https://joop.bnnvara.nl/n(...)al-niet-veganistischquote:Oeps, veel groenten zijn helemaal niet veganistisch
Een lastig dilemma voor veganisten, de mensen die iedere dierlijke toevoeging aan hun voedsel mijden. De Amerikaanse veganistische boer Will Bonsall waarschuwt dat veel (biologische) groenten niet veganistisch zijn omdat ze gekweekt worden met behulp van dierlijke mest. “Ze zijn zeer onveganistisch”, verklaart hij tegenover The Guardian.
Veganisme wint de laatste jaren, mede onder invloed van social influencers, rap aan populariteit. Veganisten en hardcore vegetariërs kampen al met veel ‘verborgen’ dierlijke ingrediënten in voedsel, zoals varkensvlees dat wordt toegevoegd aan appelsap, vis aan wijn en gemalen dierlijke botten in drop. Om maar enkele voorbeelden te noemen. Supermarkten als Albert Heijn voorzien producten van crackers tot drank daarom van het label vegan als er echt geen dierlijke toevoegingen in zitten. Maar daarbij wordt mest over het hoofd gezien.
Bonsall maakt deel uit van een kleine groep veganistische boeren die de traditionele landbouw op hun kop willen zetten door op een andere manier planten te kweken, zonder mest maar ook zonder kunstmest. Dat laatste is immers afkomstig uit aardolie en dat past niet binnen het streven zo weinig mogelijk gebruik te maken van fossiele energie. De boer schreef de gids Essential Guide to Radical, Self-Reliant Gardening waarin hij uitlegt hoe de grond zonder dierlijke producten verrijkt kan worden.
Amerikanen hebben het overigens lastiger dan Europeanen omdat er daar geen sprake is van certificatie. In Europa is er het van oorsprong Duitse keurmerk Biocyclic Vegan voor groenten die zonder dierlijke mest zijn gekweekt.
Een Britse veganistisch ideoloog wijst er op dat planten de bron van alle energie op aarde zijn en dierlijke producten overbodig maken. Nu worden enorme landbouwgebieden nog aangewend voor veeteelt, op fossiele energie na de grootste veroorzaker van CO2-uitstoot. Recent wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het wereldwijde landbouwareaal met driekwart zou kunnen afnemen als alle mensen overgaan op een veganistisch dieet.
Als overgestapt wordt op mestvrije groenten is het ideaal overigens nog niet helemaal bereikt. Probleem is dat brood wordt gebakken van graan dat vrijwel altijd met dierlijke of kunstmest is gekweekt. Voor veel mensen gaat dat wellicht allemaal een stap te ver maar Bonsall wijst er op dat biologische landbouw aanvankelijk ook als iets voor alleen hippies werd gezien. Nu is het een groeiend onderdeel van het reguliere aanbod.
Ja, slechte vergelijking inderdaad.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:56 schreef kanovinnie het volgende:
De meeste Afrikanen aten toch altijd al redelijk vegan?
Hebben jullie het wel gelezen?quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, slechte vergelijking inderdaad.
Voor vlees moet je ruim 5x meer voedsel verbouwen (veevoer) dan voor groenten.
Dus logisch dat de vleesconsumptie hier véél hoger ligt dan in Afrika of India.
TS vindt alles en iedereen "sneeuwvlokjes" maar juist door zijn eigen overgevoelige reacties voor dit soort nieuws blijkt hij zelf het sneeuwvlokje te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Moeten ze toch lekker zelf weten?
India ligt niet in Afrika hoorquote:Op donderdag 2 januari 2020 00:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft Kenya (iig 1 Afrikaans land) en India:
[ afbeelding ]
Waar soja een groot aandeel in heeft en dat is niet rendabel als je het alleen voor de menselijke consumptie zou verbouwen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig weetje: wereldwijd wordt 75% van alle landbouwgrond gebruikt om groenten te verbouwen voor de veestapel... om koeien, varkens, kippen en geiten te voeren dus... bizar...
Eens. Ze laten zich leiden door social influencers, wat een bewijs is van een laag iq en minder zelfstandigheid. Vaak is dit volk ook antivaxquote:Op donderdag 2 januari 2020 00:05 schreef Montagui het volgende:
Stelling: Veganisten hebben in principe gemiddeld een laag IQ, en moeten tegen zichzelf geholpen worden.
Educatie ipv propaganda.
De jouwe misschien, maar ik doe daar niet aan mee.quote:
Beste oplossing ja gewoon 2 of 3 keer per week stukje vlees waarom moet het voor sommige gelijk weer zo radicaal.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:51 schreef NoPicNic het volgende:
Minder vlees eten is gezond en lost een heleboel klimaatproblemen op.
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:51 schreef NoPicNic het volgende:
Minder vlees eten is gezond en lost een heleboel klimaatproblemen op.
Leuk verkooppraatje voor zijn groenten hoor, maar 99% van de veganisten boeit het niet wat er met de stront van een koe gebeurt.quote:De Amerikaanse veganistische boer Will Bonsall
daar in tegen is de voedingswaarde van één koe al 765x hoger dan 4 hectare wordteltjes...quote:Op donderdag 2 januari 2020 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grappig weetje: wereldwijd wordt 75% van alle landbouwgrond gebruikt om groenten te verbouwen voor de veestapel... om koeien, varkens, kippen en geiten te voeren dus... bizar...
ja maar dat is met een ei ook.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:20 schreef nixxx het volgende:
Een vegan uit een kleine groep boeren wil dit... niet alle vegans.
Verder vind ik het nogal onzin. Die mest is er nou eenmaal, gebruik die dan ook nuttig.. wat moet je er anders mee? Het einddoel van deze groep zal wel überhaupt geen veeteelt meer zijn, dan hoef je ook niet meer over mest na te denken
Orgaan vlees is het bestequote:Op donderdag 2 januari 2020 07:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
daar in tegen is de voedingswaarde van één koe al 765x hoger dan 4 hectare wordteltjes...
Een ei moet van een vegan natuurlijk een babykip worden.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ja maar dat is met een ei ook.
of wil je kippen die geen eieren meer leggen?
En melk is voor kalfjes.quote:en een koe die niet gemolkenn wordt is ook niet echt gelukkig.
Als elk ei een baby-kip moet worden dan moet we wel heel veel kip gaan eten anders wordt het een drukke boel.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:27 schreef Kassamiep het volgende:
Een ei moet van een vegan natuurlijk een babykip worden.
Minder vlees eten dan de gemiddelde westerling is niet direct 'redelijk vegan'. Wij eten hier namelijk inderdaad absurde hoeveelheden vlees, maar zo'n extreme dieetvoorkeur kan enkel volgehouden worden onder de rok van onze consumptiemaatschappij. Als je in zo'n Afrikaans land zegt geen vlees te eten, kijken ze je verward aan of lachen je finaal uit. Laat staan als je helemaal niks wil eten dat van een dier komt.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:56 schreef kanovinnie het volgende:
De meeste Afrikanen aten toch altijd al redelijk vegan?
Eens. Ik eet inderdaad 3x per week een stukje vlees. Stukje is 90-110 gram.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:56 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Beste oplossing ja gewoon 2 of 3 keer per week stukje vlees waarom moet het voor sommige gelijk weer zo radicaal.
nou, die koeievlaai wordt gemaakt door mijn lievelingseten.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:36 schreef Jian het volgende:
Als jouw aardappel verder van een koeienvlaai heeft afgelegen als die van de buurman ben jij beter en kan je lekker op hem neerkijken!
Klopt. Veganisten lijken soms wel lid van een gevaarlijke sekte.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.
Echter is het wat vreemd om het helemaal door te trekken naar veganistische groenten zonder dierlijke mest. Laten we wel normaal blijven doen.
knap hoor, ik vind het wel knap dat je op deze manier probeert de wereld te verbeteren. Als iedereen zo goed was als jij zou de wereld er echt een stuk beter uit zien.quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:40 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Eens. Ik eet inderdaad 3x per week een stukje vlees. Stukje is 90-110 gram.
Wat lijkt er zo gevaarlijk aan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:41 schreef NoPicNic het volgende:
[..]
Klopt. Veganisten lijken soms wel lid van een gevaarlijke sekte.
Gooi jij je winkel kar maar vol met die rommel die ze verkopen als vlees moet je lekker zelf wetenquote:Op donderdag 2 januari 2020 07:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
knap hoor, ik vind het wel knap dat je op deze manier probeert de wereld te verbeteren. Als iedereen zo goed was als jij zou de wereld er echt een stuk beter uit zien.
Echt diep respect.
Ik zou je graag een keer willen aanraken, is dat mogelijk?
Dat de fanatici onder die figuren uiteindelijk "heksen" gaan verbranden en "ketters" gaan oppakken .........quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wat lijkt er zo gevaarlijk aan dan?
Het gaat nog wel verder - er zijn ook al jaren vegans die weigeren dranken te consumeren die geklaard zijn met gebruik van dierlijke gelatine; zoals appelsap.quote:Op donderdag 2 januari 2020 06:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Sure, DAT wil ik best geloven. Bij de Mac eet ik ook alleen nog maar de Veggie McChicken.
Echter is het wat vreemd om het helemaal door te trekken naar veganistische groenten zonder dierlijke mest. Laten we wel normaal blijven doen.
Daar heb ik grote moeite mee, ik eet al minder vlees bij het avondeten, maar als broodbeleg kom ik toch wel regelmatig uit bij vlees. Anders is het al gauw (verschilende soorten) kaas en/of bepaalde vleesloze salades. Dat vind ik op den duur toch wel heel eenzijdig. En ik gruwel werkelijk van zoetigheid op brood (ben sowieso geen zoetekauw) dus ik wil wel graag weten wat jij dan als alternatieven gebruikt?quote:Op donderdag 2 januari 2020 07:06 schreef BoonDockSaint het volgende:
Voor brood beleg ben ik ook gestopt met vleeswaren genoeg alternativen
Pindakaasquote:Op donderdag 2 januari 2020 07:59 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Daar heb ik grote moeite mee, ik eet al minder vlees bij het avondeten, maar als broodbeleg kom ik toch wel regelmatig uit bij vlees. Anders is het al gauw (verschilende soorten) kaas en/of bepaalde vleesloze salades. Dat vind ik op den duur toch wel heel eenzijdig. En ik gruwel werkelijk van zoetigheid op brood (ben sowieso geen zoetekauw) dus ik wil wel graag weten wat jij dan als alternatieven gebruikt?
Ik hou niet zo van pindakaas, en ik vind dat ook niet echt een goed "alternatief" voor vlees. Ik dacht dat je echt een goed alternatief had.quote:
Nouja, ze vinden dat mensen niet het recht hebben om dieren te gebruiken voor plezier/gemakszucht. Dan ben je natuurlijk wel consequent als je producten waar dieren voor gebruikt zijn ook daadwerkelijk niet gebruikt.quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:02 schreef Mr.Ping het volgende:
Veganisten zijn mensen zonder problemen, maar toch graag iets te jammeren hebben.
Jam ?quote:Op donderdag 2 januari 2020 08:06 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik hou niet zo van pindakaas, en ik vind dat ook niet echt een goed "alternatief" voor vlees. Ik dacht dat je echt een goed alternatief had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |