abonnement Unibet Coolblue
pi_188836122
Oh weet je wat me gaaf lijkt? Op YouTube heb je van die 360° filmpjes. Wat nou als er zo'n camera staat of hangt in de zaal op een vaste positie, en je kunt het via een app of een tweede scherm zelf meekijken of besturen. Wat je dan ziet is het live publiek, je ziet wat er tijdens de postcards live gebeurt in de zaal, hoe de artiesten snel op het podium en van het podium worden weggeleid, hoe de presentatoren opdoemen of verdwijnen, en hoe de attributen op de stage wordt opgebouwd. Het geeft de show een extra dimensie. En voor de mensen die liever alle aandacht richten op de show en die magie achter de schermen nog niet willen zien, kunnen zij dat filmpje van drie uur lang later terugkijken.
En als het niet live lukt, dan heb je nog altijd een filmpje dat je later kunt publiceren op het officiële kanaal van Eurovision :)
pi_188840367
Nog een idee: de optredens in de Eurovision Village die voor de shows plaatsvinden uitzenden in de zaal. In Lissabon vond ik het jammer dat ik bepaalde optredens in de Village niet kon zien omdat ik op tijd in de zaal moest zijn.
Of misschien kan er wel een warm-up show geregeld worden voor de mensen in de zaal? Zo is het publiek opgewarmd tegen dat de show begint.
pi_188840484
Sfeer Rotterdam: al voldoende gezegd hier: Erasmusbrug, Maas, water, metro, Gebouw NN inzetten om het New York aan de Maas: moderne stad met belangrijke historie (bombardement) en modern feest met belangrijk historie (65 jaar). Maastricht is een geweldige stad maar Rotterdam is super!

Opening: zat zef te denken aan groot stuk zelfspot: 44 jaar lang werken aan veel acts om eindelijk te kunnen winnen met een parade van voor de Europese kijkers memorabele (vaak visueel memorabel) deelnames sinds Ding-a-Dong en dan denk ik zelf aan een optreden van 3-5 minuten met volgende deelnemers (Ruth Jacott in de bekende wijde pijpen-broek met haar en het bewegende been, Franklin Brown/Maxine (groot/klein), No Goodbyes-imitatatie Met tevoorschijnkomen onder een mega grote wit/Zwarte rok Toppers Met glitterlichtpakken, Sieneke
Met draaiorgel, Common Linnets met camera er om heen en Douwe Bob met het stiltemomentje om te Eindigen Met Duncan en de dalende
Lampbol in een nieuw jasje. Niet in de sfeer van belachelijk maken maar juist in de sfeer van: we zijn trots op Elke deelname maar moesten wel 44 jaar hard werken voor de winst en hebben jullie/Europa ondertussen een hoop afwisseling en diversiteit geboden. Daarnaast is het mooi om terug te kijken en kan er met visuals achter een link gemaakt worden naar “vroeger” en de weg naar 2020. Laat Cornald dit verder uitwerken, die kan hier iets moois van maken met alle kennis!

Postcards: niks aan toe te voegen wat er al over gezegd is. Vond het tulpenbeeldidee heel mooi en het schilderij-idee heel leuk. Locaties de clichés inderdaad maar zorg ook voor vernieuwing, innovatie, ambassadeurschap.

Presentatie: dit vind ik de meest spannende. Petra en Mans waren samen fantastisch en de Stockholm show klopte. Kwaliteit voor kwantiteit. Succes met de zoektocht! Denk dat Eva Jinek de snelheid aankan, gevat is, balans heeft tussen presenteren en entertainen en de Engelse taal natuurlijk is wat enorm balangrijk is. Misschien gewoon Duncan ernaast al is zijn agenda zo druk. Vind dit zelf ook moeilijk. Heb beetje schrik voor de namen die genoemd worden. Er zitten mooie koppies tussen maar presenteren is een van. Rik van de Westelaken naast Eva Jinek lijkt me ook synergie geven. Zou sowieso een kandidaten echt een screentest laten doen ipv puur afgaan op gesprekken. Gemis aan onderlinge dynamiek en synergie tussen presentatoren was enorm jammer.

Intervalact: Ding-a-dong heruitgebracht door mix van Nederlandse DJ’s? André Rieu Met een medley van klassiekere versie van Songfestivalwinnaars?

Podium: water rondom V-podium. rand een met gras begroeid dijkje. Zomergastenachtig zoals iemand eerder Schreef, maar dan groots en verder heel strak en vloer en achterwand met LCD-schermen. Iets Met een arcade?

Golden carpet show op de City Marina Jachthaven / steiger/ ponton: old meets new met de oude pakhuizen/groen en het nieuwe en het water wringer my en prachtig om dan tijdens de show te zien dat er eb en vloed is. Zat zelf te denken aan de Koningsvaart bij de inauguratie van Koning Willem-Alexander. Dit was geweldig geregisseerd en een visitekaartje voor Nederland. Alle vertrouwen dat dit goedkomt!

Slogan: You’re up together (Europe together) om het belang van samen sterk te beklemtonen, Europa trots te laten zijn op elkaar, om te beklemtonen dat je zelf de samenwerking met alle soorten van diversiteit moet opzoeken om samen iets moois te maken (net als we hier samenwerken). Ok, de Europese Unie als Instituut scheurt misschien een beetje, maar Wij Europeanen omarmen nog steeds alle landen die deelnemen aan het festival. Israel, Euraziatische australie, UK... allemaal welkom! You’re up together!

Eurovision app: zoek inderdaad zelf wel wat meer interactie tussen de app en de show dan enkel het vote-gedeelte. Willen we niet de hottest tweets zien over een artiest, de Instagram van de artiesten en spelers kunnen volgen, meteen de link naar Spotify/Apple Music, de postcard terugkijken... Eurovision is niet enkel tv, vandaag de dag hebben we veel meer media en moet Eurovision mee om het nieuwe publiek te blijven bekoren.

Hopelijk geven de ideeën wat inspiratie voor een of meerdere van de shows en de evenementen eromheen.
Heb er overigens alle vertrouwen in dat 2020 een memorabele editie wordt voor Nederland maar ook echt voor Europa! Wat een talent is er al aangetrokken en wat een enthousiasme en gepolder om tot mooie ideeën te komen!

Ik volg lekker mee. Liefs, Erik
pi_188841824
Hoi, ik ben nieuw op dit forum maar ik heb ook zelf nog een aantal ideeën die ik in de mix wil gooien. Ik hoop dat ik nog niet te laat ben.

Nederland heeft in 1928 het Olympisch vuur uitgevonden. Mij leek het leuk om iets soortgelijks bij het Songfestival te doen, bijna honderd jaar later. Terwijl de landen het podium op komen lopen bij de opening van de finale, hebben ze allemaal een fakkel bij zich, met een vlag. Als de artiesten klaar zijn met hun korte dansje en zo, zetten ze hun fakkel met vlag midden op het podium. Uiteindelijk zie je 26 fakkels bij elkaar staan, elk voor één land. Dit zou dan eenheid in Europa symboliseren, hetgeen waarvoor 65 jaar geleden het Songfestival was bedacht.

(Die fakkels zijn gewoon een toevoeging aan de openingsact en kan prima gecombineerd worden met andere dingen die jullie al hebben voorgesteld.)

Sowieso vind ik dat het Songfestival echt compleet in het teken moet staan van 75 jaar vrede. Ik heb hele leuke andere slogans voorbij zien komen, maar als we het letterlijk op de dag van het bombardement op Rotterdam doen en ook vlak na 4 en 5 mei dan kun je de Tweede Wereldoorlog niet buiten het Songfestival laten, dus waarom zouden we nog een ander thema erbij zoeken?

Dan iets anders dat Nederland heeft uitgevonden: het gezamenlijke lied bij het Junior Eurovisie Songfestival 2012. Ik vind dit zo'n mooi concept. We vergeten even dat het een competitie is terwijl alle landen in eenheid een liedje zingen. Wat is een betere manier om eenheid te tonen?


Het zou mij fantastisch lijken als dit ook naar het volwassen Songfestival komt, maar ik vraag me dan wel af of dit mogelijk is. In 2012 deden ze het met maar twaalf landen, maar bij de volwassen versie doen we het met meer dan veertig. Is het mogelijk om een lied te schrijven waar ook elk land een eigen stukje tekst heeft? Bovendien, het volwassen Songfestival is veel groter en minder onschuldig dan het Junior, dus ik denk dat mensen veel makkelijker gaan zeiken op het gezamenlijk nummer. Maar in ieder geval lijkt mij het waard om deze mogelijkheid te onderzoeken.

Oh, en over het Junior Songfestival gesproken, het is traditie dat elk jaar de winnaar van het JESC ook zijn of haar (waarschijnlijk haar) gezicht laat zien bij het ESC. Maar dit is meestal alleen maar een gesprekje met de presentatoren van een minuut of twee waar niemand naar luistert en dan gaan we weer verder. Ik vind dit een beetje saai, dus waarom laten we winnaars niet gewoon optreden? Volgens mij zijn de winnaars van het JESC allemaal zeer getalenteerd en verdienen ook een plekje op dit enorme podium. Bovendien is dit een veel betere manier om het JESC te promoten.

(En stel dat de kleine kans dat Nederland het JESC wint, toch uitkomt, dan moet dit al helemaal gebeuren.)

Als laatste zou ik het ook nog wel willen hebben over het design van het podium in 2020, aangezien er daar nog niet zo veel over is gediscussieerd. De afgelopen twee jaar had je de catwalk om het podium heen, die je dan met bruggen kon bereiken. Dit is wel een leuk idee, maar helaas werd dat deel van het podium door weinig landen gebruikt, waarschijnlijk omdat het gewoon zo ver lopen is. Hou het nou gewoon simpel; zorg ervoor dat je de catwalk makkelijk vanaf het podium kan bereiken, en je die ook op een interessante manier in je performance kan gebruiken. Ik dacht bijvoorbeeld aan het soort podium dat Coldplay gebruikte bij hun laatste tour (skip bijvoorbeeld naar 2:33 of 3:44):


...Maar dan natuurlijk een veel kortere catwalk. Maar vooral het einde van dat filmpje lijkt me een interessante manier om zo'n catwalk te gebruiken, als er een LED-scherm in de catwalk zit.

Nou goed, ik heb nu wel genoeg geschreven. Ik vraag me af wat jullie van deze ideeën vinden.
pi_188841855
Als Nederland zijn Songfestivalwinnaars eert, vind ik dat Ralf Mackenbach niet vergeten mag worden. Juniorwinnaar dan wel, maar wel nog altijd een Nederlands Songfestivalwinnaar. Misschien kan, net zoals bij de grote Nederlandse winnaars, begonnen worden met de gewone versie om dan over te gaan in een dj-versie?

[ Bericht 52% gewijzigd door MatthiasVisie op 08-09-2019 10:58:30 ]
  zondag 8 september 2019 @ 08:49:54 #106
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188842559
De comeback van ABBA als interval. Het perfecte podium voor hun eerste (en wellicht enige) optreden weer samen! Gecombineerd met oude beelden van waar het allemaal begon.
pi_188842624
Het opnemen van de postcards kan goed te combineren zijn met Eurovision in Concert. Aan de ene kant is een groot deel van de artiesten dan toch al in Nederland (bespaart extra reizen), en aan de andere kant is het een goede reden voor artiesten die anders niet zouden komen om toch bij EiC te zijn.
pi_188842936
Helemaal juist! En het is nog een manier om het Songfestival zo ecologisch mogelijk te maken. Desondanks zou ik ook graag overzeese gebieden en de Waddeneilanden in de postkaarten zien. Aruba, Bonaire, Curaçao, Suriname, Sint-Maarten, Texel, Vlieland...

quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 08:57 schreef Sableheart het volgende:
Het opnemen van de postcards kan goed te combineren zijn met Eurovision in Concert. Aan de ene kant is een groot deel van de artiesten dan toch al in Nederland (bespaart extra reizen), en aan de andere kant is het een goede reden voor artiesten die anders niet zouden komen om toch bij EiC te zijn.


[ Bericht 1% gewijzigd door MatthiasVisie op 08-09-2019 10:48:08 ]
pi_188844800
Je zou de show kunnen beginnen zoals het begon in 1956 (het jaar van het eerste ESF, 65 jaar geleden): in zwart-wit, orkest met dirigent vooraan het podium (Metropole of Rieu), orkest speelt ESF-tune, afgewisseld met beelden van het publiek toen, presentatrice in dezelfde jurk als de presentatrice toen (jurk wel met een lange sleep) komt binnen via hetzelfde decor als toen, scorebord van toen (met NL erop).

Presentatrice verwelkomt de kijkers en kondigt daarna Duncan aan. Door iets dat Duncan doet (kan zijn drie kussen op wangen presentatrice, een dikke kus op haar mond, zingen van Arcade) krijgt alles langzaam kleur: beginnend met de jurk van de presentatrice (bij voorkeur knalrood) breidt de kleur zich via de sleep van de jurk uit over het decor, het orkest, vervolgens het publiek. Dat moet toch te doen zijn op tv. De mensen in de zaal kunnen het zien op schermen. Het eindigt in een uitbarsting van kleur (ledlampen? gooien van poederverf zoals gebruikt bij colour runs?).

En zou het niet geweldig zijn als we in de zaal of op het podium een regenboog creëren? Ik bedoel een echte, niet virtueel. Waterdruppels en licht moeten toch een prisma kunnen veroorzaken, ook binnen? Dat zou in het teken kunnen staan van colours, maar ook van water.

[ Bericht 12% gewijzigd door Azjemenou op 08-09-2019 12:11:31 ]
pi_188844833
Het zou ook fantastisch zijn als er een loge is met de koninlijke familie (WA, Maxima en de drie meiden). Verwelkom ze, en dan met name Maxima als de werkelijke dancing Queen.
pi_188845245
Je zou eventueel ook de rest van Nederland kunnen betrekken bij de keuze voor de locaties van de postcards. Ik meen me te herinneren dat er ook een keer een campagne vanuit de overheid of een provincie was waar iedereen zijn/haar favoriete plek in Nederland op kon sturen. Zoiets zou je ook voor de postcards kunnen doen.
  Moderator zondag 8 september 2019 @ 12:59:56 #112
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_188845486
In de postcards zou je Nederlandse innovaties centraal kunnen stellen. Dat kan gaan van de microscoop van Van Leeuwenhoek tot het project Ruimte aan de Rivier tot de CD van Philips (en ja oké ook Sony :P ) tot agriculturele innovaties tot aan de Deltawerken.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_188845965
Besteed aandacht aan een gezellig perscentrum. De mensen zitten daar vaak dagen en uren. Als ze het naar hun zin hebben en zich goed voelen, zie ik dat ook altijd op hun livestreams. Dus goede stoelen, gratis water en misschien nog wat extra’s (zijn vast stoelmasseurs die willen meewerken of typisch Nederlandse snacks neerzetten).
  zondag 8 september 2019 @ 13:38:51 #114
467241 lashatumbai
Russia goodbye.
pi_188846029
Tijdens North Sea Jazz bruist de hele stad. Mede dankzij het iniatief North Sea Around Town. Heel de culturele en muzikale sector van Rotterdam wordt hier bij betrokken een door heel de stad is er een randprogramma. Het zou super zijn als er iets dergelijks ook tijdens het songfestival gedaan kan worden, dan bereik je echt een hele grote en diverse groep.

Hier het programma van afgelopen editie:

http://www.northsearoundtown.nl/programma/2019/lijst/
pi_188849183
Ik lees al een paar keer het voorstel om oude Nederlandse inzendingen nog eens in beeld te brengen. Ik betwijfel of er onder het internationale publiek veel interesse is voor liedjes van meer dan 10 jaar oud, tenzij het om oud-winnaars gaat. Om het topic hier niet te vervuilen, verdere discussie daarover liever in dit topic.

Ik heb wel een alternatief bedacht. Omdat Nederland al zo lang niet meer gewonnen heeft, maar in recente jaren wel een paar keer heeft meegedaan om de prijzen, is het misschien leuk om andere landen die recent in de buurt van de overwinning zijn gekomen te eren met een terugblik op één van hun recente goede inzendingen in een medley. Als een soort aanmoediging om zo door te gaan, zeker als het gaat om landen die oprecht proberen telkens iets goed te sturen (dus geen UK of Wit-Rusland ofzo).

Denk dan aan:
België: Me and My Guitar/Rhythm Inside/City Lights
Italië: Madness of Love/Grande Amore/Occidentali's Karma/Soldi
Estland: Goodbye To Yesterday/La Forza
Hongarije: Kedvesem/Running/Origo
Frankrijk: Allez Ola Olé/J'ai Cherché
Moldavië: O Mie/Hey Mamma/My Lucky Day
Roemenië: Playing With Fire
Armenië: Not Alone/Love Wave
Australië: Tonight Again/Sound Of Silence

(uiteraard 1 liedje per land)
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_188851712
In het kader van duurzaamheid: zorg voor genoeg vers water tap punten. Waar artiesten, pers etc hun eigen flesje/dopper kunnen vullen.
  zondag 8 september 2019 @ 20:04:06 #117
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_188852125
Voor het decor is het misschien goed om te kijken naar Airworks. Hierover meer te lezen op https://www.ad.nl/ad-werk(...)eldsterren~af66f804/
Just do it »
pi_188852904
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:04 schreef Niels93 het volgende:
Voor het decor is het misschien goed om te kijken naar Airworks. Hierover meer te lezen op https://www.ad.nl/ad-werk(...)eldsterren~af66f804/
Dat bureau kende ik nog niet maar ze hebben wel gave ontwerpen! Hopelijk gaan ze voor een Nederlands bureau, er is veel creatief talent hier. Bv. het bureau 250K dat o.a. voor The Flying Dutch de stage heeft ontworpen (afbeelding hieronder). Persoonlijk hoop ik dat ze voor wat compleet anders en stoers gaan, misschien met neon,hoekig,een hoop diepte, 3D, dat ver rijkt in de zaal. De editie van Kiev, Wenen en Malmö bv waren rond, zachtaardig en te netjes en wat saai/gewoontjes (maar wel mooi vond ik). Door iets compleet anders te doen onderscheidt Nederland zich (wat het qua organisatie dit jaar al best wel goed doet, kijkend naar de transparantie en het betrekken van burgers). Ahoy heeft bij de EMA's al een stoere stage gehad, en het past ergens ook wel bij het rauwe of stoere imago van de havenstad :)
Ze wilden iets innovatiefs doen. Wat als er meer diepte en magie in de stage zit; dus bv blokken of triangels die op en neer bewegen en lijken te zweven in de lucht. Of een loopbrug die kan verdwijnen of roteren. Die bol van Armin van Buuren kon draaien. I.i.g. heb je geen statisch beeld waarbij er alleen wat te zien is voorin de zaal waar het podium staat; je kunt voor meer dynamiek zorgen in het midden van de zaal.

Bron afbeelding; https://nl.pinterest.com/pin/317433473730157125/

Hier meer van hun ontwerpen;
https://www.google.com/se(...)iw=360&bih=512&dpr=3

[ Bericht 10% gewijzigd door Nashipeer op 08-09-2019 20:57:13 ]
pi_188857908
Nog in het kader van de duurzaamheid : moedig artiesten en delegaties aan met de trein naar Rotterdam te komen en na het festival weer naar huis te gaan. Betaal bijvoorbeeld hun treintickets terug, maar enkel als het volledige traject per trein afgelegd is.
Na het festival zouden jullie een studie kunnen bestellen over hoeveel CO2 het festival uitgestoot heeft. Dit zet dan hopelijk een trend in gang bij andere organiserende landen om ieder jaar beter te doen.
pi_188869507
Zoals ik al eerder schreef, wil ik het podium graag in het midden van de zaal zien. Daarom zou ik er een rond podium van maken, met vier rechte catwalks. Het cirkelvormige podium kan 360 graden draaien. Op het podium staat een 360 graden LED-scherm, dat omhoog getrokken of opgerold kan worden indien gewenst. De green room zou ik naast het podium plaatsen, zodanig dat die in beeld kan komen samen met het podium. Jammer genoeg kan ik zelf niet tekenen, anders zou ik officieel een ontwerp indienen.
pi_188869903
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 21:17 schreef MatthiasVisie het volgende:
Zoals ik al eerder schreef, wil ik het podium graag in het midden van de zaal zien. Daarom zou ik er een rond podium van maken, met vier rechte catwalks. Het cirkelvormige podium kan 360 graden draaien. Op het podium staat een 360 graden LED-scherm, dat omhoog getrokken of opgerold kan worden indien gewenst. De green room zou ik naast het podium plaatsen, zodanig dat die in beeld kan komen samen met het podium. Jammer genoeg kan ik zelf niet tekenen, anders zou ik officieel een ontwerp indienen.
De greenroom naast het podium zorgt ervoor dat het allemaal nogal leeg/kil lijkt, volgens mij hadden ze dat in Denemarken.
pi_188874577
In Malmö destijds waren vlinders het symbool van dat jaar. Die zag je ook door de hele stad terugkomen op gebouwen en beelden. Bovendien werden de deelnemers door het stadscentrum heen geïnterviewd. Dat gaf een hele leuke sfeer in de stad.

Vanaf het dak van Delftse Poort af heb je een waanzinnig uitzicht. Als je dat als uitgangspunt neemt voor de postcards (dus: iedere deelnemer start daar) en dan van daaruit inzoemen naar de locatie waar je de postcard opneemt.

Bijvoorbeeld door een (virtuele) grote kaart van Nederland te laten zien, laat de deelnemer daar de plaats opzoeken waar de postcard wordt opgenomen. Vanaf dat dak kan hij/zij dan grofweg in de goede richting wijzen en dan inzoemen op de plaats: bijvoorbeeld de Martinitoren in Groningen, de Waag in Oudewater, de kaasmarkt in Gouda, Slot Loevestein, de Deltawerken, de Molens in Kinderdijk etc. In elk geval uit elke provincie tenminste een plek..en doe eens een keer niet Amsterdam. Nederland is groter dan dat.

Qua presentatie: alsjeblieft, alsjeblieft geen mensen die steenkolenengels spreken. Presenteren is een vak, dus hoe leuk het plaatje met Doutzen Kroes ook is, ze kan echt niet presenteren. Wat iemand anders al als suggestie heeft gedaan: een screentest op chemie die de presentatoren hebben. Wat mij betreft Eva Jinek en/of Dionne. Het hoeft niet perse een man/vrouw duo te zijn. 3 presentatoren op het podium is te veel wat mij betreft.

In de greenroom: dat is elk jaar een tenenkrommend plasmoment. Als het dan toch moet: tenminste iemand die kan interviewen.

Qua intervalact(s) muzikaal gezien is Nederland in 2 dingen goed: Dj's en Metal. Of laat verschillende typen muzikanten/genres eens iets doen wat minder voor de hand ligt. Het Urker mannenkoor dat hardrock Halleluja doet voor mijn part.. Within Temptarion die Ein bischen Friede doen...dat soort dingen.

Hoe een leuke kop Mans ook heeft: die komt zo vaak opdagen dat het sneu begint te worden. Laat Mans, Conchita en Verka nu eens thuis.
pi_188878729
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 07:29 schreef totebel het volgende:
In Malmö destijds waren vlinders het symbool van dat jaar. Die zag je ook door de hele stad terugkomen op gebouwen en beelden. Bovendien werden de deelnemers door het stadscentrum heen geïnterviewd. Dat gaf een hele leuke sfeer in de stad.

Vanaf het dak van Delftse Poort af heb je een waanzinnig uitzicht. Als je dat als uitgangspunt neemt voor de postcards (dus: iedere deelnemer start daar) en dan van daaruit inzoemen naar de locatie waar je de postcard opneemt.

Bijvoorbeeld door een (virtuele) grote kaart van Nederland te laten zien, laat de deelnemer daar de plaats opzoeken waar de postcard wordt opgenomen. Vanaf dat dak kan hij/zij dan grofweg in de goede richting wijzen en dan inzoemen op de plaats: bijvoorbeeld de Martinitoren in Groningen, de Waag in Oudewater, de kaasmarkt in Gouda, Slot Loevestein, de Deltawerken, de Molens in Kinderdijk etc. In elk geval uit elke provincie tenminste een plek..en doe eens een keer niet Amsterdam. Nederland is groter dan dat.

Qua presentatie: alsjeblieft, alsjeblieft geen mensen die steenkolenengels spreken. Presenteren is een vak, dus hoe leuk het plaatje met Doutzen Kroes ook is, ze kan echt niet presenteren. Wat iemand anders al als suggestie heeft gedaan: een screentest op chemie die de presentatoren hebben. Wat mij betreft Eva Jinek en/of Dionne. Het hoeft niet perse een man/vrouw duo te zijn. 3 presentatoren op het podium is te veel wat mij betreft.

In de greenroom: dat is elk jaar een tenenkrommend plasmoment. Als het dan toch moet: tenminste iemand die kan interviewen.

Qua intervalact(s) muzikaal gezien is Nederland in 2 dingen goed: Dj's en Metal. Of laat verschillende typen muzikanten/genres eens iets doen wat minder voor de hand ligt. Het Urker mannenkoor dat hardrock Halleluja doet voor mijn part.. Within Temptarion die Ein bischen Friede doen...dat soort dingen.

Hoe een leuke kop Mans ook heeft: die komt zo vaak opdagen dat het sneu begint te worden. Laat Mans, Conchita en Verka nu eens thuis.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Die mogen echt thuisblijven inderdaad.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 10 september 2019 @ 14:24:17 #124
163650 Greys
pi_188879659
Om dit topic écht alleen posts met ideeën te laten bevatten (en het zo voor Sietse en team leesbaar te houden) hebben we een apart topic gemaakt waarin je lekker over elkaars ideeën kunt discussiëren (kopieer de posts dan even naar dat topic), roepen of je het er mee eens bent of niet, samen nieuwe ideeën kunt bedenken etc:

ESF / Ideeën-discussie-topic

En dan hier alleen concrete ideeën ajb. ^O^

[ Bericht 37% gewijzigd door Greys op 10-09-2019 15:58:35 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_188886793
Arcade 2020
Het is een traditie om het winnende lied het jaar erna weer te performen. Vaak doet de originele artiest dit en soms wordt het lied in een nieuw jasje gestoken (zoals Heroes in 2016). Ik zou het graag anders willen zien.
Tijdens het festival zeggen veel acts dat ze veel nieuwe vrienden maken, maar daar hoor je daarna nooit meer van. Is het geen leuk idee om Arcade te laten zingen door de top 10 van vorig jaar?
Ik weet niet of het logistiek te doen is, maar dit zou wel de vriendschap tussen de artiesten benadrukken en hoe Europa in de songfestivalweken bij elkaar komt. Het zou een mooi eerbetoon aan de top 2 t/m 10 van vorig jaar zijn!
Ook lijkt het me prachtig om Hatari Arcade te laten zingen, dat laat dan meteen zien hoe veelzijdig het festival wel niet is.

Presentatie
We hebben in Nederland zoveel goede presentatoren, toch zou het een mooie stunt zijn om Petra Mede te overwegen. Zij is zonder twijfel de beste presentatrice van de afgelopen jaren en als je de beste show wil, is het helemaal niet erg om over de grens te kijken. Fans zullen positief verbaasd zijn over deze keuze.

Postcards
In de postcards laat je vaak iets van het organiserende land zien. Op zich is het leuk om een postcard te maken van sjoelende FOK!ers in een Rotterdams café. Wij zijn toch het leukste songfestivalforum van Nederland. Hoe tof zou het zijn als een aantal van ons op de achtergrond van één van de postcards te zien is?
pi_188888440
Misschien dat tijdens de bekendmaking van de landen die doorgaan naar de finale, er live beelden vanuit huiskamers e.d geprojecteerd kunnen worden op een groot scherm.
Dan heeft het tijdrekken dat altijd gedaan wordt, nog enige zin.
pi_188888610
Verhoog het maximaal aantal personen op het podium van 6 naar 7. Dit is een kleine verandering, maar kan wel helpen een act met dansers er beter uit te laten zien. Een zanger kan dan kiezen voor 3 dansers aan weerszijde, terwijl dit nu vaak 2 aan iedere kant is (vanwege symmetrie). Dat ziet er vaak wat leeg uit naar mijn mening.
pi_188896419
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2019 18:07 schreef Nashipeer het volgende:
Aangezien het thema zal gaan over vrijheid, en het precies 80 jaar geleden is dat het bombardement heeft plaatsgevonden zal het tijdens de Gouden Loper in de avond een mooi symboliek zijn om de brandgrens te laten zien (of zelfs enkele dagen dat het evenement plaatsvindt). Je kan dan de historie van de stad herdenken terwijl het ook in één opslag duidelijk wordt voor Europa, Australië, etc hoe de stad is opgebloeid. In de avond zal dit indrukwekkend ogen en alle artiesten, delegaties, buitenlandse pers en fans zullen sws de stad zien (terwijl ze andere dagen alleen binnen zitten). En dan misschien aan het eind vuurwerk als symboliek van vreugde en optimisme richting de toekomst.

[ afbeelding ]
Bron; https://www.enterthemothe(...)oensdag-14-mei-2008/
https://www.ad.nl/rotterd(...)7Vgv9it1kYu6XrHcSuhg

:P :)
Nait Soezn Moar Broezn
pi_188915844
Presentatie
Hoofdpresentatie door Eva Jinek en Ajouad el Miloudi. Greenroom door Loiza Lamers. Fris, jong, divers en inclusief. We moeten zorgen voor een goede chemie tussen de hosts en minder gescripte tekst, zodat de show persoonlijker wordt.

Online
Een apart online kanaal gehost op Youtube/Insta door o.a. Nikki de Jager, waarop de wereld achter de schermen live in beeld wordt gebracht.

Interval act
Geen Amerikaanse sterren. Europa moet centraal staan. Liefst ook niet nog meer zangers of zangeressen. Die hebben we al in overvloed. Kies voor andere kunstdisciplines zoals een dans of circusact vanuit Codarts of een gave danscrew (zie hieronder voorbeeld van Royal Family --> check vanaf 5:55). Hebben we zo'n groep in NL?


Daarnaast kunnen één of meerdere van onze DJ's natuurlijk niet ontbreken. De vaker genoemde combinatie met het Metropole Orkest lijkt me super gaaf.

Innovatie
We hebben drones nodig voor vette camerabeelden! Die dans van David Middendorp met drones is trouwens ook vet.
pi_188916327
@FranklinB Goed idee, plaats deze meteen ook even. Zoiets zou ook interessant kunnen zijn als interval act. Of als opening in combinatie met Arcade.

pi_188916562
quote:
14s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:17 schreef Em31 het volgende:
@:FranklinB Goed idee, plaats deze meteen ook even. Zoiets zou ook interessant kunnen zijn als interval act. Of als opening in combinatie met Arcade.

Ja, dit is echt gaaf he! Ik heb zoiets laatst live gezien in het theater. Echt iets bijzonders en past ook goed bij een innovatieve show.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 12 september 2019 @ 20:39:04 #132
163650 Greys
pi_188916731
Welkom op ons forum Franklin! w/
Als je nog lekker met ons wat uitgebreider wilt kletsen over je (mooie) ideeën met iedereen kan je ook hier terecht: ESF / Ideeën-discussie-topic

We hopen alle nieuwe mensen ook gezellig in al onze andere topics te zien! *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 13 september 2019 @ 21:13:16 #133
487210 ReMiLa
Psych / trainer / esf fanaat
pi_188932276
Bij The Passion zingt de zanger die Jezus speelt vaak vanaf een hoog gebouw aan het einde van de uitzending. Zo ook in Rotterdam (2012) zie:
Zou het niet gaaf zijn als iemand (wellicht Duncan met Arcade) ook vanaf de Erasmusbrug of een ander hoog gebouw in de stad, zingt? Levert geweldige beelden op, volgens mij.
Ik ben de enige esf-fanaat in mijn vriendenkring en wil graag forummen met gelijkgestemden.
pi_188947778
Beste Sietse, ik weet niet in hoeverre jij je met de invulling van de presentatie bezighoudt. Er gaan al heel wat namen rond (ik ben het lang niet met alle suggesties eens, maar dat is een ander ding...) maar één naam heb ik nog niet gezien. En dat is die van Marjolein Keuning.
Ze is mooi, kan zingen, ze heeft nog in het achtergrondkoortje gezongen van Marcha tijdens het ESF in 1987. En ze heeft presentatie ervaring (het muzikale programma Het Gevoel Van...) en ze heeft heel veel humor (weet ik uit persoonlijke ervaring). Dus als er gezocht wordt naar mensen die net iets meer kunnen dan alleen iets aan- of afkondigen, heb je aan haar een goeie. Als jij niet over de presentatie gaat, wil je deze naam dan doorgeven aan degenen die er wel een beslissing over gaan nemen?
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:22:06 #135
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_188948544
Ik hoop dat dit jaar het Youtube-kanaal ook gebruikt wordt om niet alleen te zenden, maar ook liefst live interactie op gang te krijgen. Wat we hier nu op Fok doen, live becommentarieren, misschien kan de EBU ook faciliteren met een livechat of nog leuker iets van pick your own commentator die dan ook op de livechat ingaat en de reacties op gang brengt (‘Great act by Belarus! What do you think?’). En daar zou je een bekende vlogger voor kunnen inschakelen. Vergelijk bijv. Mark en Ramon van 3FM die op 101tv alternatief commentaar gaven (bijzonder flauw maar voor het idee).
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 16 september 2019 @ 21:01:00 #136
39237 crew  H_T
2733
pi_188979508
Ik kan me zo voorstellen dat meerdere van de beoogde locaties voor de postcards ook in Madurodam zijn te vinden. Als het voor genoeg postcards kan is het misschien leuk Madurodam als hub-locatie te gebruiken. Deelnemers lopen in het park langs een miniatuur van een gebouw en een montagetruc later zijn ze er in het echt bij
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_189032110
1. Ik moest opeens aan onze zandkunstenaar Gert van der Vijver denken. De eerste keer dat ik hem aan het werk zag, was ik behoorlijk onder de indruk. Je zou hem kunnen inzetten wanneer Duncan Arcade zingt (dan zie je op het scherm het Arcade-verhaal in zand) / of bv als intervalact om de geschiedenis van Nederland te tonen of een onderdeel van onze geschiedenis zoals de watersnoodramp en als gevolg onze strijd met de zee / en je laat het terugkomen tijdens de rest van de show door hem de vlag van het land van het eerstvolgende optreden te laten strooien.
Het zou passen bij het thema 'Paint your music' / Nederlandse kunstenaars. En ook bij het thema 'Nederland en het water'.


2. Ik spreek vaak internationale bezoekers aan Nederland. Iets wat volgens hen typisch is voor ons is dat we graag over het weer klagen, vooral over regen. En dat het hier ook vaak regent. Ik geloof dat we ook behoorlijk veel woorden voor regen hebben (miezerregen, hoosbui, etc). We zouden een Ode aan de Regen kunnen geven met een regen-medley; It's raining men met een gospelkoor, Singing in the Rain in musicalstijl, November rain van Guns 'n Roses, en wat je nog meer kan bedenken aan bekende liedjes over regen. Gezongen door Nederlands beste strotten. Een ode aan regen mag ook wel, nu het weer steeds warmer wordt en de regen steeds minder. Ook dit sluit weer aan op het thema 'Nederland en het water'.

3. Nijntje! Zo bekend over de wereld als Miffy. Ik vind Nijntje heel no-nonsense-Nederlands; met een paar strakke lijnen vertel je een verhaal. Bijna modernisme a la Mondriaan. En daar heb je weer een link met 'Paint your music' / Nederlandse kunstenaars. Ik moet eerlijk bekennen niet te weten hoe je Nijntje teug kan laten komen in de show (zonder te werken met een mens verkleed als Nijntje, dat is te kinderlijk). Maar Nijntje met een afgesneden oor a la Van Gogh zou wel prachtig zijn.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 20 september 2019 @ 22:52:00 #138
163650 Greys
pi_189047096
Toch ook even hier. Namens veel mensen in het topic over Presentatie. Sietse, denk ook eens aan Edsilia als presentatrice. Ze co-presenteerde Eurovision in Concert diverse keren met zeer veel flair, aanstekelijk enthousiasme, charme en humor. Ze was stralend. (En in het Engels). En ze kan zingen én heeft een band met Eurovisie.

Namens Em31:
"Edsilia zou wel meteen een multitalent zijn zijn, waar die Gerben Bakker het over had en graag gebruik van zou willen maken."
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_189067817
Ik weet dat het blijkbaar NPO-presentatoren moeten worden, maar please overweeg toch Chantal Janzen. Als je haar gisteren ook ziet bij dat dansprogramma, ze is er gewoon helemaal geschikt voor. Kan de Nederlandse Petra Mede worden, het zou toch zonde zijn om haar te laten lopen?

Ze liet gisteren tijdens het programma ook weten het graag te willen, dus dat is in ieder geval het probleem niet :P
pi_189068033
Inderdaad, iedereen die er objectief naar kijkt weet dat Chantal Janzen van de Nederlandse presentatrices verreweg de beste kandidaat is. Ga daar dan ook voor. Als je bij de NPO geen grote showmasters hebt moet je ze inhuren.
pi_189088362
Beste Sietse,

Ik borduur een beetje door op Edsilia, waar veel enthousiasme voor is. En laten we dat eens doortrekken... Laten we daar eens een thema van maken. Dwz, de presentatie wordt gedaan door mensen die de beste band met het ESF hebben die je kunt bedenken: namelijk omdat ze zelf ooit als kandidaat op podium hebben gestaan.
Dan is een logische keuze naast haar Duncan Laurence.
En als derde stel ik Ilse de Lange voor.

Alledrie deze mensen spreken vlekkeloos Engels. En zullen best in staat zijn om de verplichtte drie zinnen tekst in het Frans uit het hoofd te leren met hulp van een language coach. Ze hebben alle drie een losse en open stijl van communiceren.

Presentatie ervaring? Nee, maar heeft Carice van Houten dat? Of Michiel Huisman? Of andere bekende namen die geopperd worden.

Is ervaring nodig? Ik denk eerlijk gezegd dat dat allemaal wel meevalt. Oké, je moet er niet van schrikken om voor een groot publiek te staan. Maar daar hebben deze ex-deelnemers wel ervaring mee. Maar het ESF is geen personalityshow, in die zin, dat de hele show draait om de presentator, omdat die de show moet aanjagen en het tempo en ritme erin moet houden. De bulk van het entertainment van de show komt van de inzendingen van de liedjes en de pauze acts. De taak van de presentatoren is vooral om de verschillende delen aan elkaar te praten en wat gekeuvel met de kandidaten in de greenroom. Op grond van hun eigen ervaring als ex-kandidaten, kunnen ze dat ook alledrie makkelijk, daar hebben ze personality genoeg en ze kunnen dat wellicht makkelijker dan anderen misschien, want artiesten onder elkaar tenslotte.
En alledrie deze mensen kunnen zingen, dus een muzikale bijdrage in de show is met deze mensen absoluut geen enkel probleem.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 23 september 2019 @ 20:42:40 #142
163650 Greys
pi_189089250
Prima post! :Y

(Maar laten we vanaf nu de presentatieposts weer in dat topic zetten, want presentatoren opperen was oorspronkelijk niet helemaal waar dit ideeëntopic voor bedoeld was. Maar ik deed dat zelf ook fout hierboven dus ik ben net zo 'schuldig'. :P Vanaf nu weer de presentatie is het daarvoor bestemde topic ajb O+ )
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_189197677
Er moet nu natuurlijk wel een Jon Ola Sand Take it away compilatie komen in Rotterdam :s)
  donderdag 3 oktober 2019 @ 17:16:55 #144
333571 verified  SietseBakker
ESF2020 Executive Producer
pi_189248340
Wellicht ten overvloede; ik lees nog steeds mee w/

Keep up the good work, everyone! Zonder ook maar iets weg te geven krijg ik zo de indruk dat we een fantastisch ESF gaan maken waar jullie, hoop ik, heel trots op gaan zijn. :X
  † In Memoriam † donderdag 3 oktober 2019 @ 17:39:54 #145
368283 ato
pi_189248653
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 17:16 schreef SietseBakker het volgende:
Wellicht ten overvloede; ik lees nog steeds mee w/

Keep up the good work, everyone! Zonder ook maar iets weg te geven krijg ik zo de indruk dat we een fantastisch ESF gaan maken waar jullie, hoop ik, heel trots op gaan zijn. :X
Daar heb ik wel vertrouwen in ^O^
Life can be a bitch, so like it..
  ESF Reporter donderdag 3 oktober 2019 @ 20:10:11 #146
87554 Cee
Welluk?
pi_189251698
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 17:16 schreef SietseBakker het volgende:
Wellicht ten overvloede; ik lees nog steeds mee w/

Keep up the good work, everyone! Zonder ook maar iets weg te geven krijg ik zo de indruk dat we een fantastisch ESF gaan maken waar jullie, hoop ik, heel trots op gaan zijn. :X
Hoi Sietse! w/
Ben zo benieuwd! *O*
Heb er ook goed vertrouwen in dat het een super-evenement wordt.

Als ik nog wat suggesties mag doen:
- Graag de aankondiging van ticket verkoop (ruim) op tijd doen, dat geeft mensen de kans om eventueel vrij te nemen van werk om deze digitale veldslag uit te voeren.
- De ticketsite voor de buitenlandse fans ook in Engels beschikbaar maken. Die optie was er in voorgaande jaren niet, of in ieder geval ‘flipte’ de voorkeur terug van Engels naar Portugees in 2017 en moesten we in blinde paniek nog via Google Translate proberen te achterhalen wat we aan het kopen waren. oO<
- Drone shots zijn heel gaaf en mooi om onze uitgestrekte plattelanden en pittoreske steden en dorpen in vogelvlucht te laten zien maar wat ik zo mooi vond aan het bekendmakingsfilmpje was dat het zo mooi ongepolijst, zo dicht bij de mens was. In een wereld waar idealen worden nagestreefd waar alles perfect gestyled en volgeplamuurd en gestroomlijnd moet zijn is het een verademing om dat rauwe, dat imperfecte te benadrukken. Dat kan je terug zien in gebruik van materialen maar ook in de stijl van de filmpjes. Dichtbij, divers.
- Gebruik niets met “harmony” in de slogan want dat wordt de slogan van Eurovision in de film. ;)
pi_189252184
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 17:16 schreef SietseBakker het volgende:
Wellicht ten overvloede; ik lees nog steeds mee w/

Keep up the good work, everyone! Zonder ook maar iets weg te geven krijg ik zo de indruk dat we een fantastisch ESF gaan maken waar jullie, hoop ik, heel trots op gaan zijn. :X
w/
Ik heb maar één (onmogelijke) wens: Ilse & Waylon O+
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_189256225
Geen idee of dat iets is waar jullie team iets aan kan doen, maar onze publieke omroep heeft bij de meest onbenullige zaken, variërend van 10 km schaatsen tot Heel Holland Bakt, doorgaans uitgebreide nabeschouwingen op wat we net hebben gezien. Na het ESF, waar toch miljoenen mensen naar kijken, is het aan het eind van de show gewoon klaar en begint de nachtprogrammering (of de herhaling van het ESF zelf). Is het echt niet mogelijk om dan iets van een programma met commentaar in te plannen?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 9 oktober 2019 @ 19:25:32 #149
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_189350628
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 00:57 schreef Azjemenou het volgende:
Laat de kleren van de presentatoren ontwerpen door Nederlandse ontwerpers die met geweldige outfits komen. Ik denk aan Iris van Herpen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Aanvulling, want ik vind dit een mooi idee van je. Qua ontwerper: David Laport. Heeft ook voor o.a. Rihanna en Solange Knowles ontwerpen (op maat) gemaakt. Erg mooi, kleurrijk, luchtig en vrouwelijk.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  woensdag 9 oktober 2019 @ 22:30:20 #150
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_189355181
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 22:58 schreef Fred_B het volgende:
Geen idee of dat iets is waar jullie team iets aan kan doen, maar onze publieke omroep heeft bij de meest onbenullige zaken, variërend van 10 km schaatsen tot Heel Holland Bakt, doorgaans uitgebreide nabeschouwingen op wat we net hebben gezien. Na het ESF, waar toch miljoenen mensen naar kijken, is het aan het eind van de show gewoon klaar en begint de nachtprogrammering (of de herhaling van het ESF zelf). Is het echt niet mogelijk om dan iets van een programma met commentaar in te plannen?
NPO 1 Extra of 101tv desnoods?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')