quote:Mondkapjes zijn er in allerlei soorten en maten, vertelt Niesters. ,,Op vliegvelden zie je al geruime tijd Chinezen of Koreanen met mondkapjes rondlopen. Dat zijn van die losse meer chirurgische kapjes. Doekjes om je mond en als het goed gaat, ook nog je neus bedekken.'' Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.
,,Coronavirussen en andere virussen zitten in kleine druppeltjes en je raakt eigenlijk vanaf een kleine afstand besmet. Het gaat om een afstand van anderhalf tot twee meter, of minder. De druppels komen dan op de mondkapjes en als je dit aanpakt met je hand kun je je alsnog besmetten.”
quote:Mensen die er desondanks op staan om een mondkapje te gebruiken, moeten het masker regelmatig wisselen. Niesters wijst erop dat de mondkapjes die nu wereldwijd gretig aftrek vinden eigenlijk bedoeld zijn als bescherming tegen fijnstof.
Ja maar de werking houdt meteen op zodra je geen medisch beroep hebt.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:39 schreef Markesh het volgende:
DiNSDAG 3 MAART Het RIVM heeft een nieuw advies uitgebracht over het gebruik van maskers bij COVID-19. Dit advies baseert zich op de huidige kennis van de verspreiding van het virus (via druppels en (in)direct contact): een FFP1-masker biedt voldoende bescherming voor zorgverleners die patiënten met COVID-19 moeten verzorgen. Uitzondering hierop zijn handelingen waar veel aerosolen kunnen ontstaan (zoals op de IC of bij bemonstering): hiervoor wordt een FFP2-masker geadviseerd. Voor huisartsen betekent dit dat FFP1-maskers voldoende bescherming bieden bij een eventueel huisbezoek aan patiënten.
Dus, het helpt wel volgens de landelijke vereniging van huisartsen. Het beschermt je voldoende als je een patiënt moet verzorgen met corona.
Dit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Mondkapjes was een goed idee geweest, als er genoeg waren tenminste.
Vind ik nu egoïstisch om eventueel een mondkapje af te nemen van een arts of verpleegkundige.
Precies dit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Vind ik nu egoïstisch om eventueel een mondkapje af te nemen van een arts of verpleegkundige.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Het is een oeverloze discussie die schommelt tussen niets doen en alles doen voor wat je (zonder reden of opleiding) niet kunt waarnemen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij was zelfs een lap stof voor je mond al voldoende om 70% verspreiding te voorkomen.
Blijkbaar is het advies van een hoogleraar ook niet genoeg?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:40 schreef ondeugend het volgende:
Ja de mondkapjes te halen bij de bouwmarkten hebben geen zin. Daar zal niemand over twisten.
COR / Mogelijk miljoenen Nederlanders reeds besmet (goed nieuws)quote:Op dinsdag 31 maart 2020 14:57 schreef hiburg het volgende: Nog een vraag (zal hier vast wel al eens langsgekomen zijn): in Duitsland test men erg veel (500.000 per week begreep ik) en daar hebben ze best veel besmettingen maar relatief weinig doden. Zou het daarom niet zo kunnen zijn dat het daadwerkelijke aantal besmettingen in NL echt veel hoger ligt, dus wellicht in de 100.000'en. Nederland verschilt toch niet zoveel van Duitsland of denk ik nu te simpel ?
Ben je snel klaar mee, wat elke keer dat je hem afdoet moet je hem wegmikken, dat gaat gruwelijk hard in de praktijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef kilon het volgende:
Zorg eerst maar dat er 250miljoen mondkapjes beschikbaar zijn. Dan krijgt iedere inwoner er 10 en krijgen risicogroepen er wat meer.
Ik dacht al, wat is mijn mondkapje toch aan het prakkezeren!quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja maar de werking houdt meteen op zodra je geen medisch beroep hebt.![]()
Als er virusdeeltjes op je mondkap zitten, zitten die ook natuurlijk op alle andere plekken.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:31 schreef DireStraits7 het volgende:
https://www.nu.nl/coronav(...)het-coronavirus.html
[..]
Nou, daar kun je toch minstens een halve dag mee vooruit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef kilon het volgende:
Zorg eerst maar dat er 250miljoen extra mondkapjes beschikbaar zijn. Dan krijgt iedere inwoner er 10 en krijgen risicogroepen er wat meer.
facts?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef MPC60 het volgende:
Een vriend van mij uit Zuid Korea snapt helemaal niks van de informatie die hier door de overheid wordt verspreid. They are lying la.
Kom nou toch... probeer mij geen woorden in de mond te leggen. Als ik een andere hoogleraar quote dan geloof jij toch de jouwe. Heeft net zo min zin.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het advies van een hoogleraar ook niet genoeg?
Heb je toevallig specifieke onderwerpen waar over gelogen wordt?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:42 schreef MPC60 het volgende:
Een vriend van mij uit Zuid Korea snapt helemaal niks van de informatie die hier door de overheid wordt verspreid. They are lying la.
Je kunt er heel makkelijk zelf 1 maken.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Gaan virussen er nou doorheen of blijven ze op de mondkapjes zitten? Dat is nogal een groot verschil.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:38 schreef DireStraits7 het volgende:
Misschien vindt men een hoogleraar expert genoeg?
https://www.dvhn.nl/groni(...)igheid-25290711.html
[..]
[..]
Nee, itt sommigen hier ben ik bereid mijn eigen mening bij te stellen wanneer iemand met gedegen kennis van zaken een onderbouwde redenering aanvoert.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:44 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Als ik een andere hoogleraar quote dan geloof jij toch de jouwe. Heeft net zo min zin.
Ik probeer het nog maar een keer.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:43 schreef Smack10 het volgende:
1. Minder aan je gezicht.
2. Krijg je minder virusdeeltjes binnen.. wat ook mildere klachten kan betekenen in het verloop van de infectie.
3. Besmet je andere niet als je zelf besmet bent, maar het zelf niet weet.
Dat is precies het punt. De voorraad aan mondkapjes dat nodig is, is gigantisch en voorlopig niet beschikbaar.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ben je snel klaar mee, wat elke keer dat je hem afdoet moet je hem wegmikken, dat gaat gruwelijk hard in de praktijk.
Die rechtse is echt kut..... en ga je als normaal mens niet willen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:46 schreef THEFXR het volgende:
Hoogleraar UMCG over de (on)zin van mondkapjes: 'Echte bescherming is een kap met een filter'
https://www.dvhn.nl/groni(...)%2Fwww.google.com%2F
[ afbeelding ]
Om 19.00 uur straks.quote:
Eens, maar er moet wel serieus gekeken worden naar gebruik in de toekomst. Als het dragen van een mondkapje betekent dat wij weer wat vrijheid kunnen krijgen is het een prima deal.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:41 schreef Momo het volgende:
Moeten die mondkapjes er wel zijn. Het liefst van een beetje kwaliteit.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:48 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens, maar er moet wel serieus gekeken worden naar gebruik in de toekomst. Als het dragen van een mondkapje betekent dat wij weer wat vrijheid kunnen krijgen is het een prima deal.
Logisch inzicht?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik probeer het nog maar een keer.
Bron of geloof ?
Bronnen genoeg.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:46 schreef Vallon het volgende:
Bron of geloof ?
Prima, dan ga je er niet op in.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:45 schreef DireStraits7 het volgende:
Je zou toch maar eens een keer uitgaan van de mening van experts i.p.v. je eigen huis-tuin-en-keukenredenaties te volgen.
Ik ben er hier wel weer klaar mee.
Tuurlijk, dat bedoel ik met kijken wat de mogelijkheden zijn. Het moet bijv. niet ten koste van zorgpersoneel gaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:48 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Moeten die mondkapjes er wel zijn. Het liefst van een beetje kwaliteit.
It wasn't mequote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Momo het volgende:
Zie dat er voor het eerst iemand in de leeftijd 45-49 jaar is overleden in Nederland...
Op jou ga ik gewoon niet meer reageren. Jij verdraait alles net zolang totdat het weer overeenkomt met jouw eigen hersenspinsels.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Smack10 het volgende:
[..]
maar als je er toch niet voor openstaat ga ik ook niet zoeken
Er staat echt geen enkele belofte in dat er geld wordt gegeven. Je maakt er iets van wat er helemaal niet is.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Newone82 het volgende:
We gaan dus geld geven aan Italië, want Hoekstra trekt zijn woorden al weer in. Slap hoor:
Hoekstra toont berouw na Europese kritiek: ‘We waren te weinig empathisch’
Bron: https://www.ad.nl/politie(...)mpathisch~a0369a651/
Die gast moet je echt niet serieus nemen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Za het volgende:
[..]
Bronnen genoeg.
Maar stel, ik zit tegenover jou, en heb 2 kleenex voor mijn gezicht. Dan ga ik hoesten.
Ook jij houdt 2 kleenex voor je gezicht.
Dan doen we de situatie nog eens over, allebei zonder Kleenex, vermoed je dat er een verschil zal zijn in het aantal partikels dat overgebracht worden?
Zal nog even zoeken als ik weer tijd heb naar een onderzoek hierover.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Bron of geloof ?
Waarom zou hij zijn woorden inslikken? Dat geld geven is de volgende stapquote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:51 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Er staat echt geen enkele belofte in dat er geld wordt gegeven. Je maakt er iets van wat er helemaal niet is.
Terwijl je zelf voor het gemak straal voorbij loopt aan feiten. Prima dat je er klaar mee bent, die koppigheid zal door niemand gemist worden.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:45 schreef DireStraits7 het volgende:
Je zou toch maar eens een keer uitgaan van de mening van experts i.p.v. je eigen huis-tuin-en-keukenredenaties te volgen.
Ik ben er hier wel weer klaar mee.
En graag makkelijk ademend... ook voor onze medemens die geen marathon kunnen lopen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:48 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Moeten die mondkapjes er wel zijn. Het liefst van een beetje kwaliteit.
quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Newone82 het volgende:
We gaan dus flink wat geld geven aan Italië, want Hoekstra trekt zijn woorden al weer in. Slap hoor:
Hoekstra toont berouw na Europese kritiek: ‘We waren te weinig empathisch’
Bron: https://www.ad.nl/politie(...)mpathisch~a0369a651/
We gaan het gesprek weer aan. Dat is iets heel anders dan toch maar toezeggen.quote:Hoekstra zegt ‘graag beschikbaar’ te zijn om te praten over geld, ook voor medische voorzieningen in EU-landen die hard getroffen zijn, zoals Italië. Tegelijkertijd is het volgens hem niet het moment een Europese discussie te voeren over gemeenschappelijke schuldfinanciering via eurobonds. Volgens Hoekstra leveren eurobonds alleen maar meer risico op in plaats van minder. ,,Het is het verkeerde middel op dit moment.”
Noem één feit welke ik ontkend heb.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:53 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Terwijl je zelf voor het gemak straal voorbij loopt aan feiten.
OK thanks.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:52 schreef Markesh het volgende:
Die gast moet je echt niet serieus nemen.
Dit zei hij 2 weken geleden over het dragen van mondkapjes:
Kortom, prima wanneer het je (cultuur)gevoel helpt maar complete waanzin t.a.v. virus bestrijding en verspreiding.
-dat mondkapjes niet helpen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Heb je toevallig specifieke onderwerpen waar over gelogen wordt?
Drie keer nepnieuws inderdaad, maar dan van jou. Bravo!quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:55 schreef MPC60 het volgende:
[..]
-dat mondkapjes niet helpen.
-dat kinderen gewoon met elkaar kunnen spelen. (die mogen dat hier voor de beoogde herd immunity)
-dat je na 24u geen besmetting meer door geeft
En ga zo maar door.
Net zo effectief als social distancing heb ik gelezen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:48 schreef Kyran het volgende:
Eens, maar er moet wel serieus gekeken worden naar gebruik in de toekomst. Als het dragen van een mondkapje betekent dat wij weer wat vrijheid kunnen krijgen is het een prima deal.
Van het weekend ook al een baby overleden.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:57 schreef Ven1972 het volgende:
Kind (9) in Zuid-Koreaans ziekenhuis positief getest op coronavirus
Een negenjarig meisje in het Asan Medical Center in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul is dinsdag positief getest op het coronavirus, meldt het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap. Het Asan Medical Center is een van de grootste ziekenhuizen in Zuid-Korea. Daarom zijn er veel zorgen over de mogelijke besmetting van andere patiënten.
Bron: NU.nl
Kinderen kunnen echt wel besmet worden zoals in NL via het RIVM niet beweert dat het zo is. Dus het RIVM heeft wel mis met zijn oordeel dat kinderen niet kunnen besmet worden met het coronavirus.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:59 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Van het weekend ook al een baby overleden.
Punt......is
Heb je zelf überhaupt ooit wel eens iets van het RIVM gelezen? Het RIVM heeft vanaf het begin gewoon gezegd dat kinderen besmet kunnen raken. Het blijkt nota bene uit hun eigen cijfers.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:00 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Kinderen kunnen echt wel besmet worden zoals in NL via het RIVM niet beweert dat het zo is. Dus het RIVM heeft wel mis met zijn oordeel dat kinderen niet kunnen besmet worden met het coronavirus.
Ja. Hij zegt eigenlijk noodhulp en medische hulpmiddelen, prima. Maar geen grote en permanente transfers. Eigenlijk niets veranderd in het standpunt. Slim gespeeld.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:53 schreef kilon het volgende:
[..]
[..]
We gaan het gesprek weer aan. Dat is iets heel anders dan toch maar toezeggen.
Van de bijna 800K is er 1 baby overledenquote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:59 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Van het weekend ook al een baby overleden.
Punt......is
Dat heeft het RIVM nooit beweerd. Gaat om hoe erg ze het kunnen verspreiden...quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:00 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Kinderen kunnen echt wel besmet worden zoals in NL via het RIVM niet beweert dat het zo is. Dus het RIVM heeft wel mis met zijn oordeel dat kinderen niet kunnen besmet worden met het coronavirus.
Klopt, men wil graag dingen verdraaien als het om het RIVM gaatquote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Heb je zelf überhaupt ooit wel eens iets van het RIVM gelezen? Het RIVM heeft vanaf het begin gewoon gezegd dat kinderen besmet kunnen raken. Het blijkt nota bene uit hun eigen cijfers.
Ja. Hij blijft gewoon achter zijn standpunt staan: Euro-bonds zijn het instrument nu niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:01 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja. Hij zegt eigenlijk noodhulp en medische hulpmiddelen, prima. Maar geen grote en permanente transfers. Eigenlijk niets veranderd in het standpunt. Slim gespeeld.
Ik geloof al jaren niet wat het RIVM beweerd......er zijn genoeg andere wereldweide instanties die wel iets betere voorlichting geven.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:00 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Nee, dus ik had eigenlijk niet goed begrepen in het begin. Waarom hielden we in het begin van het pandemie onze scholen open??? Dus er zijn wel vragen naar gesteld waarom het overheid niet overhand nam om de scholen dicht te gaan... Dat zorgde voor veel irritaties bij ouders en leraren..quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Heb je zelf überhaupt ooit wel eens iets van het RIVM gelezen? Het RIVM heeft vanaf het begin gewoon gezegd dat kinderen besmet kunnen raken. Het blijkt nota bene uit hun eigen cijfers.
Heeft het RIVM nooit gezegd, minder vatbaar is wat ze hebben gezegdquote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:00 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ondertussen zijn er waarschijnlijk al honderden andere babys gestorven aan andere aandoeningen/ziektes.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:01 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Van de bijna 800K is er 1 baby overleden
Hoeveel % is dat?
Nee, het RIVM zegt dat ze geen of een verwaarloosbaar rol spelen in verspreiding. Ze hebben nooit gezegd dat ze niet besmet kunnen raken. Sterker nog, in hun eigen PDF staat dat er zelfs kinderen zijn opgenomen in het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:00 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dagelijks duizenden in Afrika.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:04 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ondertussen zijn er waarschijnlijk al honderden andere babys gestorven aan andere aandoeningen/ziektes.
Ah die toer van bewijs...... waarbij argumenteren geen zin heeft omdat jij de condities en omstandigheden bepaalt van het uit te voeren experiment.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 15:50 schreef Za het volgende:
[..]
Bronnen genoeg.
Maar stel, ik zit tegenover jou, en heb 2 kleenex (uiteraard beschermingsfactor 0) voor mijn gezicht. Dan ga ik hoesten en niesen.
Ook jij houdt 2 kleenex voor je gezicht.
Dan doen we de situatie nog eens over, allebei zonder kleenex, vermoed je dat er een verschil zal zijn in het aantal partikels dat overgebracht cq ingeademd zullen worden, zelfs met iets onbenulligs als wat kleenex?
Probeer het eens uit met kleurstof anders.
Ja, lekker vragen naar bronnen waarvan je weet dat ze (nog) niet bestaan om je punt te bewijzen. Valt echt niet te discusseren zo.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ah die toer van bewijs...... waarbij argumenteren geen zin heeft omdat jij de condities en omstandigheden bepaalt van het uit te voeren experiment.
Op diezelfde wijze kan ik het onderbouwen dat we voortaan met een klimgordel, gezekerd, de trap op moeten lopen en met een veiligheidshelm moeten slapen,
Ik zou graag bronnen zien die het wetenschappelijk - ook sociaal/cultureel/maatschappelijk aspecten meenemend - medisch onderbouwen dat de bevolking beter af is met dragen van mondkapjes.
Natuurlijk zullen PBM's helpen wat geen per definitie reden is dat dan als uitgangspunt te gebruiken. Ook zie ik een grote kans dat door het onjuist gebruikt van die PBM's er juist meer (als of niet opzettelijke) ongelukken ontstaan.
Is dat op haar beurt weer niet gebaseerd op het fabeltje dat je zonder symptomen niet kunt verspreiden?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nee, het RIVM zegt dat ze geen of een verwaarloosbaar rol spelen in verspreiding. Ze hebben nooit gezegd dat ze niet besmet kunnen raken. Sterker nog, in hun eigen PDF staat dat er zelfs kinderen zijn opgenomen in het ziekenhuis.
Mooi, het lek is bovenquote:Vandaag zijn er 722 patiënten als in het ziekenhuis opgenomen gemeld. Er zijn 175 personen als overleden gemeld. Deze zijn niet allemaal in de afgelopen dag in het ziekenhuis opgenomen of overleden.
Het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten en het aantal gemelde overledenen in Nederland neemt minder snel toe dan je zonder maatregelen zou verwachten.
De provincie Noord-Brabant lijkt over de piek van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames te zijn. In Zuid-Holland, Noord-Holland, Gelderland en Limburg neemt het aantal ziekenhuisopnames nog wel toe. In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en Zeeland is het aantal ziekenhuisopnames stabiel laag.
Ja klopt , maar dat is weer wat andersquote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:11 schreef Confetti het volgende:
[..]
Is dat op haar beurt weer niet gebaseerd op het fabeltje dat je zonder symptomen niet kunt verspreiden?
De bronnen die het tegendeel beweren (dat mondkapjes in Nederland niet nodig zijn) zijn er anders genoeg te vinden.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:10 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, lekker vragen naar bronnen waarvan je weet dat ze (nog) niet bestaan om je punt te bewijzen. Valt echt niet te discusseren zo.
Ik denk dat dit onzin moet zijn, alleen al omdat, uitgaande van een incubatietijd van 5 dagen (en dus een gemiddelde infectietijd van anderen van zeker 7-9 dagen), je nooit al in zo'n korte tijd zoveel besmettingen kunt hebben (tenzij R(o) veel hoger zou zijn dan ingeschat).quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:11 schreef Confetti het volgende:
[..]
Is dat op haar beurt weer niet gebaseerd op het fabeltje dat je zonder symptomen niet kunt verspreiden?
Exponentiële groei?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:16 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit onzin moet zijn, alleen al omdat, uitgaande van een incubatietijd van vijf dagen (en dus een gemiddelde infectietijd van anderen van minimaal 7=9 dagen), je nooit al in zo'n korte tijd zoveel besmettingen kunt hebben (tenzij R(o) veel hoger zou zijn dan ingeschat).
Ja, maar uitgaande van het gegeven (volgens het RIVM) dat je de eerste vijf dagen (gemiddeld) na infectie geen mensen kunt besmetten (maar dat pas 7-9 dagen doet), duurt het dus 140 tot 180 dagen om 1 miljoen mensen te besmetten.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Exponentiële groei?
Eén persoon in NL besmet. Voor het gemak even een R0 van 2 nemen.
Na 10 dagen: 2^10 = 1024 besmet.
Na 20 dagen: 2^20 = 1.048.576 besmet.
Ook al is er een R0 van 2, dat betekend niet dat een besmet iemand exact een dag later 2 mensen besmet. Zo reken jij deze getallen nu wel uit. De werkelijkheid lijkt iets positiever dan jou rekenvoorbeeldquote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:18 schreef DireStraits7 het volgende:
Exponentiële groei?
Bedenk ook dat er al heel veel vanuit China besmet zijn geraakt en allang hier besmet rondliepen.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:19 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Ja, maar uitgaande van het gegeven (volgens het RIVM) dat je de eerste vijf dagen na infectie geen mensen kunt besmetten (maar dat pas 7-9 dagen doet), duurt het dus 140 tot 180 dagen om 1 miljoen mensen te besmetten.
Wie had jij graag zien stijgen in de peilingen dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:19 schreef Maikuuul het volgende:
VVD stijgt 8 zetels in de peilingen?
Achja elk land krijgt de leider die het verdient.
twitter:cnnbrk twitterde op dinsdag 31-03-2020 om 16:12:05A New Orleans official says the city is readying for an uptick in coronavirus-related deaths. In a community of about 400,000 people, the Louisiana city is tracking at about 5% mortality rate, he said. https://t.co/3znF4FnfNa https://t.co/s6mpUP8UzY reageer retweet
Waar haal je die 2.5 vandaan? En het is niet zo exponentieel als jij voorstelt. Het gaat gelukkig ietsjes minder vlotquote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Exponentiële groei?
R0 ligt waarschijnlijk rond de 2,5. Dat betekent na 10 dagen al bijna 10.000 besmettingen i.p.v. 1000.
quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:19 schreef Maikuuul het volgende:
VVD stijgt 8 zetels in de peilingen?
Achja elk land krijgt de leider die het verdient.
--> POL.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:21 schreef Dejannn het volgende:
[..]
Wie had jij graag zien stijgen in de peilingen dan?
Dat is waar. 't Was meer om te illustreren hoe snel het fout kan gaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:20 schreef Elizium het volgende:
[..]
Ook al is er een R0 van 2, dat betekend niet dat een besmet iemand exact een dag later 2 mensen besmet. Zo reken jij deze getallen nu wel uit. De werkelijkheid lijkt iets positiever dan jou rekenvoorbeeld
Het zou juist positiever zijn als al veel meer mensen besmet zouden zijn (geweest) zonder dat zij er zoveel last van hadden dat ze naar het ziekenhuis hadden moeten gaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:20 schreef Elizium het volgende:
[..]
Ook al is er een R0 van 2, dat betekend niet dat een besmet iemand exact een dag later 2 mensen besmet. Zo reken jij deze getallen nu wel uit. De werkelijkheid lijkt iets positiever dan jou rekenvoorbeeld
Het lijkt ergens tussen de 2 en 2,5 te zitten. Aangezien veel besmettingen (nog) niet bekend zitten, vermoed ik eerder 2,5 dan 2.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:22 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Waar haal je die 2.5 vandaan? En het is niet zo exponentieel als jij voorstelt. Het gaat gelukkig ietsjes minder vlot.
quote:New data from the rest of Europe suggests that the outbreak is running faster than expected, said [Neil] Ferguson. As a result, epidemiologists have revised their estimate of the reproduction number (R0) of the virus. This measure of how many other people a carrier usually infects is now believed to be just over three, he said, up from 2.5. "That adds more evidence to support the more intensive social distancing measures," he said.
Het is in ieder geval op z'n minst onduidelijk, dus moet die risico niet gelopen worden.quote:Op dinsdag 31 maart 2020 16:16 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit onzin moet zijn, alleen al omdat, uitgaande van een incubatietijd van 5 dagen (en dus een gemiddelde infectietijd van anderen van zeker 7-9 dagen), je nooit al in zo'n korte tijd zoveel besmettingen kunt hebben (tenzij R(o) veel hoger zou zijn dan ingeschat).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |