abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 september 2019 @ 14:17:15 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189128882
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is gewoon een verschrikkelijk ondoorzichtig probleem. Wat is bijvoorbeeld gunstiger voor mij ik heb nog een 20'' beeldbuis tv die ik amper gebruik. Die is natuurijk niet energie zuinig. Ook heb ik nog een ouderwetse 2000W stofzuiger ook niet energie zuinig. En een desktop pc ook niet persee energie zuinig die ik wel veel gebruik. Dan is de vraag is het "goed" voor het milieu als ik de TV en Stofzuiger wegdoe -> vervuiling, nieuwe aanschaf -> productie kost grondstoffen en energie... ten opzichte van de winst die het heeft. Misschien ga ik door aanschaf van een goede nieuwe tv hem wel meer gebruiken, ik kan er nu amper meer iets op zien omdat alle lettertjes te klein zijn geworden dus gebruik ik hem niet meer. Stofzuiger idem ik ben geen schoon persoon en stofzuig niet zo veel maar wie weet dat ik met een fijne nieuwe zuiger meer ga zuigen of meer moet zuigen omdat het niet zo goed meer gaat door de lage wattages.

Nog zo één ik kook op gas dat is een efficiente manier van warmte genereren en een vrij schone verbranding ik kan overgaan op electrisch maar moet daarvoor dus een gas fornhuis weg doen, een nieuw geproduceerd fornhuis kopen met materialen die niet persee milieuvriendelijk gedelft worden. Die weer werkt op electrischiteit wat in nederland neerkomt op voor een groot deel steenkool en bruinkool verbranding wat weer slechter is dan gas. Maar aan de andere kant is gas ook weer slecht voor groningen. Etc etc. alles heeft met alles te maken!
Tsja, wij verbruiken ook weinig stroom voor een driepersoons huishouden (2600 kWh waar de norm zo'n 3500 kWh is), en van de stroom die we verbruiken wekken we ruim 80% zelf op.
Daarentegen wonen we in een groot jaren 70 huis, dat behoorlijk wat gas nodig heeft om het te verwarmen, en dat ook de hele dag, als het verwarmd moet worden.
Dan mogen we wel een zonneboiler met CV-ondersteuning hebben, maar voordat we dat gasverbruik kunnen terugbrengen naar nieuwbouw-niveau, zal er toch nog behoorlijk wat aan het huis gedaan moeten worden.
Een hele nieuwe gevel en dak zou het mooist zijn, maar dat is onbetaalbaar, dus het blijft een beetje behelpen met isoleren, en dan hopelijk op een gegeven moment aan de warmtepomp kunnen.

Ik kan er ook voor weglopen, de hut te koop zetten en een nieuwbouwwoning kopen, mag een ander dit huis klimaatproof maken. Ik weet alleen niet of dat soort wegkijkgedrag helpt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 26 september 2019 @ 14:18:13 #227
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189128899
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

beetje minder op vakantie is dus niet echt waar het probleem zit.
Voor een fiks deel wel degelijk.

Wat minder op vakantie, niet elke dag vlees, de fiets eens wat vaker pakken, niet nog een paar nieuwe schoenen of gadgets aanschaffen.

Consuminderen is wel degelijk ontzettend zinnig. Zet stevige zoden aan de dijk.
Mits breed genoeg gedragen. En dan hoeft niet iedereen op een houtje to bijten.

Alles op 1 paard inzetten gaat niet werken. Het gaat om verschillende zaken bij elkaar die samen de oplossing zijn.

Laten we eens economische groei loslaten en naar een 'gouden standaard' toe gaan werken.
Vanuit verschillende oogpunten en dat betekend ook het consumptie gedrag van de mens.
Dat we ons gedragen als sprinkhanen heeft gewoonweg aardig wat invloed. Hoe kunnen we wel fijn leven, maar niet overconsumeren?
Het antwoord is best simpel, begin eens met gewoon dat een beetje minder ipv het moet altijd een overtreffende trap zijn.
Zeg in deze maatschappij maar eens dat je in Nederland op vakantie bent geweest. Mensen zeggen nog net geen arme jij tegen je.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 26 september 2019 @ 14:18:42 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189128909
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja ik kan kiezen voor 10 min metro, 25 min fietsen of 1 uur en een kwartier wandelen voor een enkele reis, en ik kies voor die laatste. Want ik ben niet persee van mening dat alles maar leuk moet blijven :D

En ik heb ook niet heel veel met gemak, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :Y
Ja, maar dat ene uur en een kwartier wandelen wordt wat lastig als je je kind eerst naar school moet brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 14:20:02 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189128933
Waar ik 20'' zei bedoel ik trouwens 20cm... zo'n heel klein philips beeldbuisje die vroeger ook boven die combi tvs met ingebouwde videorecorder zaten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 14:21:36 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189128958
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar dat ene uur en een kwartier wandelen wordt wat lastig als je je kind eerst naar school moet brengen.
Ja dat is een hele andere discussie... kinderen... :D als we het dan toch over slecht voor het milieu hebben ;) kinderen zijn niet alleen slecht voor het milieu ook nog eens heel lang slecht voor het milieu
pi_189129040
Opmerkelijk dat nog zoveel mensen zo weinig karakter hebben dat ze zich laten inpakken door een hysterische kleuter :')
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 14:29:18 #232
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189129061
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:27 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Opmerkelijk dat nog zoveel mensen zo weinig karakter hebben dat ze zich laten inpakken door een hysterische kleuter :')
Volledig ingepakt ik heb nog niemand in dit topic gezien die zegt, dankzij Greta ga ik mijn leven toch eens helemaal aanpassen.
pi_189129145
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Volledig ingepakt ik heb nog niemand in dit topic gezien die zegt, dankzij Greta ga ik mijn leven toch eens helemaal aanpassen.
Er is anders genoeg klapvee te vinden in dit topic.
  donderdag 26 september 2019 @ 14:36:48 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189129163
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja dat is een hele andere discussie... kinderen... :D als we het dan toch over slecht voor het milieu hebben ;) kinderen zijn niet alleen slecht voor het milieu ook nog eens heel lang slecht voor het milieu
Ja, daar valt weinig aan te veranderen natuurlijk, we nemen het je moeder ook niet kwalijk dat jij geboren bent en dat ze beter had moeten weten.

Daarbij is het wel of niet krijgen van kinderen altijd een egoïstische beslissing, niemand krijgt wel of geen kinderen uit altruïsme, hoe leuk ze het ook proberen te brengen.
Ik heb geen kinderen gekregen om jouw billen te wassen als je te dement bent om naar de WC te lopen, jouw beslissing geen kinderen te krijgen heeft niets met het milieu te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 14:39:31 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189129212
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:36 schreef Leandra het volgende:
jouw beslissing geen kinderen te krijgen heeft niets met het milieu te maken.
Dat klopt helemaal maar heeft er wel effect op :Y
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 14:40:23 #236
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189129230
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:36 schreef Leandra het volgende:
Ja, daar valt weinig aan te veranderen natuurlijk, we nemen het je moeder ook niet kwalijk dat jij geboren bent en dat ze beter had moeten weten.
Ze heeft er ook nog eens vier dat was al helemaal niet nodig geweest. Ze hadden prima na mijn broer kunnen stoppen had de wereld er vast beter uitgezien :Y
  donderdag 26 september 2019 @ 15:14:52 #237
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189129729
Klimaatfascisme.
pi_189129761

Zonder geschreven scriptje is het toch wat lastiger vragen beantwoorden. Ze kan zo de politiek in dus :).
pi_189129917
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is gewoon een verschrikkelijk ondoorzichtig probleem. Wat is bijvoorbeeld gunstiger voor mij ik heb nog een 20'' beeldbuis tv die ik amper gebruik. Die is natuurijk niet energie zuinig. Ook heb ik nog een ouderwetse 2000W stofzuiger ook niet energie zuinig. En een desktop pc ook niet persee energie zuinig die ik wel veel gebruik. Dan is de vraag is het "goed" voor het milieu als ik de TV en Stofzuiger wegdoe -> vervuiling, nieuwe aanschaf -> productie kost grondstoffen en energie... ten opzichte van de winst die het heeft. Misschien ga ik door aanschaf van een goede nieuwe tv hem wel meer gebruiken, ik kan er nu amper meer iets op zien omdat alle lettertjes te klein zijn geworden dus gebruik ik hem niet meer. Stofzuiger idem ik ben geen schoon persoon en stofzuig niet zo veel maar wie weet dat ik met een fijne nieuwe zuiger meer ga zuigen of meer moet zuigen omdat het niet zo goed meer gaat door de lage wattages.

Nog zo één ik kook op gas dat is een efficiente manier van warmte genereren en een vrij schone verbranding ik kan overgaan op electrisch maar moet daarvoor dus een gas fornhuis weg doen, een nieuw geproduceerd fornhuis kopen met materialen die niet persee milieuvriendelijk gedelft worden. Die weer werkt op electrischiteit wat in nederland neerkomt op voor een groot deel steenkool en bruinkool verbranding wat weer slechter is dan gas. Maar aan de andere kant is gas ook weer slecht voor groningen. Etc etc. alles heeft met alles te maken!
ja, lastig.. maar ik vind nieuwe spullen aanschaffen voor deze overweging, wel een goede reden. stel dat iedereen de stap maakt naar een nieuw apparaat dat energiezuiniger is, dan lijkt me dat de goede kant opgaan. en ook; ik denk dat je met de jaren die je zoiets gaat gebruiken, daar wel winst mee boekt. bovendien is stoppen met dingen kopen ook geen oplossing, want dan stopt de innovatie ook.

ik heb ook de indruk dat gas wel beter is, eigenlijk.
pi_189129935
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 14:10 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Aan persoonlijk gebruik heb je niet veel, je moet de wereld uitstoot hebben.

Buiten dat, zolang er nog 16 schepen zijn die totaal meer uitstoten dan alle auto's op deze aarde, hebben we nog een lange weg te gaan..
welke 16 schepen?
en dat valt dna mee, lijkt me. 16 schepen, die kan je vervangen.

maar goed, persoonlijk gebruik is voor jezelf wel belangrijk, je hebt ook een voetafdruk in het geheel.
maar ja, duidelijk, dat er op veel grotere schaal iets moet gebeuren.
pi_189129952
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja, lastig.. maar ik vind nieuwe spullen aanschaffen voor deze overweging, wel een goede reden. stel dat iedereen de stap maakt naar een nieuw apparaat dat energiezuiniger is, dan lijkt me dat de goede kant opgaan. en ook; ik denk dat je met de jaren die je zoiets gaat gebruiken, daar wel winst mee boekt. bovendien is stoppen met dingen kopen ook geen oplossing, want dan stopt de innovatie ook.

Ik ga voortaan energiezuinige apparaten bestellen bij AliExpress
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 15:32:58 #242
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189129962
quote:

[..]

Ik denk dat het alleen geldt als niet alleen ieder nieuw apparaat energie zuiniger is maar ook als ieder apparaat energiezuiniger en milieubewuster geproduceerd wordt. En dat laatste is een stuk minder transparant...
  donderdag 26 september 2019 @ 15:44:05 #243
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189130109
quote:
Dat is het ook. De auto die op gas rijdt is onder de streep ook de groenste vergeleken met benzine/diesel of electric.
pi_189130127
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk dat het alleen geldt als niet alleen ieder nieuw apparaat energie zuiniger is maar ook als ieder apparaat energiezuiniger en milieubewuster geproduceerd wordt. En dat laatste is een stuk minder transparant...
ja. ook iets wat moet veranderen.
pi_189130139
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:44 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat is het ook. De auto die op gas rijdt is onder de streep ook de groenste vergeleken met benzine/diesel of electric.
we moeten dan ook kennelijk van kookgas af, omdat groningen sluit.....
pi_189130203
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Laten we vooral eens apparaten produceren die langer meegaan. In de DDR maakten ze een staafmixer die nu nog probleemloos werkt. De gedachte achter dat apparaat destijds: het apparaat moet lang meegaan want het kopen van grondstoffen was duur voor de staat. Hedendaagse apparaten zijn zo ontworpen dat ze er na een paar jaar mee stoppen. Nergens voor nodig en een enorme verspilling.
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 16:03:11 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189130396
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:49 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Laten we vooral eens apparaten produceren die langer meegaan. In de DDR maakten ze een staafmixer die nu nog probleemloos werkt. De gedachte achter dat apparaat destijds: het apparaat moet lang meegaan want het kopen van grondstoffen was duur voor de staat. Hedendaagse apparaten zijn zo ontworpen dat ze er na een paar jaar mee stoppen. Nergens voor nodig en een enorme verspilling.
Dat ligt niet alleen aan de apparaat makers maar ook aan gebruikers. Ik doe gemiddeld per telefoon een jaar of 10 maar om mij heen zie ik iedereen om de 2 jaar een telefoon halen terwijl dat niet nodig is.
  donderdag 26 september 2019 @ 16:11:22 #248
80382 manny
30 is best veel
pi_189130548
En terzijde:

https://www.vpro.nl/progr(...)k/aflevering-10.html

Peer van Eersel heeft de zaken al weer opgelost hoor. 4 (of 5) baanbrekende ideeën van de mannen van Radio Bergeijk.

proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_189130559
Dit filmpje :D

markhumphries twitterde op donderdag 26-09-2019 om 13:10:39 THE GRETA THUNBERG HELPLINE:For adults angry at a child. https://t.co/JAtIKyG4Va reageer retweet
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189130819
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:12 schreef Slayage het volgende:
Dit filmpje :D

markhumphries twitterde op donderdag 26-09-2019 om 13:10:39 THE GRETA THUNBERG HELPLINE:For adults angry at a child. https://t.co/JAtIKyG4Va reageer retweet
Haha! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')