Een kosten/baten analyse ja. Het zou niet alleen inkomsten uit kaartverkoop kosten, maar ook investeringen omdat de huidige infrastructuur en materieel denk ik niet zijn berekend op een grote toename van het aantal reizigers. Uiteindelijk blijkt zo'n analyse achteraf vaak te rooskleurig of te pessimistischquote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/
Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:21 schreef Cherni het volgende:
Als j
[..]
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.
Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
Thx. Je hebt mij werk bespaard.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.
Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.quote:Op zondag 1 maart 2020 04:30 schreef Scarface88 het volgende:
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op.
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.quote:Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.quote:Op zondag 1 maart 2020 05:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
[..]
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
quote:De uitgeprocedeerde asielzoekers die gebruik maken van de Bed, Bad en Brood-voorziening in de stad, hebben van de gemeente ook een gratis OV-kaart gekregen. Dat blijkt uit een brief die burgemeester Van der Laan naar de raad gestuurd heeft.
Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Dat is hersteld, en dat staat nota bene in het citaat dat je zelf post:quote:Op zondag 1 maart 2020 07:36 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.
[..]
Verder heeft het ter beschikking stellen van vervoerbewijzen echt helemaal niets met het onderwerp gratis openbaar vervoer te maken. "Ik wil er geen asielzoekertopic van maken, maar ik wil het toch even genoemd hebben want asielzoekers."quote:Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Daar hoeven ze zich in Luxemburg in ieder geval geen zorgen over te maken, want daar fietst bijna niemand.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.
En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Dat valt mij hartstikke mee. Zeker als je de besparingen er tegenover zet.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:
[..]
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Hier een verstokte autorijder. Op zich bereid om met de trein te gaan maar de prijs van het ov en de onvoorspelbare vele vertragingen weerhielden mij altijd om voor woon-werkverkeer de trein te pakken. Er was een goede ov verbinding tussen mijn huis en mijn werk, maar met de auto was ik:quote:Op zaterdag 29 februari 2020 19:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.
[..]
Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.
[..]
I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.
of maak de auto duurder dan het OV?quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
De junks en verwarden zijn zo verward en lastig omdat zij de ondernemers moeten betalen voor de eerste levensbehoeften zoals warmte, vervoer en eten en drinken. Weet haast wel zeker dat de ondernemers ook verward en lastig zouden worden als zij geen inkomsten meer zouden hebben.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.
Ja dit. Als het openbaar vervoer voor de Drenten binnen Drenthe gratis zou zijn, dan kom je volgens mij ook wel lager uit dan 41 miljoen euro.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.
Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet.
120 euro p.j. Is ook wel te doen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).
Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen.
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:22 schreef descon het volgende:
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?
Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
Of je kunt twee vliegen in een klap vangen;quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Dat wilt Den Haag niet, de auto is een gigantische melk koe. NL zou failliet gaan.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
Er wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Er wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.
Tussen Hertogenbosch en Utrecht is er nu al een snelheids beperking. Een tijdelijke die je eigenlijk permanent kunt noemen. Het ligt nog allemaal binnen de grens maar waar de beperking niet geld zit ik ruim 20km per uur onder de baanvak snelheid. Ik vlieg anders alle kanten op. Gelukkig rijtijd zat, zo dat je nog op tijd bent in Hertogenbosch. Er zijn meer plaatsen. Helaas is de ondergrond in Nederland niet bepaald gunstig.
En het nadeel van een dubbeldekker is vanwege de hoogte extra schommelingen. Een loc met rijtuigen ligt veel stabieler op een spoor.
Hoe het allemaal in andere landen werkt weet ik niet in detail. Alleen de RER in Parijs ben ik wel zeer bekend mee. Maar dat heeft deels te maken met mijn hobby.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.
In Zwitserland heb je wel de dubbeldekkers waarbij de onderste verdieping gelijkvloers is, maar daar zijn in Nederland de perrons vaak te hoog voor.
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?
Gelezen, het enige nadeel dat genoemd wordt is dat er dan meer mensen zouden gaan reizen en dus niet meer hoefden te werken om het vervoeren te kunnen betalen. Dan zouden alle mensen dezelfde privileges hebben als de ondernemers.quote:Op zondag 1 maart 2020 13:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gratis_openbaar_vervoer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |