Zeg dat maar tegen alle "ik fiets electrisch dus het is goed voor het milieu" mensen.quote:
Alles is relatief natuurlijk.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen alle "ik fiets electrisch dus het is goed voor het milieu" mensen.
Vliegen duurder maken spekt alleen de kas, de uitstoot blijft. Resultaat: 0.0 voor het klimaat.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En dat is dus de hele crux van de discussie hierboven, we willen wel wat aan het milieu doen maar niet aan gemak/financiën inleveren.
En daar kunnen de beleidsmakers wel wat aan doen, als ik naar montpellier moet voor een meeting dan kan ik daar voor ~¤100 naartoe vliegen in een uurtje, en met de trein moet ik zes tot acht uur rijden voor ~¤500 met tig overstappen. Ik heb nu voor het vliegtuig gekozen maar zou als de trein even duur was als de vlucht denk ik wel in de trein gaan zitten. Als beleidsmaker kun je dan kiezen vliegen duurder maken of treinen goedkoper.. (waarschijnlijk kiezen ze helaas voor dat laatste).
Vliegtickets zijn heus wel prijselastisch.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:54 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Vliegen duurder maken spekt alleen de kas, de uitstoot blijft. Resultaat: 0.0 voor het klimaat.
Dat dus, als vervanger van de auto is het wel degelijk zinvol, als mijn man een baan 2 dorpen verderop had genomen dan had hij ook een elektrische fiets gekocht, dat is voor die 17 km nog net leuk, terwijl je anders een auto (erbij) zou nemen.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen alle "ik fiets electrisch dus het is goed voor het milieu" mensen.
Elek fiets als auto vervanger
Elek fiets als fiets vervanger
hier even een grafiekje, voor de juiste verhoudingen.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
Mwah. Vliegverkeer zorgt voor immense vervuiling. Zag zojuist ook een artikel van een boer die zegt, sluit Schiphol voor een paar weken en je bent er :p
Maar ook dat punt is een stukje bewustwording dat nog steeds bij veel mensen ontbreekt. Met de fiets naar je werk is minder vervuilend dan met je auto, met het vliegtuig naar turkije is minder vervuilend dan met het vliegtuig naar Rio.
Het probleem is dat wij zelden zo ver denken. Wij handelen altijd vanuit onze ego. "Wat wil ik?" Dat is onze basis. Dit hoeft geen probleem te zijn uiteraard. Maar alles wat we doen of niet doen heeft linksom of rechtsom een impact op onze omgeving. En zo ver wil onze egos niet reiken. De ego wil vooral bezig zijn met de vraag "wat wil ik?"
Uiteindelijk heeft mijn fietsrit naar werk als mijn vlucht naar Rio met het klimaat te maken.
Maar zal wel iets meer steun in de achterban hebben dan vliegen verbieden. Je kunt natuurlijk ook voor bepaalde beroepsgroepen treinreizen verplicht maken...quote:Op donderdag 26 september 2019 13:54 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Vliegen duurder maken spekt alleen de kas, de uitstoot blijft. Resultaat: 0.0 voor het klimaat.
Aan de andere kant is 17km ook prima te fietsen...quote:Op donderdag 26 september 2019 13:57 schreef Leandra het volgende:
Dat dus, als vervanger van de auto is het wel degelijk zinvol, als mijn man een baan 2 dorpen verderop had genomen dan had hij ook een elektrische fiets gekocht, dat is voor die 17 km nog net leuk, terwijl je anders een auto (erbij) zou nemen.
Consultants die verplicht worden met hun lease-auto naar werk te reizen, dat soort fratsen...quote:Op donderdag 26 september 2019 13:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar zal wel iets meer steun in de achterban hebben dan vliegen verbieden. Je kunt natuurlijk ook voor bepaalde beroepsgroepen treinreizen verplicht maken...
Ah dus als we gewoon stoppen met spullen, vlees en wonen zijn we er alquote:Op donderdag 26 september 2019 13:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hier even een grafiekje, voor de juiste verhoudingen.
[ afbeelding ]
dat schiet aardig op jaquote:Op donderdag 26 september 2019 14:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah dus als we gewoon stoppen met spullen, vlees en wonen zijn we er al
We.moeten de mouwen opstropenquote:Op donderdag 26 september 2019 13:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hier even een grafiekje, voor de juiste verhoudingen.
[ afbeelding ]
Vooral met het meer, meer, meer, iedere keer weer nieuwe spullen denk ik.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah dus als we gewoon stoppen met spullen, vlees en wonen zijn we er al
beetje minder op vakantie is dus niet echt waar het probleem zit.quote:
Al die individuele, incidentele keuzes van mensen maken toch geen moer uit. Als je iets wil veranderen moet je het met zijn allen doen, dus via beleid en regelgeving. Ik ga toevallig meestal op de fiets naar mijn werk, maar heb nog geen seconde gedacht dat dat zo fijn is voor het milieu. Het maakt allemaal niks uit joh.quote:Op donderdag 26 september 2019 13:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
Mwah. Vliegverkeer zorgt voor immense vervuiling. Zag zojuist ook een artikel van een boer die zegt, sluit Schiphol voor een paar weken en je bent er :p
Maar ook dat punt is een stukje bewustwording dat nog steeds bij veel mensen ontbreekt. Met de fiets naar je werk is minder vervuilend dan met je auto, met het vliegtuig naar turkije is minder vervuilend dan met het vliegtuig naar Rio.
Het probleem is dat wij zelden zo ver denken. Wij handelen altijd vanuit onze ego. "Wat wil ik?" Dat is onze basis. Dit hoeft geen probleem te zijn uiteraard. Maar alles wat we doen of niet doen heeft linksom of rechtsom een impact op onze omgeving. En zo ver wil onze egos niet reiken. De ego wil vooral bezig zijn met de vraag "wat wil ik?"
Uiteindelijk heeft mijn fietsrit naar werk als mijn vlucht naar Rio met het klimaat te maken.
Aan persoonlijk gebruik heb je niet veel, je moet de wereld uitstoot hebben.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat schiet aardig op ja![]()
wonen staat ook voor de energie die je gebruikt; electriciteit, verwarming, gas.
en dit is alleen een lijstje voor consumenten, hoe je persoonlijke gebruik in elkaar zit.
Het is gewoon een verschrikkelijk ondoorzichtig probleem. Wat is bijvoorbeeld gunstiger voor mij ik heb nog een 20'' beeldbuis tv die ik amper gebruik. Die is natuurijk niet energie zuinig. Ook heb ik nog een ouderwetse 2000W stofzuiger ook niet energie zuinig. En een desktop pc ook niet persee energie zuinig die ik wel veel gebruik. Dan is de vraag is het "goed" voor het milieu als ik de TV en Stofzuiger wegdoe -> vervuiling, nieuwe aanschaf -> productie kost grondstoffen en energie... ten opzichte van de winst die het heeft. Misschien ga ik door aanschaf van een goede nieuwe tv hem wel meer gebruiken, ik kan er nu amper meer iets op zien omdat alle lettertjes te klein zijn geworden dus gebruik ik hem niet meer. Stofzuiger idem ik ben geen schoon persoon en stofzuig niet zo veel maar wie weet dat ik met een fijne nieuwe zuiger meer ga zuigen of meer moet zuigen omdat het niet zo goed meer gaat door de lage wattages.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat schiet aardig op ja![]()
wonen staat ook voor de energie die je gebruikt; electriciteit, verwarming, gas.
Ja, 50 km ook, maar het moet allemaal wel leuk blijven.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Aan de andere kant is 17km ook prima te fietsen...
Al die keuzes maken dus wel uit als je ze vermenigvuldigd met 15 miljoen. Een bedrijf stopt met producten maken als niemand ze wil kopen. Als we nu massaal met elektirsche fiets stoppen dan worden er vanzelf minder gemaakt.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Al die individuele, incidentele keuzes van mensen maken toch geen moer uit. Als je iets wil veranderen moet je het met zijn allen doen, dus via beleid en regelgeving. Ik ga toevallig meestal op de fiets naar mijn werk, maar heb nog geen seconde gedacht dat dat zo fijn is voor het milieu. Het maakt allemaal niks uit joh.
Tja ik kan kiezen voor 10 min metro, 25 min fietsen of 1 uur en een kwartier wandelen voor een enkele reis, en ik kies voor die laatste. Want ik ben niet persee van mening dat alles maar leuk moet blijvenquote:Op donderdag 26 september 2019 14:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, 50 km ook, maar het moet allemaal wel leuk blijven.
Voor degenen die een leuke leasebak mogen uitzoeken is dat niet doen en die 17 km op de elektrische fiets doen een veel grotere omslag dan voor iemand die jong is en sowieso al graag fietst.
Daarbij moet de tijd ook meegenomen worden, het is een afweging tussen 40 minuten onderweg zijn en 10 minuten onderweg zijn, zeker als je kinderen hebt is die 2x 30 minuten extra wel iets dat behoorlijk meetelt.
Met een gewone fiets wordt dat dan nog een keer een kwartier extra, en dan zeggen mensen van "doei, dan ga ik wel met de auto".
Dus ja, ik snap je punt, maar als je afstanden van meer dan 10 km al gaat afserveren als "dat kun je ook op een gewone fiets doen" dan beginnen mensen er al helemaal niet aan.
Wees blij dat ze het met een elektrische fiets doen ipv de auto.
Tsja, wij verbruiken ook weinig stroom voor een driepersoons huishouden (2600 kWh waar de norm zo'n 3500 kWh is), en van de stroom die we verbruiken wekken we ruim 80% zelf op.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is gewoon een verschrikkelijk ondoorzichtig probleem. Wat is bijvoorbeeld gunstiger voor mij ik heb nog een 20'' beeldbuis tv die ik amper gebruik. Die is natuurijk niet energie zuinig. Ook heb ik nog een ouderwetse 2000W stofzuiger ook niet energie zuinig. En een desktop pc ook niet persee energie zuinig die ik wel veel gebruik. Dan is de vraag is het "goed" voor het milieu als ik de TV en Stofzuiger wegdoe -> vervuiling, nieuwe aanschaf -> productie kost grondstoffen en energie... ten opzichte van de winst die het heeft. Misschien ga ik door aanschaf van een goede nieuwe tv hem wel meer gebruiken, ik kan er nu amper meer iets op zien omdat alle lettertjes te klein zijn geworden dus gebruik ik hem niet meer. Stofzuiger idem ik ben geen schoon persoon en stofzuig niet zo veel maar wie weet dat ik met een fijne nieuwe zuiger meer ga zuigen of meer moet zuigen omdat het niet zo goed meer gaat door de lage wattages.
Nog zo één ik kook op gas dat is een efficiente manier van warmte genereren en een vrij schone verbranding ik kan overgaan op electrisch maar moet daarvoor dus een gas fornhuis weg doen, een nieuw geproduceerd fornhuis kopen met materialen die niet persee milieuvriendelijk gedelft worden. Die weer werkt op electrischiteit wat in nederland neerkomt op voor een groot deel steenkool en bruinkool verbranding wat weer slechter is dan gas. Maar aan de andere kant is gas ook weer slecht voor groningen. Etc etc. alles heeft met alles te maken!
Voor een fiks deel wel degelijk.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
beetje minder op vakantie is dus niet echt waar het probleem zit.
Ja, maar dat ene uur en een kwartier wandelen wordt wat lastig als je je kind eerst naar school moet brengen.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja ik kan kiezen voor 10 min metro, 25 min fietsen of 1 uur en een kwartier wandelen voor een enkele reis, en ik kies voor die laatste. Want ik ben niet persee van mening dat alles maar leuk moet blijven
En ik heb ook niet heel veel met gemak, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan
Ja dat is een hele andere discussie... kinderen...quote:Op donderdag 26 september 2019 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat ene uur en een kwartier wandelen wordt wat lastig als je je kind eerst naar school moet brengen.
Volledig ingepakt ik heb nog niemand in dit topic gezien die zegt, dankzij Greta ga ik mijn leven toch eens helemaal aanpassen.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:27 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Opmerkelijk dat nog zoveel mensen zo weinig karakter hebben dat ze zich laten inpakken door een hysterische kleuter
Er is anders genoeg klapvee te vinden in dit topic.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volledig ingepakt ik heb nog niemand in dit topic gezien die zegt, dankzij Greta ga ik mijn leven toch eens helemaal aanpassen.
Ja, daar valt weinig aan te veranderen natuurlijk, we nemen het je moeder ook niet kwalijk dat jij geboren bent en dat ze beter had moeten weten.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja dat is een hele andere discussie... kinderen...als we het dan toch over slecht voor het milieu hebben
kinderen zijn niet alleen slecht voor het milieu ook nog eens heel lang slecht voor het milieu
Dat klopt helemaal maar heeft er wel effect opquote:Op donderdag 26 september 2019 14:36 schreef Leandra het volgende:
jouw beslissing geen kinderen te krijgen heeft niets met het milieu te maken.
Ze heeft er ook nog eens vier dat was al helemaal niet nodig geweest. Ze hadden prima na mijn broer kunnen stoppen had de wereld er vast beter uitgezienquote:Op donderdag 26 september 2019 14:36 schreef Leandra het volgende:
Ja, daar valt weinig aan te veranderen natuurlijk, we nemen het je moeder ook niet kwalijk dat jij geboren bent en dat ze beter had moeten weten.
ja, lastig.. maar ik vind nieuwe spullen aanschaffen voor deze overweging, wel een goede reden. stel dat iedereen de stap maakt naar een nieuw apparaat dat energiezuiniger is, dan lijkt me dat de goede kant opgaan. en ook; ik denk dat je met de jaren die je zoiets gaat gebruiken, daar wel winst mee boekt. bovendien is stoppen met dingen kopen ook geen oplossing, want dan stopt de innovatie ook.quote:Op donderdag 26 september 2019 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is gewoon een verschrikkelijk ondoorzichtig probleem. Wat is bijvoorbeeld gunstiger voor mij ik heb nog een 20'' beeldbuis tv die ik amper gebruik. Die is natuurijk niet energie zuinig. Ook heb ik nog een ouderwetse 2000W stofzuiger ook niet energie zuinig. En een desktop pc ook niet persee energie zuinig die ik wel veel gebruik. Dan is de vraag is het "goed" voor het milieu als ik de TV en Stofzuiger wegdoe -> vervuiling, nieuwe aanschaf -> productie kost grondstoffen en energie... ten opzichte van de winst die het heeft. Misschien ga ik door aanschaf van een goede nieuwe tv hem wel meer gebruiken, ik kan er nu amper meer iets op zien omdat alle lettertjes te klein zijn geworden dus gebruik ik hem niet meer. Stofzuiger idem ik ben geen schoon persoon en stofzuig niet zo veel maar wie weet dat ik met een fijne nieuwe zuiger meer ga zuigen of meer moet zuigen omdat het niet zo goed meer gaat door de lage wattages.
Nog zo één ik kook op gas dat is een efficiente manier van warmte genereren en een vrij schone verbranding ik kan overgaan op electrisch maar moet daarvoor dus een gas fornhuis weg doen, een nieuw geproduceerd fornhuis kopen met materialen die niet persee milieuvriendelijk gedelft worden. Die weer werkt op electrischiteit wat in nederland neerkomt op voor een groot deel steenkool en bruinkool verbranding wat weer slechter is dan gas. Maar aan de andere kant is gas ook weer slecht voor groningen. Etc etc. alles heeft met alles te maken!
welke 16 schepen?quote:Op donderdag 26 september 2019 14:10 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Aan persoonlijk gebruik heb je niet veel, je moet de wereld uitstoot hebben.
Buiten dat, zolang er nog 16 schepen zijn die totaal meer uitstoten dan alle auto's op deze aarde, hebben we nog een lange weg te gaan..
Ik ga voortaan energiezuinige apparaten bestellen bij AliExpressquote:Op donderdag 26 september 2019 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, lastig.. maar ik vind nieuwe spullen aanschaffen voor deze overweging, wel een goede reden. stel dat iedereen de stap maakt naar een nieuw apparaat dat energiezuiniger is, dan lijkt me dat de goede kant opgaan. en ook; ik denk dat je met de jaren die je zoiets gaat gebruiken, daar wel winst mee boekt. bovendien is stoppen met dingen kopen ook geen oplossing, want dan stopt de innovatie ook.
ik heb ook de indruk dat gas wel beter is, eigenlijk.
Ik denk dat het alleen geldt als niet alleen ieder nieuw apparaat energie zuiniger is maar ook als ieder apparaat energiezuiniger en milieubewuster geproduceerd wordt. En dat laatste is een stuk minder transparant...quote:Op donderdag 26 september 2019 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, lastig.. maar ik vind nieuwe spullen aanschaffen voor deze overweging, wel een goede reden. stel dat iedereen de stap maakt naar een nieuw apparaat dat energiezuiniger is, dan lijkt me dat de goede kant opgaan. en ook; ik denk dat je met de jaren die je zoiets gaat gebruiken, daar wel winst mee boekt. bovendien is stoppen met dingen kopen ook geen oplossing, want dan stopt de innovatie ook.
Dat is het ook. De auto die op gas rijdt is onder de streep ook de groenste vergeleken met benzine/diesel of electric.quote:Op donderdag 26 september 2019 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:
ja. ook iets wat moet veranderen.quote:Op donderdag 26 september 2019 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat het alleen geldt als niet alleen ieder nieuw apparaat energie zuiniger is maar ook als ieder apparaat energiezuiniger en milieubewuster geproduceerd wordt. En dat laatste is een stuk minder transparant...
we moeten dan ook kennelijk van kookgas af, omdat groningen sluit.....quote:Op donderdag 26 september 2019 15:44 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat is het ook. De auto die op gas rijdt is onder de streep ook de groenste vergeleken met benzine/diesel of electric.
Laten we vooral eens apparaten produceren die langer meegaan. In de DDR maakten ze een staafmixer die nu nog probleemloos werkt. De gedachte achter dat apparaat destijds: het apparaat moet lang meegaan want het kopen van grondstoffen was duur voor de staat. Hedendaagse apparaten zijn zo ontworpen dat ze er na een paar jaar mee stoppen. Nergens voor nodig en een enorme verspilling.quote:Op donderdag 26 september 2019 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat het alleen geldt als niet alleen ieder nieuw apparaat energie zuiniger is maar ook als ieder apparaat energiezuiniger en milieubewuster geproduceerd wordt. En dat laatste is een stuk minder transparant...
Dat ligt niet alleen aan de apparaat makers maar ook aan gebruikers. Ik doe gemiddeld per telefoon een jaar of 10 maar om mij heen zie ik iedereen om de 2 jaar een telefoon halen terwijl dat niet nodig is.quote:Op donderdag 26 september 2019 15:49 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Laten we vooral eens apparaten produceren die langer meegaan. In de DDR maakten ze een staafmixer die nu nog probleemloos werkt. De gedachte achter dat apparaat destijds: het apparaat moet lang meegaan want het kopen van grondstoffen was duur voor de staat. Hedendaagse apparaten zijn zo ontworpen dat ze er na een paar jaar mee stoppen. Nergens voor nodig en een enorme verspilling.
twitter:markhumphries twitterde op donderdag 26-09-2019 om 13:10:39THE GRETA THUNBERG HELPLINE:For adults angry at a child. https://t.co/JAtIKyG4Va reageer retweet
Haha!quote:Op donderdag 26 september 2019 16:12 schreef Slayage het volgende:
Dit filmpje
twitter:markhumphries twitterde op donderdag 26-09-2019 om 13:10:39THE GRETA THUNBERG HELPLINE:For adults angry at a child. https://t.co/JAtIKyG4Va reageer retweet
Die fietst toch zelf?quote:Op donderdag 26 september 2019 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat ene uur en een kwartier wandelen wordt wat lastig als je je kind eerst naar school moet brengen.
quote:Op donderdag 26 september 2019 16:12 schreef Slayage het volgende:
Dit filmpje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |