abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192094898
ONEENS met Collin. Individuele gevallen ter stemming brengen en enkel indien het ook passend is. Zomaar alles uitstel geven zelfs als het niet nodig is (Maar wellicht een teken van andere problemen) lijkt me het paard achter de wagen spannen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_192094901
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:50 schreef flexion het volgende:

[..]

Goede argumenten, met name 1 en 3. Ik stem ook oneens. Gaat allemaal te makkelijk. Al denk ik dat ws meerderheid eens zal stemmen collin kennende.
ONEENS gestemd

met name omdat:
Collin levert geen enkele bijdrage, blijven gewoon de kosten in rekening brengen. Collin legt alle risico neer bij de investeerders.
pi_192094922
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De meerderheid stemt ongetwijfeld voor. Ik wil vooral een signaal afgeven dat wat Collin hier voor stelt helemaal niet kan binnen de volmacht die ze hebben want die is projectspecifiek. Het komt op mij vooral over dat het lekker makkelijk is en het ze weinig werk kost maar dat gaat je in de staart bijten.
Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal (of zelfs alleen maar de probleemgevallen) deze week projectspecifiek gaan benaderen? Met inspraak?
Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.

Ik lees het ook zo dat de voorgestelde regeling alleen geldt voor aanvragen vanuit de geldnemer. Er zijn er ongetwijfeld ook een heleboel die niet gelijk in liquiditeitsnood komen. En zo ja dan lijkt me het voorstel realistisch. Plus rentebetaling, dat is dan weer een voordeel t.o.v. HCN.
Pecunia non olet
pi_192095067
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal deze week projectspecifiek gaan benaderen? Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.
Je kunt een combinatie van maatregelen bedenken. Om te beginnen kun je de ondernemers een mail sturen waarin je aankondigt dat je ze zo snel mogelijk benadert en dat er voor de zwaarst getroffen sectoren tot het moment dat er contact is geweest coulance zal gelden als het echt niet mogelijk blijkt de aflossing en eventueel rente te voldoen.
Vervolgens filter je de projecten naar sector waarbij je de zwaarst getroffen sectoren als eerste benadert en de sectoren waar je minder directe problemen verwacht later benadert. Het hoeft ook niet allemaal deze week maar doe het gericht is mijn boodschap.
pi_192095124
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Besef dat Collin 1004 projecten op de site heeft staan. Hoe wil je die allemaal (of zelfs alleen maar de probleemgevallen) deze week projectspecifiek gaan benaderen? Met inspraak?
Voordat ze alle dossiers uberhaupt hebben doorgenomen zijn er al een boel failliet.

Ik lees het ook zo dat de voorgestelde regeling alleen geldt voor aanvragen vanuit de geldnemer. Er zijn er ongetwijfeld ook een heleboel die niet gelijk in liquiditeitsnood komen. En zo ja dan lijkt me het voorstel realistisch. Plus rentebetaling, dat is dan weer een voordeel t.o.v. HCN.
Exact. Men heeft het grootste pijnpunt dat ik had met de HCN regeling eruitgehaald! N.l. de algemene rente kwijtschelding over de opschortings periode!
pi_192095139
Vervroegde aflossing Faja Lobi deel I (Kapitaalopmaat). Laatste termijn 2 weken eerder voldaan dan qua planning
pi_192095446
Idem met
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Vervroegde aflossing Faja Lobi deel I (Kapitaalopmaat). Laatste termijn 2 weken eerder voldaan dan qua planning
Idem met de laatste termijn van Anviri cosmetics ook van KOM. Ik denk dat de termijnen die ze al binnen hebben maar direct hebben overgemaakt.
pi_192095681
Niemand is verbaasd dat zoveel ondernemers zo snel in de problemen komen? Als je zo op het randje balanceert in goede tijden... pfff... geeft voor mij wel aan dat crowdfunding klaar is met uitzondering van vastgoedgedekt met lage LTV
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_192096364
Ik woon in Sint Maarten en na Irma hebben de banken hier ook hypotheekbetalingen opgeschort. Er kwam immers geen geld binnen bij een heleboel bedrijven en mensen. Een heel groot deel van de hypotheken zou sowieso niet betaald worden, dus dan kan je net zo goed wat goodwill kweken en rust brengen mbt die maandelijkse betalingen. En je personeel kan focussen op andere dingen dan recovery. En je vermindert de kans op faillissementen.

Jullie zitten nu in Nederland in een vergelijkbare situatie. De keuze is tussen de ondernemers wat ruimte geven enerzijds, en doorgaan als normaal, inclusief het aanvragen van faillissementen, anderzijds.

Overigens zit ik niet in Collin projecten, ze willen geen Sint Maartenaren.
pi_192096634
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:18 schreef drollenvanger het volgende:
Niemand is verbaasd dat zoveel ondernemers zo snel in de problemen komen? Als je zo op het randje balanceert in goede tijden... pfff... geeft voor mij wel aan dat crowdfunding klaar is met uitzondering van vastgoedgedekt met lage LTV
Als je omzet ineens helemaal wegvalt, gaat het heel hard. De post nog te ontvangen debiteuren stelt in de horeca vaak niet veel voor, dus in een tijdsbestek van uur stoppen de opbrengsten. Het zal geen geheim zijn dat de winsten en daardoor ook de reserves in de horeca niet heel ruim zijn. Het is juist goed dat die ondernemers direct aan de bel trekken, anders is het snel afgelopen met je zaak. De opschorting bij Collin is maar 1 van de maatregelen. Daar waar andere partijen snel zijn (overheid en de banken met uitstel van aflossingen) kun je als crowdfundplatform niet achterblijven. Het is onzinnig om in deze situatie individuele zaken te gaan voorleggen aan investeerders. Dat zou alleen maar tot tijdnood en onzekerheid leiden. Het zal je als ondernemer maar gebeuren.
pi_192097434
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:00 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Als je omzet ineens helemaal wegvalt, gaat het heel hard. De post nog te ontvangen debiteuren stelt in de horeca vaak niet veel voor, dus in een tijdsbestek van uur stoppen de opbrengsten. Het zal geen geheim zijn dat de winsten en daardoor ook de reserves in de horeca niet heel ruim zijn. Het is juist goed dat die ondernemers direct aan de bel trekken, anders is het snel afgelopen met je zaak. De opschorting bij Collin is maar 1 van de maatregelen. Daar waar andere partijen snel zijn (overheid en de banken met uitstel van aflossingen) kun je als crowdfundplatform niet achterblijven. Het is onzinnig om in deze situatie individuele zaken te gaan voorleggen aan investeerders. Dat zou alleen maar tot tijdnood en onzekerheid leiden. Het zal je als ondernemer maar gebeuren.
Daar kan ik me zeker in vinden als het gaat om startende ondernemers. Maar als je gewoon een al jaren lopende tent hebt, dan bouw je toch wat reserves op? Buiten de horeca om al helemaal lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door drollenvanger op 17-03-2020 15:45:22 ]
pi_192097638
Beste investeerder,

De Corona epidemie eist een zware tol van ondernemend Nederland.

Het kabinet heeft inmiddels een pakket aan maatregelen gepresenteerd waardoor er nu meer duidelijk is.

Veel ondernemers die via Capital Circle een lening hebben afgesloten, zijn genoodzaakt hun bedrijf tijdelijk te sluiten, denk hierbij aan horeca en fitness.

Daarnaast is het duidelijk dat de bedrijven die wél geopend blijven ook te maken zullen krijgen met geringe omzetten.

Uit het oogpunt van een prudent investeringsbeleid denken wij er goed aan te doen om de geldvragers meer ruimte te geven zodat zij op de korte termijn beter aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Capital Circle heeft daarom besloten voor alle leningen de komende termijn alleen rente te incasseren en niet de aflossing. Dit houdt in dat u 15 april alleen rente ontvangt over alle openstaande leendelen. Daarnaast worden alle leningen met één maand in duur verlengd.

We hebben tevens alle geldvragers op de verschillende regelingen gewezen die de overheid ter beschikking stelt.

Wij denken dat we met deze oplossing voor zowel de investeerders als de ondernemers een juiste balans vinden om de huidige omstandigheden het hoofd te bieden.

Wij vragen om uw begrip voor deze situatie. Wij hebben vertrouwen in de ondernemers die gefinancierd zijn via ons platform en gaan ervan uit dat zij met deze maatregel in een betere positie komen om hun bedrijf succesvol voort te zetten.

Met vriendelijke groet,

Team Capital Circle
pi_192097889
Je ho
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:31 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben niet heel snel boos te krijgen, maar wat een amateurs bij Funding Circle. Echt, prutsers. Het zijn zelfs leugenaars.
Je houdt het dermate vaag dat ik hier helemaal niks mee kan.

Ik zie dat je een eindje verderop aangeeft wat je bedoelt. In 1 bericht alles zetten is wel net zo handig.
pi_192097919
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Daar kan ik me zeker in vinden als het gaat om startende ondernemers. Maar als je gewoon een al jaren lopende tent hebt, dan bouw je toch wat reserves op? Buiten de horeca om al helemaal lijkt me.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:38 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Ja, die bedrijven zijn er ook. Maar de horecabedrijven die met CF hebben gewerkt, zijn vooral nieuwe bedrijven/vestigingen.
pi_192097951
Van HCN kreeg ik vandaag het volgende antwoord op mijn vragen van gisteren:

------------------------------------------------
Wij hebben begrip voor uw zorgen, maar het genomen besluit is tevens in het belang van u als investeerder. Vasthouden aan de maandelijkse aflos- en renteverplichtingen zal de kans op een faillissement van de betreffende horeca-ondernemer alleen maar vergroten, terwijl die kans door deze tijdelijke maatregel verkleind wordt. Alle rente- en aflosverplichtingen zijn nu 'on-hold' gezet en worden op een later moment hervat. Wij kunnen nog geen uitspraak doen wanneer dit is. De Horeca blijft tot 6 april gesloten, dat is een beslissing de overheid. Wellicht wordt dit nog herzien.

De door u aanvaarde investeringsovereenkomst biedt Horeca Crowdfunding Nederland en Stichting Zekerheden de ruimte om onderhavige maatregel te nemen. In dit verband wijzen wij u op de volgende twee bepalingen:

7.6 De volmacht houdt de bevoegdheid in ter zake alles te doen wat nodig, nuttig of wenselijk is, met het recht van substitutie in alle gevallen, ook als de gevolmachtigde optreedt voor één of meer andere volmachtgevers, zelfs als tussen de volmachtgevers een tegenstrijdig belang bestaat.

8.2 Stichting Zekerheden is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te voeren en verbindt zich om zich naar eer en geweten van haar last te kwijten en deze uit te voeren, zoals een goed lasthebber betaamt.

Wij hebben de betrokken ondernemers een uitgebreide mail gestuurd waarin wij de opschorting hebben aangekondigd. Tevens hebben wij de ondernemers voorzien van tips en hen een hart onder de riem gestoken. De reacties waren dankbaar en emotioneel. Daarnaast krijgen wij meer en meer berichten van stakeholders, hetzij via de stakeholders zelf, hetzij via ondernemers, dat zij tevens meewerken aan uitstel van betalingen.

-----------------------------------
Waar het bij mij omgaat is dat HCN een zeer haastig besluit heeft genomen zonder enige overleg met de investeerders. Daarnaast is HCN van mening dat ALLE horeca-ondernemers op dit moment niet in staat zijn de aflossing en rente terug te betalen en geeft ze allemaal daarom gratis rente.
Ik hoor dat kartonfabrieken nu megadruk hebben! Veel horeca-ondernemers (restaurants) gaan nu ook bezorgen in kartonnen!

[ Bericht 1% gewijzigd door prins01 op 17-03-2020 16:08:21 ]
pi_192097954
Bizar. Capital Circle strooit manna uit onze portemonnee uit over alle kredietnemers. Ze kunnen toch wel een beetje een individuele beoordeling doen ipv het maar generiek aan iedereen uit te delen? Betalen we die gasten zo weinig voor hun werk?
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_192098124
Als de crowdfundbusiness denkt op deze manier met de investeerders om te kunnen gaat dan kan deze crisis ook wel eens het einde van een aantal platforms betekenen. Er is - terecht - heel veel aandacht voor de leningnemers maar dat wil niet zeggen dat het redelijk is om zonder overleg met de investeerders dit soort verregaande besluiten te nemen. En als nu blijkt dat de platforms vooral interesse hebben in de leningnemer want omzet dan zien ze mij straks niet meer terug :W
pi_192098137
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:58 schreef VDF het volgende:
Bizar. Capital Circle strooit manna uit onze portemonnee uit over alle kredietnemers. Ze kunnen toch wel een beetje een individuele beoordeling doen ipv het maar generiek aan iedereen uit te delen? Betalen we die gasten zo weinig voor hun werk?
Nou ja, manna.......:) Het gaat maar om 1 maand waarin wel de rente wordt betaald. Dus is er in principe geen schade aan onze kant.

Verder met je eens, je kunt de gunst ook verlenen op aanvraag c.q. als ze beginnen te piepen c.q. niet meer betalen. Dan loopt de rest gewoon door.

En dan heeft CC maar 40 projecten of zo. Ik zou niet graag telefonist zijn bij Geld voor Elkaar :'(
Pecunia non olet
pi_192098181
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Als de crowdfundbusiness denkt op deze manier met de investeerders om te kunnen gaat dan kan deze crisis ook wel eens het einde van een aantal platforms betekenen. Er is - terecht - heel veel aandacht voor de leningnemers maar dat wil niet zeggen dat het redelijk is om zonder overleg met de investeerders dit soort verregaande besluiten te nemen. En als nu blijkt dat de platforms vooral interesse hebben in de leningnemer want omzet dan zien ze mij straks niet meer terug :W
Voor mij is het vanaf nu ook klaar.
pi_192100846
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:06 schreef Faraday01 het volgende:
Met Funding Circle ben ik al klaar. Hoe kun je nou de ene maand zeggen we gaan dagvaarden, de maand daarop zeggen dat je gedagvaard hebt, de maand erop opnieuw zegt dat je gaat dagvaarden. En dat niet eens 1x, nee, dat doen ze al een half jaar lang.
pi_192101931
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 15:58 schreef prins01 het volgende:
Van HCN kreeg ik vandaag het volgende antwoord op mijn vragen van gisteren:

------------------------------------------------
Wij hebben begrip voor uw zorgen, maar het genomen besluit is tevens in het belang van u als investeerder. Vasthouden aan de maandelijkse aflos- en renteverplichtingen zal de kans op een faillissement van de betreffende horeca-ondernemer alleen maar vergroten, terwijl die kans door deze tijdelijke maatregel verkleind wordt. Alle rente- en aflosverplichtingen zijn nu 'on-hold' gezet en worden op een later moment hervat. Wij kunnen nog geen uitspraak doen wanneer dit is. De Horeca blijft tot 6 april gesloten, dat is een beslissing de overheid. Wellicht wordt dit nog herzien.

De door u aanvaarde investeringsovereenkomst biedt Horeca Crowdfunding Nederland en Stichting Zekerheden de ruimte om onderhavige maatregel te nemen. In dit verband wijzen wij u op de volgende twee bepalingen:

7.6 De volmacht houdt de bevoegdheid in ter zake alles te doen wat nodig, nuttig of wenselijk is, met het recht van substitutie in alle gevallen, ook als de gevolmachtigde optreedt voor één of meer andere volmachtgevers, zelfs als tussen de volmachtgevers een tegenstrijdig belang bestaat.

8.2 Stichting Zekerheden is gerechtigd de last geheel naar eigen inzicht uit te voeren en verbindt zich om zich naar eer en geweten van haar last te kwijten en deze uit te voeren, zoals een goed lasthebber betaamt.

Wij hebben de betrokken ondernemers een uitgebreide mail gestuurd waarin wij de opschorting hebben aangekondigd. Tevens hebben wij de ondernemers voorzien van tips en hen een hart onder de riem gestoken. De reacties waren dankbaar en emotioneel. Daarnaast krijgen wij meer en meer berichten van stakeholders, hetzij via de stakeholders zelf, hetzij via ondernemers, dat zij tevens meewerken aan uitstel van betalingen.

-----------------------------------
Goed antwoord wat mij betreft. Ik liep een dagje achter met het lezen van het forum en schrok nogal van de reacties op HCN om alles twee maanden op te schorten. Dat lijkt mij een zeer terechte maatregel.
Als investeerders mogen wij ook ons steentje bijdragen. Ik denk dat leveranciers en verhuurders dat ook (deels) zullen doen (zie ook post van 21spices/LotEnDaan eigenaar).
Tevens is het niet ontvangen van twee maanden rente beperkt, zeker als je hiermee een mogelijke default kan voorkomen.

Dit gezegd hebbende, HCN zit alleen in horeca. Prima maatregel derhalve en ik ga ze dit per mail vertellen om ze een hart onder de riem steken.

Bij andere platformen zou ik niet blij worden van zo’n stellingname.
pi_192102508
tip: je lenderspender account kan je bijna geheel opnemen (1% opnamekosten).
pi_192102725
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:06 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Met Funding Circle ben ik al klaar. Hoe kun je nou de ene maand zeggen we gaan dagvaarden, de maand daarop zeggen dat je gedagvaard hebt, de maand erop opnieuw zegt dat je gaat dagvaarden. En dat niet eens 1x, nee, dat doen ze al een half jaar lang.
Dat is dan wederzijds, want funding circle was ook al een tijdje klaar met ons als kleine investeerder. Fingers crossed dat de afschrijvingen niet te drastisch oplopen de komende tijd.
pi_192106216
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:19 schreef zeeland6 het volgende:
tip: je lenderspender account kan je bijna geheel opnemen (1% opnamekosten).
Verwachtten jullie direct ook veel schade bij L&S? Dit zijn alle verstrekte leningen aan mensen met een vastcontract. Zij zullen de komende tijd hun salaris blijven ontvangen tenzij er ontslag gaat komen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Wat gebeurd er daar met een lening als iemand geen werk meer heeft? Hoe soepel denkt L&S mee voor hun en de investeerder?
pi_192106738
Het noodpakket van de overheid, maakt de opschorting van crowdfundplatforms overbodig. Nu zitten de investeerders met de gebakken peren.

https://www.nu.nl/coronav(...)oor-ondernemers.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')