Ik heb nog even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, maar: nee, die kleine van ons kon zeker niet meteen makkelijk in de cosleeper of wieg. En 90 ml is geen beetje, maar een hele voeding!quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 13:29 schreef -Mellow- het volgende:
Hier gaat de baby ongeveer 3 keer per week mee onder de douche/ in bad. Geen zeep nog.
Ik vond de eerste weken zo zwaar maar begin er nu wat meer aan te wennen. Het wordt steeds leuker ook. Ze begint nu met gericht lachen en aankijken. Eindelijk wat interactie en ik wordt steeds verliefder op d'r. Dat lachen is zooo vertederend, en ze heeft een kuiltje in één wang
Kolven doe ik alleen af en toe met de handkolf. Het zijn kleine beetjes die er uit komen, variërend van 15 tot 90 ml. Het is niet écht nodig, maar voor t geval ik een keer ziek zou worden of heel erg een doorslaapnacht nodig heb, kan mijn vriend een paar flesjes geven. Ik moet zeggen dat ik gevoelsmatig wel een beetje moeite had toen we voor het eerst een flesje gingen proberen. Waarom weet ik niet, het voelde gewoon tegennatuurlijk. Kan ik me verder wel overheen zetten gelukkig.
Een vast ritme qua slapen/ naar bed gaan hebben we hier nog niet. Ik doe eigenlijk maar wat en ze slaapt overdag meestal op mij/ tegen me aan. Geen idee of het voor haar uit maakt of ze om een bepaalde tijd in bed ligt. Ze is nu 7 weken. Ze is wel een enorm lichte slaper en slaapt heel moeilijk in. Dat moet per se met een tepel in haar mond of door middel van wiegen in de draagdoek.
In haar eentje slapen lukt nog nauwelijks. We slapen samen (bedding in) en in de cosleeper wou ze echt niet. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen daarmee door te zetten en verwacht ook nog niet zo veel van haar als pasgeborene. Langzaam aan gaat het haar wel steeds beter af om in haar eentje ergens te liggen of zitten (wipstoeltje of babynestje) en dat is wel fijn. Op den duur wil ik ook graag weer tegen mijn vriend aan kunnen kruipen 's nachts en ook wat dieper kunnen slapen.
Konden jullie baby's meteen makkelijk in de cosleeper of wieg?
ja 90 ml was één keerquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 13:36 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik heb nog even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, maar: nee, die kleine van ons kon zeker niet meteen makkelijk in de cosleeper of wieg. En 90 ml is geen beetje, maar een hele voeding!
Ik baker ook in. Vanaf dat we thuis zijn uit het ziekenhuis al.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 14:51 schreef Mariposas het volgende:
De baby sliep de eerste vier weken alleen op ons ‘s nachts. Was niet ideaal, maar zo kregen we tenminste allemaal onze slaap. Daarna ben ik gaan inbakeren, toen lukte het om ‘s nachts in de cosleeper te slapen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Needless to say dat ik bij de receptioniste heb gevraagd of ik voortaan bij andere artsen ingepland kon worden. Wat een raar mens.
Ze vond het ook bijzonder dat wij met 6 maanden de rapley techniek wilden gaan gebruiken, omdat uit allerlei wetenschappelijk onderzoek uitgewezen werd dat het juist voedselintoleranties triggerde. Sorry hoor..
[ Bericht 6% gewijzigd door Sisu op 01-10-2019 16:23:57 ]Zonder hoop geen leven.
wauw zeg, nu al doorslapenquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 20:02 schreef Minarosa het volgende:
Ik zie het probleem niet van het hoofd laten checken, better safe than sorry, maar dat is vast gekleurd door ervaringen in mijn omgeving en bij mijn tweede.
Onze baby slaapt in haar wieg (en sinds twee nachten door, ik durf het bijna niet te zeggen gezien de vele slaapissues bij andere baby's), ik vermoed dat het genetisch is of zo want alledrie de kinderen sliepen op hetzelfde moment (bijna 7 weken) door. Ze spuugt daarentegen wel constant dus mijn leven bestaat uit omkleden, nieuwe hydrofielen pakken en wassen
![]()
Nu heb ik het vast gejinxt, ik verwijder deze post als ik vannacht met een boze baby aan de borst lig
Soms liggend ja, maar zittend kan ik beter voeden. Meestal moet ik haar na een voeding ook even rechtop of op haar buik houden, anders spuugt ze de boel weer uit. Ik moet er sowieso altijd uit om haar te verschonen dus wakker word ik toch wel.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 23:42 schreef Minarosa het volgende:
@:-Mellow- , hoe voed je 's nachts? Ik liggend in het donker in ons bed, ze wordt eigenlijk nauwelijks wakker en als ze weer in slaap valt/was gevallen dan legt mijn vriend haar terug in haar wiegje. Sinds ik liggend in het donker voeden ontdekte bij nr. 1 heb ik het 's nachts zo gedaan, ik word er zelf ook niet heel wakker van. Misschien doe je het allang maar anders het proberen waard, misschien.
Ze wordt al onrustig met n klein plasje in de luier. Ik heb milovia inleggers en hennep/ katoenen. Misschien wat bamboe inleggers proberen.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 10:59 schreef douche-eendje het volgende:
Doorslapen, wat is dat?Bas heeft nu wel een keer van 22-05 en een keer van 01:30-8 geslapen en dat vinden mijn tieten nog niet zo tof
. Normaal komt hij sowieso rond een uur of 3 snachts nog voor een voeding.
Mellow, is er een reden dat ze snachts wakker word met wasbaar? Bij Bas heb ik nu een combinatie die hem van bedtijd tot vroege ochtendvoeding droog houd (M inlegger met een bamboo ding eronder). Na de eerste ochtendvoeding een luier met alleen een M inlegger en de daarop volgende voeding kan hij het nog prima de rest van de dag af met een S. Ik merkte dat hij vooral in de ochtend heel veel plast dus daar heb ik de boel nu op afgestemd.
Ik heb ook Milovia, maar ik merk hier dat de S inmiddels echt niet meer genoeg is voor slapen. Bas vind een vieze luier ook niet fijn, als het ietwat vochtig is dan is het echt flink brullen. Zodra je hem een schone aantrekt is het weer een blije baby.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:26 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ze wordt al onrustig met n klein plasje in de luier. Ik heb milovia inleggers en hennep/ katoenen. Misschien wat bamboe inleggers proberen.
Het zou ook kunnen dat het komt omdat we al vanaf geboorte zijn begonnen met baby zindelijkheidscommunicatie, wat overigens fantastisch goed gaat. Maar viezigheid in dr luier wil ze dus absoluut niet.
Volgens mij worden en blijven die inleggers erg nat. Misschien eens een fleece inlegger proberen, dat schijnt droog te voelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:26 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ze wordt al onrustig met n klein plasje in de luier. Ik heb milovia inleggers en hennep/ katoenen. Misschien wat bamboe inleggers proberen.
Het zou ook kunnen dat het komt omdat we al vanaf geboorte zijn begonnen met baby zindelijkheidscommunicatie, wat overigens fantastisch goed gaat. Maar viezigheid in dr luier wil ze dus absoluut niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
Dit. Bij ons gebruikten ze geen draagzak (ik weet ook niet of ik dat fijn had gevonden eigenlijk, ik vind dragen misschien wel te intiem om het door een ander te laten doenquote:Op woensdag 2 oktober 2019 20:58 schreef Mariposas het volgende:
Ik snap het ook niet, want huilende kinderen zorgen juist voor onrust op de groep, heel veel kinderen zijn gevoelig voor gehuil van andere kindjes.
Haha, afluisterapparatuurquote:Op woensdag 2 oktober 2019 22:41 schreef Rebubbled het volgende:
Bobby, inderdaad bespreken. Enige manier om er meer duidelijkheid over te krijgen. Ik heb die angst ook, dat bug huilt en niemand antwoord. Bug huilt echt niet zomaar. Heb zelfs overwogen om afluisterapparatuur in de luiertas te doen. Maar dat wijd ik maar aan de hormonen.Overwogen hè, niet gedaan. Calm down.
Cava, geen babyringworm, maar wel een keer zelf gehad. Is gewoon een schimmeltje en heel goed te behandelen.
Precies, een beetje mopperen of jammeren vind ik heel anders dan keihard krijsen wat alleen maar in volume toeneemt.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 21:05 schreef Mariposas het volgende:
Maar er is denk ik wel een verschil tussen huilen of krijsen? Hier huilt de baby ook wel regelmatig als hij moe is en zonder de borst in slaap moet zien te komen. Maar dat is dan geen gekrijs, zoals Bobby omschrijft.
Soms helpt het echt niet.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 21:15 schreef BobbyMcGee het volgende:
[..]
Precies, een beetje mopperen of jammeren vind ik heel anders dan keihard krijsen wat alleen maar in volume toeneemt.
Maar buiten dat: kindjes mogen best huilen, als ze maar getroost worden. Dat mag wat mij betreft ook wel door het hangmatje te wiebelen en te zingen, of geruststellend te praten ofzo. Dat kun je zelfs op afstand wel doen als je ook een ander kind hebt wat aandacht nodig heeft (een schone luier of een fles oid).
Kun je geen compromis sluiten als je het echt niet ziet zitten? Je schoonmoeder bij jullie in huis tot je weer thuis bent? Of wel lekker ergens gaan eten, maar M daarna oppikken?quote:Op zondag 6 oktober 2019 15:42 schreef CaVaBien het volgende:
Mijn man en ik zijn deze week 7 jaar samen. Hij wil dit vieren door een avondje uit te gaan.
M gaat dan voor het eerst een nachtje logeren bij mijn schoonmoeder. En dat vind ik eng. Ik zit smoesjes te bedenken waarom we niet moeten gaan
Maar aan de andere kant, quality time met mijn man is ook nodig.
Ik heb oppas meisjes die rustig tot een uur of 2 blijven zitten.quote:Op zondag 6 oktober 2019 15:42 schreef CaVaBien het volgende:
Mijn man en ik zijn deze week 7 jaar samen. Hij wil dit vieren door een avondje uit te gaan.
M gaat dan voor het eerst een nachtje logeren bij mijn schoonmoeder. En dat vind ik eng. Ik zit smoesjes te bedenken waarom we niet moeten gaan
Maar aan de andere kant, quality time met mijn man is ook nodig.
Ik vraag mijn moeder om op te passen, dat vindt ze heel leuk (volgens mij is ze heel trots dat wij haar met Koert vertrouwenquote:Op zondag 6 oktober 2019 20:37 schreef CaVaBien het volgende:
Leuk, veel biosbezoekjes
Hoe hadden jullie dat gedaan met de baby's? Oppas in de avond?
Wij gaan trouwens naar joker, zou ik niet kiezen
Ik kan het mij van papa wel voorstellen hoor. Als ik goed geslapen heb, kan ik het wel hebben, maar bij een slechte nacht....quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 09:01 schreef aapieannie het volgende:
Rot virus is het wat er rond waaierd.
Beterschap voor je kleine @:peejtur
Hier een zielige baby, Vincent heeft maarliefst 4 tanden op doorkomen staan. Hij heeft er duidelijk last van, hele dag piepen en slecht slapen. Papa wordt er ook gek van, die kan hier niet zo goed tegen helaas. Zometeen toch maar een zetpil geven, misschien dat het hem wat verlichting geeft.
Wij hebben zowel deur van haar als onze deur op een kier met die deurstoppers. We hebben denk ik iets ontwikkeld dat we alles horen wat er in haar kamer afspeelt en we worden er beide wakker van. Kamer is wel naast de onze.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 11:25 schreef Rebubbled het volgende:
Cava, goed dat je jouw behoefte hebt aangegeven. Ik zou een nacht ook teveel vinden momenteel.
Aapie, arm kind, vier in een keer. Hij besluit wel ineens een grote kerel te willen zijn hè?
Krijgertje, wat goed! Bug heeft de achteruit ontdekt. Alleen is dat juist niet de kant die ze op wilt, met frustratie to gevolg. We hebben ook weer gillen ontdekt na een paar weken stilte. Dit keer in allerlei toonhoogtes en volume.
Bobby wat fijn dat hij zo lekker slaapt! Bug heeft de afgelopen nachten sinds weken goed geslapen. Vannacht zelfs van 00:30u tot 7u. Ze cosleept nu met papa en ik ben verstoten naar de logeerkamer. Ik begin nu te twijfelen of we er niet beter aan doen om haar op haar eigen kamertje te leggen.. Misschien ruik ik teveel naar smakelijke melk voor haar om echt rust te vinden met mij in de buurt. Maar ik kan me zo'n klein hummeltje alleen in een kamer niet voorstellen.
Vragen aan degene met baby op eigen kamer, hoe doen jullie dat met in de gaten houden of ze je nodig hebben? Slapen met de deuren open? Babymonitor naast je oor? Ik ben zo bang dat ik haar niet hoor en ze zich helemaal in de steek gelaten zal voelen.
Eens. Dat doe ik dan wel gewoon maar vind het af en toe wel zwaar.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 12:02 schreef aapieannie het volgende:
@:rebubbled ja hij wil heel snel en veel ineens!
Hier trouwens alle deuren gewoon dicht in de nacht. Wij slapen op zolden met vlizo trap dus we horen ze wel als ze wakker zijn.
@:peejtur tja wat zal ik zeggen.. ik vind het ook vervelend dat hij slecht slaapt en niet lekker in zn vel zit. Maar in plaats van er over mopperen kan hij ook proberen hem te troosten. Maargoed, nu na smeren met chamodent en zetpil heeft Vincent heerlijk geslapen. Nu lekker een boterham eten met de heren!
Ik redelijk aan het begin wanneer ze nog een beetje loopt te mopperen. Echt huilen zijn we daar meestal al, als het zover komt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 14:58 schreef Rebubbled het volgende:
Peejtur, Aapie en Krijger, horen jullie ze dan pas wanneer ze echt huilen, of er voor al?
Krijgerrtje, het klinkt wel alsof jouw beeb al een stuk verder is. Ik zie bug de komende weken nog niet proberen te staan of dingen zeggen haha. Wel groeit haar kale plek ook vol nu ze enkel op haar buik ligt of wil zitten.
Cho, ik hoop dat bug die realisatie ook snel heeft haha.
Hier overigens nog steeds geen interesse in eten. We bieden het bijna dagelijks aan, maar ze vindt het maar niks en ik dring niks aan. Benieuwd wat het CB gaat zeggen.
Wat een moppiequote:Op dinsdag 8 oktober 2019 16:57 schreef pinquit het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oh menson ze is ZO leuk! Zo'n heerlijk vrolijk makkelijk kind
Wat een kado!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat lief dat je dit zegtquote:Op woensdag 9 oktober 2019 21:52 schreef Mrs.Peel het volgende:
Bedankt voor de felicitaties!
Dat is ook weer een mijlpaal, aapie! O. is echt nog niet rijp voor de kapper, hij heeft maar wat zacht babynesthaar![]()
Jouw jongens gaan met alles echt hard, groeien, kruipen, lopen. En je klinkt steeds zo trots en relaxed, ik vind het knap met een tweeling en nog een jong kindje erbij!
Gelukkig nietquote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:54 schreef aapieannie het volgende:
@:ceviche erg last van je menstruatie? En beterschap voor koert. Wat gaan er een hoop nare virussen rond momenteel
Gelukkig maar dat je er niet veel last van hebt! En fijn dat koert zich na paracetamol wel happy voelt. Hopelijk gauw weer opgeknapt!quote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:17 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Gelukkig nietal had ik natuurlijk wel gehoopt dat het nog maanden weg zou blijven.
Koert is weer heel gelukkig nadat ik hem een paracetamol gaf![]()
Hij heeft de hele nacht eigenlijk gehuild, en als hij dan in slaap viel dan werd hij weer huilend wakker (zegt m'n man want ik sliep er doorheen) en vanochtend was dat nog steeds zo.
Nu is hij al z'n slaap aan het inhalen. We zijn zelfs even naar de supermarkt geweest en dat vond Koert best.
Hij is over 2 dagen precies 5 maanden oud en hij gaat een maand naar de gastouder, dus het verbaast me vooral dat hij nu pas ziek is geworden en niet eerder.
Is jouw tweeling vaak ziek geweest trouwens? Ik lees hier weleens over babies die eigenlijk continu wat oppikken, ik kan me dat over hen niet echt herinneren. Maar misschien is dat nog mijn pregnancybrain
Niet vaak ziek, maar als ze dan ziek zijn zijn ze gelijk goed ziekquote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:39 schreef aapieannie het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat je er niet veel last van hebt! En fijn dat koert zich na paracetamol wel happy voelt. Hopelijk gauw weer opgeknapt!
En nee hoor dat ligt niet aan jouw pregnancy brain![]()
Toen ze twee maanden waren zijn ze wel flink ziek geweest, vermoedens van rs virus en net geen ziekenhuis opname voor Jeremy. En Vincent heeft met 2.5 maand waterpokken gehad, cadeautje van de oudste.
Verder op af en toe een snotneus na zijn ze eigenlijk nooit ziek. Maar ze gaan dan ook niet naar een opvang oid.
^^^^quote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:20 schreef lunapuella het volgende:
Ik volg het voorbeeld van FlyingFish en promoot deze hier even: OUD / Secret Santa 2019 animotopic Je kan je nog een week opgeven!
Ik denk dat ze wel naar de peuterspeelzaal gaan als ze mogen. Wie weet hoevaak ze dan ziek zijn!quote:Op donderdag 10 oktober 2019 16:01 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Niet vaak ziek, maar als ze dan ziek zijn zijn ze gelijk goed ziek![]()
Scheelt inderdaad dat ze niet naar de opvang gaanzouden ze dat dan inhalen als ze naar de basisschool gaan?
Ja ik geloofde mijn oren niet, maar ze zegt het toch echtquote:
quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 10:39 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Ja ik geloofde mijn oren niet, maar ze zegt het toch echt
En ze zegt ook al mama (anne, spreek je uit als an-neh) in het turks.
Is dat normaal met 6 maanden en een paar dagen?
Wat een leuk jongetje heb je! Mijn baby heeft wel wat weg van jouw niet-meer-baby, en ik stelde me ineens helemaal voor wat voor dreumes mijn baby zou wordenquote:Op woensdag 9 oktober 2019 21:52 schreef Mrs.Peel het volgende:
Bedankt voor de felicitaties!
Dat is ook weer een mijlpaal, aapie! O. is echt nog niet rijp voor de kapper, hij heeft maar wat zacht babynesthaar![]()
Jouw jongens gaan met alles echt hard, groeien, kruipen, lopen. En je klinkt steeds zo trots en relaxed, ik vind het knap met een tweeling en nog een jong kindje erbij!
In de auto sowieso geen dik gevoerd iets, dan werken de gordels niet optimaal. Een capuchon vond mijn zoontje niet prettig, die moet altijd op want anders zit het achter de nek of rug gepropt. Wij gebruikten vorig jaar een los dekentje of een voetenzak.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 20:27 schreef BobbyMcGee het volgende:
Trouwens, wat kopen jullie qua winter-buitenkleding? Een jasje? Een heel gevoerd pak? Een dik vestje met capuchon? Slofjes/schoentjes?
Mijn kind komt vrij weinig buiten. We gaan bij kou en slecht weer niet graag wandelen en doen veel met de auto. Dus hij wordt vooral korte stukjes naar buiten verplaatst. Als we al buiten rondwandelen gaat hij in de draagzak/doek dus dan zit hij warm tegen ons aan. Zo'n warm pak lijkt me dus niet echt nodig? En eigenlijk lijkt een vestje met capuchon me misschien wel genoeg? Wat voor slofjes hebben jullie, wat bevalt goed en staat leuk (ook niet onbelangrijk)?
Welke maat heb je gekocht? Ik vind die pakken en jassen van Disana zo mega altijd. jasje maat 62/68 zit hier nog super ruim, maar om nu een maat 62/68 overall te kopen voor komende winter voelt ook zo gek...quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 20:52 schreef pinquit het volgende:
Ik heb een gekookte-wollen pak van disana voor Nora. Superhandig hop zo in d'r pak. Ben alleen niet supertevreden met hoe 't bovenste knoopje niet onder d'r onderkin past, en daardoor open moet en een gapend gat achterlaat.
Maargoed, voor de echte kou heb ik nu een soort mummieslaapzak met een lamsvachtje in d'r wagen liggen.
Straks in de koude winter past ze niet meer in de wagenbak (die we toch weer gebruiken want wel fijner met slapen en ze protesteerde ineens niet meer), en dan zit ze ws meer in de kou, dan misschien wel iets wat meer winddicht. Daar heb ik overigens ook nog een met wol gevoerde voetenzakding in, dat is sowieso al heel fijn
Daarom wolfleece voor in de doek. Dat is dunner en ademender, en veeel soepeler. En zo zachtquote:Op zaterdag 12 oktober 2019 22:56 schreef -Mellow- het volgende:
Onze dochter heeft ook een disana pak van gekookte wol, van oma gekregen. Het is een fantastisch mooi pak en zo lekker warm. Het is maat 62-68 maar ziet er groter uit.
Ik vind vooral de mouwen en broekspijpen ideaal omdat je die kan omslaan zodat slofjes en handschoentjes niet nodig zijn.
Maar ik vraag me eigenlijk wel af of het niet te warm is met zo'n pak aan in de draagdoek. Hoewel dat natuurlijk ook wel afhankelijk is van hoe streng de winter zal worden...
Ja, die van mij is heel smal, in het Disana jasje past hij qua breedte twee keer in.quote:Op zondag 13 oktober 2019 08:59 schreef pinquit het volgende:
@:Mariposas
Nora is wel een stuk dikker dan jouw baby. Ze groeien nu natuurlijk niet meer zo extreem als in 't begin, dus wellicht kan je gewoon de 62/68 doen. 10cm langer is dan weer zo superoversized..
Ja, niet normaal! Wurm was zo een gespierde spijker.... en dit is een dikke propquote:Op zondag 13 oktober 2019 10:51 schreef Minarosa het volgende:
Wow Stippel 68 al! Hier ook ruim acht weken, maar vaak nog 50-56 aan en nu langzaam richting 62.
Wij hebben ook een mummyslaapzak in de wagen met een bijbehorend schapenvachtje erin, ideaal.
Ik vind dat overhevelen als ze lekker slaapt niks. Dus probeer ik die slaapjes maar in de kinderwagen te doen. Nu kan dat nogquote:Op zondag 13 oktober 2019 11:14 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Ja, die van mij is heel smal, in het Disana jasje past hij qua breedte twee keer in.maar hij zit qua lengte al een tijdje in maat 68, dus ik ga toch wel voor 74/80 dan. t is dat ze zo aan de prijs zijn!
De overall staat en zit bij Nora heel mooi! Kaboutertje!
Wow Stippel, richting 74 al! Die groeit goed! Tot van alle klachten, hopelijk gaat dat snel beter. Hier ligt de baby ook vaker in de kinderwagen (dan me lief is), omdat ik het toch makkelijker vindt met de oudste op pad. We trekken er graag op uit, en dan schiet het tenminste een beetje op als de oudste op het meerijdplankje staat.
Ja gek he, vorig jaar zaten we nog in 'wat als zwanger worden/blijven niet vanzelf gaat'. Afgelopen vrijdag was het voor mij een jaar geleden dat ik mijn 2e streepje had. Heel andere situatie en korter traject dan bij jullie, maar het blijft toch o zo bijzonder dat hij nu gewoon in ons leven isquote:Op zaterdag 12 oktober 2019 20:14 schreef BobbyMcGee het volgende:
Oh jongens, een jaar geleden had ik twee streepjes. De eerste tweede streep ooit, op ontelbaar veel testen. De dagen ervoor probeerde ik langzamerhand vrede te krijgen met de mogelijkheid dat voor ons het traject hier op zou houden omdat de resultaten zo enorm slecht waren. Ik weet niet of we ooit nog meer kinderen kunnen krijgen.. de kansen zijn niet best. Maar dat we ons lieve leuke blije jongetje hebben gekregenik ben daar zo dankbaar voor
en ik kan het soms nog steeds niet geloven dat het ons toch gegund is
War een gaaf pakje!quote:Op zondag 13 oktober 2019 08:57 schreef pinquit het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het lijfje past gewoon precies dus, ze zou er nog iets in kunnen groeien omdat haar schouders nog niet "strak" zitten.
Op de eerste foto zitten haar voetjes echt aan 't eind, kan dus net nog die flapjes omslaan.
De mouwen zijn te lang, maar dat hebben wij bij elk kleertje geloof ikze past soms al in 74, lijfsgewijs dan, ik moet dan armpjes en beentjes v/h pakje omslaan. Dus misschien ligt 't gewoon aan haar lichaam
T mutsje is wel weer belachelijk groot![]()
Lengte v/h lijfje is ongeveer 35/36cm
Dat kan zeker, wij zitten al 2 maanden in een overgangsfase van 2 naar 1 slaapje!quote:Op maandag 14 oktober 2019 13:36 schreef Tink89 het volgende:
Voor de mama's en papa's van wat oudere kindjes: wanneer gingen jullie baby's naar 1 slaapje? Prul wil soms 's ochtends écht niet slapen, maar is dan wel moe. Vaak help ik haar even met een borst, maar nu zit ik op m'n werk, dus dan is dat geen optie. Ik denk soms dat ze dat slaapje niet (altijd) nodig heeft... Kan dat al?
Jeetje! Had je ook het idee dat hij minder dronk toen hij ziek was?quote:Op maandag 14 oktober 2019 15:10 schreef Ceviche het volgende:
Net terug van het CB, Koert is in 6 weken maar zo'n 200 gram aangekomenHij is een lijntje gezakt naar de nullijn.
Nou is hij net ziek geweest en heeft deze week 4 keer gepoept, dus dat zal ook wel meespelen.
Over een maand nog maar eens wegen, kijken of hij dan wel wat meer is aangekomen.
Niet echt, maar hij sliep wel meer/langer. Dus kan best dat hij dan over de hele dag zes keer dronk in plaats van zeven, maar ik heb niet het idee dat dat echt uit zou moeten maken.quote:Op maandag 14 oktober 2019 20:41 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Jeetje! Had je ook het idee dat hij minder dronk toen hij ziek was?
Prul had ook van die fases. Ze groeit met vlagen heel hard en met vlagen (ziek, tandjes, veel poepen, afgeleid tijdens het drinken, ineens tijgeren/kruipen/lopen) amper.quote:Op maandag 14 oktober 2019 15:10 schreef Ceviche het volgende:
Net terug van het CB, Koert is in 6 weken maar zo'n 200 gram aangekomenHij is een lijntje gezakt naar de nullijn.
Nou is hij net ziek geweest en heeft deze week 4 keer gepoept, dus dat zal ook wel meespelen.
Over een maand nog maar eens wegen, kijken of hij dan wel wat meer is aangekomen.
Dit inderdaadquote:Op dinsdag 15 oktober 2019 08:01 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Prul had ook van die fases. Ze groeit met vlagen heel hard en met vlagen (ziek, tandjes, veel poepen, afgeleid tijdens het drinken, ineens tijgeren/kruipen/lopen) amper.
Heb je de WHO-curve al geprobeerd? Die past veel beter bij een borstgevoede baby.
Vriendin van mij heeft een 1,5 jaar oud kindje en die zit al een hele tijd in 74.quote:Op zondag 13 oktober 2019 19:34 schreef Tink89 het volgende:
Stippel, mijn bijna 11 maander (waaaar blijft de tijd?) gaat nu ook van 68 naar 74.![]()
DE: ik wilde vooral weten wat ze nodig hebben (hier voor elke voeding een schone fles, een slaapzak, reservefiep, kleertjes... Maar de buitenslaapzakken gebruiken ze van daar) hoe flexibel ze zijn met halen en brengen en of er bijzonderheden zijn die ze zelf anders dan anders vinden. Het hele pedagogische beleid had ik al doorgespit, dus 'niet laten huilen, tenzij...' Stond bijvoorbeeld al vast. En ze hebben een flessenwarmer voor moedermelk, ook fijn. En een diepvrieskist voor een reserve voeding.
Wat hier standaard besproken werd: wat te doen bij ziek? Wanneer moet je ze komen halen? Wat gebeurt er bij een noodsituatie (ons bellen, werk bellen en bij echt geen gehoor opa en oma bellen), social media, of ze met de auto of wagen mee mag, of er overlegd mag worden met het cb als ze zich ergens zorgen over maken, of er wel of niet gevaccineerd wordt... En dat vergeet ik vast nog een hoop.
Ohja: we hebben hier een vaste leidster per kind, die is aanspreekpunt en leest ook mailtjes van ons enzo. Wel zo fijn.
En ik bedenk nog; broodbeleg en tussendoortjes: wat mag ze wel en niet?
Oh dat herken ik wel, dat we toen best zoekend waren en het achteraf toch weer honger bleek te zijn. Maar ja, je bent net ouders en dan weet je ook niet alles.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 09:57 schreef taxibabe het volgende:
Tnx allen!
Ik heb een heerlijke kraamweek gehad, we hadden echt een toffe kraamhulp! Jammer dat ze weg is.
Krijgerrtje, haha, ik ben benieuwd! Het is nu echt trial and error, hij wil vooral 's avonds/'s nachts heel veel drinken, bijna elk uur is hij aan het zoeken. Gisteravond/vannacht was hij ook heel erg huilerig en snapte ik hem niet, want ik had hem pas gevoed en hij was nog niet echt aan het zoeken. Maar een half uur later begon hij wel te zoeken en wilde hij dus toch weer de borst.
Ik vond het echt sneu voor hem dat ik hem niet snapte en het mij niet lukte om hem te kalmeren.Na 3 x de borst is hij uiteindelijk rond half 2 in slaap gevallen tot 5 uur.
Overdag slaapt hij veel en is hij moeilijk wakker te krijgen en zit er 3 uur tussen de voedingen, we proberen wel een beetje het dag/nachtritme om te draaien, want 's nachts zoveel voedingen is niet echt goed voor mijn nachtrust.
Ja natuurlijk. Want ik wil jou als lootjequote:Op dinsdag 15 oktober 2019 21:37 schreef littledrummergirl het volgende:
Komen jullie mee secret santa spelen?
OUD / Secret Santa 2019 animotopic
Hoe dan? Dat snap ik even niet... de cosleeper staat tegen jouw bed aan en is verder rondom dicht, neem ik aan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 08:28 schreef Ceviche het volgende:
Koert viel vannacht uit de cosleeper![]()
Ik snap niet hoe, want hij rolt nauwelijks en er zit een rand van zo'n 10 cm![]()
Hij lijkt okee maar voor de zekerheid doen we hem toch maar regelmatig wekken.![]()
Dit is echt geen goede week voor Koert
Hij is aan drie kanten dicht, en een kant kan je omhoog schuiven (maar hebben wij altijd omlaag staan), hij kan niet helemaal naar beneden, hij blijft dan zo'n 10-15cm hoog.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hoe dan? Dat snap ik even niet... de cosleeper staat tegen jouw bed aan en is verder rondom dicht, neem ik aan?
En hoe dan ook: schrikken is het zeker. Komt goed, slim dat je aan het wekken bent gegaan.
Ik snap hem. Wij hebben die gleuf gedicht door het matrasje wel helemaal tegen onze boxspring aan te schuiven en dan aan de buitenkant een dikke badhanddoek opgeruild er tussen te proppen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 11:19 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Hij is aan drie kanten dicht, en een kant kan je omhoog schuiven (maar hebben wij altijd omlaag staan), hij kan niet helemaal naar beneden, hij blijft dan zo'n 10-15cm hoog.
Hij kan niet helemaal worden aangeschoven aan ons bed, blijft altijd een gleuf zeg maar. Maar Koert rolt hooguit op z'n zij en als die schuif omhoog staat belandt hij altijd met z'n gezicht daartegen en dat is ook geen fijn idee.
Je verwacht niet dat hij spontaan besluit midden in de nacht om te rollen en dan ook nog over zo'n hoge rand.
.. ik wacht na bijna 6 maanden nog steeds hierop.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 13:34 schreef -Mellow- het volgende:
Maar dat verandert vast in de loop van de tijd
Prul knuffelt en geeft kusjes sinds een paar weken (morgen 11 maanden). Maar naar me toe kruipen, blij zijn om me te zien, mama roepen enzo doet ze al sinds ze een maand of zes is ofzo.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 21:05 schreef Rebubbled het volgende:
Vanaf wanneer gaven jullie babietjes de eerste signalen van affectie terug? Aaitje, knuffel, kusje etc.
Over mij heen kotsen en tegelijkertijd kakkie in en door je pakkie heen drukken zodat ik daar ook onder zat... en dan gelukzalig naar mij kijken telt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 21:05 schreef Rebubbled het volgende:
Vanaf wanneer gaven jullie babietjes de eerste signalen van affectie terug? Aaitje, knuffel, kusje etc.
quote:Op zondag 20 oktober 2019 17:33 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Over mij heen kotsen en tegelijkertijd kakkie in en door je pakkie heen drukken zodat ik daar ook onder zat... en dan gelukzalig naar mij kijken telt?
Dan 9 weken
Dat kind heeft een continue groeispurt zo johquote:Op zondag 20 oktober 2019 18:14 schreef Stippelrientje het volgende:
Lekker clusteren DE.
Groeispurt voor Bas
Beterschap!quote:Op maandag 21 oktober 2019 08:41 schreef Tink89 het volgende:
Cho, dat is wel duidelijk ja. Succes met je dieet.
Prul is zo ziek dat ze uitgedroogd is... Nu even plan maken met de huisarts. Mogelijk infuusje in het ziekenhuis of een sonde.
Die van mij (8 maanden) steekt nu z’n armpjes naar me uit als ik in de buurt benquote:Op zaterdag 19 oktober 2019 21:05 schreef Rebubbled het volgende:
Welkom bij de club...quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:53 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb sinds gister 2 spugers. Mn wasmachine maakt nu overuren. Man man man.
Man man man man man.
En mn bed laat ik wel ff :’) beetje meer kots maakt nu niet meer uit.
Drinkt ze dat wel een beetje? Ik vind het zelf altijd erg vies.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 12:17 schreef Tink89 het volgende:
Ziekenhuis. Ze moet in 4 uur 450 ml (!) ors binnen houden. Anders sonde...
In het begin wel, nu niet meer. We zijn op advies van de arts overgestapt op appelsap met water. We hebben nog een uur voor de laatste 150 ml.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 13:53 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Drinkt ze dat wel een beetje? Ik vind het zelf altijd erg vies.
Bij wurm pas met 7 maanden gestart met rapley. Hij at de eerste weken steeds 1 ding, daarna lag er wel eens wat verschillende op zijn bord/plank/bakje en mixte hij het zelf in zijn knuisten en mond.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 21:22 schreef Rebubbled het volgende:
Sisu, ja is ze weer beter gelukkig. Zo sneu.
Wat fijn dat Ru zijn hoofd in de metingen weer meedoet met de rest. Wat groeit hij heerlijk!
Vanavond aardappelpuree met borstmelk bij bug naar binnen gelepeld. Ging aardig. Hoe gaat het met de andere beginnende eters? Ik zou zo graag BLW willen doen, maar mijn babietje stopt nou eenmaal niets in haar mond. Geen speeltjes, bijtringen, knuffels, niets. Af en toe een duim. Hoe vaak per dag geven jullie iets? Vanaf wanneer komt er ontbijt bvb bij? En wanneer ga je mixen ipv losse dingen laten proeven?
Wij begonnen met bloemkool, zoete aardappel en pompoen, geloof ik. Banaan was een absolute no go, dan poept prul niet meer (nu nog steeds niet btw)...quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 10:07 schreef douche-eendje het volgende:
Wij gaan dit weekend maar eens kijken wat Bas doet met vast voedsel. Had heel, heel graag 6 maanden exclusief borstvoeding willen geven maar meneer heeft continu regeldagen. Dus ja, waar mee beginnen...
Deed je voeden bij prul toen gepureerd of via BLW/Rapley? Zoete aardappel en pompoen heb ik in huis liggen, net zoals een heleboel fruit. Bloemkool, yukquote:Op vrijdag 25 oktober 2019 10:22 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wij begonnen met bloemkool, zoete aardappel en pompoen, geloof ik. Banaan was een absolute no go, dan poept prul niet meer (nu nog steeds niet btw)...
En verder eet ze nu (11 maanden) als ze niet ziek is wel 6 keer per dag ofzo:
Ontbijt: brood
Tussendoor: fruit
Lunch: brood
Tussendoor: soepstengel oid
Warm eten: groente, aardappels, pasta, quinoa, rijst, net wat er is...
En dan vaak tussendoor nog een knijpfruitje of een extra soepstengel ofzo.
Allebei: ze kreeg sommige dingen gepureerd (pompoen blijft weinig van over na stomen in een kinderknuistje), sommige dingen in stukjes. Brood heeft ze altijd zelf gegeten, soepstengels enzo ook. Fruit en groente wisselt. Peer vind ik echt een gore smeerboel worden, dus dat rasp ik. Stukjes bloemkool en broccoli eet ze zo, ook prima.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 10:35 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Deed je voeden bij prul toen gepureerd of via BLW/Rapley? Zoete aardappel en pompoen heb ik in huis liggen, net zoals een heleboel fruit. Bloemkool, yuk.
Hoe is het met prul nu?
Ja zo'n stoommandje heb ik jaren gehad maar die is recent gesneuveld, dus ik mag weer een nieuwequote:Op vrijdag 25 oktober 2019 11:13 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Allebei: ze kreeg sommige dingen gepureerd (pompoen blijft weinig van over na stomen in een kinderknuistje), sommige dingen in stukjes. Brood heeft ze altijd zelf gegeten, soepstengels enzo ook. Fruit en groente wisselt. Peer vind ik echt een gore smeerboel worden, dus dat rasp ik. Stukjes bloemkool en broccoli eet ze zo, ook prima.
Ik stoom btw alles met dit mandje van Ikea, echt ideaal:
https://www.ikea.com/nl/n(...)vrij-staal-90112531/
Dankzij mijn uit de hand gelopen bak-hobby heb ik geen plek meer voor nieuwe apparaten in mn keuken. Maar ik heb wel een superfancy staafmixer met tig onderdelen, ook een pureeropzet-stukquote:Op vrijdag 25 oktober 2019 11:23 schreef CaVaBien het volgende:
Ik gebruik zo'n baby foodprocessor, deze:
https://www.bol.com/nl/p/(...)rqsxpRRoCwcsQAvD_BwE
Spruitjes? Die zijn ook echt wel smerigquote:Op vrijdag 25 oktober 2019 11:52 schreef Rebubbled het volgende:
Met mixen bedoel ik meerdere dingen tegelijk aanbieden, fruithapjes van meer dan 1 soort fruit, brood met beleg, pasta met saus etc. Momenteel zitten we nog in de 1 smaak tegelijk fase. Ik had gisteren namelijk ook een geprakt spruitje naast de puree en het arme kind keek alsof ik een moord had gepleegd toen ik tussen de puree door een hapje daarvan gaf. Vervolgens duurde het een paar hapjes voor ze weer wat gretiger toehapte.
Wat relaxt dat jullie babietjes zo goed eten!
Spruitjes zijn lekker hahaha. Maar ik weet dat het niet de grootste kindervriend is. Bietjes waren hier ook een succes. Bloemkool niet, dus dat proberen we binnenkort weer eens.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 12:06 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Spruitjes? Die zijn ook echt wel smerig![]()
Overigens vindt prul rode bietjes ook echt fantastisch.
Grappig, prul vindt quinoa hemels. Echt veel lekkerder dan rijst bijvoorbeeld ook. Ik vind het zelf ook echt wel lekker, moet ik zeggen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 13:37 schreef aapieannie het volgende:
Het enige wat hier absoluut niet gegeten wordt is quinoa, daar gaan beide heren echt van griezelen en kokhalsen. Verder zijn het ras echte vuilnisbakken en eten alles.
Zelfs de erwtensoep werd met luid mjamjam gegeten haha!
We zitten met bijna 1 jaar in een aardig vast ritme wat enorm fijn gaat.
Ontbijt tussen 7 en 8, ze eten dan een bordje pap.
Fruit rond half 10 en daarna naar bed.
Lunch vaak rond 1200 dan beide twee boterhammen en 120 melk. De poedermelk is bijna op, dan eens kijken of ze het met gewone melk afkunnen.
Rond 2 uur een mini krentenbol want alweer trek en daarna naar bed.
Ze slapen dan meestal tot half 5.
Uit bed krijgen ze een fles water of met een ini mini beetje sap erdoor.
Tussen half 6 en 6 avondeten, ze eten met ons mee, dus aardappels groente vlees of pasta of soep. Gister aten wij pizza, de kleintje krijgen dan een prakje uit de vriezer want pizza vind ik nog echt niet nodig.
Dan rond 7 uur een fles 150 die 9vd10 keer niet leeg gaat en dan lekker slapen.
Morgen vieren we feest in huize aapieannie. Dinsdag komen we officieel nog even afscheid nemen hier en schuiven we een topic door.
Zwembad of zwemband?quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 13:32 schreef Ynske het volgende:
Eat gebruiken jullie voor zwembad voor de kleintjes?
Voor babyzwemmen issie idd onnodig, maar prul vond het op vakantie super om op en neer van mama naar papa en terug te zwemmen (wij zaten op onze billen in het babybad). Ze wil liever niet kruipen in het water, dus met iets dieper water en die zwemband was ze intens gelukkig.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 18:04 schreef Rebubbled het volgende:
Aapie wat relaxt! En wat snel dat het jaar is gegaan. Bijna feestje!
Ynske, qua zwembad hadden we ook een 2 bij 2, maar volgende zomer gaan we kleiner. Ook gaan we eens per week zwemmen in het echte zwembad met een baby spetterles mee. Qua zwemband ook de zwemtrainer die Tink heeft. Leuk ding, maar niet echt nodig.
Krijg je ineens een regelmatige cyclus?quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 23:01 schreef douche-eendje het volgende:
Hmpf de veroorzaker van de regeldagen is gevonden. Weer ongesteld. Blijkbaar snapt mijn lijf ineens hoe het wel moet
.
Of het regelmatig blijft is nog even afwachten, maar dit is de 2e menstruatie na de bevalling. Het was nu een cyclus van 36 dagen. Het is ergens een beetje dubbel, fijn dat mijn lijf nu wel iets doet maar ik zat er eigenlijk nog niet echt op te wachtenquote:Op zaterdag 26 oktober 2019 16:02 schreef BobbyMcGee het volgende:
[..]
Krijg je ineens een regelmatige cyclus?![]()
Je hebt wel pech dat het nu al op gang komt. Fijn dat je een verklaring hebt voor de regeldagen. Denk je dat Bas niet genoeg krijgt met alleen borstvoeding, aangezien je eerder wilt beginnen met bijvoeden?
Ik denk dat ik volgende week voorzichtig ga beginnen met wat voedsel introduceren. Hij is dan 5 maanden oud. Hij zit vrij goed rechtop inmiddels en stopt graag alles wat hij te pakken krijgt in zijn mond. Dus volgens de rapley-normen is hij er wel klaar voor. Ik denk dat ik begin met wat groente apart te houden wat we zelf ook eten. En dan kan hij een stuk gestoomde wortel, paprika, broccoli, bloemkool... enz in zijn knuisje krijgen en zien we wel wat hij er mee doet.
We hebben een kinderstoel maar die moet nog even opnieuw geschuurd en gelakt worden. Tot die tijd ga ik een gekregen Ikea-kinderstoel maar even schoonschrobben en bij de tafel zetten. Het is denk ik fijn om in het begin ook een soort kussentje er in te hebben zodat hij wat steviger zit. Daar moet ik nog naar op jacht.
En we moeten onze gewoonten wat aanpassen: momenteel eten we bijna altijd op de bank voor de tv
Ja leyla heeft een glutenintolerantie idd.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 21:48 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ja, ik snap dat het dubbel is. Ik heb ook absoluut geen zin in ongesteld worden, maar het zou zo'n opluchting zijn als mijn lijf gereset blijkt na de zwangerschap. Ik reken er maar niet op.
Ticootje, jouw tweede heeft toch een glutenintolerantie? Ik kan me voorstellen dat je er dan meer alert op bent en er alles aan wilt doen om dat te voorkomen (voor zover mogelijk). Ik begin daarom wel vanaf 5 maanden met kleine hoeveelheden. Meer dan spelenderwijs ontdekken en af en toe een likje van 't een of ander zal het niet zijn eerst nog.
Ik heb vandaag in elk geval een insert voor de kinderstoel besteld zodat hij wat steviger zal zitten.
We zijn nog nooit wezen zwemmen met het jonkje. Misschien wel leuk om te doen, hij is dol op water. Maar het lijkt me zoveel prikkels voor zo'n jong kind. En om nou een toegangsprijs voor twee personen te betalen en dan na een half uur het bad weer uit te gaan..
Wauw wat een geweldig nieuwsquote:Op zondag 27 oktober 2019 11:15 schreef Rebubbled het volgende:
Over lichaamsreset gesproken, ik ging de zwangerschap in met een PAP3b die elke 6 maanden al 3 jaar in de gaten werd gehouden. 2 weken geleden de uitslag na de eerste check na de bevalling terug en ik ben PAP1. Alle enge cellen zijn opgeruimd na de grote schoonmaak in de kraamweek.
Zo dat is echt fijn! Met terugwerkende kracht extra blij met alle kraamverbandenquote:Op zondag 27 oktober 2019 11:15 schreef Rebubbled het volgende:
Over lichaamsreset gesproken, ik ging de zwangerschap in met een PAP3b die elke 6 maanden al 3 jaar in de gaten werd gehouden. 2 weken geleden de uitslag na de eerste check na de bevalling terug en ik ben PAP1. Alle enge cellen zijn opgeruimd na de grote schoonmaak in de kraamweek.
Cava wat grappig van de ontslasting. Hier nog steeds pudding, soms wat groener, soms wat vezeliger. Hoeveel eet M nu?
Oh en RIP aan iedereens nachtrust nu met de wintertijdwissel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |