¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.quote:
Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburgquote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Gewoon alles gratis maken scheelt ook een boel criminaliteit.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:36 schreef maily het volgende:
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld).
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker volquote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming
Het spoor zal dan ook uitgebreid moeten worden.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:20 schreef descon het volgende:
[..]
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol
Ik zit nog op school, dus dan ga ik regelmatig met de trein. Het is wel vol, dat kloptquote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:20 schreef descon het volgende:
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol
quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming
1. Nee, niets is gratis. Dit gaat ook geld kosten. Dat zeggen ze ook.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:18 schreef Scjvb het volgende:
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien.
Ik bedoelde dus gratis voor ov-reizigers, hé. Dat kost dan uiteraard geld vanuit een geheel andere bron dat niet verdiend wordt aan de reiziger.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:20 schreef ems. het volgende:
[..]
1. Nee, niets is gratis. Dit gaat ook geld kosten. Dat zeggen ze ook.
2. Elke keer als je Haarlem aanhaalt dan schaam ik mij weer een beetje om Haarlemmer te zijn.
Dat klinkt vrij redelijk.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet.
Nederland 41000, Luxemburg 2500km2.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:
[..]
Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Zeg toch gewoon dat jij je medemensen gewoon geen gratis vervoer gunt en het ondernemend crimineel volk als jouw medestander wil, zodat jijzelf wel gratis vervoer krijgt respectievelijk al hebt, en waarschijnlijk ziedend wordt als iedereen die in de vervoersindustrie werkzaam is zou gaan staken.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:18 schreef Scjvb het volgende:
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien.
@torentje, dat ziet u naar ons idee geheel verkeerd. Echter is het zo dat lang niet alles altijd maar in prijs omlaag kan, laat staan iets gratis maken.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Zeg toch gewoon dat jij je medemensen gewoon geen gratis vervoer gunt en het ondernemend crimineel volk als jouw medestander wil, zodat jijzelf wel gratis vervoer krijgt respectievelijk al hebt, en waarschijnlijk ziedend wordt als iedereen die in de vervoersindustrie werkzaam is zou gaan staken.
Gastquote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:
Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzoquote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Gast![]()
Ze hebben drie treinlijnen en een dozijn buslijnen buiten de hoofdstad, zelfs de Achterhoek is qua ov beter georganiseerd.
Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:45 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Gewoon alles gratis maken scheelt ook een boel criminaliteit.
Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:29 schreef wollah het volgende:
[..]
Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo
quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:29 schreef wollah het volgende:
[..]
Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo
Ik heb er nog wel 700 euro per jaar voor over, dat is nog steeds goedkoper dan de ov kosten die ik nu maak.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:16 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb er best 70 euro per jaar voor over. Een jaarabbo is duurder. Maar dan moet t wel een beetje fatsoenlijk zijn aub
Dit inderdaad. Het meest opmerkelijke is dat in het AD artikel wordt gesteld dat het de Luxemburgse overheid jaarlijks zo'n 41 miljoen euro kost om de 620.000 inwoners gratis openbaar vervoer te kunnen bieden, wat neerkomt op gemiddeld ¤ 66,13 per jaar per inwoner. Nu zal niet iedere inwoner gebruik maken (of kunnen maken) van het OV, en ook zullen de gemiddelde reisafstanden in Luxemburg wat kleiner uitvallen dan in Nederland omdat het qua oppervlakte een veel kleiner land is dan Nederland, maar dit geeft wel aan dat het mogelijk moet zijn om in een land als Nederland voor een schappelijk vast bedrag per persoon per jaar openbaar vervoer aan te bieden, als het geheel 'gratis' maken van het openbaar vervoer op bezwaren zou stuiten.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet.
Maak alles gratis en je hebt geen geweld meer. Vrouwenlogica weerquote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:36 schreef maily het volgende:
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld).
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen, en of daar ook in is meegenomen dat de frequentie wellicht omhoog moet als de vervoersvraag stijgt doordat het gratis wordt. Is dit alleen het bedrag dat de overheidsbijdrage omhoog moet ten opzichte van de huidige, betaalde situatie? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor een paar tientjes per persoon ook de infra kunnen onderhouden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het meest opmerkelijke is dat in het AD artikel wordt gesteld dat het de Luxemburgse overheid jaarlijks zo'n 41 miljoen euro kost om de 620.000 inwoners gratis openbaar vervoer te kunnen bieden, wat neerkomt op gemiddeld ¤ 66,13 per jaar per inwoner. Nu zal niet iedere inwoner gebruik maken (of kunnen maken) van het OV, en ook zullen de gemiddelde reisafstanden in Luxemburg wat kleiner uitvallen dan in Nederland omdat het qua oppervlakte een veel kleiner land is dan Nederland, maar dit geeft wel aan dat het mogelijk moet zijn om in een land als Nederland voor een schappelijk vast bedrag per persoon per jaar openbaar vervoer aan te bieden, als het geheel 'gratis' maken van het openbaar vervoer op bezwaren zou stuiten.
Dat is het bedrag aan vervallen kaartjesopbrengsten. Het OV werd al zwaar gesubsidieerd - de kosten om dat running te houden zijn meer dan een half miljard - en een kaartje kostte ¤ 2, ongeacht de bestemming. Het is dus meer de marginale kostenpost voor sec deze beslissing dan het kostenplaatje van gratis OV.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen
Aha. Dank.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is het bedrag aan vervallen kaartjesopbrengsten. Het OV werd al zwaar gesubsidieerd - de kosten om dat running te houden zijn meer dan een half miljard - en een kaartje kostte ¤ 2, ongeacht de bestemming. Het is dus meer de marginale kostenpost voor sec deze beslissing dan het kostenplaatje van gratis OV.
Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen, en of daar ook in is meegenomen dat de frequentie wellicht omhoog moet als de vervoersvraag stijgt doordat het gratis wordt. Is dit alleen het bedrag dat de overheidsbijdrage omhoog moet ten opzichte van de huidige, betaalde situatie? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor een paar tientjes per persoon ook de infra kunnen onderhouden bijvoorbeeld.
Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.quote:Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.
I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.quote:En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Er woont geen hond in Luxemburg. Ik geloof dat ze in totaal 50 agenten hebben.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:
[..]
Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Ja maar hoeveel is dit per hoofd van de bevolking? Daar wonen evenveel mensen als in de provincie Utrecht ofzo.quote:
66,77 euro lees ik op pagina 1quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:34 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja maar hoeveel is dit per hoofd van de bevolking? Daar wonen evenveel mensen als in de provincie Utrecht ofzo.
Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
66,77 euro lees ik op pagina 1
Ik betaal nu al duizenden euro's voor de ziekenzorg waar ik geen gebruik van heb gemaakt.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.
Je betaalt ook hier in Nederland sowieso mee aan het openbaar vervoer, ook al is het niet gratis en ook al maak je er zelf geen gebruik van. Alleen al NS en ProRail vragen voor de komende 20 jaar zo'n 20,6 miljard (bron). Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op iets meer dan 60 euro per jaar per inwoner als we uitgaan van 17 miljoen inwoners. In werkelijkheid betalen belastingplichtigen meer per jaar omdat niet iedere inwoner belastingplichtig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere vormen van openbaar vervoer.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.
Als het de bedoeling is om mensen te stimuleren om vaker het OV te nemen, dan moet de prijs per rit competitief zijn met de alternatieven. Dus voor 30km naar werk, zou het OV minder dan 1,5 liter benzine moeten kosten. Gratis hoeft niet, maar het is nu grofweg een factor drie/vier te duur.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 20:51 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je betaalt ook hier in Nederland sowieso mee aan het openbaar vervoer, ook al is het niet gratis en ook al maak je er zelf geen gebruik van. Alleen al NS en ProRail vragen voor de komende 20 jaar zo'n 20,6 miljard (bron). Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op iets meer dan 60 euro per jaar per inwoner als we uitgaan van 17 miljoen inwoners. In werkelijkheid betalen belastingplichtigen meer per jaar omdat niet iedere inwoner belastingplichtig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere vormen van openbaar vervoer.
Je moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofprijs kijken. Een auto kost ook (veel) geld als die niet rijdt. Denk aan aanschafkosten, onderhoud en belastingen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als het de bedoeling is om mensen te stimuleren om vaker het OV te nemen, dan moet de prijs per rit competitief zijn met de alternatieven. Dus voor 30 km naar werk, zou het OV minder dan 1,5 liter benzine moeten kosten. Gratis hoeft niet, maar het is nu grofweg een factor drie/vier te duur.
Dat klopt, maar heel veel mensen hebben nu eenmaal een auto. Dus als ze in de ochtend voor de keuze staan, auto of OV, dan spelen die vaste kosten geen rol. Net zoals de vaste kosten van het OV, die je via belastingen betaalt, ook niet meespelen in die beslissing.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofprijs kijken. Een auto kost ook (veel) geld als die niet rijdt. Denk aan aanschafkosten, onderhoud en belastingen.
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat klopt, maar heel veel mensen hebben nu eenmaal een auto. Dus als ze in de ochtend voor de keuze staan, auto of OV, dan spelen die vaste kosten geen rol. Net zoals de vaste kosten van het OV, die je via belastingen betaalt, ook niet meespelen in die beslissing.
De mensen zonder auto, die hoef je niet te overtuigen om met het OV te gaan. Die hebben weinig alternatief.
Vermoedelijk waren de inkomsten uit kaartverkoop voorheen rond de 41 miljoen euro en die vallen nu weg.quote:
Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Zou gratis OV niet kunnen als er eens flink met potjes wordt geschoven en gehusseld? Afschaffen toeslagen en uitkeringen..herziening van de inkomstenbelasting..basisinkomen voor iedereen..etc etc
Een kosten/baten analyse ja. Het zou niet alleen inkomsten uit kaartverkoop kosten, maar ook investeringen omdat de huidige infrastructuur en materieel denk ik niet zijn berekend op een grote toename van het aantal reizigers. Uiteindelijk blijkt zo'n analyse achteraf vaak te rooskleurig of te pessimistischquote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/
Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:21 schreef Cherni het volgende:
Als j
[..]
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.
Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
Thx. Je hebt mij werk bespaard.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.
Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.quote:Op zondag 1 maart 2020 04:30 schreef Scarface88 het volgende:
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op.
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.quote:Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.quote:Op zondag 1 maart 2020 05:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
[..]
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
quote:De uitgeprocedeerde asielzoekers die gebruik maken van de Bed, Bad en Brood-voorziening in de stad, hebben van de gemeente ook een gratis OV-kaart gekregen. Dat blijkt uit een brief die burgemeester Van der Laan naar de raad gestuurd heeft.
Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Dat is hersteld, en dat staat nota bene in het citaat dat je zelf post:quote:Op zondag 1 maart 2020 07:36 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.
[..]
Verder heeft het ter beschikking stellen van vervoerbewijzen echt helemaal niets met het onderwerp gratis openbaar vervoer te maken. "Ik wil er geen asielzoekertopic van maken, maar ik wil het toch even genoemd hebben want asielzoekers."quote:Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Daar hoeven ze zich in Luxemburg in ieder geval geen zorgen over te maken, want daar fietst bijna niemand.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.
En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Dat valt mij hartstikke mee. Zeker als je de besparingen er tegenover zet.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Hier een verstokte autorijder. Op zich bereid om met de trein te gaan maar de prijs van het ov en de onvoorspelbare vele vertragingen weerhielden mij altijd om voor woon-werkverkeer de trein te pakken. Er was een goede ov verbinding tussen mijn huis en mijn werk, maar met de auto was ik:quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.
[..]
Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.
[..]
I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.
of maak de auto duurder dan het OV?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
De junks en verwarden zijn zo verward en lastig omdat zij de ondernemers moeten betalen voor de eerste levensbehoeften zoals warmte, vervoer en eten en drinken. Weet haast wel zeker dat de ondernemers ook verward en lastig zouden worden als zij geen inkomsten meer zouden hebben.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.
Ja dit. Als het openbaar vervoer voor de Drenten binnen Drenthe gratis zou zijn, dan kom je volgens mij ook wel lager uit dan 41 miljoen euro.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.
Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet.
120 euro p.j. Is ook wel te doen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).
Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen.
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:22 schreef descon het volgende:
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?
Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
Of je kunt twee vliegen in een klap vangen;quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Dat wilt Den Haag niet, de auto is een gigantische melk koe. NL zou failliet gaan.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
Er wordt volop geīnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Er wordt volop geīnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.
Tussen Hertogenbosch en Utrecht is er nu al een snelheids beperking. Een tijdelijke die je eigenlijk permanent kunt noemen. Het ligt nog allemaal binnen de grens maar waar de beperking niet geld zit ik ruim 20km per uur onder de baanvak snelheid. Ik vlieg anders alle kanten op. Gelukkig rijtijd zat, zo dat je nog op tijd bent in Hertogenbosch. Er zijn meer plaatsen. Helaas is de ondergrond in Nederland niet bepaald gunstig.
En het nadeel van een dubbeldekker is vanwege de hoogte extra schommelingen. Een loc met rijtuigen ligt veel stabieler op een spoor.
Hoe het allemaal in andere landen werkt weet ik niet in detail. Alleen de RER in Parijs ben ik wel zeer bekend mee. Maar dat heeft deels te maken met mijn hobby.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.
In Zwitserland heb je wel de dubbeldekkers waarbij de onderste verdieping gelijkvloers is, maar daar zijn in Nederland de perrons vaak te hoog voor.
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?
Gelezen, het enige nadeel dat genoemd wordt is dat er dan meer mensen zouden gaan reizen en dus niet meer hoefden te werken om het vervoeren te kunnen betalen. Dan zouden alle mensen dezelfde privileges hebben als de ondernemers.quote:Op zondag 1 maart 2020 13:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gratis_openbaar_vervoer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |