abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189902951
Gegroet fokkers,

Wat vinden we van seks voor het huwelijk in deze huidige maatschappij? Een maatschappij met vele seksuele impulsen en sociale druk. Daarnaast is deze gedachte toch veel te ouderwets? God heeft toch niet voor niets zoiets prachtigs en intiems gecreëerd waar de mens van mag genieten. Je ontkomt er bijna niet aan om deze intimiteiten niet uit te stellen voor na het huwelijk?

Of moeten we juist volharden om seksuele verlangens te weerstaan en de liefde pas te bedrijven op basis van een liefdesverbond door te trouwen. Het bewaren voor een specifiek iemand.

Wat vind jij? Ik hoop op een antwoord met beargumentatie.
pi_189902961
Gewoon keihard neuken
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 12 november 2019 @ 01:17:40 #3
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189902969
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb daar zeker de vruchten (haha) van geplukt. Niet dat ik geen seks voor het huwelijk moest hebben maar dat het ook niet zomaar niks is. Mijn ouders hebben zich er nooit mee bemoeid, maar ik wist wel dat het niet iets is wat je zo even te grabbel gooit.

Voor mij heeft dat heel goed uitgepakt, zelfrespect voor je lichaam en je geest.
pi_189903061
op fok deze vraag stellen is wachten op kansloze reacties
pi_189903413
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 01:17 schreef Stray_cat het volgende:
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb daar zeker de vruchten (haha) van geplukt. Niet dat ik geen seks voor het huwelijk moest hebben maar dat het ook niet zomaar niks is. Mijn ouders hebben zich er nooit mee bemoeid, maar ik wist wel dat het niet iets is wat je zo even te grabbel gooit.

Voor mij heeft dat heel goed uitgepakt, zelfrespect voor je lichaam en je geest.
Dat kan je ook prima hebben zonder dat een god mee zit te gluren.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:07:37 #6
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903443
Zo'n ouderwetse gedachte dit. Seks wordt niet specialer als je eerst gaat trouwen.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:07:53 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903445
Zouden ook niet-gelovigen moeten doen.
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting. En ondanks alle anticonceptie maatregelen ligt een zwangerschap altijd op de loer*
Voor een zwangere vrouw is het goed als er iemand is die voor haar kan zorgen en helpt met het bouwen van een nestje. Voor de pasgeborene is het beter als er iemand is die hem en de kraamvrouw helpt (beschermen, foerageren). Zelfs voor wat oudere kinderen blijkt het voordelen te hebben om met hun vader en moeder op te groeien.

Dus als je eerst gaat nadenken of je in voor- en tegenspoed bij elkaar wil blijven tot de dood erop volgt, dan weet je als vrouw dat je bij een eventuele zwangerschap van ondersteuning bent verzekerd** en dat je kinderen met hun vader zullen opgroeien.

Het is belachelijk dat mensen zo'n moeite hebben met het aangaan van een huwelijk, terwijl je met de kinderen die uit seks voort kunnen komen een veel grotere verantwoordelijkheid hebt dan met huwelijksbeloften.

Bij mijn weten is dit geen strikt christelijke gang van zaken, maar komt het voort uit praktische overwegingen om (jonge) moeders en kinderen te verzekeren van iemand die voor hen zorgt.

* dit geldt niet voor homo's dus is het homohuwelijk nergens voor nodig als een homo seks wil.

** scheiden was niet aan de orde. En als de man overlijdt, dan trouw je met diens broer, zie de Bijbel maar tot voor kort ook de praktijk. Overlijdt de vrouw na de geboorte, dan wordt ze vaak vervangen door een zus, het kind heeft immers een moeder nodig en vanuit het erfrecht is het beter als dat familie is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:11:14 #8
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903454
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:07 schreef Lunatiek het volgende:
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting. En ondanks alle anticonceptie maatregelen ligt een zwangerschap altijd op de loer*
Voor een zwangere vrouw is het goed als er iemand is die voor haar kan zorgen en helpt met het bouwen van een nestje. Voor de pasgeborene is het beter als er iemand is die hem en de kraamvrouw helpt (beschermen, foerageren). Zelfs voor wat oudere kinderen blijkt het voordelen te hebben om met hun vader en moeder op te groeien.

Dus als je eerst gaat nadenken of je in voor- en tegenspoed bij elkaar wil blijven tot de dood erop volgt, dan weet je als vrouw dat je bij een eventuele zwangerschap van ondersteuning bent verzekerd en dat je kinderen met hun vader zullen opgroeien.

Het is belachelijk dat mensen zo'n moeite hebben met het aangaan van een huwelijk, terwijl je met de kinderen die uit seks voort kunnen komen een veel grotere verantwoordelijkheid hebt dan met huwelijksbeloften.

Bij mijn weten is dit geen strikt christelijke gang van zaken, maar komt het voort uit praktische overwegingen om (jonge) moeders en kinderen te verzekeren van iemand die voor hen zorgt.

* dit geldt niet voor homo's dus is het homohuwelijk nergens voor nodig als een homo seks wil.
Want niemand gaat ooit scheiden? Beter bekijken de man en vrouw eerst of ze seksueel compatibel zijn voor ze trouwen en meteen aan kinderen beginnen.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:15:01 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903464
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:11 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Want niemand gaat ooit scheiden? Beter bekijken de man en vrouw eerst of ze seksueel compatibel zijn voor ze trouwen en meteen aan kinderen beginnen.
Zie mijn aanpassing.

Het is ook wel heel erg asociaal om te gaan scheiden van je zwangere vrouw of als er kleine kinderen zijn.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:18:38 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903477
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:11 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

En als de compatibiliteitstest negatief is, maar er is wel een zwangerschap? Dan ben je tot de dood zijn werk doet met elkaar verbonden via dat kind. Voor een partner met wie je wel compatible bent, is er dan altijd dat stiefkind en een "ex" waarmee ze te maken hebben.

Als een huwelijk niet geconsumeerd werd of kinderloos bleef was scheiden altijd een optie, btw.
pi_189903479
quote:
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting.
Nou... nee.

Er zitten niet voor niets zoveel zenuwuiteindes tussen de benen. Plezier is ook superbelangrijk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:20:35 #12
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903488
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie mijn aanpassing.

Het is ook wel heel erg asociaal om te gaan scheiden van je zwangere vrouw of als er kleine kinderen zijn.
Juist, als de vrouw overlijden maar vervangen door haar zuster?
En overigens is Nederland een luilekkerland voor de gescheiden vrouw.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:22:54 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:18 schreef babylon het volgende:

[..]

Nou... nee.

Er zitten niet voor niets zoveel zenuwuiteindes tussen de benen. Plezier is ook superbelangrijk.
Dat plezier is er om je tot voortplanting aan te zetten. En doe nou maar niet alsof met "seks voor het huwelijk" niet de coïtus wordt bedoeld, beetje frummelen met elkaar was het probleem niet, zolang er maar geen zwangerschap kon komen.

Je had overigens ook het gebruik in sommige streken dat je verplicht moest trouwen als er een zwangerschap was ("moetje") en streken waar er eerst een zwangerschap moest zijn voor er getrouwd kon worden.
pi_189903495
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat plezier is er om je tot voortplanting aan te zetten. En doe nou maar niet alsof met "seks voor het huwelijk" niet de coïtus wordt bedoeld, beetje frummelen met elkaar was het probleem niet, zolang er maar geen zwangerschap kon komen.

Je had overigens ook het gebruik in sommige streken dat je verplicht moest trouwen als er een zwangerschap was ("moetje") en streken waar er eerst een zwangerschap moest zijn voor er getrouwd kon worden.
Ja ja, bla bla. Het is 2019. Niet het verleden.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:28:02 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:20 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Juist, als de vrouw overlijden maar vervangen door haar zuster?
En overigens is Nederland een luilekkerland voor de gescheiden vrouw.
Het was toch je ex-schoonzus?

Maar voor kinderen uit gebroken gezinnen is geen enkel land luilekkerland. Het is doorgaans zwaar kut als je ouders gescheiden zijn.
quote:
Een kind dat een scheiding meemaakt van zijn ouders heeft 2x zoveel kans op het ontwikkelen van problemen in vergelijking met een kind waarvan de ouders bij elkaar zijn.
https://psychogoed.nl/is-effect-scheiden-op-kind/
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:33:21 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903536
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:23 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja ja, bla bla. Het is 2019. Niet het verleden.
Seks kan nog altijd, ook ongewenst, resulteren in een zwangerschap, ook al is het 2019, en ik zie dat de komende eeuwen niet veranderen.
Ja dit dat abortus, maar wees dan direct open en eerlijk en maak de belofte dat wanneer het tot een zwangerschap komt, die afgebroken dient te worden.
En die belofte houdt niet iedereen...

Ook blijven kinderen kwetsbare wezens, die zorg en liefde nodig hebben. Ook dat zal niet veranderen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:34:50 #17
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903542
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het was toch je ex-schoonzus?

Maar voor kinderen uit gebroken gezinnen is geen enkel land luilekkerland. Het is doorgaans zwaar kut als je ouders gescheiden zijn.
[..]

https://psychogoed.nl/is-effect-scheiden-op-kind/
Dit ging niet over mij, en het lijkt me beter voor kinderen om te leven met gescheiden ouders dan elke dag moeten toekijken hoe hun ouders ruziemaken.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:47:30 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903581
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:34 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Dit ging niet over mij, en het lijkt me beter voor kinderen om te leven met gescheiden ouders dan elke dag moeten toekijken hoe hun ouders ruziemaken.
Daarom: bezint eer je per ongeluk aan kinderen begint. Eerst kijken of je wel met elkaar kunt leven. Zo niet, geen seks, geen onverwachte kinderen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:51:13 #19
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903596
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom: bezint eer je per ongeluk aan kinderen begint. Eerst kijken of je wel met elkaar kunt leven. Zo niet, geen seks, geen onverwachte kinderen.
Er zijn zat stellen met kinderen die uit elkaar gaan. Ook als ze netjes getrouwd waren voor ze voor de eerste keer seks hadden

[ Bericht 5% gewijzigd door Poesje_Mauw77 op 12-11-2019 06:57:24 ]
Houd van poesjes
pi_189903671
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Seks kan nog altijd, ook ongewenst, resulteren in een zwangerschap, ook al is het 2019, en ik zie dat de komende eeuwen niet veranderen.
Ja dit dat abortus, maar wees dan direct open en eerlijk en maak de belofte dat wanneer het tot een zwangerschap komt, die afgebroken dient te worden.
En die belofte houdt niet iedereen...

Ook blijven kinderen kwetsbare wezens, die zorg en liefde nodig hebben. Ook dat zal niet veranderen.
Natuurlijk kan dat. En daar moet je je bewust van zijn. Maar dat is anno 2019 al lang niet meer de enige bedoeling van seks. Gelukkig niet zeg.
  dinsdag 12 november 2019 @ 07:34:31 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189903727
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de Bijbel staat meermaals: en hij nam haar tot vrouw en huwde haar.

Dus eerst nemen, en bij gebleken geschiktheid werd er gehuwd. :P

^O^
pi_189903767
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

^O^
Sterker nog, je zou het zelfs kunnen interpreteren dat je elke kaar dat je iemand neukt, je trouwt.

Ik ben een flinke polygamist :+
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 07:51:39 #23
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189903836
Gelovigen die dat voor het huwelijk niet doen met als reden 'het mag niet' luisteren alleen maar blind naar de pastoor/dominee/kerkgemeente, zonder zelf op onderzoek te gaan in de Bijbel. Het gewoon niet willen is een ander verhaal natuurlijk, en gewoon een eigen keuze.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 12 november 2019 @ 07:57:28 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189903877
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:51 schreef heywoodu het volgende:
Gelovigen die dat voor het huwelijk niet doen met als reden 'het mag niet' luisteren alleen maar blind naar de pastoor/dominee/kerkgemeente, zonder zelf op onderzoek te gaan in de Bijbel. Het gewoon niet willen is een ander verhaal natuurlijk, en gewoon een eigen keuze.
Het is af en toe griezelig om te ontdekken hoe slecht gelovigen hun eigen Bijbel blijken te kennen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 07:57:49 #25
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189903879
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is af en toe griezelig om te ontdekken hoe slecht gelovigen hun eigen Bijbel blijken te kennen.
Ja, precies mijn punt. Nou ja, deels mijn punt :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_189903910
quote:

Hoe zit het dan met twee mensen die absoluut zeker van elkaar zijn, al een tijdje verloofd zijn, wachten die ook echt tot de huwelijksnacht?
Verkering is een 'noodzakelijke' periode om elkaar te leren kennen op elk gebied, behalve dan dat ene.
Wat gebeurt er als een stel na het huwelijk er achter komt dat het sexueel helemaal niet klikt of match of wat dan ook?
Want tja, je bent gelovig, dus echtscheiding of vreemdgaan met wederzijds goedvinden zit er dus ook niet echt in.
Dat stel heeft zichzelf dan wel levenslang veroordeeld tot 'water en brood'.
  Miss 200.000.000! dinsdag 12 november 2019 @ 08:00:55 #27
367000 roos94
pi_189903911
Ik wil niet trouwen. Toen ik jarenlang een relatie had wilde ik ook al niet trouwen. Dus dan zou ik nooit seks kunnen hebben :?
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:02:23 #28
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189903928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef roos94 het volgende:
Ik wil niet trouwen. Toen ik jarenlang een relatie had wilde ik ook al niet trouwen. Dus dan zou ik nooit seks kunnen hebben :?
Wat veroorzaakt je weerzin tegen trouwen?
pi_189903961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Trouwen heeft nul noodzaak. Sure, het is makkelijker als je kinderen wil/hebt. Dan is in ene alles geregeld. Maar verder is het vooral een enorme kostenpost.

Dat gezegd hebbende, hier geen kinderen en wel getrouwd, het was leuk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:06:08 #30
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189903972
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:05 schreef babylon het volgende:

[..]

Trouwen heeft nul noodzaak. Sure, het is makkelijker als je kinderen wil/hebt. Dan is in ene alles geregeld. Maar verder is het vooral een enorme kostenpost.

Voor gelovigen (zie TT) heeft het huwelijk wél nut en noodzaak.
pi_189903985
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:06 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja, omdat je anders niet mag neuken van je niet bestaande god. Dat vind ik dus geen nut :Y)
  Miss 200.000.000! dinsdag 12 november 2019 @ 08:07:57 #32
367000 roos94
pi_189903990
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Het kost vaak een smak met geld, als je wil scheiden is dat ook een hele hoop gedoe en het betekent helemaal niets. 40 procent van de huwelijken eindigen in echtscheiding.' Ik blijf je trouw in voor en tegenspoed tot de dood ons scheidt' yeah right.. hoeveel mensen ik al niet heb zien trouwen terwijl ze er een stiekem liefje naast hadden.. Woorden betekenen niks, laat het maar zien met daden dat je van iemand houdt. Dat kan prima zonder papiertje.
pi_189904023
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:06 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Wat dan? Het enige dat ik kan bedenken is de maatschappelijke status. Je bent nu meneer en mevrouw JutenJul.
Mevrouw is haar meisjesnaam kwijt (nou ja, de naam van haar vader als ze een binnenechtelijk kind is), gaat voortaan door het leven als een of ander aanhangsel van haar echtgenoot.
Maar nut en noodzaak? Nee, dat zie ik dus helemaal niet.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:12:17 #34
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904032
Beste atheïsten, waarom lopen jullie te trollen in een topic dat volgens de TT is voor gelovigen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189904049
Beste Zilverberk,
Wie lopen hier te trollen dan?
pi_189904050
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Beste atheïsten, waarom lopen jullie te trollen in een topic dat volgens de TT is voor gelovigen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie trolt er waar?
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:16:43 #37
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904072
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:14 schreef Hiddendoe het volgende:
Beste Zilverberk,
Wie lopen hier te trollen dan?
Voor gelovigen is het huwelijk nog een instituut waar je niet aan gaat tornen. Dat weten jullie best met je 'trouwen is duur en levert niks op'. Gezin als de hoek van de samenleving enzo.

Of hebben jullie echt zo weinig inlevingsvermogen?
pi_189904092
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Voor gelovigen is het huwelijk nog een instituut waar je niet aan gaat tornen. Dat weten jullie best met je 'trouwen is duur en levert niks op'. Gezin als de hoek van de samenleving enzo.

Alleen een eigen mening. Sue me.
  Moderator dinsdag 12 november 2019 @ 08:31:30 #39
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_189904191
quote:

[..]

Een afwijkende mening hebben is niet per definitie trollen he. Ik interpreteer de vraag van TS meer áán gelovigen, niet dat dit een topic voor louter gelovigen moet zijn.

Mijn persoonlijke mening is ook dat trouwen niet noodzakelijk is, maar ik kan me goed voorstellen dat het binnen je geloof een belangrijke stap in je leven is.
pi_189904243
quote:

[..]

Hoeksteen bedoel je. :D
En er zijn legio stellen die niet religieus zijn en toch trouwen, soms zelfs in een kerk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:40:35 #41
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189904283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

En er zijn legio stellen die niet religieus zijn en toch trouwen, soms zelfs in een kerk.
Dan zijn ze dus wel religieus. Ze zijn ooit gedoopt, en de hele rambam, dus waarschijnlijk ook opgevoed met het geloof.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:08:14 #42
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ja, hoeksteen! En verder heb je ook gelijk. Overigens zie je dat andersom weer niet tot nauwelijks, gelovige stellen die niet trouwen.

Maar dit topic gaat over wel of geen seks voor het huwelijk. Niet over wel of geen huwelijk.
pi_189904826
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:08 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja, hoeksteen! En verder heb je ook gelijk. Overigens zie je dat andersom weer niet tot nauwelijks, gelovige stellen die niet trouwen.
In mijn directe vriendengroep zitten 15 stellen. Daarvan zijn er 11 getrouwd. Van die 11 stellen, is 1,5 stel religieus. Oh, en ik ben dus zelf ook getrouwd, en niet religieus. Van de 16 (inclusief wij) hebben er overigens 14 kinderen.

Religie is iig in mijn vriendengroep niet de reden om te trouwen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:27:46 #44
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189905284
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:39 schreef babylon het volgende:

[..]

In mijn directe vriendengroep zitten 15 stellen. Daarvan zijn er 11 getrouwd. Van die 11 stellen, is 1,5 stel religieus. Oh, en ik ben dus zelf ook getrouwd, en niet religieus. Van de 16 (inclusief wij) hebben er overigens 14 kinderen.

Religie is iig in mijn vriendengroep niet de reden om te trouwen.
De religieuze stellen in mijn vriendenkring zijn allemaal getrouwd en de meesten deden dat vrij kort nadat ze een relatie kregen.
pi_189905326
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 10:27 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

De religieuze stellen in mijn vriendenkring zijn allemaal getrouwd en de meesten deden dat vrij kort nadat ze een relatie kregen.
Ja, het kan dus om allerlei redenen gebeuren :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:34:23 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189905346
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:07 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja, omdat je anders niet mag neuken van je niet bestaande god. Dat vind ik dus geen nut :Y)
Maar hij wel. ;)
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:28:32 #47
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189905905
Ik heb ervoor gekozen om geen seks te hebben met mijn vriendin voor we getrouwd zijn. Over het algemeen vindt men dat in mijn omgeving erg raar - deels omdat mijn familie niet gelovig is, deels omdat ik zelf ook niet altijd gelovig ben geweest en dus in het verleden wel seks heb gehad. Voor mij persoonlijk is het een uiting van mijn eigen geloofsbeleving, een manier om seksuele en daarmee spirituele zuiverheid te betrachten. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen, en ik vind dat een mooie en logische volgorde. Het kost me verder doorgaans geen moeite om af te zien van seks, het is niet zo dat ik er elke keer dat ik mijn vriendin zie enorm mijn best voor moet doen.

Overigens heb ik geen oordeel over anderen die wel ervoor kiezen om seks te hebben voor het huwelijk. Zeker bij ongelovigen zal me dat een zorg zijn, ik begrijp dat die de noodzaak er helemaal niet van zien. Bij andere christenen die wel seks hebben voor het huwelijk frons ik soms wel mijn wenkbrauwen, maar goed, ook dat moeten ze uiteindelijk zelf weten in samenspraak met God.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:33:09 #48
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189905978
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:28 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik heb ervoor gekozen om geen seks te hebben met mijn vriendin voor we getrouwd zijn. Over het algemeen vindt men dat in mijn omgeving erg raar - deels omdat mijn familie niet gelovig is, deels omdat ik zelf ook niet altijd gelovig ben geweest en dus in het verleden wel seks heb gehad. Voor mij persoonlijk is het een uiting van mijn eigen geloofsbeleving, een manier om seksuele en daarmee spirituele zuiverheid te betrachten. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen, en ik vind dat een mooie en logische volgorde. Het kost me verder doorgaans geen moeite om af te zien van seks, het is niet zo dat ik er elke keer dat ik mijn vriendin zie enorm mijn best voor moet doen.

Overigens heb ik geen oordeel over anderen die wel ervoor kiezen om seks te hebben voor het huwelijk. Zeker bij ongelovigen zal me dat een zorg zijn, ik begrijp dat die de noodzaak er helemaal niet van zien. Bij andere christenen die wel seks hebben voor het huwelijk frons ik soms wel mijn wenkbrauwen, maar goed, ook dat moeten ze uiteindelijk zelf weten in samenspraak met God.
Dus je hebt al rond geneukt maar nu moet je opeens wachten met seks tot jullie getrouwd zijn?
Is ze nog maagd?
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:22 #49
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:33 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Dus je hebt al rond geneukt maar nu moet je opeens wachten met seks tot jullie getrouwd zijn?
Is ze nog maagd?
- Nee, ik heb niet rond geneukt, maar wel seks gehad binnen eerdere relaties, voor mijn bekering;
- Ik moet niks, maar heb hier zelf voor gekozen en geloof dat dit me is ingegeven door de Heilige Geest, en mijn vriendin staat hier volledig achter;
- Mijn vriendin is ook een bekeerling, dus trek je conclusies maar. :P
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:49 #50
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906013
(Dit is bijna iets voor een VraagWatJeWil trouwens, bedenk ik me nu)
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:38:54 #51
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906052
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:35 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

- Nee, ik heb niet rond geneukt, maar wel seks gehad binnen eerdere relaties, voor mijn bekering;
- Ik moet niks, maar heb hier zelf voor gekozen en geloof dat dit me is ingegeven door de Heilige Geest, en mijn vriendin staat hier volledig achter;
- Mijn vriendin is ook een bekeerling, dus trek je conclusies maar. :P
Hmm vreemd. Dus jullie hebben beiden al seks gehad met andere mensen maar nu je bekeerd bent wil je opeens wachten? En wat als ze nou gigantisch tegenvalt? Scheiden is niet zo populair in de geloofsgemeenschap.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:40:58 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906075
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:51 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Er zijn zat stellen met kinderen die uit elkaar gaan. Ook als ze netjes getrouwd waren voor ze voor de eerste keer seks hadden
Ja, dat gebeurt. En dat levert enorm veel problemen op bij die kinderen. Dus heeft men vroeger wat regeltjes bedacht om kinderen te beschermen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:41:25 #53
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906079
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:38 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Hmm vreemd. Dus jullie hebben beiden al seks gehad met andere mensen maar nu je bekeerd bent wil je opeens wachten? En wat als ze nou gigantisch tegenvalt? Scheiden is niet zo populair in de geloofsgemeenschap.
Dat is echt het nummer 1 argument dat ik hoor, 'wat als de seks tegenvalt'. Voor mij toont dat aan dat al die mensen blijkbaar hoofdzakelijk een relatie aan gaan voor de seks. Persoonlijk vind ik dat stuitend oppervlakkig.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:44:46 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

^O^
Ja, dat hoort bij elkaar.
Er staat niet "hij nam alle meiden uit het dorp tot vrouw en huwde alleen de lekkerste".
Overigens is in bepaalde culturen het consumeren van het huwelijk gewoon een onderdeel van de ceremonie, dus even wippen terwijl de gasten toekijken. Was in de middeleeuwen bij ons ook niet ongebruikelijk in de adelstand.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:45:19 #55
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906134
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:41 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dat is echt het nummer 1 argument dat ik hoor, 'wat als de seks tegenvalt'. Voor mij toont dat aan dat al die mensen blijkbaar hoofdzakelijk een relatie aan gaan voor de seks. Persoonlijk vind ik dat stuitend oppervlakkig.
Een vrouw die er als een zeester bijligt of bepaalde handelingen niet wil levert op den duur gewoon irritaties op. Dan kan de rest van je relatie nog zo geweldig zijn maar als het in bed niet klikt kun je evengoed broer en zus zijn.
Dat kun je oppervlakkig vinden maar zo werkt het gewoon.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:47:55 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906168
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met twee mensen die absoluut zeker van elkaar zijn, al een tijdje verloofd zijn, wachten die ook echt tot de huwelijksnacht?
Verkering is een 'noodzakelijke' periode om elkaar te leren kennen op elk gebied, behalve dan dat ene.
Wat gebeurt er als een stel na het huwelijk er achter komt dat het sexueel helemaal niet klikt of match of wat dan ook?
Want tja, je bent gelovig, dus echtscheiding of vreemdgaan met wederzijds goedvinden zit er dus ook niet echt in.
Dat stel heeft zichzelf dan wel levenslang veroordeeld tot 'water en brood'.
Dat seksueel klikken of matchen is zwaar overdreven. Je kunt voordat je aan neuken toe bent in elk geval je verlangens delen zodat het niet helemaal een verrassing is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:48:54 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906187
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:05 schreef babylon het volgende:

[..]

Het trouwen kan nagenoeg gratis, wat is je probleem?
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:49:49 #58
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906199
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:45 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Een vrouw die er als een zeester bijligt of bepaalde handelingen niet wil levert op den duur gewoon irritaties op. Dan kan de rest van je relatie nog zo geweldig zijn maar als het in bed niet klikt kun je evengoed broer en zus zijn.
Dat kun je oppervlakkig vinden maar zo werkt het gewoon.
In een goed huwelijk steek je veel tijd en energie in elkaar. Dat geldt ook voor de seks dacht ik zo. Over veel dingen valt gewoon te praten, zo van 'ik zou het fijn vinden als...'.

Verder vermoed ik dat als je op andere vlakken gewoon goed klikt dat het dan in bed ook wel goed komt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:50:24 #59
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906208
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat seksueel klikken of matchen is zwaar overdreven. Je kunt voordat je aan neuken toe bent in elk geval je verlangens delen zodat het niet helemaal een verrassing is.
Juist.
Je kunt samen een keuzelijst invullen met dingen die je absoluut op het programma wil. Dat werkt toch niet?
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:51:23 #60
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906221
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:50 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Juist.
Je kunt samen een keuzelijst invullen met dingen die je absoluut op het programma wil. Dat werkt toch niet?
Niet zo letterlijk nee :P Maar je kan het af en toe bespreken, wat je later fijn zou vinden tijdens de seks.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:53:37 #61
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906247
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:49 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

In een goed huwelijk steek je veel tijd en energie in elkaar. Dat geldt ook voor de seks dacht ik zo. Over veel dingen valt gewoon te praten, zo van 'ik zou het fijn vinden als...'.

Verder vermoed ik dat als je op andere vlakken gewoon goed klikt dat het dan in bed ook wel goed komt.
Ik denk dat je daar een denkfout maakt. Dat je ergens over kunt praten wil niet zeggen dat de andere dan altijd meegaat in dat idee.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:03 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906269
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:07 schreef roos94 het volgende:

[..]

Het kost vaak een smak met geld, als je wil scheiden is dat ook een hele hoop gedoe en het betekent helemaal niets. 40 procent van de huwelijken eindigen in echtscheiding.' Ik blijf je trouw in voor en tegenspoed tot de dood ons scheidt' yeah right.. hoeveel mensen ik al niet heb zien trouwen terwijl ze er een stiekem liefje naast hadden.. Woorden betekenen niks, laat het maar zien met daden dat je van iemand houdt. Dat kan prima zonder papiertje.
Ik geloof dat wanneer je officieel niet mag rondneuken en niet mag scheiden je veel meer nadenkt voordat je trouwt. Dat je kieskeuriger wordt, maar ook dat je meer je best doet om je huwelijk in stand te houden.
En door het huwelijk in stand te houden biedt je je kinderen een veilige omgeving en de maatschappij dus mensen die minder problemen hebben. Ook is het beter voor de erfenissen, zeker als daar een landgoed of een bedrijf bij zit (met het idee dat je trouwt met een goede partij die daarin iets bijdraagt).
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:44 #63
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906281
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:53 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar een denkfout maakt. Dat je ergens over kunt praten wil niet zeggen dat de andere dan altijd meegaat in dat idee.
Misschien niet als je een of andere exotische fetisj hebt, maar bij je voorbeeld van 'erbij liggen als een zeester' vind ik dat geen onredelijke vraag.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:59 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906284
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat dan? Het enige dat ik kan bedenken is de maatschappelijke status. Je bent nu meneer en mevrouw JutenJul.
Mevrouw is haar meisjesnaam kwijt (nou ja, de naam van haar vader als ze een binnenechtelijk kind is), gaat voortaan door het leven als een of ander aanhangsel van haar echtgenoot.
Maar nut en noodzaak? Nee, dat zie ik dus helemaal niet.
Uhm... dat is allang niet meer zo geregeld.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:56:14 #65
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906290
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Niet zo letterlijk nee :P Maar je kan het af en toe bespreken, wat je later fijn zou vinden tijdens de seks.
Maar jullie kunnen dat dus alleen maar omdat jullie al seks met anderen hebben gehad. Je weet dus al hoe het moet en wat je graag hebt. Dat is totaal anders ten opzichte van stellen die als maagd het huwelijk in gaan.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:58:09 #66
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:55 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Misschien niet als je een of andere exotische fetisj hebt, maar bij je voorbeeld van 'erbij liggen als een zeester' vind ik dat geen onredelijke vraag.
Een vraag blijft een vraag. Dat je wens ingewilligd wordt is niet zeker.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:59:18 #67
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906341
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:56 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Maar jullie kunnen dat dus alleen maar omdat jullie al seks met anderen hebben gehad. Je weet dus al hoe het moet en wat je graag hebt. Dat is totaal anders ten opzichte van stellen die als maagd het huwelijk in gaan.
Ik geef toe dat dat niet ideaal is, maar ja, we kunnen nu eenmaal niet terug in de tijd. Als je helemaal zuiver het huwelijk ingaat, dan is de seksuele beleving één grote ontdekkingsreis. Ik denk dat zoiets heel mooi kan zijn. ^O^ En het is voor ons beiden inmiddels jaren geleden, dus tot op zekere hoogte is dat nog steeds wel het geval.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:00:41 #68
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906357
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:58 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Een vraag blijft een vraag. Dat je wens ingewilligd wordt is niet zeker.
Nee, maar wat is er wel zeker dan? Je kan als ongelovige ook met een vrouw trouwen die je door en door seksueel kent, en vervolgens ontwikkelt ze een vorm van vaginisme nadat je getrouwd bent. Wat dan, ga je dan van haar scheiden?
pi_189906361
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het trouwen kan nagenoeg gratis, wat is je probleem?
Voor mij geen. Ik had een fantastische huwelijksdag. En ik weet dat het gratis moet kunnen. Maar dat is een ander soort trouwdag.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:02:34 #70
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906383
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:00 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nee, maar wat is er wel zeker dan? Je kan als ongelovige ook met een vrouw trouwen die je door en door seksueel kent, en vervolgens ontwikkelt ze een vorm van vaginisme nadat je getrouwd bent. Wat dan, ga je dan van haar scheiden?
Seks is toch niet alleen neuken? Ze heeft nog steeds handen en een mond.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:04:38 #71
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906412
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:02 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Seks is toch niet alleen neuken? Ze heeft nog steeds handen en een mond.
Je snapt mijn punt toch wel? Ik bedoel alleen maar dat je toch niet zeker weet hoe je seksleven zich gaat ontwikkelen. Dat idee van 'je moet eerst seks hebben zodat je zeker weet dat het goed gaat nadat je getrouwd bent' is niet alleen oppervlakkig, het is ook een ontzettende schijnzekerheid...
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:05:13 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906418
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:28 schreef DecoAoreste het volgende:
Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen
Dat. Daar hoef je trouwens niet gelovig voor te zijn, maar goed. Dat je de tijd neemt om elkaar heel goed te leren kennen voor je belangrijke stappen in het leven neemt, is er vaak niet meer bij. Resultaat: ongelukkige huwelijken, vreemdgaan, scheidingen, kinderen met allerhande trauma's, kinderen die niet weten wat liefde tussen volwassenen is.

Voor gelovigen is het huwelijk ook iets dat je voor God doet. Ik vermoed dat de band die je nu hebt meer met dat spirituele huwelijk heeft te maken, de seks later met het wereldse huwelijk dat het spirituele bevestigt?
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:06:03 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189906435
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:44 schreef Lunatiek het volgende:
Er staat niet "hij nam alle meiden uit het dorp tot vrouw en huwde alleen de lekkerste".
Je neemt natuurlijk alleen de lekkerste. Een stuk of 5 of zo....
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:07:34 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906457
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:41 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nou... het stuitende is meer dat men denkt dat de seks met de een of met de ander zo'n enorm verschil is, lichamelijke afwijkingen daargelaten.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:08:18 #75
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906469
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat. Daar hoef je trouwens niet gelovig voor te zijn, maar goed.
In theorie niet, maar ik ken echt geen enkele atheïst die wacht tot het huwelijk. :P

quote:
Voor gelovigen is het huwelijk ook iets dat je voor God doet. Ik vermoed dat de band die je nu hebt meer met dat spirituele huwelijk heeft te maken, de seks later met het wereldse huwelijk dat het spirituele bevestigt?
Mooi verwoord. De seks wordt Bijbels beschreven als 'zij zijn dan niet meer twee, maar één vlees'. De samensmelting van twee personen. Vind ik ook een mooie manier om erover na te denken.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:08:55 #76
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906477
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:04 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Je snapt mijn punt toch wel? Ik bedoel alleen maar dat je toch niet zeker weet hoe je seksleven zich gaat ontwikkelen. Dat idee van 'je moet eerst seks hebben zodat je zeker weet dat het goed gaat nadat je getrouwd bent' is niet alleen oppervlakkig, het is ook een ontzettende schijnzekerheid...
Op basis van de voorgaande jaren kun je wel enigszins weten hoe je seksleven zich zal ontwikkelen. Als je nog nooit seks met elkaar hebt gehad weet je zeker niet hoe je seksleven zich zal ontwikkelen. Dat je het goed met elkaar kunt vinden is geen garantie voor een fantastisch seksleven.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:10:13 #77
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906487
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:08 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Op basis van de voorgaande jaren kun je wel enigszins weten hoe je seksleven zich zal ontwikkelen. Als je nog nooit seks met elkaar hebt gehad weet je zeker niet hoe je seksleven zich zal ontwikkelen. Dat je het goed met elkaar kunt vinden is geen garantie voor een fantastisch seksleven.
Nee, maar ik maak me er ook niet druk om. Komt wel goed. :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:11:56 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:50 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Juist.
Dat is geen keuzelijst, maar de tijd nemen elkaar te ontdekken. Net zoals je samen gaat ontdekken hoe je wilt samenwonen, waar je vakantiewensen je heen gaan brengen, wat je ideeën over opvoeding zijn.

Andere mensen willen neuken, trouwen halsoverkop zonder elkaar te leren kennen en denken direct aan scheiden als hun zwangere vrouw ziek is, om vervolgens te klagen dat hun vrouw dingen heeft verzwegen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:13:06 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906521
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:53 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Nee, maar als het nee is ga je niet trouwen als het zo belangrijk is dat de ander daarin meegaat.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:14:26 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906539
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:56 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Ook maagden hebben dromen en verlangens en voorkeuren.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:15:02 #81
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906548
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:10 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nee, maar ik maak me er ook niet druk om. Komt wel goed. :)
Ja oke, ik vind het wat vreemd maar ieder zijn ding hè. Ik denk hierbij aan dat Amerikaanse gezin met 20 kinderen en hoe krampachtig de ouders daar omgaan met seks.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:18:03 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906584
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:08 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Jij wilde toch scheiden omdat je echtgenote door depressie geen zin in seks had?
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:19:44 #83
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906612
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij wilde toch scheiden omdat je echtgenote door depressie geen zin in seks had?
Ik wist niet dat ik het onderwerp was in dit topic?
Wat wil je nou precies van me weten?
Houd van poesjes
pi_189906676
Maar zonder sex ben je toch gewoon vrienden?
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:26:59 #85
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906699
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:25 schreef Tailless het volgende:
Ja dat lijkt mij dus ook.
Houd van poesjes
pi_189906706
Ik zie zoenen ook als sex.
dus ja zonder sex is het een gewone vriendschap
pi_189906714
Krijg wel kriebels van kunstmatig wachten.
Ja eerst 5 jaar relatie dan sex.

:')

Sex is wat moois moet je niet plannen.
  Moderator dinsdag 12 november 2019 @ 12:30:11 #88
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_189906754
Van de andere kant betekent het ook niet dat als je in het begin van je relatie een goed seksleven hebt, dat dit ook zo zal blijven. Misschien is de spanning er wel helemaal af na een tijdje. Ergens heeft het ook wel iets moois om deze spanning te bewaren tot na je huwelijk. (Zelf ben ik niet gelovig en zal dat ook nooit doen, maar ik zie wel waarom het mooi kan zijn)
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:32:54 #89
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189906791
Dus je gaat er al vanuit dat er een huwelijk is.. Dan is er dus ook geen sprake van liefde..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:46:53 #90
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906984
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:25 schreef Tailless het volgende:
Ja. En dan ga je trouwen en ben je echtgenoten en heb je seks.
Maar je vergeet de verkerings-, vrijers- en verlovingstijd. Dat is de tijd dat je je samen exclusief voorbereid op een leven samen, als echtgenoten.
Het huwelijksbootje is niet iets als "we zien wel waar het schip stand".

Ik vind het onverantwoord hoe mensen de toekomst van een ander (met name hun kinderen) verpesten door zich onvoldoende op een relatie voor te bereiden. Zo zie je vaak dat het met de seks wel ok is, maar dat het financieel een puinhoop is wat tot veel ruzie en scheiding leidt. Terwijl financiën vooraf juist beter bespreekbaar zijn dan seks.
In WGR zelfs een topic over het aanpassen van het huwelijkscontract wegens financieel wanbeleid - dat al ruim vóór het huwelijk bekend was: hoe dom en kortzichtig kun je zijn?

Vroeger had je zelfs ondersteuning van de kerk bij de voorbereiding op het huwelijk, weet niet of dat nog steeds zo is
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:47:54 #91
487898 Bouwjaar1973
... en vol met energie ;)
pi_189907004
Als je het kan opbrengen om te wachten: zeker doen. RESPECT.

Het lijkt me een beter en zuiverder begin van je huwelijk.
Zeeuws-Vlaanderen
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:48:09 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907008
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:32 schreef Snowballed het volgende:
Dus je gaat er al vanuit dat er een huwelijk is.. Dan is er dus ook geen sprake van liefde..
Leg uit?
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:50:07 #93
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907044
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Leg uit?
Je word verliefd... de ander wil niet trouwen..
Dus zoek je iemand die wel wil trouwen..

Huwelijk gaat dus voor de liefde..
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:57:00 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907151
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:50 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je word verliefd... de ander wil niet trouwen..
Dus zoek je iemand die wel wil trouwen..

Huwelijk gaat dus voor de liefde..
Het huwelijk is maar een formaliteit waarmee je juridisch een en ander in een keer vastlegt. Ik zou geen relatie willen met iemand die een dergelijk contract niet wil aangaan, dan heb je gewoon teveel gedoe en onzekerheden. Als je van elkaar houdt en duurzaam wil samenleven zou het huwelijk geen discussiepunt moeten zijn (of eventueel geregistreerd partnerschap, maar dat vind ik onzin).

Zoiets als geen arbeidscontract willen tekenen als je bij iemand wilt werken, altijd maar gezeur als uitzendkracht en nooit echt weten waar je aan toe bent, behalve dat je zeker weet dat je met lege handen staat als de relatie eindigt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:57:35 #95
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907160
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik geloof dat wanneer je officieel niet mag rondneuken en niet mag scheiden je veel meer nadenkt voordat je trouwt. Dat je kieskeuriger wordt, maar ook dat je meer je best doet om je huwelijk in stand te houden.
En door het huwelijk in stand te houden biedt je je kinderen een veilige omgeving en de maatschappij dus mensen die minder problemen hebben. Ook is het beter voor de erfenissen, zeker als daar een landgoed of een bedrijf bij zit (met het idee dat je trouwt met een goede partij die daarin iets bijdraagt).
Dit vermoed ik ook. Als je bij voorbaat scheiden al niet als optie ziet, is het veel logischer je huwelijk goed te houden. Dat kost tijd, aandacht, moeite. :Y
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:00:51 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907215
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:57 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dit vermoed ik ook. Als je bij voorbaat scheiden al niet als optie ziet, is het veel logischer je huwelijk goed te houden. Dat kost tijd, aandacht, moeite. :Y
En het is schokkend te zien dat veel mensen die tijd, aandacht en moeite niet meer willen opbrengen voor iemand van wie ze beloofd/gezworen hebben er de rest van hun leven in voor- en tegenspoed mee door te brengen. Doe die belofte dan niet, als je niet van plan bent je eraan te houden.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:00:59 #97
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907220
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja. En dan ga je trouwen en ben je echtgenoten en heb je seks.
Maar je vergeet de verkerings-, vrijers- en verlovingstijd. Dat is de tijd dat je je samen exclusief voorbereid op een leven samen, als echtgenoten.
Het huwelijksbootje is niet iets als "we zien wel waar het schip stand".

Ik vind het onverantwoord hoe mensen de toekomst van een ander (met name hun kinderen) verpesten door zich onvoldoende op een relatie voor te bereiden. Zo zie je vaak dat het met de seks wel ok is, maar dat het financieel een puinhoop is wat tot veel ruzie en scheiding leidt. Terwijl financiën vooraf juist beter bespreekbaar zijn dan seks.
In WGR zelfs een topic over het aanpassen van het huwelijkscontract wegens financieel wanbeleid - dat al ruim vóór het huwelijk bekend was: hoe dom en kortzichtig kun je zijn?

Vroeger had je zelfs ondersteuning van de kerk bij de voorbereiding op het huwelijk, weet niet of dat nog steeds zo is
Een maat van mij is lid van een wat striktere kerk, die heeft inderdaad een cursus vooraf gedaan en heeft met die groep ook een jaarlijkse bijeenkomst om de 'voortgang' te bespreken. :Y
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:01:52 #98
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189907233
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:46 schreef Lunatiek het volgende:
Bij veel kerken heb je dat nog steeds wel, dat er bijeenkomsten over zijn. Uiteraard zijn die bijeenkomsten wel altijd gekleurd met de specifieke doctrines van de kerk in kwestie, maar in essentie kan het wel nuttig zijn.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:02:51 #99
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907251
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het huwelijk is maar een formaliteit waarmee je juridisch een en ander in een keer vastlegt. Ik zou geen relatie willen met iemand die een dergelijk contract niet wil aangaan, dan heb je gewoon teveel gedoe en onzekerheden. Als je van elkaar houdt en duurzaam wil samenleven zou het huwelijk geen discussiepunt moeten zijn (of eventueel geregistreerd partnerschap, maar dat vind ik onzin).

Zoiets als geen arbeidscontract willen tekenen als je bij iemand wilt werken, altijd maar gezeur als uitzendkracht en nooit echt weten waar je aan toe bent, behalve dat je zeker weet dat je met lege handen staat als de relatie eindigt.
Ah jij hebt een lijstje die je afgaat voor je "hallo" zegt... Ja dat kan natuurlijk ook..
Verder is een huwelijk geen juridisch contract want als ik een huis koop ga ik ook niet een bruidsjurk en een trouwauto regelen

Een huwelijk is een belofte vanuit een glazenbol.. De grootste onzin dus.. Waarzegsters en toekomstvoorspellers vind je op de kermis..

Een samenlevingscontract is geen huwelijk en dus kun je daarna nog niet neuken volgens dat boekje..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:04:09 #100
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907278
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En het is schokkend te zien dat veel mensen die tijd, aandacht en moeite niet meer willen opbrengen voor iemand van wie ze beloofd/gezworen hebben er de rest van hun leven in voor- en tegenspoed mee door te brengen. Doe die belofte dan niet, als je niet van plan bent je eraan te houden.
Jij kan in de toekomst kijken? Je partner vermoord 6 mensen en je blijft lekker trouw want ja huwelijk enzo?

De mensen die dat het hardste brullen zijn het eerste gescheiden...
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:05:38 #101
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907303
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:04 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Jij kan in de toekomst kijken? Je partner vermoord 6 mensen en je blijft lekker trouw want ja huwelijk enzo?

Zo veel seriemoordenaars lopen er niet rond hoor. Dat verklaart niet de 40% huwelijken die eindigt in scheiding.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:06:37 #102
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189907313
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:01 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Bij veel kerken heb je dat nog steeds wel, dat er bijeenkomsten over zijn. Uiteraard zijn die bijeenkomsten wel altijd gekleurd met de specifieke doctrines van de kerk in kwestie, maar in essentie kan het wel nuttig zijn.
Hier is het verplicht, anders kun je niet in de kerk trouwen.
In geen een bijeenkomst ging het trouwens over als maagd het huwelijk ingaan.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:07:39 #103
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907329
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:05 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Zo veel seriemoordenaars lopen er niet rond hoor. Dat verklaart niet de 40% huwelijken die eindigt in scheiding.
Nee dat komt mede door de dwang, drang en correctheid van het moeten trouwen...
Dat houd je een poosje vol en dan is het klaar.. of je kwijnt weg..

Slechts een klein deel van wat daar dan nog van over blijft is echt gelukkig..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:14:07 #104
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907414
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:07 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee dat komt mede door de dwang, drang en correctheid van het moeten trouwen...
Dat houd je een poosje vol en dan is het klaar.. of je kwijnt weg..

Slechts een klein deel van wat daar dan nog van over blijft is echt gelukkig..
Blijkbaar heb ik mazzel. :D
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:16:09 #105
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907435
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:14 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Blijkbaar heb ik mazzel. :D
Of je weet niet wat je wederhelft doet... :7

Ik date best veel getrouwde vrouwen..
pi_189907448
Ik vind het wel opvallend dat sommigen dus echt denken dat het of Sodom en Gomorra of trouwen is.

Je hoeft echt niet te trouwen om langer te wachten met seks. En je kunt best EN seks hebben EN uitwerken hoe je je leven samen gaat doorbrengen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:19:26 #107
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907473
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:17 schreef babylon het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat sommigen dus echt denken dat het of Sodom en Gomorra of trouwen is.

Je hoeft echt niet te trouwen om langer te wachten met seks. En je kunt best EN seks hebben EN uitwerken hoe je je leven samen gaat doorbrengen.
Indoctrinatie he?

Je zou maar eens zelf iets bepalen zonder rekening te houden met je fantasievriendje.. :{w
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:21:51 #108
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907498
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:16 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Of je weet niet wat je wederhelft doet... :7

Ik date best veel getrouwde vrouwen..
Dan zou je mij moeten daten en niet mijn wederhelft. :D
pi_189907555
quote:

Zegt Babylon! :D
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:27:14 #110
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907570
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:21 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dan zou je mij moeten daten en niet mijn wederhelft. :D
Ik zeg niet dat ik met jou of je wederhelft date.. :P
En waarom zou ik met jou moeten daten en niet met je wederhelft? Ben jij beter in bed ofzo? :6

Maar wel dat er een ontzettend groot aantal getrouwde mensen is die toch niet zo trouw zijn als men denkt of doet voorkomen..

En die mensen kennen zoveel liefde voor elkaar dat ook niet besproken kan worden, ze leven liever langs elkaar heen.. dat vind ik nog het mooiste van dat theaterstuk dat trouwen heet..

Dus hoeveel van die procenten blijven er dan nog over?
pi_189907661
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:25 schreef Lukse het volgende:

[..]

Zegt Babylon! :D
Voor die naam focus ik mij meer op de niet Bijbelse historie omtrent Babylon :P
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:36:39 #112
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907682
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:27 schreef Snowballed het volgende:

[..]

En waarom zou ik met jou moeten daten en niet met je wederhelft? Ben jij beter in bed ofzo? :6

Maar wel dat er een ontzettend groot aantal getrouwde mensen is die toch niet zo trouw zijn als men denkt of doet voorkomen..

En die mensen kennen zoveel liefde voor elkaar dat ook niet besproken kan worden, ze leven liever langs elkaar heen.. dat vind ik nog het mooiste van dat theaterstuk dat trouwen heet..

Mijn wederhelft is een man. :9 En je date maar mooi iemand anders. :6

On topic: het geluk of ongeluk binnen een relatie hangt voor zover ik kan zien vooral samen met hoeveel aandacht je voor elkaar hebt. Ik weet niet of een boterbriefje of wel/geen seks daarmee samenhangt. Mijn gevoel zegt dat mensen die serieus nadenken vóórdat ze trouwen wel beter af zijn, maar daar heb ik geen statistieken van.

Zo'n huwelijkscursus had mij wel wat geleken, trouwens.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:36:48 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907684
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:02 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ah jij hebt een lijstje die je afgaat voor je "hallo" zegt... Ja dat kan natuurlijk ook..
Verder is een huwelijk geen juridisch contract want als ik een huis koop ga ik ook niet een bruidsjurk en een trouwauto regelen

Een huwelijk is een belofte vanuit een glazenbol.. De grootste onzin dus.. Waarzegsters en toekomstvoorspellers vind je op de kermis..

Een samenlevingscontract is geen huwelijk en dus kun je daarna nog niet neuken volgens dat boekje..
Nee, je zegt eerst hallo, als het klikt ga je verder kijken, elkaar ontdekken. Kom je tot de conclusie dat je samen verder wilt, dan bespreek je dat, je verwachtingen, praktische zaken, kijken of je het eens bent over cruciale zaken.
Een maat van me heeft alleen maar ruzie gemaakt met zijn vriendin, ze hebben vrij letterlijk alles uitgevochten voor ze gingen trouwen. Zijn al vele jaren samen gelukkig nu, met hun kinderen, en zonder ruzies.

En reken maar dat het huwelijk een juridisch contract is. Je moet niet voor niets langs de rechter om dat contract te laten ontbinden.

Het is een belofte om er samen iets van te maken, samen moeite te doen om elkaar gelukkig te maken. Dat is geen glazen bol, maar je inzetten voor elkaar.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:41:16 #114
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907750
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, je zegt eerst hallo, als het klikt ga je verder kijken, elkaar ontdekken. Kom je tot de conclusie dat je samen verder wilt, dan bespreek je dat, je verwachtingen, praktische zaken, kijken of je het eens bent over cruciale zaken.
Een maat van me heeft alleen maar ruzie gemaakt met zijn vriendin, ze hebben vrij letterlijk alles uitgevochten voor ze gingen trouwen. Zijn al vele jaren samen gelukkig nu, met hun kinderen, en zonder ruzies.

En reken maar dat het huwelijk een juridisch contract is. Je moet niet voor niets langs de rechter om dat contract te laten ontbinden.

Het is een belofte om er samen iets van te maken, samen moeite te doen om elkaar gelukkig te maken. Dat is geen glazen bol, maar je inzetten voor elkaar.
Ken je uberhaupt liefde?

Een belofte om er samen iets van te maken.. das mooi maar dingen beloven waar je de controle niet over hebt vind ik net als het geloof: Pure onzin..

Maargoed voor iemand die geen liefde kent is het misschien wel plausibel ofzo.. Dan moet je alleen nog hopen dat je de rest van je leven ook geen liefde leert kennen..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:41:43 #115
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907756
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:04 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Als je elkaar goed leert kennen voordat je trouwt kun je doorgaans wel een beetje inschatten of iemand een moordenaar gaat worden, zeker als je bij dat kennismakingsproces de families en kennissen van beide kanten inschakelt (een verlovingsfeest is niet voor niets).
Als je elkaar goed kent en het moorden was onvoorspelbaar, zul je meer begrip ervoor hebben, waarom het is gedaan. Je kent hem/haar immers.
Tegelijkertijd is het je taak ervoor te zorgen dat je iets dergelijks voorkomt. Dat is óók een onderdeel van zorgen voor elkaar.

Ik mag toch hopen dat je van elkaar houdt als je gaat trouwen. Dat houdt ook niet zomaar op als iemand gaat moorden.

Maar goed, jij blijft bij een moordenaar omdat de seks zo lekker compatibel is?
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:43:02 #116
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907770
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:36 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Mijn wederhelft is een man. :9 En je date maar mooi iemand anders. :6

On topic: het geluk of ongeluk binnen een relatie hangt voor zover ik kan zien vooral samen met hoeveel aandacht je voor elkaar hebt. Ik weet niet of een boterbriefje of wel/geen seks daarmee samenhangt. Mijn gevoel zegt dat mensen die serieus nadenken vóórdat ze trouwen wel beter af zijn, maar daar heb ik geen statistieken van.

Zo'n huwelijkscursus had mij wel wat geleken, trouwens.
Mensen kunnen veranderen en verliefd worden enzo..
Mensen zijn geen statisch object..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:47:35 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907832
quote:

Ja kan. Maar ik merk ook dat wanneer mensen zo erg met elkaar klikken op emotioneel gebied, dat ze denken dat ze echt tot hun dood bijeen blijven. En dan kun je nog heel lang seks hebben met elkaar, dus dat je niet gelijk het bed inspringt is dat geen probleem.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:48:01 #118
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907838
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je elkaar goed leert kennen voordat je trouwt kun je doorgaans wel een beetje inschatten of iemand een moordenaar gaat worden, zeker als je bij dat kennismakingsproces de families en kennissen van beide kanten inschakelt (een verlovingsfeest is niet voor niets).
Als je elkaar goed kent en het moorden was onvoorspelbaar, zul je meer begrip ervoor hebben, waarom het is gedaan. Je kent hem/haar immers.
Tegelijkertijd is het je taak ervoor te zorgen dat je iets dergelijks voorkomt. Dat is óók een onderdeel van zorgen voor elkaar.

Maar goed, jij blijft bij een moordenaar omdat de seks zo lekker compatibel is?
In ieder mens schuilt een moordenaar...

Ik blijf bij niemand voor langere tijd.. maar ik date net zo lief een moordenaar hoor.. is ook gewoon een mens.. En heel toevallig val ik op mensen...
Het is niet zo dat alle moordenaars meer moorden gaan plegen nadat ze hun straf uitgezeten hebben..

Mensen kunnen veranderen.. dus ook degene die trouwen..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:50:08 #119
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189907862
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Of je achter die verliefdheid aanloopt of bij je initiële keus blijft is een keuze.
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:50:59 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907877
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:27 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Het is een feit dat toen scheiden makkelijker werd er niet massaal gescheiden werd door mensen die al tientallen jaren bij elkaar waren. En die zijn vaak nog steeds bij elkaar als ze niet dood zijn.

Maar wie daarna trouwde zag het huwelijk minder strikt, scheiden was een optie dus wat zou je moeilijk doen over de juiste keuze of over moeite doen om samen te blijven. Als je maar seks kunt hebben. Dat kinderen er de dupe van zijn interesseert niemand.
pi_189907923
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja kan. Maar ik merk ook dat wanneer mensen zo erg met elkaar klikken op emotioneel gebied, dat ze denken dat ze echt tot hun dood bijeen blijven. En dan kun je nog heel lang seks hebben met elkaar, dus dat je niet gelijk het bed inspringt is dat geen probleem.
En als je het wel doet ook niet :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:55:04 #122
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189907926
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:50 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Of je achter die verliefdheid aanloopt of bij je initiële keus blijft is een keuze.
Ja als je geen liefde in je huwelijk of leven wilt dan is dat een optie idd.. Maar gelukkig zijn is iets anders..
  dinsdag 12 november 2019 @ 13:56:57 #123
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189907958
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:41 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ken je uberhaupt liefde?
Je bent een idioot als je trouwt zonder liefde. Het huwelijk is simpelweg de juridische manier om de liefde vast te leggen.
Als je van elkaar houdt, kan het huwelijk geen obstakel zijn, het bevestigt slechts wat er al is. Gewoon even formeel een handtekening eronder.
Als iemand niet wil trouwen dan zet ik vraagtekens bij de liefde.

Maar volgens mij verwar je liefde met neuken.

quote:
Een belofte om er samen iets van te maken.. das mooi maar dingen beloven waar je de controle niet over hebt vind ik net als het geloof: Pure onzin..
Je hebt prima controle over hoeveel je je inzet voor je relatie.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:01:13 #124
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908017
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee, maar wel rationeel. Zat mensen die spijt hebben dat hun huwelijk op scheiding is uitgelopen omdat ze buiten de pot pisten, terwijl die minnaar/minnares uiteindelijk het niet waard was om het huwelijk op het spel te zetten.
Daarom is wat religieuze dwang om eerst goed na te denken over wat je doet niet per se verkeerd.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:02:57 #125
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908034
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent een idioot als je trouwt zonder liefde. Het huwelijk is simpelweg de juridische manier om de liefde vast te leggen.
Als je van elkaar houdt, kan het huwelijk geen obstakel zijn, het bevestigt slechts wat er al is. Gewoon even formeel een handtekening eronder.
Als iemand niet wil trouwen dan zet ik vraagtekens bij de liefde.

Maar volgens mij verwar je liefde met neuken.
[..]

Je hebt prima controle over hoeveel je je inzet voor je relatie.
Liefde op het eerste (of tweede gezicht..) maarja wil niet trouwen, dus kies je niet voor de liefde en kijk je verder... Je trouwt dus zonder liefde want je wil perse trouwen..

Neuken kan met iedereen.. getrouwd of niet getrouwd..

Je hebt absoluut geen controle over wat er in de toekomst gebeurd.. Want je kan gewoon verliefd worden.. Klaar met het theaterstukje.. etc..

Als je daar controle over had dan zag de mensheid er heel anders uit..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:04:13 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908050
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:55 schreef babylon het volgende:

[..]

En als je het wel doet ook niet :)
Klopt. Maar het voelt anders als je geen haast hebt en weet dat het toch wel goed zit. Je hoeft je niet te bewijzen, je hoeft niet bang te zijn dat je het niet goed doet, je kunt de tijd nemen en je kunt wachten tot je verlangen echt groot is, dus geen casual seks alsof je even moet schijten, maar er echt naartoe leven.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:06:02 #127
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908071
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is een feit dat toen scheiden makkelijker werd er niet massaal gescheiden werd door mensen die al tientallen jaren bij elkaar waren. En die zijn vaak nog steeds bij elkaar als ze niet dood zijn.

Maar wie daarna trouwde zag het huwelijk minder strikt, scheiden was een optie dus wat zou je moeilijk doen over de juiste keuze of over moeite doen om samen te blijven. Als je maar seks kunt hebben. Dat kinderen er de dupe van zijn interesseert niemand.
Ik ken verschillende mensen die de grootst mogelijke moeite hebben om hun weg te vinden in het leven, die worstelen met zware depressies etc. Vrijwel zonder uitzondering kinderen van gescheiden ouders. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs, maar ook wetenschappelijk onderzoek laat wel zien dat kinderen van gescheiden ouders vaak in de knoei komen. Trouwens, de mensen die scheiden krijgen zelf ook vaak genoeg last van stemmingsstoornissen.

Mensen vinden het altijd belachelijk en dogmatisch om tegen scheiden te zijn, maar je hoeft geen christen te zijn om in te zien hoeveel ellende het oplevert, zeker als je kinderen hebt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:06:09 #128
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908072
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, maar wel rationeel. Zat mensen die spijt hebben dat hun huwelijk op scheiding is uitgelopen omdat ze buiten de pot pisten, terwijl die minnaar/minnares uiteindelijk het niet waard was om het huwelijk op het spel te zetten.
Daarom is wat religieuze dwang om eerst goed na te denken over wat je doet niet per se verkeerd.
Want ieder huwelijk loopt op de klippen als er een minnaar of minnares is?
Misschien is die religieuze dwang juist wel de oorzaak van het hele buiten de pot pissen om dat de religie vond dat er getrouwd moest worden en dat er geen hoofdstuk: "Andere mensen binnen het huwelijk" bestaat..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:07:15 #129
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908086
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klopt. Maar het voelt anders als je geen haast hebt en weet dat het toch wel goed zit. Je hoeft je niet te bewijzen, je hoeft niet bang te zijn dat je het niet goed doet, je kunt de tijd nemen en je kunt wachten tot je verlangen echt groot is, dus geen casual seks alsof je even moet schijten, maar er echt naartoe leven.
Hoe weet je wat goed is dan?
pi_189908091
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij en ik hebben echt een compleet ander beeld van waarom je aan seks zou doen. Ik respecteer als jij er mee wacht. Je aannames die je doet over mensen die er niet mee wachten, vind ik respectloos.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:08:18 #131
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908102
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik ken verschillende mensen die de grootst mogelijke moeite hebben om hun weg te vinden in het leven, die worstelen met zware depressies etc. Vrijwel zonder uitzondering kinderen van gescheiden ouders. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs, maar ook wetenschappelijk onderzoek laat wel zien dat kinderen van gescheiden ouders vaak in de knoei komen. Trouwens, de mensen die scheiden krijgen zelf ook vaak genoeg last van stemmingsstoornissen.

Mensen vinden het altijd belachelijk en dogmatisch om tegen scheiden te zijn, maar je hoeft geen christen te zijn om in te zien hoeveel ellende het oplevert, zeker als je kinderen hebt.
Dan moet je juist toch tegen trouwen zijn? Als je niet trouwt hoef je ook niet te scheiden he?

Het punt van gescheiden christelijke ouders is dat het hele verzonnen verhaaltje dan opeens in elkaar valt..
Zoals sinterklaas die niet bestaat.. maar dan op een ander niveau
pi_189908104
quote:

[..]

Ik twijfel ernstig of wachten met seks tot na het huwelijk de reden is waarom christenen minder scheiden.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:09:02 #133
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908113
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:07 schreef babylon het volgende:

[..]

Jij en ik hebben echt een compleet ander beeld van waarom je aan seks zou doen. Ik respecteer als jij er mee wacht. Je aannames die je doet over mensen die er niet mee wachten, vind ik respectloos.
En dit ja..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:11:47 #134
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908146
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:08 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik twijfel ernstig of wachten met seks tot na het huwelijk de reden is waarom christenen minder scheiden.
:?

Waar zeg ik dat dan?
pi_189908153
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:11 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

:?

Waar zeg ik dat dan?
Nergens, maar voor het geval dat wordt aangedragen, heb ik het alvast gezegd. Is namelijk volgens mij wel zo dat christenen minder scheiden dan niet christenen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:13:11 #136
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908155
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dan moet je juist toch tegen trouwen zijn? Als je niet trouwt hoef je ook niet te scheiden he?
Ik ben in sommige gevallen tegen trouwen ja. Sowieso moeten mensen echt beter na gaan denken over met wie ze trouwen. Ik ken genoeg mensen, ook christenen, die daar ontzettend domme keuzes in maken. En voor sommige mensen zou het het beste zijn als ze voor het celibaat zouden gaan.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:14:57 #137
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908178
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:12 schreef babylon het volgende:

[..]

Nergens, maar voor het geval dat wordt aangedragen, heb ik het alvast gezegd. Is namelijk volgens mij wel zo dat christenen minder scheiden dan niet christenen.
Volgens mij ook. :) Ik heb ook de indruk dat we gemiddeld gelukkigere huwelijken hebben, al zijn er zeker uitzonderingen op die regel (zie vorige post).
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:15:07 #138
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908185
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:02 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Liefde op het eerste (of tweede gezicht..) maarja wil niet trouwen, dus kies je niet voor de liefde en kijk je verder... Je trouwt dus zonder liefde want je wil perse trouwen..
Je trouwt natuurlijk met degene voor wie je liefde voelt, niet met een willekeurig iemand "omdat je per se wilt trouwen".
Nogmaals: ik snap niet dat mensen die liefde voor elkaar voelen, per se niet willen trouwen. Behalve juridisch verandert er niks.
Als je per se niet wilt trouwen zegt mij dat, dat er geen liefde in het spel is, geen zin om voor elkaar te zorgen, geen zin om er samen iets moois van te maken, geen zin om iemand in moeilijke tijden te steunen, alleen lust en weglopen als er iets van je wordt verwacht. Onbetrouwbaar en wantrouwen. Nee, daar moet je niet mee trouwen.

quote:
Je hebt absoluut geen controle over wat er in de toekomst gebeurd.. Want je kan gewoon verliefd worden.. Klaar met het theaterstukje.. etc..

Als je daar controle over had dan zag de mensheid er heel anders uit..
Daar heb je wel degelijk controle over, maar dan moet je wel wilskracht hebben. En jaren lief en leed (en de kinderen) delen blijkt dan vaak meer waard te zijn qua liefde dan opvlammende lust.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:15:46 #139
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908200
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:13 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik ben in sommige gevallen tegen trouwen ja. Sowieso moeten mensen echt beter na gaan denken over met wie ze trouwen. Ik ken genoeg mensen, ook christenen, die daar ontzettend domme keuzes in maken. En voor sommige mensen zou het het beste zijn als ze voor het celibaat zouden gaan.
Ik ben in alle gevallen tegen trouwen.. maarja dat is er maar eentje.. met de rest heb ik niets te maken.. Die moeten lekker hun eigen fouten begaan en zien waar ze gelukkig van denken te worden..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:17:05 #140
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908214
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:15 schreef Lunatiek het volgende:
Je trouwt natuurlijk met degene voor wie je liefde voelt,
Dan trouw je dus het meisje waar je verliefd op bent maar die niet wil trouwen? Help me hier even?
pi_189908217
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:14 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Volgens mij ook. :) Ik heb ook de indruk dat we gemiddeld gelukkigere huwelijken hebben, al zijn er zeker uitzonderingen op die regel (zie vorige post).
Dat laatste lijkt mij niet. Ongelukkige niet-christenen scheiden makkelijker.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:17:31 #142
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908223
quote:

[..]

Ik plaatste eerder in dit topic een linkje naar zo'n onderzoek: kinderen van gescheiden ouders hebben 2x zoveel problemen.
pi_189908227
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:13 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Gewoon zomaar even voor anderen willen denken wat ze allemaal wel of niet zouden moeten... :D
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:18:53 #144
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:17 schreef Lukse het volgende:

[..]

Gewoon zomaar even voor anderen willen denken wat ze allemaal wel of niet zouden moeten... :D
Geen zorgen, ik heb heel specifieke mensen in gedachten. Geen algemene regels die je op jezelf zou moeten betrekken, want we kennen elkaar niet. :P
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:19:16 #145
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908242
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:15 schreef Lunatiek het volgende:
Daar heb je wel degelijk controle over, maar dan moet je wel wilskracht hebben. En jaren lief en leed (en de kinderen) delen blijkt dan vaak meer waard te zijn qua liefde dan opvlammende lust.
Oh dus je gaat niet voor geluk en liefde maar voor de kinderen de hond de grasmaaier en de buren.. die vooral natuurlijk..

Man wat een gedoe is dat scheiden.. ik blijf wel wegkwijnen en zielsongelukkig..
Als er dan nog iets van een ziel is overgebleven dan..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:19:36 #146
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908250
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:17 schreef babylon het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt mij niet. Ongelukkige niet-christenen scheiden makkelijker.
Maar christenen worden minder snel ongelukkig.
pi_189908274
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:18 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Geen zorgen, ik heb heel specifieke mensen in gedachten. Geen algemene regels die je op jezelf zou moeten betrekken, want we kennen elkaar niet. :P
Niet nodig om gelijk zo gemeen te doen, hoor!

Ik ben voorstander van trouwen. Mijn kinderen moeten in een huwelijk geboren worden. Maar ik hoef niet per se getrouwd te zijn om seks te hebben. Betekent ook niet dat ik seks heb wanneer ik wil. Nee, ik heb alleen seks als het serieus is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:22:16 #148
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908291
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik plaatste eerder in dit topic een linkje naar zo'n onderzoek: kinderen van gescheiden ouders hebben 2x zoveel problemen.
Omdat ze met een fabeltje zijn grootgebracht.. ouders scheiden nooit en god bestaat...

En dan blijkt het allemaal onzin te zijn, ja dan krijg je een klap..

Als je je kinderen niet indoctrineert met dat soort onzin is er niets aan de hand.. Dan snappen ze prima dat dingen vergankelijk kunnen zijn..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:23:24 #149
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908311
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:19 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wanen zich.. niet worden..
pi_189908318
quote:

[..]

Dat is weer zo'n gedachte die wordt neergezet als feit.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:24:08 #151
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:21 schreef Lukse het volgende:

[..]

Niet nodig om gelijk zo gemeen te doen, hoor!

Ik ben voorstander van trouwen. Mijn kinderen moeten in een huwelijk geboren worden. Maar ik hoef niet per se getrouwd te zijn om seks te hebben. Betekent ook niet dat ik seks heb wanneer ik wil. Nee, ik heb alleen seks als het serieus is.
Gemeen? :?

Ik wilde alleen het misverstand wegnemen dat ik allerlei wetmatigheden zou willen verkondigen in die post.
pi_189908325
quote:

[..]

Ik moest het even nazoeken, maar inderdaad. Wow.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:25:01 #153
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908338
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:06 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Want ieder huwelijk loopt op de klippen als er een minnaar of minnares is?
Vaak wel, niet omdat er een minnaar is, maar omdat er over wordt gelogen.

Ik ben voorstander van het open huwelijk: een stabiel gezin met vader en moeder, en van te voren afspreken dat je ook seks kunt hebben met anderen (en de voorwaarden daarbij). Vertrouwen en openheid zijn belangrijk in een huwelijk, en weten dat liefde en lust verschillende dingen zijn.

quote:
Misschien is die religieuze dwang juist wel de oorzaak van het hele buiten de pot pissen om dat de religie vond dat er getrouwd moest worden en dat er geen hoofdstuk: "Andere mensen binnen het huwelijk" bestaat..
Dat wel (zonder huwelijk geen overspel), maar je vergeet dat het huwelijk meer is dan seks. Dat er meer op het spel staat, zoals de kinderen en erfenissen, en vroeger nog heel veel meer. De kerk was een maatschappelijke factor die probeerde gezinnen bijeen te houden om problemen als armoede en eenzaamheid te voorkomen - en dan ging het niet alleen om de echtgenoten, maar om hele families en dan vaak ook om hele dorpen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:25:11 #154
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908340
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:23 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ondertussen worden ze als kind in hun reet genomen en toen huilden ze al van geluk... ofzo..
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:25:32 #155
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908348
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:23 schreef Lukse het volgende:

[..]

Nope! Wetenschappelijk bewezen, zoek maar op, net als Babylon deed ;) :

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:24 schreef babylon het volgende:

[..]

Ik moest het even nazoeken, maar inderdaad. Wow.
pi_189908377
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:25 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nope! Wetenschappelijk bewezen, zoek maar op, net als Babylon deed ;) :
[..]

Wetenschappelijk bewezen? Geef maar de link eens?
Of is het misschien zo'n enquête ding dat moet doorgaan als wetenschappelijk?
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:31:18 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908426
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:07 schreef babylon het volgende:

[..]

Seks als je (allebei) zin hebt houdt in "niet wachten". Ik zie geen enkele andere reden om niet te wachten.
Begrijp ik wel, maar ik vind verlangen ook belangrijk. Uitstel van bevrediging en er dan dubbel zoveel van genieten. Niet alleen seks.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:33:58 #158
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908456
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vaak wel, niet omdat er een minnaar is, maar omdat er over wordt gelogen.

Ik ben voorstander van het open huwelijk: een stabiel gezin met vader en moeder, en van te voren afspreken dat je ook seks kunt hebben met anderen (en de voorwaarden daarbij). Vertrouwen en openheid zijn belangrijk in een huwelijk, en weten dat liefde en lust verschillende dingen zijn.
[..]

Dat wel (zonder huwelijk geen overspel), maar je vergeet dat het huwelijk meer is dan seks. Dat er meer op het spel staat, zoals de kinderen en erfenissen, en vroeger nog heel veel meer. De kerk was een maatschappelijke factor die probeerde gezinnen bijeen te houden om problemen als armoede en eenzaamheid te voorkomen - en dan ging het niet alleen om de echtgenoten, maar om hele families en dan vaak ook om hele dorpen.
Ja daar ben ik ook wel voorstander van.. maar juist die huwelijken vergen de meeste energie.. Het is makkelijk genoeg om ertoe te komen.. maar polyamorie of polygamie is erg lastig om voor langere tijd in stand te houden..
En dat moet je je kinderen dan ook meegeven bijvoorbeeld..

Verder hebben we tegenwoordig dorpshuizen dus heeft de kerk enkel nog nut voor hun eigen gemeenschap..
(al heb ik geen idee wat er nuttig aan is, helemaal als je dat afzet door de misstanden die het bestaan van die club met zich meebrengt, de Hells Angels en andere clubs zijn voor heel wat minder verboden en die zorgden juist heel goed voor de gemeenschap en zieken ongeacht afkomst of lidmaatschap)
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:35:43 #159
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908477
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:27 schreef Lukse het volgende:

[..]

Wetenschappelijk bewezen? Geef maar de link eens?
Of is het misschien zo'n enquête ding dat moet doorgaan als wetenschappelijk?
Er zijn echt honderden, zo niet duizenden grootschalige onderzoeken geweest die hebben laten zien dat gelovige mensen doorgaans gezonder en gelukkiger zijn.

https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-73966-3_15

Hier, een meta-meta-analyse van 100 meta-analyses. :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:36:50 #160
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908490
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:35 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Er zijn echt honderden, zo niet duizenden grootschalige onderzoeken geweest die hebben laten zien dat gelovige mensen doorgaans gezonder en gelukkiger zijn.

_O- _O- _O-

Proest!

Tuurlijk zeggen gelovigen dat ze gelukkig zijn... Er is geen andere optie he? |:(
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:37:30 #161
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908501
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:08 schreef Snowballed het volgende:
Als je een relatie hebt die iets meer is dan friends with benefits is het opbreken van de relatie altijd problematisch, zeker als je samen kinderen hebt en/of een huishouden deelde.
M.a.w. ik vind dat mensen beter moeten nadenken voordat ze in een relatie stappen, gaan samenwonen en/of kinderen "nemen". Wat langer de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
En ik vind het dus ook raar dat mensen vele euro's uitgeven aan contracten om het samenwonen en ouderschap te regelen, terwijl dat vrijwel gratis in het huwelijk geregeld kan worden. Er is veel aversie tegen het huwelijk, maar het stelt uiteindelijk niet eens zoveel voor in vergelijking met een relatie die door allerlei contracten is dichtgetimmerd.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:37:57 #162
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908510
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Proest!

Tuurlijk zeggen gelovigen dat ze gelukkig zijn... Er is geen andere optie he? |:(
Hoogmoed komt voor de val, mijn beste.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:38:27 #163
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908517
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:37 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Hoogmoed komt voor de val, mijn beste.
Leg eens uit? Met je mooie oneliner
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:41:11 #164
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908553
Sowieso wel leuk natuurlijk... dat je als gelovige met wetenschappelijk onderzoek komt.. _O-
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:42:15 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189908563
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:17 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dan trouw je dus het meisje waar je verliefd op bent maar die niet wil trouwen? Help me hier even?
Tijd. Elkaar leren kennen. Erover praten. Als trouwen voor haar echt no-go is, pas je dan wel bij elkaar? Waarom wil ze niet en is die achterliggende reden wel compatible met je normen en waarden?

Verliefdheid gaat trouwens over na een tijdje. Als daar geen liefde voor in de plaats komt is de relatie gedoemd te mislukken. Dus kun je beter in de kennismakingsfase blijven tot je roze bril er niet meer is en je zeker weet dat het liefde is. Trouwen als je verliefd bent is oerdom.
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:45:11 #166
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908596
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Tijd. Elkaar leren kennen. Erover praten. Als trouwen voor haar echt no-go is, pas je dan wel bij elkaar? Waarom wil ze niet en is die achterliggende reden wel compatible met je normen en waarden?

Verliefdheid gaat trouwens over na een tijdje. Als daar geen liefde voor in de plaats komt is de relatie gedoemd te mislukken. Dus kun je beter in de kennismakingsfase blijven tot je roze bril er niet meer is en je zeker weet dat het liefde is. Trouwen als je verliefd bent is oerdom.
Dus je trouwt niet met degene waar je verliefd op bent.. Maar ooit verliefd op was.. oke..

Ik noem dat mijn ex
  dinsdag 12 november 2019 @ 14:58:25 #167
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908773
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:41 schreef Snowballed het volgende:
Sowieso wel leuk natuurlijk... dat je als gelovige met wetenschappelijk onderzoek komt.. _O-
Ik bén een wetenschapper...
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:01:27 #168
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908809
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:58 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik bén een wetenschapper...
En gelovig? Leuke combi.. Wie houd je dan wanneer voor de gek?
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:06:01 #169
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908856
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

En gelovig? Leuke combi.. Wie houd je dan wanneer voor de gek?
In ieder geval niet mijn gelovige collega's. Paar christenen, paar moslims, een enkele bahá'í. Allemaal wel verschillende opvattingen, maar we gaan respectvol met elkaar en met onze ongelovige collega's om. Er worden soms ook wel gesprekken over gevoerd, je ziet dat er ook genoeg mensen zijn die niet echt gelovig zijn maar wel openstaan voor het idee dat er wellicht een God is...
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:08:03 #170
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908875
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:06 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

In ieder geval niet mijn gelovige collega's. Paar christenen, paar moslims, een enkele bahá'í. Allemaal wel verschillende opvattingen, maar we gaan respectvol met elkaar en met onze ongelovige collega's om. Er worden soms ook wel gesprekken over gevoerd, je ziet dat er ook genoeg mensen zijn die niet echt gelovig zijn maar wel openstaan voor het idee dat er wellicht een God is...
Das makkelijk antwoorden.. maar ik vroeg niet wie je niet voor de gek hield.. maar wie wel...

En dat er mensen open staan voor keiharde porno is ook een feit maar zie niet zo wat dat met mijn vraag te maken heeft.. ;)
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:11:48 #171
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908911
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Das makkelijk antwoorden.. maar ik vroeg niet wie je niet voor de gek hield.. maar wie wel...
Ik houd niet zo vaak mensen voor de gek. Hoewel ik best hou van een goede mop of een stukje cabaret op zijn tijd. Herman Finkers vind ik een held bijvoorbeeld.

Een tijd terug hield ik wel mijn familie voor de gek, op 1 april. Ik zei dat er een grote brand was verderop in de straat, maar er was niks aan de hand. Zij allemaal kijken natuurlijk. Vond het wel komisch.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:14:31 #172
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189908947
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:11 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik houd niet zo vaak mensen voor de gek. Hoewel ik best hou van een goede mop of een stukje cabaret op zijn tijd. Herman Finkers vind ik een held bijvoorbeeld.

Een tijd terug hield ik wel mijn familie voor de gek, op 1 april. Ik zei dat er een grote brand was verderop in de straat, maar er was niks aan de hand. Zij allemaal kijken natuurlijk. Vond het wel komisch.
Ah je neemt dus een loopje met je geloof.. ^O^
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:14:33 #173
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189908948
Maar zullen we weer ontopic gaan? Vind het een beetje een non-discussie geworden. :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:18:39 #174
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909007
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Maar zullen we weer ontopic gaan? Vind het een beetje een non-discussie geworden. :)
Ik vind het anders reuze interessant..
Wetenschap wat zich vermengt met geloof.. En sex wat zich verbind aan een huwelijk..

Maar zodra het spannend word haken mensen die zeggen iets te weten, af..
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:21:32 #175
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189909054
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:18 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik vind het anders reuze interessant..
Wetenschap wat zich vermengt met geloof.. En sex wat zich verbind aan een huwelijk..

Maar zodra het spannend word haken mensen die zeggen iets te weten, af..
Als je een concretere en minder badinerende vraag weet te formuleren dan 'wie houd je voor de gek', dan hoor ik het natuurlijk graag.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:26:38 #176
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189909118
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:33 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja daar ben ik ook wel voorstander van.. maar juist die huwelijken vergen de meeste energie.
Ik denk niet dat je een huwelijk moet zien als iets dat energie kost. Dat klinkt of je lui wilt zijn en niets in je relatie (huwelijk of niet) wilt investeren. Wat doorgaans inhoudt dat wordt verondersteld dat de ander dan maar dubbel zoveel moeite moet doen.
Ik zie een relatie, dus ook het huwelijk, meer als iets waarin je investeert om de ander gelukkig te maken, omdat je je partner graag gelukkig ziet, omdat dat jou weer gelukkig maakt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:27:22 #177
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:21 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Als je een concretere en minder badinerende vraag weet te formuleren dan 'wie houd je voor de gek', dan hoor ik het natuurlijk graag.
Veel concreter gaat niet lukken ben ik bang.. :D
Is ongeveer hetzelfde als: Hoe heet jij?

En dat je daardoor gebadineerd voelt ligt niet aan mij maar zit hem in de context van jouw levensinstelling...

Als je aan mij dezelfde vraag stelt geef ik gewoon heel simpel antwoord... Sommige mensen praten veel maar zeggen zo weinig..
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:27:57 #178
488006 Gnunix
за &#1
pi_189909131
teringhard neuken
Слава России! Z
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:28:35 #179
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909142
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je een huwelijk moet zien als iets dat energie kost. Dat klinkt of je lui wilt zijn en niets in je relatie (huwelijk of niet) wilt investeren. Wat doorgaans inhoudt dat wordt verondersteld dat de ander dan maar dubbel zoveel moeite moet doen.
Ik zie een relatie, dus ook het huwelijk, meer als iets waarin je investeert om de ander gelukkig te maken, omdat je je partner graag gelukkig ziet, omdat dat jouw weer gelukkig maakt.
Nee het vergt van de ander net zo veel "meer" energie.. dan een "normaal" huwelijk..
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:29:16 #180
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909153
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:27 schreef Gnunix het volgende:
teringhard neuken
Best een goede optie..
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:29:25 #181
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189909156
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:28 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee het vergt van de ander net zo veel "meer" energie.. dan een "normaal" huwelijk..
Maar het resultaat is beter :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:29:28 #182
488006 Gnunix
за &#1
pi_189909160
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:29 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Best een goede optie..
Altijd een optie.
Слава России! Z
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:30:08 #183
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909168
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar het resultaat is beter :)
Perfectie inderdaad..
pi_189909180
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:35 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Precies wat ik al dacht. Noem ik niet echt wetenschappelijk bewezen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:31:39 #185
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909188
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:29 schreef Gnunix het volgende:

[..]

Altijd een optie.
Het gebeurd nu ook gewoon he?
Tijdens deze post zijn er ik weet niet hoeveel kwakjes in kutjes gespoten op allerlei manieren.. *O*
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:31:46 #186
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189909189
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:27 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Veel concreter gaat niet lukken ben ik bang.. :D
Is ongeveer hetzelfde als: Hoe heet jij?

En dat je daardoor gebadineerd voelt ligt niet aan mij maar zit hem in de context van jouw levensinstelling...

Als je aan mij dezelfde vraag stelt geef ik gewoon heel simpel antwoord... Sommige mensen praten veel maar zeggen zo weinig..
Jij bent duidelijk geen wetenschapper.
Of je nu wel of niet gelooft, wetenschappelijke methoden blijven gewoon gelijk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:32:13 #187
488006 Gnunix
за &#1
pi_189909198
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:31 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Het gebeurd nu ook gewoon he?
Tijdens deze post zijn er ik weet niet hoeveel kwakjes in kutjes gespoten op allerlei manieren.. *O*
Je moest eens weten hoeveel kwakjes ik in kutjes gespoten heb deze 2 minuten.
Слава России! Z
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:32:55 #188
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909203
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jij bent duidelijk geen wetenschapper.
Of je nu wel of niet gelooft, wetenschappelijke methoden blijven gewoon gelijk.
Hoe kun je geloven als je wetenschap serieus neemt?
pi_189909205
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:32 schreef Gnunix het volgende:

[..]

Je moest eens weten hoeveel kwakjes in kutjes gespoten heb deze 2 minuten.
Bah!
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:33:11 #190
488006 Gnunix
за &#1
pi_189909212
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:32 schreef Lukse het volgende:

[..]

Bah!
Nee joh. Lekker.
Слава России! Z
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:34:52 #191
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909231
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:32 schreef Lukse het volgende:

[..]

Bah!
Voor en na het huwelijk..
En ook zonder huwelijk..
Of zonder kutje...
pi_189909256
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:34 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Voor en na het huwelijk..
En ook zonder huwelijk..
Of zonder kutje...
Alles is mogelijk.

En of men voor of pas na het huwelijk seks heeft, moet men voor zichzelf bepalen. Vind ik. Seks is ook niet alles. Er zijn belangrijker dingen. :P
pi_189909290
Ik was hier...
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:44:39 #194
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909363
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:37 schreef Lukse het volgende:

[..]

Alles is mogelijk.

En of men voor of pas na het huwelijk seks heeft, moet men voor zichzelf bepalen. Vind ik. Seks is ook niet alles. Er zijn belangrijker dingen. :P
Ja ik vind ook dat je eerst hallo moet zeggen..
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:48:43 #195
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189909430
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:32 schreef Snowballed het volgende:

[..]

- Wetenschap kan het bestaan van God noch bewijzen, noch ontkrachten. Dat betekent dat deze kwestie buiten het domein van de wetenschap valt.
- Sommige wetenschappelijke ideeën lijken in tegenspraak te zijn met geloofsideeën, maar vaak is dat alleen het geval als de gelovige vasthoudt aan een rigide en zeer letterlijke interpretatie van bepaalde geloofsideeën. Wie met een open blik naar beide kijkt ziet dat ze niet in tegenspraak hoeven te zijn.
- Meer dan genoeg bekende wetenschappers in de historie, maar ook nu nog, geloven in God op de een of andere manier. Newton en Einstein hadden zo hun eigen kijk op het geloof. Zelfs Darwin was helemaal geen atheïst.
- En zoals Lunatiek terecht aangaf, je geloof in God heeft op geen enkele manier negatieve invloed op je vermogen om data te verzamelen, daar een kwalitatieve of kwantitatieve analyse op los te laten, en een artikel daarover te schrijven.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:50:16 #196
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189909457
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:31 schreef Lukse het volgende:

[..]

Precies wat ik al dacht. Noem ik niet echt wetenschappelijk bewezen.
Jij had al verwacht dat er een meta-meta-analyse van minimaal 100 meta-analyses voorhanden zou zijn? En je vindt dat een wat karige wetenschappelijke onderbouwing van het idee dat gelovige mensen gezonder en gelukkiger zouden zijn?

Ik ben blij dat je mijn promotor niet bent dan. :D
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:58:14 #197
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909573
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:48 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

- Wetenschap kan het bestaan van God noch bewijzen, noch ontkrachten. Dat betekent dat deze kwestie buiten het domein van de wetenschap valt.
- Sommige wetenschappelijke ideeën lijken in tegenspraak te zijn met geloofsideeën, maar vaak is dat alleen het geval als de gelovige vasthoudt aan een rigide en zeer letterlijke interpretatie van bepaalde geloofsideeën. Wie met een open blik naar beide kijkt ziet dat ze niet in tegenspraak hoeven te zijn.
- Meer dan genoeg bekende wetenschappers in de historie, maar ook nu nog, geloven in God op de een of andere manier. Newton en Einstein hadden zo hun eigen kijk op het geloof. Zelfs Darwin was helemaal geen atheïst.
- En zoals Lunatiek terecht aangaf, je geloof in God heeft op geen enkele manier negatieve invloed op je vermogen om data te verzamelen, daar een kwalitatieve of kwantitatieve analyse op los te laten, en een artikel daarover te schrijven.
Dus 1 van de 2 is fexibel?

Hoe is de wereld ontstaan?
pi_189909588
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:44 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja ik vind ook dat je eerst hallo moet zeggen..
Zeker voordat je aan de daad begint idd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:50 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Jij had al verwacht dat er een meta-meta-analyse van minimaal 100 meta-analyses voorhanden zou zijn? En je vindt dat een wat karige wetenschappelijke onderbouwing van het idee dat gelovige mensen gezonder en gelukkiger zouden zijn?

Ik ben blij dat je mijn promotor niet bent dan. :D
Ik vind het onderzoek niet erg betrouwbaar, nee. Bij wetenschappelijk bewezen denk ik toch meer aan ook echt bewezen :P
Dat je er niet omheen kan. Zoals zoveel dingen uit de bijbel je niet omheen kan omdat bewezen.
Maar men dus selectief is in het aannemen van die bewijzen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:01:29 #199
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189909626
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:59 schreef Lukse het volgende:
Zeker voordat je aan de daad begint idd.
Ook al voor je uit de kleren gaat vind ik.. Dat staat best raar..
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:32:44 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910074
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:32 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nou daar is niks moeilijks aan. Er zijn maar héél weinig gebieden waarop de Bijbel de wetenschap tegenspreekt, helemaal als je de moderne opvattingen over geloof (minder dogmatisch) volgt.
Of wijs even aan waar een wiskundige formule tegenstrijdig aan het geloof is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:34:35 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910095
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:58 schreef Snowballed het volgende:
Hoe is de wereld ontstaan?
Ik kan honderden takken van wetenschap noemen die geen antwoord op die vraag hebben.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:35:43 #202
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910110
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nou daar is niks moeilijks aan. Er zijn maar héél weinig gebieden waarop de Bijbel de wetenschap tegenspreekt, helemaal als je de moderne opvattingen over geloof (minder dogmatisch) volgt.
Of wijs even aan waar een wiskundige formule tegenstrijdig aan het geloof is.
Hoe is het leven op aarde ontstaan?
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:36:50 #203
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910126
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik kan honderden takken van wetenschap noemen die geen antwoord op die vraag hebben.
En ik kan honderden takken van geloof noemen die daar wel een antwoord op hebben
pi_189910151
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 14:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Proest!

Dit vind ik flauw van je. Deco voert op een hele normale en eerlijke manier discussie.

Daarnaast heeft hij, zeg ik als atheïst. Nog gewoon gelijk ook. Komt door de steun die religieuze gemeenschappen aan elkaar geven oa.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:39:24 #205
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910173
quote:
Ik vind het onderzoek niet erg betrouwbaar, nee. Bij wetenschappelijk bewezen denk ik toch meer aan ook echt bewezen :P
Dat je er niet omheen kan. Zoals zoveel dingen uit de bijbel je niet omheen kan omdat bewezen.
Tja, zo werkt wetenschap. Hypothesen en zo, gemiddelden, waarschijnlijkheidsfactoren. Snaartheorie is ook niet bewezen, maar zijn wel Nobelprijzen voor uitgereikt en men rekent er verder mee (van jouw belastingcenten).
Andere tak: taalwetenschappen. Werken met prototalen als methode voor taalvergelijking. Echt bewezen is niets van de prototalen.
Big bang theorie? Is maar een theorie. Niet bewezen.
Darwin? We nemen aan dat het klopt, maar dat de mens afstamming deelt met apen is niet bewezen, we zoeken zelfs naar de missing link. Toch is dat wetenschap.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:40:18 #206
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910196
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

En ik kan honderden takken van geloof noemen die daar wel een antwoord op hebben
Ja, en?
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:40:23 #207
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910199
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:38 schreef babylon het volgende:

[..]

Dit vind ik flauw van je. Deco voert op een hele normale en eerlijke manier discussie.

Daarnaast heeft hij, zeg ik als atheïst. Nog gewoon gelijk ook. Komt door de steun die religieuze gemeenschappen aan elkaar geven oa.
Waarom is het flauw van mij.. gelovigen zijn altijd "achter de ellebogen" dus je kunt er geen waarheden aan ontlenen..
pi_189910201
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Fijn dat het hier nog steeds over seks voor het huwelijk gaat ;)
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:41:29 #209
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910214
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:40 schreef babylon het volgende:

[..]

[..]

Fijn dat het hier nog steeds over seks voor het huwelijk gaat ;)
Het ging zelfs over porno en scheiden maar daar ging niemand op door..
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:41:47 #210
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910221
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, en?
Nou dat dus..
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:41:51 #211
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910223
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:35 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Hoe is het leven op aarde ontstaan?
Wetenschappelijk antwoord: dat weten we niet. We vermoeden dat in een soort oersoep eencellige wezens zijn ontstaan, maar keiharde bewijzen daarvoor hebben we niet, wel bewijzen die deze theorie ondersteunen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:45:43 #212
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910291
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:41 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nou dat dus..
Nee.
Er zijn honderden geloven, en slechts één wetenschap. Die wetenschap is verdeeld in takken die verschillende aspecten ervan onderzoeken. Een taalwetenschapper hoeft niet uit te leggen hoe de wereld is ontstaan, en een geoloog hoeft de derde wet van Grimm niet uit te leggen.
Dus zelfs als je ervan overtuigd bent dat God de aarde heeft geschapen kun je prima wetenschap bedrijven in die talloze andere takken die zich met andere vraagstukken bezighouden.

Maar uiteindelijk ben jij helemaal niet van de wetenschap overtuigt, want als de bewijzen niet overeenkomen met je geloof, verwerp je wetenschappelijke methoden.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:51:31 #213
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910383
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee.
Er zijn honderden geloven, en slechts één wetenschap. Die wetenschap is verdeeld in takken die verschillende aspecten ervan onderzoeken. Een taalwetenschapper hoeft niet uit te leggen hoe de wereld is ontstaan, en een geoloog hoeft de derde wet van Grimm niet uit te leggen.
Dus zelfs als je ervan overtuigd bent dat God de aarde heeft geschapen kun je prima wetenschap bedrijven in die talloze andere takken die zich met andere vraagstukken bezighouden.

Maar uiteindelijk ben jij helemaal niet van de wetenschap overtuigt, want als de bewijzen niet overeenkomen met je geloof, verwerp je wetenschappelijke methoden.
Ik geloof helemaal niet..

Oh en ja..
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:53:04 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189910398
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:51 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik geloof helemaal niet..

Oh en ja..
Ja, jij gelooft dat christenen niet gelukkiger zijn dan andere mensen. Ondanks wetenschappelijk bewijs.
  dinsdag 12 november 2019 @ 16:54:10 #215
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189910418
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, jij gelooft dat christenen niet gelukkiger zijn dan andere mensen. Ondanks wetenschappelijk bewijs.
Sterker.. dat weet ik zeker..
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:41:01 #216
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189911140
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:54 schreef Snowballed het volgende:

[..]

En je negeert het wetenschappelijk bewijs dat wat anders beweert. Je hebt geen wetenschappelijk bewijs voor die stelling.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:45:12 #217
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911205
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En je negeert het wetenschappelijk bewijs dat wat anders beweert. Je hebt geen wetenschappelijk bewijs voor die stelling.
Als jij net gescheten hebt en je ziet een drol.. wil je dan wetenschappelijk bewijs hebben voor je weet dat daar een drol ligt? Of weet je het zeker?
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:46:40 #218
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189911233
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:54 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je weet het beter dan alle wetenschappers die hier wel verstand van hebben?
Dunning-Kruger, jonguh. Mooie demo.
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:48:43 #219
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911264
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:46 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Je weet het beter dan alle wetenschappers die hier wel verstand van hebben?
Dunning-Kruger, jonguh. Mooie demo.
Ik ken geen wetenschappers.. Ik ga af op wat ik zie en ervaar..
En vanuit daar weet ik zeker dat mensen met een geloof over het algemeen minder gelukkig zijn dan mensen zonder indoctrinatie..
Mensen met een geloof hebben er mee leren leven.. dat is iets anders dan gelukkig zijn..
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:49:21 #220
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189911270
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:48 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik ken geen wetenschappers.. Ik ga af op wat ik zie en ervaar..
En vanuit daar weet ik zeker dat mensen met een geloof minder gelukkig zijn dan mensen zonder indoctrinatie..
Mensen met een geloof hebben er mee leren leven.. dat is iets anders dan gelukkig zijn..
Ik BEN een wetenschapper. :7
  dinsdag 12 november 2019 @ 17:50:21 #221
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189911290
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:49 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja mooi hoor.. en nu?
pi_189911712
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 17:49 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Beetje paracetamol zitten maken in de lab :P
pi_189911754
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Tja, zo werkt wetenschap. Hypothesen en zo, gemiddelden, waarschijnlijkheidsfactoren. Snaartheorie is ook niet bewezen, maar zijn wel Nobelprijzen voor uitgereikt en men rekent er verder mee (van jouw belastingcenten).
Andere tak: taalwetenschappen. Werken met prototalen als methode voor taalvergelijking. Echt bewezen is niets van de prototalen.
Big bang theorie? Is maar een theorie. Niet bewezen.
Darwin? We nemen aan dat het klopt, maar dat de mens afstamming deelt met apen is niet bewezen, we zoeken zelfs naar de missing link. Toch is dat wetenschap.
Zullen vast wel gelukkige geloven zijn, hoor. Twijfel ik niet aan. Maar dat er meer gelukkig zijn omdat ze gelovig, dat betwijfel ik.
  dinsdag 12 november 2019 @ 19:01:53 #224
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189912291
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:21 schreef Lukse het volgende:

[..]

Beetje paracetamol zitten maken in de lab :P
Dat haal je per kuub uit China. :{w
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:30:07 #225
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189913880
quote:

[..]
Wat voor soort onderzoek had je willen zien? Geen meta-analyse dus, maar misschien een andere review? Een uitgebreide case study? Een longitudinaal onderzoek? Zeg het maar.

Denk dat bijna alles wel te vinden is, durf ik te zeggen zonder uitgebreid gezocht te hebben. Alleen een RCT zal lastig worden, je kan mensen moeilijk toewijzen aan de conditie 'wel geloof' of 'geen geloof', dat krijg je niet door de ethische commissie. :P
pi_189913938
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:30 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wat voor soort onderzoek had je willen zien? Geen meta-analyse dus, maar misschien een andere review? Een uitgebreide case study? Een longitudinaal onderzoek? Zeg het maar.

Denk dat bijna alles wel te vinden is, durf ik te zeggen zonder uitgebreid gezocht te hebben. Alleen een RCT zal lastig worden, je kan mensen moeilijk toewijzen aan de conditie 'wel geloof' of 'geen geloof', dat krijg je niet door de ethische commissie. :P
Ik dan aan ze volgen, hun reacties bij bepaalde vragen. Hersenactiviteit en dat soort dingen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:39:51 #227
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189914076
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:32 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ik dan aan ze volgen, hun reacties bij bepaalde vragen. Hersenactiviteit en dat soort dingen.
Ik vond binnen twee minuutjes deze :) :

https://journals.sagepub.(...)67-9280.2009.02305.x

Is dat iets? Laat iig zien dat er neurale verschillen te zien zijn tussen gelovigen en ongelovigen, en dat die neurale verschillen mede helpen verklaren waarom gelovigen minder last hebben van angsten.

Heb nu even niet zo'n zin om in te loggen op mijn werkaccount, dus kan de full text momenteel niet lezen, maar de abstract klinkt in ieder geval veelbelovend. :P
pi_189914352
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:39 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik vond binnen twee minuutjes deze :) :

https://journals.sagepub.(...)67-9280.2009.02305.x

Is dat iets? Laat iig zien dat er neurale verschillen te zien zijn tussen gelovigen en ongelovigen, en dat die neurale verschillen mede helpen verklaren waarom gelovigen minder last hebben van angsten.

Heb nu even niet zo'n zin om in te loggen op mijn werkaccount, dus kan de full text momenteel niet lezen, maar de abstract klinkt in ieder geval veelbelovend. :P
Ergens snap ik het wel. Ik was ooit ook gelovig en ik vond altijd troost in de aanwezigheid van God die ervoor zal zorgen dat alles goed komt etc.
Maar dan zie ik toch ook weer de andere kant van dat geloof, die die mensen juist angstig maakt. Namelijk de dood. ik ken een gelovige die zo bang is om dood te gaan omdat hij, hoewel hij niets verkeerds doet en gewoon normaal leeft, niet weet of hij wel in de hemel gaat komen. Of dat hij verantwoording moet gaan afleggen bij God voor gemaakte zonden.

Maar nog steeds denk ik niet dat deze getrouwde mensen gelukkiger zijn omdat ze gelovig zijn.
Heb ik toch echt meer nodig om overtuigd te zijn.
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:55:16 #229
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189914419
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:52 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ergens snap ik het wel. Ik was ooit ook gelovig en ik vond altijd troost in de aanwezigheid van God die ervoor zal zorgen dat alles goed komt etc.
Maar dan zie ik toch ook weer de andere kant van dat geloof, die die mensen juist angstig maakt. Namelijk de dood. ik ken een gelovige die zo bang is om dood te gaan omdat hij, hoewel hij niets verkeerds doet en gewoon normaal leeft, niet weet of hij wel in de hemel gaat komen. Of dat hij verantwoording moet gaan afleggen bij God voor gemaakte zonden.

Maar nog steeds denk ik niet dat deze getrouwde mensen gelukkiger zijn omdat ze gelovig zijn.
Heb ik toch echt meer nodig om overtuigd te zijn.
Mja, ik snap je. Wat natuurlijk wel zo is, is dat wetenschappelijke onderzoeken naar dit fenomeen doorgaans alle geloven op een hoop gooien. Er wordt weinig onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld christendom, islam, boeddhisme et cetera, laat staan tussen katholiek, gereformeerd et cetera. Ik kan me voorstellen dat bij sommige geloofssystemen de positieve effecten van het Godsgeloof (deels) teniet worden gedaan door de specifieke theologische tekortkomingen die specifiek zijn voor die stroming. Maar daar is bij mijn beste weten een stuk minder wetenschappelijk bewijs voor...

Wat voor geloof heeft de persoon over wie je het hebt, en wat geloofde je zelf vroeger?
pi_189914474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:55 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Mja, ik snap je. Wat natuurlijk wel zo is, is dat wetenschappelijke onderzoeken naar dit fenomeen doorgaans alle geloven op een hoop gooien. Er wordt weinig onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld christendom, islam, boeddhisme et cetera, laat staan tussen katholiek, gereformeerd et cetera. Ik kan me voorstellen dat bij sommige geloofssystemen de positieve effecten van het Godsgeloof (deels) teniet worden gedaan door de specifieke theologische tekortkomingen die specifiek zijn voor die stroming. Maar daar is bij mijn beste weten een stuk minder wetenschappelijk bewijs voor...

Wat voor geloof heeft de persoon over wie je het hebt, en wat geloofde je zelf vroeger?
De zen boeddhisten zal misschien dan wel relaxter leven dan een moslim.

Hij is van de protestantse kerk en ik was Jehovah's Getuige.
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:32:54 #231
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189915083
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:58 schreef Lukse het volgende:

[..]

De zen boeddhisten zal misschien dan wel relaxter leven dan een moslim.

Hij is van de protestantse kerk en ik was Jehovah's Getuige.
Protestantse kerk als in PKN? Daar ben ik wel een paar keer geweest, valt volgens mij doorgaans nog wel mee hoe streng ze daar zijn. Maar goed, ik snap wel dat mensen kunnen zitten met een schuldgevoel tegenover God (al denk ik ook dat het niet nodig is - als je je in oprechtheid bekeert van een zonde zal God volgens mij altijd genadig zijn).

JG is nog weer een ander verhaal ja. Begrijpelijk dat je weg bent gegaan :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:34:02 #232
487898 Bouwjaar1973
pi_189915095
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:50 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Mooi verwoord van wat ik ook wilde zeggen :thumpsup
Zeeuws-Vlaanderen
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:36:58 #233
487898 Bouwjaar1973
pi_189915157
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:55 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja als je geen liefde in je huwelijk of leven wilt dan is dat een optie idd.. Maar gelukkig zijn is iets anders..
Aan geluk kan je ook werken: aandacht voor elkaar bijvoorbeeld...
Zeeuws-Vlaanderen
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:50:05 #234
487898 Bouwjaar1973
pi_189915386
quote:

[..]

+1
Zeeuws-Vlaanderen
  dinsdag 12 november 2019 @ 22:05:48 #235
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189915615
Vanuit mijn geloof is seks voor het huwelijk geen enkel probleem, daar bemoeit het geloof zich eigenlijk niet echt mee.
Alhoewel oa de vruchtbaarheidsfeesten een bepaalde ruimte bieden/aangeven hiervoor.
Kinderen van onbekende vaders waren niet zo'n probleem. Hoe verder je terugkijkt hoe fijner men het vond dat de vrouw bewijsbaar vruchtbaar was (nou ja, iig geweest was, maar wisten zij veel toen ;) ).

Wel is er het advies elkaar goed te leren kennen voor je elkaar huwt.
Dat is in verschillende constructies gestopt, een van de bekendere is de belofte voor 1 jaar en 1 dag voordat de langere belofte aan elkaar gedaan werd.
Maar ook de handfesting zelf werd in sommige constructies gebruikt als laatste test. Van een aantal uren aan elkaar vastzitten letterlijk en samen uitvogelen hoe je los komt zonder de binding te beschadigen tot drie dagen en drie nachten letterlijk op elkaars lip moeten zitten op een zeer onhandige manier.
Er werd dan gekeken naar hoe het paar dat doorkwam. Was er irritatie en hoe loste ze dat op? Werkte ze goed samen, of kwam er ruzie?

Scheiden was altijd gewoon mogelijk, maar werd niet als wenselijk gezien. Er stond dan ook een hoop op het spel. Land, bezit, kinderen.
Liever niet scheiden dus, maar er zijn meerdere gevallen opgetekend waarbij zaken als snurken of uit de mond stinken voldoende werd geacht om te scheiden.

Al met al, veel adviezen en vele verschillende manieren om dingen op sociaal vlak vorm te geven. Maar vanuit het geloof eigenlijk geen eisen, geen als je dit niet zo doet ga je naar de hel.
Meer een conflict in de groep/samenleving is ongunstig, probeer dat te voorkomen door een beetje na te denken over wat je doet voordat je het doet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 13 november 2019 @ 00:03:14 #236
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189917169
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 21:36 schreef Bouwjaar1973 het volgende:

[..]

Aan geluk kan je ook werken: aandacht voor elkaar bijvoorbeeld...
Gras is groen?
pi_189918960
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 21:32 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Protestantse kerk als in PKN? Daar ben ik wel een paar keer geweest, valt volgens mij doorgaans nog wel mee hoe streng ze daar zijn. Maar goed, ik snap wel dat mensen kunnen zitten met een schuldgevoel tegenover God (al denk ik ook dat het niet nodig is - als je je in oprechtheid bekeert van een zonde zal God volgens mij altijd genadig zijn).
Ik heb geen idee welke.

quote:
JG is nog weer een ander verhaal ja. Begrijpelijk dat je weg bent gegaan :)
Anders dan je denkt, ben ik er weggegaan omdat ik niet meer geloof dat de bijbel door god is geïnspireerd. Als ik ooit weer zou geloven, zou het weer Jehovah zijn.
  donderdag 14 november 2019 @ 07:38:46 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189933857
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 08:38 schreef Lukse het volgende:
Anders dan je denkt, ben ik er weggegaan omdat ik niet meer geloof dat de bijbel door god is geïnspireerd. Als ik ooit weer zou geloven, zou het weer Jehovah zijn.
Je gelooft dus wel dat (er een) God bestaat?
  donderdag 14 november 2019 @ 07:51:16 #239
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189933937
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2019 00:03 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Gras is groen?
Het blijkt niet voor iedereen evident te zijn dat geluk niet vanzelf komt.
pi_189933994
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2019 07:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het blijkt niet voor iedereen evident te zijn dat geluk niet vanzelf komt.
Sommigen verzinnen er zelfs een god voor die hun verbied om lichamelijk plezier te hebben :P
  donderdag 14 november 2019 @ 08:30:34 #241
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189934159
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 07:58 schreef babylon het volgende:

[..]

Sommigen verzinnen er zelfs een god voor die hun verbied om lichamelijk plezier te hebben :P
Slechte vergelijking.
pi_189940850
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 07:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je gelooft dus wel dat (er een) God bestaat?
Lastig te beantwoorden. Meestal geloof ik het niet.
  vrijdag 15 november 2019 @ 07:19:18 #243
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189949294
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 17:15 schreef Lukse het volgende:

[..]

Lastig te beantwoorden. Meestal geloof ik het niet.
Ik kan zoiets niet begrijpen. Hoe kun je nu "soms" geloven dat God bestaat?
  vrijdag 15 november 2019 @ 08:09:18 #244
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189949632
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 07:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat heet twijfel, denk ik.
  vrijdag 15 november 2019 @ 08:18:57 #245
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189949685
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 08:09 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat heet twijfel, denk ik.
Ja, ik heb dat ook enige tijd gehad, toen ik van mijn geloof viel. Heeft niet erg lang geduurd overigens, de twijfel is nu weg.
  vrijdag 15 november 2019 @ 08:19:48 #246
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189949691
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 08:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja, ik heb dat ook enige tijd gehad, toen ik van mijn geloof viel. Heeft niet erg lang geduurd overigens, de twijfel is nu weg.
Die fase heeft bij mij wel een jaar of 15 geduurd. :D
  vrijdag 15 november 2019 @ 08:46:05 #247
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189949926
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 08:19 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Die fase heeft bij mij wel een jaar of 15 geduurd. :D
Misschien kun jij nog terug in de schoot van de Vader.

Ik niet.

Hebr. 6: 4-6 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

:P >:)
  vrijdag 15 november 2019 @ 09:56:36 #248
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189950602
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 08:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien kun jij nog terug in de schoot van de Vader.

Ik niet.

Hebr. 6: 4-6 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

:P >:)
Zeg, spreek eens niet in raadselen... :D
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:19:47 #249
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189950935
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 09:56 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Wat Hoatzin zegt is dat iemand die in de volledige heerlijkheid van de Heer heeft mogen zijn en daarna afvallig is geworden niet opnieuw bekeerd kan worden.

Ik weet niet of dat op hem van toepassing is, dat weet hij zelf vast beter.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:20:06 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189950941
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 09:56 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

-Als je gelooft en vervolgens van je geloof valt, kun je niet opnieuw gaan geloven.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:21:07 #251
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189950955
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:19 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Wat Hoatzin zegt is dat iemand die in de volledige heerlijkheid van de Heer heeft mogen zijn en daarna afvallig is geworden niet opnieuw bekeerd kan worden.

Ik weet niet of dat op hem van toepassing is, dat weet hij zelf vast beter.
Tot nu toe wel.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:24:32 #252
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189951003
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

-Als je gelooft en vervolgens van je geloof valt, kun je niet opnieuw gaan geloven.
Min of meer, maar het is dus iets genuanceerder dan dat. Het gaat dus om mensen 'die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw'. Er zijn mensen die wel een godsbesef hebben en in die zin 'gelovig zijn', maar niet de volledige heerlijkheid van God ervaren hebben.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:32:15 #253
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189951118
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens mij doen vrij veel mensen dat hoor. Tegen t eind van hun leven worden ze weer gelovig.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:33:42 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951138
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:24 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Min of meer, maar het is dus iets genuanceerder dan dat. Het gaat dus om mensen 'die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw'. Er zijn mensen die wel een godsbesef hebben en in die zin 'gelovig zijn', maar niet de volledige heerlijkheid van God ervaren hebben.
Tsja, ik ben gedoopt, christelijk opgevoed, gecatechiseerd en belijdenis gedaan. Ik geloofde destijds echt. Of ik daarmee "verlicht ben geweest, de hemelse gave, de HG deelachtig etc etc" kan ik niet zeggen. Wel weet ik dat ik in mijn jeugd het geloof te vuur en te paard verdedigd heb.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:35:27 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951171
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:32 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Volgens mij doen vrij veel mensen dat hoor. Tegen t eind van hun leven worden ze weer gelovig.
Dan hebben ze nooit echt "niet-geloofd" Je wordt niet ineens gelovig in iets waar je echt niet in gelooft.

Het zou pas opzienbarend zijn als ik, als ex christen, in mijn volle verstand en op mijn sterfbed ineens Allah begin aan te roepen.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:38:54 #256
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189951220
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan hebben ze nooit echt "niet-geloofd" Je wordt niet ineens gelovig in iets waar je echt niet in gelooft.
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Er zijn best veel mensen die de deur voor God een groot deel van hun leven op een kiertje hebben staan. Ik denk dat er altijd nog een weg terug is als je de deur niet definitief hebt gesloten.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:40:38 #257
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951246
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:38 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Er zijn best veel mensen die de deur voor God een groot deel van hun leven op een kiertje hebben staan. Ik denk dat er altijd nog een weg terug is als je de deur niet definitief hebt gesloten.
Die deur heb ik ook niet achter me dichtgeramd. Er is dus nog een mogelijkheid, maar die stap moet dan van de god komen, om zich te openbaren. En dat zie ik niet gebeuren.
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:44:02 #258
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189951293
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die deur heb ik ook niet achter me dichtgeramd. Er is dus nog een mogelijkheid, maar die stap moet dan van de god komen, om zich te openbaren. En dat zie ik niet gebeuren.
Mag ik voor je bidden? :)
  vrijdag 15 november 2019 @ 10:46:35 #259
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951335
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:44 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Mag ik voor je bidden? :)
Bidden mag, dat is aardig van je. Mijn ouders bidden overigens ook dagelijks voor mij...

Maar hij zal echt met iets bijzonders moeten komen. Een drijvende bijl, of mijn opa die weer opstaat uit de dood. Een mooie zonsondergang of een vogeltje dat leuk fluit is niet genoeg...
pi_189951480
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 07:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja, dat betekent twijfel idd.
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:01:02 #261
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189951542
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bidden mag, dat is aardig van je. Mijn ouders bidden overigens ook dagelijks voor mij…
Dat is fijn om te horen :)

quote:
Maar hij zal echt met iets bijzonders moeten komen. Een drijvende bijl, of mijn opa die weer opstaat uit de dood. Een mooie zonsondergang of een vogeltje dat leuk fluit is niet genoeg...
Mja, ik snap dat dat op zichzelf niet genoeg is. Bij mij was het ook eerder andersom - nadat ik gelovig werd, werden ineens de zonsondergangen mooier en het gefluit van de vogels vrolijker. De informatie kwam ineens heel anders binnen. Heel aparte en bijzondere gewaarwording.. :)
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:07:43 #262
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951628
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:01 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dat is fijn om te horen :)
[..]

Mja, ik snap dat dat op zichzelf niet genoeg is. Bij mij was het ook eerder andersom - nadat ik gelovig werd, werden ineens de zonsondergangen mooier en het gefluit van de vogels vrolijker. De informatie kwam ineens heel anders binnen. Heel aparte en bijzondere gewaarwording.. :)
Ik ben sinds mijn 7e gek op vogels ( in de vrije natuur) en vind ze nog steeds even interessant. Daar heeft wel of niet geloven dus niets aan veranderd. Wel beleef ik zonsondergangen en mooie landschappen "intenser" dan vroeger maar dat zal de leeftijd zijn.
pi_189951752
quote:

Dus als je eerst gaat nadenken of je in voor- en tegenspoed bij elkaar wil blijven tot de dood erop volgt, dan weet je als vrouw dat je bij een eventuele zwangerschap van ondersteuning bent verzekerd** en dat je kinderen met hun vader zullen opgroeien.

** scheiden was niet aan de orde. En als de man overlijdt, dan trouw je met diens broer, zie de Bijbel maar tot voor kort ook de praktijk. Overlijdt de vrouw na de geboorte, dan wordt ze vaak vervangen door een zus, het kind heeft immers een moeder nodig en vanuit het erfrecht is het beter als dat familie is.
Deze post... :') x 1000
pi_189951844
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 10:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bidden mag, dat is aardig van je. Mijn ouders bidden overigens ook dagelijks voor mij...

Beter, gewoon zichzelf openbaren.
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:28:18 #265
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:24 schreef Lukse het volgende:

[..]

Beter, gewoon zichzelf openbaren.
Afgelopen paar duizend jaar niet gebeurd... :{
pi_189951936
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Afgelopen paar duizend jaar niet gebeurd... :{
RIP geloof :P
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:30:41 #267
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189951949
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:29 schreef Lukse het volgende:

[..]

RIP geloof :P
Ben bang van niet. Daarom heet het ook geloof. Als het gaat om weten is elke spanning er af...
pi_189952047
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ben bang van niet. Daarom heet het ook geloof. Als het gaat om weten is elke spanning er af...
Ik denk niet dat mensen het geloof joinen om de spanning :P
Ik denk omdat het ze een houvast geeft om het op aarde aan te kunnen. Dat ze niet doelloos maar wat rond leven.
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:41:02 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189952110
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:37 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ik denk niet dat mensen het geloof joinen om de spanning :P
Ik denk omdat het ze een houvast geeft om het op aarde aan te kunnen. Dat ze niet doelloos maar wat rond leven.
Dat laatste snap ik heel goed. Het is best een mooie gedachte dat de dood het einde niet is...
pi_189952146
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat laatste snap ik heel goed. Het is best een mooie gedachte dat de dood het einde niet is...
Ik vind het eerder angstaanjagend... Ik wil weleens gewoon klaar zijn met alles.. Wat een rust.. :D
  vrijdag 15 november 2019 @ 11:47:42 #271
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189952202
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:43 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ik vind het eerder angstaanjagend... Ik wil weleens gewoon klaar zijn met alles.. Wat een rust.. :D
Het christelijke toekomstbeeld is inderdaad huiveringwekkend: eeuwig door gouden straten lopen te jubelen in een wereld waar geen zee meer is..i (en dus ook geen wolken, neerslag, beken, rivieren, etc etc...)
pi_189952242
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het christelijke toekomstbeeld is inderdaad huiveringwekkend: eeuwig door gouden straten lopen te jubelen in een wereld waar geen zee meer is..i (en dus ook geen wolken, neerslag, beken, rivieren, etc etc...)
Volgens JG zijn er wel beken etc. Alleen geen ellende. Wil jij daar nou niet voor eeuwig wonen?
  vrijdag 15 november 2019 @ 12:06:25 #273
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189952418
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 11:51 schreef Lukse het volgende:

[..]

Volgens JG zijn er wel beken etc. Alleen geen ellende. Wil jij daar nou niet voor eeuwig wonen?
En waar komen die beken vandaan en waar stromen ze naartoe? ;)

En nee, dat lijkt me niets. Een poosje wel (een eeuw of zo...) maar alles gaat vervelen op den duur...

(dat de nieuwe aarde wordt beschreven als "en er was geen zee meer" komt voort uit de enorme angst die men had voor de zee. Denk aan tsunami's en ander overstromingen)
pi_189952445
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En waar komen die beken vandaan en waar stromen ze naartoe? ;)

En nee, dat lijkt me niets. Een poosje wel (een eeuw of zo...) maar alles gaat vervelen op den duur...

(dat de nieuwe aarde wordt beschreven als "en er was geen zee meer" komt voort uit de enorme angst die men had voor de zee. Denk aan tsunami's en ander overstromingen)
JG zijn niet bang voor zeeen. Want zij hebben wel zeeen in hun wereld.
Je kunt trouwens na een eeuw voor de duivel vallen, dan zal het eeuwige leven in het paradijs van je afgenomen worden :P
  vrijdag 15 november 2019 @ 12:12:50 #275
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189952503
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:08 schreef Lukse het volgende:

[..]

JG zijn niet bang voor zeeen. Want zij hebben wel zeeen in hun wereld.
Je kunt trouwens na een eeuw voor de duivel vallen, dan zal het eeuwige leven in het paradijs van je afgenomen worden :P
Dat laatste wordt steevast ontkend door gelovigen. Waarmee de claim van een vrije wil weer discutabel wordt maar daar haakt men meestal af.
pi_189952511
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat laatste wordt steevast ontkend door gelovigen. Waarmee de claim van een vrije wil weer discutabel wordt maar daar haakt men meestal af.
Ik ben ondertussen ook achter dat er geen vrije wil is. En dat staat dus los van religie.
  vrijdag 15 november 2019 @ 12:14:35 #277
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189952519
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:13 schreef Lukse het volgende:

[..]

Ik ben ondertussen ook achter dat er geen vrije wil is. En dat staat dus los van religie.
Dat is een interessante materie inderdaad.
pi_189952569
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is een interessante materie inderdaad.
Maar dan nog steeds, wanneer je eens door denkt, is er toch weer twijfel. Stel:
Je neemt beslissing A en die leidt naar consequentie M
Neem je beslissing B, leidt die naar Q

Dus is het ergens toch nog vrije wil?
  vrijdag 15 november 2019 @ 13:01:44 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189953171
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 12:17 schreef Lukse het volgende:

[..]

Maar dan nog steeds, wanneer je eens door denkt, is er toch weer twijfel. Stel:
Je neemt beslissing A en die leidt naar consequentie M
Neem je beslissing B, leidt die naar Q

Dus is het ergens toch nog vrije wil?
Eén van die beslissingen wordt genomen. Het is de vraag of er echt een vrije keus is.

https://www.nemokennislin(...)lles-die-heb-je-wel/
pi_189962589
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 13:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eén van die beslissingen wordt genomen. Het is de vraag of er echt een vrije keus is.

https://www.nemokennislin(...)lles-die-heb-je-wel/
Maar wat vind jij er zelf van?
  zaterdag 16 november 2019 @ 08:08:03 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189966185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2019 23:11 schreef Lukse het volgende:

[..]

Maar wat vind jij er zelf van?
Seks voor het huwelijk? Of de vrije wil. Ik denk dat die beperkt is.
  zaterdag 16 november 2019 @ 08:10:00 #282
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189966193
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En als je dat combineert?
Is seks voor het huwelijk vrije wil?
  zaterdag 16 november 2019 @ 08:14:40 #283
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189966213
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Even terugdenken...het mocht natuurlijk niet van de kerk maar we waren jong, smoorverliefd met een strakke hormoonspiegel en geil...er was niet veel dat ons kon tegenhouden.

Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Het voelde als vrije wil en het was geweldig...

Bij mij in de kerk waren er overigens ook jongeren die het echt volhielden tot aan de huwelijks nacht..."brandend van verlangen" zoals dat heette... :P

[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 16-11-2019 08:24:32 ]
  zaterdag 16 november 2019 @ 08:16:45 #284
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_189966224
quote:

En dit is hoe ik van mijn mama heb geleerd dat het bedoeld is.
Ten tijde van het leven van Jezus bestond er heen huwelijk.

Je bent simpelweg verbonden met iemand nadat je seks met diegene hebt gehad.
Dat is ieys wat je ook zeker voelt als je diegene later weer tegen komt.

In dat opzicht dus nirt zo rigide als dat het tegenwoordig gesteld wordt.

Al moet ik zeggen dat ik me daar nooit een jota van heb aangetrokken
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_189966357
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vrije wil eigenlijk. Maar het topic gaat daar niet over. Dus ik heb genoegen genomen met je reactie op Lunatiek :P
pi_189966370
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Even terugdenken...het mocht natuurlijk niet van de kerk maar we waren jong, smoorverliefd met een strakke hormoonspiegel en geil...er was niet veel dat ons kon tegenhouden.

Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Het voelde als vrije wil en het was geweldig...

Bij mij in de kerk waren er overigens ook jongeren die het echt volhielden tot aan de huwelijks nacht..."brandend van verlangen" zoals dat heette... :P
Jij leest teveel romans. :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je zou in eerste instantie denken van wel. Maar dat is maar ook een reactie op een reactie.
Dus tsja, is er wel vrije wil?
  zaterdag 16 november 2019 @ 18:40:15 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189973334
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 08:44 schreef Lukse het volgende:

[..]

Jij leest teveel romans. :P
Leg uit...
quote:
[..]

Je zou in eerste instantie denken van wel. Maar dat is maar ook een reactie op een reactie.
Dus tsja, is er wel vrije wil?
Ik weet het niet.

BTT.
pi_189977929
F&L / Neuken en het Christendom

Hier had ik destijds een berucht topic over geopend. Ik sta niet achter bepaalde argumentaties die ik toen gaf, maar wellicht kan je er iets uithalen want toen zat ik nog enorm in de gelovige mindset.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_189985709
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2019 18:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Leg uit...
[..]

Ik weet het niet.

BTT.
Brandend van verlangen :P

quote:
9s.gif Op zaterdag 16 november 2019 22:25 schreef naatje_1 het volgende:
F&L / Neuken en het Christendom

Hier had ik destijds een berucht topic over geopend. Ik sta niet achter bepaalde argumentaties die ik toen gaf, maar wellicht kan je er iets uithalen want toen zat ik nog enorm in de gelovige mindset.
Interessant!
  zondag 17 november 2019 @ 14:29:34 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189985918
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 14:10 schreef Lukse het volgende:

[..]

Brandend van verlangen :P
Mooier kan ik het niet omschrijven
quote:
[..]

Interessant!
kan me nog wel discussies met Naatje herinneren..
pi_189986184
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 14:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mooier kan ik het niet omschrijven
[..]

kan me nog wel discussies met Naatje herinneren..
Was voor mijn tijd.
  Moderator dinsdag 26 november 2019 @ 09:52:37 #292
5428 crew  miss_sly
pi_190129870
quote:

[..]

Je kunt toch ook een 'gezin als hoeksteen van de samenleving' zijn zonder dat je getrouwd bent?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 26 november 2019 @ 10:37:58 #293
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190130418
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je kunt toch ook een 'gezin als hoeksteen van de samenleving' zijn zonder dat je getrouwd bent?
Voor gelovigen kan dat niet. Vraag het hun.
pi_190131994
Sowieso beter.

Klinkt ouderwets klopt. Maar dat heeft juist te maken met het moreel dat mensen hebben.
Mensen zien de waarde van eigen lichaam en al helemaal niet van de ander.
Zowel op dit gebied als voor huwelijk.
Duiken maar met iedereen bed in, gaan met iedereen samenwonen.
Vliegen overal direct maar weer weg.

Logisch dat er zoveel scheidingen zijn.
Of iemand het nou Bijbels doet of niet, het zou voor iedereen beter zijn.
pi_190132010
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom zou je dan niet gaan trouwen? Wat een rare gedachte.
Een gezin zijn zonder getrouwd te zijn.
In wat een idiote wereld zijn we beland?
pi_190132348
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 12:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]

:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_190132363
quote:

[..]

En waarom zou je voor de wet moeten uitspreken dat je voor elkaar kiest, om een gezin te kunnen zijn?
  Moderator dinsdag 26 november 2019 @ 13:23:24 #298
5428 crew  miss_sly
pi_190132540
quote:

[..]

Wij zijn bijvoorbeeld geregistreerd partners omdat dat qua wederzijdse rechten mbt het kind het gemakkelijkste alles regelde. Wij zijn dus niet getrouwd. Zijn dat ook niet van plan.
We zijn met drie personen: man, vrouw, kind. Waarom is dat geen gezin?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 26 november 2019 @ 13:51:05 #299
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190132848
quote:

[..]

Geen zin in de rompslomp om het trouwen heen? Die hoeksteen ben je toch al wel.
  dinsdag 26 november 2019 @ 17:27:18 #300
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190135634
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2019 12:38 schreef bianconeri het volgende:
Sowieso beter.

Klinkt ouderwets klopt. Maar dat heeft juist te maken met het moreel dat mensen hebben.
Mensen zien de waarde van eigen lichaam en al helemaal niet van de ander.
Zowel op dit gebied als voor huwelijk.
Duiken maar met iedereen bed in, gaan met iedereen samenwonen.
Vliegen overal direct maar weer weg.

Logisch dat er zoveel scheidingen zijn.
Of iemand het nou Bijbels doet of niet, het zou voor iedereen beter zijn.
Wat zou voor iedereen beter zijn? Kun je dat specificeren?

Tevens ken ik zat mensen die gewoon veel plezier hebben in losse contacten. Die daar gelukkig van worden.
En wat is je bezwaar tegen samenwonen? Ik heb daar zéér goede herinneringen aan, aan de periode dat ik ongehuwd samenwoonde.
pi_190164038
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 13:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij zijn bijvoorbeeld geregistreerd partners omdat dat qua wederzijdse rechten mbt het kind het gemakkelijkste alles regelde. Wij zijn dus niet getrouwd. Zijn dat ook niet van plan.
We zijn met drie personen: man, vrouw, kind. Waarom is dat geen gezin?
Waarom zou dat makkelijker zijn tav het kind? Natuurlijk niet want je bent niet man en vrouw.
Het is alsof je er vanuit gaat dat je wel weer eens uit elkaar gaat.
Het is meer gewoon een man, met gewoon een vrouw, die toevallig met een kind samenwonen.

Als je toch wil samenwonen, bij elkaar wilt zijn. Trouw dan :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')