abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191762070
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert.
Een kosten/baten analyse ja. Het zou niet alleen inkomsten uit kaartverkoop kosten, maar ook investeringen omdat de huidige infrastructuur en materieel denk ik niet zijn berekend op een grote toename van het aantal reizigers. Uiteindelijk blijkt zo'n analyse achteraf vaak te rooskleurig of te pessimistisch
pi_191762072
Het is ook nog niet altijd helemaal gratis.
De 1e klasse in de trein en sommige nachtbussen moet je nog wel voor betalen.

Daarnaast is het OV daar best redelijk tot goed. Gebruik het tijdens vakanties daar altijd. Enige is dat bussen in kleinere dorpen maar een paar keer per dag rijden, dus wel even goed de tijden plannen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_191762508
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/

Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
pi_191762550
niks is gratis. de belastingbetaler betaald er voor.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01:02 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191762975
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/

Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland.
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191763445
Als j
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet?
Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.

Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 23:26:13 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191763565
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:21 schreef Cherni het volgende:
Als j
[..]

Als er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet.

Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken.
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.

Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191763798
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS.

Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord.
Thx. Je hebt mij werk bespaard. :)
pi_191766858
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op. Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191766899
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 04:30 schreef Scarface88 het volgende:
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op.
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
quote:
Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen.
Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
pi_191767123
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 05:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card.
[..]

Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten.
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.

quote:
De uitgeprocedeerde asielzoekers die gebruik maken van de Bed, Bad en Brood-voorziening in de stad, hebben van de gemeente ook een gratis OV-kaart gekregen. Dat blijkt uit een brief die burgemeester Van der Laan naar de raad gestuurd heeft.

Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Land of the free. Home of the brave.
pi_191767202
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 07:36 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.
[..]

Dat is hersteld, en dat staat nota bene in het citaat dat je zelf post:

quote:
Eerder kregen de uitgeprocedeerde asielzoekers al een eenmalig vervoersbewijs van de gemeente. Maar nu blijkt dat dat bewijs wordt omgezet naar dagelijkse gratis toegang tot het openbaar vervoer in de stad. 'Toen deze omissie begin deze week onder mijn aandacht werd gebracht is besloten de GVB-kaarten per direct alsnog dagelijks, van en naar de BBB, beschikbaar te stellen'.
Verder heeft het ter beschikking stellen van vervoerbewijzen echt helemaal niets met het onderwerp gratis openbaar vervoer te maken. "Ik wil er geen asielzoekertopic van maken, maar ik wil het toch even genoemd hebben want asielzoekers."
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191767263
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt.

En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen.
Daar hoeven ze zich in Luxemburg in ieder geval geen zorgen over te maken, want daar fietst bijna niemand.
pi_191767272
Mooi initiatief. Mijn inschatting is dat het aantal ov-bewegingen daar nog vrij klein blijft.

Hier zit je hutje-mutje voor een flink bedrag.

Soms baal ik op maandag, dinsdag en donderdagen zo van de file, dat ik een keer met het ov ga, dan ben ik meteen weer genezen voor een paar weken. Alle dagen ov zou sowieso geen optie zijn en woensdag en vrijdag zijn zoveel rustiger op de weg dat het voordeel voor mij dan erg klein is.

Het ov betekent niet altijd geen file:
Met de bus naar de periferie sta je dan alsnog in de file omdat de vluchtstrook volgebouwd staat met mensen die de afslag willen nemen. Als dat soort dingen niet meer zouden kunnen, wordt het ov ook interessanter.
pi_191767440
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 14:24 schreef Nober het volgende:

[..]

¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners.
Dat valt mij hartstikke mee. Zeker als je de besparingen er tegenover zet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191767591
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 19:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer.
[..]

Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen.
[..]

I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger.
Hier een verstokte autorijder. Op zich bereid om met de trein te gaan maar de prijs van het ov en de onvoorspelbare vele vertragingen weerhielden mij altijd om voor woon-werkverkeer de trein te pakken. Er was een goede ov verbinding tussen mijn huis en mijn werk, maar met de auto was ik:
- sneller
- altijd op een vast tijdstip op t werk (Op mijn traject geen files)
- minder wachttijd, meer comfort
En dat voor een goedkopere prijs.

Sinds een half jaar heb ik een andere baan in Rotterdam centrum. Niet te doen met de auto dus nu fiets ik 5 dagen per week daarheen. En t argument over dat t heerlijk is om in de stad te fietsen kan zijn maar ik heb een gruwelijke hekel aan die eeuwige regen die sinds afgelopen september voor mijn gevoel non-stop is gevallen dus zelfs met de dure prijs ga ik nu regelmatig met het ov als het weer te slecht is.

Dus als t ov goedkoper is jaag je mij inderdaad van mijn fiets in de koude maanden.
pi_191767709
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
of maak de auto duurder dan het OV?
pi_191767802
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen.
De junks en verwarden zijn zo verward en lastig omdat zij de ondernemers moeten betalen voor de eerste levensbehoeften zoals warmte, vervoer en eten en drinken. Weet haast wel zeker dat de ondernemers ook verward en lastig zouden worden als zij geen inkomsten meer zouden hebben.
pi_191767887
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 18:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg.

Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet.
Ja dit. Als het openbaar vervoer voor de Drenten binnen Drenthe gratis zou zijn, dan kom je volgens mij ook wel lager uit dan 41 miljoen euro.
Maar de meesten zullen toch wel verder willen reizen naar andere provincies :s)
pi_191768109
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:14 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner).

Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen.
120 euro p.j. Is ook wel te doen.
pi_191768353
De vraag blijgt ook of werkgevers dan nog een km vergoeding blijven geven bij woon-werk verkeer. Als het zo ging als bij mijn werkgever dat godzijdank circa 8 jaar geleden is veranderd dan kun je problemen krijgen met de kosten.

Ik heb niet compleet gratis ov vervoer. Een symbolisch bedrag van 2,65 euro per maand.

Nu krijg ik sinds een jaar of 8 ook een km vergoeding als ik met de auto naar het werk moet. Tot max 90km inclusief retour. per gewerkte dag. Ik haal er dan nog niet alles uit omdat ik op circa 150 km retour zit met de auto. Maar goed ik wil niet in Eindhoven wonen en dan moet ik het maar nemen zoals het is.

Voorheen kreeg je niets omdat mijn werkgever mij gratis ov verstrekte. Maar aangezien veel werknemers in de variabele diensten daar geen gebruik van kon maken was ik circa 275 euro netto per maand kwijt aan benzine.

Het is dus ook noodzakelijk om in de nacht ov te hebben voor mensen die met diensten werken.
pi_191768380
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?

Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
pi_191768452
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:22 schreef descon het volgende:
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland?

Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken.
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
  zondag 1 maart 2020 @ 10:43:48 #74
33189 RM-rf
1/998001
pi_191768673
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Of je kunt twee vliegen in een klap vangen;

In de spits gewoon betalen, maar de daluren wel gratis maken.

Groot probleem bij het OV is de vaak ongelijke belasting per tijdstip, terwijl de infrastructuur en de vervoermiddelen wel beschikbaar zijn, zitten ze soms overvol en op andere momenten is er heel veel plek.

Enkel betalen tijdens de spits kan dat deels corrigeren doordat het reizigers die niet absoluut noodzakelijk tijdens de spits hoeven te reizen laat uitwijken naar rustiger tijden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_191768867
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?
pi_191769911
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 21:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij.
Dat wilt Den Haag niet, de auto is een gigantische melk koe. NL zou failliet gaan.
pi_191769917
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over.
Er wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.
pi_191770100
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:06 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Er wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn.
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.

Tussen Hertogenbosch en Utrecht is er nu al een snelheids beperking. Een tijdelijke die je eigenlijk permanent kunt noemen. Het ligt nog allemaal binnen de grens maar waar de beperking niet geld zit ik ruim 20km per uur onder de baanvak snelheid. Ik vlieg anders alle kanten op. Gelukkig rijtijd zat, zo dat je nog op tijd bent in Hertogenbosch. Er zijn meer plaatsen. Helaas is de ondergrond in Nederland niet bepaald gunstig.

En het nadeel van een dubbeldekker is vanwege de hoogte extra schommelingen. Een loc met rijtuigen ligt veel stabieler op een spoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 01-03-2020 12:24:36 ]
  zondag 1 maart 2020 @ 12:29:06 #79
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_191770287
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden.

Tussen Hertogenbosch en Utrecht is er nu al een snelheids beperking. Een tijdelijke die je eigenlijk permanent kunt noemen. Het ligt nog allemaal binnen de grens maar waar de beperking niet geld zit ik ruim 20km per uur onder de baanvak snelheid. Ik vlieg anders alle kanten op. Gelukkig rijtijd zat, zo dat je nog op tijd bent in Hertogenbosch. Er zijn meer plaatsen. Helaas is de ondergrond in Nederland niet bepaald gunstig.

En het nadeel van een dubbeldekker is vanwege de hoogte extra schommelingen. Een loc met rijtuigen ligt veel stabieler op een spoor.
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.
In Zwitserland heb je wel de dubbeldekkers waarbij de onderste verdieping gelijkvloers is, maar daar zijn in Nederland de perrons vaak te hoog voor.
pi_191770805
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:29 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking.
In Zwitserland heb je wel de dubbeldekkers waarbij de onderste verdieping gelijkvloers is, maar daar zijn in Nederland de perrons vaak te hoog voor.
Hoe het allemaal in andere landen werkt weet ik niet in detail. Alleen de RER in Parijs ben ik wel zeer bekend mee. Maar dat heeft deels te maken met mijn hobby.

Mbt Duitsland weet ik ook wel het een en ander. Maar het is al lang geleden dat ik daar werkte. Er zal ook in Duitsland wel veel veranderd zijn. In de tijd dat ik er reed had je nog veel Nebenbahnstrecken voorzien van armseinen en seinwachters die ook overwegen bediende. Dat was circa 16 jaar geleden. Je moest daar 4 verschillende soorten seinen beheersen.
Armseinen, klassieke lichtseinen, KS signalen en het voormalige DDR systeem. Dat laatste zal inmiddels wel vervangen zijn door KS-signalen.

Nou ja het is even wat gelul voor de liefhebber. Veel zal je niet aan die info hebben.
pi_191771109
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:59 schreef torentje het volgende:

[..]

Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers?
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gratis_openbaar_vervoer
pi_191773961
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 13:17 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gratis_openbaar_vervoer
Gelezen, het enige nadeel dat genoemd wordt is dat er dan meer mensen zouden gaan reizen en dus niet meer hoefden te werken om het vervoeren te kunnen betalen. Dan zouden alle mensen dezelfde privileges hebben als de ondernemers.

Dat is toch geen reden om het vervoer niet gratis te maken? Want door het niet gratis te maken geef je te kennen dat je ondernemers meer waard vind, terwijl ondernemers niets kunnen zonder een leger robots oftewel gelijkgestemde medestanders, die het vuile werk voor de ondernemers zouden doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')