abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189174610
meisje Thunberg laat er geen twijfel over bestaan.

"This is all wrong. I shouldn’t be standing here. I should be back in school on the other side of the ocean. Yet you all come to me for hope? How dare you! You have stolen my dreams and my childhood with your empty words. And yet I’m one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction. And all you can talk about is money and fairytales of eternal economic growth. How dare you!"
- G. Thunberg, UN Climate Summit, NY, 23 Sep, 2019

momentje, mensen. deze gaat de boeken in. wat een speech.

deze ook...

Hello, I’m Severn Suzuki speaking for E.C.O. – The Environmental Children’s Organization.

We are a group of twelve and thirteen-year-olds from Canada trying to make a difference: Vanessa Suttie, Morgan Geisler, Michelle Quigg and me. We raised all the money ourselves to come six thousand miles to tell you adults you must change your ways. Coming here today, I have no hidden agenda. I am fighting for my future.

Losing my future is not like losing an election or a few points on the stock market. I am here to speak for all generations to come.

I am here to speak on behalf of the starving children around the world whose cries go unheard.

I am here to speak for the countless animals dying across this planet because they have nowhere left to go. We cannot afford to be not heard.

I am afraid to go out in the sun now because of the holes in the ozone. I am afraid to breathe the air because I don’t know what chemicals are in it.

I used to go fishing in Vancouver with my dad, until just a few years ago, we found the fish full of cancers. And now we hear about animals and plants going extinct every day – vanishing forever.

In my life, I have dreamt of seeing the great herds of wild animals, jungles and rain forests full of birds and butterflies, but now I wonder if they will even exist for my children to see.

Did you have to worry about these little things when you were my age?

All this is happening before our eyes and yet we act as if we have all the time we want and all the solutions. I’m only a child and I don’t have all the solutions, but I want you to realise, neither do you!

* You don’t know how to fix the holes in our ozone layer.
* You don’t know how to bring salmon back up a dead stream.
* You don’t know how to bring back an animal now extinct.
* And you can’t bring back forests that once grew where there is now desert.

If you don’t know how to fix it, please stop breaking it!

Here, you may be delegates of your governments, business people, organisers, reporters or politicians – but really you are mothers and fathers, brothers and sister, aunts and uncles – and all of you are somebody’s child.

I’m only a child yet I know we are all part of a family, five billion strong, in fact, 30 million species strong and we all share the same air, water and soil – borders and governments will never change that.

I’m only a child yet I know we are all in this together and should act as one single world towards one single goal.

In my anger, I am not blind, and in my fear, I am not afraid to tell the world how I feel.

In my country, we make so much waste, we buy and throw away, buy and throw away, and yet northern countries will not share with the needy. Even when we have more than enough, we are afraid to lose some of our wealth, afraid to share.

In Canada, we live the privileged life, with plenty of food, water and shelter – we have watches, bicycles, computers and television sets.

Two days ago here in Brazil, we were shocked when we spent some time with some children living on the streets. And this is what one child told us: “I wish I was rich and if I were, I would give all the street children food, clothes, medicine, shelter and love and affection.”

If a child on the street who has nothing, is willing to share, why are we who have everything still so greedy?

I can’t stop thinking that these children are my age, that it makes a tremendous difference where you are born, that I could be one of those children living in the favellas of Rio; I could be a child starving in Somalia; a victim of war in the Middle East or a beggar in India.

I’m only a child yet I know if all the money spent on war was spent on ending poverty and finding environmental answers, what a wonderful place this earth would be!

At school, even in kindergarten, you teach us to behave in the world. You teach us:

* not to fight with others,
* to work things out,
* to respect others,
* to clean up our mess,
* not to hurt other creatures
* to share – not be greedy.

Then why do you go out and do the things you tell us not to do?

Do not forget why you’re attending these conferences, who you’re doing this for – we are your own children. You are deciding what kind of world we will grow up in. Parents should be able to comfort their children by saying “everything’s going to be alright” , “we’re doing the best we can” and “it’s not the end of the world”.

But I don’t think you can say that to us anymore. Are we even on your list of priorities? My father always says “You are what you do, not what you say.”

Well, what you do makes me cry at night. You grown ups say you love us. I challenge you, please make your actions reflect your words. Thank you for listening.

alleen niemand leest ze :')

Niet mijn OP.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 29-09-2019 21:41:48 ]
  zondag 29 september 2019 @ 14:06:54 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189175045
Greta heeft de bezetenheid van een hitler en het volk dat met haar dweept is van hretzelfde psychosomatische type dat destijds nazi was. In Duitsland is ze ongetwijfeld heel populair.
The End Times are wild
pi_189175225
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 12:31 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

I.p.v. op de (gehele) inhoud in te gaan een andere mening dan de jouwe als gezeur wegzetten.

Probeer het nog eens.
ik stelde een vraag. onbeantwoord.
pi_189175258
quote:
Op zondag 29 september 2019 14:06 schreef LXIV het volgende:
Greta heeft de bezetenheid van een Hitler en het volk dat met haar dweept is van hetzelfde psychosomatische type dat destijds nazi was. In Duitsland is ze ongetwijfeld heel populair.
pi_189175262
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 13:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is een opmerking aangezien dit topic over het klimaat/ klimaatverandering gaat en niet over afgewerkte olie in de put laten lopen en je afval niet scheiden...
allemaal milieuvervuiling, lijkt me, waar dit over gaat.
pi_189175287
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:06 schreef LXIV het volgende:
Greta heeft de bezetenheid van een hitler
Was ook mijn eerste gedachte na wat beelden gezien te hebben.
pi_189175419
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 13:29 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je mag er vanalles over zeggen. Inhoudelijk, of het verantwoord is om een kind dit allemaal te laten doen etc.
Mensen *kiezen* er echter vooral voor om haar persoonlijk aan te aanvallen. En worden daar terecht op aangekeken.
Klopt geen reet van wat je zegt. Heb het namelijk elders ook al ervaren. Zelfs als je het mild houdt en zegt dat de communicatie van Greta niet effectief is en je haar speech wonderlijk vindt, wordt er gewezen op haar autisme en dat het allemaal zo zielig en knap is van haar etc. Het is allemaal niet zo belangrijk maar ik vind het irritant.
pi_189175539
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:27 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Klopt geen reet van wat je zegt. Heb het namelijk elders ook al ervaren. Zelfs als je het mild houdt en zegt dat de communicatie van Greta niet effectief is en je haar speech wonderlijk vindt, wordt er gewezen op haar autisme en dat het allemaal zo zielig en knap is van haar etc.
Loop je nu serieus verongelijkt te janken dat mensen een andere mening kunnen hebben ? Je beseft dat "ik vind het wel knap van haar" niet vergelijkbaar is met "ze is een krankzinnige nazihoer en moet haar bek houden" ?
pi_189175665
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:17 schreef pokkerdepok het volgende:

allemaal milieuvervuiling, lijkt me, waar dit over gaat.
Nou nee... Het klimaat is het gemiddelde weertype over een lange periode en dat is wat anders dan het milieu.

Maar als jij dat op een hoop wil gooien...
pi_189175713
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou nee... Het klimaat is het gemiddelde weertype over een lange periode en dat is wat anders dan het milieu.

Maar als jij dat op een hoop wil gooien...
oh ja, jij wou niet accepteren dat vervuiling de oorzaak is...
dat is dan jouw pakkie an, niet de mijne.
pi_189175918
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Co2 is geen vervuiling...
De uitstoot van CO2 is schadelijk voor het milieu...
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 29 september 2019 @ 14:52:11 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189175934
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Stop maar gauw met ademen dan!
The End Times are wild
pi_189176005
quote:

[..]

Dat hangt er vanaf welk woordenboek je gebruikt. Wiki gebruikt CO2 zelfs als expliciet voorbeeld van luchtvervuiling omdat er veel hogere concentraties dan natuurlijk is in de lucht komen.
pi_189176010
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

leg uit..
pi_189176016
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:33 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Loop je nu serieus verongelijkt te janken dat mensen een andere mening kunnen hebben ? Je beseft dat "ik vind het wel knap van haar" niet vergelijkbaar is met "ze is een krankzinnige nazihoer en moet haar bek houden" ?

Je naam suggereert geen hoge intelligentie (die van mij ook niet) want ik vind dat je wat zit te bazelen zonder dat je lijkt te begrijpen wat ik bedoel. Dat mensen gaan schuimbekken door Greta..dat is hun probleem. Wat ik bedoel is dat je helemaal niets over dat meisje kan zeggen, want: zielig, kind, Asperger etc etc. Dan krijg je ook niet echt een goed gesprek of een goede discussie.
pi_189176053
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:55 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je naam suggereert geen hoge intelligentie (die van mij ook niet) want ik vind dat je wat zit te bazelen zonder dat je lijkt te begrijpen wat ik bedoel. Dat mensen gaan schuimbekken door Greta..dat is hun probleem. Wat ik bedoel is dat je helemaal niets over dat meisje kan zeggen, want: zielig, kind, Asperger etc etc. Dan krijg je ook niet echt een goed gesprek of een goede discussie.
En ik stel dat dat prima kan, maar dat de meeste tegenstanders er desondanks voor kiezen om het over haar uiterlijk te hebben.
Jij gaf daar als reactie op dat je zelf had ervaren dat er mensen waren die tegen je in gingen toen je stelde je haar niet overtuigend vond.
Ik gaf daar op terug dat dat nu eenmaal het doel is van een debat.
pi_189176108
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:55 schreef Kassamiep het volgende:

Dat hangt er vanaf welk woordenboek je gebruikt. Wiki gebruikt CO2 zelfs als expliciet voorbeeld van luchtvervuiling omdat er veel hogere concentraties dan natuurlijk is in de lucht komen.
Wat is het natuurlijke gehalte Co2 dan? Er is een periode op aarde geweest dat er 20 keer zoveel Co2 in de atmosfeer zat dan nu....

Als je het over fijnstof, roet, kga, benzine in de zee dumpen en dat soort zaken hebt heb je het over milieuvervuiling.

Daarbij is Wiki is nou niet direct het toonbeeld van betrouwbare informatie.
pi_189176132
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

leg uit..
Met CO2 is op zichzelf niets mis, maar aangezien de massale uitstoot leidt tot klimaatverandering is er dus sprake van milieuvervuiling.
pi_189176158
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat is het natuurlijke gehalte Co2 dan? Er is een periode op aarde geweest dat er 20 keer zoveel Co2 in de atmosfeer zat dan nu....

Als je het over fijnstof, roet, kga, benzine in de zee dumpen en dat soort zaken hebt heb je het over milieuvervuiling.

Daarbij is Wiki is nou niet direct het toonbeeld van betrouwbare informatie.
Eens, maar welk woordenboek gebruik jij ?
pi_189176176
Prachtig een ingestudeerd praatje. Hier wordt een simpele vraag gesteld waarbij je precies kan zien waar voor pop ze is.

pi_189176385
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:59 schreef KoosVogels het volgende:

Met CO2 is op zichzelf niets mis, maar aangezien de massale uitstoot leidt tot klimaatverandering is er dus sprake van milieuvervuiling.
Dus het ontstaan van bv. de ijstijden (veel minder Co2 dan de warme periode daarvoor) was ook milieuvervuiling? Of leggen jullie de baseline bij het huidige klimaat/ niveau Co2 en alles wat daar verandering in brengt is milieuvervuiling?
pi_189176535
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus het ontstaan van bv. de ijstijden (veel minder Co2 dan de warme periode daarvoor) was ook milieuvervuiling? Of leggen jullie de baseline bij het huidige klimaat/ niveau Co2 en alles wat daar verandering in brengt is milieuvervuiling?
Je hebt een punt en ik neig er dan ook naar mijn ongelijk toe te geven.

Neemt verder niet weg dat klimaatverandering problematisch is.
pi_189176591
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:57 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En ik stel dat dat prima kan, maar dat de meeste tegenstanders er desondanks voor kiezen om het over haar uiterlijk te hebben.
Jij gaf daar als reactie op dat je zelf had ervaren dat er mensen waren die tegen je in gingen toen je stelde je haar niet overtuigend vond.
Ik gaf daar op terug dat dat nu eenmaal het doel is van een debat.
Nee.. in dit geval is een echt debat gedoemd te mislukken omdat het emotionele de inhoud overheerst.
pi_189176663
Dat er een klimaatverandering plaats vindt is bijna onmogelijk om te ontkennen. Het gaat meer over de vraagstukken wat de rol van de mens daar in is en hoeverre we de klimaatsverandering zelf in de hand hebben.

Wat ik vrij apart vind is dat wetenschappers schijnbaar in staat zijn om het CO2 gehalte van pakweg 20.000 jaar terug kunnen meten. Ze kunnen meten welke CO2 in de lucht afkomstig is van de mens en welke van nature in de lucht zit. Wat ze dan echter (nog) niet kunnen meten is dus wat het effect van de mens is.

Misschien denk ik hier veel te makkelijk over maar als 50% van de broeikasgassen afkomstig is vanwege onze uitstoot, dan lijkt het me dat de opwarming van de aarde 50% toe te rekenen is aan de mensheid.
  zondag 29 september 2019 @ 15:30:11 #27
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189176803
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:22 schreef Vliegbaard het volgende:
Dat er een klimaatverandering plaats vindt is bijna onmogelijk om te ontkennen. Het gaat meer over de vraagstukken wat de rol van de mens daar in is en hoeverre we de klimaatsverandering zelf in de hand hebben.

Wat ik vrij apart vind is dat wetenschappers schijnbaar in staat zijn om het CO2 gehalte van pakweg 20.000 jaar terug kunnen meten. Ze kunnen meten welke CO2 in de lucht afkomstig is van de mens en welke van nature in de lucht zit. Wat ze dan echter (nog) niet kunnen meten is dus wat het effect van de mens is.

Misschien denk ik hier veel te makkelijk over maar als 50% van de broeikasgassen afkomstig is vanwege onze uitstoot, dan lijkt het me dat de opwarming van de aarde 50% toe te rekenen is aan de mensheid.
Dan denk je veel te makkelijk, maar dat geeft niet.
Het is nogal een complex geheel, waardoor de berekeningen constant moeten worden aangepast omdat ze iets zijn vergeten, of teveel of weinig waarde hebben toegekend etc.

Kan me nog een artikel herinneren waarin ze erachter kwamen dat ze wolken waren vergeten. Konden ze alles opnieuw doen. Lol.
Wetenschap is niet zo eenvoudig.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189176957
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:30 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dan denk je veel te makkelijk, maar dat geeft niet.
Het is nogal een complex geheel, waardoor de berekeningen constant moeten worden aangepast omdat ze iets zijn vergeten, of teveel of weinig waarde hebben toegekend etc.

Kan me nog een artikel herinneren waarin ze erachter kwamen dat ze wolken waren vergeten. Konden ze alles opnieuw doen. Lol.
Wetenschap is niet zo eenvoudig.
Uiteraard denk ik te makkelijk, ik ben dan ook geen wetenschapper. Ik wil eigenlijk meer zeggen dat zolang ze alles kunnen meten maar niets kunnen berekenen we nog helemaal niet met zekerheid kunnen zeggen of onze invloed wel zo groot is als ze ons doen geloven.
Ik begrijp wel dat een klein foutje in een berekening, een grote afwijking op kan leveren in het eindresultaat. Maar dit geldt echter twee kanten op. Ik vind het toch opmerkelijk dat twee kampen zo ver van elkaar af kunnen staan zonder het meest relevante feit in de hele klimaatgekte.
pi_189177123
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:16 schreef KoosVogels het volgende:

Je hebt een punt en ik neig er dan ook naar mijn ongelijk toe te geven.
We kunnen ook gewoon van mening verschillen he. ;)

quote:
Neemt verder niet weg dat klimaatverandering problematisch is.
Klopt, maar om de discussie zuiver te houden kun je nmm milieuvervuiling hier niet in betrekken. Ik zie milieuvervuiling echt als een andere tak van sport ook al kunnen sommige activiteiten via een omweg op de lange termijn een effect hebben op het klimaat.
pi_189177315
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 21:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Haar aanwrijven dat ze onderdeel is van een groot complot en dat ze geestelijk gestoord is en nog meer van die drek in dit topic.

Als het een complot was geweest hadden ze wel een lekker wijf als boegbeeld genomen.

Durf te stellen dan iemand als Greta het beter doet bij het grote publiek dan een geile mokkel van 16

Want hoe durf je nou kritiek te hebben op een kind met down syndroom/autisme die alleen de wereld wil verbeteren
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  zondag 29 september 2019 @ 16:21:50 #32
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189177887
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Uiteraard denk ik te makkelijk, ik ben dan ook geen wetenschapper. Ik wil eigenlijk meer zeggen dat zolang ze alles kunnen meten maar niets kunnen berekenen we nog helemaal niet met zekerheid kunnen zeggen of onze invloed wel zo groot is als ze ons doen geloven.
Ik begrijp wel dat een klein foutje in een berekening, een grote afwijking op kan leveren in het eindresultaat. Maar dit geldt echter twee kanten op. Ik vind het toch opmerkelijk dat twee kampen zo ver van elkaar af kunnen staan zonder het meest relevante feit in de hele klimaatgekte.
Voor een heel groot deel lijkt dit laatste te maken te hebben met het aanwijzen van schuldigen, of iig mensen die het op zouden moeten lossen.

Hier in Nederland wordt er gezeurd dat "we" meer moeten doen bijvoorbeeld. Nou hebben de Nederlandse burgers sowieso geen invloed hierop. Hiervoor zijn we met te weinig en zijn we te klein. Natuurlijk kunnen we beter met onze spullen omgaan en onze spullen kopen bij bedrijven die meer begaan zijn met het milieu, of bijvoorbeeld minder vlees eten.
De overheid mag dat best aanmoedigen.

Het probleem is dan ook dat er gepraat wordt over gezeur in de marge. Het zijn de bedrijven die voor de uitstoot zorgen, maar die worden keer op keer ontzien. Het zijn bijvoorbeeld China, India, Indonesië die voor het grootste deel van de uitstoot en vervuiling zorgen, maar die worden niet aangesproken. Die luisteren toch niet, lol.

Als je dit wilt doen, moet je dit samen doen. Dan kun je als Nederland wel lekker een voortrekkersrol willen vervullen, maar dat betekent alleen dat je mokerveel geld, economische groei, werkgelegenheid en handelspositie inlevert tov je concurrenten.

TL:DR: De klimaatmaffia richt zich voornamelijk op mensen die er toch geen invloed op hebben.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189178021
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 16:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Voor een heel groot deel lijkt dit laatste te maken te hebben met het aanwijzen van schuldigen, of iig mensen die het op zouden moeten lossen.

Hier in Nederland wordt er gezeurd dat "we" meer moeten doen bijvoorbeeld. Nou hebben de Nederlandse burgers sowieso geen invloed hierop. Hiervoor zijn we met te weinig en zijn we te klein. Natuurlijk kunnen we beter met onze spullen omgaan en onze spullen kopen bij bedrijven die meer begaan zijn met het milieu, of bijvoorbeeld minder vlees eten.

Het probleem is dan ook dat er gepraat wordt over gezeur in de marge. Het zijn de bedrijven die voor de uitstoot zorgen, maar die worden keer op keer ontzien. Het zijn bijvoorbeeld China, India, Indonesië die voor het grootste deel van de uitstoot en vervuiling zorgen, maar die worden niet aangesproken. Die luisteren toch niet, lol.

Als je dit wilt doen, moet je dit samen doen. Dan kun je als Nederland wel lekker een voortrekkersrol willen vervullen, maar dat betekent alleen dat je mokerveel geld, economische groei, werkgelegenheid en handelspositie inlevert tov je concurrenten.

TL:DR: De klimaatmaffia richt zich voornamelijk op mensen die er toch geen invloed op hebben.
Zelfs die Greta spreekt toch westerse leiders aan? Hoe zijn dat mensen die er geen invloed op hebben?

En dat het probleem vooral opgelost moet worden in Azië is niet helemaal waar: we hebben daar een groot gedeelte van de productie van allerlei goederen uitbesteed. Het is dan ook net wat te makkelijk om te zeggen dat wij daar geen invloed op hebben.

Bovendien, als je zelf al niet het goede voorbeeld geeft ben je ook niet heel geloofwaardig als je landen elders ter wereld aanspreekt op de impact die ze hebben op o.a. het milieu.
pi_189178422
quote:

[..]

tuurlijk wel.
pi_189178515
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

bepaa;lde verhoudingen zijn ideaal, vanuit ons bezien. kan je lullen wat je wil, maar te veel en alles gaat naar de klote. of dat nou door een vulkaan komt of door ons.
pi_189178610
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 16:45 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

bepaa;lde verhoudingen zijn ideaal, vanuit ons bezien. kan je lullen wat je wil, maar te veel en alles gaat naar de klote. of dat nou door een vulkaan komt of door ons.
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:39 schreef AchJa het volgende:

Ik sta zo in de wedstrijd: Carbon Dioxide (CO2) is Not Pollution
pi_189178947
maar beter gewoon CO2 illegaal maken.
pi_189179108
waarom zijn veel klimaatvoorstanders juist tegen kernenergie en voor zonnepanelen en windmolens? Kerncentrales zijn veel veiliger dan 20 jaar geleden, stoten geen co2 uit en het afval wordt veilig opgeslagen en 24/7 energie.
  zondag 29 september 2019 @ 17:14:39 #39
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_189179292
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:
waarom zijn veel klimaatvoorstanders juist tegen kernenergie en voor zonnepanelen en windmolens? Kerncentrales zijn veel veiliger dan 20 jaar geleden, stoten geen co2 uit en het afval wordt veilig opgeslagen en 24/7 energie.
Veel zien de huidig beschikbare generatoren niet als oplossing, omdat het duurder zou zijn dan wind- of zonne-energie + batterijopslag, relatief lang duurt voordat je het gebouwd hebt, alsnog redelijkerwijze eindig is voor wat betreft grondstoffen en je een restproduct houdt waar je erg lang mee zit.

Overigens was ik toevallig laatst de docu op Netflix aan het kijken over Bill Gates. Die ziet het wel als oplossing mits er een nieuw type reactor gebruikt zou worden: https://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_wave_reactor

Hij had met zijn foundation ook geld gestoken hierin en bij een succesvolle test de komende jaren zou het uitgerold worden in China. Maar dankzij een maatregel van Trump kan die deal voorlopig niet doorgaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door ExtraWaskracht op 29-09-2019 17:20:12 ]
pi_189179316
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 15:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik sta zo in de wedstrijd: Carbon Dioxide (CO2) is Not Pollution

Ik zie het niet als (milieu)vervuiling. En ja, het heeft wel invloed op het klimaat.
Ik ben geneigd het met je eens te zijn - maar het is denk ik handig om in het achterhoofd te houden dat het een "niche" definitie is & dat de meeste mensen een andere aanhouden.
pi_189179322
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 16:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Gezeur in de marge is natuurlijk ook nogal relatief. Zolang wij als klein land niet het boordbeeld kunnen geven kunnen we anderen er al helemaal niet op aanspreken. Daarnaast, maar dat heb ik in het vorige deel ook al benoemd, Is de uitstoot van China per hoofd nog niet de helft dan die van Amerika. Absoluut bekeken is china inderdaad de grootste vervuiler. Relatief gezien zijn er nog een heleboel landen met een betere welvaart die er veel slechter vanaf komen. Nogmaals, in mijn optiek is dat gewoon een kwestie van de cijfers zo draaien dat het voor jouw standpunt het beste uitkomt.

Ik zal het voorbeeld van onze zonnepanelen nog maar eens aanhalen. Bijna alle zonnepanelen op de Nederlandse daken zijn afkomstig uit Azië. Ze worden daar gemaakt, naar EU verscheept, en weer in Azië vernietigd wanneer ze niet meer genoeg opbrengen. Onze CO2 uitstoot blijft daarmee in Nederland beperkt en wordt zelfs teruggedrongen. In China, bijvoorbeeld, loopt daardoor de CO2 uitstoot op. Dit is slechts een voorbeeld maar zo kunnen we denk ik nog wel even doorgaan met producten die wij uit Azië importeren en ervoor zorgen dat onze CO2 uitstoot laag blijft terwijl die aan de andere kant van de wereld oploopt, nota bene om onze welvaart in stand te houden.

Eerlijk gezegd zijn wij er als burger net zo schuldig aan als onze politieke leiders die bewust de andere kant op kijken.
pi_189179371
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Veel zien de huidig beschikbare generatoren niet als oplossing, omdat het duurder zou zijn dan wind- of zonne-energie...
Dit lijkt me de crux van de hele discussie. willen we onze welvaart opgeven om de planeet te redden?

Ik kan hem zelf beantwoorden met (voorlopig) een nee.
pi_189179380
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Veel zien de huidig beschikbare generatoren niet als oplossing, omdat het duurder zou zijn dan wind- of zonne-energie + batterijopslag, relatief lang duurt voordat je het gebouwd hebt, alsnog redelijkerwijze eindig is voor wat betreft grondstoffen en je een restproduct houdt waar je erg lang mee zit.
per kw/h is het veel goedkoper en de uranium wat er in gaat kost niks en er zijn voorraden van meer dan 100 jaar. windmolens zijn helemaal niet rendabel, doodt vogels en heeft grote stukken land nodig. zonnepanelen hebben ook grote stukken land nodig en na 20 jaar kan je ze weer weggooien plus er zitten zware metalen in dus ook vervuilend.
pi_189179465
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:20 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

per kw/h is het veel goedkoper en de uranium wat er in gaat kost niks en er zijn voorraden van meer dan 100 jaar. windmolens zijn helemaal niet rendabel, doodt vogels en heeft grote stukken land nodig. zonnepanelen hebben ook grote stukken land nodig en na 20 jaar kan je ze weer weggooien plus er zitten zware metalen in dus ook vervuilend.
Als er nog maar voorraad is voor 100 jaar is het dus hoogstens een "stopgap measure" waar we minder dan 2 generaties mee voortkunnnen. Beetje zonde.
  zondag 29 september 2019 @ 17:24:49 #45
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_189179467
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:20 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

per kw/h is het veel goedkoper en de uranium wat er in gaat kost niks en er zijn voorraden van meer dan 100 jaar. windmolens zijn helemaal niet rendabel, doodt vogels en heeft grote stukken land nodig. zonnepanelen heeft ook grote stukken land nodig en na 20 jaar kan je ze weer weggooien plus er zitten zware metalen in dus ook vervuilend.
Ik had het trouwens nog aangevuld met:

quote:
Overigens was ik toevallig laatst de docu op Netflix aan het kijken over Bill Gates. Die ziet het wel als oplossing mits er een nieuw type reactor gebruikt zou worden: https://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_wave_reactor

Hij had met zijn foundation ook geld gestoken hierin en bij een succesvolle test de komende jaren zou het uitgerold worden in China. Maar dankzij een maatregel van Trump kan die deal voorlopig niet doorgaan.
Je lijkt met mij in discussie te willen gaan, maar ik ben zelf niet een groot tegenstander en heb dus ook weinig zin om hierover in discussie te gaan. Misschien dat een ander die handschoen wil oppakken.
  zondag 29 september 2019 @ 17:26:25 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189179499
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 09:09 schreef Repentless het volgende:

[..]

[..]

Ik heb de organisatie al genoemd. Als je het opzoekt, weet je waar ik het over heb.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/We_Don't_Have_Time
Staat gewoon dat die samenwerking er al lang meer niet is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 29-09-2019 17:33:36 ]
  zondag 29 september 2019 @ 17:30:13 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189179561
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dit is toch lachwekkend en triest tegelijk. “Wij hebben gelijk, dit is de waarheid. Je hoeft het niet te geloven maar ga a.u.b. niet in discussie want dan zetten we jullie zo buitenspel door jullie een groep debielen te noemen.”

Het is niet zo dat de ideologie, want voorlopig kan ik het niet anders noemen, van de meerderheid automatisch de waarheid is.
MIschien moet je dan eens wat vriendelijker met je medemens omgaan. Dan vinden ze jou ook toffer

Bovendien lopen die alt-right lui zelf op te roepen dat bepaalde mensen er niet bij mogen horen. Dus mogen ze ook niet gaan janken als het ze zelf overkomt.
pi_189179638
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]

MIschien moet je dan eens wat vriendelijker met je medemens omgaan. Dan vinden ze jou ook toffer

Bovendien lopen die alt-right lui zelf op te roepen dat bepaalde mensen er niet bij mogen horen. Dus mogen ze ook niet gaan janken als het ze zelf overkomt.
Mechanisme wordt beide kanten op gebruikt. Kip-ei-verhaal.
  Moderator zondag 29 september 2019 @ 17:37:06 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189179682
Mensen we hebben gewoon sub tagjes op FOK! Hè het is CO2 niet co2, Co2 of CO2...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189179696
CO gaan ook heel veel mensen dood aan, das pas slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')