https://joop.bnnvara.nl/n(...)al-niet-veganistischquote:Oeps, veel groenten zijn helemaal niet veganistisch
Een lastig dilemma voor veganisten, de mensen die iedere dierlijke toevoeging aan hun voedsel mijden. De Amerikaanse veganistische boer Will Bonsall waarschuwt dat veel (biologische) groenten niet veganistisch zijn omdat ze gekweekt worden met behulp van dierlijke mest. “Ze zijn zeer onveganistisch”, verklaart hij tegenover The Guardian.
Veganisme wint de laatste jaren, mede onder invloed van social influencers, rap aan populariteit. Veganisten en hardcore vegetariërs kampen al met veel ‘verborgen’ dierlijke ingrediënten in voedsel, zoals varkensvlees dat wordt toegevoegd aan appelsap, vis aan wijn en gemalen dierlijke botten in drop. Om maar enkele voorbeelden te noemen. Supermarkten als Albert Heijn voorzien producten van crackers tot drank daarom van het label vegan als er echt geen dierlijke toevoegingen in zitten. Maar daarbij wordt mest over het hoofd gezien.
Bonsall maakt deel uit van een kleine groep veganistische boeren die de traditionele landbouw op hun kop willen zetten door op een andere manier planten te kweken, zonder mest maar ook zonder kunstmest. Dat laatste is immers afkomstig uit aardolie en dat past niet binnen het streven zo weinig mogelijk gebruik te maken van fossiele energie. De boer schreef de gids Essential Guide to Radical, Self-Reliant Gardening waarin hij uitlegt hoe de grond zonder dierlijke producten verrijkt kan worden.
Amerikanen hebben het overigens lastiger dan Europeanen omdat er daar geen sprake is van certificatie. In Europa is er het van oorsprong Duitse keurmerk Biocyclic Vegan voor groenten die zonder dierlijke mest zijn gekweekt.
Een Britse veganistisch ideoloog wijst er op dat planten de bron van alle energie op aarde zijn en dierlijke producten overbodig maken. Nu worden enorme landbouwgebieden nog aangewend voor veeteelt, op fossiele energie na de grootste veroorzaker van CO2-uitstoot. Recent wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het wereldwijde landbouwareaal met driekwart zou kunnen afnemen als alle mensen overgaan op een veganistisch dieet.
Als overgestapt wordt op mestvrije groenten is het ideaal overigens nog niet helemaal bereikt. Probleem is dat brood wordt gebakken van graan dat vrijwel altijd met dierlijke of kunstmest is gekweekt. Voor veel mensen gaat dat wellicht allemaal een stap te ver maar Bonsall wijst er op dat biologische landbouw aanvankelijk ook als iets voor alleen hippies werd gezien. Nu is het een groeiend onderdeel van het reguliere aanbod.
Ja, slechte vergelijking inderdaad.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:56 schreef kanovinnie het volgende:
De meeste Afrikanen aten toch altijd al redelijk vegan?
Hebben jullie het wel gelezen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, slechte vergelijking inderdaad.
Voor vlees moet je ruim 5x meer voedsel verbouwen (veevoer) dan voor groenten.
Dus logisch dat de vleesconsumptie hier véél hoger ligt dan in Afrika of India.
TS vindt alles en iedereen "sneeuwvlokjes" maar juist door zijn eigen overgevoelige reacties voor dit soort nieuws blijkt hij zelf het sneeuwvlokje te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Moeten ze toch lekker zelf weten?
India ligt niet in Afrika hoorquote:Op donderdag 2 januari 2020 00:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft Kenya (iig 1 Afrikaans land) en India:
[ afbeelding ]
Waar soja een groot aandeel in heeft en dat is niet rendabel als je het alleen voor de menselijke consumptie zou verbouwen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig weetje: wereldwijd wordt 75% van alle landbouwgrond gebruikt om groenten te verbouwen voor de veestapel... om koeien, varkens, kippen en geiten te voeren dus... bizar...
Eens. Ze laten zich leiden door social influencers, wat een bewijs is van een laag iq en minder zelfstandigheid. Vaak is dit volk ook antivaxquote:Op donderdag 2 januari 2020 00:05 schreef Montagui het volgende:
Stelling: Veganisten hebben in principe gemiddeld een laag IQ, en moeten tegen zichzelf geholpen worden.
Educatie ipv propaganda.
De jouwe misschien, maar ik doe daar niet aan mee.quote:
Beste oplossing ja gewoon 2 of 3 keer per week stukje vlees waarom moet het voor sommige gelijk weer zo radicaal.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:51 schreef NoPicNic het volgende:
Minder vlees eten is gezond en lost een heleboel klimaatproblemen op.
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:51 schreef NoPicNic het volgende:
Leuk verkooppraatje voor zijn groenten hoor, maar 99% van de veganisten boeit het niet wat er met de stront van een koe gebeurt.quote:De Amerikaanse veganistische boer Will Bonsall
daar in tegen is de voedingswaarde van één koe al 765x hoger dan 4 hectare wordteltjes...quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig weetje: wereldwijd wordt 75% van alle landbouwgrond gebruikt om groenten te verbouwen voor de veestapel... om koeien, varkens, kippen en geiten te voeren dus... bizar...
ja maar dat is met een ei ook.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:20 schreef nixxx het volgende:
Een vegan uit een kleine groep boeren wil dit... niet alle vegans.
Verder vind ik het nogal onzin. Die mest is er nou eenmaal, gebruik die dan ook nuttig.. wat moet je er anders mee? Het einddoel van deze groep zal wel überhaupt geen veeteelt meer zijn, dan hoef je ook niet meer over mest na te denken
Orgaan vlees is het bestequote:Op donderdag 2 januari 2020 07:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
daar in tegen is de voedingswaarde van één koe al 765x hoger dan 4 hectare wordteltjes...
Een ei moet van een vegan natuurlijk een babykip worden.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ja maar dat is met een ei ook.
of wil je kippen die geen eieren meer leggen?
En melk is voor kalfjes.quote:en een koe die niet gemolkenn wordt is ook niet echt gelukkig.
Als elk ei een baby-kip moet worden dan moet we wel heel veel kip gaan eten anders wordt het een drukke boel.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:27 schreef Kassamiep het volgende:
Een ei moet van een vegan natuurlijk een babykip worden.
Minder vlees eten dan de gemiddelde westerling is niet direct 'redelijk vegan'. Wij eten hier namelijk inderdaad absurde hoeveelheden vlees, maar zo'n extreme dieetvoorkeur kan enkel volgehouden worden onder de rok van onze consumptiemaatschappij. Als je in zo'n Afrikaans land zegt geen vlees te eten, kijken ze je verward aan of lachen je finaal uit. Laat staan als je helemaal niks wil eten dat van een dier komt.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:56 schreef kanovinnie het volgende:
De meeste Afrikanen aten toch altijd al redelijk vegan?
Eens. Ik eet inderdaad 3x per week een stukje vlees. Stukje is 90-110 gram.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:56 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Beste oplossing ja gewoon 2 of 3 keer per week stukje vlees waarom moet het voor sommige gelijk weer zo radicaal.
nou, die koeievlaai wordt gemaakt door mijn lievelingseten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:36 schreef Jian het volgende:
Als jouw aardappel verder van een koeienvlaai heeft afgelegen als die van de buurman ben jij beter en kan je lekker op hem neerkijken!
Klopt. Veganisten lijken soms wel lid van een gevaarlijke sekte.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.
Echter is het wat vreemd om het helemaal door te trekken naar veganistische groenten zonder dierlijke mest. Laten we wel normaal blijven doen.
knap hoor, ik vind het wel knap dat je op deze manier probeert de wereld te verbeteren. Als iedereen zo goed was als jij zou de wereld er echt een stuk beter uit zien.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:40 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Eens. Ik eet inderdaad 3x per week een stukje vlees. Stukje is 90-110 gram.
Wat lijkt er zo gevaarlijk aan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:41 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Klopt. Veganisten lijken soms wel lid van een gevaarlijke sekte.
Gooi jij je winkel kar maar vol met die rommel die ze verkopen als vlees moet je lekker zelf wetenquote:Op donderdag 2 januari 2020 07:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
knap hoor, ik vind het wel knap dat je op deze manier probeert de wereld te verbeteren. Als iedereen zo goed was als jij zou de wereld er echt een stuk beter uit zien.
Echt diep respect.
Ik zou je graag een keer willen aanraken, is dat mogelijk?
Dat de fanatici onder die figuren uiteindelijk "heksen" gaan verbranden en "ketters" gaan oppakken .........quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wat lijkt er zo gevaarlijk aan dan?
Het gaat nog wel verder - er zijn ook al jaren vegans die weigeren dranken te consumeren die geklaard zijn met gebruik van dierlijke gelatine; zoals appelsap.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.
Echter is het wat vreemd om het helemaal door te trekken naar veganistische groenten zonder dierlijke mest. Laten we wel normaal blijven doen.
Daar heb ik grote moeite mee, ik eet al minder vlees bij het avondeten, maar als broodbeleg kom ik toch wel regelmatig uit bij vlees. Anders is het al gauw (verschilende soorten) kaas en/of bepaalde vleesloze salades. Dat vind ik op den duur toch wel heel eenzijdig. En ik gruwel werkelijk van zoetigheid op brood (ben sowieso geen zoetekauw) dus ik wil wel graag weten wat jij dan als alternatieven gebruikt?quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:06 schreef BoonDockSaint het volgende:
Voor brood beleg ben ik ook gestopt met vleeswaren genoeg alternativen
Pindakaasquote:Op donderdag 2 januari 2020 07:59 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Daar heb ik grote moeite mee, ik eet al minder vlees bij het avondeten, maar als broodbeleg kom ik toch wel regelmatig uit bij vlees. Anders is het al gauw (verschilende soorten) kaas en/of bepaalde vleesloze salades. Dat vind ik op den duur toch wel heel eenzijdig. En ik gruwel werkelijk van zoetigheid op brood (ben sowieso geen zoetekauw) dus ik wil wel graag weten wat jij dan als alternatieven gebruikt?
Ik hou niet zo van pindakaas, en ik vind dat ook niet echt een goed "alternatief" voor vlees. Ik dacht dat je echt een goed alternatief had.quote:
Nouja, ze vinden dat mensen niet het recht hebben om dieren te gebruiken voor plezier/gemakszucht. Dan ben je natuurlijk wel consequent als je producten waar dieren voor gebruikt zijn ook daadwerkelijk niet gebruikt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:02 schreef Mr.Ping het volgende:
Veganisten zijn mensen zonder problemen, maar toch graag iets te jammeren hebben.
Jam ?quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:06 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik hou niet zo van pindakaas, en ik vind dat ook niet echt een goed "alternatief" voor vlees. Ik dacht dat je echt een goed alternatief had.
Welk deel van "ik gruw van zoetigheid op brood" en alternatief voor vlees (dus iets wat er op lijkt) begrijp je niet?quote:
Dat mag iedereen zelf weten, maar het blijft een luxe probleem.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nouja, ze vinden dat mensen niet het recht hebben om dieren te gebruiken voor plezier/gemakszucht. Dan ben je natuurlijk wel consequent als je producten waar dieren voor gebruikt zijn ook daadwerkelijk niet gebruikt.
Sambalquote:Op donderdag 2 januari 2020 08:09 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Welk deel van "ik gruw van zoetigheid op brood" en alternatief voor vlees (dus iets wat er op lijkt) begrijp je niet?Ik vroeg me af wat jij als alternatief had omdat ik dacht, hey dat kan ik ook wel proberen. Maar jij bedoelt met alternatief gewoon iets geheel anders, dus laat maar.
Zolang je het onderscheid tussen "redelijk en billijk" en "doorgeslagen waanzin" kunt maken is er ook vrij weinig aan de hand.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nouja, ze vinden dat mensen niet het recht hebben om dieren te gebruiken voor plezier/gemakszucht. Dan ben je natuurlijk wel consequent als je producten waar dieren voor gebruikt zijn ook daadwerkelijk niet gebruikt.
Geen brood eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:59 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Daar heb ik grote moeite mee, ik eet al minder vlees bij het avondeten, maar als broodbeleg kom ik toch wel regelmatig uit bij vlees. Anders is het al gauw (verschilende soorten) kaas en/of bepaalde vleesloze salades. Dat vind ik op den duur toch wel heel eenzijdig. En ik gruwel werkelijk van zoetigheid op brood (ben sowieso geen zoetekauw) dus ik wil wel graag weten wat jij dan als alternatieven gebruikt?
Klopt. De meeste vegans zullen ook gewoon aangeven dat ze vlees zouden eten als er geen alternatieven waren.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:09 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Dat mag iedereen zelf weten, maar het blijft een luxe probleem.
Beter stoppen ze ook met adem halenquote:Op donderdag 2 januari 2020 08:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Klopt. De meeste vegans zullen ook gewoon aangeven dat ze vlees zouden eten als er geen alternatieven waren.
Maar die zijn er. En zij vinden het onethisch om daar dan geen gebruik van te maken. En als ze dat consequent doen.., applaus.
Het sterft vanzelf uit, no worries.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:19 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Beter stoppen ze ook met adem halen
Goed voor het milieu ja, beter voor je gezondheid is zeer twijfelachtig. Het bewijs daarvoor is flinterdun.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:51 schreef NoPicNic het volgende:
Nou, ik heb er wel problemen mee dat veganisme niet wordt gezien als een eetstoornis. Verreweg de meeste veganisten hebben tekorten, draaien door.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:45 schreef Hexagon het volgende:
Maar TS waar maak je je eigenlijk druk om? Laat die vegans dat zelf uitzoeken
Dat onderzoek claimt dat het verhoogde risico op kanker waarschijnlijk niet hoog genoeg is om je "kwaliteit van leven" te verminderen door minder rood vlees te gaan eten. Dat noemen ze zelf een "zwakke aanbeveling" om je leven niet om te gooien.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Goed voor het milieu ja, beter voor je gezondheid is zeer twijfelachtig. Het bewijs daarvoor is flinterdun.
https://annals.org/aim/fu(...)recommendations-from
Als jij daar gelukkig van wordt. Ik ben niet van de junkfood.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat onderzoek claimt dat het verhoogde risico op kanker waarschijnlijk niet hoog genoeg is om je "kwaliteit van leven" te verminderen door minder rood vlees te gaan eten. Dat noemen ze zelf een "zwakke aanbeveling" om je leven niet om te gooien.
Dus... veel plezier bij de Mac ?
Omdat het dat niet hoeft te zijn. Bewust omgaan met wat je in je mond stopt is zelfs goed.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou, ik heb er wel problemen mee dat veganisme niet wordt gezien als een eetstoornis.
Verreweg de meeste is niet waar;'maar veel wel. Dat krijg je als ideologie laat prevaleren boven voedingsleer.quote:Verreweg de meeste veganisten hebben tekorten, draaien door.
Als 75-80% van alle landbouwgrond gebruikt wordt om veevoer te verbouwen kan je moeilijk zeggen dat het "bijproducten" zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 01:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar soja een groot aandeel in heeft en dat is niet rendabel als je het alleen voor de menselijke consumptie zou verbouwen.
Veevoer is vaak een bijproduct van voedsel wat voor de mensen verbouwd wordt.
Pindakaas, speculoos, humus.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:59 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Punt is dat veganisme al een zodanige radicale keuze is, dat de kans om door te slaan vrij groot is.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:56 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Omdat het dat niet hoeft te zijn. Bewust omgaan met wat je in je mond stopt is zelfs goed.
[..]
Verreweg de meeste is niet waar;'maar veel wel. Dat krijg je als ideologie laat prevaleren boven voedingsleer.
Zwaar ideologisch veganisme als eetstoornis zien is idd verdedigbaar.
Tuurlijk moet je over mest nadenken zonder bemesting zouden de opbrengsten van de gewassen met factoren naar beneden gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:20 schreef nixxx het volgende:
Een vegan uit een kleine groep boeren wil dit... niet alle vegans.
Verder vind ik het nogal onzin. Die mest is er nou eenmaal, gebruik die dan ook nuttig.. wat moet je er anders mee? Het einddoel van deze groep zal wel überhaupt geen veeteelt meer zijn, dan hoef je ook niet meer over mest na te denken
Weet jij hoe al je macro's en micro voedingstoffen eruit zien?quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou, ik heb er wel problemen mee dat veganisme niet wordt gezien als een eetstoornis. Verreweg de meeste veganisten hebben tekorten, draaien door.
Op dit moment is er altijd nog zo'n enorm mestoverschot dat het echt niet nodig is om dierlijke producten te eten om regeneratieve landbouw mogelijk te maken hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk moet je over mest nadenken zonder bemesting zouden de opbrengsten van de gewassen met factoren naar beneden gaan.
'Ik vind dat wij niet het recht hebben dieren te misbruiken voor ons eigen genot" is niet echt een radicaal standpunt hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is dat veganisme al een zodanige radicale keuze is, dat de kans om door te slaan vrij groot is.
Ik weet zeker dat ik geen tekorten heb, ja.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:01 schreef soeverein het volgende:
[..]
Weet jij hoe al je macro's en micro voedingstoffen eruit zien?
Vezel tekorten zijn de standaard, behalve bij veganisten.
LOL, jawel.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
'Ik vind dat wij niet het recht hebben dieren te misbruiken voor ons eigen genot" is niet echt een radicaal standpunt hoor.
Newsflash: die dood komt altijd vanzelf een keer, echt waar. Daar hoeft geen misbruik aan vooraf te gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
LOL, jawel.
Om te leven, moet iets dood gaan.
Klopt, we hebben niet voor niets een mestoverschot, ook wel de "mestberg" genoemd.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef Chia het volgende:
[..]
Op dit moment is er altijd nog zo'n enorm mestoverschot dat het echt niet nodig is om dierlijke producten te eten om regeneratieve landbouw mogelijk te maken hoor.
Dat HOEFT dus niet. Veganisten kiezen ervoor dat zo min mogelijk te doen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
LOL, jawel.
Om te leven, moet iets dood gaan.
Ja, laten we met ze alle gaan wachten tot iets doodgaat. Gaat vast effectief zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:04 schreef Chia het volgende:
[..]
Newsflash: die dood komt altijd vanzelf een keer, echt waar. Daar hoeft geen misbruik aan vooraf te gaan.
Hoezo hoeft dat niet? planten leven ook.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat HOEFT dus niet. Veganisten kiezen ervoor dat zo min mogelijk te doen.
Jij en ik niet. Maar eigenlijk is het raar dat wij er bewust voor kiezen leed van anderen te maximaliseren voor ons eigen plezier.
Gelukkig ben ik geen utilitarianist,anders zou ik hypocriet zijn.
Noem eens 3 voorbeelden van GL dat jouw leven heeft beïnvloed?quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:08 schreef JannekeC5 het volgende:
Ze mogen wat mij betreft doen wat ze willen zolang mijn manier van leven niet beïnvloeden: Een partij zoals een GL doen dat wel, wanneer zetten hun stemmers een keer die rose bril af.
Dat zeg ik niet. Ik spreek alleen jouw implicatie tegen dat misbruik noodzakelijk is om de dood te bereiken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, laten we met ze alle gaan wachten tot iets doodgaat. Gaat vast effectief zijn.
Je ontwijkt de vraag.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik geen tekorten heb, ja.
Raak jezelf maar aan als je daar opgewonden van wordt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:47 schreef Speekselklier het volgende:
Echt diep respect.
Ik zou je graag een keer willen aanraken, is dat mogelijk?
Misbruik? waar zit de 'misbruik' hem in om iets te doden, om aan voeding te komen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:10 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik spreek alleen jouw implicatie tegen dat misbruik noodzakelijk is om de dood te bereiken.
Ik laat mijn bloed eens in de zoveel tijd testen, ja.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:11 schreef soeverein het volgende:
[..]
Je ontwijkt de vraag.
Weet jij van je aan voedingsstoffen op macro en micro niveau binnenkrijgt?
Zo nee dan weet je niet of je tekorten hebt. Tenzij je toevallig recentelijk een bloedtest hebt laten doen.
Planten ervaren geen pijn en stress zoals dieren. Varkens hebben het bewustzijn van een klein kind. Dus ervaren hun dood zeer bewustquote:Op donderdag 2 januari 2020 09:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo hoeft dat niet? planten leven ook.
Er zijn goede argumenten om tegen de bio-industrie te zijn. Maar om het eten van vlees per definitie af te wijzen niet.
je kunt natuurlijk prima ernaar streven veganistisch te eten, en als dat een keer niet lukt omdat iemand waar je te gast bent een scheutje room door een gerecht doet, je schouders ophalen en het opeten. Het meeste van wat je aan eten binnenkrijgt past dan nog steeds in jouw gezonde leefpatroon van fruit, groenten, noten zaden en plantaardige eiwitten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is dat veganisme al een zodanige radicale keuze is, dat de kans om door te slaan vrij groot is.
Alleen omdat we wereldwijd kunstmest gemaakt van goedkope aardolie gebruiken, zouden we dat niet gebruiken dan zouden we industrieel wel al mogelijkheden gevonden hebben om ons mest overschot om te zetten in kunstmest voor wereldwijd gebruik.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:03 schreef Chia het volgende:
[..]
Op dit moment is er altijd nog zo'n enorm mestoverschot dat het echt niet nodig is om dierlijke producten te eten om regeneratieve landbouw mogelijk te maken hoor.
Aannames. Maar zelfs al zou dat zo zijn, dan is dat geen 'probleem' als je de dood voor een varken zo pijnloos en snel mogelijk kan realiseren. Kortom: geen argument tegen het doden van een varken. Wel een argument om goed te kijken naar de manier waarop..quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:13 schreef soeverein het volgende:
[..]
Planten ervaren geen pijn en stress zoals dieren. Varkens hebben het bewustzijn van een klein kind. Dus ervaren hun dood zeer bewust
Is een vezeltekort uit te sluiten op basis van enkel bloedwaardes dan?quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik laat mijn bloed eens in de zoveel tijd testen, ja.
En op welke nutriënten laat je je bloed dan testen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik laat mijn bloed eens in de zoveel tijd testen, ja.
Nee. Maar je kunt toch rekenen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:16 schreef Chia het volgende:
[..]
Is een vezeltekort uit te sluiten op basis van enkel bloedwaardes dan?
Jij legde de link tussen misbruik en dood, niet ik...quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Misbruik? waar zit de 'misbruik' hem in om iets te doden, om aan voeding te komen?
Dat is zo ongeveer de essentie van overleven...
Totale onzin natuurlijk. Vegans zijn over het algemeen gezonder dan vleeseters die op hun 50ste een bypass moeten omdat ze dichtgeslibt zijn van binnen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou, ik heb er wel problemen mee dat veganisme niet wordt gezien als een eetstoornis. Verreweg de meeste veganisten hebben tekorten, draaien door.
Op alles waar ze op kunnen testen. Zaken die niet te zien zijn, moet je zelf uitzoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:17 schreef soeverein het volgende:
[..]
En op welke nutriënten laat je je bloed dan testen?
Als jij dat denkt..quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:17 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Totale onzin natuurlijk. Vegans zijn over het algemeen gezonder dan vleeseters die op hun 50ste een bypass moeten omdat ze dichtgeslibt zijn van binnen.
Ja want ik loop altijd langs het ziekenhuis en zie altijd keilange rijen van 50 jarige dichtgeslibte vleeseters die daar hun bypass krijgen. Wat een flagrante nonsens bewering die alle vleeseters als ongezonde eters neer zet.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:17 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Totale onzin natuurlijk. Vegans zijn over het algemeen gezonder dan vleeseters die op hun 50ste een bypass moeten omdat ze dichtgeslibt zijn van binnen.
Aannames noemt die dat lol. Dat hebben ze gewoon onderzocht lieve schat. https://www.google.com/am(...)ch-geen-gevoel%3fampquote:Op donderdag 2 januari 2020 09:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Aannames. Maar zelfs al zou dat zo zijn, dan is dat geen 'probleem' als je de dood voor een varken zo pijnloos en snel mogelijk kan realiseren. Kortom: geen argument tegen het doden van een varken. Wel een argument om goed te kijken naar de manier waarop..
Type 1 present,eet thuis volledig veganistisch. Onderweg vegetarisch en bij anderen mensen wat de pot schaft.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
je kunt natuurlijk prima ernaar streven veganistisch te eten, en als dat een keer niet lukt omdat iemand waar je te gast bent een scheutje room door een gerecht doet, je schouders ophalen en het opeten. Het meeste van wat je aan eten binnenkrijgt past dan nog steeds in jouw gezonde leefpatroon van fruit, groenten, noten zaden en plantaardige eiwitten.
Of je kunt radicaal schreeuwen en eisen dat jouw eten apart wordt gehouden van al het andere en dat iedereen zich aan jou aanpast.
Tussen zulke types zit wel een belangrijk verschil
Je doet erg je best. Maar een programma over een varken en een slager is geen wetenschappelijk onderzoek. Toon mij aan dat een varken bewust is van zijn dood. Want dat is wat je zei.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:23 schreef soeverein het volgende:
[..]
Aannames noemt die dat lol. Dat hebben ze gewoon onderzocht lieve schat. https://www.google.com/am(...)ch-geen-gevoel%3famp
In dit linkje even snel wat voorbeelden van wat Varkens kunnen.
https://www.npo3.nl/zo-slim-zijn-varkens
Als ik niet mobiel zit kan ik je ook nog wat wetenschappelijke literatuur geven als je daar blij van wordt.
Wel dus als je redeneert vanuit het utilitaristische gedachtengoed van ""hoe meer leed hoe slechter". Wat de meeste veganisten doen - zie bijv. het boek "animal liberation" van de utilitarist Peter Singer.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoezo hoeft dat niet? planten leven ook.
Er zijn goede argumenten om tegen de bio-industrie te zijn. Maar om het eten van vlees per definitie af te wijzen niet.
De misbruik zit in het elk jaar opnieuw verkrachten van koeien die daardoor 5 jaar achter elkaar zwanger zijn zodat jij melk kan drinken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Misbruik? waar zit de 'misbruik' hem in om iets te doden, om aan voeding te komen?
Dat is zo ongeveer de essentie van overleven...
Jij hebt nog niks qua enkele bron laten zien. Vanavond na werk krijg 0 jij van mij als cadeautje wat wetenschappelijke bronnen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je doet erg je best. Maar een programma over een varken en een slager is geen wetenschappelijk onderzoek. Toon mij aan dat een varken bewust is van zijn dood. Want dat is wat je zei.
Peter Singer is een filosoof, maar wil maar niet begrijpen dat gehandicapten mensen zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:26 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wel dus als je redeneert vanuit het utilitaristische gedachtengoed van ""hoe meer leed hoe slechter". Wat de meeste veganisten doen - zie bijv. het boek "animal liberation" van de utilitarist Peter Singer.
Als je daarentegen je moraal baseert op bijv. Kant is er geen intrinsiek probleem.
Dat is iets anders. Je hoeft geen veganist te worden, om toch kritisch te staan tegenover de bio-industrie.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:28 schreef soeverein het volgende:
[..]
De misbruik zit in het elk jaar opnieuw verkrachten van koeien die daardoor 5 jaar achter elkaar zwanger zijn zodat jij melk kan drinken.
De misbruik zit hem in het doden van alle haantjes via humaan vergassen *insert associatie* of de shredder.
Beide zijn gevolgen van de bij industrie en hebben niks te maken met de natuurlijke cirkel of live waarin een stam mensen van 100 man 3 herten per week eet.
Dank je, schatquote:Op donderdag 2 januari 2020 09:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
Jij hebt nog niks qua enkele bron laten zien. Vanavond na werk me in jij als cadeautje wat wetenschappelijke bronnen.
Waarom niet ? Dat is juist het hele punt van ethiek - je kiest een aantal principes om je handelen op te baseren en dan kom je er achter dat bij consequent toepassen je tegen wat dingen aanloopt die misschien "tegennatuurlijk" voelen. En daar ga je dan over nadenken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Peter Singer is een filosoof, maar wil maar niet begrijpen dat gehandicapten mensen zijn.
Die neem ik niet heel serieus.
Peter Singer gebruikt mentaal gehandicapten als tegen-argument, tegen de mensen die stellen dat het doden van dieren 'oke' is omdat ze bijvoorbeeld niet zelfbewust zijn. Sommige mentaal-gehandicapten zijn dat ook niet, stelt Peter dan. Hij heeft daar gelijk in, alleen gaat het nergens heen. Een mentaal gehandicapte heeft een voogd. Een voogd die voor hem/haar zorgt. Zo hebben we dat gezamenlijk bepaald.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:43 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarom niet ? Dat is juist het hele punt van ethiek - je kiest een aantal principes om je handelen op te baseren en dan kom je er achter dat bij consequent toepassen je tegen wat dingen aanloopt die misschien "tegennatuurlijk" voelen. En daar ga je dan over nadenken.
Van moeten collaboreren met de nazis (Kant) tot geen gordel moeten dragen (Christendom) - je kan allerlei nare uitkomsten krijgen.
Maar geen systeem hebben is duizendmaal erger.
inderdaad bizar, dus weg met 50% van alle varkens en koeien , en de grond voor andere doelen gebruiken, desnoods onder water zettenquote:Op donderdag 2 januari 2020 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Onder water zetten...quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad bizar, dus weg met 50% van alle varkens en koeien , en de grond voor andere doelen gebruiken, desnoods onder water zetten
Ik ben vooral minder brood gaan eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:59 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Een dier/beest wat natuurlijk gestorven is is niet raadzaam om te etenquote:Op donderdag 2 januari 2020 09:04 schreef Chia het volgende:
[..]
Newsflash: die dood komt altijd vanzelf een keer, echt waar. Daar hoeft geen misbruik aan vooraf te gaan.
Dat beweer ik ook niet.quote:Op donderdag 2 januari 2020 10:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Een dier/beest wat natuurlijk gestorven is is niet raadzaam om te eten
Gekweekt vlees is de toekomst... geen hele weilanden en dus ontbossing nodig voor het voedsel van een koe.quote:
Als we een stel stijgers in de koeienstal zetten sterven al die koeien natuurlijk die zou ik zo op eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 10:18 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Een dier/beest wat natuurlijk gestorven is is niet raadzaam om te eten
Ik vind dat een beetje engquote:Op donderdag 2 januari 2020 10:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gekweekt vlees is de toekomst... geen hele weilanden en dus ontbossing nodig voor het voedsel van een koe.
ja wat is mis met onder water zetten van landbouwgrond, om de bodemdaling tegen te gaanquote:
kloptquote:Op donderdag 2 januari 2020 10:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gekweekt vlees is de toekomst... geen hele weilanden en dus ontbossing nodig voor het voedsel van een koe.
Dus, behalve dat kleine groepje schreeuwende vega's is iedereen in de wereld een achterlijk figuur?quote:Op donderdag 2 januari 2020 10:58 schreef rododendronneke het volgende:
Minder vlees eten is de toekomst.
Er zijn genoeg achterlijke figuren die zich daartegen blijven verzetten.
Maar toch: minder vlees eten is de toekomst.
Kijk dit zijn de tips waar ik wat aan heb, bedankt!quote:Op donderdag 2 januari 2020 10:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik ben vooral minder brood gaan eten.
Eet vaker salade, soep, wat hapjes of echt een maaltijd tussen de middag.
Nu is dat voor mij vrij handig omdat ik vaak 's avonds werk en daardoor of geen avondeten kan doen echt of pas rond een uur of 10 's avonds (en dat laatste is echt prut).
Maar het werkt wel om wat verder te kijken dan enkel brood voor de lunch.
Verder kan je in combi met brood bv gegrilde groente (koud kan ook, hoeft niet warm) doen, erg lekker.
Avocado is ook erg lekker op brood. In combi met ei of tomaat. Of als je luxer wil met mozzarella, tomaat en basilicum. Of in combi met feta.
Avocado prakken met klein beetje olijfolie, beetje citroensap, peper en zout naar smaak, evt wat chili peper erdoor. Op zichzelf is dat al goed te nassen. Tomaatje erop en klaar is klara.
Tahin is ook lekker. Zeker met wat honing.
Humus is ook lekker.
Pindakaas kan je opleuken met een likje sambal. Schijfje komkommer of wat tauge erop. Veel lekkerder.
Pesto is ook een fijne basis.
Ook zijn er zat spreads te koop, makkelijk kant en klaar.
Verschillende notenspreads, pompoenspread, zwarte bone spread, rode bieten spread.
Met ook wat tomaatjes en paprika in de kast kom je een heel eind dan voor een makkelijke. Snelle en lekkere brood lunch zonder vlees.
Hoeft niet elke dag zonder vlees, maar zo kan je vaker lekker lunchen zonder vlees als je dat wil.
Het valt wel mee toch eigenlijk. Je hebt boeddhisten die VEEL radicaler zijn. Bijvoorbeeld als ze een nieuwe tempel bouwen dan gaan ze eerst in de grond alle wormen en andere beestjes weg halen zodat ze niet gedood worden door de bouw.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je schijnt niet echt door te hebben dat minder vlees eten altijd al de norm is geweest of niet soms?quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus, behalve dat kleine groepje schreeuwende vega's is iedereen in de wereld een achterlijk figuur?
Als ik zo ga nadenken als ik geen vlees meer heb gegeten, ga ik zo even naar de slager voor een halve kilo t-bone voor vanavond. Ik heb graag mijn medemens lief.
Minder vlees is niet: géén vlees.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus, behalve dat kleine groepje schreeuwende vega's is iedereen in de wereld een achterlijk figuur?
Als ik zo ga nadenken als ik geen vlees meer heb gegeten, ga ik zo even naar de slager voor een halve kilo t-bone voor vanavond. Ik heb graag mijn medemens lief.
Het is ook gewoon pure projectie. Men schetst in hun hoofd een beeld van vegetariërs of veganisten als zijn het allemaal extreem-linkse, ondervoede dierenactivisten die bij elke kans die ze krijgen mensen die vlees of vis eten aanspreken op hun vreselijk immorele gedrag en ga zo maar door. Met dat beeld in hun hoofd krijgen ze een rode waas voor hun ogen en beginnen online fora vol te plempen met dit soort lachwekkende topics.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:39 schreef Piles het volgende:
Ik vind het overigens wel opvallend hoe hard sommige mensen in de verdediging schieten tegen vegetariërs of vegans. Laat die mensen gewoon doen wat ze willen.
Ik weet dat een heel klein deel van de vegans een activistisch karakter heeft (als in: ze willen jou overtuigen om te stoppen met vlees eten), maar de meeste vallen niemand lastig en eten gewoon geen vlees of andere dierlijke producten. Prima toch, niemand last van. Net als dat zij er geen last van hebben dat jij wel vlees eet
Vega's zien die mensen als het schuim van de aarde en haten ze tot op het bot.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:39 schreef Piles het volgende:
Ik vind het overigens wel opvallend hoe hard sommige mensen in de verdediging schieten tegen vegetariërs of vegans. Laat die mensen gewoon doen wat ze willen.
Ik weet dat een heel klein deel van de vegans een activistisch karakter heeft (als in: ze willen jou overtuigen om te stoppen met vlees eten), maar de meeste vallen niemand lastig en eten gewoon geen vlees of andere dierlijke producten. Prima toch, niemand last van. Net als dat zij er geen last van hebben dat jij wel vlees eet
De wereld wordt vooral verkloot omdat er te veel volk is, niet omdat er vlees wordt gegeten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Je schijnt niet echt door te hebben dat minder vlees eten altijd al de norm is geweest of niet soms?
Dat er nu buitensporig veel vlees gegeten wordt en dat lang niet overal?
En dat dat lang niet overal nu al het merendeel van de landbouwgrond inneemt?
De wereld echt ronduit verkloot?
En dat je op iemand reageert die enkel zegt wat minder vlees ipv geen vlees?
Ja, bedankt voor het bewijzen van de reactie van Monolith hierbovenquote:Op donderdag 2 januari 2020 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vega's zien die mensen als het schuim van de aarde en haten ze tot op het bot.
Je bent gelijk extreem rechts, alt right of een vervuilende idioot als je vlees eet. Je krijgt kanker en dan moet je even wijs worden gemaakt.
Als je het mij vraagt zitten de fanatici vooral bij de vega's. Ook net te zien voordat lonaa is gaan bezemen.
Vooral irl vaak te zien gekregen dat het punt wat ze hebben heel extreem gemaakt moet worden. Ik snap echt niet dat dat volk niet gewoon een keuze kan maken en voor zichzepf kan houden.
Minder mensen op aarde. Dat is de toekomst die de planeet redt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:47 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Minder vlees is niet: géén vlees.
En ook achterlijkheid is (in dit geval) een keuze.
Ja, zo kun je alles recht praten...quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Minder mensen op aarde. Dat is de toekomst die de planeet redt.
5 miljard vleeseters is beter dan 20 miljard vega's die alsnog alle ruimte in nemen van het ecosysteem en ondersteund moeten worden door een industrie.
Lekker laten zou ik zeggen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, bedankt voor het bewijzen van de reactie van Monolith hierboven
De vegans die je beschrijft, dat is dus maar een heel klein deel (die je vooral in de media ziet). De normale vegans hoor je niet.
Maar als ik tegen iemand zeg dat ik veel minder vlees ik en dat ik nepvlees prima te eten vind, dan heb ik soms net zo goed een schuimbekkende vleeseter tegenover me, die me veroordeelt omdat ik 'onnatuurlijk ben' en de mens als dier ontken 'want wij zijn gemaakt om vlees te eten'...
Jij gedraagt je hier in deze topic anders veel meer als en fanatici. En dat doe je wel vaker bij dit onderwerp.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vega's zien die mensen als het schuim van de aarde en haten ze tot op het bot.
Je bent gelijk extreem rechts, alt right of een vervuilende idioot als je vlees eet. Je krijgt kanker en dan moet je even wijs worden gemaakt.
Als je het mij vraagt zitten de fanatici vooral bij de vega's. Ook net te zien voordat lonaa is gaan bezemen.
Vooral irl vaak te zien gekregen dat het punt wat ze hebben heel extreem gemaakt moet worden. Ik snap echt niet dat dat volk niet gewoon een keuze kan maken en voor zichzepf kan houden.
Praat jij ff recht dan dat we hier straks met 20mld mensen wonen en er nauwelijks plek meer is voor onze mede aardbewoners. Dit ding hebben we te delen he, het is niet van ons.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, zo kun je alles recht praten...
5 miljard vleeseters is beter dan 20 miljard vega's: eens
Maar 20 miljard vegetariërs is alsnog beter dan 20 milard vleeseters
En wat is eerder haalbaar: 15 miljard mensen minder, of wat minder (niet: geen) vlees eten?
Ik heb wel een idee hoe dat komt denk ik. Omdat die discussies van beide kanten zo snel escaleren, zijn er denk ik stiekem best wat vegetariërs en vegans die het maar stilhouden. Daar neig ik zelf nu af en toe ook naar, omdat het dodelijk vermoeiend is om je eigen vrije keus steeds te moeten verdedigen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lekker laten zou ik zeggen.
Geen idee, maar als ik irl een vega tegenkom en daarmee in gesprek raak, is de discussie binnen een aantal tellen meestal op vleeseters zijn grote vervuilers, krijgen kanker en vleeseters moeten stoppen beland. Ofwel die typische opdringerigheid.
Maar natuurlijk kan ik net wel alleen in gesprek raken met de fanatici ipv de gematigden, maar het is naar mijn ervaring zo lastig te rijmen dat er tussen vegas gematigden zitten.
Als ik jou hier in topics zie ben jij degene die altijd radicaal is, houd jezelf eens een spiegel voor lok jij niet dingen uit net zoals die anderen die jij beschuldigt? Iets met waard en gasten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geen idee, maar als ik irl een vega tegenkom en daarmee in gesprek raak, is de discussie binnen een aantal tellen meestal op vleeseters zijn grote vervuilers, krijgen kanker en vleeseters moeten stoppen beland. Ofwel die typische opdringerigheid.
Maar natuurlijk kan ik net wel alleen in gesprek raken met de fanatici ipv de gematigden, maar het is naar mijn ervaring zo lastig te rijmen dat er tussen vegas gematigden zitten.
Of jouw manier van praten is niet zo aardig... Jij gaat er gelijk vol op.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een ruime 1/3de van de wereldbevolking wordt gevoed door de bio industrie.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De wereld wordt vooral verkloot omdat er te veel volk is, niet omdat er vlees wordt gegeten.
En er is te veel volk doordat er ideologiën zijn waarin vermenigvuldiging wordt gepredikt. Maar hey, dat is weer niet zo correct om te zeggen natuurlijk.
Waar ik vooral op af ging hier is dat bepaalde lieden altijd maar mensen waarmee ze het niet eens zijn als extreem rechtse fascisten uitmaken en hun wil proberen op te leggen aan anderen. De mods hebben al lopen vegen, dus is het niet meer zichtbaar.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Jij gedraagt je hier in deze topic anders veel meer als en fanatici. En dat doe je wel vaker bij dit onderwerp.
Ik ken echt geen enkele vegetarier of veganist die aan jouw beeld ervan voldoet.
Ze zullen er vast zijn, gekken heb je overal. Maar zo algemeen is dat echt niet.
Vooral je IRL stukje is wat onrealistisch.
Het tegenovergestelde heb ik namelijk vaker gezien (en dat gelukkig ook niet steeds).
Dat iemand vegetarisch of veganistisch is en het een ander opvalt dat ze geen vlees eten. Dat daar dan vragen over komen en die vleeseter (gelukkig ook de uitzondering) daar dan over door gaat zagen.
Deze kerst nog bij een veganist gegeten. Die zelf niet eens honing eet.
Alhoewel ik prima zonder vlees kan, dat echt niet erg vind, kreeg ik een heerlijke steak op mijn bord.
Niet omdat het moest, maar omdat het een feestmaal was en ik dan normaal wel vlees zou eten.
Mijn schoonzus is vegatarisch. Als we bij oma eten eet ze gewoon om het vlees in de nasi heen (oma is niet zo'n beste kok meer, krijgt normaal eten, maar wil perse zelf iets maken voor ons dan).
Dat is echt veel normaler dan de activisten.
Dat jij zoveel extremen tegen komt zegt vooral iets over jou. Dan kies je rare omgevingen, of ben jij degene die dingen op scherp zet.
Ik heb een vrij diverse omgeving. Van echte keuterboertjes tot zware veganisten.
Die zitten gewoon bij elkaar bij mij thuis en dat zonder de rare fratsen die jij beschrijft.
Wel soms wat nieuwschierigheid naar elkaar toe, maar nooit ellende.
Van soja weet ik het zeker maar heb je ook een bron voor je stelling?quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als 75-80% van alle landbouwgrond gebruikt wordt om veevoer te verbouwen kan je moeilijk zeggen dat het "bijproducten" zijn.
quote:80% van het landbouwareaal
Bijna 70% van het landbouwareaal wordt gebruikt om dieren te laten grazen, en nog eens 10% om gewassen te verbouwen die voor veevoer gebruikt worden.
Nope, dat zou ongeveer gelijk zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
5 miljard vleeseters is beter dan 20 miljard vega's die alsnog alle ruimte in nemen van het ecosysteem en ondersteund moeten worden door een industrie.
Lang leve het kannibalisme!quote:Op donderdag 2 januari 2020 11:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Overbevolking is een groter probleem dan vlees eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:12 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Een ruime 1/3de van de wereldbevolking wordt gevoed door de bio industrie.
De bio industrie is ronduit vernietigend in deze mate al.
Alhoewel overbevolking idd een probleem is maakt dat niet dat overmatig vlees eten dat niet is.
Het zijn 2 losse factoren die elkaar versterken, maar niet hetzelfde zijn.
Casettebandje.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:15 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Lang leve het kannibalisme!
Wees gewoon reëel.
Ja, maar het is beide een probleem.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Overbevolking is een groter probleem dan vlees eten.
De sfeer hier was al kut, ver voor dat ik er kwam. En dat is na te lezen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Of jouw manier van praten is niet zo aardig... Jij gaat er gelijk vol op.
Niet heel ondenkbaar als ik je zo in dit soort discussies zie.
Liever 5mld. Stuk rustiger, minder vervuiling door productie overall en een stuk meer ruimte voor natuur ipv steden.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Nope, dat zou ongeveer gelijk zijn.
In beide gevallen niet ok, teveel.
Dat doe ik zelfs al met mijn minder vlees eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:10 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee hoe dat komt denk ik. Omdat die discussies van beide kanten zo snel escaleren, zijn er denk ik stiekem best wat vegetariërs en vegans die het maar stilhouden. Daar neig ik zelf nu af en toe ook naar, omdat het dodelijk vermoeiend is om je eigen vrije keus steeds te moeten verdedigen.
De fanatiekelingen zullen het niet stil houden, dus lijkt het alsof elke vegan een activist is.
Ik ben voorquote:Op donderdag 2 januari 2020 12:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever 5mld. Stuk rustiger, minder vervuiling door productie overall en een stuk meer ruimte voor natuur ipv steden.
Ik ga voor die 5.
Herkenbaar jaquote:Op donderdag 2 januari 2020 12:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat doe ik zelfs al met mijn minder vlees eten.
Als ik in een groep ben met mensen die ik niet ken kies ik vaker niet de vega optie omdat ik geen zin heb in discussie dan.
Heb geen zin in die enkele wel elke dag vleeseter die er een heel ding van wil maken. Maar je hoektanden dan??? Hoe kom je aan je b12/ijzer en dat soort onzin.
Dat is tenenkrommend. We zijn gewoon gezellig aan het eten.
Nogmaals, sorry, maar dat zie ik enkel op het internet (waar bij dit soort discussie er dan vaak geput wordt uit meningen uit andere topics). Irl echt amper tot nooit.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar ik vooral op af ging hier is dat bepaalde lieden altijd maar mensen waarmee ze het niet eens zijn als extreem rechtse fascisten uitmaken en hun wil proberen op te leggen aan anderen. De mods hebben al lopen vegen, dus is het niet meer zichtbaar.
Daarbij laat ik mij de wil van een ander niet opleggen en laat ik ook graag blijken.
Je moet lekker zelf weten wat je lekker vindt.
Nope.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Overbevolking is een groter probleem dan vlees eten.
En hoe dan?quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever 5mld. Stuk rustiger, minder vervuiling door productie overall en een stuk meer ruimte voor natuur ipv steden.
Ik ga voor die 5.
Nope. Kan niet meer. Had al gezegd dat de bezem er door was gehaald en daar zijn wel bewijzen van.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zelfs facist, jij kunt vast wel aanwijzen waar iemand anders als jij deze term gebruikt heeft in dit topic. Je moet eens normaal gaan doen en mensen geen andere woorden in hun mond gaan leggen. Malloot
Nu zeg je dat je geen mensen irl tegenkomt die anderen hun wil proberen op te leggen, maar ik zie jou en rodondenderonneke toch echt wel dat soort gedrag vertonen naar mij.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En hoe dan?
Want behalve een genocide die elke andere in de geschiedenis een peulenschil maakt zal het toch wel een aantal generaties duren voordat we daar zijn.
Wat doen we in de tussentijd? Want dit kan gewoonweg niet uit. Die tijd hebben we niet zonder oa minder vlees te gaan eten.
En zelfs als het ons dan wel wel lukt is het nogsteeds teveel met 5 miljard mensen. Sloopt het nogsteeds de boel.
De wereld wordt nu gesloopt. Hoe wil jij jouw 4 miljard mensen wegkrijgen binnen korte tijd? (Een generatie)
Mijn vrije keus is wel gewoon vlees te eten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:10 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee hoe dat komt denk ik. Omdat die discussies van beide kanten zo snel escaleren, zijn er denk ik stiekem best wat vegetariërs en vegans die het maar stilhouden. Daar neig ik zelf nu af en toe ook naar, omdat het dodelijk vermoeiend is om je eigen vrije keus steeds te moeten verdedigen.
De fanatiekelingen zullen het niet stil houden, dus lijkt het alsof elke vegan een activist is.
Ik?quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nu zeg je dat je geen mensen irl tegenkomt die anderen hun wil proberen op te leggen, maar ik zie jou en rodondenderonneke toch echt wel dat soort gedrag vertonen naar mij.
Ik zeg daarvoor al en volgens mij heb ik jou niet genoemd. Wij zitten gewoon in een discussie. Geen punt, daar kom ik hier voor.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:01 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik?
Waar heb ik jou een rechtsextremist of facist genoemd?
Dat is gewoon een regelrechte leugen mijn beste...
In iedere post heb ik jou tot nu toe zien schrijven dat minder vlees eten de oplossing is. rodondennerkonnenekekee zit zelfs on de ctrl+v mij te quoten. Zonder op andere onderwerpen in te gaan.quote:Zijn je teentjes niet gewoon een beetje erg lang?
Want als je vindt dat zeggen dat overbevolking idd een enorm probleem is, naar dat de overmate aan vlees eten dat ook is al als 'aanval' ziet ligt dat toch echt bij jou.
Daar zit namelijk niets aan 'soortgelijk' gedrag in.
Ik blijf gewoon vlees eten, wees maar niet bang.quote:Op donderdag 2 januari 2020 10:58 schreef rododendronneke het volgende:
Er zijn genoeg achterlijke figuren die zich daartegen blijven verzetten.
Maar toch: minder vlees eten is de toekomst.
quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nu zeg je dat je geen mensen irl tegenkomt die anderen hun wil proberen op te leggen, maar ik zie jou en rodondenderonneke toch echt wel dat soort gedrag vertonen naar mij.
Daar noem je mij toch wel echt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zeg daarvoor al en volgens mij heb ik jou niet genoemd. Wij zitten gewoon in een discussie. Geen punt, daar kom ik hier voor.
[..]
In iedere post heb ik jou tot nu toe zien schrijven dat minder vlees eten de oplossing is. rodondennerkonnenekekee zit zelfs on de ctrl+v mij te quoten. Zonder op andere onderwerpen in te gaan. Sictus maakt vlees eters uit voor extreem rechts, rodondronneke voor 'achterlijke idioten'..
Dat noem ik geen discussie aangaan, maar je wil profileren naar een ander en framen. Daar ga ik op af
Ik dus lange tenen? Als je een discussie over hoektanden en b12/ijzer al te vermoeiend vind, waaaw.
Het feit dat er überhaupt weer een 'discussie' moet worden gestart is natuurlijk voor veel mensen vermoeiend. Kijk, op een discussieforum is dat logisch, maar als je gezellig aan het kerstdiner zit en er eet iemand geen vlees, dan is het natuurlijk vermoeiend als er weer hele discussies gestart worden over waarom iemand denkt dat er op biologische gronden een categorisch imperatief zou zijn om vlees te eten. Net als het vermoeiend is om een hele preek te starten als iemand vertelt over zijn nieuwe lease-Tesla of iets dergelijks. Zoals ik al in meerdere topics aanhaal is het probleem dat mensen die veel in dit soort internetomgevingen rondhangen echt het idee krijgen dat de mensheid netjes in twee clubjes te verdelen is en dat iedereen voldoet aan de lachwekkende stereotypen die men hier schetst, maar dat staat natuurlijk heel ver van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:06 schreef Red_85 het volgende:
Ik dus lange tenen? Als je een discussie over hoektanden en b12/ijzer al te vermoeiend vind, waaaw.
Dit kan ik dan ook beamen. Binnen het veganisme heb je radicalen, maar ook binnen de vleeseters heb je ook een soort cult.quote:Op donderdag 2 januari 2020 12:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat doe ik zelfs al met mijn minder vlees eten.
Als ik in een groep ben met mensen die ik niet ken kies ik vaker niet de vega optie omdat ik geen zin heb in discussie dan.
Heb geen zin in die enkele wel elke dag vleeseter die er een heel ding van wil maken. Maar je hoektanden dan??? Hoe kom je aan je b12/ijzer en dat soort onzin.
Dat is tenenkrommend. We zijn gewoon gezellig aan het eten.
Het is oké.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik blijf gewoon vlees eten, wees maar niet bang.
#Teamvlees
En dit is dus precies wat @Red_85 bedoelt...quote:Op donderdag 2 januari 2020 14:57 schreef rododendronneke het volgende:
Het is oké.
Er zijn altijd mensen die moeite hebben met verandering en in de weerstand springen, schaam je daar niet voor.
Weer die kinderachtige sprookjes.quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, slechte vergelijking inderdaad.
Voor vlees moet je ruim 5x meer voedsel verbouwen (veevoer) dan voor groenten.
In juridische termen noemen ze dit een gevalletje uitlokking.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dit is dus precies wat @:Red_85 bedoelt...
Ja. Maar ik zeg nergens dat jij hebt gezegd dat vleeseters extreem rechtsen zijn. Wie dat wel waren, heb ik al gezegd.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
[..]
Daar noem je mij toch wel echt.
Exact. Dat is voor iedereen anders en waar diegene zich het lekkerste bij voelt, moet lekker doen wat hij moet doen.quote:Daarbij zeg ik niet dat minder vlees eten de enige oplossing is. Ik zeg zelfs letterlijk dat overbevolking ook een ernstig probleem is.
Ik zeg vooral dat we zonder minder vlees te gaan eten geen tijd hebben om tot die lagere wereldbevolking te komen.
En dat zelfs als dat lukt (die lagere wereldbevolking) we nogsteeds dit niveau van vlees eten niet kunnen hebben. Dan nogsteeds geld dat wat blijven matigen beter is voor alles en iedereen.
En ja, aan de eettafel, tijdens een gezellig etentje vind ik dat idd vermoeiend.
Op het internet ook trouwens. Omdat het flagrante onzin is. Zeker aangezien ik wel vlees eet, alleen niet iedere dag.
Maar ook mbt vegetariers en veganisten vind ik het vermoeiend.
Bij wel vleeseters komt een b12 tekort ook regelmatig voor. Ijzer tekorten zijn ook geen zeldzaamheid.
Wel ook vlees eten is dus niet zaligmakend. Opletten wat je eet en hoe je lijf functioneerd is wel verstandig. Met of zonder vlees.
Daarnaast is heel veel veevoer een restproduct van voedsel dat voor menselijke consumptie verbouwd wordt, bv. bietenpulp, bierbostel, maisgluten, sojaschroot etc.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:21 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer die kinderachtige sprookjes.
Voedsel verbouwen voor dieren doe je op andere, armere grond en met veel minder moeite dan groente voor menselijke consumptie. Het is een onzinvergelijking.
Vooral volk wat reageert op vega's die hun irritante gedrag niet onder stoelen of banken houden. Daarna is het vooral 'kijk eens vega's hoeveel dood dier wij op de bbq hebben' e.d.quote:Op donderdag 2 januari 2020 13:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit kan ik dan ook beamen. Binnen het veganisme heb je radicalen, maar ook binnen de vleeseters heb je ook een soort cult.
Zijn er mensen die dit doen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vooral volk wat reageert op vega's die hun irritante gedrag niet onder stoelen of banken houden. Daarna is het vooral 'kijk eens vega's hoeveel dood dier wij op de bbq hebben' e.d.
Kan niet wachten tot het weer zomer is. Lekker een complete rib roken op de bbq in alle rust.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:34 schreef Twiitch het volgende:
Mensen die een hissy fit krijgen over een beetje vlees lach ik uit. Mensen die een hissy fit krijgen wanneer er geen halve kilo vlees op hun bord ligt overigens ook.
Eerste hit bij een google search met 'fuck vegans' levert mij gelijk een compleet reddit topic op. Ook 'fuck meateaters' trouwens.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zijn er mensen die dit doen?
Het is allemaal een reactie op het gedrag naar vleeseters van vegans. Dus gaan we weer: 'uitlokking'.quote:They're so annoying! I am of the belief that there is no such thing as a quiet vegan,
Absoluutquote:Op donderdag 2 januari 2020 15:37 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zijn er mensen die dit doen?
Roddelen vega's dan niet over vleeseters?quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:51 schreef Piles het volgende:
[..]
Absoluut
Laatst bij een wat oudere man die principieel tegen vegetariërs is, en die weigerde om het woord 'vegetarisch' uit te spreken (dat zei hij ook zo).
Of mensen die roddelen over vegetariërs, dat ze raar/afwijkend zijn.
Dat vroeg Godfried niet.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Roddelen vega's dan niet over vleeseters?
Klopt. Want iedere discussie die je hebt als vleeseter met een vega zit een ondertoon onder van 'waarom doe je niet zoals de vega's, jij onderdeel van het probleem'.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:55 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat vroeg Godfried niet.
Ik proef toch weer een aanvallende ondertoon in je vraag ('ja maar hunnie doen het ook').
Van rododendron bedoel je toch mag ik hopen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:24 schreef Monolith het volgende:
In juridische termen noemen ze dit een gevalletje uitlokking.
Er zijn ongetwijfeld vega's die oordelen/roddelen over vleeseters (je ziet ze ook wel in dit topic). En die zijn net zo vervelend als andersom.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:09 schreef Red_85 het volgende:
Maar godfried vraagt het niet, ik vraag het wel. Dus zou dat wel eens willen weten.
Dat komt omdat je bij een vega dieet jezelf tekort doet. In een gebalanceerde levensstijl hoort nu eenmaal vlees.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:18 schreef Monolith het volgende:
De slachtofferrol is weer sterk aanwezig. Hoeveel topics worden er hier gestart door vegetariërs of veganisten om ons vleeseters eens even terecht te wijzen? Hoeveel topics worden er geopend om weer te klagen over die vreselijke vegetariërs / veganisten op basis van een enkele uitspraak of verdwaalde tweet?
Ik gooide tijdens de kerst ook wat foto's van gerechten in een vriendenapp waarbij er één veganistisch was en de ander gewoon een berg vlees bevatte. Kreeg bij de eerste gelijk de vraag waarom en toen ik uitlegde dat we ook wat vegetarische eters hadden kreeg ik er gelijk allemaal opmerken over "ziek" en "niet goed bij hun hoofd" achteraan. Van de vegetarische eters kwamen er nul klachten over de gerechten met vlees en vis, gek genoeg.
Nee hoor, maar ik voel niet de behoefte om die discussie hier voor de zoveelste keer te gaan voeren.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat komt omdat je bij een vega dieet jezelf tekort doet. In een gebalanceerde levensstijl hoort nu eenmaal vlees.
1. Vlees kan ook met mate en hoeft niet iedere dagquote:Op donderdag 2 januari 2020 16:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat komt omdat je bij een vega dieet jezelf tekort doet. In een gebalanceerde levensstijl hoort nu eenmaal vlees.
Niet per definitie. Maar de kans op tekorten is bij een vega-levensstijl groter.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, maar ik voel niet de behoefte om die discussie hier voor de zoveelste keer te gaan voeren.
Ok, wist dit niet. Deze mensen hebben denk ik te veel vrije tijd om zich hier druk over te maken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 15:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eerste hit bij een google search met 'fuck vegans' levert mij gelijk een compleet reddit topic op. Ook 'fuck meateaters' trouwens.
Maar de eerste zin spreekt boekdelen.
[..]
Het is allemaal een reactie op het gedrag naar vleeseters van vegans. Dus gaan we weer: 'uitlokking'.
Alles kan. Maar het kost flink moeite.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:26 schreef Piles het volgende:
[..]
1. Vlees kan ook met mate en hoeft niet iedere dag
2. Als vegetariër kun je dat prima aanvullen met andere dingen
3. Als vegan moet je wel echt je best doen voor een gebalanceerd dieet, maar het kan zeker.
Nee hoor. Ik moet om medische redenen ook wel wat dieetkeuzes maken, al komt dat vooral neer op gewoon de schijf van vijf volgen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alles kan. Maar het kost flink moeite.
Uit de meest recente voeding-onderzoeken blijkt een koolhydraat-arm dieet het meest bevorderlijk voor je gezondheid. Nu kun je dat best doen als vegetariërs/veganist, alleen loop je dan al snel het risico op bijvoorbeeld een eiwit-tekort. Aangezien je als vegetariërs/veganist je eiwitten voornamelijk moet halen uit bonen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik moet om medische redenen ook wel wat dieetkeuzes maken, al komt dat vooral neer op gewoon de schijf van vijf volgen.
Ironisch genoeg is het advies voor een evenwichtig voedingspatroon daarbij overigens juist een stuk minder vlees dan veel mensen consumeren. Eigenlijk adviseert men ook juist vaak vis en vegetarische alternatieven in plaats van vlees. Juist zo'n gebalanceerd dieet lijkt heel moeilijk voor veel mensen die veel te veel suikers en ongezonde vetten consumeren.
Bewust met voeding bezig zijn is echt niet moeilijk.
Allereerst is het onzin dat uit "recent voedingsonderzoek zou blijken dat koolhydraatarm eten het meest bevorderlijk voor je gezondheid" zou zijn. Koolhydraatarm eten kan aan te raden zijn bij diabetes en is soms een goed idee om af te vallen, maar het is niet zo dat het voor de gezondheid beter zou zijn. Dat is net zo'n onzinnige hype als glutenvrij eten als je geen allergie hebt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uit de meest recente voeding-onderzoeken blijkt een koolhydraat-arm dieet het meest bevorderlijk voor je gezondheid. Nu kun je dat best doen als vegetariërs/veganist, alleen loop je dan al snel het risico op bijvoorbeeld een eiwit-tekort. Aangezien je als vegetariërs/veganist je eiwitten voornamelijk moet halen uit bonen.
1: Koolhydraten zijn een verzameling van zetmeel, vezels en suikers. Ik hoef je toch niet te vertellen dat suikers slecht zijn, hé?quote:Op donderdag 2 januari 2020 16:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Allereerst is het onzin dat uit "recent voedingsonderzoek zou blijken dat koolhydraatarm eten het meest bevorderlijk voor je gezondheid" zou zijn. Koolhydraatarm eten kan aan te raden zijn bij diabetes en is soms een goed idee om af te vallen, maar het is niet zo dat het voor de gezondheid beter zou zijn. Dat is net zo'n onzinnige hype als glutenvrij eten als je geen allergie hebt.
En je weet dat vegetariërs gewoon zuivel en eieren eten hè? Noten en zaden zitten ook vol met eiwitten overigens. Dat je even na moet denken over wat je eet en drinkt klopt, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor mensen met een omnivoor dieet gezien de hoeveelheid obesitas, type 2 diabetes, hart- en vaatziekten en ga zo maar door.
Roepen dat suiker of vet "slecht" zijn is een redelijk ongeïnformeerde opvatting. Suiker is gewoon een noodzakelijke brandstof voor je lichaam. Sterker nog, 60-70% van je energie komt uit suikers. Je hersenen kunnen bijvoorbeeld niet zonder glucose. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat je hersenen redelijk cruciaal zijn voor je lichaam. Of je nou "suikers" eet of "zetmeel", wat feitelijk gewoon polysacchariden zijn, het komt uiteindelijk in je bloed als glucose. Te veel glucose in je bloed is niet goed. Daarom is het advies voor een gezond dieet ook om volkorenproducten te eten en bijvoorbeeld frisdranken te mijden. Vezels helpen immers weer om de opname in je bloed te vertragen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 17:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Koolhydraten zijn een verzameling van zetmeel, vezels en suikers. Ik hoef je toch niet te vertellen dat suikers slecht zijn, hé?
Nee, nog steeds lariekoek. De negatieve effecten van te veel verzadigd vet zijn bekend. Dat een te veel aan snelle koolhydraten ook niet verstandig is doet daar niets aan af.quote:2: Het blijkt nu juist dat het taboe op 'vet' onterecht was. Suiker is de boosdoener.
Dat kan het prima zijn. Je geeft hier nou niet echt blijk van snappen wat een gezond dieet is. De basis van een gezond omnivoor dieet is hoofdzakelijk plantaardig eten, volkorenproducten, wat zuivel (en dan geen 48+ kaas) en zeer matig met vlees. Bij voorkeur zelfs liever wat "vette vis" (daar zitten veel onverzadigde vetten ipv verzadigde vetten in) in plaats van vlees. Bij een veganistisch dieet heb je wel B12 supplementen nodig, maar juist ook het feit dat je geen overdaad aan vlees en daarmee ook verzadigde vetten consumeert is weer gezond.quote:Fantastisch als je vegetarisch tot zelfs veganist wil zijn om het welzijn van de dieren, het milieu. Maar kom niet aan met dat het gezond is. Want dat is het niet.
Diabetis, hart en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker enz zijn echte vleeseter ziektes die vegans niet snel zullen krijgen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 09:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want ik loop altijd langs het ziekenhuis en zie altijd keilange rijen van 50 jarige dichtgeslibte vleeseters die daar hun bypass krijgen. Wat een flagrante nonsens bewering die alle vleeseters als ongezonde eters neer zet.
Er blijken binnen de voedingswetenschap vooral vele meningen te zijn. Want een William Cortvriendt (voedingswetenschapper) die zou je ongelijk geven. Die geeft juist als advies om vet te eten (48+ kaas enz).quote:Op donderdag 2 januari 2020 17:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Roepen dat suiker of vet "slecht" zijn is een redelijk ongeïnformeerde opvatting. Suiker is gewoon een noodzakelijke brandstof voor je lichaam. Sterker nog, 60-70% van je energie komt uit suikers. Je hersenen kunnen bijvoorbeeld niet zonder glucose. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat je hersenen redelijk cruciaal zijn voor je lichaam. Of je nou "suikers" eet of "zetmeel", wat feitelijk gewoon polysacchariden zijn, het komt uiteindelijk in je bloed als glucose. Te veel glucose in je bloed is niet goed. Daarom is het advies voor een gezond dieet ook om volkorenproducten te eten en bijvoorbeeld frisdranken te mijden. Vezels helpen immers weer om de opname in je bloed te vertragen.
[..]
Nee, nog steeds lariekoek. De negatieve effecten van te veel verzadigd vet zijn bekend. Dat een te veel aan snelle koolhydraten ook niet verstandig is doet daar niets aan af.
Volgens mij ben je gezondheidseffecten aan het verwarren met afslankhypes.
[..]
Dat kan het prima zijn. Je geeft hier nou niet echt blijk van snappen wat een gezond dieet is. De basis van een gezond omnivoor dieet is hoofdzakelijk plantaardig eten, volkorenproducten, wat zuivel (en dan geen 48+ kaas) en zeer matig met vlees. Bij voorkeur zelfs liever wat "vette vis" (daar zitten veel onverzadigde vetten ipv verzadigde vetten in) in plaats van vlees. Bij een veganistisch dieet heb je wel B12 supplementen nodig, maar juist ook het feit dat je geen overdaad aan vlees en daarmee ook verzadigde vetten consumeert is weer gezond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |