abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189902951
Gegroet fokkers,

Wat vinden we van seks voor het huwelijk in deze huidige maatschappij? Een maatschappij met vele seksuele impulsen en sociale druk. Daarnaast is deze gedachte toch veel te ouderwets? God heeft toch niet voor niets zoiets prachtigs en intiems gecreëerd waar de mens van mag genieten. Je ontkomt er bijna niet aan om deze intimiteiten niet uit te stellen voor na het huwelijk?

Of moeten we juist volharden om seksuele verlangens te weerstaan en de liefde pas te bedrijven op basis van een liefdesverbond door te trouwen. Het bewaren voor een specifiek iemand.

Wat vind jij? Ik hoop op een antwoord met beargumentatie.
pi_189902961
Gewoon keihard neuken
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 12 november 2019 @ 01:17:40 #3
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189902969
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb daar zeker de vruchten (haha) van geplukt. Niet dat ik geen seks voor het huwelijk moest hebben maar dat het ook niet zomaar niks is. Mijn ouders hebben zich er nooit mee bemoeid, maar ik wist wel dat het niet iets is wat je zo even te grabbel gooit.

Voor mij heeft dat heel goed uitgepakt, zelfrespect voor je lichaam en je geest.
pi_189903061
op fok deze vraag stellen is wachten op kansloze reacties
pi_189903413
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 01:17 schreef Stray_cat het volgende:
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb daar zeker de vruchten (haha) van geplukt. Niet dat ik geen seks voor het huwelijk moest hebben maar dat het ook niet zomaar niks is. Mijn ouders hebben zich er nooit mee bemoeid, maar ik wist wel dat het niet iets is wat je zo even te grabbel gooit.

Voor mij heeft dat heel goed uitgepakt, zelfrespect voor je lichaam en je geest.
Dat kan je ook prima hebben zonder dat een god mee zit te gluren.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:07:37 #6
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903443
Zo'n ouderwetse gedachte dit. Seks wordt niet specialer als je eerst gaat trouwen.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:07:53 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903445
Zouden ook niet-gelovigen moeten doen.
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting. En ondanks alle anticonceptie maatregelen ligt een zwangerschap altijd op de loer*
Voor een zwangere vrouw is het goed als er iemand is die voor haar kan zorgen en helpt met het bouwen van een nestje. Voor de pasgeborene is het beter als er iemand is die hem en de kraamvrouw helpt (beschermen, foerageren). Zelfs voor wat oudere kinderen blijkt het voordelen te hebben om met hun vader en moeder op te groeien.

Dus als je eerst gaat nadenken of je in voor- en tegenspoed bij elkaar wil blijven tot de dood erop volgt, dan weet je als vrouw dat je bij een eventuele zwangerschap van ondersteuning bent verzekerd** en dat je kinderen met hun vader zullen opgroeien.

Het is belachelijk dat mensen zo'n moeite hebben met het aangaan van een huwelijk, terwijl je met de kinderen die uit seks voort kunnen komen een veel grotere verantwoordelijkheid hebt dan met huwelijksbeloften.

Bij mijn weten is dit geen strikt christelijke gang van zaken, maar komt het voort uit praktische overwegingen om (jonge) moeders en kinderen te verzekeren van iemand die voor hen zorgt.

* dit geldt niet voor homo's dus is het homohuwelijk nergens voor nodig als een homo seks wil.

** scheiden was niet aan de orde. En als de man overlijdt, dan trouw je met diens broer, zie de Bijbel maar tot voor kort ook de praktijk. Overlijdt de vrouw na de geboorte, dan wordt ze vaak vervangen door een zus, het kind heeft immers een moeder nodig en vanuit het erfrecht is het beter als dat familie is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:11:14 #8
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903454
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:07 schreef Lunatiek het volgende:
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting. En ondanks alle anticonceptie maatregelen ligt een zwangerschap altijd op de loer*
Voor een zwangere vrouw is het goed als er iemand is die voor haar kan zorgen en helpt met het bouwen van een nestje. Voor de pasgeborene is het beter als er iemand is die hem en de kraamvrouw helpt (beschermen, foerageren). Zelfs voor wat oudere kinderen blijkt het voordelen te hebben om met hun vader en moeder op te groeien.

Dus als je eerst gaat nadenken of je in voor- en tegenspoed bij elkaar wil blijven tot de dood erop volgt, dan weet je als vrouw dat je bij een eventuele zwangerschap van ondersteuning bent verzekerd en dat je kinderen met hun vader zullen opgroeien.

Het is belachelijk dat mensen zo'n moeite hebben met het aangaan van een huwelijk, terwijl je met de kinderen die uit seks voort kunnen komen een veel grotere verantwoordelijkheid hebt dan met huwelijksbeloften.

Bij mijn weten is dit geen strikt christelijke gang van zaken, maar komt het voort uit praktische overwegingen om (jonge) moeders en kinderen te verzekeren van iemand die voor hen zorgt.

* dit geldt niet voor homo's dus is het homohuwelijk nergens voor nodig als een homo seks wil.
Want niemand gaat ooit scheiden? Beter bekijken de man en vrouw eerst of ze seksueel compatibel zijn voor ze trouwen en meteen aan kinderen beginnen.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:15:01 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903464
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:11 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Want niemand gaat ooit scheiden? Beter bekijken de man en vrouw eerst of ze seksueel compatibel zijn voor ze trouwen en meteen aan kinderen beginnen.
Zie mijn aanpassing.

Het is ook wel heel erg asociaal om te gaan scheiden van je zwangere vrouw of als er kleine kinderen zijn.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:18:38 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903477
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:11 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

En als de compatibiliteitstest negatief is, maar er is wel een zwangerschap? Dan ben je tot de dood zijn werk doet met elkaar verbonden via dat kind. Voor een partner met wie je wel compatible bent, is er dan altijd dat stiefkind en een "ex" waarmee ze te maken hebben.

Als een huwelijk niet geconsumeerd werd of kinderloos bleef was scheiden altijd een optie, btw.
pi_189903479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:07 schreef Lunatiek het volgende:
Seks heeft één belangrijk doel voor de mens, namelijk voortplanting.
Nou... nee.

Er zitten niet voor niets zoveel zenuwuiteindes tussen de benen. Plezier is ook superbelangrijk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:20:35 #12
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903488
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie mijn aanpassing.

Het is ook wel heel erg asociaal om te gaan scheiden van je zwangere vrouw of als er kleine kinderen zijn.
Juist, als de vrouw overlijden maar vervangen door haar zuster?
En overigens is Nederland een luilekkerland voor de gescheiden vrouw.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:22:54 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:18 schreef babylon het volgende:

[..]

Nou... nee.

Er zitten niet voor niets zoveel zenuwuiteindes tussen de benen. Plezier is ook superbelangrijk.
Dat plezier is er om je tot voortplanting aan te zetten. En doe nou maar niet alsof met "seks voor het huwelijk" niet de coïtus wordt bedoeld, beetje frummelen met elkaar was het probleem niet, zolang er maar geen zwangerschap kon komen.

Je had overigens ook het gebruik in sommige streken dat je verplicht moest trouwen als er een zwangerschap was ("moetje") en streken waar er eerst een zwangerschap moest zijn voor er getrouwd kon worden.
pi_189903495
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat plezier is er om je tot voortplanting aan te zetten. En doe nou maar niet alsof met "seks voor het huwelijk" niet de coïtus wordt bedoeld, beetje frummelen met elkaar was het probleem niet, zolang er maar geen zwangerschap kon komen.

Je had overigens ook het gebruik in sommige streken dat je verplicht moest trouwen als er een zwangerschap was ("moetje") en streken waar er eerst een zwangerschap moest zijn voor er getrouwd kon worden.
Ja ja, bla bla. Het is 2019. Niet het verleden.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:28:02 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:20 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Juist, als de vrouw overlijden maar vervangen door haar zuster?
En overigens is Nederland een luilekkerland voor de gescheiden vrouw.
Het was toch je ex-schoonzus?

Maar voor kinderen uit gebroken gezinnen is geen enkel land luilekkerland. Het is doorgaans zwaar kut als je ouders gescheiden zijn.
quote:
Een kind dat een scheiding meemaakt van zijn ouders heeft 2x zoveel kans op het ontwikkelen van problemen in vergelijking met een kind waarvan de ouders bij elkaar zijn.
https://psychogoed.nl/is-effect-scheiden-op-kind/
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:33:21 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903536
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:23 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja ja, bla bla. Het is 2019. Niet het verleden.
Seks kan nog altijd, ook ongewenst, resulteren in een zwangerschap, ook al is het 2019, en ik zie dat de komende eeuwen niet veranderen.
Ja dit dat abortus, maar wees dan direct open en eerlijk en maak de belofte dat wanneer het tot een zwangerschap komt, die afgebroken dient te worden.
En die belofte houdt niet iedereen...

Ook blijven kinderen kwetsbare wezens, die zorg en liefde nodig hebben. Ook dat zal niet veranderen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:34:50 #17
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903542
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het was toch je ex-schoonzus?

Maar voor kinderen uit gebroken gezinnen is geen enkel land luilekkerland. Het is doorgaans zwaar kut als je ouders gescheiden zijn.
[..]

https://psychogoed.nl/is-effect-scheiden-op-kind/
Dit ging niet over mij, en het lijkt me beter voor kinderen om te leven met gescheiden ouders dan elke dag moeten toekijken hoe hun ouders ruziemaken.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:47:30 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189903581
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:34 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Dit ging niet over mij, en het lijkt me beter voor kinderen om te leven met gescheiden ouders dan elke dag moeten toekijken hoe hun ouders ruziemaken.
Daarom: bezint eer je per ongeluk aan kinderen begint. Eerst kijken of je wel met elkaar kunt leven. Zo niet, geen seks, geen onverwachte kinderen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 06:51:13 #19
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189903596
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom: bezint eer je per ongeluk aan kinderen begint. Eerst kijken of je wel met elkaar kunt leven. Zo niet, geen seks, geen onverwachte kinderen.
Er zijn zat stellen met kinderen die uit elkaar gaan. Ook als ze netjes getrouwd waren voor ze voor de eerste keer seks hadden

[ Bericht 5% gewijzigd door Poesje_Mauw77 op 12-11-2019 06:57:24 ]
Houd van poesjes
pi_189903671
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Seks kan nog altijd, ook ongewenst, resulteren in een zwangerschap, ook al is het 2019, en ik zie dat de komende eeuwen niet veranderen.
Ja dit dat abortus, maar wees dan direct open en eerlijk en maak de belofte dat wanneer het tot een zwangerschap komt, die afgebroken dient te worden.
En die belofte houdt niet iedereen...

Ook blijven kinderen kwetsbare wezens, die zorg en liefde nodig hebben. Ook dat zal niet veranderen.
Natuurlijk kan dat. En daar moet je je bewust van zijn. Maar dat is anno 2019 al lang niet meer de enige bedoeling van seks. Gelukkig niet zeg.
  dinsdag 12 november 2019 @ 07:34:31 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189903727
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de Bijbel staat meermaals: en hij nam haar tot vrouw en huwde haar.

Dus eerst nemen, en bij gebleken geschiktheid werd er gehuwd. :P

^O^
pi_189903767
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

^O^
Sterker nog, je zou het zelfs kunnen interpreteren dat je elke kaar dat je iemand neukt, je trouwt.

Ik ben een flinke polygamist :+
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 07:51:39 #23
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189903836
Gelovigen die dat voor het huwelijk niet doen met als reden 'het mag niet' luisteren alleen maar blind naar de pastoor/dominee/kerkgemeente, zonder zelf op onderzoek te gaan in de Bijbel. Het gewoon niet willen is een ander verhaal natuurlijk, en gewoon een eigen keuze.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 12 november 2019 @ 07:57:28 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189903877
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:51 schreef heywoodu het volgende:
Gelovigen die dat voor het huwelijk niet doen met als reden 'het mag niet' luisteren alleen maar blind naar de pastoor/dominee/kerkgemeente, zonder zelf op onderzoek te gaan in de Bijbel. Het gewoon niet willen is een ander verhaal natuurlijk, en gewoon een eigen keuze.
Het is af en toe griezelig om te ontdekken hoe slecht gelovigen hun eigen Bijbel blijken te kennen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 07:57:49 #25
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189903879
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is af en toe griezelig om te ontdekken hoe slecht gelovigen hun eigen Bijbel blijken te kennen.
Ja, precies mijn punt. Nou ja, deels mijn punt :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_189903910
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2019 01:17 schreef Stray_cat het volgende:

Hoe zit het dan met twee mensen die absoluut zeker van elkaar zijn, al een tijdje verloofd zijn, wachten die ook echt tot de huwelijksnacht?
Verkering is een 'noodzakelijke' periode om elkaar te leren kennen op elk gebied, behalve dan dat ene.
Wat gebeurt er als een stel na het huwelijk er achter komt dat het sexueel helemaal niet klikt of match of wat dan ook?
Want tja, je bent gelovig, dus echtscheiding of vreemdgaan met wederzijds goedvinden zit er dus ook niet echt in.
Dat stel heeft zichzelf dan wel levenslang veroordeeld tot 'water en brood'.
  Miss 200.000.000! dinsdag 12 november 2019 @ 08:00:55 #27
367000 roos94
pi_189903911
Ik wil niet trouwen. Toen ik jarenlang een relatie had wilde ik ook al niet trouwen. Dus dan zou ik nooit seks kunnen hebben :?
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:02:23 #28
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189903928
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef roos94 het volgende:
Ik wil niet trouwen. Toen ik jarenlang een relatie had wilde ik ook al niet trouwen. Dus dan zou ik nooit seks kunnen hebben :?
Wat veroorzaakt je weerzin tegen trouwen?
pi_189903961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Trouwen heeft nul noodzaak. Sure, het is makkelijker als je kinderen wil/hebt. Dan is in ene alles geregeld. Maar verder is het vooral een enorme kostenpost.

Dat gezegd hebbende, hier geen kinderen en wel getrouwd, het was leuk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:06:08 #30
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189903972
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:05 schreef babylon het volgende:

[..]

Trouwen heeft nul noodzaak. Sure, het is makkelijker als je kinderen wil/hebt. Dan is in ene alles geregeld. Maar verder is het vooral een enorme kostenpost.

Voor gelovigen (zie TT) heeft het huwelijk wél nut en noodzaak.
pi_189903985
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:06 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja, omdat je anders niet mag neuken van je niet bestaande god. Dat vind ik dus geen nut :Y)
  Miss 200.000.000! dinsdag 12 november 2019 @ 08:07:57 #32
367000 roos94
pi_189903990
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Het kost vaak een smak met geld, als je wil scheiden is dat ook een hele hoop gedoe en het betekent helemaal niets. 40 procent van de huwelijken eindigen in echtscheiding.' Ik blijf je trouw in voor en tegenspoed tot de dood ons scheidt' yeah right.. hoeveel mensen ik al niet heb zien trouwen terwijl ze er een stiekem liefje naast hadden.. Woorden betekenen niks, laat het maar zien met daden dat je van iemand houdt. Dat kan prima zonder papiertje.
pi_189904023
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:06 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Wat dan? Het enige dat ik kan bedenken is de maatschappelijke status. Je bent nu meneer en mevrouw JutenJul.
Mevrouw is haar meisjesnaam kwijt (nou ja, de naam van haar vader als ze een binnenechtelijk kind is), gaat voortaan door het leven als een of ander aanhangsel van haar echtgenoot.
Maar nut en noodzaak? Nee, dat zie ik dus helemaal niet.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:12:17 #34
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904032
Beste atheïsten, waarom lopen jullie te trollen in een topic dat volgens de TT is voor gelovigen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189904049
Beste Zilverberk,
Wie lopen hier te trollen dan?
pi_189904050
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:12 schreef Zilverberk het volgende:
Beste atheïsten, waarom lopen jullie te trollen in een topic dat volgens de TT is voor gelovigen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie trolt er waar?
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:16:43 #37
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904072
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:14 schreef Hiddendoe het volgende:
Beste Zilverberk,
Wie lopen hier te trollen dan?
Voor gelovigen is het huwelijk nog een instituut waar je niet aan gaat tornen. Dat weten jullie best met je 'trouwen is duur en levert niks op'. Gezin als de hoek van de samenleving enzo.

Of hebben jullie echt zo weinig inlevingsvermogen?
pi_189904092
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Voor gelovigen is het huwelijk nog een instituut waar je niet aan gaat tornen. Dat weten jullie best met je 'trouwen is duur en levert niks op'. Gezin als de hoek van de samenleving enzo.

Alleen een eigen mening. Sue me.
  Moderator dinsdag 12 november 2019 @ 08:31:30 #39
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_189904191
quote:

[..]

Een afwijkende mening hebben is niet per definitie trollen he. Ik interpreteer de vraag van TS meer áán gelovigen, niet dat dit een topic voor louter gelovigen moet zijn.

Mijn persoonlijke mening is ook dat trouwen niet noodzakelijk is, maar ik kan me goed voorstellen dat het binnen je geloof een belangrijke stap in je leven is.
pi_189904243
quote:

[..]

Hoeksteen bedoel je. :D
En er zijn legio stellen die niet religieus zijn en toch trouwen, soms zelfs in een kerk.
  dinsdag 12 november 2019 @ 08:40:35 #41
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189904283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

En er zijn legio stellen die niet religieus zijn en toch trouwen, soms zelfs in een kerk.
Dan zijn ze dus wel religieus. Ze zijn ooit gedoopt, en de hele rambam, dus waarschijnlijk ook opgevoed met het geloof.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:08:14 #42
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189904544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ja, hoeksteen! En verder heb je ook gelijk. Overigens zie je dat andersom weer niet tot nauwelijks, gelovige stellen die niet trouwen.

Maar dit topic gaat over wel of geen seks voor het huwelijk. Niet over wel of geen huwelijk.
pi_189904826
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:08 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ja, hoeksteen! En verder heb je ook gelijk. Overigens zie je dat andersom weer niet tot nauwelijks, gelovige stellen die niet trouwen.
In mijn directe vriendengroep zitten 15 stellen. Daarvan zijn er 11 getrouwd. Van die 11 stellen, is 1,5 stel religieus. Oh, en ik ben dus zelf ook getrouwd, en niet religieus. Van de 16 (inclusief wij) hebben er overigens 14 kinderen.

Religie is iig in mijn vriendengroep niet de reden om te trouwen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:27:46 #44
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189905284
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:39 schreef babylon het volgende:

[..]

In mijn directe vriendengroep zitten 15 stellen. Daarvan zijn er 11 getrouwd. Van die 11 stellen, is 1,5 stel religieus. Oh, en ik ben dus zelf ook getrouwd, en niet religieus. Van de 16 (inclusief wij) hebben er overigens 14 kinderen.

Religie is iig in mijn vriendengroep niet de reden om te trouwen.
De religieuze stellen in mijn vriendenkring zijn allemaal getrouwd en de meesten deden dat vrij kort nadat ze een relatie kregen.
pi_189905326
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 10:27 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

De religieuze stellen in mijn vriendenkring zijn allemaal getrouwd en de meesten deden dat vrij kort nadat ze een relatie kregen.
Ja, het kan dus om allerlei redenen gebeuren :)
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:34:23 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189905346
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:07 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja, omdat je anders niet mag neuken van je niet bestaande god. Dat vind ik dus geen nut :Y)
Maar hij wel. ;)
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:28:32 #47
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189905905
Ik heb ervoor gekozen om geen seks te hebben met mijn vriendin voor we getrouwd zijn. Over het algemeen vindt men dat in mijn omgeving erg raar - deels omdat mijn familie niet gelovig is, deels omdat ik zelf ook niet altijd gelovig ben geweest en dus in het verleden wel seks heb gehad. Voor mij persoonlijk is het een uiting van mijn eigen geloofsbeleving, een manier om seksuele en daarmee spirituele zuiverheid te betrachten. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen, en ik vind dat een mooie en logische volgorde. Het kost me verder doorgaans geen moeite om af te zien van seks, het is niet zo dat ik er elke keer dat ik mijn vriendin zie enorm mijn best voor moet doen.

Overigens heb ik geen oordeel over anderen die wel ervoor kiezen om seks te hebben voor het huwelijk. Zeker bij ongelovigen zal me dat een zorg zijn, ik begrijp dat die de noodzaak er helemaal niet van zien. Bij andere christenen die wel seks hebben voor het huwelijk frons ik soms wel mijn wenkbrauwen, maar goed, ook dat moeten ze uiteindelijk zelf weten in samenspraak met God.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:33:09 #48
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189905978
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:28 schreef DecoAoreste het volgende:
Ik heb ervoor gekozen om geen seks te hebben met mijn vriendin voor we getrouwd zijn. Over het algemeen vindt men dat in mijn omgeving erg raar - deels omdat mijn familie niet gelovig is, deels omdat ik zelf ook niet altijd gelovig ben geweest en dus in het verleden wel seks heb gehad. Voor mij persoonlijk is het een uiting van mijn eigen geloofsbeleving, een manier om seksuele en daarmee spirituele zuiverheid te betrachten. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen, en ik vind dat een mooie en logische volgorde. Het kost me verder doorgaans geen moeite om af te zien van seks, het is niet zo dat ik er elke keer dat ik mijn vriendin zie enorm mijn best voor moet doen.

Overigens heb ik geen oordeel over anderen die wel ervoor kiezen om seks te hebben voor het huwelijk. Zeker bij ongelovigen zal me dat een zorg zijn, ik begrijp dat die de noodzaak er helemaal niet van zien. Bij andere christenen die wel seks hebben voor het huwelijk frons ik soms wel mijn wenkbrauwen, maar goed, ook dat moeten ze uiteindelijk zelf weten in samenspraak met God.
Dus je hebt al rond geneukt maar nu moet je opeens wachten met seks tot jullie getrouwd zijn?
Is ze nog maagd?
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:22 #49
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:33 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Dus je hebt al rond geneukt maar nu moet je opeens wachten met seks tot jullie getrouwd zijn?
Is ze nog maagd?
- Nee, ik heb niet rond geneukt, maar wel seks gehad binnen eerdere relaties, voor mijn bekering;
- Ik moet niks, maar heb hier zelf voor gekozen en geloof dat dit me is ingegeven door de Heilige Geest, en mijn vriendin staat hier volledig achter;
- Mijn vriendin is ook een bekeerling, dus trek je conclusies maar. :P
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:35:49 #50
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906013
(Dit is bijna iets voor een VraagWatJeWil trouwens, bedenk ik me nu)
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:38:54 #51
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906052
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:35 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

- Nee, ik heb niet rond geneukt, maar wel seks gehad binnen eerdere relaties, voor mijn bekering;
- Ik moet niks, maar heb hier zelf voor gekozen en geloof dat dit me is ingegeven door de Heilige Geest, en mijn vriendin staat hier volledig achter;
- Mijn vriendin is ook een bekeerling, dus trek je conclusies maar. :P
Hmm vreemd. Dus jullie hebben beiden al seks gehad met andere mensen maar nu je bekeerd bent wil je opeens wachten? En wat als ze nou gigantisch tegenvalt? Scheiden is niet zo populair in de geloofsgemeenschap.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:40:58 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906075
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 06:51 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Er zijn zat stellen met kinderen die uit elkaar gaan. Ook als ze netjes getrouwd waren voor ze voor de eerste keer seks hadden
Ja, dat gebeurt. En dat levert enorm veel problemen op bij die kinderen. Dus heeft men vroeger wat regeltjes bedacht om kinderen te beschermen.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:41:25 #53
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906079
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:38 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Hmm vreemd. Dus jullie hebben beiden al seks gehad met andere mensen maar nu je bekeerd bent wil je opeens wachten? En wat als ze nou gigantisch tegenvalt? Scheiden is niet zo populair in de geloofsgemeenschap.
Dat is echt het nummer 1 argument dat ik hoor, 'wat als de seks tegenvalt'. Voor mij toont dat aan dat al die mensen blijkbaar hoofdzakelijk een relatie aan gaan voor de seks. Persoonlijk vind ik dat stuitend oppervlakkig.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:44:46 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 07:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

^O^
Ja, dat hoort bij elkaar.
Er staat niet "hij nam alle meiden uit het dorp tot vrouw en huwde alleen de lekkerste".
Overigens is in bepaalde culturen het consumeren van het huwelijk gewoon een onderdeel van de ceremonie, dus even wippen terwijl de gasten toekijken. Was in de middeleeuwen bij ons ook niet ongebruikelijk in de adelstand.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:45:19 #55
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906134
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:41 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dat is echt het nummer 1 argument dat ik hoor, 'wat als de seks tegenvalt'. Voor mij toont dat aan dat al die mensen blijkbaar hoofdzakelijk een relatie aan gaan voor de seks. Persoonlijk vind ik dat stuitend oppervlakkig.
Een vrouw die er als een zeester bijligt of bepaalde handelingen niet wil levert op den duur gewoon irritaties op. Dan kan de rest van je relatie nog zo geweldig zijn maar als het in bed niet klikt kun je evengoed broer en zus zijn.
Dat kun je oppervlakkig vinden maar zo werkt het gewoon.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:47:55 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906168
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met twee mensen die absoluut zeker van elkaar zijn, al een tijdje verloofd zijn, wachten die ook echt tot de huwelijksnacht?
Verkering is een 'noodzakelijke' periode om elkaar te leren kennen op elk gebied, behalve dan dat ene.
Wat gebeurt er als een stel na het huwelijk er achter komt dat het sexueel helemaal niet klikt of match of wat dan ook?
Want tja, je bent gelovig, dus echtscheiding of vreemdgaan met wederzijds goedvinden zit er dus ook niet echt in.
Dat stel heeft zichzelf dan wel levenslang veroordeeld tot 'water en brood'.
Dat seksueel klikken of matchen is zwaar overdreven. Je kunt voordat je aan neuken toe bent in elk geval je verlangens delen zodat het niet helemaal een verrassing is.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:48:54 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906187
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:05 schreef babylon het volgende:

[..]

Het trouwen kan nagenoeg gratis, wat is je probleem?
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:49:49 #58
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906199
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:45 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Een vrouw die er als een zeester bijligt of bepaalde handelingen niet wil levert op den duur gewoon irritaties op. Dan kan de rest van je relatie nog zo geweldig zijn maar als het in bed niet klikt kun je evengoed broer en zus zijn.
Dat kun je oppervlakkig vinden maar zo werkt het gewoon.
In een goed huwelijk steek je veel tijd en energie in elkaar. Dat geldt ook voor de seks dacht ik zo. Over veel dingen valt gewoon te praten, zo van 'ik zou het fijn vinden als...'.

Verder vermoed ik dat als je op andere vlakken gewoon goed klikt dat het dan in bed ook wel goed komt.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:50:24 #59
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906208
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat seksueel klikken of matchen is zwaar overdreven. Je kunt voordat je aan neuken toe bent in elk geval je verlangens delen zodat het niet helemaal een verrassing is.
Juist.
Je kunt samen een keuzelijst invullen met dingen die je absoluut op het programma wil. Dat werkt toch niet?
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:51:23 #60
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906221
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:50 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Juist.
Je kunt samen een keuzelijst invullen met dingen die je absoluut op het programma wil. Dat werkt toch niet?
Niet zo letterlijk nee :P Maar je kan het af en toe bespreken, wat je later fijn zou vinden tijdens de seks.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:53:37 #61
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906247
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:49 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

In een goed huwelijk steek je veel tijd en energie in elkaar. Dat geldt ook voor de seks dacht ik zo. Over veel dingen valt gewoon te praten, zo van 'ik zou het fijn vinden als...'.

Verder vermoed ik dat als je op andere vlakken gewoon goed klikt dat het dan in bed ook wel goed komt.
Ik denk dat je daar een denkfout maakt. Dat je ergens over kunt praten wil niet zeggen dat de andere dan altijd meegaat in dat idee.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:03 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906269
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:07 schreef roos94 het volgende:

[..]

Het kost vaak een smak met geld, als je wil scheiden is dat ook een hele hoop gedoe en het betekent helemaal niets. 40 procent van de huwelijken eindigen in echtscheiding.' Ik blijf je trouw in voor en tegenspoed tot de dood ons scheidt' yeah right.. hoeveel mensen ik al niet heb zien trouwen terwijl ze er een stiekem liefje naast hadden.. Woorden betekenen niks, laat het maar zien met daden dat je van iemand houdt. Dat kan prima zonder papiertje.
Ik geloof dat wanneer je officieel niet mag rondneuken en niet mag scheiden je veel meer nadenkt voordat je trouwt. Dat je kieskeuriger wordt, maar ook dat je meer je best doet om je huwelijk in stand te houden.
En door het huwelijk in stand te houden biedt je je kinderen een veilige omgeving en de maatschappij dus mensen die minder problemen hebben. Ook is het beter voor de erfenissen, zeker als daar een landgoed of een bedrijf bij zit (met het idee dat je trouwt met een goede partij die daarin iets bijdraagt).
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:44 #63
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906281
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:53 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar een denkfout maakt. Dat je ergens over kunt praten wil niet zeggen dat de andere dan altijd meegaat in dat idee.
Misschien niet als je een of andere exotische fetisj hebt, maar bij je voorbeeld van 'erbij liggen als een zeester' vind ik dat geen onredelijke vraag.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:59 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906284
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat dan? Het enige dat ik kan bedenken is de maatschappelijke status. Je bent nu meneer en mevrouw JutenJul.
Mevrouw is haar meisjesnaam kwijt (nou ja, de naam van haar vader als ze een binnenechtelijk kind is), gaat voortaan door het leven als een of ander aanhangsel van haar echtgenoot.
Maar nut en noodzaak? Nee, dat zie ik dus helemaal niet.
Uhm... dat is allang niet meer zo geregeld.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:56:14 #65
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906290
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Niet zo letterlijk nee :P Maar je kan het af en toe bespreken, wat je later fijn zou vinden tijdens de seks.
Maar jullie kunnen dat dus alleen maar omdat jullie al seks met anderen hebben gehad. Je weet dus al hoe het moet en wat je graag hebt. Dat is totaal anders ten opzichte van stellen die als maagd het huwelijk in gaan.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:58:09 #66
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:55 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Misschien niet als je een of andere exotische fetisj hebt, maar bij je voorbeeld van 'erbij liggen als een zeester' vind ik dat geen onredelijke vraag.
Een vraag blijft een vraag. Dat je wens ingewilligd wordt is niet zeker.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:59:18 #67
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906341
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:56 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Maar jullie kunnen dat dus alleen maar omdat jullie al seks met anderen hebben gehad. Je weet dus al hoe het moet en wat je graag hebt. Dat is totaal anders ten opzichte van stellen die als maagd het huwelijk in gaan.
Ik geef toe dat dat niet ideaal is, maar ja, we kunnen nu eenmaal niet terug in de tijd. Als je helemaal zuiver het huwelijk ingaat, dan is de seksuele beleving één grote ontdekkingsreis. Ik denk dat zoiets heel mooi kan zijn. ^O^ En het is voor ons beiden inmiddels jaren geleden, dus tot op zekere hoogte is dat nog steeds wel het geval.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:00:41 #68
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906357
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:58 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Een vraag blijft een vraag. Dat je wens ingewilligd wordt is niet zeker.
Nee, maar wat is er wel zeker dan? Je kan als ongelovige ook met een vrouw trouwen die je door en door seksueel kent, en vervolgens ontwikkelt ze een vorm van vaginisme nadat je getrouwd bent. Wat dan, ga je dan van haar scheiden?
pi_189906361
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het trouwen kan nagenoeg gratis, wat is je probleem?
Voor mij geen. Ik had een fantastische huwelijksdag. En ik weet dat het gratis moet kunnen. Maar dat is een ander soort trouwdag.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:02:34 #70
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189906383
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:00 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nee, maar wat is er wel zeker dan? Je kan als ongelovige ook met een vrouw trouwen die je door en door seksueel kent, en vervolgens ontwikkelt ze een vorm van vaginisme nadat je getrouwd bent. Wat dan, ga je dan van haar scheiden?
Seks is toch niet alleen neuken? Ze heeft nog steeds handen en een mond.
Houd van poesjes
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:04:38 #71
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906412
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:02 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

Seks is toch niet alleen neuken? Ze heeft nog steeds handen en een mond.
Je snapt mijn punt toch wel? Ik bedoel alleen maar dat je toch niet zeker weet hoe je seksleven zich gaat ontwikkelen. Dat idee van 'je moet eerst seks hebben zodat je zeker weet dat het goed gaat nadat je getrouwd bent' is niet alleen oppervlakkig, het is ook een ontzettende schijnzekerheid...
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:05:13 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906418
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:28 schreef DecoAoreste het volgende:
Daarnaast heb ik gemerkt dat het voorlopig afwijzen van seks ervoor heeft gezorgd dat ik een heel ander soort band heb gekweekt met mijn vriendin dan ik had met exen. We leren elkaar eerst echt goed kennen als personen voor we elkaars lichaam echt goed leren kennen
Dat. Daar hoef je trouwens niet gelovig voor te zijn, maar goed. Dat je de tijd neemt om elkaar heel goed te leren kennen voor je belangrijke stappen in het leven neemt, is er vaak niet meer bij. Resultaat: ongelukkige huwelijken, vreemdgaan, scheidingen, kinderen met allerhande trauma's, kinderen die niet weten wat liefde tussen volwassenen is.

Voor gelovigen is het huwelijk ook iets dat je voor God doet. Ik vermoed dat de band die je nu hebt meer met dat spirituele huwelijk heeft te maken, de seks later met het wereldse huwelijk dat het spirituele bevestigt?
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:06:03 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189906435
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:44 schreef Lunatiek het volgende:
Er staat niet "hij nam alle meiden uit het dorp tot vrouw en huwde alleen de lekkerste".
Je neemt natuurlijk alleen de lekkerste. Een stuk of 5 of zo....
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:07:34 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189906457
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:41 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Nou... het stuitende is meer dat men denkt dat de seks met de een of met de ander zo'n enorm verschil is, lichamelijke afwijkingen daargelaten.
  dinsdag 12 november 2019 @ 12:08:18 #75
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189906469
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2019 12:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat. Daar hoef je trouwens niet gelovig voor te zijn, maar goed.
In theorie niet, maar ik ken echt geen enkele atheïst die wacht tot het huwelijk. :P

quote:
Voor gelovigen is het huwelijk ook iets dat je voor God doet. Ik vermoed dat de band die je nu hebt meer met dat spirituele huwelijk heeft te maken, de seks later met het wereldse huwelijk dat het spirituele bevestigt?
Mooi verwoord. De seks wordt Bijbels beschreven als 'zij zijn dan niet meer twee, maar één vlees'. De samensmelting van twee personen. Vind ik ook een mooie manier om erover na te denken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')