Nope, leiding wordt ook niet warmquote:Op donderdag 7 november 2019 20:37 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
warm / koud goed aangesloten? Word de leiding wel warm?
Hehe, wilde net gaan tikkenquote:Op donderdag 7 november 2019 20:48 schreef SQ het volgende:
Nou, 4 uur na het opendraaien van het systeem lopen as we speak de radiatoren vol. Schiet mij maar lek.
Putje afdoppen/afsluiten?quote:Op vrijdag 8 november 2019 09:51 schreef Fazz het volgende:
Fijn dat het toch nog vol liep SQ![]()
Hier ook een klusvraag. De eerste was in het nieuwe huis leverde wat waterballet opHet huis heeft lang leeg gestaan en de leiding liep niet meer door. De ontstoppingsveer kwam na een meter of 5 wat tegen en daarna liep het water gelukkig weer weg.
Maar er komt nog steeds water in de bak bij het centrifugeren. Hieronder een foto van de setting (toen we nog druk bezig waar de leiding te laten doorlopen):
[ afbeelding ]
Links op de muur zit een pijp waar de slang van de wasmachine in gaat. Het water gaat een stukje naar beneden maar komt dan uit op een horizontaal stuk waar ook het putje links naast de wasmachine aan zit. Als het water met kracht uit de machine gepompt wordt kom het dus uit het putje naar boven.
Wat is nou een handige manier om er voor te zorgen dat het water gewoon de afvoer in gaat en niet door het putje naar boven komt?
Je ontluchting zit boven die put, als je di kan doortrekken en een verdieping lager aan kan sluiten dan zal het wel over zijn. Mooi e oplossing is dat niet. Je kan ook nog eens proberen nog een paar keer met die veer door te raggen, mogelijk is je buis nog niet geheel ontstopt.quote:Op vrijdag 8 november 2019 09:51 schreef Fazz het volgende:
Links op de muur zit een pijp waar de slang van de wasmachine in gaat. Het water gaat een stukje naar beneden maar komt dan uit op een horizontaal stuk waar ook het putje links naast de wasmachine aan zit. Als het water met kracht uit de machine gepompt wordt kom het dus uit het putje naar boven.
Wat is nou een handige manier om er voor te zorgen dat het water gewoon de afvoer in gaat en niet door het putje naar boven komt?
Ik denk dat de Miele wasmachine krachtiger afpompt dan de oude wasmachine die er eerst op stond. Afvoer kan het niet aan. Wat gebeurt er als je de slang in de andere pijp steekt?quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:02 schreef Fazz het volgende:
De leidingen zijn verder weggewerkt in de muren, een verdieping lager aansluiten heeft dan ook niet de voorkeur![]()
Kan het kwaad om het putje inderdaad af te doppen? Ik neem aan dat er bij de aanleg een reden is geweest om daar een putje te maken
http://nen1010.cobouw.nl/(...)-zijn-van-kabels-dirquote:Op donderdag 7 november 2019 19:25 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Goeie tip, dankje!
Trouwens for the record, het zijn YMVK-draden die er liggen. Hier een foto van de situatie: https://ibb.co/mJWdjHJ
Dat verandert de zaak niet? Nog steeds kut gelegd door de aannemer en nu buis er omheen frotten?
Soda is er al doorheen gegaan ja. Er zat op het putje een plastic zakje, dat zag er wat viezig uit dus heb ik weg gehaald. Maar wellicht was dat hun oplossing om het omhoogkomende water tegen te houdenquote:Op vrijdag 8 november 2019 11:08 schreef qajariaq het volgende:
Dat putje zit er alleen om bij een falende wasmachine het water weer af te voeren. Die bak is groot zat om een trommel water op te vangen dus in die zin is dat putje niet nodig. Of die bak waterdicht genoeg is als er een laag water in blijft staan moet je dan afwachten. Ik zou het aandurven.
Maar eh, nog eens in die afvoer prikken met die veer en een paar weken aanzien kan ook geen kwaad. Giet er eens wat heet soda water doorheen bijvoorbeeld. Kan je nog navragen of het eerder wel goed ging?
Zit er verschil in afpompen per machine? Dat wist ik niet. Die andere pijp is nog niet open geweest, wellicht goed nog om dat te testen.quote:Op vrijdag 8 november 2019 11:34 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
Ik denk dat de Miele wasmachine krachtiger afpompt dan de oude wasmachine die er eerst op stond. Afvoer kan het niet aan. Wat gebeurt er als je de slang in de andere pijp steekt?
Ik wil wel even meedenken; je mag altijd even een pb sturen of mailen naar vonkenboer@fok.nlquote:Op vrijdag 8 november 2019 10:27 schreef archito het volgende:
Korte vraag van mij weer. Zou iemand via PB een offerte voor een nieuwe groepenkast kunnen bekijken en of dat realistisch is?
Er zijn luchtdichte insery stukken te krijgen voor inbouw dozen om deze luchtdicht af te sluiten.quote:Op maandag 11 november 2019 18:39 schreef NedKelly het volgende:
Via een stopcontact in een gipsenwandje tegen een buitenmuur komt er behoorlijke luchtstroom binnen. Of de wind stond vandaag flink op die muur, maar het lijkt erop dat in de loop der jaren die luchtstroom steeds erger wordt. Van elektra heb ik geen verstand, maar wil dit wel opgelost hebben.
Ik woon in een appartementencomplex en zit dus in een VvE.
Iemand een idee of ik dan bij de VvE moet beginnen, want iets met de spouwmuur/isolatie of gewoon zelf een klusjesman regelen om dit te laten verhelpen?
In de buitenmuur zitten de gebruikelijke gaatjes her en der, maar ook van die rechte lange kieren tussen het metselwerk. Tussen die spleten door zie ik alufolie zitten.
Thanks!quote:Op maandag 11 november 2019 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Er zijn luchtdichte insery stukken te krijgen voor inbouw dozen om deze luchtdicht af te sluiten.
Zie mijn edit :pquote:Op maandag 11 november 2019 18:59 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Thanks!
Is dat iets wat je bij een standaard bouwmarkt kan halen?
En moet dan de hele doos die in de muur zit worden vervangen (en is dat makkelijk te doen of gaat de muur er dan half aan) of is het alleen het opzetstuk van stopcontact/lichtschakelaar?
Poeder.quote:Op dinsdag 12 november 2019 18:05 schreef SQ het volgende:
Heb je zo'n poeder of van die kant en klare lijm? Die poeder is echt kut, ik pak alleen nog kant en klaar.
Verder... ik heb eigenlijk nooit last van vlekken op het behang? Hoe komt de lijm op het behang dan? En wat voor behang heb je?
Wat het beste helpt is echt direct navegen met een natte lap.
Ik weet niet zeker of het dat merk/bedrijf is: ander logo. Maar het paneel zou goed oud kunnen zijn, ik woon hier zelf pas een half jaar en heb geen idee hoe oud de badkamer is. Dit is het enige merk/logo dat ik op het paneel kan vinden. Op het spoelreservoir en het toilet zelf staan geen logo's of merknamen.quote:Op zondag 17 november 2019 11:49 schreef bleiblei het volgende:
Deze bad&body?
www.badenbody.nl
Op de site staat dat ze een soort van huismerk van een aantal badkamer zaken zijn. Ik zou ze gewoon bellen dus.
Óf bij 1 van de dealers langs gaan:
https://www.badenbody.nl/dealers/
En weet je zeker dat het inbouwdeel van dat merk is? En niet alleen de wc zelf?
quote:Op zondag 17 november 2019 11:50 schreef bleiblei het volgende:
Oh, en 60-70 euro voor een spoelknop is niet vreemd helaas.
Even voorzichtig al het gips er af halen. Nieuw gips op de oude constructie. Stukadoor er bij en je bent weer als nieuw.quote:Op maandag 18 november 2019 07:48 schreef Nismo91 het volgende:
In al onze woningen heb ik het volgende nog nooit meegemaakt.. in onze nieuwe woning wil het zo zijn dat veel gaten in het plafond groter zijn dan mijn hangende plafond lampen, nu zoek ik dus een manier om het gat weg te moffelen, ik kwam dit tegen: https://www.lichtcentrumh(...)plafond-o-14-cm.html
Maar waarom vind ik die dingen nergens in de bouwmarkt ?? En zijn er misschien andere manieren om het gat weg te werken ? Ik dacht eerst aan dicht smeren maar ik denk niet dat dat netjes gaat worden.
Dat had ik dus beter eerder kunnen doen... de schilders zijn net wegquote:Op maandag 18 november 2019 09:04 schreef jpajs het volgende:
[..]
Even voorzichtig al het gips er af halen. Nieuw gips op de oude constructie. Stukadoor er bij en je bent weer als nieuw.
Staal laten poedercoaten in de kleur van je kozijn?quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:37 schreef Barry1986 het volgende:
iemand een idee hoe je dit aftandse balkon weer mooi krijgt?
[ afbeelding ]
Staalwerk weghalen en witte houten verticale planken plaatsen, tradiontioneel 1990 balkon van maken?
Vaak heb ik toch wel ideen, maar hier kom ik er toch niet echt op...
Blank Douglas raamwerk met glas er tussen?quote:Op vrijdag 22 november 2019 15:07 schreef Barry1986 het volgende:
mweh, we vinden sowieso deze gekrulde stalen tengels ronduit lelijk en prehistorisch.
Maar wat past er wel bij? Vind het echt lastig.
Het moet verfrissend/landelijk zijn, maar niet te modern omdat het anders niet met de rest past.
Dan ga ik automatisch opzoek naar plaatjes op google, maar ik kan echt niets vinden!
Waar is die voor bedoeld dan?quote:Op zaterdag 23 november 2019 09:40 schreef Gieliovd het volgende:
Nou die rode zou ik maar niet nemen.
Is dat echt de overstort? Op de rode knop staat 3 bar 120 kw pentec. Waar moet ik het dan bijvullen? Ik zie geen andere optie? Dit plaatje staat wel op die leiding waar de rode knop aanzit.quote:Op zaterdag 23 november 2019 11:35 schreef Gieliovd het volgende:
Dat is de overstort, boven de 3 bar komt daar water uit.
Heb nog een foto toevoegd en zal er nog 1 maken.quote:Op zaterdag 23 november 2019 11:45 schreef Gieliovd het volgende:
Ja dat zeg ik, 100 procent.
Er moet ergens wat zitten. Neem anders foto's van dingen waar je van twijfelt.
Waar zit dat vat nou? Zit er op een radiator niet een punt?
Hoe draai ik dat kraantje open? Aan de voor of achterkant van de dop zit geen stukje om hem open te draaien. En met een tang is niet de bedoeling volgens mij? Ontluchtsleutel past er niet op.quote:
Vierkantsleutel past er niet op.quote:Op zaterdag 23 november 2019 12:45 schreef qajariaq het volgende:
Bij mij was het een vierkantsleutel, bij jou is het zo te zien iets als een inbus die verkloot is.
https://www.ikea.com/nl/n(...)r-wit-kurk-10442564/quote:Op woensdag 27 november 2019 11:15 schreef FranticDJ het volgende:
Weet er iemand toevallig een beetje nette betaalbare inbouw usb connectoren? Wil in onder andere m’n nachtkastjes usb aansluitingen inbouwen voor laders e.d.
Hmm die is nog vrij kolossaal om in te bouwenquote:Op woensdag 27 november 2019 13:43 schreef avotar het volgende:
[..]
https://www.ikea.com/nl/n(...)r-wit-kurk-10442564/
https://www.bol.com/nl/p/(...)1_22.28.ProductTitlequote:Op woensdag 27 november 2019 11:15 schreef FranticDJ het volgende:
Weet er iemand toevallig een beetje nette betaalbare inbouw usb connectoren? Wil in onder andere m’n nachtkastjes usb aansluitingen inbouwen voor laders e.d.
Nah wil het echt in het meubel inbouwen. Een WCD is veel te groot. Dan is de eerstgenoemde Ikea de best genoemdequote:Op woensdag 27 november 2019 18:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/p/(...)1_22.28.ProductTitle
https://www.onlinekabelsh(...)-3-usb-poorten-3-1-aquote:Op woensdag 27 november 2019 18:20 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nah wil het echt in het meubel inbouwen. Een WCD is veel te groot. Dan is de eerstgenoemde Ikea de best genoemde
Denk dat ik met Neutrik aan de gang gaquote:Op woensdag 27 november 2019 18:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
https://www.onlinekabelsh(...)-3-usb-poorten-3-1-a
Of meer zoiets ?
https://www.elektroshop.n(...)noer-1-meter-nl.html
Gebruikt zon ding niet altijd wat stroom? Ook als er niks op aangesloten is?quote:Op woensdag 27 november 2019 11:15 schreef FranticDJ het volgende:
Weet er iemand toevallig een beetje nette betaalbare inbouw usb connectoren? Wil in onder andere m’n nachtkastjes usb aansluitingen inbouwen voor laders e.d.
Geen idee. Ik haal m'n dagelijks gebruikte laders werkelijk nooit uit het stopcontact.quote:Op woensdag 27 november 2019 20:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Gebruikt zon ding niet altijd wat stroom? Ook als er niks op aangesloten is?
Niet nee? Ik heb er een schemerlamp schakelaar tussen zitten om m uit te zetten.quote:Op woensdag 27 november 2019 20:45 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Geen idee. Ik haal m'n dagelijks gebruikte laders werkelijk nooit uit het stopcontact.
Wat een goed idee. Dat gaan wij mee aan de slag! En misschien inderdaad een handig plan om er een timer oid op te zetten. Nu zetten de kinderen steeds een alarm zodat wij ze van de laders halen voor we gaan slapen.quote:Op woensdag 27 november 2019 13:43 schreef avotar het volgende:
[..]
https://www.ikea.com/nl/n(...)r-wit-kurk-10442564/
Negeer ff de prijs maar als je contactloos kan laden is dit wel vet mooi qua oplossing:quote:Op woensdag 27 november 2019 11:15 schreef FranticDJ het volgende:
Weet er iemand toevallig een beetje nette betaalbare inbouw usb connectoren? Wil in onder andere m’n nachtkastjes usb aansluitingen inbouwen voor laders e.d.
Dat zou ik doen als ik contactloos zou kunnen ladenquote:Op woensdag 27 november 2019 21:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Negeer ff de prijs maar als je contactloos kan laden is dit wel vet mooi qua oplossing:
https://www.kantoorinrich(...)PcbnpoIaArj4EALw_wcB
Met een loodklopperquote:Op maandag 2 december 2019 10:41 schreef daNpy het volgende:
Hoe krijg je lood eigenlijk netjes in je dakpannen geklopt (onder de dakkapel)?
Warm maken, of een ander trucje?
Ook die heeft IKEA voor een bijzonder vriendelijke prijs: https://www.ikea.com/nl/n(...)t-silicone-90450847/quote:Op woensdag 27 november 2019 21:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Negeer ff de prijs maar als je contactloos kan laden is dit wel vet mooi qua oplossing:
https://www.kantoorinrich(...)PcbnpoIaArj4EALw_wcB
Er ligt al een verlijmde parketvloer in die van mij mag blijven. Liefst leg ik niet helemaal een nieuwe vloer.quote:Op maandag 2 december 2019 11:21 schreef Snowballed het volgende:
Ja hoor.. maar je kunt ook een ondervloer (of gewoon het goedkoopste tapijt van de kwantum of beide) eronder leggen als je deze vloer wilt houden..
Verder is elke mat of kleed warm aan je voeten, helemaal als er een zilverfolielaag onder komt of zit..
Ah.. zoveel soorten parket... dan is een tapijt een optie en ik zou dan evt een ondervloer of zilverfolielaag onder het tapijt plakken of eentje zoeken die een zelfde afwerking heeft .. en die ook aan de vloer zodat de boel niet gaat schuiven..quote:Op maandag 2 december 2019 11:27 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Er ligt al een verlijmde parketvloer in die van mij mag blijven. Liefst leg ik niet helemaal een nieuwe vloer.
Thanks, daar moet je gewoon ook op hameren zie ik?quote:
Nee, daar hamer je mee.quote:Op maandag 2 december 2019 13:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Thanks, daar moet je gewoon ook op hameren zie ik?
Dit is waarom dit topic zo leuk is...quote:Op maandag 2 december 2019 13:15 schreef bleiblei het volgende:
Niet met een een hamer op de loodklopper slaan.
Zo dus?quote:Op maandag 2 december 2019 13:23 schreef daNpy het volgende:
Ah, ik dacht aan de hamer omdat er een handvat aan zit, en het op de plaatjes die ik vond er niet echt zwaar uitzag. Ik ben al met een blokje hout en een hamer aan de slag geweest, maar het vormt niet echt zeg maar. Het komt van het kozijn en moet de pannen in, dus het moet flink rekken.
Zou het kunnen dat het lood te kort is? Je zou toch wel een cm of 15-20 overlap moeten hebben op de pannen. Die klopper moet lood vooral vormen. Niet rekken. Want dan wordt je lood weer dunner.quote:Op maandag 2 december 2019 13:23 schreef daNpy het volgende:
Ah, ik dacht aan de hamer omdat er een handvat aan zit, en het op de plaatjes die ik vond er niet echt zwaar uitzag. Ik ben al met een blokje hout en een hamer aan de slag geweest, maar het vormt niet echt zeg maar. Het komt van het kozijn en moet de pannen in, dus het moet flink rekken.
Voordeel hiervan is dat het lood "korter" (in de lengte) kan worden. Bij mij kan dat niet want het zit vast onder het kozijn.quote:Op maandag 2 december 2019 13:36 schreef Snowballed het volgende:
Dit is trouwens hoe lood geklopt moet worden... Maar gewoon deuken meppen is ook niet erg als je je er niet aan stoort
[ afbeelding ]
Ik bedoelde meer hoe netjes het werk is in vergelijk met de filmpjes..quote:Op maandag 2 december 2019 13:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voordeel hiervan is dat het lood "korter" (in de lengte) kan worden. Bij mij kan dat niet want het zit vast onder het kozijn.
Op het huis is het de dakdekker ook gelukt, dus dit moet ook wel lukken hoop ik.
Kan je een foto maken van hoe het er nu uitziet?quote:Op maandag 2 december 2019 13:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voordeel hiervan is dat het lood "korter" (in de lengte) kan worden. Bij mij kan dat niet want het zit vast onder het kozijn.
Op het huis is het de dakdekker ook gelukt, dus dit moet ook wel lukken hoop ik.
Nee geen foto, maar stel je gewoon een minimaal gebogen loodreep voor van 5 meter breed en daaronder OVH pannenquote:Op maandag 2 december 2019 13:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kan je een foto maken van hoe het er nu uitziet?
Oh, en loodkloppers zijn best zwaar hoor, vergis je daar niet in. Zeker de houten.
En lood plooit vrij eenvoudig mee. Ik heb 3 jaar geleden het lood in vorm geklopt bij het vervangen van het dak & plaatsen dakkapel en vond het nog best mee vallen. Deukjes kan je ook makkelijk glad duwen met een loodklopper als het eenmaal in de juiste vorm zit.
Touwtje en afhankelijk van je doel 1 of een paar spijkers?quote:Op maandag 2 december 2019 16:01 schreef FranticDJ het volgende:
Iemand tips om hele flauwe curves af te tekenen?
Gebruikte tot voor kort een stalen lineaal om 3 spijkers heen.. Maar die is zeg maar permanent in een hoek blijven staan
Nja curves zijn beetje te lang/groot voor touw/spijkers.. Daarom dat ik daar meestal een lineaal voor gebruiktequote:Op maandag 2 december 2019 16:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Touwtje en afhankelijk van je doel 1 of een paar spijkers?
https://www.youtube.com/r(...)w+curves+with+string
Al bekeken. Volgens mij is het dan rode en blauwe draad op de plus en min rechts van de thermostaat.quote:Op zaterdag 7 december 2019 10:42 schreef akatar het volgende:
https://www.tado.com/star(...)_MANUAL-TA-NL-03.pdf
Inmiddels gelukt. Ook opentherm zelf instellen.quote:Op zaterdag 7 december 2019 12:37 schreef FranticDJ het volgende:
@:miniem google Ff op tado opentherm. 1e of 2e hit op Google staat de installateurs handleiding. Daar staat per cv ketel fabrikant in hoe je opentherm aansluit.
Tado zit zelf ook op t got topic. Support is hardstikkke goed verder
Ahquote:Op zaterdag 7 december 2019 12:47 schreef Miniem het volgende:
[..]
Inmiddels gelukt. Ook opentherm zelf instellen.
Rare is dat de ketel net gebrand heeft maar hij stookt niet verder naar de gewenste temperatuur op de bovenverdieping waar ik 2 slimme knoppen heb geïnstalleerd.
Waarom waterzijdig inregelen? Dat is toch juist niet nodig bij zone verwarming?quote:Op zaterdag 7 december 2019 12:54 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ahnaja kijk ff op got. Ik moet zelf nog aantal dingen doen voor de knoppen er op gaan.
- 4 kranen vervangen en voetventielen plaatsen
- waterzijdig in regelen..
- bypass met overstort aanleggen
Misschien dat ik alles nog vervang voor Danfoss dynamic kranen. Is wat makkelijker waterzijdig In regelen en kan beter met dynamische druk verschillen overweg.
Als Je dit op GoT plaatst krijg je heel vijandige reactiesquote:Op zaterdag 7 december 2019 13:28 schreef akatar het volgende:
[..]
Waarom waterzijdig inregelen? Dat is toch juist niet nodig bij zone verwarming?
Hangt denk ik een beetje van het gebruikte systeem af, plugwise bv laat de kranen open van de laatste zone die op temperatuur is, zodat nooit alle kranen dicht zijn en er geen bypass nodig is.quote:Op zaterdag 7 december 2019 13:49 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Als Je dit op GoT plaatst krijg je heel vijandige reacties
Maar als al je druk over 1 radiator gaat Bv. Omdat maar 1 zone verwarmd wordt, dan gaat het water ruisen en wordt je radiator niet warm door de stroomsnelheid.
Daarom mag je ook niet alle radiator knoppen vervangen door zone knoppen zonder overstort. Als alles ineens dicht gaat, dan kan je ketel z’n druk niet kwijt.
Maar goed op GoT als je een beetje door de semi agressieve posts heen prikt, kunnen ze t je beter uitleggen.
Voor wat betreft de druk wel.. Maar als er maar 1 zone ofzo open staat dan kan je doorstroomsnelheid nog te hoog zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2019 15:41 schreef akatar het volgende:
[..]
Hangt denk ik een beetje van het gebruikte systeem af, plugwise bv laat de kranen open van de laatste zone die op temperatuur is, zodat nooit alle kranen dicht zijn en er geen bypass nodig is.
Ja, daar wilde ik in eerste instantie de vraag ook plaatsen maar ik kom niet meer ingelogd.quote:Op zaterdag 7 december 2019 12:54 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ahnaja kijk ff op got. Ik moet zelf nog aantal dingen doen voor de knoppen er op gaan.
- 4 kranen vervangen en voetventielen plaatsen
- waterzijdig in regelen..
- bypass met overstort aanleggen
Misschien dat ik alles nog vervang voor Danfoss dynamic kranen. Is wat makkelijker waterzijdig In regelen en kan beter met dynamische druk verschillen overweg.
quote:Op zaterdag 7 december 2019 19:27 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ja, daar wilde ik in eerste instantie de vraag ook plaatsen maar ik kom niet meer ingelogd.
Nu verwarmt hij boven de babykamer ook niet. Raar aangezien ik speciaal daar een slimme knop heb geplaatst. Maak anders wel een nieuw account aan om het te vragen.
Wellicht wat te maken met de vloerverwarming ofzo?quote:Op zaterdag 7 december 2019 19:29 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat het uiteindelijk is
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik heb zelf geen vloerverwarming en ben ook nog maar net op het Tado pad gegaanquote:Op zaterdag 7 december 2019 19:51 schreef Miniem het volgende:
[..]
Wellicht wat te maken met de vloerverwarming ofzo?
Zag je post op GoT, ik volg 't daar mee wel ff meequote:Ook de kamerthermostaat geeft 19 graden aan terwijl het werkelijk maar 17 is. Morgen ff verder en ff vragen op got. Tot nu toe werkt het nog niet zo
Je kan de temperatuurinstelling veranderen in de app:quote:Ook de kamerthermostaat geeft 19 graden aan terwijl het werkelijk maar 17 is. Morgen ff verder en ff vragen op got. Tot nu toe werkt het nog niet zo
Ja, die heb ik inmiddels aangepast. Staat op -2,3.quote:Op zaterdag 7 december 2019 21:21 schreef gukde het volgende:
[..]
Je kan de temperatuurinstelling veranderen in de app:
- Instellingen - Kamers - [de kamer met het Tado icoontje] - Temperatuurcompensatie -
Wij hebben hem op -1 staan.
Heb je daar wat aan?
Heet een kierstand houderquote:Op maandag 9 december 2019 14:46 schreef Burdie het volgende:
Iemand die goed kan Googlen of dit toevallig weet? Ik zoek dit ding, maar dan in glimmend messing (en het liefst 10cm ipv 12,5)
[ afbeelding ]
Die is wel héél lelijkquote:Op maandag 9 december 2019 14:48 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Heet een kierstand houder
edit: oh wacht dit is voor een raam, dacht een deur
https://www.hornbach.nl/s(...)69611985.54114923180. hier iig in messing..
Zelf polijsten?quote:Op maandag 9 december 2019 14:55 schreef Burdie het volgende:
[..]
Die is wel héél lelijkmet dat plastic. Ik zoek iets van massief messing
. Bedankt in elk geval.
Edit: ik vond zelf nog deze, maar die is niet van glimmend messing.
Kan zeker, maar heb de laser nog nietquote:Op zondag 8 december 2019 21:50 schreef derLudolf het volgende:
Eerste keer dat ik dit zie. Kan @:Atmoz die niet even uit een plaatje rvs en verzinkte plaat voor je snijden?
Hehehe ach, ik los 't wel op met rechtstreeks schroevenquote:Op maandag 9 december 2019 16:27 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Kan zeker, maar heb de laser nog niet
Zijn led lampen op 230 niet eenvoudiger? Zonder trafo?quote:Op woensdag 11 december 2019 22:24 schreef bleiblei het volgende:
Oh, en het gehele scenario is dat we dadelijk 2 inbouwspots hebben met 2x12w en 4 met 1x12w en we 2 trafo's hebben van 20-70w en 2 van 35-105w.
Vraag is, moet ik er nog 2 trafo's bij kopen of hoeft dat niet.
Ja, opzich wel. Ware het niet dat ik tot 1min geleden niet wist dat je AR111 spots ook op 230v hebt. Ik kende dat hele formaat niet en in de lampenwinkel hebben ze ons laten kiezen naar welke kleur licht we wilden en vervolgens 12v + trafo's klaar verkochtquote:Op woensdag 11 december 2019 23:21 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Zijn led lampen op 230 niet eenvoudiger? Zonder trafo?
Bij mijn deur zitten daar allemaal.netjes rubbers tussen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:00 schreef FranticDJ het volgende:
M’n vader heeft vanalles geprobeerd en uiteindelijk maar een geïsoleerde sectionaaldeur geplaatst..
Afdichting rondom bleef ook een dingetje (maar goed, ik moet ook de verticale kieren van mijn sectionaaldeur nog eens beter af zien te dichten)
Nja ik heb een (ondertussen) uitgewoonde 'lip' zitten die ooit aansloot op de deur.. Ben nog op zoek naar iets om dit te vervangen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:12 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Bij mijn deur zitten daar allemaal.netjes rubbers tussen.
In principe wel ja. Een deur is ca 45mm breed, dubbelglas ca 25mm, heb je nog 20mm voor een glaslat. voorwaarde is wel een houten kozijn.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:03 schreef bleiblei het volgende:
Weten jullie misschien of je een deur simpelweg kan vervangen door een raam zonder een compleet nieuw kozijn te hoeven plaatsen? Zou een bak geld schelen namelijk.
Beetje lastig onderdorpel + glaslatten achteraf in makenquote:Op donderdag 2 januari 2020 11:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk?
Een bovenlicht zit soms ook in een aluminium kozijn?
ja dat is al ontworpen voor glas, daar sloot niet eerst een deur op aanquote:Op donderdag 2 januari 2020 11:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk?
Een bovenlicht zit soms ook in een aluminium kozijn?
Dat moet sowieso ook wel... Ik krijg het in ieder geval niet strak in een keer. als het echt strak moet worden dan heb ik 3 keer nodig.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:41 schreef Gieliovd het volgende:
Als je twee arbeidsslagen incalculeert kun je sneller werken.
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:37 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben begonnen op onze gastenslaapkamer met 'stucen'.
Het glad gipsen van de AK gipsplaten.
Het is mijn eerste keer en opzich lukt het wel. Maar ik mis nog de snelheid waardoor het gipspapje sneller uithard dan dat ik wegsmeer.
Erg irritant is dat.
Ik gebruik nu knauf uniflott. Met 45min verwerkingstijd
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:06 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Waaraan kan ik zien of mijn hoofdschakelaar een 4 polige 3 fase variant is? Over 2 weken komt stedin de aansluiting verzwaren. Even checken of ik er klaar voor ben...
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:14 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.
Maar alleen met een 4 polige hoofdschakelaar ben je er niet, de installatie moet ook verdeeld zijn over de 3 fases. Als je een 4 polige hoofdschakelaar hebt en er worden nu maar 2 Polen gebruikt zal steden het wel aansluiten maar draait je installatie daarna op 25 ampère, wat wel krap is.
Post eens een foto van je meterkast zonder de kap er op (niets aanraken onder de kap)
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.
Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?
[ afbeelding ]
Het spul blijft 30min lang in dezelfde vloeibare vorm en daarna hard het heel snel uit.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:38 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.
Je kookgroep is gewoon een 1 fase trouwens. Dus ik zou t toch nog even checken.
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.
Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?
[ afbeelding ]
Dank! Ook Makrolon natuurlijk!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.
[ afbeelding ]
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:46 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ?
De inductiekookplaat is in ieder geval aangesloten op een gewone kookgroep.
Het is in ieder geval echt een vierpolige lastschakelaar die aan de onderzijde overbrugd is om alle vier de contacten te gebruiken. De voeding op deze kast is een eenfase aansluiting (fase+nul). Vanaf de hoofdschakelaar lopen deze naar onderen op vier verdeelblokken. Voor iedere contact is daar een aparte contact L1, L2, L3 + één voor de nul.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:28 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ?quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de keuken wil ik een kookgroep plus 3 of 4 extra groepen.
quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de schuur heb ik dus een groep nodig voor spanning en een voor de panelen.
Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik wil door de kruipruimte maar daar staat 10 cm water in, mag daar gewoon kabel door heen? Mag dat ook los of moet dat aan de muur vast?
Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Vloer en muren door moet ook in een buis heb ik begrepen.
Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Hoeveel lengte wil die elektricien extra hebben voor het aansluiten?
Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Door de tuin naar de schuur kan ik door de grond of langs de schutting, door de grond is namelijk l graven in een tuin van dertig jaar oud met dus veel wortels e.d.. Langs de schutting is simpeler, hoe hoog moet/mag dat boven de grond?
YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Welke type kabels moet ik bestellen? Gewoon YMKV?
quote:Verschil tussen de XMVK en YMVK
Beide kabels zijn voorzien van kopergeleider. De producten verschillen daarnaast van elkaar op het gebied van isolatiedikte en buitenmantel.
Isolatiedikte
De kabels verschillen van elkaar basis van de isolatiedikte. De isolatiedikte is bij de XMVK altijd 0,6 mm en bij de YMVK kabel minstens 0,7 mm.
Moeilijk brandbaar
De YMVK varianten worden geleverd met een buitenmantel van PVC. Dit geldt ook voor de XMVK varianten. Het verschil tussen beide installatiekabels is echter dat de YMVK kabel een moeilijk brandbare kabel is. Deze kabel wordt ook veelal aangeduid als YMVKmb. Hierbij staat “mb” voor moeilijk brandbaar. Een YMVK kabel kunt u eveneens gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is.
Welke variant heb ik nodig?
Een van de veelgestelde vragen rondom draad en kabel is: Welke kabel heb ik nodig? Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven met betrekking tot de toepassing van de kabel.
De XMVK kabel gebruikt u onder andere om een wandcontactdoos (stopcontact) aan te sluiten. Deze kabel kan eveneens gebruikt worden om verlichting aan te sluiten in de woning. In principe wordt de XMVK gebruikt voor lichte installaties.
Wanneer de belasting van de kabel groter is, dan gebruikt u een YMVK kabel. Een YMVK kunt u onder andere gebruiken wanneer u meerdere, zwaardere, installaties moet verrichten. De YMVK kabel kan ook gebruikt worden in kabelgoot en mag gebundeld worden.
Installatiekabel in de grond
Voor de installaties waarbij kabel in de grond komt te liggen, zijn er speciale grondkabels beschikbaar. Het is echter ook toegestaan om YMVK te gebruiken in de grond, mits de kabel geplaatst wordt in daarvoor bestemde kokers of goten.
Bij installaties waar de kabel in de grond komt te liggen, adviseren wij u om voor een geschikte grondkabel (YMVKas of XMVKas) te gaan.
Bij ons is de meest gevraagde variant de 3-aderige 2,5 mm2 grondkabel:
Niet nodig hoor!quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Is bij ons niet gedaan door de vakman, dus lijkt me niet nodifquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Volgens mij moet een boorhamer prima lukken. Of misschien een goeie hamer.quote:Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...
Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen?quote:Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...
Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Netten of vloer verwarming?quote:Op zondag 12 januari 2020 19:30 schreef bleiblei het volgende:
Top! Dan hoef ik niet het hele zooitje de lucht in te krijgen.
Maar we hebben het er vandaag ingeslingerd. Nog best goed te doen eigenlijk!
het is niet nodig, maar hoe dichter aan het oppervlak, hoe sneller je vloer warm isquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Beidenquote:Op zondag 12 januari 2020 19:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Netten of vloer verwarming?
Netten liggen vrij snel ja, dat is goed te doen
Ja, dat wordt nog een interessant dingetje dadelijk.quote:Op zondag 12 januari 2020 19:59 schreef lipje het volgende:
[..]
het is niet nodig, maar hoe dichter aan het oppervlak, hoe sneller je vloer warm is
Je legt het juist als 1 slang neerquote:Op zondag 12 januari 2020 19:39 schreef Gieliovd het volgende:
Ik wordt al draaierig als ik eraan denk al die bochtjes draaien
Cool, moet dat dit jaar ook doen in de garagequote:
Ik heb nog 140m slang over van 18mm (of 20mm dik), dus als je interesse hebt?quote:Op zondag 12 januari 2020 20:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je legt het juist als 1 slang neer
[..]
Cool, moet dat dit jaar ook doen in de garage
Denk het wel jaquote:Op zondag 12 januari 2020 20:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik heb nog 140m slang over van 18mm (of 20mm dik), dus als je interesse hebt?
Weg ermeequote:Op zondag 12 januari 2020 19:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen?
@:bleiblei: Bij ons ook gewoon op de werkvloer, geen probleem.
Tja, als ik een nieuwe meterkast moet dan is krachtstroom ook een optie maar in wezen red ik het prima met 1 x 35 A denk ik. Tenzij ik in de toekomst voor warm water kies voor elektriek doorstroom maar met panelen zonder saldering is een boiler dan toch slimmer denk ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ?
Je hebt nu zo te zien namelijk een enkelfase aansluiting; op een kookgroep kun je een kooktoestel aansluiten met een maximaal vermogen van 7360W.
[..]
Dat gaan zes panelen worden dus 1,5 tot 2 kW maximaal, dat moet prima kunnen door een draad die het dubbele mag hebben lijkt mijquote:, hoe zwaar is het elektrisch aansluitvermogen van de panelen ?
Wat is de afstand van de meterkast tot de omvormer van de panelen ? Wellicht moet deze kabel zwaarder zijn dan een standaard grondkabel van 2,5 mm². Een en ander natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de installatie en de afstand en de manier waarop je de kabel gaat leggen.![]()
In buis leggen lijkt me dan de best optie, in de kruipruimte dan langs de wand en zo hoog mogelijk . Of ik buiten ga ingraven ga ik nog eens over nakenden, dat is nogal een onderneming en wordt het traject ook een stuk langer met een aantal bochten.quote:Een Holec groepenkast met 7 groepen en een kookgroep, kost ongeveer ¤ 269,-
Een Hager groepenkast[/url] met 7 groepen en een kookgroep kost ongeveer ¤ 317,-
Dan heb je dus jou bestaande vier groepen, uitgebreid met 3 nieuwe groepen en een extra kookgroep. Wil je nog iets ruimer zitten dan zou je eens naar deze kast kunnen kijken. Dan heb je in totaal tien groepen + een kookgroep voor ¤ 359,-.
Holec en Hager zijn allebei steengoede A-kwaliteits merken![]()
Al heb ik een lichte voorkeur voor het zwarte uiterlijk van Holec
[..]
Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen.
[..]
Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis.
[..]
Dankquote:Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen.
Liever 30 cm te lang, dan ook maar 5 cm te kort
[..]
Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen.
[..]
YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.
[..]
Vloerverwarming werkt niet met 90 graden, maar 35-40. Je moet de temperatuur dus verlagen.quote:Op maandag 13 januari 2020 08:47 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb een hersenspinsel en een vraag daar over mbt vloerverwarming.
Onze badkamer gaan we vernieuwen (1990) en daarbij kwam vloerverwarming niet ter sprake.
Maar toch zat ik er over na te denken....
Ik wil mogelijk vloerverwarming aanleggen op de volgende manier:
CV Radiator verwijderen en vloerverwarming leidingen daar op aansluiten.
Verwarmingsslangen worden in een niet geisoleerde betonnen vloer gefreest van 12~15cm dik (nog uitzoeken).
Onder de badkamer bevind zich de bijkeuken.
Deze bijkeuken verwarmen we met een CV radiator minimaal (~15-16gr) om de kou er uit de houden.
1.
Zou ik kunnen zeggen dat door de niet geïsoleerde vloer warmte naar beneden lekt, naar de bijkeuken, en deze als positief gevolg 'verwarmd'. Immers hoeft het er niet 20gr te worden. De CV radiator in de bijkeuken kan dan uit.
2.
Wij hebben een soort van stadsverwarming, dus altijd warm water beschikbaar. Ik zat te denken aan een 'kogelkraan' die gereduceerd warm water laat stromen, en dan zelf proef ondervindelijk de juiste temperatuur opzoeken. En met een tijdsslot kraan die open en dicht gaat.
Volgens mij kan ik dan heel lowprofile vloerverwarming inbouwen?
3. Of moet ik rekening houden met de toekomst. en over een jaar of 5/10 komen er zonnepanelen en moet ik alvast elektrische vloerverwarming aan leggen.
Deze man heeft prachtige videos staan op YouTube over het gebruik er van. Op zijn site zijn ze ook te koop.quote:Op maandag 13 januari 2020 09:22 schreef Barcaconia het volgende:
Weet iemand hoe dit gereedschap heet? Het is een soort verstelbare proppenfrees om pennen aan het uiteinde van een stuk hout te frezen. Ik kom deze foto online tegen maar verder niets waar ik zoiets kan kopen.
[ afbeelding ]
Je vergeet dat warmte omhoog gaat en kpu omlaag. Dus de theorie dat bij het verwarmen van je plafond de bijkeuken mee verwarmd wordt, gaat heel beperkt op. Ik verwacht dat alleen de bovenste 20cm van je bijkeuken lekker warm is dadelijkquote:Op maandag 13 januari 2020 08:47 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb een hersenspinsel en een vraag daar over mbt vloerverwarming.
Onze badkamer gaan we vernieuwen (1990) en daarbij kwam vloerverwarming niet ter sprake.
Maar toch zat ik er over na te denken....
Ik wil mogelijk vloerverwarming aanleggen op de volgende manier:
CV Radiator verwijderen en vloerverwarming leidingen daar op aansluiten.
Verwarmingsslangen worden in een niet geisoleerde betonnen vloer gefreest van 12~15cm dik (nog uitzoeken).
Onder de badkamer bevind zich de bijkeuken.
Deze bijkeuken verwarmen we met een CV radiator minimaal (~15-16gr) om de kou er uit de houden.
1.
Zou ik kunnen zeggen dat door de niet geïsoleerde vloer warmte naar beneden lekt, naar de bijkeuken, en deze als positief gevolg 'verwarmd'. Immers hoeft het er niet 20gr te worden. De CV radiator in de bijkeuken kan dan uit.
2.
Wij hebben een soort van stadsverwarming, dus altijd warm water beschikbaar. Ik zat te denken aan een 'kogelkraan' die gereduceerd warm water laat stromen, en dan zelf proef ondervindelijk de juiste temperatuur opzoeken. En met een tijdsslot kraan die open en dicht gaat.
Volgens mij kan ik dan heel lowprofile vloerverwarming inbouwen?
3. Of moet ik rekening houden met de toekomst. en over een jaar of 5/10 komen er zonnepanelen en moet ik alvast elektrische vloerverwarming aan leggen.
edit: aanvoer warmte is gem 40-50gr. max 60gr
Vaak kom je met de selectiviteit van je installatie in de knoop. In huis tuin en keuken situaties zou ik die extra groep of desnoods twee gewoon apart van een nieuwe groep uit de meterkast in huis halen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 22:50 schreef whY... het volgende:
Ik heb een groep gecombineerd (gang en schuur) maar als ik op een goed moment het ganglicht, licht in de schuur een radiootje en m'n afkortzaag aanzet (of te snel achterelkaar) dan schiet m'n groep eruit. Ik wil dat iets robuuster gaan maken en de schuur sowieso zijn eigen groep geven. Is het daarbij handig om een zwaardere groep te nemen en die op een groepenkast in de schuur te maken en die te voorzien van twee normale groepen?
Of zou een eigen groep voldoende zijn om een paar powerapparaten tegelijk te gebruiken? (Heater, afkortzaag of kolomboor)
Heb je die heater en afkortzaag gelijktijdig aan?quote:Op dinsdag 14 januari 2020 22:50 schreef whY... het volgende:
Ik heb een groep gecombineerd (gang en schuur) maar als ik op een goed moment het ganglicht, licht in de schuur een radiootje en m'n afkortzaag aanzet (of te snel achterelkaar) dan schiet m'n groep eruit. Ik wil dat iets robuuster gaan maken en de schuur sowieso zijn eigen groep geven. Is het daarbij handig om een zwaardere groep te nemen en die op een groepenkast in de schuur te maken en die te voorzien van twee normale groepen?
Of zou een eigen groep voldoende zijn om een paar powerapparaten tegelijk te gebruiken? (Heater, afkortzaag of kolomboor)
Ja, maar je plust er nu elke keer wat bij. Stofzuiger pakt ook al gauw 1600w. Wat hang je er nu precies aan (wat voor stofzuiger en welke afko zaag)? Als de boel eruit klapt hang je er simpelweg te veel aan. Die lampen van 50w en een radiootje zijn het in ieder geval niet.quote:Op woensdag 15 januari 2020 14:46 schreef whY... het volgende:
Dank heren, het is vaak de zaag die het veroorzaakt, veelal met iets anders dat al aanstaat, stofafzuiging (paar honderd watt) Die zaag (2350 W) heeft geen slowstart denk ik. Wellicht is een eigen groep dan al voldoende om de piek op te vangen eventueel icm met een trage zekering, is dat een c-karakteristiek?
edit: het zijn inderdaad geen hele 'spannende' apparaten, maar het is net te veel in de start.
Het is niet zo dat hij er elke keer uitklapt, ik denk 2 van de 10 keer, maar wordt wel frustrerend steeds naar de kast om de groep weer aan te zetten.quote:Op woensdag 15 januari 2020 15:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, maar je plust er nu elke keer wat bij. Stofzuiger pakt ook al gauw 1600w. Wat hang je er nu precies aan (wat voor stofzuiger en welke afko zaag)? Als de boel eruit klapt hang je er simpelweg te veel aan. Die lampen van 50w en een radiootje zijn het in ieder geval niet.
Haha mooi beest en mooi hok. Hij gaat het wel begrijpen binnenkortquote:Op zondag 19 januari 2020 11:13 schreef manny het volgende:
Ok.
Eerst dus met veel moeite een hondenhok gemaakt. Best trots op. Let niet op de details.
[ afbeelding ]
Maar goed, blijkbaar heb ik dus zo een dom beest dat dit het resultaat is:
[ afbeelding ]
Ik heb hem er nog nooit in gezien.
Heb ik met wat pallets en schroeven een soort "veranda" voor het hok gemaakt.
[ afbeelding ]
Gaat meneer er direct naast zitten.
Ok. Klusproject was grappig. Hond snapt er niets van.
Nu nog een pilotenpetje en een geel vogeltje er bij.quote:Op zondag 19 januari 2020 14:40 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Haha mooi beest en mooi hok. Hij gaat het wel begrijpen binnenkort
Jupquote:Op zondag 19 januari 2020 21:36 schreef FranticDJ het volgende:
https://support.google.com/googlenest/answer/9230098?hl=en
staat 't hier niet tussen? mijn verbinding is net te slecht om 't zelf ff goed door te lezen..
edit: ah die hebben 't ook over 1kwh/maand. Lekker kansloos
Ja, en dan ook nog de goede.quote:Op zondag 19 januari 2020 14:39 schreef JeMoeder het volgende:
Vraagje over inbouwdimmers. Wij hebben schakelmateriaal van Busch Jaeger. Ik wil nu een aantal schakelaars vervangen voor dimmers. Op elk aangesloten punt zitten spots met led lampen die dimbaar zijn.
Nu biedt BJ verscheidende inbouwdimmers aan: welke zijn geschikt voor wat ik wil?
Moet dit specifiek een LED dimmer zijn?
https://www.sandervunderi(...)usch-jaeger-dimmers/
De LED dimmer van BJ kan je zelf instellen op afsnijding of aansnijding:quote:Op zondag 19 januari 2020 21:47 schreef akatar het volgende:
[..]
Ja, en dan ook nog de goede.
er zijn 2 soorten:
fase afsnijding
fasen aansnijding
Niet dat we je hier niet willen helpen, maar Sander Vunderink staat ook bekend om de deskundige helpdeskquote:Op maandag 20 januari 2020 09:10 schreef JeMoeder het volgende:
Opgelost dus, ik moet de BJ dimmers instellen op RL. Bedankt voor de pointer zover!
Thanks voor de tip!quote:Op maandag 20 januari 2020 09:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Niet dat we je hier niet willen helpen, maar Sander Vunderink staat ook bekend om de deskundige helpdesk
Doet die het op batterij dan?quote:Op maandag 20 januari 2020 15:10 schreef ToT het volgende:
Ik heb een draadloze camera-deurbel gekocht
quote:Op maandag 20 januari 2020 17:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Doet die het op batterij dan?
Dit ziet er uit als een beltrafo en uitzetten is alleen maar beter als ie toch niet gebruikt wordt.
Die beltrafo kan je wel weghalen maar denk erom dat de ene zijde wel 230 volt is. De dunne draadjes is 8 volt, die kan je los maken en evt hergebruiken om de voeding van je camera bel aan te sluiten op je bel..quote:Op maandag 20 januari 2020 17:35 schreef ToT het volgende:
[..]Oplaadbare batterijen die een maandje of 6 - 8 mee zouden moeten gaan.
Het kan ook op stroom, maar dan wil ik sowieso de bestaande bel willen afkoppelen.
Dat zou natuurlijk ook niet zo moeilijk moeten zijn.
Ik krijg een berichtje op de telefoon als de batterij op 20% is.quote:Op maandag 20 januari 2020 17:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die beltrafo kan je wel weghalen maar denk erom dat de ene zijde wel 230 volt is. De dunne draadjes is 8 volt, die kan je los maken en evt hergebruiken om de voeding van je camera bel aan te sluiten op je bel..
Elk half jaar een batterij laden ga je ook een keer vergeten natuurlijk.
Precies. Niet iemand die niet weet waar t schakelaartje voor is aanraden dat ding uit z'n meterkast te halen... (No offence:p)quote:
Ja, als je die schakelaar op O zet dan staat ie uitquote:Op maandag 20 januari 2020 15:10 schreef ToT het volgende:
Simpel vraagje:
[ afbeelding ]
Dit is toch gewoon de transformator voor de deurbel, en als je dat schakelaartje naar boven haalt (van 1 naar 0 zet), staat hij uit?
Ik heb een draadloze camera-deurbel gekocht en wil de oude deurbel helemaal uitschakelen.
Haha thx voor de bevestiging!quote:Op maandag 20 januari 2020 19:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ja, als je die schakelaar op O zet dan staat ie uit
Je kunt altijd voor de veiligheid de bedrading naar de bel zelf er bij de trafo afgooien; dat zijn die dunne draadjes; die rode en die blauwe.quote:Op maandag 20 januari 2020 20:20 schreef ToT het volgende:
[..]
Haha thx voor de bevestiging!
En nee, ik was sowieso al niet van plan om hem er uit te slopen; je weet immers nooit of je hem uiteindelijk toch gaat gebruiken of niet.
Yup, zat ik ook over te denken!quote:Op maandag 20 januari 2020 21:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt altijd voor de veiligheid de bedrading naar de bel zelf er bij de trafo afgooien; dat zijn die dunne draadjes; die rode en die blauwe.
quote:Op maandag 20 januari 2020 22:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Yup, zat ik ook over te denken!
Ik heb die draadjes idd zien zitten, die dunne blauwe en rode!Thx!
ja, deze kabel dien je ook te beveiligenquote:Op woensdag 22 januari 2020 16:05 schreef derLudolf het volgende:
Als je elders in huis een extra groepenkast wilt maken, moet de kabel die daar de toevoer van is (dus de kabel van de aansluiting (1x35A) tot aan de tweede meterkast) ook worden afgezekerd in de eerste groepenkast?
Ja, dat kan; zou ze dan wel even op een paar klemmen oid. afmonteren.quote:Op woensdag 22 januari 2020 16:05 schreef derLudolf het volgende:
Of mag/kun je vanaf de hoofdschakelaar een kabel trekken? En moet dit dan per se een YMvK 3x6mm2 zijn, of mag je, ook een 5x6mm2 leggen en dan de twee fasen draden ongebruikt laten? Mocht je in de toekomst naar een 3 fasen aansluiting willen.
Op welke manier? Je mag dus niet na de hoofdschakelaar wegtrekken?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 18:51 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
ja, deze kabel dien je ook te beveiligen
Dus als ik het goed begrijp:quote:Op vrijdag 24 januari 2020 18:51 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
ja, deze kabel dien je ook te beveiligen
[..]
Ja, dat kan; zou ze dan wel even op een paar klemmen oid. afmonteren.
Dan gooi je er toch een b32 automaat tussen.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 19:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Op welke manier? Je mag dus niet na de hoofdschakelaar wegtrekken?
Prima.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Dan gooi je er toch een b32 automaat tussen.
Nee niet selectief TOV hoofdzekering dan, maar het is toch al erg lastig om selectiviteit te krijgen, dus daar zou ik niet zo'n moeite mee hebben.
Ligt aan je toepassing. Als je bv plaatmateriaal tegen een balk aan wil trekken kan je beter deeldraad pakken, de pakt t schroefdraad niet meer in het plaatmateriaal en trekt ie m vaster tegen de balk.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 22:35 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Schroeven, voldraad of deeldraad?
Waarom zou je een c32 willen?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 23:23 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Prima.
Mag C32 ook of moet kan een C16 achter een B32 wel?
Moet je dan ook aparte ALS daarvoor?
Dat ziet er niet uit als volgens de normen aangelegd. Vlakbij ventilatieroosters en zo te horen niet op afschot naar de ketel toe in plaats van naar buiten.quote:Op zondag 26 januari 2020 13:48 schreef kalinhos het volgende:
Dat ding boven mijn deur lekt/druppelt altijd water als ik de warmwater kraan open doe. Is het een idee om met een regenpijp dat water om te leiden naar fr schutting of is er een mooiere oplossing mogelijk?
[ afbeelding ]
Bij hout op hout schroeven is toch altijd het idee dat je het tegen elkaar trekt? Dan is bij hout op hout deelstaat dus altijd beter?quote:Op zaterdag 8 februari 2020 22:38 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ligt aan je toepassing. Als je bv plaatmateriaal tegen een balk aan wil trekken kan je beter deeldraad pakken, de pakt t schroefdraad niet meer in het plaatmateriaal en trekt ie m vaster tegen de balk.
Jupquote:Op zaterdag 8 februari 2020 22:43 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Bij hout op hout schroeven is toch altijd het idee dat je het tegen elkaar trekt? Dan is bij hout op hout deelstaat dus altijd beter?
Ok, maar wat kan ik daar nu mee? Ik wil af van t gedruppel.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 22:42 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Dat ziet er niet uit als volgens de normen aangelegd. Vlakbij ventilatieroosters en zo te horen niet op afschot naar de ketel toe in plaats van naar buiten.
Een condenserende ketel hoort condens terug te voeren naar de ketel.
Koopquote:
Ik laat de osb platen altijd in 2 zagen over de lengte. Makkelijker vervoeren, naar zolder brengen en monteren. En dan verticaal verspringend beschreven. Tussen de platen een mm of 3 en van de grond een mm of 10.quote:Op zondag 9 februari 2020 11:16 schreef Wooldoor het volgende:
Op de zolder ben ik bezig een aantal tussenwanden te maken. Het skelet staat en heeft een tussenruimte van 55 cm zodat de gipsplaten netjes beide op de balken geschroefd kunnen worden.
Nu wil ik nog wat liggers tussen de balken monteren voor de stijfheid van de muur, maakt het nog uit op welke hoogte deze komen?
Nu wil ik OSB als eerste laag monteren, maakt het nog uit of deze horizontaal of verticaal komt?
Laatste vraag, kan de OSB en daarna de eerste gipsplaat direct op de vloer of moet er een aantal milimeter tussen de vloer en de plaat? Ik weet dat het soms nodig is wegens mogelijk vocht vanuit de vloer, maar op de zolder lijkt me dat niet het geval.
Dat ding is de afvoer van je rookgassen. Die mag daar eigenlijk niet eens zitten maar goed, welkom in de grote stad.quote:Op zondag 26 januari 2020 13:48 schreef kalinhos het volgende:
Dat ding boven mijn deur lekt/druppelt altijd water als ik de warmwater kraan open doe. Is het een idee om met een regenpijp dat water om te leiden naar fr schutting of is er een mooiere oplossing mogelijk?
[ afbeelding ]
Ah ok, het is van mn cv-ketel. Die is in 2017 nieuw opgehangen en in 2018 heb ik t huis gekocht.quote:Op zondag 9 februari 2020 15:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Dat ding is de afvoer van je rookgassen. Die mag daar eigenlijk niet eens zitten maar goed, welkom in de grote stad.![]()
Je zou hem kunnen verleggen maar dan zou ik dat door een cv-monteur laten doen die weet wat hij doet.
Plaatje is niet zichtbaarquote:Op donderdag 13 februari 2020 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand hoe de scharieren/hoeken heten die gebruikt worden bij het maken van palletranden en waar ik ze kan kopen?
[ afbeelding ]
Doe het dan ook direct goehoed. Had het zelf ook al gevondenquote:
Pallet kraag scharnier levert wat googleopties. Of gewoon pallet scharnier.quote:Op donderdag 13 februari 2020 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand hoe de scharieren/hoeken heten die gebruikt worden bij het maken van palletranden en waar ik ze kan kopen?
[ afbeelding ]
Op deze Duitse site na kan ik alleen maar Chinese webshops vinden. Ik zie echt overal zulke scharnieren tegenwoordig, dat moet toch dichterbij verkocht worden zou je denken.quote:Op donderdag 13 februari 2020 22:52 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Doe het dan ook direct goehoed. Had het zelf ook al gevonden![]()
![]()
https://www.flightcase-on(...)emovable-pin/85/1431
Ja schroeven moet ook kunnen. Met spijkers kunnen ze het in een fabriek sneller omdat die er in worden geschoten.quote:Op donderdag 13 februari 2020 23:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Op deze Duitse site na kan ik alleen maar Chinese webshops vinden. Ik zie echt overal zulke scharnieren tegenwoordig, dat moet toch dichterbij verkocht worden zou je denken.
Hoe maak je die dingen eigenlijk vast? Ik zie op veel plaatjes een soort nagels ofzo. Schroeven moet ook kunnen toch?
Voordat je de muurverf erop zet bedoel je? Dan lijkt het mij niet nodig om eerst voor te strijken.quote:Op zondag 16 februari 2020 19:52 schreef Barry1986 het volgende:
Vraagje.
Ik heb AK gipsplaten vlak afgewerkt met stucmateriaal. Moet ik deze vlakken randen nog gronderen of is de laag zo dun dat dit niet nodig is.
Gips en gipsplaten kun je allebei het beste voorstrijken.quote:Op zondag 16 februari 2020 19:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voordat je de muurverf erop zet bedoel je? Dan lijkt het mij niet nodig om eerst voor te strijken.
Je hebt dus de kale gipsplaat en op de AK zijden zit het stucwerk?? Ik zou 1x latexen met verdunde latex met een scheut behangplakoplossing erdoor geroerd (1/2 kopje behangplaksel met 1 l water per 10 L latex verdund ). Drogen en definitieve laag aanbrengen.quote:Op zondag 16 februari 2020 19:52 schreef Barry1986 het volgende:
Vraagje.
Ik heb AK gipsplaten vlak afgewerkt met stucmateriaal. Moet ik deze vlakken randen nog gronderen of is de laag zo dun dat dit niet nodig is.
Is het een oude woning met mooie gedetailleerde trap? Dan zou ik toch overwegen het kaal te halen en te schilderen. Soms valt dat reuze mee, kwestie van een stukje tapijt lostrekken en kijken of je de lijm redelijk makkelijk kunt verwijderen. Eventueel met heteluchtpistool.quote:Op maandag 17 februari 2020 12:09 schreef kingjotte het volgende:
Het eind van mijn grote verbouw project komt in zicht en ik heb nu jullie hulp nodig:
Ik heb twee vaste, dichte trappen in huis (eentje met een bordes halverwege) die bekleed zijn met vloerbedekking van > 30 jaar oud. Dit wil ik "opfrissen" en ik heb al gekeken naar van die renovatie tredes / overzet tredes en op zich ziet dat er allemaal prima uit maar hoe doe je dat met het bordes, dat is veel dieper dan de meeste standaard tredes?
Voorbeeldplaatje, niet mijn trap.
[ afbeelding ]
Ik heb flexxstairs gevonden, daarmee kun je natuurlijk meerdere pvc planken aan elkaar koppelen, maar dat is een behoorlijk prijzig systeem.
"Gewoon" schilderen zie ik niet zitten, te veel werk en ik vraag me af of dat mooi gaat worden.
Iemand een idee?
Nee, geen mooie gedetailleerde trap, jaren '60 woning, daar hadden ze toen geen tijd voor denk ik.quote:Op maandag 17 februari 2020 12:26 schreef archito het volgende:
[..]
Is het een oude woning met mooie gedetailleerde trap? Dan zou ik toch overwegen het kaal te halen en te schilderen. Soms valt dat reuze mee, kwestie van een stukje tapijt lostrekken en kijken of je de lijm redelijk makkelijk kunt verwijderen. Eventueel met heteluchtpistool.
Ik heb een trap bekleed met massief eiken overzettreden, en dan eiken vloerdelen voor het bordes. Zelfde kleur lakken/olieen en het lijkt een geheel!quote:Op maandag 17 februari 2020 12:09 schreef kingjotte het volgende:
Het eind van mijn grote verbouw project komt in zicht en ik heb nu jullie hulp nodig:
Ik heb twee vaste, dichte trappen in huis (eentje met een bordes halverwege) die bekleed zijn met vloerbedekking van > 30 jaar oud. Dit wil ik "opfrissen" en ik heb al gekeken naar van die renovatie tredes / overzet tredes en op zich ziet dat er allemaal prima uit maar hoe doe je dat met het bordes, dat is veel dieper dan de meeste standaard tredes?
Voorbeeldplaatje, niet mijn trap.
[ afbeelding ]
Ik heb flexxstairs gevonden, daarmee kun je natuurlijk meerdere pvc planken aan elkaar koppelen, maar dat is een behoorlijk prijzig systeem.
"Gewoon" schilderen zie ik niet zitten, te veel werk en ik vraag me af of dat mooi gaat worden.
Iemand een idee?
100 kg gaat ook nog wel lukken.quote:Op maandag 17 februari 2020 19:03 schreef Rauw. het volgende:
Keilbout M5 voldoende om een kg of 10 aan op te hangen in een betonnen plafond?
Als de keilbout er stevig inzit kun je er zelf ook aan gaan hangen!quote:Op maandag 17 februari 2020 19:03 schreef Rauw. het volgende:
Keilbout M5 voldoende om een kg of 10 aan op te hangen in een betonnen plafond?
Die vloerdelen gebruik je dan in combinatie met zo'n overzettrede voor het bordes?quote:Op maandag 17 februari 2020 18:57 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik heb een trap bekleed met massief eiken overzettreden, en dan eiken vloerdelen voor het bordes. Zelfde kleur lakken/olieen en het lijkt een geheel!
Dat wil ik dus niet.quote:Let op:bij een lage belasting kan het voorkomen dat de ledlampen knipperen nadat de bewegingsmelder is uitgeschakeld.
Bij diegene van AlleKabels staat in de tekst:quote:Op zaterdag 29 februari 2020 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand een goede tip voor een interne bewegingsmelder.
Het leek mij wel handig om de 4 schakelaars in de garage te vervangen door 2 bewegingsmelders.
Omdat het voor de garage is zoek ik een goedkope oplossing, echter moet het wel werken.
Elke melder moet 2 led-tl van 9 wat aansturen.
Nu zie ik bijvoorbeeld deze:
https://www.allekabels.nl(...)lder-pir-inbouw.html
Daar staat echter dit bij:
[..]
Dat wil ik dus niet.
Op amazon zie ik bijvoorbeeld ook dit staan:
https://www.amazon.de/dp/(...)d=1582988737&sr=8-28
of dit:
https://www.amazon.de/dp/(...)82988737&sr=8-5&th=1
Laatst genoemde is echter op basis van radar en niet ir. Detecteert hij dan niet te veel? Eén komt naast een deur te hangen en ik wil niet dat hij bij elk blaadje aan gaat.
Budget is ca ¤20 per stuk maar goedkoper mag altijd.
Zou dit een goede tussenweg zijn:
https://www.conrad.nl/p/r(...)ais-wit-ip20-1425528
Ik heb in de badkamer een radardetector, speciaal vanwege een douchedeur. Ding is idd veel gevoeliger en detecteert ook via douchewand. Maar ik vind 'm stabieler dan een IR, en ze zijn in te stellen qua gevoeligheid.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Laatst genoemde is echter op basis van radar en niet ir. Detecteert hij dan niet te veel? Eén komt naast een deur te hangen en ik wil niet dat hij bij elk blaadje aan gaat.
Maar kans op knipperen en dat is niet goed voor de lampen.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 17:29 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Bij diegene van AlleKabels staat in de tekst:
"De melder is geschikt voor ledverlichting vanaf een vermogen van 5 watt en reguliere verlichting vanaf 1 watt."
Ik heb dut met de multitool met slijpdinges gedaan.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 16:04 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Twee vragen:
Ik heb 2 op maat gesneden geglazuurde keramische wandtegels zonder schade van de muur gehaald, waar er zit nog allemaal van dat harde gele lijm en stukken stucwerk aan vastgeplakt. Ik wil dit met een dremel verwijderen zodat ik ze weer kan hergebruiken.
Wat voor opzetstukje heb ik nodig voor de dremel?
Gat boren, dit ding erin lijmen en stekker van die unit in het stopcontact onder je bureau prikken:quote:Op zondag 8 maart 2020 19:43 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Ik heb net een bureau gemaakt, maar daar moet nog een stopcontact in. Of een gat waar kabels doorheen kunnen maar dat geeft altijd zo'n gedoe. Onder het bureau zit wel een stopcontact in de muur, hoe kan ik dat eenvoudig doorlussen?
Alvast dank voor de input!
Deze ligt bij de K****i voor 21 euro is dat wat ???? (checkquote:Op zondag 8 maart 2020 19:43 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Ik heb net een bureau gemaakt, maar daar moet nog een stopcontact in. Of een gat waar kabels doorheen kunnen maar dat geeft altijd zo'n gedoe. Onder het bureau zit wel een stopcontact in de muur, hoe kan ik dat eenvoudig doorlussen?
Alvast dank voor de input!
Zal wel aanbieding zijn danquote:Op zondag 8 maart 2020 19:48 schreef jpajs het volgende:
[..]
Deze ligt bij de K****i voor 16 euro is dat wat ????
[ afbeelding ]
Geen idee, nog niet eerder mee gewerkt. Moet het nog kopen.. Dacht dat het soepel was. Thnxquote:Op zondag 15 maart 2020 10:09 schreef daNpy het volgende:
Die kabel heeft toch ook gewoon een harde kern? Dan kun je gewone lasklemmen gebruiken.
In principe heeft kabel vaste kern en snoer soepele kern, als ik het goed heb onthouden.quote:Op zondag 15 maart 2020 10:12 schreef Miniem het volgende:
[..]
Geen idee, nog niet eerder mee gewerkt. Moet het nog kopen.. Dacht dat het soepel was. Thnx
Ja, ga maar eens een paar meter kabel ontmantelen. Wat een kutwerk is datquote:Op zondag 15 maart 2020 10:42 schreef Makrolon het volgende:
Je kan ook de kabel ontmantelen en de losse vd draden door de muur doen, hoef je niet te lassen.
Wat een kutwerk is dat? Kabelmes er langsheen en de mantel valt er zo af..quote:Op zondag 15 maart 2020 11:25 schreef daNpy het volgende:
[..]
In principe heeft kabel vaste kern en snoer soepele kern, als ik het goed heb onthouden.
[..]
Ja, ga maar eens een paar meter kabel ontmantelen. Wat een kutwerk is dat
Gewoon lasklem erop schuiven is 10x makkelijker
Als ik nog een leken aanvulling mag geven. Ymvk heeft een iets dikkere mantel en mag gebundeld worden in één mantelbuis. Xmvk moet een eigen mantel buis. Als grondkabel maakt dat verder niet zoveel uit lijkt mij.quote:Op maandag 16 maart 2020 18:30 schreef Miniem het volgende:
Ik vond net een VMVK-as kabel in de tuin.
Geen YMVK-as kabel dus.
Ik kan er niet zoveel over vinden behalve dat het een verouderde kabel met een vinyl mantel zou zijn.
Iemand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |