abonnement Unibet Coolblue
pi_189427039
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:37 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Mijn opmerking sloeg vooral op het gedeelte van je post over het opslaan van energie in thuissystemen. Het is achterlijk inefficiënt om dat op individueel niveau te regelen.
Zodra elektrisch autorijden een beetje de norm wordt, hebben we allemaal een rijdende accu. Waarom zouden we die niet deels inzetten voor stabilisatie van het elektra net?
pi_189427236
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 08:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit. Stijging van de stroomprijs zorgt voor meer investeringen in eigen opwekking en als straks salderen is afgeschaft ook in thuisopslag. Want dat wordt rendabeler naarmate de stroomprijzen stijgen. Ik verwacht dan ook niet dat stroom ooit nog hard zal stijgen in prijs.
Ik heb de indruk dat er vooral meer variatie in de stroomprijs is. Op de een of andere manier zal dat aan gebruikers moeten worden doorberekend om gedrag te sturen. Dus variabele stroomprijzen, in ieder geval voor iedereen met een grotere bedrijfsaansluiting. De vraag is of die variabele prijzen uit eindelijk ook bij de consumenten worden neergelegd. Ik denk voorlopig niet, omdat de consument nauwelijks stroom verbruikt: de bulk van het verbruik is door bedrijven.
Zonnepanelen gaan geen grote invloed hebben op de stroomprijs, alleen bij momenten met veel zon kan het de prijs drukken. Het gaat vooral om de vraag en de wind. Weinig vraag en veel wind is vrijwel gratis stroom.
  maandag 14 oktober 2019 @ 13:26:42 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189428230
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 12:07 schreef Benger het volgende:

De vraag is of die variabele prijzen uit eindelijk ook bij de consumenten worden neergelegd. Ik denk voorlopig niet, omdat de consument nauwelijks stroom verbruikt: de bulk van het verbruik is door bedrijven.

surprise....
het is er al.
https://www.easyenergy.com/

de stroomprijs is daar variabel per uur.
doorgaans in de nacht 3-5 uur vele malen goedkoper dan overdag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 14-10-2019 13:32:51 ]
Tot nooit .......
  maandag 14 oktober 2019 @ 14:22:41 #104
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_189429070
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 09:09 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Zonnepanelen nemen nu 0,6% van het stroomverbruik in Nederland voor hun rekening. Stel dat het in vijf jaar verdubbelt of zelfs verdriedubbelt, dan nog is het effect op de Kwh-prijs te verwaarlozen.
In 2018 hadden we een totale productiecapaciteit van 31 GW (30,4 GW in 2017)

https://www.tennet.eu/nl/(...)en-in-2018-gestegen/
quote:
In 2018 zijn er circa 4,6 miljoen nieuwe zonnepanelen geplaatst in Nederland. Het totale vermogen steeg daarmee van 2,9 gigawatt naar 4,2 gigawatt.
https://www.energievergel(...)e-energie-nederland/

Daarmee is de verhouding 4,2/31 wat neerkomt op 13,5%. De actuele verhouding hernieuwbare bronnen kun je hier live zien:

https://energieopwek.nl/

Het zou mooi zijn als de bovenstaande site ook de conventionele productie zou laten zien om alles in perspectief te zetten.

De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod en die prijzen kun je op uurbasis op deze site bekijken:

https://www.apxgroup.com/market-results/apx-power-nl/dashboard/

Zonne-energie heeft een dusdanige invloed dat de prijzen in de middag dalen, terwijl vroeger toen er nauwelijks zonne-energie was de elektriciteitsprijs rond 14:00 het hoogst was en rond 4:00 het laagst. Mijn verwachting is dat ook dat de gemiddelde kWh-prijzen, vooral rond het middaguur, zullen zakken. Daar staat tegenover dat het overschot aan elektriciteit bij huishoudens in het middaguur afgevoerd moet worden richting verbruikers en daarvoor is uitbreiding van het elektriciteitsnet nodig. Een verdrievoudiging lijkt me geen overbodige luxe met het oog op de toekomst, maar dat kost wel ¤¤¤ die jij via vastrecht moet betalen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_189429542
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 22:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je woont dus alleen in een prutsappartement en dan gaan zeuren over het verbruik van gezinnen die wel in een fatsoenlijke hut wonen... :')
Mijn appartement van 50 vierkante meter doet 450k, daarnaast minimaal verbruik, zo rond de 90 per maand. Nu jij weer met je vinux burgertrut woning.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 14 oktober 2019 @ 14:58:45 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_189429739
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:46 schreef raptorix het volgende:

Mijn appartement van 50 vierkante meter doet 450k, daarnaast minimaal verbruik, zo rond de 90 per maand. Nu jij weer met je vinux burgertrut woning.
En nu ga jij ook zeiken dat de gemiddelden die gaslichtcom op de site heeft staan niet deugen omdat jij een afwijkend gebruik hebt?
pi_189430898
Uiteindelijk moet je uitgaan van een "gemiddelde" situatie, ook als je je woonruimte ooit weer wil verkopen.

Je kan natuurlijk vrijgezel zijn en de hele dag werken, dan is het niet zo moeilijk om 's avonds in 1 of 2 ruimten een kacheltje aan te zetten maar als je een partner en kinderen hebt (die ook nog eens een groot deel van de dag thuis zijn) gaat dat toch wel tot klachten leiden, me dunkt ;)

Elkaar daarop aanvallen heeft ook weinig nut, we zijn niet allemaal hetzelfde, we zitten niet allemaal in dezelfde situatie.

Het hoeft van mij geen 22 graden te zijn maar koukleumen is ook weer zo wat.
  maandag 14 oktober 2019 @ 16:26:06 #108
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189430925
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mijn appartement van 50 vierkante meter doet 450k, daarnaast minimaal verbruik, zo rond de 90 per maand. Nu jij weer met je vinux burgertrut woning.
Het blijft een veredelde studentenkamer met je 50m2. Ook al moet het 9k per m2 kosten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189430944
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

surprise....
het is er al.
https://www.easyenergy.com/

de stroomprijs is daar variabel per uur.
doorgaans in de nacht 3-5 uur vele malen goedkoper dan overdag.

Die site kende ik nog niet. Dit doen zo te zien nog heel weinig consumenten.
Omdat het alleen om variatie in de kale stroomprijs gaat, is het prijsverschil over het totaal berekend niet zo veel.
Op zich sta ik hier wel voor open, maar zo te zien betaal je nog steeds een voorschot, wat niet fijn is als de energieleverancier niet solvabel is.
Ik denk ook dat veel consumenten het liefst een vast bedrag per maand betalen. Dat kan bij deze aanbieder niet. Dan moeten variabele prijzen echt aanmerkelijk goedkoper worden dan vaste prijzen. Dat lijkt nog niet het geval te zijn.

Het is me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt bij traditionele leveranciers. Ook die zullen hun stroom op de elektriciteitsmarkt in moeten kopen. Terwijl ze pas achteraf weten hoe veel stroom hun klanten verbruikt hebben, en al helemaal niet wanneer ze die stroom hebben verbruikt (tenzij klanten toegang geven tot hun slimme meter). Ik dwaal af.

Misschien dat ook de netbeheerders met variabele transporttarieven moeten gaan rekenen om zo overbelasting van netwerken tegen te gaan.
pi_189431266
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 21:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Met een lucht-water warmtepomp is het ongeveer 2 kWh per m3 gasverbruik. In jouw geval zal de warmtepomp, als je volledig all-electric gaat dus zo'n 6500-7000 kWh nodig hebben.
De aanvoertemperatuur van 40 graden haalt elke warmtepomp met gemak, mits hij natuurlijk genoeg vermogen heeft. Je zal een warmtepomp van zo'n 14kW nodig hebben indien je de isolatie op korte termijn niet flink kunt verbeteren.
Is dit te testen trouwens door de CV aanvoer temp omlaag te zetten?
Die staat bij mij nu op 70 graden en ik verbruik 1400 m3 om een tweekapper uit 1970 te verwarmen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189431284
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Het blijft een veredelde studentenkamer met je 50m2. Ook al moet het 9k per m2 kosten.
Ja die snap ik idd ook niet.
Liever een goede vinexwoning dan op 50m² te moeten leven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189431424
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Het blijft een veredelde studentenkamer met je 50m2. Ook al moet het 9k per m2 kosten.
Wat mot ik met mijn meters? Veel handiger is dat mijn super, cafe en tramhalte binnen 300 meter zitten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 14 oktober 2019 @ 17:10:22 #113
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_189431706
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:
Uiteindelijk moet je uitgaan van een "gemiddelde" situatie, ook als je je woonruimte ooit weer wil verkopen.

Je kan natuurlijk vrijgezel zijn en de hele dag werken, dan is het niet zo moeilijk om 's avonds in 1 of 2 ruimten een kacheltje aan te zetten maar als je een partner en kinderen hebt (die ook nog eens een groot deel van de dag thuis zijn) gaat dat toch wel tot klachten leiden, me dunkt ;)

Elkaar daarop aanvallen heeft ook weinig nut, we zijn niet allemaal hetzelfde, we zitten niet allemaal in dezelfde situatie.
Dat was dan ook helemaal niet mijn bedoeling maar als je dit soort opmerkingen leest:

quote:
2s.gif Op zondag 13 oktober 2019 20:58 schreef machtpen het volgende:
Die 2500 kwh is wel een bovengrens. Als je overal led en energiezuinige apparatuur hebt gaat een gezin eerder richting 1500 of minder.
Waarna hier terecht gewezen wordt op de gemiddelden die gehanteerd worden die dan door betrokkene afgedaan worden als onzin houdt het wel een beetje op.
pi_189432346
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Is dit te testen trouwens door de CV aanvoer temp omlaag te zetten?
Die staat bij mij nu op 70 graden en ik verbruik 1400 m3 om een tweekapper uit 1970 te verwarmen.
Het verlagen van de aanvoertemperatuur is zelfs de ultieme test of je klaar bent voor een eventuele overstap naar een warmtepomp. Als je op de koudste winterdagen zonder nachtverlaging uit de voeten kunt met een aanvoertemperatuur van 45 graden of minder, dan is je huis in principe klaar voor een warmtepomp.

Heb je bij die aanvoertemperatuur nog enkele (te) koude kamers, dan weet je precies waar je nog aandacht moet besteden aan isolatie of hogere warmte-afgifte.

En het mooiste is nog: Je HR gas-cv ketel is met een lagere aanvoertemperatuur nog zuiniger ook! Dus je bespaart zelfs een klein beetje terwijl je test of je warmtepomp-ready bent.
pi_189432400
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ja die snap ik idd ook niet.
Liever een goede vinexwoning dan op 50m² te moeten leven.
Wat moet een alleenstaande of stel zonder kinderen in godsnaam met 120m2 vinexwoning? Ik begrijp best dat een beetje ruimte heel fijn is voor je gezin met 1,6 kinderen en een hond of kat, maar als je geen kinderen hebt kosten die vierkante meters alleen maar tijd en geld.
pi_189432642
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 18:22 schreef Bloemkool het volgende:
Dus niemand komt met oplossingen maar iedereen moet zich maar in de schulden steken omdat een paar schreeuwers het gelijk aan hun kant menen te hebben. WAAROM LUISTEREN WE HIER ALLEMAAL NAAR?!!
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 18:22 schreef Bloemkool het volgende:
Dus niemand komt met oplossingen maar iedereen moet zich maar in de schulden steken omdat een paar schreeuwers het gelijk aan hun kant menen te hebben. WAAROM LUISTEREN WE HIER ALLEMAAL NAAR?!!
Dat gebeurt toch helemaal niet......
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189432673
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 13:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

surprise....
het is er al.
https://www.easyenergy.com/

de stroomprijs is daar variabel per uur.
doorgaans in de nacht 3-5 uur vele malen goedkoper dan overdag.

Je bedoelt de kale prijs dan neem ik aan? Want anders zou het van 20 cent per kwh naar 4 cent per kwh zakken en dat geloof ik niet.
En een kale prijs reductie zet geen zoden aan de dijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-10-2019 18:30:45 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189432743
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Is dit te testen trouwens door de CV aanvoer temp omlaag te zetten?
Die staat bij mij nu op 70 graden en ik verbruik 1400 m3 om een tweekapper uit 1970 te verwarmen.
Een warmtepomp regelt op buitentemperatuur. Dus bij 10 graden buiten wordt je cv water minder warm dan als het 0 graden buiten is. Daarom is het niet betrouwbaar om je cv temperatuur standaard op 40 graden te zetten onafhankelijk van buitentemperatuur.
Het idee hierachter is dat je warmtepomp je warmteverlies compenseert. Als het 10 graden buiten is dan is het warmteverlies kleiner dan als het 0 graden buiten is, en dus kan je cv temperatuur lager/hoger zijn afhankelijk van de buitentemperatuur.
Mijn warmtepomp kan tot 62 graden cv temperatuur halen bij -5 buiten. De leverancier zegt dat dit tot -15 kan, maar -15 is het nog nooit geweest sinds ik mijn warmtepomp heb.

Ik heb dit stookseizoen mijn verwarming 1x aangehad en toen werd het zo heet binnen dan ik hem maar weer uit heb gezet en sindsdien niet meer aan heb gezet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 14 oktober 2019 @ 19:22:57 #119
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189433777
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:27 schreef Benger het volgende:

[..]

Die site kende ik nog niet. Dit doen zo te zien nog heel weinig consumenten.
Omdat het alleen om variatie in de kale stroomprijs gaat, is het prijsverschil over het totaal berekend niet zo veel.
Op zich sta ik hier wel voor open, maar zo te zien betaal je nog steeds een voorschot, wat niet fijn is als de energieleverancier niet solvabel is.
Ik denk ook dat veel consumenten het liefst een vast bedrag per maand betalen. Dat kan bij deze aanbieder niet. Dan moeten variabele prijzen echt aanmerkelijk goedkoper worden dan vaste prijzen. Dat lijkt nog niet het geval te zijn.

Het is me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt bij traditionele leveranciers. Ook die zullen hun stroom op de elektriciteitsmarkt in moeten kopen. Terwijl ze pas achteraf weten hoe veel stroom hun klanten verbruikt hebben, en al helemaal niet wanneer ze die stroom hebben verbruikt (tenzij klanten toegang geven tot hun slimme meter). Ik dwaal af.

Misschien dat ook de netbeheerders met variabele transporttarieven moeten gaan rekenen om zo overbelasting van netwerken tegen te gaan.
je betaald eenmalig een voorschot (borg voor de maand eigenlijk) die borg moet je maandelijk aanvullen. je betaald per maand dus je exacte verbruik. bij failliet ben je dus alleen je borg kwijt.

helaas alleen de kale tarieven.
die krijg je een dag vooraf te zien en wisselen per uur.
eigenlijk zou transport en belasting ook variabel moeten zijn, dan stimmuleer je mensen echt om op goedkope momenten te grbruiken (overschot) of hun thuisaccu te laden.

morgen tussen 2.9 (3uur)
en 8.2 (19u) cent.

laagste dat ik heb gezien in afgelopen jaar was 0.6 cent hoogste was 21.2 cent incl btw

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 14-10-2019 19:28:10 ]
Tot nooit .......
pi_189433882
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat moet een alleenstaande of stel zonder kinderen in godsnaam met 120m2 vinexwoning? Ik begrijp best dat een beetje ruimte heel fijn is voor je gezin met 1,6 kinderen en een hond of kat, maar als je geen kinderen hebt kosten die vierkante meters alleen maar tijd en geld.
Ruimte is fijn, ik heb in mijn eentje 450m2 grond en 160m2 huis en de leegte bevalt mij wel niet alles zo dicht op elkaar.

Geld kost het idd, tijd valt wel mee ik maak dit sneller schoon dan de kleine kamer die ik had omdat je dan alles 10x in je handen hebt als je schoonmaakt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 14 oktober 2019 @ 19:30:40 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189433889
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je bedoelt de kale prijs dan neem ik aan? Want anders zou het van 20 cent per kwh naar 4 cent per kwh zakken en dat geloof ik niet.
En een kale prijs reductie zet geen zoden aan de dijk.
ik heb geen prijzen genoemt...
en in jouw gedachte zijn prijsvergelijjers dus zinloos want het gaat allee n om de kale prijs.


(vind ik ook troueens.
Tot nooit .......
  maandag 14 oktober 2019 @ 19:32:30 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189433913
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 19:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ruimte is fijn, ik heb in mijn eentje 450m2 grond en 160m2 huis en de leegte bevalt mij wel niet alles zo dicht op elkaar.


ruimte is fijn zei mijn opa altijd. Al is het maar in je broek.
Tot nooit .......
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:38:17 #123
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189442217
Volgens het AD schatten huiseigenaren de kosten voor verduurzamen te hoog in.

Ff rekenen:
11.000 euro kost een gemiddelde woning.
Als je energierekening dan 100 euro per maand omlaag gaat..
Zou je de verbouwing er, zelfs als je het geld leent, binnen tien jaar uit moeten hebben.

20 jaar met de 22.000 euro die een oudere woning kost is wel wat lang.
Maar mogelijk is daar de besparing ook meer dan 100 euro per maand.

Als de gasprijzen stijgen zal de besparing per maand nog hoger uit kunnen vallen.
Tot nooit .......
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:42:02 #124
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_189443099
Ik weet in elk geval 1 ding zeker: Ik ga pas van het gas af zodra dat kostenloos kan. Op tweakers loopt er ook al een heel topic over.
We hebben welliswaar blokverwarming maar stook intussen al zoveel mogelijk electrisch (airco / warmtepomp) in de woonkamer en electrische bijverwarming in de slaapkamers. Enige waar wij gas voor gebruiken is koken en het vastrecht erop is echt asociaal duur maar gas opzeggen kost ook geld + ik moet investeren in een electrische kookplaat, nieuwe pannen en een nieuwe groep. Terugverdientijd is momenteel meer dan 5 jaar. Zodra ik gratis van het gas afkan wordt de terugverdientijd een heel stuk korter en wil ik dat ook wel doen.

En in plaats van de blokverwarming zou ik multiroom airco kunnen laten plaatsen wat in feite gewoon een warmtepomp oplossing is.

Al met al schat ik in dat gasloos worden voor ons ongeveer rond de 5~7k gaat kosten dus dat is nog te overzien, zeker als je het in stappen doet.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_189443333
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 17:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarna hier terecht gewezen wordt op de gemiddelden die gehanteerd worden die dan door betrokkene afgedaan worden als onzin houdt het wel een beetje op.
Je kunt ook niks met het gemiddelde want het is geen standaardnormale verdeling. Als je wilt vergelijken moet je naar het modaal gebruik kijken en dat zal lager liggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')