abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2020 @ 14:42:38 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191009757
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 14:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Met groeten van D66 ja. Die dat vrij spel geven en woningbouw afbreken ten faveure van buitenlandse speculanten.
Ja, want voor 1966 werden huren nooit verhoogd, oh wacht...

quote:
Het ministerie is dan ook verbaasd over de kritiek. "Er zit een gedachte achter die ook door het huidige kabinet wordt ondersteund", zegt Richard Gielen, woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. "Het kabinetsbeleid is gericht op meer betaalbare huurwoningen in de vrije sector, deels door de verkoop van sociale huurwoningen aan particuliere partijen. Door deze verkoop komt er geld vrij voor het bouwen van nieuwe, goedkopere huurwoningen."
https://www.rtlz.nl/algem(...)eidt-tot-hogere-huur

Doei. Je blijft maar steeds hetzelfde mantra herhalen en negeert de rest
Jij herhaalt steeds het mantra dat huizenkopers blijkbaar massaal schuldig zijn aan een tekort aan huurwoningen. Dat klopt niet. Sterker nog, wanneer je het de middenklasse onmogelijk gaat maken om zelf huizen te kopen dan wordt het tekort aan huurwoningen nog groter en zijn vastgoedinvesteerders daarvan de profiteurs, die dan de overtollige koopwoningen voor woekerprijzen kunnen verhuren.
  maandag 13 januari 2020 @ 14:44:46 #177
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191009789
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 14:34 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Je hoeft niet te onderhouden, daar heb je gelijk in. Alleen, mensen maken winst op verhuur, inclusief onderhoud. Niet te hoeven onderhouden is dus een slecht argument.

Bij huren (ook als het goedkoper is dan nu) gaan de maandelijkse woonlasten nog steeds naar een wooncorporatie of rijke investeerder. Het huis komt niet naar je toe, en je gaat nooit zonder die lasten komen.

Huren is geen doel op zich. Dat mag het ook nooit worden. Doel moet blijven dat zoveel mogelijk mensen kunnen kopen en alleen de mensen die te weinig verdienen hoeven te huren.

Juist huren zorgt voor een verhoging van ongelijkheid, als die mensen op dat moment geen waarde opbouwen blijven ze altijd arm. Het lijkt nu alsof je zoveel mogelijk mensen arm wilt houden, zodat uiteindelijk meer mensen links (blijven) stemmen ofzo :?
Komt nog bij dat je bij je koophuis je onderhoud zelf mag bepalen en niet hoeft te wachten tot een verhuurder eens wat gaat doen.

En bovendien kun je ook een mooie luxe keuken en badkamer erin hebben in plaats van enkel goedkope massameuk zoals in sociale huurwoningen.
  maandag 13 januari 2020 @ 14:57:47 #178
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191009977
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 14:34 schreef Jantje2k het volgende:
Huren is geen doel op zich. Dat mag het ook nooit worden.
Kopen kan ook geen doel op zich zijn, althans niet in een superklein land met ruimtegebrek en waar men koste wat het kost mensen vol stopt met hypotheekschuld.

https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/huizenprijzen/

Nogmaals, zowat alle internationale instituten hebben hier kritiek op en het jaagt de woningnood (terwijl er genoeg woningen zijn) aan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191010027
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 14:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kopen kan ook geen doel op zich zijn, althans niet in een superklein land met ruimtegebrek en waar men koste wat het kost mensen vol stopt met hypotheekschuld.

Nogmaals, zowat alle internationale instituten hebben hier kritiek op en het jaagt de woningnood (terwijl er genoeg woningen zijn) aan.
De internationale instituten hebben met name kritiek op de schuldenberg die is afgesloten zonder aflossen. Die hypotheken mogen niet meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_191010079
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 14:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als het zo is dat er genoeg woningen zijn (ik geloof je gelijk) moet je gewoon serieuze leegstandboetes gaan invoeren.
zie email 27 oktober
  maandag 13 januari 2020 @ 15:06:47 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191010096
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

De internationale instituten hebben met name kritiek op de schuldenberg die is afgesloten zonder aflossen. Die hypotheken mogen niet meer.
Het IMF zei letterlijk in 2016 dat de schulden veel verder omlaag moeten (tov waarde woning) en hypotheekrenteaftrek verder naar beneden. Dat heb ik uitdrukkelijk laten zien hier.

Goed, laten we terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp

Kennelijk ziet D66 en VVD vakantiehuizen als, ik citeer, "volwaardige woningen". Een afbraak van kwaliteitsstandaarden is dus geen probleem.

Dat is geen duurzame oplossing zoals hier betoogd:

https://www.rtlz.nl/opini(...)izenprijzen-misbruik
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191010121
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het IMF zei letterlijk in 2016 dat de schulden veel verder omlaag moeten (tov waarde woning) en hypotheekrenteaftrek verder naar beneden. Dat heb ik uitdrukkelijk laten zien hier.

Goed, laten we terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp

Kennelijk ziet D66 en VVD vakantiehuizen als, ik citeer, "volwaardige woningen". Een afbraak van kwaliteitsstandaarden is dus geen probleem.

Volgens mij is er ook niemand die dit als duurzame oplossing ziet. Hooguit een tijdelijke oplossing. En daar is behoefte aan want de nood is hoog.
zie email 27 oktober
  maandag 13 januari 2020 @ 15:09:37 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191010125
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als het zo is dat er genoeg woningen zijn (ik geloof je gelijk) moet je gewoon serieuze leegstandboetes gaan invoeren.
Ja zal maar veel huizen bezitten in Groningen.
pi_191010155
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Klopt, ik ben er ook zeer tegen dit als permanente, duurzame oplossing te zien. Maar volgens mij was inmiddels iedereen hier het daar ook wel mee eens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_191010167
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja zal maar veel huizen bezitten in Groningen.
Zo veel staat daar nu ook weer niet te koop. Zeker niet rondom stad. En ik kan het weten, want ik ben druk huizen aan het kijken... open dag bezoeken met 25 man en van te voren te horen krijgen dat er zal moeten worden overhouden en dat met de eerste bieder zal worden onderhandeld, dus dat 2 uur wachten voor wat bedenktijd wel eens te traag kan zijn.
  maandag 13 januari 2020 @ 15:22:08 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191010277
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zo veel staat daar nu ook weer niet te koop. Zeker niet rondom stad. En ik kan het weten, want ik ben druk huizen aan het kijken... open dag bezoeken met 25 man en van te voren te horen krijgen dat er zal moeten worden overhouden en dat met de eerste bieder zal worden onderhandeld, dus dat 2 uur wachten voor wat bedenktijd wel eens te traag kan zijn.
Wat natuurlijk ook nog speelt is de prijsklasse. Jij zat niet heel hoog geloof ik? Als veel van die overtollige huizen boven een bepaalde prijsklasse zit heb je er als modale woningzoekende ook weinig aan.
  maandag 13 januari 2020 @ 15:22:48 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191010282
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

In Stad?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_191010314
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

In Stad?
Nee, net er buiten maar liefst wel op fietsafstand, dus binnen pakweg 20 kilometer.
pi_191010337
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat natuurlijk ook nog speelt is de prijsklasse. Jij zat niet heel hoog geloof ik? Als veel van die overtollige huizen boven een bepaalde prijsklasse zit heb je er als modale woningzoekende ook weinig aan.
Ja, dat zou kunnen. Misschien staan er wel een hoop dure, grote boerderijen leeg. Daar kijk ik niet naar.
  maandag 13 januari 2020 @ 15:30:16 #190
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191010401
Groningen-stad is in dat gebied natuurlijk wel de economische oase

Als ik op Funda kijk naar dingen als Veendam, Leek of Delfzijl dan is dat spotgoedkoop

Niet dat je daar vrolijk van wordt verder
pi_191010764
Je moet er goed over nadenken, wel kassa voor de mensen die nu een vakantie-woning bezitten. Ik vraag me af of er werkelijk woningnood wordt opgelost als mensen er toch (al dan niet illegaal) daar wonen.
  maandag 13 januari 2020 @ 16:04:02 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191010795
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2020 16:00 schreef skrn het volgende:
Je moet er goed over nadenken, wel kassa voor de mensen die nu een vakantie-woning bezitten. Ik vraag me af of er werkelijk woningnood wordt opgelost als mensen er toch (al dan niet illegaal) daar wonen.
Woningnood niet. Maar mensen die door crisissituaties acuut hun woning uit moeten zijn er wel mee geholpen
pi_191010870
Ik geloof best dat er woningen leegstaan. Maar woningen die leeg staan is ook niet direct het probleem. Het probleem is de afstemming van vraag en aanbod. Leuk dat er een woning leeg staat in Limburg als je werkt in bijvoorbeeld Assen ofzo. Of dat je al je familie + baan hebt in de randstad, dan heb je er niets aan dat je in Deventer een huisje kunt kopen.

Dan is er dus naast de locatie die niet handig is, ook nog de grootte en prijs die niet aansluiten op de markt. Goed om te horen dat er een huis van 4 ton leeg staat, maar wie kan er nou een huis kopen van 4 ton? Dat zijn ook niet heel veel mensen natuurlijk.

Dus ja, ik geloof best dat er leegstand is, maar het grootste probleem is hier natuurlijk de afstemming van vraag en aanbod.
pi_191010876
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 16:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Woningnood niet. Maar mensen die door crisissituaties acuut hun woning uit moeten zijn er wel mee geholpen
Ja, best, maar er zit een ontzettend groot voordeel bij een beperkt aantal personen, en het zijn echt niet allemaal zieligheidslijers hoor. Ik mag hopen dat de overheid hier goed over nadenkt, want legaliseren betekent ook gewoon voordeeltjes uitdelen. Een soort subsidie.

Ook praktische bezwaren zijn er, zullen bepaalde gemeentes blij zijn dat hun inwonertal opeens plotseling kan toenemen?
  maandag 13 januari 2020 @ 16:35:50 #195
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191011187
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het grafiekje heb ik al gepost in dit draadje maar er wordt overheen gelezen

Er bestaat al een Leegstandswet en er wordt sporadisch gebruik van gemaakt maar kennelijk is het nogal lastig uitvoerbaar. Met de huidige zetelverdeling in de Tweede Kamer is verandering echter uitgesloten. De tendens is al decennia om bescherming voor bewoners en woningzoekenden af te breken en (geholpen door investeringsverdragen zoals GATT en WTO) het kapitaal te beschermen.

Een andere mogelijkheid is om kraken weer legaal te stellen in deze politiestaat ;)

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 15:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Volgens mij is er ook niemand die dit als duurzame oplossing ziet. Hooguit een tijdelijke oplossing. En daar is behoefte aan want de nood is hoog.
Tja, dan moet D66 het maar niet "volledige en volwaardige woningen" noemen want dat zijn het niet.

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 16:08 schreef Jantje2k het volgende:
Ik geloof best dat er woningen leegstaan. Maar woningen die leeg staan is ook niet direct het probleem. Het probleem is de afstemming van vraag en aanbod. Leuk dat er een woning leeg staat in Limburg als je werkt in bijvoorbeeld Assen ofzo. Of dat je al je familie + baan hebt in de randstad, dan heb je er niets aan dat je in Deventer een huisje kunt kopen.

Dan is er dus naast de locatie die niet handig is, ook nog de grootte en prijs die niet aansluiten op de markt. Goed om te horen dat er een huis van 4 ton leeg staat, maar wie kan er nou een huis kopen van 4 ton? Dat zijn ook niet heel veel mensen natuurlijk.

Dus ja, ik geloof best dat er leegstand is, maar het grootste probleem is hier natuurlijk de afstemming van vraag en aanbod.
Er moet dus weer spreidingsbeleid komen, wat door opeenvolgende (rechtse) regeringen is afgeschaft.

En het lobbyen van Nederland (Stef Blok) voor buitenlands kapitaal heeft de prijzen enorm opgestuwd en daarmee ook de woningnood, waar bovengenoemd artikel (en ook Engelen) terecht naar refereert.

Maar goed, @Bart2002 en @Weltschmerz kunnen het allemaal veel beter verwoorden dan ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_191011229
Ik ben het echt wel met je eens dat er een beter spreidingsbeleid moet komen hoor. Het slaat alleen nergens op dat huur als iets positiefs wordt gezien.

Vooral particuliere verhuur is wat dat betreft een raar verschijnsel. Woningen zijn een basisbehoefte. Stel dat er nu hongersnood zou zijn, dan zou iedereen er schande van spreken als investeerders dat graan opkopen, en dan duurder verkopen. Dat doe je niet, omdat het een basisbehoefte is.

En hoewel het niet hetzelfde is, zie ik wel de paralellen tussen geliberaliseerde huur en de investering in graan. Ook een woning is een basisbehoefte, waar investeerders met geld nu aan willen verdienen, omdat er schaarste is.

Wat dat betreft is de (ver)huur van woningen eigenlijk iets verwerpenlijks en zou je willen dat alleen de mensen die gewoon nooit een woning zullen kunnen betalen gaan huren. Anderen moet je altijd laten kopen, zoals ik in andere posts al zei heeft dat gewoon veel meer voordelen.
  maandag 13 januari 2020 @ 16:49:55 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191011341
Private schulden tov het nationaal inkomen

Uit dit artikel:
https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4968

Reken maar dat dit de huizenmarkt heeft opgeblazen, verstard en onbereikbaar gemaakt
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_191011384
Er zijn natuurlijk wel een paar mensen die willen huren. De mensen die voor 2 jaar ergens gaan werken en dan weer weg zijn. Maar dat is een kleine groep. En dan heb je nog mensen die misschien al een relatie hebben maar samenwonen te vroeg vinden (of niet willen voor hun trouwen, ze zijn er nog). Dat is de beperkte groep voor wie er particuliere huur noodzakelijk is.

Dan heb je nog studenten, maar die huren meer kamers.

En de laatste en grootste groep zijn inderdaad de mensen die geen koophuis kunnen betalen. Doordat ze niet genoeg verdienen, of doordat ze geen vast inkomen hebben. Ik zou zeggen dat je die groep zo klein mogelijk wil maken. Zo min mogelijk mensen die niet genoeg verdienen om een huis te kopen en zo min mogelijk mensen die geen vast inkomen hebben, dat lijken me twee nobele doelen. En dus is het doel meer koop en niet minder koop.
  maandag 13 januari 2020 @ 16:57:21 #199
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191011428
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
Private schulden tov het nationaal inkomen

[ afbeelding ]

Uit dit artikel:
https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4968

Reken maar dat dit de huizenmarkt heeft opgeblazen, verstard en onbereikbaar gemaakt
Dus eigenlijk vind je dat een huis bezitten onbereikbaar is geworden en wil je dat oplossen door het bezitten van een huis minder bereikbaar te maken.

Begrijp je wat voor cirkelredenering dat is?
  maandag 13 januari 2020 @ 17:07:45 #200
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191011536
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 16:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus eigenlijk vind je dat een huis bezitten onbereikbaar is geworden en wil je dat oplossen door het bezitten van een huis minder bereikbaar te maken.

Begrijp je wat voor cirkelredenering dat is?
Ik ga deze discussie niet overnieuw doen. Jij wil niet zien hoe kunstmatig opgeblazen het huidige systeem is, met inderdaad burgers gevangen in het loopradje voor ratten. Gevangen in een korte termijn spiraal van afhankelijkheid van het hyperinflatie systeem. Je denkt dat makkelijke schuldverstrekking wonen bereikbaar maakt, maar dat is helemaal niet zo. Het drijft de prijzen en woonlasten op. De woonlasten zijn in Nederland enorm toegenomen sinds de teugels begin jaren 90 werden losgelaten.

Hier nog wat pareltjes van de grootmeester (in navolging van deze parels).

http://www.groene.nl/artikel/cynisme-2019-06-19

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Als de boel straks ontploft zeg dan niet 'ich habe es nicht gewusst' want jullie hebben het wel allemaal gewusst. Ik geef je op een briefje dat bij economische neergang Nederland weer buitenproportioneel hard wordt geraakt, waarbij de ruggegraatloze elite vast weer zal wijzen naar het open karakter van de economie als boosdoener.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klopkoek op 13-01-2020 17:17:11 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')