Dat is wel wat de Vereniging Eigen Huis doet, of waar het naartoe evolueert door hun lobby.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:29 schreef Hanca het volgende:
@:Klopkoek: het is onzin dat mensen die een koopwoning hebben "maatregelen steunen die mensen uit hun sociale huurwoning jagen". Wat een pure kolder, 100% kletskoek.
Omdat de schuldenberg nog steeds onverantwoord hoog is (volgens mainstream instituten), en mensen nog steeds graag tweede hypotheken nemen of herfinancieren.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat zou kopen voor veel meer mensen onbereikbaar maken en dus vooral goed voor huisjesmelkers zijn die dan meer tegen belachelijke prijzen kunnen verhuren. Huur is gewoon duurder dan koop.
Als je dan nu een loze, totaal niet kloppende, oneliner als "kopen is huren van de bank" er uit gooit, toon je aan dat je er nooit over hebt nagedacht. Wel kwalijk, dat hij blijkbaar er een boek over heeft geschreven en er nog niks van snapt.
Dat staat niet in het (hele) stuk. Daar wordt meer macht aan de banken toebedeeld. De Vereniging Eigen Huis (met meer leden dan de ANWB) is enkel een gewillige handlanger in het spel.quote:En ook wat een onzin alsof de 'huizenbezitter' daardoor de politiek bepaalt. Veel gekker dan deze column moet het toch niet worden.
Die schuldenberg zijn met name oude, aflossingsvrije, hypotheken. Daar is al beleid tegen, tegenwoordig moet je aflossen. En dus is kopen vooral een huis naar je toe halen, terwijl huren geld gooien over de schutting naar de huiseigenaar is.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat de schuldenberg nog steeds onverantwoord hoog is (volgens mainstream instituten), en mensen nog steeds graag tweede hypotheken nemen of herfinancieren.
Hij schreef ook gewoon voor Economisch Statistische Berichten. Ja, hij is tegendraads, tegendraads tegen al die shills op de loonlijst van Rabobank of ING. Maar vaak moet men ook toegeven dat hij een punt heeft. Het is een hofnar met inhoud.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat zou kopen voor veel meer mensen onbereikbaar maken en dus vooral goed voor huisjesmelkers zijn die dan meer tegen belachelijke prijzen kunnen verhuren. Huur is gewoon duurder dan koop.
Als je dan nu een loze, totaal niet kloppende, oneliner als "kopen is huren van de bank" er uit gooit, toon je aan dat je er nooit over hebt nagedacht. Wel kwalijk, dat hij blijkbaar er een boek over heeft geschreven en er nog niks van snapt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Ik zie niet in waarom dat beter is? Dan dwing je dus mensen een veel duurdere woning te huren en zorg je dat middeninkomens helemaal geen kapitaalopbouw meer kunnen doen. Een soort "bijna iedereen arm, want dat is gelijkheid"-ideequote:Op maandag 13 januari 2020 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
In veel landen is het zo dat de hypotheek slechts 40-50% van de koopsom bedraagt.
Ik zie ook hier niet wat voor kwaads huizenkopers nu precies doen? Alsof ze allemaal in een complot zitten tegen de huurder.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Staat gewoon in die links die ik gaf.
Hier nog wat, doe er je voordeel/nadeel mee
Voor 2010 zijn er inderdaad teveel rommelhypotheken uitgegegevenquote:
Lees het eerst voor wat te roepen.quote:Op maandag 13 januari 2020 12:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor 2010 zijn er inderdaad teveel rommelhypotheken uitgegegeven
Maar dat gebeurt al jaren niet meer. Er zijn nauwelijks smaken over. Je moet gewoon afbetalen en mag niet meer lenen dan je huiswaarde.
Dus wat hij loopt te brallen tegen kopers die nu een hypotheek afsluiten is gewoon onzin.
Tja feitelijk wil men (Ewald Engelen voorop) de burgers uit de middenklasse dus door hun strot duwen dat ze niet meer kunnen kopen en dus veel meer moet gaan betalen om te wonen. Een maakbare samenleving in zijn meest perverse vorm. En een paradijs voor vastgoedbazen.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lees het eerst voor wat te roepen.
Een bezwaar dat hij noemt is de wijze waarop het conjunctuurcycli vergroot. Dat is helemaal niet zo controversieel.
"De fluctuaties in de huizenwaarde en de hoge schulden maken de Nederlandse economie ‘volatiel’, waarschuwde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vorig jaar. De Nederlandse economie is daardoor kwetsbaarder en wispelturiger dan die van andere landen. Dat komt grotendeels door het psychologische effect dat huizenwaarden en schulden hebben. Stijgen de huizenprijzen sterk, dan voelen mensen zich rijk en slaan ze aan het consumeren – waardoor de afzet van bedrijven stijgt. Dalen daarentegen de huizenwaarden, dan gebeurt het omgekeerde. Daardoor kwam de economische crisis in Nederland harder aan en liet het herstel langer op zich wachten dan in landen om ons heen, stelt de WRR.
De raad onderzocht op verzoek van de regering hoe de samenleving zich kan wapenen tegen volgende financiële crises. Het belangrijkste is dat we minder afhankelijk worden van de financiële industrie, aldus de WRR. En als Nederland érgens afhankelijk is van de financiële industrie, dan is het via de hoge hypotheekschuld. "
https://www.groene.nl/art(...)e-nederland-het-doet
Het fonds had meer adviezen. De hypotheekrenteaftrek harder aanpakken bijvoorbeeld, en het maximale leenbedrag voor huizenkopers fors verlagen. Twee aanbevelingen die electoraal heel wat minder aantrekkelijk zijn.
Nieuw is de kritiek niet. Het IMF zei eerder al dat Nederland de aftrekpost sneller moet beperken, iets waar de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) zich bij aansluit. De huizenmarkt in Nederland is verstoord, zegt het IMF. Daarom heeft bijna niemand zo'n hoge schuld als de Nederlander.
Het probleem met hoge schulden is dat deze de economie negatief beïnvloeden. Dat was goed terug te zien tijdens de economische crisis.
https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-achilleshiel-banken
https://www.parool.nl/nie(...)-beleggers~b635b1db/
https://www.rtlnieuws.nl/(...)el-op-de-woningmarkt
Voor cijfers:
https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/huizenprijzen/
Maarja, als er weer een neergang komt dan kunnen jullie D66ers weer even lekker rechts doen en de hakbijl zetten.
Wie kan er op dit moment dan nog een woning kopen? Ik verdien anderhalf keer modaal, maar met de hypotheek die ik kan krijgen zijn in deze regio nauwelijks huizen te vinden.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja feitelijk wil men (Ewald Engelen voorop) de burgers uit de middenklasse dus door hun strot duwen dat ze niet meer kunnen kopen en dus veel meer moet gaan betalen om te wonen. Een maakbare samenleving in zijn meest perverse vorm. En een paradijs voor vastgoedbazen.
De hypotheekregels waren tot 2010 te slap en daardoor hadden mensen teveel schulden tov de waarde. Dat is bij nieuwe hypotheken al lang niet meer zo. Dus het is een appels met peren vergelijking.
Ewald Engelen en Klopkoek vinden dat dat nog te gemakkelijk is.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie kan er op dit moment dan nog een woning kopen? Ik verdien anderhalf keer modaal, maar met de hypotheek die ik kan krijgen zijn in deze regio nauwelijks huizen te vinden.
Wat is nu hier de maakbare samenleving? Het buitenbeentje van Europa (door pervers beleid) of een normalisering. Toch echt het eerste.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja feitelijk wil men (Ewald Engelen voorop) de burgers uit de middenklasse dus door hun strot duwen dat ze niet meer kunnen kopen en dus veel meer moet gaan betalen om te wonen. Een maakbare samenleving in zijn meest perverse vorm. En een paradijs voor vastgoedbazen.
Onzin. Hij zegt ook dat de huizenprijzen zijn opgeblazen juist door het makkelijke hypotheek beleid. Maar je doet net alsof je doof bent.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ewald Engelen en Klopkoek vinden dat dat nog te gemakkelijk is.
Maar geef toe: minder kopers is toch gewoon gelijk aan meer arme ouderen. Ik snap niet hoe je zo'n fan van armoede onder ouderen kunt zijn.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onzin. Hij zegt ook dat de huizenprijzen zijn opgeblazen juist door het makkelijke hypotheek beleid. Maar je doet net alsof je doof bent.
Maar het is allemaal kunstmatige waardestijging, met heel veel negatieve en ontwrichtende gevolgen.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:34 schreef Jantje2k het volgende:
Er is niets prettiger dan op je 55e (30 jaar na je 25e), gratis te wonen. Als je al die tijd in de sociale huur had gezeten voor 650 euro per maand had je in die 30 jaar 650 * 12 * 30 = ¤234.000 betaald aan een hele goedkope woning. Op dit moment ga je namelijk niet snel zo'n goedkope woning vinden.
Voor een iets hoger bedrag (want je hebt rente als je een hypotheek hebt), had je een vergelijkbaar huis gekocht. Stel dat je 75 mag worden. Dan zou je, als je vanaf je 25e uit huis gaat, en je die huur van 650 euro je hele leven betaalt, in totaal 50 jaar * 12 maanden * 650 euro per maand = ¤390.000 hebben betaald aan het huis alleen al.
Als je die woning had gekocht had je minder lasten gehad, en je hebt kapitaal opgebouwd. Want als je het huis zou willen verkopen (of je kinderen die het erven) krijgen die ook gewoon dát bedrag wat je hebt gespaard in het huis. Dat, terwijl je kinderen helemaal niets krijgen als ze sociaal hadden gehuurd.
Daarom snap ik echt niet dat @:klopkoek het beter acht om mensen naar een huurwoning te duwen. Dat kost gewoon veel meer geld, want eigenlijk zijn de enige kosten de rente die de bank rekent. De rest krijg je gewoon terug bij een eventuele verkoop, én na die dertig jaar betaal je bijvoorbeeld nog maar 350 euro per maand voor de reparaties / het onderhoud.
Huren is dus heel slecht, zowel voor je eigen portemonnee, als voor de samenleving. Want mensen die huren hebben al minimaal voor ¤650 euro per maand in het huis zitten. Daarom moet de AOW relatief hoog blijven, want anders kunnen mensen naast de huur niet meer in hun onderhoud voorzien.
Als iedereen nou een koophuis had, was de AOW alleen nog maar nodig voor het eten en de energie die je dan nog moest kopen
Tja ik vind het wel een teken van een welvarende samenleving als de doorsnee burger in de mogelijkheid is om de voordelen te genieten van een koophuis.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is nu hier de maakbare samenleving? Het buitenbeentje van Europa (door pervers beleid) of een normalisering. Toch echt het eerste.
Nee, er zij gewoon te weinig huizen gebouwd in de afgelopen 10 jaar tov de demografische ontwikkeling. Dat omdat 10 jaar geleden de huizenmarkt stil viel.quote:Op maandag 13 januari 2020 13:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onzin. Hij zegt ook dat de huizenprijzen zijn opgeblazen juist door het makkelijke hypotheek beleid. Maar je doet net alsof je doof bent.
Nee, dat is juist het probleem. Ik heb het niet over die waardestijging, want die is er inderdaad niet. Uiteindelijk heb je niets aan de waardestijging, want andere huizen zijn qua prijs ook gestegen, waardoor je met dat geld niet iets anders (groters) kunt gaan kopen.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar het is allemaal kunstmatige waardestijging, met heel veel negatieve en ontwrichtende gevolgen.
Voor de huidige bezitter lijkt het systeem gunstig, maar ook die heeft te maken met idioot hoge woonlasten (naar Europese maatstaven) en een hyperinflatoir systeem. Jullie lezen niet of willen het niet snappen.
Ik stop ermee. Alles wordt verdraaid.
Nogmaals: liever een AOWer zonder woonlasten of een AOwer die huur betaald?quote:Op maandag 13 januari 2020 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar het is allemaal kunstmatige waardestijging, met heel veel negatieve en ontwrichtende gevolgen.
Voor de huidige bezitter lijkt het systeem gunstig, maar ook die heeft te maken met idioot hoge woonlasten (naar Europese maatstaven) en een hyperinflatoir systeem. Jullie lezen niet of willen het niet snappen.
Ik stop ermee. Alles wordt verdraaid.
Wat een flauwekul. Nederland is in vele opzichten een buitenbeentje, en dat is grotendeels terug te voeren tot overheidsbeleid. Dat is de maakbaarheid, en heeft tot een gigantische schuldenlast en bubbel geleidt, een vastgeroest stelsel, en niet andersom.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik vind het wel een teken van een welvarende samenleving als de doorsnee burger in de mogelijkheid is om de voordelen te genieten van een koophuis.
Kennelijk zijn er een stel economen die liever een grote groep mensen dat onmogelijk maakt omdat dat dat volgens abstracte theorieen beter zou zijn. Dat een grote groep mensen daarmee een stuk armer wordt schijnt ondergeschikt te zijn aan hun dashboardje. Hoe maakbaar wil je het hebben.
Los wanneer je een lineaire hypotheek hebt dalen je maandelijkse woonlasten alleen maar. Terwijl de huurder ieder jaar een verhoging aan zijn broek krijgt.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:10 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Nee, dat is juist het probleem. Ik heb het niet over die waardestijging, want die is er inderdaad niet. Uiteindelijk heb je niets aan de waardestijging, want andere huizen zijn qua prijs ook gestegen, waardoor je met dat geld niet iets anders (groters) kunt gaan kopen.
Nee, het voordeel waar ik het over heb is dat je na 30 jaar én gespaard hebt (voor je kinderen), én je hebt na 30 jaar geen maandelijkse lasten meer. Opeens heb je gewoon heel veel geld over. Dat is een niet te onderschatten factor. Dat je in plaats van 650 euro huur alleen het onderhoud nog maar hoeft te betalen.
En als je handig bent kun je dat nog zelf ook. Gewoon geen woonlasten meer, waardoor je dat geld ergens anders aan uit kunt geven!
Daar heb je niet zoveel aan als die woningen op andere plaatsen staan als waar de werkgelegenheid zit.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Nederland is in vele opzichten een buitenbeentje, en dat is grotendeels terug te voeren tot overheidsbeleid. Dat is de maakbaarheid, en heeft tot een gigantische schuldenlast en bubbel geleidt, een vastgeroest stelsel, en niet andersom.
Nu stop ik er echt mee. Je begint nu alweer met 'bouwen en bouwen' geleuter terwijl ik je al heb laten zien dat het wel mee valt qua aantal beschikbare woningen per huishouden/inwoner. De grafiek is gepost.
Precies.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los wanneer je een lineaire hypotheek hebt dalen je maandelijkse woonlasten alleen maar. Terwijl de huurder ieder jaar een verhoging aan zijn broek krijgt.
Los daarvan heb je nog meer voordelen
-Je kan naar een goedkopere regio verhuizen en dus profiteren van je waardestijging. Als ik na mijn pensioen lekker in Oost-Groningen wil wonen kan ik daar een aardig huis kopen.
-Ik kan na afbetaling toch kiezen om in een huurflat te gaan wonen en lekker gaan feesten en beesten van het geld van mijn huiswaarde
-Ik kan na mijn dood het nalaten aan mijn kinderen
-Ik kan er van alles aan verbouwen wat ik wil zonder gezeik te hebben met een verhuurder
-Koopwoningen staat ook doorgaans in betere buurten
Dat kan allemaal niet in je sociale huurwoning
Ons systeem is totaal verpest, maar huurders hebben weer het voordeel dat ze zelf geen onderhoud moeten doen, en dat er collectief wordt ingekocht (is goedkoper). Bovendien ben je via de vereniging zelf mede-eigenaar, zo was het vroeger althans en dat werkte prima. Vóór de rechtse afbraak en overheveling van kapitaal naar speculanten.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:10 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Nee, dat is juist het probleem. Ik heb het niet over die waardestijging, want die is er inderdaad niet. Uiteindelijk heb je niets aan de waardestijging, want andere huizen zijn qua prijs ook gestegen, waardoor je met dat geld niet iets anders (groters) kunt gaan kopen.
Nee, het voordeel waar ik het over heb is dat je na 30 jaar én gespaard hebt (voor je kinderen), én je hebt na 30 jaar geen maandelijkse lasten meer. Opeens heb je gewoon heel veel geld over. Dat is een niet te onderschatten factor. Dat je in plaats van 650 euro huur alleen het onderhoud nog maar hoeft te betalen.
En als je handig bent kun je dat nog zelf ook. Gewoon geen woonlasten meer, waardoor je dat geld ergens anders aan uit kunt geven!
Met groeten van D66 ja. Die dat vrij spel geven en woningbouw afbreken ten faveure van buitenlandse speculanten.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:22 schreef Hexagon het volgende:
Terwijl de huurder ieder jaar een verhoging aan zijn broek krijgt.
Je hoeft niet te onderhouden, daar heb je gelijk in. Alleen, mensen maken winst op verhuur, inclusief onderhoud. Niet te hoeven onderhouden is dus een slecht argument.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ons systeem is totaal verpest, maar huurders hebben weer het voordeel dat ze zelf geen onderhoud moeten doen, en dat er collectief wordt ingekocht (is goedkoper). Bovendien ben je via de vereniging zelf mede-eigenaar, zo was het vroeger althans en dat werkte prima. Vóór de rechtse afbraak en overheveling van kapitaal naar speculanten.
Dat huren in Nederland heel duur is, ja klopt, daar hebben we het al over gehad. Drijft ook weer de huizenprijzen op en de ongelijkheid.
https://www.mejudice.nl/a(...)jkheid-aan-het-zicht
Ook dit beneden heb ik al reeds gepost, maar men is doof hier en schept stropoppen. Daarom stop met deze discussie
https://www.rtlz.nl/econo(...)izenprijzen-misbruik
Ja, want voor 1966 werden huren nooit verhoogd, oh wacht...quote:Op maandag 13 januari 2020 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met groeten van D66 ja. Die dat vrij spel geven en woningbouw afbreken ten faveure van buitenlandse speculanten.
Jij herhaalt steeds het mantra dat huizenkopers blijkbaar massaal schuldig zijn aan een tekort aan huurwoningen. Dat klopt niet. Sterker nog, wanneer je het de middenklasse onmogelijk gaat maken om zelf huizen te kopen dan wordt het tekort aan huurwoningen nog groter en zijn vastgoedinvesteerders daarvan de profiteurs, die dan de overtollige koopwoningen voor woekerprijzen kunnen verhuren.quote:Het ministerie is dan ook verbaasd over de kritiek. "Er zit een gedachte achter die ook door het huidige kabinet wordt ondersteund", zegt Richard Gielen, woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Het kabinetsbeleid is gericht op meer betaalbare huurwoningen in de vrije sector, deels door de verkoop van sociale huurwoningen aan particuliere partijen. Door deze verkoop komt er geld vrij voor het bouwen van nieuwe, goedkopere huurwoningen."
https://www.rtlz.nl/algem(...)eidt-tot-hogere-huur
Doei. Je blijft maar steeds hetzelfde mantra herhalen en negeert de rest
Komt nog bij dat je bij je koophuis je onderhoud zelf mag bepalen en niet hoeft te wachten tot een verhuurder eens wat gaat doen.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:34 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Je hoeft niet te onderhouden, daar heb je gelijk in. Alleen, mensen maken winst op verhuur, inclusief onderhoud. Niet te hoeven onderhouden is dus een slecht argument.
Bij huren (ook als het goedkoper is dan nu) gaan de maandelijkse woonlasten nog steeds naar een wooncorporatie of rijke investeerder. Het huis komt niet naar je toe, en je gaat nooit zonder die lasten komen.
Huren is geen doel op zich. Dat mag het ook nooit worden. Doel moet blijven dat zoveel mogelijk mensen kunnen kopen en alleen de mensen die te weinig verdienen hoeven te huren.
Juist huren zorgt voor een verhoging van ongelijkheid, als die mensen op dat moment geen waarde opbouwen blijven ze altijd arm. Het lijkt nu alsof je zoveel mogelijk mensen arm wilt houden, zodat uiteindelijk meer mensen links (blijven) stemmen ofzo
Kopen kan ook geen doel op zich zijn, althans niet in een superklein land met ruimtegebrek en waar men koste wat het kost mensen vol stopt met hypotheekschuld.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:34 schreef Jantje2k het volgende:
Huren is geen doel op zich. Dat mag het ook nooit worden.
De internationale instituten hebben met name kritiek op de schuldenberg die is afgesloten zonder aflossen. Die hypotheken mogen niet meer.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kopen kan ook geen doel op zich zijn, althans niet in een superklein land met ruimtegebrek en waar men koste wat het kost mensen vol stopt met hypotheekschuld.
Nogmaals, zowat alle internationale instituten hebben hier kritiek op en het jaagt de woningnood (terwijl er genoeg woningen zijn) aan.
Als het zo is dat er genoeg woningen zijn (ik geloof je gelijk) moet je gewoon serieuze leegstandboetes gaan invoeren.quote:Op maandag 13 januari 2020 14:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kopen kan ook geen doel op zich zijn, althans niet in een superklein land met ruimtegebrek en waar men koste wat het kost mensen vol stopt met hypotheekschuld.
Nogmaals, zowat alle internationale instituten hebben hier kritiek op en het jaagt de woningnood (terwijl er genoeg woningen zijn) aan.
Het IMF zei letterlijk in 2016 dat de schulden veel verder omlaag moeten (tov waarde woning) en hypotheekrenteaftrek verder naar beneden. Dat heb ik uitdrukkelijk laten zien hier.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
De internationale instituten hebben met name kritiek op de schuldenberg die is afgesloten zonder aflossen. Die hypotheken mogen niet meer.
Volgens mij is er ook niemand die dit als duurzame oplossing ziet. Hooguit een tijdelijke oplossing. En daar is behoefte aan want de nood is hoog.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het IMF zei letterlijk in 2016 dat de schulden veel verder omlaag moeten (tov waarde woning) en hypotheekrenteaftrek verder naar beneden. Dat heb ik uitdrukkelijk laten zien hier.
Goed, laten we terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp
Kennelijk ziet D66 en VVD vakantiehuizen als, ik citeer, "volwaardige woningen". Een afbraak van kwaliteitsstandaarden is dus geen probleem.
Dat is geen duurzame oplossing zoals hier betoogd:
https://www.rtlz.nl/opini(...)izenprijzen-misbruik
Ja zal maar veel huizen bezitten in Groningen.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als het zo is dat er genoeg woningen zijn (ik geloof je gelijk) moet je gewoon serieuze leegstandboetes gaan invoeren.
Klopt, ik ben er ook zeer tegen dit als permanente, duurzame oplossing te zien. Maar volgens mij was inmiddels iedereen hier het daar ook wel mee eens.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kennelijk ziet D66 en VVD vakantiehuizen als, ik citeer, "volwaardige woningen". Een afbraak van kwaliteitsstandaarden is dus geen probleem.
Dat is geen duurzame oplossing zoals hier betoogd:
https://www.rtlz.nl/opini(...)izenprijzen-misbruik
Zo veel staat daar nu ook weer niet te koop. Zeker niet rondom stad. En ik kan het weten, want ik ben druk huizen aan het kijken... open dag bezoeken met 25 man en van te voren te horen krijgen dat er zal moeten worden overhouden en dat met de eerste bieder zal worden onderhandeld, dus dat 2 uur wachten voor wat bedenktijd wel eens te traag kan zijn.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja zal maar veel huizen bezitten in Groningen.
Wat natuurlijk ook nog speelt is de prijsklasse. Jij zat niet heel hoog geloof ik? Als veel van die overtollige huizen boven een bepaalde prijsklasse zit heb je er als modale woningzoekende ook weinig aan.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo veel staat daar nu ook weer niet te koop. Zeker niet rondom stad. En ik kan het weten, want ik ben druk huizen aan het kijken... open dag bezoeken met 25 man en van te voren te horen krijgen dat er zal moeten worden overhouden en dat met de eerste bieder zal worden onderhandeld, dus dat 2 uur wachten voor wat bedenktijd wel eens te traag kan zijn.
In Stad?quote:Op maandag 13 januari 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo veel staat daar nu ook weer niet te koop. Zeker niet rondom stad. En ik kan het weten, want ik ben druk huizen aan het kijken... open dag bezoeken met 25 man en van te voren te horen krijgen dat er zal moeten worden overhouden en dat met de eerste bieder zal worden onderhandeld, dus dat 2 uur wachten voor wat bedenktijd wel eens te traag kan zijn.
Nee, net er buiten maar liefst wel op fietsafstand, dus binnen pakweg 20 kilometer.quote:
Ja, dat zou kunnen. Misschien staan er wel een hoop dure, grote boerderijen leeg. Daar kijk ik niet naar.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook nog speelt is de prijsklasse. Jij zat niet heel hoog geloof ik? Als veel van die overtollige huizen boven een bepaalde prijsklasse zit heb je er als modale woningzoekende ook weinig aan.
Woningnood niet. Maar mensen die door crisissituaties acuut hun woning uit moeten zijn er wel mee geholpenquote:Op maandag 13 januari 2020 16:00 schreef skrn het volgende:
Je moet er goed over nadenken, wel kassa voor de mensen die nu een vakantie-woning bezitten. Ik vraag me af of er werkelijk woningnood wordt opgelost als mensen er toch (al dan niet illegaal) daar wonen.
Ja, best, maar er zit een ontzettend groot voordeel bij een beperkt aantal personen, en het zijn echt niet allemaal zieligheidslijers hoor. Ik mag hopen dat de overheid hier goed over nadenkt, want legaliseren betekent ook gewoon voordeeltjes uitdelen. Een soort subsidie.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Woningnood niet. Maar mensen die door crisissituaties acuut hun woning uit moeten zijn er wel mee geholpen
Het grafiekje heb ik al gepost in dit draadje maar er wordt overheen gelezenquote:Op maandag 13 januari 2020 15:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als het zo is dat er genoeg woningen zijn (ik geloof je gelijk) moet je gewoon serieuze leegstandboetes gaan invoeren.
Tja, dan moet D66 het maar niet "volledige en volwaardige woningen" noemen want dat zijn het niet.quote:Op maandag 13 januari 2020 15:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij is er ook niemand die dit als duurzame oplossing ziet. Hooguit een tijdelijke oplossing. En daar is behoefte aan want de nood is hoog.
Er moet dus weer spreidingsbeleid komen, wat door opeenvolgende (rechtse) regeringen is afgeschaft.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:08 schreef Jantje2k het volgende:
Ik geloof best dat er woningen leegstaan. Maar woningen die leeg staan is ook niet direct het probleem. Het probleem is de afstemming van vraag en aanbod. Leuk dat er een woning leeg staat in Limburg als je werkt in bijvoorbeeld Assen ofzo. Of dat je al je familie + baan hebt in de randstad, dan heb je er niets aan dat je in Deventer een huisje kunt kopen.
Dan is er dus naast de locatie die niet handig is, ook nog de grootte en prijs die niet aansluiten op de markt. Goed om te horen dat er een huis van 4 ton leeg staat, maar wie kan er nou een huis kopen van 4 ton? Dat zijn ook niet heel veel mensen natuurlijk.
Dus ja, ik geloof best dat er leegstand is, maar het grootste probleem is hier natuurlijk de afstemming van vraag en aanbod.
Dus eigenlijk vind je dat een huis bezitten onbereikbaar is geworden en wil je dat oplossen door het bezitten van een huis minder bereikbaar te maken.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
Private schulden tov het nationaal inkomen
[ afbeelding ]
Uit dit artikel:
https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4968
Reken maar dat dit de huizenmarkt heeft opgeblazen, verstard en onbereikbaar gemaakt
Ik ga deze discussie niet overnieuw doen. Jij wil niet zien hoe kunstmatig opgeblazen het huidige systeem is, met inderdaad burgers gevangen in het loopradje voor ratten. Gevangen in een korte termijn spiraal van afhankelijkheid van het hyperinflatie systeem. Je denkt dat makkelijke schuldverstrekking wonen bereikbaar maakt, maar dat is helemaal niet zo. Het drijft de prijzen en woonlasten op. De woonlasten zijn in Nederland enorm toegenomen sinds de teugels begin jaren 90 werden losgelaten.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus eigenlijk vind je dat een huis bezitten onbereikbaar is geworden en wil je dat oplossen door het bezitten van een huis minder bereikbaar te maken.
Begrijp je wat voor cirkelredenering dat is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als de boel straks ontploft zeg dan niet 'ich habe es nicht gewusst' want jullie hebben het wel allemaal gewusst. Ik geef je op een briefje dat bij economische neergang Nederland weer buitenproportioneel hard wordt geraakt, waarbij de ruggegraatloze elite vast weer zal wijzen naar het open karakter van de economie als boosdoener.
[ Bericht 0% gewijzigd door Klopkoek op 13-01-2020 17:17:11 ]Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |