abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2020 @ 09:56:23 #151
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_190886208
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 07:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Want zonder Trump hadden ze zich netjes aan dat akkoord gehouden? geloof je dat nu werkelijk?

Juist omdat ze een gevaar zijn, is het creëren van een regime verandering noodzakelijk. Alleen over de hoe en wat valt te discussiëren.
Tja er lag een akkoord, met controles en invloed. De controleurs waren volgens wat ik gelezen heb redelijk tevreden en toen werd het akkoord verscheurd.

Vervanging/verdrijving van de ayatollahs lijkt mij ook een uitstekend idee, maar lijkt jou niet dat vooral de bevolking van Iran dat zelf moet doen? Een paar leiders vermoorden en wat steden/cultureel erfgoed platbombarderen gaat dat niet bewerkstelligen.

Dus of onderhandelingen of binnenvallen (met hulp van de Iraanse oppositie), dat lijken mij de keuzes. De route van onderhandelen lijkt nu aardig afgesloten, dus wat gaat trump nu doen om echt iets te bereiken?
  zondag 5 januari 2020 @ 10:16:26 #152
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_190886384
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 07:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Want zonder Trump hadden ze zich netjes aan dat akkoord gehouden? geloof je dat nu werkelijk?

Juist omdat ze een gevaar zijn, is het creëren van een regime verandering noodzakelijk. Alleen over de hoe en wat valt te discussiëren.
Een regimeverandering zoals in Irak? Of in Libië?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_190886586
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 09:56 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Tja er lag een akkoord, met controles en invloed. De controleurs waren volgens wat ik gelezen heb redelijk tevreden en toen werd het akkoord verscheurd.

Vervanging/verdrijving van de ayatollahs lijkt mij ook een uitstekend idee, maar lijkt jou niet dat vooral de bevolking van Iran dat zelf moet doen? Een paar leiders vermoorden en wat steden/cultureel erfgoed platbombarderen gaat dat niet bewerkstelligen.

Dus of onderhandelingen of binnenvallen (met hulp van de Iraanse oppositie), dat lijken mij de keuzes. De route van onderhandelen lijkt nu aardig afgesloten, dus wat gaat trump nu doen om echt iets te bereiken?
1: Vooral Israel drong aan om dat akkoord op te zeggen. Omdat er aanwijzingen waren dat Iran zich er niet aan zich zou houden.

2: Helemaal mee eens. De regime change moet van onderop komen. Ik roep dan ook niet om een interventie, he..
  zondag 5 januari 2020 @ 10:54:23 #154
403588 mcmlxiv
pi_190886729
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 10:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Vooral Israel drong aan om dat akkoord op te zeggen. Omdat er aanwijzingen waren dat Iran zich er niet aan zich zou houden.

2: Helemaal mee eens. De regime change moet van onderop komen. Ik roep dan ook niet om een interventie, he..
En Israël is een objectief land zonder belangen heeft in het op scherp stellen van de relatie met Iran? Als er aanwijzingen zijn dan ga je onderzoeken, niet zomaar een akkoord verscheuren.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is. Trump heeft de afgelopen drie jaar weinig anders gedaan dan anti-Obama beleid uitoefenen. Vond Obama het goed, dan vind Trump het fout, moeilijker was het niet.

Zonder interventie zijn dit soort acties meestal gewoon contra-productief. Iran verenigt zich, want niets fijner voor een dictatoriaal regime dan een externe vijand die jouw leiders vermoord. En niets fijner voor een dictatoriaal regime dan een externe vijand die jouw bevolking en jouw cultuur aanvalt.

Kortom, de kans dat deze actie, zonder goed gepland vervolg, leidt tot verbetering in de regio is nul.
pi_190886761
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 10:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

En Israël is een objectief land zonder belangen heeft in het op scherp stellen van de relatie met Iran? Als er aanwijzingen zijn dan ga je onderzoeken, niet zomaar een akkoord verscheuren.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is. Trump heeft de afgelopen drie jaar weinig anders gedaan dan anti-Obama beleid uitoefenen. Vond Obama het goed, dan vind Trump het fout, moeilijker was het niet.

Zonder interventie zijn dit soort acties meestal gewoon contra-productief. Iran verenigt zich, want niets fijner voor een dictatoriaal regime dan een externe vijand die jouw leiders vermoord. En niets fijner voor een dictatoriaal regime dan een externe vijand die jouw bevolking en jouw cultuur aanvalt.

Kortom, de kans dat deze actie, zonder goed gepland vervolg, leidt tot verbetering in de regio is nul.
1: Israël vertrouwde het gewoon niet. Trump is daar in meegegaan. Waarschijnlijk met in de nek hijgende neocons. Over de zinnigheid van dat besluit, kan ik geen uitspraak doen. Geen idee wat er allemaal heeft plaatsgevonden in achterkamertjes.

2: Dat hangt er vanaf wat je doel is. Je hebt in een land verschillende geluiden. Trump volgt nu de lijn van mensen die van mening zijn dat Iran teveel invloed krijgt in het Midden-Oosten. De lijn van haviken en neocons.

Ik ben ook meer paleoconservatief, maja....
  zondag 5 januari 2020 @ 11:01:12 #156
403588 mcmlxiv
pi_190886791
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 10:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Israël vertrouwde het gewoon niet. Trump is daar in meegegaan. Waarschijnlijk met in de nek hijgende neocons. Over de zinnigheid van dat besluit, kan ik geen uitspraak doen. Geen idee wat er allemaal heeft plaatsgevonden in achterkamertjes.

2: Dat hangt er vanaf wat je doel is. Je hebt in een land verschillende geluiden. Trump volgt nu de lijn van mensen die van mening zijn dat Iran teveel invloed krijgt in het Midden-Oosten. De lijn van haviken en neocons.

Ik ben ook meer paleoconservatief, maja....
Het probleem is dat Iran vooral meer invloed heeft gekregen dankzij Bush. De inval in Irak heeft en IS en de toenemende macht van Iran in de regio veroorzaakt.
pi_190886818
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:01 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het probleem is dat Iran vooral meer invloed heeft gekregen dankzij Bush. De inval in Irak heeft en IS en de toenemende macht van Iran in de regio veroorzaakt.
Ja, en nu draaf je dus weer te ver door. De Irak-interventie was een gefaald project, een complete creatie door lobbyisten. Maar de aanname dat zonder die interventie IS niet was ontstaan, is zoals ik al zei: een aanname.

Het is niet alsof Bush jihadi-salafisme heeft verzonnen.
  zondag 5 januari 2020 @ 11:46:50 #158
403588 mcmlxiv
pi_190887363
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, en nu draaf je dus weer te ver door. De Irak-interventie was een gefaald project, een complete creatie door lobbyisten. Maar de aanname dat zonder die interventie IS niet was ontstaan, is zoals ik al zei: een aanname.

Het is niet alsof Bush jihadi-salafisme heeft verzonnen.
Het gaat niet om het ontstaan het gaat om het creëren van situaties waarin dergelijke bewegingen uiteindelijk macht kunnen verwerven. Zonder de sovjet inval in Afghanistan en de manier waarop de VS de moedjahedien steunden was Al Qaida nooit zo groot geworden. Zonder de inval van de VS in Irak was IS nooit zo machtig geworden.

Dus ja, dankzij de inmenging van derden is de teringzooi die daar bestaat een globale teringzooi geworden. En de meeste inmenging kan gekenschetst worden als economisch gebaseerde inmenging. Te beginnen met Sykes-Picot en daarna alleen maar erger geworden. De problemen in het midden-oosten zijn dan ook vooral een door rechtse belangen gecreëerd en in stand gehouden probleem.
pi_190887393
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het gaat niet om het ontstaan het gaat om het creëren van situaties waarin dergelijke bewegingen uiteindelijk macht kunnen verwerven. Zonder de sovjet inval in Afghanistan en de manier waarop de VS de moedjahedien steunden was Al Qaida nooit zo groot geworden. Zonder de inval van de VS in Irak was IS nooit zo machtig geworden.

Dus ja, dankzij de inmenging van derden is de teringzooi die daar bestaat een globale teringzooi geworden. En de meeste inmenging kan gekenschetst worden als economisch gebaseerde inmenging. Te beginnen met Sykes-Picot en daarna alleen maar erger geworden. De problemen in het midden-oosten zijn dan ook vooral een door rechtse belangen gecreëerd en in stand gehouden probleem.
Zijn allemaal aannames, hoor. Laat mij maar eens een causaal verband zien.
pi_190887485
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zijn allemaal aannames, hoor. Laat mij maar eens een causaal verband zien.
Dat kan niet, omdat je nooit weet wat er zou zijn gebeurd als Iran niet was binnengevallen.

We kunnen ons alleen baseren op wat we weten. En dat is dat de chaos, het wapengekletter en het machtsvacuüm dat ontstond na de invasie van Irak IS de ruimte gaf om te groeien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 5 januari 2020 @ 12:24:17 #161
131800 Tarado
capô de fusca
pi_190887823
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat kan niet, omdat je nooit weet wat er zou zijn gebeurd als Iran niet was binnengevallen.

We kunnen ons alleen baseren op wat we weten. En dat is dat de chaos, het wapengekletter en het machtsvacuüm dat ontstond na de invasie van Irak IS de ruimte gaf om te groeien.
het midden oosten is al meer dan 100 jaar mismanaged door het westen en dat zal de komende 100 jaar ook wel zo blijven
  zondag 5 januari 2020 @ 12:25:09 #162
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_190887831
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:24 schreef Tarado het volgende:

[..]

het midden oosten is al meer dan 100 jaar mismanaged door het westen en dat zal de komende 100 jaar ook wel zo blijven
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 5 januari 2020 @ 12:25:30 #163
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190887835

Recordaantal miljonairs, toename daklozen. Top gedaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 5 januari 2020 @ 12:27:58 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_190887859
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 07:41 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Stel dat Iran Pompeo, Pence of Kushner doodt en de VS wil vergelding nemen. Voordien had de VS in zo'n geval op de medewerking van de meeste NAVO leden kunnen rekenen, maar wanneer het nu zou gebeuren?
Op zich zegt artikel 5 niets over of de aanval niet uitgelokt mag worden, alleen dat het in Europa of Noord Amerika moet plaatsvinden. Maar er valt een redelijk argument te maken dat de VS met de moordaanslag op Soleimani (en de Iraakse militieleiders niet te vergeten), artikel 1 van de NAVO geschonden hebben, dus of artikel 5 dan nog opgaat is niet duidelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190888034
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 11:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Voor de interventie was Irak een paradijs?
pi_190888053
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:25 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Recordaantal miljonairs, toename daklozen. Top gedaan.
Dat lijkt mij goed nieuws. Goed voor de economische ontwikkeling.
pi_190888071
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:27 schreef speknek het volgende:

[..]

Op zich zegt artikel 5 niets over of de aanval niet uitgelokt mag worden, alleen dat het in Europa of Noord Amerika moet plaatsvinden. Maar er valt een redelijk argument te maken dat de VS met de moordaanslag op Soleimani (en de Iraakse militieleiders niet te vergeten), artikel 1 van de NAVO geschonden hebben, dus of artikel 5 dan nog opgaat is niet duidelijk.
Het is allemaal een stuk opportunischer/pragmatischer. Bedoel, het lijkt mij niet verstandig om de VS te laten stikken.
pi_190888115
ScottMStedman twitterde op zaterdag 04-01-2020 om 09:37:10 If Russian reports are correct and this is the personal jet of Herman Gref, the CEO of Russia's biggest bank just flew into Ft. Lauderdale in the dead of night. https://t.co/3NBCoyVBJR reageer retweet
De Russen stuurden de man die Trump's miljardenschuld herfinancierde naar Mar-a-Lago. (Wat kan anders de reden zijn geweest?)
pi_190888223
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:50 schreef Ulx het volgende:
ScottMStedman twitterde op zaterdag 04-01-2020 om 09:37:10 If Russian reports are correct and this is the personal jet of Herman Gref, the CEO of Russia's biggest bank just flew into Ft. Lauderdale in the dead of night. https://t.co/3NBCoyVBJR reageer retweet
De Russen stuurden de man die Trump's miljardenschuld herfinancierde naar Mar-a-Lago. (Wat kan anders de reden zijn geweest?)
Loze speculatie. Er zijn zoveel redenen waarom de man naar Florida kan vliegen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 januari 2020 @ 13:01:45 #170
131800 Tarado
capô de fusca
pi_190888230
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

:)
pi_190888282
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 12:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Voor de interventie was Irak een paradijs?
Wat heeft dat met mijn reactie te maken?
  zondag 5 januari 2020 @ 13:13:04 #172
8369 speknek
Another day another slay
pi_190888355
Alhoewel je op zich op Ft Lauderdale zou vliegen om bij Mar A Lago te geraken, is Ft Lauderdale zelf veel dikkere jetset.
Zou me niets verbazen als hij daar een huisje heeft, en hij heeft sowieso zeker vrienden met een huisje daar.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_190888518
PT_OT_Subjectiv twitterde op zondag 05-01-2020 om 06:12:02 @realDonaldTrump Who's paying for that exactly?Our grandkids? https://t.co/cnh2alT1WK reageer retweet
Democrats worden verweten big spenders te zijn. Vooral in verkiezingstijd .
In Nederland hoor je dat ook vanuit rechtse hoek naar linkse partijen.
pi_190888540
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 13:01 schreef Monolith het volgende:

[..]

Loze speculatie. Er zijn zoveel redenen waarom de man naar Florida kan vliegen.
Zoals?
pi_190888570
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 13:28 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zoals?
Vakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: