Beetje lastig onderdorpel + glaslatten achteraf in makenquote:Op donderdag 2 januari 2020 11:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk?
Een bovenlicht zit soms ook in een aluminium kozijn?
ja dat is al ontworpen voor glas, daar sloot niet eerst een deur op aanquote:Op donderdag 2 januari 2020 11:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk?
Een bovenlicht zit soms ook in een aluminium kozijn?
Dat moet sowieso ook wel... Ik krijg het in ieder geval niet strak in een keer. als het echt strak moet worden dan heb ik 3 keer nodig.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:41 schreef Gieliovd het volgende:
Als je twee arbeidsslagen incalculeert kun je sneller werken.
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:37 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben begonnen op onze gastenslaapkamer met 'stucen'.
Het glad gipsen van de AK gipsplaten.
Het is mijn eerste keer en opzich lukt het wel. Maar ik mis nog de snelheid waardoor het gipspapje sneller uithard dan dat ik wegsmeer.
Erg irritant is dat.
Ik gebruik nu knauf uniflott. Met 45min verwerkingstijd
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:06 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Waaraan kan ik zien of mijn hoofdschakelaar een 4 polige 3 fase variant is? Over 2 weken komt stedin de aansluiting verzwaren. Even checken of ik er klaar voor ben...
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:14 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8.
Maar alleen met een 4 polige hoofdschakelaar ben je er niet, de installatie moet ook verdeeld zijn over de 3 fases. Als je een 4 polige hoofdschakelaar hebt en er worden nu maar 2 Polen gebruikt zal steden het wel aansluiten maar draait je installatie daarna op 25 ampère, wat wel krap is.
Post eens een foto van je meterkast zonder de kap er op (niets aanraken onder de kap)
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.
Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?
[ afbeelding ]
Het spul blijft 30min lang in dezelfde vloeibare vorm en daarna hard het heel snel uit.quote:Op donderdag 2 januari 2020 21:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word.
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:38 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase.
Je kookgroep is gewoon een 1 fase trouwens. Dus ik zou t toch nog even checken.
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.quote:Op donderdag 2 januari 2020 22:32 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg.
Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar?
[ afbeelding ]
Dank! Ook Makrolon natuurlijk!quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig.
[ afbeelding ]
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:46 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken!
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ?
De inductiekookplaat is in ieder geval aangesloten op een gewone kookgroep.
Het is in ieder geval echt een vierpolige lastschakelaar die aan de onderzijde overbrugd is om alle vier de contacten te gebruiken. De voeding op deze kast is een eenfase aansluiting (fase+nul). Vanaf de hoofdschakelaar lopen deze naar onderen op vier verdeelblokken. Voor iedere contact is daar een aparte contact L1, L2, L3 + één voor de nul.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:28 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
[..]
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen:
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ?quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de keuken wil ik een kookgroep plus 3 of 4 extra groepen.
, hoe zwaar is het elektrisch aansluitvermogen van de panelen ?quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Voor de schuur heb ik dus een groep nodig voor spanning en een voor de panelen.
Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Ik wil door de kruipruimte maar daar staat 10 cm water in, mag daar gewoon kabel door heen? Mag dat ook los of moet dat aan de muur vast?
Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Vloer en muren door moet ook in een buis heb ik begrepen.
Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Hoeveel lengte wil die elektricien extra hebben voor het aansluiten?
Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Door de tuin naar de schuur kan ik door de grond of langs de schutting, door de grond is namelijk l graven in een tuin van dertig jaar oud met dus veel wortels e.d.. Langs de schutting is simpeler, hoe hoog moet/mag dat boven de grond?
YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 16:44 schreef qajariaq het volgende:
Welke type kabels moet ik bestellen? Gewoon YMKV?
quote:Verschil tussen de XMVK en YMVK
Beide kabels zijn voorzien van kopergeleider. De producten verschillen daarnaast van elkaar op het gebied van isolatiedikte en buitenmantel.
Isolatiedikte
De kabels verschillen van elkaar basis van de isolatiedikte. De isolatiedikte is bij de XMVK altijd 0,6 mm en bij de YMVK kabel minstens 0,7 mm.
Moeilijk brandbaar
De YMVK varianten worden geleverd met een buitenmantel van PVC. Dit geldt ook voor de XMVK varianten. Het verschil tussen beide installatiekabels is echter dat de YMVK kabel een moeilijk brandbare kabel is. Deze kabel wordt ook veelal aangeduid als YMVKmb. Hierbij staat “mb” voor moeilijk brandbaar. Een YMVK kabel kunt u eveneens gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is.
Welke variant heb ik nodig?
Een van de veelgestelde vragen rondom draad en kabel is: Welke kabel heb ik nodig? Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven met betrekking tot de toepassing van de kabel.
De XMVK kabel gebruikt u onder andere om een wandcontactdoos (stopcontact) aan te sluiten. Deze kabel kan eveneens gebruikt worden om verlichting aan te sluiten in de woning. In principe wordt de XMVK gebruikt voor lichte installaties.
