Tsja dat is meestal op M&A en strategy afdelingen. Kies je zelf voor, geen medelijden mee.quote:Op woensdag 16 mei 2018 19:34 schreef phpmystyle het volgende:
https://fd.nl/ondernemen/(...)l-door-hoge-werkdruk
Dus 80 uur in de week werken komt dus echt voor..
Hier mensen die zelf ook ervaring hebben met de massale uitbuiting van veelal jonge mensen bij deze waardeloze werkgevers?
Ik kan het niet met zekerheid zeggen want ik werk niet bij KPMG maar normaal gesproken krijg je wel een auto op de controlepraktijk. Je kunt ook voor de cash optie kiezen waarbij je een extra bedrag krijgt om zelf een auto te kopen en onderhouden.quote:Op maandag 30 september 2019 02:34 schreef halloiedereen16 het volgende:
Hallo iedereen,
Weet iemand misschien wat de leaseregeling is bij KPMG Amstelveen als beginnend audit? Is het zo dat je een standaard auto krijgt? Of krijg je een bepaald budget waaruit je een auto kan bestellen?
ah oke. Had Al verwacht dat je een auto krijgt idd. En weet iemand misschien of dit een standaard auto is of dat je er zelf 1 mag kiezen en bestellen?quote:Op maandag 30 september 2019 08:41 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Ik kan het niet met zekerheid zeggen want ik werk niet bij KPMG maar normaal gesproken krijg je wel een auto op de controlepraktijk. Je kunt ook voor de cash optie kiezen waarbij je een extra bedrag krijgt om zelf een auto te kopen en onderhouden.
~3000-4000 exclusief secundaire arbeidsvoorwaardenquote:Op zaterdag 12 oktober 2019 07:58 schreef Gwniemand het volgende:
Wat zijn de salarissen ongeveer in de audit als ervaren senior assistent en junior manager?
Dat is wel heel ruim. Kan je iets specifieker zijn?quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 09:17 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
~3000-4000 exclusief secundaire arbeidsvoorwaarden
Het is onmogelijk om specifieker te zijn in dit geval. Je vraagt namelijk een range tussen 2 totaal verschillende functies, waarbij ervaring en kwaliteit bepalend is voor het salaris. Daarbij zit bij sommige functies een verschil tussen aanvang en max van meer dan 1500. Maar kijk puur naar de functies dan moet je als ervaren senior denken aan ~3000-~3500 en junior manager dan ~3500-4500.quote:Op woensdag 16 oktober 2019 06:55 schreef Gwniemand het volgende:
[..]
Dat is wel heel ruim. Kan je iets specifieker zijn?
Senior met meer dan 1 jaar ervaring en beginnend junior manager?
Ervaren senior zit bij mijn big4 veel hoger hoor. Ik heb 2 maanden ervaring en zit al bijna op 3000..quote:Op woensdag 16 oktober 2019 09:37 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Het is onmogelijk om specifieker te zijn in dit geval. Je vraagt namelijk een range tussen 2 totaal verschillende functies, waarbij ervaring en kwaliteit bepalend is voor het salaris. Daarbij zit bij sommige functies een verschil tussen aanvang en max van meer dan 1500. Maar kijk puur naar de functies dan moet je als ervaren senior denken aan ~3000-~3500 en junior manager dan ~3500-4500.
Hey welkom mijn vriend!!quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:56 schreef ikbenallard het volgende:
Weet iemand hoe het toevallig zit het eventuele lease regeling in de audit bij Deloitte? (Welke auto's kunnen er gekozen worden voor zowel benzine als elektrisch).
Dat doe je goed. Of ik slecht. Wel benieuwd bij welke van de 4.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 13:17 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
Ervaren senior zit bij mijn big4 veel hoger hoor. Ik heb 2 maanden ervaring en zit al bijna op 3000..
Het heeft 2 lettersquote:Op dinsdag 5 november 2019 21:29 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Dat doe je goed. Of ik slecht. Wel benieuwd bij welke van de 4.
quote:Op donderdag 14 november 2019 06:13 schreef Gwniemand het volgende:
Hoe is de sfeer bij kpmg core audit? En wat zijn een beetje de uren die je daar maakt?
Als je nu al gaat miepen over uren sla de big4 dan maar over.quote:Op zondag 24 november 2019 22:42 schreef yup het volgende:
Kleine vraagje, weet iemand toevallig hoe het is om als fiscalist te werken bij Baker Mckenzie? Hoe is de sfeer daar etc (in vergelijking met de Big4) Ik neem aan dat je meer verdient maar ook behoorlijk meer moet werken?
Eerste dag gewoon netjes met rok/blouse. Kan je daarna zelf kijken wat de rest aan heeft. Bij mijn kantoor verschilt het soms best. Maar then again niet iedereen kan zich goed kleden.quote:Op woensdag 4 december 2019 13:05 schreef FRUP het volgende:
Heeft iemand tips voor kleding voor vrouwen bij Deloitte? Hoe formeel wordt daar naar kantoor gegaan? Ik kan me voor mannen voorstellen dat een pak goed is, maar voor vrouwen vind ik het lastig. Nette jurk, of kokerrok met blouse?
Lijkt mij sterk dat ze je gelijk een arbeidscontract aanbieding voor na je stage. Dat gebeurt meestal na interne evaluatie of ze je uberhaupt wel willen behouden.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:41 schreef Tapijtje het volgende:
Onlangs heb ik een sollicitatiegesprek bij een Big4 kantoor gehad, met het doel om in februari mijn scriptiestage bij het kantoor te schrijven. Van vrienden heb ik gehoord dat het erg gebruikelijk is dat je twee contracten krijgt aangeboden als je geaccepteerd bent - één voor de stage en één voor erna. Ik overweeg echter nog een tweede master te doen voor ik aan werken wil beginnen. Kunnen kantoren daar een probleem van maken of is dat oké?
Hmm, ik heb stagecontract + voorwaardelijk arbeidscontract getekend.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:51 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk dat ze je gelijk een arbeidscontract aanbieding voor na je stage. Dat gebeurt meestal na interne evaluatie of ze je uberhaupt wel willen behouden.
Als ik jou was zou ik die eventuele master niet noemen. Gaat ze geen flikker aan en het kan invloed hebben op aanname van je stage.
Naar ik het begreep is januari - maart gewoon lekker knallen, maar de rest van het jaar viel mee met mogelijk veel en lang vakantie?quote:Op woensdag 11 december 2019 23:48 schreef Craptacular het volgende:
Als je nu al gaat miepen over uren sla de big4 dan maar over.
Dan hebben ze het iets te rooskleurig uitgelegdquote:Op donderdag 12 december 2019 00:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naar ik het begreep is januari - maart gewoon lekker knallen, maar de rest van het jaar viel mee met mogelijk veel en lang vakantie?
Hoeveel uur is een gemiddelde werkweek bij zo'n toko dan?quote:Op woensdag 11 december 2019 23:48 schreef Craptacular het volgende:
[..]
[..]
Als je nu al gaat miepen over uren sla de big4 dan maar over.
Bespreek het. Het kan afhangen van een aantal factoren. Of er een groep starters samen start in een bepaalde maand of er intro zaken gepland staan. Geen idee.quote:Op donderdag 12 december 2019 00:05 schreef ludovico het volgende:
ntract getekend.
Wil eigenlijk half november / eind december vrij hebben het eerste jaar, hoe zwaar tillen ze daar denk aan? Of dat ik niet september begin maar gewoon Februari ofzo...
Geen 9 tot 5.quote:Op donderdag 12 december 2019 09:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoeveel uur is een gemiddelde werkweek bij zo'n toko dan?
Lekker concreet weer. Er zit nog behoorlijk veel tussen geen 9 tot 5 en als een soort slaaf elke dag tientallen uren maken en nooit weekend hebben.quote:
Dat is het bijna nergens, misschien in een ambtenarenorganisatie.quote:
Wat wil je horen? dat je 70 tot 80 uur maakt? Het kan verschillen per kantoor/opdracht die je moet doen. Als je carrière wilt maken zal je uren moeten maken.quote:Op donderdag 12 december 2019 11:47 schreef Chia het volgende:
[..]
Lekker concreet weer. Er zit nog behoorlijk veel tussen geen 9 tot 5 en als een soort slaaf elke dag tientallen uren maken en nooit weekend hebben.
Als jij om 16.50 al aan het inpakken bent is deze wereld niks voor jou.quote:Op donderdag 12 december 2019 11:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als er structureel overgewerkt moet worden is er volgens mij gewoon te weinig personeel.
Ze zitten heel erg op dat "part time werken kan" aan te sturen bij die big 4.... Part-time werkende Partner had ik bij mijn sollicitatie voor me.quote:Op donderdag 12 december 2019 08:10 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Dan hebben ze het iets te rooskleurig uitgelegd
maar gewoon antwoord geven op de vraag is niet mogelijk?quote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Als jij om 16.50 al aan het inpakken bent is deze wereld niks voor jou.
Dit soort organisaties parasiteert op mensen die jong zijn, hard en veel werken. Omdat die carrière willen maken.
Bovenstaande opmerking is ten dele waar. Projecten zitten vaak (niet altijd) vast aan een budget waarmee je toch een x aantal man kan staffen. Soms is dat minder dan daadwerkelijk nodig.
Het is wat je er zelf van maakt. Je kan ook carriere maken zonder krankzinnige werkwekenquote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
Dit soort organisaties parasiteert op mensen die jong zijn, hard en veel werken. Omdat die carrière willen maken.
Dat wordt de manager op het project niet in dank afgenomen, omdat het aantal geschreven uren hoger zal liggen dan dat hij/zij mag facturerenquote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
Bovenstaande opmerking is ten dele waar. Projecten zitten vaak (niet altijd) vast aan een budget waarmee je toch een x aantal man kan staffen. Soms is dat minder dan daadwerkelijk nodig.
Als manager consulting hier tussen de 40-45quote:Op donderdag 12 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nee, deze baan, of eigenlijk de gehele branch en bijbehorende cultuur zijn niets voor mij. Ik ben ook absoluut niet van plan te solliciteren. Ik vraag me gewoon af hoeveel uur een gemiddelde werkweek omvat maar blijkbaar kan of wil je dat niet zeggen.
Parttime klinkt heel leuk, maar bij de big four betekent dat dat je bijvoorbeeld een papadag hebt. Dat betekent onbetaald thuis werken.quote:Op donderdag 12 december 2019 13:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze zitten heel erg op dat "part time werken kan" aan te sturen bij die big 4.... Part-time werkende Partner had ik bij mijn sollicitatie voor me.
Ik vind veel werken niet erg, ben flexibel als het gaat om een periode hard knallen. Maar hoef echt niet alleen voor het werken te leven. Big 4 spreekt mij aan vanwege de hoge leercurve. Ook die 5e dag in de week voor RA titel vind ik prettig.
Uurtje of 50 per week haal je vrij structureel en is aan de lage kant. In de (na)zomer wil dit weleens 40 uur zijn als je geen 'zomerklanten' hebt.quote:Op donderdag 12 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
maar gewoon antwoord geven op de vraag is niet mogelijk?
Nee, deze baan, of eigenlijk de gehele branch en bijbehorende cultuur zijn niets voor mij. Ik ben ook absoluut niet van plan te solliciteren. Ik vraag me gewoon af hoeveel uur een gemiddelde werkweek omvat maar blijkbaar kan of wil je dat niet zeggen.
Nou dat vind ik niet zo extreem, daar zit ik zelf ook aan.quote:Op donderdag 12 december 2019 15:51 schreef Weird- het volgende:
[..]
Het is wat je er zelf van maakt. Je kan ook carriere maken zonder krankzinnige werkweken
[..]
Dat wordt de manager op het project niet in dank afgenomen, omdat het aantal geschreven uren hoger zal liggen dan dat hij/zij mag factureren
[..]
Als manager consulting hier tussen de 40-45
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:45 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Parttime klinkt heel leuk, maar bij de big four betekent dat dat je bijvoorbeeld een papadag hebt. Dat betekent onbetaald thuis werken.
Dit inderdaad. Voorjaar kan je wellicht nog wel eens wat tijd van je parttime-dag alsnog werken, maar daar kies je dan zelf voor.quote:Op vrijdag 13 december 2019 06:52 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.
Ik heb (op audit) letterlijk niemand gezien die dat gelukt is. Mooi dat het jou wel gelukt is.quote:Op vrijdag 13 december 2019 06:52 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.
Herken dat welquote:Op vrijdag 13 december 2019 17:27 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Ik heb (op audit) letterlijk niemand gezien die dat gelukt is. Mooi dat het jou wel gelukt is.
Ik doe zelf geen audit, maar zelf zou ik als adviseur met 1-5 jaar ervaring bij een klein kantoor niet graag de overstap meer maken naar een big four kantoor. Je hebt dan simpelweg een stuk minder geleerd dan je collega’s in de afgelopen jaren. Bij een big four kantoor is het af en toe even doorbikkelen, maar het is wel de perfecte leerschool aan het begin van je carrière. Ik zou liever op een gegeven de overstap maken van big four naar klein dan andersom.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:10 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Hoe zien je carrièrekansen eruit als je bijvoorbeeld start met werken op de auditpraktijk bij een middelgroot kantoor (top 10-20) in vergelijking met een big four kantoor?
Heb je nog net zo veel kans van slagen bij een big four kantoor als je hier pas na 1-5 jaar gaat werken? Mijn uitgangspunt is dat ik dan wat meer zelfkennis/levenservaring/zelfvertrouwen heb opgedaan. Dit betekent wel dat ik dan inmiddels al 30 ben.
Als ik naar vacatures kijk van grote ondernemingen op manager/cfo niveau vragen ze vaak om audit ervaring binnen een big four. Nu is dit niet iets wat ik perse wil bereiken maar dit is wel een deur die ik open wil houden.
Kan ik evengoed een mooie carrière voor de boeg hebben als ik eerst wil starten bij top 10-20 kantoor?
Het belangrijkste binnen een kantoor vind ik veel doorgroeimogelijkheden (dit heb je bijna overal) en een fijne werkomgeving (leuke collega's etc.), zodat ik met plezier naar mijn werk kan gaan.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:38 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Ik doe zelf geen audit, maar zelf zou ik als adviseur met 1-5 jaar ervaring bij een klein kantoor niet graag de overstap meer maken naar een big four kantoor. Je hebt dan simpelweg een stuk minder geleerd dan je collega’s in de afgelopen jaren. Bij een big four kantoor is het af en toe even doorbikkelen, maar het is wel de perfecte leerschool aan het begin van je carrière. Ik zou liever op een gegeven de overstap maken van big four naar klein dan andersom.
wtf... die test kan bij wijze van spreke elke zwerver om de hoek halen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:33 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).
Bij een van de 4 heb ik de tests dus wel gehaald, daar ben ik ook op gesprek geweest, maar ben ik het uiteindelijk niet geworden (ik was erg zenuwachtig tijdens het gesprek).
Toch heb ik wel de ambitie om binnen de big four te werken en toon ik altijd de volle 110% inzet. Ook denk ik ergens dat ik hier toch wel de competenties voor heb, ik zal echter een stijle leercurve hebben. Daarom zou ik het zonde vinden om dit niet gewoon tenminste een keer geprobeerd te hebben in mijn leven.
Klopt het dat je een jaar lang niet kunt solliciteren indien je deze tests niet hebt gehaald, of maken ze hier een uitzondering op vanwege de krapte op de arbeidsmarkt? Kan ik het bijvoorbeeld na mijn afstuderen in juli nog eens proberen (dit zou dan ongeveer 10 maanden na de eerste tests zijn).
Misschien moet ik het gewoon van me afzetten, en is het kantoor waar ik nu stage ga lopen ook erg leuk en beter geschikt voor mij..
Je kunt ook niet echt oefenen voor een IQ test. Het kan hoogstens zijn dat je een dag niet helemaal lekker in je vel zit waardoor het net wat lager uitvalt. Al met al moet het niet heel veel schelen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:33 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).
Ik weet niet zo goed waarom je dat vindt maar ik ben wel degelijk van mening dat een aantal jaar big four ervaring beter op je CV staat dan bij een ander kantoor, gewoon simpelweg door naamsbekendheid. Recruiters die op Linkedin rondzwerven zoeken gewoon regelmatig op mensen die bij big four kantoren werken.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:20 schreef dokliep het volgende:
[..]
wtf... die test kan bij wijze van spreke elke zwerver om de hoek halen.
Maar goed los daarvan, de big four moet je laatste redmiddel zijn. Als je nergens anders kunt werken, dan moet je genoegen nemen met een van de vier kantoren.
Als je eenmaal de benodigde werkervaring en inhoud bezit dan ben je in de huidige markt overal welkom. Wat mij voornamelijk opvalt is het feit dat er zoveel starters gek worden gemaakt om alles te geven voor een mogelijke beloning in de toekomst. Als je een contract van 40 uur hebt en je werkt 80 uur wil je gewoon letterlijk 2x zoveel krijgen zo niet dan kan je die 40 uur veel beter besteden. Maar goed onder het mom van je leert veel en je moet uren maken om partner te worden tuinen er nog genoeg startende studenten om als slaaf behandeld te worden. Daarnaast strandt het schip voor de meesten bij de manager positie. Er valt nog misschien iets voor te zeggen dat je 10 jaar alles geeft als je daarna gegarandeerd partner wordt en een salaris van minimaal 4 ton per jaar krijgt, maar anders nee bedankt . Maar goed, uiteindelijk moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:53 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed waarom je dat vindt maar ik ben wel degelijk van mening dat een aantal jaar big four ervaring beter op je CV staat dan bij een ander kantoor, gewoon simpelweg door naamsbekendheid. Recruiters die op Linkedin rondzwerven zoeken gewoon regelmatig op mensen die bij big four kantoren werken.
Bij Deloitte, EY en PWC krijg je in ieder geval tot manager je overuren betaald. KPMG weet ik niet maar zal hetzelfde zijn. Ik denk dat het voor de studenten die het kunnen goed is om een paar jaar big four ervaring te pakken (misschien inclusief een opleiding) en zodra je manager of senior manager wordt gewoon kijken of je verder wil. Zowieso niet alles op alles zetten om partner te worden want dat is echt een burn-out recept.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:28 schreef dokliep het volgende:
[..]
Als je eenmaal de benodigde werkervaring en inhoud bezit dan ben je in de huidige markt overal welkom. Wat mij voornamelijk opvalt is het feit dat er zoveel starters gek worden gemaakt om alles te geven voor een mogelijke beloning in de toekomst. Als je een contract van 40 uur hebt en je werkt 80 uur wil je gewoon letterlijk 2x zoveel krijgen zo niet dan kan je die 40 uur veel beter besteden. Maar goed onder het mom van je leert veel en je moet uren maken om partner te worden tuinen er nog genoeg startende studenten om als slaaf behandeld te worden. Daarnaast strandt het schip voor de meesten bij de manager positie. Er valt nog misschien iets voor te zeggen dat je 10 jaar alles geeft als je daarna gegarandeerd partner wordt en een salaris van minimaal 4 ton per jaar krijgt, maar anders nee bedankt . Maar goed, uiteindelijk moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt.
Puur alleen om een aantal jaren ontzettend veel te kunnen leren, en om uiteindelijk meer kans te hebben op een hoge positie zoals CFO. Ik heb geen ambitie om partner te worden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:47 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Je kunt ook niet echt oefenen voor een IQ test. Het kan hoogstens zijn dat je een dag niet helemaal lekker in je vel zit waardoor het net wat lager uitvalt. Al met al moet het niet heel veel schelen.
Waarom wil je trouwens zo graag bij de Big Four werken? Uit mijn ervaring zijn mensen die bij de big four werken meestal een bepaald type persoon (niet verkeerd bedoeld, ik werk zelf bij een big four) en dat is niet het type wat intelligentietesten niet haalt of daarbij aan het randje zit. Ik zeg niet dat je de big four moet opgeven maar misschien kun je je wel wat breder gaan oriënteren.
Wat je zegt klopt opzich wel maar zoals je zelf ook zegt: het is maar een pre, niet alsof je geen kans hebt zonder big four ervaring. En als het bij de inteligentietest al ophoud moet je misschien wel verder kijken.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 09:15 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Puur alleen om een aantal jaren ontzettend veel te kunnen leren, en om uiteindelijk meer kans te hebben op een hoge positie zoals CFO. Ik heb geen ambitie om partner te worden.
Edit: kijk maar naar zo'n soort vacatures waar ik over spreek, daar hebben ze graag een accountant die veel af weet van interne beheersing en dan gaat de voorkeur uit naar big four ervaring over andere kantoren, dit vermelden ze vaak bij de pre's.
Ja ik denk ook dat het alleen maar een pre is. Als je goede ervaring hebt opgedaan bij een ander middelgroot accountantskantoor en kunt aantonen dat je de kwaliteiten bezit maak je evengoed kans, daar ben ik het mee eens.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:18 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt opzich wel maar zoals je zelf ook zegt: het is maar een pre, niet alsof je geen kans hebt zonder big four ervaring. En als het bij de inteligentietest al ophoud moet je misschien wel verder kijken.
Ik gun je verder echt het allerbeste en geloof me maar wanneer ik zeg dat een IQ test vrij weinig zegt over wat je uiteindelijk kan bereiken.
Ik zou in jou geval ook kijken naar de grootste 30. ABAB, Flynth, De jong & Laan. Dat zijn ook bedrijven die goede naamsbekendheid hebben en ik denk dat daar wel minder van je wordt geeist. Als je een aantal jaar bij Grant Thornton vol kan maken en ervaring op kan doen heeft dat voor mensen die in de branche bekent zijn net zo veel waarde als de big four.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:25 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja ik denk ook dat het alleen maar een pre is. Als je goede ervaring hebt opgedaan bij een ander middelgroot accountantskantoor en kunt aantonen dat je de kwaliteiten bezit maak je evengoed kans, daar ben ik het mee eens.
Thanks, nog even een extra toelichting, bij de IQ test die ik wel had gehaald werd me verteld dat ik op het niveau zit van een WO-starter. Toch blijf ik van mening dat ik onbekend was met de andere testen waardoor ik hier lager op heb gescoord dan mijn ware potentieel. De recruiters vertelden namelijk dat je wel bekend moet zijn met de oefeningen, door deze minstens een paar keer geoefend te hebben. Dit was bij mij niet het geval.
Bij zo'n kantoor ga ik nu dus ook scriptie schrijven, evengoed genoeg kansen denk ik zo.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:13 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Ik zou in jou geval ook kijken naar de grootste 30. ABAB, Flynth, De jong & Laan. Dat zijn ook bedrijven die goede naamsbekendheid hebben en ik denk dat daar wel minder van je wordt geeist. Als je een aantal jaar bij Grant Thornton vol kan maken en ervaring op kan doen heeft dat voor mensen die in de branche bekent zijn net zo veel waarde als de big four.
5 jaar knallen, opleiding halen, dan zie je wel verder.. Wie weet lopen er dan kleine ludos rond ofzo. Vroeg zat om rustiger aan te doen.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:28 schreef dokliep het volgende:
[..]
Als je eenmaal de benodigde werkervaring en inhoud bezit dan ben je in de huidige markt overal welkom. Wat mij voornamelijk opvalt is het feit dat er zoveel starters gek worden gemaakt om alles te geven voor een mogelijke beloning in de toekomst. Als je een contract van 40 uur hebt en je werkt 80 uur wil je gewoon letterlijk 2x zoveel krijgen zo niet dan kan je die 40 uur veel beter besteden. Maar goed onder het mom van je leert veel en je moet uren maken om partner te worden tuinen er nog genoeg startende studenten om als slaaf behandeld te worden. Daarnaast strandt het schip voor de meesten bij de manager positie. Er valt nog misschien iets voor te zeggen dat je 10 jaar alles geeft als je daarna gegarandeerd partner wordt en een salaris van minimaal 4 ton per jaar krijgt, maar anders nee bedankt . Maar goed, uiteindelijk moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt.
Ik ben benieuwd....quote:Op vrijdag 21 februari 2020 21:55 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.google.com/se(...)ntancy&gs_l=psy-ab.3...323.5155..5993...0.0..0.91.1309.26......0....1..gws-wiz.......0i131j0j0i22i30j0i13i30.9nnRTwkAtYw&ved=0ahUKEwjUnqPAw-PnAhWFjKQKHbPaBxsQ4dUDCAU&uact=5
En weer komen de accountantskantoren omwille van hun graaigedrag en uitknijperij op negatieve manier in het nieuws.
Tjah dat kan. Maar in dit artikel gaat het meer over het feit dat arbeidswetten met voeten getreden wordt. Nota bene door organisaties die andere organisaties moeten beoordelen of zij zich onder andere houden aan wet- en regelgeving.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 22:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd....
Ik ben 5 jaar ouder dan de meeste die daar beginnen en iets zelfstandiger denk ik, ik vind het juist tof dat ze die opleidingskans bieden..... Tjah, paar maanden 60 uur werken moet ook kunnen, wel pittig.
Tjah en als ze niet goed beoordelen ist ook niet goed, denk dat er gewoon veeeel te weinig accountants zijn, goed voor mij.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah dat kan. Maar in dit artikel gaat het meer over het feit dat arbeidswetten met voeten getreden wordt. Nota bene door organisaties die andere organisaties moeten beoordelen of zij zich onder andere houden aan wet- en regelgeving.
Volgens mij gaat COS 250 veel minder ver dan jij hier stelt.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 22:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah dat kan. Maar in dit artikel gaat het meer over het feit dat arbeidswetten met voeten getreden wordt. Nota bene door organisaties die andere organisaties moeten beoordelen of zij zich onder andere houden aan wet- en regelgeving.
RA titel halen is zeker mooie prestatie, goede goal wel, 3-4 jaar hard werken, RA titel.quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:16 schreef L_ het volgende:
De jonge net afgestudeerden hebben tijdens hun wo of hbo studie natuurlijk ook onbetaald lange dagen gemaakt. Dat zo'n Big4 dan een leerschool is waar je dan veel uren moet maken valt nog wel wat voor te zeggen.
Partner worden is natuurlijk wel erg optimistisch. RA titel halen is al een knappe prestatie.
Of je na Big4 ervaring de capaciteiten hebt om CEO van een multinational te worden weet ik niet. Als je constant gewerkt hebt met de goede financial professionals, maakt dat het wel lastig om met andere type mensen te communiceren lijkt mij.
Gemiddeld 9 jaar voor RA las ik net. Mij persoonlijk iets te ambitieus. Ik denk dat je wel richting work-a-holic gaat.quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
RA titel halen is zeker mooie prestatie, goede goal wel, 3-4 jaar hard werken, RA titel.
Hmmmmmm.........quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:41 schreef L_ het volgende:
[..]
Gemiddeld 9 jaar voor RA las ik net. Mij persoonlijk iets te ambitieus. Ik denk dat je wel richting work-a-holic gaat.
Een effectieve RA is, zoals ik het zie, iemand die eerder extravert en goed op academisch niveau functioneert.quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmmmmmm.........
Dan toch een dagje minder werken in de week buiten busy season en kijken of die tijd geinvesteerd kan worden in studie.
Hoop dat ze een beetje flexible zijn bij die de grote vriendelijke vier.
Daar kom ik ook op uit, ben niet de snelste denker maar ben ook niet snel uitgeleerd.quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:51 schreef L_ het volgende:
[..]
Een effectieve RA is, zoals ik het zie, iemand die eerder extravert en goed op academisch niveau functioneert.
Als het allemaal tenenloop werk is, zal ik een van de vele andere interessante kanten opgaan in de financiële sector.
Ik ben zelf bijvoorbeeld meer een 'langzame' schaker, maar ik analyseer en werk wel alles nauwkeurig uit. AA- of Fiscaal adviseur zal voor mij beter zijn.
Ik werf geen starters. Bij voorkeur niet iig.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 01:40 schreef KingRoland het volgende:
Merken jullie zelf dat het moeilijk is om nieuwe mensen te werven(afstudeerders bijv.)? Is de big 4 volgens jullie op dit moment populair onder de jongeren?
Vrienden van mij zijn hier ook geïnteresseerd in.
@:wereldgozer
@:lenny_leonard
@:jancees
@:doublepain
@:afcniels
@:max23
@:rensajacied
@:zipportal
@:de_kraam
9 jaar? Na het halen van je VWO-diploma dan neem ik aan?quote:Op woensdag 26 februari 2020 22:41 schreef L_ het volgende:
[..]
Gemiddeld 9 jaar voor RA las ik net. Mij persoonlijk iets te ambitieus. Ik denk dat je wel richting work-a-holic gaat.
Ja na het halen van je VWO, nog gemiddeld 9 jaar studeren voor dr RA titel.quote:Op donderdag 5 maart 2020 15:42 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
9 jaar? Na het halen van je VWO-diploma dan neem ik aan?
Bijna niemand doet een PhD om RA te worden. Trek er maar 3 jaar vanaf.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:37 schreef L_ het volgende:
[..]
Ja na het halen van je VWO, nog gemiddeld 9 jaar studeren voor dr RA titel.
Dus na VWO Bachelor + Master + Post doc. Geen idee hoe lang dat qua studiejaren duurt, maar 9 jaar lijkt aannemelijk als gemiddelde.
niemand had het over een PhD. Reken zo'n 4 jaar bachelor, 2 jaar master, 1 jaar postmaster en paar jaar praktijkstage.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:01 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Bijna niemand doet een PhD om RA te worden. Trek er maar 3 jaar vanaf.
Zonder praktijk kan je gewoon na 5/6 jaar theoretisch klaar zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:37 schreef L_ het volgende:
[..]
Ja na het halen van je VWO, nog gemiddeld 9 jaar studeren voor dr RA titel.
Dus na VWO Bachelor + Master + Post doc. Geen idee hoe lang dat qua studiejaren duurt, maar 9 jaar lijkt aannemelijk als gemiddelde.
Elke opleiding kan versneld ja. Maar uitgaande van het reguliere traject is 7 jaar wel het minimum voor het theoretische gedeelte volgens mij.quote:Op woensdag 18 maart 2020 10:55 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
Zonder praktijk kan je gewoon na 5/6 jaar theoretisch klaar zijn.
Voltijdtraject tot en met master:quote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Elke opleiding kan versneld ja. Maar uitgaande van het reguliere traject is 7 jaar wel het minimum voor het theoretische gedeelte volgens mij.
Voltijdroute klopt niet. Dan duurt je postmaster of master een jaar langer, want dat kan alleen via bepaalde uni'squote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:35 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Voltijdtraject tot en met master:
Uni route 3 jaar bachelor, 1 jaar master, 2 jaar post en 3 jaar praktijk.
Hbo route 4 jaar bachelor, 1.5 jaar (pre)master, 2 jaar post en 3 jaar praktijk.
Wat klopt er niet dan? Voltijd master accountancy is bij alle universiteiten 1 jaar. En de postmaster in deeltijd meestal maar 2 jaar.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:38 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Voltijdroute klopt niet. Dan duurt je postmaster of master een jaar langer, want dat kan alleen via bepaalde uni's
Nee hoor, op Nyenrode is de master bijv. 2 jaar (oke, deeltijd). Op veel uni's waar je de master voltijd kan vokgen, kun je de postmaster niet volgen en moet je een schakelprogramma volgen aan een andere uni. Dan kom je bijv bij Maastricht uit, waar vervolgens je postmaster weer langer duurt.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 13:22 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Wat klopt er niet dan? Voltijd master accountancy is bij alle universiteiten 1 jaar. En de postmaster in deeltijd meestal maar 2 jaar.
Ik zie gewoon 2 jaar bij maasstricht. En een master in accountancy is gewoon 60 ec, nogal logisch dat het langer duurt als je het in deeltijd volgt. Volgens mij kan je overal waar de master wordt gegeven ook de postmaster doen, iig in de randstad. Als je deficiënties moet inhalen bij het switchen van instelling voor je postmaster dan moet je natuurlijk ook de deficiënties inhalen mocht je aan je oorspronkelijke onderwijsinstelling blijven. Dit komt omdat je met verscheidene wo bachelor in de master accountancy kan instromen, waardoor je na het afstuderen van de master niet voldoet aan de eindtermen van de postmaster. Sommige accountancy masters laten je vrij in vakken waardoor je extra deficiënties krijgt als je besluit om ra track te doen nadien.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 14:32 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Nee hoor, op Nyenrode is de master bijv. 2 jaar (oke, deeltijd). Op veel uni's waar je de master voltijd kan vokgen, kun je de postmaster niet volgen en moet je een schakelprogramma volgen aan een andere uni. Dan kom je bijv bij Maastricht uit, waar vervolgens je postmaster weer langer duurt.
Er zijn ook deficiënties na voltijd-masters naar postmaster. Als je bijv. van een willekeurige andere uni na de master de postmaster in Maastricht volgt, duurt die langer. Nu zal er vast een mogelijkheid zijn het in 6 jaar te doen, maar niet in heel het land. Daarnaast volgen de meeste studenten de studie in deeltijd.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 20:41 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Ik zie gewoon 2 jaar bij maasstricht. En een master in accountancy is gewoon 60 ec, nogal logisch dat het langer duurt als je het in deeltijd volgt. Volgens mij kan je overal waar de master wordt gegeven ook de postmaster doen, iig in de randstad. Als je deficiënties moet inhalen bij het switchen van instelling voor je postmaster dan moet je natuurlijk ook de deficiënties inhalen mocht je aan je oorspronkelijke onderwijsinstelling blijven. Dit komt omdat je met verscheidene wo bachelor in de master accountancy kan instromen, waardoor je na het afstuderen van de master niet voldoet aan de eindtermen van de postmaster. Sommige accountancy masters laten je vrij in vakken waardoor je extra deficiënties krijgt als je besluit om ra track te doen nadien.
Dat 7 jaar het minimum is, is echt gelul.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Elke opleiding kan versneld ja. Maar uitgaande van het reguliere traject is 7 jaar wel het minimum voor het theoretische gedeelte volgens mij.
quote:Op woensdag 25 maart 2020 21:07 schreef Robinhoo het volgende:
Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef ikwordra het volgende:
6.5, 2.5 jaar post master "regulier traject" en regulier master halen is ook 4 jaar, dat is dan zonder deficiency vakken.quote:Op vrijdag 20 maart 2020 12:23 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Goede onderbouwingquote:Op woensdag 25 maart 2020 21:07 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
Dat 7 jaar het minimum is, is echt gelul.
1) Ik werk bij de Belastingdienst, doch niet als accountant. Wel weet ik dat de mensen die ik spreek vaak te spreken zijn over het traject. Vanzelfsprekend blijft niet iedereen hangen. Ik kan je hier verder niet van beantwoording voorzien.quote:Op woensdag 25 maart 2020 19:18 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Hallo allemaal,
Ik kwam de vacature tegen van RA trainee bij de belastingdienst. Dit is een duaal traject waarbij je als afgestudeerd HBO accountancy het opleidingstraject tot RA afrond, en tegelijkertijd werkt.
Zij hebben een heel erg interessant opleidingstraject. Zij vergoeden namelijk naast de studiedag op vrijdag, een interne lesdag en 1 tot 2 extra dagen om je hierop voor te bereiden (terwijl je hiervoor krijgt doorbetaald, als ik het goed begrijp). Hierdoor lijkt het me een stuk gemakkelijker om het traject te combineren met werk en privé en ook daadwerkelijk af te ronden, in vergelijking met een regulier accountantskantoor. Wellicht ligt het startsalaris iets lager maar dit is voor mij geen issue.
Daarnaast heb ik veel affiniteit met fiscaliteit en heb ik de fiscale vakken altijd erg leuk gevonden op school.
Nu heb ik twee vragen.
1) Hebben jullie ervaring met werken bij de belastingdienst als accountant, of wat is jullie gevoel hierbij?
2) De vacature sluit per 1 april, nu zijn het momenteel bizarre tijden door het coronavirus. Zal ik evengoed gewoon solliciteren? Of zal ik even contact opnemen wat de huidige stand van zaken is door het coronavirus? De vacature staat wel gewoon nog open.
Ja ga ik zeker doen (het solliciteren).quote:Op donderdag 26 maart 2020 14:42 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
1) Ik werk bij de Belastingdienst, doch niet als accountant. Wel weet ik dat de mensen die ik spreek vaak te spreken zijn over het traject. Vanzelfsprekend blijft niet iedereen hangen. Ik kan je hier verder niet van beantwoording voorzien.
2) Ja, zou gewoon even contact opnemen, dat kan nooit kwaad. En intussen ook gewoon solliciteren, zo lang heb je niet meer .
Ik doe het zelf in 6 jaar (moet nog 1 jaar en ben 5 jaar onderweg), dus het is geen minimum van 7 jaarquote:
Deloitte heeft vandaag aangekondigd dat alle contracten dei in de komende 3 maanden aflopen waarschijnlijk niet zullen worden verlengd. Voor de 3 maanden daarna wachten ze de ontwikkelingen af.quote:Op maandag 16 maart 2020 22:45 schreef ElProf het volgende:
Ben wel benieuwd wat deze kantoren gaan doen. Waarschijnlijk een gigantische terugval in werkzaamheden de komende tijd doordat het internationale bedrijfsleven op zijn gat ligt. Zullen heel wat juniors en werkstudenten uitgegooid worden verwacht ik.
Wat een ongelooflijk fijn bedrijf is dat ook.quote:Op vrijdag 27 maart 2020 14:52 schreef ElProf het volgende:
[..]
Deloitte heeft vandaag aangekondigd dat alle contracten dei in de komende 3 maanden aflopen waarschijnlijk niet zullen worden verlengd. Voor de 3 maanden daarna wachten ze de ontwikkelingen af.
Deloitte is qua audit natuurlijk ook de kleinste van de 4 en vaart voornamelijk op haar consultancy fees. Juist dat is nu de hoek waarin er klappen vallen. Voor Deloitte kan ik niet spreken maar bij de andere worden nog steeds audit collega's aangenomen.quote:Op woensdag 27 mei 2020 10:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijk fijn bedrijf is dat ook.![]()
Maar wel linkedin en allerlei andere sociale mediums gebruiken om te laten zien hoe ''goede'' werkgever het is.
Nou, denk dat er in deze tijd genoeg vraag naar hulp is voor het ombuigen van een business..quote:Op woensdag 27 mei 2020 12:02 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Deloitte is qua audit natuurlijk ook de kleinste van de 4 en vaart voornamelijk op haar consultancy fees. Juist dat is nu de hoek waarin er klappen vallen. Voor Deloitte kan ik niet spreken maar bij de andere worden nog steeds audit collega's aangenomen.
De vraag is er wel, maar de euro nietquote:Op woensdag 27 mei 2020 14:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, denk dat er in deze tijd genoeg vraag naar hulp is voor het ombuigen van een business..
Of met de generatie millenials die toch vrij verwend zijn en gepamperd. Een beetje knallen op kantoor zal er dan niet bij zijn.quote:Op maandag 16 maart 2020 22:45 schreef ElProf het volgende:
Ben wel benieuwd wat deze kantoren gaan doen. Waarschijnlijk een gigantische terugval in werkzaamheden de komende tijd doordat het internationale bedrijfsleven op zijn gat ligt. Zullen heel wat juniors en werkstudenten uitgegooid worden verwacht ik.
Is toch ook wennen, zijn nog halve kinderen.quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:21 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Of met de generatie millenials die toch vrij verwend zijn en gepamperd. Een beetje knallen op kantoor zal er dan niet bij zijn.
Merkte het al bij de new joiners van begin 20 dat ze het full time werken als zwaar ervaarde
Is natuurlijk ook een mallotige werkomgeving, zo´n big 4 kantoor. Complete uitbuiting.quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:21 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Of met de generatie millenials die toch vrij verwend zijn en gepamperd. Een beetje knallen op kantoor zal er dan niet bij zijn.
Merkte het al bij de new joiners van begin 20 dat ze het full time werken als zwaar ervaarde
Tjah, tweeledig he, er zal wel vraag naar zijn. Maar externe inhuur is de eerste pot om op te bezuinigen.quote:Op donderdag 28 mei 2020 14:57 schreef Commondus het volgende:
[..]
De vraag is er wel, maar de euro niet. Consultancy heeft een stuk meer last van de coronacrisis dan de audit.
Die draaien op jonge "goedkope" mensen die uren makenquote:Op donderdag 28 mei 2020 20:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook een mallotige werkomgeving, zo´n big 4 kantoor. Complete uitbuiting.
Verbaast mij eerder dat veel nieuwkomers echt niet veel kunnen. Even iets in Excel of opzoeken op internet zit er al niet meer in. Geef mij maar mensen met wat ervaring...quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:21 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Heeft er ook mee te maken dat je natuurlijk ook niet het ''beste'' krijgt gezien de arbeidsvoorwaarden voor beginners. Gewoon bij de overheid of bedrijfsleven betaalt (veel) beter.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 11:24 schreef Brembo het volgende:
[..]
Verbaast mij eerder dat veel nieuwkomers echt niet veel kunnen. Even iets in Excel of opzoeken op internet zit er al niet meer in. Geef mij maar mensen met wat ervaring...
Is dat echt zo? Rijkstrainneeship betaalt zo’n 2400 zonder auto. Big4 betaalt zeker 10% meer + auto + opleiding + rest secundairquote:Op zaterdag 30 mei 2020 11:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft er ook mee te maken dat je natuurlijk ook niet het ''beste'' krijgt gezien de arbeidsvoorwaarden voor beginners. Gewoon bij de overheid of bedrijfsleven betaalt (veel) beter.
Ja dat klinkt leuk maar per uur krijg je alsnog minder betaalt bij de big four. Overheid is vaak obv 36 uur waarbij je nauwelijks overuren maakt. Big four 40 wat in de praktijk uitkomt op minstens 45quote:Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Rijkstrainneeship betaalt zo’n 2400 zonder auto. Big4 betaalt zeker 10% meer + auto + opleiding + rest secundair
Rijkstraineeship begint volgens mij op schaal 10:Je krijgt een aanstelling voor 2 jaar gedurende het traineeprogramma. Het startsalaris is voor alle rijkstrainees gelijk. De Rijksoverheid werkt met een salarisschalensysteem. Als rijkstrainee start je in schaal 10. Je werkt in principe 36 uur per week, maar 32 uur per week is soms ook mogelijk. Naast je salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB).quote:Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Rijkstrainneeship betaalt zo’n 2400 zonder auto. Big4 betaalt zeker 10% meer + auto + opleiding + rest secundair
Nagenoeg hetzelfde zonder opleiding en auto dus. Al met al denk ik dat in de bedrijfskundige wereld enkel investment banking, top notch law firms of strategy consultants echt significant meer verdienen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 16:00 schreef Jeffdnz het volgende:
[..]
Rijkstraineeship begint volgens mij op schaal 10:Je krijgt een aanstelling voor 2 jaar gedurende het traineeprogramma. Het startsalaris is voor alle rijkstrainees gelijk. De Rijksoverheid werkt met een salarisschalensysteem. Als rijkstrainee start je in schaal 10. Je werkt in principe 36 uur per week, maar 32 uur per week is soms ook mogelijk. Naast je salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB).
Schaal 10 is: universiteit vereist: ¤ 2.737,59 – ¤ 4.400,17 (schaal 10)
Als we kijken naar traineeships buiten de big 4 dan zit de overheid nog best laag hoor.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 16:26 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Nagenoeg hetzelfde zonder opleiding en auto dus. Al met al denk ik dat in de bedrijfskundige wereld enkel investment banking, top notch law firms of strategy consultants echt significant meer verdienen.
Ik denk met name dat seniors/managers buiten Big4 stuk meer kunnen verdienen, daarvoor of daarna valt dat echt wel mee.
Als je uren per week erg belangrijk vindt dan moet je natuurlijk nooit bij een bedrijf als een big 4 gaan werken (of andere grote consultancies, banking, internationale advocatuur etc) en waarschijnlijk voor de overheid kiezen...quote:Op zaterdag 30 mei 2020 15:28 schreef harddriver het volgende:
[..]
Ja dat klinkt leuk maar per uur krijg je alsnog minder betaalt bij de big four. Overheid is vaak obv 36 uur waarbij je nauwelijks overuren maakt. Big four 40 wat in de praktijk uitkomt op minstens 45
Valt wel mee. Bij de bank is het ook vaak op basis van 36uquote:Op zaterdag 30 mei 2020 17:16 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Als je uren per week erg belangrijk vindt dan moet je natuurlijk nooit bij een bedrijf als een big 4 gaan werken (of andere grote consultancies, banking, internationale advocatuur etc) en waarschijnlijk voor de overheid kiezen...
Vergeet tech niet - bij de grote jongens betaalt men niet veel minder dan top strategy consulting. Investment banking (en verwante takken van sport PE/HF) betalen wel veruit het meest (meer dan consulting en law) maar bestaat in Nederland eigenlijk niet echt. Strategy Consulting en Law zullen elkaar bij de top niet echt veel ontlopen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 16:26 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Nagenoeg hetzelfde zonder opleiding en auto dus. Al met al denk ik dat in de bedrijfskundige wereld enkel investment banking, top notch law firms of strategy consultants echt significant meer verdienen.
Ik denk met name dat seniors/managers buiten Big4 stuk meer kunnen verdienen, daarvoor of daarna valt dat echt wel mee.
Ik bedoel investment banking. Niet een of andere corporate rol bij een ABN of ING ;-)quote:Op zaterdag 30 mei 2020 17:20 schreef Paszzz het volgende:
[..]
Valt wel mee. Bij de bank is het ook vaak op basis van 36u
Ook daar valt het mee. Alleen bij het begeleiden van emissies kan het wat drukker zijn en ben je wat langer bezig.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 17:21 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Ik bedoel investment banking. Niet een of andere corporate rol bij een ABN of ING ;-)
En M&A bankers werken zeker 36u?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 17:35 schreef Paszzz het volgende:
[..]
Ook daar valt het mee. Alleen bij het begeleiden van emissies kan het wat drukker zijn en ben je wat langer bezig.
Weet ik niet. Kan alleen maar wat zeggen over de dealingroom.quote:
Bij de big voor begin je met 2300 had ik begrepen, daar komt de bijtelling van zo´n koeblikje nog overeen inderdaad. Studie wordt inderdaad betaald, maar het studeren moet je in je eigen tijd, dus snachts doen. En dan die achterlijke hoeveelheden aan overuren.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Verdienen natuurlijk ook een stuk beter dan big four employees.quote:
Ik denk trouwens dat je ruim rekent.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 16:48 schreef Jeffdnz het volgende:
[..]
Als we kijken naar traineeships buiten de big 4 dan zit de overheid nog best laag hoor.
KLM management trainee: 3200 p/m
NS op management: ¤ 3104,28 p/m (36u)
AHOLD alle traineeships: 3300 p/m
Ik wou in de consultancy gaan maar het lijkt me echt een rat race tot c-suite, dan begin je daadwerkelijk relatief tot de uren je erin stopt wel goed te verdienen dus ik focus nu meer op onderzoeksplekken & bedrijfsleven.
Wat je noemt is eerder HBO dan WO.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij de big voor begin je met 2300 had ik begrepen, daar komt de bijtelling van zo´n koeblikje nog overeen inderdaad. Studie wordt inderdaad betaald, maar het studeren moet je in je eigen tijd, dus snachts doen. En dan die achterlijke hoeveelheden aan overuren.
Een gemiddelde Pool in de tomatenkas is beter af.
Nee nu snap ik wel waar al je haat vandaan komtquote:Op zaterdag 30 mei 2020 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij de big voor begin je met 2300 had ik begrepen, daar komt de bijtelling van zo´n koeblikje nog overeen inderdaad. Studie wordt inderdaad betaald, maar het studeren moet je in je eigen tijd, dus snachts doen. En dan die achterlijke hoeveelheden aan overuren.
Een gemiddelde Pool in de tomatenkas is beter af.
Nu ken ik de traineeships niet die je noemt, dus voor mij is het lastig te oordelen. Ik ken traineeships die een heel zwaar selectieproces hebben en niet geschikt zijn voor de grote groep mensen. Mochten je voorbeelden dat soort traineeships zijn, dan is het ook geen goede vergelijking.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 16:48 schreef Jeffdnz het volgende:
[..]
Als we kijken naar traineeships buiten de big 4 dan zit de overheid nog best laag hoor.
KLM management trainee: 3200 p/m
NS op management: ¤ 3104,28 p/m (36u)
AHOLD alle traineeships: 3300 p/m
Ik wou in de consultancy gaan maar het lijkt me echt een rat race tot c-suite, dan begin je daadwerkelijk relatief tot de uren je erin stopt wel goed te verdienen dus ik focus nu meer op onderzoeksplekken & bedrijfsleven.
De tijd is natuurlijk ook wel voorbij dat de big4 puur accountantskantoren zijn. Ze zijn ook zeer actief op M&A / transaction services / debt advisory / restructuring en transformation advisory, naast alle IT consulting en weet ik het allemaal. Daarom is een traineeship bij een big4 op zich wel een waardevolle ervaring en willen veel mensen die ervaring opdoen om in korte tijd (~2 jaar) toch relatief veel te leren.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nu ken ik de traineeships niet die je noemt, dus voor mij is het lastig te oordelen. Ik ken traineeships die een heel zwaar selectieproces hebben en niet geschikt zijn voor de grote groep mensen. Mochten je voorbeelden dat soort traineeships zijn, dan is het ook geen goede vergelijking.
Uiteindelijk zal je altijd plekken vinden die beter betalen. Ik denk ook dat voor veel mensen niet de belangrijkste reden het geld is om te kiezen voor een accountantskantoor. Er zit veel vaker een gedachte van opstap in een carriere in, zonder cum laude te zijn.
Ik moet bekennen dat ik even flink rond gekeken heb, maar dat ik nauwelijks informatie kan vinden omtrent het beloningsbeleid aldaar -anders dan dat partners ongeveer 550k fee opstrijken- en dat is op z'n minst opmerkelijk. Of misschien ook niet, ze hebben sinds 2007 al geen cao meer, en ze staan er gewoon om bekend dat ze jonge mensen uitbuiten.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:29 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Nee nu snap ik wel waar al je haat vandaan komtals je denkt dat ze op 2300 beginnen snap ik wel dat je het uitbuiting vindt
goed geinformeerd ben jij
Dit komt van de trainee vacature pagina. Ik neem aan dat ze niet liegen daarop.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 20:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk trouwens dat je ruim rekent.
https://www.indeed.nl/cmp(...)nt-Trainee-%28m/v%29
Ik dacht dat juist de big 4 een zware selectieprocess horen te hebben. Dit zijn standaard management traineeships van multinationals. Bij dit soort traineeships is het gebruikelijk dat je een paar sectoren bezoekt voor een paar maanden en dat je dan in een managementpositie wordt geplaatst.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nu ken ik de traineeships niet die je noemt, dus voor mij is het lastig te oordelen. Ik ken traineeships die een heel zwaar selectieproces hebben en niet geschikt zijn voor de grote groep mensen. Mochten je voorbeelden dat soort traineeships zijn, dan is het ook geen goede vergelijking.
Uiteindelijk zal je altijd plekken vinden die beter betalen. Ik denk ook dat voor veel mensen niet de belangrijkste reden het geld is om te kiezen voor een accountantskantoor. Er zit veel vaker een gedachte van opstap in een carriere in, zonder cum laude te zijn.
Uitbuiten? Wat een onzin. Iedereen weet toch wel waar ze bij instappen? Ja partners bij dit soort bedrijven verdienen heel veel geld maar laten we niet doen alsof de mensen eronder voor een appel en een ei op de loonlijst staan...ik ken mensen bij McKinsey en BCG op alle niveaus tm partner en die kiezen allemaal heel bewust voor zo’n carrière (en werkweken die veelal intenser zullen zijn dan de bulk van de big 4 mensen). Niemand wordt hiertoe gedwongen hoor (dat je het je voor jezelf niet kan voorstellen is heel wat anders)quote:Op zondag 31 mei 2020 00:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik even flink rond gekeken heb, maar dat ik nauwelijks informatie kan vinden omtrent het beloningsbeleid aldaar -anders dan dat partners ongeveer 550k fee opstrijken- en dat is op z'n minst opmerkelijk. Of misschien ook niet, ze hebben sinds 2007 al geen cao meer, en ze staan er gewoon om bekend dat ze jonge mensen uitbuiten.
Waar komt het bedrag van 2300 vandaan? Ongeveer 1 jaar geleden zei een oud klasgenoot dat die bij een van die kantoren begon als associate.
De salarissen bij McK en BCG liggen als starter ook al fors hoger dan bij een big4. Big4 krijg je fors onderbetaald, tenzij je equitypartner bent.quote:Op zondag 31 mei 2020 03:03 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Uitbuiten? Wat een onzin. Iedereen weet toch wel waar ze bij instappen? Ja partners bij dit soort bedrijven verdienen heel veel geld maar laten we niet doen alsof de mensen eronder voor een appel en een ei op de loonlijst staan...ik ken mensen bij McKinsey en BCG op alle niveaus tm partner en die kiezen allemaal heel bewust voor zo’n carrière (en werkweken die veelal intenser zullen zijn dan de bulk van de big 4 mensen). Niemand wordt hiertoe gedwongen hoor (dat je het je voor jezelf niet kan voorstellen is heel wat anders)
Bij misschien drie advocatenkantoren is er een startsalaris van tussen de 4 en 5k. Meestal tussen de 3,2 - 3.6k.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 19:24 schreef Aethereal het volgende:
Bij dat corporate finance traineeship van ABN AMRO (M&A/ECM etc.) begin je op 4.5k. Zuid-as advocatenkantoren betalen ook tussen de 4 en 5k voor starters (hoor ook wel eens 5.5k voorbij komen). Hierbij werk je natuurlijk wel wat meer dan 40 uur. Op een per-uur basis zullen de startersbaantjes / traineeships dus niet zoveel verschillen.
Dan was mijn vermoeden toch juist, dat je niet de juiste vergelijking maakt. De traineeships die jij noemt hebben vaak rond de 100 instromers, waarvan er 5 over blijven. Er zit een zware selectie vooraf en gedurende het traineeship worden mensen zeer uitgedaagd en opgeleid voor de hogere management functies. Het is een zwaar uitdagend traject. Dit traject vergelijk je nu met een reguliere startersfunctie, waarvoor de selectie bestaat uit een simpele intelligentietest en 2 gesprekken.quote:Op zondag 31 mei 2020 02:03 schreef Jeffdnz het volgende:
[..]
Ik dacht dat juist de big 4 een zware selectieprocess horen te hebben. Dit zijn standaard management traineeships van multinationals. Bij dit soort traineeships is het gebruikelijk dat je een paar sectoren bezoekt voor een paar maanden en dat je dan in een managementpositie wordt geplaatst.
Voorwaarden zijn meestal een management/engineering masters met goede cijfers. De selectieprocedure bestaat meestal wel uit meerdere tests en cases dus je zou het selectief kunnen noemen maar ik zou niet weten hoe het vergelijkt met de b4.
Oke, bedankt voor alle informatie, ik denk dat ik maar een afspraak moet boeken met iemand van onze career afdeling want ik kom er nu pas achter hoeveel ik nog niet weet.quote:Op zondag 31 mei 2020 14:51 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dan was mijn vermoeden toch juist, dat je niet de juiste vergelijking maakt. De traineeships die jij noemt hebben vaak rond de 100 instromers, waarvan er 5 over blijven. Er zit een zware selectie vooraf en gedurende het traineeship worden mensen zeer uitgedaagd en opgeleid voor de hogere management functies. Het is een zwaar uitdagend traject. Dit traject vergelijk je nu met een reguliere startersfunctie, waarvoor de selectie bestaat uit een simpele intelligentietest en 2 gesprekken.
Het enige waar deze startersfunctie van de big-4 kantoren afwijken van reguliere bedrijven is dat de werkcultuur veel vraagt van de mensen. Hierdoor gaan er door de jaren heen elke keer een deel van de mensen zelf weg en heeft het kantoor minder last van een grote top-laag. Daarnaast kan je bij de kantoren je eigen niche-markt creeren waardoor je een nieuwe stoel maakt voor de promotie omhoog. Wat een big-4 daardoor biedt is een kans veel verantwoordelijkheid te krijgen in een korte tijdsperiode met de 1ste 10 jaar een bijna gegarandeerd groeipad. De hoge mate van verantwoordelijkheid, de ervaringen met werkdruk en de verschillende bedrijven die je als klant hebben gehad maken je voor de reguliere bedrijven ook een goede kandidaat om in te stromen in een midden-management positie.
Bij reguliere bedrijven is het maken van een eigen nieuwe positie veel moeilijker en zitten mensen veel langer te azen op de bestaande plekken. Daarvan wordt gezegd dat de enige manier om door te groeien is dat de persoon boven je zelf doorgroeit of doodvalt. Ook is het vaak moeilijk om op te vallen in de start van je carriere, omdat er andere mensen zijn die "recht" zouden hebben op de promotie waar ze al jaren op wachten. De beperking van doorgroei mogelijkheden en ook de beperking van leren om te gaan met de verantwoordelijkheden maakt de doorgroei lastiger.
Dus ik vind het niet vreemd dat de management traineeships die je noemt betere voorwaarden bieden. Ook zullen de mensen in die trajecten veel sneller in de hogere posities terecht komen. Al bieden uit eindelijk alle 3 de trajecten wel die mogelijkheden.
Je kan bij kleine auditkantoren solliciteren als je registeraccountant wil worden. Anders heeft het weinig nut om als assistent aan de slag te gaan.quote:Op zondag 31 mei 2020 22:39 schreef L_ het volgende:
Ik ben 33, hbo bacholer Finance en heb meegelezen op deze post.
Ik had wat moeite met starten op de arbeidsmarkt (mede door prive problemen). Ik ben te snel na mijn afstuderen via uitzendbureau's MBO+ achtig werk gaan doen bij onder andere banken.
Ik werd zenuwachtig door de hoge kosten die op jezelf gaan met zich mee brengen en had toen maar alles aangenomen.
Een detacheringsbureau was zo coulant om mij bij een klein audit kantoor in te zetten, maar ik wist na zo lang backoffice niet eens precies meer hoe boekhoudprogrammas werken.
Dus dat was geen succes, dit detacheringsbureau was de enige die mij een kans hadden gegeven, en dat heb ik verneukt.
Ik ben toen boekhoudcursussen en excel gaan doen en werk nu op de samenstel. Ik begin dit nu wel saai te vinden (steeds dezelfde type klanten).
Wat zijn nog mogelijkheden?
Ik denk dat audit assistent op mijn leeftijd welnlastig gaat worden, al heb ik door de samanstel nu wel wat achterliggende kennis.
Wellicht AA of Register Belastingconsulent?
Het vakgebied vind ik boeiend.quote:Op woensdag 3 juni 2020 00:02 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Je kan bij kleine auditkantoren solliciteren als je registeraccountant wil worden. Anders heeft het weinig nut om als assistent aan de slag te gaan.
Je zegt dat je het werk saai vindt, is dat omdat je vooral uitvoerend werk doet of omdat je het vakgebied saai vindt? Als junior controller wordt het ook niet veel beter en wordt het op een gegeven moment ook gewoon routinewerk als je je functie niet ontstijgt.
Ervan uitgaande dat je op een accountantskantoor werkt, waarom vraag je je werkgever niet?
Als je echt de mogelijkheden wil weten, moet je gewoon solliciteren op de aa of ra vacatures. Als je zelf al niet helder hebt wat je wil doen, dan is het lastig om een werkgever te vinden die je een plaats wil aanbieden, gezien je leeftijd, wordt toch wel een zekere mate van volwassenheid/zelfstandigheid verwacht, anders kunnen ze net goed een schoolverlater aannemen.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 00:07 schreef L_ het volgende:
[..]
Het vakgebied vind ik boeiend.
Zowel het proces gebied en de wet- en regelgeving omtrent de financiële verslaglegging.
Ik wil ook meer met bijvoorbeeld IFRS doen.
Het invoer werk is soms ook leuk, dingen aansluiten of complexe jaarrekeningen samenstellen.
Mijn bedrijf is een niche en focust zich op consultants. De administraties van de klanten beginnen nu wel erg op elkaar te lijken. Het is wel makkelijk mijn uren verantwoorden.
Het (kleine) bedrijf richt zich meer op belastingen. Ik heb al een keer gezegd dat ik met mijn hbo makkelijk kan doorstromen naar de Master Accounting & Control.
Maar aangezien dit een belastingadvieskantoor is, zeiden zij dat ze er niet veel aan hebben.
Ik zou bijvoorbeeld wel gestimuleerd worden om de master Fiscaal recht aan Neyenrode te doen, op de reguliere Universiteiten kan ik mij niet aanmelden met mijn Bachelor.
Dus ik zou of kunnen vragen voor de fiscale Master of een ander kantoor zoeken voor een msc accounting & control traject of wellicht zelfs RA.
Al is het constante reizen voor audit niet ideaal voor mij, aangezien ik regelmatig bij een mental coach zit.
Zelfstandigheid heb ik inmiddels wel, ben via detacheren in aanraking gekomen met diverse administraties plus mijn ervaring op de samenstel.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 14:29 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Als je echt de mogelijkheden wil weten, moet je gewoon solliciteren op de aa of ra vacatures. Als je zelf al niet helder hebt wat je wil doen, dan is het lastig om een werkgever te vinden die je een plaats wil aanbieden, gezien je leeftijd, wordt toch wel een zekere mate van volwassenheid/zelfstandigheid verwacht, anders kunnen ze net goed een schoolverlater aannemen.
Maargoed als je complexe jaarrekeningen zelfstandig kan samenstellen, dan moet een junior controller positie in het mkb niet al te moeilijk te bemachtigen zijn.
Naar mijn mening stel je jezelf de verkeerde vragen.quote:Op maandag 8 juni 2020 23:28 schreef L_ het volgende:
[..]
Zelfstandigheid heb ik inmiddels wel, ben via detacheren in aanraking gekomen met diverse administraties plus mijn ervaring op de samenstel.
Daarvoor natuurlijk altijd full time gewerkt, alleen verkeerde keuzes kwa functies uitgekozen.
Ik ga waarschijnlijk op AA vacatures solliciteren. Het trekt mij meer om samen te stellen ipv enkel de controles.
Maar hoe lang blijf je 'junior'controller?
Met dezelfde competenties de aankomende 10 jaar kom ik niet verder.
Wellicht dan weer met uni controlling + post master RC?
Mijn man heeft o.a. hbo bedrijfseconomie. Hij was assistent accountant tijdens en na zijn studie. Na een aantal jaar was hij de jaarrekeningen wel zat.quote:Op maandag 8 juni 2020 23:28 schreef L_ het volgende:
[..]
Zelfstandigheid heb ik inmiddels wel, ben via detacheren in aanraking gekomen met diverse administraties plus mijn ervaring op de samenstel.
Daarvoor natuurlijk altijd full time gewerkt, alleen verkeerde keuzes kwa functies uitgekozen.
Ik ga waarschijnlijk op AA vacatures solliciteren. Het trekt mij meer om samen te stellen ipv enkel de controles.
Maar hoe lang blijf je 'junior'controller?
Met dezelfde competenties de aankomende 10 jaar kom ik niet verder.
Wellicht dan weer met uni controlling + post master RC?
Ben ik je man toevallig? Schrijven we naar elkaar op fok, zou ook gek zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 07:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn man heeft o.a. hbo bedrijfseconomie. Hij was assistent accountant tijdens en na zijn studie. Na een aantal jaar was hij de jaarrekeningen wel zat.
Hij heeft toen een aantal posities binnen finance uitgeprobeerd/overwogen. Assistent controller bijv dacht hij dat hij leuk zou vinden maar in de praktijk vond hij het toch ook niet zo heel spannend.
Uiteindelijk heeft hij ergens een half assistent accountant en half belastingadviseur positie aangenomen. Hier heeft hij de RB studie betaald gekregen en is zich gaan verschuiven richting eerst aangiftes en daarna advieswerk.
WO was ook mogelijk geweest maar dan moet je eerst een schakelklas doen. Ik zag jou ergens zeggen dat WO geen optie was? Zeker wel maar langer traject.
In ieder geval mijn man werkt inmiddels op een kantoor waar ze alleen maar klanten hebben die grensoverschrijdende hulp nodig hebben. Een niche die mijn man erg bevalt.
Juist met zijn achtergrond vindt men hem breed inzetbaar en van veel markten thuis.
Ik heb er al die jaren naast gestaan en soms was het frustrerend om te zien hoe een functie die hij dacht te ambiëren, in de praktijk toch tegen viel. Maar door het allemaal te ervaren heeft hij wel geleerd wat hij wel en niet leuk vindt en uiteindelijk de juiste post hbo studie gekozen met bijbehorende functie.
Men heeft ‘m altijd een kans willen geven op verschillende posities ondanks enkel accountancy ervaring in eerst instantie. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
Ik zou daarom adviseren eerst te bedenken wat je wilt en te solliciteren op die functie.
Als het dan bevalt kan je besluiten een aansluitende studie te doen.
Er is altijd wel een klein kantoor dat je een kans wil geven op zo’n positie als jij je zelf weet te presteren voor deze verandering van spijs.
Ja hoor - als je buiten de audittak zit gebeurt dit regelmatig. Wel lastiger binnenkomen daar.quote:Op zondag 19 juli 2020 13:31 schreef Jetfly het volgende:
Financiert de Big4 wel de opleiding tot RC? Ik zie (heul) veel RA banen/opleidingsmogelijkheden maar die van RC is toch heel miniem.
Iemand enig idee?
Wat voor rol krijg je binnen tax? Aangiftepraktijk (aangezien je kennelijk geen werkstudentschap oid heb gedaan)?quote:Op donderdag 9 juli 2020 21:28 schreef solarsol het volgende:
Hoi, ik ga in september beginnen bij Deloitte. Kan iemand ervaringen delen? Ik lees op internet dingen zoals; sitting on the bench, dat je moet solliciteren voor projecten.
Mag ik vragen of dit in NL ook zo is, met name bij tax.
Met groet
Haha 2300quote:Op zondag 31 mei 2020 00:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik even flink rond gekeken heb, maar dat ik nauwelijks informatie kan vinden omtrent het beloningsbeleid aldaar -anders dan dat partners ongeveer 550k fee opstrijken- en dat is op z'n minst opmerkelijk. Of misschien ook niet, ze hebben sinds 2007 al geen cao meer, en ze staan er gewoon om bekend dat ze jonge mensen uitbuiten.
Waar komt het bedrag van 2300 vandaan? Ongeveer 1 jaar geleden zei een oud klasgenoot dat die bij een van die kantoren begon als associate.
Afhankelijk van de richting.quote:Op donderdag 3 september 2020 07:22 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
Haha 2300. Jij bent zeer goed geïnformeerd inderdaad.
Vooral niet overschatten, genoegcontroller en cfo´s die accountants zeker niet hoog hebben zitten. Accountants worden namelijk ook geassocieerd met halsstarrigheid, slechts alleen gefocussed op rekenkundige bewerkingen, en totaal niet mensgericht.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:36 schreef Jetfly het volgende:
Is het een groot verschil als je werkervaring gaat opbouwen bij een non-Big4 ivm een Big4 kantoor? Ik weet dat Big4 RAs hoog worden aangeschreven bij sollicitaties of kansen bij andere non-Big4 kantoren. Maar hoe verschillend is het eigenlijk?
Gezien je manier van spellen, alsmede de onzin die je vermeld blijkt dat je 0,0 verstand van zaken hebt.quote:Op dinsdag 22 september 2020 23:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooral niet overschatten, genoegcontroller en cfo´s die accountants zeker niet hoog hebben zitten. Accountants worden namelijk ook geassocieerd met halsstarrigheid, slechts alleen gefocussed op rekenkundige bewerkingen, en totaal niet mensgericht.
Bedenk wel dat je ontzettend afstompt in 10 controlepraktijk.
Maakt in de praktijk niet enorm veel uit, zit eerder in het klanten pakket. Stel je wilt ergens gaan werken in de media sector (zeg maar iets) dan is het relevanter om media klanten te hebben gehad dan bij welk kantoor je dit hebt gehad. Wel is het natuurlijk zo dat je bij de BIG 4 sneller een groot bedrijf ziet. Dat is de voornamelijke aantrekkingskracht als je elders solliciteert.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:36 schreef Jetfly het volgende:
Is het een groot verschil als je werkervaring gaat opbouwen bij een non-Big4 ivm een Big4 kantoor? Ik weet dat Big4 RAs hoog worden aangeschreven bij sollicitaties of kansen bij andere non-Big4 kantoren. Maar hoe verschillend is het eigenlijk?
quote:Op woensdag 23 september 2020 08:32 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Gezien je manier van spellen, alsmede de onzin die je vermeld blijkt dat je 0,0 verstand van zaken hebt.
[..]
Maakt in de praktijk niet enorm veel uit, zit eerder in het klanten pakket. Stel je wilt ergens gaan werken in de media sector (zeg maar iets) dan is het relevanter om media klanten te hebben gehad dan bij welk kantoor je dit hebt gehad. Wel is het natuurlijk zo dat je bij de BIG 4 sneller een groot bedrijf ziet. Dat is de voornamelijke aantrekkingskracht als je elders solliciteert.
Hij vraagt om het verschil tussen non-Big4 en Big4, niet om een geweldig proza of accountants gewaardeerd worden door controllers en/of CFO's.quote:Op dinsdag 22 september 2020 23:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooral niet overschatten, genoegcontroller en cfo´s die accountants zeker niet hoog hebben zitten. Accountants worden namelijk ook geassocieerd met halsstarrigheid, slechts alleen gefocussed op rekenkundige bewerkingen, en totaal niet mensgericht.
Bedenk wel dat je ontzettend afstompt in 10 controlepraktijk.
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, natuurlijk hebben ze bij de top 10-20 ook goede middelen om je te begeleiden en sta ik ook voor open. Het is meer dat ik het gevoel heb dat bij een echt kleine kantoren(5-10 fte's) ze je meer aan het werk zetten dan je echt zoveel mogelijk proberen te leren.quote:Op vrijdag 6 november 2020 13:58 schreef laziness het volgende:
Waarom zou een kleiner kantoor niet de middelen hebben om je goed te begeleiden?
Dat is niet mijn ervaring. Daar is in mijn ogen veel meer ruimte juist om te leren en te begeleiden.quote:Op vrijdag 6 november 2020 14:42 schreef naam456 het volgende:
[..]
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, natuurlijk hebben ze bij de top 10-20 ook goede middelen om je te begeleiden en sta ik ook voor open. Het is meer dat ik het gevoel heb dat bij een echt kleine kantoren(5-10 fte's) ze je meer aan het werk zetten dan je echt zoveel mogelijk proberen te leren.
Helaas ben je daar alleen maar schoenendozen met bonnetjes aan het inkloppen (even gechargeerd). Geen kantoor met 5-10 FTE die interssant werk doetquote:Op vrijdag 6 november 2020 16:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring. Daar is in mijn ogen veel meer ruimte juist om te leren en te begeleiden.
Ik denk dat de cultuurverschillen e.d. op hoofdlijnen heel beperkt zijn tussen big four kantoren. Ik denk dat je veel duidelijker een verschil zult zien tussen de vestigingen in de regio Amsterdam en de regio Groningen / Brabant bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 6 november 2020 13:04 schreef naam456 het volgende:
Hallo iedereen,
Ik ben een tweedejaars bedrijfseconomie student die begin volgend jaar graag stage wil gaan lopen. Na al een aantal accountancy/audit vak te hebben gehad lijkt het me wel wat om in deze branche stage te gaan lopen. Big 4 lijkt mijn een logische keuze omdat daar de middelen zijn om je goed te begeleiden. Ik heb echter geen idee welke van de 4 ik stage zou willen lopen. Ik heb natuurlijk wel wat dingen op internet gelezen en ben de websites langsgegaan, overal krijg je verantwoordlijkheden en wordt je goed begeleid, en wordt er aandacht besteed aan diversiteit en exclusiviteit maar wat is nou echt het verschil in cultuur tussen de 4?
In een eventueel sollicitatie gesprek moet ik natuurlijk vertellen waarom x en jij bij elkaar passen. Mijn vragen concreet zijn waarom hebben jullie voor je x kantoor gekozen en wat zijn goede voorbeelden/argumenten redenen om aan te dragen waarom jij bij x kantoor past. Ik ervaar het zelf als lastig om de bedrijven beter te leren kennen doordat door covid er geen evenement meer worden georganiseerd.
Tot slot vroeg ik mij nog af, is het op dit moment 100% thuiswerken? Hebben jullie verder nog algemene tips om op te vallen tijdens de sollicitatie procedure? Wat moet ik vooral niet doen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Mocht iemand opzoek zijn naar een meewerk stagiair in regio Amsterdam mag je mij natuurlijk altijd een privébericht sturen.
5 tot 10 man is wel heel klein. Maar afhankelijk van het soort klanten dat men heeft kan een kantoor vanaf een man of 20 ook wel wat interessants bieden.quote:Op vrijdag 6 november 2020 16:34 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Helaas ben je daar alleen maar schoenendozen met bonnetjes aan het inkloppen (even gechargeerd). Geen kantoor met 5-10 FTE die interssant werk doet
Dat het niet voor iedereen iets is, zal ook niemand ontkennen.quote:Op zaterdag 7 november 2020 17:01 schreef laziness het volgende:
[..]
5 tot 10 man is wel heel klein. Maar afhankelijk van het soort klanten dat men heeft kan een kantoor vanaf een man of 20 ook wel wat interessants bieden.
Het is gewoon een heel groot cultureel verschil tussen een big 4 en veel andere kantoren. De big 4 lijkt de heilige graal maar is helemaal niet voor iedereen de juiste omgeving.
Een hele interessante discussie vind ik dit altijd.quote:Op zaterdag 7 november 2020 17:01 schreef laziness het volgende:
[..]
5 tot 10 man is wel heel klein. Maar afhankelijk van het soort klanten dat men heeft kan een kantoor vanaf een man of 20 ook wel wat interessants bieden.
Het is gewoon een heel groot cultureel verschil tussen een big 4 en veel andere kantoren. De big 4 lijkt de heilige graal maar is helemaal niet voor iedereen de juiste omgeving.
Inmiddels ben ik al een paar jaar weg bij de Big 4. Heb wel diverse verschillen tussen randstad en regio gezien. In de randstad zijn er vaak meer grote klanten waarbij je over het algemeen in het begin van busy season een hoge piek hebt. Na die piek is er ruimte voor klanten uit andere sectoren of profit klanten die waar de druk minder hoog is. Bij de grotere klanten zul je regelmatig gedurende het jaar daar terugkeren voor tussentijdse cijfers. Uiteraard staat specialiseren in een sector je vrij.quote:Op maandag 9 november 2020 20:21 schreef Majinuuber het volgende:
Ik ben al heel lang een lurker op deze topic reeks, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen!
Iets over mij : Ik zit momenteel in mijn 3e jaar van mijn bachelor Economie & Bedrijfseconomie aan de RUG en ik heb sterke interesse in het Audit vakgebied.
Ik vroeg mij af wat de grootste verschillen zijn tussen randstad big 4 kantoren en kantoren erbuiten om (bijvoorbeeld groningen, zwolle etc.). Is er een verschil in klantenportefeuille? Wat zijn precies de voor en nadelen om voor een big4 kantoor buiten de randstad om te kiezen?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik twijfel tussen een big4 kantoor in Groningen of in Amsterdam. Ik ben ook al naar wat online evenementen geweest, maar ik heb helaas niet een eenduidig antwoord kunnen krijgen (vaak konden ze me maar één kant van het verhaal vertellen).
Bedankt voor je reactie! Hoewel de 'grote' for profit bedrijven in de randstad wel aantrekkelijk klinkt, kan het ook zijn dat ik non-profit ook interessant vind. :S Lastig. Ik vroeg mij af wat voor klanten pakket jij had? En waar jouw voorkeur naar uit ging.quote:Op maandag 9 november 2020 20:41 schreef Zechs het volgende:
middels ben ik al een paar jaar weg bij de Big 4. Heb wel diverse verschillen tussen randstad en regio gezien. In de randstad zijn er vaak meer grote klanten waarbij je over het algemeen in het begin van busy season een hoge piek hebt. Na die piek is er ruimte voor klanten uit andere sectoren of profit klanten die waar de druk minder hoog is. Bij de grotere klanten zul je regelmatig gedurende het jaar daar terugkeren voor tussentijdse cijfers. Uiteraard staat specialiseren in een sector je vrij.
In de regio zijn er meestal niet genoeg profit klanten om te kiezen. Dus zul je vanaf maart iets gaan doen bij gemeentes, onderwijs, zorg of woningcorporaties. Daarnaast loop je het risico dat je in januari of februari alsnog richting zwolle/utrecht te gaan, afhankelijk van planning.
Werkdruk kan bij beide varianten hoog zijn. Elke sector kent zn eigen uitdagingen. Beeld is van een aantal jaar terug, maar zal niet veel veranderd zijn denk ik.
Je kan anders prima een stage doen in Groningen. Dan kun je overal een beetje aan ruiken. Mochten echte grote corporaties of financiële instellingen je trekken dan kun je er alsnog voor kiezen om in de randstad te solliciteren.quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:27 schreef Majinuuber het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! Hoewel de 'grote' for profit bedrijven in de randstad wel aantrekkelijk klinkt, kan het ook zijn dat ik non-profit ook interessant vind. :S Lastig. Ik vroeg mij af wat voor klanten pakket jij had? En waar jouw voorkeur naar uit ging.
Eigenlijk heb je het helemaal niet ongelukkig geformuleerd, alles buiten de big four heeft gewoon niet de juiste capaciteiten om mensen goed te begeleiden (uitzonderingen heb je zeker).quote:Op vrijdag 6 november 2020 14:42 schreef naam456 het volgende:
[..]
Beetje ongelukkig geformuleerd inderdaad, natuurlijk hebben ze bij de top 10-20 ook goede middelen om je te begeleiden en sta ik ook voor open. Het is meer dat ik het gevoel heb dat bij een echt kleine kantoren(5-10 fte's) ze je meer aan het werk zetten dan je echt zoveel mogelijk proberen te leren.
Waar baseer je dit nu weer op?quote:Op donderdag 17 december 2020 17:03 schreef xminator het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je het helemaal niet ongelukkig geformuleerd, alles buiten de big four heeft gewoon niet de juiste capaciteiten om mensen goed te begeleiden (uitzonderingen heb je zeker).
Eens! @Oriente @AFCNiels @RamboDirk @Lenny_Leonard @Wereldgozer @fetXquote:Op donderdag 17 december 2020 17:03 schreef xminator het volgende:
[..]
Eigenlijk heb je het helemaal niet ongelukkig geformuleerd, alles buiten de big four heeft gewoon niet de juiste capaciteiten om mensen goed te begeleiden (uitzonderingen heb je zeker).
God is de enige begeleider die je nodig hebtquote:Op donderdag 21 oktober 2021 00:31 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Eens! @:oriente @:afcniels @:rambodirk @:lenny_leonard @:wereldgozer @:fetx
leugensquote:Op donderdag 21 oktober 2021 00:32 schreef KingRoland het volgende:
Ik denk dat ik hier wat vaker ga posten
Heb jaren voor PwC gewerkt en inmiddels jaartje zelfstandigquote:
En hoe vond je het? welke functies binnen PwC? Ik voeg even wat mensen toe in de cc voor wie dit soort informatie handig kan zijn.quote:Op zaterdag 19 november 2022 13:50 schreef killfrenzy het volgende:
[..]
Heb jaren voor PwC gewerkt en inmiddels jaartje zelfstandig
Heb je in de audit gewerkt? Hoe bevalt de overstap van de big 4 naar werken op zzp-basis? Wat vind je hierbij de voornaamste voor- en nadelen? Ik zit zelf al enige tijd te twijfelen om deze stap te gaan maken.quote:Op zaterdag 19 november 2022 13:50 schreef killfrenzy het volgende:
[..]
Heb jaren voor PwC gewerkt en inmiddels jaartje zelfstandig
Je gaat van een kneuzen uurtarief a 20 euro per uur naar minstens 125 euro per uur. Welke idioten blijven er nou nog intern werken bij de big 4?quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:47 schreef jodenkoekje het volgende:
[..]
Heb je in de audit gewerkt? Hoe bevalt de overstap van de big 4 naar werken op zzp-basis? Wat vind je hierbij de voornaamste voor- en nadelen? Ik zit zelf al enige tijd te twijfelen om deze stap te gaan maken.
De uurtarieven zijn goed, maar ‘minstens 125 euro per uur’ vangen heb ik nog niet eerder gehoord. Begreep dat het meestal rond de 90 tot 110 zit (afhankelijk van je ervaring). Dan heb ik het over excl. btw.quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:06 schreef xminator het volgende:
[..]
Je gaat van een kneuzen uurtarief a 20 euro per uur naar minstens 125 euro per uur. Welke idioten blijven er nou nog intern werken bij de big 4?
Hangt er deels ook vanaf of je je RA titel hebt gehaald of niet. Voor een RA is (minimaal) ¤125 best gangbaar deze dagen. En vanzelfsprekend ook de rol waarin je ZZP't. Kleine kantoren huren ook gewoon tekenend accountants a.i. in, die hebben vanzelfsprekend een stuk hoger tarief dan een senior assistent a.i.quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:30 schreef jodenkoekje het volgende:
[..]
De uurtarieven zijn goed, maar ‘minstens 125 euro per uur’ vangen heb ik nog niet eerder gehoord. Begreep dat het meestal rond de 90 tot 110 zit (afhankelijk van je ervaring). Dan heb ik het over excl. btw.
Echter naast de financiën ben ik benieuwd naar wat de verdere voor- en nadelen zijn.
Hoeveel uren krijg je gefactureerd eigenlijk, als dat 4 maanden busy season 60 uur per week zou zijn schiet het wel op met 100 euro...quote:Op woensdag 23 november 2022 10:25 schreef Commondus het volgende:
[..]
Hangt er deels ook vanaf of je je RA titel hebt gehaald of niet. Voor een RA is (minimaal) ¤125 best gangbaar deze dagen. En vanzelfsprekend ook de rol waarin je ZZP't. Kleine kantoren huren ook gewoon tekenend accountants a.i. in, die hebben vanzelfsprekend een stuk hoger tarief dan een senior assistent a.i.
Normaliter is het wel uurtje-factuurtje, dus ja dat is best lekker verdienenquote:Op woensdag 23 november 2022 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel uren krijg je gefactureerd eigenlijk, als dat 4 maanden busy season 60 uur per week zou zijn schiet het wel op met 100 euro...
Naisz.quote:Op woensdag 23 november 2022 15:08 schreef Commondus het volgende:
[..]
Normaliter is het wel uurtje-factuurtje, dus ja dat is best lekker verdienen.
Information Security advisory.quote:Op dinsdag 22 november 2022 14:47 schreef jodenkoekje het volgende:
[..]
Heb je in de audit gewerkt? Hoe bevalt de overstap van de big 4 naar werken op zzp-basis? Wat vind je hierbij de voornaamste voor- en nadelen? Ik zit zelf al enige tijd te twijfelen om deze stap te gaan maken.
Vriend van me is na 11 jaar KPMG partner geworden. Ben niet echt jaloers op m, want hij slaapt zo ongeveer meer in hotelkamers dan thuis. Mooie is wel dat hij totaal niet materialistisch is. Twee maanden terug een Skoda Octavia als leaseauto uitgezocht.quote:Op zaterdag 19 november 2022 19:16 schreef phpmystyle het volgende:
Och wat erg.
Zijn er nog steeds mensen die zich vrijwillig laten afbeulen bij dergelijke kantoren?
Hard werken voor de auto van de "partner"
Een echte equity partner of een “partner”? Indien dat tweede, dan begrijp ik wel waarom hij een skoda octavia heeft gekozenquote:Op donderdag 24 november 2022 23:17 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Vriend van me is na 11 jaar KPMG partner geworden. Ben niet echt jaloers op m, want hij slaapt zo ongeveer meer in hotelkamers dan thuis. Mooie is wel dat hij totaal niet materialistisch is. Twee maanden terug een Skoda Octavia als leaseauto uitgezocht.
Nou gewoon partner zoals je partner bent. Afgelopen 11 jaar heeft ie de hele ladder zo ongeveer beklommen om daar te komen.quote:Op vrijdag 25 november 2022 02:33 schreef xminator het volgende:
[..]
Een echte equity partner of een “partner”? Indien dat tweede, dan begrijp ik wel waarom hij een skoda octavia heeft gekozen
Tegenwoordig heb je verschillende gradaties.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:39 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nou gewoon partner zoals je partner bent. Afgelopen 11 jaar heeft ie de hele ladder zo ongeveer beklommen om daar te komen.
Geen idee wat hij verdient, maar naar eigen zeggen werd hij voor gek verklaard door zijn collega’s door die auto te kiezen.quote:Op vrijdag 25 november 2022 11:15 schreef xminator het volgende:
[..]
Tegenwoordig heb je verschillende gradaties.
Hij is dus een niet-equity partner. Begint volgens mij op een salaris van 9k oid op maandbasis. Niet heel spannend.
Ik vind het een verstandig besluit met de hongerloontjes wat men daar verdient.quote:Op vrijdag 25 november 2022 11:29 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Geen idee wat hij verdient, maar naar eigen zeggen werd hij voorbeeld verklaard door zijn collega’s door die auto te kiezen.
Je krijgt gewoon een auto.quote:Op dinsdag 13 december 2022 16:42 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand die nu bij Deloitte werkt en mij misschien kan vertellen hoe het zit met de leaseregeling daar? Wat is het budget voor een ''starter''? Neem aan dat het budget voor elke starter gewoon hetzelfde is.
Je hebt als starter recht op een paar verschillende (door Deloitte bepaalde) voorkeursauto's en anders een cash optie, waardoor je meer brutoloon krijgt.quote:Op dinsdag 13 december 2022 16:42 schreef Jiang153 het volgende:
Iemand die nu bij Deloitte werkt en mij misschien kan vertellen hoe het zit met de leaseregeling daar? Wat is het budget voor een ''starter''? Neem aan dat het budget voor elke starter gewoon hetzelfde is.
Ik weet het niet exact, maar ¤2.600 klinkt logisch hoor. Misschien met een universiteitsachtergrond (maar dan stroom je ook in als staff ipv jr. staff) dat het richting de ¤3k gaat.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:53 schreef ktzkg het volgende:
Wat is een normaal bruto startsalaris bij Deloitte als junior staff Audit met een HBO bachelor? Heb zojuist een aanbod gekregen van 2600, alleen hoor van mensen om mij heen dat het rond de 3000 zou moeten zijn.
Houd vooral dit in het achterhoofd: https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_content=20230201quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:53 schreef ktzkg het volgende:
Wat is een normaal bruto startsalaris bij Deloitte als junior staff Audit met een HBO bachelor? Heb zojuist een aanbod gekregen van 2600, alleen hoor van mensen om mij heen dat het rond de 3000 zou moeten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |