abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 14:06:42 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_191752538
https://www.ad.nl/buitenl(...)-luxemburg~a400f59c/

Lijkt me best een ideaal systeem, wel duur voor de belastingbetaler :o
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 29 februari 2020 @ 14:10:30 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_191752587
41 pj miljoen vind ik niet duur hoor
#KICKOUTZP
  zaterdag 29 februari 2020 @ 14:13:37 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191752621
Overigens maakte Steve Stevaert het ov in de Belgische stad Hasselt eind jaren '90 ook gratis, maar dat kon uiteindelijk qua kosten toch niet helemaal uit geloof ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_191752785
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:10 schreef wollah het volgende:
41 pj miljoen vind ik niet duur hoor
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 14:33:06 #5
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_191752896
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:

[..]

¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
#KICKOUTZP
  Spellchecker zaterdag 29 februari 2020 @ 14:36:11 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191752938
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld).
  zaterdag 29 februari 2020 @ 14:45:57 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_191753104
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:36 schreef maily het volgende:
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld).
Gewoon alles gratis maken scheelt ook een boel criminaliteit.
pi_191753561
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:

[..]

¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).

Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 15:16:37 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191753596
Ik heb er best 70 euro per jaar voor over. Een jaarabbo is duurder. Maar dan moet t wel een beetje fatsoenlijk zijn aub
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_191753665
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol
pi_191753738
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:20 schreef descon het volgende:

[..]

Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol
Het spoor zal dan ook uitgebreid moeten worden.
Conscience do cost.
pi_191753856
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:20 schreef descon het volgende:
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol
Ik zit nog op school, dus dan ga ik regelmatig met de trein. Het is wel vol, dat klopt
pi_191755167
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:18:06 #14
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191755522
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_191755539
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:18 schreef Scjvb het volgende:
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien.
1. Nee, niets is gratis. Dit gaat ook geld kosten. Dat zeggen ze ook.
2. Elke keer als je Haarlem aanhaalt dan schaam ik mij weer een beetje om Haarlemmer te zijn.
Conscience do cost.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:23:38 #16
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191755585
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:20 schreef ems. het volgende:

[..]

1. Nee, niets is gratis. Dit gaat ook geld kosten. Dat zeggen ze ook.
2. Elke keer als je Haarlem aanhaalt dan schaam ik mij weer een beetje om Haarlemmer te zijn.
Ik bedoelde dus gratis voor ov-reizigers, hé. Dat kost dan uiteraard geld vanuit een geheel andere bron dat niet verdiend wordt aan de reiziger. ;)

Schaamt u zich vooral niet, helemaal nergens voor nodig. (Probeer juist trots te zijn).
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:28:08 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191755644
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:29:22 #18
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191755663
En beste @Ems, de hamvraag w.m.b. is daarbij hoelang deze constructie ter plaatse rendabel blijft.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:38:21 #19
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191755787
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet.
Dat klinkt vrij redelijk.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 17:54:55 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191756054
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:

[..]

Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Nederland 41000, Luxemburg 2500km2.
Inwoners 600.000 is ook niet vergelijkbaar.

Enige dat op elkaar lijkt is de vlag.
Tot nooit .......
pi_191756084
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:18 schreef Scjvb het volgende:
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien.
Zeg toch gewoon dat jij je medemensen gewoon geen gratis vervoer gunt en het ondernemend crimineel volk als jouw medestander wil, zodat jijzelf wel gratis vervoer krijgt respectievelijk al hebt, en waarschijnlijk ziedend wordt als iedereen die in de vervoersindustrie werkzaam is zou gaan staken.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:22:59 #22
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191756355
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:57 schreef torentje het volgende:

[..]

Zeg toch gewoon dat jij je medemensen gewoon geen gratis vervoer gunt en het ondernemend crimineel volk als jouw medestander wil, zodat jijzelf wel gratis vervoer krijgt respectievelijk al hebt, en waarschijnlijk ziedend wordt als iedereen die in de vervoersindustrie werkzaam is zou gaan staken.
@torentje, dat ziet u naar ons idee geheel verkeerd. Echter is het zo dat lang niet alles altijd maar in prijs omlaag kan, laat staan iets gratis maken.

Bij ons in welvarend NL blijft het overheidshalve soms tóch nodig om financieel gezien harde noten te kraken, zoals in het (recente) verleden onder leiding van Jan Peter Balkenende en later Rutte, juist om dingen op termijn rendabel te houden of te kunnen maken voor de meest gewone burger.

Een prima beleid, wat ons betreft!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:28:51 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191756427
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:

Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Gast :')
Ze hebben drie treinlijnen en een dozijn buslijnen buiten de hoofdstad, zelfs de Achterhoek is qua ov beter georganiseerd.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:29:41 #24
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_191756436
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Gast :')
Ze hebben drie treinlijnen en een dozijn buslijnen buiten de hoofdstad, zelfs de Achterhoek is qua ov beter georganiseerd.
Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo
#KICKOUTZP
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:30:23 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191756452
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:45 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Gewoon alles gratis maken scheelt ook een boel criminaliteit.
Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:32:44 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191756498
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:29 schreef wollah het volgende:

[..]

Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo
Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.

Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:34:13 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191756524
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:29 schreef wollah het volgende:

[..]

Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo

Dat spoorwegnet van Luxemburg is simpeler dan de metro van Rotterdam.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 18:36:16 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191756556
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:16 schreef Nikonlover het volgende:
Ik heb er best 70 euro per jaar voor over. Een jaarabbo is duurder. Maar dan moet t wel een beetje fatsoenlijk zijn aub
Ik heb er nog wel 700 euro per jaar voor over, dat is nog steeds goedkoper dan de ov kosten die ik nu maak.
pi_191757022
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet.
Dit inderdaad. Het meest opmerkelijke is dat in het AD artikel wordt gesteld dat het de Luxemburgse overheid jaarlijks zo'n 41 miljoen euro kost om de 620.000 inwoners gratis openbaar vervoer te kunnen bieden, wat neerkomt op gemiddeld ¤ 66,13 per jaar per inwoner. Nu zal niet iedere inwoner gebruik maken (of kunnen maken) van het OV, en ook zullen de gemiddelde reisafstanden in Luxemburg wat kleiner uitvallen dan in Nederland omdat het qua oppervlakte een veel kleiner land is dan Nederland, maar dit geeft wel aan dat het mogelijk moet zijn om in een land als Nederland voor een schappelijk vast bedrag per persoon per jaar openbaar vervoer aan te bieden, als het geheel 'gratis' maken van het openbaar vervoer op bezwaren zou stuiten.
pi_191757048
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:36 schreef maily het volgende:
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld).
Maak alles gratis en je hebt geen geweld meer. Vrouwenlogica weer
  zaterdag 29 februari 2020 @ 19:09:50 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191757093
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:05 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Het meest opmerkelijke is dat in het AD artikel wordt gesteld dat het de Luxemburgse overheid jaarlijks zo'n 41 miljoen euro kost om de 620.000 inwoners gratis openbaar vervoer te kunnen bieden, wat neerkomt op gemiddeld ¤ 66,13 per jaar per inwoner. Nu zal niet iedere inwoner gebruik maken (of kunnen maken) van het OV, en ook zullen de gemiddelde reisafstanden in Luxemburg wat kleiner uitvallen dan in Nederland omdat het qua oppervlakte een veel kleiner land is dan Nederland, maar dit geeft wel aan dat het mogelijk moet zijn om in een land als Nederland voor een schappelijk vast bedrag per persoon per jaar openbaar vervoer aan te bieden, als het geheel 'gratis' maken van het openbaar vervoer op bezwaren zou stuiten.
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen, en of daar ook in is meegenomen dat de frequentie wellicht omhoog moet als de vervoersvraag stijgt doordat het gratis wordt. Is dit alleen het bedrag dat de overheidsbijdrage omhoog moet ten opzichte van de huidige, betaalde situatie? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor een paar tientjes per persoon ook de infra kunnen onderhouden bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.

En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191757225
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen
Dat is het bedrag aan vervallen kaartjesopbrengsten. Het OV werd al zwaar gesubsidieerd - de kosten om dat running te houden zijn meer dan een half miljard - en een kaartje kostte ¤ 2, ongeacht de bestemming. Het is dus meer de marginale kostenpost voor sec deze beslissing dan het kostenplaatje van gratis OV.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zaterdag 29 februari 2020 @ 19:20:55 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191757342
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat is het bedrag aan vervallen kaartjesopbrengsten. Het OV werd al zwaar gesubsidieerd - de kosten om dat running te houden zijn meer dan een half miljard - en een kaartje kostte ¤ 2, ongeacht de bestemming. Het is dus meer de marginale kostenpost voor sec deze beslissing dan het kostenplaatje van gratis OV.
Aha. Dank.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191757576
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen, en of daar ook in is meegenomen dat de frequentie wellicht omhoog moet als de vervoersvraag stijgt doordat het gratis wordt. Is dit alleen het bedrag dat de overheidsbijdrage omhoog moet ten opzichte van de huidige, betaalde situatie? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor een paar tientjes per persoon ook de infra kunnen onderhouden bijvoorbeeld.
Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.
quote:
Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.
Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.
quote:
En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.
pi_191758661
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:33 schreef wollah het volgende:

[..]

Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg
Er woont geen hond in Luxemburg. Ik geloof dat ze in totaal 50 agenten hebben.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_191758863
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:10 schreef wollah het volgende:
41 pj miljoen vind ik niet duur hoor
Ja maar hoeveel is dit per hoofd van de bevolking? Daar wonen evenveel mensen als in de provincie Utrecht ofzo.
pi_191758867
Het OV is nu vaak duurder dan in de auto met je eentje. Wat dat betreft zou het wel flink goedkoper moeten zijn.
pi_191758879
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:34 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja maar hoeveel is dit per hoofd van de bevolking? Daar wonen evenveel mensen als in de provincie Utrecht ofzo.
66,77 euro lees ik op pagina 1

:')
pi_191758909
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:34 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

66,77 euro lees ik op pagina 1

:')
Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.
pi_191759097
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:35 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.
Ik betaal nu al duizenden euro's voor de ziekenzorg waar ik geen gebruik van heb gemaakt.
pi_191759358
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:35 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken.
Je betaalt ook hier in Nederland sowieso mee aan het openbaar vervoer, ook al is het niet gratis en ook al maak je er zelf geen gebruik van. Alleen al NS en ProRail vragen voor de komende 20 jaar zo'n 20,6 miljard (bron). Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op iets meer dan 60 euro per jaar per inwoner als we uitgaan van 17 miljoen inwoners. In werkelijkheid betalen belastingplichtigen meer per jaar omdat niet iedere inwoner belastingplichtig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere vormen van openbaar vervoer.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 20:52:47 #42
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_191759383
Bijvoorbeeld meer belasting betalen ten behoeve van afnemers van eventueel gratis ov in NL zou men hier niet zo erg waarderen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_191759872
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:51 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je betaalt ook hier in Nederland sowieso mee aan het openbaar vervoer, ook al is het niet gratis en ook al maak je er zelf geen gebruik van. Alleen al NS en ProRail vragen voor de komende 20 jaar zo'n 20,6 miljard (bron). Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op iets meer dan 60 euro per jaar per inwoner als we uitgaan van 17 miljoen inwoners. In werkelijkheid betalen belastingplichtigen meer per jaar omdat niet iedere inwoner belastingplichtig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere vormen van openbaar vervoer.
Als het de bedoeling is om mensen te stimuleren om vaker het OV te nemen, dan moet de prijs per rit competitief zijn met de alternatieven. Dus voor 30km naar werk, zou het OV minder dan 1,5 liter benzine moeten kosten. Gratis hoeft niet, maar het is nu grofweg een factor drie/vier te duur.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_191760128
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:10 schreef knoopie het volgende:

[..]

Als het de bedoeling is om mensen te stimuleren om vaker het OV te nemen, dan moet de prijs per rit competitief zijn met de alternatieven. Dus voor 30 km naar werk, zou het OV minder dan 1,5 liter benzine moeten kosten. Gratis hoeft niet, maar het is nu grofweg een factor drie/vier te duur.
Je moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofprijs kijken. Een auto kost ook (veel) geld als die niet rijdt. Denk aan aanschafkosten, onderhoud en belastingen.
pi_191760299
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:20 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofprijs kijken. Een auto kost ook (veel) geld als die niet rijdt. Denk aan aanschafkosten, onderhoud en belastingen.
Dat klopt, maar heel veel mensen hebben nu eenmaal een auto. Dus als ze in de ochtend voor de keuze staan, auto of OV, dan spelen die vaste kosten geen rol. Net zoals de vaste kosten van het OV, die je via belastingen betaalt, ook niet meespelen in die beslissing.

De mensen zonder auto, die hoef je niet te overtuigen om met het OV te gaan. Die hebben weinig alternatief.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zaterdag 29 februari 2020 @ 21:29:31 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191760456
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:25 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat klopt, maar heel veel mensen hebben nu eenmaal een auto. Dus als ze in de ochtend voor de keuze staan, auto of OV, dan spelen die vaste kosten geen rol. Net zoals de vaste kosten van het OV, die je via belastingen betaalt, ook niet meespelen in die beslissing.

De mensen zonder auto, die hoef je niet te overtuigen om met het OV te gaan. Die hebben weinig alternatief.
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191761486
Lijkt mij prima. Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Om alleen dan al aan de cacapaciteit te gaan voldoen moet je een enorme investering maken mbt infra en materieel.
pi_191761859
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:10 schreef wollah het volgende:
41 pj miljoen vind ik niet duur hoor
Vermoedelijk waren de inkomsten uit kaartverkoop voorheen rond de 41 miljoen euro en die vallen nu weg.

Ook voorheen was Openbaar Vervoer in Luxemburg verschrikkelijk goedkoop, een dagticket waarmee je in vrijwel alle bussen en treinen door het landje kon reizen kostte je 4 euro per dag, per maand 50 euro en per jaar 450 euro.

De regering gaf al vorig jaar 500 miljoen per jaar aan openbaar vervoer uit (dit zal gaan stijgen naar 800 miljoen)
relatief veel per inwoner (maar luxemburg heeft ook een enorm groot aantal arbeidskrachten die uit het buitenland aanreizen, als die minder met de auto komen bespaart het veel files rondom luxemburg-stad zelf... bv tussen Arlon (B) en Thionville (F) naar/van luxemburg en staat rondom spitstijden meestal alles helemaal dicht)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_191761863
Zou gratis OV niet kunnen als er eens flink met potjes wordt geschoven en gehusseld? Afschaffen toeslagen en uitkeringen..herziening van de inkomstenbelasting..basisinkomen voor iedereen..etc etc
  zaterdag 29 februari 2020 @ 22:19:50 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191761941
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Zou gratis OV niet kunnen als er eens flink met potjes wordt geschoven en gehusseld? Afschaffen toeslagen en uitkeringen..herziening van de inkomstenbelasting..basisinkomen voor iedereen..etc etc
Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191762070
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.
Een kosten/baten analyse ja. Het zou niet alleen inkomsten uit kaartverkoop kosten, maar ook investeringen omdat de huidige infrastructuur en materieel denk ik niet zijn berekend op een grote toename van het aantal reizigers. Uiteindelijk blijkt zo'n analyse achteraf vaak te rooskleurig of te pessimistisch
pi_191762072
Het is ook nog niet altijd helemaal gratis.
De 1e klasse in de trein en sommige nachtbussen moet je nog wel voor betalen.

Daarnaast is het OV daar best redelijk tot goed. Gebruik het tijdens vakanties daar altijd. Enige is dat bussen in kleinere dorpen maar een paar keer per dag rijden, dus wel even goed de tijden plannen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_191762508
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/

Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
pi_191762550
niks is gratis. de belastingbetaler betaald er voor.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01:02 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191762975
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/

Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191763445
Als j
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.

Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 23:26:13 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191763565
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:21 schreef Cherni het volgende:
Als j
[..]

Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.

Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.

Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191763798
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.

Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Thx. Je hebt mij werk bespaard. :)
pi_191766858
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op. Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191766899
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 04:30 schreef Scarface88 het volgende:
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op.
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
quote:
Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
pi_191767123
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 05:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
[..]

Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.

quote:
De uitgeprocedeerde asielzoekers die gebruik maken van de Bed, Bad en Brood-voorziening in de stad, hebben van de gemeente ook een gratis OV-kaart gekregen. Dat blijkt uit een brief die burgemeester Van der Laan naar de raad gestuurd heeft.

Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191767202
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 07:36 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.
[..]

Dat is hersteld, en dat staat nota bene in het citaat dat je zelf post:

quote:
Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Verder heeft het ter beschikking stellen van vervoerbewijzen echt helemaal niets met het onderwerp gratis openbaar vervoer te maken. "Ik wil er geen asielzoekertopic van maken, maar ik wil het toch even genoemd hebben want asielzoekers."
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191767263
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.

En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Daar hoeven ze zich in Luxemburg in ieder geval geen zorgen over te maken, want daar fietst bijna niemand.
pi_191767272
Mooi initiatief. Mijn inschatting is dat het aantal ov-bewegingen daar nog vrij klein blijft.

Hier zit je hutje-mutje voor een flink bedrag.

Soms baal ik op maandag, dinsdag en donderdagen zo van de file, dat ik een keer met het ov ga, dan ben ik meteen weer genezen voor een paar weken. Alle dagen ov zou sowieso geen optie zijn en woensdag en vrijdag zijn zoveel rustiger op de weg dat het voordeel voor mij dan erg klein is.

Het ov betekent niet altijd geen file:
Met de bus naar de periferie sta je dan alsnog in de file omdat de vluchtstrook volgebouwd staat met mensen die de afslag willen nemen. Als dat soort dingen niet meer zouden kunnen, wordt het ov ook interessanter.
pi_191767440
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:

[..]

¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Dat valt mij hartstikke mee. Zeker als je de besparingen er tegenover zet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191767591
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.
[..]

Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.
[..]

I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.
Hier een verstokte autorijder. Op zich bereid om met de trein te gaan maar de prijs van het ov en de onvoorspelbare vele vertragingen weerhielden mij altijd om voor woon-werkverkeer de trein te pakken. Er was een goede ov verbinding tussen mijn huis en mijn werk, maar met de auto was ik:
- sneller
- altijd op een vast tijdstip op t werk (Op mijn traject geen files)
- minder wachttijd, meer comfort
En dat voor een goedkopere prijs.

Sinds een half jaar heb ik een andere baan in Rotterdam centrum. Niet te doen met de auto dus nu fiets ik 5 dagen per week daarheen. En t argument over dat t heerlijk is om in de stad te fietsen kan zijn maar ik heb een gruwelijke hekel aan die eeuwige regen die sinds afgelopen september voor mijn gevoel non-stop is gevallen dus zelfs met de dure prijs ga ik nu regelmatig met het ov als het weer te slecht is.

Dus als t ov goedkoper is jaag je mij inderdaad van mijn fiets in de koude maanden.
pi_191767709
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
of maak de auto duurder dan het OV?
pi_191767802
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.
De junks en verwarden zijn zo verward en lastig omdat zij de ondernemers moeten betalen voor de eerste levensbehoeften zoals warmte, vervoer en eten en drinken. Weet haast wel zeker dat de ondernemers ook verward en lastig zouden worden als zij geen inkomsten meer zouden hebben.
pi_191767887
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.

Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet.
Ja dit. Als het openbaar vervoer voor de Drenten binnen Drenthe gratis zou zijn, dan kom je volgens mij ook wel lager uit dan 41 miljoen euro.
Maar de meesten zullen toch wel verder willen reizen naar andere provincies :s)
pi_191768109
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).

Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen.
120 euro p.j. Is ook wel te doen.
pi_191768353
De vraag blijgt ook of werkgevers dan nog een km vergoeding blijven geven bij woon-werk verkeer. Als het zo ging als bij mijn werkgever dat godzijdank circa 8 jaar geleden is veranderd dan kun je problemen krijgen met de kosten.

Ik heb niet compleet gratis ov vervoer. Een symbolisch bedrag van 2,65 euro per maand.

Nu krijg ik sinds een jaar of 8 ook een km vergoeding als ik met de auto naar het werk moet. Tot max 90km inclusief retour. per gewerkte dag. Ik haal er dan nog niet alles uit omdat ik op circa 150 km retour zit met de auto. Maar goed ik wil niet in Eindhoven wonen en dan moet ik het maar nemen zoals het is.

Voorheen kreeg je niets omdat mijn werkgever mij gratis ov verstrekte. Maar aangezien veel werknemers in de variabele diensten daar geen gebruik van kon maken was ik circa 275 euro netto per maand kwijt aan benzine.

Het is dus ook noodzakelijk om in de nacht ov te hebben voor mensen die met diensten werken.
pi_191768380
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?

Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
pi_191768452
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:22 schreef descon het volgende:
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?

Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
  zondag 1 maart 2020 @ 10:43:48 #74
33189 RM-rf
1/998001
pi_191768673
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Of je kunt twee vliegen in een klap vangen;

In de spits gewoon betalen, maar de daluren wel gratis maken.

Groot probleem bij het OV is de vaak ongelijke belasting per tijdstip, terwijl de infrastructuur en de vervoermiddelen wel beschikbaar zijn, zitten ze soms overvol en op andere momenten is er heel veel plek.

Enkel betalen tijdens de spits kan dat deels corrigeren doordat het reizigers die niet absoluut noodzakelijk tijdens de spits hoeven te reizen laat uitwijken naar rustiger tijden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_191768867
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')