Wanneer de belasting van de kabel groter is, dan gebruikt u een YMVK kabel. Een YMVK kunt u onder andere gebruiken wanneer u meerdere, zwaardere, installaties moet verrichten. De YMVK kabel kan ook gebruikt worden in kabelgoot en mag gebundeld worden.
Installatiekabel in de grond
Voor de installaties waarbij kabel in de grond komt te liggen, zijn er speciale grondkabels beschikbaar. Het is echter ook toegestaan om YMVK te gebruiken in de grond, mits de kabel geplaatst wordt in daarvoor bestemde kokers of goten.
Bij installaties waar de kabel in de grond komt te liggen, adviseren wij u om voor een geschikte grondkabel (YMVKas of XMVKas) te gaan.
Bij ons is de meest gevraagde variant de 3-aderige 2,5 mm2 grondkabel:
Niet nodig hoor!quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Is bij ons niet gedaan door de vakman, dus lijkt me niet nodifquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Volgens mij moet een boorhamer prima lukken. Of misschien een goeie hamer.quote:Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...
Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen?quote:Op zondag 12 januari 2020 18:40 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton.
Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort...
Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing?
Netten of vloer verwarming?quote:Op zondag 12 januari 2020 19:30 schreef bleiblei het volgende:
Top! Dan hoef ik niet het hele zooitje de lucht in te krijgen .
Maar we hebben het er vandaag ingeslingerd. Nog best goed te doen eigenlijk!
het is niet nodig, maar hoe dichter aan het oppervlak, hoe sneller je vloer warm isquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:12 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker
Beiden .quote:Op zondag 12 januari 2020 19:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Netten of vloer verwarming?
Netten liggen vrij snel ja, dat is goed te doen
Ja, dat wordt nog een interessant dingetje dadelijk.quote:Op zondag 12 januari 2020 19:59 schreef lipje het volgende:
[..]
het is niet nodig, maar hoe dichter aan het oppervlak, hoe sneller je vloer warm is
Je legt het juist als 1 slang neerquote:Op zondag 12 januari 2020 19:39 schreef Gieliovd het volgende:
Ik wordt al draaierig als ik eraan denk al die bochtjes draaien
Cool, moet dat dit jaar ook doen in de garagequote:
Ik heb nog 140m slang over van 18mm (of 20mm dik), dus als je interesse hebt?quote:Op zondag 12 januari 2020 20:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je legt het juist als 1 slang neer
[..]
Cool, moet dat dit jaar ook doen in de garage
Denk het wel jaquote:Op zondag 12 januari 2020 20:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik heb nog 140m slang over van 18mm (of 20mm dik), dus als je interesse hebt?
Weg ermee naar de stort. Komen op sommige van die plekken ook weer nieuwe palen.quote:Op zondag 12 januari 2020 19:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen?
@:bleiblei: Bij ons ook gewoon op de werkvloer, geen probleem.
Tja, als ik een nieuwe meterkast moet dan is krachtstroom ook een optie maar in wezen red ik het prima met 1 x 35 A denk ik. Tenzij ik in de toekomst voor warm water kies voor elektriek doorstroom maar met panelen zonder saldering is een boiler dan toch slimmer denk ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ?
Je hebt nu zo te zien namelijk een enkelfase aansluiting; op een kookgroep kun je een kooktoestel aansluiten met een maximaal vermogen van 7360W.
[..]
Dat gaan zes panelen worden dus 1,5 tot 2 kW maximaal, dat moet prima kunnen door een draad die het dubbele mag hebben lijkt mijquote:, hoe zwaar is het elektrisch aansluitvermogen van de panelen ?
Wat is de afstand van de meterkast tot de omvormer van de panelen ? Wellicht moet deze kabel zwaarder zijn dan een standaard grondkabel van 2,5 mm². Een en ander natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de installatie en de afstand en de manier waarop je de kabel gaat leggen.
In buis leggen lijkt me dan de best optie, in de kruipruimte dan langs de wand en zo hoog mogelijk . Of ik buiten ga ingraven ga ik nog eens over nakenden, dat is nogal een onderneming en wordt het traject ook een stuk langer met een aantal bochten.quote:Een Holec groepenkast met 7 groepen en een kookgroep, kost ongeveer ¤ 269,-
Een Hager groepenkast[/url] met 7 groepen en een kookgroep kost ongeveer ¤ 317,-
Dan heb je dus jou bestaande vier groepen, uitgebreid met 3 nieuwe groepen en een extra kookgroep. Wil je nog iets ruimer zitten dan zou je eens naar deze kast kunnen kijken. Dan heb je in totaal tien groepen + een kookgroep voor ¤ 359,-.
Holec en Hager zijn allebei steengoede A-kwaliteits merken
Al heb ik een lichte voorkeur voor het zwarte uiterlijk van Holec
[..]
Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen.
[..]
Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis.
[..]
Dankquote:Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen.
Liever 30 cm te lang, dan ook maar 5 cm te kort
[..]
Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen.
[..]
YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.
[..]
Vloerverwarming werkt niet met 90 graden, maar 35-40. Je moet de temperatuur dus verlagen.quote:Op maandag 13 januari 2020 08:47 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb een hersenspinsel en een vraag daar over mbt vloerverwarming.
Onze badkamer gaan we vernieuwen (1990) en daarbij kwam vloerverwarming niet ter sprake.
Maar toch zat ik er over na te denken....
Ik wil mogelijk vloerverwarming aanleggen op de volgende manier:
CV Radiator verwijderen en vloerverwarming leidingen daar op aansluiten.
Verwarmingsslangen worden in een niet geisoleerde betonnen vloer gefreest van 12~15cm dik (nog uitzoeken).
Onder de badkamer bevind zich de bijkeuken.
Deze bijkeuken verwarmen we met een CV radiator minimaal (~15-16gr) om de kou er uit de houden.
1.
Zou ik kunnen zeggen dat door de niet geïsoleerde vloer warmte naar beneden lekt, naar de bijkeuken, en deze als positief gevolg 'verwarmd'. Immers hoeft het er niet 20gr te worden. De CV radiator in de bijkeuken kan dan uit.
2.
Wij hebben een soort van stadsverwarming, dus altijd warm water beschikbaar. Ik zat te denken aan een 'kogelkraan' die gereduceerd warm water laat stromen, en dan zelf proef ondervindelijk de juiste temperatuur opzoeken. En met een tijdsslot kraan die open en dicht gaat.
Volgens mij kan ik dan heel lowprofile vloerverwarming inbouwen?
3. Of moet ik rekening houden met de toekomst. en over een jaar of 5/10 komen er zonnepanelen en moet ik alvast elektrische vloerverwarming aan leggen.
Deze man heeft prachtige videos staan op YouTube over het gebruik er van. Op zijn site zijn ze ook te koop.quote:Op maandag 13 januari 2020 09:22 schreef Barcaconia het volgende:
Weet iemand hoe dit gereedschap heet? Het is een soort verstelbare proppenfrees om pennen aan het uiteinde van een stuk hout te frezen. Ik kom deze foto online tegen maar verder niets waar ik zoiets kan kopen.
[ afbeelding ]
Je vergeet dat warmte omhoog gaat en kpu omlaag. Dus de theorie dat bij het verwarmen van je plafond de bijkeuken mee verwarmd wordt, gaat heel beperkt op. Ik verwacht dat alleen de bovenste 20cm van je bijkeuken lekker warm is dadelijk .quote:Op maandag 13 januari 2020 08:47 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb een hersenspinsel en een vraag daar over mbt vloerverwarming.
Onze badkamer gaan we vernieuwen (1990) en daarbij kwam vloerverwarming niet ter sprake.
Maar toch zat ik er over na te denken....
Ik wil mogelijk vloerverwarming aanleggen op de volgende manier:
CV Radiator verwijderen en vloerverwarming leidingen daar op aansluiten.
Verwarmingsslangen worden in een niet geisoleerde betonnen vloer gefreest van 12~15cm dik (nog uitzoeken).
Onder de badkamer bevind zich de bijkeuken.
Deze bijkeuken verwarmen we met een CV radiator minimaal (~15-16gr) om de kou er uit de houden.
1.
Zou ik kunnen zeggen dat door de niet geïsoleerde vloer warmte naar beneden lekt, naar de bijkeuken, en deze als positief gevolg 'verwarmd'. Immers hoeft het er niet 20gr te worden. De CV radiator in de bijkeuken kan dan uit.
2.
Wij hebben een soort van stadsverwarming, dus altijd warm water beschikbaar. Ik zat te denken aan een 'kogelkraan' die gereduceerd warm water laat stromen, en dan zelf proef ondervindelijk de juiste temperatuur opzoeken. En met een tijdsslot kraan die open en dicht gaat.
Volgens mij kan ik dan heel lowprofile vloerverwarming inbouwen?
3. Of moet ik rekening houden met de toekomst. en over een jaar of 5/10 komen er zonnepanelen en moet ik alvast elektrische vloerverwarming aan leggen.
edit: aanvoer warmte is gem 40-50gr. max 60gr
Vaak kom je met de selectiviteit van je installatie in de knoop. In huis tuin en keuken situaties zou ik die extra groep of desnoods twee gewoon apart van een nieuwe groep uit de meterkast in huis halen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 22:50 schreef whY... het volgende:
Ik heb een groep gecombineerd (gang en schuur) maar als ik op een goed moment het ganglicht, licht in de schuur een radiootje en m'n afkortzaag aanzet (of te snel achterelkaar) dan schiet m'n groep eruit. Ik wil dat iets robuuster gaan maken en de schuur sowieso zijn eigen groep geven. Is het daarbij handig om een zwaardere groep te nemen en die op een groepenkast in de schuur te maken en die te voorzien van twee normale groepen?
Of zou een eigen groep voldoende zijn om een paar powerapparaten tegelijk te gebruiken? (Heater, afkortzaag of kolomboor)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |