien nog een beetje stamcelactivatie. Er zijn legio gezondheidsvoordelen met IF.
One man's trash, another man's treasure.
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 21:28:05 #182
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193743874
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:18 schreef Arkai het volgende:

[..]

Grote kans dat je insulinegevoeligheid in orde is en dat jouw lichaam al in significante vetverbrandingsmodus zit na 8-12 uur vasten. Dan kun je bijvoorbeeld een protocol doen als "Lean Gains". Voor de zekerheid kun je je vetverbrandingsmodus testen met bijvoorbeeld ketonenstrips. Ik vind 36-40 uur vasten fijner omdat ik na 24 uur vasten een flinke toename zie in de ketonen die ik afscheid (= extra vetverbranding). Daarnaast profiteer ik van extra pieken in HGH, autofagie en misschien nog een beetje stamcelactivatie. Er zijn legio gezondheidsvoordelen met IF.
Mag ik bij dit soort dingen kanttekeningen plaatsen? Niet dat ik de biologische effectien niet geloof maar de claims die worden gemaakt ten opzichte van "gezondheidsvoordelen" zijn meestal sterk overtrokken mede omdat goede experimenten om dat te testen niet bestaan.
De onderliggende metabole en biochemische effecten kun je redelijk goed omschrijven maar de gezondheidsvoordelen die gemeld worden komen vaak uit onderzoeken die meestal hooguit wat correlatie laten zien en vaak zijn er behoorlijk wat "confouding parameters" in dit soort onderzoeken.

Bijvoorbeeld extra pieken in GH waarom zou dat goed zijn? Vrouwen hebben uberhaupt geen GH pieken die hebben een meer constante afgifte. En GH heeft een invloed op je IGF-I spiegel en andere insulin like effecten maar er zijn nogal wat meer effecten van GH die ik niet allemaal kan overzien (en ik heb net meegeschreven aan een review over GH signalering mechanismen, en heb mijn proefschrift over de GH receptor geschreven).

Mensen met een defecte GH signallering en die dus dweggroei hebben krijgen bijvoorbeeld bijna nooit kanker terwijl ziektebeelden met overproducite of oversignalering vaak geassocieerd zijn met verhoogde kans op kanker.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 22-06-2020 21:37:37 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193744560
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mag ik bij dit soort dingen kanttekeningen plaatsen? Niet dat ik de biologische effectien niet geloof maar de claims die worden gemaakt ten opzichte van "gezondheidsvoordelen" zijn meestal sterk overtrokken mede omdat goede experimenten om dat te testen niet bestaan.
De onderliggende metabole en biochemische effecten kun je redelijk goed omschrijven maar de gezondheidsvoordelen die gemeld worden komen vaak uit onderzoeken die meestal hooguit wat correlatie laten zien en vaak zijn er behoorlijk wat "confouding parameters" in dit soort onderzoeken.

Bijvoorbeeld extra pieken in GH waarom zou dat goed zijn? Vrouwen hebben uberhaupt geen GH pieken die hebben een meer constante afgifte. En GH heeft een invloed op je IGF-I spiegel en andere insulin like effecten maar er zijn nogal wat meer effecten van GH die ik niet allemaal kan overzien (en ik heb net meegeschreven aan een review over GH signalering mechanismen, en heb mijn proefschrift over de GH receptor geschreven).

Mensen met een defecte GH signallering en die dus dweggroei hebben krijgen bijvoorbeeld bijna nooit kanker terwijl ziektebeelden met overproducite of oversignalering vaak geassocieerd zijn met verhoogde kans op kanker.
Graag, het meeste rond keto en IF is ‘broscience’. Dus een beetje echte science is handig.

Voorlopig is vooral aangetoond dat IF een manier is om minder calorieën binnen te krijgen. Top als het werkt. Maar allerlei claims als schande if het is ‘de silver bullet’ Zijn onzin.

Metabolisme is best ingewikkeld met hele netwerken aan feedbackende hormonen. leptine, , ghreline, igf, insuline, nog een heel setje meer. De rol van je microbioom, gestresste vetcellen etc. Elke dag ontdekken ze meee en wordt het complexer.
Whatever...
pi_193744572
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mag ik bij dit soort dingen kanttekeningen plaatsen? Niet dat ik de biologische effectien niet geloof maar de claims die worden gemaakt ten opzichte van "gezondheidsvoordelen" zijn meestal sterk overtrokken mede omdat goede experimenten om dat te testen niet bestaan.
De onderliggende metabole en biochemische effecten kun je redelijk goed omschrijven maar de gezondheidsvoordelen die gemeld worden komen vaak uit onderzoeken die meestal hooguit wat correlatie laten zien en vaak zijn er behoorlijk wat "confouding parameters" in dit soort onderzoeken.
Vooralsnog is het grootste gezondheidsvoordeel met IF dat het gewicht afneemt en dat gezondheidsvoordeel is natuurlijk evident als je overgewicht hebt. Gezondheidseffecten van autofagie en stamcelactivatie is ook veel over geschreven, de vraag is alleen in hoeverre die effecten statistische significantie hebben inderdaad.

quote:
Bijvoorbeeld extra pieken in GH waarom zou dat goed zijn? Vrouwen hebben uberhaupt geen GH pieken die hebben een meer constante afgifte. En GH heeft een invloed op je IGF-I spiegel en andere insulin like effecten maar er zijn nogal wat meer effecten van GH die ik niet allemaal kan overzien (en ik heb net meegeschreven aan een review over GH signalering mechanismen, en heb mijn proefschrift over de GH receptor geschreven).

Mensen met een defecte GH signallering en die dus dweggroei hebben krijgen bijvoorbeeld bijna nooit kanker terwijl ziektebeelden met overproducite of oversignalering vaak geassocieerd zijn met verhoogde kans op kanker.
GH bereidt het lichaam voor op de refeed en verhoogt tijdelijk het glucosepeil in het lichaam van wat ik begrepen heb. In combinatie met een insulinepiek die je na het eten kunt verwachten kan dat ervoor zorgen dat er meer nutriënten worden gebruikt voor spieropbouw of regeneratie van weefsel zonder dat je meteen aankomt in vetweefsel. GH zorgt dan voor de bandbreedte en insuline voor de drijvende kracht. Dat is in ieder geval mijn interpretatie.

Is het gezond? Niet per se maar voor iemand die aan IF doet is het natuurlijk wel handig dat de refeed zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. In zo'n geval komt een GH-piek wel erg van pas.
One man's trash, another man's treasure.
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 21:57:56 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193744708
Welke cellen autophageren wat eigenlijk :D nooit geweten dat autophagie ook een rol speelde in het hele "afval" veld :D Het is wel een leuk veld in de cell biologie heb een tijd lang de discussie gevold waar het membraan vandaan kwam en welke rol(len) ubiquitine speelden in het process.

Het is wel grappig dat ik als cellbioloog echt de grootste moeite heb met dingen vertalen naar een compleet lichaam terwijl anderen daar hun hand niet voor omdraaien :D Veel cellulaire processen kan ik prima volgen maar de schaalvergroting naar een organisme maken is zo ontzettend lastig.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193746559
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:18 schreef Arkai het volgende:

[..]

Grote kans dat je insulinegevoeligheid in orde is en dat jouw lichaam al in significante vetverbrandingsmodus zit na 8-12 uur vasten. Dan kun je bijvoorbeeld een protocol doen als "Lean Gains". Voor de zekerheid kun je je vetverbrandingsmodus testen met bijvoorbeeld ketonenstrips. Ik vind 36-40 uur vasten fijner omdat ik na 24 uur vasten een flinke toename zie in de ketonen die ik afscheid (= extra vetverbranding). Daarnaast profiteer ik van extra pieken in HGH, autofagie en misschien nog een beetje stamcelactivatie. Er zijn legio gezondheidsvoordelen met IF.
Nogmaals dank voor de tips littlemindy en Arkai.

Ik heb het filmpje gezien en net even snel wat gelezen over IF. Wat ik overal lees, is dat je b.v. bij Leangains (16/8) 16 uur niets eet, en voor de overige 8 uur "normaal" eet.

Maar dan is natuurlijk de vraag, wat "normaal" dan is. Hou je dan gewoon rekening met wat je zou moeten eten (dagelijkse energiebehoefte), rekening houdend met je BMR en je activiteitsniveau? Dus uiteindelijk je TDEE (Total Daily Energy Expenditure)? Dit lees ik niet zo snel ergens terug. Ga je dan dus op de dagelijkse energiebehoefte zitten of ga je daar al - net als bij "gewoon afvallen" onder zitten? Dat is me nog niet duidelijk.

Zo'n 16/8 zou ik nog wel kunnen denk ik; ik heb er ook wel een tijdje mee gespeeld in het recente verleden, met het idee althans.

Het klinkt wel interessant, zeker dat insulinegedeelte. Maar of het echt iets voor mij is, of het kan werken voor mij, en of dit de beste of enige manier is om bepaalde doelen te bereiken weet ik nog niet. Daarvoor zal ik meer zelfonderzoek moeten doen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193748580
Ik zou blijven eten wat je nu eet, maar dan dus binnen een window van 8 uur, gewoon 2 of 3 hoofdmaaltijden, niet snacken. Dan kun je ook daadwerkelijk het resultaat ervaren van specifiek die verandering. Paar weken tijd geven om je lijf eraan te laten wennen. Zien wat het doet, en dan evt bijstellen. Zelf zou in dat "bijstellen" nooit voor calorie restrictie gaan, maar dan eerder de tijd dat ik vast verlengen. Je ziet vaak dat mensen die minder gevoelig zijn geworden voor insuline, langere periodes van vasten nodig hebben om resultaat te behalen. Als jouw insulinegevoeligheid goed op orde is dan kun je al prima resultaten behalen met 16/8. Kwestie van uitproberen.

Onderstaand filmpje gaat nog wat nader in op hormonen vs calorieën:

  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 09:52:54 #188
18653 crew  D.
pi_193748653
11,9kg :Y

Maar volgende week weer sporten :Y
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 09:55:40 #189
18653 crew  D.
pi_193748682
Enne, 2 maaltijden is voldoende bij IF.
Gezien de tijden vervalt eigenlijk gewoon je ontbijt :Y
pi_193749894
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 09:43 schreef littlemindy het volgende:
Ik zou blijven eten wat je nu eet, maar dan dus binnen een window van 8 uur, gewoon 2 of 3 hoofdmaaltijden, niet snacken. Dan kun je ook daadwerkelijk het resultaat ervaren van specifiek die verandering. Paar weken tijd geven om je lijf eraan te laten wennen. Zien wat het doet, en dan evt bijstellen. Zelf zou in dat "bijstellen" nooit voor calorie restrictie gaan, maar dan eerder de tijd dat ik vast verlengen. Je ziet vaak dat mensen die minder gevoelig zijn geworden voor insuline, langere periodes van vasten nodig hebben om resultaat te behalen. Als jouw insulinegevoeligheid goed op orde is dan kun je al prima resultaten behalen met 16/8. Kwestie van uitproberen.

Onderstaand filmpje gaat nog wat nader in op hormonen vs calorieën:

En heeft het voor het verlagen van de insulinespiegel trouwens ook zin om terug te gaan naar 3 vaste maaltijdmomenten per dag, in plaats van bv 6 kleinere maaltijden verspreid over de hele dag? Stel dat het IF toch niets is voor mij?

Als je 3 maaltijden over de dag verspreid, bv 7.30, 13.30 en 19.30, heeft dat al positieve invloed op de insulinespiegel? Ben wel gefascineerd in dat gedeelte over de insuline(verlaging).

Nog geen tijd gehad voor dit nieuwe filmpje trouwens. Misschien worden daar alweer vragen beantwoordt.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193750125
Jazeker, maaltijdfrequentie beperken heeft positieve invloed op je insulinehuishouding, omdat die dan niet continue wordt geprikkeld en tijd heeft om te dalen tussen maaltijden in. Omschakeling van 6 maaltijden naar 3 maaltijden zou ik sowieso eerst doen, voor je überhaupt gaat nadenken over langer. Misschien is dat voor jou niet eens nodig, en behaal je daarmee al de resultaten die je beoogd. In één keer van 6 naar 2 zou ook een grotere omschakeling betekenen, met het risico dat je van een koude kermis thuiskomt, want je lijf moet er echt aan wennen als je jarenlang anders gedaan hebt.

In het schema wat je hierboven beschrijft vast je standaard 12 uur achtereen (van 19.30 tot 7.30). Je kunt dat later indien nodig altijd uitbreiden door een uurtje later te ontbijten en eerder te stoppen, dan zit je al op 14 uur achter elkaar, etc. Naarmate je je maaltijden meer naar elkaar laat toe bewegen zul je merken dat je niet meer zo'n behoefte hebt aan 3x en eigenlijk vrij gemakkelijk kunt overschakelen naar 2. So don't push it en geef jezelf tijd. Ik eet er nu meestal 2 in een window van 6 uur, maar dat ging echt niet van het ene op het andere moment.

[ Bericht 5% gewijzigd door littlemindy op 23-06-2020 12:13:26 ]
pi_193750336
Voldoende beweging beinvloedt die hormonen ookmpositief, dus doe niet net alsof dat alleen door IF gebeurt. Elke dag eenuurwandelen is geweldig voor alles in je lichaam. Als je maar niet meer gaat eten dan je verbrandt. Liefst eet je gewoon hetzelfde en je zult vet verbranden.

IF kan helpen met je hongergevoel. Maar het is geen magic bullet. Alhoewel het natuurlijk geweldig klinkt.
Whatever...
  dinsdag 23 juni 2020 @ 12:18:58 #193
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_193750405
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 09:52 schreef D. het volgende:
11,9kg :Y

Maar volgende week weer sporten :Y
Hoe krijg je dat voor elkaar elke dag patat, snacks ofzo je mocht wel naar buiten enzo kan je toch prima lopen of rennen
  dinsdag 23 juni 2020 @ 12:33:45 #194
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_193750623
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 20:26 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het maken van gezonde keuzes staat los van CICO. CICO werkt namelijk wel degelijk maar is maar voor een korte periode betrouwbaar als indicator voor gewichtsverlies omdat het ervan uit gaat dat alle calorieën die je verbrandt afkomstig zijn van glycogeen uit de lever en spieren. Wetenschappelijk bewijs toont aan dat tot wel de helft van het metabolisme vertraagt na 6 maanden diëten als er enkel gestuurd wordt op CICO. Op het eind verbrand je dan net voldoende om warm te blijven en alles wat je meer eet kom je dan net zo hard weer aan.

Om die reden doe ik aan 36/12 IF (ADF) waarbij ik op mijn "feasting days" rond de 2500 kcal eet en sinds kort uitstapjes maak naar de 3000 kcal omdat ik anders te snel afval. Ondertussen blijft mijn lichaamstemperatuur hoog, blijft mijn kracht hetzelfde en wordt mijn conditie beter zonder dat ik sport. Ook is mijn humeur prima in orde wat voor mij genoeg aanleiding is om aan te nemen dat mijn metabolisme op peil blijft. En dat is nou net wat ik wil bereiken.

Let wel, veel CICO-diëten worden gekopieerd van bodybuilders en andere athleten die in gewichtsklassen sporten maar dat is nou net waar je niet naar moet kijken. Voor een competitie moet je namelijk pieken op een bepaald moment maar voor structureel afvallen is een competitiedieet het slechtste wat je met je lijf kunt doen omdat het gewicht na de streefdatum weer terugkomt. Wegblijven dus van dieetboekjes met bodybuilders op de kaft etc.
Wat jij omschrijft is dus geen CICO. Als je metabolisme omlaag zou gaan na een tijd, gaat de CO dus omlaag, waarbij je de CI dus ook zou moeten verlagen.

Als je je aan CICO om af te vallen houdt,dan val je ook daadwerkelijk af. Val je niet af, dan volg je het CICO-principe dus gewoon niet. Weet je dit wel voor elkaar te krijgen dan heb je een manier gevonden om de natuurwetten te omzeilen en kun je miljarden verdienen.

Even voor de duidelijkheid, dit gaat om vet verbranden en niet vochtverlies of zo.

Welke manier of welk dieet je ook gebruikt, afvallen gaat áltijd volgens het CICO-pricipe, of je dat nou via IF of keto of wat dan ook doet.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 12:35:12 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193750650
Kan iemand even een lijstje met afkortingen maken zodat dit topic ook voor niet ingewijden te volgen is :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 23 juni 2020 @ 13:08:01 #196
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_193751088
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:35 schreef Bosbeetle het volgende:
Kan iemand even een lijstje met afkortingen maken zodat dit topic ook voor niet ingewijden te volgen is :D
Broscience: 'Wetenschappelijke' onderbouwing voor waarom *willekeurige afkorting" geweldig werkt om vet te verbranden of spiermassa op te bouwen. Vaak gestoeld op YouTube-filmpjes, plaatjes van het internet, anekdotisch 'bewijs' en cherry picking uit serieuze onderzoeken.
Vaak draait broscience om zaken als vasten en gedragen bezigers van broscience zich als sekteleden. Ze gebruiken allerlei afkortingen en medische termen om het te laten voorkomen alsof ze diepgaand onderzoek gedaan hebben, terwijl het meestal eigenlijk blijft bij bovenstaande bronnen van informatie.

Vaak posten broscientists eindeloos op internetfora over hun succesverhalen, die echter vaker op een soort vorm van role playing lijken. De manier waarop ze vertellen over hoe hun broscience bij hun echt gewerkt heeft lijken vaak meer op fantasieverhaaltjes. Vaak focussen ze zich ook maar op één geïsoleerd aspect m.b.t. bijvoorbeeld gewichtsverlies en niet naar het hele plaatje kijken, waardoor ze te veel waarde hechten aan dat ene aspect, bijvoorbeeld een hormoon.

Eigenlijk zijn broscientists hetzelfde als radicale veganisten die iedereen moeten vertellen hoe geweldig en fit ze zich voelen na een week veganistisch te hebben gegeten, maar die er na een jaar bijlopen als zombies met bloedarmoede, omdat ze niet daadwerkelijk onderzoek hebben gedaan, maar hun informatie van vage blogjes en YouTube halen, waar het vooral veel eigenpijperij is en waar wetenschappelijk onderzoek op een vieze manier wordt misbruikt om hun claims te ondersteunen,terwijl uit die onderzoeken eigenlijk een hele andere conclusie volgt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_193751259
Vies dik geworden hier.
pi_193751462
denk kilootje of 2 eraf, maar ben ook wel wat spiermassa kwijt helaas.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 13:58:35 #199
18653 crew  D.
pi_193751794
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:18 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar elke dag patat, snacks ofzo je mocht wel naar buiten enzo kan je toch prima lopen of rennen
Je zit in het verkeerde topic ;)
pi_193757107


Laatste week ben ik aan het experimenteren met 3000+ kcal refeeds maar zonder erbij te sporten is dat net te veel van het goede als ik terugkijk naar mijn progressie. Toch maar weer terugschakelen naar 2500 kcal refeeds.
One man's trash, another man's treasure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')