Nee maar 3. Ik heb het even aangepast.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:19 schreef Basp1 het volgende:
Zo zo 8 leads lopen maar nog niets concreets en wel al jezelf nog rijker willen rekenen terwijl geen een bedrijf weet wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Inderdaad, TS is een beetje naïef. Wel schattig, maar ook redelijk wereldvreemd.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Wat je voorstelt kan natuurlijk nooit werken. Dat is allemaal in de contracten vastgelegd.
Detachering is volledig de bocht uit gevlogen tegenwoordig net zoals uitzendbureaus en "vast meer flex, flex meer vast" onzin van ons cabinet... maar goed laat die discussie even voor wat het is.quote:
Ik heb het wel al een keer eerder gedaan en toen werkte het wel, maar dat was een minder serieuze functie. Ze zochten bij thuisbezorgd e-bike bezorgers. Dus ik meld me aan via een uitzendbureau. Werkte 3 dagen (door de proeftijd heen) voor 10,70 per uur of zoiets. Daarna mailde ik het uitzendbureau dat ik alleen nog als ZZP'er voor ze kon werken voor 16 euro per uur. Zij boden mij 15 en zodoende verdiende ik die 15 euro + 21% BTW die ik kon houden omdat het onder de grens zat, dus netto 17 euro ofzo.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Wat je voorstelt kan natuurlijk nooit werken. Dat is allemaal in de contracten vastgelegd.
Jezus dat is toch niet normaal?? Ik doe al het werk en krijg vervolgens van die 80-100 euro 16 euro bruto te zien, netto nog minder, raak ook meteen alle toeslagen kwijt want verdien dan teveel en mag direct beginnen aan het terugbetalen van de studielening en vervolgens 50% van mijn overgebleven inkomen betalen aan een Saudi Arabier die mijn woningbouwcorporatie bezit.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:25 schreef djh77 het volgende:
De bank zal 80-100 per uur betalen aan de detacheerder voor een junior analist
Welkom in de werkende wereld.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:06 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Jezus dat is toch niet normaal?? Ik doe al het werk en krijg vervolgens van die 80-100 euro 16 euro bruto te zien, netto nog minder, raak ook meteen alle toeslagen kwijt want verdien dan teveel en mag direct beginnen aan het terugbetalen van de studielening en vervolgens 50% van mijn overgebleven inkomen betalen aan een Saudi Arabier die mijn woningbouwcorporatie bezit.
Waarom wordt dit als normaal gezien in deze wereld
Normaalgesproken werkt dat niet zo.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:01 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik heb het wel al een keer eerder gedaan en toen werkte het wel, maar dat was een minder serieuze functie. Ze zochten bij thuisbezorgd e-bike bezorgers. Dus ik meld me aan via een uitzendbureau. Werkte 3 dagen (door de proeftijd heen) voor 10,70 per uur of zoiets. Daarna mailde ik het uitzendbureau dat ik alleen nog als ZZP'er voor ze kon werken voor 16 euro per uur. Zij boden mij 15 en zodoende verdiende ik die 15 euro + 21% BTW die ik kon houden omdat het onder de grens zat, dus netto 17 euro ofzo.
Nee klopt, je kan niet zomaar direct voor je arbeidafnemer werken, want het is te duur om je over te kopen. Maar je kan wel gewoon je eigen bod doen aan je uitzendbureau/detacheerder. Er staat voor zover ik weet niet in je contract dat je niet je eigen contract mag voorstellen. Blijkbaar had dat uitzendbureau genoeg ademruimte om 15 per uur te kunnen missen. Misschien was dat zelfs goedkoper dan 10,70 + overige loonkosten.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Normaalgesproken werkt dat niet zo.
Ze hebben mij ook ooit los proberen te weken. Ik werd 1 dag per week gedetacheerd aan een bedrijf voor 130 per uur (medior toen). Door de contracten was het echt onmogelijk om me over te nemen. Of dat ik als zzp'er iets voor een oude klant zou gaan doen. Deed ik dat wel, dan kon ik een bizarre boete krijgen (meer dan dat ik in een jaar verdien).
welkom in de grote mensen wereld.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:06 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Jezus dat is toch niet normaal?? Ik doe al het werk en krijg vervolgens van die 80-100 euro 16 euro bruto te zien, netto nog minder, raak ook meteen alle toeslagen kwijt want verdien dan teveel en mag direct beginnen aan het terugbetalen van de studielening en vervolgens 50% van mijn overgebleven inkomen betalen aan een Saudi Arabier die mijn woningbouwcorporatie bezit.
In 1019 kon je nog als knaap voor de bakker en werken en als verdienste voor je werk een heel brood mee naar huis nemen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:21 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
welkom in de grote mensen wereld.
Je contract zal dit waarschijnlijk niet toestaan. Nog afgezien er veel meer haken en ogen aan zitten.
Je hebt nu niet te maken met pizza bezorg dienst, maar met echte bedrijven.
Ik denk dat je de werkgeverskosten een beetje onderschat.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:15 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
Nu heb ik met 1 detacheerder een bod van 2600-2700 bruto gekregen. Ik ga ervan uit dat de range tussen de 2400-2900 ligt bij andere detacheerders. Ik doe een aanname dat de detacheerder ongeveer 600 euro kosten maakt aan werkgeververzekeringen en die andere kosten die gemaakt worden voordat bruto uitgekeerd wordt. DUS "kost" je voor de detacheerder 3000-3500 euro per maand.
Iemand anders hier zegt dat je er 100% bij op mag tellen, is dat dan accuraat? Maar op berekenhet.nl zag iets van rond de 600 euro aan extra kosten. Maargoed ik wil inderdaad wel precies weten hoeveel ik mijn arbeidafnemer kost inderdaad zodat ik een schatting kan maken van hoeveel spelingsruimte er eventueel zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:26 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik denk dat je de werkgeverskosten een beetje onderschat.
Naast werkgeversverzekeringen maken ze nog andere kosten: pensioenkosten, eventuele reiskosten, vakantietoeslag, risico bij ziekte, overhead (administratie, acquisitie, huisvesting, ...).
Dat lijkt me een stuk reëler, jaquote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:29 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Iemand anders hier zegt dat je er 100% bij op mag tellen, is dat dan accuraat? Maar op berekenhet.nl zag iets van rond de 600 euro aan extra kosten. Maargoed ik wil inderdaad wel precies weten hoeveel ik mijn arbeidafnemer kost inderdaad zodat ik een schatting kan maken van hoeveel spelingsruimte er eventueel zou kunnen zijn.
Sluitend lijkt me niet nodig, maar gewoon een redelijke vuistregel. Kijk als ik dus 5000+ kost voor de detacheerder. Dan zou ik bijvoorbeeld 30 euro per uur kunnen vragen als ZZP'er, dan ben ik goedkoper omdat zij al die extra kosten niet hoeven te betalen en dan heb ik meer inkomen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat lijkt me een stuk reëler, jaMaar zelfs al ken je je uurtarief, heb je geen sluitend antwoord. Maar ga er maar vanuit dat ze er goed aan verdienen
Wat ik dan nog steeds niet snap is waarom de bank wel gewoon 80-100 euro per uur aan de detacheerder wil betalen. Zij willen toch ook gewoon kostenbesparen? Als je je werving & selectie wilt uitbesteden prima, maar dan geef je de werver toch gewoon eenmalig 5000 euro. Waarom zou een bank liever 10.000-16.000 per maand aan kosten maken bij de detacheerder, dan direct 5000 aan kosten voor de arbeidverlener.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:57 schreef djh77 het volgende:
De detacheerder sluit een overeenkomst met de bank waarin de voorwaarden staan van uitbetaling van jouw inzet. De voorwaarden kunnen nog al verschillen. Van een vast bedrag per maand, tot uurtje factuurtje.
Omdat ze niet jou, maar de detacheerder inhuren. Als ze jou rechtstreeks inhuren hebben ze geen idee wie ze binnenhalen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:12 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Wat ik dan nog steeds niet snap is waarom de bank wel gewoon 80-100 euro per uur aan de detacheerder wil betalen. Zij willen toch ook gewoon kostenbesparen? Als je je werving & selectie wilt uitbesteden prima, maar dan geef je de werver toch gewoon eenmalig 5000 euro. Waarom zou een bank liever 10.000-16.000 per maand aan kosten maken bij de detacheerder, dan direct 5000 aan kosten voor de arbeidverlener.
Je kan toch gewoon die nieuwe lichting mensen als nog een 0 uren contract of flex contract of whatever geven. Bij Bunq bijvoorbeeld geven ze je eerst een contract voor 4 maanden, daarna 8 maanden en daarna 12. Dan kan iedereen dat toch gewoon doen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:19 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Omdat ze niet jou, maar de detacheerder inhuren. Als ze jou rechtstreeks inhuren hebben ze geen idee wie ze binnenhalen.
Kennelijk. Ze kopen gemak en flexibiliteit en kopen risico af. Deze flexibele schil is bij dergelijke organisaties echt niet zeldzaam.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:43 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon die nieuwe lichting mensen als nog een 0 uren contract of flex contract of whatever geven. Bij Bunq bijvoorbeeld geven ze je eerst een contract voor 4 maanden, daarna 8 maanden en daarna 12. Dan kan iedereen dat toch gewoon doen.
Is dat risico echt zo groot dat dat 5000+ euro per maand waard is? Het is niet alsof die detacheerders echt zo'n geweldige screening doorvoeren (ik kom er tenminste ook doorheen ghehe).
Ja dit vind ik een veel redelijker aan te nemen bedrag. 80-100 lijkt me toch echt veel voor een junior. Dus van de 50 per uur die ze verdienen kost ik dan dus 30 (5000/160 op basis van 40u). Dus als ik 30 per uur vraag ZZP, of bijv 25 per uur dan is het nog steeds een goede deal voor hun.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:31 schreef MisChrartin het volgende:
Ik heb ooit een soort proefdag bij een detacheerder gelopen. Functies waarin degene die werkt rond de 2500 bruto kreeg werden verhuurd rond de 50 euro per uur ex btw aan de bedrijven, de junior functies dus. Vakgebied techniek/bouw, zal rond 2010 zijn geweest maar ik vermoed dat de bedragen nog wel ongeveer hetzelfde zijn bij zulke brutobedragen.
Het is niet realistisch dat jij als werknemer dat direct krijgt, want de detacheerder moet allerlei kosten afdragen en heeft natuurlijk ook overhead.
Denken dat je daar als ZZP'er (direct) binnenkomt is naïef. Iets met preferred supplier en mantelovereenkomsten.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:46 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ja dit vind ik een veel redelijker aan te nemen bedrag. 80-100 lijkt me toch echt veel voor een junior. Dus van de 50 per uur die ze verdienen kost ik dan dus 30 (5000/160 op basis van 40u). Dus als ik 30 per uur vraag ZZP, of bijv 25 per uur dan is het nog steeds een goede deal voor hun.
Bij de detacheerder, of bij de bank? Ik heb het over de detacheerder. Bank zal niet kunnen wss ivm contract.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:47 schreef baskick het volgende:
[..]
Denken dat je daar als ZZP'er (direct) binnenkomt is naïef. Iets met preferred supplier en mantelovereenkomsten.
Waarom zou de detacheerder jou als ZZP'er inhuren? Wat maakt jou zo uniek ten opzichte van de bulk die ze 'gewoon' aannemen? De vacatures die ik zo vind suggereren (op z'n minst) loondienstquote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:48 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Bij de detacheerder, of bij de bank? Ik heb het over de detacheerder. Bank zal niet kunnen wss ivm contract.
Ik ga daar niet mee openen. Eerst 1 maand werken in de proeftijd, erachter komen of het werk bij me past en mezelf bewijzen aan de bank zelf. En daarna kan ik een bod doen aan de detacheerder en zeggen dat ik alleen nog voor ze kan werken vanuit een ZZP overeenkomst voor 27,61 per uur.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:49 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom zou de detacheerder jou als ZZP'er inhuren? Wat maakt jou zo uniek ten opzichte van de bulk die ze 'gewoon' aannemen?
27 euro per uur als zzp-er? Dan kun je beter voor 2500 bruto in loondienst zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:54 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik ga daar niet mee openen. Eerst 1 maand werken in de proeftijd, erachter komen of het werk bij me past en mezelf bewijzen aan de bank zelf. En daarna kan ik een bod doen aan de detacheerder en zeggen dat ik alleen nog voor ze kan werken vanuit een ZZP overeenkomst voor 27,61 per uur.
