abonnement Unibet Coolblue
pi_190848425
Ik ben begonnen op onze gastenslaapkamer met 'stucen'.

Het glad gipsen van de AK gipsplaten.

Het is mijn eerste keer en opzich lukt het wel. Maar ik mis nog de snelheid waardoor het gipspapje sneller uithard dan dat ik wegsmeer.
Erg irritant is dat.

Ik gebruik nu knauf uniflott. Met 45min verwerkingstijd
pi_190848491
Als je twee arbeidsslagen incalculeert kun je sneller werken.
Laat die handjes wapperen!
pi_190848586
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 21:41 schreef Gieliovd het volgende:
Als je twee arbeidsslagen incalculeert kun je sneller werken.
Dat moet sowieso ook wel... Ik krijg het in ieder geval niet strak in een keer. als het echt strak moet worden dan heb ik 3 keer nodig.
pi_190848591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 21:37 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben begonnen op onze gastenslaapkamer met 'stucen'.

Het glad gipsen van de AK gipsplaten.

Het is mijn eerste keer en opzich lukt het wel. Maar ik mis nog de snelheid waardoor het gipspapje sneller uithard dan dat ik wegsmeer.
Erg irritant is dat.

Ik gebruik nu knauf uniflott. Met 45min verwerkingstijd
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.
pi_190848974
Waaraan kan ik zien of mijn hoofdschakelaar een 4 polige 3 fase variant is? Over 2 weken komt stedin de aansluiting verzwaren. Even checken of ik er klaar voor ben...
pi_190849088
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:06 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Waaraan kan ik zien of mijn hoofdschakelaar een 4 polige 3 fase variant is? Over 2 weken komt stedin de aansluiting verzwaren. Even checken of ik er klaar voor ben...
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.

Maar alleen met een 4 polige hoofdschakelaar ben je er niet, de installatie moet ook verdeeld zijn over de 3 fases. Als je een 4 polige hoofdschakelaar hebt en er worden nu maar 2 Polen gebruikt zal steden het wel aansluiten maar draait je installatie daarna op 25 ampère, wat wel krap is.

Post eens een foto van je meterkast zonder de kap er op (niets aanraken onder de kap)
pi_190849431
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.

Maar alleen met een 4 polige hoofdschakelaar ben je er niet, de installatie moet ook verdeeld zijn over de 3 fases. Als je een 4 polige hoofdschakelaar hebt en er worden nu maar 2 Polen gebruikt zal steden het wel aansluiten maar draait je installatie daarna op 25 ampère, wat wel krap is.

Post eens een foto van je meterkast zonder de kap er op (niets aanraken onder de kap)
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.

Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?

pi_190849511
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.

Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?

[ afbeelding ]
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.
Je kookgroep is gewoon een 1 fase trouwens. Dus ik zou t toch nog even checken.
pi_190849862
Ik wil binnenkort een gewhitewashte parketvloer van +/-9m2 (3x3) kaal schuren.

Welke schuurmachine raden jullie me aan?

Mijn overwegingen:
- Parketschuurmachine te log voor zo'n kleine ruimte + groot risico op kuilen met mijn gebrek aan ervaring. Hoeken lastig. Of kan dat wel?
- Excentrisch beter alternatief? Of duurt dat veel te lang? Hoeken wel lastig.
- Vlakschuurmachine veilig qua kuilen en hoeken mogelijk, maar duurt lang.

Betere opties?
pi_190852036
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 21:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.
Het spul blijft 30min lang in dezelfde vloeibare vorm en daarna hard het heel snel uit.
Ik heb na die 30min al eena water toegevoegd maar dat gaf me maar enkele minuten extra.
Ik denk dat ik iets meer water in het begin ga toevoegen.
Kijken wat er gebeurt!

Ik doe het ook in 3 gangen. 2x vullen 1x afwerken
pi_190853658
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:38 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.
Je kookgroep is gewoon een 1 fase trouwens. Dus ik zou t toch nog even checken.
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!
  Moderator vrijdag 3 januari 2020 @ 12:09:11 #162
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190855070
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.

Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?

[ afbeelding ]
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.

pi_190855081
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.

[ afbeelding ]
Dank! Ook Makrolon natuurlijk!
  Moderator vrijdag 3 januari 2020 @ 12:10:52 #164
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190855098
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 10:46 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ? :)
De inductiekookplaat is in ieder geval aangesloten op een gewone kookgroep.
pi_190858958
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ? :)
De inductiekookplaat is in ieder geval aangesloten op een gewone kookgroep.
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:

  Moderator vrijdag 3 januari 2020 @ 18:14:47 #166
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190860659
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 16:28 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:

[ afbeelding ]
Het is in ieder geval echt een vierpolige lastschakelaar die aan de onderzijde overbrugd is om alle vier de contacten te gebruiken. De voeding op deze kast is een eenfase aansluiting (fase+nul). Vanaf de hoofdschakelaar lopen deze naar onderen op vier verdeelblokken. Voor iedere contact is daar een aparte contact L1, L2, L3 + één voor de nul.

Van daaruit wordt alles verdeeld naar de diverse kammen waar de automaten mee aan elkaar gekoppeld zijn.
pi_190921108
Ik ben bezig met de planning van een nieuwe keuken op een andere plek als de oude. Ook wil
ik stroom en zonnepanelen naar mijn schuurtje brengen, een aantal vragen waar ik mee zit. Die beltrafo heeft geen functie meer, die kan er dus uit.
Waarom onderstaande foto op zn kant staat weet ik niet.

Voor de keuken wil ik een kookgroep plus 3 of 4 extra groepen. Voor de schuur heb ik dus een groep nodig voor spanning en een voor de panelen. Past dat allemaal nog in deze kast of moet ik een nieuwe bestellen?

Bekabeling heb ik ook vragen over. Ik wil door de kruipruimte maar daar staat 10 cm water in, mag daar gewoon kabel door heen? Mag dat ook los of moet dat aan de muur vast?

Door de tuin naar de schuur kan ik door de grond of langs de schutting, door de grond is namelijk l graven in een tuin van dertig jaar oud met dus veel wortels e.d.. Langs de schutting is simpeler, hoe hoog moet/mag dat boven de grond?
Vloer en muren door moet ook in een buis heb ik begrepen.
Welke type kabels moet ik bestellen? Gewoon YMKV?
Aansluiten in de meterkast wil ik uitbesteden, er zit ook geen hoofdschakelaar op die kast. Hoeveel lengte wil die elektricien extra hebben voor het aansluiten?

Ga ik sowieso een elektricien vinden om het alleen maar aan te sluiten of doen die dat niet?
  Moderator vrijdag 10 januari 2020 @ 16:39:59 #168
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190965730
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de keuken wil ik een kookgroep plus 3 of 4 extra groepen.
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ?
Je hebt nu zo te zien namelijk een enkelfase aansluiting; op een kookgroep kun je een kooktoestel aansluiten met een maximaal vermogen van 7360W.

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de schuur heb ik dus een groep nodig voor spanning en een voor de panelen.
^O^, hoe zwaar is het elektrisch aansluitvermogen van de panelen ?
Wat is de afstand van de meterkast tot de omvormer van de panelen ? Wellicht moet deze kabel zwaarder zijn dan een standaard grondkabel van 2,5 mm². Een en ander natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de installatie en de afstand en de manier waarop je de kabel gaat leggen. ;)

Een Holec groepenkast met 7 groepen en een kookgroep, kost ongeveer ¤ 269,-

Een Hager groepenkast[/url] met 7 groepen en een kookgroep kost ongeveer ¤ 317,-

Dan heb je dus jou bestaande vier groepen, uitgebreid met 3 nieuwe groepen en een extra kookgroep. Wil je nog iets ruimer zitten dan zou je eens naar deze kast kunnen kijken. Dan heb je in totaal tien groepen + een kookgroep voor ¤ 359,-.

Holec en Hager zijn allebei steengoede A-kwaliteits merken :)
Al heb ik een lichte voorkeur voor het zwarte uiterlijk van Holec O-)

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik wil door de kruipruimte maar daar staat 10 cm water in, mag daar gewoon kabel door heen? Mag dat ook los of moet dat aan de muur vast?
Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen.

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Vloer en muren door moet ook in een buis heb ik begrepen.
Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis. ^O^

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Hoeveel lengte wil die elektricien extra hebben voor het aansluiten?
Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen.
Liever 30 cm te lang, dan ook maar 5 cm te kort ^O^

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Door de tuin naar de schuur kan ik door de grond of langs de schutting, door de grond is namelijk l graven in een tuin van dertig jaar oud met dus veel wortels e.d.. Langs de schutting is simpeler, hoe hoog moet/mag dat boven de grond?
Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen. :9

quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Welke type kabels moet ik bestellen? Gewoon YMKV?
YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.

quote:
Verschil tussen de XMVK en YMVK

Beide kabels zijn voorzien van kopergeleider. De producten verschillen daarnaast van elkaar op het gebied van isolatiedikte en buitenmantel.

Isolatiedikte

De kabels verschillen van elkaar basis van de isolatiedikte. De isolatiedikte is bij de XMVK altijd 0,6 mm en bij de YMVK kabel minstens 0,7 mm.

Moeilijk brandbaar

De YMVK varianten worden geleverd met een buitenmantel van PVC. Dit geldt ook voor de XMVK varianten. Het verschil tussen beide installatiekabels is echter dat de YMVK kabel een moeilijk brandbare kabel is. Deze kabel wordt ook veelal aangeduid als YMVKmb. Hierbij staat “mb” voor moeilijk brandbaar. Een YMVK kabel kunt u eveneens gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is.

Welke variant heb ik nodig?


Een van de veelgestelde vragen rondom draad en kabel is: Welke kabel heb ik nodig? Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven met betrekking tot de toepassing van de kabel.

De XMVK kabel gebruikt u onder andere om een wandcontactdoos (stopcontact) aan te sluiten. Deze kabel kan eveneens gebruikt worden om verlichting aan te sluiten in de woning. In principe wordt de XMVK gebruikt voor lichte installaties.

Wanneer de belasting van de kabel groter is, dan gebruikt u een YMVK kabel. Een YMVK kunt u onder andere gebruiken wanneer u meerdere, zwaardere, installaties moet verrichten. De YMVK kabel kan ook gebruikt worden in kabelgoot en mag gebundeld worden.

Installatiekabel in de grond

Voor de installaties waarbij kabel in de grond komt te liggen, zijn er speciale grondkabels beschikbaar. Het is echter ook toegestaan om YMVK te gebruiken in de grond, mits de kabel geplaatst wordt in daarvoor bestemde kokers of goten.

Bij installaties waar de kabel in de grond komt te liggen, adviseren wij u om voor een geschikte grondkabel (YMVKas of XMVKas) te gaan.

Bij ons is de meest gevraagde variant de 3-aderige 2,5 mm2 grondkabel:
  zaterdag 11 januari 2020 @ 10:12:07 #169
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_190976217
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker :P
pi_190998084
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...

Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_190998201
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker :P
Niet nodig hoor!
Laat die handjes wapperen!
pi_190998685
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker :P
Is bij ons niet gedaan door de vakman, dus lijkt me niet nodif
pi_190998701
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...

Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Volgens mij moet een boorhamer prima lukken. Of misschien een goeie hamer.
  zondag 12 januari 2020 @ 19:30:02 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190998746
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...

Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen?

@bleiblei: Bij ons ook gewoon op de werkvloer, geen probleem.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 12 januari 2020 @ 19:30:40 #175
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_190998757
Top! Dan hoef ik niet het hele zooitje de lucht in te krijgen :D .
Maar we hebben het er vandaag ingeslingerd. Nog best goed te doen eigenlijk!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')