abonnement Unibet Coolblue
pi_191859042


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Aygo!Dutch (AGD), investeren vanaf E 500.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_191859368
N.a.v. de topic titel:
AgD had beter kunnen beginnen met hier weer netjes de vragen te beantwoorden. Het programma van Harry Mens kost veel geld en is nou niet bepaald een voorbode voor een goede afloop.

De uitzending is aanstaande zondag toch?
pi_191863328
Verlenging van ongeveer 10 jaar voor de fietsenmaker in Utrecht.........

In april 2019 informeerden wij u over stand van zaken van project | Rep*blic D*tch

Zoals in dat bericht destijds is aangegeven is er na het afwijzen van het kwijtingsvoorstel een juridische procedure gestart. In deze procedure is Geldvoorelkaar.nl namens de investeerders in het project volledig in het gelijk gesteld. In deze uitspraak is tevens de geldnemer, de heer M., veroordeeld tot het betalen van de hieraan verbonden kosten. De totaal gemaakte kosten voor dit traject bedragen ¤ 14.000,-.

Voor de totale vordering, inclusief de gemaakte kosten en vertragingsrente over de achterstand van meer dan 20 maanden, is de directie van Geldvoorelkaar.nl in gesprek gegaan met de heer M. en zijn advocaat. Tijdens deze gesprekken is de mogelijkheid van een betaalregeling besproken. Hierbij is aangegeven dat de heer M. een bedrag van ¤ 2.000,- per maand kan gaan voldoen. Van deze betaling zullen eerst de gemaakte kosten, zoals hierboven genoemd, worden verrekend. Indien stipt aan deze regeling wordt voldaan is de verwachting dat vanaf juli 2020 kan worden gestart met het terugbetalen van de lening.

Het gewijzigde betaalschema is al zichtbaar in uw eigen omgeving. Indien de betalingen conform afspraak worden voldaan houdt de regeling in dat de looptijd van dit project met 89 maanden wordt verlengd. De totale looptijd van het project zal dan 120 maanden zijn.

De eerste betalingen op deze regeling ter voldoening van de kosten hebben wij ontvangen. Het verdere verloop van deze regeling zal door Geldvoorelkaar.nl in overleg met de gerechtsdeurwaarder worden gemonitord. Hierdoor blijft de status van het project ook nog staan op “Incassobureau Ingeschakeld”.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 06-03-2020 12:10:19 ]
pi_191864147
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 12:02 schreef zeeland6 het volgende:
Verlenging van ongeveer 10 jaar voor de fietsenmaker in Utrecht.........

In april 2019 informeerden wij u over stand van zaken van project | Rep*blic D*tch

Zoals in dat bericht destijds is aangegeven is er na het afwijzen van het kwijtingsvoorstel een juridische procedure gestart. In deze procedure is Geldvoorelkaar.nl namens de investeerders in het project volledig in het gelijk gesteld. In deze uitspraak is tevens de geldnemer, de heer M., veroordeeld tot het betalen van de hieraan verbonden kosten. De totaal gemaakte kosten voor dit traject bedragen ¤ 14.000,-.

Voor de totale vordering, inclusief de gemaakte kosten en vertragingsrente over de achterstand van meer dan 20 maanden, is de directie van Geldvoorelkaar.nl in gesprek gegaan met de heer M. en zijn advocaat. Tijdens deze gesprekken is de mogelijkheid van een betaalregeling besproken. Hierbij is aangegeven dat de heer M. een bedrag van ¤ 2.000,- per maand kan gaan voldoen. Van deze betaling zullen eerst de gemaakte kosten, zoals hierboven genoemd, worden verrekend. Indien stipt aan deze regeling wordt voldaan is de verwachting dat vanaf juli 2020 kan worden gestart met het terugbetalen van de lening.

Het gewijzigde betaalschema is al zichtbaar in uw eigen omgeving. Indien de betalingen conform afspraak worden voldaan houdt de regeling in dat de looptijd van dit project met 89 maanden wordt verlengd. De totale looptijd van het project zal dan 120 maanden zijn.

De eerste betalingen op deze regeling ter voldoening van de kosten hebben wij ontvangen. Het verdere verloop van deze regeling zal door Geldvoorelkaar.nl in overleg met de gerechtsdeurwaarder worden gemonitord. Hierdoor blijft de status van het project ook nog staan op “Incassobureau Ingeschakeld”.
Ik ken het project verder niet maar ik begrijp dat GvE hier tenminste heeft door gepakt. ^O^

Hopelijk gaan de investeerders in dit project op termijn hun geld met rente terug zien.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 13:52:26 #5
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_191864957
Weer een KOM-project afgerond: Jonkeren en Vos campers, tranche 2. *O*
De eerste lening loopt nog vier maanden.
Leuk bedrijf, trouwe betalers. Blij dat ik ze een klein beetje verder heb kunnen helpen (en zij mij door mijn investerinkje wat meer te laten renderen).
Gelukkig daalt het KOM-risico gestaag. Het lijkt erop dat het rendement niet verder zal dalen dan de -1% waar ik nu op sta.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 14:14:34 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191865347
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 13:52 schreef crowd-fundi het volgende:
Weer een KOM-project afgerond: Jonkeren en Vos campers, tranche 2. *O*
De eerste lening loopt nog vier maanden.
Leuk bedrijf, trouwe betalers. Blij dat ik ze een klein beetje verder heb kunnen helpen (en zij mij door mijn investerinkje wat meer te laten renderen).
Gelukkig daalt het KOM-risico gestaag. Het lijkt erop dat het rendement niet verder zal dalen dan de -1% waar ik nu op sta.
Nou...net weer nieuws gehad van KOM. Sjenkels Partners heeft niet op tijd betaald. ZIt op 57/60 betalingen nu, dus neem aan dat het wel goed gaat komen...
pi_191865559
Zo dat is ook weer in de tas. *O*

Geachte investeerder,

De ondernemers van La Cubanita Heerlen hebben de lening vervroegd afgelost. Maandag 9 maart 2020 zullen alle nog resterende af te lossen termijnen (12) ineens naar u worden overgemaakt. Morgen (7 maart) ontvangt u nog de reguliere termijn voor maart.
pi_191865676
En ook Hollands Glorie in China bij KOM is afgelost. 60 termijnen netjes op tijd :Y .
Volgende maand lopen VerVoer Binnenvaart en Faja Lobi 1 af dus de portefeuille loopt leeg maar nog wel 4 probleemprojecten waar weinig schot in zit :N .
pi_191865742
Nieuwe SamenInGeld van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, meer pandjes ook via SIG, ik meen dat er iets was met Laurus, maar kan me vergissen.

https://investeren.sameningeld.nl/project/moerkapelle-bredeweg-51

33k huur inkomsten = 2.75k per mnd, vind het nogal wat , uitstraling, kwaliteit, omgeving, straks maar eens ff verder in verdiepen
pi_191865825
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 13:52 schreef crowd-fundi het volgende:
Weer een KOM-project afgerond: Jonkeren en Vos campers, tranche 2. *O*
De eerste lening loopt nog vier maanden.
Leuk bedrijf, trouwe betalers. Blij dat ik ze een klein beetje verder heb kunnen helpen (en zij mij door mijn investerinkje wat meer te laten renderen).
Gelukkig daalt het KOM-risico gestaag. Het lijkt erop dat het rendement niet verder zal dalen dan de -1% waar ik nu op sta.
Ik zat hier ook in. Lof voor deze ondernemer
En blij om te lezen dat ik weer 1 uitstaand project bij KOM minder heb.
Volgende maand is de laatste maand voor het project VerVoer Binnenvaart.
Ook dit is een trouwe betaler, dus blij dat ik deze mensen heb kunnen helpen.
https://www.kapitaalopmaat.nl/VerVoer-Binnenvaart

Hierna heb ik nog 8 uitstaande KOM projecten, waarvan er 2 niet meer betalen.
pi_191865934
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:43 schreef peterc het volgende:
Nieuwe SamenInGeld van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, meer pandjes ook via SIG, ik meen dat er iets was met Laurus, maar kan me vergissen.

https://investeren.sameningeld.nl/project/moerkapelle-bredeweg-51

33k huur inkomsten = 2.75k per mnd, vind het nogal wat , uitstraling, kwaliteit, omgeving, straks maar eens ff verder in verdiepen
Dit kon ik terugvinden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191866050
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:58 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Dit kon ik terugvinden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Referentie-ID:
27692
Externe link: Bredeweg 51 Moerkapelle
Hypotheek zelf regelen = besparen
Status:
Te koop
Land:
Nederland
Adres:
Bredeweg 51
Postcode:
2751GH CBS info
Plaats:
Moerkapelle
Type:
Eengezinswoning
Woon oppervlakte:
310
Kamers:
8
Prijs:
¤ 525.000
Makelaar:
Perdijk Era Makelaardij Bedrijfsinfo
Makelaar ID:
53437
Gevonden sinds:
2012-07-09
Prijsgeschiedenis:
Jun-05 of eerder: Te koop 20-12-05: Niet gevonden 17-05-06: Veranderd van 689000 naar 649000. 29-05-06: Te koop/ 04-03-08: Te koop Laatst gevonden: 2008-03-13 09-07-12: Aangepast naar 525000 09-07-12: Te koop voor 525000
Let op:
For sale at 525000

http://moerkapelle.www.mi(...)deweg-51-Moerkapelle
pi_191866410
Apoc
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik neem deze niet mee
pi_191866956
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 15:33 schreef djh77 het volgende:
Apoc
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik neem deze niet mee
Staat al niet meer online?
pi_191867005
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:11 schreef Bieselke het volgende:

[..]

Staat al niet meer online?
Nu ¤725K van de ¤1,6 mln gefund, dus hij zou nog online moeten staan. Wellicht werkt het als je naar beneden scrollt naar de pagina met openstaande investeringskansen?

Via onderstaande link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191868300
Landgoed met 4e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/landgoed-het-rheins/
pi_191870066
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:16 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Nu ¤725K van de ¤1,6 mln gefund, dus hij zou nog online moeten staan. Wellicht werkt het als je naar beneden scrollt naar de pagina met openstaande investeringskansen?

Via onderstaande link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
inloggen en werkt, bescheiden meegenomen
pi_191874732
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 17:58 schreef djh77 het volgende:
Landgoed met 4e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/landgoed-het-rheins/
Interessant c_/
Pecunia non olet
pi_191886377
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 17:58 schreef djh77 het volgende:
Landgoed met 4e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/landgoed-het-rheins/
Moet zeggen dat ik de laatste tijd de collin direct leningen interessanter vind dan de gewone
pi_191887329
quote:
Ik ga meedoen, al heb ik nog wat twijfels. Zo vind ik de omzetprognose voor 2020 nogal optimistisch (+63% t.o.v. 2019), terwijl de jaren 2017-2019 een wat vlak omzetverloop hadden. Maar met 1e hypotheek op een jong gebouw, 2x HA, komt het geld wel terug denk ik.

Hun bedrijfsbalans ziet er trouwens zéér gezond uit met 90% solvabiliteit.
Pecunia non olet
pi_191894197
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 16:16 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Nu ¤725K van de ¤1,6 mln gefund, dus hij zou nog online moeten staan. Wellicht werkt het als je naar beneden scrollt naar de pagina met openstaande investeringskansen?

Via onderstaande link:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er een reden voor dat deze al dagen open staat en nog steeds niet vol is en de andere projecten van APOC binnen het uur volzitten ?
pi_191894248
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:22 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Is er een reden voor dat deze al dagen open staat en nog steeds niet vol is en de andere projecten van APOC binnen het uur volzitten ?
Het is een innercrowd linkje.
pi_191894959
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het is een innercrowd linkje.
Wat zou de huidige malaise in de luchtvaart betekenen voor APOC?
Men loopt veel door het schrappen van vluchten veel omzet mis.
Maar dat maakt opgelapte vliegtuigen misschien juist interessanter....
Pecunia non olet
pi_191896886
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 01:14 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat zou de huidige malaise in de luchtvaart betekenen voor APOC?
Men loopt veel door het schrappen van vluchten veel omzet mis.
Maar dat maakt opgelapte vliegtuigen misschien juist interessanter....
De vraag natuurlijk is wat de corona virus impact op de lange termijn is... Krijgen we een recessie of is het slechts een dipje?
pi_191897718
Als er echter veel maatschappijen failliet gaat in de tussentijd komen er veel tweedehands vliegtuigen op de markt. Kans groot dat de 'part-out' prijzen dan ook gaan dalen. Dan is de vraag of AP*C dat overleeft (hoe veel 'dure' voorraad hebben ze?) tot het weer voldoende is aangetrokken. Mocht dat samengaan met de duurzaamheidstrend om minder te (willen) vliegen kan dat versterkt worden. Immers is Corona dan een goed 'excuus' voor bedrijven om in videoconferencing te investeren, en krijgen vakantiegangers misschien in de gaten dat je goedkoper ook dichtbij prima op vakantie kan. Dan duurt het allemaal wat langer.

't Is maar een amateur analyse natuurlijk. Voor mij zou het wel reden zijn om deze ronde over te slaan. Komt vast een volgende, en je wilt toch niet in álle projecten zitten vanwege diversificatie.
pi_191898011
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 10:23 schreef TechLight het volgende:
Als er echter veel maatschappijen failliet gaat in de tussentijd komen er veel tweedehands vliegtuigen op de markt. Kans groot dat de 'part-out' prijzen dan ook gaan dalen. Dan is de vraag of AP*C dat overleeft (hoe veel 'dure' voorraad hebben ze?) tot het weer voldoende is aangetrokken. Mocht dat samengaan met de duurzaamheidstrend om minder te (willen) vliegen kan dat versterkt worden. Immers is Corona dan een goed 'excuus' voor bedrijven om in videoconferencing te investeren, en krijgen vakantiegangers misschien in de gaten dat je goedkoper ook dichtbij prima op vakantie kan. Dan duurt het allemaal wat langer.

't Is maar een amateur analyse natuurlijk. Voor mij zou het wel reden zijn om deze ronde over te slaan. Komt vast een volgende, en je wilt toch niet in álle projecten zitten vanwege diversificatie.
Ik kan me wel vinden in die analyse!
pi_191898129
Harry Mens is begonnen, voor de liefhebbers en voor AGD geïnteresseerden :)

Intussen nog even een pluim voor Star Market Vuurplaat en de Appartementen Groningen die al hun verplichtingen inmiddels voldaan hebben, hulde *O*
Pecunia non olet
pi_191898199
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 10:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik kan me wel vinden in die analyse!
Ja ook mee eens.

Tezelfdertijd zie ik wel kansen: "nu" in de (komende?) slechte tijden goedkoop inkopen, opknappen, straks verkopen als de inhaalslag begint... maar die lange adem en investeringskapitaal moet je maar wel hebben...
pi_191898213
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 10:49 schreef obligataire het volgende:
Harry Mens is begonnen, voor de liefhebbers en voor AGD geïnteresseerden :)

Intussen nog even een pluim voor Star Market Vuurplaat en de Appartementen Groningen die al hun verplichtingen inmiddels voldaan hebben, hulde *O*
Als we dan toch pluimen uitdelen aan GvE projecten die netjes hebben afgelost kan daar ook nog Personal Fitness Eindhoven bij. :) Gelukkig hebbenn de projecten die netjes op tijd betalen nog steeds de overhand en heb ik nog steeds een goed overall rendement! Hoop niet dat de corona perikelen roet in het eten gaan gooien.
Ben vanaf nu wat voorzichtiger met bijvoorbeeld horeca en andere vrijetijdsprojecten.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-03-2020 11:03:50 ]
pi_191899712
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:14 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Toevallig "aankoop diverse goederen" van J de Br**n assendelft?
Daar wordt t namelijk ook zo nu en dan gemeld in de maandelijkse update maar is steeds weer een nieuwe regeling die toch niet gevolgd wordt (niet 1 betaling). Het vonnis zou hierin ook al uitgesproken zijn maar vooralsnog niet uitgevoerd
Ik zag net dat dat er van Brucon(De Bruin) VOF een klein bedragje is binnengekomen deze week.
Blijkbaar heeft de deurwaarder van FNC zijn bankstel en breedbeeld TV verkocht:)
Hulde voor de deurwaarder ^O^
Pecunia non olet
pi_191906012
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zag net dat dat er van Brucon(De Bruin) VOF een klein bedragje is binnengekomen deze week.
Blijkbaar heeft de deurwaarder van FNC zijn bankstel en breedbeeld TV verkocht:)
Hulde voor de deurwaarder ^O^
Voordeel is wel dat hij van die bank moest komen...als hij toch staat mag hij gelijk voor een leuk inkomen zorgen en zijn schulden betalen
pi_191911910
Beilen en Steyl op CRE , moeten toch geherfinancierd worden deze maand?
pi_191913295
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 22:23 schreef Jaco078 het volgende:
Beilen en Steyl op CRE , moeten toch geherfinancierd worden deze maand?
Steyl is plus 6 mnd (juli 2020) zie bericht 29jan20, Beilen is mrt 2020.
pi_191916567
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 10:49 schreef obligataire het volgende:
Harry Mens is begonnen, voor de liefhebbers en voor AGD geïnteresseerden :)

Intussen nog even een pluim voor Star Market Vuurplaat en de Appartementen Groningen die al hun verplichtingen inmiddels voldaan hebben, hulde *O*
Hierbij de link naar het onderwerp:
https://www.business-clas(...)rp/aygodutch/id/3450
pi_191916669
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hierbij de link naar het onderwerp:
https://www.business-clas(...)rp/aygodutch/id/3450
Keurig verhaal. Ben benieuwd of het het project in Utrecht vlot trekt.
pi_191916760
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Keurig verhaal. Ben benieuwd of het het project in Utrecht vlot trekt.
idem, straks is ff de pitch lezen, heb nog geen verzamelbetalings-mail ontvangen van GVE, of zit ik in de verkeerde week?
pi_191916814
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hierbij de link naar het onderwerp:
https://www.business-clas(...)rp/aygodutch/id/3450
Ik vind het niet verstandig om met zo'n groot project te beginnen. Er is een grote kans dat de funding heel lang gaat duren of simpelweg niet lukt. Dan verlies je snel de belangstelling van nieuwe investeerders.
pi_191916921
quote:
12s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:25 schreef peterc het volgende:
[..]
idem, straks is ff de pitch lezen, heb nog geen verzamelbetalings-mail ontvangen van GVE, of zit ik in de verkeerde week?
Je zit in de juiste week. Ik heb althans gisteren een verzamelbetalings-mail van GVE ontvangen.
pi_191918707
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:42 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Je zit in de juiste week. Ik heb althans gisteren een verzamelbetalings-mail van GVE ontvangen.
ff opnieuw kijken in de spam ? :) Gevonden thanx, vanmorgen keurig HCN Cuba Heerlen binnen, vandaag nog ff op collin wachten

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 09-03-2020 11:15:20 ]
pi_191918792
VILA Advies B.V. van CCF staat open.

Krijg alleen mn sms code niet :{
pi_191918865
Bij GvE staan Proline en het Sportcafe open.
pi_191919122
quote:
9s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:09 schreef PON het volgende:
VILA Advies B.V. van CCF staat open.

Krijg alleen mn sms code niet :{
Heb je de app niet? Dan heb je geen sms code nodig. Werkt sowieso sneller dan de website
pi_191919149
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 11:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Heb je de app niet? Dan heb je geen sms code nodig. Werkt sowieso sneller dan de website
Thx - Heb de app - maar gebruikte altijd de website. Weer wat geleerd _O_ . Kreeg trouwens de code na 15 minuten (eind goed al goed)
pi_191919158
Is er al ergens een investeerders link voor https://www.collincrowdfund.nl/landgoed-het-rheins/?
pi_191920214
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 08:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Keurig verhaal. Ben benieuwd of het het project in Utrecht vlot trekt.
max inleg crowdfunding-totaal van 40.000 p.p. klopt alleen niet. Dit is 80.000 per platform
pi_191920702
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 12:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

max inleg crowdfunding-totaal van 40.000 p.p. klopt alleen niet. Dit is 80.000 per platform
Ach ik denk dat ze allang blij zijn als iemand 40K in een van hun projecten pompt. Voorlopig blijf ik bij dit platform op mijn handen zitten. Er moet een wonder gebeuren als dit weer van de grond getrokken wordt.
De twee openstaande projecten staan nu op respectievelijk ruim 30% en ruim 20% ingelegd. Dus dat schiet nog niet echt op
pi_191920755
NLI project gepresenteerd aan vaste klanten om 11:00 was na een dik uur al vol. 950K op een lange pitch die ik niet eens geheel kon doorlezen voordat ik al te laat was. En dat met winkelvastgoed.
Zat iemand met 500K in.

[ Bericht 6% gewijzigd door VDF op 09-03-2020 13:11:05 (Toevoeging ) ]
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_191924048
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 14:43 schreef peterc het volgende:
Nieuwe SamenInGeld van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, meer pandjes ook via SIG, ik meen dat er iets was met Laurus, maar kan me vergissen.

https://investeren.sameningeld.nl/project/moerkapelle-bredeweg-51

33k huur inkomsten = 2.75k per mnd, vind het nogal wat , uitstraling, kwaliteit, omgeving, straks maar eens ff verder in verdiepen
Sinds gistermiddag open, maar gaat nog niet heel hard. Alleen schijf 3 is bijna vol.
pi_191924716
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 16:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Sinds gistermiddag open, maar gaat nog niet heel hard. Alleen schijf 3 is bijna vol.
Het verbaast mij helemaal niets dat dit project voor geen meter loopt.

Al met al ook erg dubieus bij dit project dat SiG de naam van de geldnemer heeft aangepast van LMKo*le naar Laur*s. Dit zal wel te maken hebben met de akkefietjes die zich in het verleden onder de naam LMK*ole hebben afgespeeld. Tevens heeft SiG maar vergeten te melden dat L*urus Koo*e al meerdere projecten heeft lopen (of lees ik er overheen?).

Nog schokkender is dat SiG deze naamswijziging ook heeft toegepast op de oude reeds lopende projecten van Lauru* Koo*e. Zeer dubieus van SiG en weer een onacceptabele actie. Voor mij redenen genoeg om hier met een hele grote boog omheen te lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 09-03-2020 21:15:06 ]
pi_191928784
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2020 13:10 schreef VDF het volgende:
NLI project gepresenteerd aan vaste klanten om 11:00 was na een dik uur al vol. 950K op een lange pitch die ik niet eens geheel kon doorlezen voordat ik al te laat was. En dat met winkelvastgoed.
Zat iemand met 500K in.
Hmm, ik had aangenomen dat het zoals gebruikelijk een voorpublicatie was. Helemaal voor niks zitten lezen vanavond :'(
pi_191935016
Jaaropgave A4F ouderwets per post ontvangen. M.i. een beetje overdreven.
pi_191935843
“ - Alle investeerders ontvangen een gift voucher voor een 3 gangen diner voor 2 personen.”

en dan een mailtje krijgen:
op woensdag of donderdag, uiterlijk 30 april 🤔
pi_191935995
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 09:31 schreef escortmk2 het volgende:
“ - Alle investeerders ontvangen een gift voucher voor een 3 gangen diner voor 2 personen.”

en dan een mailtje krijgen:
op woensdag of donderdag, uiterlijk 30 april 🤔
Ja ook gekregen, dacht gelijk gaat men op 30 april alweer sluiten! :) De beperking van woensdag en donderdag is ook al vervelend als je de hele week werkt en wat verder weg woont.
Ik kan me voorstellen dat men de periode wat wil inperken maar 6 weken om een incentive te verzilveren is wel erg kort. Een termijn van een jaar is naar mijn idee meer normaal en dan inleveren op een dag dat je zelf wil. Om hoeveel investeerders gaat het uiteindelijk die er gebruik van maken, die moet je toch gewoon wel kunnen handelen!
Deze ondernemer heeft het duidelijk niet helemaal begrepen!

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-03-2020 09:56:40 ]
pi_191936088
Autogarage met 2e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/amstel-car-service-b-v/
pi_191936443
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 09:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ja ook gekregen, dacht gelijk gaat men op 30 april alweer sluiten! :) De beperking van woensdag en donderdag is ook al vervelend als je de hele week werkt en wat verder weg woont.
Ik kan me voorstellen dat men de periode wat wil inperken maar 6 weken om een incentive te verzilveren is wel erg kort. Een termijn van een jaar is naar mijn idee meer normaal en dan inleveren op een dag dat je zelf wil. Om hoeveel investeerders gaat het uiteindelijk die er gebruik van maken, die moet je toch gewoon wel kunnen handelen!
Deze ondernemer heeft het duidelijk niet helemaal begrepen!
Hmm, de vrijdag vrij pakken en er een lang weekend van maken :) Dat hebben we de vorige keer ook gedaan bij 91 Spices. Heerlijk gegeten daar, de stad verkend inclusief wat andere locaties waar ik geld in heb zitten, en daarna nog de Maasvlakte/haven bezocht inclusief lekker rustig strand. Dat laatste zit er nu even niet in met deze temperaturen :)
Pecunia non olet
pi_191937175
De rechtsgeleerde met paardenstal staat nu open op Collin https://www.collincrowdfund.nl/de-zwarte-hoeve/
pi_191937180
De Paardenboxen op collin staan open.
pi_191937276
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De rechtsgeleerde met paardenstal staat nu open op Collin https://www.collincrowdfund.nl/de-zwarte-hoeve/
De Paardenstal zit vol.

Er is ook weer een ander nieuw project aangekondigd. Met bankgaranties voor 50 van de 130K . https://www.collincrowdfu(...)stallatieadvies-b-v/

Die bank garanties begrijp ik eigenlijk niet. 50 K extra lenen om het op de bank te blokkeren. Waarom leent men dan geen 50 K minder? Kan iemand mij dit uitleggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-03-2020 11:18:24 ]
pi_191937970
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 09:31 schreef escortmk2 het volgende:
“ - Alle investeerders ontvangen een gift voucher voor een 3 gangen diner voor 2 personen.”

en dan een mailtje krijgen:
op woensdag of donderdag, uiterlijk 30 april 🤔
Ik blijf het een heel goede incentive vinden.
Een 3 gangen diner voor 2 personen, zelfs bij een minimale inleg!
pi_191938197
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:57 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik blijf het een heel goede incentive vinden.
Een 3 gangen diner voor 2 personen, zelfs bij een minimale inleg!
Eens! binnenkort eens even lekker van genieten.
pi_191938297
Woningportereuille Amsterdam Zuidoost op CRE staat open, gaat hard.
Heb een plukje meegenomen.
pi_191938338
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De Paardenstal zit vol.

Er is ook weer een ander nieuw project aangekondigd. Met bankgaranties voor 50 van de 130K . https://www.collincrowdfu(...)stallatieadvies-b-v/

Die bank garanties begrijp ik eigenlijk niet. 50 K extra lenen om het op de bank te blokkeren. Waarom leent men dan geen 50 K minder? Kan iemand mij dit uitleggen.
Niet altijd hoeft er daadwerkelijk 50k geblokkeerd te zijn, het kan ook zo zijn dat de bank voor 50k garant staat. Maar waarom ze dat doen?
Je betaalt uiteraard wel provisie hierover.
In deze casus houdt het in dat er gegarandeerd circa 40% van je inleg terug komt.. En dat met 8% rente!
pi_191938359
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De Paardenstal zit vol.

Er is ook weer een ander nieuw project aangekondigd. Met bankgaranties voor 50 van de 130K . https://www.collincrowdfu(...)stallatieadvies-b-v/

Die bank garanties begrijp ik eigenlijk niet. 50 K extra lenen om het op de bank te blokkeren. Waarom leent men dan geen 50 K minder? Kan iemand mij dit uitleggen.
Kan het geen bankgarantie zijn die de bedrijven van derden hebben ontvangen (bv. als zekerheid bij een opdracht die ze uitvoeren voor derden). Als het een bankgarantie zou zijn voor deze lening, zou de bankgarantie volgens op naam van collin moeten staan.
pi_191938424
De steigerbouwer bij ivm is weer boven water

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu kijken of hij ook weer gaat betalen
pi_191938603
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Die bank garanties begrijp ik eigenlijk niet. 50 K extra lenen om het op de bank te blokkeren
Ik lees "verpanding" van een bankgarantie, ik zou me kunnen voorstellen dat dat dus een bankgarantie is die ze van een opdrachtnemer hebben gekregen en nu dus verpanden aan de investeerders. In mijn beleving is dat wel iets anders, heeft iemand hier kennis van?
pi_191938850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:57 schreef TisIk het volgende:
Ik blijf het een heel goede incentive vinden.
Een 3 gangen diner voor 2 personen, zelfs bij een minimale inleg!
Het was netter geweest als de beperking al in de pitch was vermeld. Zelf heb ik nu niets aan de incentive. Heel flauw.
pi_191938944
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:14 schreef ETphonehome het volgende:
Woningportereuille Amsterdam Zuidoost op CRE staat open, gaat hard.
Heb een plukje meegenomen.

Ik ook. En via de link in de pitch meteen ook maar een voorinschrijving gedaan voor het zusterproject (Buitenveldert) :)
pi_191938958
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:52 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het was netter geweest als de beperking al in de pitch was vermeld. Zelf heb ik nu niets aan de incentive. Heel flauw.
Misschien even mailtje eraan wagen? Ondernemer klinkt wel sympathiek "over de mail"... Zeker als het niet specifiek in de pitch staat...
pi_191939029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:57 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Misschien even mailtje eraan wagen? Ondernemer klinkt wel sympathiek "over de mail"... Zeker als het niet specifiek in de pitch staat...
Betreft welk project?
pi_191939092
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 13:02 schreef impact9 het volgende:

[..]

Betreft welk project?
Happen bij Lot en Daan, HCN, Naast 91Spices in Rdam..
pi_191939212
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:56 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik ook. En via de link in de pitch meteen ook maar een voorinschrijving gedaan voor het zusterproject (Buitenveldert) :)
Had de link wel gezien, maar er niet op geklikt. Ook maar een plukje daarin ingelegd, er zitten nog een paar OG aflossingen van GvE aan te komen.

Trouwens wel een mooie inflatie van de term "expat": dit project (5 onzelfstandige woonruimtes op 160m2!) leent zich uitstekend voor expats.
Bij de term expat denk ik toch aan mensen die 3x modaal verdienen, woonruimte door de werkgever vergoed krijgen, en een paar keer per jaar richting vaderland kunnen reizen op kosten van de werkgever, om maar een paar basis voorwaarden in het salaris pakket van de expat op te noemen.
Die nemen over het algemeen geen genoegen met 32m2 onzelfstandige woonruimte
pi_191939445
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 13:15 schreef ETphonehome het volgende:

[..]


Trouwens wel een mooie inflatie van de term "expat": dit project (5 onzelfstandige woonruimtes op 160m2!) leent zich uitstekend voor expats.
Bij de term expat denk ik toch aan mensen die 3x modaal verdienen, woonruimte door de werkgever vergoed krijgen, en een paar keer per jaar richting vaderland kunnen reizen op kosten van de werkgever, om maar een paar basis voorwaarden in het salaris pakket van de expat op te noemen.
Die nemen over het algemeen geen genoegen met 32m2 onzelfstandige woonruimte
Dat is echt niet meer hoe het tegenwoordig met expats gaat.
Binnen de IT heb je zat expats uit India en de Mediterrane landen die voor een lager salaris dan de Nederlander hier werken en wonen. Werkgever vergoed slechts een minimaal bedrag voor een woonruimte die ze dan ook nog zelf moeten vinden.
Vaak komen expats dan inderdaad bij elkaar in woningen te wonen, waar ze maar een klein privé gedeelte hebben.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 13:34:53 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191939496
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 06:40 schreef Horsemen het volgende:
N.a.v. de topic titel:
AgD had beter kunnen beginnen met hier weer netjes de vragen te beantwoorden. Het programma van Harry Mens kost veel geld en is nou niet bepaald een voorbode voor een goede afloop.

De uitzending is aanstaande zondag toch?
Dat dus. Sowieso raar dat hij schaamteloos een doorstart maakt zonder iets te zeggen over het Infra Union debakel.

Zeg gewoon dat je niet goed hebt opgelet toen, maar dat het nu beter moet gaan omdat *insert argumenten*.

Van mij gaat er in ieder geval geen cent meer naartoe.
pi_191940200
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 13:05 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Happen bij Lot en Daan, HCN, Naast 91Spices in Rdam..
Bij “91 spices” had de incentive geen einddatum en is ie geldig op ma-di-woe-do
pi_191943239
Duurzame led-verlichting met 3e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/d-c-duurzame-connecties/
pi_191945700
Project Collin voor Handelsonderneming Chico teruggetrokken door brand

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191946195
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 16:46 schreef djh77 het volgende:
Duurzame led-verlichting met 3e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/d-c-duurzame-connecties/
Als iemand een linkje heeft..
pi_191950753
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:14 schreef ETphonehome het volgende:
Woningportereuille Amsterdam Zuidoost op CRE staat open, gaat hard.
Heb een plukje meegenomen.

Krombekstraat,

https://issuu.com/hoekstraenvaneck/docs/brochure-krombekstraat_53

https://bekendmakingen.am(...)/besluit-omzetten-4/

[ Bericht 7% gewijzigd door peterc op 10-03-2020 23:16:49 ]
pi_191951587
Weer een laatste halm lening voor een bloemenhandelaar op Kapitaal op Maat:https://www.kapitaalopmaat.nl/Just-Plants
Als zekerheden de gebruikelijke HA van KoM: "de materiële waarde hiervan zal pas beoordeeld worden bij inroeping", en hiernaast een verpanding van overgenomen oude vorderingen (de nieuwe vorderingen zijn verpand aan de factoring maatschappij), en een tweede verpanding op voorraad en inventaris (1e verpanding hiervan is voor New10)

marges nagenoeg 0 voor dit soort handelaren, doelmarkt is Italie, zit momenteel min of meer op slot, en is daarnaast een land met een dubieuze betalingen moraal.
pi_191953996
Had crowdfunding al tijdje op lager pitje gezet gezien slechte uitwinning van zekerheden en slechte recovery van defaults.

Maar gezien hele economische situatie die nu speelt en niemand weet hoelang dit gaat duren heb ik alle crowdfunding op hold gezet. Trackers blijf ik wel rustig aankopen. Dat komt waarschijnlijk wel weer goed op horizon van 20 jaar.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
pi_191954174
Ook ik ben momenteel helemaal gestopt met Crowdfunding, even kijken hoe de hele Corona situatie zich gaat ontwikkelen
pi_191955160
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 08:13 schreef flexion het volgende:
Had crowdfunding al tijdje op lager pitje gezet gezien slechte uitwinning van zekerheden en slechte recovery van defaults.

Maar gezien hele economische situatie die nu speelt en niemand weet hoelang dit gaat duren heb ik alle crowdfunding op hold gezet. Trackers blijf ik wel rustig aankopen. Dat komt waarschijnlijk wel weer goed op horizon van 20 jaar.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 08:38 schreef plesner het volgende:
Ook ik ben momenteel helemaal gestopt met Crowdfunding, even kijken hoe de hele Corona situatie zich gaat ontwikkelen
Voor mij blijft het nagenoeg onveranderd. De afgelopen 2 a 3 jaar heb ik voornamelijk (uitgezonderd FnC) geïnvesteerd in projecten met hypothecaire zekerheden waarbij de nadruk heeft gelegen op woningen en 1e hypotheken. Dit blijft voor mij dus onveranderd. Wel zal ik nog iets kritischer gaan worden op bedrijfsmatig onroerend goed.
pi_191955248
De beleggingsportefeuille (fondsen / aandelen) heeft een flinke klapper gehad de afgelopen week, vorig jaar was een topjaar met dikke R, gisteren voorzichtig wat bijgekocht oa.a Shell.
Deze beleggingen zijn voor de LT, (10jr), dus komt wel goed op termijn ga ik vanuit.

Geen noodzaak om ze te (moeten) verkopen.

Vwb CF blijf ik gewoon de goed projecten eruit pikken. Goede plannen en zekerheden (1e hypo bij voorkeur met een goede LTV) )is het devies.

Je moet tenslotte ergens naartoe met je ¤, van 0,001% bij Moneyou wordt je ook niet vrolijk.

Ik denk nog wel ff na over de recente vele Berlage CVtjes bij CRE en GVE, dit ihkv spreiding

opvallend hierbij de ene gaat veel harder dan de ander


Zorgappartementen Steyl CRE
https://residencebougainville.com/locaties/steyl

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 11-03-2020 10:11:39 ]
pi_191955510
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 08:13 schreef flexion het volgende:
Had crowdfunding al tijdje op lager pitje gezet gezien slechte uitwinning van zekerheden en slechte recovery van defaults.

Maar gezien hele economische situatie die nu speelt en niemand weet hoelang dit gaat duren heb ik alle crowdfunding op hold gezet. Trackers blijf ik wel rustig aankopen. Dat komt waarschijnlijk wel weer goed op horizon van 20 jaar.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Crowdfunding van bedrijven ben ik ook al nagenoeg mee gestopt.
Ik doe alleen nog vastgoed investeringen in woningen met een 1e hypotheekrecht. Deze lijken me weinig beïnvloeding te hebben van een slechte economie. Huurders zijn altijd wel te vinden met de huidige woningtekorten.
pi_191955560
Een nieuwe groene supermarkt+ bij Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/liek-b-v/

Met een 2e hypotheek echter (of ik moet er overheen lezen) geen adres van het onderpand.
Zonder een adres loop ik er met een boog omheen.
pi_191955647
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 10:30 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe groene supermarkt+ bij Collin:

https://www.collincrowdfund.nl/liek-b-v/

Met een 2e hypotheek echter (of ik moet er overheen lezen) geen adres van het onderpand.
Zonder een adres loop ik er met een boog omheen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191955671
Ik verwacht dat het aanbod van cf-projecten ook wel wat af zal nemen, sommige ondernemers zullen ook pas op de plaats maken. Degene die er juist nu nog voor gaan: of het water staat aan de lippen OF ze hebben een goed en realistisch plan. Blijft voor ons de kunst om deze te onderscheiden.
pi_191956015
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 10:36 schreef impact9 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank.

Een beetje verwarrend. Als ik naar de woz waarde kijk kom ik hier op:

01-01-2019 694.000 euro
01-01-2018 673.000 euro
01-01-2017 553.000 euro
01-01-2016 375.000 euro

Echter als ik op Google maps kijk zou het recentelijk gebouwd moeten zijn…

https://www.google.com/ma(...)51.411375!4d5.491427

Wel allemaal leuke huizen in die buurt.
pi_191956032
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 09:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Voor mij blijft het nagenoeg onveranderd. De afgelopen 2 a 3 jaar heb ik voornamelijk (uitgezonderd FnC) geïnvesteerd in projecten met hypothecaire zekerheden waarbij de nadruk heeft gelegen op woningen en 1e hypotheken. Dit blijft voor mij dus onveranderd. Wel zal ik nog iets kritischer gaan worden op bedrijfsmatig onroerend goed.
Hoe denken jullie over deze italiaanse stap? Wat zou dit betekenen voor de CF projecten met hypotheek?

https://www.nu.nl/economi(...)ege-coronavirus.html
pi_191956187
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 10:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hoe denken jullie over deze italiaanse stap? Wat zou dit betekenen voor de CF projecten met hypotheek?

https://www.nu.nl/economi(...)ege-coronavirus.html
Ik zie dat dat hier nog niet zo snel gebeuren maar niets is in deze tijden uit te sluiten natuurlijk.

Zolang dit tijdelijk is, laten we zeggen een maand of drie is er natuurlijk niets aan de hand. Als het langdurig zou zijn ontstaan er overal vervolgschades dus zo ver laten ze het hopelijk niet komen.

Je ziet ook dat zowel Brussel als de Italiaanse overheid onmiddellijk alle geldkranen open zetten. Mooi voor de korte termijn echter jullie snappen wel welke landen/inwoners dit uiteindelijk weer gaan betalen…. :')
pi_191956258
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 10:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank.

Een beetje verwarrend. Als ik naar de woz waarde kijk kom ik hier op:

01-01-2019 694.000 euro
01-01-2018 673.000 euro
01-01-2017 553.000 euro
01-01-2016 375.000 euro

Echter als ik op Google maps kijk zou het recentelijk gebouwd moeten zijn…

https://www.google.com/ma(...)51.411375!4d5.491427

Wel allemaal leuke huizen in die buurt.
Hier https://www.google.com/ma(...)1.420254!4d5.4920338 staat haar bedrijf Liek b.v. ingeschreven waarvan Pepper B.V. bestuurder is.

Op bovenstaande huisadres staat Pepper b.v. ingeschreven waarvan mevrouw bestuurder is.
pi_191956309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hier https://www.google.com/ma(...)1.420254!4d5.4920338 staat haar bedrijf Liek b.v. ingeschreven waarvan Pepper B.V. bestuurder is.

Op bovenstaande huisadres staat Pepper b.v. ingeschreven waarvan mevrouw bestuurder is.
Adres wat jij noemt daar komt de supermarkt.
pi_191956310
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hier https://www.google.com/ma(...)1.420254!4d5.4920338 staat haar bedrijf Liek b.v. ingeschreven waarvan Pepper B.V. bestuurder is.

Op bovenstaande huisadres staat Pepper b.v. ingeschreven waarvan mevrouw bestuurder is.
Dit is ook het bedrijfsadres waar de supermarkt moet komen:
https://www.bijliek.nl/

Voor mij al weer veel te veel gedoe over het adres. Het lijkt wel een GvE project :G
pi_191956430
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit is ook het bedrijfsadres waar de supermarkt moet komen:
https://www.bijliek.nl/

Voor mij al weer veel te veel gedoe over het adres. Het lijkt wel een GvE project :G
op zich natuurlijk niet vreemd dat uitvoerend bedrijf op het supermarkt adres is gevestigd en de financiële holding op het huisadres.

Wat natuurlijk wel op zijn zachts gezegd vervelend is dat we hier via dit soort speurwerk achter het adres van de hypotheek moeten komen. Moet gewoon in de pitch staan!

Zoals ik het verder op internet lees meet het woonhuis 168m2 en is het in 2018 opgeleverd. Gezien de buurt, bouwjaar, woz waarde en de kavel grootte zal de taxatie waarde wel wat aan de hoge kant zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-03-2020 11:37:26 ]
pi_191964052
Vastgoedfonds Berlage CV III (GvE) (met inv.link)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_191964459
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:25 schreef obligataire het volgende:
Vastgoedfonds Berlage CV III (GvE) (met inv.link)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.funda.nl/koop(...)lantsplein-19-en-18/

Denk dat het een gecombineerde woning van een zorginstelling is geweest, een "begeleid wonen" woning, maakt het al aardig geschikt voor co-living
pi_191964576
quote:
12s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:45 schreef peterc het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop(...)lantsplein-19-en-18/

Denk dat het een gecombineerde woning van een zorginstelling is geweest, een "begeleid wonen" woning, maakt het al aardig geschikt voor co-living
Forse waardesprong door te verbouwen, van 625K naar 1.410K, ik heb het verkeerde beroep gekozen? 8)7
Pecunia non olet
pi_191964840
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Forse waardesprong door te verbouwen, van 625K naar 1.410K, ik heb het verkeerde beroep gekozen? 8)7
bescheiden inleg gedaan, maar met de CRE tjes erbij timmert Berlage aardig aan de weg. Deze is aflossvrij, Berlage CV II was nog minimale aflossing
pi_191965478
Mooi dagje, drie vervroegde aflossingen bij gve.
13298 44/72
13454 40/60
15396 39/60

Met volledige rentebetaling.
pi_191966717
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 19:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Mooi dagje, drie vervroegde aflossingen bij gve.
13298 44/72
13454 40/60
15396 39/60

Met volledige rentebetaling.
Kijk, dat zijn ze nog uit de goede oude tijd. Gefeliciteerd w/
  woensdag 11 maart 2020 @ 21:26:59 #103
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_191967805
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 19:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Mooi dagje, drie vervroegde aflossingen bij gve.
13298 44/72
13454 40/60
15396 39/60

Met volledige rentebetaling.
Ik heb er in een maand tijd ook al 4 gehad.

Ik ga morgen even kijken of ik wat toezeggingen bij Gve kan annuleren, daar zullen ze wel niet blij mee zijn maar je hebt 14 dagen bedenk tijd toch? Heb zo veel verlies geleden op de beurs dat ik even acuut een deel wil intrekken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_191969371
Abbinaya / Melo Collin, iemand enig idee of transactie al heeft plaatsgevonden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191973582
quote:
12s.gif Op woensdag 11 maart 2020 22:24 schreef peterc het volgende:
Abbinaya / Melo Collin, iemand enig idee of transactie al heeft plaatsgevonden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou wel denken dat na een transactie per 21 februari op 12 maart de aflossing aan ccf is overgemaakt en de investeerders zijn terugbetaald.
pi_191973692
Horeca in de problemen door corona Brabant
https://www.omroepbrabant(...)ommige-zaken-voorbij
pi_191975737
https://www.funda.nl/nieu(...)nce-poort-van-etten/

CRE staat gepland voor aflossing maart 2020 Appartementen Beilen

Inzake 18977 Oude Tonge staat op funda dat alle appartementen verkocht zijn
pi_191976068
quote:
12s.gif Op donderdag 12 maart 2020 09:45 schreef peterc het volgende:
https://www.funda.nl/nieu(...)nce-poort-van-etten/

CRE staat gepland voor aflossing maart 2020 Appartementen Beilen

Tenzij CRE de aflossingsdatum verlengt, net zoals bij Steyl is gebeurd.
CRE kan dat in principe eindeloos doen, telkens voor max. 6 maanden

De Lening moet uiterlijk na een periode van 12 maanden volledig zijn afgelost.
In overleg met Leningnemer tezamen met de Stichting en Crowdrealestate kan
worden besloten om de aflossingsdatum op te schorten telkenmale met 6
maanden. Hiervan wordt gebruik gemaakt indien er onvoldoende liquiditeiten
beschikbaar zijn en/of er geen verkoopscenario of herfinancieringscenario
mogelijk is om de investeerders van Crowdrealestate af te lossen. Een
eventuele opschorting is enkel mogelijk in uitzonderlijke gevallen en na
nadrukkelijke toestemming van de Stichting en Crowdrealestate. .


[ Bericht 3% gewijzigd door paardendokter op 12-03-2020 10:23:02 ]
pi_191976544
Voor de liefhebber, staat nu open; https://www.collincrowdfund.nl/amstel-car-service-b-v/
pi_191977585
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Tenzij CRE de aflossingsdatum verlengt, net zoals bij Steyl is gebeurd.
CRE kan dat in principe eindeloos doen, telkens voor max. 6 maanden

De Lening moet uiterlijk na een periode van 12 maanden volledig zijn afgelost.
In overleg met Leningnemer tezamen met de Stichting en Crowdrealestate kan
worden besloten om de aflossingsdatum op te schorten telkenmale met 6
maanden. Hiervan wordt gebruik gemaakt indien er onvoldoende liquiditeiten
beschikbaar zijn en/of er geen verkoopscenario of herfinancieringscenario
mogelijk is om de investeerders van Crowdrealestate af te lossen. Een
eventuele opschorting is enkel mogelijk in uitzonderlijke gevallen en na
nadrukkelijke toestemming van de Stichting en Crowdrealestate. .

Dan zou dat nu toch al wel bekend zijn, I suppose. Ben ook benieuwd naar Abbinaya / Melo pand Druivenstraat Breda Collin vwb de evt overdracht.
pi_191977607
Watersportartikelen 9 mond project op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/excellent-watersport/
pi_191980204
Funding Circle neemt afscheid.....

Wijzigingen aan ons bedrijfsmodel
Beste investeerder,

Wij informeren je graag over wijzigingen die wij voor Funding Circle Nederland aanbrengen.

Vanaf vandaag schakelen wij om naar een model waarbij wij middelgrote en kleine ondernemingen aan gespecialiseerde MKB-financiers koppelen. In plaats van ons bestaand model waarbij wij ondernemingen met particuliere en institutionele investeerders verbinden.

Kan ik nog in nieuwe leningen investeren?
Deze wijziging betekent dat wij jou als investeerder vanaf vandaag geen nieuwe lening om in te investeren meer kunnen aanbieden op ons platform.
pi_191980763
Geen verrassing, wel jammer want voor mij was dit het best presterende platform.

Maar eerlijk is eerlijk, als bedrijf zou ik ook liever contact hebben met een stuk of 5 grote investeerders dan met duizenden kleine. Maakt het een stuk overzichtelijker en veel minder vragen.
pi_191980913
quote:
6s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:09 schreef iprhba0 het volgende:
Funding Circle neemt afscheid.....

Wijzigingen aan ons bedrijfsmodel
Beste investeerder,

Wij informeren je graag over wijzigingen die wij voor Funding Circle Nederland aanbrengen.

Vanaf vandaag schakelen wij om naar een model waarbij wij middelgrote en kleine ondernemingen aan gespecialiseerde MKB-financiers koppelen. In plaats van ons bestaand model waarbij wij ondernemingen met particuliere en institutionele investeerders verbinden.

Kan ik nog in nieuwe leningen investeren?
Deze wijziging betekent dat wij jou als investeerder vanaf vandaag geen nieuwe lening om in te investeren meer kunnen aanbieden op ons platform.

Heb ff op de duitse Funding Circle gekeken: zelfde verhaal.

idd jammer - beste risico/rendement crowdfund platform voor mij. Zal nog wel wat jaartjes bij ze blijven met mn bestaande investerinkjes (2024 LOL)
pi_191980983
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:41 schreef PON het volgende:

[..]

Heb ff op de duitse Funding Circle gekeken: zelfde verhaal.

idd jammer - beste risico/rendement crowdfund platform voor mij. Zal nog wel wat jaartjes bij ze blijven met mn bestaande investerinkjes (2024 LOL)
Tegen een leuke overnamepremie mogen ze best van mij af hoor :9
pi_191981186
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:44 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Tegen een leuke overnamepremie mogen ze best van mij af hoor :9
Biedt de lopende portefeuille bij de MKB financiers aan. Zijn ze in 1 klap van de particuliere investeerders af
  donderdag 12 maart 2020 @ 15:23:38 #118
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_191982036
quote:
6s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:09 schreef iprhba0 het volgende:
Funding Circle neemt afscheid.....

Wijzigingen aan ons bedrijfsmodel
Beste investeerder,

Wij informeren je graag over wijzigingen die wij voor Funding Circle Nederland aanbrengen.

Vanaf vandaag schakelen wij om naar een model waarbij wij middelgrote en kleine ondernemingen aan gespecialiseerde MKB-financiers koppelen. In plaats van ons bestaand model waarbij wij ondernemingen met particuliere en institutionele investeerders verbinden.

Kan ik nog in nieuwe leningen investeren?
Deze wijziging betekent dat wij jou als investeerder vanaf vandaag geen nieuwe lening om in te investeren meer kunnen aanbieden op ons platform.

En intussen nog altijd geen oplossing gevonden voor de "storing" op de website, waarvoor ze nog altijd "haard aan het werk" zijn.
Als ze zo ook met de MKB-financiers omgaan zou ik er niet gek van opkijken als ze volgend jaar op hun blote knieën terugkomen.
pi_191983914
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 15:23 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

En intussen nog altijd geen oplossing gevonden voor de "storing" op de website, waarvoor ze nog altijd "haard aan het werk" zijn.
Als ze zo ook met de MKB-financiers omgaan zou ik er niet gek van opkijken als ze volgend jaar op hun blote knieën terugkomen.
Ze moeten echt iets aan hun pr gaan doen, die jongens en meisjes van Funding Circle. Ik verwachtte eigenlijk een uitgebreid dankjewel aan de particuleiere beleggers die FC in het zadel hebben geholpen.

Maar ik moest echt goed speuren en vond dit in hun mailje:

Sinds wij in 2015 in Nederland zijn begonnen, hebben wij mede dankzij jou de groei van meer dan 4.800 kleine ondernemingen ondersteund


Mede dank zou jou, daar moeten we het mee doen. Triest.
pi_191984211
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:44 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Tegen een leuke overnamepremie mogen ze best van mij af hoor :9
Al deze leningen zullen eerdaags wel boetevrij afgelost gaan worden. Mijn vermoeden is dat dit nog voor het einde van dit jaar gaat gebeuren.

Wel jammer.
pi_191984279
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2020 16:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Al deze leningen zullen eerdaags wel boetevrij afgelost gaan worden. Mijn vermoeden is dat dit nog voor het einde van dit jaar gaat gebeuren.

Wel jammer.
Daar had men laatst toch in de algemene voorwaarden al een voorschot op genomen al ik me goed herinner. Als men dan ook maar de projecten die in de problemen zitten vervroegd gaat aflossen en ons niet met de shit laten zitten.
Maar laat ik niet op de muziek vooruit lopen. :X
pi_191984458
quote:
12s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:51 schreef peterc het volgende:

[..]

Dan zou dat nu toch al wel bekend zijn, I suppose. Ben ook benieuwd naar Abbinaya / Melo pand Druivenstraat Breda Collin vwb de evt overdracht.
Halverwege maart 2019​ is de​ propositie 'Nieuwbouwcomplex Beilen' in exploitatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 12 maanden zou het project deze maand worden afgelost. Wij brengen u daarom graag op de hoogte van de stand van zaken.

Momenteel wordt door de initiatiefnemer de laatste hand gelegd op de​ formaliteiten voor de bouwfinanciering van het ontwikkelingsproject.​ Dit traject zal naar verwachting nog enkele maanden in beslag nemen, waardoor is besloten om de looptijd van de propositie met maximaal 6 maanden te verlengen (t/m 14 september​ 2020).
pi_191984706
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 16:44 schreef djh77 het volgende:

[..]

Halverwege maart 2019​ is de​ propositie 'Nieuwbouwcomplex Beilen' in exploitatie gegaan. Gezien de beoogde looptijd van 12 maanden zou het project deze maand worden afgelost. Wij brengen u daarom graag op de hoogte van de stand van zaken.

Momenteel wordt door de initiatiefnemer de laatste hand gelegd op de​ formaliteiten voor de bouwfinanciering van het ontwikkelingsproject.​ Dit traject zal naar verwachting nog enkele maanden in beslag nemen, waardoor is besloten om de looptijd van de propositie met maximaal 6 maanden te verlengen (t/m 14 september​ 2020).
Ik had dit vanochtend al voorspeld, kennelijk leest CRE hier mee en heb ik ze op ideeën gebracht 8)7
pi_191985089
waarde4jegeld twitterde op donderdag 12-03-2020 om 16:35:59 door een annulering hebben we nog ruimte in een mooi #crowdfund project. Zie https://t.co/z8xcwL7Rxj https://t.co/iSwdDn86re reageer retweet
pi_191986211
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 21:26 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik heb er in een maand tijd ook al 4 gehad.

Ik ga morgen even kijken of ik wat toezeggingen bij Gve kan annuleren, daar zullen ze wel niet blij mee zijn maar je hebt 14 dagen bedenk tijd toch? Heb zo veel verlies geleden op de beurs dat ik even acuut een deel wil intrekken.
En dan ga je met het geld wat je niet nodig hebt voor CF aandelen kopen, om zo je gemiddelde inkoopprijs te verlagen?
Wellicht wat vroeg, maar dat is mijn mening.

Zo niet, dan zie ik eigenlijk geen relatie tussen beurs is gezakt, "dus" ik cancel mijn geplande investeringen in CF
pi_191986406
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:34 schreef Aster1X het volgende:
Geen verrassing, wel jammer want voor mij was dit het best presterende platform.

Maar eerlijk is eerlijk, als bedrijf zou ik ook liever contact hebben met een stuk of 5 grote investeerders dan met duizenden kleine. Maakt het een stuk overzichtelijker en veel minder vragen.
Same here, best presterende platform. Een aantal topics eerder in dit draadje stelde ik ook al vast dat als er iets buiten de deur gezet was bij funding circle dat wij als kleine investeerders dat waren.

De titel van de mailing had naar mijn mening ook iets in de trant van "ons business model werkt en ons algoritme is ge fine tuned, we hebben jullie niet meer nodig"
pi_191987134
quote:
6s.gif Op donderdag 12 maart 2020 14:09 schreef iprhba0 het volgende:
Funding Circle neemt afscheid.....

Wijzigingen aan ons bedrijfsmodel
Beste investeerder,

Wij informeren je graag over wijzigingen die wij voor Funding Circle Nederland aanbrengen.

Vanaf vandaag schakelen wij om naar een model waarbij wij middelgrote en kleine ondernemingen aan gespecialiseerde MKB-financiers koppelen. In plaats van ons bestaand model waarbij wij ondernemingen met particuliere en institutionele investeerders verbinden.

Kan ik nog in nieuwe leningen investeren?
Deze wijziging betekent dat wij jou als investeerder vanaf vandaag geen nieuwe lening om in te investeren meer kunnen aanbieden op ons platform.

Het grootste deel van het personeel wordt ontslagen, geen goed teken voor de nog af te handelen leningen
quote:
In Amsterdam werkten bijna vijftig man in Berlijn zo'n 75, een klein deel kan zijn baan behouden.
Het personeel in Nederland en Duitsland is donderdag van het besluit op de hoogte gesteld. Voor hen is collectief ontslag aangevraagd
pi_191992292
Uit het FD:

FINANCIËLE SECTOR
Funding Circle stopt per direct in Nederland en Duitsland
In het kort
Funding Circle stopt met lenen in Nederland en Duitsland.Voor het personeel is collectief ontslag aangevraagd.In 2019 namen de verliezen toe tot £85 mln.
Online lener Funding Circle trekt zich per direct terug uit Nederland en Duitsland. Daarmee verdwijnt de grootste alternatieve financier van de Nederlandse markt. Het Britse beursgenoteerde bedrijf verstrekte hier voor ongeveer ¤220 mln aan leningen.

Funding Circle zal bestaande leningen nog blijven afhandelen, maar geen nieuwe meer aangaan. Het personeel in Nederland en Duitsland is donderdag van het besluit op de hoogte gesteld. Voor hen is collectief ontslag aangevraagd. De beslissing om te stoppen heeft geen gevolgen voor het moederbedrijf in het Verenigd Koninkrijk.

Het Britse leenbedrijf verstrekte in Nederland leningen aan 4800 bedrijven met een totale omvang van ¤220 mln. Hiervan stond op 31 december 2018 nog ¤130 mln open.

Funding Circle is opgezet als een soort crowdfunder, toen het aantal verstrekte leningen steeg, trok het bedrijf ook steeds meer institutioneel kapitaal aan. Aegon stak bijvoorbeeld in 2017 ¤175 miljoen in het Britse leenbedrijf. In april van dit vorig jaar zegde de Europese Investeringsbank ¤100 mln toe voor de Nederlandse en Duitse markt.

Uitloop
Het bedrijf werd gezien als de oplossing tegen de verminderde investeringsbereidheid van banken. Met slimme algoritmes, het gebruik van data en machineleren zou het bedrijf beter in staat zijn om risico's in te schatten dan de banken. Het aantal gevallen van wanbetaling was relatief laag, maar de marges waren dat ook.


Funding Circle Nederland groeide in de ogen van het moederbedrijf niet snel genoeg om de hoge kosten te verantwoorden. Volgens de woordvoerder van het bedrijf waren Nederland en Duitsland verantwoordelijk voor 8% van de omzet. In Amsterdam werkten bijna vijftig man in Berlijn zo'n 75, een klein deel kan zijn baan behouden. Funding Circle wil namelijk in Nederland nog wel verder als een marktplaats waar bemiddeld wordt tussen mkb en financier.

Aandeelhoudersdruk
Hoewel Funding Circle vooropliep bij het nieuwe lenen, wist het bedrijf beleggers nooit te overtuigen. Sinds de beursgang in 2018 kwam Funding CircleFCH£p42,85-29,17% niet meer boven de introductieprijs van 460 pence uit. Het is een publiek geheim dat oprichter Samir Desai onder grote druk van aandeelhouders stond om het resultaat te verbeteren. Het sluiten van de activiteiten in Nederland en Duitsland zou daaraan bij moeten dragen.

'Er is maar één ding dat indruk maakt op aandeelhouders en dat is mensen ontslaan en activiteiten in andere landen beëindigen', zegt een ingewijde op basis van anonimiteit. De woordvoerder stelt: 'We verwachten dat het overschakelen naar het nieuwe model in Nederland en Duitsland de winstgevende groei van het bedrijf zal versnellen.'

Verliezen lopen op
Donderdag presenteerde Funding Circle zijn jaarcijfers. Het verlies liep vorig jaar op naar £85 mln, van £50 mln in het jaar ervoor. Het beëindigen van de activiteiten in Nederland en Duitsland brengt £34,3 mln aan kosten met zich mee. De omzet steeg met 18% naar £167,4 mln. De operationele kosten stegen met ongeveer een vijfde tot £252 mln door een stijging van de uitgaven aan marketing.

Dat laatste is een probleem voor veel peer-to-peer-leners. Deze bedrijven hebben geen historie en geen gevestigde naam in de sector. Om mkb'ers naar hun platformen te lokken geven ze grote bedragen uit aan promotie. Met dergelijke uitgaven worden veel van de voordelen van het efficiënte leenproces tenietgedaan.
pi_191992778
Ik hoop dat deze ontwikkeling geen heel naar staartje gaat krijgen...
pi_191992907
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 22:21 schreef Horsemen het volgende:
Ik hoop dat deze ontwikkeling geen heel naar staartje gaat krijgen...
Dat wordt inderdaad even billen knijpen voor de investeerders. Gelukkig is er hier wel 1% beschikbaar van het uitstaande kapitaal om de boel draaiende te houden en was er geen eenmalige fee.
pi_191994687
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:57 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Misschien even mailtje eraan wagen? Ondernemer klinkt wel sympathiek "over de mail"... Zeker als het niet specifiek in de pitch staat...
Ondernemer is heel sympathiek :)

Een goede (en sympathieke :)) ondernemer stelt het bedrijfsbelang voorop, dat is de beste manier om jullie als investeerders van dienst te kunnen zijn. Vandaar dat we het liefst zo veel mogelijk investeerders op een doordeweekse dag uitnodigen voor het gratis 3 gangen diner, zodat we a) niet onze 'dure' omzet van de vrijdagavond en zaterdagavond kannibaliseren en b) ook rustig een praatje kunnen maken met onze investeerders! Vanavond is dat met het eerste investeerdersduo in ieder geval goed en gezellig gelukt.

Voor investeerders die van ver komen en alleen op zaterdagavond kunnen maken we uiteraard graag een uitzondering. Daar doen we niet moeilijk over. Bij 91Spices hebben we ook vaak een uitzondering gemaakt en we zijn er trots op dat ruim 120 investeerders de incentive daar hebben ingewisseld voor een heerlijk diner.

Ik zal dit ook nog even per mail aan alle investeerders bevestigen, ons doel is natuurlijk om zoveel mogelijk van onze investeerders te ontmoeten en ontvangen.

Ik hoop jullie snel te zien. Dank voor de feedback en voor het supporten!

Met vriendelijke groet,
Mohamed El Marajie

91Spices, Lot & Daan, www.faircab.nl
pi_191998511
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:33 schreef Mohamed91Spices het volgende:

[..]

Ondernemer is heel sympathiek :)

Een goede (en sympathieke :)) ondernemer stelt het bedrijfsbelang voorop, dat is de beste manier om jullie als investeerders van dienst te kunnen zijn. Vandaar dat we het liefst zo veel mogelijk investeerders op een doordeweekse dag uitnodigen voor het gratis 3 gangen diner, zodat we a) niet onze 'dure' omzet van de vrijdagavond en zaterdagavond kannibaliseren en b) ook rustig een praatje kunnen maken met onze investeerders! Vanavond is dat met het eerste investeerdersduo in ieder geval goed en gezellig gelukt.

Voor investeerders die van ver komen en alleen op zaterdagavond kunnen maken we uiteraard graag een uitzondering. Daar doen we niet moeilijk over. Bij 91Spices hebben we ook vaak een uitzondering gemaakt en we zijn er trots op dat ruim 120 investeerders de incentive daar hebben ingewisseld voor een heerlijk diner.

Ik zal dit ook nog even per mail aan alle investeerders bevestigen, ons doel is natuurlijk om zoveel mogelijk van onze investeerders te ontmoeten en ontvangen.

Ik hoop jullie snel te zien. Dank voor de feedback en voor het supporten!

Met vriendelijke groet,
Mohamed El Marajie

91Spices, Lot & Daan, www.faircab.nl
Helemaal top dat je geluisterd hebt en dit op deze wijze rechtzet!
👍
  vrijdag 13 maart 2020 @ 10:03:45 #133
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_191999691
Het Rheins staat open
pi_191999976
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:03 schreef crowd-fundi het volgende:
Het Rheins staat open
tnx:) het zal wel niet de laatste keer zijn dat ze geld nodig hebben denk ik gezien de problematiek van dit moment maar het lijkt me een zeer gezonde onderneming.
Pecunia non olet
pi_191999990
Je kunt iig rustig de tijd nemen te investeren..

Lijkt wel alsof alle pitches zowat stil staan!
pi_192001312
Mail van SiG:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192001626
Corona virus update van Collin:

quote:
Corona
Nederland wordt geconfronteerd met het coronavirus/covid-19. Dit onzekere fenomeen beheerst op dit moment dagelijks het nieuws.

Onrust en economische gevolgen
De berichtgeving rond het virus is op diverse fronten onzeker. Maatregelen worden genomen, maar niemand kan voorspellen hoe verstrekkend de gevolgen zijn voor de samenleving, de economie als geheel en uw belangen in het bijzonder.
Feit is dat er vele evenementen worden uitgesteld, sociale onthouding wordt gestimuleerd en productieprocessen met onderdelen uit Azië niet zelden vertraging oplopen. Zo maar een paar voorbeelden uit de praktijk.

De financiering via Collin Crowdfund
Via onze investeerders hebben diverse ondernemers hun financiering gekregen. Een lening, gebaseerd op helder omschreven behoeftes en binnen omstandigheden die mogelijk nogal afwijken van waar we als samenleving nu in beland zijn.

U bent welkom
Om problemen en onduidelijkheid te voorkomen heeft de directie van Collin besloten om de leningnemers uit te nodigen een gesprek aan te gaan over de onzekere financiele situatie, zodat wij hier tijdig op kunnen inspelen. Wij kunnen ons namelijk goed voorstellen dat de onzekere omstandigheden voor bepaalde sectoren een directe invloed hebben op de bedrijfsvoering en resultaten. Wij zijn ons er van bewust dat dit bijvoorbeeld kan leiden tot problemen op de aflosverplichtingen en rentebetaling. Betalingen waar onze investeerders op wachten.

In dat kader nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen, als u van gedachten wilt wisselen over uw individuele situatie. Dit vanuit het uitgangspunt dat het beter is om vanuit rust de veranderde status quo te bespreken in plaats van ad hoc te handelen als er een grens gepasseerd is.

Wij vertrouwen erop u hiermee tot zover van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Directie Collin
Netjes dat ze de proberen echte problemen voor te blijven en geldnemers proactief benaderen ^O^
pi_192001758
Collin door de 1000 aangevraagde/gefinancierde projecten heen.

quote:
1.000e succesvol afgeronde crowdfundcampagne. Duizend maal dank!
Deze week ging Collin door de grens van 1000 succesvol gefinancierde ondernemingen. Wij zijn er trots op dat wij via onze ruim 25.000 investeerders bij hebben kunnen dragen aan het waarmaken van zoveel mooi ambities binnen het MKB in Nederland.

Wij hebben dit weten te realiseren mede dankzij het vertrouwen van onze klanten.Graag werken we samen met jullie toe naar de volgende mijlpaal!

De mijlpaal van 1.000 successen en de toekomstverwachting, wordt onderstaand door middel van een visualisatie met een aantal interessante feiten nog eens onderstreept.
Nu hopen dat ze ook snel de 1.000 succesvol afgeronde projecten gaan halen O-) :Y :9~
pi_192001838
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:34 schreef Horsemen het volgende:
Mail van SiG:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192001894
Ha ha _O-

Ik heb trouwens niets gemerkt van die vergissing ondanks flink wat projecten......

Ben sowieso blij met SIG. Dit is het platform waar ik me heden nog wel het minste zorgen over maak.
Pecunia non olet
pi_192002352
Ik heb geen email van SIG gekregen, dus vermoedelijk zit ik niet in de betreffende projecten.
pi_192002412
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:51 schreef Horsemen het volgende:
Corona virus update van Collin:
[..]

Netjes dat ze de proberen echte problemen voor te blijven en geldnemers proactief benaderen ^O^
Inderdaad, hopelijk zijn ze hierin niet de enigste.
pi_192002799
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:03 schreef djh77 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O_ _O-
pi_192002991
Bij Collin is al een klein en gelukkig onschuldig virusje toegeslagen :)

quote:
Concept nieuwsbrief per abuis verstuurd
Door een menselijke fout is hedenochtend per abuis een concept nieuwsbrief verstuurd die voor volgende week gepland stond. Onze oprechte excuses voor dit ongemak. Wij zullen extra maatregelen treffen om dit in de toekomst te voorkomen.

Over twee items uit het incomplete concept dat hedenochtend verzonden is willen wij aanvullend het volgende melden:

- Openstaande investeringskans Liek: Wij kunnen u melden dat deze leningaanvraag aankomende maandag 16 maart om 11:00 uur publiekelijk live gaat.
- Corona virus: Aan dit artikel had toegevoegd moeten worden de begeleidende informatie dat wij onze geldleners deze week dit mailbericht hebben gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Collin Crowdfund
pi_192003624
Ook een Corona update van HcN:

quote:
Geachte investeerder,

Uiteraard houden wij ook rekening met de effecten van Corona op de financiële ontwikkelingen bij de door ons platform gefinancierde bedrijven. Echter zullen wij per casus bekijken welke maatregelen eventueel nodig zijn. Daarbij is in ieder geval onze insteek dat alle betrokken stakeholders, denk aan verhuurders, toeleveranciers etc, bij een gefinancierde onderneming, (aantoonbaar) maatregelen nemen richting de horeca-ondernemers.

U ontvangt automatisch een update zodra wij bij 1 van onze gefinancierde projecten maatregelen hebben genomen. Hierbij wensen wij nogmaals te benadrukken dat elke eventuele aanvraag kritisch tegen het licht wordt gehouden.

Wij vormen deze periode actief een vraagbaak voor gefinancierde horecabedrijven en begeleiden hen bij eventueel te nemen maatregelen.

Juist in deze tijd hebben onze horeca-ondernemers ook positieve signalen nodig. Een (extra) bezoek van onze investeerders aan onze horecaportefeuille zou een grote emotionele oppepper kunnen zijn.

Wij vertrouwen erop u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd.

Directie

Horeca Crowdfunding Nederland
pi_192003903
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:33 schreef Mohamed91Spices het volgende:

[..]

Ondernemer is heel sympathiek :)

Een goede (en sympathieke :)) ondernemer stelt het bedrijfsbelang voorop, dat is de beste manier om jullie als investeerders van dienst te kunnen zijn. Vandaar dat we het liefst zo veel mogelijk investeerders op een doordeweekse dag uitnodigen voor het gratis 3 gangen diner, zodat we a) niet onze 'dure' omzet van de vrijdagavond en zaterdagavond kannibaliseren en b) ook rustig een praatje kunnen maken met onze investeerders! Vanavond is dat met het eerste investeerdersduo in ieder geval goed en gezellig gelukt.

Voor investeerders die van ver komen en alleen op zaterdagavond kunnen maken we uiteraard graag een uitzondering. Daar doen we niet moeilijk over. Bij 91Spices hebben we ook vaak een uitzondering gemaakt en we zijn er trots op dat ruim 120 investeerders de incentive daar hebben ingewisseld voor een heerlijk diner.

Ik zal dit ook nog even per mail aan alle investeerders bevestigen, ons doel is natuurlijk om zoveel mogelijk van onze investeerders te ontmoeten en ontvangen.

Ik hoop jullie snel te zien. Dank voor de feedback en voor het supporten!

Met vriendelijke groet,
Mohamed El Marajie

91Spices, Lot & Daan, www.faircab.nl
Bedankt voor de uitnodiging, wij komen zeker! We hebben genoten van het diner bij 91Spices, superheerlijk allemaal, je was er zelf niet die avond maar we werden door jouw moeder en overig personeel zeer gastvrij en informatief ontvangen. Leuk om zo ambassadeur te kunnen zijn.
Pecunia non olet
pi_192003959
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:35 schreef Horsemen het volgende:
Ook een Corona update van HcN:
[..]

Daar is goed over nagedacht. Helemaal mee eens. Ik ga ook eens kijken welke zaken allemaal redelijk dichtbij zitten.
Pecunia non olet
pi_192004271
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar is goed over nagedacht. Helemaal mee eens. Ik ga ook eens kijken welke zaken allemaal redelijk dichtbij zitten.
Zeer zeker mee eens. Waar ik ook wel blij mee ben dat er duidelijk gemaakt wordt dat als er zich problemen voordoen dat de gehele toeleveringsketen een bijdrage moet leveren en niet alleen de investeerder!
pi_192004609
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:33 schreef Mohamed91Spices het volgende:

[..]

Ondernemer is heel sympathiek :)

Een goede (en sympathieke :)) ondernemer stelt het bedrijfsbelang voorop, dat is de beste manier om jullie als investeerders van dienst te kunnen zijn. Vandaar dat we het liefst zo veel mogelijk investeerders op een doordeweekse dag uitnodigen voor het gratis 3 gangen diner, zodat we a) niet onze 'dure' omzet van de vrijdagavond en zaterdagavond kannibaliseren en b) ook rustig een praatje kunnen maken met onze investeerders! Vanavond is dat met het eerste investeerdersduo in ieder geval goed en gezellig gelukt.

Voor investeerders die van ver komen en alleen op zaterdagavond kunnen maken we uiteraard graag een uitzondering. Daar doen we niet moeilijk over. Bij 91Spices hebben we ook vaak een uitzondering gemaakt en we zijn er trots op dat ruim 120 investeerders de incentive daar hebben ingewisseld voor een heerlijk diner.

Ik zal dit ook nog even per mail aan alle investeerders bevestigen, ons doel is natuurlijk om zoveel mogelijk van onze investeerders te ontmoeten en ontvangen.

Ik hoop jullie snel te zien. Dank voor de feedback en voor het supporten!

Met vriendelijke groet,
Mohamed El Marajie

91Spices, Lot & Daan, www.faircab.nl
^O^
pi_192004692
quote:
Met eerste hypotheek, mooi!
Nu nog even het onderpand uitvogelen!
pi_192005458
Deelaflossing ccf
In verband met de verkoop van een tweetal bedrijfsunits inzake de lening Seoseka zal er een gedeeltelijke vervroegde aflossing plaatsvinden ter hoogte van ¤ 175.000,-. Tevens ontvangt u over de gedeeltelijke vervroegde aflossing een aanvullende rentevergoeding ter hoogte van drie maanden. Daarnaast ontvangt u de reguliere rentetermijn van maart.
pi_192005497
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 14:19 schreef impact9 het volgende:

[..]

Met eerste hypotheek, mooi!
Nu nog even het onderpand uitvogelen!
In de tekst staat dat Johnny woonachtig is in Almelo maar het huis waar de eerste hypotheek op gevestigd wordt staat in Hengelo. :|W Ik weet niet hoe gevoelig het daar ligt maar als je Hengelo en Almelo één pot nat noemt, krijg je vast ruzie. o|O
pi_192006769
Verhuizing/overname fietsenwinkel Brabant
https://www.collincrowdfu(...)ice-adriaan-pelders/
pi_192007154
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 15:57 schreef djh77 het volgende:
Verhuizing/overname fietsenwinkel Brabant
https://www.collincrowdfu(...)ice-adriaan-pelders/
Huis vanaf 9 mrt op funda https://www.funda.nl/koop(...)n-ruysdaelstraat-22/
pi_192007174
quote:
Dan is dus gelijk je zekerheid weg.. + boetevrij aflossen
Mij niet gezien
pi_192007422
Werkbemiddeling ex-gedetineerden op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=21309
pi_192007740
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 16:15 schreef impact9 het volgende:

[..]

Dan is dus gelijk je zekerheid weg.. + boetevrij aflossen
Mij niet gezien
Precies dit.
Daarnaast is na het wegvallen van de hypotheek de rente vergoeding m.i. ook te laag.
pi_192007833
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 16:25 schreef djh77 het volgende:
Werkbemiddeling ex-gedetineerden op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=21309
Zelfs geen H.A.
pi_192010484
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:35 schreef Horsemen het volgende:
Ook een Corona update van HcN:
[..]

Vanavond lekker frites & snacks gehaald, en zondag staat Sushi op het programma. Dus geen last gehad van labiele *O* hamsteraars w/

Inderdaad steun de Horeca

[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 13-03-2020 23:57:29 ]
pi_192013444
KOM doet ook een duit in het zakje. Het klinkt niet écht alsof ze actief de boer op gaan. :X
Héél erg vrijblijvend verhaaltje m.i.

Coronavirus vraagt om transparantie en focus op vertrouwen voor de lange termijn

Ook bij Kapitaal Op Maat houden we de uitdagende situatie rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten. We zijn geen gezondheidsexperts of macro-economen, dus we laten de analyse van het virus zelf, de gevolgen voor de volksgezondheid en de economie graag aan anderen over.

We zijn als platform uiteraard betrokken bij het wel en wee van ondernemers die via ons platform leningen hebben lopen voor hun ondernemingen. Kapitaal Op Maat heeft allen een bericht gestuurd met tips van ONL & Stichting MKB Financiering en de oproep om transparant te zijn richting investeerders over de effecten van corona op hun onderneming. Met deze oproep om transparantie zorgen we voor een focus op het vertrouwen van investeerders op de lange termijn.
Pecunia non olet
pi_192013930
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 14:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zeer zeker mee eens. Waar ik ook wel blij mee ben dat er duidelijk gemaakt wordt dat als er zich problemen voordoen dat de gehele toeleveringsketen een bijdrage moet leveren en niet alleen de investeerder!
Daar doelde ik ook op, naast de morele steun die we aan 'onze' ondernemers kunnen geven.

Wel jammer deze sombere vooruitzichten, de rendementen zijn het hele jaar al retestrak :9 , dat zal minder worden maar als we de ondernemers kunnen helpen met bijvoorbeeld een aangepast schema van rente/aflossing, dan hoeven ze niet kopje onder te gaan.

Meeste zorgen maak ik me nog over de kneuzen van FNC, ondernemers/ZZP'ers die direct in nood komen als ze eens een maandje (of 2) geen factuur kunnen sturen. Ons sal sien.
Pecunia non olet
pi_192016744
bizar:
KOM
snackbar de dri*hoek

Wij zijn door het corona virus genoodzaakt te sluiten, dus zullen geen inkomsten meer hebben. Tot nu toe tot 31 maart. Waardoor het lastig wordt de betaling te doen eind van de maand. Hopelijk volgende maand weer wel.. Zodra we meer weten, zullen we jullie op de hoogte houden.
Wij hopen op jullie begrip.

Vriendelijke groet,

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 13-03-2020 23:36:32 ]
pi_192016759
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 14:16 schreef TisIk het volgende:

[..]

^O^
Heel sympahiek.
Maar wel de 1e aflossing gelijk gemist.
pi_192028833
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 13:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ach ik denk dat ze allang blij zijn als iemand 40K in een van hun projecten pompt. Voorlopig blijf ik bij dit platform op mijn handen zitten. Er moet een wonder gebeuren als dit weer van de grond getrokken wordt.
De twee openstaande projecten staan nu op respectievelijk ruim 30% en ruim 20% ingelegd. Dus dat schiet nog niet echt op
Inmiddels zijn we een weekje verder en staan de twee openstaande projecten op 48% en 24%. Deze projecten gaan dus niet volkomen. Duidelijk te hoog gegrepen voor dit platform wat probeert een doorstart te maken.

Zoals hier al vaker benoemt is het een gemiste kans dat AgD zich hier op het forum niet meer heeft laten horen.
pi_192029494
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 23:30 schreef zeeland6 het volgende:
bizar:
KOM
snackbar de dri*hoek

Wij zijn door het corona virus genoodzaakt te sluiten, dus zullen geen inkomsten meer hebben. Tot nu toe tot 31 maart. Waardoor het lastig wordt de betaling te doen eind van de maand. Hopelijk volgende maand weer wel.. Zodra we meer weten, zullen we jullie op de hoogte houden.
Wij hopen op jullie begrip.

Vriendelijke groet,
Snackbar gesloten vanwege corona? Minder inkomsten geloof ik gelijk maar noodgedwongen sluiten? Of hebben ze zelf corona?
pi_192029907
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 17:24 schreef bamibij het volgende:

[..]

Snackbar gesloten vanwege corona? Minder inkomsten geloof ik gelijk maar noodgedwongen sluiten? Of hebben ze zelf corona?
Ik vrees en verwacht dat wel meer ondernemers waar het al een tijdje scheef zit, het corona virus als dankbare zondebok gaan gebruiken om niet meer te betalen.

En KOM? Ach KOM, dat zal er niet eens een belletje aan wagen, zij hebben hun fee binnen.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 20:11:29 #168
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_192033140
Kreeg gister een mailtje van Gve om mn toegezegde betaling te voldoen alleen is het voor een restaurant project, dat zie ik nu niet echt zitten.

Wat zouden jullie er mee daar mee doen? En kan ik er nog wel iets mee?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_192042104
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 20:11 schreef AQuila360 het volgende:
Kreeg gister een mailtje van Gve om mn toegezegde betaling te voldoen alleen is het voor een restaurant project, dat zie ik nu niet echt zitten.

Wat zouden jullie er mee daar mee doen? En kan ik er nog wel iets mee?
Je kan niet betalen. Dan komt het project weer open en moeten de rest van de investeerders langer wachten op de eerste terugbetaling.

Je kan ook redeneren. Wie A zegt, moet ook B zeggen en de toezegging betalen.
pi_192042555
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 23:30 schreef zeeland6 het volgende:
bizar:
KOM
snackbar de dri*hoek

Wij zijn door het corona virus genoodzaakt te sluiten, dus zullen geen inkomsten meer hebben. Tot nu toe tot 31 maart. Waardoor het lastig wordt de betaling te doen eind van de maand. Hopelijk volgende maand weer wel.. Zodra we meer weten, zullen we jullie op de hoogte houden.
Wij hopen op jullie begrip.

Vriendelijke groet,
Is die snackbar verhuisd? De originele locatie is al veel langer gesloten.
pi_192043856
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 07:05 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je kan niet betalen. Dan komt het project weer open en moeten de rest van de investeerders langer wachten op de eerste terugbetaling.

Je kan ook redeneren. Wie A zegt, moet ook B zeggen en de toezegging betalen.
Je zou ook kunnen stellen dat het platform de pitch zou moeten heroverwegen, in samenspraak met geldlener, een bijgewerkte prognose laten aanleveren en pas dan beslissen of de lening wordt doorgezet. Zorgplicht en zo.

Ik kan me ook wel wat leningen voor de geest halen waar ik met de kennis van nu (nu) even pas op de plaats zou maken.
Pecunia non olet
pi_192052189
Alle horeca sluit. En ook sportclubs en scholen.

Dat wordt een bende bij Horeca Crowfund en alle sportschooltjes die via crowdfunding zijn gefund.
pi_192054706
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:10 schreef zeeland6 het volgende:
Alle horeca sluit. En ook sportclubs en scholen.

Dat wordt een bende bij Horeca Crowfund en alle sportschooltjes die via crowdfunding zijn gefund.
Zullen het druk krijgen bij HCN, hopen dat tot 6 april 2020 voldoende is, laat de platformen evenwel duidelijk en transparant communiceren. Zowel ondernemers, platformen als investeerders zijn gebaat bij het voortbestaan van de gefinancierde bedrijven. Dus creativiteit is gevraagd.

Ik denk dat sommige ondernemers van lopende pitches iom platformen en adviseurs ff naar de plannen moeten kijken, of deze versneld, vertraagd, aangepast moeten worden.

Iedereen is erbij geholpen dat het motortje straks weer snel opgang komt, zal; de overheid een berg miljarden tegen aan moeten klappen. En niet dat domme geleuter van Wiebes over Zzp-ers, durf er knaken tegen aan te gooien. We hebben de afgelopen 2 jaar 20 miljard begrotingsoverschot gehad en een lage staatsschuld.
pi_192056383
quote:
12s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:46 schreef peterc het volgende:

[..]

Zullen het druk krijgen bij HCN, hopen dat tot 6 april 2020 voldoende is, laat de platformen evenwel duidelijk en transparant communiceren. Zowel ondernemers, platformen als investeerders zijn gebaat bij het voortbestaan van de gefinancierde bedrijven. Dus creativiteit is gevraagd.

Ik denk dat sommige ondernemers van lopende pitches iom platformen en adviseurs ff naar de plannen moeten kijken, of deze versneld, vertraagd, aangepast moeten worden.

Iedereen is erbij geholpen dat het motortje straks weer snel opgang komt, zal; de overheid een berg miljarden tegen aan moeten klappen. En niet dat domme geleuter van Wiebes over Zzp-ers, durf er knaken tegen aan te gooien. We hebben de afgelopen 2 jaar 20 miljard begrotingsoverschot gehad en een lage staatsschuld.
Horeca heeft al een rekening naar de overheid gestuurd van 5,1 miljard voor overheidssteun
pi_192057643
Is waarschijnlijk een formulier van 5 kantjes voor nodig met een paar dozijn bijlagen als bewijs en komt het geld als het kalf al verdronken is.
Pecunia non olet
pi_192059467
Wat mij betreft zorgen de grote CF platformen voor 1-2 maanden aflossingstop oid.
Zit niet te wachten op 150+ e-mails van bedrijven die in moeilijkheden zitten of waar het depot van aangesproken wordt..

Ik zag bijv ook dat een vastgoedfinancier pro actief 20% rentekorting gaf
pi_192060307
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:57 schreef obligataire het volgende:
Is waarschijnlijk een formulier van 5 kantjes voor nodig met een paar dozijn bijlagen als bewijs en komt het geld als het kalf al verdronken is.
90% staatsgarantie (was eerst 75%) en het wordt versneld ingevoerd.

https://www.rijksoverheid(...)versneld-opengesteld
pi_192060351
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:19 schreef impact9 het volgende:
Wat mij betreft zorgen de grote CF platformen voor 1-2 maanden aflossingstop oid.
Zit niet te wachten op 150+ e-mails van bedrijven die in moeilijkheden zitten of waar het depot van aangesproken wordt..

Het zou in de getroffen sectoren inderdaad misschien een idee zijn om de aflossing met een of twee maanden op te schorten (en de looptijd met deze periode te verlengen) terwijl het rente deel wel voldaan wordt.

Het is te hopen dat de overheid heel snel met steun over de brug komt.
pi_192066700
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het zou in de getroffen sectoren inderdaad misschien een idee zijn om de aflossing met een of twee maanden op te schorten (en de looptijd met deze periode te verlengen) terwijl het rente deel wel voldaan wordt.

Het is te hopen dat de overheid heel snel met steun over de brug komt.
Zo zie ik het ook. Aflossing opschorten voor enige maanden ja, maar rente betaling in beginsel niet. Naar mijn idee kan een rente opschorting alleen plaats vinden in een groter plaatje d.w.z als de andere steekholders ook een veer laten om het bedrijf overeind te houden, d.w.z de huurbaas voor enige maanden afziet van huurinkomsten, de energiebedrijven afzien van bijv.het vastrecht op de aansluitingen, energiebelasting voor een bepaalde tijd vervalt, etc dus inderdaad alle partijen hun steentje bijdragen.

Ook bij mij dient de schoorsteen te blijven roken en dat dien ik (deels) te betalen uit mijn rente inkomsten.
pi_192066798
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo zie ik het ook. Aflossing opschorten voor enige maanden ja, maar rente betaling in beginsel niet. Naar mijn idee kan een rente opschorting alleen plaats vinden in een groter plaatje d.w.z als de andere steekholders ook een veer laten om het bedrijf overeind te houden, d.w.z de huurbaas voor enige maanden afziet van huurinkomsten, de energiebedrijven afzien van bijv.het vastrecht op de aansluitingen, energiebelasting voor een bepaalde tijd vervalt, etc dus inderdaad alle partijen hun steentje bijdragen.

Ook bij mij dient de schoorsteen te blijven roken en dat dien ik (deels) te betalen uit mijn rente inkomsten.
Maatwerk is de enige oplossing in deze bijzondere omstandigheden. Voor de SiG projecten is waarschijnlijk geen aanpassing nodig terwijl voor een deel van de HCN projecten het mogelijk beter is om niet alleen de aflossing maar ook de rentebetaling op de schorten.
pi_192066848
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Maatwerk is de enige oplossing in deze bijzondere omstandigheden. Voor de SiG projecten is waarschijnlijk geen aanpassing nodig terwijl voor een deel van de HCN projecten het mogelijk beter is om niet alleen de aflossing maar ook de rentebetaling op de schorten.
Natuurlijk zou dat kunnen maar zoals HCN zelf ook schreef alleen dan en slechts dan als de andere partijen ook hun bijdragen leveren. Het kan niet zo zijn dat de ene steekhouder sigaren blijft roken en de andere op een houtje moet bijten. Alle belanghebbenden dienen een bijdrage te leveren. Dat dienen de platformen uit te dragen!
pi_192066859
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Natuurlijk zou dat kunnen maar zoals HCN zelf ook schreef alleen dan en slechts dan dat de andere partijen ook hun bijdragen leveren. Het kan niet zo zijn dat de ene steekhouder sigaren blijft roken en de andere op een houtje moet bijten.
helemaal mee eens natuurlijk
pi_192067307
Ter info:
NLInvesteert stuurt betalingsverzoeken met daarbij expliciet vermeld dat betaling accoord met contract betekent.
Echter, contract wordt pas later inzichtelijk.
Ik heb een betaling derhalve niet gedaan tot ik het contract binnen had.

Daar lees ik (o.a.) in: De stichting zekerheden en stichting beheer zijn bevoegd hun functie neer te leggen door kennisgeving aan ondernemer en invsteerder.

Voor mij een reden hier geen investeringen te doen.
Zeker met in het achterhoofd wat FNC recentelijk heeft geflikt.
pi_192068829
Pensioenconsultancy op collincrowdfund
pi_192068862
FnC stuurt het personeel de laan uit, en de maandelijkse update is alweer direct verdwenen? Ze verbaasde me de afgelopen periode dat ze dit eindelijk geautomatiseerd hadden. Ook in de weekenden of bijzondere dagen, de 15e was de update daar. Dat is nu alweer geschiedenis? Of ben ik de enige die hem niet ontvangen heeft?
pi_192069245
FNC update verwacht ik vandaag wel hoor. Meestal op de 15e maar dat was gisteren een zondag. Check vanavond je mail maar.
pi_192070168
Update HcN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mij niet duidelijk wat er met de rente gaat gebeuren? En waar is de rest van de keten die hierin betrokken zou gaan worden?
pi_192070259
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:54 schreef Horsemen het volgende:
Update HcN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mij niet duidelijk wat er met de rente gaat gebeuren? En waar is de rest van de keten die hierin betrokken zou gaan worden?
Idd. Lees niks over wat de rest van de keten gaat doen. Ben ook benieuwd wat ze met net uitbetaalde leningen gaan doen voor aankoop of overname horeca. Dit zal voorlopig ook geen doorgang vinden. Wordt dit terugbetaald of blijft het op rekening lener staan voor onbepaalde tijd? Kunnen ze het beter geheel terugbetalen en later opnieuw aanvraag indienen.

Tijd voor een mail aan HCN
pi_192070305
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:59 schreef flexion het volgende:

[..]

Idd. Lees niks over wat de rest van de keten gaat doen. Ben ook benieuwd wat ze met net uitbetaalde leningen gaan doen voor aankoop of overname horeca. Dit zal voorlopig ook geen doorgang vinden. Wordt dit terugbetaald of blijft het op rekening lener staan voor onbepaalde tijd? Kunnen ze het beter geheel terugbetalen en later opnieuw aanvraag indienen.

Tijd voor een mail aan HCN
M.b.t. de rente heb ik die al verzonden aan HcN.
pi_192070469
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

M.b.t. de rente heb ik die al verzonden aan HcN.
Letterlijk staat dat de aflossingen worden opgeschort. De rente zou dan door moeten lopen.
pi_192070762
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Letterlijk staat dat de aflossingen worden opgeschort. De rente zou dan door moeten lopen.
Daar ga ik vooralsnog ook vanuit....
pi_192070779
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 23:31 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Heel sympahiek.
Maar wel de 1e aflossing gelijk gemist.
De 1e aflossing is afgelopen weekend op de vervaldatum overgemaakt. Ik vermoed dat dit vandaag of morgen naar de investeerders gaat. Ik kan me voorstellen dat investeerders zich zorgen maken. Ik zal proberen jullie hier op het forum op de hoogte te houden van wat wij als ondernemers doen om deze crisis zo goed mogelijk door te komen. HCF heeft inderdaad alle leningen even on hold gezet. Ik vermoed dat we gewoon rente zullen blijven doorbetalen of dat de rente tijdelijk niet geincasseerd wordt maar wel geaccumuleerd voor een later tijdstip. Er waren vragen van investeerders over wat wij doen met onze ketenpartners en leveranciers. Een aantal leveranciers heeft ons al pro-actief benaderd met aangepaste betaaltermijnen tot wel 90 dagen. We gaan tevens in gesprek met onze verhuurders om een huurvrije periode van een aantal maanden te verkrijgen. Tenslotte doen we er zelf natuurlijk alles aan om ergens omzet vandaan te halen, door bijvoorbeeld te bezorgen. Hier zijn we druk mee bezig en de verwachting is dat we daar zeker wel wat omzet uit kunnen halen. Ons personeel, onze families, onze ketenpartners en leveranciers, onze financiers, iedereen is super begripvol en behulpzaam. We moeten er samen het beste van maken om er voor te zorgen dat onze bedrijven hier doorheen komen en uw investeringen veiliggesteld worden.

Mochten er vragen zijn, voeg me toe op Linkedin. Ik heb de komende weken iets meer tijd om vragen te beantwoorden :)

Met vriendelijke groet,
Mohamed El Marajie
91Spices, Lot & Daan, www.faircab.nl
pi_192070920

Zal er netjes in januari en februari 2030 betaald worden vanuit Kenia :?
pi_192071262
Zitten jullie ook in APOC Y? Ik twijfel om mijn investering terug te trekken omdat de hele vliegbranche nu ook op zijn gat ligt. Wanneer veel vliegtuigen aan de grond staan, zal er waarschijnlijk ook minder vraag zijn naar de onderdelen die APOC aanbiedt. Wat denken jullie ervan?
pi_192071416
De slijterd staat open op Cc.
Pecunia non olet
pi_192071479
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:02 schreef obligataire het volgende:
De slijterd staat open op Cc.
Meegenomen, ook Liek op CCF maar klein bedrag toegestopt
pi_192071590
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:06 schreef impact9 het volgende:

[..]

Meegenomen, ook Liek op CCF maar klein bedrag toegestopt
Die laatste heb ik maar even niet gedaan, ik vind het nu niet echt een tijd om een startend restaurant te steunen, ook al heeft ze nog zo'n mooie overwaarde in hun woning.....
Pecunia non olet
pi_192071674
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daar ga ik vooralsnog ook vanuit....
Reactie op mail van hcn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals ik het lees dus ook geen rentebetaling voorlopig?
pi_192071751
https://www.ad.nl/show/bn(...)6a80c9311d87d5c68d57

Wat een jankverhaal toch weer. Deze jongens en meisjes versturen iedere maand aan hun opdrachtgever een dikke vette factuur met BTW, waaraan ze onderaan de streep veel meer overhouden dan iemand met een vergelijkbare taak in loondienst. En ja daar kleven dan ook ondernemersrisico's aan.
Ik ken uit ervaring diverse voorbeelden waar de maandfactuur in zijn geheel wordt geconsumeerd en niet of nauwelijks geld wordt gereserveerd voor belastingen en tegenvallers. Die worden met de volgende factuur opgevangen, maar als die niet komt....of lang uitblijft..........

Natuurlijk zijn er ook kleine ZZP' ers die amper rondkomen maar die zie ik niet in het artikel, wel wat overbetaalde BN ' ers.
Pecunia non olet
pi_192071806
Een uitermate teleurstellende reactie ontvangen van HcN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat de aflossingen zijn opgeschort kan ik prima mee leven maar dat er nu op voorhand geen enkele rente meer hoeft te worden voldaan is m.i. zeer teleurstellend. Er zal dus alleen een verzoek worden gedaan aan de rest van de keten om ook wat te gaan doen maar de centjes (rente) van de investeerders zijn gelijk maar weggegeven. Straks eens kijken als ik boodschappen ga doen of de AH’s en Jumbo’s van deze wereld ook mijn boodschappen zo maar meegeven zonder te betalen.

Ik vraag mij overigens af of HcN dit zo maar mag doen zonder enig overleg met de investeerders.

Altijd makkelijk om het geld van een ander weg te geven :R
pi_192071939
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:54 schreef Horsemen het volgende:
Update HcN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mij niet duidelijk wat er met de rente gaat gebeuren? En waar is de rest van de keten die hierin betrokken zou gaan worden?
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar HCN. Ze besluiten alle aflossingsverplichtingen (ik lees
inclusief rente) vanaf vandaag (tot nadere berichtgeving) op te schorten. Dit besluit is genomen zonder overleg met de investeerders. Kan HCN zo een besluit eenzijdig nemen zonder enige overleg met de investeerders? Ik ga juridisch advies vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door prins01 op 16-03-2020 14:44:48 ]
pi_192072411
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:26 schreef prins01 het volgende:

[..]

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar HCN. Ze besluiten alle aflossingsverplichtingen (ik lees
inclusief rente) vanaf vandaag (tot nadere berichtgeving) op te schorten. Dit besluit is genomen zonder overleg met de investeerders. Kan HCN zo een besluit eenzijdig nemen zonder enige overleg met de investeerders? Ik ga juridisch advies vragen.
Net gebeld met een advocaat. Het besluit van HCF om per direct alle aflossingenverlichtingen op te schorten, zonder enige overleg met de investeerders, is zeer merkwaardig en in strijd met de overeenkomst en de algemene voorwaarden. Vooraf overleg met de investeerders was noodzakelijk. HCF kan zo een slecht bedachte actie juridisch niet in stand houden.
pi_192072504
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:50 schreef prins01 het volgende:

[..]

Net gebeld met een advocaat. Het besluit van HCF om per direct alle aflossingenverlichtingen op te schorten, zonder enige overleg met de investeerders, is zeer merkwaardig en in strijd met de overeenkomst en de algemene voorwaarden. Vooraf overleg met de investeerders was noodzakelijk. HCF kan zo een slecht bedachte actie juridisch niet in stand houden.
Je gaat dit vast ook melden bij HcN? Hopelijk krijg je snel een reactie en gaan ze dit onzinnige en overhaaste besluit terug draaien.
pi_192072565
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Je gaat dit vast ook melden bij HcN? Hopelijk krijg je snel een reactie en gaan ze dit onzinnige en overhaaste besluit terug draaien.
Ik kreeg deze reactie van HCN. Wat vinden jullie hiervan?

[quote]Dank voor uw e-mail. Wij begrijpen uiteraard ook uw standpunt. Momenteel komt er bij geen enkele leningnemer echter nog geld binnen. Het vet dat nu nog eventueel op de botten zit zal snel weggaan door de landelijke sluiting. Personele compensatie komt naar verwachting ook pas over enkele weken vanuit het UWV (indien deze de hoge vraag überhaupt aan kunnen). Alle betrokkenen in de horeca zullen nu water bij de wijn moeten doen om te zorgen dat de horeca na de sluiting herstel kan gaan vertonen. Er wordt beroep gedaan op iedereen. Doorzetten van de aflossingsverplichtingen is momenteel bedrijfseconomisch onverantwoord en zal kunnen resulteren in veel ernstigere gevolgen voor de continuïteit van een onderneming. Juist door nu de ondernemers (net als toeleveranciers, banken, verhuurders etc.) even tijdelijk wat lucht te geven verwachten wij dat de continuïteit veel meer geborgd is. Het betreft hier dus uitdrukkelijk een tijdelijke opschorting. Wij zullen de opschorting na de heropening van de horeca uiteraard weer evalueren. Onrust of zelfs paniek,in tijden van economische onzekerheid, is funest.
[quote]
pi_192072763
Aan mij mede-investeerders,

In onderschrijf het standpunt van HCN om de aflossingen en rentebetalingen per direct stop te zetten volledig. Zij die nu zitten te zeuren dat HCN eigenhandig heeft gehandeld, hebben geen enkel beeld in welke situatie we nu zitten en in welke we nog gaan komen.
Wat kan je wel doen:
- geen juristen inzetten, daar hebben we nu niets aan en ook straks niet
- geef de ondernemers ruimte, een of twee termijnen nu maken bijna niets uit
- voor investeerders die zelf door het uitblijven van betalingen in de problemen komen door deze situatie, kijk naar jezelf heb jij je aan het 10% advies van de AFM gehouden
- velen van ons zijn in staat om ondernemers pro deo te helpen bij hun aanvraag voor bv uitstel belasting betaling en/of BMKB aanvraag. Ik heb mijn hulp aan HCN aangeboden

Kortom beste mede-investeerders kijk verder dan je eigen Toiletrol
pi_192072770
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:57 schreef prins01 het volgende:
Het vet dat nu nog eventueel op de botten zit zal snel weggaan
Het eventuele vet op de botten zal inderdaad snel weggaan aangezien de overige partijen op dit moment nog gewoon betaald zullen krijgen. Waarom de aflossing niet stopgezet maar de rente laten doorbetalen? Dan kunnen daar individueel, als dat nodig mocht zijn, en in samenwerking met de rest van de keten altijd nog afwijkende afspraken over gemaakt worden.

Wat HcN nu doet is echt véél te kort door de bocht.
pi_192072821
Gaan de andere crowdfundplatforms (in navolging van HCN) alle aflossingsverplichtingen inclusief rente voor eet- en drinkgelegenheden opschorten????
pi_192072869
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:21 schreef Horsemen het volgende:
Een uitermate teleurstellende reactie ontvangen van HcN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat de aflossingen zijn opgeschort kan ik prima mee leven maar dat er nu op voorhand geen enkele rente meer hoeft te worden voldaan is m.i. zeer teleurstellend. Er zal dus alleen een verzoek worden gedaan aan de rest van de keten om ook wat te gaan doen maar de centjes (rente) van de investeerders zijn gelijk maar weggegeven. Straks eens kijken als ik boodschappen ga doen of de AH’s en Jumbo’s van deze wereld ook mijn boodschappen zo maar meegeven zonder te betalen.

Ik vraag mij overigens af of HcN dit zo maar mag doen zonder enig overleg met de investeerders.

Altijd makkelijk om het geld van een ander weg te geven :R
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:57 schreef prins01 het volgende:

[..]

Ik kreeg deze reactie van HCN. Wat vinden jullie hiervan?

[quote]Dank voor uw e-mail. Wij begrijpen uiteraard ook uw standpunt. Momenteel komt er bij geen enkele leningnemer echter nog geld binnen. Het vet dat nu nog eventueel op de botten zit zal snel weggaan door de landelijke sluiting. Personele compensatie komt naar verwachting ook pas over enkele weken vanuit het UWV (indien deze de hoge vraag überhaupt aan kunnen). Alle betrokkenen in de horeca zullen nu water bij de wijn moeten doen om te zorgen dat de horeca na de sluiting herstel kan gaan vertonen. Er wordt beroep gedaan op iedereen. Doorzetten van de aflossingsverplichtingen is momenteel bedrijfseconomisch onverantwoord en zal kunnen resulteren in veel ernstigere gevolgen voor de continuïteit van een onderneming. Juist door nu de ondernemers (net als toeleveranciers, banken, verhuurders etc.) even tijdelijk wat lucht te geven verwachten wij dat de continuïteit veel meer geborgd is. Het betreft hier dus uitdrukkelijk een tijdelijke opschorting. Wij zullen de opschorting na de heropening van de horeca uiteraard weer evalueren. Onrust of zelfs paniek,in tijden van economische onzekerheid, is funest.
[quote]

Zoals eerder gemeld heb ik geen enkele moeite om op voorhand de aflossingen voor enige maanden op te schorten. Echter rente betalingen is een ander verhaal daar wil ik alleen wat aan doen dan en slechts dan als ALLE stakeholders ( ja nu wel goed gespeld) hun steen bijdragen.
Dat zie ik op deze manier met op voorhand alles weggeven niet gebeuren! Dit is ook niet in lijn met de eerste mail van HCN aangaande dit issue. :R
pi_192072938
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:06 schreef ML45 het volgende:
Aan mij mede-investeerders,

In onderschrijf het standpunt van HCN om de aflossingen en rentebetalingen per direct stop te zetten volledig. Zij die nu zitten te zeuren dat HCN eigenhandig heeft gehandeld, hebben geen enkel beeld in welke situatie we nu zitten en in welke we nog gaan komen.
Wat kan je wel doen:
- geen juristen inzetten, daar hebben we nu niets aan en ook straks niet
- geef de ondernemers ruimte, een of twee termijnen nu maken bijna niets uit
- voor investeerders die zelf door het uitblijven van betalingen in de problemen komen door deze situatie, kijk naar jezelf heb jij je aan het 10% advies van de AFM gehouden
- velen van ons zijn in staat om ondernemers pro deo te helpen bij hun aanvraag voor bv uitstel belasting betaling en/of BMKB aanvraag. Ik heb mijn hulp aan HCN aangeboden

Kortom beste mede-investeerders kijk verder dan je eigen Toiletrol
1. Jij spreekt niet namens alle investeerders!
2. Vind je het netjes dat HCN zonder enige overleg met de investeerders zo een ingrijpende besluit neemt?
3. Wat doe jij hier! Jij staat vrij jouw geld aan goede doelen te donderen. Ik niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door prins01 op 16-03-2020 15:36:49 ]
pi_192073009
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:09 schreef prins01 het volgende:
Gaan de andere crowdfundplatforms (in navolging van HCN) alle aflossingsverplichtingen inclusief rente voor eet- en drinkgelegenheden opschorten????
Ik neem aan dat men wat slimmer is als bij HCN en men alleen op zal schorten als alle betrokken partijen water bij de wijn doen om de boel overeind te houden. Doet men dit niet dan is dit de doodsteek voor crowdfunding bij serieuze beleggers.

[ Bericht 26% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-03-2020 15:36:17 ]
pi_192073190
Wat HCN generiek zonder overleg doet kan absoluut niet :N Dit is de makkelijkste weg omdat ze anders met alle ondernemers en andere partijen moet overleggen maar dat is precies van HCN in dit soort situaties voor is. Op deze manier komt de pijn alleen bij de investeerders te liggen. En in bepaalde gevallen kan dat nodig zijn en ik denk dat de meeste investeerders daar in die gevallen prima mee kunnen leven. Maar om dit generiek door te voeren zonder overleg of toetsing van noodzaak is simpelweg niet in het belang van de investeerders.
pi_192073282
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:06 schreef ML45 het volgende:
Aan mij mede-investeerders,

In onderschrijf het standpunt van HCN om de aflossingen en rentebetalingen per direct stop te zetten volledig. Zij die nu zitten te zeuren dat HCN eigenhandig heeft gehandeld, hebben geen enkel beeld in welke situatie we nu zitten en in welke we nog gaan komen.
Wat kan je wel doen:
- geen juristen inzetten, daar hebben we nu niets aan en ook straks niet
- geef de ondernemers ruimte, een of twee termijnen nu maken bijna niets uit
- voor investeerders die zelf door het uitblijven van betalingen in de problemen komen door deze situatie, kijk naar jezelf heb jij je aan het 10% advies van de AFM gehouden
- velen van ons zijn in staat om ondernemers pro deo te helpen bij hun aanvraag voor bv uitstel belasting betaling en/of BMKB aanvraag. Ik heb mijn hulp aan HCN aangeboden

Kortom beste mede-investeerders kijk verder dan je eigen Toiletrol
Laten we elkaar geen vliegen afvangen over 10% en AFM advies. En ook een juridisch geschil zit op dit moment niemand op te wachten dus die kunnen we er voorlopig inderdaad ook beter buiten laten.

Het is inderdaad fijn dat er mensen zoals jij zijn die andere mensen willen helpen in moeilijke tijden. Hulde _O_

Die WC rol kan ook wel om lachen. :)

Waar het echter ook om draait is dat die toko's blijven bestaan en we schieten er denk ik niets mee op als wij als crowdfunders op voorhand alles weggeven en verhuurders, energiebedrijven en andere toeleveranciers in de keten niets doen.
Dat is waar ik en meer mensen hier over vallen.

Dus geheel eens met Faraday01

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-03-2020 15:41:21 ]
pi_192073310
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:25 schreef Faraday01 het volgende:
Wat HCN generiek zonder overleg doet kan absoluut niet :N Dit is de makkelijkste weg omdat ze anders met alle ondernemers en andere partijen moet overleggen maar dat is precies van HCN in dit soort situaties voor is. Op deze manier komt de pijn alleen bij de investeerders te liggen. En in bepaalde gevallen kan dat nodig zijn en ik denk dat de meeste investeerders daar in die gevallen prima mee kunnen leven. Maar om dit generiek door te voeren zonder overleg of toetsing van noodzaak is simpelweg niet in het belang van de investeerders.
Dit dus.

Ik begrijp dat dit moeilijke tijden zijn maar niemand is geholpen bij overhaaste en verkeerde beslissingen.
pi_192074116
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:06 schreef ML45 het volgende:
Aan mij mede-investeerders,

In onderschrijf het standpunt van HCN om de aflossingen en rentebetalingen per direct stop te zetten volledig. Zij die nu zitten te zeuren dat HCN eigenhandig heeft gehandeld, hebben geen enkel beeld in welke situatie we nu zitten en in welke we nog gaan komen.
Wat kan je wel doen:
- geen juristen inzetten, daar hebben we nu niets aan en ook straks niet
- geef de ondernemers ruimte, een of twee termijnen nu maken bijna niets uit
- voor investeerders die zelf door het uitblijven van betalingen in de problemen komen door deze situatie, kijk naar jezelf heb jij je aan het 10% advies van de AFM gehouden
- velen van ons zijn in staat om ondernemers pro deo te helpen bij hun aanvraag voor bv uitstel belasting betaling en/of BMKB aanvraag. Ik heb mijn hulp aan HCN aangeboden

Kortom beste mede-investeerders kijk verder dan je eigen Toiletrol
Ik ben het grotendeels met jou eens. Sommige reacties getuigen van bar weinig empathie met de moeilijke situatie waarin de Horeca ondernemers zich bevinden, buiten hun schuld.

Wat HCN heeft gedaan is een eerste stap, en uiteraard zijn nu de andere stakeholders aan de beurt. Ik ga er zeker vanuit dat dit gebeurt, echter we praten over honderden projecten dus dat heeft zijn tijd nodig. Het m.i. voorbarig om te denken dat alleen de investeerders meebetalen.

Twee maanden uitstel lijkt me billijk, de schade (2 maanden rente, als inderdaad later de draad weer opgepakt kan worden) is alleszins te overzien.
Pecunia non olet
pi_192074253
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ben het grotendeels met jou eens. Sommige reacties getuigen van bar weinig empathie met de moeilijke situatie waarin de Horeca ondernemers zich bevinden, buiten hun schuld.

Wat HCN heeft gedaan is een eerste stap, en uiteraard zijn nu de andere stakeholders aan de beurt. Ik ga er zeker vanuit dat dit gebeurt, echter we praten over honderden projecten dus dat heeft zijn tijd nodig. Het m.i. voorbarig om te denken dat alleen de investeerders meebetalen.

Twee maanden uitstel lijkt me billijk, de schade (2 maanden rente, als inderdaad later de draad weer opgepakt kan worden) is alleszins te overzien.
Ik denk dat bijna iedereen hier begrip heeft voor de situatie van de horecaondernemers. Het gaat er vooral om dat HCN zonder overleg met de investeerders of met de individuele ondernemer gesproken te hebben dit besluit neemt en dat toont meteen de zwakte van het systeem. Als vergelijking: Een bank zou nooit als leninggever vooruitlopend op overleg al de betalingsverplichting 2 maanden opschorten. Het is gewoon de verkeerde volgorde, eerst overleg met de partijen zodat je kunt onderbouwen welke maatregel nodig is. Dat kan soms 2 maanden alles op schorten zijn en in een ander geval kan het beter zijn 4 maanden de aflossing op te schorten terwijl een derde ondernemer goed in de liquide middelen kan zitten en door kan betalen.
Om de druk weg te nemen had je ook de betalingsverplichting op kunnen schorten voor een week totdat je iedereen hebt kunnen spreken.
pi_192074523
quote:
Als de verspreiding van het nu al historische coronavirus straks is beteugeld is en de kettingsloten weer van de cafés en restaurants mogen, kan het Nederlandse horecalandschap er wel eens heel anders uitzien dan we tot het afgelopen weekeinde gewend waren.
pi_192074705
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik denk dat bijna iedereen hier begrip heeft voor de situatie van de horecaondernemers. Het gaat er vooral om dat HCN zonder overleg met de investeerders of met de individuele ondernemer gesproken te hebben dit besluit neemt en dat toont meteen de zwakte van het systeem. Als vergelijking: Een bank zou nooit als leninggever vooruitlopend op overleg al de betalingsverplichting 2 maanden opschorten. Het is gewoon de verkeerde volgorde, eerst overleg met de partijen zodat je kunt onderbouwen welke maatregel nodig is. Dat kan soms 2 maanden alles op schorten zijn en in een ander geval kan het beter zijn 4 maanden de aflossing op te schorten terwijl een derde ondernemer goed in de liquide middelen kan zitten en door kan betalen.
Om de druk weg te nemen had je ook de betalingsverplichting op kunnen schorten voor een week totdat je iedereen hebt kunnen spreken.
Goed verwoord Faraday01. Eens.
pi_192075041
Coronavirus update SiG:

quote:
Ook bij SamenInGeld houden we de situatie rondom het Coronavirus nauwlettend in de gaten. Deze situatie vraagt om helderheid.

We zijn uiteraard als platform betrokken bij zowel aanvragers, die via ons platform financieringsaanvragen hebben lopen, als bij de investeerders in deze onzekere tijden. Wij zien en begrijpen dat de meesten op dit moment met hun aandacht bij meer urgente zaken dienen te zijn.

Om bovenstaande reden hebben wij besloten deze week geen nieuwe projecten te plaatsen op ons platform.

In afwachting van het nieuws in de komende dagen, zullen we volgende week opnieuw een en ander beoordelen en u informeren middels een nieuws update.
De investeringen bij SiG staan momenteel ook nagenoeg stil.Overigens heb ik er geen moeite mee om gewoon in dergelijke projecten te investeren.
pi_192081530
Krijg vanmiddag deze email van FNC:

Uw dashboard is de afgelopen week bijgewerkt.
Mochten er alsnog onvolkomenheden zijn, neem dan gerust contact met ons op.


Guess what: nog steeds alles fout. Mailtje aan wagen.
pi_192081719
Over HCN al veel gezegd, ik ga ook daar een mail aan wagen. Alles opschorten is veel te rigoureus. De B**gaart family kan toch best de rente blijven betalen. Dit moet echt per ondernemer bekeken worden.
pi_192081721
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik denk dat bijna iedereen hier begrip heeft voor de situatie van de horecaondernemers. Het gaat er vooral om dat HCN zonder overleg met de investeerders of met de individuele ondernemer gesproken te hebben dit besluit neemt en dat toont meteen de zwakte van het systeem. Als vergelijking: Een bank zou nooit als leninggever vooruitlopend op overleg al de betalingsverplichting 2 maanden opschorten. Het is gewoon de verkeerde volgorde, eerst overleg met de partijen zodat je kunt onderbouwen welke maatregel nodig is. Dat kan soms 2 maanden alles op schorten zijn en in een ander geval kan het beter zijn 4 maanden de aflossing op te schorten terwijl een derde ondernemer goed in de liquide middelen kan zitten en door kan betalen.
Om de druk weg te nemen had je ook de betalingsverplichting op kunnen schorten voor een week totdat je iedereen hebt kunnen spreken.
[..]

Bijna, inderdaad. Gelijk advocaten bellen vind ik niet echt mijn ding.

Bij andere cases hebben we deze discussies ook gehad. Mag een platform in bepaalde (uitzonderlijke) omstandigheden handelen namens de gezamenlijke investeerders. Vooropgesteld, ik weet niet wat er precies in de AV van HCN staat, en ik heb eerlijk gezegd ook wel wat anders te doen dan al de AV'en van al die platformen te lezen waarin ik investeer. :)

Met HCN heb ik tot dusver louter positieve ervaringen. Er is (volledig) geld teruggekomen in gevallen waarin ik het lijk al zag drijven. Dit omdat HCN de branche uiterst goed kent en goed met de ondernemers schakelt. Dan heb ik liever dat zij die beslissing nemen, optreden naar hun eigen goeddunken, dan dat je vele honderden investeerders op 1 lijn moet zien te krijgen.

De verschillen zijn erg groot (dat zag je al in de voorgaande discussie), maar uiteindelijk zou HCN toch wel een fiat krijgen met grote meerderheid. Zie ook die gevallen waarbij gestemd moest worden over een regeling met een slecht betalende debiteur. Meestal dik boven de 90% als ik me goed herinner. Kost alleen maar een hoop kostbare tijd, denk ik dan praktisch gezien.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 16-03-2020 21:44:01 ]
Pecunia non olet
pi_192083391
Wellicht moet de eerste stap van HCN zijn om alle betalingen op te schorten, maar waarbij in principe wel de rente gewoon blijft doorlopen (en dus optelt). Dan verandert er vooralsnog weinig behalve een korte termijn liquiditeitsvoordeel voor de ondernemers. Er is dan iets meer tijd om te kijken of er een langere aflospauze en/of rente kwijtschelding (tijdens die pauze) moet komen. Dat kan groepsgewijs of per geval, en kan ook aan de investeerders voorgelegd worden waar nodig.

Ik zit zelf maar beperkt in HCN, maar door het regelmatig hier uitgesproken vertrouwen in hen ben ik ook wel geneigd het even af te wachten en op de kennis van HCN te vertrouwen. Het is ook een uitzonderlijke situatie die momenteel van dag tot dag verandert. Bovendien weet ik zelf ook veel te weinig van de horeca ;)

Overigens heb ik de bewuste mail zelf niet gehad. Da's dan wel weer jammer...
  maandag 16 maart 2020 @ 23:19:13 #223
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_192084288
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 21:26 schreef Jaco078 het volgende:
Krijg vanmiddag deze email van FNC:

Uw dashboard is de afgelopen week bijgewerkt.
Mochten er alsnog onvolkomenheden zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Guess what: nog steeds alles fout. Mailtje aan wagen.
Zelfde. Kan ook niet anders. Laatste update staat op 10 maart 00:00 uur
Misschien bedoelen ze wel: zodra er een nieuwe update komt zult u merken dat het bijgewerkt is. :X
pi_192084502
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 23:19 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Zelfde. Kan ook niet anders. Laatste update staat op 10 maart 00:00 uur
Misschien bedoelen ze wel: zodra er een nieuwe update komt zult u merken dat het bijgewerkt is. :X
idem
pi_192087787
In mijn FNC-overzicht is het “verdwenen” default project weer toegevoegd, dus ze zijn er wel degelijk mee bezig.


@TechLight: HCN stuurt geen mails maar zet updates in het dashboard. Als je inlogt, zie je het bericht dan wel? En heb je aangeven dat je per mail geïnformeerd wilt worden over updates?
pi_192087888
Corona update van GvE:

GvE heeft in deze inderdaad de depotregeling om de eerste problemen het hoofd te kunnen bieden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192088505
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 07:29 schreef escortmk2 het volgende:
@:TechLight: HCN stuurt geen mails maar zet updates in het dashboard. Als je inlogt, zie je het bericht dan wel? En heb je aangeven dat je per mail geïnformeerd wilt worden over updates?
Dank voor de tip. Per email stond inderdaad uit, waarschijnlijk omdat daar eerder alleen nieuwe project aankondigingen langs kwamen die ik niet per email hoef. Jammer dat je niet kunt kiezen tussen categorieen. Voor nu in ieder geval maar even aangezet weer.
pi_192089999
Bloemenwinkel op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/suus-bloem-en-groen/
Met materiële hypotheek
pi_192090225
Tweewielerservice Adriaan Pelders live op Collin
https://www.collincrowdfu(...)ice-adriaan-pelders/
pi_192090256
Ik begrijp niet waarom Collin op dit moment pitches publiceert en dan al zeker niet in de bloemen wat compleet plat ligt.
pi_192090815
Update Fundingcircle is binnen
pi_192092019
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 10:11 schreef Faraday01 het volgende:
Ik begrijp niet waarom Collin op dit moment pitches publiceert en dan al zeker niet in de bloemen wat compleet plat ligt.
Dat geldt toch niet (of minder) voor binnenlandse verkopen? Misschien kunnen ze nu juist betere marges pakken omdat er weinig de grens over kan.......anders moeten ze ze maar weggooien, en mensen hebben nu lekker de tijd om hun tuintje/balkon te verwennen.

@jaco, zou het je lukken om.......:)
Pecunia non olet
pi_192093119
Beste investeerder,


Corona en de gevolgen
Momenteel wordt op diverse plaatsen intensief overleg gevoerd hoe we als Nederlandse samenleving de MKB ondernemers zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Dit, nu het economische effect als gevolg van het Corona virus steeds verder om zich heen grijpt. De overheid heeft in deze door middel van onder andere werktijdverkorting en uitstel van belastingbetaling een mooie stap vooruit gedaan.

Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Langs deze weg willen wij u dan ook voorstellen om de helpende hand uit te steken richting de MKB ondernemers die een Collin lening zijn aangegaan. Los van het feit dat dit een mogelijk default zou kunnen voorkomen, geeft dit ondernemers lucht om deze moeilijke periode te overbruggen.

Analyse
In dit kader hebben we afgelopen week navraag gedaan bij de ondernemers achter de uitstaande leningen. Een groot deel van de leningnemers geeft aan dat de financiële impact dermate stevig is dat maatregelen noodzakelijk zijn. Hierbij geven de meeste leningnemers aan dat ze trachten tot een mix van korte termijn maatregelen te komen. Denk hierbij aan werktijdverkorting, uitstel van belastingbetaling en branche specifieke maatregelen.

Voorstel ter instemming
Collin wil in dit kader voorstellen aan de investeerders om ruimhartig mee te werken aan het opschorten van de aflossingsverplichting voor een periode van drie á zes maanden. Gezien de acute noodzaak willen we hierbij middels één algemene stemronde uw standpunt (pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag) ophalen zodat we daarna tot snelle actie kunnen overgaan per individuele lening/investering. Volledigheidshalve geven wij hierbij aan dat de rente en kosten wel gewoon regulier zullen doorlopen en dat de lening qua looptijd zal worden verlengd. Verder heeft Collin besloten de gebruikelijke behandelingskosten voor de genoemde aanpassing voor eigen rekening te nemen.

Concreet betekent dit we de aanvragen tot opschorting van aflossingen als gevolg van het Corona virus zullen honoreren indien er geen bijzondere omstandigheden zijn die dit in de weg staan. Aanpassing van de aktes etc. zullen we achterwege laten. We volstaan met het aanpassen van de individuele terugbetaalschema’s.

Maatwerk
Een aantal leningnemers hebben reeds nu te kennen gegeven dat opschorting van maximaal zes maanden aflossing onvoldoende soelaas zal gaan bieden. Met deze ondernemers zullen wij individueel contact opnemen om te komen tot een maatwerk oplossing. Deze zullen wij individueel beoordelen en aan de betrokken investeerders ter besluitvorming voorleggen.

Verkorte bedenktermijn
Wij denken dat we met bovenstaande maatregel samen met u een passende bijdrage aan de huidige problematiek kunnen leveren. Om snel te kunnen schakelen zullen wij deze stemronde 24 uur laten duren in plaats van de gebruikelijke 14 dagen.

Graag vernemen wij of u kunt instemmen met ons voorstel middels een reply op deze mail met daarin EENS of ONEENS.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

Bas Denissen
pi_192093123
Ik ben niet heel snel boos te krijgen, maar wat een amateurs bij Funding Circle. Echt, prutsers. Het zijn zelfs leugenaars.
pi_192093124
3 tot 6 maanden, dat is nogal wat....
pi_192093182
Vind het wel bijzonder dat blijkbaar zo weinig ondernemers wat vlees op de botten hebben. Je realiseert je pas hoe broos het allemaal is als het te laat is helaas. Gelukkig altijd nog genoeg spaargeld aangehouden, maar crowdfunding gaat een bloedbad worden net als mijn aandelenportefeuille...
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_192093263
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:31 schreef impact9 het volgende:
3 tot 6 maanden, dat is nogal wat....
Hier loopt de rente in ieder geval wel door. En bekijken ze het per geval. Neig naar eens tenzij anderen argumenten hebben om het niet te doen
pi_192093293
Oktober 2019: De kredietnemer heeft geen contact met ons opgenomen. Dossier is overgdragen aan deurwaarder.
November 2019: Geen oplossing weten te bereiken met kredietnemer. Wij zullen het dossier overdragen aan deurwaarder (was in oktober al overgedragen?). Indien we niet tot een oplossing kunnen komen, zullen we dagvaarden.
December 2019: Dagvaarding uitgebracht. Wacht nu op Rechtbank voor datum voor de eventuele zitting.
Januari 2020: Geen oplossing weten te bereiken met kredietnemer, wij zullen dossier overdragen aan deurwaarder.
Februari 2020: Dagvaarding is uitgebracht. Wacht nu op Rechtbank voor datum voor de eventuele zitting.
Maart 2020: Vordering is overgedragen aan deurwaarder. Indien geen gehoor, zullen we overgaan tot dagvaarden.

Man, hoe kan dit?
pi_192093372
Ik ga oneens stemmen om 3 redenen;
1. Maatwerk is nodig in plaats van een generieke maatregel. Ook moet een stemming per project plaats vinden want ik heb niets te maken met wat investeerders vinden in projecten waar ik niet in zit en vv. Dit is ook strijdig met de av
2. De termijn is onredelijk kort, zeker omdat Collin zelf de termijn voor reacties op berichten al op 2 dagen stelt en bovendien niet haalt. 1 dag houdt nooit stand bij de rechter.
3. Waarom niet eerst 1-2 weken uitstel om afspraken te maken met leningnemers? 3-6 maanden bij voorbaat is niet nodig.
pi_192093395
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:33 schreef drollenvanger het volgende:
Vind het wel bijzonder dat blijkbaar zo weinig ondernemers wat vlees op de botten hebben. Je realiseert je pas hoe broos het allemaal is als het te laat is helaas. Gelukkig altijd nog genoeg spaargeld aangehouden, maar crowdfunding gaat een bloedbad worden net als mijn aandelenportefeuille...
Ik ben er ook bang voor.. heb m’n cf-investeringen maar alvast met 50% afgeschreven. :X
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
pi_192093412
Voor HCN kan ik een generieke benadering wel begrijpen, alle horeca heeft het nu lastig.

Maar van Collin vind ik het toch wat gek eigenlijk om nu al bijna pro-actief voor te stellen de boel even te bevriezen.
pi_192093600
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga oneens stemmen om 3 redenen;
1. Maatwerk is nodig in plaats van een generieke maatregel. Ook moet een stemming per project plaats vinden want ik heb niets te maken met wat investeerders vinden in projecten waar ik niet in zit en vv. Dit is ook strijdig met de av
2. De termijn is onredelijk kort, zeker omdat Collin zelf de termijn voor reacties op berichten al op 2 dagen stelt en bovendien niet haalt. 1 dag houdt nooit stand bij de rechter.
3. Waarom niet eerst 1-2 weken uitstel om afspraken te maken met leningnemers? 3-6 maanden bij voorbaat is niet nodig.
Goede argumenten, met name 1 en 3. Ik stem ook oneens. Gaat allemaal te makkelijk. Al denk ik dat ws meerderheid eens zal stemmen collin kennende.
pi_192093639
60% van mijn CF projecten betreft OG projecten met hypo zekerheden, verreweg de meeste hiervan zijn woningen en appartementen, en maar beperkt zakelijk OG, dus als de hutjes verhuurd blijven, zie ik dit nog wel goed gaan.

Dus bij SIG en de andere OG projecten nog geen directe noodzaak tot opschorting is mijn mening.

Een haffel normale projecten lopen de komende maanden op reguliere wijze af, dus daar kan ik niet veel meer op verliezen.

Benieuwd naar de APOC jes maar daar zitten ook informal investors en Antea Participaties in, dus ik geloof vooralsnog dat dat ook wel overeind blijft, anders verliezen meer mensen hun ¤.

Benieuwd of bijv. HCN La Base bevroren wordt, net zo als de nieuwe APOC?

Bij HCN kan ik nog enigszins begrijpen een algemene opschorting, maar bijv bij BigHoreca en de evt nog lopende Oubaha projecten en de franchise toko's zoals de Bregjes / Cubanita's ben ik van mening dat ze ook met deze franchisegevers in overleg gaan, Een opschroting van aflossing kan ik dan nog begrijpen, maar een rentebetaling zou moeten kunnen.

Laat ook de holdings, franchisegevers etc ook maar een duit in het zakje doen, soms hebben die ook wel diepe zakken. Of ook zij kunnen aankloppen bij derden om ons te ontzien.

Ook ben ik van mening dat afspraken goed vastgelegd en gecommuniceerd dienen tw orden, Documenten vwb uitstel en opschorting moeten gewoon vastgelegd worden en in de portals zichtbaar worden.

Kunnen wij deze docu ook gebruiken voor ons dossier / aangiften etc.

[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 17-03-2020 13:08:10 ]
pi_192093646
Geldt het dan bij Collin automatisch voor alle projecten of alleen per leningnemer indien nodig? Ik lees bv in de mail
quote:
Concreet betekent dit we de aanvragen tot opschorting van aflossingen als gevolg van het Corona virus zullen honoreren indien er geen bijzondere omstandigheden zijn die dit in de weg staan.
wat op mij overkomt als dt de leningnemer het zelf moet aanvragen en zonder aanvraag dan geen opschorting. Er zal dan wel door Collin aan alle leningnemers worden aangegeven dat de mogelijkheid er is als wij instemmen. En ik verwacht wel dat velen het zullen aanvragen, gezien de reacties op de navraag.
pi_192094071
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga oneens stemmen om 3 redenen;
1. Maatwerk is nodig in plaats van een generieke maatregel. Ook moet een stemming per project plaats vinden want ik heb niets te maken met wat investeerders vinden in projecten waar ik niet in zit en vv. Dit is ook strijdig met de av
2. De termijn is onredelijk kort, zeker omdat Collin zelf de termijn voor reacties op berichten al op 2 dagen stelt en bovendien niet haalt. 1 dag houdt nooit stand bij de rechter.
3. Waarom niet eerst 1-2 weken uitstel om afspraken te maken met leningnemers? 3-6 maanden bij voorbaat is niet nodig.
Goede argumenten, ik voeg daar graag aan toe dat m.i. de aktes wel aangepast dienen te worden.
pi_192094195
Voor het geval Collin en ook andere platforms hier meelezen:

Mijn inschatting is dat investeerders zeer bereid zijn mee te denken in deze moeilijke tijden om ondernemers te laten overleven. Dat begint met een goed doordachte aanpak van het platform hoe met de ondernemers en investeerders gecommuniceerd wordt en moet leiden tot maatwerkoplossingen per ondernemer. Generieke oplossing met grote gebaren klinken mooi en zijn natuurlijk relatief weinig werk voor u als platform. Dit is echter het moment dat u als platform uw meerwaarde kunt bewijzen en daarmee ook uw toekomst kunt verzekeren. Onderscheid u door maatwerk te bieden zodat de ondernemers echt geholpen worden waar mogelijk maar ook de investeerders zo goed mogelijk beschermd worden.

Dus: Maak een korte termijn regeling voor een aantal weken zodat ondernemers die acuut problemen hebben niet onnodig omvallen en overleg in die periode over maatwerkoplossingen. En leg die oplossingen op projectniveau voor aan de investeerders.
pi_192094384
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga oneens stemmen om 3 redenen;
1. Maatwerk is nodig in plaats van een generieke maatregel. Ook moet een stemming per project plaats vinden want ik heb niets te maken met wat investeerders vinden in projecten waar ik niet in zit en vv. Dit is ook strijdig met de av
2. De termijn is onredelijk kort, zeker omdat Collin zelf de termijn voor reacties op berichten al op 2 dagen stelt en bovendien niet haalt. 1 dag houdt nooit stand bij de rechter.
3. Waarom niet eerst 1-2 weken uitstel om afspraken te maken met leningnemers? 3-6 maanden bij voorbaat is niet nodig.
Ik heb hier minder moeite mee dan met de HCN voortstellen daar de rente doorloopt en mocht er aan de rente wat gebeuren er een separaat individueel voorstel komt.
24 uur of 14 dagen maakt mij in dit geval ook niet zoveel uit daar voor sommige ondernemers inderdaad de tijd dringt en wij sneller zijn dan de overheid. Ik moet alleen even met mezelf overleggen en dat is snel gebeurd.😀
Mijn enige kritiekpunt is de tijd. Ik had zelf liever gezien een termijn van 3 maande en daarna weer een stemming voor 3 maanden.
Ik ga dus wel voor stemmen zoals ik het nu zie.
pi_192094522
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb hier minder moeite mee dan met de HCN voortstellen daar de rente doorloopt en mocht er aan de rente wat gebeuren er een separaat individueel voorstel komt.
24 uur of 14 dagen maakt mij in dit geval ook niet zoveel uit daar voor sommige ondernemers inderdaad de tijd dringt en wij sneller zijn dan de overheid. Ik moet alleen even met mezelf overleggen en dat is snel gebeurd.😀
Mijn enige kritiekpunt is de tijd. Ik had zelf liever gezien een termijn van 3 maande en daarna weer een stemming voor 3 maanden.
Ik ga dus wel voor stemmen zoals ik het nu zie.
De meerderheid stemt ongetwijfeld voor. Ik wil vooral een signaal afgeven dat wat Collin hier voor stelt helemaal niet kan binnen de volmacht die ze hebben want die is projectspecifiek. Het komt op mij vooral over dat het lekker makkelijk is en het ze weinig werk kost maar dat gaat je in de staart bijten.
pi_192094575
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb hier minder moeite mee dan met de HCN voortstellen daar de rente doorloopt en mocht er aan de rente wat gebeuren er een separaat individueel voorstel komt.
Er komt alleen geen seperaat individueel voorstel naar de investeerders. Enkel naar collin en zij beslissen nav deze stemming.
pi_192094775
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Er komt alleen geen seperaat individueel voorstel naar de investeerders. Enkel naar collin en zij beslissen nav deze stemming.
Dat heb ik begrepen echter geld dit alleen voor het aflossingsdeel. Rente en kosten blijven gewoon verschuldigd. Wil men ook iets met rente en kosten veranderen dan zal hier iets separaats met toestemming van de investeerder voor geregeld moeten worden.
Je blijft dus maandelijks gewoon rente ontvangen maar geen aflossing voor die projecten die van Collin daarvoor toestemming verkrijgen.
pi_192094898
ONEENS met Collin. Individuele gevallen ter stemming brengen en enkel indien het ook passend is. Zomaar alles uitstel geven zelfs als het niet nodig is (Maar wellicht een teken van andere problemen) lijkt me het paard achter de wagen spannen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_192094901
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:50 schreef flexion het volgende:

[..]

Goede argumenten, met name 1 en 3. Ik stem ook oneens. Gaat allemaal te makkelijk. Al denk ik dat ws meerderheid eens zal stemmen collin kennende.
ONEENS gestemd

met name omdat:
Collin levert geen enkele bijdrage, blijven gewoon de kosten in rekening brengen. Collin legt alle risico neer bij de investeerders.
pi_192094922
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De meerderheid stemt ongetwijfeld voor. Ik wil vooral een signaal afgeven dat wat Collin hier voor stelt helemaal niet kan binnen de volmacht die ze hebben want die is projectspecifiek. Het komt op mij vooral over dat het lekker makkelijk is en het ze weinig werk kost maar dat gaat je in de staart bijten.
Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal (of zelfs alleen maar de probleemgevallen) deze week projectspecifiek gaan benaderen? Met inspraak?
Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.

Ik lees het ook zo dat de voorgestelde regeling alleen geldt voor aanvragen vanuit de geldnemer. Er zijn er ongetwijfeld ook een heleboel die niet gelijk in liquiditeitsnood komen. En zo ja dan lijkt me het voorstel realistisch. Plus rentebetaling, dat is dan weer een voordeel t.o.v. HCN.
Pecunia non olet
pi_192095067
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal deze week projectspecifiek gaan benaderen? Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.
Je kunt een combinatie van maatregelen bedenken. Om te beginnen kun je de ondernemers een mail sturen waarin je aankondigt dat je ze zo snel mogelijk benadert en dat er voor de zwaarst getroffen sectoren tot het moment dat er contact is geweest coulance zal gelden als het echt niet mogelijk blijkt de aflossing en eventueel rente te voldoen.
Vervolgens filter je de projecten naar sector waarbij je de zwaarst getroffen sectoren als eerste benadert en de sectoren waar je minder directe problemen verwacht later benadert. Het hoeft ook niet allemaal deze week maar doe het gericht is mijn boodschap.
pi_192095124
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal (of zelfs alleen maar de probleemgevallen) deze week projectspecifiek gaan benaderen? Met inspraak?
Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.

Ik lees het ook zo dat de voorgestelde regeling alleen geldt voor aanvragen vanuit de geldnemer. Er zijn er ongetwijfeld ook een heleboel die niet gelijk in liquiditeitsnood komen. En zo ja dan lijkt me het voorstel realistisch. Plus rentebetaling, dat is dan weer een voordeel t.o.v. HCN.
Exact. Men heeft het grootste pijnpunt dat ik had met de HCN regeling eruitgehaald! N.l. de algemene rente kwijtschelding over de opschortings periode!
pi_192095139
Vervroegde aflossing Faja Lobi deel I (Kapitaalopmaat). Laatste termijn 2 weken eerder voldaan dan qua planning
pi_192095446
Idem met
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Vervroegde aflossing Faja Lobi deel I (Kapitaalopmaat). Laatste termijn 2 weken eerder voldaan dan qua planning
Idem met de laatste termijn van Anviri cosmetics ook van KOM. Ik denk dat de termijnen die ze al binnen hebben maar direct hebben overgemaakt.
pi_192095681
Niemand is verbaasd dat zoveel ondernemers zo snel in de problemen komen? Als je zo op het randje balanceert in goede tijden... pfff... geeft voor mij wel aan dat crowdfunding klaar is met uitzondering van vastgoedgedekt met lage LTV
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_192096364
Ik woon in Sint Maarten en na Irma hebben de banken hier ook hypotheekbetalingen opgeschort. Er kwam immers geen geld binnen bij een heleboel bedrijven en mensen. Een heel groot deel van de hypotheken zou sowieso niet betaald worden, dus dan kan je net zo goed wat goodwill kweken en rust brengen mbt die maandelijkse betalingen. En je personeel kan focussen op andere dingen dan recovery. En je vermindert de kans op faillissementen.

Jullie zitten nu in Nederland in een vergelijkbare situatie. De keuze is tussen de ondernemers wat ruimte geven enerzijds, en doorgaan als normaal, inclusief het aanvragen van faillissementen, anderzijds.

Overigens zit ik niet in Collin projecten, ze willen geen Sint Maartenaren.
pi_192096634
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:18 schreef drollenvanger het volgende:
Niemand is verbaasd dat zoveel ondernemers zo snel in de problemen komen? Als je zo op het randje balanceert in goede tijden... pfff... geeft voor mij wel aan dat crowdfunding klaar is met uitzondering van vastgoedgedekt met lage LTV
Als je omzet ineens helemaal wegvalt, gaat het heel hard. De post nog te ontvangen debiteuren stelt in de horeca vaak niet veel voor, dus in een tijdsbestek van uur stoppen de opbrengsten. Het zal geen geheim zijn dat de winsten en daardoor ook de reserves in de horeca niet heel ruim zijn. Het is juist goed dat die ondernemers direct aan de bel trekken, anders is het snel afgelopen met je zaak. De opschorting bij Collin is maar 1 van de maatregelen. Daar waar andere partijen snel zijn (overheid en de banken met uitstel van aflossingen) kun je als crowdfundplatform niet achterblijven. Het is onzinnig om in deze situatie individuele zaken te gaan voorleggen aan investeerders. Dat zou alleen maar tot tijdnood en onzekerheid leiden. Het zal je als ondernemer maar gebeuren.
pi_192097434
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:00 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Als je omzet ineens helemaal wegvalt, gaat het heel hard. De post nog te ontvangen debiteuren stelt in de horeca vaak niet veel voor, dus in een tijdsbestek van uur stoppen de opbrengsten. Het zal geen geheim zijn dat de winsten en daardoor ook de reserves in de horeca niet heel ruim zijn. Het is juist goed dat die ondernemers direct aan de bel trekken, anders is het snel afgelopen met je zaak. De opschorting bij Collin is maar 1 van de maatregelen. Daar waar andere partijen snel zijn (overheid en de banken met uitstel van aflossingen) kun je als crowdfundplatform niet achterblijven. Het is onzinnig om in deze situatie individuele zaken te gaan voorleggen aan investeerders. Dat zou alleen maar tot tijdnood en onzekerheid leiden. Het zal je als ondernemer maar gebeuren.
Daar kan ik me zeker in vinden als het gaat om startende ondernemers. Maar als je gewoon een al jaren lopende tent hebt, dan bouw je toch wat reserves op? Buiten de horeca om al helemaal lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door drollenvanger op 17-03-2020 15:45:22 ]
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_192097638
Beste investeerder,

De Corona epidemie eist een zware tol van ondernemend Nederland.

Het kabinet heeft inmiddels een pakket aan maatregelen gepresenteerd waardoor er nu meer duidelijk is.

Veel ondernemers die via Capital Circle een lening hebben afgesloten, zijn genoodzaakt hun bedrijf tijdelijk te sluiten, denk hierbij aan horeca en fitness.

Daarnaast is het duidelijk dat de bedrijven die wél geopend blijven ook te maken zullen krijgen met geringe omzetten.

Uit het oogpunt van een prudent investeringsbeleid denken wij er goed aan te doen om de geldvragers meer ruimte te geven zodat zij op de korte termijn beter aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Capital Circle heeft daarom besloten voor alle leningen de komende termijn alleen rente te incasseren en niet de aflossing. Dit houdt in dat u 15 april alleen rente ontvangt over alle openstaande leendelen. Daarnaast worden alle leningen met één maand in duur verlengd.

We hebben tevens alle geldvragers op de verschillende regelingen gewezen die de overheid ter beschikking stelt.

Wij denken dat we met deze oplossing voor zowel de investeerders als de ondernemers een juiste balans vinden om de huidige omstandigheden het hoofd te bieden.

Wij vragen om uw begrip voor deze situatie. Wij hebben vertrouwen in de ondernemers die gefinancierd zijn via ons platform en gaan ervan uit dat zij met deze maatregel in een betere positie komen om hun bedrijf succesvol voort te zetten.

Met vriendelijke groet,

Team Capital Circle
pi_192097889
Je ho
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:31 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben niet heel snel boos te krijgen, maar wat een amateurs bij Funding Circle. Echt, prutsers. Het zijn zelfs leugenaars.
Je houdt het dermate vaag dat ik hier helemaal niks mee kan.

Ik zie dat je een eindje verderop aangeeft wat je bedoelt. In 1 bericht alles zetten is wel net zo handig.
pi_192097919
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Daar kan ik me zeker in vinden als het gaat om startende ondernemers. Maar als je gewoon een al jaren lopende tent hebt, dan bouw je toch wat reserves op? Buiten de horeca om al helemaal lijkt me.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Daar kan ik me zeker in vinden als het gaat om startende ondernemers. Maar als je gewoon een al jaren lopende tent hebt, dan bouw je toch wat reserves op? Buiten de horeca om al helemaal lijkt me.
Ja, die bedrijven zijn er ook. Maar de horecabedrijven die met CF hebben gewerkt, zijn vooral nieuwe bedrijven/vestigingen.
pi_192097951
Van HCN kreeg ik vandaag het volgende antwoord op mijn vragen van gisteren:

------------------------------------------------
Wij hebben begrip voor uw zorgen, maar het genomen besluit is tevens in het belang van u als investeerder. Vasthouden aan de maandelijkse aflos- en renteverplichtingen zal de kans op een faillissement van de betreffende horeca-ondernemer alleen maar vergroten, terwijl die kans door deze tijdelijke maatregel verkleind wordt. Alle rente- en aflosverplichtingen zijn nu 'on-hold' gezet en worden op een later moment hervat. Wij kunnen nog geen uitspraak doen wanneer dit is. De Horeca blijft tot 6 april gesloten, dat is een beslissing de overheid. Wellicht wordt dit nog herzien.

De door u aanvaarde investeringsovereenkomst biedt Horeca Crowdfunding Nederland en Stichting Zekerheden de ruimte om onderhavige maatregel te nemen. In dit verband wijzen wij u op de volgende twee bepalingen:

7.6 De volmacht houdt de bevoegdheid in ter zake alles te doen wat nodig, nuttig of wenselijk is, met het recht van substitutie in alle gevallen, ook als de gevolmachtigde optreedt voor één of meer andere volmachtgevers, zelfs als tussen de volmachtgevers een tegenstrijdig belang bestaat.

8.2 Stichting Zekerheden is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te voeren en verbindt zich om zich naar eer en geweten van haar last te kwijten en deze uit te voeren, zoals een goed lasthebber betaamt.

Wij hebben de betrokken ondernemers een uitgebreide mail gestuurd waarin wij de opschorting hebben aangekondigd. Tevens hebben wij de ondernemers voorzien van tips en hen een hart onder de riem gestoken. De reacties waren dankbaar en emotioneel. Daarnaast krijgen wij meer en meer berichten van stakeholders, hetzij via de stakeholders zelf, hetzij via ondernemers, dat zij tevens meewerken aan uitstel van betalingen.

-----------------------------------
Waar het bij mij omgaat is dat HCN een zeer haastig besluit heeft genomen zonder enige overleg met de investeerders. Daarnaast is HCN van mening dat ALLE horeca-ondernemers op dit moment niet in staat zijn de aflossing en rente terug te betalen en geeft ze allemaal daarom gratis rente.
Ik hoor dat kartonfabrieken nu megadruk hebben! Veel horeca-ondernemers (restaurants) gaan nu ook bezorgen in kartonnen!

[ Bericht 1% gewijzigd door prins01 op 17-03-2020 16:08:21 ]
pi_192097954
Bizar. Capital Circle strooit manna uit onze portemonnee uit over alle kredietnemers. Ze kunnen toch wel een beetje een individuele beoordeling doen ipv het maar generiek aan iedereen uit te delen? Betalen we die gasten zo weinig voor hun werk?
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_192098124
Als de crowdfundbusiness denkt op deze manier met de investeerders om te kunnen gaat dan kan deze crisis ook wel eens het einde van een aantal platforms betekenen. Er is - terecht - heel veel aandacht voor de leningnemers maar dat wil niet zeggen dat het redelijk is om zonder overleg met de investeerders dit soort verregaande besluiten te nemen. En als nu blijkt dat de platforms vooral interesse hebben in de leningnemer want omzet dan zien ze mij straks niet meer terug :W
pi_192098137
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:58 schreef VDF het volgende:
Bizar. Capital Circle strooit manna uit onze portemonnee uit over alle kredietnemers. Ze kunnen toch wel een beetje een individuele beoordeling doen ipv het maar generiek aan iedereen uit te delen? Betalen we die gasten zo weinig voor hun werk?
Nou ja, manna.......:) Het gaat maar om 1 maand waarin wel de rente wordt betaald. Dus is er in principe geen schade aan onze kant.

Verder met je eens, je kunt de gunst ook verlenen op aanvraag c.q. als ze beginnen te piepen c.q. niet meer betalen. Dan loopt de rest gewoon door.


En dan heeft CC maar 40 projecten of zo. Ik zou niet graag telefonist zijn bij Geld voor Elkaar :'(
Pecunia non olet
pi_192098181
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Als de crowdfundbusiness denkt op deze manier met de investeerders om te kunnen gaat dan kan deze crisis ook wel eens het einde van een aantal platforms betekenen. Er is - terecht - heel veel aandacht voor de leningnemers maar dat wil niet zeggen dat het redelijk is om zonder overleg met de investeerders dit soort verregaande besluiten te nemen. En als nu blijkt dat de platforms vooral interesse hebben in de leningnemer want omzet dan zien ze mij straks niet meer terug :W
Voor mij is het vanaf nu ook klaar.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_192100846
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Als de crowdfundbusiness denkt op deze manier met de investeerders om te kunnen gaat dan kan deze crisis ook wel eens het einde van een aantal platforms betekenen. Er is - terecht - heel veel aandacht voor de leningnemers maar dat wil niet zeggen dat het redelijk is om zonder overleg met de investeerders dit soort verregaande besluiten te nemen. En als nu blijkt dat de platforms vooral interesse hebben in de leningnemer want omzet dan zien ze mij straks niet meer terug :W
Met Funding Circle ben ik al klaar. Hoe kun je nou de ene maand zeggen we gaan dagvaarden, de maand daarop zeggen dat je gedagvaard hebt, de maand erop opnieuw zegt dat je gaat dagvaarden. En dat niet eens 1x, nee, dat doen ze al een half jaar lang.
pi_192101931
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:58 schreef prins01 het volgende:
Van HCN kreeg ik vandaag het volgende antwoord op mijn vragen van gisteren:

------------------------------------------------
Wij hebben begrip voor uw zorgen, maar het genomen besluit is tevens in het belang van u als investeerder. Vasthouden aan de maandelijkse aflos- en renteverplichtingen zal de kans op een faillissement van de betreffende horeca-ondernemer alleen maar vergroten, terwijl die kans door deze tijdelijke maatregel verkleind wordt. Alle rente- en aflosverplichtingen zijn nu 'on-hold' gezet en worden op een later moment hervat. Wij kunnen nog geen uitspraak doen wanneer dit is. De Horeca blijft tot 6 april gesloten, dat is een beslissing de overheid. Wellicht wordt dit nog herzien.

De door u aanvaarde investeringsovereenkomst biedt Horeca Crowdfunding Nederland en Stichting Zekerheden de ruimte om onderhavige maatregel te nemen. In dit verband wijzen wij u op de volgende twee bepalingen:

7.6 De volmacht houdt de bevoegdheid in ter zake alles te doen wat nodig, nuttig of wenselijk is, met het recht van substitutie in alle gevallen, ook als de gevolmachtigde optreedt voor één of meer andere volmachtgevers, zelfs als tussen de volmachtgevers een tegenstrijdig belang bestaat.

8.2 Stichting Zekerheden is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te voeren en verbindt zich om zich naar eer en geweten van haar last te kwijten en deze uit te voeren, zoals een goed lasthebber betaamt.

Wij hebben de betrokken ondernemers een uitgebreide mail gestuurd waarin wij de opschorting hebben aangekondigd. Tevens hebben wij de ondernemers voorzien van tips en hen een hart onder de riem gestoken. De reacties waren dankbaar en emotioneel. Daarnaast krijgen wij meer en meer berichten van stakeholders, hetzij via de stakeholders zelf, hetzij via ondernemers, dat zij tevens meewerken aan uitstel van betalingen.

-----------------------------------
Goed antwoord wat mij betreft. Ik liep een dagje achter met het lezen van het forum en schrok nogal van de reacties op HCN om alles twee maanden op te schorten. Dat lijkt mij een zeer terechte maatregel.
Als investeerders mogen wij ook ons steentje bijdragen. Ik denk dat leveranciers en verhuurders dat ook (deels) zullen doen (zie ook post van 21spices/LotEnDaan eigenaar).
Tevens is het niet ontvangen van twee maanden rente beperkt, zeker als je hiermee een mogelijke default kan voorkomen.

Dit gezegd hebbende, HCN zit alleen in horeca. Prima maatregel derhalve en ik ga ze dit per mail vertellen om ze een hart onder de riem steken.

Bij andere platformen zou ik niet blij worden van zo’n stellingname.
pi_192102508
tip: je lenderspender account kan je bijna geheel opnemen (1% opnamekosten).
pi_192102725
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:06 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Met Funding Circle ben ik al klaar. Hoe kun je nou de ene maand zeggen we gaan dagvaarden, de maand daarop zeggen dat je gedagvaard hebt, de maand erop opnieuw zegt dat je gaat dagvaarden. En dat niet eens 1x, nee, dat doen ze al een half jaar lang.
Dat is dan wederzijds, want funding circle was ook al een tijdje klaar met ons als kleine investeerder. Fingers crossed dat de afschrijvingen niet te drastisch oplopen de komende tijd.
pi_192106216
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:19 schreef zeeland6 het volgende:
tip: je lenderspender account kan je bijna geheel opnemen (1% opnamekosten).
Verwachtten jullie direct ook veel schade bij L&S? Dit zijn alle verstrekte leningen aan mensen met een vastcontract. Zij zullen de komende tijd hun salaris blijven ontvangen tenzij er ontslag gaat komen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Wat gebeurd er daar met een lening als iemand geen werk meer heeft? Hoe soepel denkt L&S mee voor hun en de investeerder?
pi_192106738
Het noodpakket van de overheid, maakt de opschorting van crowdfundplatforms overbodig. Nu zitten de investeerders met de gebakken peren.

https://www.nu.nl/coronav(...)oor-ondernemers.html
pi_192106769
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:39 schreef CFinvestor22 het volgende:

[..]

Verwachtten jullie direct ook veel schade bij L&S? Dit zijn alle verstrekte leningen aan mensen met een vastcontract. Zij zullen de komende tijd hun salaris blijven ontvangen tenzij er ontslag gaat komen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Wat gebeurd er daar met een lening als iemand geen werk meer heeft? Hoe soepel denkt L&S mee voor hun en de investeerder?
ik ga het niet afwachten. Heb met mijn opname geheel mijn investering plus een beetje rente binnen. Een klein bedrag staat nog open, omdat je dit kon opnemen vanwege de lopende maand en achterstanden.
pi_192106892
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:03 schreef zeeland6 het volgende:
Het noodpakket van de overheid, maakt de opschorting van crowdfundplatforms overbodig. Nu zitten de investeerders met de gebakken peren.

https://www.nu.nl/coronav(...)oor-ondernemers.html
Waarom zitten de investeerders met de gebakken peren? Bij de beoordeling van een BMKB-krediet zal ook worden gekeken in hoeverre andere schuldeisers aan het noodplan meewerken.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 22:13:02 #278
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_192106921
Deze gozer heeft lef. Gewoon het platform van KOM gebruiken om buiten KOM om aan een nieuwe financiering te komen.

quote:
Wel willen wij 100 a 150 k ophalen voor werkkapitaal en voor wat investeringen voor de nieuwe uitbreiding van ca 10 ha.

Echter 6 procent en de bijbehorende kosten gaan wij niet betalen.
Als er echter investeerders zijn die ons willen helpen, prima.
Ze kunnen dan altijd contact met ons opnemen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192107051
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:03 schreef zeeland6 het volgende:
Het noodpakket van de overheid, maakt de opschorting van crowdfundplatforms overbodig. Nu zitten de investeerders met de gebakken peren.

https://www.nu.nl/coronav(...)oor-ondernemers.html
zeeland6 ik denk dat je zowel de omvang van de crisis door het Coronavirus onderschat en de impact van de maatregelen overschat. Heb je goed gekeken naar de voorwaarden. Wanneer ik met een paar maanden uitstel dus een paar maanden geen aflossingen/rente een paar bedrijven kan redden ben ik meer dan tevreden.
pi_192107150
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:19 schreef ML45 het volgende:

[..]

zeeland6 ik denk dat je zowel de omvang van de crisis door het Coronavirus onderschat en de impact van de maatregelen overschat. Heb je goed gekeken naar de voorwaarden. Wanneer ik met een paar maanden uitstel dus een paar maanden geen aflossingen/rente een paar bedrijven kan redden ben ik meer dan tevreden.
Akkoord. Bedrijven die dat nodig zouden hebben. Selectief, maar niet een algemene opschorting. Wel lekker makkelijk voor het platform.

PS ik onderschat het zeker niet, zit in de zorg.
pi_192107379
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:19 schreef ML45 het volgende:

[..]

zeeland6 ik denk dat je zowel de omvang van de crisis door het Coronavirus onderschat en de impact van de maatregelen overschat. Heb je goed gekeken naar de voorwaarden. Wanneer ik met een paar maanden uitstel dus een paar maanden geen aflossingen/rente een paar bedrijven kan redden ben ik meer dan tevreden.
Nu kunnen wij als investeerders eindelijk eens echt ondernemers helpen.....
pi_192109525
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:58 schreef prins01 het volgende:
Van HCN kreeg ik vandaag het volgende antwoord op mijn vragen van gisteren:

------------------------------------------------
Wij hebben begrip voor uw zorgen, maar het genomen besluit is tevens in het belang van u als investeerder. Vasthouden aan de maandelijkse aflos- en renteverplichtingen zal de kans op een faillissement van de betreffende horeca-ondernemer alleen maar vergroten, terwijl die kans door deze tijdelijke maatregel verkleind wordt. Alle rente- en aflosverplichtingen zijn nu 'on-hold' gezet en worden op een later moment hervat. Wij kunnen nog geen uitspraak doen wanneer dit is. De Horeca blijft tot 6 april gesloten, dat is een beslissing de overheid. Wellicht wordt dit nog herzien.

De door u aanvaarde investeringsovereenkomst biedt Horeca Crowdfunding Nederland en Stichting Zekerheden de ruimte om onderhavige maatregel te nemen. In dit verband wijzen wij u op de volgende twee bepalingen:

7.6 De volmacht houdt de bevoegdheid in ter zake alles te doen wat nodig, nuttig of wenselijk is, met het recht van substitutie in alle gevallen, ook als de gevolmachtigde optreedt voor één of meer andere volmachtgevers, zelfs als tussen de volmachtgevers een tegenstrijdig belang bestaat.

8.2 Stichting Zekerheden is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te voeren en verbindt zich om zich naar eer en geweten van haar last te kwijten en deze uit te voeren, zoals een goed lasthebber betaamt.

Wij hebben de betrokken ondernemers een uitgebreide mail gestuurd waarin wij de opschorting hebben aangekondigd. Tevens hebben wij de ondernemers voorzien van tips en hen een hart onder de riem gestoken. De reacties waren dankbaar en emotioneel. Daarnaast krijgen wij meer en meer berichten van stakeholders, hetzij via de stakeholders zelf, hetzij via ondernemers, dat zij tevens meewerken aan uitstel van betalingen.

-----------------------------------
Waar het bij mij omgaat is dat HCN een zeer haastig besluit heeft genomen zonder enige overleg met de investeerders. Daarnaast is HCN van mening dat ALLE horeca-ondernemers op dit moment niet in staat zijn de aflossing en rente terug te betalen en geeft ze allemaal daarom gratis rente.
Ik hoor dat kartonfabrieken nu megadruk hebben! Veel horeca-ondernemers (restaurants) gaan nu ook bezorgen in kartonnen!
Die advocaat zag het dus klaarblijkelijk niet helemaal helder.....

HCN staat volledig in haar recht blijkens die artikelen in de AV en los van de rente ben ik vooralsnog tevreden.

De tijd zal het leren welke benadering de juiste was maar duizenden projecten (over de diverse platformen samen) los van elkaar laten beoordelen en fiatteren lijkt mij sowieso onhaalbaar en hoogst ongewenst.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 18-03-2020 00:44:37 ]
Pecunia non olet
pi_192111350
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:39 schreef CFinvestor22 het volgende:
Heeft iemand daar ervaring mee? Wat gebeurd er daar met een lening als iemand geen werk meer heeft? Hoe soepel denkt L&S mee voor hun en de investeerder?
Ik verwacht dat, zolang de geldlener blijft betalen, L&S het allemaal wel prima vindt. Maar arbeidstijdverkorting leidt tot lagere inkomsten bij een deel van de werknemers. Als de economie een knauw krijgt en we in een depressie geraken - en daar is een kans op; de vraag hoe groot staat alleen nog wel open voor discussie - dan kan een deel van de leners zijn inkomsten (nog) verder zien dalen. Als je bang bent voor dit scenario, dan is de suggestie van @zeeland6 mijns inziens het overwegen waard. Crowdfunding werd op 13 maart in de media nog genoemd als alternatief voor de (zo gedaalde) aandelenbeurs, maar ik vrees voor mijn portefeuille als dit scenario uit zou komen.

N.B. Ik heb geen portefeuille bij L&S.
pi_192111632
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Vervroegde aflossing Faja Lobi deel I (Kapitaalopmaat). Laatste termijn 2 weken eerder voldaan dan qua planning
Toch problemen:
quote:
Helaas duurt de Corona crisis alsmaar voort, het wordt zelfs erger nu de overheid is overgegaan tot het nemen van rigoreuze maatregelen.
Net als veel andere ondernemingen wordt helaas ook ons bedrijf hierdoor geraakt door:
1. Het terugvallen van de omzet van toko’s, die circa 40% van de omzet van ons bedrijf voor haar rekening neemt.
2. Door sluiting van Surinaamse restaurants, die vallen namelijk onder de door de overheid aangekondigde eet- en drinkgelegenheden, hierdoor zal onze horeca omzet (grotendeels) wegvallen.

Dit zal leiden tot liquiditeitsspanning, reden dat wij onze investeerders verzoeken akkoord te gaan met tijdelijke uitstel van betaling van aflossing en rente tot het moment dat de bedrijfsvoering volledige betaling weer toestaat.
Faja Lobi heeft tot nu toe al haar financiële verplichtingen, conform afspraak, stipt voldaan; Kapitaal op Maat kan dit ook bevestigen, zo nodig verwijzen wij u hiervoor naar haar.
Voor meer update inzake Faja Lobi verwijzen wij u graag naar onze website www.surinaamseten.nl, welke website al 6 jaar op rij behoort tot de beste Website v/h Jaar (categorie consumentengoederen).
Ook nodigen wij u uit eens een kijkje te nemen van de activiteiten van ons bedrijf op social media, waarop wij nu 600.000 fans hebben o.a.:
• Facebook: https://www.facebook.com/FajaLobi/
• Instagram: https://www.instagram.com/sandhiasrecepten/
• You Tube: https://www.youtube.com/c/surinaamseten
Kortom, Faja Lobi heeft het afgelopen jaren steeds goed gepresteerd, de omzet stijgt, het bedrijf maakt winst en de toekomst ziet florissant uit.
Samen komen wij de Corono crisis er ongetwijfeld te boven en wensen u en uw dierbaren in deze tevens veel gezondheid toe.

Wij rekenen op uw begrip en medewerking, waarvoor wij u bij voorbaat danken.

Met vriendelijke groet,

Jay B. Laigsingh
pi_192111657
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 07:34 schreef Groepfunder het volgende:
Ik verwacht dat, zolang de geldlener blijft betalen, L&S het allemaal wel prima vindt. Maar arbeidstijdverkorting leidt tot lagere inkomsten bij een deel van de werknemers.
Bij arbeidstijdverkorting krijgen de medewerkers toch gewoon hun salaris? De overheid stort het uitkeringsbedrag naar het bedrijf als ik het goed heb.
pi_192111819
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Bij arbeidstijdverkorting krijgen de medewerkers toch gewoon hun salaris? De overheid stort het uitkeringsbedrag naar het bedrijf als ik het goed heb.
Volgens mij krijgen ze WW.

quote:
werktijdverkorting is een (tijdelijke) verkorting van de werktijd wegens vermindering van de bedrijfsactiviteit. Hiervoor is toestemming nodig van het UWV. Werknemers op wie werktijdverkorting van toepassing is, hebben recht op een WW-uitkering, zie Werktijdverkorting.
[bron]
Maar ik had 't misschien beter niet kunnen plaatsen, want ik weet het gewoon niet zeker.

[Edit]
Okay, het klopt dus helemaal niet wat ik schreef.

quote:
De regeling Werktijdverkorting (wtv) is stopgezet als 'corona-maatregel'. Het kabinet introduceert de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).
Bron


[ Bericht 16% gewijzigd door Groepfunder op 18-03-2020 08:25:48 ]
pi_192111966
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:19 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Volgens mij krijgen ze WW.
[..]

Maar ik had 't misschien beter niet kunnen plaatsen, want ik weet het gewoon niet zeker.

[Edit]
Okay, het klopt dus helemaal niet wat ik schreef.
[..]

Dit dus: Tijdens de WTV blijf je gewoon in dienst bij je werkgever en blijft je inkomen doorgaans gewoon gelijk. Het UWV betaalt het WW-gedeelte rechtstreeks aan je werkgever. De pensioenpremies lopen gewoon door, dus je pensioenopbouw wordt niet verstoord.
pi_192112204
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dit dus: Tijdens de WTV blijf je gewoon in dienst bij je werkgever en blijft je inkomen doorgaans gewoon gelijk. Het UWV betaalt het WW-gedeelte rechtstreeks aan je werkgever. De pensioenpremies lopen gewoon door, dus je pensioenopbouw wordt niet verstoord.
En als aanvulling hierop nog: voorheen werd dit tot 75% gedaan en dit is verhoogt naar 90%. Voor een werknemer veranderd er op dit moment dus niets, het is vooral kostenverlaging voor de werkgever. Die immers geen opdrachten/ inkomsten meer heeft n.a.v. de Coronacrisis.
pi_192112341
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:31 schreef impact9 het volgende:
Beste investeerder,


Corona en de gevolgen
Momenteel wordt op diverse plaatsen intensief overleg gevoerd hoe we als Nederlandse samenleving de MKB ondernemers zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Dit, nu het economische effect als gevolg van het Corona virus steeds verder om zich heen grijpt. De overheid heeft in deze door middel van onder andere werktijdverkorting en uitstel van belastingbetaling een mooie stap vooruit gedaan.

Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Langs deze weg willen wij u dan ook voorstellen om de helpende hand uit te steken richting de MKB ondernemers die een Collin lening zijn aangegaan. Los van het feit dat dit een mogelijk default zou kunnen voorkomen, geeft dit ondernemers lucht om deze moeilijke periode te overbruggen.

Analyse
In dit kader hebben we afgelopen week navraag gedaan bij de ondernemers achter de uitstaande leningen. Een groot deel van de leningnemers geeft aan dat de financiële impact dermate stevig is dat maatregelen noodzakelijk zijn. Hierbij geven de meeste leningnemers aan dat ze trachten tot een mix van korte termijn maatregelen te komen. Denk hierbij aan werktijdverkorting, uitstel van belastingbetaling en branche specifieke maatregelen.

Voorstel ter instemming
Collin wil in dit kader voorstellen aan de investeerders om ruimhartig mee te werken aan het opschorten van de aflossingsverplichting voor een periode van drie á zes maanden. Gezien de acute noodzaak willen we hierbij middels één algemene stemronde uw standpunt (pro rato van het totaal geïnvesteerde bedrag) ophalen zodat we daarna tot snelle actie kunnen overgaan per individuele lening/investering. Volledigheidshalve geven wij hierbij aan dat de rente en kosten wel gewoon regulier zullen doorlopen en dat de lening qua looptijd zal worden verlengd. Verder heeft Collin besloten de gebruikelijke behandelingskosten voor de genoemde aanpassing voor eigen rekening te nemen.

Concreet betekent dit we de aanvragen tot opschorting van aflossingen als gevolg van het Corona virus zullen honoreren indien er geen bijzondere omstandigheden zijn die dit in de weg staan. Aanpassing van de aktes etc. zullen we achterwege laten. We volstaan met het aanpassen van de individuele terugbetaalschema’s.

Maatwerk
Een aantal leningnemers hebben reeds nu te kennen gegeven dat opschorting van maximaal zes maanden aflossing onvoldoende soelaas zal gaan bieden. Met deze ondernemers zullen wij individueel contact opnemen om te komen tot een maatwerk oplossing. Deze zullen wij individueel beoordelen en aan de betrokken investeerders ter besluitvorming voorleggen.

Verkorte bedenktermijn
Wij denken dat we met bovenstaande maatregel samen met u een passende bijdrage aan de huidige problematiek kunnen leveren. Om snel te kunnen schakelen zullen wij deze stemronde 24 uur laten duren in plaats van de gebruikelijke 14 dagen.

Graag vernemen wij of u kunt instemmen met ons voorstel middels een reply op deze mail met daarin EENS of ONEENS.

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

Bas Denissen
Na alles nog eens nagelezen te hebben toch net EENS gestemd met de Collin maatregelen.

Dat de rente in principe wel doorloopt alsmede dat leningnemers de aanvragen tot opschorting van aflossingen als gevolg van het Corona virus moeten aanvragen en niet standaard zullen krijgen is voor mij hierin zwaarwegend. Ook positief is dat Colin de aanvragen alleen zal honoreren indien er geen bijzondere omstandigheden zijn die dit in de weg staan ervaar ik als positief.

Ik hoop wel dat ze e.e.a juridisch goed dichttimmeren zodat er achteraf geen gedoe over zal ontstaan.
pi_192113755
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga oneens stemmen om 3 redenen;
1. Maatwerk is nodig in plaats van een generieke maatregel. Ook moet een stemming per project plaats vinden want ik heb niets te maken met wat investeerders vinden in projecten waar ik niet in zit en vv. Dit is ook strijdig met de av
2. De termijn is onredelijk kort, zeker omdat Collin zelf de termijn voor reacties op berichten al op 2 dagen stelt en bovendien niet haalt. 1 dag houdt nooit stand bij de rechter.
3. Waarom niet eerst 1-2 weken uitstel om afspraken te maken met leningnemers? 3-6 maanden bij voorbaat is niet nodig.
Ik heb hierover gebeld met Collin. Het is wat krom omschreven. Je geeft vooraf toestemming om collin in individuele cases maatwerk te leveren. Het is dus niet zo dat alles stopt. Alles loopt door, óók de aflossingen. Er zijn enkele ondernemers (horeca) waar nu daadwerkelijk uitstel voor is aangevraagd.
M.a.w. je geeft vooraf akkoord voor mogelijke toekomstige maatwerkoplossingen.

Dit is dus een veel minder rigoureuze benadering dan HCN
pi_192113800
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 11:42 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat geldt toch niet (of minder) voor binnenlandse verkopen? Misschien kunnen ze nu juist betere marges pakken omdat er weinig de grens over kan.......anders moeten ze ze maar weggooien, en mensen hebben nu lekker de tijd om hun tuintje/balkon te verwennen.

@:Jaco, zou het je lukken om.......:)
Ik beloof je dat ik in toekomstige cases mijn best ga doen echter nu niet omdat:
1. Door de aandelen markt die zo fors gedaald is, ben ik zwaar overwogen in CF;
2. alle vrijkomende cashflow gaat nu naar de aandelenmarkt tot er weer een gezondere verhouding terug is.
pi_192116705
Aankondiging nieuw project waardevoorjegeld:
Uitbreiding Chapp.store 51 maanden 8.75% ¤ 90.000,00
https://www.chapp.store/
pi_192117026
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:24 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb hierover gebeld met Collin. Het is wat krom omschreven. Je geeft vooraf toestemming om collin in individuele cases maatwerk te leveren. Het is dus niet zo dat alles stopt. Alles loopt door, óók de aflossingen. Er zijn enkele ondernemers (horeca) waar nu daadwerkelijk uitstel voor is aangevraagd.
M.a.w. je geeft vooraf akkoord voor mogelijke toekomstige maatwerkoplossingen.

Dit is dus een veel minder rigoureuze benadering dan HCN
Kijk hier kan ik me veel beter in vinden en dat zou ik bij HCN ook een veel betere oplossing hebben gevonden.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
  woensdag 18 maart 2020 @ 13:05:14 #294
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_192117031
Paar ma
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankondiging nieuw project waardevoorjegeld:
Uitbreiding Chapp.store 51 maanden 8.75% ¤ 90.000,00
https://www.chapp.store/
Paar maand terug ook al 90K opgehaald
pi_192118332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 13:05 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Kijk hier kan ik me veel beter in vinden en dat zou ik bij HCN ook een veel betere oplossing hebben gevonden.
Horeca wordt veel zwaarder geraakt dan de meeste relaties van Collin....
Pecunia non olet
pi_192119472
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 13:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Horeca wordt veel zwaarder geraakt dan de meeste relaties van Collin....
Ik denk dat je veel te optimistisch bent, wat denk je van o.a.;
- winkels die geen omzet meer hebben omdat mensen de stad niet meer ingaan( of straks niet meer mogen)
- Verhuurders aan expats en van winkels etc.
- toeleveringsbedrijven van bedrijven die het nu moeilijk hebben zoals bijvoorbeeld ook administratiekantoren als OAMKB, transportbedrijven, installatiebedrijven
- autobedrijven waar klanten nu afwachten of ze hun baan nog wel behouden
- Makelaars die de vraag zien inzakken
- bedrijven afhankelijk van de export
- binnenvaart
- zzp-ers die hun opdrachten in een week van 100% naar 0% hebben zien zakken.

Wanneer ik de maatregelen van de regering zie, zijn die fors maar zullen deze niet kunnen voorkomen dat er een zeer forse klap komt.
Vandaar dat ik de actie van o.a. Collin volledig begrijp.

Doet iedereen het slecht, neen een aantal doen het juist goed schat ik in;
- medische bedrijven
- bezorg bedrijven zoals de spare ribs en domino's
- groene energie
- tuincentra en bouwcentra zolang er geen lock down is
pi_192120347
Probleem particuliere opleider (kapitaalopmaat):
quote:
Wat hebben we een mooi jaar achter de rug. Na hard werken een mooi perspectief opgebouwd met bbl-opleidingen over heel Nederland. Daarbij werd de kinderopvang ons grootste werkgebied en mochten we ons verheugen op wederkerige grote organisaties als klant.
Met de start van een aantal te starten bbl-trajecten per maart/april 2020 in het vizier liepen we toen tegen het coronavirus aan!
Onze omzet valt per direct stil omdat de organisaties er nu niet voor kiezen om te starten met trajecten. Er zijn vanaf dit moment voor een hele tijd geen inkomsten gepland. We zullen moeten afwachten wanneer Nederland weer begint te draaien en de ouders hun kinderen weer naar de kinderopvang gaan brengen. Pas dan wordt zichtbaar of en hoe we weer trajecten kunnen starten.
Het vooruitzicht in de branche kinderopvang is somber. Datzelfde geldt voor de sport. Alle sportcentra dicht. En dat terwijl we net nu met een opleiding Sport- en bewegen zouden starten. Ook niet haalbaar. Uitstel, hopelijk geen afstel.
Het is hartverwarmend te zien hoe de maatschappij op de zorg reageert. We zullen die warmte koesteren. Maar de kille werkelijkheid is dat we zonder middelen zitten in een bedrijf dat door deze zure appel heen moet bijten.
De extra diploma-erkenning die we hebben aangevraagd om op te leiden voor zorgberoepen (en hebben gekregen) zal ons na deze tijd weer mede op de rit moeten krijgen.
pi_192120927
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:18 schreef KrekelJapie het volgende:
Probleem particuliere opleider (kapitaalopmaat):
[..]

een oproep aan de mede Fokkers, ik denk dat we geen individuele berichten moeten plaatsen van ondernemers omdat we anders alleen maar van dit soort berichten zullen lezen en de bredere berichten ondersneeuwen.
pi_192124253
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Na alles nog eens nagelezen te hebben toch net EENS gestemd met de Collin maatregelen.

Dat de rente in principe wel doorloopt alsmede dat leningnemers de aanvragen tot opschorting van aflossingen als gevolg van het Corona virus moeten aanvragen en niet standaard zullen krijgen is voor mij hierin zwaarwegend. Ook positief is dat Colin de aanvragen alleen zal honoreren indien er geen bijzondere omstandigheden zijn die dit in de weg staan ervaar ik als positief.

Ik hoop wel dat ze e.e.a juridisch goed dichttimmeren zodat er achteraf geen gedoe over zal ontstaan.
Nog geen uitsluitsel over de stemming
pi_192126505
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:42 schreef ML45 het volgende:

[…]

Doet iedereen het slecht, neen een aantal doen het juist goed schat ik in;
- medische bedrijven
- bezorg bedrijven zoals de spare ribs en domino's
- groene energie
- tuincentra en bouwcentra zolang er geen lock down is
Ook met die bedrijven zijn er risico's.
Medische bedrijven is best een brede groep. We zien af en toe zorgboerderijen en zo voorbij komen. Als mensen thuis blijven hebben die ook niets te doen. Maar een beperkte groep medische bedrijven profiteert van deze crisis.
Groene energie is ook onzeker. Als de economie stil ligt, kan de prijs voor groene energie flink dalen. Alleen met een garantieprijs (via de SDE) is dat denk ik wel goed afgedekt.
pi_192128918
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:42 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik denk dat je veel te optimistisch bent, wat denk je van o.a.;
- winkels die geen omzet meer hebben omdat mensen de stad niet meer ingaan( of straks niet meer mogen)
- Verhuurders aan expats en van winkels etc.
- toeleveringsbedrijven van bedrijven die het nu moeilijk hebben zoals bijvoorbeeld ook administratiekantoren als OAMKB, transportbedrijven, installatiebedrijven
- autobedrijven waar klanten nu afwachten of ze hun baan nog wel behouden
- Makelaars die de vraag zien inzakken
- bedrijven afhankelijk van de export
- binnenvaart
- zzp-ers die hun opdrachten in een week van 100% naar 0% hebben zien zakken.

Die problemen onderschat ik zeker niet, maar feit is wel dat HCN slechts één branche als doelgroep heeft en juist diegene die bijna compleet zonder omzet is komen te zitten op wat afhaal- en bezorgactiviteit na. En een branche die ook niet om bekend staat dat er veel geld op de bank staat.

Collin daarentegen zit in allerlei sectoren waardoor de risico's net wat beter gespreid zijn. Ze zullen trouwens allemaal wel gaan schreeuwen dat ze last hebben van Corona terwijl dat in bepaalde gevallen misschien helemaal niet aan de orde is of dat er al lang problemen waren van andere aard. Maar goed.

Mijn punt was dat de ramp die de Horeca nu treft, een iets mildere behandeling wel zou rechtvaardigen.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')