1. Dat kost voor hun minder dan de 5000+ die ze anders aan kosten voor me zouden betalen, dus ik ben goedkoper.
2. Ze hoeven al die verantwoordelijkheden niet meer voor me te dragen.
3. Als ze niet akkoord gaan dan moet ik wel stoppen en zijn zij die sweet 20 euro per uur winst kwijt, dat willen ze ook niet.
Bij 2500 bruto hou je 2000 over. Bij 27 verdien je 4000+ voor belasting? Al wil ik wel kijken of ik 24 uur kan werken, dan kom je wel uit op ook 2500quote:Op donderdag 24 oktober 2019 11:06 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
27 euro per uur als zzp-er? Dan kun je beter voor 2500 bruto in loondienst zijn.
27 euro als zzp-er is min of meer minimumloon.
Jij denkt dat je een bruto inkomen als zzp-er kunt vergelijken met een bruto inkomen in loondienst?quote:Op donderdag 24 oktober 2019 11:26 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Bij 2500 bruto hou je 2000 over. Bij 27 verdien je 4000+ voor belasting? Al wil ik wel kijken of ik 24 uur kan werken, dan kom je wel uit op ook 2500
Ook wel bijzonder dat iemand met dergelijk financieel inzicht in de bancaire sector denkt te gaan werken.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 11:28 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Jij denkt dat je een bruto inkomen als zzp-er kunt vergelijken met een bruto inkomen in loondienst?
Tip: wordt geen zzp-er
Hier kan je ongeveer aflezen met een zzp tarief van 27 euro waard is in vergelijking met het brutoloon. Het is vergelijkbaar met een uurtarief in loondienst van 10 euro.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 11:26 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Bij 2500 bruto hou je 2000 over. Bij 27 verdien je 4000+ voor belasting? Al wil ik wel kijken of ik 24 uur kan werken, dan kom je wel uit op ook 2500
Dit is idd frappant en ik hoop dat dit niet representatief voor die gehele sector is.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 11:33 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ook wel bijzonder dat iemand met dergelijk financieel inzicht in de bancaire sector denkt te gaan werken.
Welkom in de wereld van de loonslaafquote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:06 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik heb voor Temper al als ZZP'er gewerkt tussen de 13 en 21 euro per uur was dan het tarief. Ik mocht alle BTW houden omdat het onder de grens zat. Voor zover ik weet worden de eerste 20.000 euro die je verdient aan inkomen niet belast, mits je aan de eisen voldoet van de urennorm, startersregeling, kleine ondernemersregeling, etc.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 12:03 schreef baskick het volgende:
Gast, je hebt echt geen idee he?
Als je het verschil tussen omzet en winst niet kent, is zzp'en niet aan te raden. En als je overweegt om voor 27-ish te gaan zzp'en, is zzp'en niet aan te raden.
Je doelt vast op de kleine ondernemersregeling. Daar heb je straks geen profijt meer van. En zzp'er met 1 opdrachtgever? Succes.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 12:54 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik heb voor Temper al als ZZP'er gewerkt tussen de 13 en 21 euro per uur was dan het tarief. Ik mocht alle BTW houden omdat het onder de grens zat. Voor zover ik weet worden de eerste 20.000 euro die je verdient aan inkomen niet belast, mits je aan de eisen voldoet van de urennorm, startersregeling, kleine ondernemersregeling, etc.
Nu zal ik waarschijnlijk niet aan al die vrijstellingen voldoen, hoogstens die gericht op de uren norm in de hypothetische situatie dat ik die ook haal vanuit die functie. Maar het idee dat je je ZZP loon door midden moet delen is niet per se waar. Als ik het niet wil hoef ik toch geen dure verzekeringen af te sluiten?
Leuk als student.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 12:54 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik heb voor Temper al als ZZP'er gewerkt tussen de 13 en 21 euro per uur was dan het tarief. Ik mocht alle BTW houden omdat het onder de grens zat. Voor zover ik weet worden de eerste 20.000 euro die je verdient aan inkomen niet belast, mits je aan de eisen voldoet van de urennorm, startersregeling, kleine ondernemersregeling, etc.
Nu zal ik waarschijnlijk niet aan al die vrijstellingen voldoen, hoogstens die gericht op de uren norm in de hypothetische situatie dat ik die ook haal vanuit die functie. Maar het idee dat je je ZZP loon door midden moet delen is niet per se waar. Als ik het niet wil hoef ik toch geen dure verzekeringen af te sluiten?
Edit: ik maak toch ook helemaal geen standaard ZZP kosten? Geen auto, geen kantoor, geen niks. Dus mijn kosten zijn 0.
Persoonlijk wil ik liever geen pensioen opbouwen via de conventionele manier. Ik heb liever niet dat mijn geld ergens vastzit en ik liquiditeit misloop door al dat afgedragen geld. Ik wil dat liever gewoon zelf sparen. Dan kan ik het zelf altijd nog inzetten als ik een leuke opportunity langs zie komen. Zolang je een vuistregel houd van, stel je leeft van 67 tot 82 (15 jaar), dan is 150.000 pensioengeld waarschijnlijk meer dan genoeg. Na inflatie misschien het dubbele, maar je moet gewoon dat bedrag, wat trouwens sneller gaat als je een lekker ZZP tarief vangt.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:09 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Leuk als student.
Als ZZPer:
Hoe ga je je pensioenafdracht betalen?
Hoe bouw je een potje op voor als je een keer ziek bent? Met een verzekering? Dat zijn dure polissen. En wat als je 2 maanden geen klus hebt, kun je dan nog rondkomen?
En als je met vakantie gaat of vrij bent, Zit je vakantiegeld bij je tarief van 27euro in?
En aan de andere kant moet je zelf ook ineens loonbelasting gaan betalen.
Kortom 27 euro is niks.
Maar als je hier nog niet over nagedacht hebt moet je niet als ZZPer aan de slag gaan. Vaak kun je na een detacheringsklus wel in dienst bij hetzelfde bedrijf tegen een iets hoger salaris.
Paar cruciale denk foutjes...quote:Op donderdag 24 oktober 2019 12:54 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Edit: ik maak toch ook helemaal geen standaard ZZP kosten? Geen auto, geen kantoor, geen niks. Dus mijn kosten zijn 0.
Eens hoor. Maar TS claimt nergens dat hij 5k zou kunnen/willen verdienen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:20 schreef MisChrartin het volgende:
Na het lezen van je andere topic over toeslagen enzo. Misschien moet je gewoon eens beginnen met werken in plaats van nu de handige jongen uit te gaan hangen. Je hebt nog geen specifieke skills (laten zien), dus waarom zou een bank jou in directe dienst 5000 per maand gaan betalen.
Banken betalen over het algemeen erg goed maar zo achterlijk zijn ze daar ook niet.
Jij denkt daadwerkelijk dat je met 150k (of het dubbele) een fatsoenlijk pensioen hebt? En om die 3 ton aan te tikken mag je aardig lang een aardig bedrag gaan wegzetten tegen een aardig rendementquote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:23 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Persoonlijk wil ik liever geen pensioen opbouwen via de conventionele manier. Ik heb liever niet dat mijn geld ergens vastzit en ik liquiditeit misloop door al dat afgedragen geld. Ik wil dat liever gewoon zelf sparen. Dan kan ik het zelf altijd nog inzetten als ik een leuke opportunity langs zie komen. Zolang je een vuistregel houd van, stel je leeft van 67 tot 82 (15 jaar), dan is 150.000 pensioengeld waarschijnlijk meer dan genoeg. Na inflatie misschien het dubbele, maar je moet gewoon dat bedrag, wat trouwens sneller gaat als je een lekker ZZP tarief vangt.
Ik denk dat alle mensen hopen niet ernstig ziek te worden.quote:Ik hoop gedurende die 2-3 jaar als jong persoon niet ziek te worden, daarna heb ik genoeg werkervaring om eventueel nog meer te verdienen als ZZP'er of het veiligere pad te kiezen.
Punt is: van ¤17 omzet per declarabel uur valt niet zoveel te sparen. Wel eens dat het concept van eens per jaar uitbetalen lichtelijk achterhaald isquote:Vakanties betaal je gewoon van je loon en daar spaar je voor. Ik vind het idee dat een werkgever dat voor mij moet vasthouden omdat ik er anders niet mee om zou kunnen gaan kinderachtig. Doe mij maar gewoon een nettosmak geld, ik weet daar wel raad mee.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ro-per-uur-verdienenquote:Zzp’ers gaan vanaf 2021 minimaal 16 euro per uur verdienen. Het kabinet wil met dit minimumtarief tegengaan dat mensen werken voor een bedrag waar ze niet van kunnen rondkomen.
Misschien niet 5k maar in tegel 38 heeft ie het over 4K+quote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:40 schreef baskick het volgende:
[..]
Eens hoor. Maar TS claimt nergens dat hij 5k zou kunnen/willen verdienen.
Die 4k is ook gebaseerd op ¤27 omzet per uur. Dat lijkt me als ZZP'er geen onmogelijk opgave.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 15:19 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien niet 5k maar in tegel 38 heeft ie het over 4K+![]()
Als beginner. Zonder relevante ervaring. Die een detacheerder nodig heeft om binnen te komen.
En dan denken dat je makkelijk 3 dagen kunt werken zodat je nog toeslagen kunt krijgen.
En die wil als ZZP-er gaan werken
Als je 3 ton wilt overhouden op je 67e mag je de broekriem flink aanhalen met je 4k omzet per maand.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:23 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Persoonlijk wil ik liever geen pensioen opbouwen via de conventionele manier. Ik heb liever niet dat mijn geld ergens vastzit en ik liquiditeit misloop door al dat afgedragen geld. Ik wil dat liever gewoon zelf sparen. Dan kan ik het zelf altijd nog inzetten als ik een leuke opportunity langs zie komen. Zolang je een vuistregel houd van, stel je leeft van 67 tot 82 (15 jaar), dan is 150.000 pensioengeld waarschijnlijk meer dan genoeg. Na inflatie misschien het dubbele, maar je moet gewoon dat bedrag, wat trouwens sneller gaat als je een lekker ZZP tarief vangt.
Als je geen 27euro per uur kan vragen kan je beter in loondienst gaan en 27 euro per uur krijgen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 15:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Die 4k is ook gebaseerd op ¤27 omzet per uur. Dat lijkt me als ZZP'er geen onmogelijk opgave.
Ditquote:Op donderdag 24 oktober 2019 07:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:
En die 27/uur in loondienst is voor veel starters al te hoog gegrepen.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je geen 27euro per uur kan vragen kan je beter in loondienst gaan en 27 euro per uur krijgen.
Als ik ZZPer ga worden over 10-20 jaar dan ga ik mijn bed niet uit komen voor minder dan 100 euro per uur waardevast en gezien de branche waarin ik dan werk is dat heel gangbaar. Ik moet dan alleen wel mijzelf eerst bewezen hebben, en dat doe ik in loondienst voor een schamele 33 euro per uur momenteel.
Want? Die kans is misschien 10%quote:Op donderdag 24 oktober 2019 18:44 schreef Tailless het volgende:
TS ik vind het echt heel naïef om te zeggen ik ga niet ziek worden.
Verder denk je er veelste makkelijk over.
Je gaat nu met 5 broden naar huis, maar je wil meer meer meer omdat een ander dat wel krijgt.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 09:26 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
In 1019 kon je nog als knaap voor de bakker en werken en als verdienste voor je werk een heel brood mee naar huis nemen.
In 2019 werk je als knaap voor een bakker via een detacheringsbureau wat 2/3e van je brood meeneemt. Vervolgens breek je van het overgeblevene 1/3 af voor de fiscus en daarna nog eens de helft van wat overblijft voor de Saudi-Arabische Olieprins die je woning bezit.
Waarom kan ik niet gewoon direct als pakezel solliciteren zonder al die onzin er omheen??
Want 70 k bruto is schamel?quote:Op donderdag 24 oktober 2019 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je geen 27euro per uur kan vragen kan je beter in loondienst gaan en 27 euro per uur krijgen.
Als ik ZZPer ga worden over 10-20 jaar dan ga ik mijn bed niet uit komen voor minder dan 100 euro per uur waardevast en gezien de branche waarin ik dan werk is dat heel gangbaar. Ik moet dan alleen wel mijzelf eerst bewezen hebben, en dat doe ik in loondienst voor een schamele 33 euro per uur momenteel.
Als zzp-er wel.quote:
In loondienst is het meer dan goed te noemen. Ik reken met die 33 euro per uur.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 07:32 schreef descon het volgende:
[..]
Als zzp-er wel.
Als TS een rekensommetje maakt snapt ie wel waarom de zijn baas zoveel extra vraagt.
Hoe reken je met die 33 eu per uur ?quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 07:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
In loondienst is het meer dan goed te noemen. Ik reken met die 33 euro per uur.
Ik vermoedquote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:43 schreef descon het volgende:
[..]
Hoe reken je met die 33 eu per uur ?
voor jou 10 anderen hoorquote:Op donderdag 24 oktober 2019 10:54 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Ik ga daar niet mee openen. Eerst 1 maand werken in de proeftijd, erachter komen of het werk bij me past en mezelf bewijzen aan de bank zelf. En daarna kan ik een bod doen aan de detacheerder en zeggen dat ik alleen nog voor ze kan werken vanuit een ZZP overeenkomst voor 27,61 per uur.
1. Dat kost voor hun minder dan de 5000+ die ze anders aan kosten voor me zouden betalen, dus ik ben goedkoper.
2. Ze hoeven al die verantwoordelijkheden niet meer voor me te dragen.
3. Als ze niet akkoord gaan dan moet ik wel stoppen en zijn zij die sweet 20 euro per uur winst kwijt, dat willen ze ook niet.
Bedoelde meer als ZZP-er of als Loonslaaf.quote:
Heb je gelezen? Hij verdient in loondienst 33/uur, als zzper zou hij 100 doen. Dus nu zit hij op 70k/jaar. Als zzper zou dat dan zo’n 200k zijn.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 11:42 schreef descon het volgende:
[..]
Bedoelde meer als ZZP-er of als Loonslaaf.
52 weken is wel heel optimistisch gedacht om factureerbaar te zijn.
• 52 weken in een jaar
• 4 weken vakantie
• 1 week ziek of andere omstandigheden (tandarts etc)
Dat betekend 47 weken beschikbaar voor werk waardoor de rekensom 47 weken * 40 uur * 33 euro wordt : 62.040
Reken voor het gemak dat je 50% kwijt bent aan belastingen,pensioen, buffer opbouw ,accountants,trainingen, reclame maken etc waardoor je 31k netto overhoud wat zich vertaald in 2585 netto te besteden per maand.
Als loonslaaf een mooi salaris, als ZZP-er niet ruim.
Dan ga je er vanuit dat je 47 weken kan factureren wat best hoog is. Risico's als zonder klus zitten, periodes tussen klussen en een opdracht gever die niet betaald of langdurig ziek zijn kunnen je financieele plaatje heel snel slechter maken....
Wie rekent even de kosten voor ZZP'er eraf ? (belastingen, (verplichte) verzekeringen, pensioen etc)quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 12:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Heb je gelezen? Hij verdient in loondienst 33/uur, als zzper zou hij 100 doen. Dus nu zit hij op 70k/jaar. Als zzper zou dat dan zo’n 200k zijn.
Half gelezen...aangezien TS ook met bedragen rond de 30 eu zich rijk aan het rekenen was.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 12:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Heb je gelezen? Hij verdient in loondienst 33/uur, als zzper zou hij 100 doen. Dus nu zit hij op 70k/jaar. Als zzper zou dat dan zo’n 200k zijn.
Das een lastige...omdat je ook afhankelijk bent van hoeveel pensioen je wil opbouwen en hoeveel je verzekerd wil hebben. Kennissen van me rekenen met 50% maar das dan incl vervoer binnen nederland.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 16:14 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Wie rekent even de kosten voor ZZP'er eraf ? (belastingen, (verplichte) verzekeringen, pensioen etc)
tnx
quote:
Voor een schoonmaker niet, voor een ceo wel....quote:
auto verzekering en ziektekostenverzekering, de rest is optioneel. Denk hierbij niet alleen aan je premie maar ook aan het deel wat normaal de werkgever betaald. je bent grosso modo 4500 euro per jaar kwijt aan ziektekostenverzekering.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 16:45 schreef descon het volgende:
[..]
Das een lastige...omdat je ook afhankelijk bent van hoeveel pensioen je wil opbouwen en hoeveel je verzekerd wil hebben. Kennissen van me rekenen met 50% maar das dan incl vervoer binnen nederland.
Hmm, dat klinkt dan niet gek.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 16:45 schreef descon het volgende:
[..]
Das een lastige...omdat je ook afhankelijk bent van hoeveel pensioen je wil opbouwen en hoeveel je verzekerd wil hebben. Kennissen van me rekenen met 50% maar das dan incl vervoer binnen nederland.
Reserve opbouw idd...maar die reserve kan zo op zijn.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 18:10 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hmm, dat klinkt dan niet gek.
Is daar dan ook reservering meegerekend voor als je even geen klus hebt?
Ik adviseer vaak om zeker 50% aan kosten aan te houden in de beginjaren of ondernemers die starten in gevoelige sectoren/functies.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 16:45 schreef descon het volgende:
[..]
Van de gigantische marge op de arbeid die ze flippen. Maar dit "voordeel" van detachering is voor mij niet interessant.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 22:20 schreef Innisdemon het volgende:
Volgens mij mist TS een belangrijk deel van detachering. Namelijk, als jij even niets doet, doordat er geen geschikte klus voor je te vinden is, krijg je toch netjes je maandsalaris.
Waar dacht je dat dat vandaan kwam?
Van de gigantische marge op de arbeid die ze flippen. Maar dit "voordeel" van detachering is voor mij niet interessant.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 22:20 schreef Innisdemon het volgende:
Volgens mij mist TS een belangrijk deel van detachering. Namelijk, als jij even niets doet, doordat er geen geschikte klus voor je te vinden is, krijg je toch netjes je maandsalaris.
Waar dacht je dat dat vandaan kwam?
Onzinnige opmerking. Stel je voor je zou onder vrienden of familie zoiets uithalen, "Hey jongens omdat ik de oven 'bezit' heb ik recht op 85% van de taart, ook al regelen jullie de ingredienten en staan jullie 3 uur in de keuken om de boel te bakken." Je zou geen vrienden overhouden en je familie zou je verstoten.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 23:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je gaat nu met 5 broden naar huis, maar je wil meer meer meer omdat een ander dat wel krijgt.
If you can’t beat them, join them.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 17:01 schreef geldisbelangrijk2019 het volgende:
[..]
Van de gigantische marge op de arbeid die ze flippen. Maar dit "voordeel" van detachering is voor mij niet interessant.
[..]
Onzinnige opmerking. Stel je voor je zou onder vrienden of familie zoiets uithalen, "Hey jongens omdat ik de oven 'bezit' heb ik recht op 85% van de taart, ook al regelen jullie de ingredienten en staan jullie 3 uur in de keuken om de boel te bakken." Je zou geen vrienden overhouden en je familie zou je verstoten.
Behalve als je dan gaat werken, want dan ineens zijn normale regels rond fatsoen de deur uit. Natuurlijk is het meer dan logisch dat 4-5 verschillende partijen profiteren van jouw arbeid, puur omdat ze er al zijn en structuren hebben opgezet om zoveel mogelijk waarde te extracten uit de arbeid van mensen die geen andere optie of keuze hebben dan op die manier uitgebuit te worden.
Er is een zeker argument te maken dat er inderdaad meer welvaart is dan vroeger. En stel die welvaart is voor 100% te danken aan zulke scheve systemen van uitbuiting, onderdrukking en rentenieren. Dan nog mag je je afvragen of we niet gewoon ondertussen meer dan genoeg welvaart hebben en we kunnen stoppen met deze aanpak.
Ik heb liever dat er NU een fatsoenlijke waardering op arbeid is ten koste van de marktkapitalisatiewaarde van Apple dan dat mijn kinderen over 30 jaar *misschien* een VR-smartphone, en een extra lekker broodje kweekvlees hebben terwijl ze bij de vertical farm als nog slechts 7-17% van hun toegevoegde waarde uit arbeid terug zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |