quote:Mondkapjes zijn er in allerlei soorten en maten, vertelt Niesters. ,,Op vliegvelden zie je al geruime tijd Chinezen of Koreanen met mondkapjes rondlopen. Dat zijn van die losse meer chirurgische kapjes. Doekjes om je mond en als het goed gaat, ook nog je neus bedekken.'' Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.
,,Coronavirussen en andere virussen zitten in kleine druppeltjes en je raakt eigenlijk vanaf een kleine afstand besmet. Het gaat om een afstand van anderhalf tot twee meter, of minder. De druppels komen dan op de mondkapjes en als je dit aanpakt met je hand kun je je alsnog besmetten.”
quote:Mensen die er desondanks op staan om een mondkapje te gebruiken, moeten het masker regelmatig wisselen. Niesters wijst erop dat de mondkapjes die nu wereldwijd gretig aftrek vinden eigenlijk bedoeld zijn als bescherming tegen fijnstof.
Ja maar de werking houdt meteen op zodra je geen medisch beroep hebt.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:39 schreef Markesh het volgende:
DiNSDAG 3 MAART Het RIVM heeft een nieuw advies uitgebracht over het gebruik van maskers bij COVID-19. Dit advies baseert zich op de huidige kennis van de verspreiding van het virus (via druppels en (in)direct contact): een FFP1-masker biedt voldoende bescherming voor zorgverleners die patiënten met COVID-19 moeten verzorgen. Uitzondering hierop zijn handelingen waar veel aerosolen kunnen ontstaan (zoals op de IC of bij bemonstering): hiervoor wordt een FFP2-masker geadviseerd. Voor huisartsen betekent dit dat FFP1-maskers voldoende bescherming bieden bij een eventueel huisbezoek aan patiënten.
Dus, het helpt wel volgens de landelijke vereniging van huisartsen. Het beschermt je voldoende als je een patiënt moet verzorgen met corona.
Dit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Mondkapjes was een goed idee geweest, als er genoeg waren tenminste.
Vind ik nu egoïstisch om eventueel een mondkapje af te nemen van een arts of verpleegkundige.
Precies dit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Vind ik nu egoïstisch om eventueel een mondkapje af te nemen van een arts of verpleegkundige.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Het is een oeverloze discussie die schommelt tussen niets doen en alles doen voor wat je (zonder reden of opleiding) niet kunt waarnemen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij was zelfs een lap stof voor je mond al voldoende om 70% verspreiding te voorkomen.
Blijkbaar is het advies van een hoogleraar ook niet genoeg?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:40 schreef ondeugend het volgende:
Ja de mondkapjes te halen bij de bouwmarkten hebben geen zin. Daar zal niemand over twisten.
COR / Mogelijk miljoenen Nederlanders reeds besmet (goed nieuws)quote:Op dinsdag 31 maart 2020 14:57 schreef hiburg het volgende: Nog een vraag (zal hier vast wel al eens langsgekomen zijn): in Duitsland test men erg veel (500.000 per week begreep ik) en daar hebben ze best veel besmettingen maar relatief weinig doden. Zou het daarom niet zo kunnen zijn dat het daadwerkelijke aantal besmettingen in NL echt veel hoger ligt, dus wellicht in de 100.000'en. Nederland verschilt toch niet zoveel van Duitsland of denk ik nu te simpel ?
Ben je snel klaar mee, wat elke keer dat je hem afdoet moet je hem wegmikken, dat gaat gruwelijk hard in de praktijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef kilon het volgende:
Zorg eerst maar dat er 250miljoen mondkapjes beschikbaar zijn. Dan krijgt iedere inwoner er 10 en krijgen risicogroepen er wat meer.
Ik dacht al, wat is mijn mondkapje toch aan het prakkezeren!quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja maar de werking houdt meteen op zodra je geen medisch beroep hebt.![]()
Als er virusdeeltjes op je mondkap zitten, zitten die ook natuurlijk op alle andere plekken.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:31 schreef DireStraits7 het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)het-coronavirus.html
[..]
Nou, daar kun je toch minstens een halve dag mee vooruit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef kilon het volgende:
Zorg eerst maar dat er 250miljoen extra mondkapjes beschikbaar zijn. Dan krijgt iedere inwoner er 10 en krijgen risicogroepen er wat meer.
facts?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef MPC60 het volgende:
Een vriend van mij uit Zuid Korea snapt helemaal niks van de informatie die hier door de overheid wordt verspreid. They are lying la.
Kom nou toch... probeer mij geen woorden in de mond te leggen. Als ik een andere hoogleraar quote dan geloof jij toch de jouwe. Heeft net zo min zin.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het advies van een hoogleraar ook niet genoeg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |